abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22737154
je mist de champignons het lekkerste

(ja, ik ben champignon-verslaafd )
Doei.
  woensdag 20 oktober 2004 @ 17:44:53 #52
54403 Mr-Z
Makkers staakt uw wild geraas
pi_22752069
Ja champignons ben ik ook dol op! ik ben ondertussen weer terug uit Rome en ik mis t lekkere eten nou al.. ik ga zelf maar eens wat expirimenteren met italiaanse gerechten!
pi_22762689
Risotto met paddestoelen is echt geweldig!
Bijgerecht voor 2 personen:
Risotto rijst
Kippebouillon
Gesneden uitje
Handje gedroogde padedestoelen
Half bakje champignons

Laat de paddestoelen weken en was ze goed. Fruit de ui en laat de champignons en paddestoelen even meefruiten. Doe wat olie in de pan, rijst erbij en de gefruite dingesen. Maak de risotto zoals op het pak en geniet.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_25525592
Ik heb nog wel een lekker recept met zalm, iets uitgebreider maar heel snel klaar.
Tagliatelle met een saus van crème fraîche, knoflook, ui, witte wijn, kappertjes en stukjes zalm.
Are you pondering what I'm pondering?
pi_25525652
Champignons zeker wel lekker!! Als ik zelf kook, dan word dat vaak gebruikt
pi_25528759
Mini????

POSTEN!

Doei.
pi_25528834
Melanzane

Aubergines, in plakken van 1 centimeter snijden, bakken in veul olijfolie, en af laten koelen.
Parmazaanse kaas, 2 eitjes en flink wat peterselie, zout en peper, samen voegen zodat het een massa wordt.
Aubergine bedekken met deze massa, en dan weer dicht doen met een aubergine.
Dus een soort klein broodje zeg maar.
Verder een pan maken, met geschilde tomaten uit blik, Italiaanse krijden, olijfolie alles wat je lekker vind van de Italiaans keuken kan er in, zolang het een soort van dikke brei blijft.
Daarna de "kleine" aubergineboterhammetjes in de brei laten zakken.
Dit mag nog wel een uurtje doorpruttelen.

En lekker dat het is! Oeh!
Maar wel zwaar op de maag.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_25529014
klinkt opzich lekker, alleen jammer dat ik niet van aubergine houd..

nog enige varianten?
Doei.
pi_25529325
Italiaans eten fan en niet van aubergines houden?
Opzich is de aubergine smaak niet meer zo aanwezig.
Ik heb zitten denken, wellicht kan je het proberen met courgette?
Alleen die zijn natuurlijk kleiner qua oppervlakte, waardoor je moet gaan zitten pielen...
Of iets wat je wel een lange tijd kan koken, en niet uit elkaar valt.
pi_25529573
kleine stukjes aubergine in een gerecht vind ik nog wel gaan: 't geeft zelfs wat extra lekkere smaak aan 't gerecht..

maar grote stukken.. nee, kan er niet enthousiast over zijn..
tis niet dat ik ervan moet kotsen ofzo, maar nee.. als het niet hoeft liever niet

ik zat ook al aan courgette te denken, maar die zjin een stuk zachter
Doei.
pi_25530602
Okee, dit is het ongeveer...

Ik maak dit altijd met penne (dat zijn toch van die grote rechte pijpjes?) maar ik geloof dat het origineel met tagliatelle was. Maar goed, je kookt dus pasta naar keuze.
De saus: uitje snipperen en wat knoflook kleinsnijden, en dat met wat olie in de koekenpan gooien. Daarna blokjes zalmfilet erbij (1 bij 1cm ofzo) en gaar laten worden. Als de zalm gaar is het vuur lager zetten en een kuipje crème fraîche erbij doen. Eventueel kan er ook een scheutje witte wijn in, als je daarvan houdt. Tenslotte wat kappertjes erbij en blijven roeren tot de saus warm is. Lekker met wat salade erbij.

Voor de hoeveelheden moet je zelf maar even kijken. Het is op zich best makkelijk voor 1 persoon te maken, gewoon zo'n klein potje crème fraîche gebruiken (en dus een klein stuk zalm).

Hm, ik denk dat ik dit zelf ook maar weer eens ga maken.
pi_25530891
hm..
als 't goed gaat met m'n tweede date deze week, dan ga ik dat wel eens maken denk ik voor ons saampjes
Doei.
  woensdag 16 maart 2005 @ 22:25:54 #63
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25532530
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 22:50 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik heb nog wel een lekker recept met zalm, iets uitgebreider maar heel snel klaar.
Tagliatelle met een saus van crème fraîche, knoflook, ui, witte wijn, kappertjes en stukjes zalm.
Kan ik er ook die kappertjes er uitlaten?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25537505
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 22:25 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Tuurlijk, je kan er een chilipeper bij doen, bieslook etc etc
En voor het italiaanse effect misschien Italiaanse kruiden, zijn zo verkrijgbaar.
pi_25541885
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 09:50 schreef Faithy het volgende:
klinkt opzich lekker, alleen jammer dat ik niet van aubergine houd..

nog enige varianten?
Waarom houd je er niet van? Vind je ze te bitter? Dit los je op door de aubergines voordat je ze gaat bereiden te laten zweten, d.w.z. in plakken snijden en een uurtje met veel zout in een vergiet op een bord te laten staan. Alle vieze bitere sappen trekken dan uit de aubergine en daarna houd je een heerlijke groente over.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_25543636
hm... zal ik zeker eens proberen

dank je
Doei.
pi_25545170
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 22:25 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk... Ik vind het altijd wel lekker erbij, maar je moet er idd van houden.
Je kunt er natuurlijk bij gooien wat je zelf wilt maar op zich is dit een hele mooie simpele basis.
  donderdag 24 maart 2005 @ 17:21:33 #68
1991 w.o.r.
don't panic !
pi_25711034
Hoi, hier nog een Italofiel...

Heb even inspiratie nodig. Ik wil morgenavond aan wat vrienden een lekkere vegetarische lasagna voorschotelen, maar wat kan ik daar nou voor voorgerecht bij geven?

Moet niet te zwaar op de maag zijn, want mijn lasagna is erg lekker dus daar moeten ze voldoende ruimte voor overhouden! Vegetarisch mag maar hoeft niet perse.

Wie heeft er ideeën?

Dan in reactie op favoriete pastarecepten:

pasta met pesto-roomsaus en rucola

Pureer met de staafmixer de ingredienten voor de pesto, te weten: 1 plantje basilicum, 2 teentjes knoflook, een half zakje pijnboompitten (AH), twee eetlepels geraspte parmezaanse kaas. Voeg olie toe tot het een goede consistentie heeft, breng op smaak met peper en zout.

Rooster pijnboompitten (half zakje of naar smaak) in een droge pan. Hak 500 gram rucola in redelijk grove stukken.

Kook de pasta en gooi deze na afgieten terug in de pan.

Voeg aan de pasta eerst de pesto toe (je hebt niet de hele hoeveelheid nodig! net zo lang toevoegen tot er een lekkere groene waas over de pasta zit. de rest kun je nog een week bewaren in de koelkast, eventueel met een laagje olie eroverheen).

Voeg nu een potje (groot AH) creme fraiche (of demi creme fraiche) toe (of zoveel je nodig hebt om een cremig geheel te krijgen) en roer goed door.

Tot slot de rucola door de pasta roeren. Serveren en een handje pijnboompitten over het bord sprenkelen. Mmmmmm!
pi_25711484
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 17:21 schreef w.o.r. het volgende:
mijn lasagna is erg lekker dus daar moeten ze voldoende ruimte voor overhouden!
heb je daar toevallig ook het recept van??
mijn vriendje zeurt al tijden om lasagna maar die van mij lukt nooit, dus ik heb een keer een goed recept nodig.
  donderdag 24 maart 2005 @ 17:40:49 #70
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25711558
Vuistregel voor de italiaanse keuken, een gerecht mag niet meer dan 5 ingredienten hebben.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 24 maart 2005 @ 18:01:49 #71
1991 w.o.r.
don't panic !
pi_25712110
P_iglet, ben nooit zo van de recepten en precieze hoeveelheden dus ik weet niet of je hier iets aan hebt,

Ik haal eerst de groenten in huis die ik er die dag lekker uit vind zien. Kan van alles zijn, maar in de basis in ieder geval altijd uien, prei, paprika, courgette. Aubergine is er ook lekker in, broccoli, etc.

Begin met het fruiten van de ui, en voeg de overige groenten toe van hard naar zacht. Beetje roerbakken en vervolgens de gepelde tomaten toevoegen en doorroeren. Een paar teentjes knoflook erdoorheen (geperst), schepje suiker, lekker op een zacht pitje laten pruttelen tot het de consistentie heeft die je wilt hebben. Dan proeven en kruiden (wat je lekker vindt; basilicum werkt goed, of oregano, etc). Deze saus is het lekkerst als je 'm een dag van tevoren maakt, vind ik persoonlijk.

Dan de bechamelsaus. Die maak ik altijd uit een pakje van Grand Italia, en meestal maak ik een dubbele hoeveelheid (lekker! vooral omdat ik niet van kaas houd, nu kan ik er toch een lekkere romige toplaag van maken). Volg hier de instructies op het pakje en vooral goed roeren om aanbranden te voorkomen.

Bij de bladen volg ik lekker niet de instructie op het pakje: die gaan bij mij rauw de lasagneschaal in. Eerst een dun laagje rode saus, dan een laag bladen, dan een laag bechamel gevolgd door een laag tomatensaus, enzovoort. Als laatste een laag bechamel met een laag rode saus eroverheen, maar zo dat de rode saus de bechamel niet helemaal afdekt.

In de oven tot ie lekker pruttelt, klaar!

Piet, klinkt als een goede stelregel... bewijst maar weer eens dat wat ik maak niet altijd meer iets met Italie te maken heeft :-).
pi_25755604
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 17:21 schreef w.o.r. het volgende:
Heb even inspiratie nodig. Ik wil morgenavond aan wat vrienden een lekkere vegetarische lasagna voorschotelen, maar wat kan ik daar nou voor voorgerecht bij geven?
Dit is niet echt een lasagne (als in dat er geen pastavellen worden gebruikt maar lagen gefrituurde aubergine), wel bijzonder lekker! Het is een gerecht uit de Campania (de omgeving van Napels) en erg populair in de trattoria!

Voor 4 personen
Ingredienti
4 middelgrote aubergines
2 el olijfolie, plus extra om de aubergines in te frituren
1 kleine ui, fijngesnipperd
800gr gehakte tomaat uit blik, afgegoten
2 el fijngehakte basilicum
zeezout en versgemalen zwarte peper
75gr parmigiano reggiano
200gr mozzarella, in dunne plakjes gesneden
een ondiepe ovenschaal, 25cm doorsnede, licht ingevet met olie

Preparazione
Snijd de aubergines in de lengte in repen van 1,5cm dik. Week ze 30 minuten in een kom met gezouten water.
Verhit de olie in een koekenpan, voeg de ui toe en bak 5 minuten tot de ui zacht begint te worden. Voeg tomaten en basilicum toe en laat 30 minuten zachtjes koken. Breng op smaak met zout en peper.
Giet de aubergines af, spoel ze af en dep ze droog. Frituur ze in een laagje olie of bestrijk ze met olijfolie en gril ze circa 20 minuten in een op 180gr voorverwarmde oven tot ze en goudbruine kleur hebben. Zet apart.
Leg een laagje aubergines in een ovenschaal. Strooi er vervolgens een laag geraspte parmezaanse kaas over, gevolgd door een laagje mozzarellaplakjes en een laagje tomatensaus. Ga zo door tot alle ingrediënten op zijn en eindig met een laag tomatensaus (Dit houdt het gerecht vochtig. Als je een knapperige bovenkant wilt, kun je het best eindigen met aubergine en parmezaanse kaas.)
Bak 30-35 minuten in een op 180gr voorverwarmde oven tot het gerecht een bruine kleur heeft en begint te borrelen. Haal uit de oven en laat 10 minuten staan. Serveer warm of op kamertemperatuur.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  zaterdag 26 maart 2005 @ 13:53:06 #73
111260 Charmian
a little joy
pi_25756333
quote:
Op woensdag 15 september 2004 17:31 schreef Perzikje het volgende:
Misschien iemand ook nog leuke Italiaanse restaurantjes?
Bij Porto Pino in Leiden eens anders italiaans gegeten dan bij de doorsnee pizzeria.
Er is geen kaart dus iedereen eet hetzelfde (ruim vantevoren reseveren is dus gewenst).
Dan komt er een keur van anti-pasta, vis, vlees voorbij, nog wat pasta om het af te leren en om de gaatjes op te vullen een grand desert.
Ik heb werkelijk genoten
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_25785067
Hallo, ik ga straks 5 maanden naar Italië!! Zal aan jullie denken hoor!!!
pi_25785593
quote:
Op zondag 27 maart 2005 18:11 schreef liefkleinmeisjuh het volgende:
Hallo, ik ga straks 5 maanden naar Italië!! Zal aan jullie denken hoor!!!
En voor straf omdat je in het verkeerde subforum post, moet je eigenlijk een CUL dagboek bij houden..

Veel plezier!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')