Nee, voordat deze oorlog ontstond had Oekraïne best wel een nazi aanhang.quote:Op zondag 7 juni 2026 01:00 schreef Stoorzendert het volgende:
Rot toch op MikeyDat land is in oorlog. De mensen die vechten zijn nationalisten (ja dat is lastig voor je he?) omdat ze het land willen redden!
Verhuis jij lekker naar China met je rotzooi.
Ik was al bezig een reactie te typen met vrijwel letterlijk dezelfde argumenten die jij nu terecht aandraagt. Oekraïne heeft helemaal geen rechts-extremistisch probleem. Je hoeft slechts de verkiezingsuitslagen erbij te pakken zoals je terecht opmerkt om dat argument direct onderuit te halen.quote:Op zondag 7 juni 2026 02:23 schreef skysherrif het volgende:
Overigens belangrijk om te melden voor wie echt denkt dat Oekraine een Nazi/Antisemitisch probleem heeft.
In 2022 bijvoorbeeld waren er NUL meldingen van Antisemitisch geweld in Oekraine, NUL. En in de jaren daarna slechts enkele gevallen. Veel minder dan veel andere Europese landen.
Veel is uitiendelijk symboliek dat wordt gebruikt als een steek richting Rusland, maar ook niet meer dan symboliek. Als jood heb je helemaal niets te vrezen in Oekraine wat dat betreft. Sterker nog een groot aantal joden vecht zij aan zij met Azov en gelieerde groepen in Oekraine. Zo ook de zoon van de hoofdrabijn daar, die (RIP) is omgekomen in gevechten met de geliefde Russen van de OP. Die vocht verdomd in de 3e assault brigade die specifiek in dit artikel genoemd wordt als antisemitisch!!!
NB: Uiteraard erger ik me ook wel aan die symboliek en is het diplomatiek ook gewoon zeker niet handig.
Natuurlijk zijn er wel extreemrechtse groeperingen in Oekraine met denkbeelden over LGBT en Buitenlanders, maar welk land in Europa heeft daar geen problemen mee? Inderdaad, geen. Maar zelfs extreemlinkse, anarchistische en eco groepen vechten zij aan zij met de zogenaamde nazi groepen die hier genoemd worden.
Bijv:
[ afbeelding ]
Maar nee volgens dit BNR artikel zijn het allemaal extreemrechtse nazis die een groot probleem veroorzaken en die het land in gijzeling houdt.
Tenslotte nog politiek gezien; Biletsky de oprichter van Azov die ook veel wordt genoemd had in 2015 nog een politeke partij opgericht. Let, biletsky was opdat moment een oorlogsheld na een jaar het land te verdedigen succesvol aan het front. In 2019 vormde hij met drie andere rechtsextremistische partijen de Svoboda partij. Resultaat? 2% van de stemmen en gezien de kiesdrempel van 5 kwam er niemand in het parlement. Menig europees land zou jaloers zijn op zon uitslag.
Wellicht moeten mensen die het imperalisme en facisme steunen van de Russen bij zichzelf te rade gaan of zijzelf niet de "nazi" zijn waar zij de Oekraieners van beschuldigen.
Biletsky was slechts één van de oprichters. Er waren meer personen bij betrokken, en die waren niet allemaal rechtsextremistisch of überhaupt rechts. Je noemt als voorbeeld Joodse strijders bij Azov. Er waren notabene Joodse personen betrokken bij de oprichting, financiering en training van de eenheid. Zelfs personen met de Israëlische nationaliteit en ervaring vanuit de IDF.quote:Biletsky de oprichter van Azov
Helaas klopt ook dit niet helemaal. Voor de zekerheid volgt hier een kort overzicht van hoe Azov daadwerkelijk tot stand is gekomen. Dit is belangrijk omdat de hardnekkige bewering dat Azov in de basis een neonazistische organisatie was, simpelweg onjuist is. Het is veelzeggend hoe effectief de Russische propaganda op dit punt is. Zelfs mensen die Oekraïne een warm hart toedragen, trappen er vaak in. Ja, een deel van de oorspronkelijke groep had een achtergrond in het rechts-extremisme. Die ideologie heeft echter nooit een rol gespeeld binnen het Chornyi Korpus en het latere Azov. Het enige en absolute doel van deze mannen was om hun land te verdedigen.quote:Op zondag 7 juni 2026 05:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
In die Azov brigade zat een kern van enkele honderden wat je neo nazis zou kunnen noemen, zeg maar van voor de echte oorlog uitbrak, op gericht door een neo nazi.
Wagner idem. Maar Zelensky maakt wel een enorme fout door Andriy Melnyk te eren en opnieuw te begraven. Polen was er totaal niet over te spreken.quote:Op zondag 7 juni 2026 05:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Enorme onzin.
In die Azov brigade zat een kern van enkele honderden wat je neo nazis zou kunnen noemen, zeg maar van voor de echte oorlog uitbrak, op gericht door een neo nazi.
Tot dusver klopt het.
Maar het overgrote gedeelte waren vrijwilligers uit Mariupol op een gegeven moment, duizend burgers mannen en vrouwen, terwijl die hele stad werd platgegooid door nazi Rusland.. ja nazi Rusland.
Wagner anyone?
Op politiek vlak kreeg neo nazisme nog geen 1% van alle stemmen en dus geen enkele zetel.
Onderzoek de onderzoeker.
Maar zullen we eens naar dat probleem gaan kijken als het probleem met de imperialistische genocidaal ingestelde buur is opgelost? Dit voelt een beetje als grote heisa maken over het beschimmelde eten in de koelkast terwijl er op de bovenverdieping en zolder een enorme uitslaande brand woedt.quote:Op zondag 7 juni 2026 02:08 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee, voordat deze oorlog ontstond had Oekraïne best wel een nazi aanhang.
Hoe groot die was is een tweede.
Goh, je zou bijna denken dat ze daar een groter probleem hebben.quote:Op zondag 7 juni 2026 02:23 schreef skysherrif het volgende:
In 2022 bijvoorbeeld waren er NUL meldingen van Antisemitisch geweld in Oekraine, NUL. En in de jaren daarna slechts enkele gevallen. Veel minder dan veel andere Europese landen.
Dat was ook zo een tijdje in nazi-Duitsland. Vooral het probleem niet erkennen of bagatelliseren, dan komt het vanzelf goed.quote:Als jood heb je helemaal niets te vrezen in Oekraine wat dat betreft.
Veel joden vochten tijdens de oorlog ook zij aan zij met Hitler.quote:Sterker nog een groot aantal joden vecht zij aan zij met Azov en gelieerde groepen in Oekraine.
Bewijs?quote:Op zondag 7 juni 2026 11:31 schreef -Knapzak- het volgende:
[..]
Goh, je zou bijna denken dat ze daar een groter probleem hebben.
[..]
Dat was ook zo een tijdje in nazi-Duitsland. Vooral het probleem niet erkennen of bagatelliseren, dan komt het vanzelf goed.
[..]
Veel joden vochten tijdens de oorlog ook zij aan zij met Hitler.
Uiteraard. Zie mijn eerdere reacties.quote:Op zondag 7 juni 2026 11:19 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar zullen we eens naar dat probleem gaan kijken als het probleem met de imperialistische genocidaal ingestelde buur is opgelost? Dit voelt een beetje als grote heisa maken over het beschimmelde eten in de koelkast terwijl er op de bovenverdieping en zolder een enorme uitslaande brand woedt.
Koekoek, hou eens een spiegel voor en kijk wie er echt in de propaganda fuik zit.quote:Op zondag 7 juni 2026 12:11 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Deze Poerinpropaganda is te achterlijk voor woorden.
1. Marta Havryshko is zelf extreem rechts.
2. Poetin-Rusland kun je gemakkelijk vergelijken met fascistisch-Italië.
3. In de Doema zit een openlijke extreem rechtse partij.
4. Extreem rechts in het buitenland schaart zich achter Rusland.
5. Extreem rechts is nauwelijks vertegenwoordigt in het Oekraïense parlement. FvD is een veel groter probleem in Nederland dan extreem rechts in Oekraïne.
Ik denk dat meespeelt dat ze in een oorlog de loyaliteit nodig hebben, echt fris is dat natuurlijk niet.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Oekrainsche regering is niet nazistisch. Maar ze zijn wel laks in het bestrijden van nazi-uitingen in hun leger. Wat ik niet snap, want het is gewoon hele slechte publiciteit
Neem een enkeltje Rusland, troll.quote:Op zondag 7 juni 2026 12:35 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Koekoek, hou eens een spiegel voor en kijk wie er echt in de propaganda fuik zit.
Ik heb geen statistieken van het antisemitisme in Oekraïne en we moeten de geschiedenis van Oekraïne wat dit betreft ook zeker niet bagatelliseren, maar je kunt anno 2026 inderdaad rustig stellen dat Oekraïne veel veiliger is voor Joden dan menig West-Europees land.quote:Op zondag 7 juni 2026 02:23 schreef skysherrif het volgende:
Overigens belangrijk om te melden voor wie echt denkt dat Oekraine een Nazi/Antisemitisch probleem heeft.
Veel is uitiendelijk symboliek dat wordt gebruikt als een steek richting Rusland, maar ook niet meer dan symboliek. Als jood heb je helemaal niets te vrezen in Oekraine wat dat betreft. Sterker nog een groot aantal joden vecht zij aan zij met Azov en gelieerde groepen in Oekraine. Zo ook de zoon van de hoofdrabijn daar, die (RIP) is omgekomen in gevechten met de geliefde Russen van de OP. Die vocht verdomd in de 3e assault brigade die specifiek in dit artikel genoemd wordt als antisemitisch!!!
NB: Uiteraard erger ik me ook wel aan die symboliek en is het diplomatiek ook gewoon zeker niet handig.
Natuurlijk zijn er wel extreemrechtse groeperingen in Oekraine met denkbeelden over LGBT en Buitenlanders, maar welk land in Europa heeft daar geen problemen mee? Inderdaad, geen. Maar zelfs extreemlinkse, anarchistische en eco groepen vechten zij aan zij met de zogenaamde nazi groepen die hier genoemd worden.
Bijv:
[ afbeelding ]
Maar nee volgens dit BNR artikel zijn het allemaal extreemrechtse nazis die een groot probleem veroorzaken en die het land in gijzeling houdt.
Tenslotte nog politiek gezien; Biletsky de oprichter van Azov die ook veel wordt genoemd had in 2015 nog een politeke partij opgericht. Let, biletsky was opdat moment een oorlogsheld na een jaar het land te verdedigen succesvol aan het front. In 2019 vormde hij met drie andere rechtsextremistische partijen de Svoboda partij. Resultaat? 2% van de stemmen en gezien de kiesdrempel van 5 kwam er niemand in het parlement. Menig europees land zou jaloers zijn op zon uitslag.
Wellicht moeten mensen die het imperalisme en facisme steunen van de Russen bij zichzelf te rade gaan of zijzelf niet de "nazi" zijn waar zij de Oekraieners van beschuldigen.
In tijden van oorlog snap ik het wel. Je hebt juist fanatieke strijders nodig om het tegen Rusland op te nenem. En nationalisten zijn juist de meest geharde strijders en steun je die dan ook. Dat geld niet alleem voor Oekraine. In oorlogstijd en het land waar ik woon zou bezet worden zou ik waarschijnlijk ook een nationalist worden.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Oekrainsche regering is niet nazistisch. Maar ze zijn wel laks in het bestrijden van nazi-uitingen in hun leger. Wat ik niet snap, want het is gewoon hele slechte publiciteit
Waarom zijn linkse mensen zo gepreoccupeerd met de taal, waarom altijd dat politiek correcte?quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:44 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nouja, van omvolking is ook geen sprake. Je zou wel kunnen zeggen dat er sprake is van demografische verandering, of migratiegedreven demografische verandering. Ik zie dat wel anders dan omvolking.
De FvD zoekt natuurlijk ook wel aandacht door dat woord specifiek te gebruiken i.p.v. een accuratere term.
quote:Op zondag 7 juni 2026 13:11 schreef Oud_student het volgende:
Beter is om exact aan te geven waar de problemen liggen, dus:
Afgahnen, Syriers, Irakezen, Somaliers, Eritreers etc
Ik denk dat je ook een goed leger kunt hebben zonder nazi-symbolen. Ook het dwepen met nazi-veteranen is iets dat beter achterwege gerusten kan worden.quote:Op zondag 7 juni 2026 12:57 schreef Cherni het volgende:
[..]
In tijden van oorlog snap ik het wel. Je hebt juist fanatieke strijders nodig om het tegen Rusland op te nenem. En nationalisten zijn juist de meest geharde strijders en steun je die dan ook. Dat geld niet alleem voor Oekraine. In oorlogstijd en het land waar ik woon zou bezet worden zou ik waarschijnlijk ook een nationalist worden.
Wat Zelensky niet had moeten doen is het eren en opnieuw begraven Andriy Melnyk. Dat viel niet goed bij Polen en Israel. Hier in Nederland was daar geen aandacht aan besteed.
Zeker een belangrijke rol?quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:36 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
De Westerse geallieerden hebben zeker een belangrijke rol gespeeld met D Day en de bombardementen etc. Dat ontken ik niet.Maar het blijft een feit dat het Oostfront het beslissende front was. De Sovjet Unie heeft het overgrote deel van de Duitse troepen verslagen, zo’n 80-85% van alle Duitse divisies zijn daar vernietigd.
Er is dan ook gewoon veel terechte kritiek van alles en iedereen op bepaalde symboliek die wordt gebruikt daar?quote:Op zondag 7 juni 2026 14:40 schreef LXIV het volgende:
Verder is het merkwaardig dat vaak dezelfde mensen die helemaal los gingen op de ‘nazi’ groet van musk ( die dat volstrekt niet was) de duidelijke nazi-symboliek van Oekraïne bagatelliseren..
Sinds wanneer heeft Oekraïne vrije verkiezingen? Het is een de facto dictatuur zolang de staat van beleg nog geldt.quote:Op zondag 7 juni 2026 03:35 schreef Knoc het volgende:
[..]
Ik was al bezig een reactie te typen met vrijwel letterlijk dezelfde argumenten die jij nu terecht aandraagt. Oekraïne heeft helemaal geen rechts-extremistisch probleem. Je hoeft slechts de verkiezingsuitslagen erbij te pakken zoals je terecht opmerkt om dat argument direct onderuit te halen.
Wel een kleine aanvulling wat betreft deze tekst:
[..]
Biletsky was slechts één van de oprichters. Er waren meer personen bij betrokken, en die waren niet allemaal rechtsextremistisch of überhaupt rechts. Je noemt als voorbeeld Joodse strijders bij Azov. Er waren notabene Joodse personen betrokken bij de oprichting, financiering en training van de eenheid. Zelfs personen met de Israëlische nationaliteit en ervaring vanuit de IDF.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |