abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221128017
Voor het eerst zitten we een beetje in een crisis. Ik ben nu 3 jaar samen met m'n vriendin. Gisteren voor het eerst echt grote discussie over waar we heen willen in het leven. Geen ruzie, maar verschillende wensen zonder conclusie. Ik moet het even van me afschrijven.

We hebben beide een eigen woning, maar wonen in de praktijk vooral bij mij omdat mijn huis in het midden van onze werkplekken staat. We willen samen wat kopen zodat we beide het gevoel hebben dat het ons huis ipv dat zij bij mij intrekt. Er kan in principe een hoop, maar we komen er niet uit.

Ik wil vrijstaand en wat vrijer wonen. Ik heb een rijtjeswoning aan de rand van een middelgrote stad. Zij heeft een appartement in een grote stad. Qua wonen wil ze ook wel vrijer wonen, maar ze geeft thuis muziekles als zzper. Haar leerlingen komen uit specifieke rijke buurten in de stad waar ze nu naast woont. Het levert relatief weinig op en kan eigenlijk alleen maar uit met thuis lesgeven en geen reiskosten. Dan heeft ze een zzp-inkomen wat net onder minimumloon ligt, verder geen pensioen, verzekeringen, niets. Ik heb een vaste baan met goed inkomen.

Bij haar in de buurt kunnen we weinig interessants kopen. Het is of een jaren 20 portiekwoning waar ze nu woont of de woningen haar leerlingen vandaan komen, statige panden van een miljoen tot meerdere miljoenen in de buurten eromheen. Niet het kleine vrijstaande huis met A-label en grote tuin waar ik opzoek naar ben. Eventueel zijn er jaren 30 rijtjes/hoekwoningen met label E-G in een buurt met veel parkeerdruk en lange reistijd voor mij. Deze liggen met 1-1.5 miljoen op het randje van wat kan, maar dat voelt als achteruitgang voor mij, niets als iets waar ik veel voor wil betalen.

Op zich keken we vrij breed en wilde ze ook wel ergens anders wonen, wat huren voor de lessen en de reistijd accepteren. Dit betekent wel dat haar lessen nauwelijks nog iets opleveren. We zitten qua plaatje van het huis wel op een lijn, maar het is meer mijn droom dan dat zij heel uitgesproken is.

Nu vonden we iets en we hadden het bijna gekocht. Financieel kan het helemaal. Echter moet ze met de auto reizen, zo'n 45 min. Nu doet ze alles op de fiets of met het ov (vanaf mij ook een uur reistijd) en heeft ze geen auto. Uiteraard moeten er dan twee autos komen, om beide vrijheid te hebben. Het huis heeft echt alles en eigenlijk nog meer dan ik ooit heb durven dromen.

Onder druk van haar ouders, wil ze dit nu toch niet meer. Haar ouders vinden dat we moeten blijven in de buurt van haar huidige woning. Ze hebben haar geholpen met haar huis en het lesgeven mogelijk gemaakt. Hierdoor is ze met bijna 40 jaar nog steeds afhankelijk van haar ouders. Haar ouders menen inspraak te hebben vanwege de schenkingen. Ze gaan echter compleet voorbij aan mijn wensen en het feit dat ik voor 80% van de inbreng en financiering zorg. Ondertussen is m'n vriendin niet erg uitgesproken en gaat ze de ene keer meer met mij mee en de andere keer met haar ouders.

Het brengt eigenlijk wat groters aan het licht. Gisteren had ik het gevoel dat ik iets wat ik graag wil kon realiseren. Het huis waar ik al lang van droom. Maar dat wordt geblokkeerd.

Ik heb wel meer dromen. Ik zou ook weleens naar het buitenland willen emigreren, maakte weleens lange fietstochten en had ooit weleens naar Singapore willen fietsen, ik houd van verre reizen, etc. Het zijn deels dromen waarvan ik weet dat ze niet allemaal kunnen, zeker in een relatie. Daar had ik vrede mee. Alleen nu vervalt ook een van de laatste dingen, een leuk huis met een stukje grond.

Ondertussen draait het leven voor haar en haar ouders vooral om de leerlingen. Ze heeft daar lang voor gewerkt om het op te bouwen en nu loopt het eindelijk een beetje. Ze werkt 15 - 20 uur per week en financieel levert het weinig op. Daar heb ik geen problemen mee, met mijn salaris kunnen we genoeg. Alleen wil ze bijvoorbeeld niet dat ik de vakanties betaal. Daarom blijven we in Europa op een camping. Het liefst wil ze naar dezelfde camping waar ze al jaren komen, met haar ouders. De wintersport zijn we ook met haar ouders geweest. Ik wil best wat toegeven, maar niet al mijn wensen en dromen opzij zetten. Ik wil ook niet elke vakantie doorbrengen met haar ouders. Zij heeft 12 weken vakantie per jaar, ik 5. Haar ouders zijn zeer dominant en bazig, terwijl ze zelf veel dingen slecht voor elkaar hebben naar mijn mening.

Doordeweeks werkt ze aan het eind van de middag en begin van de avond. Daardoor regel ik het eten en het meeste in het huishouden. In het weekend doet ze regelmatig nog dingen voor de leerlingen en wil ze graag (met mij) naar haar vriendinnen. Mijn tijd is met 40 uur werken een stuk beperkter. Ik ga dagelijks 7:30 van huis en ben 18:30 thuis. We zijn vaak rond 20:30 - 21:00 klaar met eten en dan is er niet zo veel tijd meer. Ik voel me vaak al bezwaard als ik een uurtje een hobby wil doen en doe dat dus weinig. Zij vindt ondertussen dat we te weinig doen en wil meer met haar vriendinnen afspreken. Dat mag ze zeker van mij, maar ik wil niet altijd mee moeten.

Nu belicht ik de verschillen, maar verder zitten we vaak wel op een lijn en we houden van elkaar. Alleen gisteren voelde ik me echt opgesloten en voor het blok gezet.

Ik vraag me echt oprecht af of we verder moeten en daar heb ik het heel moeilijk mee. Ik vraag me af of ik nu zo onredelijk ben en te veel wil?
  Forum Admin dinsdag 23 juni 2026 @ 16:48:51 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_221128164
Kan je dat huis van je dromen niet alleen kopen? Ik zou meer mijn eigen plan gaan trekken eerlijk gezegd. Maak die verre reis, betrek haar in je plannen en zeg dat het belangrijk voor je is, maar als ze niet mee wil dan ga je alleen. Misschien maakt haar dat meer duidelijk dat haar toekomst niet bij haar ouders ligt.
pi_221128191
Nee je bent helemaal niet onredelijk, maar je lijkt wel onder de plak te zitten in deze relatie. Zou ik zelf niet willen.
pindazakje
  Spellchecker dinsdag 23 juni 2026 @ 17:00:33 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221128219
Het is een soort van wake-up call.

Misschien is het goed dat die nu komt en niet over 5 jaar ....

Sterkte met je beslissing ^O^
pi_221128253
Lastig. Je zit verder op 1 lijn maar dit zijn wel belangrijke keuzes in het leven. Je levensvisie moet wel enigszins overeen komen. Hoe denken jullie verder over dingen. Willen jullie bijvoorbeeld kinderen? Trouwen? Je noemde al emigreren en verre reizen, zou ze dat nooit willen?
pi_221129906
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 16:54 schreef Hyaenidae het volgende:
Nee je bent helemaal niet onredelijk, maar je lijkt wel onder de plak te zitten in deze relatie. Zou ik zelf niet willen.
Op zich valt dat wel mee denk ik. We doen ook vaak wel de dingen die ik wil en ik ben vrij uitgesproken in dingen die ik wil doen. We zijn niet zo heel vaak naar haar vriendinnen geweest samen, maar het is iets dat ze graag wil.

Alleen wat betreft de organisatie rond haar werk lever ik in omdat het bijna niet anders gaat (niet zonder dat ze leerlingen kwijt raakt of dat risico loopt.)
pi_221129993
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 19:48 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
Op zich valt dat wel mee denk ik. We doen ook vaak wel de dingen die ik wil en ik ben vrij uitgesproken in dingen die ik wil doen. We zijn niet zo heel vaak naar haar vriendinnen geweest samen, maar het is iets dat ze graag wil.

Alleen wat betreft de organisatie rond haar werk lever ik in omdat het bijna niet anders gaat (niet zonder dat ze leerlingen kwijt raakt of dat risico loopt.)
Waarom wil ze zo graag dat je meegaat naar die vriendinnen?
En wat haar werk betreft, het verdient niet superveel dus wat boeit het als leerlingen kwijtraakt en iets anders moet gaan doen. Ze heeft dan toch weinig te verliezen?
pindazakje
pi_221130110
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 19:53 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
En wat haar werk betreft, het verdient niet superveel dus wat boeit het als leerlingen kwijtraakt en iets anders moet gaan doen. Ze heeft dan toch weinig te verliezen?
Ik kan me wel voorstellen dat het voor haar niet zo voelt. Waarschijnlijk heeft ze dit klantenbestand met veel moeite opgebouwd. Dat nu opgeven kan best pijnlijk zijn voor haar.
pi_221130659
quote:
We willen samen wat kopen zodat we beide het gevoel hebben dat het ons huis ipv dat zij bij mij intrekt.

Uiteraard moeten er dan twee autos komen
Wat een rare gedachtes..

Vind het ook maar een raar verhaal verder
pi_221130814
Hoe kun je voor 1-1.5 mio iets kopen terwijl je vriendin net op het minimumloon zit? Wat doe je voor werk?

Klinkt alsof je op lange termijn beter af bent met iemand anders. Niet eens zozeer vanwege haar werk maar vanwege het feit dat ze onder de plak zit bij haar ouders en totaal andere dingen wil.
pi_221130825
Ze voegt niet voldoende toe, een ZZP baan zonder fatsoenlijke boterham en dat is minimaal 3000¤ netto + ¤1500 sparen voor pensioen ed is de hele moeite niet waard en voor haar ook nog een zeker risico

Best terecht dat je dat niet accepteert en haar eens laat zien waar ze staat, en dat je met dat soort hobbyberoepen niks gaat bereiken. Wil ze een toekomst en dergelijke zal ze meer en serieuzer moeten bijdragen.
Vrouwen zijn vaak net prinsesjes en mannen weten niet meer hoe ze wat harder en duidelijker moeten zijn.

Trouwens werk jij veel en voeg je zeker 90% van haar weelde toe. Jij mag veel meer daarvan zelf pakken en je eigen hobby’s of vrienden gaan bezoeken en zij mag een toontje lager zingen.
Vakman pur sang
pi_221130895
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 20:44 schreef Masberum het volgende:

[..]
Wat een rare gedachtes..

Vind het ook maar een raar verhaal verder
Waarom zou dat raar zijn?
pi_221131072
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 19:53 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Wat die vrindinnen betreft, weet ik niet precies. Ze is van de gezelligheid en in het begin had ik het idee dat ze het gewoon leuk vond om mij te introduceren.

Dat werk tja.. puur rationeel bekeken wel. Ze heeft conservatorium gaan, haar ouders hebben haar heel erg gesteund, overal heen gereden, duur instrument gekocht. Het is bijna een project van haar en haar ouders en nu na 15 jaar proberen heeft ze net genoeg opgebouwd om een familiehypotheek (na schenking) te kunnen betalen en zonder tegenslagen is dit netaan houdbaar (ex pensioen e.d). Het is een gevoelskwestie. Die studie is echt heilig voor de familie. Haar zusje heeft wel een gewone opleiding en gewone baan en daarbij gaat dit niet zo.
pi_221131107
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 20:56 schreef DoubleDip het volgende:
Hoe kun je voor 1-1.5 mio iets kopen terwijl je vriendin net op het minimumloon zit? Wat doe je voor werk?

Klinkt alsof je op lange termijn beter af bent met iemand anders. Niet eens zozeer vanwege haar werk maar vanwege het feit dat ze onder de plak zit bij haar ouders en totaal andere dingen wil.
Ik heb in 2014 een woning gekocht en daar 550k overwaarde uit. Zij na een schenking en verbouwing van een klushuis ook 150k. De rest kan ik lenen. De gezamelijke woningwaarde is nu ook 1.1M.

Financieel draagt ze niet super veel bij, maar ze kan wel in eigen onderhoud voorzien. In die zin kost het mij nu niets.

Ik vind haar wel heel leuk, anders waren we niet samen. De werk/zzp situatie vind ik wel ingewikkeld. Ook qua zekerheid voor haar, ze maakt zichzelf daar niet echt druk om.

Ze moet absoluut wel loskomen van die ouders, hier kan ik zeker niet mee leven.
pi_221131115
Die vriendin van je verdient een trap onder haar hol en goed hard ook.
Ow en ze gaat maar fijn alleen naar haar vriendinnen, kan jij in de tussentijd wat hobby-en of naar je eigen vrienden gaan.

Buiten dat vind ik het niet ok dat iemand amper tot niet bijdraagt en maar een beetje voor de joeks wat erbij doet wat geen ene flikker oplevert (kap daarmee of maak het je hobby voor een paar uurtjes per week), maar vervolgens wel van alles meent te moeten beslissen.

Leuk dat je zo veel water bij de wijn aan het doen bent, maar ik denk dat de echte vraag is:
Vind je de wijn nog wel lekker?

:+
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_221131129
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 20:03 schreef Ed1234 het volgende:

[..]
Ik kan me wel voorstellen dat het voor haar niet zo voelt. Waarschijnlijk heeft ze dit klantenbestand met veel moeite opgebouwd. Dat nu opgeven kan best pijnlijk zijn voor haar.
Ja dit dus.
pi_221131139
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 21:25 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
Haar zusje heeft wel een gewone opleiding en gewone baan en daarbij gaat dit niet zo.
Dit biedt perspectieven :@ O-)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_221131163
quote:
5s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 16:48 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Kan je dat huis van je dromen niet alleen kopen? Ik zou meer mijn eigen plan gaan trekken eerlijk gezegd. Maak die verre reis, betrek haar in je plannen en zeg dat het belangrijk voor je is, maar als ze niet mee wil dan ga je alleen. Misschien maakt haar dat meer duidelijk dat haar toekomst niet bij haar ouders ligt.
Een huis alleen kopen zou kunnen (alleen deze nu net even niet). maar dan blijf je latten en dan zou ik verder weg wonen om een afstand die niet te fietsen of ov-en is. dus qua relatie gaat dat niet werken.
  dinsdag 23 juni 2026 @ 21:43:23 #19
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_221131188
Gaat serieus nou deze halve discussie over hoeveel geld ze in het laatje brengt? Misschien is ze het gelukkig met haar werk en wordt ze ziels ongelukkig van een andere baan. Daar wordt ze zeker weten geen gelukkig mens van. En ja misschien hebben haar ouders geholpen om haar dromen waar te maken. Dus? Genoeg mensen die gedroomd zouden hebben van deze steun.

En misschien is er gewoon ook een realisatie vanuit haar dat haar leven nu haar meer waard is dan ergens buitenaf wonen waar ze haar werk niet meer kan doen.

Niet jouw dromen projecteren op haar haar en haar vertellen dat ze beter af is in jouw droomwereld. De concessies die jij doet zijn voor haar niet genoeg. Dat kan. Ligt er misschien meer meningsverschil in de relatie dan je dacht.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_221131200
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 21:43 schreef ieniminimuis het volgende:
Gaat serieus nou deze halve discussie over hoeveel geld ze in het laatje brengt? Misschien is ze het gelukkig met haar werk en wordt ze ziels ongelukkig van een andere baan. Daar wordt ze zeker weten geen gelukkig mens van. En ja misschien hebben haar ouders geholpen om haar dromen waar te maken. Dus? Genoeg mensen die gedroomd zouden hebben van deze steun.

En misschien is er gewoon ook een realisatie vanuit haar dat haar leven nu haar meer waard is dan ergens buitenaf wonen waar ze haar werk niet meer kan doen.

Niet jouw dromen projecteren op haar haar en haar vertellen dat ze beter af is in jouw droomwereld. De concessies die jij doet zijn voor haar niet genoeg. Dat kan. Ligt er misschien meer meningsverschil in de relatie dan je dacht.
Dan moet ze eoa kansloze kunstenaar zoeken die ook ruift van de staatskas. Maar wel lekker chill is en de hele dag wiet rookt.
Vakman pur sang
pi_221131291
quote:

Op zich goeie analyse, behalve dat ik niets opdring. We hebben het hierover gehad en er zijn duidelijke verschillen. Op eenzelfde manier vind ik het ook niet leuk om de rest van ons werkende leven aan een specifieke wijk vast te zitten. Er is niet een van de twee goed of fout.
pi_221131301
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 21:46 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dan moet ze eoa kansloze kunstenaar zoeken die ook ruift van de staatskas. Maar wel lekker chill is en de hele dag wiet rookt.
Ze ruift niet uit de staatskas. Ze regelt haar eigen inkomen en krijgt op zorgtoeslag na niets. Gedraag je aub.
pi_221131329
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 16:26 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
Nu vonden we iets en we hadden het bijna gekocht. Financieel kan het helemaal. Echter moet ze met de auto reizen, zo'n 45 min. Nu doet ze alles op de fiets of met het ov (vanaf mij ook een uur reistijd) en heeft ze geen auto. Uiteraard moeten er dan twee autos komen, om beide vrijheid te hebben. Het huis heeft echt alles en eigenlijk nog meer dan ik ooit heb durven dromen.
Dit vind ik wel een wat enge alinea. Je zegt dat alles anders moet in het nadeel van je vriendin (ze moet een auto en 45 min. reizen) OMDAT het huis "alles" en nog een beetje meer heeft.... Het lijkt erop dat je je daardoor wat teveel laat leiden. Je moet heel goed oppassen met "droomhuizen". Die zijn zeldzaam. Een echt droomhuis staat gewoon in de buurt zonder al die randvoorwaarden. Gedwongen moeten reizen is k*t.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_221131341
quote:
11s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 21:35 schreef vosss het volgende:

[..]
Dit biedt perspectieven :@ O-)
Laat Cockwhale het maar niet horen... :)
pi_221131358
quote:

En zeer zeker dit. Goede post. Dat lijkt allemaal niet te spelen in het streven van TS.
  dinsdag 23 juni 2026 @ 22:15:55 #26
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_221131570
quote:
Dit is net zoiets als je zoon 15-20 uur/week een beetje laten voetballen omdat hij daar gelukkig van wordt.
En echt werken kan hij niet want daar wordt hij geen gelukkig mens van. Ook al brengt het nauwelijks geld in het laatje en is hij bijna 40. Zijn ouders nog steeds 100% achter zijn droom.

Zijn vriendin maar carriere maken, elke dag 18:30 thuiskomen en dan nog eten maken voor hem.
En als ze dan voorstelt om een droomhuis te kopen met z'n tweeën blijft hij toch liever bij z'n ouders wonen.
pindazakje
  dinsdag 23 juni 2026 @ 22:22:16 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221131657
Je kunt ook blijven latten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_221133645
Er zijn wellicht een aantal punten hier.
En om te kijken welke dingen echt prioriteit hebben.
Je schreef dat je qua vakantie best avontuurlijk bent en bepaalde wensen hebt. Daarnaast wil vriendin elke vakantie het liefst naar dezelfde plek toe. Daarin zijn jullie absoluut anders en het lijkt me dat je misschien aanstaande vakantie weer eens een verdere fietstocht voor jezelf kunt plannen. Tenminste, zeker als jullie 2x per jaar met vakantie gaan (wintersport en zomer) dat je echt voor jezelf kiest volgende vakantie. En duidelijk bent naar vriendin dat deze verdere fietsvakantie/avontuurvakantie een diepe wens is en jou ook oplaadt.
Je vertelde over jullie huis. Misschien misschien is het in jullie situatie niet mogelijk om jullie beider situatie te accomoderen. Waarbij jullie dichtbij vriendins werk clienten wonen en jouw vrije huis.
Ik denk dat het lastig is vriendin los te krijgen van haar huidige klantenbestand. Maar er valt toch wel het 1 en ander te veranderen, flexibeler te maken. Stel dat het niet lukt om een vrije woning met grote eigen tuin te kopen….zou je toch kunnen overwegen om bijv samen een woning in de stad te kopen waar je nu zit. Een woning ook aan de rand vd stad, met tuin. Ook al is dat misschien niet de grootte die je op zich op het oog had.
Maar, het zou zomaar kunnen dat wanneer jullie beiden wat veranderingen maken in de dynamiek dat het toch wel goed gaat uitpakken. Stel dat je een woning koopt in de stad waar je nu zit met een tuin, een iets kleiner huis en tuin dan je op het oog had maar….je gaat meer ruimte, avontuur,perspektief,bafwisseling ervaren in een fietstocht die je elk jaar voor jezelf doet.
Daarnaast…..kun je meer tijd aan een hobby besteden want vriendin kan prima op een aantal weekdagen het avondeten van tevoren voor een groot deel voorbereiden en klaar zetten in het begin vd middag, voor ze gaat werken. En dat ze wat schoonmaak klusjes doet in de ochtend wanneer zij vrij is. Zodat jij wat tijd voor jezelf hebt na je werk.

Zo te zien is er vooral dat er wat veranderingen kunnen komen in jullie dagelijkse taakverdeling en verwachtingen naar elkaar. En dat moet echt wel gaan lukken als jullie veel om elkaar geven.
Als jij zomaar meer ruimte en perspektief gaat ervaren voor jouw hobbies en in je leven kan het zomaar dat dat best veel doet
pi_221133700
Het is overigens wel realistisch dat als jullie iets samen kopen dat jij en [b][zij/b] de huizen verkopen zodat met dat geld jullie iets samen terugkopen. Want dat was ook het idee, een huis kopen die van jullie samen voelt. Het feit dat haar vader en moeder hebben geschonken kan jullie niet verhinderen om dat appartement niet te verkopen. Als er niks officieels hierover op papier is vastgelegd zou vriendin de schenking, of een deel weer aan ouders terug kunnen geven.
pi_221133786
Ik wilde mijn eerdere post even bewerken maar dat lukt niet goed met Fok forum op een ipad. Daarom nog even een aanvulling. Qua avondeten en dingen klaar zetten zouden jullie o.a. kunnen kijken naar een slow cooker. Erg handige manier van koken en je hebt er geen omkijken naar. Dit is een elektrische kookpot waar je vlees, groenten en saus in kunt doen, of iets anders als pasta, rijst, een currie etc… De pot kookt voor een dag of dagdeel en je komt thuis, voila. Maaltijd is klaar. Het is een veilige manier van koken en je hoeft er niet voor thuis te blijven.
Je kunt online veel recepten vinden
  Spellchecker woensdag 24 juni 2026 @ 08:13:01 #31
197773 crew  maily
pi_221133874
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 07:37 schreef FrequentieHouder het volgende:
Ik wilde mijn eerdere post even bewerken maar dat lukt niet goed met Fok forum op een ipad. Daarom nog even een aanvulling. Qua avondeten en dingen klaar zetten zouden jullie o.a. kunnen kijken naar een slow cooker. Erg handige manier van koken en je hebt er geen omkijken naar. Dit is een elektrische kookpot waar je vlees, groenten en saus in kunt doen, of iets anders als pasta, rijst, een currie etc… De pot kookt voor een dag of dagdeel en je komt thuis, voila. Maaltijd is klaar. Het is een veilige manier van koken en je hoeft er niet voor thuis te blijven.
Je kunt online veel recepten vinden
Ze kunnen ook op de vrije dagen grotere porties koken en die invriezen. Altijd handig.
pi_221134058
quote:

Ja, natuurlijk is ze gelukkig met 15-20 uur haar droomhobbybaan doen, terwijl TS hard werkt en het grote geld pakt, klinkt wel als een lekker leventje ja

De concessies die TS doet zijn voor haar niet goed genoeg? Wtf? TS doet letterlijk alle concessies en zij doet helemaal niks aan concessies, en nog steeds is het niet goed genoeg? Het spijt me om het te moeten vertellen TS, maar je vriendin is echt een verwend nest die gewend is om alles te krijgen wat ze wil. En jij werkt daar helaas aan mee. Het wordt tijd om niet meer over je heen te laten lopen en zelf ook gewoon dingen voor jezelf te beslissen, in plaats van zij die veto heeft op al jouw beslissingen. Dus vanaf nu ga je om te beginnen niet meer mee naar haar vriendinnen, je gaat lekker iets doen waar je zelf zin in hebt. En die vakantie zoals Opa Bakkebaard zegt ook. of ze gaat met je mee, of je gaat in je eentje, maar je gaat het doen, anders ga je eeuwig spijt krijgen en je rest van je leven voor je kop slaan. Zo creeëer je ook een betere onderhandelingspositie voor jezelf, want natuurlijk gaat je vriendin geen water bij de wijn doen als ze weet dat je puntje bij paaltje toch wel gaat toegeven
En haar ouders kunnen al helemaal de tering krijgen, die hebben niks met jullie leven te maken. Lekker interessant dat ze jouw vriendin giften hebben gedaan, het zit al in de naam, giften. Daar kan je dus niet met terugwerkende kracht allerlei voorwaarden aan stellen, zo werkt het leven niet
pi_221134279
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 16:26 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

(...)
Doordeweeks werkt ze aan het eind van de middag en begin van de avond. Daardoor regel ik het eten en het meeste in het huishouden. In het weekend doet ze regelmatig nog dingen voor de leerlingen en wil ze graag (met mij) naar haar vriendinnen. Mijn tijd is met 40 uur werken een stuk beperkter. Ik ga dagelijks 7:30 van huis en ben 18:30 thuis. We zijn vaak rond 20:30 - 21:00 klaar met eten en dan is er niet zo veel tijd meer. Ik voel me vaak al bezwaard als ik een uurtje een hobby wil doen en doe dat dus weinig. Zij vindt ondertussen dat we te weinig doen en wil meer met haar vriendinnen afspreken. Dat mag ze zeker van mij, maar ik wil niet altijd mee moeten.

Nu belicht ik de verschillen, maar verder zitten we vaak wel op een lijn en we houden van elkaar. Alleen gisteren voelde ik me echt opgesloten en voor het blok gezet.

Ik vraag me echt oprecht af of we verder moeten en daar heb ik het heel moeilijk mee. Ik vraag me af of ik nu zo onredelijk ben en te veel wil?
Wat wil je nu eigenlijk?

Je geeft nogal tegenstrijdige signalen af.... lijkt enkel dingen te doen die zij wil, terwijl je ook aangeeft zelf gewoon Genoeg geld te hebben voor alles dat je wil, (en zij praktisch niks, als ze dus idd een inkomen onder minimumsniveau heeft en 15-20 uur per week werkt).

je geeft aan je "bezwaard" te voelen als je je eigen hobby wil doen (wat is dat dan en waarom voel je je bezwaard?) .. en dat je dus dat maar niet doet...

Misschien moet je gewoon een tijdje ook jezelf voorop zetten en gewoon je eigen wil volgen en leren doorzetten..
dat hoeft niet te betekenen dat de relatie gelijk maar moet eindigen, maar ik zou wel een beetje meer afstand houden en misschien wat meer LAT-ten... juist om ook zelf te leren wat zelfstandiger te zijn.

Overigens, wat is jouw leeftijd? je geeft aan dat zij 40 jaar is, maar praktisch geheel van haar ouders afhankelijk ...
hoe zit het met jou, hoe oud ben jij en hoe zelfstandig ben jijzelf, heb je al lang op jezelf gewoont en hoe was dat ten opzichtte van deze relatie?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 24 juni 2026 @ 10:08:21 #34
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221134518
quote:
10s.gif Op woensdag 24 juni 2026 09:05 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Ja, natuurlijk is ze gelukkig met 15-20 uur haar droomhobbybaan doen, terwijl TS hard werkt en het grote geld pakt, klinkt wel als een lekker leventje ja

De concessies die TS doet zijn voor haar niet goed genoeg? Wtf? TS doet letterlijk alle concessies en zij doet helemaal niks aan concessies, en nog steeds is het niet goed genoeg? Het spijt me om het te moeten vertellen TS, maar je vriendin is echt een verwend nest die gewend is om alles te krijgen wat ze wil. En jij werkt daar helaas aan mee. Het wordt tijd om niet meer over je heen te laten lopen en zelf ook gewoon dingen voor jezelf te beslissen, in plaats van zij die veto heeft op al jouw beslissingen. Dus vanaf nu ga je om te beginnen niet meer mee naar haar vriendinnen, je gaat lekker iets doen waar je zelf zin in hebt. En die vakantie zoals Opa Bakkebaard zegt ook. of ze gaat met je mee, of je gaat in je eentje, maar je gaat het doen, anders ga je eeuwig spijt krijgen en je rest van je leven voor je kop slaan. Zo creeëer je ook een betere onderhandelingspositie voor jezelf, want natuurlijk gaat je vriendin geen water bij de wijn doen als ze weet dat je puntje bij paaltje toch wel gaat toegeven
En haar ouders kunnen al helemaal de tering krijgen, die hebben niks met jullie leven te maken. Lekker interessant dat ze jouw vriendin giften hebben gedaan, het zit al in de naam, giften. Daar kan je dus niet met terugwerkende kracht allerlei voorwaarden aan stellen, zo werkt het leven niet
Zij heeft dus wel haar eigen leven, ja met ondersteuning van haar ouders, en doet het werk dat ze graag wil doen. Ze wil niet op zijn kosten mee op een dure vakantie.

Wat zij dus níet wil, is haar eigen leven helemaal opgeven om met TS in zijn droomhuis te gaan wonen.

Hoe is dat verwend gedrag?
pi_221134544
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:08 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Zij heeft dus wel haar eigen leven, ja met ondersteuning van haar ouders, en doet het werk dat ze graag wil doen. Ze wil niet op zijn kosten mee op een dure vakantie.

Wat zij dus níet wil, is haar eigen leven helemaal opgeven om met TS in zijn droomhuis te gaan wonen.

Hoe is dat verwend gedrag?
Omdat ze een studie heeft gedaan dat door haar ouders is gefinancierd. en nu onder TS zijn vleugels een droombaantje heeft wat weinig oplevert maar wel heel leuk is, en ondertussen heeft ze het laatste woord over alles wat er gebeurt in hun relatie en zelfs dingen voor TS persoonlijk bepaalt zij ook. Ze wil wel op zijn kosten mee op een vakantie met haar ouders, wat ze volgens mij ook gewoon liever wil
Ze wil haar eigen leven niet opgeven om met TS in zijn droomhuis te wonen, maar TS is uberhaupt de reden dat ze haar huidige leven kan leiden. Want als TS zegt: de groeten, dat is het met haar huidige leven ook klaar natuurlijk
  woensdag 24 juni 2026 @ 10:20:22 #36
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221134607
quote:
10s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:13 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Omdat ze een studie heeft gedaan dat door haar ouders is gefinancierd. en nu onder TS zijn vleugels een droombaantje heeft wat weinig oplevert maar wel heel leuk is, en ondertussen heeft ze het laatste woord over alles wat er gebeurt in hun relatie en zelfs dingen voor TS persoonlijk bepaalt zij ook. Ze wil wel op zijn kosten mee op een vakantie met haar ouders, wat ze volgens mij ook gewoon liever wil
Ze wil haar eigen leven niet opgeven om met TS in zijn droomhuis te wonen, maar TS is uberhaupt de reden dat ze haar huidige leven kan leiden. Want als TS zegt: de groeten, dat is het met haar huidige leven ook klaar natuurlijk
Eh, nee. TS bekostigt niet haar huidige leven. Ik weet niet waar je dat leest.
pi_221134631
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Eh, nee. TS bekostigt niet haar huidige leven. Ik weet niet waar je dat leest.
quote:
Ze werkt 15 - 20 uur per week en financieel levert het weinig op
Dit gedeelte toevallig gemist? Ja, TS bekostigt haar huidige leven.
  woensdag 24 juni 2026 @ 10:24:24 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221134644
quote:
10s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:23 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
[..]
Dit gedeelte toevallig gemist? Ja, TS bekostigt haar huidige leven.
Nee, dat staat er niet. Wat betaalt hij dan voor haar? Waar lees je dat?

Kijk hier.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 21:31 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
Ik heb in 2014 een woning gekocht en daar 550k overwaarde uit. Zij na een schenking en verbouwing van een klushuis ook 150k. De rest kan ik lenen. De gezamelijke woningwaarde is nu ook 1.1M.

Financieel draagt ze niet super veel bij, maar ze kan wel in eigen onderhoud voorzien. In die zin kost het mij nu niets.

Ik vind haar wel heel leuk, anders waren we niet samen. De werk/zzp situatie vind ik wel ingewikkeld. Ook qua zekerheid voor haar, ze maakt zichzelf daar niet echt druk om.

pi_221134666
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:24 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Nee, dat staat er niet. Wat betaalt hij dan voor haar? Waar lees je dat?
Ben je nou serieus? Denk je dat je met 15-20 uur werk wat naar TS eigen zeggen "financieel weinig oplevert", je eigen leven kan bekostigen? Laat staan op de stand waarop ze nu leeft?
  woensdag 24 juni 2026 @ 10:27:38 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221134673
quote:
10s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:26 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Ben je nou serieus? Denk je dat je met 15-20 uur werk wat naar TS eigen zeggen "financieel weinig oplevert", je eigen leven kan bekostigen? Laat staan op de stand waarop ze nu leeft?
Zie boven, quote toegevoegd. TS zegt het zelf.
pi_221134674
Ja, ze kan haar eigen kleren kopen ja, omdat TS alle vasten lasten al voor haar heeft gedekt _O-
  woensdag 24 juni 2026 @ 10:28:25 #42
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221134678
quote:
10s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:27 schreef MultiBanaan het volgende:
Ja, ze kan haar eigen kleren kopen ja, omdat TS alle vasten lasten al voor haar heeft gedekt _O-
Hoe kom je daar toch bij? Dat staat nergens!
pi_221134687
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:28 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Hoe kom je daar toch bij? Dat staat nergens!
Je bent toch niet serieus zo ontwetend? Nogmaals, denk jij echt dat iemand met 15-20 uur per week aan werk met lage opbrengsten zichzelf in levensonderhoudt kan voorzien?
  woensdag 24 juni 2026 @ 10:31:30 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221134700
quote:
10s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:29 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Je bent toch niet serieus zo ontwetend? Nogmaals, denk jij echt dat iemand met 15-20 uur per week aan werk met lage opbrengsten zichzelf in levensonderhoudt kan voorzien?
TS zegt dat letterlijk.

quote:

[..]

pi_221134713
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]
TS zegt dat letterlijk.
[..]

Geef nou eens antwoord op mijn vraag. Ja, ik weet wat TS heeft geschreven, en ik heb je al uitgelegd wat daar mee bedoelt wordt, want met een beetje gezond verstand snap je dat TS dat niet letterlijk bedoelt zoals jij denkt dat TS dat bedoelt
  woensdag 24 juni 2026 @ 10:36:01 #46
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_221134725
‘Die studie is echt heilig voor de familie.’

Zie je dat ooit veranderen? Na zoveel jaar in haar geïnvesteerd te hebben?
  woensdag 24 juni 2026 @ 10:36:46 #47
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221134730
quote:
10s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:33 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Geef nou eens antwoord op mijn vraag. Ja, ik weet wat TS heeft geschreven, en ik heb je al uitgelegd wat daar mee bedoelt wordt, want met een beetje gezond verstand snap je dat TS dat niet letterlijk bedoelt zoals jij denkt dat TS dat bedoelt
Dit heeft echt geen zin, hoor. Ik ga echt niet mee in jouw verhaal dat jij beter snapt hoe de situatie momenteel is dan TS zelf beschrijft.
pi_221134748
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:36 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dit heeft echt geen zin, hoor. Ik ga echt niet mee in jouw verhaal dat jij beter snapt hoe de situatie momenteel is dan TS zelf beschrijft.
Wat ik zeg staat gewoon in de tekst, maar goed, als jij alleen eruit haalt wat je er zelf uit wil halen, dan heeft het inderdaad geen zin, nee. Sterker nog, er staat letterlijk in dat stukje wat je hebt gequote, "financieel draagt ze weinig bij". Wat zegt jou dat, wat maak je daaruit op?
pi_221134809
Je bent te goed kerel. Volg je plannen en hart. Het lijkt erop dat ze je tegenhoudt. Ook het gedeelte dat jij haar vakantie niet mag betalen en je daardoor jaarlijks op dezelfde camping met haar ouders komt. Dat is niet goed.
  woensdag 24 juni 2026 @ 11:06:18 #50
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221134906
quote:
10s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:40 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Wat ik zeg staat gewoon in de tekst, maar goed, als jij alleen eruit haalt wat je er zelf uit wil halen, dan heeft het inderdaad geen zin, nee. Sterker nog, er staat letterlijk in dat stukje wat je hebt gequote, "financieel draagt ze weinig bij". Wat zegt jou dat, wat maak je daaruit op?
Wat ik er wel uithaal, is dat de toekomstige situatie heel ongelijkwaardig wordt, als er inderdaad zo’n duur huis wordt gekocht. Dat de vriendin dan wél in een situatie komt waarin TS het meeste bekostigt. Wellicht/waarschijnlijk een situatie waarin TS vooral bepaalt hoe en wat, want zij leeft dan immers luxe op zijn geld.

En voor de vriendin wordt het dan een penibele situatie, mocht de relatie uitgaan. Want het opnieuw bekostigen van een eigen onderkomen wordt dan waarschijnlijk heel moeilijk.

Ik zou het wel begrijpen als de vriendin vooral aarzelt omdat de stap die TS wil zetten er een is waarbij ze volledig van hem afhankelijk wordt.
pi_221135126
Nou de typische manosphere met mannen die blijkbaar niet kunnen of willen lezen is weer nadrukkelijk aanwezig.. :+
pi_221135251
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2026 11:06 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wat ik er wel uithaal, is dat de toekomstige situatie heel ongelijkwaardig wordt, als er inderdaad zo’n duur huis wordt gekocht. Dat de vriendin dan wél in een situatie komt waarin TS het meeste bekostigt. Wellicht/waarschijnlijk een situatie waarin TS vooral bepaalt hoe en wat, want zij leeft dan immers luxe op zijn geld.

En voor de vriendin wordt het dan een penibele situatie, mocht de relatie uitgaan. Want het opnieuw bekostigen van een eigen onderkomen wordt dan waarschijnlijk heel moeilijk.

Ik zou het wel begrijpen als de vriendin vooral aarzelt omdat de stap die TS wil zetten er een is waarbij ze volledig van hem afhankelijk wordt.
Dat is niet alleen in de toekomstige situatie zo, dat is nu al zo. Wellicht in de toekomstige situatie nog sterker. Dus inderdaad, snap wel dat ze daarmee worstelt. Duidelijke communicatie tussen TS is erg belangrijk hierin, heb het idee dat dat mist op dit moment
pi_221135267
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 11:40 schreef Basp1 het volgende:
Nou de typische manosphere met mannen die blijkbaar niet kunnen of willen lezen is weer nadrukkelijk aanwezig.. :+
Zou je dit iets gedetailleerder kunnen uitwijden?
pi_221135330
quote:
10s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:29 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Ze betaalt momenteel gewoon haar eigen hypotheek, GWL, internet, kleding, verzekeringen, etc. Financieel is alles in feite gescheiden.

We hebben alleen een gezamelijk rekening voor boodschappen en uitjes, daar doen we 1/3 - 2/3. Vakanties gaan 50-50, want ze wil niet dat ik alles betaal. Ik ben ongeveer evenveel kwijt aan boodschappen als voordat we samen waren.
pi_221135337
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:36 schreef Boca_Raton het volgende:
‘Die studie is echt heilig voor de familie.’

Zie je dat ooit veranderen? Na zoveel jaar in haar geïnvesteerd te hebben?
Nee dat blijft
pi_221135379
Lastig om op alle details reageren.

Mensen lezen wel vaak wat ze willen lezen. In werkelijkheid ligt alles veel genuanceerder dan sommigen hier aannemen.

Ik doe bijv niet alleen wat zij wil. Over die vriedinnen en familiebezoeken hebben we gewoon gesproken en daaruit is gekomen dat ik soms mee ga, maar niet altijd. Vakanties hebben we een beetje haar ding gedaan en een beetje mijn ding. Vorig jaar verder weg (maar iets duurder cq veiligere bestemming), 'haar' wintersport met familie, komende zomer in Europa, maar wel actief.

Ook met koken. Ze is vaak laat en dan kook ik, maar ze bereid ook regelmatig wel 's middags wat voor. Alleen het aanpassen aan haar tijden is wel eens vervelend. Als ik om 19:00 thuis en we kunnen pas om 20:00 eten, voelt dat een beetje als verloren tijd, onafhankelijk van of ik wel of niet kook. Zeker als het is doordat een leerling verplaatst is omdat de leerling op de originele lestijd een vriendje op bezoek vind ik dat heel irritant. En soms eet ik wel gewoon al vast.

Het is dus lang niet zo zwart wit.
pi_221135394
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 12:20 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
Lastig om op alle details reageren.

Mensen lezen wel vaak wat ze willen lezen. In werkelijkheid ligt alles veel genuanceerder dan sommigen hier aannemen.

Ik doe bijv niet alleen wat zij wil. Over die vriedinnen en familiebezoeken hebben we gewoon gesproken en daaruit is gekomen dat ik soms mee ga, maar niet altijd. Vakanties hebben we een beetje haar ding gedaan en een beetje mijn ding. Vorig jaar verder weg (maar iets duurder cq veiligere bestemming), 'haar' wintersport met familie, komende zomer in Europa, maar wel actief.

Ook met koken. Ze is vaak laat en dan kook ik, maar ze bereid ook regelmatig wel 's middags wat voor. Alleen het aanpassen aan haar tijden is wel eens vervelend. Als ik om 19:00 thuis en we kunnen pas om 20:00 eten, voelt dat een beetje als verloren tijd, onafhankelijk van of ik wel of niet kook. Zeker als het is doordat een leerling verplaatst is omdat de leerling op de originele lestijd een vriendje op bezoek vind ik dat heel irritant. En soms eet ik wel gewoon al vast.

Het is dus lang niet zo zwart wit.
Maar toch open je dit topic en vraag je om advies?
  woensdag 24 juni 2026 @ 18:29:42 #58
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221138257
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 12:11 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
Nee dat blijft
Misschien ook goed om te weten. Wat is het perspectief voor haar werk? Is het vooruitzicht dat het maat 15-20 uurtjes werk blijft of dat ze op een gegeven moment groeit naar een grotere leerlingenportefeuille en ook hogere tarieven kan vragen?
pi_221138493
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 18:29 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Misschien ook goed om te weten. Wat is het perspectief voor haar werk? Is het vooruitzicht dat het maat 15-20 uurtjes werk blijft of dat ze op een gegeven moment groeit naar een grotere leerlingenportefeuille en ook hogere tarieven kan vragen?
Momenteel loopt het goed, dus het is wat aan het uitbreiden. Het zal geen 30 of 40 uur worden, maar lijkt nog wel wat te groeien. Hogere tarieven niet echt, wat inflatiecorrectie, maar niet heel gek.
pi_221138524
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2026 12:24 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Maar toch open je dit topic en vraag je om advies?
Dat is vooral een reactie op de mensen die het in het extreme trekken. Ofwel de ene kant op dat ze een prinsesje die niets doet zou zijn ofwel de andere kant op, dat ik mijn wil opdring.

Haar werk voelt wel heel beperkend. Vooral in de woonsituatie, maar ook vakanties (vast aan schoolvakantie, laag budget van haar kant), werktijden veelal tussen 16 en 20 soms midden op weekenddagen, etc.

Voor haar en haar familie is dit werk heilig. Ze heeft hier hard voor gewerkt etc, terwijl ik maar gewoon een kantoorbaan heb wat ik overal zou kunnen doen. Dat zit me weleens dwars. Het is alles bepalend en uiteindelijk levert het weinig op. Daar heb ik wel echt moeite mee.
pi_221139320
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 19:08 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
Dat is vooral een reactie op de mensen die het in het extreme trekken. Ofwel de ene kant op dat ze een prinsesje die niets doet zou zijn ofwel de andere kant op, dat ik mijn wil opdring.

Haar werk voelt wel heel beperkend. Vooral in de woonsituatie, maar ook vakanties (vast aan schoolvakantie, laag budget van haar kant), werktijden veelal tussen 16 en 20 soms midden op weekenddagen, etc.

Voor haar en haar familie is dit werk heilig. Ze heeft hier hard voor gewerkt etc, terwijl ik maar gewoon een kantoorbaan heb wat ik overal zou kunnen doen. Dat zit me weleens dwars. Het is alles bepalend en uiteindelijk levert het weinig op. Daar heb ik wel echt moeite mee.
Maar als ze conservatorium gedaan heeft kan ze meer doen dan alleen lesgeven. Als je uitvoerend musicus bent kun je best wat vragen voor een paar uurtjes repetitie, concerten of een uitvaart bijvoorbeeld. Levert ook veel meer op voor minder werktijd.
pi_221139420
quote:

[..]

Dus de mensen die wat de ene kant op trekken of juist de andere kant hebben niet gelijk want het is niet zo zwart-wit. Wat overblijft zijn de reacties waarvan je denkt dat ze kloppen omdat jij zo denkt. Wat zij zegt "Maar toch open je dit topic en vraag je om advies?" is wel terecht.
pi_221139421
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2026 20:43 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Maar als ze conservatorium gedaan heeft kan ze meer doen dan alleen lesgeven. Als je uitvoerend musicus bent kun je best wat vragen voor een paar uurtjes repetitie, concerten of een uitvaart bijvoorbeeld. Levert ook veel meer op voor minder werktijd.
Is erg moeilijk om te bereiken in de muziek, uitvaarten en bruiloften kunnen lucratief zijn, maar de vraag is veel kleiner dan het aanbod. En om met concerten uberhaupt geld te verdienen, moet je toch op zn minst semi bekend worden, met in kroegen spelen kan je de huur niet betalen.
pi_221139437
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 20:52 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Is erg moeilijk om te bereiken in de muziek, uitvaarten en bruiloften kunnen lucratief zijn, maar de vraag is veel kleiner dan het aanbod. En om met concerten uberhaupt geld te verdienen, moet je toch op zn minst semi bekend worden, met in kroegen spelen kan je de huur niet betalen.
Hoef je mij niet uit te leggen, maar ik probeer TS gewoon te wijzen op het feit dat je met de opleiding van zijn vriendin echt meer opties hebt. Een goed netwerk is echter wel belangrijk.
pi_221140485
Tjah, waarom gaan jullie niet gewoon uit elkaar? Gun haar de kans op een man die niet elke euro op de weegschaal legt en haar passie ondersteunt. Dan kan je ook fietsen naar Peking of waar je ook heen wil fietsen.

Je wil niet hetzelfde als haar, dat betekent niet dat je haar af kan kopen. Maar je hebt geen problemen om financiële druk te leggen om te krijgen wat je wil. Ze is naar mijn idee veel beter af zonder jou en haar ouders hebben dat in de gaten. Een goede man is meer dan iemand die geld in het laatje brengt
pi_221140643
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 22:06 schreef Masberum het volgende:
Tjah, waarom gaan jullie niet gewoon uit elkaar? Gun haar de kans op een man die niet elke euro op de weegschaal legt en haar passie ondersteunt. Dan kan je ook fietsen naar Peking of waar je ook heen wil fietsen.

Je wil niet hetzelfde als haar, dat betekent niet dat je haar af kan kopen. Maar je hebt geen problemen om financiële druk te leggen om te krijgen wat je wil. Ze is naar mijn idee veel beter af zonder jou en haar ouders hebben dat in de gaten. Een goede man is meer dan iemand die geld in het laatje brengt
Het is wel geven en nemen, als hij haar steunt bij haar passie en zijn woonwens erop aanpast moet zij hem wel die verre reis laten maken, dat is wel zo fair.
pi_221141354
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 22:06 schreef Masberum het volgende:

Dit is een rake post.

TS zoekt:

- Een vrouw die genoeg geld verdient
- Hem qua reistijd niet in de weg zit om zijn droomhuis te kopen
- Niet te veel bezig is met vrienden en familie
- Geen droom najaagt, vooral niet als dat lastig is bij het kopen van een huis
- Met hem naar Singapore wil fietsen

Die reis naar Singapore zal hij waarschijnlijk alleen moeten maken. Waarbij ik denk dat het voor TS, als kantoorslaaf die 40 uur per week werkt, ook vrij lastig wordt. Singapore ligt meer dan 10.000 kilometer van hier. TS kan beter met een fietsvakantie in eigen land beginnen.

Een optie is aanpappen met een collega, die heeft dan een vergelijkbaar salaris, en geen lastige reistijd.

Zijn vriendin zal wel snel een nieuwe man vinden. Gewoon omdat vrouwen sneller een man vinden. En omdat het klinkt als een sociale vrouw (ze werkt met leerlingen en vindt haar familie en vrienden belangrijk), die ook nog muzikaal is, wat gewoon tof is.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 24-06-2026 23:33:37 ]
pi_221141467
Van wat ik lees liggen jullie op punten die voor jullie belangrijk zijn niet op 1 lijn.

Bedenk jezelf eens waar jou toekomst wat jou betreft ligt en wat de grenzen zijn voor compromissen. En bespreek dat dan samen. En daar komt dan waarschijnlijk uit dat jullie op dat punt niet (meer) compatible zijn.

Neem dan gewoon in liefde afscheid van elkaar. Het alternatief is dat je over 10 jaar een hekel aan elkaar hebt omdat je elkaar teveel beperkt.
pi_221142141
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 12:20 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
Zeker als het is doordat een leerling verplaatst is omdat de leerling op de originele lestijd een vriendje op bezoek vind ik dat heel irritant.
Dat is ook irritant. En kan eigenlijk niet. Dat soort dingen kan je vriendin doortastender en resoluter reageren. Lestijden zijn strikt en dat wordt gevolgt.
pi_221142149
quote:

[..]
terwijl ik maar gewoon een kantoorbaan heb wat ik overal zou kunnen doen. Dat zit me weleens dwars. Het is alles bepalend en uiteindelijk levert het weinig op. Daar heb ik wel echt moeite mee.
Je ervaart dat nu zo maar dat hoeft niet zo te blijven. Ja, zij is gebonden aan de werktijden en regio maar veel mensen hebben dat (denk aan een kok bijv). Als stel samen hoef je niet persee alles altijd samen te doen. Qua vrije tijd en soms ook vakanties. Als je gek bent op haar en zij op jou dan heb je een stevige basis en ben je uiteindelijk ook bereid om te luisteren naar elkaars droom. Haar droom is wellicht datgene wat ze momenteel doet. Jij hebt veel vrijheidsgevoel en bent avontuurlijk ingestelt.
Daar kun je gehoor aan geven. Misschien niet op die manier zoals je in eerste instantie zou willen, bijv een fietstocht van 5 maanden naar Singapore maken. Want je hebt een partner en leeft je leven veelal samen. Maar je kunt goed naar mogelijkheden kijken hoe meer te beantwoorden aan jouw dromen en vrijheidsgevoel.
Mijn broer wilde altijd graag een motor. Hij heeft een gezin en hij heeft, in overleg met zijn vrouw, wel een motor gekocht en gaat soms ook wel eens op meerdaagse tochten weg. Dat moet ook kunnen.
In overleg, zijn partner weet van zijn passie, dromen.
Heb je jouw vriendin vertelt over jouw dromen, avontuurlijke instellling zoals je hier op het forum hebt vertelt?
Dat is ook samen delen, partner zijn van….
Als ze niet uitgebreid weet van wat er in jou speelt, zal ze je niet goed leren kennen.
Als je die dingen deelt en op een manier zonder dat jij er aktie vanuit verwacht (dus gewoon in vrijheid, niet dat je dan gelijk verwacht dat je vriendin er gelijk mee instemt dat jij een keer naar Singapore gaat fietsen voor 5 maanden ofzo) dan krijg je verdieping en meer inlevingsvermogen naar elkaar.
Om nog even terug te komen op de dikgedrukte woorden bovenaan, je allesbepalende gevoel van de huidige omstandigheden…..je kunt dit veranderen. Want het is een gevoel. Als jij meer ruimte kan en gaat ervaren, dan verandert je perspektief. En kun je werken met de omstandigheden die er zijn.
Het is niet alles of niks. Kijk echt eens naar de eerstvolgende mogelijkheid om zelf er even op uit te trekken met de fiets. Je zei dat je samen met vriendin op vakantie ergens in europa gaat. Kijk of je ergens in september, oktober zelf een aantal dagen weg kunt. Op de fiets naar Engeland, Zwitserland, maakt niet uit.
Zo geef je en neem je wat. Want je bent in een relatie.
En uiteindelijk kun je je eigen dingen, ideen ook wat uitbreiden. Zeker als vriendin/partner op de hoogte is van je avontuurlijke spirit.
pi_221142152
En ja, je schreef dat het werk van je vriendin ook weinig oplevert. Je zult dat denk ik bedoelen in combinatie met de restrikties van woonomgeving etc. Maar dan plak je jouw ideeen en gevoel van het leven op de hare.
Zij ervaart dat niet zo. Zo te lezen is het een droom voor haar die uitkomt en wil ze er heel veel voor doen om dit te blijven doen.
Dat is dus je partners wens, passie en verlangen.
Jij hebt jouw wensen en verlangens. En samen probeer je het te laten werken.
Zeker als je ook graag een keer vader zou willen worden.
pi_221142189
Als je vriendin lesgeeft aan mensen uit een rijke buurt en vrijwel geen operationele kosten heeft voor haar bedrijf maar alsnog vrijwel niks verdient, dan is haar uurtarief gewoon niet hoog genoeg. Dat is voor ZZP'ers ook een kwestie van zelfrespect opbouwen. Naarmate je ouder wordt, moet je je ook realiseren dat je niet meer voor een habbekrats kunt werken en dat je ook wat moet opbouwen. Dan moet je dus minimaal naar een uurtarief van 60 euro toe. Als je daar 25 uur voor kunt werken per week, dan heb je een aardige boterham nadat de overheid 40% heeft ingepikt. Dat is naast zelfrespect een stukje volwassenheid. Toekomstvisie.

Wat ik vooral hoor in het relaas van TS, is dat hij die eigenschappen wel heeft, maar zijn vriendin niet. TS heeft nog grotere dromen. Hij wil reizen, emigreren, vrijer gaan wonen. Zijn vriendin lijkt wel blij te zijn met haar verdiensten op uitkeringsniveau, lesgeven aan huis en met de fiets en een middelmatige woning.

Ik kan TS alleen maar het advies te geven zich eens als een echte vent te gaan gedragen. Je vrouw mag ook zeker werken als ze dat wil, maar zorg dat je er (financieel) niks van verwacht en dat jij de verantwoordelijkheid neemt voor jullie leven. Dat behoort een man te doen. Als jij dus naar Azië op vakantie wil en zij heeft het geld niet, dan ga jij dat gewoon voor jullie beiden betalen en als ze dat niet wil, dan ga je alleen. Als jij vrijer wil gaan wonen, dan ga je dat gewoon regelen en dan mag zij bij je komen inwonen als ze dat wil en dan mag ze van haar verdiensten wat bijdragen als ze dat kan.

Het kan natuurlijk nooit zo zijn dat je vrouw er een werkend leven op nahoudt maar vrijwel niets verdient, al jouw plannen dwarsboomt en dat jij dan alsnog met het eten en het huishouden zit. _O- Gedraag je niet als een loser man! Je moet haar vertellen dat dat lullige bijbaantje van haar niet levensvatbaar is. Haar belangrijkste taak in het leven is dan om het eten, het huishouden en jouw seksuele behoeften te verzorgen. Dat ze daarnaast wat muzieklesjes wil geven als hobby is prima, maar niet als ze daardoor haar andere plichten verzaakt.

De crisis van de TS komt volledig voort uit het feit dat hij dit soort dingen met zijn vriendin bespreekt en zich richt naar wat zij wil, terwijl ze financieel niets in te brengen heeft en notabene doet wat haar ouders willen.

De crisis van de TS is op te lossen als TS zijn vriendin gaat vertellen wat hij wil. "Zo wil ik het en niet anders en als je niet meedoet, dan jammer".

TS, zorg dat je binnenkort met je vriendin om de tafel gaat en haar de volgende dingen duidelijk maakt:
- Jij gaat verhuizen en vrijer wonen met tuin
- Zij mag bij je komen inwonen en kan naar draagkracht bijdragen
- Ze mag eventueel zelfs samen met jou de woning kopen als ze dat kan, maar jij gaat de woning uitzoeken en de locatie wordt afgestemd op jouw voorkeuren en werk
- Zij gaat koken, het huishouden verzorgen en mag daarnaast haar muziekleshobby uitoefenen, maar niet te veel avonden per week omdat ze jou natuurlijk 's avonds ook nog moet verzorgen (massage, seks, bier brengen)
- Jullie maken een plan om te emigreren en gaan komend jaar op een verre reis om eens wat landen te verkennen. Jij betaalt de reis of zij kan naar draagkracht bijdragen. Als ze dat niet wil, gaat ze niet mee.

Je moet vrouwen vooral niet al te veel autonomie geven in een relatie als het op dit soort dingen aankomt, want dan wordt het gewoon een stuurloze onderneming. De vrouw van TS heeft immers veel te weinig daadkracht, richting en volwassenheid om dit soort grote dingen te bepalen. Daar heeft ze duidelijk een man voor nodig. Geloof me, ik heb genoeg single vriendinnen die hun hele leven op uitkeringsniveau verdienen, van toeslagen leven en in waardeloze huurwoninkjes zitten en nooit iets bereiken, alleen maar omdat ze geen man hebben die hen zegt wat er moet gebeuren.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_221142335
:')
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_221142368
Dus ze werkt maar 15-20 uur per week, kan daar net van rondkomen en is nu rond de 40 en bouwt geen pensioen op? Ik zou haar echt een spiegel gaan voorhouden.

Natuurlijk moet je doen wat je leuk vindt, maar je moet ook je verantwoordelijkheden nemen.
  donderdag 25 juni 2026 @ 09:04:35 #75
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221142943
:')
pi_221144945
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 04:39 schreef TAmaru het volgende:
Als je vriendin lesgeeft aan mensen uit een rijke buurt en vrijwel geen operationele kosten heeft voor haar bedrijf maar alsnog vrijwel niks verdient, dan is haar uurtarief gewoon niet hoog genoeg. Dat is voor ZZP'ers ook een kwestie van zelfrespect opbouwen. Naarmate je ouder wordt, moet je je ook realiseren dat je niet meer voor een habbekrats kunt werken en dat je ook wat moet opbouwen. Dan moet je dus minimaal naar een uurtarief van 60 euro toe. Als je daar 25 uur voor kunt werken per week, dan heb je een aardige boterham nadat de overheid 40% heeft ingepikt. Dat is naast zelfrespect een stukje volwassenheid. Toekomstvisie.

Wat ik vooral hoor in het relaas van TS, is dat hij die eigenschappen wel heeft, maar zijn vriendin niet. TS heeft nog grotere dromen. Hij wil reizen, emigreren, vrijer gaan wonen. Zijn vriendin lijkt wel blij te zijn met haar verdiensten op uitkeringsniveau, lesgeven aan huis en met de fiets en een middelmatige woning.

Ik kan TS alleen maar het advies te geven zich eens als een echte vent te gaan gedragen. Je vrouw mag ook zeker werken als ze dat wil, maar zorg dat je er (financieel) niks van verwacht en dat jij de verantwoordelijkheid neemt voor jullie leven. Dat behoort een man te doen. Als jij dus naar Azië op vakantie wil en zij heeft het geld niet, dan ga jij dat gewoon voor jullie beiden betalen en als ze dat niet wil, dan ga je alleen. Als jij vrijer wil gaan wonen, dan ga je dat gewoon regelen en dan mag zij bij je komen inwonen als ze dat wil en dan mag ze van haar verdiensten wat bijdragen als ze dat kan.

Het kan natuurlijk nooit zo zijn dat je vrouw er een werkend leven op nahoudt maar vrijwel niets verdient, al jouw plannen dwarsboomt en dat jij dan alsnog met het eten en het huishouden zit. _O- Gedraag je niet als een loser man! Je moet haar vertellen dat dat lullige bijbaantje van haar niet levensvatbaar is. Haar belangrijkste taak in het leven is dan om het eten, het huishouden en jouw seksuele behoeften te verzorgen. Dat ze daarnaast wat muzieklesjes wil geven als hobby is prima, maar niet als ze daardoor haar andere plichten verzaakt.

De crisis van de TS komt volledig voort uit het feit dat hij dit soort dingen met zijn vriendin bespreekt en zich richt naar wat zij wil, terwijl ze financieel niets in te brengen heeft en notabene doet wat haar ouders willen.

De crisis van de TS is op te lossen als TS zijn vriendin gaat vertellen wat hij wil. "Zo wil ik het en niet anders en als je niet meedoet, dan jammer".

TS, zorg dat je binnenkort met je vriendin om de tafel gaat en haar de volgende dingen duidelijk maakt:
- Ze mag eventueel zelfs samen met jou de woning kopen als ze dat kan, maar jij gaat de woning uitzoeken en de locatie wordt afgestemd op jouw voorkeuren en werk
- Zij gaat koken, het huishouden verzorgen en mag daarnaast haar muziekleshobby uitoefenen, maar niet te veel avonden per week omdat ze jou natuurlijk 's avonds ook nog moet verzorgen (massage, seks, bier brengen)
- Jullie maken een plan om te emigreren en gaan komend jaar op een verre reis om eens wat landen te verkennen. Jij betaalt de reis of zij kan naar draagkracht bijdragen. Als ze dat niet wil, gaat ze niet mee.

Je moet vrouwen vooral niet al te veel autonomie geven in een relatie als het op dit soort dingen aankomt, want dan wordt het gewoon een stuurloze onderneming. De vrouw van TS heeft immers veel te weinig daadkracht, richting en volwassenheid om dit soort grote dingen te bepalen. Daar heeft ze duidelijk een man voor nodig. Geloof me, ik heb genoeg single vriendinnen die hun hele leven op uitkeringsniveau verdienen, van toeslagen leven en in waardeloze huurwoninkjes zitten en nooit iets bereiken, alleen maar omdat ze geen man hebben die hen zegt wat er moet gebeuren.
Het meest onaantrekkelijke aan dit verhaal is niet eens de achterlijke opvattingen, maar de enorme arrogantie waarmee je denkt te kunnen bepalen hoe andere mensen hun relatie moeten inrichten.
pi_221145031
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 04:39 schreef TAmaru het volgende:

1920 belde. Ze willen hun denkbeelden terug.
pi_221151027
Nou, bij zo'n relatief prille relatie icm met jij die al echt weet wat je wilt, was ik er in jouw situatie mee gekapt.
pi_221152399
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2026 13:44 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
1920 belde. Ze willen hun denkbeelden terug.
1920 of niet. Maar feit is dat de TS in 1920 dit probleem niet zou hebben gehad. Dan zou zijn vrouw gewoon een gelukkige huisvrouw met een muziekleshobby zijn geweest en zou hij zijn verantwoordelijkheid hebben genomen.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_221152400
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 13:28 schreef Thaddeus het volgende:

[..]
Het meest onaantrekkelijke aan dit verhaal is niet eens de achterlijke opvattingen, maar de enorme arrogantie waarmee je denkt te kunnen bepalen hoe andere mensen hun relatie moeten inrichten.
Of jij het achterlijk vindt of niet, dit is de enige oplossing voor de TS om zijn relatie te redden.
pi_221152412
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 03:34 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Of jij het achterlijk vindt of niet, dit is de enige oplossing voor de TS om zijn relatie te redden.
:N

|:( 8)7 :{w

[ Bericht 11% gewijzigd door Iceage op 26-06-2026 04:15:13 ]
pi_221153347
Relaties zijn prachtig, maar ook lastig. Elk voordeel heeft zijn nadeel.

Jullie zijn nog in de verkennende fase (vriendin, niet vrouw) dus dat is juist ook de fase om te ontdekken wat beiden willen bereiken en doen. Sta je hetzelfde in het leven of helemaal niet.
Dus in die zin kan je nog alle kanten op.

Aan de andere kant is elke relatie geven en nemen, maar ook is iedereen uniek en heeft andere dingen nodig.
Zij moet loskomen van haar ouders, durven stappen te nemen. Wat lastig kan zijn.

Zo te horen heb jij hele goede financiele opties. Ik weet de regio niet en wat kan, maar zeker in de provincie kun je voor onder de miljoen echt gigantische kasten van huizen kopen, inclusief mega tuin.
Als jij dat zoekt, moet je dat gewoon doen.
Zij is financieel niet/nauwelijks onafhankelijk, zij kan dit dus gewoon opgeven en thuis blijven.
Dan wel iets nieuws opstarten in een nieuwe regio, het is niet alsof ze nu al veel heeft. Daarnaast is muziek iets van elke regio.
  Moderator vrijdag 26 juni 2026 @ 09:46:00 #83
441859 crew  Lenny77
pi_221153476
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 03:34 schreef TAmaru het volgende:

[..]
100% garantie op een breuk ja...
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_221153658
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 09:46 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
100% garantie op een breuk ja...
Nou is dat op basis van wat ik lees ook wel de meest waarschijnlijke uitkomst.

Maar verder inderdaad een verhaal waar TS niets mee opschiet.

Blijft staan dat er zo’n groot verschil zit in de toekomstdromen van beiden dat ik geen compromis zie waar beiden gelukkig van worden. Ofwel TS moet zich schikken naar zijn vriendin (en krijgt dan dominante schoonouders erbij kado), ofwel zijn vriendin moet iets waar ze 15 jaar aan heeft gebouwd opgeven (wat, als ze dat al gaat doen in de toekomst hem waarschijnlijk verweten gaat worden).

Beiden lijken elkaar gevangen te houden.
  Moderator vrijdag 26 juni 2026 @ 10:10:24 #85
441859 crew  Lenny77
pi_221153664
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 10:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nou is dat op basis van wat ik lees ook wel de meest waarschijnlijke uitkomst.

Maar verder inderdaad een verhaal waar TS niets mee opschiet.

Blijft staan dat er zo’n groot verschil zit in de toekomstdromen van beiden dat ik geen compromis zie waar beiden gelukkig van worden. Ofwel TS moet zich schikken naar zijn vriendin (en krijgt dan dominante schoonouders erbij kado), ofwel zijn vriendin moet iets waar ze 15 jaar aan heeft gebouwd opgeven (wat, als ze dat al gaat doen in de toekomst hem waarschijnlijk verweten gaat worden).

Beiden lijken elkaar gevangen te houden.
Klopt. Ik zie hier ook niet meteen een makkelijke middenweg.
Elkaar vrij laten (dus ook met reizen) en toch op zoek naar een ander huis dichterbij zal het enige zijn met kans op slagen.
pi_221153767
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 10:10 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Klopt. Ik zie hier ook niet meteen een makkelijke middenweg.
Elkaar vrij laten (dus ook met reizen) en toch op zoek naar een ander huis dichterbij zal het enige zijn met kans op slagen.
Het is toch duidelijk dat de TS zit te trekken aan een dood paard. Zijn vriendin is economisch gezien niet zelfredzaam. Ze heeft ook geen duidelijk toekomstbeeld. Dan kun je telkens maar weer om haar mening vragen, maar naar mijn mening moet TS dan gewoon de kar gaan trekken en moet zij zich daarnaar schikken. Hij brengt financieel het meeste in en dus gaan ze wonen waar dat voor hem het handigst is en gaat zij hem verder zorgen uit handen nemen als hij moe is van zijn werk.

De TS werkt nu zelf hard, verdient goed en moet dan ook nog het huishouden en het eten verzorgen omdat zijn vriendin wat lullige bijlesjes wil geven in de avonduren. En dan zit ze ook nog moeilijk te doen om te verhuizen? _O- Komop zeg, dat is toch geen vent met zelfrespect? Het is echt ZIJN weg of alleen verder. Tussenwegen bestaan er niet meer.
pi_221153797
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 10:27 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Het is toch duidelijk dat de TS zit te trekken aan een dood paard. Zijn vriendin is economisch gezien niet zelfredzaam. Ze heeft ook geen duidelijk toekomstbeeld. Dan kun je telkens maar weer om haar mening vragen, maar naar mijn mening moet TS dan gewoon de kar gaan trekken en moet zij zich daarnaar schikken. Hij brengt financieel het meeste in en dus gaan ze wonen waar dat voor hem het handigst is en gaat zij hem verder zorgen uit handen nemen als hij moe is van zijn werk.

De TS werkt nu zelf hard, verdient goed en moet dan ook nog het huishouden en het eten verzorgen omdat zijn vriendin wat lullige bijlesjes wil geven in de avonduren. En dan zit ze ook nog moeilijk te doen om te verhuizen? _O- Komop zeg, dat is toch geen vent met zelfrespect? Het is echt ZIJN weg of alleen verder. Tussenwegen bestaan er niet meer.
Nee, zijn vriendin houdt zich staande, maar heeft gewoon andere materiële wensen (is tevreden met wat ze heeft).

Dat is net zo valide als de wensen van TS alleen bijt het elkaar nogal.

Het is een beetje als samenwonen met een vegan klimaatactiviste die actief is bij Bij1 en dan zelf een leeuwendieet volgen, autosport beoefenen en actief zijn voor FvD.

Daar zijn geen werkzame compromissen te vinden.
  Moderator vrijdag 26 juni 2026 @ 11:08:18 #88
441859 crew  Lenny77
pi_221154081
quote:

[..]

Ze is wel economisch zelfredzaam, heeft wel een toekomstbeeld en ze heeft een eigen woning. Ze helpt ook met koken en het huishouden. Ze verdient genoeg om zichzelf volledig te onderhouden en weigert geld van hem. Dus we hebben het niet over één of ander hobbyend golddiggend vrouwtje he?
Waarom lezen sommige mannen toch altijd wat ze willen lezen? Deze vrouw kan prima verder zonder TS.
Hij trouwens ook zonder haar he, dat is het punt niet.
En nee, het is niet ZIJN weg.. het is HUN weg. En in dit geval kan dat wel eens een andere weg zijn maar niet alleen maar omdat TS een piet in zijn broek heeft. Alsjeblieft zeg..
  Moderator vrijdag 26 juni 2026 @ 11:12:43 #89
441859 crew  Lenny77
pi_221154173
quote:

[..]

Weet je wat het is? Mannen zoals jij WILLEN dat het zo een vrouwtje is want die kunnen ze tenminste onderdrukken en aan zich binden zodat ze geen kant meer uitkunnen. Dat ze slaafs hun man bedienen, dan voelen ze zich lekker het mannetje. Zielig is het gewoon.
Gelukkig zijn er zo steeds minder vrouwen te vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lenny77 op 26-06-2026 13:14:24 ]
pi_221154279
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 11:12 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Weet je wat het is? Mannen zoals jij WILLEN dat het zo een vrouwtje is want die kunnen ze tenminste onderdrukken en aan zich binden zodat ze geen kant meer uitkunnen. Dat ze slaaft hun man bedienen, dan voelen ze zich lekker het mannetje. Zielig is het gewoon.
Gelukkig zijn er zo steeds minder vrouwen te vinden.
Het meest verontrustende aan dit als droombeeld hebben… waarom zou men dit zo fijn vinden?

We hadden hier toch ook ooit een user die zichzelf misdroeg onder het mom ‘mijn vriendin kan toch geen kant op’? Nou bleek zijn vriendin dat prima te kunnen, maar het is echt bizar dat sommigen zo denken weg te komen met een klootzak zijn.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 11:30:30 #91
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221154290
quote:

[..]

My way or the high way is een prima recept voor een single bestaan of voor een dictator. Geven en nemen en compromissen sluiten is voor partners. De vraag aan TS is in hoeverre zijn wensen leidend moeten zijn en hoeveel water er bij zijn wijn mag. En dat kan alleen TS zelf bepalen. Mijn mening is dat liefde gaat boven geld, luxe en dromen.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221154310
Ik vraag mij af, jij kent haar beter dan (de mensen hier). Hoe denk je nader tot elkaar te komen (met de verwachtingen die je hebt) en heb je ook dit geuit naar haar? Toch vind ik wel apart dat die ouders zo'n grote inspraak hebben in jullie relatie.

Sommige dingen mag je haar niet verwijten, als ze dat niet wil veranderen en jij drukt niet uit dat het zo'n groot probleem is wat gaat er dan veranderen?
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_221154438
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 11:30 schreef Koekoekmakto het volgende:

Mijn mening is dat liefde gaat boven geld, luxe en dromen.
Dat is wel erg naïef en onderdanig.

Liefde is leuk, maar soms past het gewoon niet. En het leven gaan leiden dat jouw partner wil, dat werkt gewoon niet in the long run. Want er komen altijd lastiger momenten, waarop je de liefde even wat minder voelt.

Dat geldt voor zowel TS als zijn vriendin.
  Moderator vrijdag 26 juni 2026 @ 11:49:45 #94
236264 crew  capricia
pi_221154464
quote:

[..]

Lees ik goed dat je haar overwaarde ook nodig hebt voor jouw droomhuis, en dat zij helemaal niet zo warm loopt voor jouw droomhuis?

Ze komt op mij over als iemand die een prima eigen leven leidt. En haar eigen boontjes heel goed kan doppen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221154489
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 23:47 schreef VEM2012 het volgende:
Van wat ik lees liggen jullie op punten die voor jullie belangrijk zijn niet op 1 lijn.

Bedenk jezelf eens waar jou toekomst wat jou betreft ligt en wat de grenzen zijn voor compromissen. En bespreek dat dan samen. En daar komt dan waarschijnlijk uit dat jullie op dat punt niet (meer) compatible zijn.

Neem dan gewoon in liefde afscheid van elkaar. Het alternatief is dat je over 10 jaar een hekel aan elkaar hebt omdat je elkaar teveel beperkt.
Dat.

Welke overeenkomsten heb je behalve elkaar als persoon leuk en lief vinden?

En indien je graag bij haar wil blijven, maak die reis waar je van droomt dan alleen. :) Ze kan mee, wil ze niet, dan ga je alleen. (En vaker alleen.)

Ook nog het huishouden en alles doen. Damn. :D
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 11:55:53 #96
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221154498
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 11:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat is wel erg naïef en onderdanig.

Liefde is leuk, maar soms past het gewoon niet. En het leven gaan leiden dat jouw partner wil, dat werkt gewoon niet in the long run. Want er komen altijd lastiger momenten, waarop je de liefde even wat minder voelt.

Dat geldt voor zowel TS als zijn vriendin.
Dat andere mensen meer gaan voor zichzelf of voor luxe is idd aan hen. Zolang TS maar verantwoordelijkheid neemt voor zijn keuze.

Bedankt, wederom, voor je uitleg. Klinkt zeer doorleefd en realistisch.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 12:23:47 #97
33189 RM-rf
1/998001
pi_221154680
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 22:16 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Het is wel geven en nemen, als hij haar steunt bij haar passie en zijn woonwens erop aanpast moet zij hem wel die verre reis laten maken, dat is wel zo fair.
Volgens mij is dat een volledig foute en zelfs enigszins 'toxische' interpretatie van hoe een relatie werkt, en wat dat "geven en nemen" betekent in een stabiele gelijkwaardige relatie.

Het kan nooit zo zijn dat een partner claimt dat hij iets 'tegoed' zou hebben omdat hij 'toestaat' dat zijn partner haar eigen hobby van muziek naleeft... daar heeft hij gewoon verder geen hol over te beslissen.

Het kan misschien best zijn dat zulk een muziek-hobby ook in hun relatie een erg beperkende en negatieve rol speelt, waarin de relatie eronder te leiden heeft, maar dat hangt dan vooral af van hoe de relatie is, niet enkel de persoonlijke opvattingen van de andere partner die daardoor gehinderd worden.
In wat er nu in dit topic staat, is daarvan geen sprake, eerder valt het op dat er verdomd weinig staat over welk toekomstbeeld de partenrs nu écht _samen_ delen, de TS wekt de indruk dat hij vooral zelf eigen ideeen daarover heeft die helemaal net door zijn partner gedeeld worden.

juist in zo'n geval komt het heel erg terug op wat Masberum al (imho terecht) voorstelde.... Op een gegeven moment moet je je afvragen of die relatie nu werkelijk zo goed loopt en of de mensen erin écht bij elkaar 'matchen'.

Als je interesses, toekomst-wensen en -verwachtingen gewoon structureel uit elkaar lopen, heeft het geen zin net te gaan doen alsof je via een ruilhandeltje je eigen wil door kunt zetten en/of je partner verbieden haar hobbies na te leven.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_221155291
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 11:55 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Dat andere mensen meer gaan voor zichzelf of voor luxe is idd aan hen. Zolang TS maar verantwoordelijkheid neemt voor zijn keuze.

Bedankt, wederom, voor je uitleg. Klinkt zeer doorleefd en realistisch.
Volgens mij staat TS er best realistisch in. Die loopt alleen aan tegen de realisatie dat beiden op iets wat voor beiden belangrijk is niet op 1 lijn staan en dat is een vervelende ontdekking als je van de ander houdt.

In de praktijk is het dan ook heel lastig om afscheid van elkaar te nemen en doe je dat al snel later dan verstandig is.
pi_221155310
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 12:23 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Volgens mij is dat een volledig foute en zelfs enigszins 'toxische' interpretatie van hoe een relatie werkt, en wat dat "geven en nemen" betekent in een stabiele gelijkwaardige relatie.

Het kan nooit zo zijn dat een partner claimt dat hij iets 'tegoed' zou hebben omdat hij 'toestaat' dat zijn partner haar eigen hobby van muziek naleeft... daar heeft hij gewoon verder geen hol over te beslissen.

Het kan misschien best zijn dat zulk een muziek-hobby ook in hun relatie een erg beperkende en negatieve rol speelt, waarin de relatie eronder te leiden heeft, maar dat hangt dan vooral af van hoe de relatie is, niet enkel de persoonlijke opvattingen van de andere partner die daardoor gehinderd worden.
In wat er nu in dit topic staat, is daarvan geen sprake, eerder valt het op dat er verdomd weinig staat over welk toekomstbeeld de partenrs nu écht _samen_ delen, de TS wekt de indruk dat hij vooral zelf eigen ideeen daarover heeft die helemaal net door zijn partner gedeeld worden.

juist in zo'n geval komt het heel erg terug op wat Masberum al (imho terecht) voorstelde.... Op een gegeven moment moet je je afvragen of die relatie nu werkelijk zo goed loopt en of de mensen erin écht bij elkaar 'matchen'.

Als je interesses, toekomst-wensen en -verwachtingen gewoon structureel uit elkaar lopen, heeft het geen zin net te gaan doen alsof je via een ruilhandeltje je eigen wil door kunt zetten en/of je partner verbieden haar hobbies na te leven.
Wat is er precies toxisch aan, dat je alletwee water bij de wijn doet in een relatie? Lijkt me eerder toxisch als de ene partij in alles hun zin krijgt, en de andere partij in bijna niks. Je hoeft het echt niet op een papiertje in een soort balans grafiek te gaan zetten, maar ik ben benieuwd wat er zo toxisch is aan comprimissen in een relatie.

Over of het een match is, dat weet ik niet, dat weten alleen TS en zijn partner. Wellicht is het echt niet te verkroppen voor de partner van TS dat hij ook zijn dromen achterna mag, en voor hem ook niet dat z'n partner dat doet, dan is het inderdaad geen match nee
  vrijdag 26 juni 2026 @ 14:07:53 #100
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221155613
Uitruilen, wisselgeld of compromis zijn ook allemaal iets anders. En dat hoeft idd niet toxisch te zijn.
Dat is een onredelijke uitruil, bovenmatig veel wisselgeld eisen of een opgedrongen compromis.

Onze belangen, mijn belangen............

En bij tijd over, eventueel jouw belangen.😉
pi_221155687
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 14:07 schreef Koekoekmakto het volgende:
Uitruilen, wisselgeld of compromis zijn ook allemaal iets anders. En dat hoeft idd niet toxisch te zijn.
Dat is een onredelijke uitruil, bovenmatig veel wisselgeld eisen of een opgedrongen compromis.

Onze belangen, mijn belangen............

En bij tijd over, eventueel jouw belangen.😉
Is dit een reactie op mijn post of op die van iemand anders? Ik heb namelijk geen idee wat de betekenis is van wat je hier hebt geschreven
  vrijdag 26 juni 2026 @ 14:21:08 #102
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221155752
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 14:15 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Is dit een reactie op mijn post of op die van iemand anders? Ik heb namelijk geen idee wat de betekenis is van wat je hier hebt geschreven
Meer globaal. Was een reactie op die van jullie twee ervoor. Wilde verschillende vormen voor het bereiken van overeenstemming proberen te beschrijven.

Ook voor mezelf. Vul gerust aan allemaal.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 14:21:37 #103
33189 RM-rf
1/998001
pi_221155757
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 13:42 schreef MultiBanaan het volgende:
Wat is er precies toxisch aan, dat je alletwee water bij de wijn doet in een relatie?
leterlijk de zin "als hij haar steunt bij haar passie en zijn woonwens erop aanpast moet zij hem wel die verre reis laten maken"

er is niks "water bij de wijn doen" om je partner niet te verbieden haar eigen keuze voor muziek verder na te volgen...
dat is haar eigen vrije keuze en als je daarmee niet kan leven dat dat haar keuze is, kun je gewoon geen relatie hebben.

verder, het is helemaal niet "zijn woonwens", maar als je in een relatie kiest om een gezamelijke woning te betrekken is dat een gezamelijke keuze.

Sorry, maar een partner die daarmee 'spelletjes' gaat spelen en vooral het argument "dat zij nu ergens mee moest instemmen", omdat hij zogenaamd iets voor haar gedaan had, omdat hij toestond een eigen keuze die ze altijd al gedaan heeft niet op te geven... is gewoon klassiek toxisch-partner-gedrag.
pi_221156106
Even een correctie: de muziekles is niet haar hobby. Het is haar beroep. Dat ze er weinig mee verdient en dat conservatorium geen eis is om muziekles te mogen geven doet er niks aan af dat dit ook gewoon een vak is en geen hobby.
pi_221156475
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 14:21 schreef RM-rf het volgende:

[..]
leterlijk de zin "als hij haar steunt bij haar passie en zijn woonwens erop aanpast moet zij hem wel die verre reis laten maken"

er is niks "water bij de wijn doen" om je partner niet te verbieden haar eigen keuze voor muziek verder na te volgen...
dat is haar eigen vrije keuze en als je daarmee niet kan leven dat dat haar keuze is, kun je gewoon geen relatie hebben.

verder, het is helemaal niet "zijn woonwens", maar als je in een relatie kiest om een gezamelijke woning te betrekken is dat een gezamelijke keuze.

Sorry, maar een partner die daarmee 'spelletjes' gaat spelen en vooral het argument "dat zij nu ergens mee moest instemmen", omdat hij zogenaamd iets voor haar gedaan had, omdat hij toestond een eigen keuze die ze altijd al gedaan heeft niet op te geven... is gewoon klassiek toxisch-partner-gedrag.
Hij verbied haar ook helemaal niet om haar muziekcarriere te laten vervolgen, maar je zit met zijn tweeën in een relatie, en je moet keuzes maken waar je alletwee gelukkig bent, halfway happy zoals ze dat zo mooi in de serie Stranger Things zeiden. Het is gewoon een mogelijk ongelukkige effect als er bepaalde keuzes worden gemaakt. Je zet het nu neer alsof hij actief haar carriere aan het saboteren is
Je kan het ook omdraaien, als zij de kaart speelt "als we verhuizen naar een ander gebied waar ik mijn muziekcarriere mogelijk niet kan vervolgen (is geen zekerheid trouwens, dat dat niet zou kunnen), dan hou je niet van me", dan is dat wat mij betreft juist toxische spelletjes spelen
pi_221156688
Ik denk dat jullie allebei normale wensen en voorkeuren hebben.
Het past alleen niet (makkelijk) bij elkaar. :)

Zoals in Kopen Zonder Kijken: consessies doen. Iemand moet het doen. :Y

Wat betreft samenwonen is dat ook met normale banen, normale tijden en gemiddeld inkomen al een ding. Stel je komt allebei uit een andere provincie…. Eentje doet dan automatisch consessies. Want in principe wil je allebei op een andere plek zitten. Maar eentje past zich dan aan, anders kom je er niet uit.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 16:27:55 #107
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_221156920
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 15:57 schreef Pisces29 het volgende:
Maar eentje past zich dan aan, anders kom je er niet uit.
Degene die het meest hunkert naar het lichaam van de ander past zich vaak aan, in de praktijk.
pindazakje
pi_221159778
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 11:49 schreef capricia het volgende:
Lees ik goed dat je haar overwaarde ook nodig hebt voor jouw droomhuis, en dat zij helemaal niet zo warm loopt voor jouw droomhuis?
The plot thickens... :)
pi_221160510
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 16:27 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Degene die het meest hunkert naar het lichaam van de ander past zich vaak aan, in de praktijk.
Projectie much?
pi_221162960
Het lukt nu even niet om in detail op alles te reageren. Maar wat nuances:

Afgelopen week was een bijzonder ongelukkige week, waar het huis samenkwam met een extra avondles van haar en dit weekend beide weekenddagen extra les geeft. Vorig weekend en komend weekend ook al, waardoor er veel bij mij terecht komt.

Over het huis: na 3 jaar semi-latten, willen we beide graag samen een stap maken. Gewoon bij elkaar zijn, niet het gedoe van alle zooi meenemen elke keer, iets dat we samen kunnen opbouwen. M'n vriendin wil dit ook vooral omdat ze veel heen en weer fietst, 2x per dag 45 min 4 dagen per week.

Ik ben al langer aan het kijken naar een (vrijstaand) huis. Zij heeft net drie jaar geleden met moeite een leuk apartment kunnen komen dat helemaal opgeknapt moest worden. Hiervoor huurde ze een piepklein studiootje. Voor haar is de situatie van een vrijstaand huis iets dat een paar jaar terug compleet niet aan de orde was. Ik daarentegen ben er al langer mee bezig en heb een beetje een ideaal beeld gevormd.

We zijn al een tijdje samen aan het kijken. Tot nu toe veel mooie huizen gezien, maar er was altijd wat. Net te klein, drukke weg, omgeving niet gezellig. Dit huis zagen we en we zijn voor de lol even langs gefietst. We vonden het beide heel mooi, het voldeed eigenlijk aan alles, maar de conclusie was dat het wel afgelegen en te ver was. Voor mij 1:15 van werk, voor haar 45 min. En misschien het grootste punt: met de auto ipv met de fiets.

In de week erna betrapten we elkaar er een paar op dat we toch op funda naar het huis zaten te kijken. Ze was ook helemaal enthousiast geworden en zij heeft nota bene de bezichtigingsafspraak gemaakt.

Dit heeft ze op een gegeven aan haar ouders verteld en die hingen gelijk aan de telefoon. Totaal heeft ze 4x gebeld, een uur of 3 totaal. Eerst ging ze tegen haar ouders in, maar aan het eind stond ze aan hun kant. Toen ging de bezichtiging niet door met het argument van de leerlingen, omdat we in haar huidige buurt moeten blijven.

Dat is het moment dat er bij mij wat knapte en ik twijfelde of ik dit nog wel wil. Daarvoor heb ik nooit twijfels gehad. In haar buurt wonen wordt lastig met onze/mijn wensen. Bovendien is dat voor mij ook 2x 1:30 naar werk, langer dan dat 'droomhuis'. Dan ben ik elke dag 12 uur van huis, terwijl zij 3-4 uurtjes lesgeeft. Dat gaat wat mij betreft gewoon niet.

Haar ouders vinden dat ik gewoon een kantoorbaan heb en dat overal wel kan doen en vinden haar muziekcarriere bijzonder, ze heeft er hard voor gewerkt, etc. Haar familie heeft geholpen met het kopen van haar huis, instrument en vroeger heel Europa doorgecrossed. Dat vind ik persoonlijk geen eerlijk argument om mijn wensen maar helemaal aan de kant te schuiven. Bovendien werk ik in een bepaalde sector die op enkele plekken in NL vrij geconcentreerd zit. Ik heb ook hard gestudeerd en gewerkt om te komen waar ik ben en daar ook veel voor gelaten. O.a. enkele jaren 60 uur per week en niet altijd vanuit NL gewerkt.

Qua vakanties komen we er wel redelijk uit. Ik heb dit jaar al een fietsvakantie van een week gedaan en we gaan in Europa redelijk goedkoop op vakantie, maar wel actief. Voor mij is het wel eens een beetje frustrerend dat we qua keuzes beperkt worden door budget. We hebben beide een redelijk sobere levensstijl, we doen bijna alles op de fiets, kopen alleen als we iets nodig hebben. Hier hebben we elkaar juist goed gevonden. Het enige waar ik wel geld aan uit wil geven is een mooi huis en leuke vakanties.
pi_221163103
Je vriendin wordt en laat zich ook flink manipuleren door haar ouders. Dus bij elke beslissing die je voor jullie wil maken, krijg je haar ouders er gratis bij, waar je ook nog even mee moet overleggen. De vraag is natuurlijk of je dat wel prima vind of niet, dat het altijd drie tegen een is. Persoonlijk zou ik daar geen trek in hebben, maar ja, ik weet niet hoe ze eruit ziet natuurlijk. Als het echt een lekker ding is, dan snap ik het natuurlijk ook wel weer
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 12:54:54 #112
441859 crew  Lenny77
pi_221163173
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 12:42 schreef MultiBanaan het volgende:
Je vriendin wordt en laat zich ook flink manipuleren door haar ouders. Dus bij elke beslissing die je voor jullie wil maken, krijg je haar ouders er gratis bij, waar je ook nog even mee moet overleggen. De vraag is natuurlijk of je dat wel prima vind of niet, dat het altijd drie tegen een is. Persoonlijk zou ik daar geen trek in hebben, maar ja, ik weet niet hoe ze eruit ziet natuurlijk. Als het echt een lekker ding is, dan snap ik het natuurlijk ook wel weer
En hoe lang gaat dat 'lekker ding zijn' blijven helpen?
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 12:59:47 #113
441859 crew  Lenny77
pi_221163270
1u15 VS 1u30 is natuurlijk maar 15 min.
Maar je zou ook iets meer de andere kant uit kunnen gaan. Zodat het voor jou iets minder dan een uur wordt en voor haar iets van 20 min. Dat rijden mensen nog wel met hun kinderen voor een goede muziekles.
Van haar huis en dat te verkopen: ik begrijp die ouders. Ze kan nooit meer iets kopen als de relatie klapt. Jij wel. Geen haar op mijn hoofd wat er aan zou denken om mijn huis te verkopen voor te gaan samen wonen. Desnoods verhuren maar nooit verkopen. Dat is de enige zekerheid die je hebt naar de toekomst en je oude dag toe.
En zij en die ouders hebben duidelijk erg veel geïnvesteerd in haar toekomst. Ik begrijp wel dat ze hier niet zo om staan te springen.
Het is allemaal leuk en aardig he, maar haar gok is een stuk groter dan die van jou en haar verlies krijgt ze niet meer goed gemaakt.
Daarmee wil ik niet zeggen dat jij al je wensen op moet bergen. Maar idd nadenken of dit wel een toekomst heeft.
Misschien zien die ouders de bui al hangen die jij (of zij ) nog niet ziet
pi_221163414
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 12:42 schreef MultiBanaan het volgende:
Hier zou ik ook geen trek in hebben. Iemand die bijna 40 is en nog zo’n relatie met de ouders heeft waarbij ze dusdanig bemoeien en je idd in een 3 tegen 1 komt.

Wel begrijp ik hoeveel ze voor haar carrière heeft opgegeven en ook het punt van haar huidige woning. :) Zeker als dit verbouwd is.
Aan de andere kant zijn er genoeg mensen die dit wel doen. Meer wel dan niet, denk ik.
Maar omdat jullie niet de jongste meer zijn, sta je er anders in. Iemand van 24 gaat wel die sprong in het diepe nemen en doet afstand van een huis met daarbij een risico. (En met een goed samenlevingscontract waarbij dit wordt meegenomen.)

Zei het al eerder: allebei hele duidelijke en prima wensen. Maar past dit samen?
pi_221163535
Dit is ook wel de reden waarom je eigenlijk binnen een aantal maanden wel aardig duidelijk moet hebben wat voor toekomstbeeld je date/partner ongeveer heeft. Vooral qua werk, kinderen, wonen, vakanties, sociaal leven, tijd samen, soort relatie, seksleven etc.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 13:23:31 #116
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221163552
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 12:59 schreef Lenny77 het volgende:
Maar je zou ook iets meer de andere kant uit kunnen gaan. Zodat het voor jou iets minder dan een uur wordt en voor haar iets van 20 min. Dat rijden mensen nog wel met hun kinderen voor een goede muziekles.
Van haar huis en dat te verkopen: ik begrijp die ouders. Ze kan nooit meer iets kopen als de relatie klapt. Jij wel. Geen haar op mijn hoofd wat er aan zou denken om mijn huis te verkopen voor te gaan samen wonen. Desnoods verhuren maar nooit verkopen. Dat is de enige zekerheid die je hebt naar de toekomst en je oude dag toe.
En zij en die ouders hebben duidelijk erg veel geïnvesteerd in haar toekomst. Ik begrijp wel dat ze hier niet zo om staan te springen.
Het is allemaal leuk en aardig he, maar haar gok is een stuk groter dan die van jou en haar verlies krijgt ze niet meer goed gemaakt.
Daarmee wil ik niet zeggen dat jij al je wensen op moet bergen. Maar idd nadenken of dit wel een toekomst heeft.
Als de relatie uitgaat is ze niet meteen een starter op de huizenmarkt geworden. Die overwaarde blijft gewoon van haar als ze hun huis weer zouden verkopen.
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 13:36:01 #117
441859 crew  Lenny77
pi_221163693
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 13:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Als de relatie uitgaat is ze niet meteen een starter op de huizenmarkt geworden. Die overwaarde blijft gewoon van haar als ze hun huis weer zouden verkopen.
Mja maar alles wordt steeds duurder he?
Ik deed het niet.
Mss idd omdat ik ook al wat ouder ben. Mijn huis is mijn 'pensioen'. Ik krijg nooit meer een lening.
pi_221163731
Haar zelfstandigheid is véél kwetsbaarder dan de zijne.
Als zij veel concessies doet en de relatie loopt stroef of stuk, dan is zij enorm de pineut. Hij niet.
Haar ouders zien dat vermoedelijk ook, en die zijn realistischer dan zij in het meewegen van de optie dat de relatie niet tot haar AOW-leeftijd gaat duren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_221163762
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 12:59 schreef Lenny77 het volgende:
Voor haar is dat zeker lastig. En ik vind dat ook belangrijk. Ik wil niet dat ze compleet afhankelijk wordt van mij.

Maar:
Dit is onafhankelijk van mij of mijn situatie. Dit zal ze met iedereen hebben.

Ze heeft nu een familiehypotheek kunnen krijgen en in de toekomst zal dat ivm pensioen van haar ouders niet meer mogelijk zijn of heel lastig. Ze houdt wel haar 150 a 200k overwaarde, maar dat is waarschijnlijk niet genoeg om iets te kunnen. Dan ben je aangewezen op particuliere huur of antikraak.

Verhuren is ook onaantrekkelijk tegenwoordig volgens mij. Wat mij betreft ook een optie hoor, ik hoef niet perse haar overwaarde beschikbaar te hebben voor een huis. Ik was voor de relatie ook gewoon zelf op zoek met alleen mijn overwaarde, vermogen en leencapaciteit.
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 13:50:43 #120
441859 crew  Lenny77
pi_221163777
quote:
3s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 13:38 schreef sigme het volgende:
Als zij veel concessies doet en de relatie loopt stroef of stuk, dan is zij enorm de pineut. Hij niet.
Haar ouders zien dat vermoedelijk ook, en die zijn realistischer dan zij in het meewegen van de optie dat de relatie niet tot haar AOW-leeftijd gaat duren.
Nou ja dit dus...
  zaterdag 27 juni 2026 @ 13:52:15 #121
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221163782
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 13:36 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik deed het niet.
Mss idd omdat ik ook al wat ouder ben. Mijn huis is mijn 'pensioen'. Ik krijg nooit meer een lening.
Alles wordt inderdaad duurder dus het huis waar je al in woont ook. Dus dat blijft een contragewicht.

Geen idee hoe in België de hypotheek regels zijn. In NL is 49 zeker niet te oud.
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 13:52:47 #122
441859 crew  Lenny77
pi_221163784
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 13:47 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
Voor haar is dat zeker lastig. En ik vind dat ook belangrijk. Ik wil niet dat ze compleet afhankelijk wordt van mij.

Maar:
Dit is onafhankelijk van mij of mijn situatie. Dit zal ze met iedereen hebben.

Mja dan zal dit een les zijn om daar in het vervolg op te selecteren?

Nogmaals: jouw wensen en dromen zijn echt prima he! Je moet jezelf niet opofferen.
Maar zij zal enorm 'gekloot' zijn als de relatie moest klappen. Jij met jouw inkomen loopt weinig tot geen risico.
pi_221163786
quote:
Maar wat is dan de optie?

Betekent dat dat zij nooit met iemand samen een huis kan kopen en vast zit aan dit huis? Dus ofwel blijven latten ofwel ik moet bij haar inwonen!? Dat vind ik nogal een enorm beperkende voorwaarde voor een relatie.

Haar eerdere relaties / dates zijn overigens ook allemaal stukgelopen of niet gaan werken op het zzp-muziek vraagstuk.

Als je het zo bekijkt heeft ze zich misschien wel vastgelegd op een vrijgezellenleven. Dan gaan echter haar andere wensen als samenwonen en een gezin ook niet werken.

Uit sommige reacties krijg ik het gevoel dat mijn wensen onredelijk zijn, maar dit is toch wel enorm beperkend?
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 13:55:14 #124
441859 crew  Lenny77
pi_221163797
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 13:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Alles wordt inderdaad duurder dus het huis waar je al in woont ook. Dus dat blijft een contragewicht.

Geen idee hoe in België de hypotheek regels zijn. In NL is 49 zeker niet te oud.
Hier gaan de leningen meestal op 20/25 jaar. Ik hoop op pensioen te zijn voor ik 68 ben.
Wij betalen ook meteen alles he. Kapitaal en interest. Jullie maar een deel dacht ik?
  zaterdag 27 juni 2026 @ 13:57:34 #125
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221163810
quote:
Nee die ouders zijn lekker vooruitziend. De rest van haar leven voor een hongerloon werken/leven en in je eentje zonder pensioen in een goedkoop appartement blijven hangen. Wat hebben ze het goed met haar voor zeg.
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 13:59:23 #126
441859 crew  Lenny77
pi_221163820
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 13:53 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]

Betekent dat dat zij nooit met iemand samen een huis kan kopen en vast zit aan dit huis? Dus ofwel blijven latten ofwel ik moet bij haar inwonen!? Dat vind ik nogal een enorm beperkende voorwaarde voor een relatie.

Haar eerdere relaties / dates zijn overigens ook allemaal stukgelopen of niet gaan werken op het zzp-muziek vraagstuk.

Als je het zo bekijkt heeft ze zich misschien wel vastgelegd op een vrijgezellenleven. Dan gaan echter haar andere wensen als samenwonen en een gezin ook niet werken.

Uit sommige reacties krijg ik het gevoel dat mijn wensen onredelijk zijn, maar dit is toch wel enorm beperkend?
Nee ze heeft zich niet vastgelegd op een vrijgezellenleven. Maar ze kan niet zomaar de stappen zetten die jij wil. En al helemaal niet als ze daardoor ook nog het risico loopt om haar cliënten kwijt te raken door de afstand. Dan is ze haar huis en werk (en dus jarenlange passie) ook kwijt.

Als ik al iets van advies zou hebben: zoek een huis dichtbij genoeg zodat zij haar werk nog kan doen en jij ook winst maakt qua woon-werkverkeer.
Ze staat er duidelijk wel voor open. Alleen is jouw droomhuis qua omgeving nu niet haalbaar voor haar.
pi_221163833
Het is niet zo dat jouw wensen onredelijk zijn, maar meer dat ze haar hele ziel en zaligheid in haar muziekcarrière heeft zitten, en dat niet zomaar op het spel zet. Daar is wat voor te zeggen, alleen, dan moet je wel realistisch naar jezelf, elkaar en de relatie zijn. Ik zie eigenlijk als enige realistische optie hier dat jij gewoon voor jezelf een huis koopt, en zij gewoon in die van haar blijft wonen, en jullie dus niet fulltime gaan samenwonen
  zaterdag 27 juni 2026 @ 14:01:55 #128
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221163838
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 13:55 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Hier gaan de leningen meestal op 20/25 jaar. Ik hoop op pensioen te zijn voor ik 68 ben.
Wij betalen ook meteen alles he. Kapitaal en interest. Jullie maar een deel dacht ik?
Hier sluit je een lening voor 30 jaar af die je dan betaald en de rente betaal je over de looptijd. Maar of je tijdens de hypotheek met pensioen gaat maakt niet uit. Zo lang je de lasten maar kan betalen. Op een gegeven moment wordt leeftijd wel in je nadeel waar het gaat om overlijdensrisico waardoor je minder krijg of opslag moet betalen. Maar dat is bij haar nog bij lange na niet aan de orde.
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 14:05:20 #129
441859 crew  Lenny77
pi_221163858
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Hier sluit je een lening voor 30 jaar af die je dan betaald en de rente betaal je over de looptijd. Maar of je tijdens de hypotheek met pensioen gaat maakt niet uit. Zo lang je de lasten maar kan betalen. Op een gegeven moment wordt leeftijd wel in je nadeel waar het gaat om overlijdensrisico waardoor je minder krijg of opslag moet betalen. Maar dat is bij haar nog bij lange na niet aan de orde.
Hier wordt gekeken naar je pensioenleeftijd. Tegen dan moet je lening afbetaald zijn.
En dat begrijp ik ergens nog wel..
Betaal maar eens een grote som af als je pensioen tegen dan misschien nog maar 1500 euro is ofzo. Als je überhaupt nog iets krijgt..
pi_221163874
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 12:54 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
En hoe lang gaat dat 'lekker ding zijn' blijven helpen?
Dat is inderdaad de vraag
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 14:12:54 #131
236264 crew  capricia
pi_221163896
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:01 schreef MultiBanaan het volgende:
Het is niet zo dat jouw wensen onredelijk zijn, maar meer dat ze haar hele ziel en zaligheid in haar muziekcarrière heeft zitten, en dat niet zomaar op het spel zet. Daar is wat voor te zeggen, alleen, dan moet je wel realistisch naar jezelf, elkaar en de relatie zijn. Ik zie eigenlijk als enige realistische optie hier dat jij gewoon voor jezelf een huis koopt, en zij gewoon in die van haar blijft wonen, en jullie dus niet fulltime gaan samenwonen
Volgens mij kan hij zijn droomhuis niet betalen zonder haar overwaarde. Hij rekent namelijk haar geld ook mee.
- Goethe, “Faust”
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 14:17:24 #132
236264 crew  capricia
pi_221163917
quote:

[..]

Je schrijft op de eerste pagina dat er ook woningen in haar omgeving te koop staan, maar dat die voor jou geen optie zijn.
- Goethe, “Faust”
pi_221163921
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 13:59 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Als ik al iets van advies zou hebben: zoek een huis dichtbij genoeg zodat zij haar werk nog kan doen en jij ook winst maakt qua woon-werkverkeer.
Ze staat er duidelijk wel voor open. Alleen is jouw droomhuis qua omgeving nu niet haalbaar voor haar.
Hier ben ik het mee eens
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 14:21:29 #134
236264 crew  capricia
pi_221163942
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 13:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee die ouders zijn lekker vooruitziend. De rest van haar leven voor een hongerloon werken/leven en in je eentje zonder pensioen in een goedkoop appartement blijven hangen. Wat hebben ze het goed met haar voor zeg.
Ze heeft gewoon sinds drie jaar een koopwoning met anderhalf a twee ton overwaarde, schrijft TS. En kan zichzelf prima onderhouden.

Vind het een beetje denigrerend overkomen om te doen of ze maar in een goedkoop appartementje blijft hangen.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 27 juni 2026 @ 14:21:50 #135
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221163948
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:05 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Hier wordt gekeken naar je pensioenleeftijd. Tegen dan moet je lening afbetaald zijn.
En dat begrijp ik ergens nog wel..
Betaal maar eens een grote som af als je pensioen tegen dan misschien nog maar 1500 euro is ofzo. Als je überhaupt nog iets krijgt..
Ik ben 42 heb pas nog een nieuw huis gekocht en mijn hypotheek is uiterlijk pas klaar als ik 72 ben waar mijn pensioenleeftijd op 68-69 wordt geschat. Maar het is lineair dus iedere maand betaal ik steeds een beetje minder. En hoogstwaarschijnlijk ga ik de tijd bekorten met extra aflossing tussentijds, dus dan ontloop ik ook nog rentekosten. Dus dat is allemaal prima beheersbaar.

In België zou dat blijkbaar niet kunnen. Dat klinkt tamelijk star.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 14:25:49 #136
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221163969
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:21 schreef capricia het volgende:

[..]
Ze heeft gewoon sinds drie jaar een koopwoning met anderhalf a twee ton overwaarde, schrijft TS. En kan zichzelf prima onderhouden.

Vind het een beetje denigrerend overkomen om te doen of ze maar in een goedkoop appartementje blijft hangen.
Nouja de meeste mensen willen graag samenwonen en in een mooie ruime woning zitten. Zijzelf ook blijkbaar. Dat vergt keuzes, maar haar ouders houden blijkbaar liever veilig vast aan een verder karig bestaan.
pi_221164015
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:21 schreef capricia het volgende:

[..]

Heb het idee dat haar ouders dat ook voor haar gefinancierd hebben, of ze moet hiervoor op de Zuidas hebben gewerkt ofzo, anders komt het allemaal echt niet uit, een hypotheek met 15-20 uur per week werken. Dus ik begrijp de houding van haar ouders ergens wel, maar ik vind het gewoon geen gezonde ouder-kind relatie, je ontneemt je kind zo toch een bepaalde zelfstandigheid. Die zitten diep in de sunken cost fallacy, maar Hun dochter is intussen gewoon wel 40+
  zaterdag 27 juni 2026 @ 14:30:12 #138
33189 RM-rf
1/998001
pi_221164025
quote:

waarom denk je dat en welke reacties geven je dat gevoel?

Je 'wensen en dromen' zijn gewoon van jou en niemand kan je dat ontzeggen...
Ik lees in dit topic echter ook niemand die zegt dat JIJ die dromen en wensen _niet_ zou mogen hebben, als je die woning als droom hebt, en je die zelf kunt financieren, vooal doen en veel geluk ermee!

Het is echter wat anders of je partner daarin moet meegaan, vooral wat je van haar vraagt...
je kunt nl. die woning zelf niet kopen, maar hebt een enorm bedrag van haar nodig, de overwaarde in haar woning die ze moet opgeven.

Tegelijkertijd weet je zelf ook dondersgoed dat als je jouw droom-woning koopt, dat voor haar betekent dat ze haar paktijk om muziekles te geven zal moeten opgeven, omdat dat helemaal niet meer kostendekkend is, en sterk afhankelijk van een klantenkring en doelgroep in een buurt met relatief rijkere bewoners Die eerder kinderen op muzieklessen wilen en een priveleraar kunnen betalen, die vind je op een dorp toch minder, of andere instrumenten, minder piano/viool, maar vaker trompet/tuba voor het fanfareorkest van de lokale muziekvereniging, die echter ook eerder binnen de vereniging oefenen en geen priveles nemen

Op dit moment is haar eigen woning nog haar les-ruimte en dus zou ze als ze die woning niet meer heeft een lesruimte in diezelfde buurt moeten huren (waar ook haar klantenkring en doelgroep zit), terwijl ze ook flinke reiskosten erbij krijgt; je geeft ook aan dat met een auto daarvoor erbij, ze niet uit de kosten komt met wat die muzieklessen haar nu opleveren ...

Eerlijk gezegd lijkt me de keuze voor haar gewoon uit puur logische redenen klaar: Doe dit niet meid, wat je wordt volledig afhankelijk van je partner, en je verliest je eigen inkomen...
Het is voor gewoon een loose-all situatie... de enige grond zou 'liefde voor de partner' zijn, maar laten we eerlijk zijn, een 40-jarige die al vaker ook heeft gezien dat relaties ook kunnen stuklopen, neemt wel een onrealistische gok enkel erop te 'hopen' dat deze relatie die toevallig perfecte is en nooit stuk kan lopen.

Wat ik wel raar vind, is dat jij zo weinig inlevensvermogen hebt in je partner, om dat ook niet zelf te zien, juist ook omdat je heel exact kunt aangeven wat de argumenten zijn voor haar om nee te zeggen, en die argumenten gewoonweg ook enorm logisch zijn, als je dat objectief vanuit haar situatie bekijkt (of bv het standpunt van haar ouders bekijkt, die uiteindelijk die overwaarde van haar woning gefinancierd hebben en dus imho terecht enige zorgen hebben dat ze dat zo makkelijk op zou geven);

Inderdaad is het zeer goed mogelijk dat dit iets is dat deels ook gekomen is door haar leven tot nog toe, ze is veertig en heeft al eerdere relaties ook zien mislopen en is vermoedelijk niet gericht op het idee een vaste relatie te ebben die als centrum van haar leven geld...
enkel, je bent een beetje op één zijde blind als je niet zet dat wat voor haar daarin geld, evengoed voor jou geld... ook jij hebt vermoedelijk eerdere relaties gehad die misgelopen zijn en hebt een levensinstelling ontwikkeld die vermoedelijk anders is dan van iemand die gewend is aan een stabiele relatie, waarin je voortdurend ook rekening leert houden met je partner en je niet zozeer richt enkel op je eigen wensen en dromen, waarin je gezamelijke wensen en dromen ontwikkeld die je deelt en niet tegen elkaar uitspeelt.
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 14:30:58 #139
236264 crew  capricia
pi_221164038
quote:

[..]

Weet je, je vraagt van haar een heel grote stap. Als je echt samen verder wil gaan met haar, en haar enige mate van zekerheid wil geven waardoor ze deze sprong wel durft te maken, zou je haar ten huwelijk kunnen vragen.

Als ik zelf een prima woning heb met anderhalf/ twee ton overwaarde, zou ik dat ook niet zomaar opgeven en financieel de onderliggende partij willen worden. Terwijl ze het nu gewoon prima voor elkaar heeft.

Als je dat niet van plan bent, haar ten huwelijk vragen, zou ik de boot ook afhouden. Want hoe serieus heb je het dan met jullie gezamenlijke toekomst voor?
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 27 juni 2026 @ 14:33:49 #140
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221164062
Overigens vind ik het ook een vergaande conclusie hebben dat ze ineens haar carrière zou moeten opgeven. Rijkelui met kinderen die muziekles krijgen heb je ook overal in Nederland.

Het kan natuurlijk betekenen dat ze een nieuwe klantenkring moet opbouwen en misschien een tijdje een ander baantje erbij zou moeten hebben. Maar ze heeft natuurlijk ook gewoon ervaring opgedaan en goede referenties, dus dat zal ook wel weer lukken.
pi_221164067
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:33 schreef Hexagon het volgende:
Overigens vind ik het ook een vergaande conclusie hebben dat ze ineens haar carrière zou moeten opgeven. Rijkelui met kinderen die muziekles krijgen heb je ook overal in Nederland.

Het kan natuurlijk betekenen dat ze een nieuwe klantenkring moet opbouwen en misschien een tijdje een ander baantje erbij zou moeten hebben. Maar ze heeft natuurlijk ook gewoon ervaring opgedaan en goede referenties, dus dat zal ook wel weer lukken.
Ik kreeg vroeger pianoles aan huis.
Kan TS geen auto voor zijn vriendin kopen, dan rijdt ze naar alle klanten. :D
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 14:36:38 #142
236264 crew  capricia
pi_221164078
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:29 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Heb het idee dat haar ouders dat ook voor haar gefinancierd hebben, of ze moet hiervoor op de Zuidas hebben gewerkt ofzo, anders komt het allemaal echt niet uit, een hypotheek met 15-20 uur per week werken. Dus ik begrijp de houding van haar ouders ergens wel, maar ik vind het gewoon geen gezonde ouder-kind relatie, je ontneemt je kind zo toch een bepaalde zelfstandigheid. Die zitten diep in de sunken cost fallacy, maar Hun dochter is intussen gewoon wel 40+
Daarom zou hij haar gewoon ten huwelijk moeten vragen, als hij serieus is over hun toekomst. Dan stapt ze lekker ouderwets over van haar familie naar hem. :D zoals vroeger ook de norm was.

Hij moet gewoon zijn commitment duidelijk maken, naar haar en haar familie.

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 27-06-2026 14:43:11 ]
- Goethe, “Faust”
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 14:38:15 #143
236264 crew  capricia
pi_221164088
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:34 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Nee. Ze fietsen graag.
quote:
Het enige waar ik wel geld aan uit wil geven is een mooi huis en leuke vakanties.
- Goethe, “Faust”
pi_221164659
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:30 schreef RM-rf het volgende:

[..]
waarom denk je dat en welke reacties geven je dat gevoel?

Je 'wensen en dromen' zijn gewoon van jou en niemand kan je dat ontzeggen...
Ik lees in dit topic echter ook niemand die zegt dat JIJ die dromen en wensen _niet_ zou mogen hebben, als je die woning als droom hebt, en je die zelf kunt financieren, vooal doen en veel geluk ermee!

Het is echter wat anders of je partner daarin moet meegaan, vooral wat je van haar vraagt...
je kunt nl. die woning zelf niet kopen, maar hebt een enorm bedrag van haar nodig, de overwaarde in haar woning die ze moet opgeven.
Het gaat me niet perse om die woning. Ik wil ook prima een iets goedkopere woning kopen die ik wel zelf kan financieren en betalen.

We waren ook sniet bezig om een woning voor mij te kopen, zij wil ook graag samenwonen. We waren dus met om samen en woning te kopen en dan is het niet zo vreemd om beide eigen middelen in te brengen toch?

quote:
Tegelijkertijd weet je zelf ook dondersgoed dat als je jouw droom-woning koopt, dat voor haar betekent dat ze haar paktijk om muziekles te geven zal moeten opgeven, omdat dat helemaal niet meer kostendekkend is, en sterk afhankelijk van een klantenkring en doelgroep in een buurt met relatief rijkere bewoners Die eerder kinderen op muzieklessen wilen en een priveleraar kunnen betalen, die vind je op een dorp toch minder, of andere instrumenten, minder piano/viool, maar vaker trompet/tuba voor het fanfareorkest van de lokale muziekvereniging, die echter ook eerder binnen de vereniging oefenen en geen priveles nemen

Op dit moment is haar eigen woning nog haar les-ruimte en dus zou ze als ze die woning niet meer heeft een lesruimte in diezelfde buurt moeten huren (waar ook haar klantenkring en doelgroep zit), terwijl ze ook flinke reiskosten erbij krijgt; je geeft ook aan dat met een auto daarvoor erbij, ze niet uit de kosten komt met wat die muzieklessen haar nu opleveren ...
Klopt, dit is inderdaad het dillema. Financieel kan het wel, ee kunnen een auto voor haar kopen en ze kan een ruimte huren, alleen is ze dan relatief veel tijd kwijt en houd er weinig aan over. Dan voelt het voor haar meer een hobby dan een succesvolle carierre en daar kan ik helemaal inkomen, dat is niet leuk.

quote:
Eerlijk gezegd lijkt me de keuze voor haar gewoon uit puur logische redenen klaar: Doe dit niet meid, wat je wordt volledig afhankelijk van je partner, en je verliest je eigen inkomen...
Het is voor gewoon een loose-all situatie... de enige grond zou 'liefde voor de partner' zijn, maar laten we eerlijk zijn, een 40-jarige die al vaker ook heeft gezien dat relaties ook kunnen stuklopen, neemt wel een onrealistische gok enkel erop te 'hopen' dat deze relatie die toevallig perfecte is en nooit stuk kan lopen.

Wat ik wel raar vind, is dat jij zo weinig inlevensvermogen hebt in je partner, om dat ook niet zelf te zien, juist ook omdat je heel exact kunt aangeven wat de argumenten zijn voor haar om nee te zeggen, en die argumenten gewoonweg ook enorm logisch zijn, als je dat objectief vanuit haar situatie bekijkt (of bv het standpunt van haar ouders bekijkt, die uiteindelijk die overwaarde van haar woning gefinancierd hebben en dus imho terecht enige zorgen hebben dat ze dat zo makkelijk op zou geven);
Ik snap de argumenten over afhankelijkheid die hier gegeven worden helemaal en kan me daar goed in inleven. Echter zijn dit niet haar argumenten of haar ouders argumenten. Zij wil ook graag samenwonen en is klaar met latten. Haar ouders hebben ook meerdere keren gevraagd wanneer we nu eens samen gaan wonen. Ze komt bijna dagelijks met funda-huizen aan.

Dus objectief is dat argument van afhankelijkheid heel reeel en snap ik dat, maar dat is niet haar argument en wellicht kom ik daarom over alsof ik me niet kan inleven.

Als zij zou zeggen: ik wil mijn huis aanhouden, dat is mijn lesruimte, pensioenvoorziening en mijn onafhankelijkheid, dan snap ik dat, zou ik dat respecteren en niet willen bestrijden met argumenten van mijn kant.

Als dan de opties zijn: bij haar wonen of blijven latten, dan moeten we het daar over hebben. Maar dat is het uitgangspunt helemaal niet. Zij en vooral haar ouders willen dat we samen een woning vinden bij haar in de buurt, zodat de leerlingen makkelijk kunnen langskomen. Inderdaad het type dat je omschrijft, grachtengordel elite, cultureel ontwikkeld, in dure huizen, maar wel op een (bak)fiets. Om het maar even helemaal plat te slaan.
quote:
Inderdaad is het zeer goed mogelijk dat dit iets is dat deels ook gekomen is door haar leven tot nog toe, ze is veertig en heeft al eerdere relaties ook zien mislopen en is vermoedelijk niet gericht op het idee een vaste relatie te ebben die als centrum van haar leven geld...
enkel, je bent een beetje op één zijde blind als je niet zet dat wat voor haar daarin geld, evengoed voor jou geld... ook jij hebt vermoedelijk eerdere relaties gehad die misgelopen zijn en hebt een levensinstelling ontwikkeld die vermoedelijk anders is dan van iemand die gewend is aan een stabiele relatie, waarin je voortdurend ook rekening leert houden met je partner en je niet zozeer richt enkel op je eigen wensen en dromen, waarin je gezamelijke wensen en dromen ontwikkeld die je deelt en niet tegen elkaar uitspeelt.
Voor mij is het mijn eerste echte relatie. Ik probeer me zo veel mogelijk aan te passen, maar ga me ook niet helemaal aanpassen. Ik heb ook mijn eigen leven. Het punt van wonen is het eerste punt waar ik echt geen raad mee weet en niet direct een uitweg in zie. De rest zijn we allemaal op een natuurlijke manier uitgekomen, uberhaupt zonder echte discussies of moeilijke gesprekken, maar gewoon door fleibiliteit en inleving van beide kanten. Het is nu puur het wonen wat moeilijk is.
pi_221164696
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:33 schreef Hexagon het volgende:

Dat baantje erbij zou echt een no-go zijn voor haar ouders.

Elders iets opbouwen kan zeker. Dan zal ze haar huidige leerlingen moeten aanhouden, clusteren en wat huren. We zouden prima een auto er bij kunnen nemen. Dan levert het tijdelijk wat minder op en moet ze werken aan een nieuwe klantenkring in een nieuwe buurt. Ik dacht ook dat dit ons uitgangspunt was. Een van de wensen voor het huis was ook een (enigszins) gescheiden ruimte voor lessen, zodat ik niet s avonds met leerlingen in de woonkamer zit. Maar dat is veranderd na de gesprekken met haar ouders.

Haar ouders zijn hierin overigens ook hypocriet (haar woorden halverwege de telefoontjes met haar ouders) want haar moeder gaf ook muziekles en woont in een nieuwbouwwijk met weinig mensen in die doelgroep en daarom heeft ze 20 jaar lang 2x een uur per dag in de auto gezeten naar een muziekschool elders. Verschil is dat loondienst toen mogelijk was door meer sponsering vanuit de overheid. Tegenwoordig is bijna alles via zzp constructies.
pi_221164741
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:29 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Het is via een familiehypotheek constructie. Dus ze leent van haar ouders, ze betaald rente en aflossing en haar ouders schenken maandelijks een bedrag terug, dat is ca de helft van het maandelijkse bedrag.

Daarnaast heeft ze een eenmalige schenking gehad. Het huis was compleet doorleeft en dat heeft ze volledig verbouwd. Alles is zelf gedaan met behulp van familie en later mij en met goedkope bouwmarkt en ikea spullen. Nu ziet het er weer modern uit en heeft het een logische indeling. Daarmee creeer snel een hoop extra waarde. Het heeft wel 3 jaar geduurd en is nog niet eens helemaal af.

Echt zelfstandig is ze dus niet, maar wat ze hebben gedaan is wel een verstandige zet. Beter dan een studio blijven huren en niets op te bouwen. Dan is het echt werken tot 70 jaar en daarna op een houtje bijten van alleen AOW.
pi_221164751
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:34 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Les aan huis kan, maar niet voor dit uurtarief. Wat mij betreft prima om een tweede auto te nemen, maar ze ziet zelf dat rijden niet zo zitten.
pi_221164769
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Daarom zou hij haar gewoon ten huwelijk moeten vragen, als hij serieus is over hun toekomst. Dan stapt ze lekker ouderwets over van haar familie naar hem. :D zoals vroeger ook de norm was.

Hij moet gewoon zijn commitment duidelijk maken, naar haar en haar familie.
Dat kan. Het was sowieso het plan om geregistreerd partnerschap te regelen op het moment dat we samen wat kopen, om alles goed te regelen. Dan zou trouwen daarna kunnen, om niet de tijdsdruk voor het kopen van een huis te hebben.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 16:02:54 #149
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221164800
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 15:49 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]

Waarom dat? Dat is echt zeuren om het zeuren.

Een familielid van me doet ook zoiets. Geeft zanglessen op ZZP basis. Maar heeft voorlopig ook een parttime baan erbij puur voor de centen en totdat ze voldoende klandizie heeft.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 16:39:20 #150
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221165106
Maar bij al die Funda linkjes die haar ouders sturen. Daar zit nooit wat leuks bij?
pi_221165160
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 15:49 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
Je hebt ouders die lijden aan het fenomeen sportverdwazing; alles draait om "de voetbal", of de rekstok. En dat moet het dan worden of zijn in het leven. En in de kunsten heb je dat ook. Als ik je verhaal zo lees lijden zij daar ook aan. Wat geld en werk betreft valt overal wel een mouw aan te passen want die shit ligt tegenwoordig letterlijk overal op straat, maar ik zou stilaan toch echt m'n eigen plan gaan trekken als jij een andere leefsituatie voor jezelf wil creëren makker. Take it or leave it, baby. En anders hasta la vista.
En een prettige scheut door de pielemuis.
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 16:56:38 #152
441859 crew  Lenny77
pi_221165285
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja de meeste mensen willen graag samenwonen en in een mooie ruime woning zitten. Zijzelf ook blijkbaar. Dat vergt keuzes, maar haar ouders houden blijkbaar liever veilig vast aan een verder karig bestaan.
Maar wie zegt dat dat karig is? Zij is er duidelijk blij mee :)
pi_221165310
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 16:44 schreef BennieButtfuck het volgende:

[..]
Je hebt ouders die lijden aan het fenomeen sportverdwazing; alles draait om "de voetbal", of de rekstok. En dat moet het dan worden of zijn in het leven. En in de kunsten heb je dat ook. Als ik je verhaal zo lees lijden zij daar ook aan. Wat geld en werk betreft valt overal wel een mouw aan te passen want die shit ligt tegenwoordig letterlijk overal op straat, maar ik zou stilaan toch echt m'n eigen plan gaan trekken als jij een andere leefsituatie voor jezelf wil creëren makker. Take it or leave it, baby. En anders hasta la vista.
Dat moeders ook in de muziek zat, zal het nu nog wel erger maken. :D Sorry TS ;)
  zaterdag 27 juni 2026 @ 17:04:38 #154
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221165408
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 16:56 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Nouja blijkbaar wil ze zelf ook samenwonen in een groter huis. En was ze zelfs bereid tijdelijk een stap opzij te doen. Maar kennelijk moet alles zoals de ouders het wensen.
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 17:06:49 #155
441859 crew  Lenny77
pi_221165438
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 17:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja blijkbaar wil ze zelf ook samenwonen in een groter huis. En was ze zelfs bereid tijdelijk een stap opzij te doen. Maar kennelijk moet alles zoals de ouders het wensen.
In een verdere post gaat het over de ouders die zelf ook Funda linkjes doorsturen.
Het gaat hun dus duidelijk niet echt om haar huidig huis.
Dan gaat het alleen maar over de locatie dus?
  zaterdag 27 juni 2026 @ 17:25:26 #156
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221165640
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 17:06 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
In een verdere post gaat het over de ouders die zelf ook Funda linkjes doorsturen.
Het gaat hun dus duidelijk niet echt om haar huidig huis.
Dan gaat het alleen maar over de locatie dus?
Ja en om een opgebouwd klantenbestand dat ze kan kwijtraken.

Maar het is ook kortzichtig te denken dat haar huidige klantenkring eeuwig blijft. Die kinderen worden ouder en krijgen andere prioriteiten. En een wijk kan vergrijzen waardoor er nauwelijks nieuwe kinderen uit voortkomen.

Maar los daarvan. Het is niet dat wanneer ze haar huidige klanten zou verliezen 15 jaar carrière ineens weg is. Ik mag hopelijk aannemen dat ze door haar ervaring en referenties die ze heeft, makkelijker aan nieuwe klanten komt dan toen ze net van de opleiding kwam.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 27-06-2026 17:34:51 ]
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 17:33:58 #157
441859 crew  Lenny77
pi_221165713
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 17:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat dus idd aan die locatie is gelinkt.
En via mond op mond blijft ze toch vanuit die groep jongeren krijgen.
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 17:49:17 #158
236264 crew  capricia
pi_221165815
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 15:59 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
Dat kan. Het was sowieso het plan om geregistreerd partnerschap te regelen op het moment dat we samen wat kopen, om alles goed te regelen. Dan zou trouwen daarna kunnen, om niet de tijdsdruk voor het kopen van een huis te hebben.
Dat is niet wat ik zeg. :)

Jij vraagt van haar een grote sprong. Vraag haar ten huwelijk en laat zien dat je de zekerheid en de toekomst met zijn tweeën op wil bouwen.
Niet eerst een huis kopen (waar zij ook al haar geld in moet steken) en dan onromantisch zakelijk een geregistreerd partnerschap aan willen gaan. Dat is niet hoe het emotioneel werkt.

Als jij niet met haar wil trouwen, waarom wil je dan wel met haar (en haar geld) een huis kopen?
Zij gaat die stap alleen maar maken als ze 100% zeker van je is.
- Goethe, “Faust”
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 18:05:22 #159
236264 crew  capricia
pi_221165905
quote:

[..]

Weet je zeker dat ze niet jonger dan 40 is? :D
En jijzelf ook.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 27-06-2026 18:14:04 ]
- Goethe, “Faust”
pi_221165912
Dat klantenbestand kan snel veranderen trouwens. Ik heb zelf gezien hoe snel leerlingen weer afhaken bij muziekles. De meesten blijven hooguit een paar jaar op les als je geluk hebt.
pi_221166413
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 17:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Maar het is ook kortzichtig te denken dat haar huidige klantenkring eeuwig blijft. Die kinderen worden ouder en krijgen andere prioriteiten. En een wijk kan vergrijzen waardoor er nauwelijks nieuwe kinderen uit voortkomen.

Maar los daarvan. Het is niet dat wanneer ze haar huidige klanten zou verliezen 15 jaar carrière ineens weg is. Ik mag hopelijk aannemen dat ze door haar ervaring en referenties die ze heeft, makkelijker aan nieuwe klanten komt dan toen ze net van de opleiding kwam.
Uiteraard zit er doorloop in haar klantenbestand. Die kinderen zijn wel verrassend constantm de meeste blijven wel flink wat jaren. De volwassenen haken veel sneller af.

Het zijn vooral de internationale scholen in de buurt die voor leerlingen zorgen. Daar wil ze niet te ver vandaan zitten.
pi_221166432
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 18:05 schreef capricia het volgende:

[..]
Weet je zeker dat ze niet jonger dan 40 is? :D
En jijzelf ook.
Nope helaas niet. Al voelt het bij lange na niet we zo oud zijn. Uiteraard speelt de leeftijd wel een rol voor kinderen. Misschien dat dat helemaal niet lukt, dat kan.
pi_221166458
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 16:56 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Op zich is haar appartement inmiddels best leuk. Als er verwarming komt en het is helemaal af, is het niet karig.

Alleen voor mij zou het enorm inleveren zijn. Ik zie mezelf hier niet permanent wonen. Als weekendhuisje is het leuk.
pi_221166589
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 19:19 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
Uiteraard zit er doorloop in haar klantenbestand. Die kinderen zijn wel verrassend constantm de meeste blijven wel flink wat jaren. De volwassenen haken veel sneller af.

Het zijn vooral de internationale scholen in de buurt die voor leerlingen zorgen. Daar wil ze niet te ver vandaan zitten.
Ik lees vooral heel veel over hoe ze het nu ziet. Heb je wel eens met haar gesproken over hoe ze haar carrière over tien jaar ziet in combinatie met jou en een gezin?
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 19:54:28 #165
236264 crew  capricia
pi_221166649
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 19:44 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Ik lees vooral heel veel over hoe ze het nu ziet. Heb je wel eens met haar gesproken over hoe ze haar carrière over tien jaar ziet in combinatie met jou en een gezin?
Ze is blijkbaar 40. Dus welk gezin?

Ze heeft een koopwoning met flink wat overwaarde (1,5 tot 2 ton in 3 jaar tijd! Wouw ) en een eigen bedrijf waarvan ze prima kan leven.
Ze heeft ook een leuke vriendengroep en fijne ouders.

Ze doet het prima.
Alleen TS heeft haar overwaarde nodig voor zijn droomhuis. Wil haar overigens ook geen huwelijksaanzoek doen.
Dus ik begrijp haar wel. Zij doet het prima zo.
- Goethe, “Faust”
pi_221166736
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 13:36 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik deed het niet.
Overwaarde in aandelen mikken. Dat stijgt gemiddeld gezien harder dan de woningwaarde.
pi_221166758
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik ben 42 heb pas nog een nieuw huis gekocht en mijn hypotheek is uiterlijk pas klaar als ik 72 ben waar mijn pensioenleeftijd op 68-69 wordt geschat. Maar het is lineair dus iedere maand betaal ik steeds een beetje minder. En hoogstwaarschijnlijk ga ik de tijd bekorten met extra aflossing tussentijds, dus dan ontloop ik ook nog rentekosten. Dus dat is allemaal prima beheersbaar.

In België zou dat blijkbaar niet kunnen. Dat klinkt tamelijk star.
Is dat je eerste woning? Of heb je een adviseur gehad die zat te slapen en nu aansprakelijk is?
pi_221166796
Misschien moet we het inderdaad maar stoppen. Als iedereen er zo van overtuigd is dat ik een egoistische eikel ben en alleen maar aan mijn eigen dromen en omstandigheden denk, dan wil ik haar dat ook niet aan doen. Ik wil dat zij ook gelukkig is en haar beroep kan uitoefenen.

Ik ga er nog wel even een nachtje over slapen.
pi_221166854
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 20:17 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
Misschien moet we het inderdaad maar stoppen. Als iedereen er zo van overtuigd is dat ik een egoistische eikel ben en alleen maar aan mijn eigen dromen en omstandigheden denk, dan wil ik haar dat ook niet aan doen. Ik wil dat zij ook gelukkig is en haar beroep kan uitoefenen.

Volgens mij is het 50/50 hier.

Volgens mij is het goed als jullie even wat rustiger aandoen met het zoeken naar een gezamenlijke woning.

Zet op een rijtje wat belangrijk is. Wat echt een no go is en wat een mindere prio heeft. Bespreek ook eerlijk het verschil in inkomen. Hoe daarmee om te gaan met bijvoorbeeld duurdere vakanties.

Jullie kunnen we wel uitkomen als jullie met de billen bloot gaan.

Zo niet dan weten jullie beiden dat er onoverbrugbare verschillen zijn. Kunnen altijd nog kijken hoe daarmee om te gaan.
pi_221166862
quote:

Zou je niet eens gewoon alles eerst met haar bespreken?

Goede kans dat je dan op dezelfde conclusie uitkomt, maar het lijkt mij wel zo fair om haar mee nemen hierin.
pi_221166887
quote:

Joh, zelfs al zou iedereen hier dat vinden, dat is niet wat belangrijk is in de relatie tussen jou en haar. Daarin zijn alleen jullie twee belangrijk.

Jouw verlangens zijn niet raar en niet onredelijk; haar / haar ouders' twijfels zijn ook niet raar of onredelijk. Als jullie van elkaar houden komen jullie er hopelijk samen wel uit. Ik hoop het voor jullie :Y
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_221167007
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 20:29 schreef sigme het volgende:

[..]
Joh, zelfs al zou iedereen hier dat vinden, dat is niet wat belangrijk is in de relatie tussen jou en haar. Daarin zijn alleen jullie twee belangrijk.

Jouw verlangens zijn niet raar en niet onredelijk; haar / haar ouders' twijfels zijn ook niet raar of onredelijk. Als jullie van elkaar houden komen jullie er hopelijk samen wel uit. Ik hoop het voor jullie :Y
Nou, ze komen er dus niet uit. Dat is een beetje de hele pointe van dit topic.
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_221167026
Tja als mevrouw geen echte baan wil maar als zzp'er een beetje wil hobby'en heeft ze natuurlijk ook niet veel in te brengen. Wie betaalt, bepaalt
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 20:47:47 #174
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221167084
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 20:09 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Is dat je eerste woning? Of heb je een adviseur gehad die zat te slapen en nu aansprakelijk is?
Huis nr 2 samen met nieuwe liefde die ook een huis had.

Al vertelde ik niet het hele verhaal. Het gedeelte dat tot mijn 72e zou lopen ook maar tijdelijk tot mijn oude huis verkocht is en ik dat daarmee aflos.

Maar het is wel een normale hypotheek die ik niet per se zou moeten aflossen en is geen overbruggingslening (dat was duurder). Dus om op Lenny in te gaan is dat allemaal geen probleem in Nederland.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hexagon op 27-06-2026 21:13:05 ]
pi_221167105
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 20:40 schreef BennieButtfuck het volgende:

[..]
Nou, ze komen er dus niet uit. Dat is een beetje de hele pointe van dit topic.
Nee, het komt nu pas naar boven.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 20:51:31 #176
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221167109
quote:

Ik denk niet dat je je toekomst moet laten afhangen van wat passanten op internet.
pi_221167182
quote:

Ik vind je niet egoïstisch. Jullie hebben allebei normale wensen en ideeën. :)
Ga met haar in gesprek.
pi_221167200
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 20:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik denk niet dat je je toekomst moet laten afhangen van wat passanten op internet.
Het leven was een stuk simpeler toen ik alleen was. Soms heb ik gewoon wat andere inzichten nodig, maar ik heb verder ook niet veel andere mensen om het daarover te hebben. Het is niet iets om met te collegas te bespreken zeg maar.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 21:10:20 #179
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221167223
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 19:25 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
Op zich is haar appartement inmiddels best leuk. Als er verwarming komt en het is helemaal af, is het niet karig.

Alleen voor mij zou het enorm inleveren zijn. Ik zie mezelf hier niet permanent wonen. Als weekendhuisje is het leuk.
Sympathiek. Enorm inleveren en weekendhuisje. Ik heb beeld.
pi_221167242
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 21:10 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Sympathiek. Enorm inleveren en weekendhuisje. Ik heb beeld.
Een appartement zonder verwarming mag je best inleveren noemen.
pi_221167294
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 21:07 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
Het leven was een stuk simpeler toen ik alleen was. Soms heb ik gewoon wat andere inzichten nodig, maar ik heb verder ook niet veel andere mensen om het daarover te hebben. Het is niet iets om met te collegas te bespreken zeg maar.
En het is oke om teleurgesteld te zijn dat het huis wat je voor ogen had, niet doorgaat.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 21:19:41 #182
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221167301
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 21:12 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Een appartement zonder verwarming mag je best inleveren noemen.
Natuurlijk mag dat. Maar voor mij is het nu wel duidelijk genoeg na dit topic, omdat we enkel de versie van TS aanhoren. Mijn advies zou stoppen zijn.
pi_221167342
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 21:19 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Natuurlijk mag dat. Maar voor mij is het nu wel duidelijk genoeg na dit topic, omdat we enkel de versie van TS aanhoren. Mijn advies zou stoppen zijn.
Ja het is zijn verhaal. Hij is teleurgesteld dat het huis wat ze samen hebben gezien, toch niet is wat zij wil. Ze had eerst gezegd dat het oke was. Die emotie schemert er nu door. Dat is niet meteen een reden om het te verbreken. Ze weten nu beter waar ze staan. Wat het zoekgebied moet zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door potjecreme op 27-06-2026 21:53:26 ]
pi_221167356
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 21:23 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Ja het is zijn verhaal. Het is teleurgesteld dat het huis wat ze samen hebben gezien, toch niet is wat zij wil. Ze had eerst gezegd dat het oke was. Die emotie schemert er nu door. Dat is niet meteen een reden om het te verbreken. Ze weten nu beter waar ze staan. Wat het zoekgebied moet zijn.
Helemaal eens. :)
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 21:44:17 #185
441859 crew  Lenny77
pi_221167569
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 20:42 schreef Mortaxx het volgende:
Tja als mevrouw geen echte baan wil maar als zzp'er een beetje wil hobby'en heeft ze natuurlijk ook niet veel in te brengen. Wie betaalt, bepaalt
Ze betaalt alles zelf, heeft een eigen huis en een baan waar ze van kan leven :')
Wat is dat toch met sommige mannen... Jullie willen echt gewoon dat het zo is hè? Er valt tegenwoordig niet veel meer te bepalen want er is geen echte hoofdbetaler meer...
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 21:46:29 #186
441859 crew  Lenny77
pi_221167603
quote:

[..]
Eigenlijk zocht je dus bevestiging voor iets wat je sowieso al wou maar dan verstopt onder een jasje van: jaaa maar zzp, droomhuis enz enz
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 21:51:55 #187
236264 crew  capricia
pi_221167648
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 20:42 schreef Mortaxx het volgende:
Ze heeft een koopwoning. Overwaarde. Heeft een eigen bedrijf, is zelfstandige. Draait prima. Ze redt zich gewoon als zelfstandige.

TS heeft haar overwaarde nodig voor zijn droomhuis, en wil heel misschien dan nog wel iets op papier zetten voor haar.
Een huwelijk is een stap te ver voor hem.

Ik zou ook lekker mijn eigen ding blijven doen als vrouw. Terecht toch?
- Goethe, “Faust”
pi_221167657
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 21:46 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Eigenlijk zocht je dus bevestiging voor iets wat je sowieso al wou maar dan verstopt onder een jasje van: jaaa maar zzp, droomhuis enz enz
Wellicht. Ik ben niet echt een goed persoon en dat wist ik eigenlijk al. Daarom had ik hiervoor ook geen relaties omdat ik anderen er niet mee wilde belasten. Alleen heb ik op een gegeven moment toegegeven aan het gevoel van eenzaamheid en dat had ik niet mogen doen.
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 21:53:27 #189
236264 crew  capricia
pi_221167666
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 21:52 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
Wellicht. Ik ben niet echt een goed persoon en dat wist ik eigenlijk al. Daarom had ik hiervoor ook geen relaties omdat ik anderen er niet mee wilde belasten. Alleen heb ik op een gegeven moment toegegeven aan het gevoel van eenzaamheid en dat had ik niet mogen doen.
Je bent 40 en dit is je eerste relatie?
- Goethe, “Faust”
pi_221167683
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 21:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Je bent 40 en dit is je eerste relatie?
Ja en ik had er niet meer aan mogen beginnen. Ik vind het oprecht heel erg voor haar, maar ik kan het ook niet meer terugdraaien.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 21:55:46 #191
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221167687
quote:

[..]
Hoe kom je tot de conclusie dat je geen goed persoon zou zijn?
pi_221167715
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 21:51 schreef capricia het volgende:

[..]
Ze heeft een koopwoning. Overwaarde. Heeft een eigen bedrijf, is zelfstandige. Draait prima. Ze redt zich gewoon als zelfstandige.

TS heeft haar overwaarde nodig voor zijn droomhuis, en wil heel misschien dan nog wel iets op papier zetten voor haar.
Een huwelijk is een stap te ver voor hem.

Ik zou ook lekker mijn eigen ding blijven doen als vrouw. Terecht toch?
Het is 2026. Waarom hamer je steeds op trouwen?

Ik moet er niet aan denken. Maar kan prima een huis met iemand kopen en veel inleveren.
Er zijn meer variaties om commitment te tonen.
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 22:01:35 #193
236264 crew  capricia
pi_221167737
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 21:55 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
Ja en ik had er niet meer aan mogen beginnen. Ik vind het oprecht heel erg voor haar, maar ik kan het ook niet meer terugdraaien.
Joh, dan blijf je toch gewoon lekker latten?
Zij heeft ook een prima vriendengroep en is okay qua inkomen. Zelf ga je het liefst fietsen. Dan doe je dat toch? Beetje vrijheid blijheid zonder je meteen op huizen van boven de miljoen vast te leggen. Jullie houden van elkaar, maar ga aub jouw droombeelden niet op haar leggen, want dan word je alleen maar teleurgesteld.

En wie weet komt er binnenkort wel een woning voorbij in haar omgeving waar jullie allebei warm voor lopen.

Maar ik blijf bij mijn opmerking dat als je zo'n grote stap wil zetten, en zij toch wel veel moet opgeven, je haar gewoon ten huwelijk moet durven vragen.
- Goethe, “Faust”
  Forum Admin zaterdag 27 juni 2026 @ 22:02:18 #194
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_221167744
quote:

[..]
Phoe. Dit is wel zelfmedelijden hoor. Geen idee waar dit vandaan komt maar jij hebt ook gewoon recht op dingen die je wil. Het is geven en nemen in een gezonde relatie.
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 22:03:02 #195
236264 crew  capricia
pi_221167750
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 21:58 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Het is 2026. Waarom hamer je steeds op trouwen?

Ik moet er niet aan denken. Maar kan prima een huis met iemand kopen en veel inleveren.
Er zijn meer variaties om commitment te tonen.
Omdat het mooi blootlegt hoever je commitment gaat. Dus niet alleen haar overwaarde die je nodig hebt voor jouw droomhuis maar ook het zorgen voor elkaar en de liefde die je voelt. Want dat zou toch de basis moeten zijn?
- Goethe, “Faust”
pi_221167764
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 22:03 schreef capricia het volgende:

[..]
Omdat het mooi blootlegt hoever je commitment gaat.
Wat is er mis met zaken bij de notaris regelen?
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 22:05:40 #197
236264 crew  capricia
pi_221167784
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 22:04 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Wat is er mis met zaken bij de notaris regelen?
Wat schreef TS daar over? Niet veel toch..over zaken regelen bij een notaris.

Hij kwam voornamelijk met een rekensommetje dat hij haar overwaarde nodig heeft voor zijn droomhuis.
- Goethe, “Faust”
pi_221167882
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 22:05 schreef capricia het volgende:

[..]

Hij kwam voornamelijk met een rekensommetje dat hij haar overwaarde nodig heeft voor zijn droomhuis.

Dan kun je dat ook opperen maar je blijft maar trouwen aanhalen. 1970 belde. :D
pi_221167890
TS, waarom is het zo houden als het nu is geen optie? Het gaat op zich prima op deze manier toch? Is samenwonen voor jullie echt een must, up or out?
pi_221167960
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 22:05 schreef capricia het volgende:

[..]

Bij hem zei ze dat ze het huis ook wilde. Na een gesprek met haar ouders ziet zij er liever vanaf. Mag hij teleurgesteld zijn. En het is niet raar dat zij ook geld inlegt. En natuurlijk in een huis dat voor beide goed voelt/is.

Hij legt ook overwaarde in. Hij moet een een huis verkopen. Hij moet ook meer reizen voor zijn werk. Je doet alsof hij nul offers moest brengen voor het huis van zijn dromen.

En ik wist niet dat het een must is dat ts aangeeft of ze nou wel of niet naar de notaris gaan om dingen te regelen.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 22:25:05 #201
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221167993
quote:

[..]
Hou je van haar of hou je van het idee van een relatie? En over welke belasting voor anderen hebben we het? Misschien kan zij ook van je houden inclusief die belasting? Blijf anders nog een tijdje latten als je gevoelens en gedachten hierover diffuus zijn.
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 22:29:01 #202
236264 crew  capricia
pi_221168028
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 22:21 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Bij hem zei ze dat ze het huis ook wilde. Na een gesprek met haar ouders ziet zij er liever vanaf. Mag hij teleurgesteld zijn. En het is niet raar dat zij ook geld inlegt. En natuurlijk in een huis dat voor beide goed voelt/is.

Hij legt ook overwaarde in. Hij moet een een huis verkopen. Hij moet ook meer reizen voor zijn werk. Je doet alsof hij nul offers moest brengen voor het huis van zijn dromen.

En ik wist niet dat het een must is dat ts aangeeft of ze nou wel of niet naar de notaris gaan om dingen te regelen.
Dan doet ie het toch niet?
Het zijn zijn wensen, zijn droomhuis. Zij redt zich verders wel.

Overigens niets mis met gewoon verder latten. Het is zijn eerste relatie nota bene.
- Goethe, “Faust”
pi_221168035
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 22:29 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan doet ie het toch niet?
Het zijn zijn wensen, zijn droomhuis. Zij redt zich wel.
Het is hun wens om samen iets te kopen. Ze zagen iets wat inderdaad meer richting zijn wensen gaat. Is dat erg? Na overleg met haar ouders wil ze niet. Daar mokt hij nu over. Dat is prima. Ik zou ook de balen ervan hebben.
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 22:38:38 #204
236264 crew  capricia
pi_221168097
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 22:30 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Het is hun wens om samen iets te kopen. Ze zagen iets wat inderdaad meer richting zijn wensen gaat. Is dat er? Na overleg met haar ouders wil ze niet. Daar mokt hij nu over. Dat is prima. Ik zou ook de balen ervan hebben.
Tuurlijk mag die even mokken. En teleurgesteld zijn.
Maar er is ook kennelijk wat geknapt.

quote:
Dat is het moment dat er bij mij wat knapte en ik twijfelde of ik dit nog wel wil. Daarvoor heb ik nooit twijfels gehad. In haar buurt wonen wordt lastig met onze/mijn wensen. Bovendien is dat voor mij ook 2x 1:30 naar werk, langer dan dat 'droomhuis'. Dan ben ik elke dag 12 uur van huis, terwijl zij 3-4 uurtjes lesgeeft. Dat gaat wat mij betreft gewoon niet.
Als dit zijn conclusie is, dan moet je vooral lekker blijven latten en veel van elkaar genieten.
- Goethe, “Faust”
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 22:42:10 #205
441859 crew  Lenny77
pi_221168131
quote:

[..]
Ik weet niet in hoeverre dit oprecht is of meer beïnvloedt door 'ons' hier?
Niemand zegt dat je een slechte persoon bent, integendeel. Jouw wensen zijn nog steeds normaal en valide.

Je hoeft niet meteen de handdoek in de ring te gooien. Bekijk het even en praat nog eens goed met elkaar.
pi_221168133
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 22:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Tuurlijk mag die even mokken. En teleurgesteld zijn.
Maar er is ook kennelijk wat geknapt.
[..]
Als dit zijn conclusie is, dan moet je vooral lekker blijven latten en veel van elkaar genieten.
Klopt, ik denk dat latten in deze situatie beter is.
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 22:43:43 #207
236264 crew  capricia
pi_221168147
quote:

[..]
Waar wilde je anderen niet mee belasten?

En je zit nu in een relatie omdat je toegegeven hebt aan een gevoel van eenzaamheid?

Ik weet niet goed wat ik hiervan moet maken.
- Goethe, “Faust”
pi_221169083
Alleen maar iets kopen om niet het gevoel te hebben dat ze bij je intrekt. Ik zou, als jullie samen willen wonen, eerst maar eens kijken hoe dat bij jou intrekken gaat voor je allerlei investeringen doet. De kans dat de relatie fout loopt is best groot, helemaal na het lezen van de OP.

Even objectief bekeken brengt ze ook weinig tot niks in, maar zit jij wel flink onder de plak. En niet alleen bij haar, maar ook bij haar ouders.

Ik zou toch maar eens goed er over nadenken of je wel echt gelukkig wordt van deze relatie.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 23:54:57 #209
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221169122
quote:

[..]
Het leven is altijd simpeler zonder relatie. Dan moet je eeuwig vrijgezel blijven.
pi_221169158
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 23:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het leven is altijd simpeler zonder relatie. Dan moet je eeuwig vrijgezel blijven.
In dit geval beperkt zijn relatie hem wel heel erg (vind ik). Dan kun je er beter gewoon mee stoppen.
  Moderator zondag 28 juni 2026 @ 00:08:40 #211
236264 crew  capricia
pi_221169290
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 23:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar dat was die ook. Alle 40 jaren van zijn leven. Begrijp ik?

"Alleen heb ik op een gegeven moment toegegeven aan het gevoel van eenzaamheid [..]."
- Goethe, “Faust”
pi_221171088
quote:

Nee joh, zo kom je niet over. Ik lees juist dat je even wil sparren en overwegingen/ standpunten en eventueel advies tot je neemt van anderen. Het Fok forum is een hele hoop diverse meningen en standpunten.
Ik lees tussen je woorden door dat je serieus een plek met je vriendin wil maken en jullie leven samen te leven. En het is helemaal prima als je er gewoon even niet uitkomt. Zoiets is een groot besluit/ verandering in ieders leven.
Je klinkt als een toffe vent die dingen van beide kanten bekijkt. Ik vind je niet egoistisch, je bent juist hier naar wat advies en standpunten aan het zoeken. Om je situatie helderder te krijgen. En te kijken hoe het kan werken.
Je bent eerlijk en open, in zo’n topic krijg je dan een honderd plus reakties. En iedereen heeft een bepaalde mening.
Probeer het misschien een beetje te filteren.
Ik denk dat jij en je vriendin een grote kans van slagen hebben. Jullie zijn 3 jr samen en je vriendin wil ook graag een huis die van jullie samen is.
pi_221171219
Denk dat haar ouders ook de groostse dwarsliggers zijn hier, je vriendin klinkt nog best redelijk en bereid tot gesprek, maar bij haar ouders is het gewoon hun way or the highway, en die hebben een veto recht op alle levenskeuzes van je vriendin
  dinsdag 30 juni 2026 @ 22:39:52 #214
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_221200936
pi_221259541
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 13:59 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Nee ze heeft zich niet vastgelegd op een vrijgezellenleven. Maar ze kan niet zomaar de stappen zetten die jij wil. En al helemaal niet als ze daardoor ook nog het risico loopt om haar cliënten kwijt te raken door de afstand. Dan is ze haar huis en werk (en dus jarenlange passie) ook kwijt.

Jawel, dat kan natuurlijk best wel.
Als ze gewoon vertrouwen heeft in de relatie, en een normale baan gaat zoeken.
Vakman pur sang
pi_221269794
Ik blijf de situatie lastig vinden.

De afgelopen twee weken heb ik even afstand genomen van het zoeken naar huizen en ik wil dat voorlopig ook nog niet oppakken. Het is te onduidelijk wat we willen / kunnen.

M'n vriendin is ondertussen nog wel aan het kijken en kwam ook weer met wat huizen aan die totaal niet zouden kunnen qua afstand, maar wel het type huis dat ik leuk vind. Ik ben er bewust niet echt op ingegaan om te voorkomen dat ik er enthousiast over wordt.

We hebben het wel nog gehad over het zoekgebied. Haar wijk en omliggende wijken kunnen, evenals mijn huidige woonplaats. Daarnaast ook nog wat kleinere steden rondom mijn woonplaats die ze acceptabel vindt.

Ik kan alleen de redenatie niet volgen en ben daarom bang om daar te kijken en vervolgens op het laatste moment toch weer teruggeroepen te worden. Die afstand is qua reistijd voor haar namelijk gelijk aan het eerdere huis, met als uitzondering dat dit met het OV kan ipv met de auto. Maar nog steeds zal dat betekenen dat ze iets moet huren en reiskosten en reistijd heeft. Dus precies de argumenten waarom het andere niet kon.

Qua ligging ligt mijn huis qua reistijd precies tussen mijn werk en haar huis/werk. Voor beide is het nu 45min. Daarnaast geeft ze nog een dag per week les in mijn woonplaats. Eigenlijk is mijn woonplaats het meest ideaal, maar hier zijn de prijzen 20% hoger en gaat het gewoon niet lukken qua wensen. Zeker niet iets met een aparte ruimte voor haar lessen. Dan kunnen we beter voorlopig in mijn huis wonen.

In dat geval zit je echter nog steeds met het feit dat zij wat moet huren voor de lessen, reistijd heeft (maar geen kosten, want dit doet ze op de fiets). Daarnaast is het mijn huis en niet iets van ons beiden, dat is minder leuk voor haar. Verder geeft ze dan zekerheid op door haar huis te verkopen en daarmee de mogelijkheid om eventueel ooit zelf wat te kunnen kopen, want die familiehypotheek zal niet nog eens lukken. Al is dit eigenlijk in alle gevallen van samenwonen zo.

Dan blijft voorlopig verder latten over. Alleen heeft zij dus steeds meer moeite met het heen en weer pendelen, wat voornamelijk bij haar neerkomt. Vanochtend had ze hier ook gewoon weinig te doen omdat al haar spullen in haar eigen huis zijn. Plus 5x per week hetzelfde heen en weer fietsen is ook niet leuk. Ik ga voor nu proberen om wat vaker naar haar huis te gaan, echter is het doordeweeks gewoon lastig voor mij. Dat is 3 uur reizen naast 8 uur werken + 1 uur pauze is 12 uur/dag van huis, minimaal. Bovendien kom ik doordeweeks in een huis thuis waar de lessen bezig zijn en dan voel ik me ook niet echt op m'n gemak na een dag werken.
  Spellchecker dinsdag 7 juli 2026 @ 23:06:25 #217
197773 crew  maily
pi_221270122
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 22:39 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

De afgelopen twee weken heb ik even afstand genomen van het zoeken naar huizen en ik wil dat voorlopig ook nog niet oppakken. Het is te onduidelijk wat we willen / kunnen.

M'n vriendin is ondertussen nog wel aan het kijken en kwam ook weer met wat huizen aan die totaal niet zouden kunnen qua afstand, maar wel het type huis dat ik leuk vind. Ik ben er bewust niet echt op ingegaan om te voorkomen dat ik er enthousiast over wordt.

We hebben het wel nog gehad over het zoekgebied. Haar wijk en omliggende wijken kunnen, evenals mijn huidige woonplaats. Daarnaast ook nog wat kleinere steden rondom mijn woonplaats die ze acceptabel vindt.

Ik kan alleen de redenatie niet volgen en ben daarom bang om daar te kijken en vervolgens op het laatste moment toch weer teruggeroepen te worden. Die afstand is qua reistijd voor haar namelijk gelijk aan het eerdere huis, met als uitzondering dat dit met het OV kan ipv met de auto. Maar nog steeds zal dat betekenen dat ze iets moet huren en reiskosten en reistijd heeft. Dus precies de argumenten waarom het andere niet kon.

Qua ligging ligt mijn huis qua reistijd precies tussen mijn werk en haar huis/werk. Voor beide is het nu 45min. Daarnaast geeft ze nog een dag per week les in mijn woonplaats. Eigenlijk is mijn woonplaats het meest ideaal, maar hier zijn de prijzen 20% hoger en gaat het gewoon niet lukken qua wensen. Zeker niet iets met een aparte ruimte voor haar lessen. Dan kunnen we beter voorlopig in mijn huis wonen.

In dat geval zit je echter nog steeds met het feit dat zij wat moet huren voor de lessen, reistijd heeft (maar geen kosten, want dit doet ze op de fiets). Daarnaast is het mijn huis en niet iets van ons beiden, dat is minder leuk voor haar. Verder geeft ze dan zekerheid op door haar huis te verkopen en daarmee de mogelijkheid om eventueel ooit zelf wat te kunnen kopen, want die familiehypotheek zal niet nog eens lukken. Al is dit eigenlijk in alle gevallen van samenwonen zo.

Dan blijft voorlopig verder latten over. Alleen heeft zij dus steeds meer moeite met het heen en weer pendelen, wat voornamelijk bij haar neerkomt. Vanochtend had ze hier ook gewoon weinig te doen omdat al haar spullen in haar eigen huis zijn. Plus 5x per week hetzelfde heen en weer fietsen is ook niet leuk. Ik ga voor nu proberen om wat vaker naar haar huis te gaan, echter is het doordeweeks gewoon lastig voor mij. Dat is 3 uur reizen naast 8 uur werken + 1 uur pauze is 12 uur/dag van huis, minimaal. Bovendien kom ik doordeweeks in een huis thuis waar de lessen bezig zijn en dan voel ik me ook niet echt op m'n gemak na een dag werken.
Het blijft geven en nemen.
pi_221270182
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 23:06 schreef maily het volgende:

[..]
Het blijft geven en nemen.
Dat is het sowieso in een relatie, maar wat bedoel je daar concreet mee? Dat ik niet genoeg bereid ben om wat toe te geven? Wat zou jouw vooestel dan zijn?
  Spellchecker dinsdag 7 juli 2026 @ 23:12:30 #219
197773 crew  maily
pi_221270194
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 23:11 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
Dat is het sowieso in een relatie, maar wat bedoel je daar concreet mee? Dat ik niet genoeg bereid ben om wat toe te geven? Wat zou jouw vooestel dan zijn?
Dat geldt voor jullie allebei.
Jullie hebben allebei je voorkeuren voor een woonplaats/huis/baan etc ...

En ergens in het midden ligt dan latten.
pi_221270412
quote:

Vervelend dat het niet wil lukken en jammer dat jullie er niet uitkomen.
pi_221271647
quote:

M'n vriendin is ondertussen nog wel aan het kijken en kwam ook weer met wat huizen aan die totaal niet zouden kunnen qua afstand, maar wel het type huis dat ik leuk vind.
Zijn dat huizen die overeenkomen qua afstand met het eerdere huis wat jullie samen bijna hadden gekocht? Anders zou je tegen haar kunnen zeggen dat dit huizen zijn die overeenkomen met dat eerdere huis qua afstand en dat ze dat toen niet wilde.

Dan is er in ieder geval een opening om dieper op de dingen in te gaan.
Het lijkt erop dat je vriendin een twijfelaar is en ze wellicht terugkomt op eerdere gedachtes van haar (misschien spijt over eerdere beslissing).
Dan is het goed erover te praten. Door in te gaan op akties van nu, zoals die huizen waar ze nu mee komt.
Niet op een verontwaardigde manier. Meer in de trent van: hoe komt het dat ze met deze huizen geen moeite heeft?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')