abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 7 februari 2009 @ 20:32:07 #251
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_65834428
Je vergeet het belangrijkste ingediënt: Liefde.. dus niet zo stressen of het allemaal wel klopt, gewoon lekker eten maken.
pi_65834482
Precies, want dat was haar doel ook:
quote:
Misschien niet helemaal Italiaans, maar gewoon lekker eten, dat simpel te maken is om m'n schoonouders te imponeren
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_65849213
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 18:58 schreef W1ZZ het volgende: Koffie en evt likeur worden trouwens niet gelijktijdig geserveerd, eerst koffie en dan likeur.
Niet helemaal waar (Cafe Corretto), al zullen er vast streken zijn waar het wel zo gaat. Maar dat is eigenlijk met al het eten uit Italie. Elke streek maakt de producten weer anders, en HET italiaanse recept is er voor de meeste gerechten niet.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  zondag 8 februari 2009 @ 15:16:27 #254
182728 honda1990
Laat gaan joh is toch heerlijk
pi_65849638
Italiaans eten bestaat eigenlijk niet idd, Italië zelf eigenlijk ook niet behalve als ze voetballen Wat je wel goed onder Italiaans eten zou kunnen zien is simpele gerechten van verse ingrediënten die veel in Italië gebruikt worden Iedere streek heeft weer andere gerechten...
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_65850046
quote:
Op zondag 8 februari 2009 15:06 schreef reclamedoos het volgende:

[..]

Niet helemaal waar (Cafe Corretto), al zullen er vast streken zijn waar het wel zo gaat. Maar dat is eigenlijk met al het eten uit Italie. Elke streek maakt de producten weer anders, en HET italiaanse recept is er voor de meeste gerechten niet.
Wat Italianen eten mag dan misschien verschillen van regio tot regio, tafelgewoonten zijn behoorlijk constant. Elke Italiaan weet dat na de koffie de ammazzacaffè komt, de likeur die de koffie om zeep helpt. Daarnaast zou ik zou een caffè corretto niet echt hetzelfde willen noemen als koffie en likeur gelijktijdig serveren maar dat moet ieder voor zich weten.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_65869645
Mijn Italiaanse collegae bevestigen ook wat W1ZZ zegt. Weet ik dat ook weer voor het upsellen bij Italiaanse gasten in het restaurant :p Caffè corretto is enkele druppels likeur IN de koffie (=espresso). (volgens mijn uiterst betrouwbare bron)

[ Bericht 9% gewijzigd door tim2308 op 09-02-2009 01:24:50 ]
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_65871480
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 20:32 schreef SiGNe het volgende:
Je vergeet het belangrijkste ingediënt: Liefde.. dus niet zo stressen of het allemaal wel klopt, gewoon lekker eten maken.

Ga het ook gewoon zo houden als ik vertelde. En als ze een likeurtje bij de koffie willen, krijgen ze die er niet na

Culi-puristen hier
Sweet and innocent...
pi_65872672
Okee, graag gedaan hoor
  maandag 9 februari 2009 @ 11:45:33 #259
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_65875814
Een frisse salade van Fussili met in olijfolie roergebakken stukjes varkenshaas, met paprika, rode ui, knoflook en nootjes.
Afgemaakt met een balsamico dressing en Gran Pardano schaafsel.....

Ik had gister even genoeg van het saaie eten...
pi_65882594
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 18:58 schreef W1ZZ het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd zou ik het bij de antipasti simpeler houden. Gewoon een schaaltje goede kwaliteit olijven (lichtgroene Italiaanse zijn ongewoon en bijzonder smakelijk), opgerolde plakjes parmaham en blokjes parmezaanse kaas met een paprikajam. Daarnaast snap ik niet helemaal wat je met de risotto van plan bent: wil je nu gewoon risottorijst koken en daar pesto doorheen mengen? Dat wordt niet smakelijk, bovendien geef je dan twee keuzes allebei met pesto. Ik zou de spaghetti met de pesto en gnocchi met een simpele tomatensaus serveren. Hoofdgerecht en toetje klinken smakelijk! Vergeet niet dat er bij een Italiaanse maaltijd altijd brood wordt geserveerd en erna altijd koffie. Koffie en evt likeur worden trouwens niet gelijktijdig geserveerd, eerst koffie en dan likeur.
Even een inhoudelijke reactie dan, want was wel blij met de reacties.
Ik serveer alleen spaghetti omdat iemand misschien niet van risotto houdt, niet omdat het iets heel anders moet zijn.

Verder weet ik niet wat je onder 'gewoon koken' verstaat, maar bij mij gaat door de risotto sowieso al sjalotjes, wijn, knoflook en flink wat pecorino of parmezaanse kaas. Dan lijkt het me lekker om pesto eroverheen te serveren.

Ik probeer het eerst van de week eens, maar zie niet in waarom 'gewoon gekookte' spaghettie met pesto wel smakelijk zou zijn en risotto niet...
Anders gebruik ik de ingredienten van de pesto wel los door de risotto...
Sweet and innocent...
  maandag 9 februari 2009 @ 16:07:04 #261
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_65883748
In risotto is de rijst de ster van het gerecht. Met pesto fanfare je de hele zachte smaakstructuur van de romige rijst, sjalotjes en knoflook omver.
Confidence through competence
pi_65884934
Dat en daarnaast gaan warme risottorijst en olie niet samen. Warme rijst en basilicum evenmin. Maar somehow heb ik niet het gevoel dat je dat van ons gaat aannemen. Als je graag risotto wilt serveren en niet al te moeilijk wilt doen, maak dan gewoon een goed klassiek gerecht als risotto alla milanese.
pi_65886882
quote:
Op maandag 9 februari 2009 16:41 schreef W1ZZ het volgende:
Dat en daarnaast gaan warme risottorijst en olie niet samen. Warme rijst en basilicum evenmin.
Zou je me dat eens uit kunnen leggen?
pi_65887109
a.d. warme risottorijst en olie: risottorijst is veel poreuzer dan 'gewone' rijst: de olie trekt in de rijst en alles wordt een vieze zompige zooi. a.d. warme rijst en basilicum geef ik toe dat dat meer een persoonlijke kwestie is maar toen ik nog in IT woonde ben ik 't nooit tegengekomen.

Wat ik jammer vind is dat de authentieke Italiaanse keuken in handen van de meeste Nederlandse thuiskoks wordt gereduceerd tot: 'er zit pasta in dus het is Italiaans.' Dit is dus gewoon niet zo, Italianen koken volgens een heel scala aan regels die ze van moeder op dochter doorgeven. Vis en kaas combineren is nog zo'n voorbeeld, er is geen Italiaan die dat zal doen.
pi_65888916
quote:
Op maandag 9 februari 2009 17:49 schreef W1ZZ het volgende:
a.d. warme risottorijst en olie: risottorijst is veel poreuzer dan 'gewone' rijst: de olie trekt in de rijst en alles wordt een vieze zompige zooi. a.d. warme rijst en basilicum geef ik toe dat dat meer een persoonlijke kwestie is maar toen ik nog in IT woonde ben ik 't nooit tegengekomen.
Ok, dankjewel.
quote:
Wat ik jammer vind is dat de authentieke Italiaanse keuken in handen van de meeste Nederlandse thuiskoks wordt gereduceerd tot: 'er zit pasta in dus het is Italiaans.' Dit is dus gewoon niet zo, Italianen koken volgens een heel scala aan regels die ze van moeder op dochter doorgeven. Vis en kaas combineren is nog zo'n voorbeeld, er is geen Italiaan die dat zal doen.
Opzich mee eens, aan de andere kant vind ik het belangrijk om het, voor mij als kok, ook nog leuk te houden. Het is fijn om te weten hoe italianen koken (nog afgezien van het feit dat dat ook zo regionaal bepaald als de pest is), om er vervolgens van af te kunnen wijken. Op de een of andere manier krijg ik trouwens toch nooit goed de smaak 'te pakken' zoals in Italië. Dan volg ik liever iets minder regels en luister ik naar mijn eigen smaak.
pi_65889742
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 18:58 schreef W1ZZ het volgende:

Koffie en evt likeur worden trouwens niet gelijktijdig geserveerd, eerst koffie en dan likeur.
Of likeur in de koffie (Sambuca)

O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_65894015
quote:
Op maandag 9 februari 2009 17:49 schreef W1ZZ het volgende:
Wat ik jammer vind is dat de authentieke Italiaanse keuken in handen van de meeste Nederlandse thuiskoks wordt gereduceerd tot: 'er zit pasta in dus het is Italiaans.' Dit is dus gewoon niet zo, Italianen koken volgens een heel scala aan regels die ze van moeder op dochter doorgeven.

Begon bovendien al niet voor niets m'n bericht met een disclaimer...

Wil best iets van je aannemen, maar ik kan het toch ook gewoon zelf eerst proeven? Maar kan me iets voorstellen qua samengaan van olie en risotto, op foto's zie je het er ook echt op blijven liggen. Misschien wat minder olie bij het maken van de pesto gebruiken. Ik laat het jullie vrijdag weten Met foto's!

En eh, vis en kaas combineren lijkt me eigenlijk in geen enkele eetcultuur een goede zet
Sweet and innocent...
pi_65902683
tvp
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
pi_65962190
champignon, spekjes, uitje en ham mooi gesneden in de pan even goed bakken, overgooien in een hoge kookpan en room toevoegen, in de bakpan maak je dan weer een beetje roux (60gram bloem, 50 gram boter), laat de room koken en voeg in kleine stapjes roux toe totdat de saus dik genoeg is, kook intussen je eigengemaakte pasta (100gram bloem 1 ei zout en olijfolie, ff mengen tot een heel stevig deeg desnoods voeg je extra bloem toe, het ene ei is groter dan de ander, uitrollen en snijden of in de pasta machine) beetgaar dus als je erop kauwt breekt het niet in 1 keer, serveren en heerlijk eten
pi_65982073
Room inkoken met roux? Kan dat niet gewoon zonder?
Sweet and innocent...
pi_65984219
je kan de saus dun laten, en niet inkoken, maar binden, wat je ook kan doen is blokjes rauwe aardappel erin, dat bind uiteindelijk ook (zetmeel) , maar dan is de snelheid ervanaf, roux is erg makkelijk hoor:)
pi_65999829
Merci voor de inspiratie! Het zit nu in de pan, over enkele minuten is de Barilla Lingue klaar. Ik heb aan het eind gewoon een beetje bloem erbij gegooid, blijkbaar bindt het zo ook prima. Zou je dit in kunnen vriezen?
pi_66125587
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 20:43 schreef tim2308 het volgende:
Merci voor de inspiratie! Het zit nu in de pan, over enkele minuten is de Barilla Lingue klaar. Ik heb aan het eind gewoon een beetje bloem erbij gegooid, blijkbaar bindt het zo ook prima. Zou je dit in kunnen vriezen?
als je mijn recept bedoelt, ja de saus kan je invriezen meeste sauzen wel hoor.. was het lekker?
het is een soort carbonara is ook lekker met stukjes flink gekruide en gebakken kabeljauw btw..
pi_66146856
quote:
Op maandag 16 februari 2009 17:08 schreef mistdeja1 het volgende:

[..]

als je mijn recept bedoelt, ja de saus kan je invriezen meeste sauzen wel hoor.. was het lekker?
het is een soort carbonara is ook lekker met stukjes flink gekruide en gebakken kabeljauw btw..
Lekker maar wel vol. Ik heb natuurlijk heel hollands teveel saus gemaakt en over de pasta gegooid. (italianen gebruiken heel weinig saus aangezien de pasta 10x beter is dan de Honig)

Er zit nooit, maar dan ook nooit room in cabonara En in dit recept zit trouwens ook geen ei.... Dus het is geen soort cabonara maar een roomsaus (oei, wat ben ik weer bijdehand....)
pi_66185446
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 02:39 schreef tim2308 het volgende:

[..]

Lekker maar wel vol. Ik heb natuurlijk heel hollands teveel saus gemaakt en over de pasta gegooid. (italianen gebruiken heel weinig saus aangezien de pasta 10x beter is dan de Honig)

Er zit nooit, maar dan ook nooit room in cabonara En in dit recept zit trouwens ook geen ei.... Dus het is geen soort cabonara maar een roomsaus (oei, wat ben ik weer bijdehand....)
Spaghetti Carbonara is echt goddelijk, maar jij zegt totaal geen room gebruiken? Bij mijn experimenten stolt het ei nogal snel in stukjes in plaats van als een dun laagje over de pasta heen. Dat komt waarschijnlijk doordat ik het in de pan die dan ook nog warm is door elkaar gooi.
Hoort het ei volledig te stollen of hoort het nog redelijk nat te blijven? En ben je dan niet bang voor salmonella etc?
Ben nog druk op zoek naar een goed en duidelijk recept...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')