Schenk allemaal uw zoons en dochters maar!quote:NOS Nieuws • vandaag, 11:55
Defensie werkt door aan opkomstplicht bij onvoldoende militairen
Als de internationale veiligheid verslechtert of als defensie er veel taken bijkrijgt, bijvoorbeeld van de NAVO, dan moet het mogelijk zijn bepaalde dienstplichtigen op te roepen. Defensie werkt daarom verder aan een zogenoemde selectieve opkomstplicht. Dat meldt staatssecretaris Boswijk van Defensie aan de Tweede Kamer.
Bij een selectieve opkomstplicht worden alleen dienstplichtigen opgeroepen die op dat moment volgens defensie nodig zijn. De opkomstplicht wordt wat Boswijk betreft opgedeeld in fases. Van het verplicht geven van informatie aan Defensie over je geschiktheid tot het verplicht deelnemen aan een keuring en het in dienst gaan als militair.
17-jarigen krijgen nu al een enquête van defensie toegestuurd die ze op basis van vrijwilligheid kunnen invullen. Daar worden vier fases aan toegevoegd die steeds verplichtender worden, afhankelijk van hoeveel en hoe snel defensie militairen nodig heeft. Naast vrijwillig de enquête invullen zijn dat verplicht de enquête invullen, verplicht reageren op een uitnodiging, verplicht meedoen aan een selectie, en als uiterste verplicht in dienst treden.
Zeer gevoelig onderwerp
Het is niet voor het eerst dat de selectieve opkomstplicht ter sprake komt. Boswijk heeft daar in maart van dit jaar al een debat over gevoerd met de Tweede Kamer. Daarin uitten onder andere Pro en de SP bezwaren. In zijn voortgangsbrief aan de Kamer noemt Boswijk het "een zeer gevoelig onderwerp" maar zegt dat het kabinet het niettemin nodig vindt.
Het uitgangspunt blijft dat defensie werkt met beroepsmilitairen aangevuld met reservisten, op basis van vrijwilligheid. Maar defensie moet zich voorbereiden op situaties dat dat niet meer voldoende is, zegt hij.
In Nederland bestaat nog steeds dienstplicht voor mensen van 17 tot 45 jaar. Maar dienstplichtigen worden niet meer opgeroepen, de opkomstplicht is sinds 1997 opgeschort. In de plannen van defensie wordt gewerkt aan nieuwe wetgeving als dienstplichtigen weer opgeroepen gaan worden.
Zo moeten jongeren de keuze krijgen wanneer ze hun dienstplicht vervullen. Niet meer verplicht vanaf 18 jaar, maar ergens tussen hun achttiende en zevenentwintigste. Die dienstplichtigen krijgen een opleiding van zes maanden: de Nationale Weerbaarheidstraining. In de nieuwe wetgeving worden ook regels opgenomen voor uitzonderingen, vrijstellingen en gewetensbezwaarden.
Positieve prikkels
Ook moet er nog uitgewerkt worden hoe de overheid reageert op mensen die geen gehoor geven aan hun oproep van defensie. Boswijk spreekt van "positieve prikkels, sancties, eventuele tegemoetkomingen, rechtsbescherming en de verwerking van persoonsgegevens". Wie weigert dienst te doen kan dus een straf krijgen.
Het wetgevingstraject en de organisatie rondom de selectieve opkomstplicht gaat jaren duren. Tot die tijd wil defensie met duidelijke opleidingstrajecten en meer oog voor persoonlijke voorkeuren, vaardigheden en opleidingswensen zo veel mogelijk vrijwilligers bereiken.
Boswijk zegt te begrijpen dat het nieuwe plan effect heeft op de samenleving. Daarom wil hij de komende tijd de maatschappelijke discussie voeren en in gesprek gaan met jongeren.
Eind september debatteert de Tweede Kamer verder over het onderwerp.
Als je richt heb je 1 oog dichtquote:Op zaterdag 12 september 2026 13:24 schreef vosss het volgende:
Ps: ik doe wegens bekende redenen niet mee.
Ik ben 45+quote:Op zaterdag 12 september 2026 13:27 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Als je richt heb je 1 oog dicht
Dus helaas, we komen u als eerste halen.
Gr gr generaal Onno Eichelsheim
Je schrijft Moskou verkeerd...quote:Op zaterdag 12 september 2026 13:28 schreef Strijder_ het volgende:
Ziek. Blijf van onze kinderen af. Laat die haatdwerg in kiev eens vrede maken
Hopelijk wordt jij opgeroepen. Dat zou de perfecte karma zijn.quote:Op zaterdag 12 september 2026 13:25 schreef Mikeytt het volgende:
Een ieder die meewerkt aan het invoeren van een opkomstplicht moet naar het gesticht.
Zover ik weet is de bedelende haatdwerg in kwestie helemaal niet bereid om naar Moskou te gaan hoor.quote:Op zaterdag 12 september 2026 13:29 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Je schrijft Moskou verkeerd...
quote:Op zaterdag 12 september 2026 13:29 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Kan niet eensquote:Op zaterdag 12 september 2026 13:30 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Hopelijk wordt jij opgeroepen. Dat zou de perfecte karma zijn.
Die stopt pas als hij genoeg geld achterovergedrukt heeft.quote:Op zaterdag 12 september 2026 13:28 schreef Strijder_ het volgende:
Ziek. Blijf van onze kinderen af. Laat die haatdwerg in kiev eens vrede maken
Gek he dat hij Putin niet vertrouwt.quote:Op zaterdag 12 september 2026 13:31 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Zover ik weet is de bedelende haatdwerg in kwestie helemaal niet bereid om naar Moskou te gaan hoor.
Elke idioot met een IQ boven de 30 kon de dienstplicht ontlopenquote:Op zaterdag 12 september 2026 13:44 schreef ACT-F het volgende:
1996 is terug. Klaar met je opleiding? Dan ga je in dienst.
Als je IQ lager is dan je schoenmaat dan hoef je geen moeite te doen om de dienstplicht te ontlopen.quote:Op zaterdag 12 september 2026 13:47 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Elke idioot met een IQ boven de 30 kon de dienstplicht ontlopen
Kwart van de bevolking was permanent ongeschikt verklaard.
Daarom zie alleen defensie reklames met blanke jongens en meisjes.quote:Op zaterdag 12 september 2026 13:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als je IQ lager is dan je schoenmaat dan hoef je geen moeite te doen om de dienstplicht te ontlopen.
Enkeltje eigen land dusquote:Op zaterdag 12 september 2026 13:49 schreef Memeowitz het volgende:
Opeens zijn blanke jongeren wel ergens oed voor volgens de elite.
Want de bongobongo le pupu en arfan ma sha la immigranten gaan echt niet voor europa vechten dat kunnen ze op hun buik schrijven. Fokking hel dit wanbeleid weer!
Ik ben gelukkig net de 45 voorbij. Maar dan nog, ik ga niet mijn nek riskeren omdat een paar wereldleiders zo nodig een wedstrijdje vérpissen willen spelen vanuit hun veilige paleizen en bunkers. Nog niet misschien.quote:Op zaterdag 12 september 2026 13:24 schreef vosss het volgende:
[..]
Schenk allemaal uw zoons en dochters maar!
Zet hem op! Succes! Geef ze van jetje!![]()
Ps: ik doe wegens bekende redenen niet mee.
Er zitten nauwelijks Turken, Syriërs of west-Afrikanen in het leger.quote:Op zaterdag 12 september 2026 14:00 schreef Weltschmerz het volgende:
Waarom geen vreemdelingenlegioen maken van al die derdewereldschooiers? Ga eerst maar eens vijf jaar dienen, en vergeet niet je inschrijving voor een sociale huurwoning jaarlijks te verlengen terwijl je in de kazerne slaapt.
En terecht. Gelijke behandeling werkt twee kanten opquote:Op zaterdag 12 september 2026 13:44 schreef ACT-F het volgende:
Met als verschil dat vrouwen ook verplicht zijn. Wat een feest
Service guarantees citizenship!!quote:Op zaterdag 12 september 2026 14:00 schreef Weltschmerz het volgende:
Waarom geen vreemdelingenlegioen maken van al die derdewereldschooiers? Ga eerst maar eens vijf jaar dienen, en vergeet niet je inschrijving voor een sociale huurwoning jaarlijks te verlengen terwijl je in de kazerne slaapt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Lijkt me niet heel verstandig om ze te trainen en te bewapenen. Voor je het weet hebben we hier ook een 'islamitische lente'.quote:Op zaterdag 12 september 2026 14:00 schreef Weltschmerz het volgende:
De wc's moeten ook schoongemaakt worden en dat is onafhankelijk van ideologie.quote:Op zaterdag 12 september 2026 13:32 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Kan niet eensVerder zou het ook alleen nadelig uitpakken voor het land gezien mijn positieve houding naar de zogenaamde "vijand".
Niet opkomen, weg Nederlands staatsburgerschap.quote:Op zaterdag 12 september 2026 14:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er zitten nauwelijks Turken, Syriërs of west-Afrikanen in het leger.
Ik geloof ook niet dat zij hun leven zouden riskeren om te gaan vechten in bijv. Oekraine.
Maakt niet zoveel uit, via de georganiseerde misdaad zijn het toch de moslims die toegang tot de wapens hebben.quote:Op zaterdag 12 september 2026 14:04 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Lijkt me niet heel verstandig om ze te trainen en te bewapenen. Voor je het weet hebben we hier ook een 'islamitische lente'.
Laat ze ons maar oproepenquote:Op zaterdag 12 september 2026 13:32 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Kan niet eensVerder zou het ook alleen nadelig uitpakken voor het land gezien mijn positieve houding naar de zogenaamde "vijand".
quote:Op zaterdag 12 september 2026 14:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
Service guarantees citizenship!!Heerlijke film.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Phpmystyle 31-08: Ik ben niet perse pro-Russischquote:
Zo voel ik me ook wel. Want ik word ook gek van alle valse propaganda en oorlogshitserij. Straks worden jongeren vanaf 18 jaar de dood ingestuurd zodat een relatief kleine groep uitvreters miljardair kunnen worden. Dat is toch walgelijk.quote:Op zaterdag 12 september 2026 14:14 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Phpmystyle 31-08: Ik ben niet perse pro-Russisch
Phpmystyle 12:09: Laat ze mij maar oproepen, dat zodat ik de 'vijand' (Rusland) kan helpen.
Als jij denkt dat deze oorlog over nazisme gaat dan moet je je misschien afvragen of je niet in bepaalde propaganda bent getrapt.quote:Op zaterdag 12 september 2026 14:18 schreef Memeowitz het volgende:
[..]
Zo voel ik me ook wel. Want ik word ook gek van alle valse propaganda en oorlogshitserij. Straks worden jongeren vanaf 18 jaar de dood ingestuurd zodat een relatief kleine groep uitvreters miljardair kunnen worden. Dat is toch walgelijk.
Ik dacht dat politiek links altijd tegen oorlog en nazi's (Oekraine Azov) was. Wat de fuck is er veranderd?
Aldus de user die kanker fingeerde en naar eigen zeggen na elkaar een burn out en een bore out hadquote:Op zaterdag 12 september 2026 13:30 schreef Mikeytt het volgende:
20ste eeuw praktijken. Iedereen ineens naar de psycholoog om iets gediagnosticeerd te krijgen om dienstplicht te vermijden
lolquote:Op zaterdag 12 september 2026 14:14 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Phpmystyle 12:09: Laat ze mij maar oproepen, dat zodat ik de 'vijand' (Rusland) kan helpen.
Linkje?quote:Op zaterdag 12 september 2026 14:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Aldus de user die kanker fingeerde en naar eigen zeggen na elkaar een burn out en een bore out had
Dat is algemene kennis op dit forum. Iedereen weet dat Mikey dit deed.quote:
Beetje met drones spelen en daarmee Russen opblazen?quote:Op zaterdag 12 september 2026 15:25 schreef Fleischmeister het volgende:
Prima maar dan wil ik wel alleen een beetje lanterfanten op een basis, beetje PC's fixen enzo, daarna zuipen en kaartje leggen
Niet dat gedoe met wapens en mensen doorzeven aan een front
Dat kan ook prima zonder defensie. Dat zou je daar niet moeten leren.quote:Op zaterdag 12 september 2026 15:02 schreef Charles33 het volgende:
En voor de rest geldt dat een jaartje discipline bijbrengen vast geen kwaad kan.
Leuk idee maar liever niet. Het eerste wat deze user zou doen is overlopen naar de vijand.quote:Op zaterdag 12 september 2026 13:30 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Hopelijk wordt jij opgeroepen. Dat zou de perfecte karma zijn.
Dat is niet fraai indien waar.quote:Op zaterdag 12 september 2026 15:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat is algemene kennis op dit forum. Iedereen weet dat Mikey dit deed.
Lachwekkend is de conclusie die jij hier uit trekt...quote:Op zaterdag 12 september 2026 14:58 schreef phpmystyle het volgende:
Maar wel bijzonder hoe deze discussie en informatievoorziening rondom Rusland is verloren.
Oekraine kan dit winnen --> we moeten Oekraine steunen zodat zij kan winnen --> de Russen houden vol omdat ze al hun mannen de loopgraaf insturen --> Europa betaalt Amerika hoge importheffingen in ruil dat zij wapens mag blijven kopen voor Oekraine --> we moeten 5% van BBP aan defensie uitgeven, anders moeten we Russisch leren --> Rusland is bijna door haar munitie heen --> We moeten de wet aanpassen zodat het eenvoudiger wordt om jonge mannen op te roepen ondanks dat het 'fantastische' verloop van de oorlog vanuit Oekraine/Europa bezien.
Het is lachwekkend.
In de Oekraine ligt de grens bij 60+, dus ....quote:
De meesten hier hebben S5quote:Op zaterdag 12 september 2026 13:30 schreef Mikeytt het volgende:
20ste eeuw praktijken. Iedereen ineens naar de psycholoog om iets gediagnosticeerd te krijgen om dienstplicht te vermijden
Met Oekraïne hebben wij niets te maken. En als ze een tekort hebben aan kanonnenvoer, roep eerst maar eens de vrouwen op ipv te gaan bedelen voor soldaten uit landen die niets met dat conflict te maken hebben.quote:Op zaterdag 12 september 2026 16:01 schreef Oud_student het volgende:
[..]
In de Oekraine ligt de grens bij 60+, dus ....
Heb je je plunjebaal al ingeleverd
Dat kan inderdaad prima, maar het gebeurt niet. Dienstplicht is een mooie manier om het af te dwingen.quote:Op zaterdag 12 september 2026 15:31 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat kan ook prima zonder defensie. Dat zou je daar niet moeten leren.
Ik denk dat dit voor de meeste jongeren teltquote:Op zaterdag 12 september 2026 13:54 schreef HowardRoark het volgende:
Dit wordt interessant om te volgen. De jongste generaties zitten een boel jongeren tussen met een migratieachtergrond, het is de verwachting dat velen daarvan niet zullen willen dienen in het Nederlandse leger.
lekkere culthit idd maar als Verhoeven het boek daadwerkelijk had gelezen was het een stuk beter gewordenquote:
het is ook niet waar natuurlijkquote:Op zaterdag 12 september 2026 14:58 schreef phpmystyle het volgende:
Maar wel bijzonder hoe deze discussie en informatievoorziening rondom Rusland is verloren.
Oekraine kan dit winnen --> we moeten Oekraine steunen zodat zij kan winnen --> de Russen houden vol omdat ze al hun mannen de loopgraaf insturen --> Europa betaalt Amerika hoge importheffingen in ruil dat zij wapens mag blijven kopen voor Oekraine --> we moeten 5% van BBP aan defensie uitgeven, anders moeten we Russisch leren --> Rusland is bijna door haar munitie heen --> We moeten de wet aanpassen zodat het eenvoudiger wordt om jonge mannen op te roepen ondanks dat het 'fantastische' verloop van de oorlog vanuit Oekraine/Europa bezien.
Het is lachwekkend.
quote:Op zaterdag 12 september 2026 15:02 schreef Charles33 het volgende:
Heel goed. Dienstplichtigen gaan toch niet naar het front
Dit is niet meer mogelijk helaas.quote:Op zaterdag 12 september 2026 16:47 schreef Zoddie het volgende:
Ik ben wel voor dienstplicht weer in te voeren sowieso voor statushouders verplichte dienstplicht, kijken of ze nog zo graag hierheen komen.
Maar ook de jeugd kan wel wat discipline leren.
Waarschijnlijk zou me dat ook wel liggen, ben wel goed met een joystickquote:Op zaterdag 12 september 2026 15:26 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Beetje met drones spelen en daarmee Russen opblazen?
je vriendje ook zekerquote:Op zondag 13 september 2026 01:19 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zou me dat ook wel liggen, ben wel goed met een joystick
En Washingtonquote:Op zaterdag 12 september 2026 13:29 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Pipo=clown.quote:Op zaterdag 12 september 2026 14:14 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Oh, daar weten ze wel raad mee.quote:Op zaterdag 12 september 2026 13:32 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Zijn ze heel verstandig! Zouden wij ook nooit moeten doen: voor Oekraïne vechten tegen de Russen. We hebben geen enkele plicht Oekraïne te helpen, hoe graag ze dat ook al vier jaar wel hard proberen te pushen. Het is triest voor ze maar het is hun eigen oorlog en dat moet vooral zo blijven. Het is al schandalig dat we ons deze oorlog moedwillig in hebben gerommeld door eigen keuzes en door Oekraïne militair zoveel te steunen dat wij indirect verantwoordelijk zijn voor vele honderdduizenden dode Russische soldaten. En uiteraard gaat Rusland dat vergelden wanneer zij de tijd daar rijp voor achten.quote:Op zaterdag 12 september 2026 13:49 schreef Memeowitz het volgende:
Opeens zijn blanke jongeren wel ergens goed voor volgens de elite.
Want de bongobongo le pupu en arfan ma sha la immigranten gaan echt niet voor europa vechten dat kunnen ze op hun buik schrijven. Fokking hel dit wanbeleid weer!
Jij verwacht dat Nederland de oorlog gaat verklaren aan Israël? Dan zit je wel lekker aan de hallucinugene middelen.quote:Op zondag 13 september 2026 05:32 schreef the-eye het volgende:
Hebben we straks een progressief kabinet, staan je kinderen ineens in Gaza te vechten
Moeten ze lekker doen. Maak van de EU maar je vijand. Wij hebben Rusland nodig, maar zij ons ook. De VS aan de ene kant en China en N-K aan de andere kant zijn onze vriendjes niet hoor en die gaan echt onze boontjes niet doppen.quote:Op zondag 13 september 2026 05:58 schreef recidivist het volgende:
[..]
Zijn ze heel verstandig! Zouden wij ook nooit moeten doen: voor Oekraïne vechten tegen de Russen. We hebben geen enkele plicht Oekraïne te helpen, hoe graag ze dat ook al vier jaar wel hard proberen te pushen. Het is triest voor ze maar het is hun eigen oorlog en dat moet vooral zo blijven. Het is al schandalig dat we ons deze oorlog moedwillig in hebben gerommeld door eigen keuzes en door Oekraïne militair zoveel te steunen dat wij indirect verantwoordelijk zijn voor vele honderdduizenden dode Russische soldaten. En uiteraard gaat Rusland dat vergelden wanneer zij de tijd daar rijp voor achten.
Omdat ik die lui liever niet zou willen bekwamen in de omgang met vuurwapens. Wie zegt dat die dan niet uiteindelijk tegen ons gebruikt gaan worden?quote:Op zaterdag 12 september 2026 14:00 schreef Weltschmerz het volgende:
Onze eigen keuze was: Nee.quote:Op zondag 13 september 2026 05:58 schreef recidivist het volgende: Het is al schandalig dat we ons deze oorlog moedwillig in hebben gerommeld door eigen keuzes
Net name zij die weten dat zij zelf nooit opgeroepen kunnen/zullen worden omdat ze te oud zijn.quote:Op zaterdag 12 september 2026 13:25 schreef Mikeytt het volgende:
Een ieder die meewerkt aan het invoeren van een opkomstplicht moet naar het gesticht.
Ik weet niet goed wat je probeert te zeggen hier.quote:Op zondag 13 september 2026 06:12 schreef SebbeSwensje het volgende:
Moeten ze lekker doen. Maak van de EU maar je vijand. Wij hebben Rusland nodig, maar zij ons ook. De VS aan de ene kant en China en N-K aan de andere kant zijn onze vriendjes niet hoor en die gaan echt onze boontjes niet doppen.
Ik ben net voorbij de grens van 45 en zal nooit stemmen voor partijen die dit weer willen invoeren.quote:Op zondag 13 september 2026 10:03 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Net name zij die weten dat zij zelf nooit opgeroepen kunnen/zullen worden omdat ze te oud zijn.
Nee, de suggestie lijkt eerder te zijn dat Nederland straks mogelijk voor israel gaat vechten.quote:Op zondag 13 september 2026 06:07 schreef SebbeSwensje het volgende:
Jij verwacht dat Nederland de oorlog gaat verklaren aan Israël?
Als nood aan de man is dan is 67 de AOW leeftijd. Kom op we kunnen toch ook tot 67 jaar werken. Pang pang roepen aan het Ost front moet toch nog wel lukken. 😃quote:Op zondag 13 september 2026 11:03 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik ben net voorbij de grens van 45 en zal nooit stemmen voor partijen die dit weer willen invoeren.
Voor wat? Wat wereld'leiders' die een wedstrijdje wie-heeft-de-grootste willen spelen? Geen haar op m'n hoofd wat er aan denkt.quote:Op zondag 13 september 2026 11:07 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als nood aan de man is dan is 67 de AOW leeftijd. Kom op we kunnen toch ook tot 67 jaar werken. Pang pang roepen aan het Ost front moet toch nog wel lukken. 😃
Rusland kan met een paar kernbommen Nederland in een paar minuten van de kaart vegen.quote:Op zondag 13 september 2026 01:39 schreef Lospedrosa het volgende:
Gaat gewoon over gevechtsbereidheid.
Als je land bekend staat als agressief en bereid wordt je niet aaangevallen.
Sta je bekend als zwak en gen Z ers en pussys wordt je een prooi.
En ik begreep dat vrouwen weg graag gelijkwaardig willen zijn aan mannen dus hebben we dubbel zoveel soldaten onder de pen.
Ja dag kunnen wij (als navo) ook met Rusland.quote:Op zondag 13 september 2026 11:27 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Rusland kan met een paar kernbommen Nederland in een paar minuten van de kaart vegen.
Succes met die agressie.
Klopt. Die gaan de dans echt niet meer ontspringenquote:Op zondag 13 september 2026 01:39 schreef Lospedrosa het volgende:
En ik begreep dat vrouwen weg graag gelijkwaardig willen zijn aan mannen dus hebben we dubbel zoveel soldaten onder de pen.
Hoe oud ben jij.quote:Op zaterdag 12 september 2026 13:29 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Mutual assured destructionquote:Op zondag 13 september 2026 11:27 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Rusland kan met een paar kernbommen Nederland in een paar minuten van de kaart vegen.
Succes met die agressie.
Bekijk deze YouTube-videoquote:
Onder de jongeren club van PRO zouden ze hier direct voor stemmen hoor.quote:Op zondag 13 september 2026 06:07 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Jij verwacht dat Nederland de oorlog gaat verklaren aan Israël? Dan zit je wel lekker aan de hallucinugene middelen.
Wij zijn een oorlog ingerommeld wordt er toch gezegd. Daar ga ik niet voor willen sterven. Ga jij dan vechten nee he? Maar het is toch wel jouw oorlog. Jij bent van D66, jij wilde deze toestanden.quote:Op zondag 13 september 2026 13:48 schreef Hexagon het volgende:
Wel grappig dat het hier vol zit met radicaal rdchtse figuren die overal tetteren over trots zijn op je land. Maar die hier hun snor willen drukken als er gevichten moet worden.
Als ze me mobiliseren ga ik vechten. Jij ook denk ik.quote:Op zondag 13 september 2026 13:53 schreef Memeowitz het volgende:
[..]
Wij zijn een oorlog ingerommeld wordt er toch gezegd. Daar ga ik niet voor willen sterven. Ga jij dan vechten nee he? Maar het is toch wel jouw oorlog. Jij bent van D66, jij wilde deze toestanden.
Uitkeringen behalve voor zwaar lichamelijk gehandicapten vervallen en worden omgezet in soldij na aanmelding bij de kazerne.quote:Op zaterdag 12 september 2026 13:39 schreef Uitkeringsontvanger het volgende:
Ik heb een uitkering en derhalve niet beschikbaar
Ja zo gaan die dingen.quote:Op zondag 13 september 2026 14:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Uitkeringen behalve voor zwaar lichamelijk gehandicapten vervallen en worden omgezet in soldij na aanmelding bij de kazerne.
Linkse mensen niet?quote:Op zondag 13 september 2026 13:48 schreef Hexagon het volgende:
Wel grappig dat het hier vol zit met radicaal rdchtse figuren die overal tetteren over trots zijn op je land. Maar die hier hun snor willen drukken als er gevichten moet worden.
Waarschijnlijk eerder dan tegen de Russen in Oekraïnequote:Op zondag 13 september 2026 13:42 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Onder de jongeren club van PRO zouden ze hier direct voor stemmen hoor.
Alle dieren zijn gelijk maar sommige dieren zijn meer gelijk?quote:Op zondag 13 september 2026 15:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Vast wel maar, van die rechtse patriotten hier mag je meer verwachten.
Nee hoor. Bij een mobilisatie mogen ze allemaal komen of anders zwaait er wat.quote:Op zondag 13 september 2026 15:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Alle dieren zijn gelijk maar sommige dieren zijn meer gelijk?
Vraag me dat ook af wanneer men tegen Israel demonstreert omdat oorlog voeren zo erg is maar ik zie geen demonstraties tegen de oorlog in Oekraïne, of de oorlogen van IS in Afrika. Je zou toch van linkse deugmensen meer verwachten, toch? Waar is jouw morele verontwaardiging daar?quote:Op zondag 13 september 2026 15:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee hoor. Bij een mobilisatie mogen ze allemaal komen of anders zwaait er wat.
Je hebt een EU vlag in je user icon, maar vind je niet dat Europa op militair gebied onafhankelijk moet zijn van de VS?quote:Op zondag 13 september 2026 15:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee hoor. Bij een mobilisatie mogen ze allemaal komen of anders zwaait er wat.
Aangezien het weinig zin heeft te demonstreren om iets waar de regering het toch wel met je eens is.quote:Op zondag 13 september 2026 15:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vraag me dat ook af wanneer men tegen Israel demonstreert omdat oorlog voeren zo erg is maar ik zie geen demonstraties tegen de oorlog in Oekraïne, of de oorlogen van IS in Afrika. Je zou toch van linkse deugmensen meer verwachten, toch? Waar is jouw morele verontwaardiging daar?
Ja dat vind ik welquote:Op zondag 13 september 2026 15:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je hebt een EU vlag in je user icon, maar vind je niet dat Europa op militair gebied onafhankelijk moet zijn van de VS?
Wat doen we met de neo-marxisten die hun snor drukken en zelfs met de vijand heulen?quote:Op zondag 13 september 2026 13:48 schreef Hexagon het volgende:
Hetzelfdequote:Op zondag 13 september 2026 15:50 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Wat doen we met de neo-marxisten die hun snor drukken en zelfs met de vijand heulen?
Je draaitquote:Op zondag 13 september 2026 15:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Aangezien het weinig zin heeft te demonstreren om iets waar de regering het toch wel met je eens is.
Mijn leven riskeren omdat wereld'leiders' ruzie maken, en uit naam van het 'koningshuis'? Nog in geen miljoen jaar.quote:Op zondag 13 september 2026 13:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als ze me mobiliseren ga ik vechten. Jij ook denk ik.
Lafheid gaat je niet redden. Als autocraten het overnemen word je net zo hard het leger ingemept.quote:Op zondag 13 september 2026 16:05 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Mijn leven riskeren omdat wereld'leiders' ruzie maken, en uit naam van het 'koningshuis'? Nog in geen miljoen jaar.
Gewoon op tijd een vliegticket boekenquote:Op zondag 13 september 2026 16:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Lafheid gaat je niet redden. Als autocraten het overnemen word je net zo hard het leger ingemept.
En als nou op een kwade dag de Russen hier binnenstappen, wat dan?quote:Op zondag 13 september 2026 16:05 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Mijn leven riskeren omdat wereld'leiders' ruzie maken, en uit naam van het 'koningshuis'? Nog in geen miljoen jaar.
Dan volg ik het goede voorbeeld van het 'koningshuis' en zorg ik dus dat ik aan de andere kant van de oceaan zit.quote:Op zondag 13 september 2026 16:10 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
En als nou op een kwade dag de Russen hier binnenstappen, wat dan?
Hoop je dan dat er dan wel iemand bereid is om jouw hachje te redden of pak je zelf de wapens op, of ga je met je kont omhoog klaar liggen voor Pjotr en hoop je dat het maar even pijn doet?
Naar Pluto?quote:Op zondag 13 september 2026 16:09 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Gewoon op tijd een vliegticket boeken
Daar is het precies zo.quote:Op zondag 13 september 2026 16:11 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dan volg ik het goede voorbeeld van het 'koningshuis' en zorg ik dus dat ik aan de andere kant van de oceaan zit.
In een oorlog komen ze je gewoon halen.quote:Op zondag 13 september 2026 16:05 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Daar weet de ICE wel raad mee.quote:Op zondag 13 september 2026 16:11 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dan volg ik het goede voorbeeld van het 'koningshuis' en zorg ik dus dat ik aan de andere kant van de oceaan zit.
Men wil vooral een andere koers oa van onze regering tov Israel. Dus daar is dan potentieel ruimte om wat te bereiken omdat er allerlei banden mee bestaan.quote:Op zondag 13 september 2026 16:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Men demonstreert tegen Israel, niet tegen NL regering.
Daar kan ook de pleuris uitbreken.quote:Op zondag 13 september 2026 16:11 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Gelijk heb je. Goed voorbeeld doet volgen.quote:Op zondag 13 september 2026 16:11 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Sowieso, als het om henzelf gaat mogen ze ineens wel de asielzoeker uithangen.quote:Op zondag 13 september 2026 16:21 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Daar kan ook de pleuris uitbreken.
Als het hier oorlog wordt dan zal het in Spanje niet anders zijn.quote:Op zondag 13 september 2026 16:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Gelijk heb je. Goed voorbeeld doet volgen.
Lekker naar Spanje ofzo.
Als, maar de kans dat ze jou gaan mobiliseren lijkt me erg klein.quote:Op zondag 13 september 2026 13:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als ze me mobiliseren ga ik vechten. Jij ook denk ik.
43 dus het kan nog als ze heel wanhopig zijn.quote:Op zondag 13 september 2026 16:23 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Als, maar de kans dat ze jou gaan mobiliseren lijkt me erg klein.
Ik denk dat je de 45 reeds gepasseerd bent, volgens mij post je hier al vanaf Big Brother '99/'00.
Argentinië is ook mooi.quote:Op zondag 13 september 2026 16:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als het hier oorlog wordt dan zal het in Spanje niet anders zijn.
De naam is veranderd naar, NICE.quote:Op zondag 13 september 2026 16:19 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Zit ICE nu ook al in Zuid-Amerika? Da's nieuw.
Ik zie Spanje niet snel participeren in de huidige bekende conflicten en brandhaarden.quote:Op zondag 13 september 2026 16:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als het hier oorlog wordt dan zal het in Spanje niet anders zijn.
Het gaat om dat Rusland hier zou aanvallen. Dan vallen ze Spanje ook aan.quote:Op zondag 13 september 2026 16:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik zie Spanje niet snel participeren in de huidige bekende conflicten en brandhaarden.
Ik vraag me altijd af wat mensen gaan doen die niet willen vechten als dat nodig is en ze kunnen niet wegkomen.quote:Op zondag 13 september 2026 16:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Sowieso, als het om henzelf gaat mogen ze ineens wel de asielzoeker uithangen.
Die gaan de gevangenis in.quote:Op zondag 13 september 2026 16:40 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af wat mensen gaan doen die niet willen vechten als dat nodig is en ze kunnen niet wegkomen.
zitten ze even in de gevangenis en dan zijn ze weer vrijquote:
De volgende oorlog in Europa zal een TOTALE oorlog worden, dwz. er is geen onderscheid tussen burgers of militairen. Dat zag je al in WO2 en ook in de Oekraine oorlog.quote:Op zondag 13 september 2026 16:40 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af wat mensen gaan doen die niet willen vechten als dat nodig is en ze kunnen niet wegkomen.
Dat geldt alleen voor de armen.quote:
Mogelijk wel. Maar hier zitten niet "De Rijken".quote:Op zondag 13 september 2026 16:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat geldt alleen voor de armen.
De rijken zijn wel weg. Of hebben een ander excuus. Zo gaat het altijd.
Er is in de oorlog ook behoefte aan mensen achter het front, ziekenhuizen, brandweer, politie, wapen productiequote:
In de gevangenis zullen ze wel aan het werk gezet worden ja.quote:Op zondag 13 september 2026 16:48 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Er is in de oorlog ook behoefte aan mensen achter het front, ziekenhuizen, brandweer, politie, wapen productie
besturen van drones etc etc, In een totale oorlog zal iedereen moeten bijdragen.
(tenzij er atoomwapens worden ingezet, dan is het snel afgelopen)
Vraag me af of er dan wel genoeg celruimte is. Hoor en zie van veel jongeren dat ze zeggen, bekijk het maar.quote:
Ben er ook bang voor. Heb ook de vrees dat er veel over zullen lopen om zo hun hachje te redden.quote:Op zondag 13 september 2026 16:46 schreef Oud_student het volgende:
[..]
De volgende oorlog in Europa zal een TOTALE oorlog worden, dwz. er is geen onderscheid tussen burgers of militairen. Dat zag je al in WO2 en ook in de Oekraine oorlog.
Het is dus niet relevant of je wel of niet bereid bent om te vechten, je zult wel moeten
Iedereen mag de asielzoeker uithangen, zolang je de overheid geen cent kost.quote:Op zondag 13 september 2026 16:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Sowieso, als het om henzelf gaat mogen ze ineens wel de asielzoeker uithangen.
wel grappig dat radicaal rechts de mond wordt gesnoerd maar als er gevochten moet worden...quote:Op zondag 13 september 2026 13:48 schreef Hexagon het volgende:
Natuurlijk is die er wel genoeg. Dan gaan standaarden gewoon naar beneden en staat het er zo.quote:Op zondag 13 september 2026 16:51 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Vraag me af of er dan wel genoeg celruimte is. Hoor en zie van veel jongeren dat ze zeggen, bekijk het maar.
Toch jammer dat jij ook steeds verder die fuik in rolt dat alles wat het "establishment" doet per definitie fout is met allerlei aannames en halve waarheden.quote:Op zondag 13 september 2026 17:03 schreef capricia het volgende:
Krijgen we zeker ook geen verkiezingen meer? Als we in "een staat van oorlog' zijn met Rusland.
En forum wordt verboden. De SP misschien ook wel.
Of je nou links of rechts bent. Bij een mobilisatie moet je gewoon komen.quote:Op zondag 13 september 2026 17:18 schreef alternatif het volgende:
[..]
wel grappig dat radicaal rechts de mond wordt gesnoerd maar als er gevochten moet worden...
waarom zou je als radicaal rechts je leven wagen voor extreem links
ik ga naar turkije doei hoorquote:Op zondag 13 september 2026 17:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Of je nou links of rechts bent. Bij een mobilisatie moet je gewoon komen.
En kom je niet opdagen komen ze je wel halen.quote:Op zondag 13 september 2026 17:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Of je nou links of rechts bent. Bij een mobilisatie moet je gewoon komen.
is niet zo gek tochquote:Op zondag 13 september 2026 17:24 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Toch jammer dat jij ook steeds verder die fuik in rolt dat alles wat het "establishment" doet per definitie fout is met allerlei aannames en halve waarheden.
Gewoon zorgen dat je weg bent voordat ze zijn binnengevallen. Niet wachten tot je niet meer weg kan.quote:Op zondag 13 september 2026 17:28 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
En kom je niet opdagen komen ze je wel halen.
En eenmaal aan het front ga je wel vechten, want de andere partij wil jou doden, dus kun je hen beter voor zijn.
ik vecht alleen achter mijn voordeurquote:Op zondag 13 september 2026 17:28 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
En kom je niet opdagen komen ze je wel halen.
En eenmaal aan het front ga je wel vechten, want de andere partij wil jou doden, dus kun je hen beter voor zijn.
Je begint nu al. Mensen verdacht maken.quote:Op zondag 13 september 2026 17:24 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Toch jammer dat jij ook steeds verder die fuik in rolt dat alles wat het "establishment" doet per definitie fout is met allerlei aannames en halve waarheden.
Ik ben niet het establishmentquote:Op zondag 13 september 2026 17:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Je begint nu al. Mensen verdacht maken.
Mwah, liever onder Russisch bewind leven, dan 2 meter onder de grond liggen.quote:Op zondag 13 september 2026 17:36 schreef Mexicanobakker het volgende:
Als de Russen hier binnen vallen hoop ik dat ze mij als eerste door mijn kop schieten overigens.
Neem er dan tenminste een paar mee..quote:Op zondag 13 september 2026 17:36 schreef Mexicanobakker het volgende:
Als de Russen hier binnen vallen hoop ik dat ze mij als eerste door mijn kop schieten overigens.
Waarom kerel?quote:Op zondag 13 september 2026 17:36 schreef Mexicanobakker het volgende:
"Igor en Yuri, melden bij de receptie"quote:Op zondag 13 september 2026 17:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Neem er dan tenminste een paar mee..
Nee, Radicaal rechts zegt voor nederland te strijden. Maar nu een land echt nederland bedreigt. dan moeten we ineens indimmen.quote:Op zondag 13 september 2026 17:18 schreef alternatif het volgende:
[..]
wel grappig dat radicaal rechts de mond wordt gesnoerd maar als er gevochten moet worden...
waarom zou je als radicaal rechts je leven wagen voor extreem links
Omdat ik niet graag in de stress en druk van een serieus oorlogsgebied zou willen leven. Dan ben ik liever gelijk dood.quote:
Daar denken de meeste arme drommels aan het front anders over als je ziet hoe ze POV drones met open armen verwelkomen soms.quote:Op zondag 13 september 2026 17:36 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Mwah, liever onder Russisch bewind leven, dan 2 meter onder de grond liggen.
Ik ook niet hoor, maar wat ik zeg, ben er dan direct vandoor. Gaat gelukkig toch nooit gebeuren, maar stel dat.quote:Op zondag 13 september 2026 17:41 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Omdat ik niet graag in de stress en druk van een serieus oorlogsgebied zou willen leven. Dan ben ik liever gelijk dood.
Sjezus wat een instelling.quote:Op zondag 13 september 2026 17:41 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Omdat ik niet graag in de stress en druk van een serieus oorlogsgebied zou willen leven. Dan ben ik liever gelijk dood.
Wel benieuwd of Turkije mee gaat doen als onderdeel van de Navo.quote:
Vechten voor Nederlandquote:Op zondag 13 september 2026 17:41 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Nee, Radicaal rechts zegt voor nederland te strijden. Maar nu een land echt nederland bedreigt. dan moeten we ineens indimmen.
dit hebben natuurlijk eerder gezien, dat de meest nationalistische partij zich direct aan de vijand verkocht.
niks nieuws,
Ik schrik wel van de ontzettende lafheid en haat voor eigen land in Nl.quote:Op zondag 13 september 2026 17:55 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Vechten voor NederlandJe bent echt een debiel als je wil gaan vechten voor wat rijkelui. Dat heeft niks met links/rechts te maken. In de hoofdstad praten ze niet eens Nederlands meer. Laat die Russen dat maar overnemen.
Ik ben fysiek niet de allersterkste en een echt all-out oorlogsgebied lijkt me vrij onprettig.quote:
FPV drone operatorquote:Op zondag 13 september 2026 18:02 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik ben fysiek niet de allersterkste en een echt all-out oorlogsgebied lijkt me vrij onprettig.
Ik ben wel bereid om bijvoorbeeld iets op het gebied van digitale veiligheid te doen.
Dat klinkt altijd stoer vanuit je toetsenbord.quote:Op zondag 13 september 2026 17:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik schrik wel van de ontzettende lafheid en haat voor eigen land in Nl.
Hoe kun je er zo instaan?
Ik zou vechten alsof mijn leven er afhangt.
Perfect voor de eerste linie.quote:Op zondag 13 september 2026 18:09 schreef Harvest89 het volgende:
Ik word psychologisch afgekeurd.
Weet ik zeker. Jeugdtrauma's door meppende vader.
quote:Op zondag 13 september 2026 17:55 schreef DobbyDobby het volgende:
In de hoofdstad praten ze niet eens Nederlands meer.
Operation Human Shield. Commander Harvest reporting in.quote:
het land is verkocht aan buitenstaandersquote:Op zondag 13 september 2026 17:57 schreef Lospedrosa het volgende:
Whatever makes you sleep at nightquote:Op zondag 13 september 2026 16:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Men wil vooral een andere koers oa van onze regering tov Israel. Dus daar is dan potentieel ruimte om wat te bereiken omdat er allerlei banden mee bestaan.
Demonstreren tegen de Taliban heeft dan weer nul zin aangezien die toch overal op de blacklist staan.
Dat krijg je als de overheid jarenlang roept dat we een Europa zijn. Dat iedereen welkom is en grenzen niet nodig zijn. Als normen en waarden achteruitgaan. Wat is er dan nog echt Nederlands, waarom zal je daarvoor gaan vechten? Als land hebben ze een soort zelfhaat gecreëerd. Zeker een D66 is daar heel goed in. Helemaal goed, maar verwacht niet dat mensen dan daarvoor gaan vechten. Lig je straks in de loopgraven met mensen die niet eens Nederlands kunnen spreken. In steden praten we bij winkels en de horeca niet eens Nederlands meer. En zo zijn er nog wel meer factoren natuurlijk. Wel respect voor lui die uit zichzelf zouden vechten hoor.quote:Op zondag 13 september 2026 17:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik ga nooit naar demonstraties dus mij zal het helemaal aan mijn hol roesten of die activisten door de juiste hoepeltjes springen.quote:Op zondag 13 september 2026 18:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Whatever makes you sleep at night
Aan de ene kant klagen over mensen die Nederland zouden haten en migranten die de taal niet spreken. Maar dan wel je snor drukken als we aangevallen zouden worden en zelf ergens de asielzoeker gaan zijn.quote:Op zondag 13 september 2026 18:19 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Dat krijg je als de overheid jarenlang roept dat we een Europa zijn. Dat iedereen welkom is en grenzen niet nodig zijn. Als normen en waarden achteruitgaan. Wat is er dan nog echt Nederlands, waarom zal je daarvoor gaan vechten? Als land hebben ze een soort zelfhaat gecreëerd. Zeker een D66 is daar heel goed in. Helemaal goed, maar verwacht niet dat mensen dan daarvoor gaan vechten. Lig je straks in de loopgraven met mensen die niet eens Nederlands kunnen spreken. In steden praten we bij winkels en de horeca niet eens Nederlands meer. En zo zijn er nog wel meer factoren natuurlijk. Wel respect voor lui die uit zichzelf zouden vechten hoor.
Stukje ongegeneerde hypocrisie en onvervalste lafbekkerij.quote:Op zondag 13 september 2026 18:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Aan de ene kant klagen over mensen die Nederland zouden haten en migranten die de taal niet spreken. Maar dan wel je snor drukken als we aangevallen zouden worden en zelf ergens de asielzoeker gaan zijn.
Only op Fok.
Klopt. Dit is gewoon een vassal state van de VS.quote:Op zondag 13 september 2026 18:13 schreef alternatif het volgende:
[..]
het land is verkocht aan buitenstaanders
waarom zou je als nederlander voor je ''eigen land'' vechten
als blanke nederlander wordt verzocht je aan te sluiten achteraan de rij
Nog even en dan moeten ze medailles op zijn gezicht plakken.quote:Op zondag 13 september 2026 18:15 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Als iemand met zeer brede ervaring in de strategische en tactische aspecten van oorlogsvoering (van Red Alert tot Arma, van Warno tot Rome Total War, van Hearts of Iron tot Civ) stel ik mijn expertise indien noodzakelijk ter beschikking, maar ik wil dan wel mogen rondwandelen met een paar kilo aan medailles.
[ afbeelding ]
Ik was dienstplichtige en heb officiers opleiding gedaan, omdat ik toen overtuigd was dat dit het juiste was om te doen voor het land.quote:Op zondag 13 september 2026 17:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit voel ik helemaal niet zo.quote:Op zondag 13 september 2026 18:19 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Dat krijg je als de overheid jarenlang roept dat we een Europa zijn. Dat iedereen welkom is en grenzen niet nodig zijn. Als normen en waarden achteruitgaan. Wat is er dan nog echt Nederlands, waarom zal je daarvoor gaan vechten? Als land hebben ze een soort zelfhaat gecreëerd. Zeker een D66 is daar heel goed in. Helemaal goed, maar verwacht niet dat mensen dan daarvoor gaan vechten. Lig je straks in de loopgraven met mensen die niet eens Nederlands kunnen spreken. In steden praten we bij winkels en de horeca niet eens Nederlands meer. En zo zijn er nog wel meer factoren natuurlijk. Wel respect voor lui die uit zichzelf zouden vechten hoor.
Ook echt gewoon op de broek verder gaanquote:Op zondag 13 september 2026 18:15 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Als iemand met zeer brede ervaring in de strategische en tactische aspecten van oorlogsvoering (van Red Alert tot Arma, van Warno tot Rome Total War, van Hearts of Iron tot Civ) stel ik mijn expertise indien noodzakelijk ter beschikking, maar ik wil dan wel mogen rondwandelen met een paar kilo aan medailles.
[ afbeelding ]
Welk jaar heb jij in het Nederlands leger gediend?quote:Op zondag 13 september 2026 18:50 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik was dienstplichtige en heb officiers opleiding gedaan, omdat ik toen overtuigd was dat dit het juiste was om te doen voor het land.
Als ik het nu zou moeten overdoen, dan zou ik wrs weigeren, omdat het leger oneigenlijk wordt ingezet.
Ik denk daarbij aan buitenlandse missies zoals Afghanistan waar zij als een soort opbouw-werker moeten optreden of het gebrek aan mandaat in Screbreniza (een fax sturen naar den Haag voor luchtsteun, uren vergaderen en niets krijgen)
Vroeger was het eenvoudig; de Rus moest in de Nood-Duitse laagvlakte tegengehouden worden (zo bleek na inzage in geheime stukken)
Nu is het volslagen onduidelijk waar je ingezet wordt: Oekraine, Iran, Falklands ?
Je vecht, in het geval van een oorlog in eigen land, niet voor links of voor rechts, of voor de elite, of voor een Rutte of een Jetten.quote:Op zondag 13 september 2026 17:55 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Vechten voor NederlandJe bent echt een debiel als je wil gaan vechten voor wat rijkelui. Dat heeft niks met links/rechts te maken. In de hoofdstad praten ze niet eens Nederlands meer. Laat die Russen dat maar overnemen.
Je vecht omdat als je niet vecht, de Poetins winnen. En dan moet je alsnog vechten in Poetin's leger.quote:Op zondag 13 september 2026 19:17 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Je vecht, in het geval van een oorlog in eigen land, niet voor links of voor rechts, of voor de elite, of voor een Rutte of een Jetten.
Nee, je vecht dan voor de vrijheid, en die van alles en iedereen die je lief is, en onze manier van leven.
Want stel, in het scenario dat de Russen aan de poorten staan, ze winnen, reken maar dat je het slecht gaat krijgen onder hun bewind.
Vraag maar aan degene die onder het Sovjet juk geleefd hebben in Oost-Europa.
Dáár vecht je voor.
Vechten in landen waar we niks te zoeken hebben, zoals Irak en Afghanistan en zo, nee daar ben ik ook op tegen.
Gezien de uitkomst van de verkiezingen in Sachsen Anhalt is er nogal wat ostalgie en gaat die vlieger niet echt overal op.quote:Op zondag 13 september 2026 19:17 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Vraag maar aan degene die onder het Sovjet juk geleefd hebben in Oost-Europa
En daarom vecht Oekraïne door, niet omdat ze niet willen stoppen, maar omdat ze niet kunnen stoppen.quote:Op zondag 13 september 2026 19:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je vecht omdat als je niet vecht, de Poetins winnen. En dan moet je alsnog vechten in Poetin's leger.
Wegens privacy kan ik niet op alle vragen ingaan.quote:Op zondag 13 september 2026 19:13 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Welk jaar heb jij in het Nederlands leger gediend?
Want elk deccenia zijn er grote inzetten geweest.
Dus ben echt benieuwd, hoe je kon denken dat Er geen internationale inzet zou zijn.
Vanaf 1947 vecht mederlandse beroepsleger over de hele wereld en doet mee aan VN vredes etc.
want wist je dat de huidige 'globalisme' zijn oosprong vind in onze cultuur. Wij de aanstichters zijn van deze wereld orde.
Hierom zijn wij ook van veel van die westerse clubs de grondleggers.
Dus je hele punt slaat nergens op.quote:Op zondag 13 september 2026 19:31 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wegens privacy kan ik niet op alle vragen ingaan.
Ik weet bijv dat de missie in Libanon op vrijwillige basis is geweest.
Straks worden dienstplichtigen verplicht naar allerlei uithoeken gestuurd.
VN missies vind ik sowieso kansloos. Op dit moment lopen ze in Zuid Libanon alleen maar in de weg.
Ze mogen vrijwel niets, alleen misschien schieten uit zelfverdediging zonder zware wapens
Nee, jij Post stropoppen in online foraquote:Op zondag 13 september 2026 18:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik ga nooit naar demonstraties dus mij zal het helemaal aan mijn hol roesten of die activisten door de juiste hoepeltjes springen.
Mijn ex werd gevraagd “vrijwillig” naar voormalig Jugoslavie te gaanquote:Op zondag 13 september 2026 19:31 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wegens privacy kan ik niet op alle vragen ingaan.
Ik weet bijv dat de missie in Libanon op vrijwillige basis is geweest.
Straks worden dienstplichtigen verplicht naar allerlei uithoeken gestuurd.
VN missies vind ik sowieso kansloos. Op dit moment lopen ze in Zuid Libanon alleen maar in de weg.
Ze mogen vrijwel niets, alleen misschien schieten uit zelfverdediging zonder zware wapens
Met landverraders weet men in het leger wel raad hoorquote:Op zaterdag 12 september 2026 13:32 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
no shitquote:Op zondag 13 september 2026 18:02 schreef Mexicanobakker het volgende:
een echt all-out oorlogsgebied lijkt me vrij onprettig.
De weerbare leeftijd is in Nederland van 17 t/m 45 jaar.quote:
Klopt hier ook. Maar in bepaalde steden heb ik dat gevoel allang niet meer.quote:Op zondag 13 september 2026 18:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit voel ik helemaal niet zo.
Onze gemeenschap komt voor elkaar op hier en spreekt dezelfde taal.
Laf zeker, wel slimmer. Niet iedereen is een held.quote:Op zondag 13 september 2026 18:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Stukje ongegeneerde hypocrisie en onvervalste lafbekkerij.
Hou toch op met je gejank. Totaal niet te vergelijken zoals je al eerder verteld is. Ik neem geld mee, kan direct aan het werk en trek het sociale stelsel niet leeg en neem geen achterhaald geloof mee. Maar mooi dat je weer je lachwekkende vergelijking hebt kunnen maken die nergens op slaat. Wat extra deugpunten.quote:Op zondag 13 september 2026 18:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Aan de ene kant klagen over mensen die Nederland zouden haten en migranten die de taal niet spreken. Maar dan wel je snor drukken als we aangevallen zouden worden en zelf ergens de asielzoeker gaan zijn.
Only op Fok.
Dat is het mooie van de EU.quote:Op zondag 13 september 2026 18:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Only op Fok.
Als Rusland ons weet aan te vallen is er weinig EU meer over natuurlijk.quote:Op zondag 13 september 2026 21:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is het mooie van de EU.
Ik kan gewoon in een ander EU land wonen en werken en liefhebben.
Nou ik wens je succes dat te regelen en hoop dat er in dat land niet teveel mensen zijn die asielzoeker gelijkstellen aan sloeber/uitvreter/verkrachter/terrorist/geloofsgekkie.quote:Op zondag 13 september 2026 20:26 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Hou toch op met je gejank. Totaal niet te vergelijken zoals je al eerder verteld is. Ik neem geld mee, kan direct aan het werk en trek het sociale stelsel niet leeg en neem geen achterhaald geloof mee. Maar mooi dat je weer je lachwekkende vergelijking hebt kunnen maken die nergens op slaat. Wat extra deugpunten.
Jij bent ook het type dat Nederlanders die emigreerden naar Canada vergelijkt met asielzoekers die hierheen komen. 100%.
Ben trouwens ook helemaal niet tegen asiel. Ik ben tegen het gratis weggeven van huizen, geld, zorg en noem alles maar op. Schaf dat af en we zullen zien wie er echt asiel wil.
Sommige mensen sterven liever oud en vergeten in hun bed dan dat ze ergens voor staan.quote:Op zondag 13 september 2026 22:20 schreef UitStraling het volgende:
Je eigen land niet eens durven verdedigen, wat ben je dan voor een laf parelhoentje.
Dat kan kennelijk prima vanuit het buitenland nadat je gevlucht bent.quote:Op zondag 13 september 2026 22:20 schreef UitStraling het volgende:
Je eigen land niet eens durven verdedigen, wat ben je dan voor een laf parelhoentje.
Gelukkig zijn er nog patriotten zoals wij.quote:Op zondag 13 september 2026 22:20 schreef UitStraling het volgende:
quote:Op zondag 13 september 2026 22:20 schreef UitStraling het volgende:
Schei 's uit, red je het levend uit de loopgraven, zal je zien, blijkt bij thuiskomst je huis gekraaktquote:Op zondag 13 september 2026 22:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
Sommige mensen sterven liever oud en vergeten in hun bed dan dat ze ergens voor staan.
Een huis kun je herbouwen, je ballen en je eer kun je maar eenmaal verliezen.quote:Op zondag 13 september 2026 23:10 schreef the-eye het volgende:
[..]
[..]
Schei 's uit, red je het levend uit de loopgraven, zal je zien, blijkt bij thuiskomst je huis gekraakt
Uiteindelijk hebben we allemaal een afspraak met Magere Hein. De vraag is of je daar met opgehoven hoofd arriveert.quote:Op zondag 13 september 2026 23:12 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Een huis kun je herbouwen, je ballen en je eer kun je maar eenmaal verliezen.
Heb recent een afspraak gehad met Abraham.quote:Op zondag 13 september 2026 23:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Uiteindelijk hebben we allemaal een afspraak met Magere Hein. De vraag is of je daar met opgehoven hoofd arriveert.
Ze spreken goed Engels, zijn redelijk internationaal georiënteerd. Hebben vrienden in diverse landen.quote:Op zondag 13 september 2026 23:19 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Heb recent een afspraak gehad met Abraham.
Die afspraak zo lang mogelijk uitgesteld, maar ik kwam er niet onderuit![]()
De huidige generatie die continue met licht gebogen hoofd continue naar hun smartphone staart, zal sowieso moeite hebben met een opgeheven hoofd
Niemand wil vechten of sterven in onzin als oorlog. Maar als het ons treft moeten ze gewoon.quote:Op zondag 13 september 2026 23:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze spreken goed Engels, zijn redelijk internationaal georiënteerd. Hebben vrienden in diverse landen.
Ik weet niet of ze specifiek voor NL willen vechten en sterven.
Dit is gezweef en sprookjesdenken, als ze een been breken zal de Angolese regering ze niet te hulp schieten.quote:Op zondag 13 september 2026 23:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze spreken goed Engels, zijn redelijk internationaal georiënteerd. Hebben vrienden in diverse landen.
Ik weet niet of ze specifiek voor NL willen vechten en sterven. De wereld is groot voor ze.
Nou ja, indirect wel want die landen hadden qua handel ook een afzetmarkt nodig, dat was ook het hele idee van de marshallhulp. Zolang je niet al te erg communistisch was kon je dat krijgen.quote:Op zondag 13 september 2026 23:36 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Kijk ik snap heel goed dat niemand er op zit te wachten om opeens te gaan vechten, en voor ons is het gelukkig niet voor te stellen hoe het is als je wordt binnen gevallen door een wrede vijand.
En dat je dan in eerste instantie denkt aan vluchten naar een veilig land en daar verder leeft.
Terwijl je landgenoten aan het vechten zijn tegen de indringers om te zorgen dat ze niet onder het juk van de brute vijand komen te leven.
Ik zou daar moeite mee hebben.
De Canadezen (hebben een zeer grote rol gespeeld bij de bevrijding van Nederland), de Nieuw-Zeelanders en de Australiërs bijvoorbeeld, hadden geen directe betrokkenheid bij de oorlog in Europe (behalve dan via het Verenigd Koninkrijk).
En toch hebben honderdduizenden hun leven gegeven in een oorlog die in principe niet de hunne was.
Ik ben toch wel blij dat zij een andere instelling hadden.
Wat vind je van onze koninklijke familie dan?quote:Op zondag 13 september 2026 23:36 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Kijk ik snap heel goed dat niemand er op zit te wachten om opeens te gaan vechten, en voor ons is het gelukkig niet voor te stellen hoe het is als je wordt binnen gevallen door een wrede vijand.
En dat je dan in eerste instantie denkt aan vluchten naar een veilig land en daar verder leeft.
Terwijl je landgenoten aan het vechten zijn tegen de indringers om te zorgen dat ze niet onder het juk van de brute vijand komen te leven.
Ik zou daar moeite mee hebben.
De Canadezen (hebben een zeer grote rol gespeeld bij de bevrijding van Nederland), de Nieuw-Zeelanders en de Australiërs bijvoorbeeld, hadden geen directe betrokkenheid bij de oorlog in Europe (behalve dan via het Verenigd Koninkrijk).
En toch hebben honderdduizenden hun leven gegeven in een oorlog die in principe niet de hunne was.
Ik ben toch wel blij dat zij een andere instelling hadden.
Ik ben sowieso geen fan van de monarchie.quote:Op zondag 13 september 2026 23:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat vind je van onze koninklijke familie dan?
Tja. Het is wel het voorbeeld wat zij gesteld hebben. Dat het prima is je land te ontvluchten en de rest hier achter te laten.quote:Op zondag 13 september 2026 23:42 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Ik ben sowieso geen fan van de monarchie.
In het geval van een situatie dat het beroepsleger niet meer toereikend is, is het geen kwestie meer van willen maar moeten.quote:Op zondag 13 september 2026 23:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet niet of ze specifiek voor NL willen vechten en sterven. De wereld is groot voor ze.
Nah, zo is het nooit geweest.quote:Op zondag 13 september 2026 23:48 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
In het geval van een situatie dat het beroepsleger niet meer toereikend is, is het geen kwestie meer van willen maar moeten.
Daar kun je van alles van vinden, maar dat is wel hoe het dan gaat.
Je kan ervoor vluchten, maar in de situatie dat ons beroepsleger ontoereikend is, is de situatie dusdanig dat alle bondgenoten betrokken zijn.
Dus waar vlucht je naar toe dan?
Een hoop Navo landen vallen dan sowieso af.
Gelukkig/hopelijk zal dat bij een what if scenario blijven.
Een zwarte bladzijde wat mij betreft.quote:Op zondag 13 september 2026 23:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Tja. Het is wel het voorbeeld wat zij gesteld hebben. Dat het prima is je land te ontvluchten en de rest hier achter te laten.
Daarna waren ze even goed weer welkom.
Dat is echter niet voor iedereen weggelegd, geld en contacten en/of studie.quote:Op zondag 13 september 2026 23:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Nah, zo is het nooit geweest.
Als je geld en contacten hebt, is er altijd een weg.
Of je doet een studie in het buitenland. Echt hoor, het zijn de minst fortuinlijken die wel gaan. Altijd al zo geweest.
Zeker.quote:Op zondag 13 september 2026 23:52 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Een zwarte bladzijde wat mij betreft.
Wat dat betreft heb ik meer respect voor Zelensky, die in het begin van de oorlog het aanbod afsloeg om veilig het land uit getransporteerd te worden, en in plaats daarvan bleef en juist vroeg om wapens.
En regelmatig het front bezocht.
Ongeacht wat je van de man vindt.
Dienstplicht gaat echt niet meer werken.quote:Op zondag 13 september 2026 23:56 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Dat is echter niet voor iedereen weggelegd, geld en contacten en/of studie.
Zeker in de huidige economische situatie.
Het gros is gewoon het (osse)haasje
Ook dat is altijd al zo geweest
Ik denk dat in een, hopelijk, hypothetische, situatie waarin een vijand ons land is binnen getrokken, en daar a la Bucha beestachtig tekeer gaat, of wanneer geliefden/naasten/vrienden/familie zijn omgekomen, dat ook van invloed zal zijn op de bereidheid.quote:Op zondag 13 september 2026 23:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Voor een paar jaar terug zaten we in een kleine stad of dorp in Frankrijk en dan waren er ineens van die Liberte protesten, nou dan gebeurt er wat hoor, gewone mensen die echt ergens voor staan, ook veel vrouwen, kinderen mee. Gewone blanke mensen.
Je kunt zeggen wat je wil, maar de gevechtsbereidheid daar is veel groter dan hier
Dat gaat toch niemand accepteren.quote:Op maandag 14 september 2026 00:01 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dienstplicht gaat echt niet meer werken.
Nee, onze maatschappij is daar veel te individualistisch geworden voor, ben niet zo bang voor de FvD, die prulpartij blijft minimaal onder een paar bewonderaars.quote:Op maandag 14 september 2026 00:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat gaat toch niemand accepteren.
Moet je vooral invoeren als je FvD naar ontkende hoogte wil stuwen.
Dat leek mij ook ja, toch vonden mensen dat blijkbaar een vreemde take.quote:
Je vecht 100% voor de elite.quote:
Velen zeggen juist dat ze de solidariteit en saamhorigheid missen.quote:Op zondag 13 september 2026 19:17 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Vraag maar aan degene die onder het Sovjet juk geleefd hebben in Oost-Europa.
Wat is dit nu weer voor rare act?quote:Op maandag 14 september 2026 07:33 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat leek mij ook ja, toch vonden mensen dat blijkbaar een vreemde take.
Betekent dit ook dat je niet tegen racisme hoeft te protesteren (waar indirect de huidige protesten ook naar verwijzen)?quote:Op zondag 13 september 2026 15:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Aangezien het weinig zin heeft te demonstreren om iets waar de regering het toch wel met je eens is.
Saamhorigheid onder USSR. Al die landen wisten niet hoe snel ze zich moesten invoegen bij de westerse organisaties (EU, Navo etc).quote:Op maandag 14 september 2026 08:04 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Je vecht 100% voor de elite.
Ik zie Yesilgoz en geldschieters niet samen met mij in de loopgraaf staan.
[..]
Velen zeggen juist dat ze de solidariteit en saamhorigheid missen.
Ik denk ook niet dat dat heel zinnig is maar vraag het ze zelf.quote:Op maandag 14 september 2026 08:59 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Betekent dit ook dat je niet tegen racisme hoeft te protesteren (waar indirect de huidige protesten ook naar verwijzen)?
Deze ga ik even opschrijven.quote:Op maandag 14 september 2026 09:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat dat heel zinnig is maar vraag het ze zelf.
Voor welke gelegenheid?quote:Op maandag 14 september 2026 09:19 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Deze ga ik even opschrijven.
Als ervaringsdeskundige kan ik beamen dat 14-16 maanden aanklooien gecombineerd met zoveel mogelijk drank en weed wel zo ongeveer de basis was. Bijzonder zinloos, bijzonder amateuristisch en vaak ook bijzonder saai. Gratis rijbewijs was voor de happy few die naar een rijopleiding gingen.quote:Op maandag 14 september 2026 10:23 schreef Stoorzendert het volgende:
De verhalen die de dienstplichtigen van destijds vertellen zijn allemaal over lang leven de lol, hoop aanklooien en gratis rijbewijzen halen. Wie gaat dat betalen? En wie gaat mijn huidige salaris betalen als ik een jaar op een kazerne moet lamballen?
Maar als Nederland miljarden meer aan defensie uit moet gaan geven dan is het wel een optie.quote:Op maandag 14 september 2026 15:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De economische kosten van een heringevoerde algemene dienstplicht worden vaak onderschat. Er zijn namelijk twee soorten kosten:
Directe overheidsuitgaven (kazernes, materieel, salarissen, voeding, etc.)
Indirecte economische kosten (jongeren die niet werken, geen belasting betalen en minder economische waarde creëren)
Laten we een grove Nederlandse rekensom maken.
Nederland telt ongeveer 170.000 tot 190.000 jongeren per geboortejaar.
Stel dat:
jongens én meisjes worden opgeroepen;
80% medisch en psychologisch geschikt wordt bevonden;
1 jaar dienstplicht geldt.
Dan kom je uit op ongeveer 140.000 à 150.000 dienstplichtigen per jaar.
Laten we rekenen met 150.000.
Directe kosten per dienstplichtige
Ter vergelijking: een beroepsmilitair kost Defensie veel meer dan alleen zijn salaris. Er zijn ook kosten voor opleiding, huisvesting, voeding, medische zorg, uitrusting en infrastructuur.
Een conservatieve schatting:
Kostensoort
Bedrag p.p. per jaar
Uniformen, schoenen, beschermingsmiddelen
¤3.000
Wapen, munitie, opleiding
¤5.000
Huisvesting, energie, onderhoud
¤8.000
Voeding
¤4.000
Medische zorg, verzekeringen
¤2.000
Vergoeding/soldij
¤12.000
Opleiders en leidinggevenden
¤8.000
Voertuigen, oefenmateriaal, afschrijving
¤8.000
Totaal ongeveer:
¤50.000 per persoon per jaar
Voor 150.000 personen:
¤7,5 miljard per jaar
Extra investeringen
Nederland heeft momenteel lang niet genoeg:
kazernes
slaapgebouwen
schietbanen
oefenterreinen
leslokalen
opleiders
Ook is er onvoldoende materieel voor zo'n grote lichting.
Een uitbreiding naar 150.000 dienstplichtigen zou waarschijnlijk vragen om:
tientallen nieuwe locaties;
duizenden extra kaderleden;
grote aantallen voertuigen;
uitbreiding van logistiek.
Een realistische investering over enkele jaren:
¤10 tot ¤20 miljard eenmalig
Vergelijkbaar met grote nationale infrastructuurprojecten.
Verloren economische productie
Nu komt het grote bedrag.
Stel een gemiddelde 19- tot 21-jarige had anders gewerkt.
Een werknemer genereert gemiddeld ongeveer ¤70.000 tot ¤90.000 BBP per jaar.
Neem conservatief:
¤75.000 economische waarde
150.000 jongeren × ¤75.000
=
¤11,25 miljard minder BBP per jaar
Gemiste belastinginkomsten
Stel een jongere verdient anders:
¤30.000 bruto.
Belastingen en sociale premies samen leveren de overheid ongeveer:
¤10.000 à ¤12.000 per persoon op.
150.000 × ¤11.000
=
¤1,65 miljard minder inkomsten
Gemiste werkgeverspremies
Werkgevers betalen daarnaast sociale lasten.
Ruwweg:
¤4.000 per persoon.
150.000 × ¤4.000
=
¤600 miljoen
Totale jaarlijkse impact
Directe uitgaven Defensie
¤7,5 miljard
Gemiste belastingopbrengst
¤1,7 miljard
Gemiste werkgeverspremies
¤0,6 miljard
Verloren economische productie
¤11,3 miljard
Totaal maatschappelijke impact:
ongeveer ¤20 tot ¤25 miljard per jaar
Dat is imho veel beter besteed aan een beroepsleger. Geen mensen kunnen krijgen? Betaal ze beter, betere arbeidsvoorwaarden, maak van defensie een droomwerkgever.
Denk je niet dat een beter uitgerust en opgeleid beroepsleger beter en sneller te regelen is dan dienstplichtig leger?quote:Op maandag 14 september 2026 15:58 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar als Nederland miljarden meer aan defensie uit moet gaan geven dan is het wel een optie.
Dat hoop ik van niet, als je naar de prestaties van Westerse beroepslegers van de afgelopen decennia kijkt.quote:Op maandag 14 september 2026 16:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Denk je niet dat een beter uitgerust en opgeleid beroepsleger beter en sneller te regelen is dan dienstplichtig leger?
Inmiddels zijn we hopelijk wijzer.quote:Op maandag 14 september 2026 07:17 schreef UitStraling het volgende:
Dienstplicht was vroeger een stuk opvoeding en ook een bron van eer en trots, de overgang van jongens naar mannen.
Fijn we hebben ook nog wat nodig om op te oefenen.quote:Op zaterdag 12 september 2026 13:39 schreef Uitkeringsontvanger het volgende:
Ik heb een uitkering en derhalve niet beschikbaar
Ja maar je hebt toch ook mensen nodig.quote:Op maandag 14 september 2026 16:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Denk je niet dat een beter uitgerust en opgeleid beroepsleger beter en sneller te regelen is dan dienstplichtig leger?
Vandaar per direct een vorm van KVV invoeren wat echt lijkt op het oude systeem, bij voorkeur gecombineerd met extreem goede scholings mogelijkheden.quote:Op maandag 14 september 2026 16:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Prima plan.quote:Op maandag 14 september 2026 17:01 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Vandaar per direct een vorm van KVV invoeren wat echt lijkt op het oude systeem, bij voorkeur gecombineerd met extreem goede scholings mogelijkheden.
4-6-8 jaar dienen, kunnen studeren, een echt salaris en daarna 1 tot 2 jaarsalarissen als bonus. Dan ben je opeens een echt aantrekkelijke werkgever precies voor de doelgroep die je nodig hebt.
En je krijgt kandidaten waar je echt wat aan hebt voor langere tijd zonder dat je er te lang aan vast zit
Suuuurequote:Op maandag 14 september 2026 07:17 schreef UitStraling het volgende:
Dienstplicht was vroeger een stuk opvoeding en ook een bron van eer en trots, de overgang van jongens naar mannen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |