abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221488321
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:05 schreef Multatilu het volgende:

[..]
Dan moet het toch moeiteloos wetenschappelijk te onderbouwen zijn? Als iets na zoveel jaar nog steeds niet te verklaren is, is het gewoon toeval. Ja, ik wuif dat moeiteloos aan de kant. Net als godsdiensten. God bestaat niet.
Niet alles in het leven kun je verklaren door middel van standaard wetenschap. Ik geloof zelfs dat, als je dat echt gelooft, je jezelf ernstig tekort doet.

Dat wat in religieuze boeken beschreven staat beschouw ikzelf overigens voor een groot deel als flauwekul, maar dat staat weer helemaal los van mijn ideeën over wat 'God' allemaal wel of niet zou kunnen zijn. Geen van de dingen die ik omtrent 'God' of astrologie geloof beschouw ik als 'absolute waarheid', maar het is wel interessant om erover na te denken. Des te meer als je het koppelt aan Jungiaanse psychologie, daar blijkt astrologie bijv. toch best veel raakvlakken mee te delen. Het geeft zeg maar stof tot nadenken, wat weer tot inzichten leidt. En niet alles is wetenschappelijk te verklaren.

En hoe diep denk je nou eigenlijk na als je wetenschappers bij voorbaat, voor jóu, laat bepalen waar je allemaal wel of niet over na zou moeten denken? :')
  maandag 3 augustus 2026 @ 09:21:32 #52
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221490696
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 16:28 schreef epicbeardman het volgende:
Het is duidelijk dat Brussel en de EU, plus ongekozen leiders en rechters. De ondergang is voor het continent Europa.

Er komt er grote switcharoo, waar de rijken uit Europa naar andere continenten gaan om daar iets op te bouwen.

Terwijl de mensen uit derde wereld landen hebben hier alles komen slopen.
Ergens is dat om een hele logische reden niet aannemelijk.
Het meeste geld zit namelijk in grond, gebouwen etcetera en dat verplaatst zich niet.
Als de economie afremt dan blijft het rendement op vastgoed toch behouden (aldus Thomas Pikkety) en blijft op die manier het vermogen hier.

Tot we een manier vinden om meer op dezelfde M2 te steken is het aanbod van grond beperkt.
Je kunt natuurlijk wel met ideeen komen zoals het smelten van de poolkappen en nieuw leefgebied.. wie weet.
Lachen joh.
pi_221493108
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 19:29 schreef n__n het volgende:

[..]
Niet alles in het leven kun je verklaren door middel van standaard wetenschap. Ik geloof zelfs dat, als je dat echt gelooft, je jezelf ernstig tekort doet.

Dat wat in religieuze boeken beschreven staat beschouw ikzelf overigens voor een groot deel als flauwekul, maar dat staat weer helemaal los van mijn ideeën over wat 'God' allemaal wel of niet zou kunnen zijn. Geen van de dingen die ik omtrent 'God' of astrologie geloof beschouw ik als 'absolute waarheid', maar het is wel interessant om erover na te denken. Des te meer als je het koppelt aan Jungiaanse psychologie, daar blijkt astrologie bijv. toch best veel raakvlakken mee te delen. Het geeft zeg maar stof tot nadenken, wat weer tot inzichten leidt. En niet alles is wetenschappelijk te verklaren.

En hoe diep denk je nou eigenlijk na als je wetenschappers bij voorbaat, voor jóu, laat bepalen waar je allemaal wel of niet over na zou moeten denken? :')
Maar waarom geloof je in iets dat op geen enkele manier te bewijzen is? Is dat niet heel naïef?
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
  maandag 3 augustus 2026 @ 16:30:12 #54
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221493138
Zou het een beetje ontopic kunnen?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221494019
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2026 16:27 schreef Multatilu het volgende:

[..]
Maar waarom geloof je in iets dat op geen enkele manier te bewijzen is? Is dat niet heel naïef?
Terechte vraag, vind ik. Maar op den duur, zodra je er eenmaal veel kennis over hebt opgedaan, kun je daadwerkelijk (veel!) patronen herkennen. Sterker nog, je kunt (bijvoorbeeld) op voorhand via transits (je kijkt dan hoe de huidige standen zijn tov het geboortemoment) voorspellen of iemand in zijn leven met sterfte geconfronteerd wordt. En dat is steeds zo nauwkeurig, dat ik op het gegeven moment toch wel diep onder de indruk ben geraakt.

Even los van dit lugubere voorbeeld, heb ik via deze weg echt geleerd en bevestigd gekregen waar mijn kwaliteiten liggen en hoe ik die beter kan inzetten. En op diezelfde manier kun je mensen er echt mee helpen of adviseren, vooral als ze in het leven vastgelopen zijn. Je route is als het ware al uitgestippeld, en als jij gezond bent en daardoor goed in contact staat met jezelf, volg je die route vaak automatisch al. Als je de weg kwijt bent, raak je het contact met jezelf en het universum kwijt en dan raak je verdwaald. Kan zich uiten in depressie, verslavingen en noem het maar op.
pi_221499584
Der Kampf ums Wasser: Warum Brandenburg zum Streitfall wird
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Tesla expandiert. Red Bull will wachsen. Ein Kupferbergwerk ist geplant. Während Brandenburg immer trockener wird, konkurrieren Industrie, Bevölkerung und Natur um dieselbe Ressource: Wasser.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_221509675
quote:
1s.gif Op maandag 3 augustus 2026 18:23 schreef n__n het volgende:

[..]
Terechte vraag, vind ik. Maar op den duur, zodra je er eenmaal veel kennis over hebt opgedaan, kun je daadwerkelijk (veel!) patronen herkennen. Sterker nog, je kunt (bijvoorbeeld) op voorhand via transits (je kijkt dan hoe de huidige standen zijn tov het geboortemoment) voorspellen of iemand in zijn leven met sterfte geconfronteerd wordt. En dat is steeds zo nauwkeurig, dat ik op het gegeven moment toch wel diep onder de indruk ben geraakt.

Even los van dit lugubere voorbeeld, heb ik via deze weg echt geleerd en bevestigd gekregen waar mijn kwaliteiten liggen en hoe ik die beter kan inzetten. En op diezelfde manier kun je mensen er echt mee helpen of adviseren, vooral als ze in het leven vastgelopen zijn. Je route is als het ware al uitgestippeld, en als jij gezond bent en daardoor goed in contact staat met jezelf, volg je die route vaak automatisch al. Als je de weg kwijt bent, raak je het contact met jezelf en het universum kwijt en dan raak je verdwaald. Kan zich uiten in depressie, verslavingen en noem het maar op.
Ik waardeer het echt dat je de tijd neemt om inhoudelijk te reageren. Ik hoop dat je enigszins begrip hebt voor het feit dat het op mij echt veel te zweverig overkomt en dat ik denk dat er voldoende paradoxen op los te laten zijn. Enfin, ik ga hier niet proberen jou van je overtuiging af te praten en wens je heel veel geluk bij alles wat je doet.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_221510393
twitter
pi_221510417
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 06:30 schreef Since2003 het volgende:Two major European leaders gone in weeks. Europe's leadership crisis deepens.
:') nou phoephoe wat een crisis :')
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_221510419
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 06:58 schreef mschol het volgende:

[..]
:') nou phoephoe wat een crisis :')
Is dit sarcasme? :P
pi_221510422
Misschien dat dit er wel wat mee te maken heeft.

Wie zal het zeggon jongons
twitter
pi_221513233
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 21:59 schreef Multatilu het volgende:

[..]
Ik waardeer het echt dat je de tijd neemt om inhoudelijk te reageren. Ik hoop dat je enigszins begrip hebt voor het feit dat het op mij echt veel te zweverig overkomt en dat ik denk dat er voldoende paradoxen op los te laten zijn. Enfin, ik ga hier niet proberen jou van je overtuiging af te praten en wens je heel veel geluk bij alles wat je doet.
Niet iedereen heeft een sterk associatievermogen, dus ik begrijp deze reactie helemaal. In het geval van astrologie moet je er in de eerste plaats interesse in hebben, en dan ook nog kunnen redeneren op basis van allerlei eigenschappen die men aan allerlei zaken (zoals planeten en sterrenbeelden) toeschrijft, zonder alles bij voorbaat in twijfel te trekken alvorens het hele denkproces erover überhaupt plaatsvindt.
pi_221514028
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 06:30 schreef Since2003 het volgende:
[ x ]
Je denkt niet dat dit wereldnieuws zou zijn met betere bronnen, als het waar is?
pi_221514551
quote:
10s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 18:07 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Je denkt niet dat dit wereldnieuws zou zijn met betere bronnen, als het waar is?
Het is best gebruikelijk dat men over een langere periode 180 graden draait qua visie en uitspraken. Je ziet het ook heel sterk bij de democraten in Amerika, genoeg oude fragmenten waar men (Hillary Clinton of bijv. Joe Biden) uitspraken doet die vandaag de dag door diezelfde democraten keihard verworpen zouden worden. Zo gaat dat nou eenmaal.

En verder is het nou niet dat je echt een vrije wil hebt als je zo hoog zit. :')
pi_221515586
quote:
10s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 18:07 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Je twijfelt?
pi_221515713
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 21:19 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Je twijfelt?
Ja, er is in geen serieuze bron iets over te vinden. Dat zou wel het geval zijn als dit serieus is. Er is wel weer gemor in de eigen partij maar dat zegt nog niets.
  zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:16:12 #67
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221529999
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 16:28 schreef epicbeardman het volgende:
Het is duidelijk dat Brussel en de EU, plus ongekozen leiders en rechters. De ondergang is voor het continent Europa.

Er komt er grote switcharoo, waar de rijken uit Europa naar andere continenten gaan om daar iets op te bouwen.

Terwijl de mensen uit derde wereld landen hebben hier alles komen slopen.
De EU is niet de ondergang maar zal de redding zijn. We moeten nieuwe zaken partners binnen halen en stoppen met het pleasen van de VS ten nadele van onze economie.
pi_221534344
Germany military service: Many unwilling to sign up despite government push
quote:
Germany is looking to expand its military, ramping up weapons production and trying to recruit more young people in the armed forces. Like other European and NATO states, Germany says it fears military action by Russia as the US pulls back from European security. But an increasing number of Germans say they will refuse to join the military.
  zondag 9 augustus 2026 @ 14:54:44 #70
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_221534661
Niet alleen Duitsland, maar dit laat goed zien hoe de EU bijvoorbeeld wegglijdt t.o.v. de VS:

https://www.visualcapitalist.com/europe-vs-usa-economy-gdp-2006-2026/
The more debt, the better
pi_221535117
quote:
10s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 21:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ja, er is in geen serieuze bron iets over te vinden. Dat zou wel het geval zijn als dit serieus is. Er is wel weer gemor in de eigen partij maar dat zegt nog niets.
https://m.bild.de/politik(...)n-58247998.bild.html

Hier staat het en de bijbehorende video.
Duitse tekst maar kon helaas geen Nederlandse bron vinden.
pi_221535411
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2026 15:25 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
https://m.bild.de/politik(...)n-58247998.bild.html

Hier staat het en de bijbehorende video.
Duitse tekst maar kon helaas geen Nederlandse bron vinden.
Ik reageerde op dit bericht Since2003 in NWS / De neergang van Duitsland als lichtend voorbeeld #3
Daarin werd gesteld dat Merz per 10 augustus zou vertrekken. Daar is verder nergens iets over te vinden. En zelfs Twitter heeft er zo te zien nu een waarschuwing bij geplaatst dat het onbetrouwbaar is.
pi_221535496
quote:
10s.gif Op zondag 9 augustus 2026 15:50 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ik reageerde op dit bericht Since2003 in NWS / De neergang van Duitsland als lichtend voorbeeld #3
Daarin werd gesteld dat Merz per 10 augustus zou vertrekken. Daar is verder nergens iets over te vinden. En zelfs Twitter heeft er zo te zien nu een waarschuwing bij geplaatst dat het onbetrouwbaar is.
Ok, ik dacht dat het over de betrouwbaarheid van de video ging.
pi_221535915
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 15:56 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ok, ik dacht dat het over de betrouwbaarheid van de video ging.
Oh nee, oude filmpjes boeien me meestal niet zo.
pi_221542934
Ach Merkler
twitter
  maandag 10 augustus 2026 @ 18:01:31 #76
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221543518
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 14:10 schreef Digi2 het volgende:
Germany military service: Many unwilling to sign up despite government push
[..]

Toen de dienstplicht noch aktief was deed rond de 18% Zivieldienst. Dus enthousiast waren velen toen al niet. De man van de dochter van mijn zus is een hoge officier in het D leger, vertelde dat de gymschoenen die ze nú binnenkrijgen langzaam moeten worden getraind omdat de algemene conditie zo slecht is dat wanneer je ze gelijk de hindernis baan op zou sturen er een groot gedeelte daarna afgevoerd en afgekeurd zouworden.
  maandag 10 augustus 2026 @ 18:02:30 #77
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221543521
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 14:54 schreef flyguy het volgende:
Niet alleen Duitsland, maar dit laat goed zien hoe de EU bijvoorbeeld wegglijdt t.o.v. de VS:

https://www.visualcapitalist.com/europe-vs-usa-economy-gdp-2006-2026/
Dat ligt eerder aan de manier van meten dan aan de werkelijkheid
pi_221543552
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 18:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Toen de dienstplicht noch aktief was deed rond de 18% Zivieldienst. Dus enthousiast waren velen toen al niet. De man van de dochter van mijn zus is een hoge officier in het D leger, vertelde dat de gymschoenen die ze nú binnenkrijgen langzaam moeten worden getraind omdat de algemene conditie zo slecht is dat wanneer je ze gelijk de hindernis baan op zou sturen er een groot gedeelte daarna afgevoerd en afgekeurd zouworden.
Dat laatste is in Nederland niet wezenlijk anders. In Nederland is de AMO ook aangepast en ingekort begreep ik. Deels door de groei van de instroom maar zeker ook omdat de kwaliteit van de rekruten niet geweldig is.
  maandag 10 augustus 2026 @ 22:42:55 #79
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_221545450
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 18:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat ligt eerder aan de manier van meten dan aan de werkelijkheid
Oh nee, het nominale bnp van Europa is in verhouding gewoon veel minder gegroeid. En ook per hoofd is het in Europa t.o.v. de VS verslechterd. Ondertussen zijn gemiddeld de inwoners van armste staten van de VS zelfs rijker dan praktisch alle Europeanen. Europa is wat dat betreft echt enorm vergegleden.
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 07:36:48 #80
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221546018
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 22:42 schreef flyguy het volgende:

[..] Ondertussen zijn gemiddeld de inwoners van armste staten van de VS zelfs rijker dan praktisch alle Europeanen. Europa is wat dat betreft echt enorm vergegleden.
Gemiddeld, ja, wanneer Elon Musk, en Jeff Bezos naar Mississippi verhuizen zijn die bewoners daar nog rijker gemiddeld.
Volgens de statistieken is Mississippi gemiddeld net zo rijk als Duitsland en rijker dan Frankrijk.

Wel eens in Mississippi geweest?
Gemiddeld is een waarde voor mensen die statistiek niet begrijpen

[ Bericht 4% gewijzigd door Jan_Onderwater op 11-08-2026 08:18:02 ]
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:24:46 #81
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221546140
Hauts-de-France Is de armste regio van Frankrijk, dat is het noord westen van Frankrijk. Wel eens geweest?
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:15:18 #82
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_221546489
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 07:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Gemiddeld, ja, wanneer Elon Musk, en Jeff Bezos naar Mississippi verhuizen zijn die bewoners daar nog rijker gemiddeld.
Volgens de statistieken is Mississippi gemiddeld net zo rijk als Duitsland en rijker dan Frankrijk.

Wel eens in Mississippi geweest?
Gemiddeld is een waarde voor mensen die statistiek niet begrijpen
Dan pak je de mediaan van het inkomen in Mississippi en zet je dat af tegen Europa. Ook volgens dat plaatje steekt Europa slechter en slechter af....
pi_221546716
Hochkonjunktur für Insolvenzverwalter: Warum gerade so viele Firmen aufgeben müssen
quote:
Immer mehr Unternehmen geben auf. Die Zahl der Firmeninsolvenzen erreicht laut aktueller Zahlen des Leibniz-Instituts für Wirtschaftsforschung in Halle (IWH) ein 20-Jahres-Hoch. Was aber bedeutet das?
Hinter jeder Pleite stehen Menschen: Beschäftigte, die um ihren Arbeitsplatz bangen. Unternehmer, die ihr Lebenswerk verlieren und Innenstädte, in denen weitere Geschäfte verschwinden. Oftmals beginnt es mit Entlassungen oder Standortschließungen. Am Ende wird die Firma oder das Geschäft abgewickelt. Selbst etablierte, oft alteingesessene Betriebe bleiben nicht verschont. Die Ursachen sind vielfältig.
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:14:06 #84
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221546720
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 10:15 schreef flyguy het volgende:

[..]
Dan pak je de mediaan van het inkomen in Mississippi en zet je dat af tegen Europa. Ook volgens dat plaatje steekt Europa slechter en slechter af....
Netto inkomen? Reken je dan ook ff studieschuld en ziektekostenverzekering mee om maar wat te noemen
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:06:15 #85
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_221547283
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 11:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Netto inkomen? Reken je dan ook ff studieschuld en ziektekostenverzekering mee om maar wat te noemen
In de regel wordt dat niet meegenomen, tenzij men heel specifiek naar besteedbaar inkomen kijkt, maar dan worden dergelijke zaken ook vaak niet meegenomen. En dat weet je ook wel... Ik beweer ook niet dat het leven in de VS beter is (nog niet, maar als het zo doorgaat...). Maar puur als je kijkt naar de inkomensdata glijdt Europa hard achteruit t.o.v. de VS.
pi_221547737
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 22:42 schreef flyguy het volgende:

[..]
Oh nee, het nominale bnp van Europa is in verhouding gewoon veel minder gegroeid. En ook per hoofd is het in Europa t.o.v. de VS verslechterd. Ondertussen zijn gemiddeld de inwoners van armste staten van de VS zelfs rijker dan praktisch alle Europeanen. Europa is wat dat betreft echt enorm vergegleden.
Is het niet ook voor een groot deel gewoon de ontwaarding van de dollar?
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:15:56 #87
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221547880
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 12:06 schreef flyguy het volgende:

[..]
In de regel wordt dat niet meegenomen, tenzij men heel specifiek naar besteedbaar inkomen kijkt, maar dan worden dergelijke zaken ook vaak niet meegenomen. En dat weet je ook wel... Ik beweer ook niet dat het leven in de VS beter is (nog niet, maar als het zo doorgaat...). Maar puur als je kijkt naar de inkomensdata glijdt Europa hard achteruit t.o.v. de VS.
Ik noem het gewoon verschillende dingen meten
pi_221547899
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 12:06 schreef flyguy het volgende:

[..]
Ik heb de verschillen in groeicijfers tussen Europa en de VS ook gezien. In de praktijk valt dat toch anders uit, ws omdat de top steeds meer binnenharkt (zie post J_O).

Ik ben in 2009 uit de VS vertrokken en heb er net weer een half jaar VS opzitten. Het leven is daar heel erg duur geworden. Dat was dan in het relatief goedkope Midwesten, waar je als bank of verkoopmanager goed in de slappe was zit en een heel aagenaam leven kunt hebben. Het hoofd van onze afdeling bijvoorbeeld woonde in een gigantisch "huis" (kasteel is een betere naam) met een dito tuin. Nooit zoiets gezien. Maar als je daar middenklasse bent, dan is het sappelen. Een collega van me was daar lecturer en verdiende $85k voor 9 maanden. Huis van $380k. Auto. Geen vrouw of kinderen. Kreeg alles net rond.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_221548325
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 13:18 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ik heb de verschillen in groeicijfers tussen Europa en de VS ook gezien. In de praktijk valt dat toch anders uit, ws omdat de top steeds meer binnenharkt (zie post J_O).

Ik ben in 2009 uit de VS vertrokken en heb er net weer een half jaar VS opzitten. Het leven is daar heel erg duur geworden. Dat was dan in het relatief goedkope Midwesten, waar je als bank of verkoopmanager goed in de slappe was zit en een heel aagenaam leven kunt hebben. Het hoofd van onze afdeling bijvoorbeeld woonde in een gigantisch "huis" (kasteel is een betere naam) met een dito tuin. Nooit zoiets gezien. Maar als je daar middenklasse bent, dan is het sappelen. Een collega van me was daar lecturer en verdiende $85k voor 9 maanden. Huis van $380k. Auto. Geen vrouw of kinderen. Kreeg alles net rond.
Misschien weet jij dit, ik heb de indruk dat best wat banen daar meer te vergelijken zijn met ZZP'ers in Nederland. Ik volg wat autofora en alle monteurs daar zitten allemaal op een soort stukloon, moeten eigen gereedschap hebben. Geen of nihil ziektedagen/vakantie, pensioen, zorgverzekering zelf regelen.

Als je dan de inkomsten bekijkt zijn de verschillen opeens een stuk minder groot.
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:58:43 #90
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_221548401
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 12:41 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Is het niet ook voor een groot deel gewoon de ontwaarding van de dollar?
Eerder andersom, ten opzichte van bijvoorbeeld 2006-2010 krijg je een stuk minder dollar voor je euro.
pi_221548623
quote:

[..]

En het is appels met peren vergelijken. Bruto of netto inkomen maakt veel uit en bij het laatste of je ook ziektekostenverzekeringen en kosten voor educatie meeneemt. In Europa wordt dat allemaal vanuit de belastingen betaald.

De VS zijn BNP is vooral gestegen door de Ai hype filter je die eruit dan is de groei vlak.
In 2025 was het zo erg:
https://finance.yahoo.com(...)LVBw4GO8HuTEbCYKHDbe

Het is gewoon een land van extremen maar ik weet wel waar ik liever woon.
De armste regio van Frankrijk of die van de VS.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221548683
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 13:43 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Misschien weet jij dit, ik heb de indruk dat best wat banen daar meer te vergelijken zijn met ZZP'ers in Nederland. Ik volg wat autofora en alle monteurs daar zitten allemaal op een soort stukloon, moeten eigen gereedschap hebben. Geen of nihil ziektedagen/vakantie, pensioen, zorgverzekering zelf regelen.

Als je dan de inkomsten bekijkt zijn de verschillen opeens een stuk minder groot.
Kan ik niet over oordelen, omdat ik in een andere industrie werk. Maar het vangnet was toen ik vertrok in 2009 dun; nu heb ik de indruk dat het flinterdun is.

Op alle vlakken ga ik er tov Australie op achteruit, muv een koopwoning, dat is daar een factor drie a vier goedkoper, en gek genoeg onderwijs, dat in Australie k met p is en in de stad waar ik werkte heel aardig geregeld was.

Dat gezegd hebbende is er wel veel dynamiek. Als je bijvoorbeeld een topmonteur bent, veel gevraagd wordt, dan kan ik me voorstellen dat je daar gemakkelijk binnenloopt. Als je ook maar ergens goed in bent, dan kun je nog steeds goed geld verdienen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_221548693
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 14:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Het is gewoon een land van extremen maar ik weet wel waar ik liever woon.
De armste regio van Frankrijk of die van de VS.
Eens dat het een land van extremen is. Maar ik mag dat wel, wat risico, het avontuur. Maar dit is niet te vergelijken met de laatste periode en mijn eerste jaren in Japan. Ik heb nu een familie en dan zijn zaken als wonen en goede scholing belangrijker dan het avontuur.
pi_221548706
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 13:58 schreef flyguy het volgende:

[..]
Eerder andersom, ten opzichte van bijvoorbeeld 2006-2010 krijg je een stuk minder dollar voor je euro.
Ik bedoel eigenlijk meer binnenlands, zonder de wisselkoers, want daar spelen ook weer andere factoren bij. Dus zeg maar productiviteit gedeeld door geldhoeveelheid in omloop.
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:07:56 #95
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221548932
Wanneer je kijkt naar de PPP wisselkoers Dollar/Euro is het $1,41 /¤1,-
De wisselkoers schommelt echter tussen de $1,05 en $1,12 vs ¤1,-
De euro is dus eigenlijk ondergewaardeerd
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:17:43 #96
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221548978
Verder, wanneer je overheidsschuld en prive schulden van de VS per capita neemt en van de eurozone kom je op $239.000 versus ¤91.000
pi_221549211
quote:

[..]

Amerikanen maken vaak zoveel mogelijk schuld is goed voor hun credit history en genoemde Amerikaan moet gewoon in een goedkoper huis gaan wonen, probleem opgelost, hij is alleen en betaald waarschijnlijk nu 2000 hypotheek en dan een auto 700 USD per maand, dan is het zo op
life is like a box of chocolates
  Moderator dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:27:05 #98
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221549233
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 16:26 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Amerikanen maken vaak zoveel mogelijk schuld is goed voor hun credit history en genoemde Amerikaan moet gewoon in een goedkoper huis gaan wonen, probleem opgelost, hij is alleen en betaald waarschijnlijk nu 2000 hypotheek en dan een auto 700 USD per maand, dan is het zo op
Oh god die omgekeerde credit trust situatie is zo walgelijk he. Wat een malloten daar.
- vmi voor intimi -
pi_221549297
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 16:26 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Goed punt. Voor Nederlandse begrippen is het een villa (vier slaapkamers) op een enorme lap grond. Incl kelder drie verdiepingen. Dat maakt deze vergelijkingen ook zo lastig. Amerikanen wonen gemiddeld veel ruimer en aangenamer. Niet op iemand's lip.
  Moderator dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:30:37 #100
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221549301
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 16:29 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Goed punt. Voor Nederlandse begrippen is het een villa (vier slaapkamers) op een enorme lap grond. Incl kelder drie verdiepingen. Dat maakt deze vergelijkingen ook zo lastig. Amerikanen wonen gemiddeld veel ruimer en aangenamer. Niet op iemand's lip.
en mogen overal naartoe rijden. je skipt wat stukjes van de cul-de-sac suburb utopie.

[ Bericht 0% gewijzigd door vul_maar_in op 11-08-2026 16:35:56 (spelling) ]
- vmi voor intimi -
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')