Uit zo'n pakje wereldgerechten van knorr?? Die is idd prima te maken, ik gooi er altijd bladspinzie doorheen en wat gorgonzola. Wat variereer jij?? (altijd in voor goede suggesties)quote:Op dinsdag 21 september 2004 12:26 schreef Faithy het volgende:
gisteren lasagnette uit een pakje gemaakt, simpel, doch met variaties wel weer erg lekker
Ik zou ook het liefste heel de dag in de weer zijn met de mooiste italiaanse producten, verse kruiden, verse pasta's maken, een houtvuuroven in mn achtertuin maken voor de beste pizza's, verse buffelmozzarella bij de boer om de hoek halen, zelf olijfolie's persen enzo......helaas stelt momenteel mn financieele budget, mogelijkheden & tijd me niet in staat om dit te doen, DUS zal ik het zo nu en dan moeten doen met idd een PAKJE, En ik denk dat de gemiddelde italiaan het een worst zal wezen dat ik italiaans uit een pakje haal aangezien z'n Pizza's al jaren lang verkracht worden door de Diepvriesindustrie.quote:Op dinsdag 21 september 2004 14:49 schreef DAMH het volgende:
de gem. italiaan draait zich om in ze graf als ie hoort dat er een topic is over italiaans voedsel en ze beginnen over "pakjes"
Je weet dat je vis nooit moet combineren met nitraatrijk voedsel als spinazie aangezien dat kankerverwekkend is? Dat is nu behoorlijk in opspraakquote:Op woensdag 15 september 2004 21:55 schreef Faithy het volgende:
Pasta (bij voorkeur Tagiatelle) met spinazie a la crème en kleine stukjes zalm en parmezaanse kaas(gewoon maken zoals het er staat zeg maar)
Hm, nog niks over gehoord, maar ja, in de zon zitten, biefstukken, Fricandellen speciaal, Barbequen zijn blijkbaar ook niet al te goed voor je gestel....quote:Op woensdag 22 september 2004 02:14 schreef Xennia het volgende:
[..]
Je weet dat je vis nooit moet combineren met nitraatrijk voedsel als spinazie aangezien dat kankerverwekkend is? Dat is nu behoorlijk in opspraak
Of je zoekt natuurlijk gewoon even na in hoeverre dat waar is... http://www.voedsel.net/vragen/vraag17.htmquote:Op woensdag 22 september 2004 02:14 schreef Xennia het volgende:
[..]
Je weet dat je vis nooit moet combineren met nitraatrijk voedsel als spinazie aangezien dat kankerverwekkend is? Dat is nu behoorlijk in opspraak
Als Italianen ergens trots op zijn is het wel hun eten, en het kan ze misschien niet schelen DAT het gebeurt maar ze hebben wel minachting voor de mensen die die troep eten...quote:Op dinsdag 21 september 2004 15:11 schreef Chielus het volgende:
[..]
Ik zou ook het liefste heel de dag in de weer zijn met de mooiste italiaanse producten, verse kruiden, verse pasta's maken, een houtvuuroven in mn achtertuin maken voor de beste pizza's, verse buffelmozzarella bij de boer om de hoek halen, zelf olijfolie's persen enzo......helaas stelt momenteel mn financieele budget, mogelijkheden & tijd me niet in staat om dit te doen, DUS zal ik het zo nu en dan moeten doen met idd een PAKJE, En ik denk dat de gemiddelde italiaan het een worst zal wezen dat ik italiaans uit een pakje haal aangezien z'n Pizza's al jaren lang verkracht worden door de Diepvriesindustrie.
Ben ik voor een deel wel met je eens, alleen dat het voordeliger is als je alles vers koopt, als je elke dag thuis italiaans eet misschien wel ja, maar ik eet niet eens elke dag thuis, laats staan italiaans. Dus dan word het wel een redelijk prijzig grapje (wat ik me zo nu en dan graag permiteer, daar niet van.) Dus zo nu en dan een pakje zal er bij mij toch in gaan.quote:Op woensdag 22 september 2004 16:31 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
Als Italianen ergens trots op zijn is het wel hun eten, en het kan ze misschien niet schelen DAT het gebeurt maar ze hebben wel minachting voor de mensen die die troep eten...
Alles vers inkopen is op de lange termijn sowieso goedkoper dan al die pakjes, het is lekkerder en ook nog 'ns gezonder. Het kost wel wat meer tijd, maar daar krijg je wel verdomd veel lekkers voor terug!
heb ik al gedaan http://www.milieucentraal(...)Groente%20en%20fruitquote:Op woensdag 22 september 2004 11:58 schreef biawa het volgende:
[..]
Of je zoekt natuurlijk gewoon even na in hoeverre dat waar is...
Italianen gebruiken toch voor het overgrote merendeel dezelfde ingrediënten als wij? Okee, er is natuurlijk een aantal typisch Italiaans dingen zoals pecorino maar verder gebruik je toch net zo goed paprika's, ui, tomaten en spek enzo in de hollandse keuken? Dus met diezelfde ingrediënten kun je ook gewoon hollands koken hoorquote:Op woensdag 22 september 2004 17:36 schreef Chielus het volgende:
[..]
Ben ik voor een deel wel met je eens, alleen dat het voordeliger is als je alles vers koopt, als je elke dag thuis italiaans eet misschien wel ja, maar ik eet niet eens elke dag thuis, laats staan italiaans. Dus dan word het wel een redelijk prijzig grapje (wat ik me zo nu en dan graag permiteer, daar niet van.) Dus zo nu en dan een pakje zal er bij mij toch in gaan.
Ik heb 1 kilo kalfsfricandeau genomen (voor 4 personen), met daarnaast tagliatelle en tomatensalade. De combinatie van vlees en saus was heerlijk zacht en subtiel van smaak.quote:Op donderdag 14 oktober 2004 16:26 schreef Litman het volgende:
- recept Vitello Tonato -
Na het weekend laat ik weten hoe het smaakte!
![]()
Ik zie toch restaurants vol Italianen in Italie die alleen een pizza nemen, gewoon als hoofdgerecht.......quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 15:45 schreef Faithy het volgende:
overigens:
Pizza's zijn voor italianen wat voor ons het patatje-pinda bij de snackbar is: een snack voor tussendoor of 's avonds laat...
maar nooit een avondmaaltijdgerecht...
Ik mis de pepers in je receptquote:Op maandag 18 oktober 2004 00:21 schreef krakkemieke het volgende:
Peperonata
3 grote paprika's
uitje
teen knoflook
olijfolie
.
Italianen die ook op vakantie zijn..quote:Op maandag 18 oktober 2004 00:08 schreef bloodymary het volgende:
[..]
Ik zie toch restaurants vol Italianen in Italie die alleen een pizza nemen, gewoon als hoofdgerecht.......![]()
Palermoquote:Op woensdag 15 september 2004 21:55 schreef Faithy het volgende:
En bij ons in het winkelcentrum, in Kraaiensteijn zit een Italiaan, geniaal lekker
lopend buffet? heb ik wat gemist?quote:Op maandag 18 oktober 2004 21:30 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Palermo
alleen een lopend buffet bij een italiaanpizzas zijn er wel lekker
Ik vind zalm met pasta het lekkerst als je zo min mogelijk ingrediënten gebruikt, omdat zalm niet erg uitgesproken van smaak is:quote:Op maandag 18 oktober 2004 23:29 schreef Martijn_77 het volgende:
Heeft er nog iemand een recept voor een pastasaus met zalm?
Ja het was in een restaurantje aan de Via Cavour in Rome dus dat was echt niet uit een pakje neem ik aan ...quote:Op maandag 18 oktober 2004 23:06 schreef Chielus het volgende:
Risotto is volgens mij een klassiek italiaans gerecht, ik hoop alleen dat je hem wel zelf hebt gemaakt (of hebt laten maken) en niet die zooi uit een pakje die je tegenwoordig overal kunt krijgen. Aangezien die echt niet lekker is tav the real thing.
Kan ik er ook die kappertjes er uitlaten?quote:Op dinsdag 15 maart 2005 22:50 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik heb nog wel een lekker recept met zalm, iets uitgebreider maar heel snel klaar.
Tagliatelle met een saus van crème fraîche, knoflook, ui, witte wijn, kappertjes en stukjes zalm.![]()
Tuurlijk, je kan er een chilipeper bij doen, bieslook etc etcquote:Op woensdag 16 maart 2005 22:25 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Kan ik er ook die kappertjes er uitlaten?
Waarom houd je er niet van? Vind je ze te bitter? Dit los je op door de aubergines voordat je ze gaat bereiden te laten zweten, d.w.z. in plakken snijden en een uurtje met veel zout in een vergiet op een bord te laten staan. Alle vieze bitere sappen trekken dan uit de aubergine en daarna houd je een heerlijke groente over.quote:Op woensdag 16 maart 2005 09:50 schreef Faithy het volgende:
klinkt opzich lekker, alleen jammer dat ik niet van aubergine houd..
nog enige varianten?
Ja, natuurlijk... Ik vind het altijd wel lekker erbij, maar je moet er idd van houden.quote:Op woensdag 16 maart 2005 22:25 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Kan ik er ook die kappertjes er uitlaten?
heb je daar toevallig ook het recept van??quote:Op donderdag 24 maart 2005 17:21 schreef w.o.r. het volgende:
mijn lasagna is erg lekker dus daar moeten ze voldoende ruimte voor overhouden!
Dit is niet echt een lasagne (als in dat er geen pastavellen worden gebruikt maar lagen gefrituurde aubergine), wel bijzonder lekker! Het is een gerecht uit de Campania (de omgeving van Napels) en erg populair in de trattoria!quote:Op donderdag 24 maart 2005 17:21 schreef w.o.r. het volgende:
Heb even inspiratie nodig. Ik wil morgenavond aan wat vrienden een lekkere vegetarische lasagna voorschotelen, maar wat kan ik daar nou voor voorgerecht bij geven?
Bij Porto Pino in Leiden eens anders italiaans gegeten dan bij de doorsnee pizzeria.quote:Op woensdag 15 september 2004 17:31 schreef Perzikje het volgende:
Misschien iemand ook nog leuke Italiaanse restaurantjes?
En voor straf omdat je in het verkeerde subforum post, moet je eigenlijk een CUL dagboek bij houden..quote:Op zondag 27 maart 2005 18:11 schreef liefkleinmeisjuh het volgende:
Hallo, ik ga straks 5 maanden naar Italië!! Zal aan jullie denken hoor!!!
Wat een flauwekul.quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 15:45 schreef Faithy het volgende:
overigens:
Pizza's zijn voor italianen wat voor ons het patatje-pinda bij de snackbar is: een snack voor tussendoor of 's avonds laat...
maar nooit een avondmaaltijdgerecht...
Die ijssalon is toch bij de trevifontein? Of ben ik nou gek?quote:Op zondag 17 oktober 2004 23:20 schreef Mr-Z het volgende:
ok ik kom jullie ff jalours makenwant ik zit nu in hartje Rome, net wat spaghetti gegeten met chili saus, parmazaanse kaas en nog wat (ik ben de naam van t gerecht ook ff kwijt maar lekker was t zeker!) , afgelopen dagen ook al een hoop pizza, pasta maar voor ijs gegeten! En dan vooral bij Gioliti wat toch wel de beste ijssalon van italie en misschien wel van de wereld is ! maar goed woensdag kom ik weer naar huis dus ik moet snel nog een hoop italiaans voedsel wegwerken
![]()
Groeten Marcel
Je hebt niet ver van de Trevi fontijn vandaan in een aantal kleine steegjes de restaurants die ik persoonlijk het leukst vind: De kleine 'huiskamer' restaurants.quote:Op maandag 10 oktober 2005 00:43 schreef rashudo het volgende:
[..]
Die ijssalon is toch bij de trevifontein? Of ben ik nou gek?
Ik heb een keer echt heerlijk gegeten in Rome.. was ongelooflijk! De obers zijn daar ook gewoon trots op hun werk. Aan het begin van de avond kwam de kok de verse visvangst laten zien, en je zag de trots echt van zijn gezicht af stralen.
Ik heb, twee maanden gelden nog, toch veel, erg veel Italianen die zeker niet op vakantie waren pizza's zien eten. In restaurants. Soms zelfs met mes en vork. En meer bestelden ze (vaak) niet, dat lieten ze aan ons over, mensen die geen nee kunnen zeggen en niet gewend zijn aan vier gangen (zat na de primi vaak al vol) en dus kilo's zijn aangekomen. Veel Italianen zie ik daar ook hun pasta delen met hun buren, dat scheelt al.quote:Op zondag 9 oktober 2005 21:51 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Wat een flauwekul.
Een Pizza wordt gegeten ipv de pasta, dus eerst de anti-pasta, dan de pizza (ipv de pasta), dan het vlees met salade en brood (of gefrituurde vis), dan het desert en nog wat zoetigheden en likeur bij de koffie, uitgaande van een volledig menu.
Was hem al ergens tegengekomen hier. Bedoel je zoiets ?quote:Op donderdag 21 oktober 2004 00:18 schreef krakkemieke het volgende:
Risotto met paddestoelen is echt geweldig!
Bijgerecht voor 2 personen:
Risotto rijst
Kippebouillon
Gesneden uitje
Handje gedroogde padedestoelen
Half bakje champignons
Laat de paddestoelen weken en was ze goed. Fruit de ui en laat de champignons en paddestoelen even meefruiten. Doe wat olie in de pan, rijst erbij en de gefruite dingesen. Maak de risotto zoals op het pak en geniet.
Veel werk kippenboullion te maken???quote:Op vrijdag 20 januari 2006 12:56 schreef Atnuk het volgende:
maar Piet, het is veel werk he kippenbouillon maken
maar idd het resultaat is de moeite wel waard. helaas kom ik tijd te kort dus ik vrees dat het wel met een blokje gaat zijn.....![]()
Neem een soepkip of 4 bouten, 10 peperkorrels, 2 blaadjes laurier, stukje foelie, bosje peterselie, paar tenen knolfook, een ui, een prei, een winterpeen en een grote pan, aanvullen met water en lekker lang laten trekken.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 13:04 schreef Atnuk het volgende:
nee ok , vind het wel leuk om te doen maar doordeweeks geen tijd en op zaterdag boodschappen doen poetsen etc etc....
mgoed ik ga dan morgen ook kippenbouillon maken.
Wat gaat er pcies in dat boeketje, welke kruiden er nog bij, hoeveel water, hoeveel kippenbouten ?
maw, heb je ff zo uit de losse pols een goed recept?
quote:Op vrijdag 20 januari 2006 12:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier nog een Risotto recept
Paddestoelen Risotto
30 Gram gedroogd eekhoorntjesbrood
30 Gram gedroogde morieljes
2 eetlepels olijfolie
bleekselderijsteeltje fijngehakt
peentje fijngehakt
geperst teentje knoflook
bosje peterselie, gehakt
1 eetlepel tomatenpuree
100 Ml Melk (vol)
zout en peper (versgemalen)
1,1 liter kippeboulion (Zelfgemaakte is natuurlijk echt lekkerder, en gezien de rest van de ingredienten zou het écht zonde zijn een blokje te gebruiken)
60 gram boter
300 gram Carnaroli (Echte risotto rijst)
200 Ml zoete sherry (is hét geheim van de kok, paddestoelen en sherry, dat versterkt elkaar in paddestoelen smaak)
Vers gemalen parmasan
quote:Vuistregel voor de italiaanse keuken, een gerecht mag niet meer dan 5 ingredienten hebben.
Die ziet er prima uit.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 12:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier nog een Risotto recept
Paddestoelen Risotto
-knip-
Geen idee, ik gebruik gewoon de zoete sherry die ik op dat moment in huis heb.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 22:57 schreef NoSigar het volgende:
Haha, -Wonderchild-, het is geen wet.
Pieterbaas, welke zoete sherry kun je gebruiken? (heb ik al eens gevraagd trouwens) Ik weet weinig van sherry, maar noem een type ajb. ik heb het recept al een paar keer gemaakt, iets aangepast weliswaar, nooit met morieljes bv. Het is erg lekker, maar ook erg vullend: een behoorlijk bijgerecht.
quote:Op vrijdag 20 januari 2006 12:28 schreef Daantje77 het volgende:
Ik heb hem ook opgeslagen . Zou graag horen hoe het heeft gesmaakt
Nog steeds niemand?quote:Op dinsdag 7 juni 2005 15:16 schreef Innocence het volgende:
Ik heb afgelopen weekend in een Italiaans restaurantje in Antwerpen heerlijke Cannelloni op. Ik ben helaas de naam vergeten en ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het recept. De één was gevuld met gehakt en de ander met een mix van ricotta en veel groen. (niet echt culinair correct omschreven), alles overgoten met een hele zachte tomatensaus.
dat recept kent de kok, maar je verwacht toch niet dat je een recept krijgt op basis van een onduidelijke beschrijving?quote:
Had hem gisteren gemaakt hij was heerlijk!quote:Op vrijdag 20 januari 2006 11:24 schreef Atnuk het volgende:
dit ga ik zondag maken...
fettucine met basilicum-honingkip en rucola voor 4 personen.
Dit is een grap hequote:Op donderdag 2 februari 2006 17:54 schreef Setambre het volgende:
[..]
Had hem gisteren gemaakt hij was heerlijk!
Misschien iets te zoet door de slagroom volgende keer iets meer balsamico
Crespelle (flensjes) met Spinazie en Ricotta. Zelfs als je niet graag spinazie zou eten. Ik heb 3 verschillende recepten gecombineerd (vulling uit boek A, flensjes van website B, saus en dressing website C) en het was lekker.quote:Op donderdag 26 januari 2006 10:49 schreef Atnuk het volgende:
iemand nog leuke recepten voor een italiaanse ovenschotel voor 4 personen??
Graag wat uitgebreider met ingredientenquote:Op zaterdag 4 februari 2006 18:32 schreef timpie82 het volgende:
Crespelle (flensjes) met Spinazie en Ricotta. Zelfs als je niet graag spinazie zou eten. Ik heb 3 verschillende recepten gecombineerd (vulling uit boek A, flensjes van website B, saus en dressing website C) en het was lekker.
Zo dat klink erg goed Pietquote:Op zaterdag 4 februari 2006 18:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik stoof op het moment hert in chianti, met knoflook. Eten we met Gnocci en kool.
degelijke toskaanse boerenkost.
Jaquote:Op zondag 5 februari 2006 15:12 schreef Bluezz het volgende:
Tnxx Timpie, ga ik binnenkort eens ff proberen
Enneh Piet, zijn dat die Gnocci balletjes in een vacuum verpakking die ik wel eens bij de italiaanse producten zie liggen maar nog nooit heb durven kopen omdat ik niet weet hoe ik ze klaar moet maken en waarbij?
Ik wil dit jaar ook naar Italie gaan, Toscane zogezegd.quote:Op maandag 13 februari 2006 15:07 schreef timpie82 het volgende:
Een vraagje voor de liefhebbers van Italiaans eten: Ik vermoed dat sommigen onder jullie ook al met vakantie zijn geweest in Italië. Ik wil dit jaar voor de eerste keer gaan (september waarschijnlijk) vooral om goed te eten. Iemand tips? Ik zou liever voor de kleine dorpjes aan de kust willen gaan dan de toeristische centra...
Het is idd een kruid met een zeer sterke smaak, wél is het goed voor de verteringquote:Op maandag 13 februari 2006 16:35 schreef Atnuk het volgende:
Oowja,
Wat me even invalt.
Ik heb laatst iets met salie gemaakt, saltimbocca alla romana en ik vind salie veel en veels te overdreven qua smaak. Doe ik iets verkeerd of is het altijd zo nadrukkelijk aanwezig.
Als ik nu een recept zie met salie durf ik het niet meer te maken omdat ik bang ben dat ik het niet lekker vind.
Wat vinden jullie?
Een leuke gids in de Loneley Planet 'culinair Italie'. Hij heet zo niet letterlijk, maar dat dekt de inhoud wel(-en ik weet de titel even niet uit mijn hoofd): ik heb er vorig jaar de hele vakantie in gelezen: per regio worden alle specialiteiten behandelt, plus nog ander hoofdstukken over kaas etc.erg informatief en behulpzaam.quote:Op maandag 13 februari 2006 15:07 schreef timpie82 het volgende:
Een vraagje voor de liefhebbers van Italiaans eten: Ik vermoed dat sommigen onder jullie ook al met vakantie zijn geweest in Italië. Ik wil dit jaar voor de eerste keer gaan (september waarschijnlijk) vooral om goed te eten. Iemand tips? Ik zou liever voor de kleine dorpjes aan de kust willen gaan dan de toeristische centra...
Niet meer dan één blad salie per stuk vleesch,althans bij die saltimbocca. Ik heb die fout ook wel eens gemaakt ("een zo'n blad lijkt zo weinig en ze staan hier toch in de tuin etc etc.': niet lekkerquote:Op maandag 13 februari 2006 18:03 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Het is idd een kruid met een zeer sterke smaak, wél is het goed voor de vertering
Gewoon iets minder van gebruiken ? dan is het ook iets minder overheersend.
http://www.natuurlijkerwijs.com/salie.htm
Kervel en oregano kunnen ook zo overheersend smaken
Deze is het:quote:Op maandag 13 februari 2006 18:30 schreef NoSigar het volgende:
[..]
Een leuke gids in de Loneley Planet 'culinair Italie'. Hij heet zo niet letterlijk,
quote:Op maandag 27 maart 2006 18:38 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Hee allemaal,
ik was vorige week in een Super de Boer en zag toen zo'n foldertje staan waar het recept voor lasagna met tomaten (met Heinz pastasaus?) in stond. Toen ben ik het dus vergeten mee te nemen. Nu was ik net weer in de Super en hadden ze da ding natuurlijk niet meer, dus mijn vraag:
wie heeft voor mij dat recept van de lasagna met tomaten?
Alvast bedankt!
Groeten,
Cathelijne
quote:Op maandag 27 maart 2006 18:40 schreef Jessi het volgende:
Wie weet staat het recept hierbij: http://www.superdeboer.nl/recepten/receptenresultaat.asp?ItemId=3641&ZoekOp=TW&Trefwoord=lasagne&Zoek=ZOEK
http://zio-ciro.nl/quote:Op dinsdag 28 maart 2006 11:26 schreef JacMar het volgende:
Heeft iemand wel eens Tagliata con rucola gegeten in Italië? (In Nederland heb ik nog geen restaurant kunnen vinden die dit gerecht op de kaart heeft staan)
He Bedankt!quote:Op dinsdag 28 maart 2006 17:32 schreef Bluezz het volgende:
[..]
http://zio-ciro.nl/
Bij de secondi
Ik heb het nog nooit gegeten, maar zal het onthouden als we weer eens uit eten gaan bij een italiaan!
spuit 11quote:Op dinsdag 28 maart 2006 19:44 schreef MLF het volgende:
leuke topic
pasta gerechten zijn voorgerechten
daarna komt het vlees, salade enz
pizza is een snack, of als tussendoor
wordt zo gegeten: dubbel vouwen, servetje erom en afeten
meestal eet men een pizza met 2 personen:
door 2en snijden
en dan :
dubbel vouwen, servetje erom en afeten
heb ik een vraagje, ik maak zelf tiramisu, nu wil ik wel eens een ander recept dan de mijne
wie heeft een recept?
Daarna scampies in olie, knoflook, kruiden met een tomatensalade erbij.quote:Vanwaar de bijzondere naam voor deze napoletaanse saus? Zoals met veel gerechten is er ook hier meer dan één verhaal te vinden over de oorsprong.
Sommigen schrijven, vanwege het pepertje, opwekkende eigenschappen toe aan de saus.
De naam zou rond 1900 gegeven zijn door de eigenaar van een rendez-voushuis in het Spaanse kwartier van Napels. Hij bracht zijn gasten terug op krachten met dit makkelijke en vlug klaargemaakt gerecht.
Andere bronnen zeggen dat de kleuren van het gerecht verwijzen naar de kleuren van de lingerie die de dames in het huis van lichte zeden droegen : groen (peterselie), rood(tomaten), donkerpaars(olijven) en grijs-groen (kappertjes). Nog anderen gaan terug naar een dame van lichte zeden, Yvette la francese, die al haar fantasie gebruikte om een gerecht klaar te maken , geïnspireerd op haar provencaalse afkomst.
Tenslotte is er ook nog een versie die beweert dat deze saus tot aan de 2e wereldoorlog "alla marinara", op zeemanswijze genoemd werd. De schilder Eduardo Colucci woonde op één van de schilderachtigste plekjes van Ischia. Hij ontving er in de zomer niet alleen veel vrienden, maar ook veel Italiaanse en buitenlandse personaliteiten. Vaak bereidde hij macaroni met deze saus als avondgerecht voor zijn gasten. Wie weet waarom, maar hij gaf er de naam "alla putanesca" aan.
Ingrediënten :
6 ansjovisfilets in olie - 200 gr zwarte ontpitte olijven - 2 teentjes look - 1 bosje gehakte peterselie - 20 gr kappertjes - 5 gepelde tomaten - olijfolie - 1 rood pepertje - zout
Bereiding :
Haal de ansjovisfilets uit de olie. Hak de look en het pepertje fijn en fruit ze op een zacht vuur in wat olijfolie. Doe de ansjovisfilets erbij en plet ze fijn met een vork.
Pel de tomaten en haal de zaadjes eruit. Snijd ze in blokjes. Snijd ook de olijven in schijfjes.
Spoel de kappertjes af en hak ze fijn. Voeg tomaten en kappertjes toe aan de look. Laat op een zacht vuur 10 minuutjes sudderen.
Haal van het vuur en voeg de gehakte peterselie op het einde toe.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |