quote:Op donderdag 2 december 2004 16:18 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Is zeker het geval.
Geef alleen nog eens wat meer specs, dan kunnen we misschien al voorspellen aan welke kant van het prijsspectrum je uitkomt.
Wil je dus een enorm zoombereikof zoek je het meer aan de groothoekkant
Wat voor kaartjes wil je gaan gebruiken
en nog veel meer vraagtekens. Hoe meer je invult hoe eenduidiger het advies gaat worden.
quote:Op donderdag 2 december 2004 21:07 schreef Ouwesok het volgende:
Qua zoom: Optisch is inderdaad beter dan digitaal wat je alleen als noodmiddel moet zien maar liever helemaal niet gebruiken
Voor compactcamera's geldt dat alle opslagmedia ongeveer even snel zijn, de aanschaf van extra snelle kaartjes is dus redelijk zinloos. Bij series wordt er in de camera gebufferd alvorens er geschreven wordt.
Wat ben je met je opnamen van planWeb of print of zo...
En ook nog vrij belangrijk, wat ga je ermee fotograferenIk begin langzaam aan aan een Canon A-serie te denken, of gezien het budget aan een G, of natuurlijk een equivalent van een ander merk
quote:
quote:Op vrijdag 3 december 2004 15:07 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Kijk voor de gein eens of een Canon G5 iets voor je is. En als je meer budget ervoor over hebt is een G6 ook een optie. of een gelijkwaardige camera van een ander merk natuurlijk
quote:Op vrijdag 3 december 2004 15:24 schreef EvilCole het volgende:
[..]
En is minolta wat?
Ik zou ook graag iets willen met ingebouwde flitser
quote:Op vrijdag 3 december 2004 15:40 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Zoek er voor de grap eens een binnen je prijsgebied zónder ingebouwde flitser
Als je binnen de topmerken zoekt kun je je kwalitatief nauwelijks een buil vallen. Het ergste wat je overkomen kan is dat de camera niet aan jouw verwachtingen voldoet omdat er bepaalde features ontbreken of bepaalde eisen niet worden gehaald.
Dat is dan gelijk de reden waarom ik zo lang doorzeur over wat je precies allemaal met je toekomstige camera van plan bent
quote:Op vrijdag 3 december 2004 15:40 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Zoek er voor de grap eens een binnen je prijsgebied zónder ingebouwde flitser
Als je binnen de topmerken zoekt kun je je kwalitatief nauwelijks een buil vallen. Het ergste wat je overkomen kan is dat de camera niet aan jouw verwachtingen voldoet omdat er bepaalde features ontbreken of bepaalde eisen niet worden gehaald.
Dat is dan gelijk de reden waarom ik zo lang doorzeur over wat je precies allemaal met je toekomstige camera van plan bent
Wel eens aan de Digitale Dynax gedachtquote:Op zondag 5 december 2004 12:11 schreef roaddevil het volgende:
Mijn Minolta Dimage 7i is er mee opgehouden.![]()
Mogelijk is ie wel te repareren, maar ik zit al een tijdje aan
de aanschaf van DSLR camera te denken. En dit is voor
mij de druppel om over te stappen.
Ik zit te twijfelen tussen de Canon 10D en de Nikon D100.
Ik gebruik mijn camera voor uiteenlopende doeleinden.
Van landschaps tot concertfotografie en daarnaast ben ik werkzaam
als free lance journalist voor een regionale internet-krant.
De reden voor de keuze van 1 van beide genoemde cameras is o.a.
vanwege het ruime lenzen aanbod.
Kan iemand mij de voors en tegens van beide camera's vertellen ?![]()
Ik heb de tests op DPreview al gelezen.
Met welke camera's dan ook, in de meeste gevallen fotografeer je dingenquote:Op zondag 5 december 2004 14:48 schreef Elocyp het volgende:
Nog maar een keer dan:
Mijn moeder wil een digitale camera kopen en ze zag de Kodak CX7310 voor ¤200 bij de Dixons staan. Nu is mijn vraag dus of dat een beetje een goede camera is. Hij is alleen bedoelt om gewoon een wat foto's van dingen te maken. Zijn de foto's ook een beetje van een goede kwaliteit?
Hier staan wat specs.
Als er een andere, betere, digitale camera voor een euro of 200 te koop is hoor ik dat ook graag.
Ik zag hem laatst ergens in een folder verschijnen. Voor ik hem vasthou moet ie eerst een jaar of tien uit produktie zijnquote:Op zondag 5 december 2004 15:10 schreef WinterNight het volgende:
Iemand die digitale dynax al vast gehad? Bij mij in de buurt hebben ze 'm nog niet... :-(
De Dimage heeft een vast lens, dus lenzen moet ik toch los gaan kopen bij een nieuwe camera.quote:Op zondag 5 december 2004 15:02 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Wel eens aan de Digitale Dynax gedachtVan het prijsniveau van een Nikon D100, maar met de volgende voordelen:
Gestabiliseerde sensor, waardoor je onder de meest belabberde omstandigheden nog scherpe plaatjes produceert Look&Feel van een Dynaxen die ben je gewend Bruikbaar met alle optieken die je al had
Omdat Minolta de langste history met AF-optieken heeft is het aanbod aan objectieven minstens zo groot als dat voor Canon
150 eur zit momenteel een tikkie onder de kritieke grens voor een goeie camera. Die ligt momenteel ergens tussen de 200 en 250, exclusief accu's en extra geheugen.quote:Op donderdag 9 december 2004 15:16 schreef Mordreth het volgende:
Ik wil graag een digitale camera kopen en wil er rond de 150 euro voor uitgeven. Wat is een aanrader? Het moet een beetje makkelijk te bedienen zijn en aardige kwaliteit fotos kunnen maken (ook bij minder licht enz). Had zelf al de Sony DSC-P41 in gedachten maar weet uit ervaring dat de P71 slechte fotos maakt in het donker, iemand die weet of dat bij de P41 ook zo is?
Als ik op dit moment persé een digitale camera zou willen aan aanschaffen en ik heb niet meer als 150 euren te besteden, dan zou ik mijn centen bij elkaar schrapen en alle bereikbare kruidvatten langs gaan in de hoop dat ik nog ergens een Nikon coolpix 3100 te vinden is.quote:Op donderdag 9 december 2004 15:16 schreef Mordreth het volgende:
Ik wil graag een digitale camera kopen en wil er rond de 150 euro voor uitgeven. Wat is een aanrader? Het moet een beetje makkelijk te bedienen zijn en aardige kwaliteit fotos kunnen maken (ook bij minder licht enz). Had zelf al de Sony DSC-P41 in gedachten maar weet uit ervaring dat de P71 slechte fotos maakt in het donker, iemand die weet of dat bij de P41 ook zo is?
Achja je snapt wat ik bedoelquote:Op zondag 5 december 2004 15:09 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Met welke camera's dan ook, in de meeste gevallen fotografeer je dingen.
Wat je bij deze Kodak al heel snel gaat missen is optische zoom. Binnen het gestelde budget zou ik eerder aankloppen bij de A-serie van Canon die kwalitatief dik in orde is en voor zijn geld enorm veel features biedt, en toch zo simpel bedient als een tube tandpasta.
Begin voor de aardigheid eens te kijken naar een Canon A75 die voor een euro of 180 van de hand gaat. Reken bij die prijs nog wel wat voor een goed setje accu's en een fatsoenlijke CompactFlash-card.
Bij optische zoom is de beeldhoek van je lens instelbaar, de resolutie blijft in alle standen gelijk.quote:Op donderdag 9 december 2004 17:18 schreef Elocyp het volgende:
[..]
Achja je snapt wat ik bedoel.
Wat is precies die optische zoom en wat is ik eraan? Ik kwam ook de Olympus 360z tegen voor ¤199. Daar zit alleen geloof ik alleen ook geen optische zoom op. En de specs zijn weer Hier te bekijken.
Over een paar jaar lachen we eromquote:Op zaterdag 11 december 2004 17:06 schreef WinterNight het volgende:
Gisteren de digitale dynax vast gehad. Heb er vannacht niet van geslapen, zo'n mooi beest is het. Nou alleen nog ergens 1500 euro vandaan zien te halen...
Mooi gezegd, en ik ben het er helemaal mee eens, afgezien dat een F100 1500 euro kost. Waarom zou een digitale versie dan maar 1/3e van de prijs moesten kosten? OF zou de F100 ook maar 500 euro waard mogen zijn?quote:Op zaterdag 11 december 2004 17:59 schreef Ouwesok het volgende:
Een normale prijs voor die Dynax (of een Nikon D100 of een Canon EOS20D) zou zo rond de 500 eur moeten zijn
Ik vind 400 euro nou net een beetje te gortig, eerlijk gezegdquote:Op maandag 13 december 2004 08:25 schreef piere het volgende:
kijk ook eens naar de canon ixus40 coolbabe
Ik weet niet wat je budget is maar op www.goedkoopste.nu staat hij voor ¤ 309.quote:Op maandag 13 december 2004 10:47 schreef coolbabe het volgende:
[..]
Ik vind 400 euro nou net een beetje te gortig, eerlijk gezegd
Meneer het gele teken , ik vroeg dus juist om een simpele uitlegquote:Op maandag 13 december 2004 15:39 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Ik vind de meerwaarde van de 10D nu niet onmiddelijk het hogere budget waard. Met een gehackte firmware op de 300D krijg je al veel features die de 10D heeft. Ik zou voor de 300D of de 20D gaan, deze laatste heeft dan voor z'n meer geld ook een betere meerwaarde.
het schijnen toch goede cameraatjes te zijn die canonsquote:Op maandag 13 december 2004 20:53 schreef Nirak het volgende:
Ik heb net een canon gehad die de geest gaf na 13maanden
Ben even niet zo'n fan meer van canon..
Je kunt idd op tweakers kijken maar ik zie het echt niet meer.. al die camera's.. prijzen maar ik weet niet wat ze doen. Dan staat er 5.1 megapixels maar lees je weer een recensie dat ie niks kan wanneer het donker is..quote:Op maandag 13 december 2004 22:02 schreef piere het volgende:
Sony heeft dan toch ook aardig leuke cameraatjes? heb je al een beetje op bv tweakers gekeken wat er zoal is voor die prijs?
in welke consumentengids kan ik dat lezen? (ze zitten nu allemaal even in de verhuisdozen.. sommige zelfs ongelezen..) Dan kan ik na de verhuizing daar eens in gaan struinenquote:Op dinsdag 14 december 2004 11:10 schreef Tommie_Hillfigo het volgende:
Las is de consumentengids dat de Konica-Minolta Dimage Z1 uitgeroepen is tot beste koop. In verschillende reviews heb ik echter gelezen dat de camera niet erg robuust is (slappe klepjes en knopjes) en dat sommige mensen problemen ondervinden bij het op de computer zetten van foto's. Heeft er iemand ervaring met dit toestel, zo ja, wegen de voordelen ervan (o.a. 10x optische zoom) op tegen de nadelen? En wat zou anders een goed alternatief zijn?
Heb het zelf op internet gelezen, maar volgens mij staat er in het decembernr. weer een test...quote:Op dinsdag 14 december 2004 11:34 schreef Nirak het volgende:
[..]
in welke consumentengids kan ik dat lezen? (ze zitten nu allemaal even in de verhuisdozen.. sommige zelfs ongelezen..) Dan kan ik na de verhuizing daar eens in gaan struinen
Ja, zover ben ik ook gekomen...ben alleen benieuwd naar de mening en ervaringen van de mensen hier.quote:Op dinsdag 14 december 2004 11:40 schreef Faithz het volgende:
Konica-Minolta Dimage Z1 :
http://www.vergelijk.nl/cgi-bin/review.cgi?cat=camera&p_id=296
Okequote:Op dinsdag 14 december 2004 11:54 schreef Tommie_Hillfigo het volgende:
[..]
Ja, zover ben ik ook gekomen...ben alleen benieuwd naar de mening en ervaringen van de mensen hier.
Zeker leuk én nuttig, tis alleen jammer dat je na wat positieve reacties weer iemand hebt die met minpuntjes komt. Ben je bijna tot een besluit gekomen, krijg je dat weer...quote:Op dinsdag 14 december 2004 11:55 schreef Faithz het volgende:
[..]
OkeKon zijn. Er staat nml veel info, leuk om te lezen!
Wat zouden jullie aanraden?quote:Heb hieronder een aantal toestellen staan die ik zelf wel zie zitten. Zal ze in de volgorde zetten waar mijn keuze het meest naaruit gaat.
1. Olympus 760 (272 euro) of 765 (321 euro) (wordt in verschillende reviews als erg mooie camera met 'perfecte kwaliteit' foto's weergegeven, en staat ook in de consumentengids als beste koop (nummer 1) aangegeven. de 760 heeft 3.4 mp en de 765 4 mp en bezitten alletwee een zoom van 10x optisch)
2. Canon Powershot A.... Welke van deze ik precies moet hebben weet ik niet, alhoewel de A70 (ongeveer 300 euro) er wel goed vanaf komt.
3. Op jou aanraden de Ixus...
4. Het schijnt dat ook de minolta Z1, Z2's goed zijn, alleen die vind ik er niet echt heel erg sterk uitzien, wel mooi ontwerp maar beetje plasticachtig
Denk op dit moment dat toch de Olympus mijn voorkeur heeft, heb tot nu toe geen enkele review gelezen waar die er slecht uitkomt. Ik vind de zoom toch best wel belangrijk ook al heb ik hem misschien niet voor de volle 10x nodig, vind 3x eigenlijk te klein.... Moet toch minstens 6 opzitten denk ik. Het enige nadeel van deze camera vind ik dat ik het model niet zo heel erg mooi vind, daarop wint de Ixus en de Powershot het wel en het feit dat je met xd kaartjes werkt.
Ik zou in dat geval een Canon S1IS ook in de overweging meenemen die qua prijs aardig met de Olympus op lijn zit, een identieke zoomtoeter heeft, maar bovendien gestabiliseerd is.quote:Op dinsdag 14 december 2004 18:07 schreef SnuggLe het volgende:
Kreeg een mail van een bekende van me.
<en dan een heel verhaal dat ik maar even weggeknipt heb>
Fuji S5000. (heel) erg tevreden overquote:Op dinsdag 14 december 2004 13:51 schreef Tommie_Hillfigo het volgende:
Ja, dat zag ik ook...maar als dat apparaat mooie foto's maakt zal het mij een zorg zijn hoe de achterkant er uitziet. Wat voor toestel heb jij uiteindelijk gekocht?
Nee, een sprong van 3 naar 5 is enigszins zichtbaar, en dan alleen wanneer je grote afdrukken maakt.quote:Op woensdag 15 december 2004 20:52 schreef Elocyp het volgende:
Zie je nou ook veel verschil tussen 4.1 en 5.1 megapixels?
Niemand?quote:Op maandag 13 december 2004 21:14 schreef Takkesteeg het volgende:
Wat is momenteel eigenlijk De digitale (niet SLR) camera met de meest lichtgevoelige lens?
volges mij is 2.8 het max, en veel cams hebben dat ook wel,quote:
misschien iets van een canon powershot a60? , goedkoop en 2 mp (is trouwens wel iets duurder dan ik dacht nu ik op internet kijk....)quote:Op donderdag 16 december 2004 17:46 schreef ModernTalking het volgende:
Ik snap dat men mij hier raar aan gaat kijken, maar ik hoop toch op ene beetsken hulp
Een goede digitale camera staat hier al een tijdje op de agenda maar zit er voorlopig helaas nog niet in. Toch zou ik graag bepaalde gebeurtenissen die eraan zitten te komen op de foto zetten...
Ik heb hier al een 0,3 MegaPixel Minicam, ooit gratis gekregen bij een inktpatroon t.w.v. 8 euro![]()
![]()
maar die heeft een paar probleempjes; hij vreet batterijen en heeft wel héél erg veel licht nodig om foto's te kunnen maken. Maar eerlijk is eerlijk; de kwaliteit is best ok voor zo'n ding
[afbeelding]
Om de tijd tussen dit kutdingetje en het échte werk te overbruggen zoek ik dus een héél goedkoop digitaal cameraatje, waarmee je ook binnen, met minder licht, normaal kunt fotograferen. Flits zou dus handig zijn. De kwaliteit hoeft echt niet supergoed te zijn, als de boel maar een beetje herkenbaar is.
Ik heb er een paar gezien van rond de 65 euro, dat vind ik eigenlijk wel voldoende. Nogmaals: ik hoef geen topkwaliteit, ik wil gewoon een paar kiekjes maken. Bovendien zou ik het zonde van m'n geld vinden, aangezien die góede camera er echt wel binnen een jaar is...
Tips?!
Ik vind 219 euro iets anders dan "rond de 65"quote:Op donderdag 16 december 2004 21:22 schreef berc het volgende:
misschien iets van een canon powershot a60? , goedkoop en 2 mp
ik dacht idd ook dat ie iets goedkoper zou zijn iets van 120, maar zag nu ook 180 staan.... (terwijl ik laatst een a75 zag staan voor 175!)quote:Op donderdag 16 december 2004 21:28 schreef ModernTalking het volgende:
[..]
Ik vind 219 euro iets anders dan "rond de 65"
Nou vind ik het ook niet erg als het 80 wordt ofzo hoor, maar dit...
De G6 van Canon zit op 2.0.quote:Op donderdag 16 december 2004 21:22 schreef berc het volgende:
[..]
volges mij is 2.8 het max, en veel cams hebben dat ook wel,
[..]
Kijk eens rond op www.kelkoo.nl, www.kieskeurig.nl, www.vergelijk.nlquote:Op donderdag 16 december 2004 21:35 schreef ModernTalking het volgende:
Dat is het ook, maar ik heb dan ook totáál geen eisen, behalve het feit dat-ie tegen een beetje duisterheid kan dus
hoe duur en hoeveel MP??quote:Op maandag 20 december 2004 11:12 schreef Faithz het volgende:
Heb een Z2 gekocht! Had geen betere keuze kunnen maken voor dat geld.
Super camera, zoomt goed in (10x) en maakt glasheldere, scherpe foto's! Hij is ook stevig, heb niet het idee dat ie zwak is o.i.d.
Ik zal eens informeren bij ze. Mischien moet 'ie dan toch maar die ¤100-150quote:Op donderdag 23 december 2004 09:01 schreef Oceanonix het volgende:
Informeer dat eens bij de leverancier van de D70. Ik ben bang dat het import is. Dat betekent geen nederlandse handleiding en als je problemen krijgt met de camera krijg je gezeik met Inca.......
De nederlandse handleiding is wel te koop (ze vragen er maar 25 euro voor.................)
Het gezeik met Inca (Nikon importeur voor NL) is irritanter.........
Suc 6 ermee![]()
Je kan altijd op www.kieskeurig.nl kijken of op www.dcresoure.comquote:Op donderdag 23 december 2004 11:54 schreef Yorout het volgende:
Iemand ervaring met de kodak DX7590?
www.dpreview.com is ook een aardige site staan goed uitgebreide revieuws van nagenoeg alle camera's. Ook veel achtergrondinfo over de techniek, als je daar interesse in hebt.quote:Op vrijdag 24 december 2004 15:23 schreef Robertje het volgende:
[..]
Je kan altijd op www.kieskeurig.nl kijken of op www.dcresoure.com
Voor een beetje advies is het wellicht aan te raden om naast het budget ook een gebruiksgebied van de camera aan te geven, oftewel met welk doel koop je de camerahobbygebruik, huis/tuin/keuken etc....quote:Op zondag 26 december 2004 23:35 schreef TwztId het volgende:
Ik kan bij Electric City (V&D) een camera van ongveveer tussen de 350-399 euro uitzoeken, ik wil iets gelijkswaardigs of beter als mijn inmiddels kapotte Canon Powershot A80.
Kan iemand mij wat aanraden ? ik zou ook gewoon dezelfde weer kunne halen maar die verkopen ze daar niet meet zover ik weet..
Ja ik was ook van plan de A95 te halen, mits die in die prijscategorie valt en of ze hem uberhaupt hebben.. maar mocht dat niet zo zijn dan zou ik echt niet weten wat voor camera een beetje dezelfde kwaliteit leverd als me oude A80..quote:Op maandag 27 december 2004 11:16 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Voor een beetje advies is het wellicht aan te raden om naast het budget ook een gebruiksgebied van de camera aan te geven, oftewel met welk doel koop je de camerahobbygebruik, huis/tuin/keuken etc....
Als je al flink tevreden was over een A80 is het misschien een goeie zaak om in die A-serie van Canon te blijven.
Kijk eens naar de Olympus C-8080 Wide Zoom. Ik heb deze camera sinds een paar weken in mijn bezit en ben er zeer tevreden over ook al heb ik nog veel meer tijd nodig om alle mogelijkheden van deze camera te doorgronden en toe te passen hoor Tis een zeer robuuste camera (built like a tank) met heel veel mogelijkheden.quote:Op woensdag 29 december 2004 12:42 schreef bramiozo2002 het volgende:
Voor de mensen die denken aan een Z2, ik verkoop mijn Z3, hij staat op dit moment op ebay. Geen problemen maar inherent aan de ultrazoom is de lage lichtgevoeligheid, ik wil de utrlazoom nu opofferen voor meer lichtgevoeligheid.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=48537&item=3862726288&rd=1&ssPageName=WDVW
Daaropvolgend, ik zoek een nieuwe camera, meer lichtgevoeligheid, meer manuele mogelijkheden en misschien iets zwaarder, suggesties ?
Wat is de non-slr met de grootste lichtgevoeligheid, dus met het grootste ccd-oppervlak ?
Echte handmatige zoom op een compactcamera is er eigenlijk niet. Wat lijkt op een zoomring is meer een soort ringvormige zoomschakelaar. Mits goed gebouwd is zo'n ding wel net zo fraai te doseren als een echte zoomring.quote:Op woensdag 29 december 2004 15:53 schreef bramiozo2002 het volgende:
Bedankt voor de tip, ik zie dat de
nikon coolpix 8700
canon powershot pro1
minolta dimage a2
olympus c-8080 wz
sony dsc-f828
tot dezelfde klasse behoren en uitgebreid met elkaar worden vergeleken.
De batterijlevensduur van de olympus is zeer goed en de kleuren zouden uitstekend zijn, ik vind de zoom wat aan de magere kant en de zoom heeft een motor, heb liever een handmatige zoom.
De c-8080 en de a2 zouden de minste ruis hebben.
http://www.dpreview.com/reviews/olympusc8080wz/page15.asp
Haha, ja bedankt alsof ik nog niet genoeg twijfeldequote:die Olympus is echter wel bijzonder bekwijlenswaardig
Ik kan alleen de verschillen van de G-serie van Canon ten opzichte van bijvoorbeeld de A-serie geven en die verschillen bestaan hoofdzakelijk in een betere controle over de diverse instelbaarheden. Daarnaast is mijn ervaring met de G5 dat ie een mooiere flitsautomatiek heeft dan bijvoorbeeld de S1IS.quote:Op woensdag 29 december 2004 23:45 schreef bramiozo2002 het volgende:
[..]
Haha, ja bedankt alsof ik nog niet genoeg twijfelde.
met inachtneming van wat jij zegt is de minolta dimage a2 of a200 nu ook een optie.
De g5 is ook een aardig dingetje begrijp ik en de g6 ?
Wat mij opviel bij die G6-klasse was dat de beeldkwaliteit eigenlijk beter was dan bij de dimage a2 klasse, wat is de toegevoegde waarde dan precies want ze zijn toch net iets duurder dan eerstgenoemde ?
Mijn schoonvader heeft die zelfde Sony camera. Eén groot nadeel --> als je de flitser gebruikt zie je op de foto's onderin een schaduw vlek van de lensquote:Op vrijdag 10 december 2004 10:12 schreef Puckzzz het volgende:
gisteravond begon hij erover dat Sony ook digicams maakten. Ik wist dat niet dus ik ga ertegenin, maar toen liet hij me deze foto zien!
[afbeelding]
Shock!!
Ik denk dat hij nu dus deze heeft besteld voor mij.....aaaargh, ik zou helemaal gek worden als dat waar is....
Het is wel degelijk schaduw van de lens volgens mij. Ik heb hier nog twee voorbeelden onder staan. Ook is het zo als je gaat inzoomen dat dan de schaduw er buitenvalt en dan zie je het niet meer.quote:Op zondag 2 januari 2005 14:32 schreef Rewimo het volgende:
Ik vraag me af of dat echt een schaduw isHet lijkt me eerder dat er iets voor de lens of eventueel op de chip heeft gezeten. De lens kan nooit zo'n enorme schaduw veroorzaken, en volgens mij is een schaduw ook niet zo onscherp.
Het ziet er wel heel vreemd uit in elk geval. Heb je van meer mensen met dezelfde camera dezelfde klacht gehoord?quote:Op zondag 2 januari 2005 16:33 schreef Patrick_Zaandam het volgende:
[..]
Het is wel degelijk schaduw van de lens volgens mij. Ik heb hier nog twee voorbeelden onder staan. Ook is het zo als je gaat inzoomen dat dan de schaduw er buitenvalt en dan zie je het niet meer.
[afbeelding]
[afbeelding]
Jammer want het is verder een mooie camera, en het zou ook een paradepaartje van Sony zijn op dit moment ....daar is de prijs ook naar. Maar hier is minder over nagedacht door Sony.
Het komt ook mij voor dat deze Sony even terug naar zijn schepper moet. Een afscherming van flitslicht ziet er namelijk heel anders uit, die worden naar achteren toe steeds minder scherp omrand. Deze afscherming is vlijmscherp waardoor zich de gedachte opdringt dat er iets in de weg zit voor de sensor. Wat datgene zou moeten zijn weet ik even niet, maar daar kunnen ze bij Sony veel meer zinnigs over zeggenquote:Op zondag 2 januari 2005 16:33 schreef Patrick_Zaandam het volgende:
[..]
Het is wel degelijk schaduw van de lens volgens mij. Ik heb hier nog twee voorbeelden onder staan. Ook is het zo als je gaat inzoomen dat dan de schaduw er buitenvalt en dan zie je het niet meer.
[afbeelding]
[afbeelding]
Jammer want het is verder een mooie camera, en het zou ook een paradepaartje van Sony zijn op dit moment ....daar is de prijs ook naar. Maar hier is minder over nagedacht door Sony.
ja, ik heb die i, en ook alleen maar gekocht vanwege drie dingen, canon, zwarte kleur, compactheid... maar hijijijijs zooo mooiquote:Op zondag 16 januari 2005 21:09 schreef Dagobert het volgende:
Oe, grote stapDago wil digitaal
Beetje verliefd op de rode Ixus i5, maar stiekem lijkt de Ixus 40 beter en goedkoper
Betaal ik dan alleen voor het estetische eraan?
Kan die 3x stuiteren?quote:Op maandag 17 januari 2005 13:41 schreef ondeugend het volgende:
Ik heb mijn Minolta Z1 laten stuiteren en overweeg nu de Minolta Z3.
quote:Op maandag 17 januari 2005 14:05 schreef Bowiefan het volgende:
[..]
Kan die 3x stuiteren?
zonder gekheid: ik heb destijds ook even de Z3 overwogen ipv de Canon S1IS die ik uiteindelijk aangeschaft heb. Persoonlijk vind ik de Z3 breekbaar overkomen en niet erg lekker in de hand liggen. Wat uiteindelijk doorslaggevend is geweest voor de keus van toch de S1 weet ik niet meer, weet wel dat ik al erg veel plezier heb gehad van het draaibare LCD schermpje van de S1 en dat is eigenlijk nu al een vereiste geworden voor een opvolger van mijn S1.
Maar goed, je bent de Z1 gewend en daar blijkbaar erg tevreden over, dus kan ik je voorkeur begrijpen
Mn vader heeft de IXUSi. Geen zoom heeft soms wel zo z'n nadelen, maar mn hudige SLR heeft het ook niet en ik red me voorlopig prima zonder. Is wel rustig dat je niet ook daar nog rekening mee moet houdenquote:Op zondag 16 januari 2005 23:26 schreef jd1982 het volgende:
Ehhh Dago... ik heb een rode IXUSi gehad, maar die is gejat, twijfelde nu om de IXUS i5 te nemen, weer zelfde kleur, maar die IXUS 40 is ook opeens niet zo groot meer en heeft WEL optische zoom!!! Dat miste ik af en toe best wel op de IXUSi
Ik heb zelf vanaf april 2004 de Pro1 in gebruik. Sinds kort is daar een firmware-update ingepomt en het apparaat is daardoor stukken sneller geworden m.b.t. scherpstellen en zoomenquote:Op donderdag 30 december 2004 00:37 schreef Ouwesok het volgende:
[.veel info over de G5 en G6.]
De Pro-1 is een juweel van een camera voor wat de handligging en bediening betreft, helaas heeft Canon inzake beeldkwaliteit en snelheid een paar puntjes laten liggen bij deze cameradie in ergonomisch opzicht heel veel van de G5 heeft meegekregen
Ronduit verslavend werkt het zwenkscherm van de Canon G-serie en de Pro-1, je fotografeert in en vanuit de meest onmogelijke hoeken
512 mb lijkt me prima,een set oplaadbare penlite's van pak 'm beet 2000 MaHquote:Op zondag 23 januari 2005 16:39 schreef I.R.Baboon het volgende:
Zo, ik ben er inmiddels uit dat ik een Canon Powershot A95 wil, en die wil ik deze week kopen, maar welke accessoires zijn daar bij nodig? Geheugenkaartje lijkt me handig, maar hoe veel (512?) en wat voor soort?
Wat voor andere enge dingen zijn er nog nodig?
(Jaja, IR is geen expert op dit gebied).
Okee, die oplader snap ik wel, die kan je gewoon bij de Hema kopen, maar wat voor soort geheugen valt aan te raden? Het hoeft van mij niet supersnel te zijn of zo, als het maar wel handig is het gebruik is.quote:Op zondag 23 januari 2005 17:44 schreef fotoloog het volgende:
[..]
512 mb lijkt me prima,een set oplaadbare penlite's van pak 'm beet 2000 MaH
Voor de meeste camera's geldt dat het niet uitmaakt welke compactflashkaart je erin stopt, de schrijfsnelheid wordt meer door de camera bepaald dan door de kaart. Koop dus niet die hele dure onder het argument dat het sneller schrijft.quote:Op zondag 23 januari 2005 18:06 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Okee, die oplader snap ik wel, die kan je gewoon bij de Hema kopen, maar wat voor soort geheugen valt aan te raden? Het hoeft van mij niet supersnel te zijn of zo, als het maar wel handig is het gebruik is.
Ja, en ik ookquote:Op maandag 24 januari 2005 18:06 schreef Ceased2Be het volgende:
Hmmm ik heb even wat reviews gelezen van die Canon S1IS die jij als alternatief noemde, maar ik kan de verschillen tussen de Z3 en de S1IS niet echt vinden.
De Z3 heeft wat meer megapixels en een hogere zoom, de Canon ziet er wat robuuster uit.
Ik kon alleen zo snel niet vinden hoe de S1IS presteert in slecht verlichte binnneruimtes, heb jij daar wat ervaring mee?
Een collega en ik hebben beide de canon ixus40. hij een langzaam kaartje, ik een snelle. Bij dat toestelletje valt het wel op dat wat ik film minder schokkerig is. Misschien toch iets om op te letten dus (zal wel in de specs van de camera staan?)quote:Op zondag 23 januari 2005 18:22 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Voor de meeste camera's geldt dat het niet uitmaakt welke compactflashkaart je erin stopt, de schrijfsnelheid wordt meer door de camera bepaald dan door de kaart. Koop dus niet die hele dure onder het argument dat het sneller schrijft.
Reactie van een Sonymedewerker: Dit lijkt verdacht veel op de slagschaduw van de zonnekap....quote:Op zondag 2 januari 2005 12:48 schreef Patrick_Zaandam het volgende:
[..]
Mijn schoonvader heeft die zelfde Sony camera. Eén groot nadeel --> als je de flitser gebruikt zie je op de foto's onderin een schaduw vlek van de lens.....beetje slordig van Sony
Hier twee voorbeelden:
[afbeelding]
[afbeelding]
hmm, nikon heeft altijd aangekondigd geen batterygrip te maken voor de D70.... maar ik houdt het iig in de gaten.quote:Op maandag 24 januari 2005 22:09 schreef Aurora025 het volgende:
Wat dacht je hiervan, de D70 met battery grip
Volgens een Nikon dealer bij mij in de buurt is een Battery grip voor de D70 in maart dit jaar verkrijgbaar, maar waarschijnlijk zonder schutterrelease.
De grip hieronder is geen orginele, maar zo heb je alvast een indruk hoe het eruit gaat zien
[afbeelding]
Oja, de D90 met 8 MP zal ook binnenkort uitkomen
Vreemdquote:Op woensdag 26 januari 2005 14:55 schreef Aurora025 het volgende:
Hier is hij dan, de Nikon D90
[afbeelding]
en de D200
[afbeelding]
Fake of niet, zier er ieder geval wel goed uit![]()
Helemaal niemandquote:Op zondag 30 januari 2005 11:46 schreef Oceanonix het volgende:
Mijn schat heeft zijn oog laten vallen op de Sony dcs w1.
Heeft iemand ervaring met deze camera? Ik zou graag zowel de negatieve als de positieve verhalen willen horen.
Volgens http://www.kenrockwell.com/nikon/d200.htm gaat dat nog wel effe duren.quote:Op woensdag 26 januari 2005 19:32 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
VreemdDe digicam-nieuwsbronnen zwijgen over dit illustere tweetal.
kijk eens op dixons.nl daar staat ie rond de 230, dus dat is ie dan ook gewoon in de winkelquote:Op woensdag 2 februari 2005 00:19 schreef Hellrazor het volgende:
en als ik ergens anders kijk zie ik belagelijke prijzen (279 euro in de aanbieding)
Bedankt voor de tip! Ik zal zeker de Minolta gaan bekijken in de winkel!quote:Op dinsdag 1 februari 2005 22:12 schreef WaVe het volgende:
Eddy en CTRL-Z, ik heb een minolta G400. Die word ondertussen niet meer gemaakt, maar kijk ;s naar de andere G- modellen van minolta, zijn klein, goede specs en goede camera's.
We hebben hier een aantal tevreden gebruikers van de S5000quote:Op zondag 6 februari 2005 14:33 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Na wat zoeken kwam ik de Fuji FinePix S5500 tegen, met 4 Megapixel res. en 10x optische zoom, voor 319e.
Is dat wat?
De A80 en A95 hebben uitklapschermpjes , en ik zou voor de Canon gaan want voor de mju betaal je vooral voor het uiterlijkquote:Op woensdag 9 februari 2005 14:34 schreef de_priester het volgende:
Hallo,
ik ben eerst gevallen voor de mju mini.
Omdta ik het simpelweg een heel mooi toestelletje vind. qua looks dan.
Alleen schijnt het dus dat ik er niet zo heel gek veel mee in kan stellen en is de kleine accu snel leeg, en ik zou graag bijvoorbeeld zelf sluitertijden kiezen om mee te klooien, en meer van dat soort ongein. Tuurlijk moeten de standaard functies en scenes er ook wel opzitten, mijn vriendin wil ook wat natuurlijk.
Binnen mijn budget en met de eisen min 4 megapixel, en min 2x optische zoom, kwam ik op de
canon A85 of de A95. weet niet meer welke dat uitklapscherm had, maar die dus. Daar kon ik véél op instellen, niet dat ik dat altijd wil, had genoeg megapixels, en dat uitklapschermpie is echt handig.
Maar is dit wel een betere keus, dan die olympus mju-mini? (ik kijk ff niet naar hoe ie eruit ziet)
de A80 is haast nergens meer leverbaarquote:Op woensdag 9 februari 2005 19:30 schreef de_priester het volgende:
oke, ik twijfel nou dus tussen de Canon A95 en de A80
De A85 valt af, ook leuk, maar dat uitklapschermpje is pleite.
Als je kijkt naar het prijsverschil tussen de twee, laten we zeggen, bij dixons, is dat 100 euro.
De A95 heeft 5 megapixel ipv de 4 van de A80
Ook heeft ie een iets groter schermpje, en naar mijn idee is de videofunctie een stuk beter dan die van de A80, die ipv 20 maar 10 fps heeft.
Ook schijnt de A80 meer last te hebben van 'purple fringing' whatever that may be
De redeye reduction op de A95 is weer minder.
Is de extra prijs voor de A95 het waard?
xtra: als ik een keer een foto wil laten printen, zeg bij de hema, op a3 formaat, Is die 4 Mpixel dan genoeg, of de 5 wel veel beter
je vergeet het feit dat hij niet eens met duidelijke argumenten komt waarom. en daarnaast begrijpt hij ook niet dat het afhankelijk is van budget, ik zoek b.v. een goedkopere...quote:Op donderdag 10 februari 2005 14:46 schreef knuppelhout het volgende:
das weer een nuttige post, bedankt !
(samenvatting: alles is stom behalve de camera die ik heb, en waag het niet te beweren dat andere cams ook best ok kunnen zijn)
Je vergeet dat het budget erg belangrijk is in deze! (maar ik zie dat je al in de goede richting zit, nu nog even a95 erbij!)quote:Op donderdag 10 februari 2005 16:03 schreef knuppelhout het volgende:
nikons schijnen vaak een tikkie traag te zijn. is een a80 of a520 geen optie voor jou?
de a520 is de a85 maar dan met 2 ipv 4 batterijen en 4 ipv 3x zoom. kosten weet ik zo ff niet
man wat ben jij vermoeiend. ik probeer die gast te helpen door te zeggen wat ik weet. ik zei "nikon schijnt soms een tikkie sloom te zijn" , ga me dan niet verwijten dat ik een nikon-frustratie heb ajb. Ik zeg gewoon wat ik ervan gehoord en gelezen heb, misschien is het wel helemaal anders volgens jou, maar beargumenteer dat dan effe.quote:Op donderdag 10 februari 2005 16:20 schreef JanKort het volgende:
[..]
Je vergeet dat het budget erg belangrijk is in deze! (maar ik zie dat je al in de goede richting zit, nu nog even a95 erbij!)
Trouwens erg fijn dat je je persoonlijke frustratie hier tentoonstelt, vermakelijk. Wel erg jammer van je bullshit-regel over NIKON(lees: Nikon is sloom, de rest is snel!), ongefundeerde kutpost.
Dikke vinger. Ik heb net een Fuji gekocht omdat de Xd-kaartjes hier ook in passen en ik ben zeer tevreden met Fuji. Geef eens aan waarom de A95 zo goed is?quote:Op donderdag 10 februari 2005 14:22 schreef JanKort het volgende:
Altijd de powershot a95 nemen, de beste op dit moment. Hanteerbaar(de meeste zijn toch bakbeesten in deze kwaliteit), alles in te stellen met de hand en superfunctioneel.
Lullig voor iedereen die net aan de minolta is of fuji maar hier valt niet aan te tippen.
Enige wat ik mij afvraag: De extra lenzen die hiervoor beschikbaar zijn, zoals de teleconvertor, zijn deze de moeite waard of blijft het behelpen omdat het een digicam is?
thnx daar heb ik wat aan, nee heb nog nix vast gehad wou eerst eens kijken welke allemaal de moeite zijn enzo...quote:Op donderdag 10 februari 2005 21:01 schreef Oceanonix het volgende:
@gewoneman
Heb je de coolpix 4200 al een keer beet gehad?
Ik heb zelf de 4300 maar die is wat traag, het duurt lang voordat hij aan is en de tijd tussen afdrukken en daadwerkelijk het nemen van de foto is ook lang.
Verder is de camera fijn om mee te werken. Als deze punten verbeterd zijn in de 4200 is het een goede koop.
Mijn advies is dan ook ga naar bijv mediamarkt toe (die hebben veel camera staan zonder dat je een verkoper nodig hebt) en test daar de snelheid van de camera. Houdt er rekening mee dat het in de winkel warm is en dat de temp van invloed is op de batterij (met kou is de 4300 niet vooruit te branden)
Hoe een camera in de hand ligt vind ik erg belangrijk. Daardoor vallen eral een hoop af.quote:Op donderdag 10 februari 2005 21:48 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
thnx daar heb ik wat aan, nee heb nog nix vast gehad wou eerst eens kijken welke allemaal de moeite zijn enzo...
Jij bent van Zeemankwaliteit.quote:Op donderdag 10 februari 2005 16:56 schreef JanKort het volgende:
Jij wilt discussieren, als enige argument geef je de XD-kaart.......sja, als dat de enige reden voor jou is om tevreden te zijn dan heeft het voor mij geen zin om de voordelen van de a95 hier naast te leggen, kan ik wel een boek over schrijven namelijk.
Fuji-onderdelen bv zijn van een kwaliteit Zeeman, batterrij-systemen zijn beneden de maat, lenzen zijn na een half jaartje 30% verminderd in helderheid ivm keuze voordelig materiaal.
MAW voor een matige camera die niet veel mag kosten: Koop een willekeurig type fuji.
volgens mij weet jij niet waarover ik heb het. Ik zoek een MIDDEN FORMAAT camera. Niet de camera zelf maar de sensor / film. Het voordeel is een groter sensor / film oppervlak. Levert meer details op, fijnere platen enz.. De film is wel wat duurder, al maakt ilford bijvoorbeeld erg goede film. Maar nu wil ik digitaal. Het zijn sowieso SLR's. Maar nu wil ik verder, geen zin om alles naar 't lab te brengen, en ik wil wat sneller kunnen werken.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 14:00 schreef knuppelhout het volgende:
de konica-minolta A2/A200 (met IS), dacht dat die CF slikte. zijn erg mooie speeltjes!.
of liever een DSLR?
Dan ben ik al m'n glas kwijt. En een rangefinder is vergelijken met m'n midden formaat een ramp, de viewfinders zijn kleiner, de objectieven slechter... Is wel leuk voor een keertje onderweg en snel. Maar daarvoor gebruik ik liever een gewone (d)SLR (liefst full-frame natuurlijkquote:Op zaterdag 12 februari 2005 15:44 schreef bramiozo2002 het volgende:
Is een rangefinder wat ?Er is op dit moment maar 1 digitale rangefinder geloof ik dus je hoeft niet lang te tobben over welke je gaat nemen.
Heb je de Canon S1IS overwogen/bekeken ?quote:Op zondag 20 februari 2005 20:31 schreef Powderfinger het volgende:
knip
Had ik nog niet gezien. bedankt voor de tip! die 10x optische zoom lijkt me echt ideaal. is 3.2 MP genoeg? en hoe groot is de camera, kan moeilijk de afmetingen ervan schatten. Ongeveer zo groot als de Powershot A serie?quote:Op zondag 20 februari 2005 21:15 schreef Bowiefan het volgende:
[..]
Heb je de Canon S1IS overwogen/bekeken ?
gezien je positieve ervaringen met Canon, je wens van meer optische zoom en je budget lijkt mij dit wel een goede keus.
deze camera heeft 10x optische zoom en mede dankzij de ImageStabilizer heb je bij volledige zoom niet meteen een statief nodig.
Binnen FOT zijn er een aantal (ondermeer mijzelfe) tevreden gebruikers.
Qua grootte moet je je niet door de plaatjes laten misleiden, de S1 is voor zijn mogelijkheden bijzonder compact, ongeveer een A-serie met een bult.quote:Op zondag 20 februari 2005 21:33 schreef Powderfinger het volgende:
[..]
Had ik nog niet gezien. bedankt voor de tip! die 10x optische zoom lijkt me echt ideaal. is 3.2 MP genoeg? en hoe groot is de camera, kan moeilijk de afmetingen ervan schatten. Ongeveer zo groot als de Powershot A serie?
Niet helemaal onbevooroordeeld omdat ik zelf een S1 heb, maar als er iets is waar ik niets op aan te merken heb, dan is het wel de beeldkwaliteit.quote:Op woensdag 23 februari 2005 10:48 schreef knuppelhout het volgende:
de S1 heb ik altijd wel redelijk duur gevonden voor een 10x (?)3mp camera. hij heeft absoluut voordelen maar de reviews waren niet altijd even positief over beeldkwaliteit. Misschien is n panasonic of konica minolta met IS ook iets om te overwegen.
wat mij erg geholpen heeft naast dit topic (ben een redelijke n00b op fotografeer gebiedt)quote:Op vrijdag 25 februari 2005 13:01 schreef ceteetje het volgende:
Arrrgghhh ... ik word helemal gek![]()
Ik heb nu een Sony DSC P93. Een prima camera! Alleen fotograferen bij concerten zonder flits is niet mogelijk (althans; mij lukt het niet! lelijke rode kleur en bewogen beelden; camera niet snel genoeg?). Dus ik maak foto's met flits. Ben dat alleen beu en kan me voorstellen dat de band die ik fotografeer dat ondertussen ook beu is![]()
Dus ik wil een andere camera, maar weet niet wat ik nou het beste kan doen. Wat betreft hoeveel ik ervoor uit wil geven : maximaal mijn vakantiegeld (zo tegen de 1000 euro geloof ik), maar liever minder.
Nu zit ik ook te twijfelen : spiegelreflex of 'compact'. Indien spiegelreflex : Canon EOS 300D of Nikon D70. Maar waarom zou ik spiegelreflex nemen? Ik neem aan dat er genoeg 'compacte' camera's zijn die zonder flits snel en goed zijn. Maar welke? Ik niet weet. Wie kan mij adviseren??
Naast concerten fotograferen gebruik ik de camera heel veel om mijn katten, mijn neefje en nichtje (1 en 2 jaar oud) te fotograferen en gaat mijn camera mee als ik naar de dierentuin ga. Dat is het eigenlijk wel.
Alvast bedankt,
Cindy
Je camera hoeft niet snel te kunnen zijn, maar wel lichtsterk. Het nadeel van een concert (of voordeel zo je wil) is dat het er nogal donker is. Wil je dan nog fatsoenlijke foto's maken moet je ervoor zorgen dat je sluitertijd op een aanvaardbaar niveau terechtkomt. In de praktijk komt dit op 1/80 of sneller uit, voor een drummer heb je al een lichte beweging in z'n drumstokken op 1/160. Wat je dus nodig hebt is een camare waar je de ISO waarde kan instellen (bv. ISO 1600) en met een lens waar je een grote diafragma opening kan kiezen (bv. 1.8 of 1.4) Met deze combinatie blijft je sluitertijd snel genoeg om scherpe foto's te maken zonder flits.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 13:01 schreef ceteetje het volgende:
......heel verhaal.........
Alvast bedankt,
Cindy
you lost mequote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:08 schreef knuppelhout het volgende:
en aangezien er geen compactcams zijn met 'snellere' lenzen dan f/2.0 maar meestal zelfs 2.8 wordt het een instap dslr denk ik.
zoomlenzen met 1.4/1.8 zijn niet te betalen dus zal het zoeken worden naar een f/1.8 of f/1.4 50mm of 85mm prima denk ik zo. Of je zet de iso op 3200 (300d alleen met hack) en gebruikt de kitlens voorlopig.
het F-getal bepaalt hoever je diafragma open staat en dus hoe veel licht er binnen komt -> kortere sluitertijden. Hoe kleiner het F/ getal hoe sneller de lens.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:25 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
you lost mekun je dit ook uitleggen zodat ik het ook snap
en in hoeverre gaat dit voor mijn keus uitmaken (canon A95 of Powershot A520)
is dit de data wat je bedoeld?
A95
Sensor • 1/1.8" CCD, 5.3 million total pixels
of
Lens
• 38 - 114mm equiv. (3x optical zoom)
• F2.8-F4.9
Powershot A520
Sensor • 1/2.5" Type CCD
en/of
Lens • 4x optical zoom
• 35 - 140 mm equiv.
• F2.6 - F5.5
verdere verschillen A95
3x optische zoom en 4,1 digitaal
5 MP (5,3 effectief)
Powershot A520
4x optische zoom en 3,2 digitaal
4 MP effectief
gezien deze verschillen welke is dan allround de beste volgens jouw?
klopt helemaal. ik heb zelf geen dslr, maar wat je er over leest is altijd: ze zijn allebei erg goed, de 300d iets kleiner maar er bestaat een grip voor. de d70 iets groter, en steviger.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:20 schreef ceteetje het volgende:
Okay een (digitale) spiegelreflex wordt het dan. Maarre, welke ... zit er veel verschil tussen de Canon EOS 300D of Nikon D70 of zjin ze gelijkwaardig?
Hmmm, vergeet dat "maarre, ......" maarIk ga zelf wel eens uitzoeken hoe en wat.
Er zullen toch altijd mensen voor de een en mensen voor de ander zijn neem ik aan.
Euh... volgens mij kan je op de *ist DS ...die naam... zo ongeveer allles monteren dat Pentax ooit aan glaswerk heeft geslepen. Het aanbod is juist enorm en zeker het wat oudere (manual focus spul) is op fotobeurzen voor wčnig op de kop te tikken!quote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:42 schreef knuppelhout het volgende:
[..]
--- 8< ---
voor mij zou momenteel dus de pentax *ist DS een goeie optie zijn, alleen is het lenzenaanbod hier weer wat beperkter voor.
thnx. ik ga voor de Powershot A520quote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:32 schreef knuppelhout het volgende:
[..]
het F-getal bepaalt hoever je diafragma open staat en dus hoe veel licht er binnen komt -> kortere sluitertijden. Hoe kleiner het F/ getal hoe sneller de lens.
Tegelijkertijd heb je baat bij een hoge ISO om meer licht te vangen (in dit geval: versterken, tenkoste van beeldkwaliteit)
in concertfotografie wil je dus
1) het diafragma zo wijd mogelijk open
2) de hoogst mogelijke ISO setting (die nog wel acceptabel is qua kwaliteit)
om scherpe, onbewogen platen te schieten
de A95 heeft als laagste F/ getal F.2.8 (wide) en als hoogste ISO 400
de A520 heeft als laagste F/ 2.6 en als hoogste ISO neem ik aan ook 400 (er zijn een paar duurdere compacts die 800 hebben maar deze denk ik niet).
vrijwel geen verschil tussen die 2 dus.
Kijk je nou naar een D70 met een 1.4 50mm lens op3200 iso, dan kan je veel kortere sluitertijden gebruiken, maar: je betaalt er wel voor.
het hangt dus af van hoe serieus je je hobby neemt...
en wat betreft A95 of A520: ik zou voor de nieuwste gaan. 2x 2 batterijen gaat wrsch langer mee dan 1x 4, en 4x zoom ipv 3x merk je echt wel. Het kantelschermpje van de a95 is wel weer leuk, maar toch: ik zou denk ik voor de a520 zijn gegaan
Klopt, Pentax heeft juist het voordeel dat vrijwel alle lenzen die ze ooit hebben gemaakt ook steeds op de nieuwe modellen camera's passen.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:47 schreef CompuMess het volgende:
Euh... volgens mij kan je op de *ist DS ...die naam... zo ongeveer allles monteren dat Pentax ooit aan glaswerk heeft geslepen. Het aanbod is juist enorm en zeker het wat oudere (manual focus spul) is op fotobeurzen voor wčnig op de kop te tikken!
En bedanktquote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:42 schreef knuppelhout het volgende:
voor mij zou momenteel dus de pentax *ist DS een goeie optie zijn
Had ik zelf ook al aan zitten denken! Idem voor "Portretteer je huisdier", want mijn kattenbeesten fotografeer ik ook vaak!quote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:49 schreef Bowiefan het volgende:
@ceeteetje: aangezien je aangeeft veel concertfotografie te willen doen zou ik Concert-fotografie. doornemen en dan aan de makers van die foto's vragen wat voor apparatuur ze gebruiken. Denk dan ook aan de lensen.
idd, ik bedoelde het aanbod van volledig werkende lenzen. Ik las gister nog ergens dat het aanbod voor canon en nikon groter was. Wel netjes van pentax dat ze dezelfde vatting blijven gebruiken! Jammer wel dat de oudere lenzen bijv. geen lichtmeting of autofocus meer ondersteunen.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:47 schreef CompuMess het volgende:
[..]
Euh... volgens mij kan je op de *ist DS ...die naam... zo ongeveer allles monteren dat Pentax ooit aan glaswerk heeft geslepen. Het aanbod is juist enorm en zeker het wat oudere (manual focus spul) is op fotobeurzen voor wčnig op de kop te tikken!
Gezien het feit dat je geďntereseerd bent in een DSLR zou je ook in [Centraal] Canon (D)SLR *2* én [Centraal]Nikon DSLR kunnen lurken. Daar heb je meer aan dan een vermelding van wie een dergelijk toestel heeft.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 15:00 schreef ceteetje het volgende:
Is er trouwens überhaupt al een "welke camera heb jij" topic (geweest)? Ben nog maar net in het onderdeel fotografie terechtgekomen, dus heb er geen idee van. Wil geen topic starten die (onlangs) al geweest is.
ach wie weet zit er een loslippige insider hier op Fok! he?quote:[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/634816/3/100#25251724]vrijdag 25 februari 2005
@DaveM; dat weet vast wel iemand bij het kruidvat
Via hun website verkopen ze ook nog aardig wat camera's, iets waar ik ook gisteren pas achter kwam. Alleen het lijkt erop dat ze alleen stunten met camera's die ze in de winkel hebben liggen...quote:meestal zijn het wel lekker scherpe aanbiedingen daar, dus gewoon w88 tot er weer een leuke voorbij komt. weet je wel zeker dat het de zelfde is? meestal verkoopt dat spul erg snel daar
mij werdt vanmiddag in de winkel gezegd:quote:Op vrijdag 25 februari 2005 17:35 schreef de_priester het volgende:
heb nu wel de canon powershot A95 gekocht. heerlijk dingetje.
Echter 1 vraag: tot welke grootte kan ik met die 5 Mp een goeie kwaliteit afdruk maken?
In het boekje staat A4 perfect iig, maar nog groter?
Van deze twee zou ik absoluut de Olympus nemen om zijn zoomtoetertje en algehele kwaliteit.quote:
nou ik heb hem werkend in mijn handen gehad en voelde erg goed aan en zag er mooi uit met degelijke functies enzo.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 17:43 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Van deze twee zou ik absoluut de Olympus nemen om zijn zoomtoetertje en algehele kwaliteit.
Een printer of een scanner van HP zou ik zonder meer aandurven. Een fotocamera is een heel ander verhaal.
dat zei de verkoper al (en ik wist het ook al en ja ik zet het uit) maar toch vond ik het een mooie optiequote:Op vrijdag 25 februari 2005 18:08 schreef Bowiefan het volgende:
hmzzz, dat is weer een vreselijk verkooppraatje...
Regel1 bij het kopen van een digitale camera: Digitale zoom is niet interessant
dat kun je thuis ook nog wel doen met de pc. het staat bij mij dan ook standaard uit.
Verder sluit ik me bij Guruh Sok aan: als trouwe gebruiker van een 2-tal HP printers; een camera koop ik van een camera merk.
en Olympus is een prima merk, wat je aan deze echter gaat missen is een stabilisator.
Als het dan toch iets meer mag kosten; kijk dan eens eindje terug in dit topic waarin de Canon S1IS en de Minolta Z3 worden besproken.
quote:Op zaterdag 26 februari 2005 13:55 schreef ceteetje het volgende:
Nou, vandaag een nieuwe camera gekocht. Het is geen spiegelreflex geworden, maar een Canon G5. Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen.
Wel zo handig dat je niet vermeldt welke camera je meeneemtquote:Op zaterdag 26 februari 2005 19:12 schreef ceteetje het volgende:
Hmmm, ga vanavond naar een concert ... op goed geluk schieten, want ik ben er nog niet aan toegekomen om de handleiding te lezenHad ik toch eens moeten doen.
even er boven lezen leert ons dat er net een mooie Canon G5 is aangeschaftquote:Op zaterdag 26 februari 2005 19:26 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Wel zo handig dat je niet vermeldt welke camera je meeneemt
Probeer de sluitertijd rond 1/100 te houden, dan heb je iig geen beweging op je foto's.
A520 is de opvolger van de A85 (die weer de opvolger was van de A70) en A95 is opvolger van de A80. De A520 en A95 zijn aan elkaar gewaagd qua prestaties. De A95 heeft het roterende scherm wat erg handig is 1MP meer, terwij De A520 iets compacter is.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 22:26 schreef Fuxl het volgende:
Welke cameras zijn nou de opvolgers van welke cameras?
De Conon poweshot a510 en a520 de opvolger van de Canon powershot a85 en a95 of andersom?
Want de a510 en a520 zijn beide mooie toestellen, alleen ik wil geen verouderd model kopen..
de A510 en A520 zijn de opvolgers...quote:Op zaterdag 26 februari 2005 22:26 schreef Fuxl het volgende:
Welke cameras zijn nou de opvolgers van welke cameras?
De Conon poweshot a510 en a520 de opvolger van de Canon powershot a85 en a95 of andersom?
Want de a510 en a520 zijn beide mooie toestellen, alleen ik wil geen verouderd model kopen..
je vergeet te vermelden dat de A520 maar 2 batterijen gebruikt ipv 4 en 4x optische zoom heeft ipv 3xquote:Op zaterdag 26 februari 2005 22:52 schreef Powderfinger het volgende:
[..]
A520 is de opvolger van de A85 (die weer de opvolger was van de A70) en A95 is opvolger van de A80. De A520 en A95 zijn aan elkaar gewaagd qua prestaties. De A95 heeft het roterende scherm wat erg handig is 1MP meer, terwij De A520 iets compacter is.
A520 om diverse redenenquote:Op zondag 27 februari 2005 01:24 schreef Fuxl het volgende:
Als jij mocht kiezen? A520 of A95?
nee, de reden dat die A95 4 batt heeft zal eerder liggen aan het feit dat hij meer stroom verbruikt.quote:Op zondag 27 februari 2005 07:30 schreef Xilantof het volgende:
Ik zou juist voor de A95 gaan.
voor dat Scherpje laat mij voor die gaan.
de ene zoom minder is op te lossen met die 1 mp meer.
hij is compact zat naar mijn idee.
4 batterijen is geen punt, beetje gewicht in je hand is lekker, bovendien lijkt het me dat je langer kan fotograferen op 1 set batterijen.
ok ik weet er (nog) niet zoveel vanaf maar in mijn zoektocht heb ik een mooie gevonden en het een en ander opgestoken. wat ik zonder specs al kan melden:quote:Op zondag 27 februari 2005 16:57 schreef danni het volgende:
Ik wil ook een cameratje aanschaffen en heb me oog laten vallen op
de konica-minolta x31 (vanwege kosten overweging) of de iets duurdere modellen
(dus resp. "x31", "z10" en "Xg") tot 200,-
Mijn vraag is dus, wie heeft ervaring met deze camera's van minolta
En kan me iets vertellen over de kwaliteit ervan?
The canon powershot a75 is een tukkie godkoper, maar weet niet of ie beter is.
Hij is iig. een stuk groter dacht ik. En hij gebruikt 3-4 batterijen.
minolta x31
[afbeelding]
vs.
canon powershot a75
[afbeelding]
help please..
dat zei ik als leek ook al zonder een review gelezen te hebbenquote:Op zondag 27 februari 2005 17:38 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Geen ervaring met de camera, maar als ik een paar reviews lees zou ik voor de Canon gaan.
De Canon is iets groter en zwaarder door de 4 baterijen. Dit is niet altijd een nadeel, omdat een zwaardere camera over het algemeen beter in de hand ligt. Eigenlijk is het nogal afhankelijk waar je hem voor wil gebruiken. De minolta schijnt nogal last te hebben met scherpstelling in lichtslechte omstandigheden.
Canon
Minolta
Ok. dankje wel jullie beidenquote:Op zondag 27 februari 2005 17:38 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Geen ervaring met de camera, maar als ik een paar reviews lees zou ik voor de Canon gaan.
De Canon is iets groter en zwaarder door de 4 baterijen. Dit is niet altijd een nadeel, omdat een zwaardere camera over het algemeen beter in de hand ligt. Eigenlijk is het nogal afhankelijk waar je hem voor wil gebruiken. De minolta schijnt nogal last te hebben met scherpstelling in lichtslechte omstandigheden.
Canon
Minolta
Heb ik net gekocht alleen ik vindt de bediening nogals ingewikkeld...Maar ik was dan ook een klikklkak kamera gewend...quote:Op zondag 12 december 2004 20:57 schreef coolbabe het volgende:
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera om foto`s van (voornamelijk) mijn kinderen te maken. Optische zoom vind ik erg handig, ook zou ik graag filmpjes (met geluid) kunnen maken. Ik wil de foto`s af laten drukken om in het fotoalbum te kunnen plakken.
Ik zit te twijfelen over de fuji finepix S5500 maar misschien is dat wat de hoog gegrepen. Ik weet het niet :-/
als je terugleest zie je dat ik al een Olympus C0765 heb gekocht en die bevaltquote:Op dinsdag 1 maart 2005 16:34 schreef Klonk het volgende:
@gewone man, weet niet of het mag van de mods, maar ik heb als je intresse hebt een powershot 75a te koop, ongeveer 9 maanden oud, om te voorkomen dat ik als spammerd word gezien, kijk maar even in V&A naar het topic van mij wat daarover gaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |