Italiaans
Techniek: Combi
Smaak: Hartig
Soort gerecht: Hoofdgerecht
Hoofdingrediënt: Deeg/Meel
In combinatie met: Kaas
Bereidingstijd: 30-60 minuten
Ingrediënten: CRESPELLE DEEG: 250 g bloem, 3 3/4 dl melk, 3 eieren, 1 1/2 el boter gesmolten, zout, peper VULLING: 375 g wilde spinazie, 375 g ricotta, 255 g parmezaanse kaas geraspt, 100 g mozzarella in dobbelsteentjes, 1/2 ei, zout en peper
Hulpmiddelen:
Voorbereiding: Verwarm de oven voor op 170 graden. Zeef de bloem en meng met de melk. Voeg de eieren toe en mix het met de gesmolten boter, zout en peper tot een glad geheel
Bereidingswijze: Verhit een anti-aanbak koekenpan met wat olie en bak de crespelle zeer dun. Blancheer de spinazie 1 min. en laat goed uitlekken. Zeef de ricotta, meng met de parmezaanse kaas, mozarella, het 1/2 ei, de spinazie en zout, peper. Vul de crespelle met deze vulling en rol hem op. Leg de crespelle in een beboterde schaal en leg een klontje boter op de flensjes, samen met een paar blaadjes salie. Plaats de schaal +/- 10 min in de oven, afgedekt met aluminiumfolie
Serveertips: Serveer met extra gesmolten boter en salie of met een tomatensaus met een beetje parmezaanse kaas
Ik heb voor de vulling Carluccio geraadpleegd, hoewel hij de vulling voor Ravioli gebruikt:
250 gr verse spinazie/snijbiet
150 gr verse ricotta
2 theelepels versgeraspt nootmuskaat
2 eierdooiers
25 gr parmezaan geraspt
kook de spinazie of snijbiet in lichtgezouten water, giet afn druk het overtollige vocht eruit en hak de groente grof. Meng de ricotta door spinazie/snijbiet. Roer de nootmuskaat, zout, (verse zwarte) peper, eierdooiers en parmezaan erdoor.
Ik vul de flensjes hiermee, rol ze op en leg ze in een beboterde schaal. Daarna doe ik er béchamelsaus, beetje permezaan en eventueel salie. Dan met aluminiumfolie de oven in. Ik vond het lekker en lijkt heel erg op een recept wat ik bij de italiaan krijg.