quote:Misschien niet helemaal Italiaans, maar gewoon lekker eten, dat simpel te maken is om m'n schoonouders te imponeren
Niet helemaal waar (Cafe Corretto), al zullen er vast streken zijn waar het wel zo gaat. Maar dat is eigenlijk met al het eten uit Italie. Elke streek maakt de producten weer anders, en HET italiaanse recept is er voor de meeste gerechten niet.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 18:58 schreef W1ZZ het volgende: Koffie en evt likeur worden trouwens niet gelijktijdig geserveerd, eerst koffie en dan likeur.
Wat Italianen eten mag dan misschien verschillen van regio tot regio, tafelgewoonten zijn behoorlijk constant. Elke Italiaan weet dat na de koffie de ammazzacaffè komt, de likeur die de koffie om zeep helpt. Daarnaast zou ik zou een caffè corretto niet echt hetzelfde willen noemen als koffie en likeur gelijktijdig serveren maar dat moet ieder voor zich weten.quote:Op zondag 8 februari 2009 15:06 schreef reclamedoos het volgende:
[..]
Niet helemaal waar (Cafe Corretto), al zullen er vast streken zijn waar het wel zo gaat. Maar dat is eigenlijk met al het eten uit Italie. Elke streek maakt de producten weer anders, en HET italiaanse recept is er voor de meeste gerechten niet.
quote:Op zaterdag 7 februari 2009 20:32 schreef SiGNe het volgende:
Je vergeet het belangrijkste ingediënt: Liefde.. dus niet zo stressen of het allemaal wel klopt, gewoon lekker eten maken.
Even een inhoudelijke reactie dan, want was wel blij met de reacties.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 18:58 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd zou ik het bij de antipasti simpeler houden. Gewoon een schaaltje goede kwaliteit olijven (lichtgroene Italiaanse zijn ongewoon en bijzonder smakelijk), opgerolde plakjes parmaham en blokjes parmezaanse kaas met een paprikajam. Daarnaast snap ik niet helemaal wat je met de risotto van plan bent: wil je nu gewoon risottorijst koken en daar pesto doorheen mengen? Dat wordt niet smakelijk, bovendien geef je dan twee keuzes allebei met pesto. Ik zou de spaghetti met de pesto en gnocchi met een simpele tomatensaus serveren. Hoofdgerecht en toetje klinken smakelijk! Vergeet niet dat er bij een Italiaanse maaltijd altijd brood wordt geserveerd en erna altijd koffie. Koffie en evt likeur worden trouwens niet gelijktijdig geserveerd, eerst koffie en dan likeur.
Zou je me dat eens uit kunnen leggen?quote:Op maandag 9 februari 2009 16:41 schreef W1ZZ het volgende:
Dat en daarnaast gaan warme risottorijst en olie niet samen. Warme rijst en basilicum evenmin.
Ok, dankjewel.quote:Op maandag 9 februari 2009 17:49 schreef W1ZZ het volgende:
a.d. warme risottorijst en olie: risottorijst is veel poreuzer dan 'gewone' rijst: de olie trekt in de rijst en alles wordt een vieze zompige zooi. a.d. warme rijst en basilicum geef ik toe dat dat meer een persoonlijke kwestie is maar toen ik nog in IT woonde ben ik 't nooit tegengekomen.
Opzich mee eens, aan de andere kant vind ik het belangrijk om het, voor mij als kok, ook nog leuk te houden. Het is fijn om te weten hoe italianen koken (nog afgezien van het feit dat dat ook zo regionaal bepaald als de pest is), om er vervolgens van af te kunnen wijken. Op de een of andere manier krijg ik trouwens toch nooit goed de smaak 'te pakken' zoals in Italië. Dan volg ik liever iets minder regels en luister ik naar mijn eigen smaak.quote:Wat ik jammer vind is dat de authentieke Italiaanse keuken in handen van de meeste Nederlandse thuiskoks wordt gereduceerd tot: 'er zit pasta in dus het is Italiaans.' Dit is dus gewoon niet zo, Italianen koken volgens een heel scala aan regels die ze van moeder op dochter doorgeven. Vis en kaas combineren is nog zo'n voorbeeld, er is geen Italiaan die dat zal doen.
Of likeur in de koffie (Sambuca)quote:Op zaterdag 7 februari 2009 18:58 schreef W1ZZ het volgende:
Koffie en evt likeur worden trouwens niet gelijktijdig geserveerd, eerst koffie en dan likeur.
quote:Op maandag 9 februari 2009 17:49 schreef W1ZZ het volgende:
Wat ik jammer vind is dat de authentieke Italiaanse keuken in handen van de meeste Nederlandse thuiskoks wordt gereduceerd tot: 'er zit pasta in dus het is Italiaans.' Dit is dus gewoon niet zo, Italianen koken volgens een heel scala aan regels die ze van moeder op dochter doorgeven.
als je mijn recept bedoelt, ja de saus kan je invriezenquote:Op donderdag 12 februari 2009 20:43 schreef tim2308 het volgende:
Merci voor de inspiratie! Het zit nu in de pan, over enkele minuten is de Barilla Lingue klaar. Ik heb aan het eind gewoon een beetje bloem erbij gegooid, blijkbaar bindt het zo ook prima. Zou je dit in kunnen vriezen?
Lekker maar wel vol. Ik heb natuurlijk heel hollands teveel saus gemaakt en over de pasta gegooid. (italianen gebruiken heel weinig saus aangezien de pasta 10x beter is dan de Honig)quote:Op maandag 16 februari 2009 17:08 schreef mistdeja1 het volgende:
[..]
als je mijn recept bedoelt, ja de saus kan je invriezenmeeste sauzen wel hoor.. was het lekker?
het is een soort carbonara is ook lekker met stukjes flink gekruide en gebakken kabeljauw btw..
Spaghetti Carbonara is echt goddelijk, maar jij zegt totaal geen room gebruiken? Bij mijn experimenten stolt het ei nogal snel in stukjes in plaats van als een dun laagje over de pasta heen. Dat komt waarschijnlijk doordat ik het in de pan die dan ook nog warm is door elkaar gooi.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 02:39 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Lekker maar wel vol. Ik heb natuurlijk heel hollands teveel saus gemaakt en over de pasta gegooid. (italianen gebruiken heel weinig saus aangezien de pasta 10x beter is dan de Honig)
Er zit nooit, maar dan ook nooit room in cabonaraEn in dit recept zit trouwens ook geen ei.... Dus het is geen soort cabonara maar een roomsaus (oei, wat ben ik weer bijdehand....)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |