Ik ben nou ook al een tijdje thuis met burn-out klachten. Het begint echt uit de klauwen te lopen.quote:Jonge werknemers steeds vaker langdurig ziek: burn-outklachten sinds 2020 verdubbeld
Werknemers tussen de 25 en 45 jaar melden zich sinds 2020 twee keer zo vaak ziek door burn-outklachten. Volgens Arbo Unie blijven ze bovendien langer ziek, terwijl ook geldzorgen, zorgtaken en sociale druk een rol spelen.
Bijna de helft van het langdurige ziekteverzuim in deze groep komt niet door buikgriep of een zware verkoudheid, maar door psychische klachten, zoals een burn-out. Dat blijkt uit cijfers van Arbo Unie. Ook duren dit soort klachten steeds langer: waar mensen met een burn-out vroeger vaak na drie of vier maanden weer terugkeerden, loopt dat nu gemiddeld op tot bijna een half jaar.
Burn-outklachten vormen 58 procent van psychisch ziekteverzuim
Binnen dat psychisch ziekteverzuim blijken burn-outgerelateerde klachten dus het vaakst voor te komen, namelijk 58 procent. Wel is uit onderzoek van het Arbo Unie Kennisinstituut Werk en Gezondheid duidelijk geworden dat niet alleen werkdruk een rol speelt.
Wat speelt dan nog meer mee? Geldzorgen, zorgtaken en sociale druk na het werk blijken sterk samen te hangen met langdurig verzuim. In de leeftijdsgroep 25 tot 35 jaar vallen vooral zorgtaken op. Veel jonge werkenden zitten namelijk in een levensfase waarin werk, jonge kinderen, mantelzorg, financiële druk en persoonlijke ontwikkeling samenkomen.
Ziekte of burn-out?
Daarnaast ziet Arbo Unie een andere opvallende ontwikkeling: jongere werknemers melden zich sinds corona vaker kort ziek. Een opvallende trend ten opzichte van de jaren voor 2020. Vooral in de leeftijdsgroep 25 tot 35 jaar neemt kort verzuim toe. Dat lijkt op het eerste gezicht misschien onschuldiger dan langdurige uitval, maar kort verzuim kan juist een vroeg signaal zijn van oplopend langdurig verzuim.
Een korte ziekmelding staat, als het vaker gebeurt, volgens Arbo Unie zelden op zichzelf. De eerste signalen zijn klein: iemand meldt zich vaker kort ziek, trekt zich terug, verliest energie of heeft moeite om overzicht te houden. Als werkgevers die signalen missen, kan kort verzuim uitgroeien tot langdurig psychisch ziekteverzuim.
Kort verzuim kan signaal zijn
Volgens Arbo Unie is de combinatie van meer burn-outs en meer korte ziekmeldingen zorgelijk. Juist de groep jonge werkenden is hard nodig op de arbeidsmarkt. Als zij vaker kort uitvallen én het psychisch ziekteverzuim langer duurt, neemt de druk op leidinggevenden en organisaties toe.
Arbo Unie roept werkgevers daarom op om kort verzuim bij jongeren niet alleen ‘praktisch’ op te vangen, maar ook inhoudelijk te bekijken. Een korte ziekmelding zegt vaak weinig, maar een patroon van vaker kort verzuim vraagt wel om aandacht. Het helpt om geldzorgen, zorgtaken of eenzaamheid bespreekbaar te maken. Leidinggevenden hoeven geen hulpverlener te zijn, maar kunnen wel signalen herkennen en op tijd steun organiseren.
Is dit weer net zo een fake post als destijds met een ziekte die je had? Niet heel lang terug zat je te boasten dat je al je werk door AI liet doen en maar een paar uurtjes werk per week had, en ook dat je naar 3 dagen in de week ging werken.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:25 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.metronieuws.n(...)nds-2020-verdubbeld/
[..]
Ik ben nou ook al een tijdje thuis met burn-out klachten. Het begint echt uit de klauwen te lopen.
Eerder dit jaar al onderzoek hiernaar. Jonge werknemers worden amper nog ingewerkt, krijgen slechte begeleiding en ervaren slecht leiderschap. 90% (!) van de burn-out klachten waren werkgerelateerd...
Bedrijven hebben ook een management crisis. De nieuwe generatie managers hebben veelal geen goede management capaciteiten. Dat zie je hier op de werkvloer ook. De tevredenheid is vooral erg hoog in teams met managers die ouder dan 50 zijn. Die hebben nog wat passie, nemen de tijd voor de werknemers en hebben altijd gesprekken op gelijk niveau. De jonge gen X'ers en de oude millenials hebben stuk voor stuk slechte resultaten binnen het team.
Maar hoe creëer je zo'n systeem? Het is niet een enkel gevalletje. Steeds meer bedrijven hebben moeite om geschikte managers te vinden. Tegelijkertijd zijn er steeds minder mensen die manager willen worden.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:29 schreef HSG het volgende:
Ik ben het met je eens dat het cruciaal is dat nieuwe werknemers een fatsoenlijk inwerkperiode moeten hebben. Dat toont ook de professionaliteit van een bedrijf aan.
Gaan hun hersenen van koken, las daar laast een interessant artikel van op TikTok.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:34 schreef Elan het volgende:
Komt door al die zogenaamd sterke en zelfstandige vrouwen die veel meer zijn gaan werken dan ze mentaal aankunnen.
Onder jonge mensen is dat verschil juist kleiner tussen man en vrouw. 29% van de jonge vrouwen ervaart burn-out klachten en 23% van de jonge mannen.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:34 schreef Elan het volgende:
Komt door al die zogenaamd sterke en zelfstandige vrouwen die veel meer zijn gaan werken dan ze mentaal kunnen behappen.
Ik denk ook dat daar een samenhang is. Er zijn steeds meer managementfuncties, en juist minder mensen die manager willen worden, waardoor er vaak ongeschikte mensen voor in de functie komen.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:41 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik heb eerder het idee dat het komt door een overvloed aan managers. Iedereen wil tegenwoordig een manager / projectleider / analist / etc. zijn. Ook hier bij mij op het werk (IT afdeling): in totaal 30 collega's, waarvan 25 management / analisten / projectbegeleiding / secretariaat / etc en slechts 5 uitvoerenden.
Degenen die overblijven om acties daadwerkelijk uit te voeren, zijn dan vaak jongeren. Die vervolgens niet begeleid worden omdat de uitvoerenden met ervaring er simpelweg geen tijd voor hebben.
Nee hoor, het stressverzuim bij vrouwen ligt 2x zo hoog als bij mannen voor de groep waar het artikel over gaat..quote:Op maandag 18 mei 2026 13:37 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Onder jonge mensen is dat verschil juist kleiner tussen man en vrouw. 29% van de jonge vrouwen ervaart burn-out klachten en 23% van de jonge mannen.
quote:Vrouwen lopen duidelijk meer risico
Vooral vrouwen worden hard geraakt. Het stressverzuim ligt bij hen twee keer zo hoog als bij mannen. Vrouwen van 25 jaar en ouder melden zich niet alleen vaker ziek, maar blijven ook langer thuis.
Die groep valt niet toevallig op. ,,Juist in deze levensfase komen werk, zorg en persoonlijke ontwikkeling vaak samen", zegt Iris Homeijer, bedrijfsarts en directeur medische zaken bij HumanCapitalCare. ,,Werk en privé zijn daar niet altijd voldoende op ingericht. Bovendien blijven veel vrouwen doorwerken met klachten of maken deze niet bespreekbaar."
Dat artikel heeft het over vrouwen van 25 jaar en ouder, niet over jonge vrouwen binnen de leeftijdsgroep 25-45.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee hoor, het stressverzuim bij vrouwen ligt 2x zo hoog als bij mannen voor de groep waar het artikel over gaat..
https://www.metronieuws.n(...)ker-uit-door-stress/
[..]
Wat uit de klauwen is gelopen is het kado krijgen van opleidingen waardoor velen waaronder ook jij flink boven hun niveau moeten presteren bij werkgevers en hierdoor in een burnout belanden...quote:Op maandag 18 mei 2026 13:25 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.metronieuws.n(...)nds-2020-verdubbeld/
[..]
Ik ben nou ook al een tijdje thuis met burn-out klachten. Het begint echt uit de klauwen te lopen.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-psychische-klachtenquote:Op maandag 18 mei 2026 13:55 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat artikel heeft het over vrouwen van 25 jaar en ouder, niet over jonge vrouwen binnen de leeftijdsgroep 25-45.
quote:Door stress melden zich steeds meer mensen ziek op het werk. Het is een trend die de laatste paar jaar steeds grotere vormen aanneemt. Vooral vrouwen tussen de 25 en 44 jaar melden zich ziek. Zo blijkt uit nieuwe cijfers van arbodienstverleners.
Maar dan wel een functie waarin men analyses wil doen en verder niks uitvoeren. Want ook dan krijgen ze verantwoordelijkheid.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:44 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik denk ook dat daar een samenhang is. Er zijn steeds meer managementfuncties, en juist minder mensen die manager willen worden, waardoor er vaak ongeschikte mensen voor in de functie komen.
Steeds minder Gen Z'ers willen manager worden, en die vormen over 4 jaar de grootste groep werknemers:
https://www.mkbservicedes(...)%20groep%20werkenden.
Maar dat is eigenlijk altijd zo geweest.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:57 schreef raptorix het volgende:
Wat ook heel veel scheelt is dat relatief jonge werknemers in vrij korte tijd veel belangrijke zaken voor hun kiezen krijgen, ze krijgen hun eerste baan, vaak ook hun eerste huis/verhuizing, en vaak ook nog kinderen, en dan zitten ze vaak ook nog in een leeftijd waar je vaak met ouders te maken krijgt die zorg nodig hebben of overlijden.
Ach, hij had eerst ook terminale kanker, en toen opeens weer niet....quote:Op maandag 18 mei 2026 14:45 schreef Cupfighter het volgende:
TS had eerst een bore out en nu een burn-out
Vreemd
Het mooiste zijn altijd de standaard maandag ziekmeldingen na een feestje in het weekend. Wordt dit WK ook weer lachen.quote:Op maandag 18 mei 2026 14:58 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Maar dat is eigenlijk altijd zo geweest.
De drempel voor ziekmelden ligt trouwens ook wel erg laag tegenwoordig.
Bij een van mijn vorige werkgevers werkten we veel met studenten, en inderdaad heel herkenbaar.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:03 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Het mooiste zijn altijd de standaard maandag ziekmeldingen na een feestje in het weekend. Wordt dit WK ook weer lachen.
Hier in de CAO kost je je 2e ziektemelding een dag verlof. Dat vindt ik persoonlijk wat te ver gaan, maar voor bepaalde mensen werkt het wel.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:15 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Bij een van mijn vorige werkgevers werkten we veel met studenten, en inderdaad heel herkenbaar.
Kwamen ook regelmatig te laat.
Nou kan dat een keer gebeuren, maar dan oak je snel een kop koffie en ga je meteen aan de slag.
Maar nee hoor, ze gingen dan eerst rustig nog even een peuk roken
Belangrijk punt. Er zijn naar verhouding meer hbo-gediplomeerden dan 30 jaar geleden. Het is niet zo de evolutie in een stroomversnelling is beland waardoor iedereen veel hoger presteert dan vroeger.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat uit de klauwen is gelopen is het kado krijgen van opleidingen waardoor velen waaronder ook jij flink boven hun niveau moeten presteren bij werkgevers en hierdoor in een burnout belanden...
Bij datzelfde bedrijf had je bij ziekmelding standaard een wachtdagquote:Op maandag 18 mei 2026 15:19 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Hier in de CAO kost je je 2e ziektemelding een dag verlof. Dat vindt ik persoonlijk wat te ver gaan, maar voor bepaalde mensen werkt het wel.
Vroeger waren de eisen ook veel strenger voor een diploma. Stelt helaas minder voor dan vroeger. Onderwijs holt hard achteruit.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:25 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Belangrijk punt. Er zijn naar verhouding meer hbo-gediplomeerden dan 30 jaar geleden. Het is niet zo de evolutie in een stroomversnelling is beland waardoor iedereen veel hoger presteert dan vroeger.
Ik zie het terug in de praktijk bij jongere generaties die hun werk naar verluidt op hbo of academisch niveau doen. Ik ben niet altijd onder de indruk, de goeden niet te na gesproken natuurlijk.
Hier idem. Je kan beter een week thuisblijven dan 2 keer 1 dag echt ziek zijn in het jaar. Ook weer bedacht door een geniaal iemand.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:26 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Bij datzelfde bedrijf had je bij ziekmelding standaard een wachtdag![]()
Met als gevolg dat als iemand echt ziek was, je dus genaaid werd door het bedrijf, je dan als je weer beter was er gewoon een paar dagen achter plakte voor je je weer beter meldde.
Ieder mens zal op een dag het zwaarste kruis helemaal alleen de berg op moeten dragen. Dat is de boodschap die de weldenkende zoons steeds doorgeven aan de jeugd.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:53 schreef SebbeSwensje het volgende:
Het is geen werk, het is dagbesteding. We worden geleefd en er is op voorhand over nagedacht.
En dat slaat dus helemaal nergens op. Dat is de mentaliteit van iemand die doet alsof hij dom is, maar het eigenlijk allemaal aan het organiseren is. Ik noem zulke mensen bedriegers.quote:Op maandag 18 mei 2026 16:06 schreef torentje het volgende:
[..]
Ieder mens zal op een dag het zwaarste kruis helemaal alleen de berg op moeten dragen. Dat is de boodschap die de weldenkende zoons steeds doorgeven aan de jeugd.
Nee dat doen we niet. We doen alsof ik een vlindermachienverhaallijn tussenstapje moet nemen waarbij sommigen anderen in staat zijn om naar het HQ te verkassen waarbij ze alsnog genoeg tijd hebben om 50% van hun werkuren toe te spitsen op hun oude omgeving. Dat klopt gewoon niet.quote:
Dezelfde jeugd die dan wel als startsalaris zonder blikken of blozen ver bovenmodaal willen verdienen..quote:Op maandag 18 mei 2026 16:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Verwachtingen zijn te hoog qua wat je allemaal al gepresteerd moet hebben voor je 25ste.
Als je ergens wil wonen en je steentje wil bijdragen aan de krimpende bevolking door een gezinnetje te stichten, lukt dat niet voor minder.quote:Op maandag 18 mei 2026 17:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dezelfde jeugd die dan wel als startsalaris zonder blikken of blozen ver bovenmodaal willen verdienen..
Tsja, vraag en aanbod hè.quote:Op maandag 18 mei 2026 17:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dezelfde jeugd die dan wel als startsalaris zonder blikken of blozen ver bovenmodaal willen verdienen..
Je wilt niet weten wat het bedrijf kost als je met langdurige zieken zit.quote:Op maandag 18 mei 2026 17:27 schreef TwenteFC het volgende:
Arboartsen zijn ook veel te laks en meegaand, die houden je het liefste zo lang mogelijk van het werk af lijkt het wel. Kan mij heel goed voorstellen dat wanneer je daar binnen komt met een jank verhaal over stress dat ze je zonder pardon een traject in jagen waarmee je lekker thuis kan zitten FOK!en voor maanden.
Als zo'n arts je waanideeën al bevestigt dan vind ik het niet gek dat de cijfers zo hard omhoog vliegen. Zullen er genoeg tussen zitten die het gebruiken als een lekker lange betaalde vakantie. Helemaal omdat een werkgever er ook niets tegen kan beginnen, al maken ze een wereldreis in die tijd dat is nog haast geen reden voor ontslag op staande voet.
En de rest van de collega's mag het allemaal lekker oplossen, wat bij hen daadwerkelijk de stress verhoogt. Een vicieuze cirkel die gebroken moet worden. Door artsen die kritischer zijn en meer gericht zijn op het hervatten van werk of door soepeler ontslagrecht.
De multinationals willen meer geld te besteden hebben dan de gewone mensen. Willen zich geen zorgen hoeven te maken of ze het eind van de maand wel halen.quote:Op maandag 18 mei 2026 16:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
En dat slaat dus helemaal nergens op. Dat is de mentaliteit van iemand die doet alsof hij dom is, maar het eigenlijk allemaal aan het organiseren is. Ik noem zulke mensen bedriegers.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Help elkaar een handje gvd.
Je moet wel dief van je eigen portemonnee zijn als je dat doet.quote:Op maandag 18 mei 2026 20:16 schreef Hoppahop het volgende:
Zijn er nog werknemers die 40 uur werken? 32 uur is toch de norm?
Maar 40u werkenquote:Op maandag 18 mei 2026 20:16 schreef Hoppahop het volgende:
Zijn er nog werknemers die 40 uur werken? 32 uur is toch de norm?
Ook voor zo'n werkgever gewerkt.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:31 schreef DobbyDobby het volgende:
Hier idem. Je kan beter een week thuisblijven dan 2 keer 1 dag echt ziek zijn in het jaar. Ook weer bedacht door een geniaal iemand.
Wat een ellende. 36 uur dagbesteding is al meer dan ik aan kan.quote:
Het is ook ellendequote:Op maandag 18 mei 2026 21:46 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Wat een ellende. 36 uur dagbesteding is al meer dan ik aan kan.
Ik heb toevallig deze week de drie Jargon filmpjes weer gekekenquote:Op maandag 18 mei 2026 21:02 schreef RamboDirk het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
een situatieschets
@:zipportal
@:wereldgozer
Wat zijn dat voor mensen? Zo blij dat ik dat soort mensen niet ken.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:38 schreef Hexagon het volgende:
Maar ik werk zelf in een vakgebied waar ik geregeld collega's met burnouts zie uitvallen. Terwijl anderen dat niet doen, en ik ook niet.
Degenen die er mee te kampen krijgen zijn vaak van die types bij wie werkelijk alles perfect moet en voortdurend de beste willen zijn. Zowel op hun werk als prive.
-Willen op het werk de beste zijn en zo snel mogelijk groeien.
-Lopen hun kinderen ook gigantisch te micromanagen, waardoor het ze veel meer tijd kost dan normale ouders.
-Hun huis, vakanties en auto en dergelijke moeten ook perfect in het plaatje passen.
In werkelijkheid wordt je er niet minder van als het ietsje rommeliger en ietsje langzamer gaat allemaal. Maar dat past niet zo in hun wereldbeeld, en dan wordt het teveel.
Meestal van die statusgevoelige yuppen.quote:Op maandag 18 mei 2026 22:55 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wat zijn dat voor mensen? Zo blij dat ik dat soort mensen niet ken.
Ben je zelf bij. Je kan je privé leven zo druk maken als je zelf wil.quote:Op maandag 18 mei 2026 19:17 schreef Cherni het volgende:
Zal niet alleen met werk/arbeid te maken maar ook een prive leven dat steeds drukker word.
Omdat het kan. In de meeste landen krijg je geen doorbetaling bij een "burn out" dus bestaan de klachten ook niet.quote:Op maandag 18 mei 2026 19:12 schreef Discombobulate het volgende:
Ik werk mezelf ook naar de tyfus, maar heb nog nooit iets van burn out klachten gehad. Waar komt dat toch vandaan? Waarom iedereen ineens aan de lopende band? Volgens mij is men geen drol meer gewend.
Tuurlijk bestaan deze klachten wel met als schrikbarende hoge percentages in bijvoorbeeld de vs.quote:Op maandag 18 mei 2026 23:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Omdat het kan. In de meeste landen krijg je geen doorbetaling bij een "burn out" dus bestaan de klachten ook niet.
Het is van alle tijden:quote:Op maandag 18 mei 2026 21:38 schreef Hexagon het volgende:
Degenen die er mee te kampen krijgen zijn vaak van die types bij wie werkelijk alles perfect moet en voortdurend de beste willen zijn. Zowel op hun werk als prive.
-Willen op het werk de beste zijn en zo snel mogelijk groeien.
-Lopen hun kinderen ook gigantisch te micromanagen, waardoor het ze veel meer tijd kost dan normale ouders.
-Hun huis, vakanties en auto en dergelijke moeten ook perfect in het plaatje passen.
In werkelijkheid wordt je er niet minder van als het ietsje rommeliger en ietsje langzamer gaat allemaal. Maar dat past niet zo in hun wereldbeeld, en dan wordt het teveel.
Maar dat is niet het relevante, het gaat erom of je thuis mag blijven zitten met dat soort flauwekul en dat kan dus niet in de VS, enkel bij een klinische depressie (tot 12 weken meen ik).quote:Op dinsdag 19 mei 2026 00:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Tuurlijk bestaan deze klachten wel met als schrikbarende hoge percentages in bijvoorbeeld de vs.
Between 55% and 72% of the U.S. workforce currently experiences moderate to high levels of job burnout
versus
Approximately 20% of employees in the Netherlands experience burnout symptoms, according to the Netherlands National Working Conditions Survey
Maar wel meer kans op een succesvol fatsoenlijk gesprekje. Dagenlang op je nest ronken gaat het allemaal ook niet bewerkstelligen.quote:
Jij beweerde keihard dat die burnout klachten in landen waar mensen een slecht vangnet hebben dat deze klachten niet zouden bestaan we bewijzen hier gewoon dat ze wel bestaan en zelfs in hogere percentages dan landen met een socialer vangnet.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 03:18 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar dat is niet het relevante,het gaat erom of je thuis mag blijven zitten met dat soort flauwekul en dat kan dus niet in de VS, enkel bij een klinische depressie (tot 12 weken meen ik).
quote:Op maandag 18 mei 2026 23:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Omdat het kan. In de meeste landen krijg je geen doorbetaling bij een "burn out" dus bestaan de klachten ook niet.
Behalve op Fok, waar was iedereen altijd het perfecte voorbeeld jongentje.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 00:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is van alle tijden:
Bekijk deze YouTube-video
Hoezo? Juist die laatste 8 uur levert netto het minste op.quote:Op maandag 18 mei 2026 20:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je moet wel dief van je eigen portemonnee zijn als je dat doet.
Dat was voor 2020 ook.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:57 schreef raptorix het volgende:
Wat ook heel veel scheelt is dat relatief jonge werknemers in vrij korte tijd veel belangrijke zaken voor hun kiezen krijgen, ze krijgen hun eerste baan, vaak ook hun eerste huis/verhuizing, en vaak ook nog kinderen, en dan zitten ze vaak ook nog in een leeftijd waar je vaak met ouders te maken krijgt die zorg nodig hebben of overlijden.
Maar je hoeft er ook niet zoveel voor te doen, maar goed wij hebben dan ook wel heel veel vrijheid, meestal controleer ik op vrijdag 2 keer mijn teams of er iets urgents is, doe tussen 9 en 11 een paar hersenloze klusjes en dan gaan we vissen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 07:48 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Hoezo? Juist die laatste 8 uur levert netto het minste op.
Ik doe uitsluitend m'n eigen ding als ik thuis komt. Fuck iedereen die na werk nog wat met me wil doen, sporten al helemaal.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:09 schreef Lospedrosa het volgende:
Als je thuis komt douchen broodsmeren ff relaxen en weer naar werk, dat 5x per week en je het nergens last van.
Zit kern van waarheid in tho. Ik werk in België en er zijn hier heel weinig Nederlanders die zich langdurig ziekmelden. België betaald slechts 1 maand door werkgever en dan via de staat max 1800 bruto oftewel 900 netto.quote:Op maandag 18 mei 2026 23:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat klopt, maar is iets van alle tijden.. Zouden jongere werknemers mentaal minder weerbaar zijn door invloed van sociale media en een stukje door invloed van de coronamaatregelen in een cruciale levensfase?quote:Op maandag 18 mei 2026 13:57 schreef raptorix het volgende:
Nog zo’n ding. Als een ander worstelt maar gewoon doormoet ben je zelf genegen ook door te gaan. Dat steunt elkaar.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:48 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Zit kern van waarheid in tho. Ik werk in België en er zijn hier heel weinig Nederlanders die zich langdurig ziekmelden. België betaald slechts 1 maand door werkgever en dan via de staat max 1800 bruto oftewel 900 netto.
Misschien, maar sommige dingen gingen ook makkelijker, mensen gingen wat jonger samenwonen, vrouw ging vaak niet werken als er een kind was, ouders werden verrzorgt in bejaardenhuis, en idd minder sociale druk. Tegenwoordig moet je minimaal 2 keer per jaar op dure vakantie, 2 leasewagens, en gehaast naar de kinderopvang.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:00 schreef nixxx het volgende:
[..]
Dat klopt, maar is iets van alle tijden.. Zouden jongere werknemers mentaal minder weerbaar zijn door invloed van sociale media en een stukje door invloed van de coronamaatregelen in een cruciale levensfase?
Ik heb juist het idee dat door het thuiswerken er ook minder ziekmeldingen zijn, volgens mij heeft onderzoek dat ook aangetoont. Wat denk ik eerder een probleem is, is dat een hoop mensen werk doen waar ze helemaal niet zo goed in zijn, of helemaal niet leuk vinden. Als IT Engineer zie ik ongeveer de helft om me heen continue krabbelen, ze hebben gewoon niet het gevoel of de liefde ervoor, vandaar dat je ook zoveel IT problemen ziet.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nog zo’n ding. Als een ander worstelt maar gewoon doormoet ben je zelf genegen ook door te gaan. Dat steunt elkaar.
Net zoals als de ander zich langdurig ziekmeldt een collega datzelfde ook sneller zal doen.
Als iemand na burn-out gewoon faalt en in geldproblemen komt doe je veel meer om dat te voorkomen.
Dus in dit geval maken stinkende sfeermeesters zwerende wonden.
Oh nee, zachte heelmeesters, stinkende wonden.
Wat ook meespeelt is corona. Niet corona zelf maar het gemak van ziekmelden wat toen is ontstaan.
Het was destijds bijna een heldendaad als je je ziek melde.
Dat is natuurlijk blijven hangen, en ontwikkelde een systeem.
Ik voel me niet lekker-> ik meld me ziek. Bij mensen ontwikkelt dat een zwakkere mentale weerstand
Linksonder in dit diagrammetje..quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb juist het idee dat door het thuiswerken er ook minder ziekmeldingen zijn, volgens mij heeft onderzoek dat ook aangetoont. Wat denk ik eerder een probleem is, is dat een hoop mensen werk doen waar ze helemaal niet zo goed in zijn, of helemaal niet leuk vinden. Als IT Engineer zie ik ongeveer de helft om me heen continue krabbelen, ze hebben gewoon niet het gevoel of de liefde ervoor, vandaar dat je ook zoveel IT problemen ziet.
Een tijdje terug hoorde ik een enorm sterk betoog van een Belgische proffesor die maar zo logisch was als maar kan zijn, volg niet je passie, de kans dat je passie ook dat gene is waar je goed in bent is slechts klein, je kunt beter volgen waar je goed in bent, de kans dat je dan succesvol bent is een stuk groter, wat je ook meer ruimte geeft om het werk te kiezen wat je leuk vind.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
Linksonder in dit diagrammetje..
[ afbeelding ]
Mja, niemand kan een baan hebben wat diegene daadwerkelijk echt wil. Dat leidt ook heel veel tot stress en somberheid.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb juist het idee dat door het thuiswerken er ook minder ziekmeldingen zijn, volgens mij heeft onderzoek dat ook aangetoont. Wat denk ik eerder een probleem is, is dat een hoop mensen werk doen waar ze helemaal niet zo goed in zijn, of helemaal niet leuk vinden. Als IT Engineer zie ik ongeveer de helft om me heen continue krabbelen, ze hebben gewoon niet het gevoel of de liefde ervoor, vandaar dat je ook zoveel IT problemen ziet.
Vind ik zo'n simpele platitude. Ga het maar eens specificeren voor een ieder.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Een tijdje terug hoorde ik een enorm sterk betoog van een Belgische proffesor die maar zo logisch was als maar kan zijn, volg niet je passie, de kans dat je passie ook dat gene is waar je goed in bent is slechts klein, je kunt beter volgen waar je goed in bent, de kans dat je dan succesvol bent is een stuk groter, wat je ook meer ruimte geeft om het werk te kiezen wat je leuk vind.
Het is vaak ook een beetje een mix, ik heb trouwens de Podcast weten te vinden, super interessante spreker:quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:26 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Mja, niemand kan een baan hebben wat diegene daadwerkelijk echt wil. Dat leidt ook heel veel tot stress en somberheid.
Dat is ook een mythe die de wereld in is geslingerd hoor. Zowat elk Europees land erkent burn-out gewoon als beroepsziekte. Het verschil is alleen langdurige doorbetaling in Zweden en Nederland.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:41 schreef Toine51 het volgende:
Hetzelfde bij ons.
Die jongere generatie is altijd zzm...
Komen net kijken en dan al een burn-out..
Is hier en in Zweden alleen maar erkend als beroepsziekte....
Tja...
Klinkt als mijn gemiddelde werkdag. Maargoed, ik werk dan ook bij/voor de overheidquote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar je hoeft er ook niet zoveel voor te doen, maar goed wij hebben dan ook wel heel veel vrijheid, meestal controleer ik op vrijdag 2 keer mijn teams of er iets urgents is, doe tussen 9 en 11 een paar hersenloze klusjes en dan gaan we vissen.
Oude zware werkethiek.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:43 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Belgen die denken dat het een flex is om lang te werken.
Alleen moet je eerst langs de huisarts die je dan ziek moet schrijven, dan komt de controleur onverwacht meermaals langs dus moet je zorgen dat je thuis bent (wat in geval van een burnout toch zo is) en word je nog eens opgeroepen door de ziekenfondsen. Mocht je zelfstandig zijn dan telt je gewaarborgd inkomen waar je hopen voor betaald ook al niet want zij keren niet uit bij psychische problematiek en heb je dus geen inkomen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:42 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat is ook een mythe die de wereld in is geslingerd hoor. Zowat elk Europees land erkent burn-out gewoon als beroepsziekte. Het verschil is alleen langdurige doorbetaling in Zweden en Nederland.
In een Finland of België kan je je ook gewoon ziekmelden als je burn-outklachten hebt
En dat is alleen bij een bedienden contract. De arbeiders hebben nog minder dan die maand. Dacht maar 3 dagenquote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:48 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Zit kern van waarheid in tho. Ik werk in België en er zijn hier heel weinig Nederlanders die zich langdurig ziekmelden. België betaald slechts 1 maand door werkgever en dan via de staat max 1800 bruto oftewel 900 netto.
Eigenlijk niet meer van deze tijd.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 12:56 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
En dat is alleen bij een bedienden contract. De arbeiders hebben nog minder dan die maand. Dacht maar 3 dagen
Maar betaal je dan als zieke werknemer in belgie ook 50% belasting over die bruto uitkering van 1800 euro?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 12:56 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
En dat is alleen bij een bedienden contract. De arbeiders hebben nog minder dan die maand. Dacht maar 3 dagen
Hey daar hebben we @Elan die nog meer vrouwen weg wil jagen van Fok. Lekker bezig.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:34 schreef Elan het volgende:
Komt door al die zogenaamd sterke en zelfstandige vrouwen die veel meer zijn gaan werken dan ze mentaal kunnen behappen.
Noemen we in Nederland gewoon uitbuiting. Wij hebben een gemiddelde werkweek van 26 uur en alsnog verdienen mensen een stuk meer. Meer eisen, minder accepteren.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 12:50 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Oude zware werkethiek.
Staan we bekend voor.
quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:15 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Hey daar hebben we @:Elan die nog meer vrouwen weg wil jagen van Fok. Lekker bezig.
Die controleurs zijn prima. Kost de werkgever enkel geld.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 12:55 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Alleen moet je eerst langs de huisarts die je dan ziek moet schrijven, dan komt de controleur onverwacht meermaals langs dus moet je zorgen dat je thuis bent (wat in geval van een burnout toch zo is) en word je nog eens opgeroepen door de ziekenfondsen. Mocht je zelfstandig zijn dan telt je gewaarborgd inkomen waar je hopen voor betaald ook al niet want zij keren niet uit bij psychische problematiek en heb je dus geen inkomen.
Dus nee, zo makkelijk gaat dat hier niet.
Oh en onze controleurs zijn gefrustreerde kwaaie mannetjes die je asap terug aan het werk willen schoppen.
Masculiene taken ookquote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:19 schreef Elan het volgende:
[..]![]()
Je mag geen feiten meer benoemen tegenwoordig?
Vrouwen belasten met masculiene taken zoals veel uren werken en dat combineren met intensieve zorgtaken (zoals zorgen voor een baby) is vragen om psychische problemen. Onderzoek toont aan dat het driekwart van de vrouwen met een heel jong kind en een aanstelling van 28 uur of meer eigenlijk constant overprikkeld is.
Laat gaan, die gast is het 12-jarige Nederlandse neefje van Andrew, Andre Teetquote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:22 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Masculiene taken ook. Sjezus. Ik geloof best dat de combinatie kind-fulltime werken amper te doen is en de zorgtaken nog steeds vooral bij de vrouw komen te liggen, maar dat vrouwen geen lange uren werken aankunnen omdat het een masculiene taak is, lijkt me dikke onzin. En waarom zou dat dan alleen een probleem van de vrouw moeten zijn? Het is een wisselwerking tussen ouders in een gezin.
Dan zijn we het toch in grote lijnen gewoon eens over de inhoud? Veel vrouwen in onze maatschappij hebben mannelijke of masculiene energie ontwikkelt in de zin van denken, controle, actie en resultaat halen en doorgaan. Dat creëert een disbalans als er intensieve zorgtaken om de hoek komen kijken. Mannen hebben die masculiene energie van nature omdat het hormoongedreven is bij hun.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:22 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Masculiene taken ook. Sjezus. Ik geloof best dat de combinatie kind-fulltime werken amper te doen is en de zorgtaken nog steeds vooral bij de vrouw komen te liggen , maar dat vrouwen geen lange uren werken aankunnen omdat het een masculiene taak is, lijkt me dikke onzin. En waarom zou dat dan alleen een probleem van de vrouw moeten zijn? Het is een wisselwerking tussen ouders in een gezin.
quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:34 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Laat gaan, die gast is het 12-jarige Nederlandse neefje van Andrew, Andre Teet
Eh nee, want jij ziet iets doodnormaals (fulltime werken) al als iets masculiens.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan zijn we het toch in grote lijnen gewoon eens over de inhoud? Veel vrouwen in onze maatschappij hebben mannelijke of masculiene energie ontwikkelt in de zin van denken, controle, actie en resultaat halen en doorgaan. Dat creëert een disbalans als er intensieve zorgtaken om de hoek komen kijken. Mannen hebben die masculiene energie van nature omdat het hormoongedreven is bij hun.
Dat is tegenwoordig doodnormaal maar dat is het eigenlijk nooit geweest.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:51 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Eh nee, want jij ziet iets doodnormaals (fulltime werken) al als iets masculiens.
Jazekerquote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar betaal je dan als zieke werknemer in belgie ook 50% belasting over die bruto uitkering van 1800 euro?
De burnout als zodanig wordt niet erkent en bestaat dus niet. Ik woon de laatste 18 jaar buiten Nederland en heb nog nooit van een burnout gehoord, mensen zijn ook niet bekend met het concept.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 06:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jij beweerde keihard dat die burnout klachten in landen waar mensen een slecht vangnet hebben dat deze klachten niet zouden bestaan we bewijzen hier gewoon dat ze wel bestaan en zelfs in hogere percentages dan landen met een socialer vangnet.
Dat was het enige relevante aan mijn commentaar op deze opmerking van jou.
[..]
Ja maar vrouwen halen voldoening uit meer zijn dan een moeder en werken. Zelfs de vrouwen van mijn moeders generatie haalden al niet voldoende voldoening uit alleen maar moeder zijn.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:53 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is tegenwoordig doodnormaal maar dat is het eigenlijk nooit geweest.
Voor vrouwen en zeker die met kleine kinderen hoort werken optioneel te zijn.
Het gaat er niet om dat vrouwen niet zouden mogen werken maar het zit hem in het moeten. Nu begrijp ik het wel want huizenmarkt, economische zelfstandigheid enzovoort maar echt gezond is het gewoon niet en dat blijkt ook uit het onevenredig hoge ziekteverzuim in die groep.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:01 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ja maar vrouwen halen voldoening uit meer zijn dan een moeder. Zelfs de vrouwen van mijn moeders generatie haalden al niet voldoende voldoening uit alleen maar moeder zijn.
Waarbij we fotos van vrouwen van onder de evenaar en in azie kunnen zien die zwaar fysieke arbeid verrichten en ondertussen een baby omgebonden hebben..quote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:01 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ja maar vrouwen halen voldoening uit meer zijn dan een moeder en werken. Zelfs de vrouwen van mijn moeders generatie haalden al niet voldoende voldoening uit alleen maar moeder zijn.
Nee dat is minder maar de uitkering gaat wel per 3 maanden omlaag. En als ik het mij goed kan herinneren zelfs na 1 maand al een keer en dan per 3 maanden opnieuw.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar betaal je dan als zieke werknemer in belgie ook 50% belasting over die bruto uitkering van 1800 euro?
Wacht, dus je weet het weer beter dan iemand die al 48j Belg is? Die controleurs zijn zeer onprettig hier.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:22 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Die controleurs zijn prima. Kost de werkgever enkel geld.
Die kunnen overigens ook niet bepalen dat je weer aan het werk moet... dat bepaald nog altijd de arts.
Poeh.. dat alleen al is voldoende voor een burn-outquote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:23 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Wacht, dus je weet het weer beter dan iemand die al 48j Belg is? Die controleurs zijn zeer onprettig hier.
En jawel. Die kan je effectief aan het werk zetten. De controleur is ook een arts he? En die zijn besluit overheerst de diagnose van de eigen arts. Je zal moeten gaan werken als die dat zegt.
Zo oud al?? Wist niet dat die 77 voor je geboortejaar stond.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:23 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Wacht, dus je weet het weer beter dan iemand die al 48j Belg is? Die controleurs zijn zeer onprettig hier.
En jawel. Die kan je effectief aan het werk zetten. De controleur is ook een arts he? En die zijn besluit overheerst de diagnose van de eigen arts. Je zal moeten gaan werken als die dat zegt.
Waarom leggen jullie niet gewoon met z'n allen het werk neer voor betere voorwaarden? Hier krijg je tot 2 jaar na ziekte gewoon vol salaris.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:20 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nee dat is minder maar de uitkering gaat wel per 3 maanden omlaag. En als ik het mij goed kan herinneren zelfs na 1 maand al een keer en dan per 3 maanden opnieuw.
Knakenlandquote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:23 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Van fysiek werk krijg je geen burnout, het gaat juist om het mentale aspect dat het zo zwaar maakt en mensen doen uitvallen. Wij werken hier inderdaad relatief weinig maar de efficiency is krankzinnig en daardoor de werkdruk ook.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarbij we fotos van vrouwen van onder de evenaar en in azie kunnen zien die zwaar fysieke arbeid verrichten en ondertussen een baby omgebonden hebben..
Ja ja onze masculine westerse mannetjes zijn heel goed in selectieve feitjes te zoeken om de in hun ogen geëmancipeerde westerse vrouwen weer terug achter het aanrecht te kunnen schoppen..
Hier in Nederland heb je het over waar regelingen gelden dat werkgevers minimaal 70% van het brutoloon betalen bij ziekte.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 15:16 schreef Mikeytt het volgende:
Hier krijg je tot 2 jaar na ziekte gewoon vol salaris.
quote:Op dinsdag 19 mei 2026 15:07 schreef nixxx het volgende:
[..]
Poeh.. dat alleen al is voldoende voor een burn-out
quote:Op dinsdag 19 mei 2026 15:16 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Zo oud al?? Wist niet dat die 77 voor je geboortejaar stond.
Omdat wij een sterke werk ethiek hebbenquote:Op dinsdag 19 mei 2026 15:16 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Waarom leggen jullie niet gewoon met z'n allen het werk neer voor betere voorwaarden? Hier krijg je tot 2 jaar na ziekte gewoon vol salaris.
Nou, eerlijk vind ik het niet... Je kiest er niet voor om ziek te zijn. Waarom moet je dan gestraft worden met minder salaris?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 16:46 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Omdat wij een sterke werk ethiek hebben![]()
De voorwaarden waren trouwens tot voor kort nog beter, het is alleen maar strenger aan het worden. Nu word je gewoon van de ziekenkas afgegooid na een jaar als je relatief jong bent. Trek je plan maar. Werkloosheidsuitkering trouwens ook.
Het is niet echt ok bij ons, maar heel eerlijk, bij jullie is het dan weer veel te makkelijk.
Dat is niet minder gewoon 50% als Nederlander werkende te België. Spreek uit ervaringquote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:20 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nee dat is minder maar de uitkering gaat wel per 3 maanden omlaag. En als ik het mij goed kan herinneren zelfs na 1 maand al een keer en dan per 3 maanden opnieuw.
Ow das al helemaal klote..quote:Op dinsdag 19 mei 2026 18:31 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dat is niet minder gewoon 50% als Nederlander werkende te België. Spreek uit ervaring
Vandaar dat ze ook vaak truien gingen breien.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:01 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ja maar vrouwen halen voldoening uit meer zijn dan een moeder en werken. Zelfs de vrouwen van mijn moeders generatie haalden al niet voldoende voldoening uit alleen maar moeder zijn.
Hoe werkt dat dan precies?quote:
Dat is dan ook knettergek en nooit vol te houden.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 15:16 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Waarom leggen jullie niet gewoon met z'n allen het werk neer voor betere voorwaarden? Hier krijg je tot 2 jaar na ziekte gewoon vol salaris.
Lijkt me niet meer dan logisch dat je je medische info niet aan de werkgever hoeft voor te leggen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is dan ook knettergek en nooit vol te houden.
Het eerste wat er verdwijnt in de eerste beste echte crisis.
Je mag je in NL ziekmelden zonder opgave van redenen (want privacy), arbo artsen gaan volop mee in een wel of niet gefakete burn-out
En dat 2 jaar volhouden en volop betaalt krijgen, zelfs al het vakantiegeld
In België verplicht die info te delen dmv dokters attest, zelfs bij een griepjequote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:02 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Lijkt me niet meer dan logisch dat je je medische info niet aan de werkgever hoeft voor te leggen.
De bedrijfsarts moet je ook beoordelen.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een burn-out faken.
Word gewoon direct ingehouden. Ik werk hier omdat ik een toffe baan heb. Woon ook vlakbij de grens trouwens.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 18:57 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Hoe werkt dat dan precies?
In neem aan dan dat belasting er bij jullie meteen vanaf gaat? Bij ons pas het jaar erna. Dus op het einde van de rit zijn wij ook 50% kwijt van het ziektegeld. Eerder wordt alleen de sociale zekerheid afgehouden.
Maar waarom zou je als Nederlander in België werken?? Je moet hier wonen en in Nederland werken. Beste van 2 werelden
In Nederland is zo'n doktersattest niet toegestaan.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:04 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
In België verplicht die info te delen dmv dokters attest, zelfs bij een griepje
Alles staat daaropquote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:05 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
In Nederland is zo'n doktersattest niet toegestaan.
Maar staat daar je medische info op??? Dacht alleen bevestiging van de arts dat je niet werkbekwaam bent?
https://www.vlaanderen.be(...)en-medische-controlequote:
In België gaat de werkgever voor en in Nederland de werknemer. Dat is het grote verschilquote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:10 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
https://www.vlaanderen.be(...)en-medische-controle
Op de overheidswebsite staat dat diagnose alleen verplicht is op het doktersattest als het een bedrijfsgerelateerde ziekte is. Dus gelukkig niet bij griep/andere ziektes.
Wel bizar dat de werkgever dat mag weten bij beroepsziektes...
Ik ben nou een tijdje thuis en mijn werkgever weet absoluut niet wat er mankeert.
Het is natuurlijk altijd gerelateerd want als je niet kunt werken is het gerelateerd aan je werkquote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:10 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
https://www.vlaanderen.be(...)en-medische-controle
Op de overheidswebsite staat dat diagnose alleen verplicht is op het doktersattest als het een bedrijfsgerelateerde ziekte is. Dus gelukkig niet bij griep/andere ziektes.
Wel bizar dat de werkgever dat mag weten bij beroepsziektes...
Ik ben nou een tijdje thuis en mijn werkgever weet absoluut niet wat er mankeert.
Is in Nederland best 50-50 vind ik.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:10 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
In België gaat de werkgever voor en in Nederland de werknemer. Dat is het grote verschil
Hier is zowat de helft expat. En daar komt een stuk meer op het bord, want die durven niet tegen het management in te gaan. Vervolgens zorgt dat voor een cultuur waarbij iedereen geacht wordt dezelfde output te leveren met alle overwerk erbij... want de Indiase expats werken immers ook onbetaald 2 uur langer door.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:12 schreef Anton91 het volgende:
Bij ons heerst ook een of andere giftige cultuur waar chaos de waan van de dag is. Mensen die wat kunnen rennen hard weg en worden ongeveer 1 op 1 uitgewisseld door 'expats' uit India/Pakistan.
Dat de regels omtrent het kunnen uitvoeren van de belangrijke werkzaamheden nog niet zijn verandert, is blijkbaar irrelevant.
Ik voel een burnoutje aankomen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:12 schreef Anton91 het volgende:
Bij ons heerst ook een of andere giftige cultuur waar chaos de waan van de dag is. Mensen die wat kunnen rennen hard weg en worden ongeveer 1 op 1 uitgewisseld door 'expats' uit India/Pakistan.
Dat de regels omtrent het kunnen uitvoeren van de belangrijke werkzaamheden nog niet zijn verandert, is blijkbaar irrelevant.
Voorbeeld;quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:14 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Is in Nederland best 50-50 vind ik.
We hebben goed werkgeverschap en goed werknemerschap beiden in de wet opgenomen. De wet schrijft voor dat beiden partijen goed moeten handelen. Werkgevers kunnen in Nederland bijvoorbeeld een stuk makkelijker mensen ontslaan d.m.v. reorganisatie dan in andere landen in Europa. In België zijn werkgevers bijvoorbeeld fors meer kwijt aan ontslagvergoedingen dan hier.
Jouw posts tonen nochtans aan dat denken, controle, actie en resultaat halen geen specifiek mannelijke eigenschappen zijn.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan zijn we het toch in grote lijnen gewoon eens over de inhoud? Veel vrouwen in onze maatschappij hebben mannelijke of masculiene energie ontwikkelt in de zin van denken, controle, actie en resultaat halen en doorgaan. Dat creëert een disbalans als er intensieve zorgtaken om de hoek komen kijken. Mannen hebben die masculiene energie van nature omdat het hormoongedreven is bij hun.
NL liep jaren dik vooruit op België, qua economie en lonen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:16 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Voorbeeld;
In België geven de meeste bedrijven NOOIT loonsverhoging, al werk je er 20 jaar. Enkel inflatiecorrectie.
Maaltijdcheques die men krijgt tellen NIET mee met je pensioenopbouw. Dat scheelt je dus duizenden zo niet tienduizenden euro s op het einde vd rit.
De economie is daar echt ingericht op voordeeltjes voor de werkgever en niet voor de werknemer.
In Nederland krijgen veel werknemers *minder* dan inflatiecorrectie... zeker als het een sector is met lage vakbondpercentages.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:16 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Voorbeeld;
In België geven de meeste bedrijven NOOIT loonsverhoging, al werk je er 20 jaar. Enkel inflatiecorrectie.
Maaltijdcheques die men krijgt tellen NIET mee met je pensioenopbouw. Dat scheelt je dus duizenden zo niet tienduizenden euro s op het einde vd rit.
De economie is daar echt ingericht op voordeeltjes voor de werkgever en niet voor de werknemer.
Bij ons is het juist andersomquote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:15 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Hier is zowat de helft expat. En daar komt een stuk meer op het bord, want die durven niet tegen het management in te gaan. Vervolgens zorgt dat voor een cultuur waarbij iedereen geacht wordt dezelfde output te leveren met alle overwerk erbij... want de Indiase expats werken immers ook onbetaald 2 uur langer door.
Ik heb wel paar mensen meegemaakt die vier jaar eerder met pensioen gingen. 2 jaar ziektewet, dan even 1-2 maandjes het weer 'proberen' om vervolgens weer 2 jaar in de ziektewet te gaan waarna ze de pensioengerechtigde leeftijd hadden.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is dan ook knettergek en nooit vol te houden.
Het eerste wat er verdwijnt in de eerste beste echte crisis.
Je mag je in NL ziekmelden zonder opgave van redenen (want privacy), arbo artsen gaan volop mee in een wel of niet gefakete burn-out
En dat 2 jaar volhouden en volop betaalt krijgen, zelfs al het vakantiegeld
Het netto salaris is in Nederland nog steeds best een stuk hoger dan in België. Qua koopkracht zal het daar wel best beter zijn vanwege de lagere kosten.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
NL liep jaren dik vooruit op België, qua economie en lonen.
Maar dat is niet meer zo, Belgen krijgen meer betaalt en rijden ook gemiddeld nieuwere auto’s.
Door welvaart krijgen jullie ook van die Nederlandse regels en dan zakt de welvaart weer, want het is onbetaalbaar
Maar waren die ook echt aan het neppen?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:20 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik heb wel paar mensen meegemaakt die vier jaar eerder met pensioen gingen. 2 jaar ziektewet, dan even 1-2 maandjes het weer 'proberen' om vervolgens weer 2 jaar in de ziektewet te gaan waarna ze de pensioengerechtigde leeftijd hadden.
Wel geweldige middelvinger naar je werkgever als je ze niet mag.
En naar jou, ze vreten ook geld op dat naar collega’s had kunnen gaan hè?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:20 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik heb wel paar mensen meegemaakt die vier jaar eerder met pensioen gingen. 2 jaar ziektewet, dan even 1-2 maandjes het weer 'proberen' om vervolgens weer 2 jaar in de ziektewet te gaan waarna ze de pensioengerechtigde leeftijd hadden.
Wel geweldige middelvinger naar je werkgever als je ze niet mag.
Een sociale samenleving werkt niet als iedereen thuis blijft zitten. Allemaal fakers net als jij.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 17:44 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nou, eerlijk vind ik het niet... Je kiest er niet voor om ziek te zijn. Waarom moet je dan gestraft worden met minder salaris?
Ik vind het prima om wat belasting af te dragen zodat zieke mensen gewoon normaal doorbetaald krijgen. Een sociale samenleving is een goede samenleving.
België is veel harder. Heb met beide landen ervaring wat dat betreft. Zeiken bij de vakbond? Veel succes ze lachen je nog net niet uit. Zeiken over je salaris? Dan zoek je een andere job.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:19 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
In Nederland krijgen veel werknemers *minder* dan inflatiecorrectie... zeker als het een sector is met lage vakbondpercentages.
Zowat geen enkele werknemer in een Nederlands bedrijf krijgt uberhaupt maaltijdcheques.
En in België heeft de werkgever ook echt wel veel meer voordelen hoor, maar ik vind dat Nederland niet per se de werknemer voorop stelt. Dat wordt best eerlijk verdeeld tussen beiden partijen. Men gaat uit van het gelijkheidsprincipe.
Ja, want andere collega sprak hem nog wel. Die wist het sowieso ook wel. Je hebt van die mensen die rond de 60 zijn en het werkelijk waar geen ene reet meer interesseert. En ik kan ze eigenlijk ook geen ongelijk geven. Hij had zichzelf weer helemaal hervonden toen ie met z'n vrouw een lange camperreis door Europa ging maken.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:22 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Maar waren die ook echt aan het neppen?
België is indd ook veel harderquote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:24 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
België is veel harder. Heb met beide landen ervaring wat dat betreft. Zeiken bij de vakbond? Veel succes ze lachen je nog net niet uit. Zeiken over je salaris? Dan zoek je een andere job.
In België verdient men over het algemeen minder dan bij ons vanwege de hoge belasting op loon. Maaltijdcheques/vergoeding is verkapt salaris dus waarom dat niet bij je pensioenopbouw wordt opgeteld is tamelijk bizar.
Telefoon vd zaak? Hier simkaart maar data is max paar GB, rest zelf betalen ( been there done that ). Thuiswerken? Je wilt daar een vergoeding voor? Je moet gewoon werken, niks vergoeding.
Etc etc etc
Rond de 60 idd gewoon ziektewet, terug, ziektewet en dan heb je je pensioenleeftijd al bereikt. Ansich prima, je hebt daar ook al 40 jaar aan meebetaaltquote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:26 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ja, want andere collega sprak hem nog wel. Die wist het sowieso ook wel. Je hebt van die mensen die rond de 60 zijn en het werkelijk waar geen ene reet meer interesseert. En ik kan ze eigenlijk ook geen ongelijk geven. Hij had zichzelf weer helemaal hervonden toen ie met z'n vrouw een lange camperreis door Europa ging maken.
Daarom geef ik ze ook geen ongelijk. Je gaat dood over niet al te lange tijd namelijk. Of je kwaliteit van leven wordt gewoon kut voor heel wat jaar.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
En naar jou, ze vreten ook geld op dat naar collega’s had kunnen gaan hè?
Al vind ik wel dat je in NL bizar lang moet doorwerken. Alles na je 60ste is bezopen
Ik zou het zelf niet doen, maar ik vind het echt een geweldige middelvinger. Geef ze niet ongelijk.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:28 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Rond de 60 idd gewoon ziektewet, terug, ziektewet en dan heb je je pensioenleeftijd al bereikt. Ansich prima, je hebt daar ook al 40 jaar aan meebetaalt
Ik vind het eigenlijk best sneu dat we mensen op die leeftijd nog zo lang laten werken.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:26 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ja, want andere collega sprak hem nog wel. Die wist het sowieso ook wel. Je hebt van die mensen die rond de 60 zijn en het werkelijk waar geen ene reet meer interesseert. En ik kan ze eigenlijk ook geen ongelijk geven. Hij had zichzelf weer helemaal hervonden toen ie met z'n vrouw een lange camperreis door Europa ging maken.
Belgen mobiliseren niet. Die kijken tegen werkgevers op en zijn beleefd. Gaat hier nooit gebeuren en daar maken de werkgevers uiteraard misbruik vanquote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:27 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
België is indd ook veel harder![]()
Maar juist daarom is de vakbond belangrijk. Ze mogen je uitlachen, maar als je genoeg mensen mobiliseert, dan kunnen ze niet om je heen.
Bij ons gaat de hele afdeling gewoon gezamenlijk weg midden op de dag om in de garage te gaan kaarten toen ze wilde inkorten op vakantiedagen. Verliest de werkgever bakken met geld aan, en uiteindelijk kunnen ze toch niet om je heen.
Waarom zou je het niet doen als het systeem het gewoon toelaat? Heb wel wat beters te doen dan werkenquote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:28 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik zou het zelf niet doen, maar ik vind het echt een geweldige middelvinger. Geef ze niet ongelijk.
In mijn sector mobiliseren Belgen wel. Een paar keer gehad, en nog pas geleden, waren er grote stakingen in de Belgische havens. Dat raakt mijn werk best hard.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:29 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Belgen mobiliseren niet. Die kijken tegen werkgevers op en zijn beleefd. Gaat hier nooit gebeuren en daar maken de werkgevers uiteraard misbruik van
Nee hoor, als het aan mij ligt zorg ik wel dat ik op tijd weg ben. Een van mijn grootste valkuilen is het feit dat ik binnen het huidige bedrijf mijn schakelpapieren heb gehaald en dat iedereen die dat ook heeft snel richting de concurenten toegaat.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik voel een burnoutje aankomen.
Kun je mooi 2 jaar betaald thuiszitten net als Mickey TT
2 jaar lijkt me sterkquote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik voel een burnoutje aankomen.
Kun je mooi 2 jaar betaald thuiszitten net als Mickey TT
Zolang je kunt fokken kun je maandag gewoon weer aan het werk.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:32 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
2 jaar lijkt me sterk![]()
Ben verwezen naar de GGZ en las online dat je met goede begeleiding vaak al na 3 maanden aan het werk kan.
U bent rij-instructeur van rijschool Het Schakelpookje?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:31 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Nee hoor, als het aan mij ligt zorg ik wel dat ik op tijd weg ben. Een van mijn grootste valkuilen is het feit dat ik binnen het huidige bedrijf mijn schakelpapieren heb gehaald en dat iedereen die dat ook heeft snel richting de concurenten toegaat.
Meld je ziek van FOK!quote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:42 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat is ook een mythe die de wereld in is geslingerd hoor. Zowat elk Europees land erkent burn-out gewoon als beroepsziekte. Het verschil is alleen langdurige doorbetaling in Zweden en Nederland.
In een Finland of België kan je je ook gewoon ziekmelden als je burn-outklachten hebt
Privechauffeur bij fake taxi en de rest van het ritje/grapje over je zusje, moeder of whatever zal ik je besparen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
U bent rij-instructeur van rijlesbedrijf Het Schakelpookje?
Dit. Er wordt gevraagd wat je hebt.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:10 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
In België gaat de werkgever voor en in Nederland de werknemer. Dat is het grote verschil
Hahaha ben je op feministische teentjes getrapt?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:18 schreef galatea het volgende:
[..]
Jouw posts tonen nochtans aan dat denken, controle, actie en resultaat halen geen specifiek mannelijke eigenschappen zijn.
Maar maakt het dan echt zo'n groot verschil of je eruit ligt met het labeltje burnout of dat je eruit ligt met het label depressie?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:02 schreef Akkerdjie het volgende:
Burn-out, een cultureel syndroom wat in vele landen niet eens bestaat als aandoening, is zo’n 90% overeenkomstig met symptomen van depressie. Nederland is een van de weinige landen die het nog als apart iets beschouwt, met nog wat scandinavische landen. Zweden gaat ook stoppen hiermee over enkele jaren. Het is niet vast te stellen met een valide onderzoek, en vrijwel altijd kom je uit op een of andere depressie, ook met neuro-endocriene collelaten is het gewoon depressie. Het wordt tijd dat het label burn-out verdwijnt wat mij betreft. De psychiatrie is in ieder geval steeds meer om aan het gaan.
Misschien moet je even een paar weken naar China om op te knappen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:32 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
2 jaar lijkt me sterk![]()
Ben verwezen naar de GGZ en las online dat je met goede begeleiding vaak al na 3 maanden aan het werk kan.
Adviezen over wat ik moet doen om zo snel mogelijk op te knappen laat ik lekker aan de artsen over.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:13 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Misschien moet je even een paar weken naar China om op te knappen.
Ik denk wel qua concequentie en verantwoordelijkheid wie dit moet betalen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:11 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar maakt het dan echt zo'n groot verschil of je eruit ligt met het labeltje burnout of dat je eruit ligt met het label depressie?
Artsen kunnen een burn out niet beoordelen, dat is aan de psychiatrie, het is immers een vorm van depressie. Daarom dat een vakantie juist erg goed kan helpen, dit wist men al in de 19e eeuw toen men naar kuuroorden ging.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:16 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Adviezen over wat ik moet doen om zo snel mogelijk op te knappen laat ik lekker aan de artsen over.
Dan zal de psychiater dat wel aanraden mocht dat helpen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Artsen kunnen een burn out niet beoordelen, dat is aan de psychiatrie, het is immers een vorm van depressie. Daarom dat een vakantie juist erg goed kan helpen, dit wist men al in de 19e eeuw toen men naar kuuroorden ging.
Ja, want dan weet je waar je naar kijkt en kun je gerichter en effectiever behandelen. Als je wilt weten wat iets is, moet je ook weten wat het nièt is. Wetenschappelijk gezien is er te weinig grond, er is geen vaste definitie, geen valide diagnostische lijsten, niets wat wetenschappelijk stand houdt. Het kan dus vanalles zijn en is een containerterm. Het is niet eens alleen werkgerelateerd. Mensen worden eerder onder- en overbehandeld of ineffectief behandeld. Je zult eerst moeten weten waar je echt naar kijkt. Het lijkt verdomd veel op despressie, maar dat vindt men waarschijnlijk weer teveel een stigma. Het lijkt nu eerder op een sociaal construct dan wat anders.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:11 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar maakt het dan echt zo'n groot verschil of je eruit ligt met het labeltje burnout of dat je eruit ligt met het label depressie?
En vaak zingeving en vrijwel altijd ineffectieve copingsmechanismen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik denk wel qua concequentie en verantwoordelijkheid wie dit moet betalen.
Burn-Out wordt in Nl vaak gewijt/gelinkt aan werk, de werkgever of werkomstandigheden.
Terwijl een depressie vaak wordt gelinkt aan eenzaamheid, niet goed kunnen ontspannen, thuissituatie of andere omstandigheden in het privéleven.
Dat kan eenieder, alle standaard voorschrijvingen zijn publiekelijk te vinden. Overigens zoals Akkertje al schreef is het interessant de laatste documentatie op het gebied hiervan tot je te nemen, veel behandelaars in NL zijn hiervan nog niet op de hoogte.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:22 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dan zal de psychiater dat wel aanraden mocht dat helpen.
Ik ben geen arts en kan dus niet beoordelen wat extreme stress verminderd. Ik volg altijd gewoon op wat ze me vertellen.
quote:Burn-out, een cultureel syndroom wat in vele landen niet eens bestaat als aandoening, is zo’n 90% overeenkomstig met symptomen van depressie. Nederland is een van de weinige landen die het nog als apart iets beschouwt, met nog wat scandinavische landen. Zweden gaat ook stoppen hiermee over enkele jaren. Het is niet vast te stellen met een valide onderzoek, en vrijwel altijd kom je uit op een of andere depressie, ook met neuro-endocriene collelaten is het gewoon depressie. Het wordt tijd dat het label burn-out verdwijnt wat mij betreft. De psychiatrie is in ieder geval steeds meer om aan het gaan.
Dat zijn standsard voorschrijvingen. Die kan ik ook opzoeken, maar elk geval is anders.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:25 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat kan eenieder, alle standaard voorschrijvingen zijn publiekelijk te vinden. Overigens zoals Akkertje al schreef is het interessant de laatste documentatie op het gebied hiervan tot je te nemen, veel behandelaars in NL zijn hiervan nog niet op de hoogte.
[..]
Mocht de expert je voorschrijven thuis te blijven dan zou ik zo snel mogelijk een andere behandelaar zoeken.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:27 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat zijn standsard voorschrijvingen. Die kan ik ook opzoeken, maar elk geval is anders.
Zo kan je stellen dat huisartsen niet nodig zijn omdat de standaard voorschrijving bijna altijd wel op Thuisarts te vinden is. Ik vertrouw op de expertise van de experts. Als die zegt dat ik thuis moet blijven, dan blijf ik thuis. Als die anders zegt, dan doe ik anders.
Je hebt idd meer aan effectieve copingmechanismenquote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:25 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
En vaak zingeving en vrijwel altijd ineffectieve copingsmechanismen.
Vriend, depressie en burnout zijn twee wezenlijk andere dingen. Je praat poep door die twee zaken op 1 hoop te gooien.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Artsen kunnen een burn out niet beoordelen, dat is aan de psychiatrie, het is immers een vorm van depressie. Daarom dat een vakantie juist erg goed kan helpen, dit wist men al in de 19e eeuw toen men naar kuuroorden ging.
Als je af gaat op de definities van de NHG of NVAB, maar dat zijn geen wetenschappelijk gevalideerde definities natuurlijk. Dat is ook het hele probleem op wetenschappelijk vlak: het onderscheid in betrouwbaar onderscheid maken tussen burn-out, overspannenheid, depressie of angststoornissen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Vriend, depressie en burnout zijn twee wezenlijk andere dingen. Je praat poep door die twee zaken op 1 hoop te gooien.
quote:De overlap tussen burn-out en depressie is groot. Symptomen als uitputting, anhedonie, verminderde motivatie, slaap- en concentratieproblemen komen bij beide voor. 60-90% van de mensen met een burn-outdiagnose voldoet ook aan de criteria voor een depressieve stoornis. Ernstige vermoeidheid komt bij meer dan 90% van de mensen met een depressie voor.8 Dit roept de vraag op of burn-out niet voor een deel een vorm van stressgerelateerde ontregeling is in plaats van een aparte entiteit. Ook de overlap met angststoornissen is aanzienlijk. Chronische werkstress kan leiden tot piekeren, vermijdingsgedrag en een verhoogd gevoel van dreiging, hetgeen kenmerken zijn van een gegeneraliseerde angststoornis (GAS). Mensen met burn-out ervaren vaak controleverlies, paniekklachten en lichamelijke symptomen zoals hartkloppingen of spierspanning. Soms is er ook overlap met somatisch-symptoomstoornissen. Dit alles maakt het lastig om burn-out scherp af te bakenen van bestaande psychiatrische stoornissen. En behalve met depressie en angststoornissen is er ook nog overlap met de overgang en klachten die horen bij de menopauze.
Een burn out is een energiestoornis, direct te relateren aan blootstelling aan langdurige stress en overprikkeling. Daarom zijn juist jonge vrouwen er zo kwetsbaar voor omdat die vaak meerdere zware ballen hebben hoog te houden.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 21:40 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Als je af gaat op de definities van de NHG of NVAB, maar dat zijn geen wetenschappelijk gevalideerde definities natuurlijk. Dat is ook het hele probleem op wetenschappelijk vlak: het onderscheid in betrouwbaar onderscheid maken tussen burn-out, overspannenheid, depressie of angststoornissen.
[..]
Een burn-out heeft geen wetenschappelijk onderbouwde eenduidige definitie en is ook door de WHO enkel als een een syndroom aangeduid en komt vrijwel overeen met depressie. Vanaf 2028 is enkel Nederland nog die het als een aparte diagnose aanduidt (Zweden houdt er dan ook mee op). Lees mijn gegeven link maar voor verdere context.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 21:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Een burn out is een energiestoornis, direct te relateren aan blootstelling aan langdurige stress en overprikkeling. Daarom zijn juist jonge vrouwen er zo kwetsbaar voor omdat die vaak meerdere zware ballen hebben hoog te houden.
Een depressie is een stemmingsstoornis. Er zal ongetwijfeld sprake van overlap zijn in kenmerken maar het zijn in principe twee totaal verschillende zaken.
Als je bij een burn out de stressfactor wegneemt kun je in principe vrij snel herstellen. Een depressie en zeker een klinische depressie is vaak levenslang en ook heel lastig te behandelen.
Zoals hierboven al beschreven:quote:Op dinsdag 19 mei 2026 21:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Een burn out is een energiestoornis, direct te relateren aan blootstelling aan langdurige stress en overprikkeling. Daarom zijn juist jonge vrouwen er zo kwetsbaar voor omdat die vaak meerdere zware ballen hebben hoog te houden.
Een depressie is een stemmingsstoornis. Er zal ongetwijfeld sprake van overlap zijn in kenmerken maar het zijn in principe twee totaal verschillende zaken.
Als je bij een burn out de stressfactor wegneemt kun je in principe vrij snel herstellen. Een depressie en zeker een klinische depressie is vaak levenslang en ook heel lastig te behandelen.
https://www.tijdschriftvo(...)chappelijk-constructquote:Burn-out, een cultureel syndroom wat in vele landen niet eens bestaat als aandoening, is zo’n 90% overeenkomstig met symptomen van depressie. Nederland is een van de weinige landen die het nog als apart iets beschouwt, met nog wat scandinavische landen. Zweden gaat ook stoppen hiermee over enkele jaren. Het is niet vast te stellen met een valide onderzoek, en vrijwel altijd kom je uit op een of andere depressie, ook met neuro-endocriene collelaten is het gewoon depressie. Het wordt tijd dat het label burn-out verdwijnt wat mij betreft. De psychiatrie is in ieder geval steeds meer om aan het gaan.
Ik geloof je wel hoor maar dat is wel heel vreemd aangezien het brede maatschappelijke erkenning geniet als beroepsziekte.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 21:56 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Een burn-out heeft geen wetenschappelijk onderbouwde eenduidige definitie en is ook door de WHO enkel als een een syndroom aangeduid en komt vrijwel overeen met depressie. Vanaf 2028 is enkel Nederland nog die het als een aparte diagnose aanduidt (Zweden houdt er dan ook mee op). Lees mijn gegeven link maar voor verdere context.
Dat Burn-Out (nog) een status als beroepsziekte geniet specifiek hier in NL, wilt niet zeggen dat het dat daadwerkelijk is, noch dat men geen daadwerkelijke klachten heeft. Niemand heeft het over kop in het zand steken hier, ook in de literatuur niet. De definitie hoeft niet vernieuwd te worden, het kan ook onder een ander al bestaand kopje geschaard worden met meer gerichtere behandelingen. Ik vind het vooral vreemd dat de vele opgekomen life coaches bijvoorbeeld makkelijk op burn-out springen, maar zich niet wagen aan depressie of angststoornissen, ondanks dat de overlappen enorm zijn.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 22:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik geloof je wel hoor maar dat is wel heel vreemd aangezien het brede maatschappelijke erkenning geniet als beroepsziekte.
Wat gaan we dan doen met mensen die overspannen worden, komt er een nieuwe definitie, of gaan ze hun kop in het zand steken en doen alsof het überhaupt niet bestaat?
Goede post.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 23:50 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Dat Burn-Out (nog) een status als beroepsziekte geniet specifiek hier in NL, wilt niet zeggen dat het dat daadwerkelijk is, noch dat men geen daadwerkelijke klachten heeft. Niemand heeft het over kop in het zand steken hier, ook in de literatuur niet. De definitie hoeft niet vernieuwd te worden, het kan ook onder een ander al bestaand kopje geschaard worden met meer gerichtere behandelingen. Ik vind het vooral vreemd dat de vele opgekomen life coaches bijvoorbeeld makkelijk op burn-out springen, maar zich niet wagen aan depressie of angststoornissen, ondanks dat de overlappen enorm zijn.
Burn-outklachten heb je over de hele wereld in andere vormen van stressreapons, uitputting, angst en andere vermeende oorzaken daarvan, waar buiten die culturen eenzelfde klachten niet aan hetzelfde toegeschreven worden. Dit wordt een culture-bound syndrome genoemd in de culturele anthropologie. Vroeger had je Neuroasthenie (zenuwzwakte), met zowat hetzelfde profiel als burn-out. Mexicanen hebben Susto, wat erg lijkt op burn-outklachten, maar dan na een vermeende hevige wchrik men ontzield raakt met dezelfde klachten als burn-out. Verder heb je nog nervios in latijns amerika, Shenjing shuairuo in China, Hikikomori in Japan, latah in maleisië/ indonesie, etc. Allemaal cultureel gebonden en zo zijn er nog veel meer.
De reden waarom burnout niet bestaat over grote delen van de wereld is omdat die delen van de wereld een minder sterk prestatie-ethos hebben. In landen waar werk collectiever is georganiseerd of waar de sociale identiteit minder aan prestatie hangt, ontbreekt simpelweg het culturele script om dezelfde klachten zo te labelen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |