abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 13:59:42 #126
236264 crew  capricia
pi_221486314
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het risico dat de hele samenleving geindoctrineerd wordt verkleint dan wel weer aangezien andere kinderen ook weer een bron van kennis en begrip zijn.
[..]
Er zijn ook verschillende inzichten tav die waarden en dat is vooral waarom er zoveel weerstand tegen FvD scholen is. Het burgerschapsonderwijs waarin de minderheidsregering, de veiligheidsdiensten en de EU de democratie vertegenwoordigen en we ons allemaal aan de grondwet moeten houden terwijl die de staat niet bindt en rechters over de goddelijke wijsheid beschikken om nieuwe mensenrechten uit hun kont te blijven trekken voor buitenlanders is niet gedeeld door iedereen die het onderwerp ook heel belangrijk vindt.

Het is hypocriete verontwaardiging, de scholen die daarin afwijken van de Soroshoertjes van ProDemos met hun onderwijspakketten zouden een grotere bedreiging zijn dan de islamitische scholen die de verwerpelijkheid van de ongelovigen doceren.
Ik vind dat je soms best interessante punten aandraagt. Waar ik vaak ook langer over na wil denken.
Maar opmerkingen als Soroshoertjes en dat soort termen, dan vergaat mij de lust direct.

Jammer.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221486320
Ze hebben overigens wel een forse opgave voor de boeg. Er zijn nu 10 aanmeldingen en ze starten met 1 kleuterklas.
quote:
Om de financiering te behouden, moet de school na vier jaar 139 leerlingen tellen en na acht jaar 277.
https://www.volkskrant.nl(...)ps://www.google.com/
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 14:01:00 #128
5428 crew  miss_sly
pi_221486323
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Onderwijs is altijd gekleurd, daar ga je niet aan ontkomen. Neem nu het hele idee van burgerschap en het overbrengen van democratische waarden. Dat zijn kerndoelen. En zijn per definitie zeer politiek gekleurd.
De hele inrichting van ons onderwijs is politiek gekleurd. Vergelijk het maar eens met hoe het in Frankrijk vormgegeven is. Jij zou dus meer die kant van het laïcisme op willen?

En ook die discussie is politiek gekleurd. Je gaat er gewoon niet aan ontkomen.
Volledig neutraal zal best heel lastig of zelfs onmogelijk zijn. Dat betekent niet dat je verder moet zoals het nu gaat. Er is zeker veel objectiever te onderwijzen en het weghalen van de mogelijkheid om een school op basis van geloofsovertuiging of politieke overtuiging te starten en boeren lijkt me een goede start.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221486329
quote:
10s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:00 schreef KareldeStoute het volgende:
Ze hebben overigens wel een forse opgave voor de boeg. Er zijn nu 10 aanmeldingen en ze starten met 1 kleuterklas.
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)ps://www.google.com/
Leuk. Kleine geüniformeerde Baudetjes en De Vosjes.

VOORWAARTS!
Ik doe het ff rustig aan.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 14:02:14 #130
236264 crew  capricia
pi_221486331
quote:
7s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Volledig neutraal zal best heel lastig of zelfs onmogelijk zijn. Dat betekent niet dat je verder moet zoals het nu gaat. Er is zeker veel objectiever te onderwijzen en het weghalen van de mogelijkheid om een school op basis van geloofsovertuiging of politieke overtuiging te starten en boeren lijkt me een goede start.
Dus je wil eigenlijk gewoon grondrechten van burgers inperken? :{
- Goethe, “Faust”
pi_221486334
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:41 schreef Swango het volgende:

[..]
Dat is absurd, ik vind dat ook niet kloppen. Ging het programma dan mogelijk over reformatisch onderwijs, dat staat bekend als streng.
Klopt, bij reformatorische scholen gebeurt dit inderdaad. Daar moeten meisjes gewoon een lange rok dragen.
pi_221486341
quote:
10s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:02 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Klopt, bij reformatorische scholen gebeurt dit inderdaad. Daar moeten meisjes gewoon een lange rok dragen.
Maar goed dat daar ook geen pastoor langskomt.
pi_221486358
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:03 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Maar goed dat daar ook geen pastoor langskomt.
Die zou er inderdaad niet veilig zijn :P.
pi_221486377
quote:
10s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:05 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Die zou er inderdaad niet veilig zijn :P.
Het zou wel leuk zijn als de SP ook scholen gaat openen.

Dan komen de goeie ouwe tijden misschien weer terug, van met elkaar op straat knokkende kinderen van protestantse en katholieke scholen.
Zoals o.a. verhaald door Jan Wolkers in Terug naar Oegstgeest, waar kleine Jan een plantenpot vol hondenstront omgekeerd op het hoofd van een katholiek meisje zet. Thuis krijgt hij een draai om z'n oren van zijn vader, maar die kan zijn lachen eigenlijk niet inhouden.

Leuk man, eindelijk weer eens kinderen op straat.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 14:12:20 #135
5428 crew  miss_sly
pi_221486399
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Dus je wil eigenlijk gewoon grondrechten van burgers inperken? :{
Ik vind deze frame erg naar. Ik wil niet ‘grondrechten van burgers inperken’, maar ik denk dat er een bepaald grondrecht is dat wellicht eens goed moet worden bekeken. Met je stelling polariseer je onnodig wat mij betreft.
pi_221486414
quote:
7s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:12 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik vind deze frame erg naar. Ik wil niet ‘grondrechten van burgers inperken’, maar ik denk dat er een bepaald grondrecht is dat wellicht eens goed moet worden bekeken. Met je stelling polariseer je onnodig wat mij betreft.
Het grondrechtenverhaal verdient inderdaad een minder platte benadering.

Laten we bij FOK! nog gauw een nieuwe leuze instellen, voordat dit jaar ook alweer voorbij is.
"Polariseren is zóóóó 2025!"
  zondag 2 augustus 2026 @ 14:15:30 #137
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221486417
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:02 schreef Toby56 het volgende:

[..]

VOORWAARTS!
Rode band om de arm en gaan 😱
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221486432
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:15 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Belligerent ghouls
Run Netherlands' schools
Spineless swines
Cemented minds
Thierry leads the troops
Jealous of youth
Same old suit since 1992
He does the Forum two-step
Down the nape of my neck
.
  Moderator / Miss SHO zondag 2 augustus 2026 @ 14:18:39 #139
22592 crew  Ole
pi_221486440
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:15 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ja echt..
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  zondag 2 augustus 2026 @ 14:25:13 #140
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_221486468
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:02 schreef Toby56 het volgende:

[..]

VOORWAARTS!
Een schooluniform haalt wel de klasseverschillen weg. ;)
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_221486507
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:08 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Het zou wel leuk zijn als de SP ook scholen gaat openen.

Dan komen de goeie ouwe tijden misschien weer terug, van met elkaar op straat knokkende kinderen van protestantse en katholieke scholen.
Zoals o.a. verhaald door Jan Wolkers in Terug naar Oegstgeest, waar kleine Jan een plantenpot vol hondenstront omgekeerd op het hoofd van een katholiek meisje zet. Thuis krijgt hij een draai om z'n oren van zijn vader, maar die kan zijn lachen eigenlijk niet inhouden.

Leuk man, eindelijk weer eens kinderen op straat.
Haha, herkenbaar. Mijn ouders waren vrijzinnig hervormd (protestant) en in de Brabantse plaats waar we gingen wonen was er alleen keus tussen een katholieke of een openbare basisschool, ik kwam daardoor op de laatste terecht. We verhuisden naar een klein dorp in Friesland en daar was de keus tussen een christelijke of een openbare basisschool, omdat ik al gewend was aan het openbaar onderwijs werd ik op de openbare basisschool gezet.
Daar kregen we trouwens wel een uurtje godsdienstles per week. En ik ging nog naar de zondagsschool.

Bij ons was het schelden met openbare-stinksigaren en christelijke-misselijke. :D

Uiteindelijk zal ook zo'n Baudetschool moeten voldoen aan onderwijseisen en zolang het alleen om het basisonderwijs gaat zie er niet zo'n probleem in.
pi_221486524
Lachwekkend dat dit mag. Zelfde geldt voor Islamitische scholen trouwens.

Van alles wat naar die scholen gaat komt helemaal niks terecht. En we bedanken de overheid. Beiden zullen tegen homo's zijn. De een is alleen voor Rusland en de ander voor IS.

En ons maar afvragen hoe het kan dat dit land er niet beter op wordt.
  zondag 2 augustus 2026 @ 14:37:27 #143
40566 Ericr
Livewrong
pi_221486526
Zal wel net zo'n succes worden als de Steve Jobs scholen van Maurice de H.

Mooie ook, er wordt gedaan alsof scholen 1 grote indoctrinatie omgeving zijn terwijl juist die FvD school in alles uitademt dat het volledig biased is. Vraag is ook of je een school wil hebben met een politieke partij die nauwe banden heeft met de school.

Fijn terug naar het oude Europa waar de meesten amper te eten hadden en de elite alles bepaalde. Het is het aanhangen van een romantisch beeld dat nooit heeft bestaan. De oude wereld was vooral wreed, wreder dan welke Netflix serie ook en nee dat was geen constante wreedheid maar wel een veel grotere kans dat je ten prooi viel aan de wreedheid van je meesters. Om nog maar te zwijgen over de slechte hygiëne en bijbehorende ziektes.

Andere tijden en voor die tijd normaal maar laten we niet doen alsof de waarden van die tijd beter waren dan nu.
  zondag 2 augustus 2026 @ 14:37:30 #144
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221486527
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:32 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Haha, herkenbaar. Mijn ouders waren vrijzinnig hervormd (protestant) en in de Brabantse plaats waar we gingen wonen was er alleen keus tussen een katholieke of een openbare basisschool, ik kwam daardoor op de laatste terecht. We verhuisden naar een klein dorp in Friesland en daar was de keus tussen een christelijke of een openbare basisschool, omdat ik al gewend was aan het openbaar onderwijs werd ik op de openbare basisschool gezet.
Daar kregen we trouwens wel een uurtje godsdienstles per week. En ik ging nog naar de zondagsschool.

Bij ons was het schelden met openbare-stinksigaren en christelijke-misselijke. :D

Uiteindelijk zal ook zo'n Baudetschool moeten voldoen aan onderwijseisen en zolang het alleen om het basisonderwijs gaat zie er niet zo'n probleem in.
Die herken ik! :D
Voorheen Bargehassus.
pi_221486555
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 12:45 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Dat een beetje. Zie liever dat het onderwijs neutraal blijft zo ver mogelijk. En onder een bepaalde politieke of theologische vlag een school oprichten druist daar 100% tegenin.
Die kinderen zijn dan ook bijna niet meer te redden. Ze worden opgevoegd met een idee vanuit hun ouders en op school krijgen ze dat idee ook mee tot en met hun 11e. Ze leven in een bubbel. Kom daar nog maar eens uit.
  zondag 2 augustus 2026 @ 14:46:00 #146
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221486559
quote:

[..]
Waarom is deze frame 'naar'? Wat er wordt gezegd is immers feitelijk juist.

Als je die vrijheid zou worden weggehaald, dan worden die rechten natuurlijk ingeperkt. Daar kun je natuurlijk voor zijn, dat mag, maar het is wel het inperken van de grondrechten.

Als het over andere onderwerpen gaat, dan kan jij zelf ook fel uit de hoek komen als het over het inperken van rechten gaat (denk aan abortus), maar nu moet dat ineens via een eufemisme worden verwoord? Nogal hypocriet als je het mij vraagt.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_221486567
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:37 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Basisschool was voor zo ver ik weet "neutraal". Maar ik heb nog nooit 1 keer hoeven bidden oid op de middelbare school. Zaten ook 2 joden in mijn klas etc.
Ik zat ook op een Christelijke middelbare school. Maar buiten het vak godsdienst om, niks van meegekregen. Alleen in de naam was het nog Christelijk.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 14:53:28 #148
5428 crew  miss_sly
pi_221486577
quote:
14s.gif Op zondag 2 augustus 2026 14:46 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Waarom is deze frame 'naar'? Wat er wordt gezegd is immers feitelijk juist.

Als je die vrijheid zou worden weggehaald, dan worden die rechten natuurlijk ingeperkt. Daar kun je natuurlijk voor zijn, dat mag, maar het is wel het inperken van de grondrechten.

Als het over andere onderwerpen gaat, dan kan jij zelf ook fel uit de hoek komen als het over het inperken van rechten gaat (denk aan abortus), maar nu moet dat ineens via een eufemisme worden verwoord? Nogal hypocriet als je het mij vraagt.
‘Wat je eigenlijk wil is het inperken van grondrechten van burgers’ is een frame en een heel nare manier om een gesprek te hebben. Want dat klinkt heel anders dan wat ik zeg, veel breder en met de smiley erachter wordt dat een beschuldiging. Dat vind ik geen prettige manier van discussiëren.

Ik ga sowieso niet in op andere discussies, want die voeren we hier niet. Dit gaat over de FvD school en onderwijs in het algemeen. Laat de rest er maar buiten.
  zondag 2 augustus 2026 @ 14:56:26 #149
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221486587
Ben hier geen fan van, maar van Islamitische en Joodse scholen nog minder.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 14:57:23 #150
236264 crew  capricia
pi_221486593
quote:

[..]
Ik kan het nog wel een stapje erger maken. >:)
In principe ben je rechtstaat-ondermijnend bezig. Als je grondrechten van burgers in wil perken of af wil schaffen.
Of dat nou artikel 1 of artikel 23 van onze grondwet is. Er zit geen rangorde in de grondwetartikelen.
- Goethe, “Faust”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')