En dan nu de beloofde recepten en een oordeel.
Amusequote:
Wortelsoepje
Ingredienten
1 bos wortels
1 sjalotje
1 laurierblad
peperkorrels
witte wijn
roomboter
citroensap
Bereidingswijze
Van de bos wortels sap maken met de sapcentrifuge. Het sap inkoken met in een kruiden-ei de laurier, peper en het kleingesneden sjalotje. Een kledder wijn er bij, nog even door laten koken, citroensap en een klontje boter erbij. Geserveerd in kleine cocktailglaasjes.
Voorgerechtquote:
Bietenrisotto
Ingredienten:
1 rauwe biet
0,5 liter bouillon
1 el olijfolie
1 klontje boter
200 gr risottorijst
1 glas witte wijn
hele dikke klont boter
75 gr geraspte Parmezaan (wel de echte van de kaasboer!)
Bereidingswijze:
De biet gaarkoken in de bouillon en in kleine blokjes snijden.
De rijst een minuutje op hoog vuur bakken in de olie met boter en daarna de wijn en de bietjes erbij doen. Als de wijn geabsorbeerd is, vuur laag, en telkens een soeplepel bouillon toevoegen. Blijven roeren en de volgende lepel pas toevoegen als de vorige geabsorbeerd is. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Als de rijst gaar is, peper en zout toevoegen naar smaak. Mocht je niet genoeg bouillon hebben, je kan op het laatst ook water toevoegen.
De pan van het vuur halen en de grote klont boter en parmezaanse kaas toevoegen en roeren. Deksel op de pan en 2 minuten laten staan.
Zo snel mogelijk serveren.
Geserveerd op kleine borden met wat blokjes bieten en een beetje parmezaanse kaas erop
.
Amusequote:
Hammousse
Ingredienten:
1 ons jambon de la Paz
2 el. Parmezaanse kaas, geraspt
2 el. koksroom.
1 tl tijm.
1 tl. whisky.
1/2 sjalotje.
1/2 augurk.
Bereidingswijze:
Doe alles in de keukenmachine en pureer het tot een geheel.
Spuit met een vormpje het mengsel op de amuse-lepels. Garneer met een klein reepje ham en een klein reepje augurk.
Hoofdgerechtquote:
Rosbief
Ingredienten:
1 stuk rosbief van ongeveer 600 gram
10 kleine sjalotjes
olijfolie
2 takjes rozemarijn
2 takjes munt
2 takjes tijm
4 teentjes geperste knoflook
circa 10 filets van ansjovis
Bereidingswijze:
Van alles, behalve de rosbief een pasta maken met de staafmixer of keukenmachine. De rosbief insmeren met peper en zout en aanbraden op een hoog vuur. Een aantal diepe snedes maken in de rosbief en deze vullen met de kruidenpasta. De rosbief een half uur op 200 graden in de oven, of tot hij binnenin iets meer dan 60 graden is
quote:
Tomaten uit de oven (Pomodori Arrosti)
Ingredienten:
3 pomodori tomaten
verse basilicum
verse munt
peterselie
50 gram geraspte Parmezaan
25 gram paneerverkruimelde beschuit
olijfolie
zout
Bereidingswijze:
Snijd de tomaten door de helft. Hak peterselie, basilicum, munt fijn en bestrooi daarmee de tomaathelften. Zet ze in een ovenschaal, met de snijkant naar boven, bestrooi de tomaten vervolgens met zout en besprenkel ze met olijfolie. Meng de geraspte parmezaan en beschuit door elkaar en strooi dit over de tomaten.
Zet het geheel gedurende 30 minuten in een 170 graden hete oven.
quote:
Broccoli
Ingredienten:
Broccoli
Bereidingswijze:
De broccoli in roosjes in een stommmandje doen, en gaarstomen.
Nagerechtquote:
Ricotta torentjes
Ingredienten:
Ricotta
ciderazijn
honing
tamme kastanjes
Bereidingswijze:
Kook de azijn en de honing in. Snijd een kruisje in het puntje van de tamme kastanjes, en pof ze in de magnetron. Op elk bord een hoopje ricotta leggen, kastanjes erop en overgieten met de azijn-honingsaus.
De wijn hadden we door onze gast laten uitzoeken (hij is vinoloog, dus daar brand ik m'n vingers niet aan.)
We kregen Nero d'Avola Sicilia uit 2005.
Bij het nagerecht dronken we een Sauvignon-Blanc Late Harvest uit 2005.
En wat vonden we ervan?Het wortelsoepje (waar ik recept van Bluezz voor heb gebruikt) was heerlijk. Teleurstelling alom dat dit niet in een hele grote soepkom werd opgediend.
De bietenrisotto vond ik zelf erg lekker. M'n vriend vond hem aan de zoute kant. Komt misschien door de kaas, die erdoor zit, of de bouillon. Het zag er in ieder geval heel gaaf uit, omdat de rijst roze was geworden door de rode bieten bouillon.
De hammousse was heerlijk. De smaak is heel open. Je kon alle ingredienten er in proeven, maar het was samen toch weer een geheel. De hammousse was trouwens zo lekker, dat de slagroomspuit waar de rest in zat, uit de keuken werd gehaald.
De rosbief was goed. Lekker rood van binnen, leve de vleesthermometer! De kruidenpasta was er erg goed bij. Leuk hoe een vleugje vis (van de ansjovis) kan combineren met rood vlees. Voor herhaling vatbaar.
De tomaten uit de oven die ik erbij serveerde waren lekker, maar niet heel bijzonder. Misschien hol ik ze de volgende keer uit, en stop ze dan vol met kruiden. De bult die ik er nu op gelegd had, proefde je nauwelijks terug, vond ik. De broccoli was lekker, maar niks bijzonders.
De ricotta torentjes. Ik vond zelf het mondgevoel van ricotta een beetje naar. Een beetje brokkelig, net als geitenkaas. Ik heb er niet zoveel mee. Het sausje was wat aan de zure kant. De volgende keer laat ik de azijn weg, en doe ik er honing over. De tamme kastanjes gaan heel goed met honing en ricotta. De dessertwijn paste heel mooi bij dit gerecht. Het zoetje van de honing kwam in de wijn terug.
Bij alle andere gerechten hadden we dus de Nero d'Avola Sicilia. Hij was uitgezocht voor bij de rosbief en de kruiden, maar ging ook heel mooi bij de andere gerechten. Een lekkere kruidige rode wijn.
[ Bericht 0% gewijzigd door piepster op 29-10-2006 13:54:40 ]