Nazi's bewapenen, onze ogen sluiten, en die mensen vervolgens en masse opvangen in Nederland.quote:Oekraïense leger heeft nazi-probleem, ‘ongemakkelijke waarheid voor Westen’
Het Oekraïense leger telt veel extreemrechtse elementen en neonazistische netwerken die diep verweven zijn met grote delen van de Oekraïense militaire structuur. Daarover schrijft historica Marta Havryshko van Clark University en het Strassler Center for Holocaust and Genocide Studies. 'Oekraïne en zijn westerse bondgenoten zwijgen daar niet alleen opzettelijk over, ze blijven extreemrechtse eenheden bewapenen, financieren en trainen zonder dat er sprake is van serieuze controle.’
Toen hij Oekraïne binnenviel, was één van Poetins oorlogsdoelen de 'denazificatie' van Oekraïne, een narratief dat nog steeds veelvuldig opduikt in de Kremlinpropaganda. Zowel Oekraïne als het Westen verwees die bewering naar de prullenbak en noemde het 'een cynisch misbruik van de geschiedenis van de Holocaust'.
Gevaarlijke mythe
Maar waar Oekraïense en westerse politici, media, academici en onderwijsinstellingen koortsachtig Poetins beweringen onderuit haalden en als Russische propaganda ontmaskerden, daar creëerden ze volgens Havryshko de gevaarlijke mythe dat er geen nazi's in Oekraïne zijn. Want die zijn er wel degelijk, betoogt ze, en het zijn allerminst 'geïsoleerde zonderlingen zonder enige invloed', maar 'diep verweven' met de militaire structuur.
Usual suspect: Azov
De meest voor de hand liggende verdachte is natuurlijk het Azov-bataljon, de eenheid die in het voorjaar 2022 iconische status verwierf met de verdediging van de belegerde Azov-staalfabriek in Marioepol. Minder bekend is dat de eenheid in 2014 werd opgericht door de neonazistische groep Patriot of Ukraine, onder leiding van Andriy Biletsky. De groep verwierf een beruchte reputatie vanwege zijn extremistische ideologie, nazi-symboliek en beschuldigingen van oorlogsmisdaden in de Donbas. In 2018 verbood het Amerikaanse Congres de groep zelfs Amerikaanse wapens, financiering of training te ontvangen.
Witwassen
Dat witwassen laat onverlet dat rechtsextremisme en nazisme volgens Havryshko nog steeds zichtbaar zijn in eenheden als Azov, de 3e Aanvalsbrigade, het Russische Vrijwilligerskorps, Bratstvo, het Duitse Vrijwilligerskorps, Karpatska Sich en andere. 'Toch blijven de westerse bondgenoten van Oekraïne deze eenheden bewapenen, financieren en trainen zonder dat er sprake is van serieuze controle.'
Normalisering
Wat de onderzoekster nog opmerkelijker vindt is de normalisering van nazi-symboliek zelf. Ze wijst erop dat officiële Oekraïense militaire kanalen en de mainstream media regelmatig beelden publiceren van Oekraïense militairen die hakenkruizen, Waffen-SS-insignes en patches dragen van neonazistische groeperingen als Combat 18 en Misanthropic Division. 'Dit wordt niet langer als schandalig beschouwd. Het is genormaliseerd.'
En om een en ander nog verontrustender te maken: sommige Oekraïense militaire eenheden hebben nazi-gerelateerde symbolen opgenomen in hun officiële insignes. Veel Oekraïense militaire eenheden die dergelijke nazisymbolen gebruiken of in getatoeëerde vorm met zich meedragen, worden geleid door mannen die zijn gevormd door Azov en het extreemrechtse milieu daaromheen.
Wijd verbreid
Havryshko geeft een hele reeks voorbeelden van militaire eenheden die onder suspecte insignes, Wolfsangels en SS-runetekens vechten en daar ook openlijk voor uitkomen. En weer bijt AZOV het spits af met de Zwarte Zon, een occult SS-symbool uit de Tweede Wereldoorlog dat niet alleen wereldwijd gebruikt wordt door neonazi's en blanke supremacistische terroristen, maar dat zich snel verspreid heeft door de Oekraïense militaire cultuur zoals het Decepticons-peloton, de 3e Aanvalsbrigade, het 156e Zvaha-bataljon en het Bataljon Onbemande Systemen van de 110e Brigade.
Andere eenheden die gretig gebruikmaken van mainstream SS-Wolfsangels en adelaars zijn het Nachtigall-bataljon en het 422e Regiment voor onbemande systemen (dat zichzelf ook nog eens 'Luftwaffe' noemt). 'De eenheid verkoopt zelfs merchandise met de nazi-adelaar – hoodies, mokken, T-shirts, petten, sleutelhangers – om geld in te zamelen voor de oorlog', aldus Havryshko.
Het gebruik van nazisymbolen in het Oekraïense leger is voor Havryshko niet uitsluitend een esthetisch iets, maar ook 'een moreel, politiek, historisch en juridisch probleem'. Ze noemt het gebruik van nazi-regalia een vorm van historisch revisionisme en 'de geleidelijke rehabilitatie van het nazisme zelf'. Wat natuurlijk een klap in het gezicht is van de miljoenen slachtoffers van het nazi-regime.
Voedsel voor Kremlinpropaganda
Het gebruik van naziregalia voedt voorts de Kremlin-propaganda. 'Russische propagandisten hoeven geen denkbeeldige nazi's in Kyiv te verzinnen. Ze wijzen gewoon op de insignes die openlijk worden gedragen door enkele van de meest gevierde militaire eenheden van Oekraïne – waaronder formaties die als 'elite' worden bestempeld, zoals de 3e Aanvalsbrigade.' Ten slotte is het dragen van nazisymbolen sinds 2015 wettelijk verboden in Oekraïne.
Desondanks wordt het gedoogd, volgens Havryshko omdat de regering-Zelensky een politieke deal heeft gesloten met extreemrechts. 'Sinds 2022 stromen extreemrechtse activisten en netwerken massaal de veiligheids- en defensiesector binnen. In een situatie van totale oorlog en chronisch personeelstekort werd deze alliantie politiek gezien een uitkomst, misschien zelfs onvermijdelijk. Nu raakt ze steeds dieper verankerd.'
Het is volgens Havryshko dus deels uit pragmatisme dat Kyiv de extreemrechtse elementen in de strijdkrachten tolereert: geradicaliseerde militaire formatie vechten nou eenmaal ook hard en fanatiek. In ruil daarvoor krijgt extreemrechts legitimiteit, wapens, invloed en institutionele bescherming. 'Wat voortkwam uit oorlogsnoodzaak, ontwikkelt zich tot wederzijdse afhankelijkheid.'
Op mesoniveau geldt dit stilzwijgende akkoord ook voor de Europese partners van Kyiv. Het Westen weet dat het Oekraïense militairen nodig heeft om Rusland te verzwakken. 'En dus tolereren ze extremisten binnen de Oekraïense strijdkrachten, zolang die extremisten maar blijven vechten.' Sterker nog, erkenning van die ideologie en symbolen betekent het toegeven van een oncomfortabele waarheid, namelijk dat het neonaziprobleem in Oekraïne niet simpelweg een Kremlin-verzinsel is.
Goh, het zoveelste 'complot' wat waarheid blijkt te zijn.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:02 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)waarheid-voor-westen
[..]
Nazi's bewapenen, onze ogen sluiten, en die mensen vervolgens en masse opvangen in Nederland.
Los van de Russen, is het dan natuurlijk al te laat. (Nu eigenlijk ook al)quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:06 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Eerst de Russen maar verslaan en dan kijken we wel wat er verder nog moet gebeuren.
Ik hoop wel dat er minimaal een enkel land in de EU met verstand is die dat kan blokkeren zodra het zo ver is.quote:
Dit vat het wel samen ja:quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:07 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Goh, het zoveelste 'complot' wat waarheid blijkt te zijn.
quote:'Russische propagandisten hoeven geen denkbeeldige nazi's in Kyiv te verzinnen. Ze wijzen gewoon op de insignes die openlijk worden gedragen door enkele van de meest gevierde militaire eenheden van Oekraïne – waaronder formaties die als 'elite' worden bestempeld, zoals de 3e Aanvalsbrigade.'
Ukraine was aanvankelijk blij met de ‘bevrijding’ door de Nazi’s van de Russen.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:11 schreef Peppert het volgende:
Apart. Hitler zag de Slavische volkeren als onkruid dat moest worden uitgeroeid. In de raciale hiërarchie van het nazisme stonden alleen Joden en mensen van Afrikaanse afkomst nog lager op de ladder.
Er was eens een inlegvelletje.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:10 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik hoop wel dat er minimaal een enkel land in de EU met verstand is die dat kan blokkeren zodra het zo ver is.
De Oekrainsche regering is niet nazistisch. Maar ze zijn wel laks in het bestrijden van nazi-uitingen in hun leger. Wat ik niet snap, want het is gewoon hele slechte publiciteitquote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:18 schreef Kottnauer het volgende:
Betaalt Nederland dus indirect mee aan die nazi's, of is dat weer zo’n verboden vraag?
Dit is de waarheid, ook al wil onze huis batya er iets anders van maken.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Oekrainsche regering is niet nazistisch. Maar ze zijn wel laks in het bestrijden van nazi-uitingen in hun leger. Wat ik niet snap, want het is gewoon hele slechte publiciteit
Jep, hier wordt heel veel werk gemaakt om dingen als ''gedwongen remigratie'' en ''omvolking'' normale onderwerpen te maken.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:26 schreef Oud_student het volgende:
In de 2e kamer zijn ze gelukkig met belangrijkere zaken bezig, want de FvD dat zijn pas nazis, want die willen geen omvolking maar remigratie !
Tijdens een "debat" met Lideweij de Vos, deden Brekelmans, Paternotte, Klaver, van Baarle c.s. een wedstrijdje in moreel verplassen, wat een vreselijke deugneuzen![]()
![]()
![]()
Maar ondertussen wel miljarden overmaken naar echte Nazis![]()
Olitiek is echt iets voor kromdenkers
Ik was de grootste gluiperd vergeten BONTEBAL![]()
![]()
Het de vijand van mijn vijand is mijn vriend principe.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Oekrainsche regering is niet nazistisch. Maar ze zijn wel laks in het bestrijden van nazi-uitingen in hun leger. Wat ik niet snap, want het is gewoon hele slechte publiciteit
Ik zou ook werkelijk niet weten waarom zeker dat tweede geen normaal onderwerp zou zijn. Laat ik overigens ook niemand voor mij bepalen.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Jep, hier wordt heel veel werk gemaakt om dingen als ''gedwongen remigratie'' en ''omvolking'' normale onderwerpen te maken.
@Mikeyttquote:Voedsel voor Kremlinpropaganda
Het gebruik van naziregalia voedt voorts de Kremlin-propaganda. 'Russische propagandisten hoeven geen denkbeeldige nazi's in Kyiv te verzinnen. Ze wijzen gewoon op de insignes die openlijk worden gedragen door enkele van de meest gevierde militaire eenheden van Oekraïne
Zowaar een keer met je eens!quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:10 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik hoop wel dat er minimaal een enkel land in de EU met verstand is die dat kan blokkeren zodra het zo ver is.
Ben jij van mening dat alleen de nazi-uitingen bestreden moeten worden?quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Is overigens wel iets wat je in bijna elke oorlog ziet, immers is er een noodsituatie aan de hand die overwonnen moet worden, waardoor verschillen in overtuigingen binnen de aan jou meestrijdende kant even wat minder belangrijk in het grote geheel zijn. Dat zien we zowel op geopolitieke schaal (Stalin komt qua slechtheid op z'n minst in de buurt van Hitler, maar vocht mee aan de kant van de geallieerden en werd in die rol voor zover hij nuttig was in het verslaan van de Duitsers gedoogd) als op een meer persoonlijk niveau (verzetsgroepen in Nederland die communisme aanhingen werkten samen met groepen van heel andere politieke gezindte, hoewel communisme zowel in het voor- als naoorlogse Nederland maatschappijbreed gezien gewantrouwd werd).quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jammer genoeg voor jou post je op een forum waar regels gelden.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:30 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik zou ook werkelijk niet weten waarom zeker dat tweede geen normaal onderwerp zou zijn. Laat ik overigens ook niemand voor mij bepalen.
Nouja, van omvolking is ook geen sprake. Je zou wel kunnen zeggen dat er sprake is van demografische verandering, of migratiegedreven demografische verandering. Ik zie dat wel anders dan omvolking.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:26 schreef Oud_student het volgende:
In de 2e kamer zijn ze gelukkig met belangrijkere zaken bezig, want de FvD dat zijn pas nazis, want die willen geen omvolking maar remigratie !
Tijdens een "debat" met Lideweij de Vos, deden Brekelmans, Paternotte, Klaver, van Baarle c.s. een wedstrijdje in moreel verplassen, wat een vreselijke deugneuzen![]()
![]()
![]()
Maar ondertussen wel miljarden overmaken naar echte Nazis![]()
Olitiek is echt iets voor kromdenkers
Ik was de grootste gluiperd vergeten BONTEBAL![]()
![]()
Nee, bovendien worden nazi's en vooral nazi Duitsland in een heel ander daglicht gezien daar.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:34 schreef Kickinalfa het volgende:
Is het heel gek? Ze worden gedwongen te vechten voor hun volk, vaderland nationalisme, Oekraïense trots.
Niet gek dat dat mensen aantrekt die graag hun land ziet voor juist die mensen.
Dit weten de beleidsmakers ook, maar de politiek sluit de ogen en neemt dat neveneffect voor lief.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:18 schreef Kottnauer het volgende:
Betaalt Nederland dus indirect mee aan die nazi's, of is dat weer zo’n verboden vraag?
We gaan wel zien hoe lang dat nog duurt.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Jammer genoeg voor jou post je op een forum waar regels gelden.
De nazi's in het leger moeten worden bestreden, niet de uitingen daarvan.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Spannend.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:47 schreef PurifieR het volgende:
[..]
We gaan wel zien hoe lang dat nog duurt.
We horen ons met geen enkele buitenlandse oorlog te bemoeien.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:33 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Zowaar een keer met je eens!
We hadden ons nooit met die oorlog moeten bemoeien,
Ja, niet genoeg aandacht meer op de China, trans en kankertopics.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Oeh, weer een lekker edgy standpunt gevonden over de oorlog in Oekraine! Mooi man.
Ik ook nietquote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:49 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Sja, ik balanceer niet op het randje van een faillissement.
Chynaquote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:50 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja, niet genoeg aandacht meer op de China, trans en kankertopics.
Als wij ons niet met de oorlog in Oekraïne bemoeien, bemoeien de Russen zich wel met ons.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:48 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
We horen ons met geen enkele buitenlandse oorlog te bemoeien.
Daarin kan ik de FvD wel vinden, al vind ik het een hele enge partij.
Het is niet willekeurig uit de lucht gegrepen nee, maar ik denk niet dat het in Rusland heel anders is.quote:
Het wordt inderdaad hoog tijd dat bepaalde termen genormaliseerd worden. Lidewij doet dat uitstekend.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:30 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik zou ook werkelijk niet weten waarom zeker dat tweede geen normaal onderwerp zou zijn. Laat ik overigens ook niemand voor mij bepalen.
Regels? Zelfs doodsverwensingen zijn geen probleem.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Jammer genoeg voor jou post je op een forum waar regels gelden.
Dat is tenminste iets. Er is nu eenmaal de associatie dat wie tegen de Sovjets (Russen) vecht een nazi is. Komt uit WO2 natuurlijk maar ook nog uit de Sovjet-tijd er na.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:35 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Ben jij van mening dat alleen de nazi-uitingen bestreden moeten worden?
quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:04 schreef TwenteFC het volgende:
Nazis waren lieverdjes in vergelijking met het kwade ten oosten van hen.
Nee zijn ze nietquote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:59 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Regels? Zelfs doodsverwensingen zijn geen probleem.
Carry on
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |