abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220791765
De duitse economie bevindt zich in zwaar weer en de vooruitzichten op een snelle verbetering zijn slecht. Daarnaast heeft Duitsland te maken met hoge energiekosten en een Nimby complex waar geen leger psychiaters en psychologen tegen opgewassen is. Vakbonden leggen er regelmatig het trein en vliegverkeer plat. Dit alles maakt dat Standort Deutschland een vervlogen geschiedenis is. Kan Duitsland uit dit dal kruipen en hoe?

quote:
Duitsland schroeft groeiverwachting economie flink terug

De Duitse regering heeft haar groeiverwachting voor dit jaar scherp naar beneden bijgesteld tot slechts 0,2 procent. Bij een eerdere raming werd nog uitgegaan van een economische groei van 1,3 procent.

“De Duitse economie bevindt zich nog steeds in moeilijk vaarwater”, zei een overheidsfunctionaris woensdag tijdens een persbijeenkomst in Berlijn. “Hoge rentetarieven, een zwakkere vraag en geopolitieke crises, waaronder conflicten in het Midden-Oosten en Oekraïne, zijn slechts enkele van de uitdagingen waarmee Duitsland wordt geconfronteerd”, vervolgde hij.

Duitsland, de grootste economie van de eurozone en de belangrijkste handelspartner van Nederland, kampt al tijden met een economische neergang. Daarbij moet de Duitse regering miljarden bezuinigen om een begrotingsgat te dichten. Ook de Duitse industrie, de groeimotor van de economie, ziet de inkomsten al tijden dalen.

De export is ingezakt door zwakkere handel met belangrijke landen zoals China. Dat komt mede doordat de Chinezen steeds meer zelf produceert. Geopolitieke spanningen, waaronder scheepvaartverstoringen in de Rode Zee, verergerden de handelsproblemen.

Vorige maand hadden plannen om de landbouwsubsidies voor brandstof te schrappen geleid tot hevige landelijke protesten van boeren. Vooral kleine boerenbedrijven dreigen het niet te redden omdat hun kosten voortdurend oplopen.

De Duitse economie kromp in het laatste kwartaal van vorig jaar met 0,3 procent. Naar verwachting komt er in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw een krimp, waardoor Duitsland officieel in een recessie terechtkomt.

De Duitse minister van Financiën Christian Lindner wil de belastingdruk verlichten en de bureaucratie voor bedrijven verminderen om de economie aan te jagen. “Als we niets doen, wordt Duitsland armer”, waarschuwde hij eerder.
Bekijk deze YouTube-video

NWS / De neergang van Duitsland als lichtend voorbeeld 2
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220791809
We leven in een eindtijd. We gaan richting het einde.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
pi_220791820
Het is duidelijk dat Brussel en de EU, plus ongekozen leiders en rechters. De ondergang is voor het continent Europa.

Er komt er grote switcharoo, waar de rijken uit Europa naar andere continenten gaan om daar iets op te bouwen.

Terwijl de mensen uit derde wereld landen hebben hier alles komen slopen.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_220791822
Repent. _O_
pi_220791890
Arbeiten wir zu wenig
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Müssen wir wirklich mehr arbeiten, um unseren Wohlstand zu sichern, oder ist die Debatte um die 4-Tage-Woche und eine bessere Work-Life-Balance längst überfällig? Während die #Politik oft mehr Leistung fordert, bleibt ein riesiger Teil der gesellschaftlichen Leistung unsichtbar: die Carearbeit. Das Erziehen von Kindern, die Pflege von Angehörigen und die Organisation des Haushalts werden meist unbezahlt und überwiegend von Frauen geleistet – ein Systemfehler mit Folgen wie dem Gender Pay Gap und mangelnden Karrierechancen.
Ik denk dat ook in Duitsland de demografische verandering fundamenteel ten grondslag ligt aan vele problemen. Een beetje meer werken gaat daar niets aan veranderen. De snel veranderende verhouding actieven/inactieven noopt tot structurele veranderingen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220791923
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 16:28 schreef epicbeardman het volgende:
Het is duidelijk dat Brussel en de EU, plus ongekozen leiders en rechters. De ondergang is voor het continent Europa.

Er komt er grote switcharoo, waar de rijken uit Europa naar andere continenten gaan om daar iets op te bouwen.

Terwijl de mensen uit derde wereld landen hier alles komen slopen.
Yep, dat is ook het scenario welke imo zich afspeelt en zie er ook geen kentering in integendeel, de agenten hier trouwens ook al niet meer ;(

Vanaf 4min20sec tot 8min30sec
Bekijk deze YouTube-video
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  donderdag 14 mei 2026 @ 17:00:51 #7
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220792144
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 16:28 schreef epicbeardman het volgende:
Het is duidelijk dat Brussel en de EU, plus ongekozen leiders en rechters. De ondergang is voor het continent Europa.

Er komt er grote switcharoo, waar de rijken uit Europa naar andere continenten gaan om daar iets op te bouwen.

Terwijl de mensen uit derde wereld landen hebben hier alles komen slopen.
De EU is de enige kans voor Europa, vervallen in kleinstaterij en lokaal nationalisme zijn een zegen voor de VS, Rusland, China en India. Verdeeld is Europa niets, kan geen deuk in een pakje boter schoppen. Europa haar enige kans is tot een supermacht worden die zelf het heft in handen heeft op gebied van Defensie, een gemeenschappelijke buitenlandse politiek voert, een zo groot mogelijke onafhankelijkheid heeft op technologisch, IT, Economisch, handel en energiepolitiek. Populisten die dit tegenwerken dienen belangen van niet-Europese machten, al dan niet bewust of betaald.
pi_220792153
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 17:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De EU is de enige kans voor Europa, vervallen in kleinstaterij en lokaal nationalisme zijn een zegen voor de VS, Rusland, China en India. Verdeeld is Europa niets, kan geen deuk in een pakje boter schoppen. Europa haar enige kans is tot een supermacht worden die zelf het heft in handen heeft op gebied van Defensie, een gemeenschappelijke buitenlandse politiek voert, een zo groot mogelijke onafhankelijkheid heeft op technologisch, IT, Economisch, handel en energiepolitiek. Populisten die dit tegenwerken dienen belangen van niet-Europese machten, al dan niet bewust of betaald.
Mensen hebben geen hekel aan de EU, maar meer de bureaucratie en de corruptie, de EU moet veel meer over samenwerking gaan, daarnaast eens kappen met dingen als landbouwsubsidies en allerlei potjes die de boel moet herverdelen. Laat de landen die geld willen lenen dat op de interne Europese markt doen en niet tegen foptarieven.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 14 mei 2026 @ 17:03:45 #9
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_220792158
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 17:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De EU is de enige kans voor Europa, vervallen in kleinstaterij en lokaal nationalisme zijn een zegen voor de VS, Rusland, China en India. Verdeeld is Europa niets, kan geen deuk in een pakje boter schoppen. Europa haar enige kans is tot een supermacht worden die zelf het heft in handen heeft op gebied van Defensie, een gemeenschappelijke buitenlandse politiek voert, een zo groot mogelijke onafhankelijkheid heeft op technologisch, IT, Economisch, handel en energiepolitiek. Populisten die dit tegenwerken dienen belangen van niet-Europese machten, al dan niet bewust of betaald.
Klinkt leuk maar komt in de praktijk helemaal niets van terecht.
pi_220792458
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 17:03 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Klinkt leuk maar komt in de praktijk helemaal niets van terecht.
Er zijn gewoon verkeerde keuzes gemaakt uit naieviteit, bijvoorbeelde landen tot de Euro toelaten die daar niet klaar voor waren, maar ook Veto recht voor nieuwe landen, persoonlijk vind ik dat Veto recht exclusief voor de founding states had moeten zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220792714
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 17:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De EU is de enige kans voor Europa, vervallen in kleinstaterij en lokaal nationalisme zijn een zegen voor de VS, Rusland, China en India. Verdeeld is Europa niets, kan geen deuk in een pakje boter schoppen. Europa haar enige kans is tot een supermacht worden die zelf het heft in handen heeft op gebied van Defensie, een gemeenschappelijke buitenlandse politiek voert, een zo groot mogelijke onafhankelijkheid heeft op technologisch, IT, Economisch, handel en energiepolitiek. Populisten die dit tegenwerken dienen belangen van niet-Europese machten, al dan niet bewust of betaald.
De EU is indertijd opgericht om de concurrentie met de VS en Japan aan te gaan (China en India stonden nog niet op de radar). Japan en de VS hadden een grote binnenlandse markt en konden dmv schaalvergroting en minder bureaucratie (denk aan een label op een Japans product tegenover twintig labels in Europa) beter concurreren.

Op papier is dit logisch. In de praktijk zitten we nu met massaimmigratie en een onbetaalbare huizenmarkt waar niemand om gevraagd heeft.

Mijn probleem met de EU is dat te veel macht op een plek geconcentreerd is, waardoor het te aantrekkelijk is voor lobbyisten om de burger buiten spel te zetten. Daarom ben ik ook tegen een machtige Amerikaanse federale overheid - geef meer macht aan de staten.

Zwitserland, Singapore, Zuid Korea, Noorwegen en Australië laten zien dat je zonder deel te nemen aan een machtige federale staat economisch beter af kunt zijn. En burgers voelen zich wel vertegenwoordigd en gehoord.

Ik ben het met je eens dat bijvoorbeeld Australië weinig militaire macht heeft, maar via AUKUS doen ze vrijwillig mee met andere landen. Dat is maatwerk, terwijl bijv Duitsland en Spanje hun defensie verwaarloosd hebben en leunen op andere landen. Een klein land als Singapore heeft F35 gevechtsvliegtuigen en hun leger wordt gerespecteerd. Zuid Korea’s leger ook.

Op papier heb je gelijk, maar de praktijk is weerbarstig. Het feit dat Europa en het VK populisten de mond snoert is een veeg teken. Een teken dat men het niet meer weet.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220803595
Game Over - Verteilungskämpfe - Steuerkrieg - Verträge zu Lasten Dritter
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Ganz Deutschland spricht von #Steuerreform und #Rentenreform zur Entlastung der Bürger und Unternehmen. Die Zahlen sagen aber etwas ganz anderes, was die #Politik uns weitgehend verschweigt. Die #Steuerlast MUSS steigen. Es fragt sich nur, wer zahlt. Ganz klar, Sie und ich werden die Steueropfer sein.
Het is in Duitsland ondertussen: Een oorlog tegen ondernemers en werknemers vanaf 40 min - 42 min

Ik ben geen duitser, maar ook hier zal de rekening voor het decennialange wanbestuur steeds meer en vaker richting werknemers toegeschoven worden.

[ Bericht 5% gewijzigd door Digi2 op 15-05-2026 19:14:31 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  zaterdag 16 mei 2026 @ 17:23:52 #13
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220810961
25 jaar geleden begon de het beroepsonderwijs in Bocholt met informatica, en er is reünie georganiseerd
Tot zover, okay, maar dan de kop.
Als Computer noch Neuland waren
2001…
Is dat Gen Z journalistiek?


https://www.bbv-net.de/bo(...)w1193654-6000549520/
pi_220811212
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
25 jaar geleden begon de het beroepsonderwijs in Bocholt met informatica, en er is reünie georganiseerd
Tot zover, okay, maar dan de kop.
Als Computer noch Neuland waren
2001…
Is dat Gen Z journalistiek?

https://www.bbv-net.de/bo(...)w1193654-6000549520/
Ik had al een C64 in 1985 als kind, dus nee dat computers meer algemeen goed werden is heel wat langer geleden dan 25 jaar. In de 90er jaren waren computers echt wijdverbreid op het werk en thuis, mede dmv de PC-Prive regeling.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220811236
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik had al een C64 in 1985 als kind, dus nee dat computers meer algemeen goed werden is heel wat langer geleden dan 25 jaar. In de 90er jaren waren computers echt wijdverbreid op het werk en thuis, mede dmv de PC-Prive regeling.
Windows 95 als omslagpunt :Y
  zaterdag 16 mei 2026 @ 18:12:28 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220811484
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik had al een C64 in 1985 als kind, dus nee dat computers meer algemeen goed werden is heel wat langer geleden dan 25 jaar. In de 90er jaren waren computers echt wijdverbreid op het werk en thuis, mede dmv de PC-Prive regeling.
Vriend van mijn kwam op de reünie van zijn middelbare school waar hij in de jaren 80 op zat. Ze waren heel trots op het nieuwe computerlokaal. Ze vertelden dat in de jaren 80 daar een geniale Wizkid op school had gezeten. Hij dacht, Hmmm, die moet ik toch gekend hebben. Bleek dat ze het over hem hadden. Hij had daar geweldige cijfers gehad. Niet dat ie daar bij aardrijkskunde, biologie of geschiedenis ooit wat gepresteerd heeft (hij was recent verbaasd dat Oostenrijk geen Bundesland is), maar dat was omdat hij de docent Informatica verving omdat die er de ballen verstand van had.
Sport deed ie ook nooit, in die tijd bouwde hij een deel van de automatisering van de school.

Hij is in die tijd trouwens ook gearresteerd. In heel NRW haalde dat de kranten. Het persbericht van de Kriminalpolizei had het over een "Hackerring" die was opgerold. In waarheid copieerde hij en uitgebreide vriendenkring spelletjes van elkaar.
Duitsland tikt echt anders, ook al in de jaren 80.
pi_220824006
Presseclub: Streit um Acht-Stunden-Tag – Neuer Stresstest für die Regierung
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Neben Gesundheit, Rente, Pflege und Steuern droht ein neuer Groß-Konflikt: Die Gewerkschaften wehren sich gegen das Ansinnen der Regierung, die tägliche Höchstarbeitszeit durch eine wöchentliche zu ersetzen. Vor allem die Union hatte im Koalitionsvertrag darauf gedrungen. Der Acht-Stunden-Tag ist für die Arbeitnehmervertreter so eine Art heiliger Gral, weshalb sie auf den Barrikaden sind und mit Massenprotesten drohen. Die Regelung hatten die Gewerkschaften 1918 als Meilenstein für mehr Arbeitsschutz erkämpft. Ist sie in der Arbeitswelt von heute noch notwendig oder eher ein Relikt der Vergangenheit?
Interessante en brisante discussie, terug naar een tijd van voor 1918 :D
De arbeidsrechten worden blijkbaar al schrikbarend slecht nageleefd in Dl omdat het sanctiebeleid&controle ernstig faalt, zo blijkt uit deze discussie, de helft van de overuren worden bijv niet betaalt |:( Daar nog een schepje bovenop doen lijkt me onzinnig en misplaatst tav de werknemers. Voorspelbaar wel dit gedrag, maar hoe gaat dit aanzetten tot werkelijk hogere arbeidsparticipatie? Ik verwacht eerder het tegendeel.

Het uitspelen van werknemers tegen werkgevers door de politici leidt de aandacht af, dat is waarschijnlijk een wezenlijke achtergrond.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 17-05-2026 15:02:49 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220950859
Diese Steuererhöhungen werden das Ende sein
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Noch zwei Legislaturperioden und Deutschland steckt vollkommen in der Stagnation fest, warnt Stefan Kooths. Im Apollo News-Gespräch analysiert der Ökonom vom Kieler Institut für Weltwirtschaft die Lage Deutschlands und kommt zu erschreckenden Ergebnissen.
De econoom geeft al vrij snel te kennen dat het niet alleen om belastingverhogingen gaat, maar ook om de stijgende premies tav sociale verzekeringen. Dat de koopkracht van de werkenden hieronder lijdt, ligt voor de hand. Het komende decennium verlaten nog eens tenminste 5 miljoen werkenden de arbeidsmarkt en de immigranten voldoen vaak niet aan de benodigde scholing en kennis die te vervangen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220956084
Wir schaffen das :')
pi_220956318
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 15:10 schreef Digi2 het volgende:
Het komende decennium verlaten nog eens tenminste 5 miljoen werkenden de arbeidsmarkt en de immigranten voldoen vaak niet aan de benodigde scholing en kennis die te vervangen.
Surprised pikachu face
pi_221115194
System Bürgergeld: Wie gerecht ist der deutsche Sozialstaat?
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Früher Hartz IV, ganz früher Arbeitslosenhilfe, aktuell noch Bürgergeld, bald Grundsicherung: In der Debatte um die "Stütze" steckt jede Menge gesellschaftlicher Zündstoff. Auch weil für den Posten Bürgergeld im Bundeshaushalt für 2026 rund 51 Milliarden Euro reserviert sind. Völlig unstrittig ist, dass es viele Menschen gibt, die die Unterstützung dringend brauchen und nötig haben. Doch wie viel Steuergeld geben wir für Menschen aus, die nicht arbeiten, obwohl sie könnten?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_221141580
quote:
Minder productief
Ondertussen waarschuwt verzekeringsmaatschappij Allianz dat Duitsland zich de afgelopen jaren onvoldoende heeft voorbereid op terugkerende hitte. Net als andere Europese landen die van oudsher eerder op het buitenhouden van kou gericht zijn, wordt er bijvoorbeeld in de bouw nog onvoldoende rekening mee gehouden. En relatief weinig gebouwen hebben airconditioning.

Volgens berekeningen van het bedrijf kan het de Duitse economie de komende paar jaar opgeteld meer dan 100 miljard euro gaan kosten, als de hittegolven van de afgelopen decennia zich herhalen. Mensen zijn dan minder productief, en tegelijk is er meer energie en dus geld nodig voor afkoeling."
https://nos.nl/liveblog/2(...)code-oranje-om-hitte

Misschien moeten ze in Duitsland ook meer onderhoudsarme bomen in de stad planten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')