abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34317868
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 12:28 schreef Daantje77 het volgende:
Ik heb hem ook opgeslagen . Zou graag horen hoe het heeft gesmaakt

Was heerlijk!

Had alleen penne. En heb wat meer honing gebruikt.
En had al twee gebraden kippenbouten en die geplukt.
Was goed te versmaden!
En volgens mij zijn koude cherri tomaatjes erdoor ook heel lekker...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_34320338
Smaakte prima
In de 3 lagen :

pi_34372995
ja idd was een erg lekker recept.

we hebben zitten smullen met onze gasten!

@Piet: de risotto was ook erg lekker, had die echte risotto gehaald bij de Hanos

zaterdag moet ik weer iets lekkers koken.. krijg een vriend met vriendin op bezoek en wil eigelijk wat indruk maken, heb alleen nog geen enkel idee.

Heeft iemand goeie ideeen? Italiaans is zoooo lekker

zat te denken aan een gemengde salade met appel, gerookte kip en brie met een aceto balsamico - honing dressing afgemaakt met rode ui,peterselie en schilfers verse pardano reggiano en geroosterde pijnboompitjes.

Ik heb ook wel zin om een of andere ovenschotel te maken, graag iets italiaans en moet nog een makkelijk dessert bedenken.
Nou heb zowiezo nog tot zaterdag de tijd.

[ Bericht 31% gewijzigd door Atnuk op 23-01-2006 12:05:54 ]
pi_34374323
Dat ziet er goed uit ! Als ik eraan toe kom zal ik hem van de week eens gaan maken .
  maandag 23 januari 2006 @ 12:53:06 #105
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_34374613
Die fettucine met basilicum-honingkip en rucola ziet er lekker uit, ga ik morgen ook maar 's maken.
pi_34473824
iemand nog leuke recepten voor een italiaanse ovenschotel voor 4 personen??
pi_34489566
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 15:16 schreef Innocence het volgende:
Ik heb afgelopen weekend in een Italiaans restaurantje in Antwerpen heerlijke Cannelloni op. Ik ben helaas de naam vergeten en ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het recept. De één was gevuld met gehakt en de ander met een mix van ricotta en veel groen. (niet echt culinair correct omschreven ), alles overgoten met een hele zachte tomatensaus.
Nog steeds niemand?
Sweet and innocent...
  donderdag 26 januari 2006 @ 19:10:58 #108
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34490707
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 18:35 schreef Innocence het volgende:

[..]

Nog steeds niemand?
dat recept kent de kok, maar je verwacht toch niet dat je een recept krijgt op basis van een onduidelijke beschrijving?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 30 januari 2006 @ 19:15:15 #109
139602 -Wonderchild-
It's a miracle~!
pi_34621925
Vandaag zelf een heerlijke pasta gemaakt. Lekker simpel zoals italiaans eten hoort te zijn:

Rundergehakt gebraden.
Uitje gefruit
Zoete punt paprika erbij
Preitje erbij
Verse basilicum + wat peterselie
Tomatenblokjes in saus erdoor
Flinke scheut rode wijn erdoor

Even laten pruttelen en klaaaaar met fussili erbij uiteraard

Iets meer dan 5 ingredienten maar ontdanks dat echt verukkelijk
pi_34625625
Italiaans is goddelijk!
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
pi_34719407
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 11:24 schreef Atnuk het volgende:
dit ga ik zondag maken...

fettucine met basilicum-honingkip en rucola voor 4 personen.
Had hem gisteren gemaakt hij was heerlijk!

Misschien iets te zoet door de slagroom volgende keer iets meer balsamico
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
pi_34719503
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 17:54 schreef Setambre het volgende:

[..]

Had hem gisteren gemaakt hij was heerlijk!

Misschien iets te zoet door de slagroom volgende keer iets meer balsamico
Dit is een grap he

(wilde het vandaag ook maken maar de *&%*&#(^%&^ AH had ineens geen rucola.kutwinkelkuwinkelkutwinkel.)
Helpt waar hij kan!
pi_34735489
Ik ben helemaal gewonnen voor de Italiaanse keuken. Vooral de eenvoud: wat ze allemaal doen met olijfolie, knoflook, peper en zout,... een erg toegankelijke keuken. Heb vooral goede herinneringen aan Antonio Carluccio, zowel op TV als in zijn boeken.
pi_34735549
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 10:49 schreef Atnuk het volgende:
iemand nog leuke recepten voor een italiaanse ovenschotel voor 4 personen??
Crespelle (flensjes) met Spinazie en Ricotta. Zelfs als je niet graag spinazie zou eten. Ik heb 3 verschillende recepten gecombineerd (vulling uit boek A, flensjes van website B, saus en dressing website C) en het was lekker.
pi_34735602
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 18:32 schreef timpie82 het volgende:

Crespelle (flensjes) met Spinazie en Ricotta. Zelfs als je niet graag spinazie zou eten. Ik heb 3 verschillende recepten gecombineerd (vulling uit boek A, flensjes van website B, saus en dressing website C) en het was lekker.
Graag wat uitgebreider met ingredienten
Ik ben erg benieuwd naar die sites dan>
  zaterdag 4 februari 2006 @ 18:36:31 #116
45206 Pietverdriet
pi_34735636
Ik stoof op het moment hert in chianti, met knoflook. Eten we met Gnocci en kool.
degelijke toskaanse boerenkost.
pi_34735775
Italiaans
Techniek: Combi
Smaak: Hartig
Soort gerecht: Hoofdgerecht
Hoofdingrediënt: Deeg/Meel
In combinatie met: Kaas
Bereidingstijd: 30-60 minuten
Ingrediënten: CRESPELLE DEEG: 250 g bloem, 3 3/4 dl melk, 3 eieren, 1 1/2 el boter gesmolten, zout, peper VULLING: 375 g wilde spinazie, 375 g ricotta, 255 g parmezaanse kaas geraspt, 100 g mozzarella in dobbelsteentjes, 1/2 ei, zout en peper
Hulpmiddelen:
Voorbereiding: Verwarm de oven voor op 170 graden. Zeef de bloem en meng met de melk. Voeg de eieren toe en mix het met de gesmolten boter, zout en peper tot een glad geheel
Bereidingswijze: Verhit een anti-aanbak koekenpan met wat olie en bak de crespelle zeer dun. Blancheer de spinazie 1 min. en laat goed uitlekken. Zeef de ricotta, meng met de parmezaanse kaas, mozarella, het 1/2 ei, de spinazie en zout, peper. Vul de crespelle met deze vulling en rol hem op. Leg de crespelle in een beboterde schaal en leg een klontje boter op de flensjes, samen met een paar blaadjes salie. Plaats de schaal +/- 10 min in de oven, afgedekt met aluminiumfolie
Serveertips: Serveer met extra gesmolten boter en salie of met een tomatensaus met een beetje parmezaanse kaas

Ik heb voor de vulling Carluccio geraadpleegd, hoewel hij de vulling voor Ravioli gebruikt:

250 gr verse spinazie/snijbiet
150 gr verse ricotta
2 theelepels versgeraspt nootmuskaat
2 eierdooiers
25 gr parmezaan geraspt

kook de spinazie of snijbiet in lichtgezouten water, giet afn druk het overtollige vocht eruit en hak de groente grof. Meng de ricotta door spinazie/snijbiet. Roer de nootmuskaat, zout, (verse zwarte) peper, eierdooiers en parmezaan erdoor.

Ik vul de flensjes hiermee, rol ze op en leg ze in een beboterde schaal. Daarna doe ik er béchamelsaus, beetje permezaan en eventueel salie. Dan met aluminiumfolie de oven in. Ik vond het lekker en lijkt heel erg op een recept wat ik bij de italiaan krijg.
  zondag 5 februari 2006 @ 14:41:52 #118
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34760526
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 18:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik stoof op het moment hert in chianti, met knoflook. Eten we met Gnocci en kool.
degelijke toskaanse boerenkost.
Zo dat klink erg goed Piet
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_34761705
Tnxx Timpie, ga ik binnenkort eens ff proberen

Enneh Piet, zijn dat die Gnocci balletjes in een vacuum verpakking die ik wel eens bij de italiaanse producten zie liggen maar nog nooit heb durven kopen omdat ik niet weet hoe ik ze klaar moet maken en waarbij?
  zondag 5 februari 2006 @ 18:23:18 #120
45206 Pietverdriet
pi_34767999
quote:
Op zondag 5 februari 2006 15:12 schreef Bluezz het volgende:
Tnxx Timpie, ga ik binnenkort eens ff proberen

Enneh Piet, zijn dat die Gnocci balletjes in een vacuum verpakking die ik wel eens bij de italiaanse producten zie liggen maar nog nooit heb durven kopen omdat ik niet weet hoe ik ze klaar moet maken en waarbij?
Ja
Gnocci zijn die balletjes, gedeeltelijk meel, gedeeltelijk aardappel noedels, erg lekker.
  maandag 6 februari 2006 @ 17:40:15 #121
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_34800728
Die honing Rucola Pasta lijkt me echt super lekker,.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_35037525
Een vraagje voor de liefhebbers van Italiaans eten: Ik vermoed dat sommigen onder jullie ook al met vakantie zijn geweest in Italië. Ik wil dit jaar voor de eerste keer gaan (september waarschijnlijk) vooral om goed te eten . Iemand tips? Ik zou liever voor de kleine dorpjes aan de kust willen gaan dan de toeristische centra...
pi_35039984
http://www.vtm.be/lekkert(...)htm?code_gerecht=617

Dit staat voor vanavond op het programma
Gnocchi met zalm en courgette

Benodigdheden voor 4 personen:

1 courgette
Alpro Soja Cuisine (vervang ik door creme fraiche of kookroom)
Alpro Soja Bakken en Braden (vervang ik door gewoon becel b/b)
4 schijfjes gerookte zalm
wat bieslook
wat citroensap
1 teentje look
gnocchi
Parmezaanse kaas

Bereiding:

Snij de courgette in brunoise (blokjes) en stoof ze gaar met de look, voeg er de Alpro Soja Cuisine aan toe en wat citroensap

Kook de gnocchi's gaar. Ze zijn gaar als ze na ongeveer 3 minuten komen bovendrijven

Giet ze af en meng met de courgettesaus

Serveer in een diep bord en overstrooi met de fijn gesneden gerookte zalm, bieslook en Parmezaanse kaas

Vanavond doe ik het wat afwijkend, gnocchi met een zelfgemaakte tomatensaus, sjalot en courgette erin

[ Bericht 6% gewijzigd door Blues op 13-02-2006 18:00:58 ]
pi_35041149
quote:
Op maandag 13 februari 2006 15:07 schreef timpie82 het volgende:
Een vraagje voor de liefhebbers van Italiaans eten: Ik vermoed dat sommigen onder jullie ook al met vakantie zijn geweest in Italië. Ik wil dit jaar voor de eerste keer gaan (september waarschijnlijk) vooral om goed te eten . Iemand tips? Ik zou liever voor de kleine dorpjes aan de kust willen gaan dan de toeristische centra...
Ik wil dit jaar ook naar Italie gaan, Toscane zogezegd.
Ik heb er echt al zin in en het duurt nog zolang!!
pi_35041341
Oowja,

Wat me even invalt.
Ik heb laatst iets met salie gemaakt, saltimbocca alla romana en ik vind salie veel en veels te overdreven qua smaak. Doe ik iets verkeerd of is het altijd zo nadrukkelijk aanwezig.
Als ik nu een recept zie met salie durf ik het niet meer te maken omdat ik bang ben dat ik het niet lekker vind.

Wat vinden jullie?
pi_35044724
quote:
Op maandag 13 februari 2006 16:35 schreef Atnuk het volgende:
Oowja,

Wat me even invalt.
Ik heb laatst iets met salie gemaakt, saltimbocca alla romana en ik vind salie veel en veels te overdreven qua smaak. Doe ik iets verkeerd of is het altijd zo nadrukkelijk aanwezig.
Als ik nu een recept zie met salie durf ik het niet meer te maken omdat ik bang ben dat ik het niet lekker vind.

Wat vinden jullie?
Het is idd een kruid met een zeer sterke smaak, wél is het goed voor de vertering
Gewoon iets minder van gebruiken ? dan is het ook iets minder overheersend.
http://www.natuurlijkerwijs.com/salie.htm

Kervel en oregano kunnen ook zo overheersend smaken
pi_35045779
quote:
Op maandag 13 februari 2006 15:07 schreef timpie82 het volgende:
Een leuke gids in de Loneley Planet 'culinair Italie'. Hij heet zo niet letterlijk, maar dat dekt de inhoud wel(-en ik weet de titel even niet uit mijn hoofd): ik heb er vorig jaar de hele vakantie in gelezen: per regio worden alle specialiteiten behandelt, plus nog ander hoofdstukken over kaas etc.erg informatief en behulpzaam.
Helpt waar hij kan!
pi_35045864
quote:
Op maandag 13 februari 2006 18:03 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Het is idd een kruid met een zeer sterke smaak, wél is het goed voor de vertering
Gewoon iets minder van gebruiken ? dan is het ook iets minder overheersend.
http://www.natuurlijkerwijs.com/salie.htm

Kervel en oregano kunnen ook zo overheersend smaken
Niet meer dan één blad salie per stuk vleesch,althans bij die saltimbocca. Ik heb die fout ook wel eens gemaakt ("een zo'n blad lijkt zo weinig en ze staan hier toch in de tuin etc etc.': niet lekker )
Helpt waar hij kan!
pi_35083953
quote:
Op maandag 13 februari 2006 18:30 schreef NoSigar het volgende:

[..]

Een leuke gids in de Loneley Planet 'culinair Italie'. Hij heet zo niet letterlijk,
Deze is het:
http://shop.lonelyplanet.com/product_detail.cfm?productID=439&seriesID=16&seriesname=World%20Food%20Guides&
Helpt waar hij kan!
pi_35087142
Bedankt voor de tip, ik ga het eens bekijken. Voor de rest niemand specifieke tips voor kleine dorpjes of verblijven?
pi_35096956
Zou wel helpen als je vertelde waar je ongeveer wilt zitten. Oostkust, Westkust. Noord, Zuid.

?
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_35105332
Geen idee, dat is het hem net. Liefst wel ergens aan een kust.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 14:07:13 #133
45206 Pietverdriet
pi_35187840
Er is trouwens Italiaanse week bij de aldi
pi_35193347
Da's waar ook. Heb jij de pastamachine al gezien? En is het wat?
  vrijdag 17 februari 2006 @ 18:20:39 #135
139602 -Wonderchild-
It's a miracle~!
pi_35197418
Ik ga vanavond voor mijn vriendin koken. Die verse pasta van de AH (tagliatella) met varkenshaas medaillons in champignonroomsaus... vooraf een chiabatta met boter.
  maandag 27 maart 2006 @ 20:50:31 #136
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_36416149
quote:
Op maandag 27 maart 2006 18:38 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Hee allemaal,

ik was vorige week in een Super de Boer en zag toen zo'n foldertje staan waar het recept voor lasagna met tomaten (met Heinz pastasaus?) in stond. Toen ben ik het dus vergeten mee te nemen. Nu was ik net weer in de Super en hadden ze da ding natuurlijk niet meer, dus mijn vraag:
wie heeft voor mij dat recept van de lasagna met tomaten?

Alvast bedankt!

Groeten,

Cathelijne
quote:
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 28 maart 2006 @ 01:38:46 #137
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_36423577
Spaghetti + Pesto + extra knoflook + gehakt.

Roeren.

Klaar.
Confidence through competence
pi_36424885
quote:
Op maandag 27 maart 2006 20:50 schreef Martijn_77 het volgende:

Heinz pastasaus
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
  dinsdag 28 maart 2006 @ 11:26:45 #139
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_36428622
Heeft iemand wel eens Tagliata con rucola gegeten in Italië? (In Nederland heb ik nog geen restaurant kunnen vinden die dit gerecht op de kaart heeft staan)
Dat is echt heel erg lekker!
Ik kon alleen een Italiaans linkje vinden, maar klik hier!
pi_36439579
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 11:26 schreef JacMar het volgende:
Heeft iemand wel eens Tagliata con rucola gegeten in Italië? (In Nederland heb ik nog geen restaurant kunnen vinden die dit gerecht op de kaart heeft staan)
http://zio-ciro.nl/
Bij de secondi

Ik heb het nog nooit gegeten, maar zal het onthouden als we weer eens uit eten gaan bij een italiaan!
  dinsdag 28 maart 2006 @ 17:57:59 #141
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_36440418
De Cecco pasta is tegenwoordig verkrijgbaar bij de Makro; erg goede en betaalbare pasta.
Aanrader Tagliatelle paglia e fieno, nr. 108

Als je in de buurt van Amsterdam komt: Le Delizie, simpel en goed, Vijzelgracht en Scheldestraat.
Eigenlijk meer een lunchroom/take-a way, maar wel goed
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 28 maart 2006 @ 18:20:52 #142
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_36440962
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 17:32 schreef Bluezz het volgende:

[..]

http://zio-ciro.nl/
Bij de secondi

Ik heb het nog nooit gegeten, maar zal het onthouden als we weer eens uit eten gaan bij een italiaan!
He Bedankt!
Goed excuus voor een ritje Den Haag
  dinsdag 28 maart 2006 @ 19:44:49 #143
140904 MLF
Unazukin
pi_36443525
leuke topic

pasta gerechten zijn voorgerechten
daarna komt het vlees, salade enz

pizza is een snack, of als tussendoor
wordt zo gegeten: dubbel vouwen, servetje erom en afeten
meestal eet men een pizza met 2 personen:
door 2en snijden
en dan :
dubbel vouwen, servetje erom en afeten

heb ik een vraagje, ik maak zelf tiramisu, nu wil ik wel eens een ander recept dan de mijne
wie heeft een recept?
pi_38356060
Fan hier.
pi_38357338
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 01:13 schreef Carazzo.Tuti.Banani het volgende:
Fan hier.
Shoot.
Waarom
pi_38358637
Vorig jaar zat ik nu net in het heerlijke Italië!

Ben blij dat t maar voor een half jaartje was, anders was ik waarschijnlijk ontploft! Was echt walgelijk veel aangekomen door dat verukkelijke eten
  dinsdag 30 mei 2006 @ 10:19:29 #147
6915 Faithy
Kutwijf.
pi_38360766
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 19:44 schreef MLF het volgende:
leuke topic

pasta gerechten zijn voorgerechten
daarna komt het vlees, salade enz

pizza is een snack, of als tussendoor
wordt zo gegeten: dubbel vouwen, servetje erom en afeten
meestal eet men een pizza met 2 personen:
door 2en snijden
en dan :
dubbel vouwen, servetje erom en afeten

heb ik een vraagje, ik maak zelf tiramisu, nu wil ik wel eens een ander recept dan de mijne
wie heeft een recept?
spuit 11

maar welkom

ik ga denk ik zaterdag een uitgebreide italiaanse maaltijd fabriceren

dan is 't vakantiegeld ook binnen
Doei.
  woensdag 7 juni 2006 @ 03:10:32 #148
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_38615544
Italiaans eten
pi_38747514
Gisteren bij Digger en Elegantly Wasted (die italiaanse is) Mafaldine ala putanesca gegeten.
Dat betekend zoveel als Pasta op de wijze van een hoer

Dit is Mafaldine, een typische Zuid Italiaanse pasta, voornamelijk gegeten in Campania, kortom een echt streekgerecht.

Putanesca (de hoerige saus)
quote:
Vanwaar de bijzondere naam voor deze napoletaanse saus? Zoals met veel gerechten is er ook hier meer dan één verhaal te vinden over de oorsprong.
Sommigen schrijven, vanwege het pepertje, opwekkende eigenschappen toe aan de saus.
De naam zou rond 1900 gegeven zijn door de eigenaar van een rendez-voushuis in het Spaanse kwartier van Napels. Hij bracht zijn gasten terug op krachten met dit makkelijke en vlug klaargemaakt gerecht.
Andere bronnen zeggen dat de kleuren van het gerecht verwijzen naar de kleuren van de lingerie die de dames in het huis van lichte zeden droegen : groen (peterselie), rood(tomaten), donkerpaars(olijven) en grijs-groen (kappertjes). Nog anderen gaan terug naar een dame van lichte zeden, Yvette la francese, die al haar fantasie gebruikte om een gerecht klaar te maken , geïnspireerd op haar provencaalse afkomst.
Tenslotte is er ook nog een versie die beweert dat deze saus tot aan de 2e wereldoorlog "alla marinara", op zeemanswijze genoemd werd. De schilder Eduardo Colucci woonde op één van de schilderachtigste plekjes van Ischia. Hij ontving er in de zomer niet alleen veel vrienden, maar ook veel Italiaanse en buitenlandse personaliteiten. Vaak bereidde hij macaroni met deze saus als avondgerecht voor zijn gasten. Wie weet waarom, maar hij gaf er de naam "alla putanesca" aan.

Ingrediënten :
6 ansjovisfilets in olie - 200 gr zwarte ontpitte olijven - 2 teentjes look - 1 bosje gehakte peterselie - 20 gr kappertjes - 5 gepelde tomaten - olijfolie - 1 rood pepertje - zout

Bereiding :
Haal de ansjovisfilets uit de olie. Hak de look en het pepertje fijn en fruit ze op een zacht vuur in wat olijfolie. Doe de ansjovisfilets erbij en plet ze fijn met een vork.
Pel de tomaten en haal de zaadjes eruit. Snijd ze in blokjes. Snijd ook de olijven in schijfjes.
Spoel de kappertjes af en hak ze fijn. Voeg tomaten en kappertjes toe aan de look. Laat op een zacht vuur 10 minuutjes sudderen.
Haal van het vuur en voeg de gehakte peterselie op het einde toe.
Daarna scampies in olie, knoflook, kruiden met een tomatensalade erbij.

Meloen toe.
En als klap op de vuurpijl espresso met eigengemaakte limoncello, van italiaanse citroenen gemaakt!

[ Bericht 1% gewijzigd door Blues op 11-06-2006 22:39:21 ]
  vrijdag 23 juni 2006 @ 16:36:39 #150
6915 Faithy
Kutwijf.
pi_39153281
limocello!

kan ik dat bestellen?

ik ga vanavond maar weer 's naar de locale pizzaboer (La Lanterna, voor de Scheveningers ) voor een fjine lekkere pizza..

iemand nog suggesties?

Primaverra is altijd erg maar er zijn zoveel lekkere pizzae ik weet t niet meer!
Doei.
  vrijdag 23 juni 2006 @ 19:34:51 #151
45206 Pietverdriet
pi_39157931
quote:
Op zondag 11 juni 2006 14:03 schreef Bluezz het volgende:

En als klap op de vuurpijl espresso met eigengemaakte limoncello, van italiaanse citroenen gemaakt!
Recept?
pi_39158747
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 19:34 schreef Pietverdriet het volgende:

Recept?
Digger en EW hebben het gemaakt
pi_39159361
Melanzane

Benodigdheden:

Grote diepe pan,
koekenpan,
aubergines,
blikken met gepelde tomaten, of stukjes tomaat,
olijfolie,
gesnipperd uitje,
parmazaanse kaas,
ei,
peterselie,
peper en zout,
basilicum,
oregano.

Eerst de aubergines in plakken van 1 centimeter snijden.
Bakken met veul olijfolie.
En aflaten koelen.
Neem je twee pakjes parmazaanse kaas,
doe daar 2 of 3 eieren in. (Het moet soort van kneedbaar zijn. )
flink veel peterselie knippen. (TIP: losse blaadjes in kopje doen en met de schaar erin knippen.)
Beetje peper en zout, door elkaar heen roeren, NIET proeven!

Maar eerst had je natuurlijk al in die grote diepe pan een uitje gefruit in flink olijfolie.....
dan 2 grote blikken (verkrijgbaar bij de turk) ontvelde tomaten of stukjes erbij.
Ik knip de tomaten ook altijd kapot in de pan.
Daarbij doe je oregano, basilicum, peterselie, zout en peper.
Gewoon een lekkere basis tomaten saus maken.

Nu neem je de afgekoelde aubergines, smeer de parmazaanse kaas en ei erop, en dek weer af met een aubergine.
Je krijgt als het ware een soort hamburger effect.
Deze laat je zakken in de tomatensaus.
Dit doe je tot alles op is.
Heb je nog wat parmazaans spul over, een bal van draaien en er ook in stoppen.
Of groene grote pepers ermee tot de helft vullen, maar die moeten langer in de tomatensaus garen.
Alles moet worden gekookt in de saus, dus onder staan.

Enjoy!

Pas op, is wel een machtige maaltijd.

Wist niet of ik 'm eerder al getikt had...

(Ik heb nu net op....burp... )
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_39176782
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 20:05 schreef Bluezz het volgende:

[..]

ja, dus? recept

heb toen ik in Rome was het recept wel gehoord, maar heb geen idee meer wat 't precies was
Doei.
pi_39181598
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 14:16 schreef Faithy het volgende:

[..]

ja, dus? recept
Ja, ik heb dat recept ook hard nodig.
pi_39182602
Is het toevallig iets dat hierop lijkt?
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 15:06 schreef dutch-mamma het volgende:
Vergeet de limonade

Citroenlikeur
8 citroenen
400 g suiker
1 vanillestokje
1 l brandewijn
3 kruidnagels
Was 7 citroenen met heet water. Schil ze dun en pers ze uit. Meng schillen, suiker, vanillestokje, sap en brandewijn.
Laat afgedekt 6 weken staan.

Zeef door een doek en doe het in een fles.
Schil nog een citroen heel dun en doe de schil en 3 kruidnagelkopjes in de fles.
Laat nog enkele weken staan.
pi_39183661
Ik ga het recept even vragen in een topic waar Digger vaak komt

Dit recept van Limoncello ziet er wel heel makkelijk uit trouwens..
quote:
8 niet behandelde grote citroenen - 1/2 liter alcohol van 95° - 1/2 liter water - 400 gr suiker
Bereiding :
Snijd de gele schil van de citroenen, maar laat het witte gedeelte zeker aan de citroen.
Leg de schillen gedurende 8 dagen (nog beter 3 weken)in een hermetisch gesloten bokaal met de alcohol.
Maak een siroop. Kook het water met de suiker gedurende enkele minuten. Laat afkoelen. Voeg de alcohol en de citroenschillen toe.
Filter het geheel en doe de limoncello in flessen. Laat 2 weken rusten vooraleer op te dienen.

Buon appetito !
Oh, en wat zijn nou precies de kruiden wat een italiaanse saus tot italiaans maakt, naast oregano?
Is dat kervel of basilicum zoals hier

[ Bericht 25% gewijzigd door Blues op 24-06-2006 18:35:47 ]
pi_39185664
Ik denk basilicum. Kervel gebruik ik zelf eigenlijk nooit. Waar smaakt het naar? Oh, en kan je in Nederland, net als in België die 95% alolhol kopen bij de slijter? En wat zou het kosten?
  zaterdag 24 juni 2006 @ 22:46:40 #159
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_39191843
Da's basilicum ja, stat ook bovenaan bij de recepten.
95% alcohol kan je denk ik wel bij de apotheek halen, maar of die alcohol nog voor consumptie geschikt is weet ik neit.
pi_39193695
Ok, bascilicum it is
Heb ik toch het goede kruidje in mijn prutje gedaan vanavond
  zondag 25 juni 2006 @ 10:14:20 #161
45206 Pietverdriet
pi_39199981
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 18:27 schreef Bluezz het volgende:
Ik ga het recept even vragen in een topic waar Digger vaak komt

Dit recept van Limoncello ziet er wel heel makkelijk uit trouwens..
[..]

Oh, en wat zijn nou precies de kruiden wat een italiaanse saus tot italiaans maakt, naast oregano?
Is dat kervel of basilicum zoals hier
Kruiden die men in Italie ook veel gebruiken zijn bv Salie en Rozemarijn.
pi_39239017
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 20:05 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Nodig:

-8 zongerijpte onbespoten citroenen (kun je in NL wel vergeten)
- Halve liter alcohol (95% puur). Verkrijgbaar in Italie (EUR. 11 per liter), Luxemburg (EUR. 18 per liter)
- 400 gram suiker.

Citroenen wassen, heel dun schillen, schillen in de alcohol, minstens 3 weken, liefst een maand.
Water koken met suiker, af laten koelen.
Alcohol met citroenschillend bijvoegen, wel filteren, bv middels een pantykousje.

Drinken ijskoud uit de vriezer.
  woensdag 28 juni 2006 @ 16:55:57 #163
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_39326324
quote:
Op maandag 26 juni 2006 07:55 schreef DIGGER het volgende:

[..]

Nodig:

-8 zongerijpte onbespoten citroenen (kun je in NL wel vergeten)
- Halve liter alcohol (95% puur). Verkrijgbaar in Italie (EUR. 11 per liter), Luxemburg (EUR. 18 per liter)
- 400 gram suiker.

Citroenen wassen, heel dun schillen, schillen in de alcohol, minstens 3 weken, liefst een maand.
Water koken met suiker, af laten koelen.
Alcohol met citroenschillend bijvoegen, wel filteren, bv middels een pantykousje.

Drinken ijskoud uit de vriezer.
Goed spul, lijkt me...
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_43006923
*Schop!

Vraagje:

Hoe ziet een Italiaans menu eruit?

Dus wat voor soort gerechten als voor- hoofd- en nagerecht.
En welke bijgerechten komen in welke gang? De pasta als voorgerecht? En wat serveer je dan naast een stuk vlees van het hoofdgerecht? Ook een pasta? Aardappels? Rissotto? Groenten? Niks?
pi_43007476
in de cucina Italia, een italiaans kooktijdschrift
staat altijd een soort indeling, met darbij gerechtenm

hetgaat zo die indeling...
Antipasti=voorgerecht, (zou best eens anti->voor pasti->pasta, dus voor de pasta, kunnen betekenen, maar mn latijn laat me nu ff in de steek...)

Primi=pasta of wellicht risotto ofzo

Secondo=groot stuk vlees of vis, volgens mij is dat zonder aardappels oid, maar wel met groenten

Contorno=Bijgerecht, iets in de trant van Melanzane ofzo (das Aubergine)

Dolce (zoetigheid, dus iets als gebak)

[ Bericht 41% gewijzigd door K-mail op 28-10-2006 13:17:21 ]
pi_43007772
Zoiets dacht ik zelf ook al. Op sites over Italiaans eten hanteren ze ook zoiets als indeleing. Alleen is het dan de bedoeling dat de contorno bij de secondo wordt geserveerd.

Iemand nog een lekkere secondo met vlees??
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 13:30:17 #167
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_43007852
quote:
Op zaterdag 28 oktober 2006 13:11 schreef K-mail het volgende:
in de cucina Italia, een italiaans kooktijdschrift
staat altijd een soort indeling, met darbij gerechtenm

hetgaat zo die indeling...
Antipasti=voorgerecht, (zou best eens anti->voor pasti->pasta, dus voor de pasta, kunnen betekenen, maar mn latijn laat me nu ff in de steek...)

Primi=pasta of wellicht risotto ofzo

Secondo=groot stuk vlees of vis, volgens mij is dat zonder aardappels oid, maar wel met groenten

Contorno=Bijgerecht, iets in de trant van Melanzane ofzo (das Aubergine)

Dolce (zoetigheid, dus iets als gebak)
Of zo, 6 gangen:

antipasto
primo
secondo
formaggio
frutta; kan je er ook nog tussen duwen
dolce

Conforno= side dish/side order = bijgerecht bij secondo.

Duidelijke uitleg bv. hier:

http://www.granditalia.nl(...)rdigheden/index.aspx

Hier staan ook veel recepten: http://www.italianmade.com/recipes/home.cfm in Engels/Amerikaans
pi_43007958
Ik vond deze site ook nog: Leuke recepten met vermelding van de streek waar ze vandaan komen.

http://www.italie.nl/culinair/recept.php
pi_43008050
Frutta zijn vruchten toch?
Wordt dat dan in partjes geserveerd op een schaal of wat?
En welke soorten fruit worden daar veel voor gebruikt?
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 13:47:21 #170
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_43008200
Als je vruchten erbij doet/krijgt is het idd. meestal idd. simpel is stukken gesneden meloen/peer/fruitsalade achtig. Eigenlijk gewoon NL "toetje" maar dan zonder yoghurt/kwark., wordt vaak overgeslagen.

Seizoensgroenten/suggesties:

http://www.marchenet.it/galeazzi/frutta_e_verdura_di_stagione.htm

Als je nu (oktober/november) gaat eten krijg je vaak iets erbij van kastanjes, kan dan ook van kale kastanjes op een schaaltje tot constructies met kastanjes, verse vijgen , appel/honing en ijs varieëren. Frutta/Dolci lopen dan in elkaar over/zijn hetzelfde.
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 14:00:44 #171
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_43008463
Ook wel lekker toetje/nagerecht momenteel is bv. iets van Ricotta torentjes (zeg maar Danoontje vorm) met goede Basamico azijn erover/erbij, die je iets kan inkoken of met iets honing erdoor dikker kunt maken (proberen maar ), en dan verse vijgen en walnoten of kastanjes erbij. Als je het in NL kan krijgen kan je ook geiten ricotta nemen, Mascarplin heet dat geloof ik!? Erg lekker
pi_43008742
Ik had zelf net deze bedacht: aardbeien met citroensap, munt, citroenschil en suiker. Eenvoudig en jammergenoeg niet helemaal in het seizoen.

Die ricotta lijkt me ook lekker. Is dat met gepofte kastanjes erbij?
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 14:27:59 #173
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_43008994
quote:
Op zaterdag 28 oktober 2006 14:14 schreef piepster het volgende:
Ik had zelf net deze bedacht: aardbeien met citroensap, munt, citroenschil en suiker. Eenvoudig en jammergenoeg niet helemaal in het seizoen.

Die ricotta lijkt me ook lekker. Is dat met gepofte kastanjes erbij?
Dat klink wel goed, alleen veel zuur en veel zoet is denk ik niet zo gemmakkeplijk precies goed inb balans te krijgen. Munt werkt wel goed daarbij idd.

Je kan van alles doen met kastanje, moet je gewoon eens aan het proberen slaan. Meestal is de basis idd. gebrande/gepofte kastanjes. Die koop je hier gewoon langs de weg bij van die mannetjes die ook paddestoelen ed. verkopen Vaak gebruiken ze in een restaurant een soort groffe geconfijte (oid) stukken kastanje met zoete of amandel/drank smaak erbij als basis.

http://www.dolcitalia.net/superdolci/supercastagne.htm

Kastanje Brownies
pi_43010412
Ik heb net ricotta gekocht, dus ik ga het vanavond proberen. Ik denk dat ik de kastanjes pof, en er een saus van ciderazijn en honing bij maak.

Voor de liefhebbers het volledige menu:

Amuse: Wortelsoepje ( recept van Bluezz)
Vooraf: Bietenrisotto
Amuse: een mousse van jambon de la paz van een amuselepel.
Hoofdgerecht: Rosbief met Italiaanse kruiden met erbij tomaten uit de oven en broccoli
Na: Ricottataartjes met gepofte kastanje.

De volledige recepten post ik later nog wel. Ik ga nu eerst de keuken in.
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 16:34:01 #175
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_43011640
Succes, ben benieuwd naar de resultaten.
pi_43016178
Met de feestdagen zijn de menu's zeer uitgebreid:

- aperitiefje
- Anti pasta (vis als er later vis komt)
- Pasta (Met vis als er later vis komt) of risotto (vooral Noord Italie)
- Gefrituurde vis (Garnalen, inktvisringen, kabeljauwstukken)
- spoon (meestal citroensorbetijs)
- Hoofdgerecht (vlees) met groenten, en vaak ook iets aardappelachtigs (gebakken aardappeltjes met knoflook en verse rozemarijn)
- Salade
- Fruit (Grote stukken meloen, ananas, druiven, cactusvruchten etc. etc.)
- Diverse noten, dadels etc. (evt. met speciale likeur erbij)
- Desert (kan van ales zijn, tiramisu, ijs, taart etc)
- Koffie met allerlei dolce (kleine zoetigheden zoals noga, baba, sfogliatelle, cantucci, koekjes)
- Likeur (Limoncello, mandarinetto, amaro, sambuca, amaretto) en nog een rondje koffie

En dan ter viering van kerst/oud en nieuw/pasen/verjaardag/maria hemelvaart etc. altijd nog de pannetone met spumante (Asti), met pasen is de pannetone altijd speciaal, dan is het altijd een colomba (Pannetone in de vorm van een duif - colomba = duif).

Daarna nog desgewenst weer de dolce, spumante, likeur etc.

Je kunt er ook nog een soep of amuse doorgooien, maar meestal is dit wel voldoende (Kerstdiners duren bij ons doorgaans van 17 uur tot middernacht (Spumante met pannetone) en met oud en nieuw komt het dikwijls voor dat we voor 17.00 uur beginnen en we schrikken als het tegen middernacht is omdat we nog niet toe zijn aan de spumante).
pi_43030307
En dan nu de beloofde recepten en een oordeel.

Amuse
quote:
Wortelsoepje
Ingredienten
1 bos wortels
1 sjalotje
1 laurierblad
peperkorrels
witte wijn
roomboter
citroensap

Bereidingswijze
Van de bos wortels sap maken met de sapcentrifuge. Het sap inkoken met in een kruiden-ei de laurier, peper en het kleingesneden sjalotje. Een kledder wijn er bij, nog even door laten koken, citroensap en een klontje boter erbij. Geserveerd in kleine cocktailglaasjes.
Voorgerecht
quote:
Bietenrisotto
Ingredienten:
1 rauwe biet
0,5 liter bouillon
1 el olijfolie
1 klontje boter
200 gr risottorijst
1 glas witte wijn
hele dikke klont boter
75 gr geraspte Parmezaan (wel de echte van de kaasboer!)

Bereidingswijze:
De biet gaarkoken in de bouillon en in kleine blokjes snijden.
De rijst een minuutje op hoog vuur bakken in de olie met boter en daarna de wijn en de bietjes erbij doen. Als de wijn geabsorbeerd is, vuur laag, en telkens een soeplepel bouillon toevoegen. Blijven roeren en de volgende lepel pas toevoegen als de vorige geabsorbeerd is. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Als de rijst gaar is, peper en zout toevoegen naar smaak. Mocht je niet genoeg bouillon hebben, je kan op het laatst ook water toevoegen.
De pan van het vuur halen en de grote klont boter en parmezaanse kaas toevoegen en roeren. Deksel op de pan en 2 minuten laten staan.
Zo snel mogelijk serveren.
Geserveerd op kleine borden met wat blokjes bieten en een beetje parmezaanse kaas erop
.
Amuse
quote:
Hammousse
Ingredienten:
1 ons jambon de la Paz
2 el. Parmezaanse kaas, geraspt
2 el. koksroom.
1 tl tijm.
1 tl. whisky.
1/2 sjalotje.
1/2 augurk.

Bereidingswijze:
Doe alles in de keukenmachine en pureer het tot een geheel.
Spuit met een vormpje het mengsel op de amuse-lepels. Garneer met een klein reepje ham en een klein reepje augurk.
Hoofdgerecht
quote:
Rosbief
Ingredienten:
1 stuk rosbief van ongeveer 600 gram
10 kleine sjalotjes
olijfolie
2 takjes rozemarijn
2 takjes munt
2 takjes tijm
4 teentjes geperste knoflook
circa 10 filets van ansjovis

Bereidingswijze:
Van alles, behalve de rosbief een pasta maken met de staafmixer of keukenmachine. De rosbief insmeren met peper en zout en aanbraden op een hoog vuur. Een aantal diepe snedes maken in de rosbief en deze vullen met de kruidenpasta. De rosbief een half uur op 200 graden in de oven, of tot hij binnenin iets meer dan 60 graden is
quote:
Tomaten uit de oven (Pomodori Arrosti)
Ingredienten:
3 pomodori tomaten
verse basilicum
verse munt
peterselie
50 gram geraspte Parmezaan
25 gram paneerverkruimelde beschuit
olijfolie
zout

Bereidingswijze:
Snijd de tomaten door de helft. Hak peterselie, basilicum, munt fijn en bestrooi daarmee de tomaathelften. Zet ze in een ovenschaal, met de snijkant naar boven, bestrooi de tomaten vervolgens met zout en besprenkel ze met olijfolie. Meng de geraspte parmezaan en beschuit door elkaar en strooi dit over de tomaten.
Zet het geheel gedurende 30 minuten in een 170 graden hete oven.
quote:
Broccoli
Ingredienten:
Broccoli

Bereidingswijze:
De broccoli in roosjes in een stommmandje doen, en gaarstomen.
Nagerecht
quote:
Ricotta torentjes
Ingredienten:
Ricotta
ciderazijn
honing
tamme kastanjes

Bereidingswijze:
Kook de azijn en de honing in. Snijd een kruisje in het puntje van de tamme kastanjes, en pof ze in de magnetron. Op elk bord een hoopje ricotta leggen, kastanjes erop en overgieten met de azijn-honingsaus.
De wijn hadden we door onze gast laten uitzoeken (hij is vinoloog, dus daar brand ik m'n vingers niet aan.)
We kregen Nero d'Avola Sicilia uit 2005.
Bij het nagerecht dronken we een Sauvignon-Blanc Late Harvest uit 2005.

En wat vonden we ervan?
Het wortelsoepje (waar ik recept van Bluezz voor heb gebruikt) was heerlijk. Teleurstelling alom dat dit niet in een hele grote soepkom werd opgediend.

De bietenrisotto vond ik zelf erg lekker. M'n vriend vond hem aan de zoute kant. Komt misschien door de kaas, die erdoor zit, of de bouillon. Het zag er in ieder geval heel gaaf uit, omdat de rijst roze was geworden door de rode bieten bouillon.

De hammousse was heerlijk. De smaak is heel open. Je kon alle ingredienten er in proeven, maar het was samen toch weer een geheel. De hammousse was trouwens zo lekker, dat de slagroomspuit waar de rest in zat, uit de keuken werd gehaald.

De rosbief was goed. Lekker rood van binnen, leve de vleesthermometer! De kruidenpasta was er erg goed bij. Leuk hoe een vleugje vis (van de ansjovis) kan combineren met rood vlees. Voor herhaling vatbaar.
De tomaten uit de oven die ik erbij serveerde waren lekker, maar niet heel bijzonder. Misschien hol ik ze de volgende keer uit, en stop ze dan vol met kruiden. De bult die ik er nu op gelegd had, proefde je nauwelijks terug, vond ik. De broccoli was lekker, maar niks bijzonders.

De ricotta torentjes. Ik vond zelf het mondgevoel van ricotta een beetje naar. Een beetje brokkelig, net als geitenkaas. Ik heb er niet zoveel mee. Het sausje was wat aan de zure kant. De volgende keer laat ik de azijn weg, en doe ik er honing over. De tamme kastanjes gaan heel goed met honing en ricotta. De dessertwijn paste heel mooi bij dit gerecht. Het zoetje van de honing kwam in de wijn terug.

Bij alle andere gerechten hadden we dus de Nero d'Avola Sicilia. Hij was uitgezocht voor bij de rosbief en de kruiden, maar ging ook heel mooi bij de andere gerechten. Een lekkere kruidige rode wijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door piepster op 29-10-2006 13:54:40 ]
pi_43030545
@DIGGER: dat lijkt me echt heel gaaf om te maken met kerst. Ik heb het ook in Kerstdiner gepost. Als je toevallig nog leuke recepten hebt voor zo'n diner, ik houd me aanbevolen!

[ Bericht 1% gewijzigd door piepster op 29-10-2006 13:55:09 ]
pi_43039837
http://www.italie.nl/culinair/italiaanse_kerst.php hier staat wel, in het Nederlands (wel handig lijkt me) e.e.a. aan info.

Zonder te uitgebreid te worden:
De anti pasta bestaat uit diverse vissoorten: venusschelpjes, jacobsschelpjes, zalm, mosselen, fruti di mare, ansjovis filet etc. etc. Je kunt zelf kiezen wat en hoeveel, evt. een (dip)sausje erbij zodat je er je eigen tint draai aan kunt gevn.

De pasta zelf: Spaghetti met venus/jacobsschelpen en mosseltjes bijvoorbeeld geblust met een beetje witte wijn, of een lichte rode saus (dun) met mosseltjes en lagostines.

Vis: Inktvisringen kopen, schoonmaken, lichtjes paneren en frituren (de kant en klare hebben zo'n dikke laag paneerzooi). Kabeljauw in stukken snijden tot kibbeling formaat blokjes, paneren en frituen.
Garnalen (neem grote zoetwatergarnalen bij voorkeur) avond van te voren in een grote overschaal leggen (olijfolie op de bodem) samen met knoflook en citroensap en op de avond zelf in de oven bereiden. Paneren en frituren kan natuurlijk ook weer, maar gebruik van de oven is handig daar met veel bezoek frituur een beperkte capaciteit heeft (hier doen we dat overigens in een pan zonnebloemolie ipv de frituurpan).

Hoofdgerecht: Kan van alles zijn, vaak vlees met een redelijke smaak, niet te slappe smaak. Vaak worden rollades gemaakt of Kalkoen. Dit is ook makkelijk om al van te voren klaar te maken namelijk.
Aardappels zoals bijvoorbeeld hierboven beschreven en groente kan van alles zijn.

Met betrekking tot de Dolce: Wij eten altijd op z'n Napolitaans (want in elke regio ziet het kerstdiner er weer anders uit). Het Napolitaanse doet zich vooral gelden met de Dolce want daar is Napoli wereldberoemd om.
Sfogliatelle kun je hier niet krijgen, die nemen we zelf altijd onafgebakken mee om direct in de vriezer te bewaren tot gebruik.
Wat wel super lekker is en niet lastig te maken (wel tijdsintensief maar makkelijk van te voren klaar te maken), is Struffoli. Typisch Napolitaans. Ook Roccoco, Baba, Zeppole, Chiacchiere en Mustaccioli staan altijd op een Napolitaanse kersttafel bij de dolce.

Van de meesten zijn wel in het Nederlands recepten te vinden hoe het zelf te maken (vaak op Italie georienteerde sites of sites van/door geemigreerde Italianen zoals bv www.italie.nl )
pi_43042622
Piepster, die bietenrisotto klinkt erg leuk.
Verder weer bijgelezen hier, erg leuk topic!!!
  zondag 29 oktober 2006 @ 20:50:01 #181
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_43046496
Zo, daar heb je behoorlijk wat werk aan gehad.
pi_43050857
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 20:50 schreef Hyperdude het volgende:
Zo, daar heb je behoorlijk wat werk aan gehad.
Dat is het leukste vind ik altijd, leuker dan opeten
pi_43054411
Anders doe je als Dolci, Cannoli, dat zijn een soort gefrituurde zoet pasta deeg, gevuld met ricotta

http://www.de.nl/DeKoffiewereld/Recepten/EetEnGeniet/

Zoiets, maar in het Jamie boek zien ze dr nog veel lekkerder uit
pi_43057742
Het was inderdaad even doorklussen, maar wel erg leuk om te maken.
@Bluezz: In de bietenrisotto zou ik bouillon zonder zout doen. Op de één of andere manier was ie aan de zoute kant.

Als iemand nog meer van zulke uitgebruiede menu's heeft: ik houd me aanbevolen.
pi_43058122
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 00:08 schreef K-mail het volgende:
Anders doe je als Dolci, Cannoli, dat zijn een soort gefrituurde zoet pasta deeg, gevuld met ricotta

http://www.de.nl/DeKoffiewereld/Recepten/EetEnGeniet/

Zoiets, maar in het Jamie boek zien ze dr nog veel lekkerder uit
Wat er op die DE site staat is meer iets dat op cannoli lijkt... Mascarpone kenden ze op Sicilië niet eens toen de cannolo werd uitgevonden, en sherry
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:42:28 #186
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_43110204
Hoe krijg ik een lasagne bolognese wat pittiger, ik maak in principe alles zelf op basis van dit recept Knorr Wereldgerechten - De ECHTE recepten!

Qua zout gebruik ik gewoon een normale hoeveelheid, niet veel en niet weinig. Zoals de Lasagne nu is smaakt ie wel erg lekker en vers maar ik mis net dat beetje pittige. Wat zou ik eventueel nog toe kunnen voegen
pi_43113263
uhh, rode peper?
pi_43127897
Cayennepeper.
Helpt waar hij kan!
pi_43144074
  woensdag 1 november 2006 @ 19:30:08 #190
121741 _Dizzy_
space, the final frontier
pi_43147596
Ik zoek nog steeds een super lekker recept van tagiatelle carbonara.
Dus als iemand zo een recept heeft! Please deel hem met mij!!!!
pi_43149241
Erm, hezelfde als spaghetti carbonata?
Helpt waar hij kan!
  woensdag 1 november 2006 @ 20:17:02 #192
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_43149428
quote:
Op woensdag 1 november 2006 19:30 schreef _Dizzy_ het volgende:
Ik zoek nog steeds een super lekker recept van tagiatelle carbonara.
Dus als iemand zo een recept heeft! Please deel hem met mij!!!!
Dit recept vinden wij altijd wel lekker:

Voor 4 personen:

400 gram tagliatelli
200 gr ontbijtspek in plakjes
200 gr oesterzwammen
1 bosje peterselie
100 gr parmesaan aan een stukje
125 cc creme fraiche
4 eieren
5 el olijfolie
(vers gemalen) zwarte peper

bereiding:
(25 minuten):

Scheur de oesterzwammen in stukken, knip de peterselie en schaaf de parmesaan in plakken.
Bereid de tagliatelli volgens de verpakking, voeg 1 eetlepel olijfolie en eventueel wat zout aan het water toe, zodat de tagliatelli niet gaat kleven. Doe 4 eetlepels olijfolie in een wok en voeg de ontbijtspek toe als de olie heet is. Bak de ontbijtspek 4 minuten door, onder regelmatig omkeren op een matig vuur. Voeg de gescheurde oesterzwammen toe aan de ontbijtspek. Laat het geheel nog 2 minuten doorbakken. Voeg de geknipte peterselie toe aan het mengsel van eieren en creme fraiche. Als de tagliatelli klaar is, meng je die bij het ontbijtspek en oesterzwammen. Vervolgens haal je de pan van het vuur en giet je het mengsel van creme fraiche, eieren en peterselie, onder voortdurend roeren bij de tagliatelli. Meng nu de parmesaan door de tagliatelli. Breng het gerecht op smaak met (vers gemalen) zwarte peper .
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 1 november 2006 @ 22:10:59 #193
121741 _Dizzy_
pi_43154680
Klinkt super lekker Golfer! Ga ik zeker eens proberen!
pi_43162441
Alleen is het geen carbonara, aangezien daar geen room bijzit.
Helpt waar hij kan!
  vrijdag 3 november 2006 @ 12:13:53 #195
121741 _Dizzy_
pi_43201209
Ik weet het verschil allemaal niet meer... Het smaakt in ieder geval romig en je zit er snel vol van! En het is lekker !
pi_43201322
Je zit van geen enkele pasta 'snel' vol als je het goed doet, want het is een voorgerecht.
pi_43210466
quote:
Op donderdag 2 november 2006 08:21 schreef NoSigar het volgende:
en geen tagliatelle, en geen peterselie, en geen paddestoelen, en geen olijfolie

Verder nog iets?
  vrijdag 3 november 2006 @ 18:23:00 #198
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_43211286
quote:
Op donderdag 2 november 2006 08:21 schreef NoSigar het volgende:

Sinds wanneer niet?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_43216715
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 18:23 schreef golfer het volgende:

[..]

Sinds wanneer niet?
Sinds altijd al! In het originele recept zit geen room.
  zaterdag 4 november 2006 @ 11:45:29 #200
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_43228601
quote:
"La classica "carbonara" risalirebbe all'arrivo delle truppe USA a Roma e alle loro scorte di uova e bacon."
Oggi cuccino io, Mondadori 2003/2005. Goed kookboekje met 975 pagina's

Carbonara: pancetta/bacon, eieren, parmigianio en/of pecorino, zout en zwarte peper, dat is het wel vlgns mij.
Olijfolie, knoflook en de rest zijn toevoegingen naar smaak.
Room enzo mag wel, maar eigenlijk moet je de boel gewoon precies op tijd serveren; net voorbij "snotterig" vind ik het lekkerst.

Regel 1 is natuurlijk dat je je niet te veel van recepten moet aantrekken, maar zelf je variaties moet maken die jij het lekkerst vindt. Ieder het zijne!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')