abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21909390
Gelukkig kan ik mijn nieuwe studie combineren met mijn lievelingskeuken: Italiaans!

Het lekkerste is toch wel een lekkere pastaschotel met eigengemaakte tomatensaus, verse parmezaanse kaas, gehakt en een lekkere frisse salade erbij. met als voorgerecht lekkere broodjes, en als nagerecht zelfgemaakte tiramisu

of is de pasta met zalm en creme-spinazie nou lekkerder?

Of ga ik dan toch maar voor de Lasagne?

Heb je nog heerlijke pastagerechten, post ze hier.
Ook andere italiaanse gerechten (heb je een eigen tapenade recept, gooi neer!) zijn welkom natuurlijk!

Ik ga eens graven in mijn receptengeheugen om de lekkerste dingen hier toch wel te plaatsen..

Italiaans eten
Doei.
  Trouwste user 2022 zondag 12 september 2004 @ 20:24:50 #2
7889 tong80
Spleenheup
pi_21909473
Wat studeer je dan ? Italiaans ? Of de hogere hotelschool ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_21909514
gewoon de taal en cultuur en bij cultuur hoort natuurlijk ook de gastronomie

maar ik deed het voor de taal en cultuur.. het lekkere eten is een fijne bijkomstigheid
Doei.
  Trouwste user 2022 zondag 12 september 2004 @ 20:31:26 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_21909638
Damn you are right.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_21910757
Macaroni/Spaghetti/Lasagne/Pasta spul/Pizza ==

* nero355 is dus wel een beetje addict op Italiaans voedsel..... vergeet ijs niet
pi_21910833
Forza Italia
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  zondag 12 september 2004 @ 21:21:06 #7
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_21910848
HEH HEH
Italiaans eten . . .
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
  maandag 13 september 2004 @ 13:24:45 #8
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_21921723
Nou ja als dit dat toch het prijs Italiaans eten de hemel in topic is, wil ik mn steentje wel bijdragen.

Maar wat vinden jullie nu echt het lekkerste aan italiaans:
Pizza
Pasta's
Iets anders,

Persoonlijk kan ik helemaal gek worden van een goede rizotto met saltimbocca (hopelijk goed geschreven).
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_21923181
Yup, ben 1 keer in Italie geweest (Sicilie) en was helemaal weg van het eten
pi_21927937
Love the Italian food!
Lekkerste vind ik de pasta's, maar ook wel de pizza's, en de ijsjes in Italië zijn ook lekkerder..... moeilijk
pi_21929758
Ik ga het liefste in Italië eten bij een arbeiders restaurant zo simpel en zo vreselijk lekker daar kunnen ze in Nederland nog een puntje aan zuigen.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_21936834
Risotto is toch ook van oorsprong Italiaans? Dat mag dan ook zeker niet in je lijstje ontbreken!
pi_21940297
Granitas zijn heerlijk
pi_21970798
iemand nog aparte recepten? (zelf uitgevonden of gewoon kant en klaar) waarvan je denkt: dit moet iedereen geprobeerd hebben?

Ik ga nu naar mn werk, en wel even denken over wat ik jullie MOET laten eten

Doei.
pi_21973250
Misschien iemand ook nog leuke Italiaanse restaurantjes?
Als je bij me weggaat, mag ik dan met je mee?
pi_21980270
In Den Haag zit op de Frederik Hendrik laan een heeeele lekkere, helemaal in het begin, vlak tegen de President Kennedylaan aan, naam is me even ontschoten...

En bij ons in het winkelcentrum, in Kraaiensteijn zit een Italiaan, geniaal lekker

---------

Recepten, of iig ideeen:

Pasta (bij voorkeur Tagiatelle) met spinazie a la crème en kleine stukjes zalm en parmezaanse kaas (gewoon maken zoals het er staat zeg maar)

Verder: Tortellini broccoli ovenschotel:

Nodig:

Tortellini (carne of veggi maakt niet uit)
Broccoli
Kaassaus
gehakt
champignons (en evt. andere groenten)
Parmezaanse Kaas
evt. wat creme (culinesse of creme fraiche)

Tortellini koken, broccoli koken, kaassaus aanmaken zoals op de verpakking staat.

Gehakt rullen en champignons (en evt. andere groenten (paprika, tomaat)) meebakken.

Alles in een ovenschaal gooien en de kaassaus en parmezaanse kaas eroverheen gieten/strooien.

Even in de oven zetten tot de kaas een mooi korstje vormt en voila!
Doei.
pi_22102266
gisteren lasagnette uit een pakje gemaakt, simpel, doch met variaties wel weer erg lekker
Doei.
  dinsdag 21 september 2004 @ 12:31:58 #18
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_22102377
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 12:26 schreef Faithy het volgende:
gisteren lasagnette uit een pakje gemaakt, simpel, doch met variaties wel weer erg lekker
Uit zo'n pakje wereldgerechten van knorr?? Die is idd prima te maken, ik gooi er altijd bladspinzie doorheen en wat gorgonzola. Wat variereer jij?? (altijd in voor goede suggesties)
  dinsdag 21 september 2004 @ 14:49:05 #19
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_22105209
de gem. italiaan draait zich om in ze graf als ie hoort dat er een topic is over italiaans voedsel en ze beginnen over "pakjes"
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
  dinsdag 21 september 2004 @ 15:11:49 #20
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_22105658
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 14:49 schreef DAMH het volgende:
de gem. italiaan draait zich om in ze graf als ie hoort dat er een topic is over italiaans voedsel en ze beginnen over "pakjes"
Ik zou ook het liefste heel de dag in de weer zijn met de mooiste italiaanse producten, verse kruiden, verse pasta's maken, een houtvuuroven in mn achtertuin maken voor de beste pizza's, verse buffelmozzarella bij de boer om de hoek halen, zelf olijfolie's persen enzo......helaas stelt momenteel mn financieele budget, mogelijkheden & tijd me niet in staat om dit te doen, DUS zal ik het zo nu en dan moeten doen met idd een PAKJE, En ik denk dat de gemiddelde italiaan het een worst zal wezen dat ik italiaans uit een pakje haal aangezien z'n Pizza's al jaren lang verkracht worden door de Diepvriesindustrie.
pi_22121271
quote:
Op woensdag 15 september 2004 21:55 schreef Faithy het volgende:
Pasta (bij voorkeur Tagiatelle) met spinazie a la crème en kleine stukjes zalm en parmezaanse kaas (gewoon maken zoals het er staat zeg maar)
Je weet dat je vis nooit moet combineren met nitraatrijk voedsel als spinazie aangezien dat kankerverwekkend is? Dat is nu behoorlijk in opspraak
  woensdag 22 september 2004 @ 03:09:02 #22
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_22121704
quote:
Op woensdag 22 september 2004 02:14 schreef Xennia het volgende:

[..]

Je weet dat je vis nooit moet combineren met nitraatrijk voedsel als spinazie aangezien dat kankerverwekkend is? Dat is nu behoorlijk in opspraak
Hm, nog niks over gehoord, maar ja, in de zon zitten, biefstukken, Fricandellen speciaal, Barbequen zijn blijkbaar ook niet al te goed voor je gestel....
pi_22125690
quote:
Op woensdag 22 september 2004 02:14 schreef Xennia het volgende:

[..]

Of je zoekt natuurlijk gewoon even na in hoeverre dat waar is... http://www.voedsel.net/vragen/vraag17.htm
pi_22129314
ik kan ook echt over de meest stomme dingen italiaanse kruiden gooien
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_22131667
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 15:11 schreef Chielus het volgende:

[..]

Ik zou ook het liefste heel de dag in de weer zijn met de mooiste italiaanse producten, verse kruiden, verse pasta's maken, een houtvuuroven in mn achtertuin maken voor de beste pizza's, verse buffelmozzarella bij de boer om de hoek halen, zelf olijfolie's persen enzo......helaas stelt momenteel mn financieele budget, mogelijkheden & tijd me niet in staat om dit te doen, DUS zal ik het zo nu en dan moeten doen met idd een PAKJE, En ik denk dat de gemiddelde italiaan het een worst zal wezen dat ik italiaans uit een pakje haal aangezien z'n Pizza's al jaren lang verkracht worden door de Diepvriesindustrie.
Als Italianen ergens trots op zijn is het wel hun eten, en het kan ze misschien niet schelen DAT het gebeurt maar ze hebben wel minachting voor de mensen die die troep eten...

Alles vers inkopen is op de lange termijn sowieso goedkoper dan al die pakjes, het is lekkerder en ook nog 'ns gezonder. Het kost wel wat meer tijd, maar daar krijg je wel verdomd veel lekkers voor terug!
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  woensdag 22 september 2004 @ 17:36:35 #26
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_22133013
quote:
Op woensdag 22 september 2004 16:31 schreef W1ZZ het volgende:

[..]

Als Italianen ergens trots op zijn is het wel hun eten, en het kan ze misschien niet schelen DAT het gebeurt maar ze hebben wel minachting voor de mensen die die troep eten...

Alles vers inkopen is op de lange termijn sowieso goedkoper dan al die pakjes, het is lekkerder en ook nog 'ns gezonder. Het kost wel wat meer tijd, maar daar krijg je wel verdomd veel lekkers voor terug!
Ben ik voor een deel wel met je eens, alleen dat het voordeliger is als je alles vers koopt, als je elke dag thuis italiaans eet misschien wel ja, maar ik eet niet eens elke dag thuis, laats staan italiaans. Dus dan word het wel een redelijk prijzig grapje (wat ik me zo nu en dan graag permiteer, daar niet van.) Dus zo nu en dan een pakje zal er bij mij toch in gaan.
pi_22136952
Ik snap niet waarom ik eigelijk nog zo vaak Hollandse pot eet als er zoveel lekkerders te koken is. Vieze gekookte aardappels, smaakloze groente en smerige gehaktballen of saucijzen. Buuarrk! Zouden er nou Italianen zijn die er net zo over denken? Dan zijn ze in Nederland op vakantie geweest (waarom zouden ze dat in vredesnaam doen?) en dan zijn ze terug in Italië, en dan is het: "Gatverdamme, alweer smerige canneloni en lasagne, ik wil Hollands eten dat is pas lekker". Dat vraag ik me nou echt af, ik kan het me niet voorstellen.
pi_22140330
quote:
Op woensdag 22 september 2004 11:58 schreef biawa het volgende:

[..]

Of je zoekt natuurlijk gewoon even na in hoeverre dat waar is...
heb ik al gedaan http://www.milieucentraal(...)Groente%20en%20fruit
http://ublad.warande.uu.nl/ubladen/33/11/06Vis.html

[ Bericht 13% gewijzigd door Xennia op 22-09-2004 23:07:18 ]
pi_22155673
quote:
Op woensdag 22 september 2004 17:36 schreef Chielus het volgende:

[..]

Ben ik voor een deel wel met je eens, alleen dat het voordeliger is als je alles vers koopt, als je elke dag thuis italiaans eet misschien wel ja, maar ik eet niet eens elke dag thuis, laats staan italiaans. Dus dan word het wel een redelijk prijzig grapje (wat ik me zo nu en dan graag permiteer, daar niet van.) Dus zo nu en dan een pakje zal er bij mij toch in gaan.
Italianen gebruiken toch voor het overgrote merendeel dezelfde ingrediënten als wij? Okee, er is natuurlijk een aantal typisch Italiaans dingen zoals pecorino maar verder gebruik je toch net zo goed paprika's, ui, tomaten en spek enzo in de hollandse keuken? Dus met diezelfde ingrediënten kun je ook gewoon hollands koken hoor
  donderdag 14 oktober 2004 @ 16:26:40 #30
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_22622696
Naar aanleiding van een post van onze hooggewaardeerde Fokkok Piet V. in dit topic:
Wat eten we vandaag? #26

ben ik op zoek gegaan naar een recept voor Vitello Tonato of te wel kalfsvlees met tonijnsaus.

Ik heb het volgende recept gevonden:

Ingrediënten:

stuk kalfsvlees van ca. 1 kg
1 blikje ansjovisfilets
1 ui
1 blikje tonijn, naturel op water
6 worteltjes
1/2 prei
2 takjes peterselie
2 takjes selderij
1 laurierblad
2 kruidnagels
peterselie
citroen
botersla
mayonaise
citroensap
crème fraiche
kappertjes
1 fles droge witte wijn

Bereidingswijze:
Snijd 2/3 deel van de ansjovis heel fijn. Maak inkepingen in het vlees - dwars op de draad - en vul deze met de ansjovis. Droog het vlees en wijf het goed in met peper en zout. Bind een touwtje zo om het vlees dat de inkepingen dichtgedrukt worden. Leg het vlees in een ovenschaal waarin rondom net iets ruimte over is en die goed kan worden afgesloten. Laurier blad verkruimelen en samen met de kruidnagel, grof gesneden groente en groene kruiden gelijkmatig er omheen leggen. Begiet dit alles met zoveel van de wijn dat het vlees tot 2/3 onder het vocht komt te staan. Verwarm de oven voor tot matig warm (100 graden C). Breng het vlees en groente langzaam tot het kookpunt en zet het dan goed afgesloten ongeveer 1 1/2 uur in de oven. Het vlees moet gaar broeien en mag beslist niet koken omdat het dan droog wordt. laten afkoelen in het vocht. Tot zover is het gerecht 1 dag te voren te maken. Maak de saus door de tonijn met de mixer door de mayonaise te kloppen. Voeg citroensap toe en maak op smaak af met peper en zout. Roer er dan nog een volle eetlepel crème fraiche door. Haal het vlees uit het vocht, neem alle groeten en kruiden weg en verwijder het touwtje. Was de sla en klop ze goed droog. Snijd met een scherp, eventueel elektrisch, mes het vlees in plakken. Leg op kleine bordjes wat sla, daarop enkele plakken vlees. Overdek een gedeelte van het vlees met de saus en garneer met ansjovis en kappertjes. Strooi er enkele stukjes geknipte peterselie op en leg er een schijfje citroen op, of maak alles op een schaal op.

Na het weekend laat ik weten hoe het smaakte!

[ Bericht 2% gewijzigd door Litman op 14-10-2004 16:45:42 ]
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
pi_22653372
Italiaans eten:

is gewoon te lekker over het algemeen pizza's, pasta;s met saus zoals mn mama het maakt, pasta met gehaktsauce, met vis-kruidenkaas sauce...

ben er gek op
I went clubbing. Softest coat ever.
pi_22661097
Beetje jammer dat dit niet een topic is voor wat meer echte authentieke italiaanse gerechten, ipv spaghetti met nederlandse saus erop... Ik heb ook 't idee dat de meeste Nederlanders echt Italiaans voedsel niet kunnen waarderen... Mooi voorbeeld dat een vriendin van mij vertelde was dat haar ouders na het eten van een pasta door een Italiaan gemaakt moord en brand schreeuwden en bij hoog en bij laag beweerden dat Italianen geen verstand hadden van het maken van pasta
pi_22661143
www.italiadonna.it

voor degenen die een beetje italiaans begrijpen DE! site voor italiaans voer: van anti pasti tot dolci (toetjes) en bij elk recept de geschiktste wijn erbij

geniaal, en erg lekker kan ik je vertellen (en ook traditioneel)

overigens heb ik hier in mijn geliefde kookboek precies staan hoe je pasta zelf moet maken.

Zal het binnenkort even plaatsen hier
Doei.
pi_22661167
overigens:

Pizza's zijn voor italianen wat voor ons het patatje-pinda bij de snackbar is: een snack voor tussendoor of 's avonds laat...

maar nooit een avondmaaltijdgerecht...
Doei.
  zondag 17 oktober 2004 @ 17:19:40 #35
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_22682967
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 16:26 schreef Litman het volgende:
- recept Vitello Tonato -

Na het weekend laat ik weten hoe het smaakte!
Ik heb 1 kilo kalfsfricandeau genomen (voor 4 personen), met daarnaast tagliatelle en tomatensalade. De combinatie van vlees en saus was heerlijk zacht en subtiel van smaak.

Ga ik vaker maken!

eet het en je weet het!

pi_22684418

Ook maar eens doen dan
Doei.
  zondag 17 oktober 2004 @ 23:20:52 #37
54403 Mr-Z
Makkers staakt uw wild geraas
pi_22690699
ok ik kom jullie ff jalours maken want ik zit nu in hartje Rome, net wat spaghetti gegeten met chili saus, parmazaanse kaas en nog wat (ik ben de naam van t gerecht ook ff kwijt maar lekker was t zeker!) , afgelopen dagen ook al een hoop pizza, pasta maar voor ijs gegeten! En dan vooral bij Gioliti wat toch wel de beste ijssalon van italie en misschien wel van de wereld is ! maar goed woensdag kom ik weer naar huis dus ik moet snel nog een hoop italiaans voedsel wegwerken

Groeten Marcel
pi_22691808
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2004 15:45 schreef Faithy het volgende:
overigens:

Pizza's zijn voor italianen wat voor ons het patatje-pinda bij de snackbar is: een snack voor tussendoor of 's avonds laat...

Ik zie toch restaurants vol Italianen in Italie die alleen een pizza nemen, gewoon als hoofdgerecht.......
pi_22692068
Peperonata
3 grote paprika's
uitje
teen knoflook
olijfolie

Fruit de ui goudbruin in de olie, voeg de knoflook toe. Laat 1 minuut fruiten, voeg de stukken paprika toe. Doe het deksel erop en laat sudderen tot de paprika zacht is.
Verder heeft het niks nodig.

/edit/ ik ben dol op eten. Ik ben vooral dol op eten wat naar zichzelf smaakt. Daar vind ik dit een goed voorbeeld van.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 18 oktober 2004 @ 14:53:36 #40
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_22701340
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 00:21 schreef krakkemieke het volgende:
Peperonata
3 grote paprika's
uitje
teen knoflook
olijfolie
.
Ik mis de pepers in je recept

mijn eigen recept:

3 verse pepers
1 ui
4 teentjes knoflook
verse basilicum
kappertjes
2 tomaten
tl zeezout
3 tl olijfolie

Heerlijk op brood (met kaas), als pizzatopping of als bijgerecht.

pi_22709685
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 00:08 schreef bloodymary het volgende:

[..]

Ik zie toch restaurants vol Italianen in Italie die alleen een pizza nemen, gewoon als hoofdgerecht.......
Italianen die ook op vakantie zijn..

daarbij eten de italianen een paar uur later dan wij, meestal pas rond 9 uur...

en daarbij zitten de inheemse italianen in andere restaurants dan waar toeristen zitten....
Doei.
pi_22709690
Mja, zo heb ik het geleerd van een vriendin die in Italie woonde...
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_22710185
quote:
Op woensdag 15 september 2004 21:55 schreef Faithy het volgende:

En bij ons in het winkelcentrum, in Kraaiensteijn zit een Italiaan, geniaal lekker
Palermo

alleen een lopend buffet bij een italiaan pizzas zijn er wel lekker
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_22710564
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 21:30 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Palermo

alleen een lopend buffet bij een italiaan pizzas zijn er wel lekker
lopend buffet? heb ik wat gemist?

heb er pas 1 keer gegeten tot nu toe, maar daar moet zeker verandering in komen
Doei.
  maandag 18 oktober 2004 @ 22:12:10 #45
54403 Mr-Z
pi_22711258
Net risotto hier zitten eten.. ik weet niet of t echt italiaans is, maar lekker was het zeker! veel beter als die rijst op z'n oosters klaar gemaakt
  maandag 18 oktober 2004 @ 23:06:37 #46
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_22712665
Risotto is volgens mij een klassiek italiaans gerecht, ik hoop alleen dat je hem wel zelf hebt gemaakt (of hebt laten maken) en niet die zooi uit een pakje die je tegenwoordig overal kunt krijgen. Aangezien die echt niet lekker is tav the real thing.
  maandag 18 oktober 2004 @ 23:29:52 #47
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_22713309
Heeft er nog iemand een recept voor een pastasaus met zalm?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 19 oktober 2004 @ 10:50:37 #48
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_22719383
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 23:29 schreef Martijn_77 het volgende:
Heeft er nog iemand een recept voor een pastasaus met zalm?
Ik vind zalm met pasta het lekkerst als je zo min mogelijk ingrediënten gebruikt, omdat zalm niet erg uitgesproken van smaak is:

Ingredienten :

tagliatelle voor 6 personen

1 l room
750 gram gerookte zalm
1 bos verse basilicum
(evt. croutons)
parmezaanse kaas

Pluk de blaadjes basilicum en kneus de stelen.

Kook de room, samen met de stelen, in tot 6 dl.

Snijd de blaadjes chiffonade (= ragfijn).

Verwijder alle ongerechtigheden van de zalm en snijd en juliënne.

Rasp de Parmesan en verdeel over een aantal bakjes.

Kook de pasta

Voeg de zalm aan de hete saus toe en laat het vooral niet te gaar worden.

Opdienen:

Leg een bergje pasta op een warm bord.

Saus en zalm eroverheen

Garneren met bsasilicum chiffonade en eventueel wat croutons (= blokjes witbrood met wat knoflook bestreken en goudgeel gebakken in olijfolie).

Eventueel Parmezaanse kaas toevoegen.

dinsdag 19 oktober 2004 @ 18:03:57 #49
54403 Mr-Z
pi_22728570
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 23:06 schreef Chielus het volgende:
Risotto is volgens mij een klassiek italiaans gerecht, ik hoop alleen dat je hem wel zelf hebt gemaakt (of hebt laten maken) en niet die zooi uit een pakje die je tegenwoordig overal kunt krijgen. Aangezien die echt niet lekker is tav the real thing.
Ja het was in een restaurantje aan de Via Cavour in Rome dus dat was echt niet uit een pakje neem ik aan ...
Ik heb t ook ooit gemaakt met aanwijzingen van mijn broer, maar ik weet niet of dat echt de juiste manier was: eerst ui aanfruiten, dan de risotto er door heen, dan een scheut witte wijn en steeds wat bouillon toevoegen totdat de rijst het heeft opgezogen. Als dat gebeurd is de paprika en courgettes (die je ook al gaar gemaakt hebt) toevoegen
pi_22732643
Klopt helemaal Mr-Z!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_22737154
je mist de champignons het lekkerste

(ja, ik ben champignon-verslaafd )
Doei.
  woensdag 20 oktober 2004 @ 17:44:53 #52
54403 Mr-Z
pi_22752069
Ja champignons ben ik ook dol op! ik ben ondertussen weer terug uit Rome en ik mis t lekkere eten nou al.. ik ga zelf maar eens wat expirimenteren met italiaanse gerechten!
pi_22762689
Risotto met paddestoelen is echt geweldig!
Bijgerecht voor 2 personen:
Risotto rijst
Kippebouillon
Gesneden uitje
Handje gedroogde padedestoelen
Half bakje champignons

Laat de paddestoelen weken en was ze goed. Fruit de ui en laat de champignons en paddestoelen even meefruiten. Doe wat olie in de pan, rijst erbij en de gefruite dingesen. Maak de risotto zoals op het pak en geniet.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_25525592
Ik heb nog wel een lekker recept met zalm, iets uitgebreider maar heel snel klaar.
Tagliatelle met een saus van crème fraîche, knoflook, ui, witte wijn, kappertjes en stukjes zalm.
Are you pondering what I'm pondering?
pi_25525652
Champignons zeker wel lekker!! Als ik zelf kook, dan word dat vaak gebruikt
pi_25528759
Mini????

POSTEN!

Doei.
pi_25528834
Melanzane

Aubergines, in plakken van 1 centimeter snijden, bakken in veul olijfolie, en af laten koelen.
Parmazaanse kaas, 2 eitjes en flink wat peterselie, zout en peper, samen voegen zodat het een massa wordt.
Aubergine bedekken met deze massa, en dan weer dicht doen met een aubergine.
Dus een soort klein broodje zeg maar.
Verder een pan maken, met geschilde tomaten uit blik, Italiaanse krijden, olijfolie alles wat je lekker vind van de Italiaans keuken kan er in, zolang het een soort van dikke brei blijft.
Daarna de "kleine" aubergineboterhammetjes in de brei laten zakken.
Dit mag nog wel een uurtje doorpruttelen.

En lekker dat het is! Oeh!
Maar wel zwaar op de maag.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_25529014
klinkt opzich lekker, alleen jammer dat ik niet van aubergine houd..

nog enige varianten?
Doei.
pi_25529325
Italiaans eten fan en niet van aubergines houden?
Opzich is de aubergine smaak niet meer zo aanwezig.
Ik heb zitten denken, wellicht kan je het proberen met courgette?
Alleen die zijn natuurlijk kleiner qua oppervlakte, waardoor je moet gaan zitten pielen...
Of iets wat je wel een lange tijd kan koken, en niet uit elkaar valt.
pi_25529573
kleine stukjes aubergine in een gerecht vind ik nog wel gaan: 't geeft zelfs wat extra lekkere smaak aan 't gerecht..

maar grote stukken.. nee, kan er niet enthousiast over zijn..
tis niet dat ik ervan moet kotsen ofzo, maar nee.. als het niet hoeft liever niet

ik zat ook al aan courgette te denken, maar die zjin een stuk zachter
Doei.
pi_25530602
Okee, dit is het ongeveer...

Ik maak dit altijd met penne (dat zijn toch van die grote rechte pijpjes?) maar ik geloof dat het origineel met tagliatelle was. Maar goed, je kookt dus pasta naar keuze.
De saus: uitje snipperen en wat knoflook kleinsnijden, en dat met wat olie in de koekenpan gooien. Daarna blokjes zalmfilet erbij (1 bij 1cm ofzo) en gaar laten worden. Als de zalm gaar is het vuur lager zetten en een kuipje crème fraîche erbij doen. Eventueel kan er ook een scheutje witte wijn in, als je daarvan houdt. Tenslotte wat kappertjes erbij en blijven roeren tot de saus warm is. Lekker met wat salade erbij.

Voor de hoeveelheden moet je zelf maar even kijken. Het is op zich best makkelijk voor 1 persoon te maken, gewoon zo'n klein potje crème fraîche gebruiken (en dus een klein stuk zalm).

Hm, ik denk dat ik dit zelf ook maar weer eens ga maken.
pi_25530891
hm..
als 't goed gaat met m'n tweede date deze week, dan ga ik dat wel eens maken denk ik voor ons saampjes
Doei.
  woensdag 16 maart 2005 @ 22:25:54 #63
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25532530
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 22:50 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik heb nog wel een lekker recept met zalm, iets uitgebreider maar heel snel klaar.
Tagliatelle met een saus van crème fraîche, knoflook, ui, witte wijn, kappertjes en stukjes zalm.
Kan ik er ook die kappertjes er uitlaten?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25537505
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 22:25 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Tuurlijk, je kan er een chilipeper bij doen, bieslook etc etc
En voor het italiaanse effect misschien Italiaanse kruiden, zijn zo verkrijgbaar.
pi_25541885
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 09:50 schreef Faithy het volgende:
klinkt opzich lekker, alleen jammer dat ik niet van aubergine houd..

nog enige varianten?
Waarom houd je er niet van? Vind je ze te bitter? Dit los je op door de aubergines voordat je ze gaat bereiden te laten zweten, d.w.z. in plakken snijden en een uurtje met veel zout in een vergiet op een bord te laten staan. Alle vieze bitere sappen trekken dan uit de aubergine en daarna houd je een heerlijke groente over.
pi_25543636
hm... zal ik zeker eens proberen

dank je
Doei.
pi_25545170
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 22:25 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk... Ik vind het altijd wel lekker erbij, maar je moet er idd van houden.
Je kunt er natuurlijk bij gooien wat je zelf wilt maar op zich is dit een hele mooie simpele basis.
  donderdag 24 maart 2005 @ 17:21:33 #68
1991 w.o.r.
don't panic !
pi_25711034
Hoi, hier nog een Italofiel...

Heb even inspiratie nodig. Ik wil morgenavond aan wat vrienden een lekkere vegetarische lasagna voorschotelen, maar wat kan ik daar nou voor voorgerecht bij geven?

Moet niet te zwaar op de maag zijn, want mijn lasagna is erg lekker dus daar moeten ze voldoende ruimte voor overhouden! Vegetarisch mag maar hoeft niet perse.

Wie heeft er ideeën?

Dan in reactie op favoriete pastarecepten:

pasta met pesto-roomsaus en rucola

Pureer met de staafmixer de ingredienten voor de pesto, te weten: 1 plantje basilicum, 2 teentjes knoflook, een half zakje pijnboompitten (AH), twee eetlepels geraspte parmezaanse kaas. Voeg olie toe tot het een goede consistentie heeft, breng op smaak met peper en zout.

Rooster pijnboompitten (half zakje of naar smaak) in een droge pan. Hak 500 gram rucola in redelijk grove stukken.

Kook de pasta en gooi deze na afgieten terug in de pan.

Voeg aan de pasta eerst de pesto toe (je hebt niet de hele hoeveelheid nodig! net zo lang toevoegen tot er een lekkere groene waas over de pasta zit. de rest kun je nog een week bewaren in de koelkast, eventueel met een laagje olie eroverheen).

Voeg nu een potje (groot AH) creme fraiche (of demi creme fraiche) toe (of zoveel je nodig hebt om een cremig geheel te krijgen) en roer goed door.

Tot slot de rucola door de pasta roeren. Serveren en een handje pijnboompitten over het bord sprenkelen. Mmmmmm!
pi_25711484
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 17:21 schreef w.o.r. het volgende:
mijn lasagna is erg lekker dus daar moeten ze voldoende ruimte voor overhouden!
heb je daar toevallig ook het recept van??
mijn vriendje zeurt al tijden om lasagna maar die van mij lukt nooit, dus ik heb een keer een goed recept nodig.
  donderdag 24 maart 2005 @ 17:40:49 #70
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25711558
Vuistregel voor de italiaanse keuken, een gerecht mag niet meer dan 5 ingredienten hebben.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 24 maart 2005 @ 18:01:49 #71
1991 w.o.r.
don't panic !
pi_25712110
P_iglet, ben nooit zo van de recepten en precieze hoeveelheden dus ik weet niet of je hier iets aan hebt,

Ik haal eerst de groenten in huis die ik er die dag lekker uit vind zien. Kan van alles zijn, maar in de basis in ieder geval altijd uien, prei, paprika, courgette. Aubergine is er ook lekker in, broccoli, etc.

Begin met het fruiten van de ui, en voeg de overige groenten toe van hard naar zacht. Beetje roerbakken en vervolgens de gepelde tomaten toevoegen en doorroeren. Een paar teentjes knoflook erdoorheen (geperst), schepje suiker, lekker op een zacht pitje laten pruttelen tot het de consistentie heeft die je wilt hebben. Dan proeven en kruiden (wat je lekker vindt; basilicum werkt goed, of oregano, etc). Deze saus is het lekkerst als je 'm een dag van tevoren maakt, vind ik persoonlijk.

Dan de bechamelsaus. Die maak ik altijd uit een pakje van Grand Italia, en meestal maak ik een dubbele hoeveelheid (lekker! vooral omdat ik niet van kaas houd, nu kan ik er toch een lekkere romige toplaag van maken). Volg hier de instructies op het pakje en vooral goed roeren om aanbranden te voorkomen.

Bij de bladen volg ik lekker niet de instructie op het pakje: die gaan bij mij rauw de lasagneschaal in. Eerst een dun laagje rode saus, dan een laag bladen, dan een laag bechamel gevolgd door een laag tomatensaus, enzovoort. Als laatste een laag bechamel met een laag rode saus eroverheen, maar zo dat de rode saus de bechamel niet helemaal afdekt.

In de oven tot ie lekker pruttelt, klaar!

Piet, klinkt als een goede stelregel... bewijst maar weer eens dat wat ik maak niet altijd meer iets met Italie te maken heeft :-).
pi_25755604
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 17:21 schreef w.o.r. het volgende:
Heb even inspiratie nodig. Ik wil morgenavond aan wat vrienden een lekkere vegetarische lasagna voorschotelen, maar wat kan ik daar nou voor voorgerecht bij geven?
Dit is niet echt een lasagne (als in dat er geen pastavellen worden gebruikt maar lagen gefrituurde aubergine), wel bijzonder lekker! Het is een gerecht uit de Campania (de omgeving van Napels) en erg populair in de trattoria!

Voor 4 personen
Ingredienti
4 middelgrote aubergines
2 el olijfolie, plus extra om de aubergines in te frituren
1 kleine ui, fijngesnipperd
800gr gehakte tomaat uit blik, afgegoten
2 el fijngehakte basilicum
zeezout en versgemalen zwarte peper
75gr parmigiano reggiano
200gr mozzarella, in dunne plakjes gesneden
een ondiepe ovenschaal, 25cm doorsnede, licht ingevet met olie

Preparazione
Snijd de aubergines in de lengte in repen van 1,5cm dik. Week ze 30 minuten in een kom met gezouten water.
Verhit de olie in een koekenpan, voeg de ui toe en bak 5 minuten tot de ui zacht begint te worden. Voeg tomaten en basilicum toe en laat 30 minuten zachtjes koken. Breng op smaak met zout en peper.
Giet de aubergines af, spoel ze af en dep ze droog. Frituur ze in een laagje olie of bestrijk ze met olijfolie en gril ze circa 20 minuten in een op 180gr voorverwarmde oven tot ze en goudbruine kleur hebben. Zet apart.
Leg een laagje aubergines in een ovenschaal. Strooi er vervolgens een laag geraspte parmezaanse kaas over, gevolgd door een laagje mozzarellaplakjes en een laagje tomatensaus. Ga zo door tot alle ingrediënten op zijn en eindig met een laag tomatensaus (Dit houdt het gerecht vochtig. Als je een knapperige bovenkant wilt, kun je het best eindigen met aubergine en parmezaanse kaas.)
Bak 30-35 minuten in een op 180gr voorverwarmde oven tot het gerecht een bruine kleur heeft en begint te borrelen. Haal uit de oven en laat 10 minuten staan. Serveer warm of op kamertemperatuur.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 13:53:06 #73
111260 Charmian
a little joy
pi_25756333
quote:
Op woensdag 15 september 2004 17:31 schreef Perzikje het volgende:
Misschien iemand ook nog leuke Italiaanse restaurantjes?
Bij Porto Pino in Leiden eens anders italiaans gegeten dan bij de doorsnee pizzeria.
Er is geen kaart dus iedereen eet hetzelfde (ruim vantevoren reseveren is dus gewenst).
Dan komt er een keur van anti-pasta, vis, vlees voorbij, nog wat pasta om het af te leren en om de gaatjes op te vullen een grand desert.
Ik heb werkelijk genoten
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_25785067
Hallo, ik ga straks 5 maanden naar Italië!! Zal aan jullie denken hoor!!!
pi_25785593
quote:
Op zondag 27 maart 2005 18:11 schreef liefkleinmeisjuh het volgende:
Hallo, ik ga straks 5 maanden naar Italië!! Zal aan jullie denken hoor!!!
En voor straf omdat je in het verkeerde subforum post, moet je eigenlijk een CUL dagboek bij houden..

Veel plezier!
pi_27710076
Ik heb afgelopen weekend in een Italiaans restaurantje in Antwerpen heerlijke Cannelloni op. Ik ben helaas de naam vergeten en ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het recept. De één was gevuld met gehakt en de ander met een mix van ricotta en veel groen. (niet echt culinair correct omschreven ), alles overgoten met een hele zachte tomatensaus.
Sweet and innocent...
pi_31317889
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2004 15:45 schreef Faithy het volgende:
overigens:

Wat een flauwekul.

Een Pizza wordt gegeten ipv de pasta, dus eerst de anti-pasta, dan de pizza (ipv de pasta), dan het vlees met salade en brood (of gefrituurde vis), dan het desert en nog wat zoetigheden en likeur bij de koffie, uitgaande van een volledig menu.

Een Italiaan die een pizza eet, heeft ook nooit de haast die een Nederlander heeft die een Patatje eet.

het is wel zo dat een Italiaan eigenlijk nooit aaleen pizza op het menu zal hebebn staan voor avondeten.

Verder zijn de gebruiken per streek flink verschillend. Een Napolitaan zal wat hij in Noord Italie voorgeschoteld zou krijgen, als ie daar al uberhaupt een pizza zou bestellen, nooit zo noemen.

Ik heb zelf het meeste op met het eten uit Campanie, daar m'n volledige schoonfamilie daar woont danwel van afkomstig is. Specialiteiten daar zijn o.a. de ECHTE Mozzarella, Limoncello (Vergelijk dit aub niet met die uit Noord Italie), de diverse dolce (Is Napoli wereldberoemd om), de Pizza (idem), en koffie (idem).
Verder heel veel 'boerenpasta's, pasta gerechten die je bezoek niet zal voorzetten, maar zelf veel eet, met bonen en aardappel bv.

Eet zelf minimaal 5 keer per week dan ook Italiaans.

En Laat ik over de kerst nog maar even niet beginnen hoe dat er aan toe gaat in Italie, want met kerstavond, 1e kerstdag en 2e kerstdag (waar ze in Italie zelf trouwens geheel niet aan doen) zit ik royaal meer dan 24 uur te tafelen bij elkaar.
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_31317995
Als je trouwens goeie producten vanaf Italiaanse bodem wilt kopen in Nederland, en dan echt het goede spul zoals ook de goede restaurants deze gebruiken, dan kun je als particulier op de zaterdag van 10-16 uur terecht in Hedel bij Silletti: http://www.silletti.nl/index.htm

Besteding > 20 Euro is verplicht.
Huismerk Pasta is Divella, beschikt over een enorm uitgebreid assortiment wijn, sterke drank, seizoensproducten (De pannetone, asti en panforte komen er weer aan!) en ook vleeswaren, kazen, baccala etc.
  maandag 10 oktober 2005 @ 00:43:20 #79
83951 rashudo
project 2501
pi_31323194
quote:
Op zondag 17 oktober 2004 23:20 schreef Mr-Z het volgende:
ok ik kom jullie ff jalours maken want ik zit nu in hartje Rome, net wat spaghetti gegeten met chili saus, parmazaanse kaas en nog wat (ik ben de naam van t gerecht ook ff kwijt maar lekker was t zeker!) , afgelopen dagen ook al een hoop pizza, pasta maar voor ijs gegeten! En dan vooral bij Gioliti wat toch wel de beste ijssalon van italie en misschien wel van de wereld is ! maar goed woensdag kom ik weer naar huis dus ik moet snel nog een hoop italiaans voedsel wegwerken

Groeten Marcel
Die ijssalon is toch bij de trevifontein? Of ben ik nou gek?

Ik heb een keer echt heerlijk gegeten in Rome.. was ongelooflijk! De obers zijn daar ook gewoon trots op hun werk. Aan het begin van de avond kwam de kok de verse visvangst laten zien, en je zag de trots echt van zijn gezicht af stralen.

Als voorgerecht nam ik noodles in tomatensaus met scampi.. klinkt heel simpel, maar het is 1 van de lekkerste dingen ik ooit in mijn leven gegeten heb. Daarna een salade, ook heel simpel, maar ook superlekker! Gewoon blaadjes sla en uitjes en een heerlijke azijn/olijfolie mix erover heen.

Ben alleen vergeten wat ik als toetje had

Ik heb ook het gevoel dat de meeste nederlanders bij italiaans eten denken aan of pizza, of spaghetti met gehakt en bolognesesaus, maar er is gewoon zoveel meer..
Their eyes opaque.
pi_31326459
Nee, die ijssalon zit bij het Pantheon, net iets verder dan Dela Palma

Ben afgelopen juni in Rome geweest heerlijk gegeten, heerlijk ijs, 't was weer geweldig
Doei.
pi_31347325
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 00:43 schreef rashudo het volgende:

[..]

Die ijssalon is toch bij de trevifontein? Of ben ik nou gek?

Ik heb een keer echt heerlijk gegeten in Rome.. was ongelooflijk! De obers zijn daar ook gewoon trots op hun werk. Aan het begin van de avond kwam de kok de verse visvangst laten zien, en je zag de trots echt van zijn gezicht af stralen.
Je hebt niet ver van de Trevi fontijn vandaan in een aantal kleine steegjes de restaurants die ik persoonlijk het leukst vind: De kleine 'huiskamer' restaurants.

Zoon maakt de borden en drankjes klaar, Mamma kookt, pappa loopt in de bediening, je kijkt zo de keuken in en er staat maar een tafeltje of 6 a 8 in de tent, groter is het namelijk niet.

Op die manier is het haast alsof je bij een groot Italiaans familiediner zit, zelfde aantal gasten ongeveer nl.
pi_31372732
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 21:51 schreef DIGGER het volgende:

[..]

Wat een flauwekul.

Een Pizza wordt gegeten ipv de pasta, dus eerst de anti-pasta, dan de pizza (ipv de pasta), dan het vlees met salade en brood (of gefrituurde vis), dan het desert en nog wat zoetigheden en likeur bij de koffie, uitgaande van een volledig menu.
Ik heb, twee maanden gelden nog, toch veel, erg veel Italianen die zeker niet op vakantie waren pizza's zien eten. In restaurants. Soms zelfs met mes en vork. En meer bestelden ze (vaak) niet, dat lieten ze aan ons over, mensen die geen nee kunnen zeggen en niet gewend zijn aan vier gangen (zat na de primi vaak al vol) en dus kilo's zijn aangekomen. Veel Italianen zie ik daar ook hun pasta delen met hun buren, dat scheelt al.

Maar veel lekkere restaurants geweest: van goedkopere maar prima standaartrestaurants tot luxe (dure) restaurants.
Ook een zo'n achterafzaakje geprobeerd: bleek niet te eten te zijn: was echt de enige slechte eet-ervaring in Italië. Jammer.
In Rome o.m. hier geweest, volgens Michelin in van de 5 beste restaurants van die stad. Het was in ieder geval verukkelijk.

Verder nog in het Truffel annex-varkensvleesdorp Norcia geweest, en even verderop in Castelluccio de beste groene linzen van Italië gehaald.

Overigens wordt er van elke Italiaanse stad niet beweerd dat daar de beste Ijssalon zit. Ik ken er namelijk ook een in Florence.
Helpt waar hij kan!
pi_34271999
dit ga ik zondag maken...

fettucine met basilicum-honingkip en rucola voor 4 personen.

Ingredienten:
500 gr fettucine
2 kipfilets
1 bosje verse basilicum
honing
1 grote ui
aceto balsamico
1 bekertje slagroom
zout
peper
1 zak rucola
Bereiding:
Kook de fettucine in ruim water.
Snijd de kip in kleine blokjes en laat olie heet worden in de pan. Schroei de kip op hoog vuur dicht, zet het vuur daarna wat lager en voeg de fijngesneden basilicum toe. Gebruik zoveel basilicum dat de kipstukjes er groen gespikkeld uitzien. Voeg ook drie eetlepels honing toe en laat de kip verder bakken.
Snipper de ui zeer fijn een voeg toe aan de kip. Laat het geheel nog even doorbakken totdat de ui glazig is. Blus af met een beetje aceto balsamico en voeg slagroom naar smaak toe. Schep de fettucine in een grote ronde schaal en schep daarover het kip-sausmengsel. De dunne saus sijpelt nu tussen de fettucine door. Leg bovenop in het midden van de schotel twee volle handen rucola en dien op.

lijkt me erg lekker

niet?
  vrijdag 20 januari 2006 @ 11:33:50 #84
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_34272328
Vampire Romance O+
pi_34274017
Dat klinkt zo goed dat ik het uitgeprint heb en dit weekend ook ga maken
pi_34274127
Ik heb hem ook opgeslagen . Zou graag horen hoe het heeft gesmaakt
pi_34274371
hehe,

ik heb er maar meteen een menuutje van gemaakt

- verse italiaanse tomatensoep [zal het recept later wel posten]

- fettucine met basilicum-honingkip en rucola

- bladerdeeggebakje met crme anglaise en caramel

zaterdag ga ik eens proberen een lekkere risotto te maken

kan iemand nog goede combinatie's voor met risotto noemen?
pi_34274781
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 00:18 schreef krakkemieke het volgende:
Risotto met paddestoelen is echt geweldig!
Bijgerecht voor 2 personen:
Risotto rijst
Kippebouillon
Gesneden uitje
Handje gedroogde padedestoelen
Half bakje champignons

Laat de paddestoelen weken en was ze goed. Fruit de ui en laat de champignons en paddestoelen even meefruiten. Doe wat olie in de pan, rijst erbij en de gefruite dingesen. Maak de risotto zoals op het pak en geniet.
Was hem al ergens tegengekomen hier. Bedoel je zoiets ?
  vrijdag 20 januari 2006 @ 12:53:50 #90
45206 Pietverdriet
pi_34275001
Hier nog een Risotto recept

Paddestoelen Risotto
30 Gram gedroogd eekhoorntjesbrood
30 Gram gedroogde morieljes
2 eetlepels olijfolie
bleekselderijsteeltje fijngehakt
peentje fijngehakt
geperst teentje knoflook
bosje peterselie, gehakt
1 eetlepel tomatenpuree
100 Ml Melk (vol)
zout en peper (versgemalen)
1,1 liter kippeboulion (Zelfgemaakte is natuurlijk echt lekkerder, en gezien de rest van de ingredienten zou het écht zonde zijn een blokje te gebruiken)
60 gram boter
300 gram Carnaroli (Echte risotto rijst)
200 Ml zoete sherry (is hét geheim van de kok, paddestoelen en sherry, dat versterkt elkaar in paddestoelen smaak)
Vers gemalen parmasan

Leg de gedroogde paddestoelen in een schaal en giet er water (kamertemp) op. laat ca 1 uur wellen.

Doe de olie in een koekepan en verhit deze met de uien (laat ze niet aanbranden, dan wordt het bitter) 2-3 minuten. Doe er de bleekselderij, wortel, knoflook en peterselie bij. Laat dit op een zacht vuur garen. Blijven roeren.
Doe de tomatenpuree erbij omroeren, en doe de helft van de melk erbij. 5 minuutjes laten koken.
Voeg de gewelde paddestoelen erbij, knijp ze goed uit en zorg ervoor dat er geen zand inzit (spoelen onder de kraan eventueel)
Hak de paddestoelen klein, en doe het bij de groente met de rest van de melk.
Op smaak brengen met zout en peper en 10 minuten zachtjes laten koken.
Zet de pan met de boullion op het vuur en breng deze aan de kook, en hou deze warm zonder dat ie echt kookt, dat is niet nodig.
Neem een pan, en verhit hier de boter in, op middenhoog vuur. Doe de rijst in de boter en toast de rijst in de hete boter, zet het vuur laag en voeg boulion bij, een soeplepel per keer, en laat iedere keer de boulion opnemen door de rijst (regelmatig roeren). Na een minuut of 15 dit doen heb geen boulion over. Voeg de groenten/paddestoelen toe, samen met de sherry.
Laat het op een laag vuur verder garen tot de rijst gaar is (proeven) afhankelijk van de rijst duurt dit een minuut of 10-20
Serveren in een lage schaal, met vers gemalen parmasan erover..

Smullen!
P
pi_34275073
maar Piet, het is veel werk he kippenbouillon maken

maar idd het resultaat is de moeite wel waard. helaas kom ik tijd te kort dus ik vrees dat het wel met een blokje gaat zijn.....

Piet , voor hoeveel personen zou dat recept zijn? 4 denk ik he?

@Bluezz, fijne site idd

[ Bericht 25% gewijzigd door Atnuk op 20-01-2006 13:02:00 ]
  vrijdag 20 januari 2006 @ 13:00:28 #92
45206 Pietverdriet
pi_34275243
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 12:56 schreef Atnuk het volgende:
maar Piet, het is veel werk he kippenbouillon maken

maar idd het resultaat is de moeite wel waard. helaas kom ik tijd te kort dus ik vrees dat het wel met een blokje gaat zijn.....
Veel werk kippenboullion te maken???
Welnee,
Pan met water, paar kippenbouten erin, Boeketje erbij, peperkorrels en wat kruiden.
Laten trekken, 4 minuten werk, en de rest van de tijd kan je fokken of TV kijken.
Je laat het een avond trekken en je giet het af, van een deel van de boulion maak je met het vlees een kippensoep, en de andere gebruik je voor de risotto.
Het is gewoon plannen, niet veel werk.
Als je goed wilt eten moet je niet verwachten dat je het in een kwartiertje nadat je op het idee gekomen bent een pan draadjesvlees of een perfecte risotto op tafel hebt..
pi_34275401
nee ok , vind het wel leuk om te doen maar doordeweeks geen tijd en op zaterdag boodschappen doen poetsen etc etc....

mgoed ik ga dan morgen ook kippenbouillon maken.
Wat gaat er pcies in dat boeketje, welke kruiden er nog bij, hoeveel water, hoeveel kippenbouten ?

maw, heb je ff zo uit de losse pols een goed recept?

vrijdag 20 januari 2006 @ 14:12:25 #94
45206 Pietverdriet
pi_34277869
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 13:04 schreef Atnuk het volgende:
nee ok , vind het wel leuk om te doen maar doordeweeks geen tijd en op zaterdag boodschappen doen poetsen etc etc....

mgoed ik ga dan morgen ook kippenbouillon maken.
Wat gaat er pcies in dat boeketje, welke kruiden er nog bij, hoeveel water, hoeveel kippenbouten ?

maw, heb je ff zo uit de losse pols een goed recept?

Neem een soepkip of 4 bouten, 10 peperkorrels, 2 blaadjes laurier, stukje foelie, bosje peterselie, paar tenen knolfook, een ui, een prei, een winterpeen en een grote pan, aanvullen met water en lekker lang laten trekken.
Zout er pas aan toevoegen vlak voordat je het eet.
pi_34278276
vanavond dan even aanzetten, dan kan ik morgen die risotto maken.

lekker lekker
  vrijdag 20 januari 2006 @ 20:25:00 #96
139602 -Wonderchild-
It's a miracle~!
pi_34289896
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 12:53 schreef Pietverdriet het volgende:

Paddestoelen Risotto
30 Gram gedroogd eekhoorntjesbrood
30 Gram gedroogde morieljes
2 eetlepels olijfolie
bleekselderijsteeltje fijngehakt
peentje fijngehakt
geperst teentje knoflook
bosje peterselie, gehakt
1 eetlepel tomatenpuree
100 Ml Melk (vol)
zout en peper (versgemalen)
1,1 liter kippeboulion (Zelfgemaakte is natuurlijk echt lekkerder, en gezien de rest van de ingredienten zou het écht zonde zijn een blokje te gebruiken)
60 gram boter
300 gram Carnaroli (Echte risotto rijst)
200 Ml zoete sherry (is hét geheim van de kok, paddestoelen en sherry, dat versterkt elkaar in paddestoelen smaak)
Vers gemalen parmasan
quote:
Vuistregel voor de italiaanse keuken, een gerecht mag niet meer dan 5 ingredienten hebben.
pi_34295001
Haha, -Wonderchild-, het is geen wet.
Pieterbaas, welke zoete sherry kun je gebruiken? (heb ik al eens gevraagd trouwens) Ik weet weinig van sherry, maar noem een type ajb. ik heb het recept al een paar keer gemaakt, iets aangepast weliswaar, nooit met morieljes bv. Het is erg lekker, maar ook erg vullend: een behoorlijk bijgerecht.

[ Bericht 0% gewijzigd door NoSigar op 21-01-2006 01:16:24 ]
Helpt waar hij kan!
  vrijdag 20 januari 2006 @ 23:24:36 #98
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_34295868
Weer eens wat anders dan dat suffe standaard Italiaanse pastagedoe :

Asparigi fritti:

pond witte asperges
2 eieren
meel
melk (of bier)

vettrog (die niet teveel naar frikadel ruikt/smaakt )

Asperges gewoon schoonmaken en iets van 10 minuten koken, laten afkoelen.
Beslagje maken van de hierboven genoemde ingrediënten.
Gooi de pretstaven in de vettrog tot ze een mooie kleur hebben.

ff wat oefenen, maar resultaat is wel "apart"

Goed te eten met citroenmayo (Belgische mayo).

oja, zelfs in Italië is het momenteel niet echt aspergeseizoen!
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 21 januari 2006 @ 00:42:55 #99
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_34298459
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 12:53 schreef Pietverdriet het volgende:

Paddestoelen Risotto
-knip-
Die ziet er prima uit.
Ga ik binnenkort eens proberen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 21 januari 2006 @ 09:58:47 #100
45206 Pietverdriet
pi_34302945
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 22:57 schreef NoSigar het volgende:
Haha, -Wonderchild-, het is geen wet.
Pieterbaas, welke zoete sherry kun je gebruiken? (heb ik al eens gevraagd trouwens) Ik weet weinig van sherry, maar noem een type ajb. ik heb het recept al een paar keer gemaakt, iets aangepast weliswaar, nooit met morieljes bv. Het is erg lekker, maar ook erg vullend: een behoorlijk bijgerecht.
Geen idee, ik gebruik gewoon de zoete sherry die ik op dat moment in huis heb.
pi_34317868
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 12:28 schreef Daantje77 het volgende:
Ik heb hem ook opgeslagen . Zou graag horen hoe het heeft gesmaakt

Was heerlijk!

Had alleen penne. En heb wat meer honing gebruikt.
En had al twee gebraden kippenbouten en die geplukt.
Was goed te versmaden!
En volgens mij zijn koude cherri tomaatjes erdoor ook heel lekker...
pi_34320338
Smaakte prima
In de 3 lagen :

pi_34372995
ja idd was een erg lekker recept.

we hebben zitten smullen met onze gasten!

@Piet: de risotto was ook erg lekker, had die echte risotto gehaald bij de Hanos

zaterdag moet ik weer iets lekkers koken.. krijg een vriend met vriendin op bezoek en wil eigelijk wat indruk maken, heb alleen nog geen enkel idee.

Heeft iemand goeie ideeen? Italiaans is zoooo lekker

zat te denken aan een gemengde salade met appel, gerookte kip en brie met een aceto balsamico - honing dressing afgemaakt met rode ui,peterselie en schilfers verse pardano reggiano en geroosterde pijnboompitjes.

Ik heb ook wel zin om een of andere ovenschotel te maken, graag iets italiaans en moet nog een makkelijk dessert bedenken.
Nou heb zowiezo nog tot zaterdag de tijd.

[ Bericht 31% gewijzigd door Atnuk op 23-01-2006 12:05:54 ]
pi_34374323
Dat ziet er goed uit ! Als ik eraan toe kom zal ik hem van de week eens gaan maken .
  maandag 23 januari 2006 @ 12:53:06 #105
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_34374613
Die fettucine met basilicum-honingkip en rucola ziet er lekker uit, ga ik morgen ook maar 's maken.
pi_34473824
iemand nog leuke recepten voor een italiaanse ovenschotel voor 4 personen??
pi_34489566
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 15:16 schreef Innocence het volgende:
Ik heb afgelopen weekend in een Italiaans restaurantje in Antwerpen heerlijke Cannelloni op. Ik ben helaas de naam vergeten en ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het recept. De één was gevuld met gehakt en de ander met een mix van ricotta en veel groen. (niet echt culinair correct omschreven ), alles overgoten met een hele zachte tomatensaus.
Nog steeds niemand?
Sweet and innocent...
  donderdag 26 januari 2006 @ 19:10:58 #108
45206 Pietverdriet
pi_34490707
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 18:35 schreef Innocence het volgende:

[..]

Nog steeds niemand?
dat recept kent de kok, maar je verwacht toch niet dat je een recept krijgt op basis van een onduidelijke beschrijving?
  maandag 30 januari 2006 @ 19:15:15 #109
139602 -Wonderchild-
It's a miracle~!
pi_34621925
Vandaag zelf een heerlijke pasta gemaakt. Lekker simpel zoals italiaans eten hoort te zijn:

Rundergehakt gebraden.
Uitje gefruit
Zoete punt paprika erbij
Preitje erbij
Verse basilicum + wat peterselie
Tomatenblokjes in saus erdoor
Flinke scheut rode wijn erdoor

Even laten pruttelen en klaaaaar met fussili erbij uiteraard

Iets meer dan 5 ingredienten maar ontdanks dat echt verukkelijk
pi_34625625
Italiaans is goddelijk!
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
pi_34719407
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 11:24 schreef Atnuk het volgende:
dit ga ik zondag maken...

fettucine met basilicum-honingkip en rucola voor 4 personen.
Had hem gisteren gemaakt hij was heerlijk!

Misschien iets te zoet door de slagroom volgende keer iets meer balsamico
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
pi_34719503
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 17:54 schreef Setambre het volgende:

[..]

Had hem gisteren gemaakt hij was heerlijk!

Misschien iets te zoet door de slagroom volgende keer iets meer balsamico
Dit is een grap he

(wilde het vandaag ook maken maar de *&%*&#(^%&^ AH had ineens geen rucola.kutwinkelkuwinkelkutwinkel.)
Helpt waar hij kan!
pi_34735489
Ik ben helemaal gewonnen voor de Italiaanse keuken. Vooral de eenvoud: wat ze allemaal doen met olijfolie, knoflook, peper en zout,... een erg toegankelijke keuken. Heb vooral goede herinneringen aan Antonio Carluccio, zowel op TV als in zijn boeken.
pi_34735549
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 10:49 schreef Atnuk het volgende:
iemand nog leuke recepten voor een italiaanse ovenschotel voor 4 personen??
Crespelle (flensjes) met Spinazie en Ricotta. Zelfs als je niet graag spinazie zou eten. Ik heb 3 verschillende recepten gecombineerd (vulling uit boek A, flensjes van website B, saus en dressing website C) en het was lekker.
pi_34735602
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 18:32 schreef timpie82 het volgende:

Crespelle (flensjes) met Spinazie en Ricotta. Zelfs als je niet graag spinazie zou eten. Ik heb 3 verschillende recepten gecombineerd (vulling uit boek A, flensjes van website B, saus en dressing website C) en het was lekker.
Graag wat uitgebreider met ingredienten
Ik ben erg benieuwd naar die sites dan>
  zaterdag 4 februari 2006 @ 18:36:31 #116
45206 Pietverdriet
pi_34735636
Ik stoof op het moment hert in chianti, met knoflook. Eten we met Gnocci en kool.
degelijke toskaanse boerenkost.
pi_34735775
Italiaans
Techniek: Combi
Smaak: Hartig
Soort gerecht: Hoofdgerecht
Hoofdingrediënt: Deeg/Meel
In combinatie met: Kaas
Bereidingstijd: 30-60 minuten
Ingrediënten: CRESPELLE DEEG: 250 g bloem, 3 3/4 dl melk, 3 eieren, 1 1/2 el boter gesmolten, zout, peper VULLING: 375 g wilde spinazie, 375 g ricotta, 255 g parmezaanse kaas geraspt, 100 g mozzarella in dobbelsteentjes, 1/2 ei, zout en peper
Hulpmiddelen:
Voorbereiding: Verwarm de oven voor op 170 graden. Zeef de bloem en meng met de melk. Voeg de eieren toe en mix het met de gesmolten boter, zout en peper tot een glad geheel
Bereidingswijze: Verhit een anti-aanbak koekenpan met wat olie en bak de crespelle zeer dun. Blancheer de spinazie 1 min. en laat goed uitlekken. Zeef de ricotta, meng met de parmezaanse kaas, mozarella, het 1/2 ei, de spinazie en zout, peper. Vul de crespelle met deze vulling en rol hem op. Leg de crespelle in een beboterde schaal en leg een klontje boter op de flensjes, samen met een paar blaadjes salie. Plaats de schaal +/- 10 min in de oven, afgedekt met aluminiumfolie
Serveertips: Serveer met extra gesmolten boter en salie of met een tomatensaus met een beetje parmezaanse kaas

Ik heb voor de vulling Carluccio geraadpleegd, hoewel hij de vulling voor Ravioli gebruikt:

250 gr verse spinazie/snijbiet
150 gr verse ricotta
2 theelepels versgeraspt nootmuskaat
2 eierdooiers
25 gr parmezaan geraspt

kook de spinazie of snijbiet in lichtgezouten water, giet afn druk het overtollige vocht eruit en hak de groente grof. Meng de ricotta door spinazie/snijbiet. Roer de nootmuskaat, zout, (verse zwarte) peper, eierdooiers en parmezaan erdoor.

Ik vul de flensjes hiermee, rol ze op en leg ze in een beboterde schaal. Daarna doe ik er béchamelsaus, beetje permezaan en eventueel salie. Dan met aluminiumfolie de oven in. Ik vond het lekker en lijkt heel erg op een recept wat ik bij de italiaan krijg.
  zondag 5 februari 2006 @ 14:41:52 #118
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34760526
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 18:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik stoof op het moment hert in chianti, met knoflook. Eten we met Gnocci en kool.
degelijke toskaanse boerenkost.
Zo dat klink erg goed Piet
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_34761705
Tnxx Timpie, ga ik binnenkort eens ff proberen

Enneh Piet, zijn dat die Gnocci balletjes in een vacuum verpakking die ik wel eens bij de italiaanse producten zie liggen maar nog nooit heb durven kopen omdat ik niet weet hoe ik ze klaar moet maken en waarbij?
  zondag 5 februari 2006 @ 18:23:18 #120
45206 Pietverdriet
pi_34767999
quote:
Op zondag 5 februari 2006 15:12 schreef Bluezz het volgende:
Tnxx Timpie, ga ik binnenkort eens ff proberen

Enneh Piet, zijn dat die Gnocci balletjes in een vacuum verpakking die ik wel eens bij de italiaanse producten zie liggen maar nog nooit heb durven kopen omdat ik niet weet hoe ik ze klaar moet maken en waarbij?
Ja
Gnocci zijn die balletjes, gedeeltelijk meel, gedeeltelijk aardappel noedels, erg lekker.
  maandag 6 februari 2006 @ 17:40:15 #121
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_34800728
Die honing Rucola Pasta lijkt me echt super lekker,.
pi_35037525
Een vraagje voor de liefhebbers van Italiaans eten: Ik vermoed dat sommigen onder jullie ook al met vakantie zijn geweest in Italië. Ik wil dit jaar voor de eerste keer gaan (september waarschijnlijk) vooral om goed te eten . Iemand tips? Ik zou liever voor de kleine dorpjes aan de kust willen gaan dan de toeristische centra...
pi_35039984
http://www.vtm.be/lekkert(...)htm?code_gerecht=617

Dit staat voor vanavond op het programma
Gnocchi met zalm en courgette

Benodigdheden voor 4 personen:

1 courgette
Alpro Soja Cuisine (vervang ik door creme fraiche of kookroom)
Alpro Soja Bakken en Braden (vervang ik door gewoon becel b/b)
4 schijfjes gerookte zalm
wat bieslook
wat citroensap
1 teentje look
gnocchi
Parmezaanse kaas

Bereiding:

Snij de courgette in brunoise (blokjes) en stoof ze gaar met de look, voeg er de Alpro Soja Cuisine aan toe en wat citroensap

Kook de gnocchi's gaar. Ze zijn gaar als ze na ongeveer 3 minuten komen bovendrijven

Giet ze af en meng met de courgettesaus

Serveer in een diep bord en overstrooi met de fijn gesneden gerookte zalm, bieslook en Parmezaanse kaas

Vanavond doe ik het wat afwijkend, gnocchi met een zelfgemaakte tomatensaus, sjalot en courgette erin

[ Bericht 6% gewijzigd door Blues op 13-02-2006 18:00:58 ]
pi_35041149
quote:
Op maandag 13 februari 2006 15:07 schreef timpie82 het volgende:
Een vraagje voor de liefhebbers van Italiaans eten: Ik vermoed dat sommigen onder jullie ook al met vakantie zijn geweest in Italië. Ik wil dit jaar voor de eerste keer gaan (september waarschijnlijk) vooral om goed te eten . Iemand tips? Ik zou liever voor de kleine dorpjes aan de kust willen gaan dan de toeristische centra...
Ik wil dit jaar ook naar Italie gaan, Toscane zogezegd.
Ik heb er echt al zin in en het duurt nog zolang!!
pi_35041341
Oowja,

Wat me even invalt.
Ik heb laatst iets met salie gemaakt, saltimbocca alla romana en ik vind salie veel en veels te overdreven qua smaak. Doe ik iets verkeerd of is het altijd zo nadrukkelijk aanwezig.
Als ik nu een recept zie met salie durf ik het niet meer te maken omdat ik bang ben dat ik het niet lekker vind.

Wat vinden jullie?
pi_35044724
quote:
Op maandag 13 februari 2006 16:35 schreef Atnuk het volgende:
Oowja,

Wat me even invalt.
Ik heb laatst iets met salie gemaakt, saltimbocca alla romana en ik vind salie veel en veels te overdreven qua smaak. Doe ik iets verkeerd of is het altijd zo nadrukkelijk aanwezig.
Als ik nu een recept zie met salie durf ik het niet meer te maken omdat ik bang ben dat ik het niet lekker vind.

Wat vinden jullie?
Het is idd een kruid met een zeer sterke smaak, wél is het goed voor de vertering
Gewoon iets minder van gebruiken ? dan is het ook iets minder overheersend.
http://www.natuurlijkerwijs.com/salie.htm

Kervel en oregano kunnen ook zo overheersend smaken
pi_35045779
quote:
Op maandag 13 februari 2006 15:07 schreef timpie82 het volgende:
Een leuke gids in de Loneley Planet 'culinair Italie'. Hij heet zo niet letterlijk, maar dat dekt de inhoud wel(-en ik weet de titel even niet uit mijn hoofd): ik heb er vorig jaar de hele vakantie in gelezen: per regio worden alle specialiteiten behandelt, plus nog ander hoofdstukken over kaas etc.erg informatief en behulpzaam.
Helpt waar hij kan!
pi_35045864
quote:
Op maandag 13 februari 2006 18:03 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Het is idd een kruid met een zeer sterke smaak, wél is het goed voor de vertering
Gewoon iets minder van gebruiken ? dan is het ook iets minder overheersend.
http://www.natuurlijkerwijs.com/salie.htm

Kervel en oregano kunnen ook zo overheersend smaken
Niet meer dan één blad salie per stuk vleesch,althans bij die saltimbocca. Ik heb die fout ook wel eens gemaakt ("een zo'n blad lijkt zo weinig en ze staan hier toch in de tuin etc etc.': niet lekker )
Helpt waar hij kan!
pi_35083953
quote:
Op maandag 13 februari 2006 18:30 schreef NoSigar het volgende:

[..]

Een leuke gids in de Loneley Planet 'culinair Italie'. Hij heet zo niet letterlijk,
Deze is het:
http://shop.lonelyplanet.com/product_detail.cfm?productID=439&seriesID=16&seriesname=World%20Food%20Guides&
Helpt waar hij kan!
pi_35087142
Bedankt voor de tip, ik ga het eens bekijken. Voor de rest niemand specifieke tips voor kleine dorpjes of verblijven?
pi_35096956
Zou wel helpen als je vertelde waar je ongeveer wilt zitten. Oostkust, Westkust. Noord, Zuid.

?
pi_35105332
Geen idee, dat is het hem net. Liefst wel ergens aan een kust.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 14:07:13 #133
45206 Pietverdriet
pi_35187840
Er is trouwens Italiaanse week bij de aldi
pi_35193347
Da's waar ook. Heb jij de pastamachine al gezien? En is het wat?
  vrijdag 17 februari 2006 @ 18:20:39 #135
139602 -Wonderchild-
It's a miracle~!
pi_35197418
Ik ga vanavond voor mijn vriendin koken. Die verse pasta van de AH (tagliatella) met varkenshaas medaillons in champignonroomsaus... vooraf een chiabatta met boter.
  maandag 27 maart 2006 @ 20:50:31 #136
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_36416149
quote:
Op maandag 27 maart 2006 18:38 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Hee allemaal,

ik was vorige week in een Super de Boer en zag toen zo'n foldertje staan waar het recept voor lasagna met tomaten (met Heinz pastasaus?) in stond. Toen ben ik het dus vergeten mee te nemen. Nu was ik net weer in de Super en hadden ze da ding natuurlijk niet meer, dus mijn vraag:
wie heeft voor mij dat recept van de lasagna met tomaten?

Alvast bedankt!

Groeten,

Cathelijne
quote:
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 28 maart 2006 @ 01:38:46 #137
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_36423577
Spaghetti + Pesto + extra knoflook + gehakt.

Roeren.

Klaar.
Confidence through competence
pi_36424885
quote:
Op maandag 27 maart 2006 20:50 schreef Martijn_77 het volgende:

Heinz pastasaus
  dinsdag 28 maart 2006 @ 11:26:45 #139
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_36428622
Heeft iemand wel eens Tagliata con rucola gegeten in Italië? (In Nederland heb ik nog geen restaurant kunnen vinden die dit gerecht op de kaart heeft staan)
Dat is echt heel erg lekker!
Ik kon alleen een Italiaans linkje vinden, maar klik hier!
pi_36439579
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 11:26 schreef JacMar het volgende:
Heeft iemand wel eens Tagliata con rucola gegeten in Italië? (In Nederland heb ik nog geen restaurant kunnen vinden die dit gerecht op de kaart heeft staan)
http://zio-ciro.nl/
Bij de secondi

Ik heb het nog nooit gegeten, maar zal het onthouden als we weer eens uit eten gaan bij een italiaan!
  dinsdag 28 maart 2006 @ 17:57:59 #141
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_36440418
De Cecco pasta is tegenwoordig verkrijgbaar bij de Makro; erg goede en betaalbare pasta.
Aanrader Tagliatelle paglia e fieno, nr. 108

Als je in de buurt van Amsterdam komt: Le Delizie, simpel en goed, Vijzelgracht en Scheldestraat.
Eigenlijk meer een lunchroom/take-a way, maar wel goed
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 28 maart 2006 @ 18:20:52 #142
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_36440962
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 17:32 schreef Bluezz het volgende:

[..]

http://zio-ciro.nl/
Bij de secondi

Ik heb het nog nooit gegeten, maar zal het onthouden als we weer eens uit eten gaan bij een italiaan!
He Bedankt!
Goed excuus voor een ritje Den Haag
  dinsdag 28 maart 2006 @ 19:44:49 #143
140904 MLF
Unazukin
pi_36443525
leuke topic

pasta gerechten zijn voorgerechten
daarna komt het vlees, salade enz

pizza is een snack, of als tussendoor
wordt zo gegeten: dubbel vouwen, servetje erom en afeten
meestal eet men een pizza met 2 personen:
door 2en snijden
en dan :
dubbel vouwen, servetje erom en afeten

heb ik een vraagje, ik maak zelf tiramisu, nu wil ik wel eens een ander recept dan de mijne
wie heeft een recept?
pi_38356060
Fan hier.
pi_38357338
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 01:13 schreef Carazzo.Tuti.Banani het volgende:
Fan hier.
Shoot.
Waarom
pi_38358637
Vorig jaar zat ik nu net in het heerlijke Italië!

Ben blij dat t maar voor een half jaartje was, anders was ik waarschijnlijk ontploft! Was echt walgelijk veel aangekomen door dat verukkelijke eten
  dinsdag 30 mei 2006 @ 10:19:29 #147
6915 Faithy
Kutwijf.
pi_38360766
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 19:44 schreef MLF het volgende:
leuke topic

pasta gerechten zijn voorgerechten
daarna komt het vlees, salade enz

pizza is een snack, of als tussendoor
wordt zo gegeten: dubbel vouwen, servetje erom en afeten
meestal eet men een pizza met 2 personen:
door 2en snijden
en dan :
dubbel vouwen, servetje erom en afeten

heb ik een vraagje, ik maak zelf tiramisu, nu wil ik wel eens een ander recept dan de mijne
wie heeft een recept?
spuit 11

maar welkom

ik ga denk ik zaterdag een uitgebreide italiaanse maaltijd fabriceren

dan is 't vakantiegeld ook binnen
Doei.
  woensdag 7 juni 2006 @ 03:10:32 #148
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_38615544
Italiaans eten
pi_38747514
Gisteren bij Digger en Elegantly Wasted (die italiaanse is) Mafaldine ala putanesca gegeten.
Dat betekend zoveel als Pasta op de wijze van een hoer

Dit is Mafaldine, een typische Zuid Italiaanse pasta, voornamelijk gegeten in Campania, kortom een echt streekgerecht.

Putanesca (de hoerige saus)
quote:
Vanwaar de bijzondere naam voor deze napoletaanse saus? Zoals met veel gerechten is er ook hier meer dan één verhaal te vinden over de oorsprong.
Sommigen schrijven, vanwege het pepertje, opwekkende eigenschappen toe aan de saus.
De naam zou rond 1900 gegeven zijn door de eigenaar van een rendez-voushuis in het Spaanse kwartier van Napels. Hij bracht zijn gasten terug op krachten met dit makkelijke en vlug klaargemaakt gerecht.
Andere bronnen zeggen dat de kleuren van het gerecht verwijzen naar de kleuren van de lingerie die de dames in het huis van lichte zeden droegen : groen (peterselie), rood(tomaten), donkerpaars(olijven) en grijs-groen (kappertjes). Nog anderen gaan terug naar een dame van lichte zeden, Yvette la francese, die al haar fantasie gebruikte om een gerecht klaar te maken , geïnspireerd op haar provencaalse afkomst.
Tenslotte is er ook nog een versie die beweert dat deze saus tot aan de 2e wereldoorlog "alla marinara", op zeemanswijze genoemd werd. De schilder Eduardo Colucci woonde op één van de schilderachtigste plekjes van Ischia. Hij ontving er in de zomer niet alleen veel vrienden, maar ook veel Italiaanse en buitenlandse personaliteiten. Vaak bereidde hij macaroni met deze saus als avondgerecht voor zijn gasten. Wie weet waarom, maar hij gaf er de naam "alla putanesca" aan.

Ingrediënten :
6 ansjovisfilets in olie - 200 gr zwarte ontpitte olijven - 2 teentjes look - 1 bosje gehakte peterselie - 20 gr kappertjes - 5 gepelde tomaten - olijfolie - 1 rood pepertje - zout

Bereiding :
Haal de ansjovisfilets uit de olie. Hak de look en het pepertje fijn en fruit ze op een zacht vuur in wat olijfolie. Doe de ansjovisfilets erbij en plet ze fijn met een vork.
Pel de tomaten en haal de zaadjes eruit. Snijd ze in blokjes. Snijd ook de olijven in schijfjes.
Spoel de kappertjes af en hak ze fijn. Voeg tomaten en kappertjes toe aan de look. Laat op een zacht vuur 10 minuutjes sudderen.
Haal van het vuur en voeg de gehakte peterselie op het einde toe.
Daarna scampies in olie, knoflook, kruiden met een tomatensalade erbij.

Meloen toe.
En als klap op de vuurpijl espresso met eigengemaakte limoncello, van italiaanse citroenen gemaakt!

[ Bericht 1% gewijzigd door Blues op 11-06-2006 22:39:21 ]
  vrijdag 23 juni 2006 @ 16:36:39 #150
6915 Faithy
Kutwijf.
pi_39153281
limocello!

kan ik dat bestellen?

ik ga vanavond maar weer 's naar de locale pizzaboer (La Lanterna, voor de Scheveningers ) voor een fjine lekkere pizza..

iemand nog suggesties?

Primaverra is altijd erg maar er zijn zoveel lekkere pizzae ik weet t niet meer!
Doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')