abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221155687
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 14:07 schreef Koekoekmakto het volgende:
Uitruilen, wisselgeld of compromis zijn ook allemaal iets anders. En dat hoeft idd niet toxisch te zijn.
Dat is een onredelijke uitruil, bovenmatig veel wisselgeld eisen of een opgedrongen compromis.

Onze belangen, mijn belangen............

En bij tijd over, eventueel jouw belangen.😉
Is dit een reactie op mijn post of op die van iemand anders? Ik heb namelijk geen idee wat de betekenis is van wat je hier hebt geschreven
  vrijdag 26 juni 2026 @ 14:21:08 #102
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221155752
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 14:15 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Is dit een reactie op mijn post of op die van iemand anders? Ik heb namelijk geen idee wat de betekenis is van wat je hier hebt geschreven
Meer globaal. Was een reactie op die van jullie twee ervoor. Wilde verschillende vormen voor het bereiken van overeenstemming proberen te beschrijven.

Ook voor mezelf. Vul gerust aan allemaal.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
  vrijdag 26 juni 2026 @ 14:21:37 #103
33189 RM-rf
1/998001
pi_221155757
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 13:42 schreef MultiBanaan het volgende:
Wat is er precies toxisch aan, dat je alletwee water bij de wijn doet in een relatie?
leterlijk de zin "als hij haar steunt bij haar passie en zijn woonwens erop aanpast moet zij hem wel die verre reis laten maken"

er is niks "water bij de wijn doen" om je partner niet te verbieden haar eigen keuze voor muziek verder na te volgen...
dat is haar eigen vrije keuze en als je daarmee niet kan leven dat dat haar keuze is, kun je gewoon geen relatie hebben.

verder, het is helemaal niet "zijn woonwens", maar als je in een relatie kiest om een gezamelijke woning te betrekken is dat een gezamelijke keuze.

Sorry, maar een partner die daarmee 'spelletjes' gaat spelen en vooral het argument "dat zij nu ergens mee moest instemmen", omdat hij zogenaamd iets voor haar gedaan had, omdat hij toestond een eigen keuze die ze altijd al gedaan heeft niet op te geven... is gewoon klassiek toxisch-partner-gedrag.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_221156106
Even een correctie: de muziekles is niet haar hobby. Het is haar beroep. Dat ze er weinig mee verdient en dat conservatorium geen eis is om muziekles te mogen geven doet er niks aan af dat dit ook gewoon een vak is en geen hobby.
pi_221156475
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 14:21 schreef RM-rf het volgende:

[..]
leterlijk de zin "als hij haar steunt bij haar passie en zijn woonwens erop aanpast moet zij hem wel die verre reis laten maken"

er is niks "water bij de wijn doen" om je partner niet te verbieden haar eigen keuze voor muziek verder na te volgen...
dat is haar eigen vrije keuze en als je daarmee niet kan leven dat dat haar keuze is, kun je gewoon geen relatie hebben.

verder, het is helemaal niet "zijn woonwens", maar als je in een relatie kiest om een gezamelijke woning te betrekken is dat een gezamelijke keuze.

Sorry, maar een partner die daarmee 'spelletjes' gaat spelen en vooral het argument "dat zij nu ergens mee moest instemmen", omdat hij zogenaamd iets voor haar gedaan had, omdat hij toestond een eigen keuze die ze altijd al gedaan heeft niet op te geven... is gewoon klassiek toxisch-partner-gedrag.
Hij verbied haar ook helemaal niet om haar muziekcarriere te laten vervolgen, maar je zit met zijn tweeën in een relatie, en je moet keuzes maken waar je alletwee gelukkig bent, halfway happy zoals ze dat zo mooi in de serie Stranger Things zeiden. Het is gewoon een mogelijk ongelukkige effect als er bepaalde keuzes worden gemaakt. Je zet het nu neer alsof hij actief haar carriere aan het saboteren is
Je kan het ook omdraaien, als zij de kaart speelt "als we verhuizen naar een ander gebied waar ik mijn muziekcarriere mogelijk niet kan vervolgen (is geen zekerheid trouwens, dat dat niet zou kunnen), dan hou je niet van me", dan is dat wat mij betreft juist toxische spelletjes spelen
pi_221156688
Ik denk dat jullie allebei normale wensen en voorkeuren hebben.
Het past alleen niet (makkelijk) bij elkaar. :)

Zoals in Kopen Zonder Kijken: consessies doen. Iemand moet het doen. :Y

Wat betreft samenwonen is dat ook met normale banen, normale tijden en gemiddeld inkomen al een ding. Stel je komt allebei uit een andere provincie…. Eentje doet dan automatisch consessies. Want in principe wil je allebei op een andere plek zitten. Maar eentje past zich dan aan, anders kom je er niet uit.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 16:27:55 #107
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_221156920
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 15:57 schreef Pisces29 het volgende:
Maar eentje past zich dan aan, anders kom je er niet uit.
Degene die het meest hunkert naar het lichaam van de ander past zich vaak aan, in de praktijk.
pindazakje
pi_221159778
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 11:49 schreef capricia het volgende:
Lees ik goed dat je haar overwaarde ook nodig hebt voor jouw droomhuis, en dat zij helemaal niet zo warm loopt voor jouw droomhuis?
The plot thickens... :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_221160510
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 16:27 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Degene die het meest hunkert naar het lichaam van de ander past zich vaak aan, in de praktijk.
Projectie much?
pi_221162960
Het lukt nu even niet om in detail op alles te reageren. Maar wat nuances:

Afgelopen week was een bijzonder ongelukkige week, waar het huis samenkwam met een extra avondles van haar en dit weekend beide weekenddagen extra les geeft. Vorig weekend en komend weekend ook al, waardoor er veel bij mij terecht komt.

Over het huis: na 3 jaar semi-latten, willen we beide graag samen een stap maken. Gewoon bij elkaar zijn, niet het gedoe van alle zooi meenemen elke keer, iets dat we samen kunnen opbouwen. M'n vriendin wil dit ook vooral omdat ze veel heen en weer fietst, 2x per dag 45 min 4 dagen per week.

Ik ben al langer aan het kijken naar een (vrijstaand) huis. Zij heeft net drie jaar geleden met moeite een leuk apartment kunnen komen dat helemaal opgeknapt moest worden. Hiervoor huurde ze een piepklein studiootje. Voor haar is de situatie van een vrijstaand huis iets dat een paar jaar terug compleet niet aan de orde was. Ik daarentegen ben er al langer mee bezig en heb een beetje een ideaal beeld gevormd.

We zijn al een tijdje samen aan het kijken. Tot nu toe veel mooie huizen gezien, maar er was altijd wat. Net te klein, drukke weg, omgeving niet gezellig. Dit huis zagen we en we zijn voor de lol even langs gefietst. We vonden het beide heel mooi, het voldeed eigenlijk aan alles, maar de conclusie was dat het wel afgelegen en te ver was. Voor mij 1:15 van werk, voor haar 45 min. En misschien het grootste punt: met de auto ipv met de fiets.

In de week erna betrapten we elkaar er een paar op dat we toch op funda naar het huis zaten te kijken. Ze was ook helemaal enthousiast geworden en zij heeft nota bene de bezichtigingsafspraak gemaakt.

Dit heeft ze op een gegeven aan haar ouders verteld en die hingen gelijk aan de telefoon. Totaal heeft ze 4x gebeld, een uur of 3 totaal. Eerst ging ze tegen haar ouders in, maar aan het eind stond ze aan hun kant. Toen ging de bezichtiging niet door met het argument van de leerlingen, omdat we in haar huidige buurt moeten blijven.

Dat is het moment dat er bij mij wat knapte en ik twijfelde of ik dit nog wel wil. Daarvoor heb ik nooit twijfels gehad. In haar buurt wonen wordt lastig met onze/mijn wensen. Bovendien is dat voor mij ook 2x 1:30 naar werk, langer dan dat 'droomhuis'. Dan ben ik elke dag 12 uur van huis, terwijl zij 3-4 uurtjes lesgeeft. Dat gaat wat mij betreft gewoon niet.

Haar ouders vinden dat ik gewoon een kantoorbaan heb en dat overal wel kan doen en vinden haar muziekcarriere bijzonder, ze heeft er hard voor gewerkt, etc. Haar familie heeft geholpen met het kopen van haar huis, instrument en vroeger heel Europa doorgecrossed. Dat vind ik persoonlijk geen eerlijk argument om mijn wensen maar helemaal aan de kant te schuiven. Bovendien werk ik in een bepaalde sector die op enkele plekken in NL vrij geconcentreerd zit. Ik heb ook hard gestudeerd en gewerkt om te komen waar ik ben en daar ook veel voor gelaten. O.a. enkele jaren 60 uur per week en niet altijd vanuit NL gewerkt.

Qua vakanties komen we er wel redelijk uit. Ik heb dit jaar al een fietsvakantie van een week gedaan en we gaan in Europa redelijk goedkoop op vakantie, maar wel actief. Voor mij is het wel eens een beetje frustrerend dat we qua keuzes beperkt worden door budget. We hebben beide een redelijk sobere levensstijl, we doen bijna alles op de fiets, kopen alleen als we iets nodig hebben. Hier hebben we elkaar juist goed gevonden. Het enige waar ik wel geld aan uit wil geven is een mooi huis en leuke vakanties.
pi_221163103
Je vriendin wordt en laat zich ook flink manipuleren door haar ouders. Dus bij elke beslissing die je voor jullie wil maken, krijg je haar ouders er gratis bij, waar je ook nog even mee moet overleggen. De vraag is natuurlijk of je dat wel prima vind of niet, dat het altijd drie tegen een is. Persoonlijk zou ik daar geen trek in hebben, maar ja, ik weet niet hoe ze eruit ziet natuurlijk. Als het echt een lekker ding is, dan snap ik het natuurlijk ook wel weer
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 12:54:54 #112
441859 crew  Lenny77
pi_221163173
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 12:42 schreef MultiBanaan het volgende:
Je vriendin wordt en laat zich ook flink manipuleren door haar ouders. Dus bij elke beslissing die je voor jullie wil maken, krijg je haar ouders er gratis bij, waar je ook nog even mee moet overleggen. De vraag is natuurlijk of je dat wel prima vind of niet, dat het altijd drie tegen een is. Persoonlijk zou ik daar geen trek in hebben, maar ja, ik weet niet hoe ze eruit ziet natuurlijk. Als het echt een lekker ding is, dan snap ik het natuurlijk ook wel weer
En hoe lang gaat dat 'lekker ding zijn' blijven helpen?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 12:59:47 #113
441859 crew  Lenny77
pi_221163270
1u15 VS 1u30 is natuurlijk maar 15 min.
Maar je zou ook iets meer de andere kant uit kunnen gaan. Zodat het voor jou iets minder dan een uur wordt en voor haar iets van 20 min. Dat rijden mensen nog wel met hun kinderen voor een goede muziekles.
Van haar huis en dat te verkopen: ik begrijp die ouders. Ze kan nooit meer iets kopen als de relatie klapt. Jij wel. Geen haar op mijn hoofd wat er aan zou denken om mijn huis te verkopen voor te gaan samen wonen. Desnoods verhuren maar nooit verkopen. Dat is de enige zekerheid die je hebt naar de toekomst en je oude dag toe.
En zij en die ouders hebben duidelijk erg veel geïnvesteerd in haar toekomst. Ik begrijp wel dat ze hier niet zo om staan te springen.
Het is allemaal leuk en aardig he, maar haar gok is een stuk groter dan die van jou en haar verlies krijgt ze niet meer goed gemaakt.
Daarmee wil ik niet zeggen dat jij al je wensen op moet bergen. Maar idd nadenken of dit wel een toekomst heeft.
Misschien zien die ouders de bui al hangen die jij (of zij ) nog niet ziet
pi_221163414
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 12:42 schreef MultiBanaan het volgende:
Hier zou ik ook geen trek in hebben. Iemand die bijna 40 is en nog zo’n relatie met de ouders heeft waarbij ze dusdanig bemoeien en je idd in een 3 tegen 1 komt.

Wel begrijp ik hoeveel ze voor haar carrière heeft opgegeven en ook het punt van haar huidige woning. :) Zeker als dit verbouwd is.
Aan de andere kant zijn er genoeg mensen die dit wel doen. Meer wel dan niet, denk ik.
Maar omdat jullie niet de jongste meer zijn, sta je er anders in. Iemand van 24 gaat wel die sprong in het diepe nemen en doet afstand van een huis met daarbij een risico. (En met een goed samenlevingscontract waarbij dit wordt meegenomen.)

Zei het al eerder: allebei hele duidelijke en prima wensen. Maar past dit samen?
pi_221163535
Dit is ook wel de reden waarom je eigenlijk binnen een aantal maanden wel aardig duidelijk moet hebben wat voor toekomstbeeld je date/partner ongeveer heeft. Vooral qua werk, kinderen, wonen, vakanties, sociaal leven, tijd samen, soort relatie, seksleven etc.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 13:23:31 #116
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221163552
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 12:59 schreef Lenny77 het volgende:
Maar je zou ook iets meer de andere kant uit kunnen gaan. Zodat het voor jou iets minder dan een uur wordt en voor haar iets van 20 min. Dat rijden mensen nog wel met hun kinderen voor een goede muziekles.
Van haar huis en dat te verkopen: ik begrijp die ouders. Ze kan nooit meer iets kopen als de relatie klapt. Jij wel. Geen haar op mijn hoofd wat er aan zou denken om mijn huis te verkopen voor te gaan samen wonen. Desnoods verhuren maar nooit verkopen. Dat is de enige zekerheid die je hebt naar de toekomst en je oude dag toe.
En zij en die ouders hebben duidelijk erg veel geïnvesteerd in haar toekomst. Ik begrijp wel dat ze hier niet zo om staan te springen.
Het is allemaal leuk en aardig he, maar haar gok is een stuk groter dan die van jou en haar verlies krijgt ze niet meer goed gemaakt.
Daarmee wil ik niet zeggen dat jij al je wensen op moet bergen. Maar idd nadenken of dit wel een toekomst heeft.
Als de relatie uitgaat is ze niet meteen een starter op de huizenmarkt geworden. Die overwaarde blijft gewoon van haar als ze hun huis weer zouden verkopen.
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 13:36:01 #117
441859 crew  Lenny77
pi_221163693
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 13:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Als de relatie uitgaat is ze niet meteen een starter op de huizenmarkt geworden. Die overwaarde blijft gewoon van haar als ze hun huis weer zouden verkopen.
Mja maar alles wordt steeds duurder he?
Ik deed het niet.
Mss idd omdat ik ook al wat ouder ben. Mijn huis is mijn 'pensioen'. Ik krijg nooit meer een lening.
pi_221163731
Haar zelfstandigheid is véél kwetsbaarder dan de zijne.
Als zij veel concessies doet en de relatie loopt stroef of stuk, dan is zij enorm de pineut. Hij niet.
Haar ouders zien dat vermoedelijk ook, en die zijn realistischer dan zij in het meewegen van de optie dat de relatie niet tot haar AOW-leeftijd gaat duren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_221163762
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 12:59 schreef Lenny77 het volgende:
Voor haar is dat zeker lastig. En ik vind dat ook belangrijk. Ik wil niet dat ze compleet afhankelijk wordt van mij.

Maar:
Dit is onafhankelijk van mij of mijn situatie. Dit zal ze met iedereen hebben.

Ze heeft nu een familiehypotheek kunnen krijgen en in de toekomst zal dat ivm pensioen van haar ouders niet meer mogelijk zijn of heel lastig. Ze houdt wel haar 150 a 200k overwaarde, maar dat is waarschijnlijk niet genoeg om iets te kunnen. Dan ben je aangewezen op particuliere huur of antikraak.

Verhuren is ook onaantrekkelijk tegenwoordig volgens mij. Wat mij betreft ook een optie hoor, ik hoef niet perse haar overwaarde beschikbaar te hebben voor een huis. Ik was voor de relatie ook gewoon zelf op zoek met alleen mijn overwaarde, vermogen en leencapaciteit.
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 13:50:43 #120
441859 crew  Lenny77
pi_221163777
quote:
3s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 13:38 schreef sigme het volgende:
Als zij veel concessies doet en de relatie loopt stroef of stuk, dan is zij enorm de pineut. Hij niet.
Haar ouders zien dat vermoedelijk ook, en die zijn realistischer dan zij in het meewegen van de optie dat de relatie niet tot haar AOW-leeftijd gaat duren.
Nou ja dit dus...
  zaterdag 27 juni 2026 @ 13:52:15 #121
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221163782
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 13:36 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Mja maar alles wordt steeds duurder he?
Ik deed het niet.
Mss idd omdat ik ook al wat ouder ben. Mijn huis is mijn 'pensioen'. Ik krijg nooit meer een lening.
Alles wordt inderdaad duurder dus het huis waar je al in woont ook. Dus dat blijft een contragewicht.

Geen idee hoe in België de hypotheek regels zijn. In NL is 49 zeker niet te oud.
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 13:52:47 #122
441859 crew  Lenny77
pi_221163784
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 13:47 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
Voor haar is dat zeker lastig. En ik vind dat ook belangrijk. Ik wil niet dat ze compleet afhankelijk wordt van mij.

Maar:
Dit is onafhankelijk van mij of mijn situatie. Dit zal ze met iedereen hebben.

Mja dan zal dit een les zijn om daar in het vervolg op te selecteren?

Nogmaals: jouw wensen en dromen zijn echt prima he! Je moet jezelf niet opofferen.
Maar zij zal enorm 'gekloot' zijn als de relatie moest klappen. Jij met jouw inkomen loopt weinig tot geen risico.
pi_221163786
quote:
Maar wat is dan de optie?

Betekent dat dat zij nooit met iemand samen een huis kan kopen en vast zit aan dit huis? Dus ofwel blijven latten ofwel ik moet bij haar inwonen!? Dat vind ik nogal een enorm beperkende voorwaarde voor een relatie.

Haar eerdere relaties / dates zijn overigens ook allemaal stukgelopen of niet gaan werken op het zzp-muziek vraagstuk.

Als je het zo bekijkt heeft ze zich misschien wel vastgelegd op een vrijgezellenleven. Dan gaan echter haar andere wensen als samenwonen en een gezin ook niet werken.

Uit sommige reacties krijg ik het gevoel dat mijn wensen onredelijk zijn, maar dit is toch wel enorm beperkend?
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 13:55:14 #124
441859 crew  Lenny77
pi_221163797
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 13:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Alles wordt inderdaad duurder dus het huis waar je al in woont ook. Dus dat blijft een contragewicht.

Geen idee hoe in België de hypotheek regels zijn. In NL is 49 zeker niet te oud.
Hier gaan de leningen meestal op 20/25 jaar. Ik hoop op pensioen te zijn voor ik 68 ben.
Wij betalen ook meteen alles he. Kapitaal en interest. Jullie maar een deel dacht ik?
  zaterdag 27 juni 2026 @ 13:57:34 #125
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221163810
quote:
Nee die ouders zijn lekker vooruitziend. De rest van haar leven voor een hongerloon werken/leven en in je eentje zonder pensioen in een goedkoop appartement blijven hangen. Wat hebben ze het goed met haar voor zeg.
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 13:59:23 #126
441859 crew  Lenny77
pi_221163820
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 13:53 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]

Betekent dat dat zij nooit met iemand samen een huis kan kopen en vast zit aan dit huis? Dus ofwel blijven latten ofwel ik moet bij haar inwonen!? Dat vind ik nogal een enorm beperkende voorwaarde voor een relatie.

Haar eerdere relaties / dates zijn overigens ook allemaal stukgelopen of niet gaan werken op het zzp-muziek vraagstuk.

Als je het zo bekijkt heeft ze zich misschien wel vastgelegd op een vrijgezellenleven. Dan gaan echter haar andere wensen als samenwonen en een gezin ook niet werken.

Uit sommige reacties krijg ik het gevoel dat mijn wensen onredelijk zijn, maar dit is toch wel enorm beperkend?
Nee ze heeft zich niet vastgelegd op een vrijgezellenleven. Maar ze kan niet zomaar de stappen zetten die jij wil. En al helemaal niet als ze daardoor ook nog het risico loopt om haar cliënten kwijt te raken door de afstand. Dan is ze haar huis en werk (en dus jarenlange passie) ook kwijt.

Als ik al iets van advies zou hebben: zoek een huis dichtbij genoeg zodat zij haar werk nog kan doen en jij ook winst maakt qua woon-werkverkeer.
Ze staat er duidelijk wel voor open. Alleen is jouw droomhuis qua omgeving nu niet haalbaar voor haar.
pi_221163833
Het is niet zo dat jouw wensen onredelijk zijn, maar meer dat ze haar hele ziel en zaligheid in haar muziekcarrière heeft zitten, en dat niet zomaar op het spel zet. Daar is wat voor te zeggen, alleen, dan moet je wel realistisch naar jezelf, elkaar en de relatie zijn. Ik zie eigenlijk als enige realistische optie hier dat jij gewoon voor jezelf een huis koopt, en zij gewoon in die van haar blijft wonen, en jullie dus niet fulltime gaan samenwonen
  zaterdag 27 juni 2026 @ 14:01:55 #128
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221163838
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 13:55 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Hier gaan de leningen meestal op 20/25 jaar. Ik hoop op pensioen te zijn voor ik 68 ben.
Wij betalen ook meteen alles he. Kapitaal en interest. Jullie maar een deel dacht ik?
Hier sluit je een lening voor 30 jaar af die je dan betaald en de rente betaal je over de looptijd. Maar of je tijdens de hypotheek met pensioen gaat maakt niet uit. Zo lang je de lasten maar kan betalen. Op een gegeven moment wordt leeftijd wel in je nadeel waar het gaat om overlijdensrisico waardoor je minder krijg of opslag moet betalen. Maar dat is bij haar nog bij lange na niet aan de orde.
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 14:05:20 #129
441859 crew  Lenny77
pi_221163858
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Hier sluit je een lening voor 30 jaar af die je dan betaald en de rente betaal je over de looptijd. Maar of je tijdens de hypotheek met pensioen gaat maakt niet uit. Zo lang je de lasten maar kan betalen. Op een gegeven moment wordt leeftijd wel in je nadeel waar het gaat om overlijdensrisico waardoor je minder krijg of opslag moet betalen. Maar dat is bij haar nog bij lange na niet aan de orde.
Hier wordt gekeken naar je pensioenleeftijd. Tegen dan moet je lening afbetaald zijn.
En dat begrijp ik ergens nog wel..
Betaal maar eens een grote som af als je pensioen tegen dan misschien nog maar 1500 euro is ofzo. Als je überhaupt nog iets krijgt..
pi_221163874
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 12:54 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
En hoe lang gaat dat 'lekker ding zijn' blijven helpen?
Dat is inderdaad de vraag
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 14:12:54 #131
236264 crew  capricia
pi_221163896
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:01 schreef MultiBanaan het volgende:
Het is niet zo dat jouw wensen onredelijk zijn, maar meer dat ze haar hele ziel en zaligheid in haar muziekcarrière heeft zitten, en dat niet zomaar op het spel zet. Daar is wat voor te zeggen, alleen, dan moet je wel realistisch naar jezelf, elkaar en de relatie zijn. Ik zie eigenlijk als enige realistische optie hier dat jij gewoon voor jezelf een huis koopt, en zij gewoon in die van haar blijft wonen, en jullie dus niet fulltime gaan samenwonen
Volgens mij kan hij zijn droomhuis niet betalen zonder haar overwaarde. Hij rekent namelijk haar geld ook mee.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 14:17:24 #132
236264 crew  capricia
pi_221163917
quote:

[..]

Je schrijft op de eerste pagina dat er ook woningen in haar omgeving te koop staan, maar dat die voor jou geen optie zijn.
- Goethe, “Faust”
pi_221163921
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 13:59 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Als ik al iets van advies zou hebben: zoek een huis dichtbij genoeg zodat zij haar werk nog kan doen en jij ook winst maakt qua woon-werkverkeer.
Ze staat er duidelijk wel voor open. Alleen is jouw droomhuis qua omgeving nu niet haalbaar voor haar.
Hier ben ik het mee eens
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 14:21:29 #134
236264 crew  capricia
pi_221163942
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 13:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee die ouders zijn lekker vooruitziend. De rest van haar leven voor een hongerloon werken/leven en in je eentje zonder pensioen in een goedkoop appartement blijven hangen. Wat hebben ze het goed met haar voor zeg.
Ze heeft gewoon sinds drie jaar een koopwoning met anderhalf a twee ton overwaarde, schrijft TS. En kan zichzelf prima onderhouden.

Vind het een beetje denigrerend overkomen om te doen of ze maar in een goedkoop appartementje blijft hangen.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 27 juni 2026 @ 14:21:50 #135
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221163948
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:05 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Hier wordt gekeken naar je pensioenleeftijd. Tegen dan moet je lening afbetaald zijn.
En dat begrijp ik ergens nog wel..
Betaal maar eens een grote som af als je pensioen tegen dan misschien nog maar 1500 euro is ofzo. Als je überhaupt nog iets krijgt..
Ik ben 42 heb pas nog een nieuw huis gekocht en mijn hypotheek is uiterlijk pas klaar als ik 72 ben waar mijn pensioenleeftijd op 68-69 wordt geschat. Maar het is lineair dus iedere maand betaal ik steeds een beetje minder. En hoogstwaarschijnlijk ga ik de tijd bekorten met extra aflossing tussentijds, dus dan ontloop ik ook nog rentekosten. Dus dat is allemaal prima beheersbaar.

In België zou dat blijkbaar niet kunnen. Dat klinkt tamelijk star.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 14:25:49 #136
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221163969
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:21 schreef capricia het volgende:

[..]
Ze heeft gewoon sinds drie jaar een koopwoning met anderhalf a twee ton overwaarde, schrijft TS. En kan zichzelf prima onderhouden.

Vind het een beetje denigrerend overkomen om te doen of ze maar in een goedkoop appartementje blijft hangen.
Nouja de meeste mensen willen graag samenwonen en in een mooie ruime woning zitten. Zijzelf ook blijkbaar. Dat vergt keuzes, maar haar ouders houden blijkbaar liever veilig vast aan een verder karig bestaan.
pi_221164015
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:21 schreef capricia het volgende:

[..]

Heb het idee dat haar ouders dat ook voor haar gefinancierd hebben, of ze moet hiervoor op de Zuidas hebben gewerkt ofzo, anders komt het allemaal echt niet uit, een hypotheek met 15-20 uur per week werken. Dus ik begrijp de houding van haar ouders ergens wel, maar ik vind het gewoon geen gezonde ouder-kind relatie, je ontneemt je kind zo toch een bepaalde zelfstandigheid. Die zitten diep in de sunken cost fallacy, maar Hun dochter is intussen gewoon wel 40+
  zaterdag 27 juni 2026 @ 14:30:12 #138
33189 RM-rf
1/998001
pi_221164025
quote:

waarom denk je dat en welke reacties geven je dat gevoel?

Je 'wensen en dromen' zijn gewoon van jou en niemand kan je dat ontzeggen...
Ik lees in dit topic echter ook niemand die zegt dat JIJ die dromen en wensen _niet_ zou mogen hebben, als je die woning als droom hebt, en je die zelf kunt financieren, vooal doen en veel geluk ermee!

Het is echter wat anders of je partner daarin moet meegaan, vooral wat je van haar vraagt...
je kunt nl. die woning zelf niet kopen, maar hebt een enorm bedrag van haar nodig, de overwaarde in haar woning die ze moet opgeven.

Tegelijkertijd weet je zelf ook dondersgoed dat als je jouw droom-woning koopt, dat voor haar betekent dat ze haar paktijk om muziekles te geven zal moeten opgeven, omdat dat helemaal niet meer kostendekkend is, en sterk afhankelijk van een klantenkring en doelgroep in een buurt met relatief rijkere bewoners Die eerder kinderen op muzieklessen wilen en een priveleraar kunnen betalen, die vind je op een dorp toch minder, of andere instrumenten, minder piano/viool, maar vaker trompet/tuba voor het fanfareorkest van de lokale muziekvereniging, die echter ook eerder binnen de vereniging oefenen en geen priveles nemen

Op dit moment is haar eigen woning nog haar les-ruimte en dus zou ze als ze die woning niet meer heeft een lesruimte in diezelfde buurt moeten huren (waar ook haar klantenkring en doelgroep zit), terwijl ze ook flinke reiskosten erbij krijgt; je geeft ook aan dat met een auto daarvoor erbij, ze niet uit de kosten komt met wat die muzieklessen haar nu opleveren ...

Eerlijk gezegd lijkt me de keuze voor haar gewoon uit puur logische redenen klaar: Doe dit niet meid, wat je wordt volledig afhankelijk van je partner, en je verliest je eigen inkomen...
Het is voor gewoon een loose-all situatie... de enige grond zou 'liefde voor de partner' zijn, maar laten we eerlijk zijn, een 40-jarige die al vaker ook heeft gezien dat relaties ook kunnen stuklopen, neemt wel een onrealistische gok enkel erop te 'hopen' dat deze relatie die toevallig perfecte is en nooit stuk kan lopen.

Wat ik wel raar vind, is dat jij zo weinig inlevensvermogen hebt in je partner, om dat ook niet zelf te zien, juist ook omdat je heel exact kunt aangeven wat de argumenten zijn voor haar om nee te zeggen, en die argumenten gewoonweg ook enorm logisch zijn, als je dat objectief vanuit haar situatie bekijkt (of bv het standpunt van haar ouders bekijkt, die uiteindelijk die overwaarde van haar woning gefinancierd hebben en dus imho terecht enige zorgen hebben dat ze dat zo makkelijk op zou geven);

Inderdaad is het zeer goed mogelijk dat dit iets is dat deels ook gekomen is door haar leven tot nog toe, ze is veertig en heeft al eerdere relaties ook zien mislopen en is vermoedelijk niet gericht op het idee een vaste relatie te ebben die als centrum van haar leven geld...
enkel, je bent een beetje op één zijde blind als je niet zet dat wat voor haar daarin geld, evengoed voor jou geld... ook jij hebt vermoedelijk eerdere relaties gehad die misgelopen zijn en hebt een levensinstelling ontwikkeld die vermoedelijk anders is dan van iemand die gewend is aan een stabiele relatie, waarin je voortdurend ook rekening leert houden met je partner en je niet zozeer richt enkel op je eigen wensen en dromen, waarin je gezamelijke wensen en dromen ontwikkeld die je deelt en niet tegen elkaar uitspeelt.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 14:30:58 #139
236264 crew  capricia
pi_221164038
quote:

[..]

Weet je, je vraagt van haar een heel grote stap. Als je echt samen verder wil gaan met haar, en haar enige mate van zekerheid wil geven waardoor ze deze sprong wel durft te maken, zou je haar ten huwelijk kunnen vragen.

Als ik zelf een prima woning heb met anderhalf/ twee ton overwaarde, zou ik dat ook niet zomaar opgeven en financieel de onderliggende partij willen worden. Terwijl ze het nu gewoon prima voor elkaar heeft.

Als je dat niet van plan bent, haar ten huwelijk vragen, zou ik de boot ook afhouden. Want hoe serieus heb je het dan met jullie gezamenlijke toekomst voor?
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 27 juni 2026 @ 14:33:49 #140
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221164062
Overigens vind ik het ook een vergaande conclusie hebben dat ze ineens haar carrière zou moeten opgeven. Rijkelui met kinderen die muziekles krijgen heb je ook overal in Nederland.

Het kan natuurlijk betekenen dat ze een nieuwe klantenkring moet opbouwen en misschien een tijdje een ander baantje erbij zou moeten hebben. Maar ze heeft natuurlijk ook gewoon ervaring opgedaan en goede referenties, dus dat zal ook wel weer lukken.
pi_221164067
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:33 schreef Hexagon het volgende:
Overigens vind ik het ook een vergaande conclusie hebben dat ze ineens haar carrière zou moeten opgeven. Rijkelui met kinderen die muziekles krijgen heb je ook overal in Nederland.

Het kan natuurlijk betekenen dat ze een nieuwe klantenkring moet opbouwen en misschien een tijdje een ander baantje erbij zou moeten hebben. Maar ze heeft natuurlijk ook gewoon ervaring opgedaan en goede referenties, dus dat zal ook wel weer lukken.
Ik kreeg vroeger pianoles aan huis.
Kan TS geen auto voor zijn vriendin kopen, dan rijdt ze naar alle klanten. :D
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 14:36:38 #142
236264 crew  capricia
pi_221164078
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:29 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Heb het idee dat haar ouders dat ook voor haar gefinancierd hebben, of ze moet hiervoor op de Zuidas hebben gewerkt ofzo, anders komt het allemaal echt niet uit, een hypotheek met 15-20 uur per week werken. Dus ik begrijp de houding van haar ouders ergens wel, maar ik vind het gewoon geen gezonde ouder-kind relatie, je ontneemt je kind zo toch een bepaalde zelfstandigheid. Die zitten diep in de sunken cost fallacy, maar Hun dochter is intussen gewoon wel 40+
Daarom zou hij haar gewoon ten huwelijk moeten vragen, als hij serieus is over hun toekomst. Dan stapt ze lekker ouderwets over van haar familie naar hem. :D zoals vroeger ook de norm was.

Hij moet gewoon zijn commitment duidelijk maken, naar haar en haar familie.

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 27-06-2026 14:43:11 ]
- Goethe, “Faust”
  Moderator zaterdag 27 juni 2026 @ 14:38:15 #143
236264 crew  capricia
pi_221164088
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:34 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Nee. Ze fietsen graag.
quote:
Het enige waar ik wel geld aan uit wil geven is een mooi huis en leuke vakanties.
- Goethe, “Faust”
pi_221164659
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:30 schreef RM-rf het volgende:

[..]
waarom denk je dat en welke reacties geven je dat gevoel?

Je 'wensen en dromen' zijn gewoon van jou en niemand kan je dat ontzeggen...
Ik lees in dit topic echter ook niemand die zegt dat JIJ die dromen en wensen _niet_ zou mogen hebben, als je die woning als droom hebt, en je die zelf kunt financieren, vooal doen en veel geluk ermee!

Het is echter wat anders of je partner daarin moet meegaan, vooral wat je van haar vraagt...
je kunt nl. die woning zelf niet kopen, maar hebt een enorm bedrag van haar nodig, de overwaarde in haar woning die ze moet opgeven.
Het gaat me niet perse om die woning. Ik wil ook prima een iets goedkopere woning kopen die ik wel zelf kan financieren en betalen.

We waren ook sniet bezig om een woning voor mij te kopen, zij wil ook graag samenwonen. We waren dus met om samen en woning te kopen en dan is het niet zo vreemd om beide eigen middelen in te brengen toch?

quote:
Tegelijkertijd weet je zelf ook dondersgoed dat als je jouw droom-woning koopt, dat voor haar betekent dat ze haar paktijk om muziekles te geven zal moeten opgeven, omdat dat helemaal niet meer kostendekkend is, en sterk afhankelijk van een klantenkring en doelgroep in een buurt met relatief rijkere bewoners Die eerder kinderen op muzieklessen wilen en een priveleraar kunnen betalen, die vind je op een dorp toch minder, of andere instrumenten, minder piano/viool, maar vaker trompet/tuba voor het fanfareorkest van de lokale muziekvereniging, die echter ook eerder binnen de vereniging oefenen en geen priveles nemen

Op dit moment is haar eigen woning nog haar les-ruimte en dus zou ze als ze die woning niet meer heeft een lesruimte in diezelfde buurt moeten huren (waar ook haar klantenkring en doelgroep zit), terwijl ze ook flinke reiskosten erbij krijgt; je geeft ook aan dat met een auto daarvoor erbij, ze niet uit de kosten komt met wat die muzieklessen haar nu opleveren ...
Klopt, dit is inderdaad het dillema. Financieel kan het wel, ee kunnen een auto voor haar kopen en ze kan een ruimte huren, alleen is ze dan relatief veel tijd kwijt en houd er weinig aan over. Dan voelt het voor haar meer een hobby dan een succesvolle carierre en daar kan ik helemaal inkomen, dat is niet leuk.

quote:
Eerlijk gezegd lijkt me de keuze voor haar gewoon uit puur logische redenen klaar: Doe dit niet meid, wat je wordt volledig afhankelijk van je partner, en je verliest je eigen inkomen...
Het is voor gewoon een loose-all situatie... de enige grond zou 'liefde voor de partner' zijn, maar laten we eerlijk zijn, een 40-jarige die al vaker ook heeft gezien dat relaties ook kunnen stuklopen, neemt wel een onrealistische gok enkel erop te 'hopen' dat deze relatie die toevallig perfecte is en nooit stuk kan lopen.

Wat ik wel raar vind, is dat jij zo weinig inlevensvermogen hebt in je partner, om dat ook niet zelf te zien, juist ook omdat je heel exact kunt aangeven wat de argumenten zijn voor haar om nee te zeggen, en die argumenten gewoonweg ook enorm logisch zijn, als je dat objectief vanuit haar situatie bekijkt (of bv het standpunt van haar ouders bekijkt, die uiteindelijk die overwaarde van haar woning gefinancierd hebben en dus imho terecht enige zorgen hebben dat ze dat zo makkelijk op zou geven);
Ik snap de argumenten over afhankelijkheid die hier gegeven worden helemaal en kan me daar goed in inleven. Echter zijn dit niet haar argumenten of haar ouders argumenten. Zij wil ook graag samenwonen en is klaar met latten. Haar ouders hebben ook meerdere keren gevraagd wanneer we nu eens samen gaan wonen. Ze komt bijna dagelijks met funda-huizen aan.

Dus objectief is dat argument van afhankelijkheid heel reeel en snap ik dat, maar dat is niet haar argument en wellicht kom ik daarom over alsof ik me niet kan inleven.

Als zij zou zeggen: ik wil mijn huis aanhouden, dat is mijn lesruimte, pensioenvoorziening en mijn onafhankelijkheid, dan snap ik dat, zou ik dat respecteren en niet willen bestrijden met argumenten van mijn kant.

Als dan de opties zijn: bij haar wonen of blijven latten, dan moeten we het daar over hebben. Maar dat is het uitgangspunt helemaal niet. Zij en vooral haar ouders willen dat we samen een woning vinden bij haar in de buurt, zodat de leerlingen makkelijk kunnen langskomen. Inderdaad het type dat je omschrijft, grachtengordel elite, cultureel ontwikkeld, in dure huizen, maar wel op een (bak)fiets. Om het maar even helemaal plat te slaan.
quote:
Inderdaad is het zeer goed mogelijk dat dit iets is dat deels ook gekomen is door haar leven tot nog toe, ze is veertig en heeft al eerdere relaties ook zien mislopen en is vermoedelijk niet gericht op het idee een vaste relatie te ebben die als centrum van haar leven geld...
enkel, je bent een beetje op één zijde blind als je niet zet dat wat voor haar daarin geld, evengoed voor jou geld... ook jij hebt vermoedelijk eerdere relaties gehad die misgelopen zijn en hebt een levensinstelling ontwikkeld die vermoedelijk anders is dan van iemand die gewend is aan een stabiele relatie, waarin je voortdurend ook rekening leert houden met je partner en je niet zozeer richt enkel op je eigen wensen en dromen, waarin je gezamelijke wensen en dromen ontwikkeld die je deelt en niet tegen elkaar uitspeelt.
Voor mij is het mijn eerste echte relatie. Ik probeer me zo veel mogelijk aan te passen, maar ga me ook niet helemaal aanpassen. Ik heb ook mijn eigen leven. Het punt van wonen is het eerste punt waar ik echt geen raad mee weet en niet direct een uitweg in zie. De rest zijn we allemaal op een natuurlijke manier uitgekomen, uberhaupt zonder echte discussies of moeilijke gesprekken, maar gewoon door fleibiliteit en inleving van beide kanten. Het is nu puur het wonen wat moeilijk is.
pi_221164696
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:33 schreef Hexagon het volgende:

Dat baantje erbij zou echt een no-go zijn voor haar ouders.

Elders iets opbouwen kan zeker. Dan zal ze haar huidige leerlingen moeten aanhouden, clusteren en wat huren. We zouden prima een auto er bij kunnen nemen. Dan levert het tijdelijk wat minder op en moet ze werken aan een nieuwe klantenkring in een nieuwe buurt. Ik dacht ook dat dit ons uitgangspunt was. Een van de wensen voor het huis was ook een (enigszins) gescheiden ruimte voor lessen, zodat ik niet s avonds met leerlingen in de woonkamer zit. Maar dat is veranderd na de gesprekken met haar ouders.

Haar ouders zijn hierin overigens ook hypocriet (haar woorden halverwege de telefoontjes met haar ouders) want haar moeder gaf ook muziekles en woont in een nieuwbouwwijk met weinig mensen in die doelgroep en daarom heeft ze 20 jaar lang 2x een uur per dag in de auto gezeten naar een muziekschool elders. Verschil is dat loondienst toen mogelijk was door meer sponsering vanuit de overheid. Tegenwoordig is bijna alles via zzp constructies.
pi_221164741
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:29 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Het is via een familiehypotheek constructie. Dus ze leent van haar ouders, ze betaald rente en aflossing en haar ouders schenken maandelijks een bedrag terug, dat is ca de helft van het maandelijkse bedrag.

Daarnaast heeft ze een eenmalige schenking gehad. Het huis was compleet doorleeft en dat heeft ze volledig verbouwd. Alles is zelf gedaan met behulp van familie en later mij en met goedkope bouwmarkt en ikea spullen. Nu ziet het er weer modern uit en heeft het een logische indeling. Daarmee creeer snel een hoop extra waarde. Het heeft wel 3 jaar geduurd en is nog niet eens helemaal af.

Echt zelfstandig is ze dus niet, maar wat ze hebben gedaan is wel een verstandige zet. Beter dan een studio blijven huren en niets op te bouwen. Dan is het echt werken tot 70 jaar en daarna op een houtje bijten van alleen AOW.
pi_221164751
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:34 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Les aan huis kan, maar niet voor dit uurtarief. Wat mij betreft prima om een tweede auto te nemen, maar ze ziet zelf dat rijden niet zo zitten.
pi_221164769
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 14:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Daarom zou hij haar gewoon ten huwelijk moeten vragen, als hij serieus is over hun toekomst. Dan stapt ze lekker ouderwets over van haar familie naar hem. :D zoals vroeger ook de norm was.

Hij moet gewoon zijn commitment duidelijk maken, naar haar en haar familie.
Dat kan. Het was sowieso het plan om geregistreerd partnerschap te regelen op het moment dat we samen wat kopen, om alles goed te regelen. Dan zou trouwen daarna kunnen, om niet de tijdsdruk voor het kopen van een huis te hebben.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 16:02:54 #149
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221164800
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 15:49 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
Dat baantje erbij zou echt een no-go zijn voor haar ouders.

Waarom dat? Dat is echt zeuren om het zeuren.

Een familielid van me doet ook zoiets. Geeft zanglessen op ZZP basis. Maar heeft voorlopig ook een parttime baan erbij puur voor de centen en totdat ze voldoende klandizie heeft.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 16:39:20 #150
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221165106
Maar bij al die Funda linkjes die haar ouders sturen. Daar zit nooit wat leuks bij?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')