abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221531247
Unieke aanpak stopt jarenlange overlast in Rotterdamse wijk: 'Rustig vanaf nacht één'

"Ik heb heerlijk geslapen", klinkt het vaak in gesprek met bewoners van de Rotterdamse wijk De Esch. Twee weken geleden werd daar een paardenmiddel ingezet om overlast tegen te gaan: een nachtelijk gebiedsverbod. De bewoners slapen nu een stuk beter, maar of dat zo blijft is de vraag.

"De ramen kunnen gewoon weer de hele tijd open staan", zegt een uitgeruste Errol Witteling, een actieve bewoner van De Esch. "Erg fijn om met de warmte het huis te kunnen doorluchten. Vanaf nacht één was het al heel rustig."

Ook bewoonster Jaqueline heeft veel betere nachten, vertelt ze tegen Rijnmond. "Ik slaap aan de straatkant en had bijna elke avond last van herrie, schreeuwen en toeterende auto's. Zelfs met oordoppen in hoorde ik het. Nu heb ik weer heerlijk geslapen."

Straatraces en drugsgebruik
De afgelopen jaren hadden bewoners van de Rotterdamse wijk, waar ruim 4000 mensen wonen, last van overlast. Vooral in de nacht waren er straatraces, drugsgebruik en prostitutie. Mensen die niet in De Esch wonen, kwamen naar de wijk toe, bleek uit onderzoek van de politie.

Uiteindelijk werd een uniek middel ingezet: een gebiedsverbod voor een groot deel van de wijk. Drie maanden lang mogen tussen 23.00 tot 5.00 uur alleen mensen die een goede reden hebben in de wijk verblijven. Dat zijn dan vooral bewoners en mensen die er werken.

De afgelopen twee weken zijn er 's nachts honderd mensen staande gehouden, omdat ze geen goede reden hadden om in het gebied te zijn. Het gaat vooral om twintigers, zegt de politie.

"Eerst kon de politie niks doen", zegt Errol Witteling. "Als agenten kwamen, stopte de overlast. Nu is dat anders en kunnen ze echt ingrijpen. Soms komen er nog wel wat mensen hiernaartoe. Dan gaat het om één of twee auto's, maar dan zijn ze voor 23.00 uur weg."

Of de jongeren die staande zijn gehouden ook echt een boete moeten betalen, wordt later besloten. Boetes, waarschijnlijk meer dan honderd euro, zijn nu nog niet verstuurd, laat het Openbaar Ministerie weten.

Verplaatsen de straatraces en het drugsgebruik zich nu naar andere plekken? Nee, zeggen de politie en gemeente. Niet op dit moment, maar het kan zijn dat het door de vakantie rustiger is en dat er straks op andere plekken wel meer overlast is.

Tijdelijke oplossing
Het gebiedsverbod is een goede aanpak vinden de bewoners, er is wel één maar: het verbod is tijdelijk. Het is voor drie maanden en kan, na overleg, drie maanden worden verlengd.

"Ik maak me wel zorgen over wat er daarna gebeurt", zegt bewoner Remco Arnold. "Als het gebiedsverbod stopt, wordt de weg hiernaartoe snel weer gevonden, vrees ik."

Errol Witteling sluit zich daarbij aan: "Je kan op je vingers uittellen dat de overlast weer toeneemt. Als het verbod en de vakantie stopt, zullen de mensen er weer met frisse moed tegenaan gaan."

Het buurtcomité, waar Witteling zich voor inzet, wil daarom de wijk ook na het gebiedsverbod 'op slot gooien'. Het voorstel is: 's nachts in de weekenden verkeersregelaars bij de toegangen naar de wijk en mensen worden alleen doorgelaten als ze een goede reden hebben om naar De Esch te gaan.

Beperkt de Rotterdammers
De wijkraad vindt dat geen goed idee. "Het beperkt de beweging van andere Rotterdammers te veel", zegt Christiaan de Jong, voorzitter van de wijkraad. "De mensen zullen terugkomen, maar we hopen echt dat hun gedrag verandert en de overlast een stuk minder is dan eerst."

De gemeente vindt het nog te vroeg om iets te zeggen over een permanente oplossing. Het gebiedsverbod inzetten op andere plekken in Rotterdam is op dit moment niet nodig, zegt een woordvoerder. De overlast, zoals die in De Esch was, komt in die mate niet op andere plekken voor.

"Voor nu genieten we dan maar extra veel van de rust en de prachtige avonden die we hebben", zegt Witteling. "Eigenlijk is de wijk voor een tijdje een vakantieoord geworden."

https://nos.nl/artikel/26(...)stig-vanaf-nacht-een
En jij zit daar onrustig, en jij kijkt langs mij heen
En ik hoor in alles wat je zegt, de stem van iemand
Die bang is voor zichzelf
pi_221531280
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2026 09:54 schreef Canopus het volgende:
Het gaat vooral om twintigers, zegt de politie.
Ah, de bekende 'twintigers', weer een nieuw synoniem in het lijstje _O_
pi_221531316
quote:
Het buurtcomité, waar Witteling zich voor inzet, wil daarom de wijk ook na het gebiedsverbod 'op slot gooien'. Het voorstel is: 's nachts in de weekenden verkeersregelaars bij de toegangen naar de wijk en mensen worden alleen doorgelaten als ze een goede reden hebben om naar De Esch te gaan.
Dat zou dan een allereerste heel voorzichtige opzet zijn naar beveiligde, afgeschermde buurten. Begrijpelijk vanuit de bewoners, maar absurd dat zoiets in Nederland nodig zou moeten worden.
pi_221531322
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:01 schreef Saekerhett het volgende:

[..]
Ah, de bekende 'twintigers', weer een nieuw synoniem in het lijstje _O_
Ach man flikker toch op met je langspeelplaat
pi_221531330
Graag een breakdown in etniciteit van deze “twintigers”
pi_221531331
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:08 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Dat zou dan een allereerste heel voorzichtige opzet zijn naar beveiligde, afgeschermde buurten. Begrijpelijk vanuit de bewoners, maar absurd dat zoiets in Nederland nodig zou moeten worden.
Omdat de politie nooit de middelen krijgt om goed en hard in te grijpen. Moet altijd lang over gediscussieerd worden en dan komen er uiteindelijk slappe maatregelen zoals een gebiedsverbod.
pi_221531335
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:10 schreef William_Papadin het volgende:
Graag een breakdown in etniciteit van deze “twintigers”
En daar hebben we nummer twee
pi_221531359
edit: verkeerde topic.
pi_221531444
Prima tijdelijke oplossing, maar dit is natuurlijk niet vol te houden op de lange termijn en de kans is groot dat het probleem zich naar elders gaat verplaatsen.

Het wekt ook de vraag op wat voor soort 'jongeren' (we hebben hier natuurlijk wel een vermoeden) deze buurt onveilig maken.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_221531476
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:11 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Je weet zelf het antwoord op die vraag zeker al
pi_221531487
Lol, die 'jongeren' zijn momenteel allemaal op vakantie in Marokko. Echt een wondermiddel inderdaad, gebiedsverbod instellen, geen enkele keer handhaven en toch blijven ze weg... snel een persbericht de ether ingooien, goed werk politie!
pi_221531521
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:29 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Je weet zelf het antwoord op die vraag zeker al
Niet zo moeilijk te raden bij jullie
pi_221531533
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:37 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Niet zo moeilijk te raden bij jullie
Het is simpelweg een terechte kritiek, want iedereen die Rotterdam een beetje kent weet ook gewoon dat het heel vaak (niet altijd, maar heel vaak) mensen of jongeren met een migratieachtergrond zijn die voor dit soort problemen zorgen, zeker mbt drugshandel en straat races. Je kunt, mits dat hier ook zo is, dus rustig concluderen dat een direct effect van migratie dit soort problemen is.

Daar kun je dan vervolgens heel boos over worden dat mensen dit benoemen, maar dit zal benoemd blijven worden omdat het op pijnlijke wijze aan de kaak weet te stellen, welke negatieve effecten migratie op het leven in de grote steden van ons land heeft gehad. Dit soort problemen zijn immers niet beperkt tot Rotterdam, denk ook aan bepaalde wijken in Amsterdam en Den Haag bijvoorbeeld.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_221531563
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:40 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het is simpelweg een terechte kritiek, want iedereen die Rotterdam een beetje kent weet ook gewoon dat het heel vaak (niet altijd, maar heel vaak) mensen of jongeren met een migratieachtergrond zijn die voor dit soort problemen zorgen, zeker mbt drugshandel en straat races. Je kunt, mits dat hier ook zo is, dus rustig concluderen dat een direct effect van migratie dit soort problemen is.

Daar kun je dan vervolgens heel boos over worden dat mensen dit benoemen, maar dit zal benoemd blijven worden omdat het op pijnlijke wijze aan de kaak weet te stellen, welke negatieve effecten migratie op het leven in de grote steden van ons land heeft gehad. Dit soort problemen zijn immers niet beperkt tot Rotterdam, denk ook aan bepaalde wijken in Amsterdam en Den Haag bijvoorbeeld.
Het slaat nergens op en is weer een aanname uit de rechtse onderbuik

Drugsoverlast hier is grotendeels door autochtonen of mensen uit het voormalig oostblok
pi_221531585
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:44 schreef Cupfighter het volgende:

[..]

Drugsoverlast hier is grotendeels door autochtonen of mensen uit het voormalig oostblok
Nee, het is geen aanname het is een feit. Dit zijn gewoon dingen die algemeen bekend zijn in deze steden, zeker Rotterdam.

Jij woont toch in Nijmegen? Niemand heeft het over die stad, dus waarom je deze dus aanhaalt als een tegenargument voor Rotterdam en mijn punten over steden zoals Amsterdam en Den Haag is mij volledig onduidelijk.
pi_221531622
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:48 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee, het is geen aanname het is een feit. Dit zijn gewoon dingen die algemeen bekend zijn in deze steden, zeker Rotterdam.

Jij woont toch in Nijmegen? Niemand heeft het over die stad, dus waarom je deze dus aanhaalt als een tegenargument voor Rotterdam en mijn punten over steden zoals Amsterdam en Den Haag is mij volledig onduidelijk.
Cupfighter komt op voor zijn broeders in Rotterdam
pi_221531704
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:48 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Jij woont toch in Nijmegen? Niemand heeft het daarover, dus waarom je dat aanhaalt als een tegenargument voor Rotterdam en mijn punten over steden zoals Amsterdam en Den Haag is mij volledig onduidelijk.
Ik praat vanuit mijn eigen ervaring, en ja ik woon in Nijmegen, en de drugs en zwerfoverlast word hier ook erger vergelijkbaar met de grotere steden in de randstad

Waar ik tegen protesteer is steeds die aannames op dit forum, als er iets gebeurd is het direct een allochtoon, wanneer de dader een autochtoon is zijn veel van deze figuren stil

[ Bericht 1% gewijzigd door Cupfighter op 09-08-2026 10:59:11 ]
pi_221531890
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:44 schreef Cupfighter het volgende:

Ik ken die wijk. Niks onderbuik, het zijn 'jongeren' en wat heeft dit verder met rechts of links te maken?

Bekijk deze YouTube-video
quote:
Rudi van Arend woont pal naast het parkeerterrein dat een hotspot is, tussen Hal4 en de filtergebouwen. Al maandenlang is het elke avond raak, vooral doordeweeks als het parkeerterrein vrij leeg is. “Laatst stonden ze pal onder mijn raam geparkeerd en veel lawaai te maken. Daarop heb ik niet al te vriendelijk gevraagd of ze konden opzouten. Na allemaal ziektes naar mijn hoofd geslingerd te krijgen, hoorde ik niet veel later ‘plop, plop, plop’ en had ik zes eieren op mijn raam.”
quote:
Sonja Rietkerken verhuisde twee jaar geleden naar de wijk. Toen ze er net woonde, voelde het als een paradijs. Dat is nu helemaal omgeslagen. “Voor vrouwen is het onveilig op straat. Ik werk in de buurt en moet vaak in het donker over straat. Als je verkeerd kijkt of langzaam oversteekt, gaat het raam open en word je uitgescholden voor kankerhoer. Ik ken hier dames op leeftijd die niet meer alleen over straat durven.”
  zondag 9 augustus 2026 @ 11:01:44 #19
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221531979
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:53 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik praat vanuit mijn eigen ervaring, en ja ik woon in Nijmegen, en de drugs en zwerfoverlast word hier ook erger vergelijkbaar met de grotere steden in de randstad

Waar ik tegen protesteer is steeds die aannames op dit forum, als er iets gebeurd is het direct een allochtoon, wanneer de dader een autochtoon is zijn veel van deze figuren stil

Ik vind het forumvervuiling
En zo zijn er ook andere users in dit topic die dat doen.

De wereld is groter dan je eigen witte dorpje.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_221531998
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:53 schreef Cupfighter het volgende:

[..]

Ik vind het forumvervuiling
Integendeel, jij wil dat de realiteit niet wordt benoemd over de problematiek in dit soort steden. Maar mensen die daar wonen, zoals ik, merken dat een stad onveiliger voelt, ondervinden er dus last van en willen deze problemen wél bespreken.

Wij weten dat als het gaat over 'jongeren', of 'jongeren op een fatbike' of 'straat races' of 'hangjongeren' of 'drugsdealers', de regel is dat dit dus wél zeer vaak over mensen met een migratieachtergrond gaat en hun kroost. Dit betreft dus problemen dit rechtstreeks een gevolg zijn van de enorme migratie in Nederland de afgelopen decennia.

Dat dit 100km verderop in Nijmegen anders werkt, prima hoor, het staat je vrij eens te delen ergens hoe het daar is, maar het vormt simpelweg geen goede reden om daarom maar te vinden dat anderen de patroonherkenning uit steden waar zij wonen of veel komen, niet mogen delen omdat het jou persoonlijk stoort.
pi_221532010
quote:
10s.gif Op zondag 9 augustus 2026 11:01 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
En zo zijn er ook andere users in dit topic die dat doen.

De wereld is groter dan je eigen witte dorpje.
Dorpje?
  zondag 9 augustus 2026 @ 11:05:35 #22
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221532117
Fantastisch. Handhavende politie. Zouden ze vaker moeten doen. Fijn voor die buurtbewoners ook.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221532122
quote:
14s.gif Op zondag 9 augustus 2026 11:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Integendeel, jij wil dat de realiteit niet wordt benoemd over de problematiek in dit soort steden. Maar mensen die daar wonen, zoals ik, ondervinden er last van en willen deze problemen wél bespreken.

Wij weten dat als het gaat over 'jongeren', of 'jongeren op een fatbike' of 'straat races' of 'hangjongeren' of 'drugsdealers', de regel is dat dit dus wél zeer vaak over mensen met een migratieachtergrond gaat en hun kroost. Dit betreft dus problemen dit rechtstreeks een gevolg zijn van de enorme migratie in Nederland de afgelopen decennia.

Dat dit 100km verderop in Nijmegen anders werkt, prima hoor, het staat je vrij eens te delen ergens hoe het daar is, maar het vormt simpelweg geen goede reden om daarom maar te vinden dat anderen de patroonherkenning uit steden waar zij wonen of veel komen, niet mogen delen omdat het jou persoonlijk stoort.
Wat mij stoort heb ik al aangegeven
Steeds wijzen in de topics op de migratie achtergrond

En het dan gek vinden dat mensen er geen zin meer hebben om op te reageren zodat jullie je zin krijgen en dit een rechtse circlejerk wordt op dit forum
pi_221532137
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:11 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
En daar hebben we de eerste wegkijker weer.
  zondag 9 augustus 2026 @ 11:07:16 #25
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221532172
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 11:06 schreef PurifieR het volgende:

[..]
En daar hebben we de eerste wegkijker weer.
En de eerste zuiveraar.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')