Uit zo'n pakje wereldgerechten van knorr?? Die is idd prima te maken, ik gooi er altijd bladspinzie doorheen en wat gorgonzola. Wat variereer jij?? (altijd in voor goede suggesties)quote:Op dinsdag 21 september 2004 12:26 schreef Faithy het volgende:
gisteren lasagnette uit een pakje gemaakt, simpel, doch met variaties wel weer erg lekker
Ik zou ook het liefste heel de dag in de weer zijn met de mooiste italiaanse producten, verse kruiden, verse pasta's maken, een houtvuuroven in mn achtertuin maken voor de beste pizza's, verse buffelmozzarella bij de boer om de hoek halen, zelf olijfolie's persen enzo......helaas stelt momenteel mn financieele budget, mogelijkheden & tijd me niet in staat om dit te doen, DUS zal ik het zo nu en dan moeten doen met idd een PAKJE, En ik denk dat de gemiddelde italiaan het een worst zal wezen dat ik italiaans uit een pakje haal aangezien z'n Pizza's al jaren lang verkracht worden door de Diepvriesindustrie.quote:Op dinsdag 21 september 2004 14:49 schreef DAMH het volgende:
de gem. italiaan draait zich om in ze graf als ie hoort dat er een topic is over italiaans voedsel en ze beginnen over "pakjes"
Je weet dat je vis nooit moet combineren met nitraatrijk voedsel als spinazie aangezien dat kankerverwekkend is? Dat is nu behoorlijk in opspraakquote:Op woensdag 15 september 2004 21:55 schreef Faithy het volgende:
Pasta (bij voorkeur Tagiatelle) met spinazie a la crème en kleine stukjes zalm en parmezaanse kaas(gewoon maken zoals het er staat zeg maar)
Hm, nog niks over gehoord, maar ja, in de zon zitten, biefstukken, Fricandellen speciaal, Barbequen zijn blijkbaar ook niet al te goed voor je gestel....quote:Op woensdag 22 september 2004 02:14 schreef Xennia het volgende:
[..]
Je weet dat je vis nooit moet combineren met nitraatrijk voedsel als spinazie aangezien dat kankerverwekkend is? Dat is nu behoorlijk in opspraak
Of je zoekt natuurlijk gewoon even na in hoeverre dat waar is... http://www.voedsel.net/vragen/vraag17.htmquote:Op woensdag 22 september 2004 02:14 schreef Xennia het volgende:
[..]
Je weet dat je vis nooit moet combineren met nitraatrijk voedsel als spinazie aangezien dat kankerverwekkend is? Dat is nu behoorlijk in opspraak
Als Italianen ergens trots op zijn is het wel hun eten, en het kan ze misschien niet schelen DAT het gebeurt maar ze hebben wel minachting voor de mensen die die troep eten...quote:Op dinsdag 21 september 2004 15:11 schreef Chielus het volgende:
[..]
Ik zou ook het liefste heel de dag in de weer zijn met de mooiste italiaanse producten, verse kruiden, verse pasta's maken, een houtvuuroven in mn achtertuin maken voor de beste pizza's, verse buffelmozzarella bij de boer om de hoek halen, zelf olijfolie's persen enzo......helaas stelt momenteel mn financieele budget, mogelijkheden & tijd me niet in staat om dit te doen, DUS zal ik het zo nu en dan moeten doen met idd een PAKJE, En ik denk dat de gemiddelde italiaan het een worst zal wezen dat ik italiaans uit een pakje haal aangezien z'n Pizza's al jaren lang verkracht worden door de Diepvriesindustrie.
Ben ik voor een deel wel met je eens, alleen dat het voordeliger is als je alles vers koopt, als je elke dag thuis italiaans eet misschien wel ja, maar ik eet niet eens elke dag thuis, laats staan italiaans. Dus dan word het wel een redelijk prijzig grapje (wat ik me zo nu en dan graag permiteer, daar niet van.) Dus zo nu en dan een pakje zal er bij mij toch in gaan.quote:Op woensdag 22 september 2004 16:31 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
Als Italianen ergens trots op zijn is het wel hun eten, en het kan ze misschien niet schelen DAT het gebeurt maar ze hebben wel minachting voor de mensen die die troep eten...
Alles vers inkopen is op de lange termijn sowieso goedkoper dan al die pakjes, het is lekkerder en ook nog 'ns gezonder. Het kost wel wat meer tijd, maar daar krijg je wel verdomd veel lekkers voor terug!
heb ik al gedaan http://www.milieucentraal(...)Groente%20en%20fruitquote:Op woensdag 22 september 2004 11:58 schreef biawa het volgende:
[..]
Of je zoekt natuurlijk gewoon even na in hoeverre dat waar is...
Italianen gebruiken toch voor het overgrote merendeel dezelfde ingrediënten als wij? Okee, er is natuurlijk een aantal typisch Italiaans dingen zoals pecorino maar verder gebruik je toch net zo goed paprika's, ui, tomaten en spek enzo in de hollandse keuken? Dus met diezelfde ingrediënten kun je ook gewoon hollands koken hoorquote:Op woensdag 22 september 2004 17:36 schreef Chielus het volgende:
[..]
Ben ik voor een deel wel met je eens, alleen dat het voordeliger is als je alles vers koopt, als je elke dag thuis italiaans eet misschien wel ja, maar ik eet niet eens elke dag thuis, laats staan italiaans. Dus dan word het wel een redelijk prijzig grapje (wat ik me zo nu en dan graag permiteer, daar niet van.) Dus zo nu en dan een pakje zal er bij mij toch in gaan.
Ik heb 1 kilo kalfsfricandeau genomen (voor 4 personen), met daarnaast tagliatelle en tomatensalade. De combinatie van vlees en saus was heerlijk zacht en subtiel van smaak.quote:Op donderdag 14 oktober 2004 16:26 schreef Litman het volgende:
- recept Vitello Tonato -
Na het weekend laat ik weten hoe het smaakte!
![]()
Ik zie toch restaurants vol Italianen in Italie die alleen een pizza nemen, gewoon als hoofdgerecht.......quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 15:45 schreef Faithy het volgende:
overigens:
Pizza's zijn voor italianen wat voor ons het patatje-pinda bij de snackbar is: een snack voor tussendoor of 's avonds laat...
maar nooit een avondmaaltijdgerecht...
Ik mis de pepers in je receptquote:Op maandag 18 oktober 2004 00:21 schreef krakkemieke het volgende:
Peperonata
3 grote paprika's
uitje
teen knoflook
olijfolie
.
Italianen die ook op vakantie zijn..quote:Op maandag 18 oktober 2004 00:08 schreef bloodymary het volgende:
[..]
Ik zie toch restaurants vol Italianen in Italie die alleen een pizza nemen, gewoon als hoofdgerecht.......![]()
Palermoquote:Op woensdag 15 september 2004 21:55 schreef Faithy het volgende:
En bij ons in het winkelcentrum, in Kraaiensteijn zit een Italiaan, geniaal lekker
lopend buffet? heb ik wat gemist?quote:Op maandag 18 oktober 2004 21:30 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Palermo
alleen een lopend buffet bij een italiaanpizzas zijn er wel lekker
Ik vind zalm met pasta het lekkerst als je zo min mogelijk ingrediënten gebruikt, omdat zalm niet erg uitgesproken van smaak is:quote:Op maandag 18 oktober 2004 23:29 schreef Martijn_77 het volgende:
Heeft er nog iemand een recept voor een pastasaus met zalm?
Ja het was in een restaurantje aan de Via Cavour in Rome dus dat was echt niet uit een pakje neem ik aan ...quote:Op maandag 18 oktober 2004 23:06 schreef Chielus het volgende:
Risotto is volgens mij een klassiek italiaans gerecht, ik hoop alleen dat je hem wel zelf hebt gemaakt (of hebt laten maken) en niet die zooi uit een pakje die je tegenwoordig overal kunt krijgen. Aangezien die echt niet lekker is tav the real thing.
Kan ik er ook die kappertjes er uitlaten?quote:Op dinsdag 15 maart 2005 22:50 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik heb nog wel een lekker recept met zalm, iets uitgebreider maar heel snel klaar.
Tagliatelle met een saus van crème fraîche, knoflook, ui, witte wijn, kappertjes en stukjes zalm.![]()
Tuurlijk, je kan er een chilipeper bij doen, bieslook etc etcquote:Op woensdag 16 maart 2005 22:25 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Kan ik er ook die kappertjes er uitlaten?
Waarom houd je er niet van? Vind je ze te bitter? Dit los je op door de aubergines voordat je ze gaat bereiden te laten zweten, d.w.z. in plakken snijden en een uurtje met veel zout in een vergiet op een bord te laten staan. Alle vieze bitere sappen trekken dan uit de aubergine en daarna houd je een heerlijke groente over.quote:Op woensdag 16 maart 2005 09:50 schreef Faithy het volgende:
klinkt opzich lekker, alleen jammer dat ik niet van aubergine houd..
nog enige varianten?
Ja, natuurlijk... Ik vind het altijd wel lekker erbij, maar je moet er idd van houden.quote:Op woensdag 16 maart 2005 22:25 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Kan ik er ook die kappertjes er uitlaten?
heb je daar toevallig ook het recept van??quote:Op donderdag 24 maart 2005 17:21 schreef w.o.r. het volgende:
mijn lasagna is erg lekker dus daar moeten ze voldoende ruimte voor overhouden!
Dit is niet echt een lasagne (als in dat er geen pastavellen worden gebruikt maar lagen gefrituurde aubergine), wel bijzonder lekker! Het is een gerecht uit de Campania (de omgeving van Napels) en erg populair in de trattoria!quote:Op donderdag 24 maart 2005 17:21 schreef w.o.r. het volgende:
Heb even inspiratie nodig. Ik wil morgenavond aan wat vrienden een lekkere vegetarische lasagna voorschotelen, maar wat kan ik daar nou voor voorgerecht bij geven?
Bij Porto Pino in Leiden eens anders italiaans gegeten dan bij de doorsnee pizzeria.quote:Op woensdag 15 september 2004 17:31 schreef Perzikje het volgende:
Misschien iemand ook nog leuke Italiaanse restaurantjes?
En voor straf omdat je in het verkeerde subforum post, moet je eigenlijk een CUL dagboek bij houden..quote:Op zondag 27 maart 2005 18:11 schreef liefkleinmeisjuh het volgende:
Hallo, ik ga straks 5 maanden naar Italië!! Zal aan jullie denken hoor!!!
Wat een flauwekul.quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 15:45 schreef Faithy het volgende:
overigens:
Pizza's zijn voor italianen wat voor ons het patatje-pinda bij de snackbar is: een snack voor tussendoor of 's avonds laat...
maar nooit een avondmaaltijdgerecht...
Die ijssalon is toch bij de trevifontein? Of ben ik nou gek?quote:Op zondag 17 oktober 2004 23:20 schreef Mr-Z het volgende:
ok ik kom jullie ff jalours makenwant ik zit nu in hartje Rome, net wat spaghetti gegeten met chili saus, parmazaanse kaas en nog wat (ik ben de naam van t gerecht ook ff kwijt maar lekker was t zeker!) , afgelopen dagen ook al een hoop pizza, pasta maar voor ijs gegeten! En dan vooral bij Gioliti wat toch wel de beste ijssalon van italie en misschien wel van de wereld is ! maar goed woensdag kom ik weer naar huis dus ik moet snel nog een hoop italiaans voedsel wegwerken
![]()
Groeten Marcel
Je hebt niet ver van de Trevi fontijn vandaan in een aantal kleine steegjes de restaurants die ik persoonlijk het leukst vind: De kleine 'huiskamer' restaurants.quote:Op maandag 10 oktober 2005 00:43 schreef rashudo het volgende:
[..]
Die ijssalon is toch bij de trevifontein? Of ben ik nou gek?
Ik heb een keer echt heerlijk gegeten in Rome.. was ongelooflijk! De obers zijn daar ook gewoon trots op hun werk. Aan het begin van de avond kwam de kok de verse visvangst laten zien, en je zag de trots echt van zijn gezicht af stralen.
Ik heb, twee maanden gelden nog, toch veel, erg veel Italianen die zeker niet op vakantie waren pizza's zien eten. In restaurants. Soms zelfs met mes en vork. En meer bestelden ze (vaak) niet, dat lieten ze aan ons over, mensen die geen nee kunnen zeggen en niet gewend zijn aan vier gangen (zat na de primi vaak al vol) en dus kilo's zijn aangekomen. Veel Italianen zie ik daar ook hun pasta delen met hun buren, dat scheelt al.quote:Op zondag 9 oktober 2005 21:51 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Wat een flauwekul.
Een Pizza wordt gegeten ipv de pasta, dus eerst de anti-pasta, dan de pizza (ipv de pasta), dan het vlees met salade en brood (of gefrituurde vis), dan het desert en nog wat zoetigheden en likeur bij de koffie, uitgaande van een volledig menu.
Was hem al ergens tegengekomen hier. Bedoel je zoiets ?quote:Op donderdag 21 oktober 2004 00:18 schreef krakkemieke het volgende:
Risotto met paddestoelen is echt geweldig!
Bijgerecht voor 2 personen:
Risotto rijst
Kippebouillon
Gesneden uitje
Handje gedroogde padedestoelen
Half bakje champignons
Laat de paddestoelen weken en was ze goed. Fruit de ui en laat de champignons en paddestoelen even meefruiten. Doe wat olie in de pan, rijst erbij en de gefruite dingesen. Maak de risotto zoals op het pak en geniet.
Veel werk kippenboullion te maken???quote:Op vrijdag 20 januari 2006 12:56 schreef Atnuk het volgende:
maar Piet, het is veel werk he kippenbouillon maken
maar idd het resultaat is de moeite wel waard. helaas kom ik tijd te kort dus ik vrees dat het wel met een blokje gaat zijn.....![]()
Neem een soepkip of 4 bouten, 10 peperkorrels, 2 blaadjes laurier, stukje foelie, bosje peterselie, paar tenen knolfook, een ui, een prei, een winterpeen en een grote pan, aanvullen met water en lekker lang laten trekken.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 13:04 schreef Atnuk het volgende:
nee ok , vind het wel leuk om te doen maar doordeweeks geen tijd en op zaterdag boodschappen doen poetsen etc etc....
mgoed ik ga dan morgen ook kippenbouillon maken.
Wat gaat er pcies in dat boeketje, welke kruiden er nog bij, hoeveel water, hoeveel kippenbouten ?
maw, heb je ff zo uit de losse pols een goed recept?
quote:Op vrijdag 20 januari 2006 12:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier nog een Risotto recept
Paddestoelen Risotto
30 Gram gedroogd eekhoorntjesbrood
30 Gram gedroogde morieljes
2 eetlepels olijfolie
bleekselderijsteeltje fijngehakt
peentje fijngehakt
geperst teentje knoflook
bosje peterselie, gehakt
1 eetlepel tomatenpuree
100 Ml Melk (vol)
zout en peper (versgemalen)
1,1 liter kippeboulion (Zelfgemaakte is natuurlijk echt lekkerder, en gezien de rest van de ingredienten zou het écht zonde zijn een blokje te gebruiken)
60 gram boter
300 gram Carnaroli (Echte risotto rijst)
200 Ml zoete sherry (is hét geheim van de kok, paddestoelen en sherry, dat versterkt elkaar in paddestoelen smaak)
Vers gemalen parmasan
quote:Vuistregel voor de italiaanse keuken, een gerecht mag niet meer dan 5 ingredienten hebben.
Die ziet er prima uit.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 12:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier nog een Risotto recept
Paddestoelen Risotto
-knip-
Geen idee, ik gebruik gewoon de zoete sherry die ik op dat moment in huis heb.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 22:57 schreef NoSigar het volgende:
Haha, -Wonderchild-, het is geen wet.
Pieterbaas, welke zoete sherry kun je gebruiken? (heb ik al eens gevraagd trouwens) Ik weet weinig van sherry, maar noem een type ajb. ik heb het recept al een paar keer gemaakt, iets aangepast weliswaar, nooit met morieljes bv. Het is erg lekker, maar ook erg vullend: een behoorlijk bijgerecht.
quote:Op vrijdag 20 januari 2006 12:28 schreef Daantje77 het volgende:
Ik heb hem ook opgeslagen . Zou graag horen hoe het heeft gesmaakt
Nog steeds niemand?quote:Op dinsdag 7 juni 2005 15:16 schreef Innocence het volgende:
Ik heb afgelopen weekend in een Italiaans restaurantje in Antwerpen heerlijke Cannelloni op. Ik ben helaas de naam vergeten en ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het recept. De één was gevuld met gehakt en de ander met een mix van ricotta en veel groen. (niet echt culinair correct omschreven), alles overgoten met een hele zachte tomatensaus.
dat recept kent de kok, maar je verwacht toch niet dat je een recept krijgt op basis van een onduidelijke beschrijving?quote:
Had hem gisteren gemaakt hij was heerlijk!quote:Op vrijdag 20 januari 2006 11:24 schreef Atnuk het volgende:
dit ga ik zondag maken...
fettucine met basilicum-honingkip en rucola voor 4 personen.
Dit is een grap hequote:Op donderdag 2 februari 2006 17:54 schreef Setambre het volgende:
[..]
Had hem gisteren gemaakt hij was heerlijk!
Misschien iets te zoet door de slagroom volgende keer iets meer balsamico
Crespelle (flensjes) met Spinazie en Ricotta. Zelfs als je niet graag spinazie zou eten. Ik heb 3 verschillende recepten gecombineerd (vulling uit boek A, flensjes van website B, saus en dressing website C) en het was lekker.quote:Op donderdag 26 januari 2006 10:49 schreef Atnuk het volgende:
iemand nog leuke recepten voor een italiaanse ovenschotel voor 4 personen??
Graag wat uitgebreider met ingredientenquote:Op zaterdag 4 februari 2006 18:32 schreef timpie82 het volgende:
Crespelle (flensjes) met Spinazie en Ricotta. Zelfs als je niet graag spinazie zou eten. Ik heb 3 verschillende recepten gecombineerd (vulling uit boek A, flensjes van website B, saus en dressing website C) en het was lekker.
Zo dat klink erg goed Pietquote:Op zaterdag 4 februari 2006 18:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik stoof op het moment hert in chianti, met knoflook. Eten we met Gnocci en kool.
degelijke toskaanse boerenkost.
Jaquote:Op zondag 5 februari 2006 15:12 schreef Bluezz het volgende:
Tnxx Timpie, ga ik binnenkort eens ff proberen
Enneh Piet, zijn dat die Gnocci balletjes in een vacuum verpakking die ik wel eens bij de italiaanse producten zie liggen maar nog nooit heb durven kopen omdat ik niet weet hoe ik ze klaar moet maken en waarbij?
Ik wil dit jaar ook naar Italie gaan, Toscane zogezegd.quote:Op maandag 13 februari 2006 15:07 schreef timpie82 het volgende:
Een vraagje voor de liefhebbers van Italiaans eten: Ik vermoed dat sommigen onder jullie ook al met vakantie zijn geweest in Italië. Ik wil dit jaar voor de eerste keer gaan (september waarschijnlijk) vooral om goed te eten. Iemand tips? Ik zou liever voor de kleine dorpjes aan de kust willen gaan dan de toeristische centra...
Het is idd een kruid met een zeer sterke smaak, wél is het goed voor de verteringquote:Op maandag 13 februari 2006 16:35 schreef Atnuk het volgende:
Oowja,
Wat me even invalt.
Ik heb laatst iets met salie gemaakt, saltimbocca alla romana en ik vind salie veel en veels te overdreven qua smaak. Doe ik iets verkeerd of is het altijd zo nadrukkelijk aanwezig.
Als ik nu een recept zie met salie durf ik het niet meer te maken omdat ik bang ben dat ik het niet lekker vind.
Wat vinden jullie?
Een leuke gids in de Loneley Planet 'culinair Italie'. Hij heet zo niet letterlijk, maar dat dekt de inhoud wel(-en ik weet de titel even niet uit mijn hoofd): ik heb er vorig jaar de hele vakantie in gelezen: per regio worden alle specialiteiten behandelt, plus nog ander hoofdstukken over kaas etc.erg informatief en behulpzaam.quote:Op maandag 13 februari 2006 15:07 schreef timpie82 het volgende:
Een vraagje voor de liefhebbers van Italiaans eten: Ik vermoed dat sommigen onder jullie ook al met vakantie zijn geweest in Italië. Ik wil dit jaar voor de eerste keer gaan (september waarschijnlijk) vooral om goed te eten. Iemand tips? Ik zou liever voor de kleine dorpjes aan de kust willen gaan dan de toeristische centra...
Niet meer dan één blad salie per stuk vleesch,althans bij die saltimbocca. Ik heb die fout ook wel eens gemaakt ("een zo'n blad lijkt zo weinig en ze staan hier toch in de tuin etc etc.': niet lekkerquote:Op maandag 13 februari 2006 18:03 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Het is idd een kruid met een zeer sterke smaak, wél is het goed voor de vertering
Gewoon iets minder van gebruiken ? dan is het ook iets minder overheersend.
http://www.natuurlijkerwijs.com/salie.htm
Kervel en oregano kunnen ook zo overheersend smaken
Deze is het:quote:Op maandag 13 februari 2006 18:30 schreef NoSigar het volgende:
[..]
Een leuke gids in de Loneley Planet 'culinair Italie'. Hij heet zo niet letterlijk,
quote:Op maandag 27 maart 2006 18:38 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Hee allemaal,
ik was vorige week in een Super de Boer en zag toen zo'n foldertje staan waar het recept voor lasagna met tomaten (met Heinz pastasaus?) in stond. Toen ben ik het dus vergeten mee te nemen. Nu was ik net weer in de Super en hadden ze da ding natuurlijk niet meer, dus mijn vraag:
wie heeft voor mij dat recept van de lasagna met tomaten?
Alvast bedankt!
Groeten,
Cathelijne
quote:Op maandag 27 maart 2006 18:40 schreef Jessi het volgende:
Wie weet staat het recept hierbij: http://www.superdeboer.nl/recepten/receptenresultaat.asp?ItemId=3641&ZoekOp=TW&Trefwoord=lasagne&Zoek=ZOEK
http://zio-ciro.nl/quote:Op dinsdag 28 maart 2006 11:26 schreef JacMar het volgende:
Heeft iemand wel eens Tagliata con rucola gegeten in Italië? (In Nederland heb ik nog geen restaurant kunnen vinden die dit gerecht op de kaart heeft staan)
He Bedankt!quote:Op dinsdag 28 maart 2006 17:32 schreef Bluezz het volgende:
[..]
http://zio-ciro.nl/
Bij de secondi
Ik heb het nog nooit gegeten, maar zal het onthouden als we weer eens uit eten gaan bij een italiaan!
spuit 11quote:Op dinsdag 28 maart 2006 19:44 schreef MLF het volgende:
leuke topic
pasta gerechten zijn voorgerechten
daarna komt het vlees, salade enz
pizza is een snack, of als tussendoor
wordt zo gegeten: dubbel vouwen, servetje erom en afeten
meestal eet men een pizza met 2 personen:
door 2en snijden
en dan :
dubbel vouwen, servetje erom en afeten
heb ik een vraagje, ik maak zelf tiramisu, nu wil ik wel eens een ander recept dan de mijne
wie heeft een recept?
Daarna scampies in olie, knoflook, kruiden met een tomatensalade erbij.quote:Vanwaar de bijzondere naam voor deze napoletaanse saus? Zoals met veel gerechten is er ook hier meer dan één verhaal te vinden over de oorsprong.
Sommigen schrijven, vanwege het pepertje, opwekkende eigenschappen toe aan de saus.
De naam zou rond 1900 gegeven zijn door de eigenaar van een rendez-voushuis in het Spaanse kwartier van Napels. Hij bracht zijn gasten terug op krachten met dit makkelijke en vlug klaargemaakt gerecht.
Andere bronnen zeggen dat de kleuren van het gerecht verwijzen naar de kleuren van de lingerie die de dames in het huis van lichte zeden droegen : groen (peterselie), rood(tomaten), donkerpaars(olijven) en grijs-groen (kappertjes). Nog anderen gaan terug naar een dame van lichte zeden, Yvette la francese, die al haar fantasie gebruikte om een gerecht klaar te maken , geïnspireerd op haar provencaalse afkomst.
Tenslotte is er ook nog een versie die beweert dat deze saus tot aan de 2e wereldoorlog "alla marinara", op zeemanswijze genoemd werd. De schilder Eduardo Colucci woonde op één van de schilderachtigste plekjes van Ischia. Hij ontving er in de zomer niet alleen veel vrienden, maar ook veel Italiaanse en buitenlandse personaliteiten. Vaak bereidde hij macaroni met deze saus als avondgerecht voor zijn gasten. Wie weet waarom, maar hij gaf er de naam "alla putanesca" aan.
Ingrediënten :
6 ansjovisfilets in olie - 200 gr zwarte ontpitte olijven - 2 teentjes look - 1 bosje gehakte peterselie - 20 gr kappertjes - 5 gepelde tomaten - olijfolie - 1 rood pepertje - zout
Bereiding :
Haal de ansjovisfilets uit de olie. Hak de look en het pepertje fijn en fruit ze op een zacht vuur in wat olijfolie. Doe de ansjovisfilets erbij en plet ze fijn met een vork.
Pel de tomaten en haal de zaadjes eruit. Snijd ze in blokjes. Snijd ook de olijven in schijfjes.
Spoel de kappertjes af en hak ze fijn. Voeg tomaten en kappertjes toe aan de look. Laat op een zacht vuur 10 minuutjes sudderen.
Haal van het vuur en voeg de gehakte peterselie op het einde toe.
Recept?quote:Op zondag 11 juni 2006 14:03 schreef Bluezz het volgende:
En als klap op de vuurpijl espresso met eigengemaakte limoncello, van italiaanse citroenen gemaakt!
ja, dus? receptquote:
quote:Op zaterdag 31 december 2005 15:06 schreef dutch-mamma het volgende:
Vergeet de limonade
Citroenlikeur
8 citroenen
400 g suiker
1 vanillestokje
1 l brandewijn
3 kruidnagels
Was 7 citroenen met heet water. Schil ze dun en pers ze uit. Meng schillen, suiker, vanillestokje, sap en brandewijn.
Laat afgedekt 6 weken staan.
Zeef door een doek en doe het in een fles.
Schil nog een citroen heel dun en doe de schil en 3 kruidnagelkopjes in de fles.
Laat nog enkele weken staan.
Oh, en wat zijn nou precies de kruiden wat een italiaanse saus tot italiaans maakt, naast oregano?quote:8 niet behandelde grote citroenen - 1/2 liter alcohol van 95° - 1/2 liter water - 400 gr suiker
Bereiding :
Snijd de gele schil van de citroenen, maar laat het witte gedeelte zeker aan de citroen.
Leg de schillen gedurende 8 dagen (nog beter 3 weken)in een hermetisch gesloten bokaal met de alcohol.
Maak een siroop. Kook het water met de suiker gedurende enkele minuten. Laat afkoelen. Voeg de alcohol en de citroenschillen toe.
Filter het geheel en doe de limoncello in flessen. Laat 2 weken rusten vooraleer op te dienen.
Buon appetito !
Kruiden die men in Italie ook veel gebruiken zijn bv Salie en Rozemarijn.quote:Op zaterdag 24 juni 2006 18:27 schreef Bluezz het volgende:
Ik ga het recept even vragen in een topic waar Digger vaak komt
Dit recept van Limoncello ziet er wel heel makkelijk uit trouwens..
[..]
Oh, en wat zijn nou precies de kruiden wat een italiaanse saus tot italiaans maakt, naast oregano?
Is dat kervel of basilicum zoals hier
Nodig:quote:
Goed spul, lijkt me...quote:Op maandag 26 juni 2006 07:55 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Nodig:
-8 zongerijpte onbespoten citroenen (kun je in NL wel vergeten)
- Halve liter alcohol (95% puur). Verkrijgbaar in Italie (EUR. 11 per liter), Luxemburg (EUR. 18 per liter)
- 400 gram suiker.
Citroenen wassen, heel dun schillen, schillen in de alcohol, minstens 3 weken, liefst een maand.
Water koken met suiker, af laten koelen.
Alcohol met citroenschillend bijvoegen, wel filteren, bv middels een pantykousje.
Drinken ijskoud uit de vriezer.
Of zo, 6 gangen:quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 13:11 schreef K-mail het volgende:
in de cucina Italia, een italiaans kooktijdschrift
staat altijd een soort indeling, met darbij gerechtenm
hetgaat zo die indeling...
Antipasti=voorgerecht, (zou best eens anti->voor pasti->pasta, dus voor de pasta, kunnen betekenen, maar mn latijn laat me nu ff in de steek...)
Primi=pasta of wellicht risotto ofzo
Secondo=groot stuk vlees of vis, volgens mij is dat zonder aardappels oid, maar wel met groenten
Contorno=Bijgerecht, iets in de trant van Melanzane ofzo (das Aubergine)
Dolce (zoetigheid, dus iets als gebak)
Dat klink wel goed, alleen veel zuur en veel zoet is denk ik niet zo gemmakkeplijk precies goed inb balans te krijgen. Munt werkt wel goed daarbij idd.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 14:14 schreef piepster het volgende:
Ik had zelf net deze bedacht: aardbeien met citroensap, munt, citroenschil en suiker. Eenvoudig en jammergenoeg niet helemaal in het seizoen.
Die ricotta lijkt me ook lekker. Is dat met gepofte kastanjes erbij?
Voorgerechtquote:Wortelsoepje
Ingredienten
1 bos wortels
1 sjalotje
1 laurierblad
peperkorrels
witte wijn
roomboter
citroensap
Bereidingswijze
Van de bos wortels sap maken met de sapcentrifuge. Het sap inkoken met in een kruiden-ei de laurier, peper en het kleingesneden sjalotje. Een kledder wijn er bij, nog even door laten koken, citroensap en een klontje boter erbij. Geserveerd in kleine cocktailglaasjes.
.quote:Bietenrisotto
Ingredienten:
1 rauwe biet
0,5 liter bouillon
1 el olijfolie
1 klontje boter
200 gr risottorijst
1 glas witte wijn
hele dikke klont boter
75 gr geraspte Parmezaan (wel de echte van de kaasboer!)
Bereidingswijze:
De biet gaarkoken in de bouillon en in kleine blokjes snijden.
De rijst een minuutje op hoog vuur bakken in de olie met boter en daarna de wijn en de bietjes erbij doen. Als de wijn geabsorbeerd is, vuur laag, en telkens een soeplepel bouillon toevoegen. Blijven roeren en de volgende lepel pas toevoegen als de vorige geabsorbeerd is. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Als de rijst gaar is, peper en zout toevoegen naar smaak. Mocht je niet genoeg bouillon hebben, je kan op het laatst ook water toevoegen.
De pan van het vuur halen en de grote klont boter en parmezaanse kaas toevoegen en roeren. Deksel op de pan en 2 minuten laten staan.
Zo snel mogelijk serveren.
Geserveerd op kleine borden met wat blokjes bieten en een beetje parmezaanse kaas erop
Hoofdgerechtquote:Hammousse
Ingredienten:
1 ons jambon de la Paz
2 el. Parmezaanse kaas, geraspt
2 el. koksroom.
1 tl tijm.
1 tl. whisky.
1/2 sjalotje.
1/2 augurk.
Bereidingswijze:
Doe alles in de keukenmachine en pureer het tot een geheel.
Spuit met een vormpje het mengsel op de amuse-lepels. Garneer met een klein reepje ham en een klein reepje augurk.
quote:Rosbief
Ingredienten:
1 stuk rosbief van ongeveer 600 gram
10 kleine sjalotjes
olijfolie
2 takjes rozemarijn
2 takjes munt
2 takjes tijm
4 teentjes geperste knoflook
circa 10 filets van ansjovis
Bereidingswijze:
Van alles, behalve de rosbief een pasta maken met de staafmixer of keukenmachine. De rosbief insmeren met peper en zout en aanbraden op een hoog vuur. Een aantal diepe snedes maken in de rosbief en deze vullen met de kruidenpasta. De rosbief een half uur op 200 graden in de oven, of tot hij binnenin iets meer dan 60 graden is
quote:Tomaten uit de oven (Pomodori Arrosti)
Ingredienten:
3 pomodori tomaten
verse basilicum
verse munt
peterselie
50 gram geraspte Parmezaan
25 gram paneerverkruimelde beschuit
olijfolie
zout
Bereidingswijze:
Snijd de tomaten door de helft. Hak peterselie, basilicum, munt fijn en bestrooi daarmee de tomaathelften. Zet ze in een ovenschaal, met de snijkant naar boven, bestrooi de tomaten vervolgens met zout en besprenkel ze met olijfolie. Meng de geraspte parmezaan en beschuit door elkaar en strooi dit over de tomaten.
Zet het geheel gedurende 30 minuten in een 170 graden hete oven.
Nagerechtquote:Broccoli
Ingredienten:
Broccoli
Bereidingswijze:
De broccoli in roosjes in een stommmandje doen, en gaarstomen.
De wijn hadden we door onze gast laten uitzoeken (hij is vinoloog, dus daar brand ik m'n vingers niet aan.)quote:Ricotta torentjes
Ingredienten:
Ricotta
ciderazijn
honing
tamme kastanjes
Bereidingswijze:
Kook de azijn en de honing in. Snijd een kruisje in het puntje van de tamme kastanjes, en pof ze in de magnetron. Op elk bord een hoopje ricotta leggen, kastanjes erop en overgieten met de azijn-honingsaus.
Dat is het leukste vind ik altijd, leuker dan opetenquote:Op zondag 29 oktober 2006 20:50 schreef Hyperdude het volgende:
Zo, daar heb je behoorlijk wat werk aan gehad.![]()
Wat er op die DE site staat is meer iets dat op cannoli lijkt... Mascarpone kenden ze op Sicilië niet eens toen de cannolo werd uitgevonden, en sherryquote:Op maandag 30 oktober 2006 00:08 schreef K-mail het volgende:
Anders doe je als Dolci, Cannoli, dat zijn een soort gefrituurde zoet pasta deeg, gevuld met ricotta
http://www.de.nl/DeKoffiewereld/Recepten/EetEnGeniet/
Zoiets, maar in het Jamie boek zien ze dr nog veel lekkerder uit
Dit recept vinden wij altijd wel lekker:quote:Op woensdag 1 november 2006 19:30 schreef _Dizzy_ het volgende:
Ik zoek nog steeds een super lekker recept van tagiatelle carbonara.
Dus als iemand zo een recept heeft! Please deel hem met mij!!!!
en geen tagliatelle, en geen peterselie, en geen paddestoelen, en geen olijfoliequote:Op donderdag 2 november 2006 08:21 schreef NoSigar het volgende:
Alleen is het geen carbonara, aangezien daar geen room bijzit.
quote:Op donderdag 2 november 2006 08:21 schreef NoSigar het volgende:
Alleen is het geen carbonara, aangezien daar geen room bijzit.
Sinds altijd al! In het originele recept zit geen room.quote:
Oggi cuccino io, Mondadori 2003/2005. Goed kookboekje met 975 pagina'squote:"La classica "carbonara" risalirebbe all'arrivo delle truppe USA a Roma e alle loro scorte di uova e bacon."
Oeh, baba!!quote:Op zondag 29 oktober 2006 16:55 schreef DIGGER het volgende:
Met betrekking tot de Dolce: Wij eten altijd op z'n Napolitaans (want in elke regio ziet het kerstdiner er weer anders uit). Het Napolitaanse doet zich vooral gelden met de Dolce want daar is Napoli wereldberoemd om.
Sfogliatelle kun je hier niet krijgen, die nemen we zelf altijd onafgebakken mee om direct in de vriezer te bewaren tot gebruik.
Wat wel super lekker is en niet lastig te maken (wel tijdsintensief maar makkelijk van te voren klaar te maken), is Struffoli. Typisch Napolitaans. Ook Roccoco, Baba, Zeppole, Chiacchiere en Mustaccioli staan altijd op een Napolitaanse kersttafel bij de dolce.
Vandaag langsgeweest, leuk, alleen moet ik me de volgende keer maar meer voorbereiden zodat ik iets beter weet wat ik wil hebben.quote:Op zondag 9 oktober 2005 21:55 schreef DIGGER het volgende:
Als je trouwens goeie producten vanaf Italiaanse bodem wilt kopen in Nederland, en dan echt het goede spul zoals ook de goede restaurants deze gebruiken, dan kun je als particulier op de zaterdag van 10-16 uur terecht in Hedel bij Silletti: http://www.silletti.nl/index.htm
Besteding > 20 Euro is verplicht.
Huismerk Pasta is Divella, beschikt over een enorm uitgebreid assortiment wijn, sterke drank, seizoensproducten (De pannetone, asti en panforte komen er weer aan!) en ook vleeswaren, kazen, baccala etc.
En overigens, je moet idd op zaterdag langs komen, maar ze zijn te beleefd om je te weigeren als je niet in de weg loopt op andere dagen, blijkbaar. IIG spraken we met een heel vriendelijke Italiaanse mijnheer en mochten we ons gang gaan tussen de Barolo's van 58 euro en de pasta-oortjes van 1,18. Helaas vergeten te kijken naar carnolio en farro.quote:Op donderdag 4 januari 2007 18:18 schreef NoSigar het volgende:
[..]
Vandaag langsgeweest, leuk, alleen moet ik me de volgende keer maar meer voorbereiden zodat ik iets beter weet wat ik wil hebben.
maar hele slechte service.quote:Op donderdag 4 januari 2007 20:06 schreef K-mail het volgende:
Als je lekker italiaans wil eten in rotterdam, moet je naar Opazzo gaan... Het is behoorlijk aan de prijs, maar het was heerlijk!
Ik lees net dat je een goeie kerst gehad hebtquote:Op woensdag 7 februari 2007 15:06 schreef Marty het volgende:
Digger, ik heb deze kerst struffoli gegeten! Lekker zeg!![]()
Ik ga als ik in Noord Italie ben (Alles boven Rome) nooit naar een pizzaria, tenzij het van origine Napolitanen zijn. Maar toch zijn ze in Napoli zelf altijd beter (als je de juiste tenten weet).quote:Er is hier in de buurt een nieuwe Napoletaanse Pizzeria geopend dus die moesten we even uitproberen.
Honing vraagteken? Enorm veel honing zul je bedoelen! Aardig klusje om het te maken (de balletjes), maar als dat gedaan is, is de rest simpel.quote:Dit was rond de kerstdagen en ze verkochten ook zelfgemaakte lekkernijen, waaronder de echte Pastiera Napoletana en dus ook Struffoli.
Allemaal kleine balletjes met een soort gekleurde hagelslagjes en honing(?) er overheen. Erg lekker!!
Recept:quote:Is een pastiera eigenlijk lekker? Daar zit toch veel grano cotto in?
Die moet ik ook maar eens uitproberen![]()
quote:Op dinsdag 6 februari 2007 15:45 schreef Apekoek het volgende:
Weet je nog niet wat je vanavond moet gaan maken? Dan heb ik hier een heel simpel maar heeeeeeeeeeeeeeerrrrrrrrrrrrrrllllijk gerecht!
Dit is voor de liefhebbers van italiaans eten, dit gaan jullie echt zalig vinden:
Wat nodig?
- Pasta, liefst tagliatella (200 +/- gram)
- Klein potje rode pesto
- 2 a 3 Tomaten
- Blikje tonijn (snippers)zonder toevoegingen (of evt. snippers gerookte zalm)
- Strooi kaas
- Evt. beetje basilicum
Hoe te maken?
- Kook de pasta totdat deze klaar is om te serveren
- Giet het water af en gooi de pasta in een groote pan
- Doe hierbij de tomaten in fijne stukjes samen met de gehele inhoud van de pesto en het blikje tonijn
- Even opwarmen en door elkaar roeren
- Na het verwarmen is het klaar op op te scheppen, voeg er dan nog een beetje (basilicum en) strooi kaas bij/op
- En eet smmmmmmmmaaaaaaaaakelijk!!!
Vertel jullie ervaringen hier vanavond na deze maaltijd![]()
Het vraagteken stond er eigenlijk omdat ik dacht dat de honing nog met iets anders gemengd was, maar misschien ook wel niet hoor.quote:Op woensdag 7 februari 2007 20:57 schreef DIGGER het volgende:
Honing vraagteken? Enorm veel honing zul je bedoelen! Aardig klusje om het te maken (de balletjes), maar als dat gedaan is, is de rest simpel.
Dit ga ik binnenkort maar eens uitproberen.quote:Recept:
-knip-
quote:Wat heb je nog meer gehad uit die zaak rond de kerst, naast de panettone die je overal kan kopen - Italianen verorberen er ca. 110 miljoen per kerst - uiteraard? Sfogliatelle? Mostaccioli? Roccoco?
Dit is misschien wel een leuk idee voor die plaatpizza, allerlei verschillend beleg, voor elk wat wils.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 09:02 schreef Liejannuh het volgende:
Tips gezocht! Ik wil zaterdag gaan koken voor een heel stel vrienden en mijn idee was om een grote plaatpizza te maken en een paar soorten pasta.
Iemand briljante ideeen over dingen die niet kunnen mislukken, maar waardoor iedereen wel onder de indruk is van mijn kookkunsten?
Het feestje is pas volgende week.quote:
Pastamachine 9.99, Pastapan: 17.99quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:41 schreef guntherschneider het volgende:
Mocht je thuis willen knutselen let dan even op de aanbieding van de Aldi. Deze heeft vanaf donderdag weet een pastamachine in de aanbieding.
quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:52 schreef Bluezz het volgende:
Schop met een heerlijke salade die we binnenkort weer gaan maken
Panzanella (Italiaanse broodsalade)
1 ciabatta (oudbakken)
2 eetlepels rode wijnazijn
4 trostomaten (in stukjes)
1/2 komkommer (in blokjes)
1 kleine rode ui (in halve ringen)
1 zakje verse basilicum (15 g, grofgescheurd)
4 eetlepels olijfolie extra vierge
Ciabatta in grote dobbelstenen snijden, in ruime slakom doen en besprenkelen met azijn. Tomaten, komkommer, ui en basilicum door brood mengen. Olie, zout en peper naar smaak toevoegen. Smaken minstens 15 min. laten intrekken (dit gerecht kan gerust langer van tevoren bereid worden). Salade over twee borden verdelen.
[ afbeelding ]
Is inderdaad een leuk boekje. Mocht ik een keer gratis meenemen bij een boekenbeurs en moet zeggen dat ik er best veel plezier al van heb gehad.quote:Op maandag 2 februari 2009 02:14 schreef tim2308 het volgende:
Bij de Slegte heb ik een boekje van Onno Kleyn gekocht: "Heimwee naar la bella Italia". Kostte maar 2,99, met veel recepten en achtergrondinfo en -anekdotes bij de recepten.
Moeten inderdaad ook lang pruttelenquote:Op maandag 2 februari 2009 12:12 schreef Mini_rulez het volgende:
Hoe maak je snel tomatensaus van verse tomaten? Ik heb altijd geleerd dat die lang moet pruttelen.
Over je antipasti kan je kiezen voor gevulde tomaat, gemarineerde reepjes paprika of gewoon standaard bruschetta ook erg goed te doen. Zo leuk je het snel op en je antipasti smaken vaak het beste omdat je dan best honger hebt. Als je geïnteresseerd bent in de recepten van bovenstaande antipasti hoor ik het welquote:Op zondag 1 februari 2009 15:43 schreef Innocence het volgende:
Misschien niet helemaal Italiaans, maar gewoon lekker eten, dat simpel te maken is om m'n schoonouders te imponeren
Is het een goed idee om bij een lamskoteletje (favoriet van m'n schoonvader) spaghetti met savooiekool (mijn favoriet en makkelijk te maken) te serveren? Of de keuze uit die spaghetti en een risotto, zelf op te scheppen. Laatste vind ik erg lekker, maar lust m'n vriend niet.
En alleen een mini-pizza vooraf (met tomaat, mozerella en basilicum), lijkt me een beetje erg kaal. Wat is daar nog meer van te maken? Of is dat precies voldoende met een lekker wijntje erbij?
Na wil ik graag bij de koffie een chocolade-ammaretti taartje serveren, maar bloedsinasappel-sorbetijs lijkt me ook heerlijk tussendoor. Of gewone chocoladetaart met sinasappelroom!
Wil het eigenlijk gewoon bij 3 gangen houden, maar vind het vooral erg lastig om er een beetje samenhang in te creeeren.
Tips zijn dus welkom!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
Minipizzas en bruschetta met komt dan eigenlijk allebei op hetzelfde neer, gewoon een lekker hapje vooraf. Denk dat ik dat maar zo laat.quote:Op maandag 2 februari 2009 14:55 schreef Mini_rulez het volgende:
Wij kregen in Italië een keer courgettereepjes die gefrituurd waren in een beslagje. Dat was ook heel lekker als klein voorgerechtje, alleen wel redelijk vet. Als je je pizzaatje wat op wilt leuken zou je kunnen denken aan een stukje ansjovis. Of er nog iets bij moet weet ik niet, hoe groot is je mini-pizza? Gewone bruschetta met goede tomaten en basilicum is ook altijd heerlijk, hoe eenvoudig het ook is.
Wat betreft spaghetti en risotto: ik weet niet precies wat je met de spaghetti doet, maar als je doel is om te imponeren zou ik zeker ook risotto maken, dat is toch wat minder alledaags. Misschien kun je een ingrediënt van het voorgerecht terug laten komen in de risotto voor de samenhang?
Ik kan me niet voorstellen dat het not-done is, anders doe ik het toch nog omdat ik gewoon zo lekker mogelijk wil etenquote:Op zaterdag 7 februari 2009 03:37 schreef tim2308 het volgende:
Mag een ingredient in de Italiaanse keuken wel terugkomen in de gangen? In de Franse keuken is dat toch not done? (eh.. pas à faire?)
Klinkt goed hoorquote:Op vrijdag 6 februari 2009 21:13 schreef Innocence het volgende:
Voorzichtig schopje..
Ben er bijna uit, het is nu:
Anti-pasto: Minipizza met verse tomatensaus, plak buffelmozerella en blaadje basilicum
Primo: Keuze uit spaghetti en risotto, beide met zelfgemaakte pesto
Secondo: Gegrilde lamskoteletjes met pomodori uit de oven
Dolce: Chocoladetaartje met sinaasappel- of espressoroom
Eindelijk met wat samenhang, niet te moeilijk en pizzadeeg, pesto en chocoladetaartje zijn vantevoren te maken. Of zie ik iets over het hoofd?
Eerlijk gezegd zou ik het bij de antipasti simpeler houden. Gewoon een schaaltje goede kwaliteit olijven (lichtgroene Italiaanse zijn ongewoon en bijzonder smakelijk), opgerolde plakjes parmaham en blokjes parmezaanse kaas met een paprikajam. Daarnaast snap ik niet helemaal wat je met de risotto van plan bent: wil je nu gewoon risottorijst koken en daar pesto doorheen mengen? Dat wordt niet smakelijk, bovendien geef je dan twee keuzes allebei met pesto. Ik zou de spaghetti met de pesto en gnocchi met een simpele tomatensaus serveren. Hoofdgerecht en toetje klinken smakelijk! Vergeet niet dat er bij een Italiaanse maaltijd altijd brood wordt geserveerd en erna altijd koffie. Koffie en evt likeur worden trouwens niet gelijktijdig geserveerd, eerst koffie en dan likeur.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 21:13 schreef Innocence het volgende:
Voorzichtig schopje..
Ben er bijna uit, het is nu:
Anti-pasto: Minipizza met verse tomatensaus, plak buffelmozerella en blaadje basilicum
Primo: Keuze uit spaghetti en risotto, beide met zelfgemaakte pesto
Secondo: Gegrilde lamskoteletjes met pomodori uit de oven
Dolce: Chocoladetaartje met sinaasappel- of espressoroom
Eindelijk met wat samenhang, niet te moeilijk en pizzadeeg, pesto en chocoladetaartje zijn vantevoren te maken. Of zie ik iets over het hoofd?
quote:Misschien niet helemaal Italiaans, maar gewoon lekker eten, dat simpel te maken is om m'n schoonouders te imponeren
Niet helemaal waar (Cafe Corretto), al zullen er vast streken zijn waar het wel zo gaat. Maar dat is eigenlijk met al het eten uit Italie. Elke streek maakt de producten weer anders, en HET italiaanse recept is er voor de meeste gerechten niet.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 18:58 schreef W1ZZ het volgende: Koffie en evt likeur worden trouwens niet gelijktijdig geserveerd, eerst koffie en dan likeur.
Wat Italianen eten mag dan misschien verschillen van regio tot regio, tafelgewoonten zijn behoorlijk constant. Elke Italiaan weet dat na de koffie de ammazzacaffè komt, de likeur die de koffie om zeep helpt. Daarnaast zou ik zou een caffè corretto niet echt hetzelfde willen noemen als koffie en likeur gelijktijdig serveren maar dat moet ieder voor zich weten.quote:Op zondag 8 februari 2009 15:06 schreef reclamedoos het volgende:
[..]
Niet helemaal waar (Cafe Corretto), al zullen er vast streken zijn waar het wel zo gaat. Maar dat is eigenlijk met al het eten uit Italie. Elke streek maakt de producten weer anders, en HET italiaanse recept is er voor de meeste gerechten niet.
quote:Op zaterdag 7 februari 2009 20:32 schreef SiGNe het volgende:
Je vergeet het belangrijkste ingediënt: Liefde.. dus niet zo stressen of het allemaal wel klopt, gewoon lekker eten maken.
Even een inhoudelijke reactie dan, want was wel blij met de reacties.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 18:58 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd zou ik het bij de antipasti simpeler houden. Gewoon een schaaltje goede kwaliteit olijven (lichtgroene Italiaanse zijn ongewoon en bijzonder smakelijk), opgerolde plakjes parmaham en blokjes parmezaanse kaas met een paprikajam. Daarnaast snap ik niet helemaal wat je met de risotto van plan bent: wil je nu gewoon risottorijst koken en daar pesto doorheen mengen? Dat wordt niet smakelijk, bovendien geef je dan twee keuzes allebei met pesto. Ik zou de spaghetti met de pesto en gnocchi met een simpele tomatensaus serveren. Hoofdgerecht en toetje klinken smakelijk! Vergeet niet dat er bij een Italiaanse maaltijd altijd brood wordt geserveerd en erna altijd koffie. Koffie en evt likeur worden trouwens niet gelijktijdig geserveerd, eerst koffie en dan likeur.
Zou je me dat eens uit kunnen leggen?quote:Op maandag 9 februari 2009 16:41 schreef W1ZZ het volgende:
Dat en daarnaast gaan warme risottorijst en olie niet samen. Warme rijst en basilicum evenmin.
Ok, dankjewel.quote:Op maandag 9 februari 2009 17:49 schreef W1ZZ het volgende:
a.d. warme risottorijst en olie: risottorijst is veel poreuzer dan 'gewone' rijst: de olie trekt in de rijst en alles wordt een vieze zompige zooi. a.d. warme rijst en basilicum geef ik toe dat dat meer een persoonlijke kwestie is maar toen ik nog in IT woonde ben ik 't nooit tegengekomen.
Opzich mee eens, aan de andere kant vind ik het belangrijk om het, voor mij als kok, ook nog leuk te houden. Het is fijn om te weten hoe italianen koken (nog afgezien van het feit dat dat ook zo regionaal bepaald als de pest is), om er vervolgens van af te kunnen wijken. Op de een of andere manier krijg ik trouwens toch nooit goed de smaak 'te pakken' zoals in Italië. Dan volg ik liever iets minder regels en luister ik naar mijn eigen smaak.quote:Wat ik jammer vind is dat de authentieke Italiaanse keuken in handen van de meeste Nederlandse thuiskoks wordt gereduceerd tot: 'er zit pasta in dus het is Italiaans.' Dit is dus gewoon niet zo, Italianen koken volgens een heel scala aan regels die ze van moeder op dochter doorgeven. Vis en kaas combineren is nog zo'n voorbeeld, er is geen Italiaan die dat zal doen.
Of likeur in de koffie (Sambuca)quote:Op zaterdag 7 februari 2009 18:58 schreef W1ZZ het volgende:
Koffie en evt likeur worden trouwens niet gelijktijdig geserveerd, eerst koffie en dan likeur.
quote:Op maandag 9 februari 2009 17:49 schreef W1ZZ het volgende:
Wat ik jammer vind is dat de authentieke Italiaanse keuken in handen van de meeste Nederlandse thuiskoks wordt gereduceerd tot: 'er zit pasta in dus het is Italiaans.' Dit is dus gewoon niet zo, Italianen koken volgens een heel scala aan regels die ze van moeder op dochter doorgeven.
als je mijn recept bedoelt, ja de saus kan je invriezenquote:Op donderdag 12 februari 2009 20:43 schreef tim2308 het volgende:
Merci voor de inspiratie! Het zit nu in de pan, over enkele minuten is de Barilla Lingue klaar. Ik heb aan het eind gewoon een beetje bloem erbij gegooid, blijkbaar bindt het zo ook prima. Zou je dit in kunnen vriezen?
Lekker maar wel vol. Ik heb natuurlijk heel hollands teveel saus gemaakt en over de pasta gegooid. (italianen gebruiken heel weinig saus aangezien de pasta 10x beter is dan de Honig)quote:Op maandag 16 februari 2009 17:08 schreef mistdeja1 het volgende:
[..]
als je mijn recept bedoelt, ja de saus kan je invriezenmeeste sauzen wel hoor.. was het lekker?
het is een soort carbonara is ook lekker met stukjes flink gekruide en gebakken kabeljauw btw..
Spaghetti Carbonara is echt goddelijk, maar jij zegt totaal geen room gebruiken? Bij mijn experimenten stolt het ei nogal snel in stukjes in plaats van als een dun laagje over de pasta heen. Dat komt waarschijnlijk doordat ik het in de pan die dan ook nog warm is door elkaar gooi.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 02:39 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Lekker maar wel vol. Ik heb natuurlijk heel hollands teveel saus gemaakt en over de pasta gegooid. (italianen gebruiken heel weinig saus aangezien de pasta 10x beter is dan de Honig)
Er zit nooit, maar dan ook nooit room in cabonaraEn in dit recept zit trouwens ook geen ei.... Dus het is geen soort cabonara maar een roomsaus (oei, wat ben ik weer bijdehand....)
Ok, dat leek iets te helpen. Had er alsnog wel wat room doorheen en er had zelfs nog iets meer kaas bij gemogen, maar hij was weer lekkelquote:
Deze??? http://www.italiepunt.nl/(...)g3-ferrari-rood.htmlquote:Op maandag 21 september 2009 21:01 schreef DIGGER het volgende:
Ik denk dat hier binnekort een pizza oven komt
Kan wel zo zijn, maar toch blijf ik fan van de Italiaanse keuken.quote:
En je spaghetti niet te droog afgietenquote:
Oei, heb je hier een recept van? Dat klinkt en ziet er erg lekker uitquote:Op maandag 24 oktober 2011 01:52 schreef _F.U.B.A.R_ het volgende:
Een kick tevens tvp,dit topic moet gewoon door lopen.
Zonde van alle recepten die er in staan.
Vandaag Canneloni gemaakt
Kan ik koken ... ik vind van niet![]()
Op de canneloni zelf na (de pasta) alles zelf gemaakt....
Sauce vulling enz.
Gekozen om een gehakt vulling op basis van basilicum te maken.
verder kwam dit idee spontaan dus helaas geen tijd voor ricotta enz. (komt nog wel een keer)
Ben zelf half italiaans en vaak bang dat er niet genoeg is...
Resultaat 2 schalen vol canneloni ...
Uit gekkigheid mn pa gebeld en gevraagt of hij een schaal wou.
Mooiste compliment tot nu toe gehad.
En mijn pa is snel niet te vreden,als het niet zo smaakt als bij mamma vroeger ....
Maar in zijn woorden erá speciale![]()
(en of ik niet wat vaker wou koken)
( hahaha heb trouwens alles van mn pa geleerd en die komt uit de buurt van Salerno)
[ afbeelding ]
En voor de oplettende kijker, de kaas boven op is niet helemaal gesmolten helaas
(dat heb ik later even op een andere manier gefixed)
Ziet er toch echt uit dat ik een nieuwe oven moet hebben ...![]()
Verder was hij goed gaar en smaakte hij heerlijk!
* SiGNe ookquote:Op woensdag 26 oktober 2011 01:16 schreef golfer het volgende:
[..]
Kan wel zo zijn, maar toch blijf ik fan van de Italiaanse keuken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |