Nazi's bewapenen, onze ogen sluiten, en die mensen vervolgens en masse opvangen in Nederland.quote:Oekraïense leger heeft nazi-probleem, ‘ongemakkelijke waarheid voor Westen’
Het Oekraïense leger telt veel extreemrechtse elementen en neonazistische netwerken die diep verweven zijn met grote delen van de Oekraïense militaire structuur. Daarover schrijft historica Marta Havryshko van Clark University en het Strassler Center for Holocaust and Genocide Studies. 'Oekraïne en zijn westerse bondgenoten zwijgen daar niet alleen opzettelijk over, ze blijven extreemrechtse eenheden bewapenen, financieren en trainen zonder dat er sprake is van serieuze controle.’
Toen hij Oekraïne binnenviel, was één van Poetins oorlogsdoelen de 'denazificatie' van Oekraïne, een narratief dat nog steeds veelvuldig opduikt in de Kremlinpropaganda. Zowel Oekraïne als het Westen verwees die bewering naar de prullenbak en noemde het 'een cynisch misbruik van de geschiedenis van de Holocaust'.
Gevaarlijke mythe
Maar waar Oekraïense en westerse politici, media, academici en onderwijsinstellingen koortsachtig Poetins beweringen onderuit haalden en als Russische propaganda ontmaskerden, daar creëerden ze volgens Havryshko de gevaarlijke mythe dat er geen nazi's in Oekraïne zijn. Want die zijn er wel degelijk, betoogt ze, en het zijn allerminst 'geïsoleerde zonderlingen zonder enige invloed', maar 'diep verweven' met de militaire structuur.
Usual suspect: Azov
De meest voor de hand liggende verdachte is natuurlijk het Azov-bataljon, de eenheid die in het voorjaar 2022 iconische status verwierf met de verdediging van de belegerde Azov-staalfabriek in Marioepol. Minder bekend is dat de eenheid in 2014 werd opgericht door de neonazistische groep Patriot of Ukraine, onder leiding van Andriy Biletsky. De groep verwierf een beruchte reputatie vanwege zijn extremistische ideologie, nazi-symboliek en beschuldigingen van oorlogsmisdaden in de Donbas. In 2018 verbood het Amerikaanse Congres de groep zelfs Amerikaanse wapens, financiering of training te ontvangen.
Witwassen
Dat witwassen laat onverlet dat rechtsextremisme en nazisme volgens Havryshko nog steeds zichtbaar zijn in eenheden als Azov, de 3e Aanvalsbrigade, het Russische Vrijwilligerskorps, Bratstvo, het Duitse Vrijwilligerskorps, Karpatska Sich en andere. 'Toch blijven de westerse bondgenoten van Oekraïne deze eenheden bewapenen, financieren en trainen zonder dat er sprake is van serieuze controle.'
Normalisering
Wat de onderzoekster nog opmerkelijker vindt is de normalisering van nazi-symboliek zelf. Ze wijst erop dat officiële Oekraïense militaire kanalen en de mainstream media regelmatig beelden publiceren van Oekraïense militairen die hakenkruizen, Waffen-SS-insignes en patches dragen van neonazistische groeperingen als Combat 18 en Misanthropic Division. 'Dit wordt niet langer als schandalig beschouwd. Het is genormaliseerd.'
En om een en ander nog verontrustender te maken: sommige Oekraïense militaire eenheden hebben nazi-gerelateerde symbolen opgenomen in hun officiële insignes. Veel Oekraïense militaire eenheden die dergelijke nazisymbolen gebruiken of in getatoeëerde vorm met zich meedragen, worden geleid door mannen die zijn gevormd door Azov en het extreemrechtse milieu daaromheen.
Wijd verbreid
Havryshko geeft een hele reeks voorbeelden van militaire eenheden die onder suspecte insignes, Wolfsangels en SS-runetekens vechten en daar ook openlijk voor uitkomen. En weer bijt AZOV het spits af met de Zwarte Zon, een occult SS-symbool uit de Tweede Wereldoorlog dat niet alleen wereldwijd gebruikt wordt door neonazi's en blanke supremacistische terroristen, maar dat zich snel verspreid heeft door de Oekraïense militaire cultuur zoals het Decepticons-peloton, de 3e Aanvalsbrigade, het 156e Zvaha-bataljon en het Bataljon Onbemande Systemen van de 110e Brigade.
Andere eenheden die gretig gebruikmaken van mainstream SS-Wolfsangels en adelaars zijn het Nachtigall-bataljon en het 422e Regiment voor onbemande systemen (dat zichzelf ook nog eens 'Luftwaffe' noemt). 'De eenheid verkoopt zelfs merchandise met de nazi-adelaar – hoodies, mokken, T-shirts, petten, sleutelhangers – om geld in te zamelen voor de oorlog', aldus Havryshko.
Het gebruik van nazisymbolen in het Oekraïense leger is voor Havryshko niet uitsluitend een esthetisch iets, maar ook 'een moreel, politiek, historisch en juridisch probleem'. Ze noemt het gebruik van nazi-regalia een vorm van historisch revisionisme en 'de geleidelijke rehabilitatie van het nazisme zelf'. Wat natuurlijk een klap in het gezicht is van de miljoenen slachtoffers van het nazi-regime.
Voedsel voor Kremlinpropaganda
Het gebruik van naziregalia voedt voorts de Kremlin-propaganda. 'Russische propagandisten hoeven geen denkbeeldige nazi's in Kyiv te verzinnen. Ze wijzen gewoon op de insignes die openlijk worden gedragen door enkele van de meest gevierde militaire eenheden van Oekraïne – waaronder formaties die als 'elite' worden bestempeld, zoals de 3e Aanvalsbrigade.' Ten slotte is het dragen van nazisymbolen sinds 2015 wettelijk verboden in Oekraïne.
Desondanks wordt het gedoogd, volgens Havryshko omdat de regering-Zelensky een politieke deal heeft gesloten met extreemrechts. 'Sinds 2022 stromen extreemrechtse activisten en netwerken massaal de veiligheids- en defensiesector binnen. In een situatie van totale oorlog en chronisch personeelstekort werd deze alliantie politiek gezien een uitkomst, misschien zelfs onvermijdelijk. Nu raakt ze steeds dieper verankerd.'
Het is volgens Havryshko dus deels uit pragmatisme dat Kyiv de extreemrechtse elementen in de strijdkrachten tolereert: geradicaliseerde militaire formatie vechten nou eenmaal ook hard en fanatiek. In ruil daarvoor krijgt extreemrechts legitimiteit, wapens, invloed en institutionele bescherming. 'Wat voortkwam uit oorlogsnoodzaak, ontwikkelt zich tot wederzijdse afhankelijkheid.'
Op mesoniveau geldt dit stilzwijgende akkoord ook voor de Europese partners van Kyiv. Het Westen weet dat het Oekraïense militairen nodig heeft om Rusland te verzwakken. 'En dus tolereren ze extremisten binnen de Oekraïense strijdkrachten, zolang die extremisten maar blijven vechten.' Sterker nog, erkenning van die ideologie en symbolen betekent het toegeven van een oncomfortabele waarheid, namelijk dat het neonaziprobleem in Oekraïne niet simpelweg een Kremlin-verzinsel is.
Goh, het zoveelste 'complot' wat waarheid blijkt te zijn.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:02 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)waarheid-voor-westen
[..]
Nazi's bewapenen, onze ogen sluiten, en die mensen vervolgens en masse opvangen in Nederland.
Los van de Russen, is het dan natuurlijk al te laat. (Nu eigenlijk ook al)quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:06 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Eerst de Russen maar verslaan en dan kijken we wel wat er verder nog moet gebeuren.
Ik hoop wel dat er minimaal een enkel land in de EU met verstand is die dat kan blokkeren zodra het zo ver is.quote:
Dit vat het wel samen ja:quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:07 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Goh, het zoveelste 'complot' wat waarheid blijkt te zijn.
quote:'Russische propagandisten hoeven geen denkbeeldige nazi's in Kyiv te verzinnen. Ze wijzen gewoon op de insignes die openlijk worden gedragen door enkele van de meest gevierde militaire eenheden van Oekraïne – waaronder formaties die als 'elite' worden bestempeld, zoals de 3e Aanvalsbrigade.'
Ukraine was aanvankelijk blij met de ‘bevrijding’ door de Nazi’s van de Russen.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:11 schreef Peppert het volgende:
Apart. Hitler zag de Slavische volkeren als onkruid dat moest worden uitgeroeid. In de raciale hiërarchie van het nazisme stonden alleen Joden en mensen van Afrikaanse afkomst nog lager op de ladder.
Er was eens een inlegvelletje.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:10 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik hoop wel dat er minimaal een enkel land in de EU met verstand is die dat kan blokkeren zodra het zo ver is.
De Oekrainsche regering is niet nazistisch. Maar ze zijn wel laks in het bestrijden van nazi-uitingen in hun leger. Wat ik niet snap, want het is gewoon hele slechte publiciteitquote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:18 schreef Kottnauer het volgende:
Betaalt Nederland dus indirect mee aan die nazi's, of is dat weer zo’n verboden vraag?
Dit is de waarheid, ook al wil onze huis batya er iets anders van maken.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Oekrainsche regering is niet nazistisch. Maar ze zijn wel laks in het bestrijden van nazi-uitingen in hun leger. Wat ik niet snap, want het is gewoon hele slechte publiciteit
Jep, hier wordt heel veel werk gemaakt om dingen als ''gedwongen remigratie'' en ''omvolking'' normale onderwerpen te maken.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:26 schreef Oud_student het volgende:
In de 2e kamer zijn ze gelukkig met belangrijkere zaken bezig, want de FvD dat zijn pas nazis, want die willen geen omvolking maar remigratie !
Tijdens een "debat" met Lideweij de Vos, deden Brekelmans, Paternotte, Klaver, van Baarle c.s. een wedstrijdje in moreel verplassen, wat een vreselijke deugneuzen![]()
![]()
![]()
Maar ondertussen wel miljarden overmaken naar echte Nazis![]()
Olitiek is echt iets voor kromdenkers
Ik was de grootste gluiperd vergeten BONTEBAL![]()
![]()
Het de vijand van mijn vijand is mijn vriend principe.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Oekrainsche regering is niet nazistisch. Maar ze zijn wel laks in het bestrijden van nazi-uitingen in hun leger. Wat ik niet snap, want het is gewoon hele slechte publiciteit
Ik zou ook werkelijk niet weten waarom zeker dat tweede geen normaal onderwerp zou zijn. Laat ik overigens ook niemand voor mij bepalen.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Jep, hier wordt heel veel werk gemaakt om dingen als ''gedwongen remigratie'' en ''omvolking'' normale onderwerpen te maken.
@Mikeyttquote:Voedsel voor Kremlinpropaganda
Het gebruik van naziregalia voedt voorts de Kremlin-propaganda. 'Russische propagandisten hoeven geen denkbeeldige nazi's in Kyiv te verzinnen. Ze wijzen gewoon op de insignes die openlijk worden gedragen door enkele van de meest gevierde militaire eenheden van Oekraïne
Zowaar een keer met je eens!quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:10 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik hoop wel dat er minimaal een enkel land in de EU met verstand is die dat kan blokkeren zodra het zo ver is.
Ben jij van mening dat alleen de nazi-uitingen bestreden moeten worden?quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Is overigens wel iets wat je in bijna elke oorlog ziet, immers is er een noodsituatie aan de hand die overwonnen moet worden, waardoor verschillen in overtuigingen binnen de aan jou meestrijdende kant even wat minder belangrijk in het grote geheel zijn. Dat zien we zowel op geopolitieke schaal (Stalin komt qua slechtheid op z'n minst in de buurt van Hitler, maar vocht mee aan de kant van de geallieerden en werd in die rol voor zover hij nuttig was in het verslaan van de Duitsers gedoogd) als op een meer persoonlijk niveau (verzetsgroepen in Nederland die communisme aanhingen werkten samen met groepen van heel andere politieke gezindte, hoewel communisme zowel in het voor- als naoorlogse Nederland maatschappijbreed gezien gewantrouwd werd).quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jammer genoeg voor jou post je op een forum waar regels gelden.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:30 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik zou ook werkelijk niet weten waarom zeker dat tweede geen normaal onderwerp zou zijn. Laat ik overigens ook niemand voor mij bepalen.
Nouja, van omvolking is ook geen sprake. Je zou wel kunnen zeggen dat er sprake is van demografische verandering, of migratiegedreven demografische verandering. Ik zie dat wel anders dan omvolking.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:26 schreef Oud_student het volgende:
In de 2e kamer zijn ze gelukkig met belangrijkere zaken bezig, want de FvD dat zijn pas nazis, want die willen geen omvolking maar remigratie !
Tijdens een "debat" met Lideweij de Vos, deden Brekelmans, Paternotte, Klaver, van Baarle c.s. een wedstrijdje in moreel verplassen, wat een vreselijke deugneuzen![]()
![]()
![]()
Maar ondertussen wel miljarden overmaken naar echte Nazis![]()
Olitiek is echt iets voor kromdenkers
Ik was de grootste gluiperd vergeten BONTEBAL![]()
![]()
Nee, bovendien worden nazi's en vooral nazi Duitsland in een heel ander daglicht gezien daar.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:34 schreef Kickinalfa het volgende:
Is het heel gek? Ze worden gedwongen te vechten voor hun volk, vaderland nationalisme, Oekraïense trots.
Niet gek dat dat mensen aantrekt die graag hun land ziet voor juist die mensen.
Dit weten de beleidsmakers ook, maar de politiek sluit de ogen en neemt dat neveneffect voor lief.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:18 schreef Kottnauer het volgende:
Betaalt Nederland dus indirect mee aan die nazi's, of is dat weer zo’n verboden vraag?
We gaan wel zien hoe lang dat nog duurt.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Jammer genoeg voor jou post je op een forum waar regels gelden.
De nazi's in het leger moeten worden bestreden, niet de uitingen daarvan.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Spannend.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:47 schreef PurifieR het volgende:
[..]
We gaan wel zien hoe lang dat nog duurt.
We horen ons met geen enkele buitenlandse oorlog te bemoeien.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:33 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Zowaar een keer met je eens!
We hadden ons nooit met die oorlog moeten bemoeien,
Ja, niet genoeg aandacht meer op de China, trans en kankertopics.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Oeh, weer een lekker edgy standpunt gevonden over de oorlog in Oekraine! Mooi man.
Ik ook nietquote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:49 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Sja, ik balanceer niet op het randje van een faillissement.
Chynaquote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:50 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja, niet genoeg aandacht meer op de China, trans en kankertopics.
Als wij ons niet met de oorlog in Oekraïne bemoeien, bemoeien de Russen zich wel met ons.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:48 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
We horen ons met geen enkele buitenlandse oorlog te bemoeien.
Daarin kan ik de FvD wel vinden, al vind ik het een hele enge partij.
Het is niet willekeurig uit de lucht gegrepen nee, maar ik denk niet dat het in Rusland heel anders is.quote:
Het wordt inderdaad hoog tijd dat bepaalde termen genormaliseerd worden. Lidewij doet dat uitstekend.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:30 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik zou ook werkelijk niet weten waarom zeker dat tweede geen normaal onderwerp zou zijn. Laat ik overigens ook niemand voor mij bepalen.
Regels? Zelfs doodsverwensingen zijn geen probleem.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Jammer genoeg voor jou post je op een forum waar regels gelden.
Dat is tenminste iets. Er is nu eenmaal de associatie dat wie tegen de Sovjets (Russen) vecht een nazi is. Komt uit WO2 natuurlijk maar ook nog uit de Sovjet-tijd er na.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:35 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Ben jij van mening dat alleen de nazi-uitingen bestreden moeten worden?
quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:04 schreef TwenteFC het volgende:
Nazis waren lieverdjes in vergelijking met het kwade ten oosten van hen.
Nee zijn ze nietquote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:59 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Regels? Zelfs doodsverwensingen zijn geen probleem.
Carry on
quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:07 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Mee eens. Het is hoog tijd dat Nederland zich niet meer mengt in buitenlandse conflicten waar we geen belang bij hebben. Focus op ons eigen land.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:48 schreef Mikeytt het volgende:
We horen ons met geen enkele buitenlandse oorlog te bemoeien.
Daarin kan ik de FvD wel vinden
Goh. De Holomodor had net plaatsgevonden.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:13 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
Ukraine was aanvankelijk blij met de ‘bevrijding’ door de Nazi’s van de Russen.
Dat is zeker waar. De oosterburen hebben het echte werk gedaan. Hun aandeel ligt rond de 85%. Ze hadden het ook zonder Westerse hulp gered, al was het zwaarder geweest.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:06 schreef Mikeytt het volgende:
We mogen de oosterburen bedanken voor het verslaan van de nazi's
Ze hebben de nazi's niet verslagen.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:06 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
We mogen de oosterburen bedanken voor het verslaan van de nazi's
En toch zagen de toenmalige Oekrainers nazi Duitsland als een beter alternatief. Ook na de pogroms en deportaties.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:15 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Goh. De Holomodor had net plaatsgevonden.
In september 2014 is het Azovbataljon omgevormd tot een regiment speciale troepen, en in november 2014 opgegaan in de Nationale Garde van de Oekraïense infanterie.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:02 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nazi's bewapenen, onze ogen sluiten, en die mensen vervolgens en masse opvangen in Nederland.
Zonder westerse hulp, dus Amerikanen, Canadezen, Britten aan land in Frankrijk en de militaire steun aan de Sovjet-Unie, hadden de Duitsers met hun bondgenoten de oorlog gewonnen.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:19 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Dat is zeker waar. De oosterburen hebben het echte werk gedaan. Hun aandeel ligt rond de 85%. Ze hadden het ook zonder Westerse hulp gered, al was het zwaarder geweest.
Als php hier zelfs de voice of reason isquote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:09 schreef phpmystyle het volgende:
Beetje flauw ts..
Op dit moment boeit het Zelensky echt niet of je nazi, katholiek of moslim bent, als je maar meevecht.
Ze hebben het grootste aandeel erin gehad.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ze hebben de nazi's niet verslagen.
Nee, dat is sterk overdreven. Zonder Westerse hulp had de oorlog langer geduurd en nog veel meer Russische doden gekost, dat klopt. Maar de Duitsers hadden de oorlog niet gewonnen. Ze waren al aan het verliezen voordat D Day begon.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:26 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zonder westerse hulp, dus Amerikanen, Canadezen, Britten aan land in Frankrijk en de militaire steun aan de Sovjet-Unie, hadden de Duitsers met hun bondgenoten de oorlog gewonnen.
Dat kun je niet zonder meer stellen. Ze hebben gigantisch veel mensenlevens tegenaan geworpen, maar zonder de hulp van de Amerikanen hadden Sovjets nooit zo'n tegenaanval op poten kunnen zetten.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:29 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ze hebben het grootste aandeel erin gehad.
En was dat omdat de Russen als beesten tekeer waren gegaan, of dat ze de Nazi's daadwerkelijk een warm hart toedroegen?quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En toch zagen de toenmalige Oekrainers nazi Duitsland als een beter alternatief. Ook na de pogroms en deportaties.
Dat klopt, maar dat is heel wat anders dan ''de Russen hebben de nazi's verslagen'' want daarmee ga je voorbij aan het offensief van de geallieerden.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:30 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Nee, dat is sterk overdreven. Zonder Westerse hulp had de oorlog langer geduurd en nog veel meer Russische doden gekost, dat klopt. Maar de Duitsers hadden de oorlog niet gewonnen. Ze waren al aan het verliezen voordat D Day begon.
Dat eerste.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:31 schreef Richestorags het volgende:
[..]
En was dat omdat de Russen als beesten tekeer waren gegaan, of dat ze de Nazi's daadwerkelijk een warm hart toedroegen?
Dat is waar maar desalniettemin hebben de Russen op het slagveld het grootste aandeel geleverd.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat kun je niet zonder meer stellen. Ze hebben gigantisch veel mensenlevens tegenaan geworpen, maar zonder de hulp van de Amerikanen hadden Sovjets nooit zo'n tegenaanval op poten kunnen zetten.
Ik denk dat de Sovjets uiteindelijk Duitsland ook zonder geallieerde hulp wel verslagen hadden, al kun je dit achteraf nooit met zekerheid zeggen.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat is heel wat anders dan ''de Russen hebben de nazi's verslagen'' want daarmee ga je voorbij aan het geallieerde offensief.
De Westerse geallieerden hebben zeker een belangrijke rol gespeeld met D Day en de bombardementen etc. Dat ontken ik niet.Maar het blijft een feit dat het Oostfront het beslissende front was. De Sovjet Unie heeft het overgrote deel van de Duitse troepen verslagen, zo’n 80-85% van alle Duitse divisies zijn daar vernietigd.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat is heel wat anders dan ''de Russen hebben de nazi's verslagen'' want daarmee ga je voorbij aan het offensief van de geallieerden.
Het is niet zo simpel allemaal.
De Duitsers hadden al verloren toen ze de Sovjet-Unie binnenvielen wegens het gebrek aan brandstof. Ze hadden telkens genoeg brandstof voor 1 vd 3 Armeegruppen en hun Blitzkrieg tactiek en materieel was niet bepaald geschikt voor de grootte van het terrein van de Sovjet-Unie en een wintergevecht.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat de Sovjets uiteindelijk Duitsland ook zonder geallieerde hulp wel verslagen hadden, al kun je dit achteraf nooit met zekerheid zeggen.
De militaire component hadden ze sowieso niet nodig
Nazi Duitsland was sowieso gedoemd.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat de Sovjets uiteindelijk Duitsland ook zonder geallieerde hulp wel verslagen hadden, al kun je dit achteraf nooit met zekerheid zeggen.
De militaire component hadden ze sowieso niet nodig
Ook niet zonder meer te stellen.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:33 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is waar maar desalniettemin hebben de Russen op het slagveld het grootste aandeel geleverd.
De beste -en overweldigend de meeste- Duitse divisies zaten aan het oostfront. 156 aan het Oostfront vs 58 in totaal in Nederland, België en Frankrijk.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat is heel wat anders dan ''de Russen hebben de nazi's verslagen'' want daarmee ga je voorbij aan het offensief van de geallieerden.
Het is niet zo simpel allemaal.
De geallieerden hebben meer Duitsers omgelegd dan de Soviets.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:36 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
De Westerse geallieerden hebben zeker een belangrijke rol gespeeld met D Day en de bombardementen etc. Dat ontken ik niet.Maar het blijft een feit dat het Oostfront het beslissende front was. De Sovjet Unie heeft het overgrote deel van de Duitse troepen verslagen, zo’n 80-85% van alle Duitse divisies zijn daar vernietigd.
Waar haal je dat vandaan? De Soviets hebben 4 miljoen Duitsers gekilld vs 1 miljoen door de geallieerden.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:39 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De geallieerden hebben meer Duitsers omgelegd dan de Soviets.
https://dcas.dmdc.osd.mil/dcas/app/conflictCasualties/ww2quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:41 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waar haal je dat vandaan? De Soviets hebben 4 miljoen Duitsers gekilld vs 1 miljoen door de geallieerden.
Kijk ook eens naar de Lend-Lease.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat kun je niet zonder meer stellen. Ze hebben gigantisch veel mensenlevens tegenaan geworpen, maar zonder de hulp van de Amerikanen hadden Sovjets nooit zo'n tegenaanval op poten kunnen zetten.
Sorry maar het klopt niet:quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
https://dcas.dmdc.osd.mil/dcas/app/conflictCasualties/ww2
Je hebt gelijk. Zo leer je weer eens wat.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:47 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Sorry maar het klopt niet:
https://en.wikipedia.org/wiki/German_casualties_in_World_War_II
En Google Gemini:
Out of approximately 5.3 million total German military deaths in World War II, the Soviets were responsible for the vast majority—roughly 4 million. The Western Allies killed about 1 to 1.3 million German soldiers across all other theaters (such as Western Europe, Italy, and North Africa).
Als je de divisies telt en het feit dat de Sovjet-Unie offensieven waren maakt het veel sense. Bedenk ook de omstandigheden in de Sovjet-Unie: velen vroren dood omdat ze in het eerste jaar geeneens winteruniformen hadden.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:49 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Zo leer je weer eens wat.
Zouden mensen een voorbeeld aan moeten nemen.
Doet verder niet af aan het feit dat het statement ''de russen hebben de nazi's verslagen'' niet klopt.
Jawel. Hitler heeft zichzelf van het leven beroofd toen zijn bunker was omsingeld.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ze hebben de nazi's niet verslagen.
Nope, Hitler pleegde zelfmoord voordat de bunker volledig omsingeld was. De Sovjets stonden wel al heel dichtbij en Berlijn was grotendeels ingenomen.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 23:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jawel. Hitler heeft zichzelf van het leven beroofd toen zijn bunker was omsingeld.
Zie hier alle casualties.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:47 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Sorry maar het klopt niet:
https://en.wikipedia.org/wiki/German_casualties_in_World_War_II
En Google Gemini:
Out of approximately 5.3 million total German military deaths in World War II, the Soviets were responsible for the vast majority—roughly 4 million. The Western Allies killed about 1 to 1.3 million German soldiers across all other theaters (such as Western Europe, Italy, and North Africa).
Nee, maar (in een eventueel later stadium) Oekraïne niet zo maar toelaten.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:54 schreef Tocadisco het volgende:
Dua wat stel je voor TS? Westerse steun stoppen zodat de Russen daar met een lekkere genocide eventjes de boel kunnen "denazificeren"?
Nee, ze hebben verloren omdat ze teveel materiaal hebben verprutst in de oorlog tegen de Engelsen. Had die met rust gelaten en gewoon geisoleerd gehouden dan had de complete Luftwaffe zich kunnen concentreren op Rusland, en dan was het gewoon klaar geweest.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:37 schreef Richestorags het volgende:
[..]
De Duitsers hadden al verloren toen ze de Sovjet-Unie binnenvielen wegens het gebrek aan brandstof. Ze hadden telkens genoeg brandstof voor 1 vd 3 Armeegruppen en hun Blitzkrieg tactiek en materieel was niet bepaald geschikt voor de grootte van het terrein van de Sovjet-Unie en een wintergevecht.
Waarschijnlijk niet. De Luftwaffe had geen lange afstands bommenwerpers, die absoluut essentieel waren om faciliteiten achter de Ural te bestoken.quote:Op zondag 7 juni 2026 00:08 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nee, ze hebben verloren omdat ze teveel materiaal hebben verprutst in de oorlog tegen de Engelsen. Had die met rust gelaten en gewoon geisoleerd gehouden dan had de complete Luftwaffe zich kunnen concentreren op Rusland, en dan was het gewoon klaar geweest.
Lange afstand was op dat moment niet relevantquote:Op zondag 7 juni 2026 00:12 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet. De Luftwaffe had geen lange afstands bommenwerpers, die absoluut essentieel waren om faciliteiten achter de Ural te bestoken.
En deze Oekrainse nazi's zitten dus deels ook in de EU, waaronder Nederland.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:02 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Er zijn in Oekraine overal wapens, straks Oekraine in Schengen, vrij verkeer van nazi's en wapens dus. Lekker gewerkt weer.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:09 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Los van de Russen, is het dan natuurlijk al te laat. (Nu eigenlijk ook al)
Er is totaal geen controle op. Zodra dit allemaal voorbij is, zit je met een nog veel groter probleem. Een gigantisch nazi-netwerk dat tot het nokkie bewapend is.
Ik vrees dat de enige echte leider in de hele EU momenteel alleen nog Robert Fico uit Slowakije is. Wellicht durft Bulgarije toetreding van Oekraine te blokkeren.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:10 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
FvD zal een keuze moeten maken. Neonazi's verwelkomen of ze terugsturen naar (tegen) hun vriend Putinquote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:02 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nu nog dat de aarde plat is.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:07 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Left laser is gewoon bang voor mensen die mensen als hij en jij zien voor wat ze zijn. En nog erger, er raad mee weten.quote:Op zondag 7 juni 2026 01:02 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
En deze Oekrainse nazi's zitten dus deels ook in de EU, waaronder Nederland.
Russische burgers worden geweerd, maar openlijke nazi's uit Oekraïne zijn in het geheel geen probleem. Het Marxistische kanaal LeftLaser heeft ook herhaaldelijk aandacht aan besteed.
Dit vormt een groot veiligheidsrisico.
We hebben een groter probleem met marxistische landverraders die met vijandige regimes en de radicale islam heulen.quote:Op zondag 7 juni 2026 01:02 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
En deze Oekrainse nazi's zitten dus deels ook in de EU, waaronder Nederland.
Russische burgers worden geweerd, maar openlijke nazi's uit Oekraïne zijn in het geheel geen probleem. Het Marxistische kanaal LeftLaser heeft ook herhaaldelijk aandacht aan besteed.
Dit vormt een groot veiligheidsrisico.
Het andere uiterste is Communisme, en dat is nu net waar de schoen wringt.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:02 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nee, voordat deze oorlog ontstond had Oekraïne best wel een nazi aanhang.quote:Op zondag 7 juni 2026 01:00 schreef Stoorzendert het volgende:
Rot toch op MikeyDat land is in oorlog. De mensen die vechten zijn nationalisten (ja dat is lastig voor je he?) omdat ze het land willen redden!
Verhuis jij lekker naar China met je rotzooi.
Ik was al bezig een reactie te typen met vrijwel letterlijk dezelfde argumenten die jij nu terecht aandraagt. Oekraïne heeft helemaal geen rechts-extremistisch probleem. Je hoeft slechts de verkiezingsuitslagen erbij te pakken zoals je terecht opmerkt om dat argument direct onderuit te halen.quote:Op zondag 7 juni 2026 02:23 schreef skysherrif het volgende:
Overigens belangrijk om te melden voor wie echt denkt dat Oekraine een Nazi/Antisemitisch probleem heeft.
In 2022 bijvoorbeeld waren er NUL meldingen van Antisemitisch geweld in Oekraine, NUL. En in de jaren daarna slechts enkele gevallen. Veel minder dan veel andere Europese landen.
Veel is uitiendelijk symboliek dat wordt gebruikt als een steek richting Rusland, maar ook niet meer dan symboliek. Als jood heb je helemaal niets te vrezen in Oekraine wat dat betreft. Sterker nog een groot aantal joden vecht zij aan zij met Azov en gelieerde groepen in Oekraine. Zo ook de zoon van de hoofdrabijn daar, die (RIP) is omgekomen in gevechten met de geliefde Russen van de OP. Die vocht verdomd in de 3e assault brigade die specifiek in dit artikel genoemd wordt als antisemitisch!!!
NB: Uiteraard erger ik me ook wel aan die symboliek en is het diplomatiek ook gewoon zeker niet handig.
Natuurlijk zijn er wel extreemrechtse groeperingen in Oekraine met denkbeelden over LGBT en Buitenlanders, maar welk land in Europa heeft daar geen problemen mee? Inderdaad, geen. Maar zelfs extreemlinkse, anarchistische en eco groepen vechten zij aan zij met de zogenaamde nazi groepen die hier genoemd worden.
Bijv:
[ afbeelding ]
Maar nee volgens dit BNR artikel zijn het allemaal extreemrechtse nazis die een groot probleem veroorzaken en die het land in gijzeling houdt.
Tenslotte nog politiek gezien; Biletsky de oprichter van Azov die ook veel wordt genoemd had in 2015 nog een politeke partij opgericht. Let, biletsky was opdat moment een oorlogsheld na een jaar het land te verdedigen succesvol aan het front. In 2019 vormde hij met drie andere rechtsextremistische partijen de Svoboda partij. Resultaat? 2% van de stemmen en gezien de kiesdrempel van 5 kwam er niemand in het parlement. Menig europees land zou jaloers zijn op zon uitslag.
Wellicht moeten mensen die het imperalisme en facisme steunen van de Russen bij zichzelf te rade gaan of zijzelf niet de "nazi" zijn waar zij de Oekraieners van beschuldigen.
Biletsky was slechts één van de oprichters. Er waren meer personen bij betrokken, en die waren niet allemaal rechtsextremistisch of überhaupt rechts. Je noemt als voorbeeld Joodse strijders bij Azov. Er waren notabene Joodse personen betrokken bij de oprichting, financiering en training van de eenheid. Zelfs personen met de Israëlische nationaliteit en ervaring vanuit de IDF.quote:Biletsky de oprichter van Azov
Helaas klopt ook dit niet helemaal. Voor de zekerheid volgt hier een kort overzicht van hoe Azov daadwerkelijk tot stand is gekomen. Dit is belangrijk omdat de hardnekkige bewering dat Azov in de basis een neonazistische organisatie was, simpelweg onjuist is. Het is veelzeggend hoe effectief de Russische propaganda op dit punt is. Zelfs mensen die Oekraïne een warm hart toedragen, trappen er vaak in. Ja, een deel van de oorspronkelijke groep had een achtergrond in het rechts-extremisme. Die ideologie heeft echter nooit een rol gespeeld binnen het Chornyi Korpus en het latere Azov. Het enige en absolute doel van deze mannen was om hun land te verdedigen.quote:Op zondag 7 juni 2026 05:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
In die Azov brigade zat een kern van enkele honderden wat je neo nazis zou kunnen noemen, zeg maar van voor de echte oorlog uitbrak, op gericht door een neo nazi.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |