Adviezen over wat ik moet doen om zo snel mogelijk op te knappen laat ik lekker aan de artsen over.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:13 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Misschien moet je even een paar weken naar China om op te knappen.
Ik denk wel qua concequentie en verantwoordelijkheid wie dit moet betalen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:11 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar maakt het dan echt zo'n groot verschil of je eruit ligt met het labeltje burnout of dat je eruit ligt met het label depressie?
Artsen kunnen een burn out niet beoordelen, dat is aan de psychiatrie, het is immers een vorm van depressie. Daarom dat een vakantie juist erg goed kan helpen, dit wist men al in de 19e eeuw toen men naar kuuroorden ging.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:16 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Adviezen over wat ik moet doen om zo snel mogelijk op te knappen laat ik lekker aan de artsen over.
Dan zal de psychiater dat wel aanraden mocht dat helpen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Artsen kunnen een burn out niet beoordelen, dat is aan de psychiatrie, het is immers een vorm van depressie. Daarom dat een vakantie juist erg goed kan helpen, dit wist men al in de 19e eeuw toen men naar kuuroorden ging.
Ja, want dan weet je waar je naar kijkt en kun je gerichter en effectiever behandelen. Als je wilt weten wat iets is, moet je ook weten wat het nièt is. Wetenschappelijk gezien is er te weinig grond, er is geen vaste definitie, geen valide diagnostische lijsten, niets wat wetenschappelijk stand houdt. Het kan dus vanalles zijn en is een containerterm. Het is niet eens alleen werkgerelateerd. Mensen worden eerder onder- en overbehandeld of ineffectief behandeld. Je zult eerst moeten weten waar je echt naar kijkt. Het lijkt verdomd veel op despressie, maar dat vindt men waarschijnlijk weer teveel een stigma. Het lijkt nu eerder op een sociaal construct dan wat anders.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:11 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar maakt het dan echt zo'n groot verschil of je eruit ligt met het labeltje burnout of dat je eruit ligt met het label depressie?
En vaak zingeving en vrijwel altijd ineffectieve copingsmechanismen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik denk wel qua concequentie en verantwoordelijkheid wie dit moet betalen.
Burn-Out wordt in Nl vaak gewijt/gelinkt aan werk, de werkgever of werkomstandigheden.
Terwijl een depressie vaak wordt gelinkt aan eenzaamheid, niet goed kunnen ontspannen, thuissituatie of andere omstandigheden in het privéleven.
Dat kan eenieder, alle standaard voorschrijvingen zijn publiekelijk te vinden. Overigens zoals Akkertje al schreef is het interessant de laatste documentatie op het gebied hiervan tot je te nemen, veel behandelaars in NL zijn hiervan nog niet op de hoogte.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:22 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dan zal de psychiater dat wel aanraden mocht dat helpen.
Ik ben geen arts en kan dus niet beoordelen wat extreme stress verminderd. Ik volg altijd gewoon op wat ze me vertellen.
quote:Burn-out, een cultureel syndroom wat in vele landen niet eens bestaat als aandoening, is zo’n 90% overeenkomstig met symptomen van depressie. Nederland is een van de weinige landen die het nog als apart iets beschouwt, met nog wat scandinavische landen. Zweden gaat ook stoppen hiermee over enkele jaren. Het is niet vast te stellen met een valide onderzoek, en vrijwel altijd kom je uit op een of andere depressie, ook met neuro-endocriene collelaten is het gewoon depressie. Het wordt tijd dat het label burn-out verdwijnt wat mij betreft. De psychiatrie is in ieder geval steeds meer om aan het gaan.
Dat zijn standsard voorschrijvingen. Die kan ik ook opzoeken, maar elk geval is anders.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:25 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat kan eenieder, alle standaard voorschrijvingen zijn publiekelijk te vinden. Overigens zoals Akkertje al schreef is het interessant de laatste documentatie op het gebied hiervan tot je te nemen, veel behandelaars in NL zijn hiervan nog niet op de hoogte.
[..]
Mocht de expert je voorschrijven thuis te blijven dan zou ik zo snel mogelijk een andere behandelaar zoeken.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:27 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat zijn standsard voorschrijvingen. Die kan ik ook opzoeken, maar elk geval is anders.
Zo kan je stellen dat huisartsen niet nodig zijn omdat de standaard voorschrijving bijna altijd wel op Thuisarts te vinden is. Ik vertrouw op de expertise van de experts. Als die zegt dat ik thuis moet blijven, dan blijf ik thuis. Als die anders zegt, dan doe ik anders.
Je hebt idd meer aan effectieve copingmechanismenquote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:25 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
En vaak zingeving en vrijwel altijd ineffectieve copingsmechanismen.
Vriend, depressie en burnout zijn twee wezenlijk andere dingen. Je praat poep door die twee zaken op 1 hoop te gooien.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Artsen kunnen een burn out niet beoordelen, dat is aan de psychiatrie, het is immers een vorm van depressie. Daarom dat een vakantie juist erg goed kan helpen, dit wist men al in de 19e eeuw toen men naar kuuroorden ging.
Als je af gaat op de definities van de NHG of NVAB, maar dat zijn geen wetenschappelijk gevalideerde definities natuurlijk. Dat is ook het hele probleem op wetenschappelijk vlak: het onderscheid in betrouwbaar onderscheid maken tussen burn-out, overspannenheid, depressie of angststoornissen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 20:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Vriend, depressie en burnout zijn twee wezenlijk andere dingen. Je praat poep door die twee zaken op 1 hoop te gooien.
quote:De overlap tussen burn-out en depressie is groot. Symptomen als uitputting, anhedonie, verminderde motivatie, slaap- en concentratieproblemen komen bij beide voor. 60-90% van de mensen met een burn-outdiagnose voldoet ook aan de criteria voor een depressieve stoornis. Ernstige vermoeidheid komt bij meer dan 90% van de mensen met een depressie voor.8 Dit roept de vraag op of burn-out niet voor een deel een vorm van stressgerelateerde ontregeling is in plaats van een aparte entiteit. Ook de overlap met angststoornissen is aanzienlijk. Chronische werkstress kan leiden tot piekeren, vermijdingsgedrag en een verhoogd gevoel van dreiging, hetgeen kenmerken zijn van een gegeneraliseerde angststoornis (GAS). Mensen met burn-out ervaren vaak controleverlies, paniekklachten en lichamelijke symptomen zoals hartkloppingen of spierspanning. Soms is er ook overlap met somatisch-symptoomstoornissen. Dit alles maakt het lastig om burn-out scherp af te bakenen van bestaande psychiatrische stoornissen. En behalve met depressie en angststoornissen is er ook nog overlap met de overgang en klachten die horen bij de menopauze.
Een burn out is een energiestoornis, direct te relateren aan blootstelling aan langdurige stress en overprikkeling. Daarom zijn juist jonge vrouwen er zo kwetsbaar voor omdat die vaak meerdere zware ballen hebben hoog te houden.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 21:40 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Als je af gaat op de definities van de NHG of NVAB, maar dat zijn geen wetenschappelijk gevalideerde definities natuurlijk. Dat is ook het hele probleem op wetenschappelijk vlak: het onderscheid in betrouwbaar onderscheid maken tussen burn-out, overspannenheid, depressie of angststoornissen.
[..]
Een burn-out heeft geen wetenschappelijk onderbouwde eenduidige definitie en is ook door de WHO enkel als een een syndroom aangeduid en komt vrijwel overeen met depressie. Vanaf 2028 is enkel Nederland nog die het als een aparte diagnose aanduidt (Zweden houdt er dan ook mee op). Lees mijn gegeven link maar voor verdere context.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 21:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Een burn out is een energiestoornis, direct te relateren aan blootstelling aan langdurige stress en overprikkeling. Daarom zijn juist jonge vrouwen er zo kwetsbaar voor omdat die vaak meerdere zware ballen hebben hoog te houden.
Een depressie is een stemmingsstoornis. Er zal ongetwijfeld sprake van overlap zijn in kenmerken maar het zijn in principe twee totaal verschillende zaken.
Als je bij een burn out de stressfactor wegneemt kun je in principe vrij snel herstellen. Een depressie en zeker een klinische depressie is vaak levenslang en ook heel lastig te behandelen.
Zoals hierboven al beschreven:quote:Op dinsdag 19 mei 2026 21:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Een burn out is een energiestoornis, direct te relateren aan blootstelling aan langdurige stress en overprikkeling. Daarom zijn juist jonge vrouwen er zo kwetsbaar voor omdat die vaak meerdere zware ballen hebben hoog te houden.
Een depressie is een stemmingsstoornis. Er zal ongetwijfeld sprake van overlap zijn in kenmerken maar het zijn in principe twee totaal verschillende zaken.
Als je bij een burn out de stressfactor wegneemt kun je in principe vrij snel herstellen. Een depressie en zeker een klinische depressie is vaak levenslang en ook heel lastig te behandelen.
https://www.tijdschriftvo(...)chappelijk-constructquote:Burn-out, een cultureel syndroom wat in vele landen niet eens bestaat als aandoening, is zo’n 90% overeenkomstig met symptomen van depressie. Nederland is een van de weinige landen die het nog als apart iets beschouwt, met nog wat scandinavische landen. Zweden gaat ook stoppen hiermee over enkele jaren. Het is niet vast te stellen met een valide onderzoek, en vrijwel altijd kom je uit op een of andere depressie, ook met neuro-endocriene collelaten is het gewoon depressie. Het wordt tijd dat het label burn-out verdwijnt wat mij betreft. De psychiatrie is in ieder geval steeds meer om aan het gaan.
Ik geloof je wel hoor maar dat is wel heel vreemd aangezien het brede maatschappelijke erkenning geniet als beroepsziekte.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 21:56 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Een burn-out heeft geen wetenschappelijk onderbouwde eenduidige definitie en is ook door de WHO enkel als een een syndroom aangeduid en komt vrijwel overeen met depressie. Vanaf 2028 is enkel Nederland nog die het als een aparte diagnose aanduidt (Zweden houdt er dan ook mee op). Lees mijn gegeven link maar voor verdere context.
Dat Burn-Out (nog) een status als beroepsziekte geniet specifiek hier in NL, wilt niet zeggen dat het dat daadwerkelijk is, noch dat men geen daadwerkelijke klachten heeft. Niemand heeft het over kop in het zand steken hier, ook in de literatuur niet. De definitie hoeft niet vernieuwd te worden, het kan ook onder een ander al bestaand kopje geschaard worden met meer gerichtere behandelingen. Ik vind het vooral vreemd dat de vele opgekomen life coaches bijvoorbeeld makkelijk op burn-out springen, maar zich niet wagen aan depressie of angststoornissen, ondanks dat de overlappen enorm zijn.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 22:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik geloof je wel hoor maar dat is wel heel vreemd aangezien het brede maatschappelijke erkenning geniet als beroepsziekte.
Wat gaan we dan doen met mensen die overspannen worden, komt er een nieuwe definitie, of gaan ze hun kop in het zand steken en doen alsof het überhaupt niet bestaat?
Goede post.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 23:50 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Dat Burn-Out (nog) een status als beroepsziekte geniet specifiek hier in NL, wilt niet zeggen dat het dat daadwerkelijk is, noch dat men geen daadwerkelijke klachten heeft. Niemand heeft het over kop in het zand steken hier, ook in de literatuur niet. De definitie hoeft niet vernieuwd te worden, het kan ook onder een ander al bestaand kopje geschaard worden met meer gerichtere behandelingen. Ik vind het vooral vreemd dat de vele opgekomen life coaches bijvoorbeeld makkelijk op burn-out springen, maar zich niet wagen aan depressie of angststoornissen, ondanks dat de overlappen enorm zijn.
Burn-outklachten heb je over de hele wereld in andere vormen van stressreapons, uitputting, angst en andere vermeende oorzaken daarvan, waar buiten die culturen eenzelfde klachten niet aan hetzelfde toegeschreven worden. Dit wordt een culture-bound syndrome genoemd in de culturele anthropologie. Vroeger had je Neuroasthenie (zenuwzwakte), met zowat hetzelfde profiel als burn-out. Mexicanen hebben Susto, wat erg lijkt op burn-outklachten, maar dan na een vermeende hevige wchrik men ontzield raakt met dezelfde klachten als burn-out. Verder heb je nog nervios in latijns amerika, Shenjing shuairuo in China, Hikikomori in Japan, latah in maleisië/ indonesie, etc. Allemaal cultureel gebonden en zo zijn er nog veel meer.
De reden waarom burnout niet bestaat over grote delen van de wereld is omdat die delen van de wereld een minder sterk prestatie-ethos hebben. In landen waar werk collectiever is georganiseerd of waar de sociale identiteit minder aan prestatie hangt, ontbreekt simpelweg het culturele script om dezelfde klachten zo te labelen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |