abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 13:43:28 #101
236264 crew  capricia
pi_221486193
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:38 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ik heb gemerkt dat religieuze scholen best onderling van elkaar kunnen verschillen. De één is wat meer hardcore dan de ander.

Ik zag laatst een filmpje op insta, van de eo meen ik, waarin een meisje vertelde dat haar school vanuit religieus standpunt bepaalde wat ze wel en niet mocht dragen. Dan schiet je wat mij betreft het doel van school aardig voorbij.
Eens.
Reformatorische scholen schrijven soms verplicht een rokje voor, voor de meisjes.
Daartegenover ken ik genoeg katholieke scholen waar zo ongeveer niets katholieks meer aan is.

Denk dat het aan de overheid is om de kerndoelen duidelijk te maken (burgerschap, gelijkheid etc). En wat mij betreft hoort daar het voorschrijven van bepaalde kleding op basis van geslacht niet bij.
Maar verders vind ik het ook wel de vrijheid van de ouders om de school te kiezen die ze vinden passen.

En de vrijheid van onderwijs staat niet voor niets in onze grondwet. Net als de vrijheid van vereniging etc. Het zijn wel echt grondrechten.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221486195
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:42 schreef Ole het volgende:
Alles kon. Opdracht was ook allerlei geloven ontdekken
Mocht jij ook naar de moskee? Onder sociale druk je schoenen uitdoen en met je hoofd tegen het tapijt rammen onder goedkeurende blik van de leraar met geitenwollen trui?
  zondag 2 augustus 2026 @ 13:45:22 #103
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221486211
quote:

[..]
Mijn "katholieke " school was heel vooruitstrevend
Geloof was eigenlijk helemaal niet zo'n ding voor mijn gevoel.

En dat was achteraf wel prima.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 13:47:48 #104
236264 crew  capricia
pi_221486229
quote:
7s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik wist dat die vraag zou komen :D

Ik denk om consequent te zijn, dat dat ook niet meer kan. Verbijzondering alleen op basis van lesmethode, en de vrije school gaat verder dan alleen een andere lesmethode.
Ik denk dat je erg moet oppassen met het uitkleden van grondwetten en grondrechten van burgers.
Als je artikel 23 van onze grondwet niet ziet zitten en eraan wil sleutelen, is dat geen sinecure.
- Goethe, “Faust”
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 13:48:05 #105
5428 crew  miss_sly
pi_221486231
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:43 schreef Koortsdroom het volgende:

[..]
Mocht jij ook naar de moskee? Onder sociale druk je schoenen uitdoen en met je hoofd tegen het tapijt rammen onder goedkeurende blik van de leraar met geitenwollen trui?
Wat is er mis mee om ook eens in de moskee te kijken?
Mijn dochter zit op een internationale school met alle geloofsovertuigingen. Ze is eens met een vriendin meegegaan naar een streng-christelijke viering in de kerk en met een vriend mee naar de moskee. Zonder dwang, gewoon uit nieuwsgierigheid.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221486233
quote:

[..]
Mijn "katholieke " school was heel vooruitstrevend
Ik zat nog op een 'lagere' school. Ook katholiek. Maar niet conservatief. Kregen ook les over andere religies.
Er werd wel bij dagopening en -sluiting gebeden.
En we lazen bijbelverhalen. Plus voorbereiding op 1e communie en vormsel.
En 3 keer per schooljaar kwam de kapelaan op bezoek. Die adviseerde ons om onze monden om te spoelen met zeep, als we voluit 'gvd' hadden gezegd. Verder wel een aardige man. Hield z'n handen thuis.

Ben zelf ook nog misdienaar en acoliet geweest. Met een Jezuspij aan. Had je tenminste wat te doen tijdens de H. Mis. (Plus af en toe een slok wijn.) Geen last van opdringerige priesters gehad. Ik was dan ook uitermate onaantrekkelijk. (Nog.)
Ik doe het ff rustig aan.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 13:50:51 #107
5428 crew  miss_sly
pi_221486255
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:43 schreef Koortsdroom het volgende:

[..]
Mijn dochter zit op een internationale school met alle geloofsovertuigingen. Ze is eens met een vriendin meegegaan naar een streng-christelijke viering in de kerk en met een vriend mee naar de moskee. Zonder dwang, gewoon uit nieuwsgierigheid.
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik denk dat je erg moet oppassen met het uitkleden van grondwetten en grondrechten van burgers.
Als je artikel 23 van onze grondwet niet ziet zitten en eraan wil sleutelen, is dat geen sinecure.
Daar ben ik me van bewust. Maar ik ben ook van mening dat school moet zorgen dat de cognitieve basisvaardigheden moeten worden onderwezen op scholen, en daarnaast de maatschappelijke basiskennis gelegd moet worden. Alles wat dus objectief kan worden overgebracht . Zaken als religie of politieke overtuigingen horen daar niet bij thuis, want die zijn altijd subjectief.
pi_221486259
quote:
7s.gif Op zondag 2 augustus 2026 11:16 schreef miss_sly het volgende:
Het wordt echt tijd om bij zonder onderwijs af te schaffen. Onderwijs op basis van religie of politieke kleur kan niet de bedoeling zijn.

Montessori en Dalton en dergelijke vallen ook onder bijzonder onderwijs, maar zijn gestoeld op een filosofie met betrekking tot de manier van lesgeven, niet wat er wordt onderwezen. Dat zou dan de enige vorm van verschil tussen scholen moeten zijn. Wat er wordt k der wezen moet op alle scholen hetzelfde zijn.
Met diezelfde filosofie in het achterhoofd hadden we ooit gescheiden scholen en soms een uniform aan. Wie bepaalt objectief wat jouw of mijn kind (verplicht) nodig heeft? En wat is het einddoel? Waar ligt de lat concreet. :P
pi_221486282
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 11:17 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Dat klopt dus niet.

Ouders bepalen wat kinderen thuis horen. Als ouders dan óók bepalen wat ze op school horen, krijg je indoctrinatie. Op school kunnen kinderen nog een ander geluid horen.

Als kinderen op school geïndoctrineerd worden, hebben de ouders thuis nog de kans daar iets aan te doen. Als kinderen thuis geïndoctrineerd worden, heeft de school nog de kans daar iets aan te doen. De macht van de ouder om kinderen óók op school te hersenspoelen, haalt die risicobeperking juist onderuit.
Het risico dat de hele samenleving geindoctrineerd wordt verkleint dan wel weer aangezien andere kinderen ook weer een bron van kennis en begrip zijn.

quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:34 schreef capricia het volgende:

[..]
Op de basisschool nooit iets over de EU gehoord.

Maar denk ook dat je onderwijs nooit waardenvrij kunt maken. En dat je dat ook niet moet willen.
Wel zou je een discussie kunnen hebben over welke waarden er dan overgebracht moeten worden.

Voorzetje:
Burgerschap
Democratische waarden
Gelijkheid man/vrouw

Zaken die wij belangrijk vinden in onze samenleving.
Maar andere groepen mensen vinden andere waarden weer belangrijk.
Er zijn ook verschillende inzichten tav die waarden en dat is vooral waarom er zoveel weerstand tegen FvD scholen is. Het burgerschapsonderwijs waarin de minderheidsregering, de veiligheidsdiensten en de EU de democratie vertegenwoordigen en we ons allemaal aan de grondwet moeten houden terwijl die de staat niet bindt en rechters over de goddelijke wijsheid beschikken om nieuwe mensenrechten uit hun kont te blijven trekken voor buitenlanders is niet gedeeld door iedereen die het onderwerp ook heel belangrijk vindt.

Het is hypocriete verontwaardiging, de scholen die daarin afwijken van de < nee > van ProDemos met hun onderwijspakketten zouden een grotere bedreiging zijn dan de islamitische scholen die de verwerpelijkheid van de ongelovigen doceren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jippie op 02-08-2026 20:58:18 ]
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator / Miss SHO zondag 2 augustus 2026 @ 13:54:16 #110
22592 crew  Ole
pi_221486287
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:48 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Ik zat nog op een 'lagere' school. Ook katholiek. Maar niet conservatief. Kregen ook les over andere religies.
Er werd wel bij dagopening en -sluiting gebeden.
En we lazen bijbelverhalen. Plus voorbereiding op 1e communie en vormsel.
En 3 keer per schooljaar kwam de kapelaan op bezoek. Die adviseerde ons om onze monden om te spoelen met zeep, als we voluit 'gvd' hadden gezegd. Verder wel een aardige man. Hield z'n handen thuis.

Ben zelf ook nog misdienaar en acoliet geweest. Met een Jezuspij aan. Had je tenminste wat te doen tijdens de H. Mis. (Plus af en toe een slok wijn.) Geen last van opdringerige priesters gehad. Ik was dan ook uitermate onaantrekkelijk. (Nog.)
Ben je geen 20 denk ik ;)
Bij ons lagere school kwam de pastoor elke week in zesde klas (daarna groep 8) wat een drama!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_221486290
quote:
7s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:48 schreef miss_sly het volgende:
Daar is heel veel mis mee. Als je de islam nog steeds als 'gewoon de zoveelste religie' ziet, kan ik me voorstellen dat je er weinig problemen in ziet.

Ik vraag me af hoeveel bloederige aanslagen er nog plaats moeten vinden voordat we eindelijk de islam zien voor wat het is;
<nee>

Echt. Vergeten mensen zo snel? Charlie Hebdo, Bataclan, Samuel Paty, Theo van Gogh. Dat zijn Westerlingen die daar dood op de grond liggen. Dat zijn wij.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jippie op 02-08-2026 20:54:20 ]
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 13:54:48 #112
5428 crew  miss_sly
pi_221486291
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:51 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Met diezelfde filosofie in het achterhoofd hadden we ooit gescheiden scholen en soms een uniform aan. Wie bepaalt objectief wat jouw of mijn kind (verplicht) nodig heeft? En wat is het einddoel? Waar ligt de lat concreet. :P
Objectief is dat volgens mij best prima vast te leggen. Rekenen, lezen, schrijven, aardrijkskunde, geschiedenis, topografie, beetje de basis van creatieve vakken (plakken, knippen, tekenen, muziek). Allemaal vakken die feitelijk gegeven kunnen worden. Daarnaast nog wat over staatsinrichting, burgerschap, en natuurlijk bewegen.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 13:57:10 #113
5428 crew  miss_sly
pi_221486301
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:54 schreef Koortsdroom het volgende:

[..]
Daar is heel veel mis mee. Als je de islam nog steeds als 'gewoon de zoveelste religie' ziet, kan ik me voorstellen dat je er weinig problemen in ziet.

Ik vraag me af hoeveel bloederige aanslagen er nog plaats moeten vinden voordat we eindelijk de islam zien voor wat het is;

<nee>

Echt. Vergeten mensen zo snel? Charlie Hebdo, Bataclan, Samuel Paty, Theo van Gogh. Dat zijn Westerlingen die daar dood op de grond liggen. Dat zijn wij.
Dat zijn wij niet, want jij en ik posten op dit forum.
Dat zijn ook niet alle moslims en niet de volledige islam.

Maar dit
Topic gaat daar verder niet over. Dat gaat over het onderwijs. Dus misschien kun je die andere posts in een van de anti-Islam topics posten. Ik ga er verder niet op reageren in dit topic.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jippie op 02-08-2026 20:54:44 ]
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 13:57:20 #114
236264 crew  capricia
pi_221486302
quote:
7s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar ben ik me van bewust. Maar ik ben ook van mening dat school moet zorgen dat de cognitieve basisvaardigheden moeten worden onderwezen op scholen, en daarnaast de maatschappelijke basiskennis gelegd moet worden. Alles wat dus objectief kan worden overgebracht . Zaken als religie of politieke overtuigingen horen daar niet bij thuis, want die zijn altijd subjectief.
Onderwijs is altijd gekleurd, daar ga je niet aan ontkomen. Neem nu het hele idee van burgerschap en het overbrengen van democratische waarden. Dat zijn kerndoelen. En zijn per definitie zeer politiek gekleurd.
De hele inrichting van ons onderwijs is politiek gekleurd. Vergelijk het maar eens met hoe het in Frankrijk vormgegeven is. Jij zou dus meer die kant van het laïcisme op willen?

En ook die discussie is politiek gekleurd. Je gaat er gewoon niet aan ontkomen.
- Goethe, “Faust”
pi_221486309
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:54 schreef Ole het volgende:

[..]
Ben je geen 20 denk ik ;)
Bij ons lagere school kwam de pastoor elke week in zesde klas (daarna groep 8) wat een drama!
De pastoor liet zich bij ons niet zien. Heel verstandig.
De kapelaan had zo'n ouderwetse bandrecorder/spoelendeck (toen nog heel modern) en liet ons bijbelverhalen horen. Met dialogen en achtergrondgeluiden erbij. Bijvoorbeeld heel veel herrie toen Simson/Samson de Filistijnse tempel in elkaar liet donderen. Vonden we best gaaf.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 13:59:42 #116
236264 crew  capricia
pi_221486314
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het risico dat de hele samenleving geindoctrineerd wordt verkleint dan wel weer aangezien andere kinderen ook weer een bron van kennis en begrip zijn.
[..]
Er zijn ook verschillende inzichten tav die waarden en dat is vooral waarom er zoveel weerstand tegen FvD scholen is. Het burgerschapsonderwijs waarin de minderheidsregering, de veiligheidsdiensten en de EU de democratie vertegenwoordigen en we ons allemaal aan de grondwet moeten houden terwijl die de staat niet bindt en rechters over de goddelijke wijsheid beschikken om nieuwe mensenrechten uit hun kont te blijven trekken voor buitenlanders is niet gedeeld door iedereen die het onderwerp ook heel belangrijk vindt.

Het is hypocriete verontwaardiging, de scholen die daarin afwijken van de <nee> van ProDemos met hun onderwijspakketten zouden een grotere bedreiging zijn dan de islamitische scholen die de verwerpelijkheid van de ongelovigen doceren.
Ik vind dat je soms best interessante punten aandraagt. Waar ik vaak ook langer over na wil denken.
Maar opmerkingen als <nee> en dat soort termen, dan vergaat mij de lust direct.

Jammer.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jippie op 02-08-2026 21:00:14 ]
- Goethe, “Faust”
pi_221486320
Ze hebben overigens wel een forse opgave voor de boeg. Er zijn nu 10 aanmeldingen en ze starten met 1 kleuterklas.
quote:
Om de financiering te behouden, moet de school na vier jaar 139 leerlingen tellen en na acht jaar 277.
https://www.volkskrant.nl(...)ps://www.google.com/
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 14:01:00 #118
5428 crew  miss_sly
pi_221486323
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Onderwijs is altijd gekleurd, daar ga je niet aan ontkomen. Neem nu het hele idee van burgerschap en het overbrengen van democratische waarden. Dat zijn kerndoelen. En zijn per definitie zeer politiek gekleurd.
De hele inrichting van ons onderwijs is politiek gekleurd. Vergelijk het maar eens met hoe het in Frankrijk vormgegeven is. Jij zou dus meer die kant van het laïcisme op willen?

En ook die discussie is politiek gekleurd. Je gaat er gewoon niet aan ontkomen.
Volledig neutraal zal best heel lastig of zelfs onmogelijk zijn. Dat betekent niet dat je verder moet zoals het nu gaat. Er is zeker veel objectiever te onderwijzen en het weghalen van de mogelijkheid om een school op basis van geloofsovertuiging of politieke overtuiging te starten en boeren lijkt me een goede start.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 14:02:14 #119
236264 crew  capricia
pi_221486331
quote:
7s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Volledig neutraal zal best heel lastig of zelfs onmogelijk zijn. Dat betekent niet dat je verder moet zoals het nu gaat. Er is zeker veel objectiever te onderwijzen en het weghalen van de mogelijkheid om een school op basis van geloofsovertuiging of politieke overtuiging te starten en boeren lijkt me een goede start.
Dus je wil eigenlijk gewoon grondrechten van burgers inperken? :{
- Goethe, “Faust”
pi_221486334
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:41 schreef Swango het volgende:

[..]
Dat is absurd, ik vind dat ook niet kloppen. Ging het programma dan mogelijk over reformatisch onderwijs, dat staat bekend als streng.
Klopt, bij reformatorische scholen gebeurt dit inderdaad. Daar moeten meisjes gewoon een lange rok dragen.
pi_221486341
quote:
10s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:02 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Klopt, bij reformatorische scholen gebeurt dit inderdaad. Daar moeten meisjes gewoon een lange rok dragen.
Maar goed dat daar ook geen pastoor langskomt.
pi_221486358
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:03 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Maar goed dat daar ook geen pastoor langskomt.
Die zou er inderdaad niet veilig zijn :P.
pi_221486377
quote:
10s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:05 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Die zou er inderdaad niet veilig zijn :P.
Het zou wel leuk zijn als de SP ook scholen gaat openen.

Dan komen de goeie ouwe tijden misschien weer terug, van met elkaar op straat knokkende kinderen van protestantse en katholieke scholen.
Zoals o.a. verhaald door Jan Wolkers in Terug naar Oegstgeest, waar kleine Jan een plantenpot vol hondenstront omgekeerd op het hoofd van een katholiek meisje zet. Thuis krijgt hij een draai om z'n oren van zijn vader, maar die kan zijn lachen eigenlijk niet inhouden.

Leuk man, eindelijk weer eens kinderen op straat.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 14:12:20 #124
5428 crew  miss_sly
pi_221486399
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Dus je wil eigenlijk gewoon grondrechten van burgers inperken? :{
Ik vind deze frame erg naar. Ik wil niet ‘grondrechten van burgers inperken’, maar ik denk dat er een bepaald grondrecht is dat wellicht eens goed moet worden bekeken. Met je stelling polariseer je onnodig wat mij betreft.
pi_221486414
quote:
7s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:12 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik vind deze frame erg naar. Ik wil niet ‘grondrechten van burgers inperken’, maar ik denk dat er een bepaald grondrecht is dat wellicht eens goed moet worden bekeken. Met je stelling polariseer je onnodig wat mij betreft.
Het grondrechtenverhaal verdient inderdaad een minder platte benadering.

Laten we bij FOK! nog gauw een nieuwe leuze instellen, voordat dit jaar ook alweer voorbij is.
"Polariseren is zóóóó 2025!"
pi_221486507
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:08 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Het zou wel leuk zijn als de SP ook scholen gaat openen.

Dan komen de goeie ouwe tijden misschien weer terug, van met elkaar op straat knokkende kinderen van protestantse en katholieke scholen.
Zoals o.a. verhaald door Jan Wolkers in Terug naar Oegstgeest, waar kleine Jan een plantenpot vol hondenstront omgekeerd op het hoofd van een katholiek meisje zet. Thuis krijgt hij een draai om z'n oren van zijn vader, maar die kan zijn lachen eigenlijk niet inhouden.

Leuk man, eindelijk weer eens kinderen op straat.
Haha, herkenbaar. Mijn ouders waren vrijzinnig hervormd (protestant) en in de Brabantse plaats waar we gingen wonen was er alleen keus tussen een katholieke of een openbare basisschool, ik kwam daardoor op de laatste terecht. We verhuisden naar een klein dorp in Friesland en daar was de keus tussen een christelijke of een openbare basisschool, omdat ik al gewend was aan het openbaar onderwijs werd ik op de openbare basisschool gezet.
Daar kregen we trouwens wel een uurtje godsdienstles per week. En ik ging nog naar de zondagsschool.

Bij ons was het schelden met openbare-stinksigaren en christelijke-misselijke. :D

Uiteindelijk zal ook zo'n Baudetschool moeten voldoen aan onderwijseisen en zolang het alleen om het basisonderwijs gaat zie er niet zo'n probleem in.
pi_221486524
Lachwekkend dat dit mag. Zelfde geldt voor Islamitische scholen trouwens.

Van alles wat naar die scholen gaat komt helemaal niks terecht. En we bedanken de overheid. Beiden zullen tegen homo's zijn. De een is alleen voor Rusland en de ander voor IS.

En ons maar afvragen hoe het kan dat dit land er niet beter op wordt.
  zondag 2 augustus 2026 @ 14:37:27 #128
40566 Ericr
Livewrong
pi_221486526
Zal wel net zo'n succes worden als de Steve Jobs scholen van Maurice de H.

Mooie ook, er wordt gedaan alsof scholen 1 grote indoctrinatie omgeving zijn terwijl juist die FvD school in alles uitademt dat het volledig biased is. Vraag is ook of je een school wil hebben met een politieke partij die nauwe banden heeft met de school.

Fijn terug naar het oude Europa waar de meesten amper te eten hadden en de elite alles bepaalde. Het is het aanhangen van een romantisch beeld dat nooit heeft bestaan. De oude wereld was vooral wreed, wreder dan welke Netflix serie ook en nee dat was geen constante wreedheid maar wel een veel grotere kans dat je ten prooi viel aan de wreedheid van je meesters. Om nog maar te zwijgen over de slechte hygiëne en bijbehorende ziektes.

Andere tijden en voor die tijd normaal maar laten we niet doen alsof de waarden van die tijd beter waren dan nu.
  zondag 2 augustus 2026 @ 14:37:30 #129
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221486527
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:32 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Haha, herkenbaar. Mijn ouders waren vrijzinnig hervormd (protestant) en in de Brabantse plaats waar we gingen wonen was er alleen keus tussen een katholieke of een openbare basisschool, ik kwam daardoor op de laatste terecht. We verhuisden naar een klein dorp in Friesland en daar was de keus tussen een christelijke of een openbare basisschool, omdat ik al gewend was aan het openbaar onderwijs werd ik op de openbare basisschool gezet.
Daar kregen we trouwens wel een uurtje godsdienstles per week. En ik ging nog naar de zondagsschool.

Bij ons was het schelden met openbare-stinksigaren en christelijke-misselijke. :D

Uiteindelijk zal ook zo'n Baudetschool moeten voldoen aan onderwijseisen en zolang het alleen om het basisonderwijs gaat zie er niet zo'n probleem in.
Die herken ik! :D
Voorheen Bargehassus.
pi_221486555
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 12:45 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Dat een beetje. Zie liever dat het onderwijs neutraal blijft zo ver mogelijk. En onder een bepaalde politieke of theologische vlag een school oprichten druist daar 100% tegenin.
Die kinderen zijn dan ook bijna niet meer te redden. Ze worden opgevoegd met een idee vanuit hun ouders en op school krijgen ze dat idee ook mee tot en met hun 11e. Ze leven in een bubbel. Kom daar nog maar eens uit.
  zondag 2 augustus 2026 @ 14:46:00 #131
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221486559
quote:

[..]
Waarom is deze frame 'naar'? Wat er wordt gezegd is immers feitelijk juist.

Als je die vrijheid zou worden weggehaald, dan worden die rechten natuurlijk ingeperkt. Daar kun je natuurlijk voor zijn, dat mag, maar het is wel het inperken van de grondrechten.

Als het over andere onderwerpen gaat, dan kan jij zelf ook fel uit de hoek komen als het over het inperken van rechten gaat (denk aan abortus), maar nu moet dat ineens via een eufemisme worden verwoord? Nogal hypocriet als je het mij vraagt.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_221486567
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:37 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Basisschool was voor zo ver ik weet "neutraal". Maar ik heb nog nooit 1 keer hoeven bidden oid op de middelbare school. Zaten ook 2 joden in mijn klas etc.
Ik zat ook op een Christelijke middelbare school. Maar buiten het vak godsdienst om, niks van meegekregen. Alleen in de naam was het nog Christelijk.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 14:53:28 #133
5428 crew  miss_sly
pi_221486577
quote:
14s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:46 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Waarom is deze frame 'naar'? Wat er wordt gezegd is immers feitelijk juist.

Als je die vrijheid zou worden weggehaald, dan worden die rechten natuurlijk ingeperkt. Daar kun je natuurlijk voor zijn, dat mag, maar het is wel het inperken van de grondrechten.

Als het over andere onderwerpen gaat, dan kan jij zelf ook fel uit de hoek komen als het over het inperken van rechten gaat (denk aan abortus), maar nu moet dat ineens via een eufemisme worden verwoord? Nogal hypocriet als je het mij vraagt.
‘Wat je eigenlijk wil is het inperken van grondrechten van burgers’ is een frame en een heel nare manier om een gesprek te hebben. Want dat klinkt heel anders dan wat ik zeg, veel breder en met de smiley erachter wordt dat een beschuldiging. Dat vind ik geen prettige manier van discussiëren.

Ik ga sowieso niet in op andere discussies, want die voeren we hier niet. Dit gaat over de FvD school en onderwijs in het algemeen. Laat de rest er maar buiten.
  zondag 2 augustus 2026 @ 14:56:26 #134
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221486587
Ben hier geen fan van, maar van Islamitische en Joodse scholen nog minder.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 14:57:23 #135
236264 crew  capricia
pi_221486593
quote:

[..]
Ik kan het nog wel een stapje erger maken. >:)
In principe ben je rechtstaat-ondermijnend bezig. Als je grondrechten van burgers in wil perken of af wil schaffen.
Of dat nou artikel 1 of artikel 23 van onze grondwet is. Er zit geen rangorde in de grondwetartikelen.
- Goethe, “Faust”
pi_221486604
quote:
16s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:56 schreef FlippingCoin het volgende:
Vergeleken met de Islam terreur valt alles mee.
  zondag 2 augustus 2026 @ 14:59:38 #137
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221486606
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:57 schreef capricia het volgende:

[..]
In principe ben je rechtstaat-ondermijnend bezig. Als je grondrechten van burgers in wil perken of af wil schaffen.
Of dat nou artikel 1 of artikel 23 van onze grondwet is. Er zit geen rangorde in de grondwetartikelen.
Nou ja, er is natuurlijk gewoon een wettelijke manier om de grondwet aan te passen. Als je daarvoor pleit lijkt me er weinig mis mee in principe.
Get woke, go broke!
  zondag 2 augustus 2026 @ 15:01:45 #138
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221486617
quote:
7s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]
‘Wat je eigenlijk wil is het inperken van grondrechten van burgers’ is een frame en een heel nare manier om een gesprek te hebben. Want dat klinkt heel anders dan wat ik zeg, veel breder en met de smiley erachter wordt dat een beschuldiging. Dat vind ik geen prettige manier van discussiëren.

Ik ga sowieso niet in op andere discussies, want die voeren we hier niet. Dit gaat over de FvD school en onderwijs in het algemeen. Laat de rest er maar buiten.
Het is geen frame, het is letterlijk wat je zelf voorstelt:
quote:
7s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:59 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Nou ja, er is natuurlijk gewoon een wettelijke manier om de grondwet aan te passen. Als je daarvoor pleit lijkt me er weinig mis mee in principe.
Ik ben absoluut geen tegenstander van het aanpassen van de grondwet. Die zou niet eeuwig moeten zijn, als @miss_sly van mening is dat ze liever niet meer heeft dat er scholen kunnen worden gestart op basis van ideologische gronden zoals religie of politiek, prima, dat kun je vinden maar wees dan eerlijk en ga het niet proberen te verpakken via een eufemisme.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 2 augustus 2026 @ 15:01:51 #139
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_221486619
quote:

[..]
Dat ligt er natuurlijk wel aan wat je motivatie is om de Grondwet aan te willen passen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_221486620
quote:
10s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:02 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat klopt, ik heb jarenlang buitenschools muziekles gegeven en die meisjes met lange rokken langs zien komen. Moeders ook in lange rok en met een flinke schare kinderen meestal, zoiets als Staphorst of Urk. Streng reformatisch of Jehova's betekende ook dat ze liever niet hadden dat ik ze sinterklaas- of kerstliedjes leerde spelen.. :o
  zondag 2 augustus 2026 @ 15:02:07 #141
486919 Swango
Just saying
pi_221486623
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:37 schreef Ericr het volgende:
Zal wel net zo'n succes worden als de Steve Jobs scholen van Maurice de H.

Mooie ook, er wordt gedaan alsof scholen 1 grote indoctrinatie omgeving zijn terwijl juist die FvD school in alles uitademt dat het volledig biased is. Vraag is ook of je een school wil hebben met een politieke partij die nauwe banden heeft met de school.

Fijn terug naar het oude Europa waar de meesten amper te eten hadden en de elite alles bepaalde. Het is het aanhangen van een romantisch beeld dat nooit heeft bestaan. De oude wereld was vooral wreed, wreder dan welke Netflix serie ook en nee dat was geen constante wreedheid maar wel een veel grotere kans dat je ten prooi viel aan de wreedheid van je meesters. Om nog maar te zwijgen over de slechte hygiëne en bijbehorende ziektes.

Andere tijden en voor die tijd normaal maar laten we niet doen alsof de waarden van die tijd beter waren dan nu.
Daar heb ik overheen gelezen, welke post was dat?
  zondag 2 augustus 2026 @ 15:03:06 #142
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221486631
quote:
18s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Dat ligt er natuurlijk wel aan wat je motivatie is om de Grondwet aan te willen passen.
Neuh, als er een meerderheid voor te vinden is niet.
Get woke, go broke!
pi_221486640
quote:

[..]
Beetje kort door de bocht, niet?

Ze wil er eentje inperken, om juist een ander te versterken.

Als je dan alleen inzoomt op het willen inperken, vertel je maar de helft van het verhaal.
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 2 augustus 2026 @ 15:05:21 #144
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_221486648
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:03 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Neuh, als er een meerderheid voor te vinden is niet.
Ik denk dat het moeilijk is een meerderrheid te krijgen als je de Grondwet wilt wijzigen om (laten we eens een gek voorbeeld nemen) moslims te verbieden hun geloof uit te oefenen. Natuurlijk gaat dat nooit gebeuren, want er zijn geen partijen die dat wil... Oh, wacht even...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 15:07:25 #145
236264 crew  capricia
pi_221486658
quote:

[..]
Zeker zijn daar democratische middelen voor.

Het is alleen wel zo dat ze de rechten voor anderen in wil perken. Want zelf heeft ze wel gewoon de vrijheid (gehad) om het onderwijs te kiezen die ze wil (voor haar kinderen).

Ik ben daar zelf altijd heel huiverig voor. Je zou juist instituties die grondwettelijke vrijheden ondersteunen moeten bevorderen. En niet de rechten van anderen moeten willen afnemen. Want het lijdt tot verlies van persoonlijke vrijheden.
- Goethe, “Faust”
pi_221486663
quote:
18s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ik denk dat het moeilijk is een meerderrheid te krijgen als je de Grondwet wilt wijzigen om (laten we eens een gek voorbeeld nemen) moslims te verbieden hun geloof uit te oefenen. Natuurlijk gaat dat nooit gebeuren, want er zijn geen partijen die dat wil... Oh, wacht even...
Daar wens ik ze veel succes mee, zo zonder de christelijke partijen.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 15:08:37 #147
5428 crew  miss_sly
pi_221486666
quote:

[..]
Dus het is al rechtsstaat-ondermijnend om van mening te zijn dat het anno 2026 wellicht een optie zou zijn om een specifiek grondrecht aan te passen?
Bijzonder. Want er zijn gewoon procedures die gevolgd kunnen worden om grondrechten te wijzigingen. Geheel terecht is dat goed dichtgetimmerd om misbruik te voorkomen, maar onmogelijk is het niet. Als het al rechtstaat-ondermijnend is om een dergelijke mening toegedaan te zijn en uit te speken, hebben we wel een enorm probleem met dat andere grondrecht, te weten de vrijheid van meningsuiting.
  zondag 2 augustus 2026 @ 15:09:07 #148
486919 Swango
Just saying
pi_221486671
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:02 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat klopt, ik heb jarenlang buitenschools muziekles gegeven en die meisjes met lange rokken langs zien komen. Moeders ook in lange rok en met een flinke schare kinderen meestal, zoiets als Staphorst of Urk. Streng reformatisch of Jehova's betekende ook dat ze liever niet hadden dat ik ze sinterklaas- of kerstliedjes leerde spelen.. :o
Voorkeur voor klassieke muziek, of waren de sinterklaas -en kerstliedjes godslastering? Gewoon een vraagje omdat mijn muzieklessen vooral klassieke muziek ( en soms wat blues en ragtime ) inhielden.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 15:09:30 #149
236264 crew  capricia
pi_221486674
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:04 schreef probeer het volgende:

[..]
Beetje kort door de bocht, niet?

Ze wil er eentje inperken, om juist een ander te versterken.

Als je dan alleen inzoomt op het willen inperken, vertel je maar de helft van het verhaal.
Ja, soms botsen grondwetten.
En zelfs dan mag de overheid of de rechter niet simpelweg zeggen dat het lagere artikelnummer moet wijken.
In plaats daarvan weegt de rechter de specifieke situatie heel nauwkeurig af. Er wordt per geval gekeken welk recht in die specifieke context bescherming verdient en of een beperking van het andere recht noodzakelijk en proportioneel is.
- Goethe, “Faust”
  zondag 2 augustus 2026 @ 15:09:46 #150
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221486676
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:09 schreef Swango het volgende:

[..]
Voorkeur voor klassieke muziek, of waren de sinterklaas -en kerstliedjes godslastering? Gewoon een vraagje omdat mijn muzieklessen vooral klassieke muziek ( en soms wat blues en ragtime ) inhielden.
Vast alleen godsdienstige liederen.
Wie dit leest is een lezer van dit
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 15:10:32 #151
236264 crew  capricia
pi_221486679
quote:
7s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dus het is al rechtsstaat-ondermijnend om van mening te zijn dat het anno 2026 wellicht een optie zou zijn om een specifiek grondrecht aan te passen?
Bijzonder. Want er zijn gewoon procedures die gevolgd kunnen worden om grondrechten te wijzigingen. Geheel terecht is dat goed dichtgetimmerd om misbruik te voorkomen, maar onmogelijk is het niet. Als het al rechtstaat-ondermijnend is om een dergelijke mening toegedaan te zijn en uit te speken, hebben we wel een enorm probleem met dat andere grondrecht, te weten de vrijheid van meningsuiting.
Je vrijheids van meningsuiting is ook een grondrecht. Al kan dat botsen met het discriminatieverbod.
- Goethe, “Faust”
  zondag 2 augustus 2026 @ 15:10:38 #152
486919 Swango
Just saying
pi_221486680
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:09 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Vast alleen godsdienstige liederen.
O wow, vandaar hun voorkeur voor orgels.
pi_221486683
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:07 schreef capricia het volgende:

[..]

Het is alleen wel zo dat ze de rechten voor anderen in wil perken. Want zelf heeft ze wel gewoon de vrijheid (gehad) om het onderwijs te kiezen die ze wil (voor haar kinderen).

Ik ben daar zelf altijd heel huiverig voor. Je zou juist instituties die grondwettelijke vrijheden ondersteunen moeten bevorderen. En niet de rechten van anderen moeten willen afnemen. Want het lijdt tot verlies van persoonlijke vrijheden.
Grappig genoeg, is dat precies het argument om artikel 23 in te perken zodat het niet meer gebruikt kan worden om artikel 1 te overtreden; minder discriminatie door scholen die zich dan niet meer kunnen verschuilen achter artikel 23, leidt tot grotere persoonlijke vrijheid.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 15:12:17 #154
5428 crew  miss_sly
pi_221486694
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:07 schreef capricia het volgende:

[..]

Als je op die manier mag je nooit voor een verandering pleiten, want je hebt er zelf wellicht al wel wat aan gehad dus moet alles blijven zoals het was.

Bovendien, als dat dan een criterium wordt: mijn kind heeft nooit op een dergelijke school gezeten, alleen openbaar. Dus dan zou ik het wel mogen vinden ofzo?
Vreemde argumentatie.
pi_221486705
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:09 schreef Swango het volgende:

[..]
Dit ging specifiek om een groepje van drie basisschoolkinderen waarvan een Reformatisch (met lange rok) en een Jehova's, de ene moeder vond sinterklaasliedjes niks (Jehova's doen daar niet aan kennelijk) en de andere moeder vond kerstliedjes niks, heidens feest. Dus hebben we het gewoon maar bij klassiek gehouden. Heb het dan wel over 10-jarigen in dit geval.
pi_221486728
Maar goed .. er zal heel wat moeten veranderen in onze samenleving en politieke landschap, alvorens de kamer / het kabinet aan de slag zou gaan met een wijziging van artikel 23.

Geen enkele partij gestoeld op religie (CDA, CU, SGP, BBB, DENK) gaat hier voor zijn.

En zelfs onder de partijen die (in theorie) wel voor een inperking of wijziging van artikel 23 zijn, betwijfel ik of ze samen door één deur kunnen, omdat hun motivaties voor die wijziging flink verschillen.

Ik zie bv een PVV niet veel op hebben met de motivatie van D66 (meer rechten voor LHBTQI+ mensen die door religieus onderwijs buitengesloten worden), of vice versa voor de motivatie van de PVV (minder islam).
  zondag 2 augustus 2026 @ 15:19:00 #157
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221486744
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:14 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dit ging specifiek om een groepje van drie basisschoolkinderen waarvan een Reformatisch (met lange rok) en een Jehova's, de ene moeder vond sinterklaasliedjes niks (Jehova's doen daar niet aan kennelijk) en de andere moeder vond kerstliedjes niks, heidens feest. Dus hebben we het gewoon maar bij klassiek gehouden. Heb het dan wel over 10-jarigen in dit geval.
Dat zullen dan in beide gevallen Jehova's zijn geweest want in de streng reformatorische hoek wordt gewoon kerst gevierd. Wel zonder kerstboom en dergelijke. Volgens de Jehova's is kerst inderdaad een heidens feest. Tenminste, een "feest" dat een heidens feest vervangen heeft.
Voorheen Bargehassus.
pi_221486761
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:19 schreef SimonB. het volgende:

[..]
Dat zullen dan in beide gevallen Jehova's zijn geweest want in de streng reformatorische hoek wordt gewoon kerst gevierd. Wel zonder kerstboom en dergelijke. Volgens de Jehova's is kerst inderdaad een heidens feest. Tenminste, een "feest" dat een heidens feest vervangen heeft.
Nou, de moeders waren het samen eens, hoor. Een kerstliedje als 'Oh Dennenboom' vonden ze niks.
  zondag 2 augustus 2026 @ 15:22:06 #159
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221486768
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:20 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nou, de moeders waren het samen eens, hoor. Een kerstliedje als 'Oh Dennenboom' vonden ze niks.
Ja, daar noem je ook wat. :D
Voorheen Bargehassus.
pi_221486772
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:22 schreef SimonB. het volgende:

[..]
Ja, daar noem je ook wat. :D
En het grappige is dat heel veel liedjes zijn gebaseerd op composities van Mozart, Beethoven of Haydn :D
pi_221486804
En om even terug on-topic te komen, ik zie het er niet zo snel van komen dat artikel 23 uit de grondwet wordt gehaald, krijgen ze nooit een meerderheid voor.
  zondag 2 augustus 2026 @ 15:30:11 #162
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221486820
quote:
10s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:00 schreef KareldeStoute het volgende:
Ze hebben overigens wel een forse opgave voor de boeg. Er zijn nu 10 aanmeldingen en ze starten met 1 kleuterklas.
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)ps://www.google.com/
Tja uit dommige boosheid op de FvD stemmen is een ding. Hun school serieus nemen en je kind zijn toekomst daar beleggen is weer wat anders.
pi_221486840
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:30 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Tja uit dommige boosheid op de FvD stemmen is een ding. Hun school serieus nemen en je kind zijn toekomst daar beleggen is weer wat anders.
Ze doen al genoeg aan indoctrinatie met hun jeugdkampen.
  zondag 2 augustus 2026 @ 15:38:14 #164
486919 Swango
Just saying
pi_221486866
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:23 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
En het grappige is dat heel veel liedjes zijn gebaseerd op composities van Mozart, Beethoven of Haydn :D
Zonde eigenlijk, ze missen zo wel wat. O, holy night van A. Adams is zelfs betoverend als je niets met kerst hebt.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 15:38:33 #165
5428 crew  miss_sly
pi_221486869
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:16 schreef probeer het volgende:
Maar goed .. er zal heel wat moeten veranderen in onze samenleving en politieke landschap, alvorens de kamer / het kabinet aan de slag zou gaan met een wijziging van artikel 23.

Geen enkele partij gestoeld op religie (CDA, CU, SGP, BBB, DENK) gaat hier voor zijn.

En zelfs onder de partijen die (in theorie) wel voor een inperking of wijziging van artikel 23 zijn, betwijfel ik of ze samen door één deur kunnen, omdat hun motivaties voor die wijziging flink verschillen.

Ik zie bv een PVV niet veel op hebben met de motivatie van D66 (meer rechten voor LHBTQI+ mensen die door religieus onderwijs buitengesloten worden), of vice versa voor de motivatie van de PVV (minder islam).
Dit inderdaad. Het zal dus nog wel heel lang zo blijven. Zolang men niet het principe ervan wil wijzigen, maar vooral een bepaalde groep (christenen, moslims, FvD’ers) wil dwarsbomen heb je ook niet de juiste argumenten voor een dergelijke vergaande wijziging.
pi_221486875
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:38 schreef Swango het volgende:

[..]
Zonde eigenlijk, ze missen zo wel wat. O, holy night van A. Adams is zelfs betoverend als je niets met kerst hebt.
'Amazing grace' mocht dan weer wel. :D
  zondag 2 augustus 2026 @ 15:39:41 #167
486919 Swango
Just saying
pi_221486876
Het zal allemaal wel een storm in het bekende glaasje water zijn, want ik heb er weinig vertrouwen in dat zo'n FvD school vol zal lopen met leerlingen.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 15:40:31 #168
236264 crew  capricia
pi_221486881
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:16 schreef probeer het volgende:

Daarnaast raakt het ook heel veel andere artikelen en vrijheden.
Als je Artikel 23 van de grondwet (de Vrijheid van Onderwijs) in wil perken, brengt dat een cascade-effect teweeg. Artikel 23 staat namelijk niet op zichzelf, maar vormt ook het fundament voor de praktische invulling van diverse andere grondrechten in Nederland.

Denk aan Artikel 6 (Vrijheid van Godsdienst en Levensovertuiging). Het overdragen van geloof en waarden aan de volgende generatie via scholen wordt namelijk gezien als een cruciale invulling van deze vrijheid.
Artikel 7, Vrijheid van Meningsuiting (en dus ook onderwijskundige vrijheid), wordt ook geraakt.
Artikel 8, Verenigingsvrijheid. Burgers hebben namelijk het recht om verenigingen of stichtingen op te richten. Veel bijzondere scholen worden gerund door stichtingen die zijn voortgekomen uit burgerinitiatieven. Het afschaffen of inperken van onderwijsvrijheid maakt het burgers onmogelijk om zelfstandig onderwijsinstellingen vorm te geven en te beheren met overheidssubsidie.

En dan hebben we nog het stuk dat als je de gelijke overheidsfinanciering afschaf, dit gezinnen met lagere inkomens raakt: rijke ouders zouden hun kinderen nog steeds naar dure particuliere scholen kunnen sturen, terwijl minder draagkrachtigen die keuze verliezen.

Het is echt allemaal niet zo simpel.
- Goethe, “Faust”
pi_221486915
quote:
En ik heb een hekel aan Russische scholen.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 15:50:34 #170
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221486918
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Daarnaast raakt het ook heel veel andere artikelen en vrijheden.
Als je Artikel 23 van de grondwet (de Vrijheid van Onderwijs) in wil perken, brengt dat een cascade-effect teweeg. Artikel 23 staat namelijk niet op zichzelf, maar vormt ook het fundament voor de praktische invulling van diverse andere grondrechten in Nederland.

Denk aan Artikel 6 (Vrijheid van Godsdienst en Levensovertuiging). Het overdragen van geloof en waarden aan de volgende generatie via scholen wordt namelijk gezien als een cruciale invulling van deze vrijheid.
Artikel 7, Vrijheid van Meningsuiting (en dus ook onderwijskundige vrijheid), wordt ook geraakt.
Artikel 8, Verenigingsvrijheid. Burgers hebben namelijk het recht om verenigingen of stichtingen op te richten. Veel bijzondere scholen worden gerund door stichtingen die zijn voortgekomen uit burgerinitiatieven. Het afschaffen of inperken van onderwijsvrijheid maakt het burgers onmogelijk om zelfstandig onderwijsinstellingen vorm te geven en te beheren met overheidssubsidie.

En dan hebben we nog het stuk dat als je de gelijke overheidsfinanciering afschaf, dit gezinnen met lagere inkomens raakt: rijke ouders zouden hun kinderen nog steeds naar dure particuliere scholen kunnen sturen, terwijl minder draagkrachtigen die keuze verliezen.

Het is echt allemaal niet zo simpel.
Dat. En ik zou het ergens ook wel kwalijk vinden als het nu opeens WEL een issue is wat bestreden moet worden.

Ik ben er sowieso niet blij mee, maar het moet natuurlijk wel twee kanten op werken.
- vmi voor intimi -
pi_221486919
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:50 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Waarom?

https://npo.nl/start/seri(...)leveringen/seizoen-1

Hier om?
pi_221486935
quote:
Weer te subtiele sarcasme :{
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_221486954
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:54 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Weer te subtiele sarcasme :{
Ja sorry, wat wil je met je post? Rusland wordt geleid door een dictator.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 16:23:10 #174
5428 crew  miss_sly
pi_221487070
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:50 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Dat. En ik zou het ergens ook wel kwalijk vinden als het nu opeens WEL een issue is wat bestreden moet worden.

Ik ben er sowieso niet blij mee, maar het moet natuurlijk wel twee kanten op werken.
Hoezo opeens? Is iets dat veel mensen al jaren vinden.

Niemand zegt ook dat het gemakkelijk is of zou moeten zijn. Juist niet, dat is nou eenmaal het ding met grondrechten.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 16:29:28 #175
236264 crew  capricia
pi_221487092
De rechtsstaat beschermt ook de pluriformiteit van de samenleving, waardoor ook voor jou controversiële of politiek gekleurde wereldbeelden een school mogen stichten. Ook als je het niet eens met die richting bent.
(Zolang het binnen die rechtstaat blijft, er zijn wettelijke grenzen)

Een echte democraat zou ook die rechten, die van de minderheid, willen beschermen. Toch?
- Goethe, “Faust”
  zondag 2 augustus 2026 @ 16:37:47 #176
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221487119
Op zich heeft de vrijheid van onderwijs ook als voordeel dat het voorkomt dat de regering zomaar in lesprogramma's mag gaan rommelen om propaganda in kinderhoofdjes te proppen.

Maar het heeft zeker nadelen dat het kinderen die vervreemd raken van de samenleving oplevert, of zich zo gedragen dat niet in de maatschappij pas. Daarvoor moeten bepaalde basiswaarden wel gerespecteerd worden. Dat is ook al zo. Al mag dat soms wel scherper.
  zondag 2 augustus 2026 @ 16:41:57 #177
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221487141
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 16:29 schreef capricia het volgende:
De rechtsstaat beschermt ook de pluriformiteit van de samenleving, waardoor ook voor jou controversiële of politiek gekleurde wereldbeelden een school mogen stichten. Ook als je het niet eens met die richting bent.

Een echte democraat zou ook die rechten, die van de minderheid, willen beschermen. Toch?
Ja, totdat die minderheden gaan oproepen tot het omverwerpen van die democratie en in hun lesmateriaal ongelijkheid gaan prediken.

Het is wachten op de eerste rel bij dit type school. Des- en misinformatie liggen op de loer vanuit hun ideologische standpunten. Ze schuwen geen enkel middel. De onderwijsinspectie zal er een kluif aan krijgen.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221487143
quote:

En wat te denken van die democraten in de kamer, beide partijen met de D van democratie in de naam, die zich 'zorgen" maken over scholen gelieerd aan het FVD gedachtengoed terwijl religieus fundamentalistisch onderwijs kennelijk buiten elke discussie staat.
-
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 16:44:14 #179
236264 crew  capricia
pi_221487145
Mensen die willen dat scholen alleen 'objectieve' kennis overdragen, dat is gewoon onmogelijk: aardrijkskunde, geschiedenis, topografie, creatieve basisvakken, staatsinrichting en burgerschap.
Het probleem is dat veel van die vakken niet waardenvrij zijn.

Geschiedenis: welk perspectief kies je? Kolonialisme als schande of als complexe realiteit? Nederland als dader of ook als slachtoffer van andere machten?
Burgerschap: wat zijn 'democratische waarden'? Inclusie tot en met genderideologie, of klassieke liberalisme, of christelijke sociale leer?
Staatsinrichting: hoe presenteren we de EU, migratie, klimaatbeleid of artikel 23 zelf?

Zelfs 'neutrale' openbare scholen hebben een dominante cultuur (vaak progressief-seculier). Het wijzigen van artikel 23 vervangt dus niet indoctrinatie door neutraliteit, maar de indoctrinatie van ouders door die van de staat/meerderheidscultuur. Dat is geen verbetering, alleen een verschuiving van macht.

Artikel 23 van de Grondwet is namelijk geen toevallige luxe. Het is juist bedoeld om te voorkomen dat de staat (of de tijdelijke politieke meerderheid) het monopolie krijgt op de vorming van onze kinderen.
Ieder voorstel tot wijzigen is geen kleine aanpassing. Het is het uithollen van de vrijheid van onderwijs.

Wie dat wil, moet eerlijk zijn over de consequenties: de staat bepaalt wat kinderen mogen leren over de grote levensvragen.
- Goethe, “Faust”
  zondag 2 augustus 2026 @ 16:47:32 #180
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221487160
Overigens werken de meeste scholen ook gewoon met de lesmethoden die er bestaan. Die worden doorgaans gemaakt door bedrijven als Malmberg, Zwijsen en Noordhoff, waar je enkel wordt aangenomen als je een bepaalde intelligentie en een berouwbaar karakter hebt. Dat filtert al een hoop.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 02-08-2026 17:00:30 ]
pi_221487197
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 16:47 schreef Hexagon het volgende:
Overigens werken de meeste scholen ook gewoon met de lesmethoden die er bestaan. Die worden doorgaans gemaakt door bedrijven als Malmberg, Zwijsen en Noordhof, waar je enkel wordt aangenomen als je een bepaalde intelligentie en een berouwbaar karakter hebt. Dat filtert al een hoop.
Plus, het gaat hier om het basisonderwijs, moet nog maar zien of dit lukt met het middelbaar onderwijs. Wat betreft het reformatisch middelbaar onderwijs zijn er wel voorbeelden, die scholieren moeten vaak ver reizen.
  zondag 2 augustus 2026 @ 17:11:29 #182
459912 FlippingCoin
pi_221487252
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:50 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
niet alleen aan Russische scholen
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
  zondag 2 augustus 2026 @ 17:11:59 #183
459912 FlippingCoin
pi_221487255
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 16:47 schreef Hexagon het volgende:
Overigens werken de meeste scholen ook gewoon met de lesmethoden die er bestaan. Die worden doorgaans gemaakt door bedrijven als Malmberg, Zwijsen en Noordhoff, waar je enkel wordt aangenomen als je een bepaalde intelligentie en een berouwbaar karakter hebt. Dat filtert al een hoop.
Hoe filteren ze daar op?
pi_221487264
Als je belachelijkheden zoals islamitische en christelijke scholen toelaat dan laat je automatisch de deur op een kier voor dit soort verliezers.
Conscience do cost.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 17:17:57 #185
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221487277
quote:
7s.gif Op zondag 2 augustus 2026 16:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Hoezo opeens? Is iets dat veel mensen al jaren vinden.

Niemand zegt ook dat het gemakkelijk is of zou moeten zijn. Juist niet, dat is nou eenmaal het ding met grondrechten.
Ik drukte me niet goed uit denk ik. Dat er niet al langer (m.i. terechte) bezwaren waren hieromtrent ontken ik niet, maar dat was tot nu toe blijkbaar niet genoeg om maatregelen te nemen.
- vmi voor intimi -
  zondag 2 augustus 2026 @ 17:23:02 #186
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221487301
quote:
16s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:11 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Hoe filteren ze daar op?
Met sollicitatieprocedures en functioneringsgesprekken.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 17:33:50 #187
5428 crew  miss_sly
pi_221487357
quote:

Wat is dit toch voor een rare take op mensen die artikel 23 niet zo jofel vinden? Dat bespreekbaar willen maken maakt je al rechtsstaat-ondermijnend en geen echte democraat want je wil dan kennelijk niet alle rechten, ook die van de minderheid, beschermen.

Er zijn dus nooit (grondrecht)wetswijzigingen mogelijk, want het is zoals het is, al heel lang en zo houden we het dus ook? Het is nog niet gemakkelijk, grijpt in andere zaken, dus het is niet eens te onderzoeken?

Echt, ik vind deze kijk heel erg raar.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 17:37:05 #188
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221487374
Als we iets democratisch afspreken kunnen we toch ook democratisch besluiten dat het niet zo een flitsend idee was achteraf?
- vmi voor intimi -
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 17:37:10 #189
5428 crew  miss_sly
pi_221487377
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:17 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Ik drukte me niet goed uit denk ik. Dat er niet al langer (m.i. terechte) bezwaren waren hieromtrent ontken ik niet, maar dat was tot nu toe blijkbaar niet genoeg om maatregelen te nemen.
Er wordt door verschillende mensen en groepen al langer over gesproken of een wijziging wenselijk en/of mogelijk zou zijn. Doen alsof dit nu alleen is vanwege de FvD-school is niet correct.

Het is alleen geen sinecure, niet iets dat je even snel en gemakkelijk doet, vanwege allerlei zaken zoals die hier in het topic ook worden opgeworpen. En dat is maar goed ook, want grondrechten moet je niet heel gemakkelijk kunnen wijzigen.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 17:37:53 #190
5428 crew  miss_sly
pi_221487383
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:37 schreef vul_maar_in het volgende:
Als we iets democratisch afspreken kunnen we toch ook democratisch besluiten dat het niet zo een flitsend idee was achteraf?
Kennelijk niet. Alleen al het opmerken maakt je rechtsstaat-ondermijnend en geen echte democraat, begrijp ik uit een aantal posts in dit topic.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 17:38:49 #191
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221487390
quote:
7s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er wordt door verschillende mensen en groepen al langer over gesproken of een wijziging wenselijk en/of mogelijk zou zijn. Doen alsof dit nu alleen is vanwege de FvD-school is niet correct.

Het is alleen geen sinecure, niet iets dat je even snel en gemakkelijk doet, vanwege allerlei zaken zoals die hier in het topic ook worden opgeworpen. En dat is maar goed ook, want grondrechten moet je niet heel gemakkelijk kunnen wijzigen.
En maar goed ook.

Maar heb ergens wel een vermoeden waar dat soort initiatieven stagneert. En als dat omwege de FVD school opeens wel kan geeft me dat geen lekker gevoel, ongeacht het eindresultaat.
- vmi voor intimi -
  zondag 2 augustus 2026 @ 17:39:45 #192
459912 FlippingCoin
pi_221487395
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Met sollicitatieprocedures en functioneringsgesprekken.
Betrouwbaarheid lijkt mij moeilijk te staven.
  zondag 2 augustus 2026 @ 17:40:40 #193
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221487401
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 16:44 schreef capricia het volgende:

Het probleem is dat veel van die vakken niet waardenvrij zijn.

Geschiedenis: welk perspectief kies je? Kolonialisme als schande of als complexe realiteit? Nederland als dader of ook als slachtoffer van andere machten?
Burgerschap: wat zijn 'democratische waarden'? Inclusie tot en met genderideologie, of klassieke liberalisme, of christelijke sociale leer?
Staatsinrichting: hoe presenteren we de EU, migratie, klimaatbeleid of artikel 23 zelf?

Zelfs 'neutrale' openbare scholen hebben een dominante cultuur (vaak progressief-seculier). Het wijzigen van artikel 23 vervangt dus niet indoctrinatie door neutraliteit, maar de indoctrinatie van ouders door die van de staat/meerderheidscultuur. Dat is geen verbetering, alleen een verschuiving van macht.

Wie dat wil, moet eerlijk zijn over de consequenties: de staat bepaalt wat kinderen mogen leren over de grote levensvragen.
Ja, dat wil ik.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 17:44:56 #194
5428 crew  miss_sly
pi_221487423
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:38 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
En maar goed ook.

Maar heb ergens wel een vermoeden waar dat soort initiatieven stagneert. En als dat omwege de FVD school opeens wel kan geeft me dat geen lekker gevoel, ongeacht het eindresultaat.
Dat gaat sowieso niet nu opeens wel. Het kan waarschijnlijk voorlopig helemaal niet. Maar met zoiets als de nieuwe FvD-school komt de discussie wel weer bovendrijven. Daar lijkt me niets mis mee.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 17:46:22 #195
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221487437
quote:
7s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:44 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat gaat sowieso niet nu opeens wel. Het kan waarschijnlijk voorlopig helemaal niet. Maar met zoiets als de nieuwe FvD-school komt de discussie wel weer bovendrijven. Daar lijkt me niets mis mee.
Integendeel. Nogmaals ik ben in beginsel al tegen deze mix van onderwijs en wat ik niet anders als jeugdige indoctrinatie kan bestempelen.
- vmi voor intimi -
pi_221487552
quote:
Ik ben nergens fan van. Openbaar onderwijs is grotendeels voldoende. Gelijk voor iedereen. Geen zins- en hersenbegoochelend onderwijs meer.

Van mij mag bijzonder onderwijs geschaard worden onder speciaal (openbaar) onderwijs.
Veel verschil is er niet. Allemaal kinderen met een rugzakje.
pi_221487606
quote:
8s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:14 schreef ems. het volgende:
Als je belachelijkheden zoals islamitische en christelijke scholen toelaat dan laat je automatisch de deur op een kier voor dit soort verliezers.
Jij voelt meer voor de Russische of Chinese versie? Lekker drillen.
pi_221487677
quote:
7s.gif Op zondag 2 augustus 2026 15:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dit inderdaad. Het zal dus nog wel heel lang zo blijven. Zolang men niet het principe ervan wil wijzigen, maar vooral een bepaalde groep (christenen, moslims, FvD’ers) wil dwarsbomen heb je ook niet de juiste argumenten voor een dergelijke vergaande wijziging.
<nee>. Maar inderdaad, ik denk ook niet dat je een meerheid gaat vinden die voor het verbieden van religie is op scholen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Jippie op 02-08-2026 21:24:19 ]
pi_221487725
quote:
7s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:44 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het lijkt me wel een gevalletje van selectieve verontwaardiging.
Genoeg voorbeelden van misstanden bij islamitische scholen maar nu het FvD een school gaat openen roepen er ineens mensen op tot drastische maatregelen.
Terwijl er nog helemaal geen misstanden zijn.
pi_221487730
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 18:17 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Het lijkt me wel een gevalletje van selectieve verontwaardiging.
Genoeg voorbeelden van misstanden bij islamitische scholen maar nu het FvD een school gaat openen roepen er ineens mensen op tot drastische maatregelen.
Terwijl er nog helemaal geen misstanden zijn.
Islamitische scholen zijn ook nog een veel groter gevaar. Wat je ook van de FvD vindt, ze zijn in ieder geval nog Nederlands.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')