Ach, alles beter dan de VS...quote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:26 schreef Piro het volgende:
KABLAM.
Ik ben er trouwens achter waarom Strijder de Fransen wel mag.
Ze kunnen toch geen moer goed doen.
Behalve de Fransen.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:30 schreef Strijder het volgende:
[..]
Ach, alles beter dan de VS...![]()
Leg mij uit waarom men als Mindef zijnde militairen zonder helm de straat op laat gaan.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:30 schreef SHERMAN het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hele enge ideëen van de (leger)leiding.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:31 schreef Piro het volgende:
[..]
Behalve de Fransen.
Verklaar je VS-fobie eens?
Pissig dat zij op dit moment de dienst uitmaken? Sterk loyalistisch aan een ander land?
Staat minder aanvallend ofzo, had ik een tijdje terug gelezen. Teken van vrienden en vrede ofzoquote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:34 schreef Piro het volgende:
[..]
Leg mij uit waarom men als Mindef zijnde militairen zonder helm de straat op laat gaan.
Lijkt me ontzettend irritant om de hele tijd met zo'n rubber ding om je oor te moeten lopen (in de zon, in de hitte, in de woestijn).quote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:30 schreef SHERMAN het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Klopt.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:35 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Staat minder aanvallend ofzo, had ik een tijdje terug gelezen. Teken van vrienden en vrede ofzo
Zelf verdediging?quote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:35 schreef Strijder het volgende:
[..]
Lijkt me ontzettend irritant om de hele tijd met zo'n rubber ding om je oor te moeten lopen (in de zon, in de hitte, in de woestijn).
De Japanners zijn daar allemaal (zwaar) bewapend, die zouden toch alleen humanitaire hulp bieden ?
quote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:35 schreef Strijder het volgende:
[..]
Klopt.
GlobalSecurity.Org weet in ieder geval van niets.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:36 schreef HarigeKerel het volgende:
Weet iemand hier of Japan ook gevechts heli's bezit? dus iets als een Apache, Super Cobra, Rooivalk etc.
Kan alleen maar info over anti-sub en transport heli's info vinden
Wellicht hadden ze er nooit echt behoefte aan maar ze zullen er toch wel een paar hebben?
Volgens scramble.nl wel:quote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:36 schreef HarigeKerel het volgende:
Weet iemand hier of Japan ook gevechts heli's bezit? dus iets als een Apache, Super Cobra, Rooivalk etc.
Kan alleen maar info over anti-sub en transport heli's info vinden
Wellicht hadden ze er nooit echt behoefte aan maar ze zullen er toch wel een paar hebben?
quote:The aviation assets of the JGSDF are organised in five Regional Army Aviation Group (Homen Kokutai); Hokubu (Northern); Tohoku (Northeastern); Tobu (Eastern); Chubu (Central) and Seibu (Western). A Homen Kokutai typically consists of an Army Helicoptersquadron (Homen Herikoputatai) equipped with UH-1 and OH-6 helicopters, an Army Air Group Headquarters Squadron (Homen Kokutai Honbu Zukitai) with LR-1 as well as an Anti-Tank helicopter squadron (Taisensha Herikoputatai) equipped with AH-1S and OH-6D. In addition each assigned division (Shidan) has it's own liaison squadron also equipped with mostly OH-6D. The numbering of these squadrons (Hikotai) reflects the division to which it is assigned. The Western Army structure differs slightly as it is assigned to the 1st Konseidan which operates from Naha at Okinawa. Its Homen Herikoputatai is the only one which also has a small number of CH-47JA's on charge. An airlift brigade is based at Kisarazu consisting of two squadrons of 16 CH-47J/JA Chinooks and two OH-6D each.
Ik bedoel die microfoon + bevestiging. Zo'n hele band om je hoofd, rubberen/kunststoffen beschermer (met luidspreker ?) om je oor. En dat midden in de woestijn van Irak in de zomer....quote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:39 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Zelf verdediging?
Is ook wel nodig lijkt me, als ze met die camo de woestijn in trekken
Ik had het over die Jappenquote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:44 schreef Strijder het volgende:
[..]
Ik bedoel die microfoon + bevestiging. Zo'n hele band om je hoofd, rubberen/kunststoffen beschermer (met luidspreker ?) om je oor. En dat midden in de woestijn van Irak in de zomer....
Zie nu ook staan dat Kawasaki Hevay Industries ze maakt in licentie:quote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:44 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Volgens scramble.nl wel:
[..]
quote:Kawasaki Heavy Industries
Aircraft manufacture (CH-47JA/OH-1 helicopters); maintenance and repair (including P-3C Orion); helicopter engines (AH-1S/CH-47JA/UH-1); anti-tank missiles; generators for submarines.
Oh.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:45 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Ik had het over die Jappen
quote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:49 schreef Strijder het volgende:
[..]
Oh.
![]()
Er rent er eentje weg.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 20:03 schreef SHERMAN het volgende:mooi foto's
Maar die met de mortier...wat is daar lachwekkend aan?
Verklaar je nader.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:34 schreef Strijder het volgende:
[..]
Hele enge ideëen van de (leger)leiding.
Met de meeste Amerikanen heb ik echt geen probleem, alleen vind ik de maatschappij een beetje verwerpelijk. Daar zullen ze zelf nog wel een keer achter komen, ben alleen bang dat niet alleen zij de gevolgen ervan zullen ervaren.
En als je alleen humanitaire hulp biedt ben je zeker geen potentieel doelwit voor een aanslag.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:35 schreef Strijder het volgende:
[..]
Lijkt me ontzettend irritant om de hele tijd met zo'n rubber ding om je oor te moeten lopen (in de zon, in de hitte, in de woestijn).
De Japanners zijn daar allemaal (zwaar) bewapend, die zouden toch alleen humanitaire hulp bieden ?
Daarom hebben ze hun wapens ook het grootste deel van de tijd naar beneden gericht, en lopen ze er niet mee rond te zwaaien. Ik kan me ergens ook wel voorstellen dat de houding van de Amerikanen daar aggresiever overkomt.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:35 schreef SHERMAN het volgende:
Staat minder aanvallend ofzo, had ik een tijdje terug gelezen. Teken van vrienden en vrede ofzo
En dan schiet je je eigen per ongeluk in je poten.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 21:32 schreef nietzman het volgende:
[..]
Daarom hebben ze hun wapens ook het grootste deel van de tijd naar beneden gericht, en lopen ze er niet mee rond te zwaaien. Ik kan me ergens ook wel voorstellen dat de houding van de Amerikanen daar aggresiever overkomt.
Niet voor dit topic.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 21:27 schreef Piro het volgende:
[..]
Verklaar je nader.
Ja, da's natuurlijk wel stom als je dat doet.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 21:34 schreef Piro het volgende:
[..]
En dan schiet je je eigen per ongeluk in je poten.. Nietzjepietzje.
.
Nu zien we weinig foto's van andere landen, maar ik vind de Nederlanders er wel goed uitzien hier, vriendelijk doch controlerend.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:30 schreef SHERMAN het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik weet dat de Russen, de Amerikanen (Rangers) en wij ze ook hebben, zijn van die redelijk lichte terreinmotoren, ideaal voor helicoptertransport.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 21:55 schreef Piro het volgende:
[afbeelding]
Misschien had meneer olympisch kampioen turnen kunnen worden.
Die hele serie van die scout op die motor is trouwens niet eens zo'n slecht idee, hij is snel, licht, en kan nog staand op zijn motor schieten.
Maak dan ook geen statements als je ze niet wenst te onderbouwen.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 21:53 schreef Strijder het volgende:
[..]
Niet voor dit topic.
Vraag er dan ook niet naar.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 21:58 schreef Piro het volgende:
[..]
Maak dan ook geen statements als je ze niet wenst te onderbouwen.
150cc honda's ofzo.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 21:57 schreef Strijder het volgende:
[..]
Ik weet dat de Russen, de Amerikanen (Rangers) en wij ze ook hebben, zijn van die redelijk lichte terreinmotoren, ideaal voor helicoptertransport.
Jij maakt constante statements zonder ze te onderbouwen.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 21:59 schreef Strijder het volgende:
[..]
Vraag er dan ook niet naar.
Volgens een boek dat ik heb is het de regel om de wijsvinger gestrekt langs de trekkergroep te hebbenquote:Op vrijdag 25 juni 2004 21:54 schreef Strijder het volgende:
[..]
Ja, da's natuurlijk wel stom als je dat doet.
Meestal loop je ook niet met je vinger aan de trekker, scheelt al weer een boel.
Geweldige foto's eigenlijkquote:Op vrijdag 25 juni 2004 21:55 schreef Piro het volgende:
[afbeelding]
Misschien had meneer olympisch kampioen turnen kunnen worden.
Die hele serie van die scout op die motor is trouwens niet eens zo'n slecht idee, hij is snel, licht, en kan nog staand op zijn motor schieten.
Vind ze er persoonlijk ook mooi uitzienquote:Op vrijdag 25 juni 2004 21:56 schreef Strijder het volgende:
[..]
Nu zien we weinig foto's van andere landen, maar ik vind de Nederlanders er wel goed uitzien hier, vriendelijk doch controlerend.
quote:Op vrijdag 25 juni 2004 21:58 schreef Piro het volgende:
[afbeelding]
'Driver shows off his new wig and angel wings'
quote:Op vrijdag 25 juni 2004 22:02 schreef Piro het volgende:
[..]
[afbeelding]
'Help! I'm stuck!' [afbeelding]
Zijn echt geweldigquote:Op vrijdag 25 juni 2004 22:16 schreef Piro het volgende:
Heb hem een mailtje gestuurd, ik vind sommige van die comments echt geweldig, en hij fotografeert mooi.
een panasonic gloof ik (staat er vaag op)quote:Op vrijdag 25 juni 2004 22:21 schreef SHERMAN het volgende:
Iemand een idee wat dit voor laptop is?
[afbeelding]
quote:Op vrijdag 25 juni 2004 22:22 schreef the_Napster het volgende:
de pa van een vriend van mij, zat ook eerst in irak, maar hij moest toen wel verplicht met helm rondlopen als hij buiten de compound was ...maar dat was wel eind vorig jaar gloof ik, misschien zijn de regels veranderd..
het japanse leger is overigens wel erg lachwekkend...
ps. je intro klopt niet helemaal beste sherman, blauwhelmen zijn van de VN niet van NATO, niks kwaads bedoeld
Stond er nog echt ookquote:Op vrijdag 25 juni 2004 22:27 schreef SHERMAN het volgende:
[..]Heb ik er echt Navo staan? Ik zal is kijken
Ik ken hem zelf niet eens meer uit me hoofd hoor
quote:Op vrijdag 25 juni 2004 22:28 schreef SHERMAN het volgende:
Iemand nog een deurwaarder nodig?
[afbeelding]
Hij kijkt niet zo snugger.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 22:21 schreef SHERMAN het volgende:
[afbeelding]
Al die kale kopen en die houding jaquote:Op vrijdag 25 juni 2004 22:29 schreef Piro het volgende:
[..]
Ze doen mij denken aan van die puberende lonsdalejongetjes.
HIGH AND TIGHT VERDOMME!quote:Op vrijdag 25 juni 2004 22:38 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Al die kale kopen en die houding ja
Is dat eigenlijk (nog) verplicht? Kaal/kort haar?
Uit mijn inbox.quote:Senate Ok's Military Pay Raise
Associated Press
June 24, 2004
WASHINGTON - The Senate passed a massive defense spending bill that, at $447 billion, still only covers a fraction of war costs in Iraq and Afghanistan.
The vote Wednesday night capped weeks of wrangling over missile defense, the Iraqi prisoner abuse scandal and numerous other proposed amendments.
The bill, which now must be reconciled with a similar House bill passed a month ago, includes a military pay raise, an increase in the size of the Army and billions of dollars for weapons systems.
Lawmakers voted 97-0 shortly before midnight on the bill, which authorizes Pentagon and Energy Department defense programs for the budget year that begins in October.
The measure includes $25 billion for the wars in Iraq and Afghanistan. But the Bush administration plans to submit a supplemental budget at the start of the next calendar year, after November's election, that is expected to seek at least an additional $25 billion for the two ongoing military campaigns.
Defying the White House and Pentagon, senators also included a provision to add 20,000 troops to an Army stretched thin by the war in Iraq, the global war on terror and other commitments around the world.
Lawmakers have for months heard complaints from families of service men and women who have served repeated deployments or been forced to remain on duty after their obligation has ended under a Pentagon device called "stop-loss."
The Senate bill would increase the Army by about 4 percent, to 502,400. The House version would add 30,000 Army soldiers and 9,000 Marines over three years.
The House also would delay for two years the next round of military base closures, set to take place next year. But, generally, the Senate authorization bill mirrors the House version, for instance also including an across-the-board 3.5 percent pay raise for military personnel and higher danger pay.
It authorizes $10.2 billion for a missile defense system and billions more for such programs as the F/A-22 Raptor aircraft, Joint Strike Fighter and DD(X) destroyer program.
Senators passed an amendment earlier Wednesday requiring President Bush to report to the Republican-controlled Congress on his efforts to stabilize Iraq. But they rejected one that would have forced him to give an estimate of how many American troops will remain in the violence-plagued country a year from now.
Drawing out the deliberations Wednesday was a heated debate over the growing Iraq prisoner abuse scandal, as Democrats pushed for an amendment requiring the administration to hand over memos on prisoner treatment and interrogations.
In the end, Republicans defeated a measure that would have declared all U.S. officials bound by anti-torture laws and required Pentagon reports on interrogation techniques, the number of detainees denied POW status, Red Cross findings on U.S. military prisons and a schedule for trying terror suspects held at Guantanamo Bay, Cuba.
The Republican-controlled chamber also rejected:
-A plan to extend prescription drug and health services to all veterans that lawmakers said would have cost $300 billion over 10 years.
-A proposal that National Guard and reservists become eligible for retirement benefits at age 55 instead of 60.
-A proposal to limit the growth of U.S. military and civilian contractors helping Colombia fight its drug war. Opponents said the full increase from 400 to 800 troops and 400 to 600 civilians was needed to keep up progress in the war, which also fights narco-terrorism.
While Wednesday's action authorized the defense programs, senators now must approve an appropriations bill to actually give the administration the money.
The House on Tuesday approved a $417 billion defense appropriations bill covering only the Defense Department programs. The Senate Appropriations Committee on Tuesday approved a similar $416 billion defense spending measure.
Ik ben gehecht aan mijn haarquote:Op vrijdag 25 juni 2004 22:43 schreef Piro het volgende:
[..]
HIGH AND TIGHT VERDOMME!
Ja.
Bij de VS is het o.a. om luizen geen kans te geven.
In een gevecht kun je niet aan je haar getrokken worden.
En het is makkelijker om een gasmasker op te zetten.
In de VS moet je door de gaskamer.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 22:46 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Ik ben gehecht aan mijn haar![]()
MAar dat is de VSquote:Op vrijdag 25 juni 2004 22:50 schreef Piro het volgende:
[..]
In de VS moet je door de gaskamer.
Lang verhaal kort: een gaskamer vol met CN.
Je drillsergeant vraag je om je naam en je sofinummer, moet dus je gasmasker af en mag je even CN ruiken.
En dan ben je HEEL blij als je zo min mogelijk met dat gasmasker zit te klooien.
Niet alleen in de VS loop je het risico op een gifgas of traangas aanval.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 22:51 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
MAar dat is de VS![]()
Heb er een keer een heel topic over gezien, zijn speciale laptops die heel veel kunnen hebben. Met name de koffer dan, je kan er met een jeep ofzo overheen rijden. Ben alleen de naam kwijt van die dingen.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 22:21 schreef SHERMAN het volgende:
[afbeelding]
Hij is in elk geval niet op de YPR gebaseerd.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 23:05 schreef Strijder het volgende:
[..]
Heb er een keer een heel topic over gezien, zijn speciale laptops die heel veel kunnen hebben. Met name de koffer dan, je kan er met een jeep ofzo overheen rijden. Ben alleen de naam kwijt van die dingen.
Hebbes, is van Panasonic en hij heet de Toughbookquote:Op vrijdag 25 juni 2004 23:05 schreef Strijder het volgende:
[..]
Heb er een keer een heel topic over gezien, zijn speciale laptops die heel veel kunnen hebben. Met name de koffer dan, je kan er met een jeep ofzo overheen rijden. Ben alleen de naam kwijt van die dingen.
Hahahaha, die sticker idd!quote:Op vrijdag 25 juni 2004 23:10 schreef Strijder het volgende:
[..]
Hebbes, is van Panasonic en hij heet de Toughbook
[afbeelding]
Die sticker![]()
Draadje hierover op Tweakers.net.
Welke zichzelf respecterende overheid geeft zijn soldaten dan mercedes mee?quote:Op vrijdag 25 juni 2004 23:26 schreef the_Napster het volgende:
die spullen die de kerels gebruiken zijn niet goedkoop
echt alles van t beste.....
alleen dat pooiermerkje van een mercedes staat me niet echt aan...
Boeit niet, die hummer weegt 4 ton en heeft een draaikolk in de tank als ie stationair draait, dat maakt het ding automatisch superieur aan een Mercedes.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 23:38 schreef the_Napster het volgende:
haha, die hummer is ook niet zo helemaal.... meer iets voor gefortuneerde boeren vind ik dat.
jaja, ik ben erg kieskeurig
zo'n Laro zag er echt leuker uit
3:1 onroadquote:Op vrijdag 25 juni 2004 23:47 schreef the_Napster het volgende:
eignelijk altijd al willen weten, hoeveel zuipt diesel zuipt een leopardje a5 ?? 1:1?? of 3:1 ofzo
8:1quote:Op zaterdag 26 juni 2004 00:04 schreef the_Napster het volgende:
ach ja.. een m1 zal ook wel zoiets nemen....
amerikanen moeten immers ook tanken (hetzij in irak)
quote:Op zaterdag 26 juni 2004 00:53 schreef the_Napster het volgende:
zie je wel !
wij , europeanen zijn veel zuiniger dan die vette vatsige amerikanen!
Abrams is een slagje zwaarder. 70 ton vs 59 ton.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 00:04 schreef the_Napster het volgende:
ach ja.. een m1 zal ook wel zoiets nemen....
amerikanen moeten immers ook tanken (hetzij in irak)
Ik wil zien hoe het kreng presteert als men er nato-computertjes instopt.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 13:26 schreef HarigeKerel het volgende:
Zullen wel ingekocht zijn, de VS heeft ook ooit eens een rits MIG's gekocht van Moldavie![]()
wist je dat niet dat is met elke auto dat europese/japanse zuiniger zijn dan amerikaanse.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 00:53 schreef the_Napster het volgende:
zie je wel !
wij , europeanen zijn veel zuiniger dan die vette vatsige amerikanen!
Andere designfilosofie he.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 15:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
wist je dat niet dat is met elke auto dat europese/japanse zuiniger zijn dan amerikaanse.
wij zijn trouwens idd 1 van de weinige landen waar de soldaten in merceden rond cruisen
tja dat is ontstaan omdat na wo2 europa niet echt te veel grondstoffen hadden en de amerikanen wel daarom zuipen die amerikaanse bakken ook zo de olie kost toch geen fuckquote:Op zaterdag 26 juni 2004 15:31 schreef Piro het volgende:
[..]
Andere designfilosofie he.
Zal het je nog sterker vertellen, als je zo'n ouwe amerikaan importeert MOET ie op LPG rijden omdat ie anders niet aan de eisen voldoet.
Daar is een volle tank die 50 dollar kost veel, kun je nagaan. Ben je voor iets van 20-30 USD klaar als je geen SUV rijdt.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 15:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
tja dat is ontstaan omdat na wo2 europa niet echt te veel grondstoffen hadden en de amerikanen wel daarom zuipen die amerikaanse bakken ook zo de olie kost toch geen fuck
Maar daarom moeten ze nu oorlog voeren, en nu ook nog Soedan (jaja, die genocide is maar camouflage, er zit in Zuid-Soedan olie blijkt laatst. En de VS zijn er nu als de eerste bij om militairen te sturen. Zal wel offtopic zijn, maar wat zou de VS doen als er een land komt dat een geheel nieuwe brandstof ontwikkeld ?)quote:Op zaterdag 26 juni 2004 15:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
tja dat is ontstaan omdat na wo2 europa niet echt te veel grondstoffen hadden en de amerikanen wel daarom zuipen die amerikaanse bakken ook zo de olie kost toch geen fuck
nee maar in het algemeen welquote:Op zaterdag 26 juni 2004 15:35 schreef Piro het volgende:
[..]
Daar is een volle tank die 50 dollar kost veel, kun je nagaan. Ben je voor iets van 20-30 USD klaar als je geen SUV rijdt.
Overigens weet ik een Nissan die gemiddeld 1:4-1:6 doet, zo zuinig zijn ze niet altijd.
jij bent echt een tikkeltje door gedraait irak ging gedeeltelijk om de oliequote:Op zaterdag 26 juni 2004 15:45 schreef Strijder het volgende:
[..]
Maar daarom moeten ze nu oorlog voeren, en nu ook nog Soedan (jaja, die genocide is maar camouflage, er zit in Zuid-Soedan olie blijkt laatst. En de VS zijn er nu als de eerste bij om militairen te sturen. Zal wel offtopic zijn, maar wat zou de VS doen als er een land komt dat een geheel nieuwe brandstof ontwikkeld ?)
Daar denken de VN, de EU, Amnesty en verschillende NGO's anders over.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 15:45 schreef Strijder het volgende:
Maar daarom moeten ze nu oorlog voeren, en nu ook nog Soedan (jaja, die genocide is maar camouflage,
Nou dat blijkt niet laatst, dat weet men al jaren.quote:er zit in Zuid-Soedan olie blijkt laatst.
Waarom ?quote:Op zaterdag 26 juni 2004 15:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
jij bent echt een tikkeltje door gedraait irak ging gedeeltelijk om de olie
Waarom zouden ze anders zo lang gewacht hebben ?quote:maar sudan nee daar is er echt genocide en de reden dat ze er nu snel bij willen zijn is omdat ze zoiets als wat in ghana gebeurde willen voorkomen en men weet al heel lang dat er olie zit
Gaap.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 16:11 schreef Strijder het volgende:
[..]
Waarom ?
[..]
Waarom zouden ze anders zo lang gewacht hebben ?
Het is al heel lang fout in Soedan, behalve dan die aanval van Clinton op die chemische wapenfabriek van Al-Queda. medicijnenfabriek.
Soedan was meer reden om aan te pakken dan Irak, veel meer. Behalve misschien de olie, zoals gisteren letterlijk in het journaal werd gezegd.
Blijkt laatst? Je bent goed in feiten verdraaien he.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 15:45 schreef Strijder het volgende:
[..]
Maar daarom moeten ze nu oorlog voeren, en nu ook nog Soedan (jaja, die genocide is maar camouflage, er zit in Zuid-Soedan olie blijkt laatst. En de VS zijn er nu als de eerste bij om militairen te sturen. Zal wel offtopic zijn, maar wat zou de VS doen als er een land komt dat een geheel nieuwe brandstof ontwikkeld ?)
Wasdat voor vliegtuig Nietzje?quote:
Da's een Britse Tornado.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 16:35 schreef Piro het volgende:
Wasdat voor vliegtuig Nietzje?
Kijk voor de gein ook eens uit een raampje in een boeing als je vliegt, die vleugels schijnen ook bijna een banaanvorm aan te nemen. Als ze rigide zijn zouden ze zelfs afbreken.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 16:37 schreef nietzman het volgende:
[..]
Da's een Britse Tornado..
Die zitten er nog niet.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 16:34 schreef Piro het volgende:
[..]
Blijkt laatst? Je bent goed in feiten verdraaien he.
Heel Afrika stikt het van de grondstoffen omdat die bananenrepubliekjes en quasidictaturen totaal geen geld hebben om het uit de grond te halen. Dat in Z. Soedan olie zat was al bekend, lang voordat men daar onderling met elkaar ging vechten en lang voordat er UN/VS soldaten zaten.
Wat zijn waterstofpompen ?quote:En dat er een land is dat een geheel nieuwe brandstof ontwikkelt is al een feit.
In californie staan waterstofpompen, de regering ZELF steekt notabene klauwen vol met geld in het ontwikkelen van alternatieve krachtbronnen. De VS doet dat, de EU doet dat, Japan is bezig.
Je vergeet alleen voor het gemak even dat het niet de auto's zijn die de olie opslokken maar alle kunststoffen die we vervaardigen.
Waar denk je dat je keyboard van gemaakt is? Maiskorrels?
Meer dan driekwart van je PC is kunststof, de helft van je huishouden is waarschijnlijk ook kunststoffen, en dat komt niet uit de lucht vallen, dat is allemaal olie.
Naar achteren buigen of omhoog/omlaag (zoals op de foto's) ?quote:Op zaterdag 26 juni 2004 16:39 schreef Piro het volgende:
[..]
Kijk voor de gein ook eens uit een raampje in een boeing als je vliegt, die vleugels schijnen ook bijna een banaanvorm aan te nemen. Als ze rigide zijn zouden ze zelfs afbreken..
Als zelfs dat het geval is, waar maak je je dan druk om?quote:Op zaterdag 26 juni 2004 17:25 schreef Strijder het volgende:
[..]
Die zitten er nog niet.
Pompen waar je waterstof uit trekt voor je olie, BMW heeft er auto's op lopen en andere fabrikanten doen ook experimenten.quote:[..]
Wat zijn waterstofpompen ?
En ja, de hele westerse wereld is afhankelijk van aardolie, inlcusief alle kunststoffen. Alleen als je gaat kijken naar de verdeling (of afhankelijkheid), dan lijkt de Amerikaanse maatschappij vele malen afhankelijker van olie dan wij (= Europa). Dat komt niet door kunststoffen, maar door afstanden. De VS hebben veel meer open/onbebouwde ruimte als wij, vervoer van mensen/goederen en grondstoffen (zoals eten) wordt dan vrij snel onmogelijk. Tevens bezit de VS zelf ook enorme hoeveelheden olie (Alaska, Texas), dus waarom perse import afdwingen is niet echt logisch.
En zolang het in de VS normaal is om auto's te hebben die een zo groot mogelijk verbruik hebben (o.a. die "suv") blijft die afhankelijkheid bestaan.
Overigens rijden een heleboel auto's in Brazilie op alcohol, gemaakt uit suiker wat zij daar in overvloed hebben.
Nu alleen de Braziliaanse tanks nog.
Trouwens, de moderne tanks rijden 8:1.
De Tiger uit WO2 (dus zo'n 60 jaar oud) reed ook 8:1.
w00t!quote:Op zaterdag 26 juni 2004 17:31 schreef Strijder het volgende:
Maar om wat luchtiger te gaan:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hmm, je bedoelt een fabriek/apparaat waarmee je waterstof kan maken ?quote:Op zaterdag 26 juni 2004 18:14 schreef Piro het volgende:
Pompen waar je waterstof uit trekt voor je olie, BMW heeft er auto's op lopen en andere fabrikanten doen ook experimenten.
De Lancer is sowieso een mooi vliegtuig.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 18:16 schreef Piro het volgende:
[..]
w00t!
Lancers en Spirits..
Weet ik zo ook niet, maar bekijk foto's nog eensquote:Op zaterdag 26 juni 2004 18:38 schreef Piro het volgende:
Ik snap die grafiek niet helemaal, ik maak eruit op dat een Lancer MEER payload heeft dan een B52, maar dat kan M.i. nooit kloppen, tenzij de B52 capaciteit inruilt voor range.
Hoe dan ook, FAS en Janes zijn idd heel informatief over dat soort tuigjes.
Enige wat ik niet weet: wat is het verschil tussen de Blackjack en de Lancer?
Uiterlijk zijn ze bijna identiek aan elkaar.
Waar haal jij vandaan dat de Russische ontwerpen beter waren?quote:Op zaterdag 26 juni 2004 18:46 schreef Strijder het volgende:
[..]
Weet ik zo ook niet, maar bekijk foto's nog eens
De Russen copieerden een heleboel westerse ontwerpen, alleen verbeterden ze ze.
Maar je kan wel stellen dat de toestellen beter waren. In beginsel zijn de meeste Russische ontwerpen nu ook superieur aan vele (zo niet alle) andere ontwerpen. Maar Rusland heeft geen middelen om er mee door te gaan![]()
Overigens, de FAS-site over de Tu-160.
Omdat de Lancer een oud kreng is, maar wel mooi.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 19:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
waarom hoor ik zo weinig over de lancer worden ze nog wel ingezet
verder over waterstof men heeft algen gevonden die waterstof aan maken
maar het klopt dat waterstof maken meer energie kost dan het oplevert maar dat wordt nog verbeterd + als we straks koude kernfusie hebben dan maakt dat niet uit waterstof is vooral een drager van energie net als olie "zelf geen energiebron"
Als het goed is behoren ze nog steeds tot de russische strategische bommenwerper-macht.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 19:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Die vent ziet er nou niet uit alsof ik hem in een donker steegje wil tegenkomen.quote:Op zondag 27 juni 2004 00:17 schreef HarigeKerel het volgende:
[afbeelding]
Een gemotiveerde OMON soldaat
Het heeft gewoon meer voordelen. Nogmaals, wat ze copieerden werd gelijk verbeterd, de foutjes werden er uit gehaald.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 19:06 schreef Piro het volgende:
[..]
Waar haal jij vandaan dat de Russische ontwerpen beter waren?
Elk had zijn eigen ontwerpstrategie en doctrine.
Niet goed, de Amerikaansequote:Op zondag 27 juni 2004 00:14 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
Als het goed is behoren ze nog steeds tot de russische strategische bommenwerper-macht.
Een reden dat er weinig over gehoord wordt kan zijn 'oogkleppen'. Velen denken dat de russen alleen maar verouderde MIG-21's vliegen en verder niets anders hebben. Russen hebben prachtontwerpen op alle gebieden maar het bekende verhaal: geldgebrek.
In de media wordt meestal meer aandacht aan NATO-materieel besteed wat best jammer is.
Ook niet in een licht steegje hoor.quote:Op zondag 27 juni 2004 11:08 schreef Piro het volgende:
[..]
Die vent ziet er nou niet uit alsof ik hem in een donker steegje wil tegenkomen.
Volgens mij heb ik een klap van een propellor-blad gekregen,quote:Op zondag 27 juni 2004 12:54 schreef Strijder het volgende:
[..]
Niet goed, de Amerikaanse![]()
Het aantal ontwerpen wat gekopieerd is kan ik op een hand tellen.quote:Op zondag 27 juni 2004 12:53 schreef Strijder het volgende:
[..]
Het heeft gewoon meer voordelen. Nogmaals, wat ze copieerden werd gelijk verbeterd, de foutjes werden er uit gehaald.
En bij de eigen ontwerpen waren ze vaak praktischer dan de Amerikanen. Niet dat de Amerikanen dan slecht spul hebben, alleen de Russen hadden beter spul. Ze deden/doen er alleen niet zo veel aan.
(Er liggen kweeniehoeveel tanks/vliegtuigen/schepen weg te roesten wegens geldgebrek)
Al gezien.quote:Op zondag 27 juni 2004 12:54 schreef Strijder het volgende:
[..]
Ook niet in een licht steegje hoor.
Trouwens, een site over verschillende elite-eenheden, helaas erg veel nog under construction.
mee eensquote:Op zondag 27 juni 2004 13:40 schreef Piro het volgende:
[..]
Het aantal ontwerpen wat gekopieerd is kan ik op een hand tellen.
Nogmaals: de Russen hadden andere wensen en eisen dan de NATO en een totaal ander doctrine.
Amerikaanse ontwerpen zouden dermate moeten worden aangepast om aan Russische doctrinewensen te voldoen dat het geen kopie meer is.
Kijk naar de ontwerpen.
Ik vreet mijn schoen op als de T series een kopie zijn van de M series van de VS.
Russische vliegtuigen zijn m.u.v. de Lancer en Blackjack ook twee totaal verschillende dingen. De F16 LIJKT niet eens op wat ze ook in rusland hebben net zoals een superflanker niet eens in de buurt komt bij iets wat we hier hebben.
B52 vs Tu-95. Ze zijn allebei groot en ze gooien bommetjes, dan heb je het wel gehad.
Het is een afweging die ingenieurs van beide landen hebben gemaakt. Rusland kiest voor simpliciteit en hoog uithoudingsvermogen en plaatst accuraatheid bij hun infanteriewapens op een lager pitje. Als het schiet dan is het goed, dat deed men in ww1 met Duitsland ook.
GB vroeger en de NATO nu plaatst accuraatheid hoog in het vaandel. One shot, one kill, als het even kan, more kills.
De AK past niet in het denken van de NATO net als de relatief gevoeligere M16 niet in het denken van de Russen past.
Dit kun je met bijna elk ontwerp doortrekken
http://www.israeli-weapon(...)ector/Protector.htmlquote:Haifa, June 4, 2003. RAFAEL announces a new addition to its advanced, battle-proven naval combat systems. The Protector is an integrated naval combat system, based on unmanned, autonomous, remotely-controlled surface vehicles. Highly maneuverable and stealthy, the Protector can conduct a wide spectrum of critical missions, while eliminating unnecessary risk to personnel and capital assets.
The Protector is an integrated naval combat system, based on unmanned, autonomous, remotely-controlled surface vehicles. Highly maneuverable and stealthy, the Protector can conduct a wide spectrum of critical missions, while eliminating unnecessary risk to personnel and capital assets.
The Protector's anti-terror mission module payload includes sensors and weapon systems. The search radar and the Toplite electro-optical (EO) pod serve for detection, identification and targeting. The weapon systems are based on RAFAEL's Typhoon remote-controlled, stabilized weapon station, capable of operating various small caliber guns. The stabilized weapon station is highly accurate, yielding excellent hit-and-kill probability.
The Protector is mission reconfigurable through its plug-and-play design, allowing utilization of various mission modules, such as Force protection Anti-terror surveillance and reconnaissance, Mine Warfare (MIW), Electronic Warfare (EW) and precision strikes.
Protector USV is jointly developed with Aeronautics Defense Systems Ltd.
Length: 9-11m
Propulsion: Water Jet
Engine: Diesel
Speed: 40 Kts
Payload: 1000 kg
De B-1B Lancer was het toestel dat tijdens de invasie van Irak bijna Saddam doodde toen special forces hem een restaurant in zagen gaan. Je hoort weinig over het toestel, omdat het tot in de Yugo-oorlogen alleen een nuclaire taak had. Inmiddels is het toestel vrijgegeven voor allerlei conventionele wapens, en vocht het in Afghanistan en Irak met veel succes.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 19:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
De B-52 is nog veel ouder, sommige van de piloten vliegen op het toestel waarop hun opa's hun carriere afsloten. De B-1B is nu zo'n 20 jaar oud, als je uitgaat van de datum van indiensttreding (eerste in dienst in 1986, limited combat ready in 1988).quote:Op zaterdag 26 juni 2004 23:19 schreef Piro het volgende:
[..]
Omdat de Lancer een oud kreng is, maar wel mooi.
De spullen van de Russen waren inferieur aan wat in het westen gebouwd werd en wordt. Technische prestaties waren leuk, tot ze onder oorlogsomstandigheden gebruikt moesten worden, dan bleek plots de betrouwbaarheid allerbelabberdst. Dat corrigeerden ze echter door van alles veel meer aan te schaffen. Zeer veel materieel bij de Russen is gebouwd met beperkte inzetbaarheid in gedachten: waarom zou je een straaljager voor veel geld 8000 missies kunnen laten vliegen als je voor hetzelfde geld het 10-voudige kunt bouwen in aantallen? De Russen hielden er een andere filosofie op na als het westen. Wijbouwden duurzaam, zij bouwden aantallen zonder zich al te druk te maken om duurzaamheid. Daar komt bij dat in het westen een nieuw ontwerp bijna altijd revolutionair was op meerdere punten, terwijl de Sovjets/Russen meer uitgaan van evolutie: je neemt iets dat werkt, en dat gebruik je als uitgangspunt voor iets nieuws. Voor allebei is iets te zeggen.quote:Op zondag 27 juni 2004 12:53 schreef Strijder het volgende:
[..]
Het heeft gewoon meer voordelen. Nogmaals, wat ze copieerden werd gelijk verbeterd, de foutjes werden er uit gehaald.
En bij de eigen ontwerpen waren ze vaak praktischer dan de Amerikanen. Niet dat de Amerikanen dan slecht spul hebben, alleen de Russen hadden beter spul. Ze deden/doen er alleen niet zo veel aan.
(Er liggen kweeniehoeveel tanks/vliegtuigen/schepen weg te roesten wegens geldgebrek)
Helaas bestaan er ook bij de RAAF plannen om de "Pig" uit dienst te nemen. Ik kan me herinneren hoe deze toestellen laag over de Veluwe scheerden om naar de Vliehors te gaan. Geweldig toestel, met een prachtig geluid.quote:Op zondag 27 juni 2004 16:50 schreef HarigeKerel het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
De F111 is ook prachtig![]()
Aangezien jij meer van luchtmacht weet dan ik (because that's sooooo hard.quote:Op zondag 27 juni 2004 17:06 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De B-52 is nog veel ouder, sommige van de piloten vliegen op het toestel waarop hun opa's hun carriere afsloten. De B-1B is nu zo'n 20 jaar oud, als je uitgaat van de datum van indiensttreding (eerste in dienst in 1986, limited combat ready in 1988).
Het verschil tussen de B-1B en de Tu-160 is dit:
De B-1B is een toestel gebouwd om op "boomtophoogte" vijandelijk gebied binnen te kunnen dringen, en door het gebruik van Stealth technologie veel moeilijker waarneembaar is dan de oorspronkelijke B-1A (factor 100 meen ik). Het toestel zit daarnaast vol met electronica om defensieve systemen te kunnen misleiden en te kunnen storen. Het heeft wel iets moeten inleveren om een betere overlevingskans te krijgen: snelheid. De B-1A was gebouwd in de tijd dat de "speed=life" filosofie nog aanhang vond, terwijl de B-1B survivability als prioriteit had.
De Tu-160 ziet eruit als een kopie van de B-1, maar is het niet. Het toestel is groter, en gebouwd volgens de oorspronkelijke ideeën van de B-1A. De Sovjets(nu Russen) hebben zich heel veel moeite getroost om het in dienst te krijgen, maar het toestel is (ruim 10 jaar na introductie) nog altijd slechts beperkt inzetbaar.
Als je ze naast elkaar zet zie je plots niet meer zo veel verschil in grootte, de B-52 is maar een meter of twee langer (en sinds de staartmitrailleur eraf zijn bijna gelijk). De spanwijdte van een B-52 is wel enorm veel groter, en dat komt niet alleen doordat de B-1B zijn vleugels kan invouwen.quote:Op zondag 27 juni 2004 20:09 schreef Piro het volgende:
[..]
Aangezien jij meer van luchtmacht weet dan ik (because that's sooooo hard.): klopt het nou dat de B1B meer load heeft dan de B52?
De B52 is idd ouder, maar ziet er in mijn ogen altijd een stuk groter uit, dus lijkt me dat ie meer spulletjes mee kan nemen.
Dat maakt niet uit met dat ding.quote:
Zie grafiek van FAS.quote:Op zondag 27 juni 2004 21:20 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Als je ze naast elkaar zet zie je plots niet meer zo veel verschil in grootte, de B-52 is maar een meter of twee langer (en sinds de staartmitrailleur eraf zijn bijna gelijk). De spanwijdte van een B-52 is wel enorm veel groter, en dat komt niet alleen doordat de B-1B zijn vleugels kan invouwen.
De wapens moet ik ff nakijken. Volgens mij ontlopen ze elkaar niet zo veel, het hangt ervanaf wat je eronder wilt hangen.
Gezien de leeftijd van de B52 is dat niet zo heel gek hoor.quote:Op zondag 27 juni 2004 22:15 schreef Piro het volgende:
[..]
Zie grafiek van FAS.
De B1B en B52 hebben wel allebei een crew van 4, dus qua capaciteit zullen ze niet veel verschillen, maar de B1 meer dan een B52...
het vervelende is dat het grafiekje van FAS de external stores niet meetelt, en die zijn nou juist bij de B-52 erg belangrijk, en tot op zekere hoogte (ALCMs) ook bij de B-1B. Misschien dat ik de grafiekjes niet goed lees hoor, maar ik kan het niet vinden.quote:Op zondag 27 juni 2004 22:15 schreef Piro het volgende:
[..]
Zie grafiek van FAS.
De B1B en B52 hebben wel allebei een crew van 4, dus qua capaciteit zullen ze niet veel verschillen, maar de B1 meer dan een B52...
B52 heeft een crew van 5: aircraft commander, pilot, bombardier, navigator and electronic warfare officer.quote:Op zondag 27 juni 2004 22:15 schreef Piro het volgende:
[..]
Zie grafiek van FAS.
Zeker weten?quote:Op zondag 27 juni 2004 23:04 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
B52 heeft een crew van 5: aircraft commander, pilot, bombardier, navigator and electronic warfare officer.
De B1b heeft er 4: aircraft commander, pilot, offensive systems officer and defensive systems officer.
Ja.. de originele bezetting. Aangezien de b52 nog tot 2040 mee moet gaan denk ik dat de taakverdeling nu overeenkomt met die van de B1-b.quote:Op zondag 27 juni 2004 23:37 schreef Piro het volgende:
[..]
Zeker weten?
Wie regelt de bommen in de B1B dan? Offensive systems officer?
WATZEGTU?quote:Op zondag 27 juni 2004 23:52 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
Ja.. de originele bezetting. Aangezien de b52 nog tot 2040 mee moet gaan denk ik dat de taakverdeling nu overeenkomt met die van de B1-b.
In de B1-b is de taak van de navigator is over genomen door GPS en overige 3-letter afkortingen.
En de bommen worden volgens mij inderdaad door de offensive systems officier gedropt.
Nou.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 17:26 schreef Strijder het volgende:
[..]
Naar achteren buigen of omhoog/omlaag (zoals op de foto's) ?
doet me wel wat jammer dat we niet zolang kunnen wachtenquote:PUMA: Protection and mobility meet the biggest challenge for the most advanced system of its type worldwide.
The German Army`s future infantry fighting vehicle (IFV) PUMA is currently under development. PSM (Projekt, System und Management GmbH) a 50/50 joint venture of Krauss-Maffei Wegmann (Munich) and Rheinmetall Landsysteme (Kiel), two of Europe´s leading system companies in the defence industry, will realize the development and production of the PUMA.
In a baseline configuration, the PUMA will be air-transportable in the A400M. Maximum protection will be obtained when additional armour modules are fitted. These modules will be attached to the hull and turret giving an outstanding protection level. In its maximum armour configuration the PUMA`s weight will be about 43 tons.
Other technologies to be applied are
•modern high power density powerpack
•mine protection (10kg blast and EFP mines)
•thin-plate bent hull with decoupled running gear
•remote controlled turret with fully digital fire control system
•30mm dual feed cannon with ABM (Air Bursting Munition) technology
•A first system demonstrator will be completed in 2005. Pre-production vehicles will be built from 2006 to 2007. Full scale production (a first batch of 390 vehicles for the German Army) is planned from 2008 to 2012.![]()
was je gebant danquote:Op maandag 28 juni 2004 16:08 schreef N_I_ het volgende:
En weer unbanned
Ja eigenlijk had ik een maand lang geband moeten worden. Maar die maand-ban over het gehele forum is omgezet in een 3maanden-ban voor NwS en POL.quote:Op maandag 28 juni 2004 16:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
was je gebant dan
43 Ton?! Veel te zwaar. Ik zit liever in zoiets:quote:Op maandag 28 juni 2004 14:22 schreef sp3c het volgende:
het nieuwe rupsvoertuig voor de Duitsers
[..]
doet me wel wat jammer dat we niet zolang kunnen wachten
quote:BMP-2 Fighting Vehicle
BMP-2 AFV
BMP-2 Sarath
BMP-2 - Specifications
BMP-2 - Pictures
Delights from the Garden Of Eden
A Cookbook and a History
of the Iraqi Cuisine
The BMP-2 [BMP = Boyevaya Mashina Pyekhota - Infantry Fighting Vehicle] infantry combat vehicle, fielded in the early 1980's [initially designated BMP 1981], is an improved version of the BMP-1 incorporating major armament changes. The new two-man turret mounts a 30-mm automatic gun with a long thin tube and double-baffle muzzle brake that can be used against aircraft and helicopters. The ATGM launcher on top of the turret can employ either AT-4 SPIGOT or AT-5 SPANDREL missiles, though the AT-5 Spandrel canister is normally mounted. Given the enlarged turret, there are two roof hatches in the rear fighting compartment, rather than the four of the BMP-1, and the the BMP-2 accommodates one less passenger. Each side of the troop compartment has three firing ports with associated roof-mounted periscopes.
The BMP-2 is a light amphibious tracked combat vehicle with high mobility and armouring. Its cross-country capabilities are improved due to employment of a different type of tracks and adjustment of the shock absorber. It is intended for destruction of various armoured targets, including enemy tanks, combat helicopters and manpower. Used by mechanized units, the vehicle enables small arms fire from firing ports when on the move. Its armor provides NBC protection of the crew. It is adjusted for air lift.
The BMP-2 is fully amphibious [water obstacles can be crossed by swimming], and the upper part of the track has a sheet metal cover deeper than that of the BMP-1 which is filled with a buoyancy aid. A French SNPE explosive reactive armor (ERA) kit and others are available for use on the BMP-2. However, during dismounted troop movement, ERA would be a hazard. Thus, passive armor is more likely and ERA application is doubtful. For amphibious use, additional armor application is unlikely. Other options are spall liners, air conditioning, and a more powerful engine. Russian AG-17 30-mm automatic grenade launcher modification is offered for BMP-2. Russian KBP offers a drop-in one-man turret, called Kliver, with a stabilized 2A72 30-mm gun, a 4 Kornet ATGM launcher, thermal sights, a coaxial 7.62-mm MG and improved fire control system. ATGM load consists of one ready on the launcher and four stowed. They are readily accessible, but require hand loading from an open hatch. The AT-5 and AT-5B are more likely than AT-4 and -4B. French-German Flame-V adaptor kit permits the BMP-2 system to launch Milan, Milan-2, and Milan-3 ATGMs.
Thermal sights are available, and the Russian SANOET-1 thermal gunner's sight is available. The Russian Trakt/1PN65 thermal imaging (TI) ATGM night sight is optional. Acquisition range is 2,500 m (NFI). For the launcher in dismount configuration, the Slovenian TS-F ATGM night sight is available and has a detection range of 4,500 m and recognition range of 2,000 m. The Russian Mulat/1PN86 lightweight TI ATGM thermal sight has 3,600 m detection range and 2,000 m identification range.
VARIANTS
A number of product improvements were made to the BMP-2 in the late 1980?s.
BMP-2D: Variant with add-on plate armor, but which cannot swim
BMP-2E: Variant with 6-mm steel plates added and track skirts
BMP-2K: Command variant with additional radio
BVP-2: Czech production BMP-2
Ze waren van plan de B-52 nog een update te geven zodat het 100 jaar in dienst kon zijnquote:Op maandag 28 juni 2004 12:09 schreef Piro het volgende:
[..]
WATZEGTU?
Tot 2040?
Willen ze de B52vloot in een keer vervangen door nu alvast aan de productie te werken ofzo?
Dat ding bestaat nu al 40 jaar ofzo, en een 80 jaar oud vliegtuig in de inventory houden is wel teveel van het goeden.
Al die airforcebrats smijten dan met bommen uit hetzelfde vliegtuig waarin hun opa's nog Hanoi platsmeten.
dan heb ik toch meer vertrouwen in de yprquote:Op maandag 28 juni 2004 16:32 schreef N_I_ het volgende:
[..]
43 Ton?! Veel te zwaar. Ik zit liever in zoiets:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[..]
Dat blijft toch echt Russische hè ?quote:Op maandag 28 juni 2004 16:32 schreef N_I_ het volgende:
[..]
43 Ton?! Veel te zwaar. Ik zit liever in zoiets:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[..]
PANTSERVOERTUIG!quote:Op maandag 28 juni 2004 17:11 schreef Strijder het volgende:
[..]
Dat blijft toch echt Russische hè ?
Russen zittend op een tank![]()
Bwôh, als ie op je schiet maakt het niets meer uitquote:Op maandag 28 juni 2004 17:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
PANTSERVOERTUIG!
tenzij je in een tank zitquote:Op maandag 28 juni 2004 17:17 schreef Strijder het volgende:
[..]
Bwôh, als ie op je schiet maakt het niets meer uit![]()
Tsja erin gaan zitten is overbodig omdat hun tegenstanders ongewapend zijn.quote:Op maandag 28 juni 2004 17:11 schreef Strijder het volgende:
[..]
Dat blijft toch echt Russische hè ?
Russen zittend op een tank![]()
Da's maar goed ook, anders gingen ze er allemaal aan.quote:Op maandag 28 juni 2004 17:22 schreef N_I_ het volgende:
[..]
Tsja erin gaan zitten is overbodig omdat hun tegenstanders ongewapend zijn.
43 ton is de versie met de zwaarste bepantsering ... wil niet zeggen dat ze allemaal 43 ton zwaar zijn.quote:Op maandag 28 juni 2004 17:21 schreef N_I_ het volgende:
Ik vind die PUMA meer met een tank gemeen hebben dan met een licht pantservoertuig. Die PUMA is een soort 'zwakke tank' met een 30 mm kanon.Als je een APC me een tank wilt combineren moet je zoiets als Merkava 3/4 hebben.
Die puma is wat elke andere APC probeert te zijn.quote:Op maandag 28 juni 2004 17:21 schreef N_I_ het volgende:
Ik vind die PUMA meer met een tank gemeen hebben dan met een licht pantservoertuig. Die PUMA is een soort 'zwakke tank' met een 30 mm kanon.Als je een APC me een tank wilt combineren moet je zoiets als Merkava 3/4 hebben.
als het kanon begint te schieten zit je ook niet lekker meer denk ikquote:Op maandag 28 juni 2004 17:24 schreef Piro het volgende:
[..]
Da's maar goed ook, anders gingen ze er allemaal aan.
105mm betekent meer ruimte nodig voor wapensystemen, terwijl je er zoveel mogelijk MENSEN in wil stoppen.quote:Op maandag 28 juni 2004 17:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
43 ton is de versie met de zwaarste bepantsering ... wil niet zeggen dat ze allemaal 43 ton zwaar zijn.
neem aan dat er in dat geval ook een 105 (of meer) mm gun op komt ... lijkt me niet waarschijnlijk dat er op zo'n zwaar voertuig een relatief licht wapen wordt gezet tenzij je van plan bent er terug in de tijd mee te rijden om de moffen van de grebbeberg af te schieten
ik denk niet dat er in dat geval nog al te veel infanteristen meerijden (geen) ... het is de tussenstap tussen tank en apcquote:Op maandag 28 juni 2004 17:29 schreef Piro het volgende:
[..]
105mm betekent meer ruimte nodig voor wapensystemen, terwijl je er zoveel mogelijk MENSEN in wil stoppen.
Hij weegt 43 ton omdat ie dus door hot zones een hoop infanteristjes aflevert en met dat 30mm kanon EVENTUEEL fire support kan leveren, het ding is niet gemaakt om tanks te slopen maar om mannetjes rond te rijden.
Maar daar is het Duitse ding niet voor gemaakt, die is gemaakt als een APC, maar dan ook echt ARMORED personell carrier.quote:Op maandag 28 juni 2004 17:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik denk niet dat er in dat geval nog al te veel infanteristen meerijden (geen) ... het is de tussenstap tussen tank en apc
de concurrentie heeft het ook allemaal
Ascod
[afbeelding]
cv90
[afbeelding]
ideaal voor bv het korps mariniers bij amphibische operaties
Als dat ding zo zwaar is om de soldaten zoveel mogelijk bescherming te bieden (lees: RGP-7's raketten weerstaan) dan komen ze voor een verrassing te staan.quote:Op maandag 28 juni 2004 17:29 schreef Piro het volgende:
[..]
105mm betekent meer ruimte nodig voor wapensystemen, terwijl je er zoveel mogelijk MENSEN in wil stoppen.
Hij weegt 43 ton omdat ie dus door hot zones een hoop infanteristjes aflevert en met dat 30mm kanon EVENTUEEL fire support kan leveren, het ding is niet gemaakt om tanks te slopen maar om mannetjes rond te rijden.
quote:New RPG-29 and RPG-27
Discussion Board on this Photo
New Russian weapons are showing up in Iraq, apparently smuggled across the Syrian border. One of the more dangerous has been the RPG-29. This is a larger version of the widely used RPG-7. With a ten pound launcher firing a 14.7 pound 105mm rocket, the RPG-29 warhead is designed to get past some forms of reactive armor (ERA). The larger weapon (3.3 feet long when carried out, six feet long when ready to fire and 65 percent heavier than the 85mm RPG-7) is more difficult to carry around and fire, but some have been captured, and the damage on some American armored vehicles indicate they were hit by an RPG-29 rocket. The RPG-29 has an effective range of 500 meters. The warhead can also penetrate five feet of reinforced concrete.
RPG-29
There is also a one shot version, the RPG-27, which weighs 17 pounds and has an effective range of 200 meters. Some of these have been found in Iraq as well. The RPG-29 and 27 are considered the "third generation" of the RPG family. The "second generation" was a failure, which the cheaper, and nearly as capable, RPG-7.
RPG-27
Both RPG-29s and 27s were developed and entered production just before the Soviet Union collapsed in 1991. They are available through legitimate, or black market, arms dealers and are more expensive than the RPG-7 (which is manufactured by many countries.) RPG-29 launchers cost over $500 each, and the rockets for about $300 each. The RPG-27s cost over $500 each. It?s known that many of Saddam?s higher ranking supporters escaped to Syria with a lot of cash. Apparently some of it is being spent on RPG-27s and 29s.
nee het is een armoured fighting vehicle net als de bovenstaanden ... pure apc's worden niet meer gemaaktquote:Op maandag 28 juni 2004 17:36 schreef Piro het volgende:
[..]
Maar daar is het Duitse ding niet voor gemaakt, die is gemaakt als een APC, maar dan ook echt ARMORED personell carrier.
Spanje (ascod) en Zweden (cv90) .. zijn voor zover ik weet de laatste twee overgebleven kandidaten voor vervanging van de yprquote:Van wie zijn die dingen trouwens?
quote:...The tank is capable of carrying eight infantry soldiers, a Command Group or three litter patients (stretcher casualties) in addition to the tank crew of commander, loader, gunner and driver. The tank is capable of firing on the move at moving targets and has demonstrated high hit probability in firing against attack helicopters using conventional anti-tank munitions....
Hoeveel passen erin?quote:Op maandag 28 juni 2004 17:41 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee het is een armoured fighting vehicle net als de bovenstaanden ... pure apc's worden niet meer gemaakt
[..]
Spanje (ascod) en Zweden (cv90) .. zijn voor zover ik weet de laatste twee overgebleven kandidaten voor vervanging van de ypr
Meer specs? (kanon vooral)quote:Op maandag 28 juni 2004 17:53 schreef N_I_ het volgende:
Over Merkava 4
[..]
Een RPG-7 mag blij zijn als ie een krasje maakt op een voertuig van 43 ton.quote:Op maandag 28 juni 2004 17:38 schreef N_I_ het volgende:
[..]
Als dat ding zo zwaar is om de soldaten zoveel mogelijk bescherming te bieden (lees: RGP-7's raketten weerstaan) dan komen ze voor een verrassing te staan.
[..]
Net of ie uit de nieuwste Star Wars film komt rollen:quote:Meer specs? (kanon vooral)
Dit is van een Tsjechische (??) site:quote:Calibre, mm
105
Round weight, kg
6.7
Grenade launcher weight, kg
11.5
Aimed fire range, m
500
Max obstacle penetration,up to, mm:
homogeneous armour after penetration of explosive reactive armour (at normal)
750
reinforced concrete
1,500
brick
1,500
log-and-earth
3,700
Operational temperature range, °C
±50
Hij doorboort dus minstens 750 mm. Dus een frontale aanval op een Abram zou misschien kunnen werken. Laat staan een aanval van boven/zij/achter-kant.quote:RPG-29
Prieraznos? panciera: 750 mm
Ef. dostrel: 500 m
Hmotnos?: 11,5 kg
Navádzanie: ¸iadne
Pôvod: ZSSR/Rusko
Popis:
?
quote:Op maandag 28 juni 2004 19:01 schreef HarigeKerel het volgende:
Nu begrijp ik het even niet![]()
Een Merkava 4 is niet in staat om een M1A1 of M1A2 te vernietigen in een reguliere "oorlog"?
quote:RPG-29
Irak (geen goed voorbeeld meer ik weet het) enzo hebben wagens uit de T seriequote:Op maandag 28 juni 2004 19:15 schreef HarigeKerel het volgende:
Oh, gelukkig
Was al ff bangaangezien veel van die arabieren van die M1A1's hebben
![]()
Dat zijn dan ook geen "risico" landenquote:Op maandag 28 juni 2004 19:40 schreef HarigeKerel het volgende:
Jah, maar goed iets zegt mij dat ze daar geen oorlog meer mee gaan voeren
Egypte en Saoudi-Arabie hebben wel Amerikaanse tanks![]()
maar goed die doen niks aan onderhoud dus 2/3 daarvan werkt niet![]()
quote:Tweede Structuurschema Militaire Terreinen
28-6-2004 16:00:00
Deel 2 en 3 van het Tweede Structuurschema Militaire Terreinen (SMT-2) zijn door het kabinet vastgesteld. In het SMT-2 zijn de hoofdlijnen van het rijksbeleid voor militaire terreinen en complexen vastgelegd. Het SMT-2 volgt op het Eerste Structuurschema Militaire Terreinen (1986) en heeft een geldigheidsduur van tien jaar. De hierin vastgelegde besluiten zijn richtinggevend voor het ruimtelijk beleid van provincies en gemeenten. Het SMT-2 wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan het parlement.
In 2001 heeft de toenmalige Staatssecretaris van Defensie, H.A.L. van Hoof, samen met minister van VROM, J.P. Pronk, en de staatssecretaris van LNV, mevrouw G.H. Faber, deel 1 van het SMT-2 aan de Kamer aangeboden. Deel 1 was het ontwerpplan. Dit ontwerpplan is vervolgens onderwerp geweest van diverse inspraakrondes, ter advisering voorgelegd aan verschillende bestuurlijke overleggen en besproken in het kabinet. In deel 2 en 3 zijn de inspraakreacties, adviezen en het kabinetsstandpunt opgenomen. Belangrijkste aanpassing ten opzichte van deel 1 is dat er als gevolg van de bezuinigingen die voortvloeien uit de Prinsjesdagbrief, nog meer terreinen zullen worden afgestoten dan aanvankelijk de bedoeling was. Het gaat hierbij om het sluiten van de vliegbases Twenthe, Soesterberg en van het vliegkamp Valkenburg alsmede het buiten gebruik stellen van het cavalerieschietkamp op Vlieland en het luchtdoelartillerieschietkamp in de kop van Noord-Holland. Het besluit om de in Duitsland gelegerde brigade naar Nederland terug te halen heeft consequenties voor de oefenterreinbehoefte.
Doelstelling van het SMT-2 is het scheppen van de noodzakelijke ruimtelijke voorwaarden voor de gereedstelling en instandhouding van de krijgsmacht. Hierbij moet worden gedacht aan de benodigde infrastructuur voor huisvesting en locaties voor het opleiden en oefenen. Doelmatige benutting van het huidige ruimtebeslag (zoals oefen- en schietterreinen, kazernes en logistieke complexen), versterking van de ruimtelijke kwaliteit en verwerving van functies waar mogelijk, of juist scheiden waar nodig, zijn sleutelwoorden in het nieuwe structuurschema. Hierbij wordt een bijdrage geleverd aan het rijksbeleid op het gebied van ruimtelijke ordening natuur, milieu, recreatie en cultuurhistorie. Bij het opstellen van het SMT-2 zijn dan ook de Nota Ruimte, de Derde Nota Waddenzee, de Nota Belvedère alsmede de Prinsjesdagbrief betrokken.
Nou... ze vallen alleen niet aan omdat de regerende kliek dat niet wil.quote:Op maandag 28 juni 2004 20:01 schreef SHERMAN het volgende:
Dat zijn dan ook geen "risico" landen
Juist wel. De Westers-gezinde regeringen zijn een doorn in het oog voor de bevolking. De bevolking wordt steeds radicaler in dat soort landen. Extremisten zitten in alle lagen van de bevolking in bijvoorbeeld Pakistan. Dictator Musharraff houdt het niet meer, het land is een tijdbom. Het is een kwestie van tijd voordat de extremisten daar aan de macht komen. Met Egypte is het hetzelfde verhaal. Alleen is de situatie daar minder extreem. Saudies zijn wahabieten, wat inhoudt dat het de meest conservatieve moslims ter wereld zijn. Voor de buurlanden van Saudie-Arabië hetzelfde verhaal.quote:Op maandag 28 juni 2004 20:01 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Dat zijn dan ook geen "risico" landen
Pakistan, heeft volgens mij ook de T seriequote:Op maandag 28 juni 2004 21:02 schreef N_I_ het volgende:
[..]
Juist wel. De Westers-gezinde regeringen zijn een doorn in het oog voor de bevolking. De bevolking wordt steeds radicaler in dat soort landen. Extremisten zitten in alle lagen van de bevolking in bijvoorbeeld Pakistan. Dictator Musharraff houdt het niet meer, het land is een tijdbom. Het is een kwestie van tijd voordat de extremisten daar aan de macht komen. Met Egypte is het hetzelfde verhaal. Alleen is de situatie daar minder extreem. Saudies zijn wahabieten, wat inhoudt dat het de meest conservatieve moslims ter wereld zijn. Voor de buurlanden van Saudie-Arabië hetzelfde verhaal.
Aan de ene kant slecht maar aan de andere kant. Als het niet de terroristen ons aanvallen maar regeringsleider is het een stuk makkelijker om hun aanvallen te vergelden.
Als ik iets overgeslagen heb of foute informatie heb verschaft zijn jullie natuurlijk vrij om mij op mijn fouten te wijzen.
You wish.quote:Op maandag 28 juni 2004 18:29 schreef N_I_ het volgende:
Dit komt van de FlashPoint-homepage (First Person Shooter)
[..]
Dit is van een Tsjechische (??) site:
[..]
Hij doorboort dus minstens 750 mm. Dus een frontale aanval op een Abram zou misschien kunnen werken. Laat staan een aanval van boven/zij/achter-kant.
Them and what army.quote:Op maandag 28 juni 2004 20:53 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Nou... ze vallen alleen niet aan omdat de regerende kliek dat niet wil.
Die regeringen zijn niet echt stabiel, maar goed voordat het systeem instort gooit de IDF het gewoon plat![]()
Dan heeft ie een hoop litertjes inhoud of hebben ze ruimte gemaakt, 6 mensen (of hoeveel dan ook) is best veel in een tank, zeker gezien de al gelimiteerde ruimte.quote:Op maandag 28 juni 2004 18:22 schreef N_I_ het volgende:
[..]
Net of ie uit de nieuwste Star Wars film komt rollen:
[afbeelding]
[afbeelding]
Key Data
Crew 4, driver, commander, gunner, loader
Dimensions
Length with gun forward 9.04m
Width without skirts 3.72m
Height to turret roof 2.66m
Weight 65t
Engines
V-12 diesel engine 1,500hp
Performance
Maximum speed over 60km/h
Cross country speed up to 55km/h
Range 500km
Weapons
Main gun 120mm
Ammunition on board 48 rounds
Ready to fire rounds 10
Machine gun 7.62mm
Mortar 60mm
Mortar range 2,700m
Nou ik meen dat ze in '69 ook troepen hebben gezondenquote:Op maandag 28 juni 2004 22:08 schreef Piro het volgende:
Them and what army.
Saudi Arabië heeft zich nooit ergens mee bemoeid maar heeft een behoorlijke inventaris.
Genoeg om de IDF eens goed te laten nadenken of ze wel willen spelen.
Welke logistiek?quote:Op maandag 28 juni 2004 22:22 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Nou ik meen dat ze in '69 ook troepen hebben gezonden
Maar goed, hun leger haalt de grens nog niet eens ivm geen logistiek![]()
Hun piloten zijn allemaal Pakistani die niet willen vechten, deden ze in de Golfoorlog1 ook niet uit angst neergeschoten te worden![]()
Maar op papier heeft SA een intressante macht, mag ook wel voor die +35 miljard per jaar
(da's meer dan 3x het budget van Israel)![]()
Wtf. Waarom vraag je dat nog. Schiet de fuck op.quote:Op maandag 28 juni 2004 22:32 schreef SHERMAN het volgende:
Als er animo voor is dan kan ik wel even een lijstje over typen met wat voor materieel de landmacht van de SA heeft. Heb er namelijk wel een leuk boek over
Het schijnt (weet ik niet zeker hoor) dat Arabieren nog niet zo goed tegen de hitte kunnen dat ze zonder water kunnen en olie drinken.quote:Op maandag 28 juni 2004 22:27 schreef Piro het volgende:
Welke logistiek?
Prik een stok in het zand en de benzine spuit er met liters tegelijk uit.
Octaangehalte 100, Shell Pura eat your heart out.
Met dat budget winnen de Saoudis het van de Israeliers, drinken die mafkezen allemaal Evian.quote:Op maandag 28 juni 2004 22:38 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Het schijnt (weet ik niet zeker hoor) dat Arabieren nog niet zo goed tegen de hitte kunnen dat ze zonder water kunnen en olie drinken.
Het zou eigenlijk wel een lachtertje zijn als de gehele Saoudische landmacht zou omkomen van de dorst ondanks hun dure tanks en de Israeliers gewoon al die tanks intakt naar Tel Aviv zouden slepen![]()
Nogmaals gefeliquote:Op maandag 28 juni 2004 22:54 schreef Piro het volgende:
Even geheel offtopic, maar ik krijg net de mededeling dat een vriend van me vader is geworden.
Happy day!
Dat is geen misselijke inventaris zeg.quote:Op maandag 28 juni 2004 23:01 schreef SHERMAN het volgende:
Saudi-Arabie
Luchtlanding12 AH64-aanvalshelicopters 12 S70 22 UH60 15 B406CS-ondersteuningshelicopters
Totaal: 61
Pantser:315 M1A2 Abrams 290 AMX30 450 M60A3-gevechtstanks 300 AML60/90 verkenning 580 AMX10P 400 M2 Bradley-pantser-infanteriegevechtsvoertuigen 1750 M113A1/2/3 150 M3 Panhard-pantser-infanterievoertuigen
Totaal 4235
Infanterie:300 81 mm-mortieren 400 107 mm M30 110 120 mm Brandt-mortieren 300 84 mm Carl Gustav AT 100 90 mm M67 50 106 mm M40-antitank
Totaal: 1260
Artillerie:100 105 mm M101/102 50 155 mm FH70 90 M198 8 203 mm M115 voortgetrokken 110 115 mm M109A1/2 90 GCT gemechaniseerd 60 Astro-11 MLRS
Totaal 508
Raketten1000 M47 Dragon draagbare antitanks 600 HOT (waarvan 100 op AMX10P-pantserwagens) 600 TOW-antitank (waarvan 200 op VCC-1 pantserwagens) 300+ Stingers 500 Redeye draagbaar luchtdoel 40+ Crotale gemechaniseerd luchtdoel 10 CSS-2 (Chinees) ballistische middellangeafstandsraketten (geschikt voor nucleaire lading)
Cijfers zijn van 2001, en alleen van de landmacht
Paahtay!quote:Op maandag 28 juni 2004 23:02 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Nogmaals gefeli
Nee, maar op papier waren de Arabische legers gezamelijk wel vaker indrukwekkend, het Iraakse vooropquote:Op maandag 28 juni 2004 23:04 schreef Piro het volgende:
Dat is geen misselijke inventaris zeg.
Was ook lekker wat typ werkquote:Op maandag 28 juni 2004 23:04 schreef Piro het volgende:
[..]
Dat is geen misselijke inventaris zeg.
Met als enige verschil: deze tanks kunnen ook nog een olifant op een afstand langer dan 500 meter raken.quote:Op maandag 28 juni 2004 23:06 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Nee, maar op papier waren de Arabische legers gezamelijk wel vaker indrukwekkend, het Iraakse voorop![]()
Dan moet die tank wel kunnen rijden, en er iemand zijn die hem kan besturen, kan schieten en repareren als hij stuk is.quote:Op maandag 28 juni 2004 23:15 schreef Piro het volgende:
Met als enige verschil: deze tanks kunnen ook nog een olifant op een afstand langer dan 500 meter raken.
her iraakse leger was in GO 1 iets van het 3de of 5de terwereldquote:Op maandag 28 juni 2004 23:15 schreef Piro het volgende:
[..]
Met als enige verschil: deze tanks kunnen ook nog een olifant op een afstand langer dan 500 meter raken.
De VS is een factor groter dan Irak met veel meer middelen.quote:Op maandag 28 juni 2004 23:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
her iraakse leger was in GO 1 iets van het 3de of 5de terwereld
en dat is toch ook zo aan schroot geblazen door het westen
Als we kijken naar: Wat kan S-Arabie kopen en wat kan Israël kopen dan is Israel dé verliezer.quote:Op maandag 28 juni 2004 23:19 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Dan moet die tank wel kunnen rijden, en er iemand zijn die hem kan besturen, kan schieten en repareren als hij stuk is.
Ik heb er weinig vertrouwen in![]()
Your killing me, stop itquote:Op maandag 28 juni 2004 23:35 schreef Piro het volgende:
De IDF is een straatarm houwtjetouwtjeleger wat bij de gratie van de VS bestaat. Groot verschil, is het niet?
Als je kijkt wat voor een enorme bedragen aan apparatuur de Sovjets in de Arabieren hebben gestopt tijdens de koude oorlog, dat is nog meer.quote:Op maandag 28 juni 2004 23:38 schreef Piro het volgende:
Als we kijken naar: Wat kan S-Arabie kopen en wat kan Israël kopen dan is Israel dé verliezer.
Israel bestaat en de IDF heeft hun wapens en vliegtuigen alleen omdat de VS ze kortingen geeft waar menig ander land van droomt.
Wou jij zeggen dat de IDF het materiaal wat ze nu hebben konden betalen zonder de obscene kortingen die de VS ze verleent? Er is een reden dat de Mossad belang heeft hij de VS intel. Als de VS zijn handjes van Israel aftrekt dan is het afgelopen, en heel snel ook.quote:Op maandag 28 juni 2004 23:38 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Your killing me, stop it :')![]()
Jij wou zeggen dat de IDF met 7 miljard (zoiets was het geloof ik) betere trainingen kan verzorgen dan de Saoudis met 35 miljard.quote:Op maandag 28 juni 2004 23:41 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Als je kijkt wat voor een enorme bedragen aan apparatuur de Sovjets in de Arabieren hebben gestopt tijdens de koude oorlog, dat is nog meer.
Je hebt er alleen weinig aan als je over een laag opgeleid en ongemotiveerd leger beschikt.![]()
Een mooi vliegtuig zonder een goede piloot is nutteloos.
Dat kunnen ze best zelf betalen, alleen zijn ze dan ipv 8.7% van hun GDP, wellicht 20% kwijt.quote:Op maandag 28 juni 2004 23:44 schreef Piro het volgende:
Wou jij zeggen dat de IDF het materiaal wat ze nu hebben konden betalen zonder de obscene kortingen die de VS ze verleent?
Welnee, er is geen enkel Arabisch land met een bekwame strijdmacht.quote:Als de VS zijn handjes van Israel aftrekt dan is het afgelopen, en heel snel ook.
Grand Totalquote:Op maandag 28 juni 2004 23:49 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Dat kunnen ze best zelf betalen, alleen zijn ze dan ipv 8.7% van hun GDP, wellicht 20% kwijt.
Een hoop, maar niet onoverkoombaar vooral omdat ze het in het eigen land investeren en niet in het buitenland stuff kopen.
[..]
Welnee, er is geen enkel Arabisch land met een bekwame strijdmacht.
In theorie niet.quote:Op maandag 28 juni 2004 23:48 schreef Piro het volgende:
Jij wou zeggen dat de IDF met 7 miljard (zoiets was het geloof ik) betere trainingen kan verzorgen dan de Saoudis met 35 miljard.
En die reden was volgens jou?quote:Op maandag 28 juni 2004 23:52 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
In theorie niet.
De waarheid wil dat het wel zo werkt.
Er is een reden dat meer dan 1/2 van alle Saoudische tanks niet kan rijden, er is een reden dat Fahd doodsbang was voor Saddam, op papier kon SA ze zelf wel aan.
In het echt was dat wel even anders.
Ben ik het niet mee eensquote:Op maandag 28 juni 2004 23:52 schreef Piro het volgende:
Grand Total
$84,854,827,200 sinds eind 1997.
20% m'n reet.
Total Cost to U.S. Taxpayers
$134,791,507,200
Like I said.
Israel bestaat uitsluitend bij gratie van de VS.
US says no, Israel goes byebye!
Omdat het een door en door corrupt systeem is, onbekwaamheid is daar een gebruik.quote:Op maandag 28 juni 2004 23:54 schreef Piro het volgende:
En die reden was volgens jou?
Heb het ergens gelezen op een website, weet niet meer welke.quote:Ik wil overigens wel een bron zien van die aanname.
En dus toegeven dat ze hun spullen niet goed onderhouden?quote:Als de helft niet rijdt zijn ze een onnodige kostenpost en kunnen ze beter zo snel mogelijk worden verkocht.
Het hoeft niet eens op korte termijn te gebeuren of door militaire macht.quote:Op maandag 28 juni 2004 23:55 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens
En wie zou ze dan moeten vernietigen?
Bij dat bedrag zit oa ook de veel te dure hardware van de VS, als je het zelf gaat maken...
Israel kun je vergelijken met Zuid-Korea, dat kan vandaag de dag ook wel zonder de VS als ze zelf meer investeren, een kwestie van prioriteiten stellen.
Ik heb toch gelijk. En als je het er niet mee eens bent dan heb je pech.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 00:07 schreef HarigeKerel het volgende:
Tja, we zijn niet verplicht om het met elkaar eens te zijn![]()
Eat my shorts, nebbish!quote:Op dinsdag 29 juni 2004 00:13 schreef HarigeKerel het volgende:![]()
Als je dat nog 1 keer zegt ga ik het tegen je moeder zeggen!
Waar?! Waar?! Ik eerstquote:Op dinsdag 29 juni 2004 00:17 schreef Piro het volgende:
By the way, ben je toevallig werknemer bij de IDF?
quote:June 28, 2004: The Israeli answer to armored hummers is the German Dingo. This vehicle is actually a commercial Mercedes-Benz UNIMOG 4 x 4 truck with an armored body. The vehicle, with armor, weighs 4.4 tons and normally carries a driver and four passengers (although as many as seven people can squeeze in). It's roughly similar in size and capability to an armored hummer. Israel is buying a hundred of the Dingos. The vehicles will be used for patrolling hostile areas, where small arms fire and roadside bombs may be encountered. The German army has also bought 56 Dingos.
quote:June 25, 2004: Mirror, mirror, on the wall, which tank is the baddest of them all? This is a question that will touch off a major debate, particularly when one compares two tanks head-to-head. The latest such matchup is the 50-ton T-95, which is in development in Russia, versus the M1A2 Abrams, the front-line tank of the United States Army.
The T-95 is a new design. It will apparently carry a 152mm gun/missile launcher in a new turret designed to lower the silhouette even more than the current low slung T-72 series of tanks. The main gun will carry more of a punch than the 125mm gun used on current Russian tanks. This is a result of lessons learned from Desert Storm, when 125mm armor-piercing rounds bounced off M1A1 Abrams tanks, even when fired from as close as 400 meters. The other major advance will include systems designed to decoy anti-tank missiles (like the Hellfire, Javelin, and TOW). The goal is to jam the sighting systems and to confuse the aim. This also is intended to work against the sighting system for tank guns. Tanks often spend time fighting each other, and their sights work much like the sights used to target and guide anti-tank missiles. The real question is whether the T-95 will see production beyond a few prototypes. Its main competitor, the T-80UM2 ?Black Eagle,? has the advantage of being cheaper and an upgrade of the T-80, which is currently in service. The T-95 will need time to have all the kinks worked out of its design. Much of that has already been done with the basic design of the T-80, and the ?Black Eagle? will not need as much time to be ready for deployment. The T-95 has improved crew survivability over the T-72, T-80, and T-90 tanks that the Russians currently use, but that is really not saying much, given the fact that the T-72 and its successors provided practically nothing in that area.
That said, the Americans have not stood pat with the M1A1. The 69-ton M1A2 is nearing ten years old. Its major changes are not in terms of the weapons (it maintains the same weapons as the M1A1: a 120mm main gun, a 12.7mm gun for the commander, and two 7.62mm machine guns ? one coaxial with the main gun, the other mounted on the loader?s hatch), but instead, the M1A2 is designed to exchange information with other vehicles faster through IVIS (Inter-Vehicle Information System). IVIS would allow a tank crew to find out what other tank crews are seeing, and to tell those other crews what they see, but troops have reportedly found it to be inconvenient. As a result, crews of the M1A2 will have a clearer picture of the battlefield than their opponents in other tanks when IVIS is used. That pays dividends. Having a good gun is nice, but you have to know where to point it. The American crews will know faster than their opponents due to IVIS. That means they are more likely to get in the first shot. The fire-control system remains perhaps the best in the world. When an Abrams fires at a target, it is probably going to hit the target. The results will usually be fatal to its target.
The technical specifications do not tell the whole story. The real difference is made in crew quality ? and American tank crews have the decided edge over their counterparts in other countries. This is due to two factors: Combat experience in two wars since 1990, and much better training, most notably at the National Training Center. The former is arguably the best teacher in the world. It brutally shows what was done right and wrong, and grading is not on a curve. The latter is the toughest training regime in the world ? often American combat veterans have compared fighting in Desert Storm or Iraqi Freedom to the NTC, with the caveat that the Iraqis weren?t as good as the OPFOR (the 11th Armored Cavalry Regiment). Training at home bases (American tank crews fire about 100 rounds per year, in addition to demonstrations and NTC rotations) and the constant use of simulators add to the American edge in training.
The T-95, should it enter service, might have a better gun and could exceed the M1A2's 429-kilometer range (Russian tanks usually have a range of 550-650 kilometers when equipped with extra fuel tanks), but the M1A2 is superior in most other aspects by which a tank is judged, particularly in fire control, crew survivability, the IVIS system (when used), and since it is already in service. It might cost $4.3 million per tank when compared to the $1.8 million Pakistan paid for each of the 320 T-80UDs Pakistan bought from the Ukraine, but the U.S. Army, in battles like 73 Easting (where the M1A1HA-equipped Eagle Troop of the 2nd ACR under H.R. McMaster, with other units, defeated elements of the Tawakalna Division) during Desert Storm, has proven that the M1 series of tanks can win when badly outnumbered. The M1A2 still rules the battlefield, and will for the foreseeable future. - Harold C. Hutchison (hchutch@ix.netcom.com)
Ik weet geen boeken...quote:Op dinsdag 29 juni 2004 12:23 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Weet er iemand nog leuke en interessante boeken die gaan over IDF?
Een site is ook goed! Bedankt.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 12:26 schreef N_I_ het volgende:
[..]
Ik weet geen boeken...
http://www.israeli-weapons.com/
Well, ya got me.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 08:36 schreef CeeJee het volgende:
Er zijn nogal wat zaken die er bij Saoudi-Arabie en de andere Arabische landen voor zorgen dat hun militaire prestaties zo bescheiden zijn, ondanks de hoeveelheid en kwaliteit van de wapens die ze hebben.
http://www.unc.edu/depts/(...)deatkine_arabs1.html
In het kort:
-Informatie wordt geschouwd als een soort valuta die moet worden opgespaard en vastgehouden. Het delen van informatie of training betekent machtsverlies voor degene die deelt.
-Taboe op gezichtverlies zorgt voor training die moeilijke vragen en uitdagingen met een kans op een afgang vermijdt. Eenmaal op het slagveld komt de harde realiteit waar met niet op voorbereid is.
-Kloof tussen soldaten en officieren. In zo'n beetje elke oorlog die de Arabieren hebben gevoerd zijn de officieren bij de eerste nederlaag op de loop gegaan zonder zich te bekommeren om hun manchappen.
-Beslissingen gecentraliseerd op hoog niveau, daaronder durft niemand een beslissing te nemen.
-Wantrouwen buiten eigen familie/clan/machtsgroep maakt grote operaties moeilijk.
-Overdreven geheimhouding betekent dat de eenheden zelf de missie niet eens weten die ze moeten uitvoeren.
-Onverschilligheid voor veiligheid en het welzijn van de troepen.
Een paar voorbeelden:
-In 1967 raakte maarschalk 'Amer van Egypte in paniek toen de eerste berichten over de Israelische opmars in de Sinaï kwamen en beval hij een terugtocht. Op dat moment was 3/4 van het Egyptische leger daar nog intact en had nog geen schot gelost. Vervolgens ontstaat een chaotische aftocht waarbij de Israelische luchtmacht kan prijsschieten. Ook was de Egyptische ambassadeur bij de VN voorgelogen over hoe goed de oorlog wel niet ging en deed die zijn uiterste best een staakt-het-vuren resolutie van de VN te blokkeren.
-Tijdens "zwarte september" in 1970 valt Syrië Jordanië binnen met een divisie tanks om de PLO bij te staan. De Jordaanse koning Hussein zet zijn luchtmacht in tegen deze eenheid en de Syrische president Hafez Assad weigert zijn luchtmacht in te zetten. De luchtmacht vormt zijn machtsbasis en een nederlaag daarvan (vlak na 1967) zou hem de kop kosten. Dat het leger vervolgens verliest is voor hem maar een bijzaak.
Zo zijn er nog zat andere voorbeelden waarbij de papieren krachtverhouding irrelevant werd door politieke en culturele factoren.
3 crew en 8 soldaten voor beiden (Bradley = 3 crew plus 6 soldaten).quote:Op maandag 28 juni 2004 18:11 schreef Piro het volgende:
[..]
Hoeveel passen erin?
de linebacker is toch een Bradley met 2 stingermounts eraan?quote:Ik vind een gepantserd voertuig dat als primaire taak het verplaatsen van infanterie en eventueel leveren van fire support een apc.
AFV's kijk ik naar grotere dingen zoals linebacker bradleys enzo, die als primaire taak ondersteuning leveren hebben.
Er staat dat Russische tanks 500-600 km halen met extra tanks.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 12:19 schreef N_I_ het volgende:
De russen krijgen toch hun 152 mm kanon, hoewel niet op de Black Eagle maar op de T-95.
[..]
In een linebacker kan zeker weten infanterie in. De 2/4 stingermounts zitten aan de buitenkant als vervanging van STS AT (TOW) raketten.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 12:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
3 crew en 8 soldaten voor beiden (Bradley = 3 crew plus 6 soldaten).
En pure apc's zijn nooit gemaakt naar mijn weten.
de Patria (en strax Boxer mrav) is een goed (modern) voorbeeld, is een voertuig dat slechts als vervoermiddel dient met wapensystemen enkel voor zelfverdediging niet voor offensieve (infanterieondersteunende taken) een afv heeft meestal een snelvuurkanon
[..]
de linebacker is toch een Bradley met 2 stingermounts eraan?
ding is voor shorad niet voor infanterieondersteuning (kan volgens mij geeneens infanterie in), zoiets krijgen wij waarschijnlijk ook maar dan op een fennek
ding is even groot (en zwaar) als Ascod en CV90 (die beiden ook een vergelijkbare AA versie krijgen).
Wuhehehhehe.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 12:17 schreef N_I_ het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Is dat ding lelijk, ofwat?
[..]
Toevoeging: In je stukje staat dat Iraakse tankkogels op een afstand van 400 meter nog van M1A2's afstuiterden, hoe denk je dan in godsnaam dat een RPG een Abrams kan slopen?quote:Op maandag 28 juni 2004 22:06 schreef Piro het volgende:
[..]
You wish.
1. Abrams (en Leo) hebben ERA.
2. RHAe voor de Abrams tegen chemische energie is als volgt
Turret: 1,320-1,620
Lower front: 800-970
Glacis: 510-1050
Met een beetje geluk pak je hem met een RPG 29 op de glacis. Frontaal kun je het schudden.
T-72 = 550=650 kmquote:Op dinsdag 29 juni 2004 12:39 schreef Piro het volgende:
[..]
Er staat dat Russische tanks 500-600 km halen met extra tanks.
Hoeveel km is het zonder die tanks?
Heeft litouwen een T90 dan?quote:Op dinsdag 29 juni 2004 12:47 schreef N_I_ het volgende:
[..]
T-72 = 550=650 km
T-80U = 400 km
T-80BW = 370 km
T-90 = 700 km
Bron: www.army.lv
Hehe je hebt ook van die 'Dubbel traps raketten'. Ik weet niet hoe ze precies werken maar het principe is hetzelfde als bij de nieuwste russische AK-nogwat. Die AK schiet 2 kogels achter elkaar af, de eerste kogel maakte een breuk in de armour, de andere beukt er doorheen. (die AK schieten zelfs door keramische platen heen, in body armour hè).quote:Op dinsdag 29 juni 2004 12:46 schreef Piro het volgende:
[..]
Toevoeging: In je stukje staat dat Iraakse tankkogels op een afstand van 400 meter nog van M1A2's afstuiterden, hoe denk je dan in godsnaam dat een RPG een Abrams kan slopen?
Litouwen? De site gaat over russische bewapening. En ik zet alleen neer wat er op die site staat.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 12:49 schreef Piro het volgende:
[..]
Heeft litouwen een T90 dan?
700 km is wel obsceen veel voor een tank. Of hij heeft een assload aan benzine mee, of het ding bezuinigt op gewicht (en dus pantser)
point remains the samequote:Op dinsdag 29 juni 2004 12:41 schreef Piro het volgende:
[..]
In een linebacker kan zeker weten infanterie in. De 2/4 stingermounts zitten aan de buitenkant als vervanging van STS AT (TOW) raketten.
# Level III ( High-Powered Rifle)quote:Op dinsdag 29 juni 2004 12:50 schreef N_I_ het volgende:
[..]
Hehe je hebt ook van die 'Dubbel traps raketten'. Ik weet niet hoe ze precies werken maar het principe is hetzelfde als bij de nieuwste russische AK-nogwat. Die AK schiet 2 kogels achter elkaar af, de eerste kogel maakte een breuk in de armour, de andere beukt er doorheen. (die AK schieten zelfs door keramische platen heen, in body armour hè).
.lv is geen Russiche TLD.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 12:52 schreef N_I_ het volgende:
[..]
Litouwen? De site gaat over russische bewapening. En ik zet alleen neer wat er op die site staat.
quote:Why Older is Better for Heavy Bombers
by James Dunnigan
May 22, 2004
Discussion Board on this DLS topic The U.S. Air Force sees a bright future for heavy bombers, even though it is unclear what the design of the next one will be like. But the heavy bomber is still considered a valuable asset because of its impressive performance in Afghanistan and Iraq. In both cases, a small number of heavy bombers did most of the damage. This was thanks to long range, long ?loiter tine? (how long the bomber could just circle in the sky waiting for a bomb request) and large bomb load. The 2003 Iraq campaign brought in eleven B-1B's, four B-2A's and 28 B-52H's. These 43 aircraft flew some 500 missions, and were responsible for dropping a third of the bombs that hit targets during the campaign. Also, the increased dependence on Special Forces and commando operations make the heavy bombers particularly attractive. With them, you can put a Special Forces or commando team anywhere on the planet, and have one or more heavy bombers overhead with a load of smart bombs. This does wonders for the performance, and morale, of the troops below.
The unexpected success of the heavy bombers was largely the result of the effectiveness of the new JDAM GPS (space satellite) guided bombs. Unlike the earlier, laser guided, smart bombs, JDAM could ignore weather and did not need someone on the ground, or in the air, pointing a laser at the target (to provide reflected laser light that the bomb?s guidance system homed in on.) With JDAM, the bomber merely had to be close enough to the target (meaning within about 40 kilometers) for the bomb to be dropped. GPS simply went to a specific location and detonated. No laser needed. Bad weather and dark of night were not a problem. At the same time, the troops on the ground had better GPS, radio and laser range-finder equipment. With the latest gear, the guy on the ground looked through what appeared to be binoculars. But these binoculars contained a laser range finder and GPS. Press a button to get the range and GPS location, press another button to send the GPS data to the bomber overhead. The bomber pilot pressed a button to transfer the GPS data to a bomb, then released the bomb. In 2001, the equipment was rather more crude and cobbled together, but the potential for ?point (the binoculars) and press some buttons? was there. All this meant that the most useful type of bomber, for the ground troops, was one that could carry lots of bombs, and circle the area for hours, waiting for requests to release a bomb. The ground troops never knew exactly when they would need another smart bomb, but it was important that when they needed one, it would be instantly available. The heavy bombers were the best for this kind of work. They carried lots of bombs and could stay in the air longer than smaller warplanes. JDAM was more accurate than any air force bombing, ever. After decades of getting hit, by accident, with less accurate air force bombs, American troops were now enthusiastic about American bombers. JDAM is a bomb that is considered "safe," for the users on the ground.
The air force has, since 2001, been rapidly upgrading all three of its heavy bombers (B-1, B-2 and B-52) with the latest electronics and bomb racks so that all the current smart bombs can be carried and used. This includes not just JDAM, but also JASSM (AGM-158, the Joint Air-to-Surface Standoff Missile). This is a 2,300 pound missile with a 1,000 pound warhead and a range of 350 kilometers. And then there is SDB (Small Diameter Bomb), a 250 pound JDAM which is 70 inches long and 7.5 inches in diameter. With special bomb racks, heavy bombers can carry over 200 SDBs at a time. That means 200 targets can be attacked in one sortie.
Until it was discovered just how effective JDAM was on the battlefield, the heavy bombers had been largely ignored when it came to upgrades. B-52s were carrying a lot of 1980s era computers (think Commodore 64 class, current CPUs provide over 5,000 times as much computing power). That has all changed now.
Because of the effectiveness of the heavy bomber, not many of them needed. The air force plans to maintain a force of about 100 of them (20 B-2s, 40 B-1s and 40 B-52s) with another 60 B-1s and B-52s held in readiness to replace losses. The B-52?s, built in the early 1960s, can remain in service for another 40 years. The B-52 is also the cheapest and most reliable of the heavy bombers. The B-1 and B-2 were designed and built to ?replace? the B-52, but have been outperformed, in actual practice, by the older aircraft. Plans to build another heavy bomber to replace the B-52 are currently on hold. The B-52s ultimate replacement might be a large UAV that could stay in the air for days at a time.
Is geen onzin. Er stond laatst een artikel over op strategypage. Ben ik nu naar op zoek.quote:dat ie door keramisch materiaal schiet is dan ook onzin.
Whehehe, wie is 'ze', de Duitsers?quote:Op dinsdag 29 juni 2004 12:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
point remains the same
Dingo is trouwens een supervoertuig ... niet voorgevechten maar voor patrouillegang in steden, beestje is echt zwaar gepantserd (hummvee piloten krijgen er rode oortjes van) in Kabul is er een keer 1 tegen een paar rpg's gereden zonder al te veel problemen
en hij is gewoon imponerend voor de locals, in Kabul was er op een gegeven moment bij een politiebureau een relletje omdat de agenten corrupt waren oid, zijn ze met een dingo gewoon door de opengebroken poort (vermoedelijk tijdens een 'vuurgevecht') naar binnen gereden en het volk weggebluft en de agenten gearresteerd
Read it.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 13:05 schreef N_I_ het volgende:
[..]
Is geen onzin. Er stond laatst een artikel over op strategypage. Ben ik nu naar op zoek.
UAV's?quote:Op dinsdag 29 juni 2004 13:03 schreef N_I_ het volgende:
Voor Piro omdat hij zo verbaasd was dat de oude B-52 nog 40 jaar mee moet gaan:
[..]
ja ... dat zijn de enigen die gek genoeg zijn om erin te stappen want je staat hoe je het ook went of keert voor lulquote:Op dinsdag 29 juni 2004 13:05 schreef Piro het volgende:
[..]
Whehehe, wie is 'ze', de Duitsers?
Er stond zelfs een artikel over op de beruchte stormfront-site. Ik kan niks op strategypage vinden maar ik weet 100% zeker dan ik gelijk heb.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 13:08 schreef Piro het volgende:
[..]
Read it.
Als standaard level III armor tegen 6 schoten 7.62x51 beschermt dan wil ik weten wat voor superkogel die 5.45x39 is als ie binnen twee schoten door keramische platen heenslaat.
quote:NIKONOV ASSAULT RIFLE AN-94
The Nikinov assault rifle AN-94 is a weapon of the new generation.
It is superior to all known models by 1.5 times as to combat effectiveness, due to the essential improvement of automatic fire accuracy from unstable (standard) positions.
High results of firing are ensured by the use of the blowback shifted pulse.
The assault rifle makes it possible to deliver single fire, a fixed two-shot burst (1,800 RPM), and fully automatic variable fire (1,800 and 600 RPM).
SPECIFICATIONS
Cartridge with regular ball bullet and tracer bullet5.45x39
Weight, empty and without magazine, kg3,85
Length, with stock extended, mm943
Length, with stock folded, mm728
Sighting range, with open sights, mm700
Direct shot range of firing, m
- at chest silhouette target 440
- at running silhouette target 625
Muzzle velocity, m/s900
The folding buttstock makes the assault rifle convenient for handling on march, landing and transporting.
The assault rifle is designed with bayonet mounting lugs and the underbarrel grenade launcher GP-25. The assault rifle can be easily accommodated into the firing ports of various combat vehicles (BMP, BMD and helicopters).
The assault rifle may be complete with a detachable night optical sight, as well as with tritium dotts for firing in the twilight.
quote:The ceramic body armour worn by patrolling squaddies in the Gulf has been rendered obsolete by a deadly new rife being bought by Muslim terrorists and their Zakat-cash rich sympathizers.
Stocks of Russian AN-94 rifles are being sought out on the black-market and ?porous? military warehouses in Russia.The AN-94 takes two seconds to fire a two-round burst of armour piercing ammunition. The ?two round burst? design is deliberate.
It allows the first bullet to crack the ceramic as the kinetic energy is dissipated, and the second round following rapidly on the same trajectory punches through the weakened armour at the virtually the same point to render our body armour useless against islamic terrorism.
The PG7VR (RPG round) working on a similar double-whammy principle can punch through reactive armour on Tanks. (Dit stukje bedoelde ik met dubbeltraps raketten)
These will be favoured weapons at the fortified mosques being rapidly erected in countries under colonization by the ?Ummah?. The events in Thailand yesterday when ?innocent Muslim civilians from the community? launched simultaneous massed murder raids at Police stations and other citizens is a foretaste;
An indication of what is surely in store for Britain unless the de facto policy of unrestricted asylum combined with the scandal of ?arranged marriages?(importing 'relatives' scam) facilitating the massive Asian colonization of the UK is firmly countered and reversed.
Haha daar moet je niet zoveel aandacht aan besteden. En dubbeltrapse (RPG) raketten bestaan dus echt. Ik zal daar wat later informatie over posten. Piro komt ook zo met een reactie op de AN-94.quote:kijk wat ze allemaal hebben, we moeten de moslims het land uitzetten (en hun landjes uitschieten) voor ze het gaan gebruiken!!!
# Level III ( High-Powered Rifle)quote:Op dinsdag 29 juni 2004 13:57 schreef N_I_ het volgende:
Stormfront(
)
[..]
[..]
![]()
![]()
Wat zei je ook alweer Piro?
![]()
Nee, het leger is allemaal mooi en aardig maar ik ga me niet laten afschietenquote:Op dinsdag 29 juni 2004 00:17 schreef Piro het volgende:
By the way, ben je toevallig werknemer bij de IDF?
Als je doodgaat ben je een slechte soldaat.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:13 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Nee, het leger is allemaal mooi en aardig maar ik ga me niet laten afschieten
Ben ook geen Israelier
Ach, het eerste wat je doet bij een granaataanval is heel dapper de persoon met de hoogste rang op het ding duwen.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:17 schreef sp3c het volgende:
tenzij je posthuum onderscheiden wordt
ik persoonlijk zou wegduikenquote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:18 schreef Piro het volgende:
[..]
Ach, het eerste wat je doet bij een granaataanval is heel dapper de persoon met de hoogste rang op het ding duwen.
Levend zonder medaille heb ik liever dan mijn naam op een oorlogsmonument terwijl ik in de kist lig.
Laat me raden, je bent officier?quote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik persoonlijk zou wegduiken
nee verstandigquote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:24 schreef Piro het volgende:
[..]
Laat me raden, je bent officier?.
quote:It allows the first bullet to crack the ceramic as the kinetic energy is dissipated, and the second round following rapidly on the same trajectory punches through the weakened armour at the virtually the same point
quote:At the present time the AN-94 is considered as the "professionals' choice", and is used in limited numbers by the elite forces of the Russian Army, police and Internal Affairs Ministry
Bronquote:The trained professional warrior can use the 2-rounds burst capability of AN-94 to the great degree of success, but prior to this, a lot of time and resources should be spent to train this professional soldier to use AN-94 effectively. Unlike the more common designs, like the Russian Kalashnikov or American M16 rifles and others, the AN-94 internals are not "user friendly", and it took weeks, if not months, to get used to this rifle, its assembly / disassembly and maintenance procedures. It is also more expensive to made and maintain, than the AK-74.
Gamma.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:30 schreef N_I_ het volgende:
De truc zit hem juist in het feit dat er bijna geen recoil is na het eerste schot en de kogels komen bijna gelijktijdig uit de 'muzzle'.
[..]
[..]
[..]
Bron
Ik kan niks vinden over de 'penetration'-power van de AN-94, helaas. Dat artikel van stormfront is mijn enige bron. Ik dacht dat strategypage daar ook iets over zei maar ik had het mis. Tsja, keramische platen is misschien te hoog gegrepen maar je moet toegeven dat de '2-round-burst' zoals die op de AN revolutionair is.
700m maximum en weegt 3.85 kg.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:33 schreef sp3c het volgende:
wat is het bereik en het gewicht van de an94?
valt me nog mee f2000 schiet 200 meter verder en is iets lichter ... ik dacht dat al die high tech het ding zwaarder zouden makenquote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:36 schreef Piro het volgende:
[..]
700m maximum en weegt 3.85 kg.
Tot hoever je accuraat kan schieten staat niet vermeld, zal wel om en nabij de 4-500 meter liggen aangezien de SVD 600-650 meter haalt.
High tech?quote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:41 schreef sp3c het volgende:
[..]
valt me nog mee f2000 schiet 200 meter verder en is iets lichter ... ik dacht dat al die high tech het ding zwaarder zouden maken
ja maar toch die kogels zijn naar het schijnt revolutionair ... als het niet high tech is dan moeten er drawbacks aanzitten (gewicht, range) anders gebruikte iedereen het wel onderhand.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:42 schreef Piro het volgende:
[..]
High tech?
Wat klets je nou man, gewoon een gimmick, niks hightechs aan.
Rusland en hightech is zoiets als Palestijnen in de IDF.
maar op zijn hollands is het een karabijnquote:a rugged, gas operated, hand held, shoulder fired, magazine fed, semi-automatic Custom Tactical / Sniper / Target / Counter-Terrorist weapon for the specialized soldier
5.45 is niet meer of minder revolutionair dan 5.56, dus wat dat betreft...quote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja maar toch die kogels zijn naar het schijnt revolutionair ... als het niet high tech is dan moeten er drawbacks aanzitten (gewicht, range) anders gebruikte iedereen het wel onderhand.
Canadezen hebben ook iets nieuws uitgevonden
[afbeelding]
[..]
maar op zijn hollands is het een karabijn
Maar de russen hebben hier al jaren geleden een countermeasure tegen gevonden:quote:Troops install cagelike armor to fend off attacks
The News Tribune - Tacoma, WA ^ | Wednesday, November 19, 2003 | MICHAEL GILBERT
Posted on 11/19/2003 5:11:35 AM PST by Cannoneer No. 4
CAMP UDAIRI, Kuwait - Pfc. Gerard Minnitto normally packs a light machine gun, but these days the Stryker brigade infantryman from Tacoma is turning a wrench.
He's among the soldiers and General Dynamics contractors working around the clock to bolt slat armor onto the brigade's fleet of more than 300 Strykers before they move up into Iraq.
The armor - each looking like a great green cage - is meant to protect the $2 million vehicles and the soldiers inside from rocket-propelled grenades. The inexpensive shoulder-fired RPGs are ubiquitous in Iraq and have killed dozens of U.S. troops.
Naturally, Minnitto and his buddies hope the awkward-looking steel contraptions will do the trick, absorbing the worst of the RPGs like a catcher's mask does a baseball. They're optimistic, although a bit skeptical.
And when you get right down to it, there's only one way to find out for sure.
"When I see the first time an RPG hits it," the Mount Tahoma High School graduate said, "then I'll know whether it works."
The idea behind the cage armor goes back at least to his days in Vietnam, said John Funk, the General Dynamics logistics support manager. Troops in that war improvised with chicken wire and other means to counter the RPG threat.
The idea is to detonate the grenade away from the vehicle and prevent its hot chemical reaction from boring through and causing burns, shock and shrapnel wounds.
The Army is working with General Dynamics, the Stryker manufacturer, on a kind of plate armor that will defeat RPGs. But that's not due until the Army develops the third of its six planned Stryker brigades in 2005.
The Army and the contractor have been working on the interim slat armor solution for about nine months, said Maj. Todd Thomas from the Stryker program management office at the U.S. Army Tank and Automotive Command in Warren, Mich.
Thomas has deployed to Kuwait with the brigade and will go north with it to Iraq, where he will work out of a repair and maintenance yard.
So will about 50 of the 100 or so General Dynamics mechanics who are working with about 50 Stryker soldiers to prepare the vehicles for combat duty. For now, they're set up in two new "sprung shelters" - big bubble hangars with room to comfortably fit eight Strykers each.
The work, which began last week, ought to take about 14 days, Thomas said. He doesn't know how much the additional armor cost to develop and install.
The soldiers are mostly infantrymen like Minnitto, temporarily assigned to the slat armor detail.
"It sounds good to me," said Pfc. Gabriel Deroo, a light machine gunner from Paw Paw, Mich. "I mean, any extra armor is good."
Spc. Rod "Buster" Potter, a Stryker vehicle commander from Caldwell, Idaho, said he gets the concept behind the armor. But he said he'd feel better if he'd seen a live test demonstration or a video of the slats in action.
Thomas said the armor has been tested.
"They did test it, and it did very well in testing," he said. "We have a high sense of confidence."
The extra armor weighs about 5,200 pounds, [emphasis Cannoneer No. 4's] about 3,000 pounds lighter than the add-on anti-RPG armor that's under development for later Stryker brigades, said Howard Warner, another official with the General Dynamics logistics support team.
Soldiers said they figure the heavy armor cages, sticking a foot and a half off the front, rear and sides, may cut into the Stryker's speed and maneuverability.
But they recounted an incident from their last training exercise before they left Fort Lewis in which a Stryker hit a ditch and was saved from rolling over by the bulky slat cage.
And while some think the cage is ugly, Potter said he thinks it might help discourage adversaries in Iraq.
"I think it looks intimidating," he said.
Ugly. Intimidating. Whatever.
"I don't care what it looks like," said Pvt. Joshua Blankenship, "as long as it keeps us safe."
Michael Gilbert: mjgilbert41@yahoo.com
(Published 12:01AM, November 19th, 2003)
Gewone RPG-7quote:Back to reality, this looks innovative and hopefully will save lives....until some type of warhead is designed for the RPG to defeat the cage and contiue on to the armour.
They're way ahead of you, the dual-charge PG7VR should handle that task just fine. Intended to blast through reactive applique armor, the first smaller explosive charge clears the way for the second. But that shouldn't be much of a problem; the primary threat we're faced with is the ammunition and rockets already distributed in-country and in the hands of those who would attach Americans.
Dubbeltrapse RPG roundquote:PG-7VL, for RPG-7 grenade laucher
The round is desingend to combat all types of modern tanks and other armour material..
.................................................................................
..........................................
................. (onleesbaar)
The round feature:use of unmodified organic RGP-7 grenade laucher.
Calibre: 90 mm
Weigh 2.5 kg
Accuracy range: 300 m
Penetration (m):
brick: 1.5
onleesbaar voor mij: 1.1
quote:PG-7VR anti-tank round, designed for RPG-7V1 grenade laucher.
The round is designed to combat all types of tanks, including those provided with Explosive Reactive Armour. And suppres manpower located in brick and concrete buildings and structures. It's capable of penetrating reïnforced concrete and brick walls 1.5 meter thick.
The round feature:size of organic RPG-7 grenda launcher, with modified sighting equipment. Warhead is of a random type.
Calibre: 105 mm
Weight: 4.5 kg
Accurate firing range: 200 m
Vast wel, maar dan in Amerikaanse dienst.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:54 schreef sp3c het volgende:
zijn ook Canadezen in bv Vietnam actief geweest
Ik ook, aangezien de eerste dappere Fransman nog geboren moet worden.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 15:23 schreef sp3c het volgende:
mjah das ook wel weer zo ja ... never mind
toch zijn Canadezen goede gasten, ik loop liever achter 1 canadees dan achter 10 Fransen aan
1.1 meter tegen gewapend beton is trouwens nutteloos aangezien tanks niet uit gewapend beton bestaan.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 15:12 schreef N_I_ het volgende:
Even terugkomen op de dubbeltrapse raketten. Amerikanen proberen een soort kooi rondom hun Strykers te maken zodat de RPG op de kooi ontploft.
Stryker:
[afbeelding]
[..]
Maar de russen hebben hier al jaren geleden een countermeasure tegen gevonden:
[..]
Gewone RPG-7
[..]
Dubbeltrapse RPG round
[..]
[afbeelding]
ANZACquote:Op dinsdag 29 juni 2004 15:12 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Vast wel, maar dan in Amerikaanse dienst.
Het Australische leger was er wel.
Nou ik ook, zolang ze maar niet uit Quebec komenquote:Op dinsdag 29 juni 2004 15:23 schreef sp3c het volgende:
toch zijn Canadezen goede gasten, ik loop liever achter 1 canadees dan achter 10 Fransen aan
*ril*quote:Op dinsdag 29 juni 2004 15:30 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Nou ik ook, zolang ze maar niet uit Quebec komen![]()
ja het blijven halve Fransen natuurlijk dus je moet uitkijken achter welke je aanlooptquote:Op dinsdag 29 juni 2004 15:30 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Nou ik ook, zolang ze maar niet uit Quebec komen![]()
Over dat systeem heb ik ergens nog een artikel staan in een tijdschrift.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 12:50 schreef N_I_ het volgende:
[..]
. Ik weet niet hoe ze precies werken maar het principe is hetzelfde als bij de nieuwste russische AK-nogwat. Die AK schiet 2 kogels achter elkaar af, de eerste kogel maakte een breuk in de armour, de andere beukt er doorheen. (die AK schieten zelfs door keramische platen heen, in body armour hè).
quote:Op dinsdag 29 juni 2004 15:27 schreef Piro het volgende:
[..]
1.1 meter tegen gewapend beton is trouwens nutteloos aangezien tanks niet uit gewapend beton bestaan.
Hoe is de penetratie tegen pantser?
quote:The PG-7/-7M grenade, with a shaped-charge warhead, has armor penetration of 330 millimeters.
Je hoeft ook geen Israelier te zijn om bij IDF te kunnen gaan.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:13 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Nee, het leger is allemaal mooi en aardig maar ik ga me niet laten afschieten
Ben ook geen Israelier
quote:Name
PG-7VL
Penetration
Armor (mm) 600,Brick (m) 1.7, Reinforced Concrete (m) +1.1
quote:Name
PG-7VM
Penetration
Armor (mm) 330
600 mm Armour dus.quote:Name
PG-7V
Penetration
Armor (mm) 330
Wel een Jood of een Israelier, niet Joodse buitenlanders mogen normaal gesproken alleen bij de para-militaire grenswachtquote:Op dinsdag 29 juni 2004 15:50 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Je hoeft ook geen Israelier te zijn om bij IDF te kunnen gaan.
Schiet hooguit een APC aan scherven dus.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 15:46 schreef N_I_ het volgende:
[..]
[..]
Je moet wel Jood zijn inderdaad en niet ouder als 25 jaar zijn. Anders kom je alleen voor andere onderdelen in aanmerking.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 15:54 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Wel een Jood of een Israelier, niet Joodse buitenlanders mogen normaal gesproken alleen bij de para-militaire grenswacht
Zo zijn we niet getrouwd. Beide zijn twee verschillende raketten.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 15:51 schreef N_I_ het volgende:
[..]
[..]
[..]
600 mm Armour dus.
Namequote:Op dinsdag 29 juni 2004 15:54 schreef Piro het volgende:
[..]
Schiet hooguit een APC aan scherven dus.
Hoogstens. Tenzij er iets is wat meer armor dan een APC heeft maar minder dan een tank.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 15:59 schreef N_I_ het volgende:
[..]
Name
PG-7VL
Penetration
Armor (mm) 600,Brick (m) 1.7, Reinforced Concrete (m) +1.1
Nouja, hooguit... minstens.
Een soort molotov-cocktail en een RPG in een. Zeer effectief in mijn ogen.quote:RPO & RPO-A Recoilless Flame-thrower
The RPO flame-thrower is a shoulder fired weapon. It fires a rocket-propelled napalm round. The
RPO is reusable and can be fired at a rate of one shot per minute. It weighs 3.5 kilograms and is 1.44 meters long. The RPO-A is 0.92 meters long and contains only one half as much incendiary mixture as the RPO. This improved version is a disposable weapon. It can be fired by one operator at an estimated two shots per minute. The RPO is capable of firing 4 liters of incendiary mixture to a maximum effective range of 180 to 200 meters. The range and accuracy of the RPO-A are two to three times higher than that of the RPO. Both flame-throwers are effective as antitank weapons, "bunker-busters," and against troop formations. Both models may be present in some former Soviet airborne and first-line ground forces units
Kom op zeg.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 16:03 schreef N_I_ het volgende:
Dit wapen lijkt me wel vet.
[..]
Een soort molotov-cocktail en een RPG in een. Zeer effectief in mijn ogen.
Gezellig.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 15:56 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Je moet wel Jood zijn inderdaad en niet ouder als 25 jaar zijn. Anders kom je alleen voor andere onderdelen in aanmerking.![]()
Para-militaire grenswacht lijkt me overigens ook niet verkeerd!
Wanneer ga je naar Eilat?quote:Op dinsdag 29 juni 2004 16:08 schreef Piro het volgende:
[..]
Gezellig.
SHERMAN, Harigekerel en CMT bij de grenswacht..
Tip: probeer zo dicht mogelijk bij Eilat te werken.
Kom je mij vast nog wel tegen genietend van mijn buitengewoon royale vakantiedagen.
quote:Op dinsdag 29 juni 2004 16:07 schreef Piro het volgende:
[..]
Kom op zeg.
Vlammenwerpers waren cool in RTCW maar hebben hun nut echt verloren.
200 meter met een hoop lompe rotzooi op je rug is niks, hoeft maar een bovengemiddelde schutter zijn XM8 op je te richten en je kan het shaken voordat je in bereik komt.
Het is niet echt een vlammenwerper btw.quote:een hoop lompe rotzooi op je rug is niks
quote:RPO Rys 122mm
The RPO Rys (Lynx) is a shoulder-fired reusable weapon that fires a rocket-propelled encapsulated napalm warhead. Introduced in the late 1970s, it was designed to replace the LPO-50 flamethrower. The RPO is carried in two parts that must be connected to fire (the rocket is packed in a disposable tube a la SMAW). The napalm in the RPO ignites at the initial stage of the flight and upon impact burning pieces are scattered all over the target. The area affected is 4 yards wide and 30 yards long from the point of dispersion. Allthough still in use by Flamethrower Battalion (Encapsulated) at Corps or Army level, the RPO has generally been replaced by the RPO-A series (RPO-A/D/Z). The RPO is usually issued as a pack containing the launcher and two rockets (48.5 lbs.$4,000).
quote:RPO-A Shmel 93mm
A follow-on to the RPO, the RPO-A Shmel (Bumblebee) is one-shot, disposable, shoulder-fired weapon. It was introduced in 1984 and is issued one per platoon for airborne and naval infantry and one per squad (BMP) for mechanized troops. The RPO-A launch tube is easy to recognise since it's the only Russian weapon of this type with camouflage pattern. The RPO-A rocket has a thermobaric (enhanced blast explosive) warhead; the demolition effect corresponds to the 122mm HE artillery or 120mm mortar projectile. An excellent weapon for urban combat, the RPO-A has been used in Afghanistan, Tajikistan and Chechnya. The RPO-Z rocket has an illuminating/incendiary warhead and the RPO-D rocket has a red phosporus/smoke warhead. The RPO-A series weapons come in a two-round carrier/pack (48.5 lbs. $2,000).
Mossad is mensen aan het werven. http://www.mossad.gov.il/Mohr/MohrTopNav/MohrEnglish/MohrAboutUs/quote:Op dinsdag 29 juni 2004 16:11 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Wanneer ga je naar Eilat?
Maar zonder gein: Toch trekt het me op de een of andere manier IDF. Sommige mensen hebben dat met het vreemdelingenlegioen, ik met IDF, omdat je dan aan het strijden bent voor een goed doel ipv dat je oorlogjes uitvecht waar de Fransen hun eigen handjes niet aan willen branden.
Als jullie daar zijn, omdat ik dan wel vakantie hebben en jullie niet.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 16:11 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Maar zonder gein: Toch trekt het me op de een of andere manier IDF. Sommige mensen hebben dat met het vreemdelingenlegioen, ik met IDF, omdat je dan aan het strijden bent voor een goed doel ipv dat je oorlogjes uitvecht waar de Fransen hun eigen handjes niet aan willen branden.
israeli boarderguard doet nix meer dan rondjes rijden langs de grens, over het algemeen in bezet gebied waar zelfs Israelische militairen het niet mee eens zijn en stukgeschoten worden ... je krijgt nagenoeg geen training, slechte bewapening/betaling, je vecht niet, je doet niets dan rondjes rijden en af en toe vanuit je voertuig wat schieten op gebouwen langs de weg vanwaaruit je iedere patrouille weer wordt beschotenquote:Op dinsdag 29 juni 2004 16:11 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Even so.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 16:11 schreef N_I_ het volgende:
[..]
[..]
Het is niet echt een vlammenwerper btw.
[..]
[afbeelding]
[..]
[afbeelding]
Lelijk kreng.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 16:13 schreef sp3c het volgende:
eilat ..... hmmmm
[afbeelding]
INS Eilat![]()
![]()
![]()
![]()
wij moeten ook korvetten hebben ... kun je leuk mee op de foto
Je mag dus ook als niet Jood bij de IDF.quote:Since 1957, at the request of their community leaders, IDF service has been mandatory for Druze and Circassian men, while the number of Bedouin joining the career army increases steadily.
Zo is de hele IDF.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 16:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
israeli boarderguard doet nix meer dan rondjes rijden langs de grens, over het algemeen in bezet gebied waar zelfs Israelische militairen het niet mee eens zijn en stukgeschoten worden ... je krijgt nagenoeg geen training, slechte bewapening/betaling, je vecht niet, je doet niets dan rondjes rijden en af en toe vanuit je voertuig wat schieten op gebouwen langs de weg vanwaaruit je iedere patrouille weer wordt beschoten
waarom denk je dat er zoveel niet joden bijzitten?
als je wil vechten voor een goed doel moet je arts zonder grens worden, je moet niet bij de IDF gaan simpelweg omdat die moslims doodschieten.
die shit is alleen voor avonturiers imo en die moeten heel goed nadenken waar ze mee bezig zijn
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |