Toen de dienstplicht noch aktief was deed rond de 18% Zivieldienst. Dus enthousiast waren velen toen al niet. De man van de dochter van mijn zus is een hoge officier in het D leger, vertelde dat de gymschoenen die ze nú binnenkrijgen langzaam moeten worden getraind omdat de algemene conditie zo slecht is dat wanneer je ze gelijk de hindernis baan op zou sturen er een groot gedeelte daarna afgevoerd en afgekeurd zouworden.quote:Op zondag 9 augustus 2026 14:10 schreef Digi2 het volgende:
Germany military service: Many unwilling to sign up despite government push
Bekijk deze YouTube-video
[..]
Dat ligt eerder aan de manier van meten dan aan de werkelijkheidquote:Op zondag 9 augustus 2026 14:54 schreef flyguy het volgende:
Niet alleen Duitsland, maar dit laat goed zien hoe de EU bijvoorbeeld wegglijdt t.o.v. de VS:
https://www.visualcapitalist.com/europe-vs-usa-economy-gdp-2006-2026/
Dat laatste is in Nederland niet wezenlijk anders. In Nederland is de AMO ook aangepast en ingekort begreep ik. Deels door de groei van de instroom maar zeker ook omdat de kwaliteit van de rekruten niet geweldig is.quote:Op maandag 10 augustus 2026 18:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Toen de dienstplicht noch aktief was deed rond de 18% Zivieldienst. Dus enthousiast waren velen toen al niet. De man van de dochter van mijn zus is een hoge officier in het D leger, vertelde dat de gymschoenen die ze nú binnenkrijgen langzaam moeten worden getraind omdat de algemene conditie zo slecht is dat wanneer je ze gelijk de hindernis baan op zou sturen er een groot gedeelte daarna afgevoerd en afgekeurd zouworden.
Oh nee, het nominale bnp van Europa is in verhouding gewoon veel minder gegroeid. En ook per hoofd is het in Europa t.o.v. de VS verslechterd. Ondertussen zijn gemiddeld de inwoners van armste staten van de VS zelfs rijker dan praktisch alle Europeanen. Europa is wat dat betreft echt enorm vergegleden.quote:Op maandag 10 augustus 2026 18:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat ligt eerder aan de manier van meten dan aan de werkelijkheid
Gemiddeld, ja, wanneer Elon Musk, en Jeff Bezos naar Mississippi verhuizen zijn die bewoners daar nog rijker gemiddeld.quote:Op maandag 10 augustus 2026 22:42 schreef flyguy het volgende:
[..] Ondertussen zijn gemiddeld de inwoners van armste staten van de VS zelfs rijker dan praktisch alle Europeanen. Europa is wat dat betreft echt enorm vergegleden.
Dan pak je de mediaan van het inkomen in Mississippi en zet je dat af tegen Europa. Ook volgens dat plaatje steekt Europa slechter en slechter af....quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 07:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Gemiddeld, ja, wanneer Elon Musk, en Jeff Bezos naar Mississippi verhuizen zijn die bewoners daar nog rijker gemiddeld.
Volgens de statistieken is Mississippi gemiddeld net zo rijk als Duitsland en rijker dan Frankrijk.
Wel eens in Mississippi geweest?
Gemiddeld is een waarde voor mensen die statistiek niet begrijpen
quote:Immer mehr Unternehmen geben auf. Die Zahl der Firmeninsolvenzen erreicht laut aktueller Zahlen des Leibniz-Instituts für Wirtschaftsforschung in Halle (IWH) ein 20-Jahres-Hoch. Was aber bedeutet das?
Hinter jeder Pleite stehen Menschen: Beschäftigte, die um ihren Arbeitsplatz bangen. Unternehmer, die ihr Lebenswerk verlieren und Innenstädte, in denen weitere Geschäfte verschwinden. Oftmals beginnt es mit Entlassungen oder Standortschließungen. Am Ende wird die Firma oder das Geschäft abgewickelt. Selbst etablierte, oft alteingesessene Betriebe bleiben nicht verschont. Die Ursachen sind vielfältig.
Netto inkomen? Reken je dan ook ff studieschuld en ziektekostenverzekering mee om maar wat te noemenquote:Op dinsdag 11 augustus 2026 10:15 schreef flyguy het volgende:
[..]
Dan pak je de mediaan van het inkomen in Mississippi en zet je dat af tegen Europa. Ook volgens dat plaatje steekt Europa slechter en slechter af....
In de regel wordt dat niet meegenomen, tenzij men heel specifiek naar besteedbaar inkomen kijkt, maar dan worden dergelijke zaken ook vaak niet meegenomen. En dat weet je ook wel... Ik beweer ook niet dat het leven in de VS beter is (nog niet, maar als het zo doorgaat...). Maar puur als je kijkt naar de inkomensdata glijdt Europa hard achteruit t.o.v. de VS.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 11:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Netto inkomen? Reken je dan ook ff studieschuld en ziektekostenverzekering mee om maar wat te noemen
Is het niet ook voor een groot deel gewoon de ontwaarding van de dollar?quote:Op maandag 10 augustus 2026 22:42 schreef flyguy het volgende:
[..]
Oh nee, het nominale bnp van Europa is in verhouding gewoon veel minder gegroeid. En ook per hoofd is het in Europa t.o.v. de VS verslechterd. Ondertussen zijn gemiddeld de inwoners van armste staten van de VS zelfs rijker dan praktisch alle Europeanen. Europa is wat dat betreft echt enorm vergegleden.
Ik noem het gewoon verschillende dingen metenquote:Op dinsdag 11 augustus 2026 12:06 schreef flyguy het volgende:
[..]
In de regel wordt dat niet meegenomen, tenzij men heel specifiek naar besteedbaar inkomen kijkt, maar dan worden dergelijke zaken ook vaak niet meegenomen. En dat weet je ook wel... Ik beweer ook niet dat het leven in de VS beter is (nog niet, maar als het zo doorgaat...). Maar puur als je kijkt naar de inkomensdata glijdt Europa hard achteruit t.o.v. de VS.
Ik heb de verschillen in groeicijfers tussen Europa en de VS ook gezien. In de praktijk valt dat toch anders uit, ws omdat de top steeds meer binnenharkt (zie post J_O).quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 12:06 schreef flyguy het volgende:
[..]
In de regel wordt dat niet meegenomen, tenzij men heel specifiek naar besteedbaar inkomen kijkt, maar dan worden dergelijke zaken ook vaak niet meegenomen. En dat weet je ook wel... Ik beweer ook niet dat het leven in de VS beter is (nog niet, maar als het zo doorgaat...). Maar puur als je kijkt naar de inkomensdata glijdt Europa hard achteruit t.o.v. de VS.
Misschien weet jij dit, ik heb de indruk dat best wat banen daar meer te vergelijken zijn met ZZP'ers in Nederland. Ik volg wat autofora en alle monteurs daar zitten allemaal op een soort stukloon, moeten eigen gereedschap hebben. Geen of nihil ziektedagen/vakantie, pensioen, zorgverzekering zelf regelen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 13:18 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik heb de verschillen in groeicijfers tussen Europa en de VS ook gezien. In de praktijk valt dat toch anders uit, ws omdat de top steeds meer binnenharkt (zie post J_O).
Ik ben in 2009 uit de VS vertrokken en heb er net weer een half jaar VS opzitten. Het leven is daar heel erg duur geworden. Dat was dan in het relatief goedkope Midwesten, waar je als bank of verkoopmanager goed in de slappe was zit en een heel aagenaam leven kunt hebben. Het hoofd van onze afdeling bijvoorbeeld woonde in een gigantisch "huis" (kasteel is een betere naam) met een dito tuin. Nooit zoiets gezien. Maar als je daar middenklasse bent, dan is het sappelen. Een collega van me was daar lecturer en verdiende $85k voor 9 maanden. Huis van $380k. Auto. Geen vrouw of kinderen. Kreeg alles net rond.
Eerder andersom, ten opzichte van bijvoorbeeld 2006-2010 krijg je een stuk minder dollar voor je euro.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 12:41 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Is het niet ook voor een groot deel gewoon de ontwaarding van de dollar?
En het is appels met peren vergelijken. Bruto of netto inkomen maakt veel uit en bij het laatste of je ook ziektekostenverzekeringen en kosten voor educatie meeneemt. In Europa wordt dat allemaal vanuit de belastingen betaald.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 13:18 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik heb de verschillen in groeicijfers tussen Europa en de VS ook gezien. In de praktijk valt dat toch anders uit, ws omdat de top steeds meer binnenharkt (zie post J_O).
Ik ben in 2009 uit de VS vertrokken en heb er net weer een half jaar VS opzitten. Het leven is daar heel erg duur geworden. Dat was dan in het relatief goedkope Midwesten, waar je als bank of verkoopmanager goed in de slappe was zit en een heel aagenaam leven kunt hebben. Het hoofd van onze afdeling bijvoorbeeld woonde in een gigantisch "huis" (kasteel is een betere naam) met een dito tuin. Nooit zoiets gezien. Maar als je daar middenklasse bent, dan is het sappelen. Een collega van me was daar lecturer en verdiende $85k voor 9 maanden. Huis van $380k. Auto. Geen vrouw of kinderen. Kreeg alles net rond.
Kan ik niet over oordelen, omdat ik in een andere industrie werk. Maar het vangnet was toen ik vertrok in 2009 dun; nu heb ik de indruk dat het flinterdun is.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 13:43 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Misschien weet jij dit, ik heb de indruk dat best wat banen daar meer te vergelijken zijn met ZZP'ers in Nederland. Ik volg wat autofora en alle monteurs daar zitten allemaal op een soort stukloon, moeten eigen gereedschap hebben. Geen of nihil ziektedagen/vakantie, pensioen, zorgverzekering zelf regelen.
Als je dan de inkomsten bekijkt zijn de verschillen opeens een stuk minder groot.
Eens dat het een land van extremen is. Maar ik mag dat wel, wat risico, het avontuur. Maar dit is niet te vergelijken met de laatste periode en mijn eerste jaren in Japan. Ik heb nu een familie en dan zijn zaken als wonen en goede scholing belangrijker dan het avontuur.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 14:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Het is gewoon een land van extremen maar ik weet wel waar ik liever woon.
De armste regio van Frankrijk of die van de VS.
Ik bedoel eigenlijk meer binnenlands, zonder de wisselkoers, want daar spelen ook weer andere factoren bij. Dus zeg maar productiviteit gedeeld door geldhoeveelheid in omloop.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 13:58 schreef flyguy het volgende:
[..]
Eerder andersom, ten opzichte van bijvoorbeeld 2006-2010 krijg je een stuk minder dollar voor je euro.
Amerikanen maken vaak zoveel mogelijk schuld is goed voor hun credit history en genoemde Amerikaan moet gewoon in een goedkoper huis gaan wonen, probleem opgelost, hij is alleen en betaald waarschijnlijk nu 2000 hypotheek en dan een auto 700 USD per maand, dan is het zo opquote:Op dinsdag 11 augustus 2026 13:18 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Oh god die omgekeerde credit trust situatie is zo walgelijk he. Wat een malloten daar.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 16:26 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Amerikanen maken vaak zoveel mogelijk schuld is goed voor hun credit history en genoemde Amerikaan moet gewoon in een goedkoper huis gaan wonen, probleem opgelost, hij is alleen en betaald waarschijnlijk nu 2000 hypotheek en dan een auto 700 USD per maand, dan is het zo op
Goed punt. Voor Nederlandse begrippen is het een villa (vier slaapkamers) op een enorme lap grond. Incl kelder drie verdiepingen. Dat maakt deze vergelijkingen ook zo lastig. Amerikanen wonen gemiddeld veel ruimer en aangenamer. Niet op iemand's lip.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 16:26 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Amerikanen maken vaak zoveel mogelijk schuld is goed voor hun credit history en genoemde Amerikaan moet gewoon in een goedkoper huis gaan wonen, probleem opgelost, hij is alleen en betaald waarschijnlijk nu 2000 hypotheek en dan een auto 700 USD per maand, dan is het zo op
en mogen overal naartoe rijden. je skipt wat stukjes van de cul-de-sac suburb utopie.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 16:29 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Goed punt. Voor Nederlandse begrippen is het een villa (vier slaapkamers) op een enorme lap grond. Incl kelder drie verdiepingen. Dat maakt deze vergelijkingen ook zo lastig. Amerikanen wonen gemiddeld veel ruimer en aangenamer. Niet op iemand's lip.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |