quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:52 schreef Bluezz het volgende:
Schop met een heerlijke salade die we binnenkort weer gaan maken
Panzanella (Italiaanse broodsalade)
1 ciabatta (oudbakken)
2 eetlepels rode wijnazijn
4 trostomaten (in stukjes)
1/2 komkommer (in blokjes)
1 kleine rode ui (in halve ringen)
1 zakje verse basilicum (15 g, grofgescheurd)
4 eetlepels olijfolie extra vierge
Ciabatta in grote dobbelstenen snijden, in ruime slakom doen en besprenkelen met azijn. Tomaten, komkommer, ui en basilicum door brood mengen. Olie, zout en peper naar smaak toevoegen. Smaken minstens 15 min. laten intrekken (dit gerecht kan gerust langer van tevoren bereid worden). Salade over twee borden verdelen.
[ afbeelding ]
Is inderdaad een leuk boekje. Mocht ik een keer gratis meenemen bij een boekenbeurs en moet zeggen dat ik er best veel plezier al van heb gehad.quote:Op maandag 2 februari 2009 02:14 schreef tim2308 het volgende:
Bij de Slegte heb ik een boekje van Onno Kleyn gekocht: "Heimwee naar la bella Italia". Kostte maar 2,99, met veel recepten en achtergrondinfo en -anekdotes bij de recepten.
Moeten inderdaad ook lang pruttelenquote:Op maandag 2 februari 2009 12:12 schreef Mini_rulez het volgende:
Hoe maak je snel tomatensaus van verse tomaten? Ik heb altijd geleerd dat die lang moet pruttelen.
Over je antipasti kan je kiezen voor gevulde tomaat, gemarineerde reepjes paprika of gewoon standaard bruschetta ook erg goed te doen. Zo leuk je het snel op en je antipasti smaken vaak het beste omdat je dan best honger hebt. Als je geïnteresseerd bent in de recepten van bovenstaande antipasti hoor ik het welquote:Op zondag 1 februari 2009 15:43 schreef Innocence het volgende:
Misschien niet helemaal Italiaans, maar gewoon lekker eten, dat simpel te maken is om m'n schoonouders te imponeren
Is het een goed idee om bij een lamskoteletje (favoriet van m'n schoonvader) spaghetti met savooiekool (mijn favoriet en makkelijk te maken) te serveren? Of de keuze uit die spaghetti en een risotto, zelf op te scheppen. Laatste vind ik erg lekker, maar lust m'n vriend niet.
En alleen een mini-pizza vooraf (met tomaat, mozerella en basilicum), lijkt me een beetje erg kaal. Wat is daar nog meer van te maken? Of is dat precies voldoende met een lekker wijntje erbij?
Na wil ik graag bij de koffie een chocolade-ammaretti taartje serveren, maar bloedsinasappel-sorbetijs lijkt me ook heerlijk tussendoor. Of gewone chocoladetaart met sinasappelroom!
Wil het eigenlijk gewoon bij 3 gangen houden, maar vind het vooral erg lastig om er een beetje samenhang in te creeeren.
Tips zijn dus welkom!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
Minipizzas en bruschetta met komt dan eigenlijk allebei op hetzelfde neer, gewoon een lekker hapje vooraf. Denk dat ik dat maar zo laat.quote:Op maandag 2 februari 2009 14:55 schreef Mini_rulez het volgende:
Wij kregen in Italië een keer courgettereepjes die gefrituurd waren in een beslagje. Dat was ook heel lekker als klein voorgerechtje, alleen wel redelijk vet. Als je je pizzaatje wat op wilt leuken zou je kunnen denken aan een stukje ansjovis. Of er nog iets bij moet weet ik niet, hoe groot is je mini-pizza? Gewone bruschetta met goede tomaten en basilicum is ook altijd heerlijk, hoe eenvoudig het ook is.
Wat betreft spaghetti en risotto: ik weet niet precies wat je met de spaghetti doet, maar als je doel is om te imponeren zou ik zeker ook risotto maken, dat is toch wat minder alledaags. Misschien kun je een ingrediënt van het voorgerecht terug laten komen in de risotto voor de samenhang?
Ik kan me niet voorstellen dat het not-done is, anders doe ik het toch nog omdat ik gewoon zo lekker mogelijk wil etenquote:Op zaterdag 7 februari 2009 03:37 schreef tim2308 het volgende:
Mag een ingredient in de Italiaanse keuken wel terugkomen in de gangen? In de Franse keuken is dat toch not done? (eh.. pas à faire?)
Klinkt goed hoorquote:Op vrijdag 6 februari 2009 21:13 schreef Innocence het volgende:
Voorzichtig schopje..
Ben er bijna uit, het is nu:
Anti-pasto: Minipizza met verse tomatensaus, plak buffelmozerella en blaadje basilicum
Primo: Keuze uit spaghetti en risotto, beide met zelfgemaakte pesto
Secondo: Gegrilde lamskoteletjes met pomodori uit de oven
Dolce: Chocoladetaartje met sinaasappel- of espressoroom
Eindelijk met wat samenhang, niet te moeilijk en pizzadeeg, pesto en chocoladetaartje zijn vantevoren te maken. Of zie ik iets over het hoofd?
Eerlijk gezegd zou ik het bij de antipasti simpeler houden. Gewoon een schaaltje goede kwaliteit olijven (lichtgroene Italiaanse zijn ongewoon en bijzonder smakelijk), opgerolde plakjes parmaham en blokjes parmezaanse kaas met een paprikajam. Daarnaast snap ik niet helemaal wat je met de risotto van plan bent: wil je nu gewoon risottorijst koken en daar pesto doorheen mengen? Dat wordt niet smakelijk, bovendien geef je dan twee keuzes allebei met pesto. Ik zou de spaghetti met de pesto en gnocchi met een simpele tomatensaus serveren. Hoofdgerecht en toetje klinken smakelijk! Vergeet niet dat er bij een Italiaanse maaltijd altijd brood wordt geserveerd en erna altijd koffie. Koffie en evt likeur worden trouwens niet gelijktijdig geserveerd, eerst koffie en dan likeur.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 21:13 schreef Innocence het volgende:
Voorzichtig schopje..
Ben er bijna uit, het is nu:
Anti-pasto: Minipizza met verse tomatensaus, plak buffelmozerella en blaadje basilicum
Primo: Keuze uit spaghetti en risotto, beide met zelfgemaakte pesto
Secondo: Gegrilde lamskoteletjes met pomodori uit de oven
Dolce: Chocoladetaartje met sinaasappel- of espressoroom
Eindelijk met wat samenhang, niet te moeilijk en pizzadeeg, pesto en chocoladetaartje zijn vantevoren te maken. Of zie ik iets over het hoofd?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |