SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
Prachtig tropisch onweer idd, met non-stop flitsen en rommelquote:Op vrijdag 19 juni 2026 22:57 schreef Shii het volgende:
Zoveel geflits achter elkaar heb ik niet vaak meegemaakt. Onweer, veel flits en ook regen.
Regio heeft er niks mee te maken. Dit was gewoon pittig onweer.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 22:59 schreef Zoddie het volgende:
Zelden dit topic zo opgeFOK!t gezien.![]()
Westen krijgt ook niet heel vaak de volle laag, meestal Brabant en Oosten.
Ja, hier randje Veluwemeer maar het zit dichter bij die 28 dan bij de 23 hoorquote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:01 schreef Zoddie het volgende:
[ afbeelding ]
Bij mij in de buurt nog altijd 28,5 graden
quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:01 schreef ACT-F het volgende:
Ergens bij @:Arizona in de buurt:
[ afbeelding ]
Dat koude putje in Twentequote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:01 schreef Zoddie het volgende:
[ afbeelding ]
Bij mij in de buurt nog altijd 28,5 graden
quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:01 schreef Nattekat het volgende:
Als ik het zo zie had ik eigenlijk net zo goed naar huis kunnen gaan uit werk om daar een mooi plekje te zoeken, zonder omweg via Duitsland
Dat zit wel goed, de vissen van de buren zwemmen inmiddels door de hele tuinquote:Op vrijdag 19 juni 2026 22:54 schreef Symphonic het volgende:
Hier begint de lichtshow nu. Van mij mag het helemaal losgaan, met regen graag, heel veel regen.
Hahaha dat had ik ook ff halverwege die bui, wat een natuur geweld! Hij trekt eindelijk weg, paar rake inslagen in de buurt. Hoor brandweer en politie dichtbij.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:03 schreef Starhopper het volgende:
Ok nu vind ik het niet meer leuk. Tering want een blikseminslagen
Helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:05 schreef Guanabana het volgende:
Om dit soort momenten moet FOK! blijven.
Waar?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:03 schreef Starhopper het volgende:
Ok nu vind ik het niet meer leuk. Tering want een blikseminslagen
Blijven doneren.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:05 schreef Guanabana het volgende:
Om dit soort momenten moet FOK! blijven.
Ja daar zit ik nu ook denkquote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:06 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Hahaha dat had ik ook ff halverwege die bui, wat een natuur geweld! Hij trekt eindelijk weg, paar rake inslagen in de buurt. Hoor brandweer en politie dichtbij.
Dit ja.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:12 schreef -Sigaartje het volgende:
Wooowww, zo erg als dit heb ik het nog nooit zo erg meegemaakt. Meer flitsen in millisecondes, en wooww wat een regen!!!
De hele tweede helft Amerika-Australië. Ik heb zelfs even buiten gezeten om te genieten van dit prachtig natuurgeweld. Nog nooit zoiets gezien.
(Bilthoven).
Stormschade A27 afrit zoiets. Zal niet het enige zijn vrees ik.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:08 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja daar zit ik nu ook denkBegon met mooie discoachtige continu flitsen en nu continu echt keiharde knallen. niet leuk
![]()
Is er brand bij je in de buurt?
Ik wist wel dat er slechte dingen uit Rotterdam kwamenquote:
Ohja jij woont naast mij ( De Bilt)quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:12 schreef -Sigaartje het volgende:
Wooowww, zo erg als dit heb ik het nog nooit zo erg meegemaakt. Meer flitsen in millisecondes, en wooww wat een regen!!!
De hele tweede helft Amerika-Australië. Ik heb zelfs even buiten gezeten om te genieten van dit prachtig natuurgeweld. Nog nooit zoiets gezien.
(Bilthoven).
Rotterdam is echt zwaar tekeer gegaan. Kan me niet zoiets herinneren sinds ik hier woon en dat is al 20 jaarquote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:16 schreef kilon het volgende:
Wel een NL-alert voor Flevoland en niet eerder voor de delen van Nederland waar het al voorbij is geraasd. Hier vind ik iets van.
quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:15 schreef Symphonic het volgende:
Ik vrees dat we echt een bak schade hebben in de tuin.
De windstoten zijn echt bizar, het onweer ook…
Windkracht 9 gemeten op de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad. Gaat flink tekeer hier.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:16 schreef kilon het volgende:
Wel een NL-alert voor Flevoland en niet eerder voor de delen van Nederland waar het al voorbij is geraasd. Hier vind ik iets van.
Ik hoop dat het meevalt. Hier was de heftige wind gelukkig redelijk snel weer gaan liggen.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:15 schreef Symphonic het volgende:
Ik hoop dat het meevalt. Hier is het voorbij. Alleen nog een mooie lichtshow. Dieren waren ook in paniek en dat gebeurt niet vaak.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:15 schreef Symphonic het volgende:
Noordkopper!quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:19 schreef Ivy_Mike het volgende:
Jezus de tering, ik heb in tijden nog nooit zo'n heftige onweersbui meegemaakt hier in Breezand ( Kop van Noord Holland)
En een wind dat er ontstaat niet normaal man
Klopt, vooral tussen de wolken, maar later naar de grond toe, ook hier in buurt en Den Dolder en Soest.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:17 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ohja jij woont naast mij ( De Bilt)
Ja was echt een onweer die niet vaak voorkomt zo heftig. Kreeg wel de indruk dat ie vooral horizontaal was.
Pak de slinger en draai hem inquote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:22 schreef heywoodu het volgende:
En het dure nieuwe zonnescherm van de buurvrouw hangt nog uit, die gaat alle kanten op
Aangebeld, maar geen gehoor helaas
Ik verwacht verontschuldigingenquote:Op vrijdag 19 juni 2026 18:51 schreef Wereldgozer het volgende:
We zijn beflikkerd door @:nattekat
@:haags
Mijn oude heeft het overleefdquote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:22 schreef heywoodu het volgende:
En het dure nieuwe zonnescherm van de buurvrouw hangt nog uit, die gaat alle kanten op
Aangebeld, maar geen gehoor helaas
We hingen net met zaklamp over het hek, er is niks aan de buitenkant van het huis om het te bedienenquote:
Ja 3 branden daar zie ik op p2000quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:19 schreef Ivy_Mike het volgende:
Jezus de tering, ik heb in tijden nog nooit zo'n heftige onweersbui meegemaakt hier in Breezand ( Kop van Noord Holland)
En een wind dat er ontstaat niet normaal man
Dat niet, maar dit was wel bizar heftig.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:37 schreef Nexum het volgende:
Holy shit dit is de zwaarste storm die ik ooit heb gezien denk ik
Hier helemaal niks. Het regent zelfs niet eens.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:37 schreef Nexum het volgende:
Deze bui over het westen kwam ook echt onverwachts lijkt het.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:38 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Dus dat puntje boven de Biesbosch is waar ik uiteindelijk m'n foto's gemaakt heb, Rotterdam is waar ik begonnen ben en Leiden is waar ik geëindigd ben. Moet toch wat efficientie gaan in mijn toekomstige plannen gaan meenemen.
In Nederland is dit wel de meest intensequote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:37 schreef Nexum het volgende:
Maak je geen zorgen, de volgende komt er alweer aan. Hoewel die meer de lijn Lelystad - Emmeloord lijkt te gaan pakken.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:43 schreef heywoodu het volgende:
Ik wil nog niet te vroeg juichen, maar hier in Nunspeet lijkt het langzaam een beetje weg te trekken nu. Dat was een intens stressvol uurtje
Toen ik net terug in Nederland was en aan de lader hing was het al vrij duidelijk dat wat er boven het westen van België hing heel veel potentie had.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:41 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Deze bui over het westen kwam ook echt onverwachts lijkt het.
Die was toch al verregend.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:43 schreef Isane het volgende:
Verdomme zeg, het wasrekje met schone was is omgevallen buiten
It giet oanquote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:45 schreef DrMarten het volgende:
Friesland en kop van Overijssel worden nu aardig van de kaart geveegd als ik buienradar moet geloven
Wij zitten net in het stukje Drenthe wat de dans grotendeels lijkt te ontspringen. Volgens de buienradar kaart.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:45 schreef DrMarten het volgende:
Friesland en kop van Overijssel worden nu aardig van de kaart geveegd als ik buienradar moet geloven
Voor Jan met de korte achternaam vandaag dus de tuin gesproeid.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:45 schreef DrMarten het volgende:
Deel 2 lijkt bij jullie net te gaan beginne toch?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:49 schreef Isdatzo het volgende:
Zo dat was een sappig buitje in Utrecht. Prachtige stroboscoop, zo heb ik het in Nederland al jaren niet meer meegemaakt.
Topshow
Jazeker, het flitst weer geregeld.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:51 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
Deel 2 lijkt bij jullie net te gaan beginne toch?
Ik zit in Enschede. 1 forse bui gehad, verder net de dans ontsprongen als ik zie wat hier net westelijk langs is gegaanquote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:48 schreef Sanguinium het volgende:
[..]
Wij zitten net in het stukje Drenthe wat de dans grotendeels lijkt te ontspringen. Volgens de buienradar kaart.
Jup lijkt net zo groot trouwens als die 1e inmiddels als ik het goed zie op de lightingmapsquote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:51 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
Deel 2 lijkt bij jullie net te gaan beginne toch?
Die groene vlek ten oosten van Zwolle waar weinig gebeurd trekt precies hier over. Veel geflitst in de verte, nog geen druppel gehadquote:
Oh ja, die breidt zich inderdaad snel uit en verplaatst zich maar langzaam dus je hebt er lang last van. Geen zin in. Ik wil gewoon kunnen slapen straks zonder herrie.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:54 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Jup lijkt net zo groot trouwens als die 1e inmiddels als ik het goed zie op de lightingmaps![]()
@:Paul trek je het nog
Klopt had ik ook eerder, zat aan de rand van de storm, enorme lichtshow maar alleen een beetje wind en gerommel in de verte.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:56 schreef Sanguinium het volgende:
[..]
Die groene vlek ten oosten van Zwolle waar weinig gebeurd trekt precies hier over. Veel geflitst in de verte, nog geen druppel gehad
Als ik die rode potten boven Leeuwarden zie.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:58 schreef DrMarten het volgende:
Ik denk dat Enschede vanaf morgen provinciehoofdstad is. Zwolle bestaat dan niet meer
Ohh zalig! Ik ga er goed op wel.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:56 schreef kilon het volgende:
[..]
Oh ja, die breidt zich inderdaad snel uit en verplaatst zich maar langzaam dus je hebt er lang last van. Geen zin in. Ik wil gewoon kunnen slapen straks zonder herrie.
Ik hoop dat je geen pakketje van DHL verwacht:quote:Op vrijdag 19 juni 2026 23:58 schreef DrMarten het volgende:
Ik denk dat Enschede vanaf morgen provinciehoofdstad is. Zwolle bestaat dan niet meer
quote:P 1 BON-11 Ongeval (instorting) DHL Parcel BV Lingenstraat Zwolle 049094 041097 041631
Oei! Das niet best.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 00:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik hoop dat je geen pakketje van DHL verwacht:
[..]
Dat zeg ik: ze hebben de subwoofer aangezet!quote:Op zaterdag 20 juni 2026 00:09 schreef MissHobje het volgende:
Deze bui klinkt anders gebaarlijker ofzo, de donders beginnen knetterend en bulderen dan lang en voor hard door! Gaat iets rustiger maar heftig. Voelt het steeds trillen.
Ik snap wel wat je bedoeld ja.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 00:09 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Oei! Das niet best.
Hier zon harde knal, gaan ineens alarmen af in de buurt![]()
Deze bui klinkt anders gebaarlijker ofzo, de donders beginnen knetterend en bulderen dan lang en voor hard door! Gaat iets rustiger maar heftig. Voelt het steeds trillen.
Flitsen zijn ook intenser. Die 1e bui was stroboscoop effect en korte klappen en mega mega veel..voor zover iemand mij snapt
Ik dacht zo nog een beetje slaap te kunnen pakken. Ziet er niet naar uit zo te horen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 00:09 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Oei! Das niet best.
Hier zon harde knal, gaan ineens alarmen af in de buurt![]()
Flitsen zijn ook intenser. Die 1e bui was stroboscoop effect en korte klappen en mega mega veel..voor zover iemand mij snapt
Nog steeds geen druppel gevallenquote:Op vrijdag 19 juni 2026 20:28 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Het begint net pas op gang te komen
Rondom Uden, zoals 9 van de 10x met onweerquote:Op zaterdag 20 juni 2026 00:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Welk deel van Nederland is vergeten dan?
Volgens Buienradar gaat het in onze regio nog een uur lang zo doorquote:Op zaterdag 20 juni 2026 00:14 schreef ondeugend het volgende:
Gaat goed te keer in Assen. Lichtshow, regen en veel wind.
Gezellige roffels.
Het bluesfestival in Grolloo zal er wel goed last van ondervinden.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 00:14 schreef ondeugend het volgende:
Gaat goed te keer in Assen. Lichtshow, regen en veel wind.
Gezellige roffels.
RIP Johan Derksenquote:Op zaterdag 20 juni 2026 00:23 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Het bluesfestival in Grolloo zal er wel goed last van ondervinden.
Oss ook weer niks ja.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 00:18 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Rondom Uden, zoals 9 van de 10x met onweer
Het zit je inderdaad niet meequote:Op zaterdag 20 juni 2026 00:18 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Rondom Uden, zoals 9 van de 10x met onweer
Klinkt aanlokkelijk maar morgen weer een werkdag van 16u dus ik kruip maar gewoon in bed zonder onweer.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 00:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het zit je inderdaad niet meeOf je stapt in de auto en gaat op stormjacht
Het mooiste onweer is altijd nog als je onder de wol ligtquote:Op zaterdag 20 juni 2026 00:27 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Klinkt aanlokkelijk maar morgen weer een werkdag van 16u dus ik kruip maar gewoon in bed zonder onweer.
Volgens mij gaat dat niet heel lang door. Maar ze waren goed voorbereid zag ik ergens.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 00:23 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Het bluesfestival in Grolloo zal er wel goed last van ondervinden.
Middernacht was het afgelopen zag ik.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 00:31 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Volgens mij gaat dat niet heel lang door. Maar ze waren goed voorbereid zag ik ergens.
Stond net buiten richting het zuiden te kijken en zag inderdaad wat geflits.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 00:33 schreef d.k. het volgende:
Regio Eindhoven heeft een mini-bui. Zo eentje waarvan de stoep nog niet echt nat wordt. Dus Oss en Uden, het kan nog!
Ging inderdaad enorm tekeer. Flinke inslagen. De grond trilde.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 00:05 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Flevoland![]()
Hadden ze hier ook best mogen doen.
Ja dat was aan begin van die 1e bui, bleven maar opschalen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 01:05 schreef heywoodu het volgende:
Hele grote woningbrand in Woerden door vermoedelijk het onweer
Niet genoeg regen om te blussen dus :xquote:Op zaterdag 20 juni 2026 01:25 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ja dat was aan begin van die 1e bui, bleven maar opschalen.
Ik dacht iets van rieten dak maar ben niet zeker.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 01:27 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Niet genoeg regen om te blussen dus :x
Jep.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 01:28 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ik dacht iets van rieten dak maar ben niet zeker.
Hier alles lekker al tijdje aan het door wapperen, zalig gewoon. temp is rond de 23 graden.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 01:36 schreef DutchBlend het volgende:
Nou de regen is eindelijk voorbij getrokken., dus de mobiele airco's kunnen weer aan. Inmiddels 27c op de slaapkamers.
Leuk lijntje. Ben wel nat nu.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 02:58 schreef MissHobje het volgende:
Ploft weer lekker voor de kust bij Scheveningen / DenHaag @:Nattekat
Ik hoor het ook rommelen nuquote:Op zaterdag 20 juni 2026 04:00 schreef Momo het volgende:
Ik ben weer wakker door onweer. Krijgen weer wat.
Periode van de wintertijd spant natuurlijk wel de kroon als kutseizoen. Dat zijn 5 maanden. Veel langer dan die korte periodes met hitte. In die periode is het koud en heb je bijna geen zonquote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:15 schreef Geschiedkundige het volgende:
Nu alweer graftyfusheet
Wat een ongelofelijk kutseizoen is de zomer toch ook
Opbokken met die hitte
Viel goed mee hier. Beetsterzwaag.quote:
Aww come on. Niet zo negatief!quote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:15 schreef Geschiedkundige het volgende:
Nu alweer graftyfusheet
Opbokken met die hitte
We kregen volgens mij rond de tijd dat jij deze post plaatste inderdaad nog een toetje maar viel eigenlijk snel weer in slaap.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 03:49 schreef Nattekat het volgende:
Denk dat we genoeg onweer hebben gehad om weer minstens 10 jaar code zon te hebben @:haags
Mazzelaar. Ik ben best wel even wakker geweest. Behoorlijk wat geflits en gedonder.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:46 schreef Haags het volgende:
[..]
We kregen volgens mij rond de tijd dat jij deze post plaatste inderdaad nog een toetje maar viel eigenlijk snel weer in slaap.
In Joure en Rottevalle viel het echt niet mee.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:29 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Viel goed mee hier. Beetsterzwaag.
Hier klapte het behoorlijk. Mijn "meevallen" was een reactie op "tegenvallen" want geen onweer.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 09:02 schreef Donna het volgende:
[..]
In Joure en Rottevalle viel het echt niet mee.
Rottevalle?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 09:02 schreef Donna het volgende:
[..]
In Joure en Rottevalle viel het echt niet mee.
Flink zomeronweer in de vroege ochtend (rond zonsopkomst) is ook vet. Bij die buien kun je gigantisch veel ontladingen hebben, voornamelijk als hoogteonweer, en wat er dan langs trekt buldert constant wat tegen de serene rust die 's ochtendsvroeg heerst omdat bijna iedereen nog slaapt een aparte beleving is.quote:
Zeg dat wel. Buiten is de luchtvochtigheid nu 86%… in combinatie met 25 graden geeft dat een dauwpunt van 22 graden.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 09:47 schreef kilon het volgende:
De luchtvochtigheid is vandaag nog een stuk erger, ook in huis is het bij stilzitten peentjes zweten. En gevoelsmatig in ieder geval ook veel warmer.
Wat een pechquote:Op zaterdag 20 juni 2026 09:44 schreef Elan het volgende:
Toch nog een dode gevallen door het noodweer gisteren in Coevorden.
Gemeente Coevorden ja. Dat was bij mij om de hoek. In 't Haantje. Maar goed dat ik niet ben gaan kijken wat die herrie was.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 09:44 schreef Elan het volgende:
Toch nog een dode gevallen door het noodweer gisteren in Coevorden.
Dit is van vannacht?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 10:26 schreef SpeedyGJ het volgende:
Dikke vette onweer en het kan niet mis gaan toch?
En ook deze keer kakte het voor mij in, en tuurlijk heb ik genoten van de bliksemactiviteit en sommige forse inslagen (vooral in de nacht) met langdurige of meerdere geflikker van het licht. De donderslagen waren fors te noemen, 1 a 2 waren zelf CG+.
Uiteindelijk geeft deze kaartje goed aan dat de activiteit eruit ging, de beruchte gat is weer eens duidelijk.
[ afbeelding ]
Maar al met al genoten
En nee heb geen foto's of video's![]()
Gisteren avond en vannacht inderdaadquote:Op zaterdag 20 juni 2026 10:35 schreef Nattekat het volgende:
Ja dit moet wel van vannacht zijn, want mijn epische schouwspel van gisteravond is daar een leeg gat.
Ik zeg net dat gisteravond er niet bij zit omdat mijn schouwspel van gisteravond niet zichtbaar isquote:Op zaterdag 20 juni 2026 10:42 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Gisteren avond en vannacht inderdaad
Het was ook meer CC, hier was het juist genieten van de CG's en paar CG+, op gegeven moment heb ik toch voor de zekerheid de stekker uit mijn PC gehaald, want herinnering foto's wil je echt niet kwijt raken. Inmiddels wel een externe HD gekocht die zal vandaag wel binnen komen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 10:44 schreef Nattekat het volgende:
Al was er wel heel weinig donder, misschien is dat het wel.
Wel een handjevol inslagen gezien, waarvan eentje zelfs vastgelegdquote:Op zaterdag 20 juni 2026 10:47 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Het was ook meer CC, hier was het juist genieten van de CG's en paar CG+, op gegeven moment heb ik toch voor de zekerheid de stekker uit mijn PC gehaald, want herinnering foto's wil je echt niet kwijt raken. Inmiddels wel een externe HD gekocht die zal vandaag wel binnen komen.
Oef dat is wel spannend dan! Dat is het nadeel daarvan, met bezine/diesel had je gewoon een extra mee kunnen nemen voor het geval dat, plus er zijn meer benzinestations dan oplaadpunten.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 10:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wel een handjevol inslagen gezien, waarvan eentje zelfs vastgelegd
En toen op weg naar huis echt een prachtig schouwspel kijkend naar het noorden, dat was een heel leuk toetje. Was het bijna met een lege batterij stranden wel waard. (moest 20km met 80km/h over de snelweg karren om de snellader te halen)
Ik had eigenlijk gewoon even wat kunnen bijladen precies op de plek waar ik geparkeerd stond om het schouwspel te bekijken, maar had geen zin om de kabel daar aan te sluiten. Traag laden is nogal traag. Het enige echt grote nadeel wat ik had is dat ik hoe dan ook niet dieper Duitsland in had gekund, want ik moet in Nederland laden.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:34 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Oef dat is wel spannend dan! Dat is het nadeel daarvan, met bezine/diesel had je gewoon een extra mee kunnen nemen voor het geval dat, plus er zijn meer benzinestations dan oplaadpunten.
Ik kan niet wachten tot ik aan de slag kan gaan, met dit weer op uit gaan was echt wel mooi geweestnu heb ik het alleen uit de kamerraam gekeken
We hadden zomaar van het stroomtekort af kunnen zijn.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:19 schreef kilon het volgende:
KNMI geeft aan dat er in totaal 188.307 bliksemontladingen geweest zijn van donderdag 18 juni van 02.00 tot vrijdag 19 juni 02.00 uur. Als je dan bedenkt dat er vrijdag overdag niks aan de hand was is het nog veel imposanter.
En nog even een mooi overzicht van de neerslag.
[ afbeelding ]
Ja ging nog ff goed tekeerquote:Op zaterdag 20 juni 2026 03:39 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Leuk lijntje. Ben wel nat nu.
(toch maar m'n zonnescherm omhoog gedaan)
Huh je mag niet in Duitsland laden? Dat wist ik nog niet, maar hoe wil je het dan eventueel doen als je eens op vakantie wilt met jou eigen auto naar het buitenland.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik had eigenlijk gewoon even wat kunnen bijladen precies op de plek waar ik geparkeerd stond om het schouwspel te bekijken, maar had geen zin om de kabel daar aan te sluiten. Traag laden is nogal traag. Het enige echt grote nadeel wat ik had is dat ik hoe dan ook niet dieper Duitsland in had gekund, want ik moet in Nederland laden.
Niet hard genoeg want alles staat hier gewoon nog, niet eens een takje van de boomquote:
Jij krijgt vannacht je onweer en regen en hagel en windquote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:15 schreef Geschiedkundige het volgende:
Nu alweer graftyfusheet
Opbokken met die hitte
Mag wel, maar dat is niet gratis. Nu is mijn enige investering tijd geweestquote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:43 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Huh je mag niet in Duitsland laden? Dat wist ik nog niet, maar hoe wil je het dan eventueel doen als je eens op vakantie wilt met jou eigen auto naar het buitenland.
Traag laden is geen optie eigenlijk, snap niet dat die dingen er nog staan.
Schouwspel was het zeker ja
Kan hier wel zien dat die bui in Duitsland aan het begin van de avond echt niets van mij moest hebben. De westelijke kant zie je gewoon langzaam stervenquote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:19 schreef kilon het volgende:
KNMI geeft aan dat er in totaal 188.307 bliksemontladingen geweest zijn van donderdag 18 juni van 02.00 tot vrijdag 19 juni 02.00 uur. Als je dan bedenkt dat er vrijdag overdag niks aan de hand was is het nog veel imposanter.
En nog even een mooi overzicht van de neerslag.
[ afbeelding ]
Ohhhquote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:44 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Niet hard genoeg want alles staat hier gewoon nog, niet eens een takje van de boom
quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:51 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Hier was een bruiloft in Twente en zo zag het eruit na het noodweer![]()
https://www.oost.nl/nieuw(...)en-en-overstromingen
quote:Natte voeten bij bruiloft
Bij de watermolen Bels in Mander brak een beek door bij een restaurant waardoor het water het pand binnenstroomde. Er was op dat moment een bruiloft gaande, meldt de Veiligheidsregio. De 150 gasten hebben een veilig heenkomen gezocht, niemand raakte gewond. Het incident heeft grote gevolgen voor het bedrijf, ze zijn voor onbepaalde tijd gesloten om de schade te herstellen.
Ik zei nog dat je eigenlijk naar het westen moest gaan om die ontstaande MCS te onderscheppen, ergens opwachten en dan gewoon eventueel vooruit blijven rijden om de ontwikkelingen mee te maken, denk als je in die tijd ergens ten westen van Noord Brabant / Zeeland, en dan door naar of Zuid Holland > Noord Holland, of Utrecht en eventueel Flevoland, afhankelijk hoeveel zin je hebt kun je ook nog mee gaan naar Lauwwersoog en daar windstoten van 100+ kunnen meemaken, hoewel de bliksem dan meer over ging naar CG's.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:45 schreef Nattekat het volgende:
Wat ook niet meehielp is dat dit soort systemen zo extreem zeldzaam zijn in Nederland dat ik niet eens wist hoe je erop kan jagen
Achteraf kan je wel zeggen dat de koers logisch was gezien de wind op hoogte en dat die activering na Zeeland in de lijn der verwachting lag omdat er nog heel veel onaangeroerde CAPE lag. Ik ben zuidelijker gebleven omdat ik gewend ben dat de right-movers altijd dominant zijn in Nederland en dat de left-mover snel sterft na de splitsing. Weet nu wel waarom die MCS in Duitsland wel een snelle dood is gestorven: veel minder windschering.
Oooh zoooo ik snap je oke!quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:46 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mag wel, maar dat is niet gratis. Nu is mijn enige investering tijd geweest
Had je mijn kiekje trouwens nog gezien?
Had dan even doorgestuurd, hier harde woei maar daarna was het ook wel weer klaar.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:49 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ohhhhier is wel behoorlijk stormschade her en der.
Een bruiloft om nooit meer te vergetenquote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:51 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
En dan trek je een lekker vest aan ofzo en heb je het niet meer koud. Deze dagen is er weer geen ontsnappen aan tenzij je 24/7 onder een sproeier gaat staan, bah.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:21 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Periode van de wintertijd spant natuurlijk wel de kroon als kutseizoen. Dat zijn 5 maanden. Veel langer dan die korte periodes met hitte. In die periode is het koud en heb je bijna geen zon
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je zei helemaal niets, want je was er niet toen ik mijn volgende move plandequote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:54 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ik zei nog dat je eigenlijk naar het westen moest gaan om die ontstaande MCS te onderscheppen, ergens opwachten en dan gewoon eventueel vooruit blijven rijden om de ontwikkelingen mee te maken, denk als je in die tijd ergens ten westen van Noord Brabant / Zeeland, en dan door naar of Zuid Holland > Noord Holland, of Utrecht en eventueel Flevoland, afhankelijk hoeveel zin je hebt kun je ook nog mee gaan naar Lauwwersoog en daar windstoten van 100+ kunnen meemaken, hoewel de bliksem dan meer over ging naar CG's.
quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je zei helemaal niets, want je was er niet toen ik mijn volgende move plande
Ik was net terug uit Duitsland en was m'n auto aan het laden. Denk dat dat rond 19:30 was. Toen had ik de keuze tussen A12 en A15, en het is die tweede geworden. Ik heb die MCS toch echt gewoon onderschept, alleen niet op de meest tactische plek
quote:Op vrijdag 19 juni 2026 19:07 schreef SpeedyGJ het volgende: [..] Eerlijk? Ik zou het niet durven zeggen omdat ik daar nog nooit ben geweest, en kan ik streetview erbij pakken maar die zijn ook al jaren verouderd. Dus met dit punt kan ik je helaas niet helpen.
Als je echt gedonder wilt zou je toch naar het westen moeten trekken om die MCS op te wachten, daar zijn zelfs al windstoten van over de 100km/h gemeten.
Met hoe het klimaat verandert zal het ongetwijfeld vaker voor gaan komen. Misschien nog wel deze zomer.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:45 schreef Nattekat het volgende:
Wat ook niet meehielp is dat dit soort systemen zo extreem zeldzaam zijn in Nederland dat ik niet eens wist hoe je erop kan jagen
Achteraf kan je wel zeggen dat de koers logisch was gezien de wind op hoogte en dat die activering na Zeeland in de lijn der verwachting lag omdat er nog heel veel onaangeroerde CAPE lag. Ik ben zuidelijker gebleven omdat ik gewend ben dat de right-movers altijd dominant zijn in Nederland en dat de left-mover snel sterft na de splitsing. Weet nu wel waarom die MCS in Duitsland wel een snelle dood is gestorven: veel minder windschering.
Oneens, want ook vroeger hadden zulke systemen die over Nederland trekken. Watte, vroeger hadden we dit zelfs meer dan nu, nu is het gewoon een zeldzaamheid geworden waar je vroeger nog wel eens 1x in de 2/3 jaar zoiets mee maakte heeft het nu best wel lang geduurd.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:04 schreef kilon het volgende:
[..]
Met hoe het klimaat verandert zal het ongetwijfeld vaker voor gaan komen. Misschien nog wel deze zomer.
Lekker bezig geweestquote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ok, vooruit
[ afbeelding ]
Heb wel geluisterd, want ik stond in de gele cirkel ten tijde van dit radarbeeld
Het wordt de hele week zo tyfus warmquote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:15 schreef Geschiedkundige het volgende:
Nu alweer graftyfusheet
Opbokken met die hitte
Je video ook even bekeken en die inslag staat er mooi op, mooie timing ook!quote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gelijk even de foto's opgedoken.
Volgens weeronline wordt het hier in Brabant volgende week 30 graden en hoger 7 dagen aan een stuk.quote:
Niet?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:17 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Je video ook even bekeken en die inslag staat er mooi op, mooie timing ook!
Op zich ziet het er niet heel indrukwekkend uit las je het zo zou bekijken.
Met al die bliksem is er genoeg stroom om je accu op te laden zou je zeggenquote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik had eigenlijk gewoon even wat kunnen bijladen precies op de plek waar ik geparkeerd stond om het schouwspel te bekijken, maar had geen zin om de kabel daar aan te sluiten. Traag laden is nogal traag. Het enige echt grote nadeel wat ik had is dat ik hoe dan ook niet dieper Duitsland in had gekund, want ik moet in Nederland laden.
Ik wil gewoon lagere temperaturenquote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:45 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Jij krijgt vannacht je onweer en regen en hagel en wind
Gewoon je modus op "ik maak me nergens druk om"zetten.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:32 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ik wil gewoon lagere temperaturen
Ja, daarmee zakt de temperatuur vast.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:35 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Gewoon je modus op "ik maak me nergens druk om"zetten.
To be fair, als iemand dat tegen mij zegt in de winter als het al 2 weken achtereen motregent en grijs is dan krijg ik ook 'molotov coctail gooi' neigingenquote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:35 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Gewoon je modus op "ik maak me nergens druk om"zetten.
quote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:36 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja, daarmee zakt de temperatuur vast.
Okee, ik kon het proberen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:40 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
To be fair, als iemand dat tegen mij zegt in de winter als het al 2 weken achtereen motregent en grijs is dan krijg ik ook 'molotov coctail gooi' neigingen
Dat heb ik vooral bij onbegaanbare wegen door sneeuw en ijzel, en periodes waarin de (ruim) dertigplussers en hoge luchtvochtigheid te lang aanhouden (lijkt er nu ook op).quote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:40 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
To be fair, als iemand dat tegen mij zegt in de winter als het al 2 weken achtereen motregent en grijs is dan krijg ik ook 'molotov coctail gooi' neigingen
Nouja ongemakken zijn er inderdaad in deze twee uitersten.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:51 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Dat heb ik vooral bij onbegaanbare wegen door sneeuw en ijzel, en periodes waarin de (ruim) dertigplussers en hoge luchtvochtigheid te lang aanhouden (lijkt er nu ook op).
De twee uitersten, dus.
Daar gaat iedereen anders mee om denk ik, ik wordt vanaf mijn jeugd al ziek van hitte. Daarom probeer ik het te accepteren en me niet druk te maken. Dat is mijn manier van het doorstaan. Maar dat hoef jij dan niet te doen, hoor.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:55 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Nouja ongemakken zijn er inderdaad in deze twee uitersten.
Bedoel meer te zeggen dat ik ook niet in de winter even "de knop om" kon zetten als het voor mijn gevoel al dagenlang niet fatsoenlijk licht werd buiten en de winterdepressie de kop op stak. Dan is het heel triggerend als iemand zegt "ach stel je niet aan, gewoon negeren, gewoon niet druk om maken, je doet er toch niks aan".
Dus in dat opzicht snap ik de mensen die heel slecht gaan op hitte wel heel goed. Wheyyyyyy ben ik toch nog medelevend he jongens!
Tot volgend jaarquote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:58 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Julianapop dat vandaag zou zijn is afgelast nadat het terrein er zo uitzag vanochtend
Okee, ik probeer jou nog een keer op te vrolijken 😊 #gezelligheid.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:36 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja, daarmee zakt de temperatuur vast.
Wij wandelen daar regelmatig. Het is een beekje van niks wat daar loopt, echt niet voor te stellen dat daar zoveel water uit is gekomen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:51 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Sneuquote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:58 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Julianapop dat vandaag zou zijn is afgelast nadat het terrein er zo uitzag vanochtend
Tot volgend jaar enzo
Ik vraag mij af, ook met de bruiloftslocatie in Twente of die mensen verzekerd zijn voor noodweer, anders kun je het bedrijf wel opdoeken volgens mij.quote:
Ik kan het me herinneren ergens jaren 80 dat we na super hete dagen enorm heftig onweer kregen en dat was wel vaker idd.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:06 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Oneens, want ook vroeger hadden zulke systemen die over Nederland trekken. Watte, vroeger hadden we dit zelfs meer dan nu, nu is het gewoon een zeldzaamheid geworden waar je vroeger nog wel eens 1x in de 2/3 jaar zoiets mee maakte heeft het nu best wel lang geduurd.
Ik kan het me herinneren dat dit in de jaren 10 ook wel eens voor kwam. Dat is de tijd dat ik heb geleerd om om te gaan met teleurstelling.Het is echt iets van pakweg de laatste 10 jaar dat de hitte wat droger is en ook in de hogere luchtlagen doordringt, waardoor onweer des doods wat minder vaak voorkomt los van koufronten. En koufrontonweer is gaap.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:46 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ik kan het me herinneren ergens jaren 80 dat we na super hete dagen enorm heftig onweer kregen en dat was wel vaker idd.
Yessquote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:11 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Boh, wel echt klote man. En 's winters stook je je kapot zeker.
Je moet ook niet in de oven zittenquote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:28 schreef INViCTuS het volgende:
Zo, afscheids ceremonie op crematie ook weer gehad. Poh, heet wel. Maakt zo'n dag extra zwaar.
30 graden alweer
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |