abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221531247
Unieke aanpak stopt jarenlange overlast in Rotterdamse wijk: 'Rustig vanaf nacht één'

"Ik heb heerlijk geslapen", klinkt het vaak in gesprek met bewoners van de Rotterdamse wijk De Esch. Twee weken geleden werd daar een paardenmiddel ingezet om overlast tegen te gaan: een nachtelijk gebiedsverbod. De bewoners slapen nu een stuk beter, maar of dat zo blijft is de vraag.

"De ramen kunnen gewoon weer de hele tijd open staan", zegt een uitgeruste Errol Witteling, een actieve bewoner van De Esch. "Erg fijn om met de warmte het huis te kunnen doorluchten. Vanaf nacht één was het al heel rustig."

Ook bewoonster Jaqueline heeft veel betere nachten, vertelt ze tegen Rijnmond. "Ik slaap aan de straatkant en had bijna elke avond last van herrie, schreeuwen en toeterende auto's. Zelfs met oordoppen in hoorde ik het. Nu heb ik weer heerlijk geslapen."

Straatraces en drugsgebruik
De afgelopen jaren hadden bewoners van de Rotterdamse wijk, waar ruim 4000 mensen wonen, last van overlast. Vooral in de nacht waren er straatraces, drugsgebruik en prostitutie. Mensen die niet in De Esch wonen, kwamen naar de wijk toe, bleek uit onderzoek van de politie.

Uiteindelijk werd een uniek middel ingezet: een gebiedsverbod voor een groot deel van de wijk. Drie maanden lang mogen tussen 23.00 tot 5.00 uur alleen mensen die een goede reden hebben in de wijk verblijven. Dat zijn dan vooral bewoners en mensen die er werken.

De afgelopen twee weken zijn er 's nachts honderd mensen staande gehouden, omdat ze geen goede reden hadden om in het gebied te zijn. Het gaat vooral om twintigers, zegt de politie.

"Eerst kon de politie niks doen", zegt Errol Witteling. "Als agenten kwamen, stopte de overlast. Nu is dat anders en kunnen ze echt ingrijpen. Soms komen er nog wel wat mensen hiernaartoe. Dan gaat het om één of twee auto's, maar dan zijn ze voor 23.00 uur weg."

Of de jongeren die staande zijn gehouden ook echt een boete moeten betalen, wordt later besloten. Boetes, waarschijnlijk meer dan honderd euro, zijn nu nog niet verstuurd, laat het Openbaar Ministerie weten.

Verplaatsen de straatraces en het drugsgebruik zich nu naar andere plekken? Nee, zeggen de politie en gemeente. Niet op dit moment, maar het kan zijn dat het door de vakantie rustiger is en dat er straks op andere plekken wel meer overlast is.

Tijdelijke oplossing
Het gebiedsverbod is een goede aanpak vinden de bewoners, er is wel één maar: het verbod is tijdelijk. Het is voor drie maanden en kan, na overleg, drie maanden worden verlengd.

"Ik maak me wel zorgen over wat er daarna gebeurt", zegt bewoner Remco Arnold. "Als het gebiedsverbod stopt, wordt de weg hiernaartoe snel weer gevonden, vrees ik."

Errol Witteling sluit zich daarbij aan: "Je kan op je vingers uittellen dat de overlast weer toeneemt. Als het verbod en de vakantie stopt, zullen de mensen er weer met frisse moed tegenaan gaan."

Het buurtcomité, waar Witteling zich voor inzet, wil daarom de wijk ook na het gebiedsverbod 'op slot gooien'. Het voorstel is: 's nachts in de weekenden verkeersregelaars bij de toegangen naar de wijk en mensen worden alleen doorgelaten als ze een goede reden hebben om naar De Esch te gaan.

Beperkt de Rotterdammers
De wijkraad vindt dat geen goed idee. "Het beperkt de beweging van andere Rotterdammers te veel", zegt Christiaan de Jong, voorzitter van de wijkraad. "De mensen zullen terugkomen, maar we hopen echt dat hun gedrag verandert en de overlast een stuk minder is dan eerst."

De gemeente vindt het nog te vroeg om iets te zeggen over een permanente oplossing. Het gebiedsverbod inzetten op andere plekken in Rotterdam is op dit moment niet nodig, zegt een woordvoerder. De overlast, zoals die in De Esch was, komt in die mate niet op andere plekken voor.

"Voor nu genieten we dan maar extra veel van de rust en de prachtige avonden die we hebben", zegt Witteling. "Eigenlijk is de wijk voor een tijdje een vakantieoord geworden."

https://nos.nl/artikel/26(...)stig-vanaf-nacht-een
En jij zit daar onrustig, en jij kijkt langs mij heen
En ik hoor in alles wat je zegt, de stem van iemand
Die bang is voor zichzelf
pi_221531280
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2026 09:54 schreef Canopus het volgende:
Het gaat vooral om twintigers, zegt de politie.
Ah, de bekende 'twintigers', weer een nieuw synoniem in het lijstje _O_
pi_221531316
quote:
Het buurtcomité, waar Witteling zich voor inzet, wil daarom de wijk ook na het gebiedsverbod 'op slot gooien'. Het voorstel is: 's nachts in de weekenden verkeersregelaars bij de toegangen naar de wijk en mensen worden alleen doorgelaten als ze een goede reden hebben om naar De Esch te gaan.
Dat zou dan een allereerste heel voorzichtige opzet zijn naar beveiligde, afgeschermde buurten. Begrijpelijk vanuit de bewoners, maar absurd dat zoiets in Nederland nodig zou moeten worden.
pi_221531331
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:08 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Dat zou dan een allereerste heel voorzichtige opzet zijn naar beveiligde, afgeschermde buurten. Begrijpelijk vanuit de bewoners, maar absurd dat zoiets in Nederland nodig zou moeten worden.
Omdat de politie nooit de middelen krijgt om goed en hard in te grijpen. Moet altijd lang over gediscussieerd worden en dan komen er uiteindelijk slappe maatregelen zoals een gebiedsverbod.
pi_221531444
Prima tijdelijke oplossing, maar dit is natuurlijk niet vol te houden op de lange termijn en de kans is groot dat het probleem zich naar elders gaat verplaatsen.

Het wekt ook de vraag op wat voor soort 'jongeren' (we hebben hier natuurlijk wel een vermoeden) deze buurt onveilig maken.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_221531487
Lol, die 'jongeren' zijn momenteel allemaal op vakantie in Marokko. Echt een wondermiddel inderdaad, gebiedsverbod instellen, geen enkele keer handhaven en toch blijven ze weg... snel een persbericht de ether ingooien, goed werk politie!
pi_221531533
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:37 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Niet zo moeilijk te raden bij jullie
Het is simpelweg een terechte kritiek, want iedereen die Rotterdam een beetje kent weet ook gewoon dat het heel vaak (niet altijd, maar heel vaak) mensen of jongeren met een migratieachtergrond zijn die voor dit soort problemen zorgen, zeker mbt drugshandel en straat races. Je kunt, mits dat hier ook zo is, dus rustig concluderen dat een direct effect van migratie dit soort problemen is.

Daar kun je dan vervolgens heel boos over worden dat mensen dit benoemen, maar dit zal benoemd blijven worden omdat het op pijnlijke wijze aan de kaak weet te stellen, welke negatieve effecten migratie op het leven in de grote steden van ons land heeft gehad. Dit soort problemen zijn immers niet beperkt tot Rotterdam, denk ook aan bepaalde wijken in Amsterdam en Den Haag bijvoorbeeld.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_221531563
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:40 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het is simpelweg een terechte kritiek, want iedereen die Rotterdam een beetje kent weet ook gewoon dat het heel vaak (niet altijd, maar heel vaak) mensen of jongeren met een migratieachtergrond zijn die voor dit soort problemen zorgen, zeker mbt drugshandel en straat races. Je kunt, mits dat hier ook zo is, dus rustig concluderen dat een direct effect van migratie dit soort problemen is.

Daar kun je dan vervolgens heel boos over worden dat mensen dit benoemen, maar dit zal benoemd blijven worden omdat het op pijnlijke wijze aan de kaak weet te stellen, welke negatieve effecten migratie op het leven in de grote steden van ons land heeft gehad. Dit soort problemen zijn immers niet beperkt tot Rotterdam, denk ook aan bepaalde wijken in Amsterdam en Den Haag bijvoorbeeld.
Het slaat nergens op en is weer een aanname uit de rechtse onderbuik

Drugsoverlast hier is grotendeels door autochtonen of mensen uit het voormalig oostblok
pi_221531585
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:44 schreef Cupfighter het volgende:

[..]

Drugsoverlast hier is grotendeels door autochtonen of mensen uit het voormalig oostblok
Nee, het is geen aanname het is een feit. Dit zijn gewoon dingen die algemeen bekend zijn in deze steden, zeker Rotterdam.

Jij woont toch in Nijmegen? Niemand heeft het over die stad, dus waarom je deze dus aanhaalt als een tegenargument voor Rotterdam en mijn punten over steden zoals Amsterdam en Den Haag is mij volledig onduidelijk.
pi_221531704
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:48 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee, het is geen aanname het is een feit. Dit zijn gewoon dingen die algemeen bekend zijn in deze steden, zeker Rotterdam.

Jij woont toch in Nijmegen? Niemand heeft het daarover, dus waarom je dat aanhaalt als een tegenargument voor Rotterdam en mijn punten over steden zoals Amsterdam en Den Haag is mij volledig onduidelijk.
Ik praat vanuit mijn eigen ervaring, en ja ik woon in Nijmegen, en de drugs en zwerfoverlast word hier ook erger vergelijkbaar met de grotere steden in de randstad

Waar ik tegen protesteer is steeds die aannames op dit forum, als er iets gebeurd is het direct een allochtoon, wanneer de dader een autochtoon is zijn veel van deze figuren stil

[ Bericht 1% gewijzigd door Cupfighter op 09-08-2026 10:59:11 ]
pi_221531890
quote:

Ik ken die wijk. Niks onderbuik, het zijn 'jongeren' en wat heeft dit verder met rechts of links te maken?

Bekijk deze YouTube-video
quote:
Rudi van Arend woont pal naast het parkeerterrein dat een hotspot is, tussen Hal4 en de filtergebouwen. Al maandenlang is het elke avond raak, vooral doordeweeks als het parkeerterrein vrij leeg is. “Laatst stonden ze pal onder mijn raam geparkeerd en veel lawaai te maken. Daarop heb ik niet al te vriendelijk gevraagd of ze konden opzouten. Na allemaal ziektes naar mijn hoofd geslingerd te krijgen, hoorde ik niet veel later ‘plop, plop, plop’ en had ik zes eieren op mijn raam.”
quote:
Sonja Rietkerken verhuisde twee jaar geleden naar de wijk. Toen ze er net woonde, voelde het als een paradijs. Dat is nu helemaal omgeslagen. “Voor vrouwen is het onveilig op straat. Ik werk in de buurt en moet vaak in het donker over straat. Als je verkeerd kijkt of langzaam oversteekt, gaat het raam open en word je uitgescholden voor kankerhoer. Ik ken hier dames op leeftijd die niet meer alleen over straat durven.”
  zondag 9 augustus 2026 @ 11:01:44 #12
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221531979
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:53 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik praat vanuit mijn eigen ervaring, en ja ik woon in Nijmegen, en de drugs en zwerfoverlast word hier ook erger vergelijkbaar met de grotere steden in de randstad

Waar ik tegen protesteer is steeds die aannames op dit forum, als er iets gebeurd is het direct een allochtoon, wanneer de dader een autochtoon is zijn veel van deze figuren stil

Ik vind het forumvervuiling
En zo zijn er ook andere users in dit topic die dat doen.

De wereld is groter dan je eigen witte dorpje.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_221531998
quote:

[..]

Ik vind het forumvervuiling
Integendeel, jij wil dat de realiteit niet wordt benoemd over de problematiek in dit soort steden. Maar mensen die daar wonen, zoals ik, merken dat een stad onveiliger voelt, ondervinden er dus last van en willen deze problemen wél bespreken.

Wij weten dat als het gaat over 'jongeren', of 'jongeren op een fatbike' of 'straat races' of 'hangjongeren' of 'drugsdealers', de regel is dat dit dus wél zeer vaak over mensen met een migratieachtergrond gaat en hun kroost. Dit betreft dus problemen dit rechtstreeks een gevolg zijn van de enorme migratie in Nederland de afgelopen decennia.

Dat dit 100km verderop in Nijmegen anders werkt, prima hoor, het staat je vrij eens te delen ergens hoe het daar is, maar het vormt simpelweg geen goede reden om daarom maar te vinden dat anderen de patroonherkenning uit steden waar zij wonen of veel komen, niet mogen delen omdat het jou persoonlijk stoort.
pi_221532010
quote:
10s.gif Op zondag 9 augustus 2026 11:01 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Dorpje?
  zondag 9 augustus 2026 @ 11:05:35 #15
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221532117
Fantastisch. Handhavende politie. Zouden ze vaker moeten doen. Fijn voor die buurtbewoners ook.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221532122
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2026 11:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Integendeel, jij wil dat de realiteit niet wordt benoemd over de problematiek in dit soort steden. Maar mensen die daar wonen, zoals ik, ondervinden er last van en willen deze problemen wél bespreken.

Wij weten dat als het gaat over 'jongeren', of 'jongeren op een fatbike' of 'straat races' of 'hangjongeren' of 'drugsdealers', de regel is dat dit dus wél zeer vaak over mensen met een migratieachtergrond gaat en hun kroost. Dit betreft dus problemen dit rechtstreeks een gevolg zijn van de enorme migratie in Nederland de afgelopen decennia.

Dat dit 100km verderop in Nijmegen anders werkt, prima hoor, het staat je vrij eens te delen ergens hoe het daar is, maar het vormt simpelweg geen goede reden om daarom maar te vinden dat anderen de patroonherkenning uit steden waar zij wonen of veel komen, niet mogen delen omdat het jou persoonlijk stoort.
Wat mij stoort heb ik al aangegeven
Steeds wijzen in de topics op de migratie achtergrond

En het dan gek vinden dat mensen er geen zin meer hebben om op te reageren zodat jullie je zin krijgen en dit een rechtse circlejerk wordt op dit forum
  zondag 9 augustus 2026 @ 11:11:30 #17
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221532297
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 11:02 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dorpje?
Wit dorpje

quote:
De herkomst van de inwoners van Nijmegen bestaat voor ongeveer 71% tot 73% uit personen zonder migratieachtergrond. De overige inwoners hebben een migratieachtergrond, waarbij een deel afkomstig is uit andere Europese landen en een deel een niet-westerse achtergrond heeft.Verdeling van de herkomst
Nederlandse herkomst: Ongeveer 71-73% van de bevolking.
Europese migratieachtergrond: Ongeveer 10-12%, waarbij Duitsland een grote groep vormt vanwege de nabijheid van de grens
.Niet-westerse migratieachtergrond: Ongeveer 15% van de inwoners.
quote:
Rotterdam heeft een veel groter aandeel inwoners met een migratieachtergrond (ruim 57%) dan Nijmegen (ongeveer 27%). Waar Rotterdam een typische, zeer diverse wereldstad is met grote groepen Surinaamse, Turkse, Marokkaanse en Antilliaanse inwoners, heeft Nijmegen een meer regionaal en westers georiënteerde bevolkingssamenstelling met daarnaast een sterke studentenpopulatie.

Bevolkingssamenstelling in Cijfers
Geen migratieachtergrond: Nijmegen kent zo'n 73% inwoners zonder migratieachtergrond. In Rotterdam ligt dit percentage rond de 43%.Niet-westerse achtergrond: In Rotterdam heeft ruim 38% van de bevolking een niet-westerse migratieachtergrond, tegenover ongeveer 15% in Nijmegen.
Niet heel gek dus dat je je geen voorstelling kunt maken van de problemen in een stad als Rotterdam.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_221532320
quote:

[..]

Alsof er nog blanke jeugd woont in Rotterdam. :')
pi_221532342
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2026 11:11 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Wit dorpje
[..]
[..]
Niet heel gek dus dat je je geen voorstelling kunt maken van de problemen in een stad als Rotterdam.
Als je Nijmegen een dorpje noemt dan is elke discussie met je zinloos
pi_221532353
quote:
4s.gif Op zondag 9 augustus 2026 11:12 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Alsof er nog blanke jeugd woont in Rotterdam. :')
Ken er genoeg
  zondag 9 augustus 2026 @ 11:13:58 #21
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221532355
quote:

[..]

Jij woont in Oost toch?
Daar heb je idd een andere bevolkingssamenstelling.

In de wijken waar ik gewoond heb (Hatert en Meijhorst) was de drugsoverlast en drugscriminaliteit vooral iets vanuit de Mocro's en in mindere mate de Antillianen.
In de Meijhorst was er op een gegeven moment ook sprake van een groep van 60 voornamelijk Marokkaanse jongeren uit nabijgelegen wijken voor veel overlast zorgden, die hebben toen ook een gebiedsverbod gekregen.

Ik had er op een gegeven moment dusdanig veel last van dat ik jaren geleden besloten heb om naar een klein dorpje op het platteland ben verhuisd.

Ergo, om altijd maar weer alles op de onderbuik te gooien is onterecht in veel gevallen.

En nee, ik ben niet rechts.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221532408
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2026 11:13 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Jij woont in Oost toch?

In de wijken waar ik gewoond heb (Hatert en Meijhorst) was de drugsoverlast en drugscriminaliteit vooral iets vanuit de Mocro's en in mindere mate de Antillianen.
In de Meijhorst was er op een gegeven moment ook sprake van een groep van 60 voornamelijk Marokkaanse jongeren uit nabijgelegen wijken voor veel overlast zorgden, die hebben toen ook een gebiedsverbod gekregen.

Ik had er op een gegeven moment dusdanig veel last van dat ik jaren geleden besloten heb om naar een klein dorpje op het platteland ben verhuisd.

Ergo, om altijd maar weer alles op de onderbuik te gooien is onterecht in veel gevallen.

Bottendaal woon ik
Mix van studenten ouderen, allochtoon en autochtoon
Meyhorst is inderdaad geen beste wijk om te wonen, en ik zeg ook niet dat er geen overlast is van allochtonen, maar als ik door het centrum loop komt de meeste overlast van bedelende autochtone junks
pi_221532425
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:08 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
We gaan langzaam Zuid Afrika achterna
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  zondag 9 augustus 2026 @ 11:21:00 #24
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221532434
Ik ben links en vind dat er meer politie en boa's moeten komen. Het is bekend dat andere culturen meer straatopvoeding en een sterke arm der wet nodig hebben ter correctie.
Niet omdat ik nu zo graag richting politiestaat wil, maar als uitweg mbt straatoverlast. Deze acties juich ik zeker toe. Mijmeren over vertrekkende migranten is imo naïef. Begin klein, hou het praktisch, begin op straat.
pi_221532440
quote:
15s.gif Op zondag 9 augustus 2026 11:21 schreef Koekoekmakto het volgende:
Het is bekend dat andere culturen meer straatopvoeding en een sterke arm der wet nodig hebben ter correctie.
:') :') :') :')
pi_221532441
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 11:05 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Wat mij stoort heb ik al aangegeven
Steeds wijzen in de topics op de migratie achtergrond

En het dan gek vinden dat mensen er geen zin meer hebben om op te reageren zodat jullie je zin krijgen en dit een rechtse circlejerk wordt op dit forum
Als mensen met een migratieachtergrond of diens kroost voor deze problemen zorgen, dat disproportioneel ook zo is, dan zal dat worden besproken inderdaad. Nou, probeer eens te onderbouwen waarom als dit zelf zo is, dit zo gevoelig ligt bij jou?

Wat je dus eigenlijk aan mensen vraagt is dat zij de aantoonbare realiteit niet meer mogen benoemen over de overlastgevers in hun steden, ver bij jou vandaan, omdat het jou stoort. Nou, dan is het de grote vraag waarom het jou zo stoort ..
pi_221532466
quote:
Ik ben links en vind dat er meer politie en boa's moeten komen. Het is bekend dat andere culturen meer straatopvoeding en een sterke arm der wet nodig hebben ter correctie.
Niet omdat ik nu zo graag richting politiestaat wil, maar als uitweg mbt straatoverlast. Deze acties juich ik zeker toe. Mijmeren over vertrekkende migranten is imo naïef. Begin klein, hou het praktisch, begin op straat.
Als je dit denkt en vindt, misschien goed ook om jezelf eens af te vragen waarom we zulke mensen hier dan überhaupt toelaten? En in hoeverre het stimuleren van een terugkeer een oplossing zou kunnen zijn. Je geeft hier dus namelijk letterlijk aan, dat mensen uit sommige culturen voor meer problemen zorgen (wat ook gewoon statistisch aantoonbaar is).
pi_221532480
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2026 11:22 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als mensen met een migratieachtergrond of diens kroost voor deze problemen zorgen, dat disproportioneel ook zo is, dan zal dat worden besproken inderdaad. Nou, probeer eens te onderbouwen waarom als dit zelf zo is, dit zo gevoelig ligt bij jou?

Wat je dus eigenlijk aan mensen vraagt is dat zij de aantoonbare realiteit niet meer mogen benoemen over de overlastgevers in hun steden, ver bij jou vandaan, omdat het jou stoort. Nou, dan is het de grote vraag waarom het jou zo stoort ..
Omdat er nog nergens staat welke groep deze overlast veroorzaakt
Ja jongeren
En direct wordt er vanuit gegaan dat het allochtonen zijn
Dat stoort me en dit is niet het enige topic waar dit gebeurd

Dat de kans er is dat het allochtonen zijn klopt
Maar er blindelings vanuit gaan dat het allochtonen zijn vind ik storend
pi_221532522
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2026 11:13 schreef StateOfMind het volgende:
Jij woont in Oost toch?

Ik ook niet.

Snap niet waarom feitelijke problemen niet aangekaart mogen worden. Er is gewoon een structureel probleem met jongeren, met name die van Marokkaanse en Antilliaanse afkomst. En dat probleem wordt alleen maar groter zolang men blijft wegkijken of de boel blijft bagatelliseren...
  zondag 9 augustus 2026 @ 11:34:36 #30
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221532542
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2026 11:26 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als je dit denkt en vindt, misschien goed ook om jezelf eens af te vragen waarom we zulke mensen hier dan überhaupt toelaten? En in hoeverre het stimuleren van een terugkeer een oplossing zou kunnen zijn. Je geeft hier dus namelijk letterlijk aan, dat mensen uit sommige culturen voor meer problemen zorgen (wat ook gewoon statistisch aantoonbaar is).
Toelaten en terugkeer ben ik niet zo mee bezig. Opvoeding en handhaving wel. Ik zie andere oplossingen voor het toekomstige samenleven.
pi_221532544
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2026 11:33 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Ik ook niet.

Snap niet waarom feitelijke problemen niet aangekaart mogen worden. Er is gewoon een structureel probleem met jongeren, met name die van Marokkaanse en Antilliaanse afkomst. En dat probleem wordt alleen maar groter zolang men blijft wegkijken of de boel blijft bagatelliseren...
Omdat we anders rechts in de kaart spelen. :R
Het probleem erkennen is het eigen falen toegeven.
Neem zo'n Zita Pels, tot op de dag van vandaag ontkent ze nog de problematiek rondom stek oost. Het zijn gewoon een stelletje psychopaten die zich verschuilen achter zogenaamde tolerantie.
pi_221532646
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 11:27 schreef Cupfighter het volgende:
Jongeren met een Noord-Afrikaans uiterlijk en dito accent. De foto's, video en ooggetuigenverslagen gemist in post #18?
pi_221532705
quote:
7s.gif Op zondag 9 augustus 2026 11:38 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Jongeren met een Noord-Afrikaans uiterlijk en dito accent. De foto's, video en ooggetuigenverslagen gemist in post #18?
In de OP stond dit nog niet en voor post #18 begon het wijzen al
pi_221532708
Verhaal in het kort:
Dit land is nu uiteindelijk zover afgezakt dat het alleen maar leefbaar wordt met een avondklok.

Nou, wees er maar blij mee! gefeliciteerd mensen! 👍
pi_221532818
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 11:27 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ja jongeren
En direct wordt er vanuit gegaan dat het allochtonen zijn
Dat stoort me en dit is niet het enige topic waar dit gebeurd

Dat de kans er is dat het allochtonen zijn klopt
Maar er blindelings vanuit gaan dat het allochtonen zijn vind ik storend
Dit behoeft overigens wel enige nuance, als dit nieuwsfeit helemaal uit het niets was gekomen had ik je wel gelijk gegeven maar dit speelt al veel langer en er is ook vaker over bericht, ook op Fok!: NWS / Unicum in Nederland: Gebiedsverbod Rotterdam moet overlast stoppen

In ieder geval zal een deel van de users dus al met enige kennis over deze kwestie/daders schrijven, en er dus niet in het wilde weg op los speculeren.
pi_221532902
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 11:43 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Dit behoeft overigens wel enige nuance, als dit nieuwsfeit helemaal uit het niets was gekomen had ik je wel gelijk gegeven maar dit speelt al veel langer en er is ook vaker over bericht, ook op Fok!: NWS / Unicum in Nederland: Gebiedsverbod Rotterdam moet overlast stoppen

In ieder geval zal een deel van de users dus al met enige kennis over deze kwestie/daders schrijven, en er dus niet in het wilde weg op los speculeren.
Een deel wel
Dat geloof ik

Gaat mij meer om het andere deel
pi_221532928
quote:
4s.gif Op zondag 9 augustus 2026 11:35 schreef Cruzinats het volgende:
Omdat we anders rechts in de kaart spelen. :R
Het probleem erkennen is het eigen falen toegeven.
Neem zo'n Zita Pels, tot op de dag van vandaag ontkent ze nog de problematiek rondom stek oost. Het zijn gewoon een stelletje psychopaten die zich verschuilen achter zogenaamde tolerantie.
Ja, het is bijzonder treurig. Dat dogmatische denken, het star en stug vasthouden aan een ideaalbeeld dat niet bestaat, het lijkt wel op een religie...
pi_221533159
quote:
15s.gif Op zondag 9 augustus 2026 11:34 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Toelaten en terugkeer ben ik niet zo mee bezig. Opvoeding en handhaving wel. Ik zie andere oplossingen voor het toekomstige samenleven.
Bijzonder, want waarom zou je groepen mensen toelaten, waarvan je weet dat deze disproportioneel voor problemen gaan zorgen? Dat lijkt nogal vreemd beleid te zijn.
  zondag 9 augustus 2026 @ 12:02:52 #39
194233 Friday12
Originele kloon
pi_221533185
quote:

[..]

Dan leven wij in een andere wereld :')
pi_221533187
quote:
De mensen zullen terugkomen, maar we hopen echt dat hun gedrag verandert en de overlast een stuk minder is dan eerst."
:')
Wishful thinking
  zondag 9 augustus 2026 @ 12:06:53 #41
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221533203
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2026 11:58 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Bijzonder, want waarom zou je groepen mensen toelaten, waarvan je weet dat deze disproportioneel voor problemen gaan zorgen? Dat lijkt nogal vreemd beleid te zijn.
Zo bijzonder is het niet. Je corrigeert immers na een problematisch feit, niet vooraf. Anders ga je ook welwillenden (= de meerderheid) vooraf buitensluiten en maak je ze nodeloos medeverantwoordelijk.
  zondag 9 augustus 2026 @ 12:14:01 #42
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221533260
quote:

[..]

Vind je het Nederlandse drugs en zwerverbeleid verkeerd? Hoe zou jij het graag zien?
pi_221533448
quote:
15s.gif Op zondag 9 augustus 2026 12:06 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Zo bijzonder is het niet. Je corrigeert immers na een problematisch feit, niet vooraf. Anders ga je ook welwillenden (= de meerderheid) vooraf buitensluiten en maak je ze nodeloos medeverantwoordelijk.
Natuurlijk niet, als je problemen kan voorkomen, dan doe je dat.

Waarom denk je bijvoorbeeld in het voetbal dat er bij risicowedstrijden soms geen uitsupporters mee mogen? Je zou kunnen zeggen daarmee straf je iedereen. Dat klopt ook, maar dat is beter dan de boel uit de hand laten lopen en dan pas ingrijpen.

Met migratie werkt het net zo, als bepaalde groepen voor veel problemen zorgen dan stop je migratie uit die landen. Vaak zijn het toch landen om vele duizenden kilometers afstand, waarvan de mensen hier helemaal niets te zoeken hebben. Nederland is niet verantwoordelijk voor mensen in Syrië of Somalië.
pi_221533467
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 12:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Vind je het Nederlandse drugs en zwerverbeleid verkeerd? Hoe zou jij het graag zien?
Er liggen steeds meer mensen op straat in de grote steden, we gaan naar Amerikaanse toestanden toe op deze manier.
Ik zelf zou alle drugs legaliseren zodat de drugsdealers minder grip hebben
Zwervers niet beboeten voor het slapen op plekken waar niemand er last van heeft, waar er overlast wordt gepleegd ook harder aanpakken
Hier in Nijmegen zijn er opvang mogelijkheden genoeg weet niet hoe dat is in andere steden
pi_221533552
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 12:25 schreef Cupfighter het volgende:
Zwervers niet beboeten voor het slapen op plekken waar niemand er last van heeft,
Dat gebeurt in bijna heel Nederland al. Op die plaatsen laat men hun al met rust. Wanneer ze wel overlast plegen of op erg openbare plaatsen slapen worden ze alsnog beboet voor slapen. Dit omdat overlast zelden op heterdaad opgemerkt word.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_221533609
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 12:25 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Er liggen steeds meer mensen op straat in de grote steden, we gaan naar Amerikaanse toestanden toe op deze manier.
Ik zelf zou alle drugs legaliseren zodat de drugsdealers minder grip hebben
Zwervers niet beboeten voor het slapen op plekken waar niemand er last van heeft, waar er overlast wordt gepleegd ook harder aanpakken
Hier in Nijmegen zijn er opvang mogelijkheden genoeg weet niet hoe dat is in andere steden
Grappig dat je je eigen stad niet kent.

Ga eens het centrum in om 06:30, de handhaving begint om 07:00 met het schoonvegen en wakker maken van de zwevers die er massaal in de portieken en in de parken liggen.

Dat is serieus een baan in Nijmegen, zwevers van de vloer vegen.
  zondag 9 augustus 2026 @ 12:37:27 #47
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221533707
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2026 12:22 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Natuurlijk niet, als je problemen kan voorkomen, dan doe je dat.

Waarom denk je bijvoorbeeld in het voetbal dat er bij risicowedstrijden soms geen uitsupporters mee mogen? Je zou kunnen zeggen daarmee straf je iedereen. Dat klopt ook, maar dat is beter dan de boel uit de hand laten lopen en dan pas ingrijpen.

Met migratie werkt het net zo, als bepaalde groepen voor veel problemen zorgen dan stop je migratie uit die landen. Vaak zijn het toch landen om vele duizenden kilometers afstand, waarvan de mensen hier helemaal niets te zoeken hebben. Nederland is niet verantwoordelijk voor mensen in Syrië of Somalië.
De voetbalsupportersvergelijking klopt niet. Die mensen blijven namelijk in Nederland en clusteren bewust samen. Die vragen ook niet om toelating oid. Migratie werkt toch echt anders.
pi_221533712
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 12:09 schreef Friday12 het volgende:
Als de politie ook daadwerkelijk iets zou mogen zou het heel anders zijn. En dan heb ik het niet over zoals bij de politie in USA.

Consequenties is een woord dat het meeste tuig niet kent helaas.
En als de politie eens ingrijpt, zoals met die stelende moslima's laatst in Utrecht of die vrouw die zwanger bleek te zijn in het AZC in Zeist, krijgen ze half Nederland over zich heen...
pi_221533814
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 12:32 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ga eens het centrum in om 06:30, de handhaving begint om 07:00 met het schoonvegen en wakker maken van de zwevers die er massaal in de portieken en in de parken liggen.

Om die tijd ben ik zeer zelden in de stad
pi_221533879
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 12:46 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Om die tijd ben ik zeer zelden in de stad
Beweer dan niet dat het zo goed geregeld is met de opvang Nijmegen.
pi_221533893
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 12:51 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Er zijn opvang gelegenheden genoeg, dat deze mensen er geen gebruik van maken is niet mijn fout
pi_221534093
is gwn vakantie. wij hebben hier in amsterdam nieuw west ook een tijdje weinig tot geen last meer van hangjongeren maar het is dan ook vakantie
  zondag 9 augustus 2026 @ 13:37:26 #53
194233 Friday12
Originele kloon
pi_221534150
quote:
2s.gif Op zondag 9 augustus 2026 12:37 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
En als de politie eens ingrijpt, zoals met die stelende moslima's laatst in Utrecht of die vrouw die zwanger bleek te zijn in het AZC in Zeist, krijgen ze half Nederland over zich heen...
Ja wat ook ronduit belachelijk is. Blijkbaar moeten we maar lief zijn want iedereen is zielig.
pi_221534169
quote:

[..]

Nijmegen is geen wit dorpje. Moet je eens in de avond op een doordeweekse dag door het centrum lopen, alleen maar de bekende “jongeren”, oostblokkers en drugsgebruikers.
pi_221534176
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 12:51 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Kom jij uit Nijmegen?
  Moderator zondag 9 augustus 2026 @ 13:46:47 #56
38824 crew  Droopie
pi_221534193
Als kenner van de stad, de Esch is naar mijn beleving de eerste goede plek waar je vanuit het centrum met je auto even kan chillen en bv je blowtje kan draaien of je, eventuele cokedealer kan bellen..

De andere kant die redelijk behapbaar is, is schiedam en delfshaven bij het industriegebied.

Stel ik zou gaan stappen en een vreemde cokedealer moeten hebben, dan zou ik zeker niet bij de maasboulevard afspreken, daar lopen de BOA's teveel, en dan is de Esch een afgelegen plek.

En of je ze nu Rotterdammers, twintigers of allochtonen bedoelt.
Het is overlast en kan je prima handhaven.. we weten allemaal met wie we te maken hebben in Rotterdam.

Wat we dan weer niet hebben, een pandemie aan dakloze dronken oostblokkers zoals in Utrecht, zoals ik zie bij de vlogs van Jan-Willem zie.
Hell To The Liars
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 9 augustus 2026 @ 13:49:38 #57
485843 crew  Jippie
pi_221534205
Veegslotje
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 9 augustus 2026 @ 14:13:39 #58
485843 crew  Jippie
pi_221534380
Geveegd en genote. }:|

Graag ontopic verder, en geen persoonlijke aanvallen meer.

We keren weer terug naar de Rotterdamse wijk De Esch en het nachtelijk gebiedsverbod wat zijn vruchten af lijkt te werpen.
pi_221534489
quote:
2s.gif Op zondag 9 augustus 2026 14:13 schreef Jippie het volgende:

We keren weer terug naar de Rotterdamse wijk De Esch

Als we daar niets te zoeken hebben is dat juist niet de bedoeling he.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 9 augustus 2026 @ 14:26:25 #60
485843 crew  Jippie
pi_221534502
quote:
9s.gif Op zondag 9 augustus 2026 14:24 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Als we daar niets te zoeken hebben is dat juist niet de bedoeling he.
Het is nog geen 22.00 uur toch?
pi_221534545
We kunnen dus concluderen dat een hardere aanpak effectief blijkt te zijn in tegenstelling tot het pappen en nathouden beleid van <nee>

[ Bericht 4% gewijzigd door Jippie op 09-08-2026 14:34:57 ]
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 9 augustus 2026 @ 14:34:31 #62
485843 crew  Jippie
pi_221534560
Dienstmededeling:

Op FOK! mogen users vinden dat autochtonen problemen veroorzaken in De Esch.

Op FOK! mogen users vinden dat allochtonen problemen veroorzaken in De Esch.

Op FOK! mogen users vinden dat buitenaardse wezens problemen veroorzaken in De Esch.

Maar users mogen elkaar niet belachelijk maken of uitschelden vanwege een andersluidende mening dan die van henzelf.

Bekritiseer een mening/visie/reactie maar niet de user die deze plaatst.

*;
  zondag 9 augustus 2026 @ 14:39:42 #63
510581 FrancoBolli
pedofilatelist
pi_221534581
quote:

[..]

Zwevers? :?
Colleziono francobolli di bambini
pi_221534685
Op naar de gated community's :Y

Wat een trieste ontwikkeling ;(
pi_221534688
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:01 schreef Saekerhett het volgende:

[..]
Als het gaat om jong volwassenen uit die leeftijdscategorie, is dat een prima omschrijving.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zondag 9 augustus 2026 @ 15:11:29 #66
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221534885
Ziek.
Zitten we hier in fucking Rusland of Noord Korea of zo?

Unieke aanpak my ass. Repressieve politiestaat aanpak is dit. Kappen met die onzin.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 9 augustus 2026 @ 15:40:24 #67
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221535225
quote:
Niet omdat ik nu zo graag richting politiestaat wil
Jawel dat wil je wel.
Anders zou je het voorstel niet hebben gedaan.
  zondag 9 augustus 2026 @ 15:56:54 #68
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221535502
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 15:40 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Jawel dat wil je wel.
Wat een onzin. Ik zeg toch dat ik niet uit ben op een politiestaat. Handhaving is gewoon een goede zaak. Bromsnor, noch BOA's, zijn in Nederland helemaal niet zoveel aanwezig op straat. Belachelijk om direct Rusland of Noord-Korea in de vergelijking op te voeren. Overdreven gedoe.

[ Bericht 1% gewijzigd door Koekoekmakto op 09-08-2026 16:13:23 ]
pi_221535533
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 15:11 schreef Harvest89 het volgende:
Ziek.
Zitten we hier in fucking Rusland of Noord Korea of zo?

Unieke aanpak my ass. Repressieve politiestaat aanpak is dit. Kappen met die onzin.
Jij vind dat dit soort praktijken vrij spel moeten krijgen? Drugshandel, prostitutie, straat races. En mensen die er overlast van ondervinden, die hebben gewoon pech of hoe zie je dat voor je?
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 15:40 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Jawel dat wil je wel.
Doe niet zo raar joh. De user @Koekoekmakto is alles behalve een user die een autoritaire samenleving nastreeft.
  zondag 9 augustus 2026 @ 16:02:47 #70
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221535547
quote:
15s.gif Op zondag 9 augustus 2026 15:56 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Wat een onzin. Handhaving is gewoon een goede zaak. Bromsnor, noch BOA's, zijn in Nederland helemaal niet zo veel aanwezig op straat. Belachelijk om direct Rusland of Noord-Korea in de vergelijking op te voeren. Overdreven gedoe.
Een gebiedsgebod in een woonwijk zijn wel degelijk Sovjet of Korea praktijken.
Als ik daar in die wijk wil wandelen als burger zou ik gewoon vrij moeten zijn om dat te doen. En dan wens ik ook niet lastig gevallen te worden door agenten die willen weten wat ik daar aan het doen ben, en dat ik zelfs weg moet.

Als men deze "unieke aanpak" (uniek is dit niet, zijn gewoon politiestaat methodes) aan gaat moedigen dan voelt de overheid zich straks geoorloofd om het op meerdere plekken grootschalig in te voeren.
  zondag 9 augustus 2026 @ 16:05:31 #71
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221535575
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2026 16:01 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Jij vind dat dit soort praktijken vrij spel moeten krijgen? Drugshandel, prostitutie, straat races. En mensen die er overlast van ondervinden, die hebben gewoon pech of hoe zie je dat voor je?
[..]
Doe niet zo raar joh. De user @:Koekoekmakto is alles behalve een user die een autoritaire samenleving nastreeft.
Als er drugs wordt gedeald kun je ze gewoon op pakken.
Prostitutie is legaal.

Maar als ik daar in die wijk wil wandelen vanwege wat voor reden dan ook, dan zou ik gewoon vrij moeten zijn om dat te doen.
  zondag 9 augustus 2026 @ 16:08:26 #72
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221535595
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 16:02 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Een gebiedsgebod in een woonwijk zijn wel degelijk Sovjet of Korea praktijken.
Als ik daar in die wijk wil wandelen als burger zou ik gewoon vrij moeten zijn om dat te doen. En dan wens ik ook niet lastig gevallen te worden door agenten die willen weten wat ik daar aan het doen ben, en dat ik zelfs weg moet.

Als men deze "unieke aanpak" (uniek is dit niet, zijn gewoon politiestaat methodes) aan gaat moedigen dan voelt de overheid zich straks geoorloofd om het op meerdere plekken grootschalig in te voeren.
Dus een gesprek met een agent die je vriendelijk verzoekt om elders te gaan vertoeven, nadat er sprake was van straatoverlast is blijk van een "politiestaat". Ik zie het eerder als een handhavende overheid. En bij ersntige overlast wil ik ook dat de politie ingrijpt. Ik zie zeker geen stepping stone of een overheid die richting grootschalige onderdrukking gaat. Vergezocht.
pi_221535596
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 16:05 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Als er drugs wordt gedeald kun je ze gewoon op pakken.
Prostitutie is legaal.

Maar als ik daar in die wijk wil wandelen vanwege wat voor reden dan ook, dan zou ik gewoon vrij moeten zijn om dat te doen.
Nee, alleen op de daarvoor aangewezen plekken. Straatprostitutie is in Nederland bijna overal illegaal.
  zondag 9 augustus 2026 @ 16:12:23 #74
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221535634
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2026 16:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee, alleen op de daarvoor aangewezen plekken. Straatprostitutie is in Nederland bijna overal illegaal.
Belachelijke wet. Vrouwen gaan namelijk over hun eigen lichaam. Daar kun je best een oogje voor dicht knijpen.
  zondag 9 augustus 2026 @ 16:13:37 #75
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221535648
quote:
15s.gif Op zondag 9 augustus 2026 16:08 schreef Koekoekmakto het volgende:
Dus een gesprek met een agent die je vriendelijk verzoekt om elders te gaan vertoeven, nadat er sprake was van straatoverlast is blijk van een "politiestaat".
Als ik geen overlast veroorzaak moet een agent gewoon bij me uit de buurt blijven. Hij heeft ook niets te maken met waarom ik daar ben en waar ik heen ga.
  zondag 9 augustus 2026 @ 16:23:13 #76
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221535719
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 16:13 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Als ik geen overlast veroorzaak moet een agent gewoon bij me uit de buurt blijven. Hij heeft ook niets te maken met waarom ik daar ben en waar ik heen ga.
Dat is het hele punt met politie of overheid. Daar kun je mee te maken krijgen. Persoonlijk belang raakt dan ondergeschkt aan collectief belang. Jammer de bammer. Maar we zijn nog ver verwijderd van een politiestaat. Dat is 24/7 en op iedere locatie gehoorzamen aan de strenge arm der wet. Deze beslissing zal niet lichtzinnig zijn genomen in overleg met de driehoek (burgemeester, politie, OM).

[ Bericht 0% gewijzigd door Koekoekmakto op 09-08-2026 16:28:39 ]
pi_221535734
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 16:12 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Belachelijke wet. Vrouwen gaan namelijk over hun eigen lichaam. Daar kun je best een oogje voor dicht knijpen.
Ja, en laat dit nu net binnen de wereld der prostitutie nog wel eens een dingetje zijn. Er zijn jaarlijks duizenden slachtoffers van seksuele uitbuiting in Nederland.

Het is ook lastig te geloven dat jouw standpunt voor prostitutie overal maar legaliseren voortkomt uit een oprecht streven naar de emancipatie van de vrouwelijke sekswerker. Ik heb eerder het gevoel dat er hier andere zaken een rol spelen ...
pi_221535827
Hoe ziet men dit in de praktijk precies voor zich? Gaan we straks half Nederland preventief afsluiten in de strijd tegen overlast? Het is niet alsof dat we daar voldoende capaciteit voor hebben, al gaat AI daar natuurlijk wel verandering in brengen. Het is inmiddels wel duidelijk dat een grote groep mensen in ons land een (geautomatiseerde!) politiestaat waar iedereen onder lijdt verkiezen boven de daders stevig aanpakken.

En ondertussen mogen we het niet hebben over wat men binnen deze groep mensen met elkaar gemeen heeft. :')
Dan behalve dat het 'mannen' zouden zijn en hoe fout die hedendaagse 'man' wel niet zou zijn. Stuitend en kwalijk.
  zondag 9 augustus 2026 @ 16:32:54 #79
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_221535846
quote:

[..]
Waar hoeren zijn is overlast. Altijd al zo geweest. Die regel is er niet voor niks.
pi_221535881
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 16:31 schreef n__n het volgende:
Hoe ziet men dit in de praktijk precies voor zich? Gaan we straks half Nederland preventief afsluiten in de strijd tegen overlast? Het is niet alsof dat we daar voldoende capaciteit voor hebben, al gaat AI daar natuurlijk wel verandering in brengen. Het is inmiddels wel duidelijk dat een grote groep mensen in ons land een (geautomatiseerde!) politiestaat waar iedereen onder lijdt verkiezen boven de daders stevig aanpakken.

Maar we mogen het al niet eens hebben over wat men binnen deze groep mensen met elkaar gemeen heeft. :')
Men benoemt maar al te graag dat het 'mannen' zijn en hoe fout de hedendaagse 'man' wel niet zou zijn. Stuitend en kwalijk.
Nou, wat ze met elkaar gemeen zouden hebben is bijvoorbeeld leeftijd. Twintigers in dit geval.
En volgens jou is een andere eigenschap die ze met elkaar gemeen hebben dat het mannen zijn.
En zo kun je ongetwijfeld nog een aantal eigenschappen vinden die ze met elkaar gemeen hebben.

Maar wat wil je met die informatie?
  Moderator zondag 9 augustus 2026 @ 16:40:25 #81
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221535911
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2026 16:32 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Waar hoeren zijn is overlast. Altijd al zo geweest. Die regel is er niet voor niks.
Komt vaak niet het meest frisse volk op af nee.
- vmi voor intimi -
  zondag 9 augustus 2026 @ 16:46:35 #82
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221535956
quote:
15s.gif Op zondag 9 augustus 2026 16:23 schreef Koekoekmakto het volgende:
Dat is het hele punt met politie of overheid. Daar kun je mee te maken krijgen.
Inderdaad.
Nu krijg je er al mee te maken omdat je bestaat in een woonwijk.

Nee, dit valt totaal niet goed te praten. Steeds meer een stukje vrijheid weg, steeds meer een stukje privacy. Dat gaat met babystapjes, straks zijn we zo ver afgegleden dat we op ons hoofd krabben en terug verlangen naar betere liberale vrije tijden.
pi_221535962
quote:

[..]
Tenzij de cultuur het iets anders ziet.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  zondag 9 augustus 2026 @ 16:48:28 #84
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221535969
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2026 16:32 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Dan pak de overlastgevers aan, en pleur op met je gebiedsverboden voor mensen die helemaal niets fout doen.
pi_221535972
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 16:46 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Inderdaad.

Nee, dit valt totaal niet goed te praten. Steeds meer een stukje vrijheid weg, steeds meer een stukje privacy. Dat gaat met babystapjes, straks zijn we zo ver afgegleden dat we op ons hoofd krabben en terug verlangen naar betere liberale vrije tijden.
Ah, echt. Welke andere vrijheden staan er op de tocht dan?
  zondag 9 augustus 2026 @ 16:49:10 #86
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221535976
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2026 16:24 schreef HowardRoark het volgende:
Het is ook lastig te geloven dat jouw standpunt voor prostitutie overal maar legaliseren voortkomt uit een oprecht streven naar de emancipatie van de vrouwelijke sekswerker.
Het is een win win situatie.
  zondag 9 augustus 2026 @ 16:55:48 #87
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221536011
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2026 16:48 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ah, echt. Welke andere vrijheden staan er op de tocht dan?
Nu in dit geval gaat het om bewegingsvrijheid.

De overheid legt verder door de jaren heen steeds meer beperkingen op. Allemaal in de naam van veiligheid. Denk aan de sleepwet jaren terug.

Er is op dit forum ook een user die het allemaal bij heeft gehouden en een overzicht heeft gemaakt in zijn onderschrift. Ben zijn naam kwijt.
pi_221536017
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 16:55 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Nu in dit geval gaat het om bewegingsvrijheid.

De overheid legt verder door de jaren heen steeds meer beperkingen op. Allemaal in de naam van veiligheid. Denk aan de sleepwet jaren terug.

Er is op dit forum ook een user die het allemaal bij heeft gehouden en een overzicht heeft gemaakt in zijn onderschrift. Ben zijn naam kwijt.
Achja met:
NWS / Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wet/voorstellen #4
pi_221536021
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 16:49 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Het is een win win situatie.
Integendeel, het is misschien een win voor degenen die geregeld gebruik maken van de 'diensten' van zulke dames, maar zorgt voor meer overlast, meer illegaliteit en dus uitbuiting, die vervolgens ook nog een lastiger te controleren zijn omdat sekswerkers geen vaste locatie van hun 'werk' hebben. Bovendien hangt rond de seksindustrie een wereld van drugsgebruik, die je daarmee ook op meer plekken vrij spel geeft.
pi_221536108
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2026 16:57 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Integendeel, het is misschien een win voor degenen die geregeld gebruik maken van de 'diensten' van zulke dames, maar zorgt voor meer overlast, meer illegaliteit en dus uitbuiting, die vervolgens ook nog een lastiger te controleren zijn omdat sekswerkers geen vaste locatie van hun 'werk' hebben. Bovendien hangt rond de seksindustrie een wereld van drugsgebruik, die je daarmee ook op meer plekken vrij spel geeft.
Als je het verbied word de illegaliteit alleen maar groter en de kans op wantoestanden/ uitbuiting nog groter
  zondag 9 augustus 2026 @ 17:03:24 #91
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221536176
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2026 16:57 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Wat vreselijk Howard, drugsgebruik.

Jij bent vast zo´n type die bij het uitgaan een glas Fristi aan de bar besteld en daarna vraagt of de muziek wat zachter mag.
pi_221536183
quote:

[..]

Ik woon in een "wit dorpje" en ik ben ook verhuist wegens overlast . Of ging het daar niet over?
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zondag 9 augustus 2026 @ 17:04:13 #93
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221536187
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 16:46 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Inderdaad.

Ik geloof niet in deze stepping stone theorie van de Nederlandse overheid. Alsof er een enorm knellend systeem op de loer ligt. Handhaving op basis van een gebiedsverbod of avondklok is waarschijnljk makkelijker geweest ipv handhaven met 20 tot 30 dienders, en die te laten patrouileren in deze wijk bij overlast.
pi_221536199
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2026 16:36 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nou, wat ze met elkaar gemeen zouden hebben is bijvoorbeeld leeftijd. Twintigers in dit geval.
En volgens jou is een andere eigenschap die ze met elkaar gemeen hebben dat het mannen zijn.
En zo kun je ongetwijfeld nog een aantal eigenschappen vinden die ze met elkaar gemeen hebben.

Maar wat wil je met die informatie?
Vroeger werden er nog eerlijke statistieken bijgehouden waar de prevalentie van bepaalde groepen duidelijk naar voren kwam. We weten dat die groepen gegroeid zijn.

Wat ik met die informatie wil? Een fundament voor passende maatregelen ter bevordering van meer (of beter gezegd: de terugkeer ván) veiligheid op straat.
  zondag 9 augustus 2026 @ 17:05:59 #95
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221536200
quote:
15s.gif Op zondag 9 augustus 2026 17:04 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Ik geloof niet in deze stepping stone theorie van de Nederlandse overheid. Alsof er een enorm knellend systeem op de loer ligt. Handhaving op basis van een gebiedsverbod of avondklok is waarschijnljk makkelijker geweest ipv handhaven met 20 tot 30 dienders, en die te laten patrouileren in deze wijk bij overlast.
Tuurlijk is dat makkelijker. Die verdomde vrijheden van burgers staan anders namelijk in de weg.
  Moderator zondag 9 augustus 2026 @ 17:06:44 #96
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221536207
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 17:00 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Als je het verbied word de illegaliteit alleen maar groter en de kans op wantoestanden/ uitbuiting nog groter
Niet verbieden maar zeker niet overal maar weer toestaan alsof het de jaren 70 zijn.
- vmi voor intimi -
pi_221536236
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2026 17:05 schreef n__n het volgende:

[..]
Vroeger werden er nog eerlijke statistieken bijgehouden waar de prevalentie van bepaalde groepen duidelijk naar voren kwam. We weten dat die groepen gegroeid zijn.

Wat ik met die informatie wil? Een fundament voor passende maatregelen ter bevordering van meer (of beter gezegd: de terugkeer ván) veiligheid op straat.
Maar wat voor passende maatregelen dan?

Ik zou denken aan het aanpakken van overlastplegers.
Daarvoor hoef je niet te weten welke leeftijd of geslacht ze hebben.
  zondag 9 augustus 2026 @ 17:10:38 #98
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221536250
quote:
10s.gif Op zondag 9 augustus 2026 17:05 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Tuurlijk is dat makkelijker. Die verdomde vrijheden van burgers staan anders namelijk in de weg.
Misschien ook praktischer vanwege eventuele personeelstekorten, of een vraag vanuit de bewoners. De Esch is al jaren berucht om deze overlast. Ook in Nesselande vindt dit plaats. Je kunt niet overal met veel inzet aanwezig zijn, maar ik vind het belang van de wijkbewoners prevaleren boven het privebelang om lekker te kunnen wandelen in deze wijk.
pi_221536251
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 17:06 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Niet verbieden maar zeker niet overal maar weer toestaan alsof het de jaren 70 zijn.
Vraag me af of dat zo fout was, ik was toen nog een kind dus kan lastig oordelen dat het toen slecht was maar de mensen leken toen gelukkiger dan nu
  Moderator zondag 9 augustus 2026 @ 17:11:38 #100
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221536266
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 17:10 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Vraag me af of dat zo fout was, ik was toen nog een kind dus kan lastig oordelen dat het toen slecht was maar de mensen leken toen gelukkiger dan nu
Of dat nou perse door de dames van lichte zeden kwam weet ik niet ;)
- vmi voor intimi -
pi_221536286
quote:

[..]

Hoe wil je dat doen dan?
  zondag 9 augustus 2026 @ 17:14:26 #102
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221536295
quote:
15s.gif Op zondag 9 augustus 2026 17:10 schreef Koekoekmakto het volgende:
Misschien ook praktischer vanwege eventuele personeelstekorten, of een vraag vanuit de bewoners. De Esch is al jaren berucht om deze overlast. Ook in Nesselande vindt dit plaats. Je kunt niet overal met veel inzet aanwezig zijn, maar ik vind het belang van de wijkbewoners prevaleren boven het privebelang om lekker te kunnen wandelen in deze wijk in de wijk.
Personeelstekorten kun je oplossen door te investeren in werving van nieuwe politiemensen. Zo kun je namelijk mensen oppakken die daadwerkelijk iets fout doen ipv alle burgers te benadelen.

Want als je kijkt naar je laatste zin kun je dit zowat in elke regio invoeren in Nederland. Dan mag je alleen nog maar in je eigen wijk wandelen alsof we in een of andere grote gevangenis zitten.
  zondag 9 augustus 2026 @ 17:15:33 #103
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221536303
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 17:10 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Volgens mij ook.
Waren ook een stuk weerbaarder, minder angstig, en terecht wantrouwender naar de overheid toe.
pi_221536308
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 17:11 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Of dat nou perse door de dames van lichte zeden kwam weet ik niet ;)
Klopt _O-
pi_221536345
quote:

[..]

Ik zal een voorbeeld geven, bij ons waren er meerdere gezinnen die overlast gaven, en het kostte 2 jaar om 1 gezin uit huis te zetten, zo lang duren die procedures.

Dan is de rest van de wijk al overspannen. Ik ook, ja. :Y
pi_221536354
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:01 schreef Saekerhett het volgende:

[..]
Haha inderdaad. Even het lijstje:

- jongeren
- verwarde persoon of personen
- kansenparel
- dokter
- engineer

*voegt twintiger toe aan het lijstje*
  zondag 9 augustus 2026 @ 17:25:31 #107
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221536392
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 17:14 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Personeelstekorten kun je oplossen door te investeren in werving van nieuwe politiemensen. Zo kun je namelijk mensen oppakken die daadwerkelijk iets fout doen ipv alle burgers te benadelen.

Want als je kijkt naar je laatste zin kun je dit zowat in elke regio invoeren in Nederland. Dan mag je alleen nog maar in je eigen wijk wandelen alsof we in een of andere grote gevangenis zitten.
Dat is behoorlijk karikaturaal, naast het collectieve belang, mbt veiligheid, ondergeschikt te maken aan het privebelang van vrijheid. Ik ben blij voor de wijkbewoners en blij met het handhaven. Ik lees niets overtuigends in je posts, dus agree to disagree. En je verwijt dat ik hiermee pleit voor een politiestaat vind ik smakeloos en zot.
pi_221536415
Mag je eigenlijk een 'gated community' beginnen?

Dus met een groep autochtone Nederlanders gelijkgestemden een lapje grond kopen en een hek erom heen zetten om moslims en asielzoekers ongewenst tuig buiten te houden.

Of houden we krampachtig vast dat iedereen maar overal mag komen?
  Moderator zondag 9 augustus 2026 @ 17:29:03 #109
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221536436
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 17:26 schreef Koortsdroom het volgende:
Mag je eigenlijk een 'gated community' beginnen?

Dus met een groep autochtone Nederlanders gelijkgestemden een lapje grond kopen en een hek erom heen zetten om moslims en asielzoekers ongewenst tuig buiten te houden.

Of houden we krampachtig vast dat iedereen maar overal mag komen?
Op eigen terrein wellicht, maar denk niet dat je zomaar hekken in een woonwijk kan gaan plaatsten :P
- vmi voor intimi -
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')