Dat was voor mijn ouders ook de reden dat ik naar die school ging, stond bekend als de beste school in de omgeving en het katholieke deel moest dan maar.quote:Op zondag 2 augustus 2026 13:11 schreef Swango het volgende:
[..]
Ik merk dat ik er dubbel in sta. Wel beschouwd is iedere vorm van religie indoctrinatie voor kinderen. Mijn ervaring is dat het christelijk onderwijs laagdrempelig is, aan de andere kant vind ik weer dat godsdiensten achter de voordeuren horen. Mijn dochter heb ik destijds ook op een christelijke school gezet, meer vanwege het feit dat het om een klein schooltje en de school als goed bekend stond, ik ga eens polsen bij haar over die liedjes
Als op zo’n basisschool al verschil is in lessen voor jongens en meisjes wordt daar wellicht al de basis gelegd om ervoor te zorgen dat meisjes niet in de techniek kunnen.quote:Op zondag 2 augustus 2026 11:35 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
15 en ze zegt dat ze best op zo'n basisschool zou willen zitten maar niet op een middelbare school omdat ze dan bang is dat vrouwen de techniek niet in kunnen ofzo.
En wat vind je dan van de vrije scholen? Daar zit toch ook een soort wereldbeeld en filosofie achter (Rudolf Steiner). Een levensbeschouwing.quote:Op zondag 2 augustus 2026 11:16 schreef miss_sly het volgende:
Het wordt echt tijd om bij zonder onderwijs af te schaffen. Onderwijs op basis van religie of politieke kleur kan niet de bedoeling zijn.
Montessori en Dalton en dergelijke vallen ook onder bijzonder onderwijs, maar zijn gestoeld op een filosofie met betrekking tot de manier van lesgeven, niet wat er wordt onderwezen. Dat zou dan de enige vorm van verschil tussen scholen moeten zijn. Wat er wordt k der wezen moet op alle scholen hetzelfde zijn.
Als je als moeder je kind op de Vrije school zet, dan word je gestraft door actief mee te moeten doen met de antrosophische feesten en in de zomervakantie honderden euritmie schoentjes te wassen.quote:Op zondag 2 augustus 2026 13:22 schreef capricia het volgende:
[..]
En wat vind je dan van de vrije scholen? Daar zit toch ook een soort wereldbeeld en filosofie achter (Rudolf Steiner).
Lijkt me sowieso het beste. Geef kinderen de informatie wat er allemaal te vinden is, zonder waardeoordeel, en geef ze de tools voor zichzelf na te kunnen denken. ook als ze daarmee een kant op gaan die je zelf niet zou kiezenquote:Op zondag 2 augustus 2026 12:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is een interessante manier om het te bekijken, spreiden van meningen
Antroposofische feestdagen vieren is in wezen niet anders dan de feestdagen van iedere andere willekeurige levensbeschouwing vieren. Of dat nu Christelijk of Islamitisch is.quote:Op zondag 2 augustus 2026 13:25 schreef Swango het volgende:
[..]
Als je als moeder je kind op de Vrije school zet, dan word je gestraft door actief mee te moeten doen met de antrosophische feesten en in de zomervakantie honderden euritmie schoentjes te wassen.
Deze is dan wel weer creatief van jequote:Op zondag 2 augustus 2026 10:23 schreef LXIV het volgende:
Vrijheid van onderwijs zorgt er juist voor dat de macht van de overheid m.b.t. kinderindoctrinatie beperkt blijft. De ouders bepalen wat hun kinderen horen.
Dat is van oudsher inderdaad het argument.quote:Op zondag 2 augustus 2026 12:53 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Sja, in het VK doen ze het voornamelijk om ongelijkheid op basis van bijvoorbeeld, merkkleding, tegen te gaan. Als iedereen hetzelfde draagt wordt er niemand gepest omdat ze de nieuwe Jordan's niet hebben ofzo.
Ja, het heeft christelijke elementen, naast de gebruikelijke feesten vieren ze ook bijvoorbeeld het st. Jan's feest en het Michaëlfeest.quote:Op zondag 2 augustus 2026 13:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Antroposofische feestdagen vieren is in wezen niet anders dan de feestdagen van iedere andere willekeurige levensbeschouwing vieren. Of dat nu Christelijk of Islamitisch is.
Mijn vader noemde het openbare onderwijs destijds knarsetandend communistisch onderwijs, hahahaha.quote:Op zondag 2 augustus 2026 13:29 schreef Bensel het volgende:
Overigens, in de tijd dat ik op de basischool zat (zonder affiliatie) was er continu overdreven aandacht voor de EU, hoe geweldig dat wel niet was. Verschilde feitelijk achteraf gezien niet zoveel van andere vormen van (religieuze) indoctrinatie. Gewone openbare scholen hebben ook vaak een agenda vanuit de overheid. Denken dat dit niet zo is, is nogal naief.
Ik zat op een katholieke basisschool.quote:Op zondag 2 augustus 2026 13:17 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat was voor mijn ouders ook de reden dat ik naar die school ging, stond bekend als de beste school in de omgeving en het katholieke deel moest dan maar.
Het is al een tijd geleden maar er staat me weinig bij dat er echt heel erg gehamerd werd op bepaald "fatsoen" of normen en waarden, waar dan ook op gebaseerd.
Ik herinner me voornamelijk gewoon school, leren, wiskunde, taal (en meisjes) etc. Niet, dit en dat mag niet omdat god of wie dan ook het zegt.
Op de basisschool nooit iets over de EU gehoord.quote:Op zondag 2 augustus 2026 13:29 schreef Bensel het volgende:
Overigens, in de tijd dat ik op de basischool zat (zonder affiliatie) was er continu overdreven aandacht voor de EU, hoe geweldig dat wel niet was. Verschilde feitelijk achteraf gezien niet zoveel van andere vormen van (religieuze) indoctrinatie. Gewone openbare scholen hebben ook vaak een agenda vanuit de overheid. Denken dat dit niet zo is, is nogal naief.
Ik wist dat die vraag zou komenquote:Op zondag 2 augustus 2026 13:22 schreef capricia het volgende:
[..]
En wat vind je dan van de vrije scholen? Daar zit toch ook een soort wereldbeeld en filosofie achter (Rudolf Steiner). Een levensbeschouwing.
Basisschool was voor zo ver ik weet "neutraal". Maar ik heb nog nooit 1 keer hoeven bidden oid op de middelbare school. Zaten ook 2 joden in mijn klas etc.quote:Op zondag 2 augustus 2026 13:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zat op een katholieke basisschool.
1e tot en met 3e klas begonnen we de dag met een weesgegroetje.
4e tot en met 6e klas een onze vader.
Op ons rapport kregen we niet hoger dan een 8 (ook als je alleen negens en tienen haalde), want de 9 was voor de meester en de 10 voor god.
Ik heb gemerkt dat religieuze scholen best onderling van elkaar kunnen verschillen. De één is wat meer hardcore dan de ander.quote:Op zondag 2 augustus 2026 13:11 schreef Swango het volgende:
[..]
Ik merk dat ik er dubbel in sta. Wel beschouwd is iedere vorm van religie indoctrinatie voor kinderen. Mijn ervaring is dat het christelijk onderwijs laagdrempelig is, aan de andere kant vind ik weer dat godsdiensten achter de voordeuren horen. Mijn dochter heb ik destijds ook op een christelijke school gezet, meer vanwege het feit dat het ging om een klein schooltje en de school als goed bekend stond, ik ga eens polsen bij haar over die liedjes
Precies, de leerkrachten worden niet gecontroleerd, terwijl dat wel zou moeten, aangezien zij met gemakkelijk beïnvloedbare minderjarigen werken.quote:Op zondag 2 augustus 2026 12:43 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik hoeverre worden ze gecontroleerd? Of beter gezegd, in hoeverre kunnen ze gecontroleerd worden?
Ik ben tegen gelovig en in dit geval politiek gedreven onderwijs omdat ik vind dat dit niet op school thuis hoort en zich moet beperken tot thuis. Maar ook omdat er te weinig gecontroleerd kan worden op wat de kinderen meekrijgen van overijverige leerkrachten/directie op dit soort scholen.
MIjn middelbare school was gelukkig ook neutraal. Zat van alles op.quote:Op zondag 2 augustus 2026 13:37 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Basisschool was voor zo ver ik weet "neutraal". Maar ik heb nog nooit 1 keer hoeven bidden oid op de middelbare school. Zaten ook 2 joden in mijn klas etc.
Godallemachtig wat een stuitende <nee>.quote:Op zondag 2 augustus 2026 13:38 schreef Koortsdroom het volgende:
Als de moslims eigen scholen mogen hebben, waarom wij dan niet?
Misschien zijn er mensen die het prettig vinden dat hun kinderen niet worden geïndoctrineerd met blanke zelfhaat.
Dat is absurd, ik vind dat ook niet kloppen. Ging het programma dan mogelijk over reformatisch onderwijs, dat staat bekend als streng.quote:Op zondag 2 augustus 2026 13:38 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik heb gemerkt dat religieuze scholen best onderling van elkaar kunnen verschillen. De één is wat meer hardcore dan de ander.
Ik zag laatst een filmpje op insta, van de eo meen ik, waarin een meisje vertelde dat haar school vanuit religieus standpunt bepaalde wat ze wel en niet mocht dragen. Dan schiet je wat mij betreft het doel van school volledig voorbij.
Ja bij ons ook wel. Al was het allemaal een stuk minder "divers" dan nu natuurlijk, maar dat was niet door een keuze of beleid.quote:Op zondag 2 augustus 2026 13:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
MIjn middelbare school was gelukkig ook neutraal. Zat van alles op.
Mijn "katholieke " school was heel vooruitstrevendquote:Op zondag 2 augustus 2026 13:37 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Basisschool was voor zo ver ik weet "neutraal". Maar ik heb nog nooit 1 keer hoeven bidden oid op de middelbare school. Zaten ook 2 joden in mijn klas etc.
De gymnastiekles is voor de jongens natuurlijk altijd kickboksles gegeven door Thierryquote:Op zondag 2 augustus 2026 10:36 schreef Hexagon het volgende:
Als de FvD zijn school recycled doet ik het ook met mijn posts
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |