Bekijk deze YouTube-videoquote:Duitsland schroeft groeiverwachting economie flink terug
De Duitse regering heeft haar groeiverwachting voor dit jaar scherp naar beneden bijgesteld tot slechts 0,2 procent. Bij een eerdere raming werd nog uitgegaan van een economische groei van 1,3 procent.
“De Duitse economie bevindt zich nog steeds in moeilijk vaarwater”, zei een overheidsfunctionaris woensdag tijdens een persbijeenkomst in Berlijn. “Hoge rentetarieven, een zwakkere vraag en geopolitieke crises, waaronder conflicten in het Midden-Oosten en Oekraïne, zijn slechts enkele van de uitdagingen waarmee Duitsland wordt geconfronteerd”, vervolgde hij.
Duitsland, de grootste economie van de eurozone en de belangrijkste handelspartner van Nederland, kampt al tijden met een economische neergang. Daarbij moet de Duitse regering miljarden bezuinigen om een begrotingsgat te dichten. Ook de Duitse industrie, de groeimotor van de economie, ziet de inkomsten al tijden dalen.
De export is ingezakt door zwakkere handel met belangrijke landen zoals China. Dat komt mede doordat de Chinezen steeds meer zelf produceert. Geopolitieke spanningen, waaronder scheepvaartverstoringen in de Rode Zee, verergerden de handelsproblemen.
Vorige maand hadden plannen om de landbouwsubsidies voor brandstof te schrappen geleid tot hevige landelijke protesten van boeren. Vooral kleine boerenbedrijven dreigen het niet te redden omdat hun kosten voortdurend oplopen.
De Duitse economie kromp in het laatste kwartaal van vorig jaar met 0,3 procent. Naar verwachting komt er in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw een krimp, waardoor Duitsland officieel in een recessie terechtkomt.
De Duitse minister van Financiën Christian Lindner wil de belastingdruk verlichten en de bureaucratie voor bedrijven verminderen om de economie aan te jagen. “Als we niets doen, wordt Duitsland armer”, waarschuwde hij eerder.
Ik denk dat ook in Duitsland de demografische verandering fundamenteel ten grondslag ligt aan vele problemen. Een beetje meer werken gaat daar niets aan veranderen. De snel veranderende verhouding actieven/inactieven noopt tot structurele veranderingen.quote:Müssen wir wirklich mehr arbeiten, um unseren Wohlstand zu sichern, oder ist die Debatte um die 4-Tage-Woche und eine bessere Work-Life-Balance längst überfällig? Während die #Politik oft mehr Leistung fordert, bleibt ein riesiger Teil der gesellschaftlichen Leistung unsichtbar: die Carearbeit. Das Erziehen von Kindern, die Pflege von Angehörigen und die Organisation des Haushalts werden meist unbezahlt und überwiegend von Frauen geleistet – ein Systemfehler mit Folgen wie dem Gender Pay Gap und mangelnden Karrierechancen.
Yep, dat is ook het scenario welke imo zich afspeelt en zie er ook geen kentering in integendeel, de agenten hier trouwens ook al niet meerquote:Op donderdag 14 mei 2026 16:28 schreef epicbeardman het volgende:
Het is duidelijk dat Brussel en de EU, plus ongekozen leiders en rechters. De ondergang is voor het continent Europa.
Er komt er grote switcharoo, waar de rijken uit Europa naar andere continenten gaan om daar iets op te bouwen.
Terwijl de mensen uit derde wereld landen hier alles komen slopen.
De EU is de enige kans voor Europa, vervallen in kleinstaterij en lokaal nationalisme zijn een zegen voor de VS, Rusland, China en India. Verdeeld is Europa niets, kan geen deuk in een pakje boter schoppen. Europa haar enige kans is tot een supermacht worden die zelf het heft in handen heeft op gebied van Defensie, een gemeenschappelijke buitenlandse politiek voert, een zo groot mogelijke onafhankelijkheid heeft op technologisch, IT, Economisch, handel en energiepolitiek. Populisten die dit tegenwerken dienen belangen van niet-Europese machten, al dan niet bewust of betaald.quote:Op donderdag 14 mei 2026 16:28 schreef epicbeardman het volgende:
Het is duidelijk dat Brussel en de EU, plus ongekozen leiders en rechters. De ondergang is voor het continent Europa.
Er komt er grote switcharoo, waar de rijken uit Europa naar andere continenten gaan om daar iets op te bouwen.
Terwijl de mensen uit derde wereld landen hebben hier alles komen slopen.
Mensen hebben geen hekel aan de EU, maar meer de bureaucratie en de corruptie, de EU moet veel meer over samenwerking gaan, daarnaast eens kappen met dingen als landbouwsubsidies en allerlei potjes die de boel moet herverdelen. Laat de landen die geld willen lenen dat op de interne Europese markt doen en niet tegen foptarieven.quote:Op donderdag 14 mei 2026 17:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De EU is de enige kans voor Europa, vervallen in kleinstaterij en lokaal nationalisme zijn een zegen voor de VS, Rusland, China en India. Verdeeld is Europa niets, kan geen deuk in een pakje boter schoppen. Europa haar enige kans is tot een supermacht worden die zelf het heft in handen heeft op gebied van Defensie, een gemeenschappelijke buitenlandse politiek voert, een zo groot mogelijke onafhankelijkheid heeft op technologisch, IT, Economisch, handel en energiepolitiek. Populisten die dit tegenwerken dienen belangen van niet-Europese machten, al dan niet bewust of betaald.
Klinkt leuk maar komt in de praktijk helemaal niets van terecht.quote:Op donderdag 14 mei 2026 17:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De EU is de enige kans voor Europa, vervallen in kleinstaterij en lokaal nationalisme zijn een zegen voor de VS, Rusland, China en India. Verdeeld is Europa niets, kan geen deuk in een pakje boter schoppen. Europa haar enige kans is tot een supermacht worden die zelf het heft in handen heeft op gebied van Defensie, een gemeenschappelijke buitenlandse politiek voert, een zo groot mogelijke onafhankelijkheid heeft op technologisch, IT, Economisch, handel en energiepolitiek. Populisten die dit tegenwerken dienen belangen van niet-Europese machten, al dan niet bewust of betaald.
Er zijn gewoon verkeerde keuzes gemaakt uit naieviteit, bijvoorbeelde landen tot de Euro toelaten die daar niet klaar voor waren, maar ook Veto recht voor nieuwe landen, persoonlijk vind ik dat Veto recht exclusief voor de founding states had moeten zijn.quote:Op donderdag 14 mei 2026 17:03 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Klinkt leuk maar komt in de praktijk helemaal niets van terecht.
De EU is indertijd opgericht om de concurrentie met de VS en Japan aan te gaan (China en India stonden nog niet op de radar). Japan en de VS hadden een grote binnenlandse markt en konden dmv schaalvergroting en minder bureaucratie (denk aan een label op een Japans product tegenover twintig labels in Europa) beter concurreren.quote:Op donderdag 14 mei 2026 17:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De EU is de enige kans voor Europa, vervallen in kleinstaterij en lokaal nationalisme zijn een zegen voor de VS, Rusland, China en India. Verdeeld is Europa niets, kan geen deuk in een pakje boter schoppen. Europa haar enige kans is tot een supermacht worden die zelf het heft in handen heeft op gebied van Defensie, een gemeenschappelijke buitenlandse politiek voert, een zo groot mogelijke onafhankelijkheid heeft op technologisch, IT, Economisch, handel en energiepolitiek. Populisten die dit tegenwerken dienen belangen van niet-Europese machten, al dan niet bewust of betaald.
Het is in Duitsland ondertussen: Een oorlog tegen ondernemers en werknemers vanaf 40 min - 42 minquote:Ganz Deutschland spricht von #Steuerreform und #Rentenreform zur Entlastung der Bürger und Unternehmen. Die Zahlen sagen aber etwas ganz anderes, was die #Politik uns weitgehend verschweigt. Die #Steuerlast MUSS steigen. Es fragt sich nur, wer zahlt. Ganz klar, Sie und ich werden die Steueropfer sein.
Ik had al een C64 in 1985 als kind, dus nee dat computers meer algemeen goed werden is heel wat langer geleden dan 25 jaar. In de 90er jaren waren computers echt wijdverbreid op het werk en thuis, mede dmv de PC-Prive regeling.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
25 jaar geleden begon de het beroepsonderwijs in Bocholt met informatica, en er is reünie georganiseerd
Tot zover, okay, maar dan de kop.
Als Computer noch Neuland waren
2001…
Is dat Gen Z journalistiek?
https://www.bbv-net.de/bo(...)w1193654-6000549520/
Windows 95 als omslagpuntquote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:46 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik had al een C64 in 1985 als kind, dus nee dat computers meer algemeen goed werden is heel wat langer geleden dan 25 jaar. In de 90er jaren waren computers echt wijdverbreid op het werk en thuis, mede dmv de PC-Prive regeling.
Vriend van mijn kwam op de reünie van zijn middelbare school waar hij in de jaren 80 op zat. Ze waren heel trots op het nieuwe computerlokaal. Ze vertelden dat in de jaren 80 daar een geniale Wizkid op school had gezeten. Hij dacht, Hmmm, die moet ik toch gekend hebben. Bleek dat ze het over hem hadden. Hij had daar geweldige cijfers gehad. Niet dat ie daar bij aardrijkskunde, biologie of geschiedenis ooit wat gepresteerd heeft (hij was recent verbaasd dat Oostenrijk geen Bundesland is), maar dat was omdat hij de docent Informatica verving omdat die er de ballen verstand van had.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:46 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik had al een C64 in 1985 als kind, dus nee dat computers meer algemeen goed werden is heel wat langer geleden dan 25 jaar. In de 90er jaren waren computers echt wijdverbreid op het werk en thuis, mede dmv de PC-Prive regeling.
Interessante en brisante discussie, terug naar een tijd van voor 1918quote:Neben Gesundheit, Rente, Pflege und Steuern droht ein neuer Groß-Konflikt: Die Gewerkschaften wehren sich gegen das Ansinnen der Regierung, die tägliche Höchstarbeitszeit durch eine wöchentliche zu ersetzen. Vor allem die Union hatte im Koalitionsvertrag darauf gedrungen. Der Acht-Stunden-Tag ist für die Arbeitnehmervertreter so eine Art heiliger Gral, weshalb sie auf den Barrikaden sind und mit Massenprotesten drohen. Die Regelung hatten die Gewerkschaften 1918 als Meilenstein für mehr Arbeitsschutz erkämpft. Ist sie in der Arbeitswelt von heute noch notwendig oder eher ein Relikt der Vergangenheit?
De econoom geeft al vrij snel te kennen dat het niet alleen om belastingverhogingen gaat, maar ook om de stijgende premies tav sociale verzekeringen. Dat de koopkracht van de werkenden hieronder lijdt, ligt voor de hand. Het komende decennium verlaten nog eens tenminste 5 miljoen werkenden de arbeidsmarkt en de immigranten voldoen vaak niet aan de benodigde scholing en kennis die te vervangen.quote:Noch zwei Legislaturperioden und Deutschland steckt vollkommen in der Stagnation fest, warnt Stefan Kooths. Im Apollo News-Gespräch analysiert der Ökonom vom Kieler Institut für Weltwirtschaft die Lage Deutschlands und kommt zu erschreckenden Ergebnissen.
Surprised pikachu facequote:Op woensdag 3 juni 2026 15:10 schreef Digi2 het volgende:
Het komende decennium verlaten nog eens tenminste 5 miljoen werkenden de arbeidsmarkt en de immigranten voldoen vaak niet aan de benodigde scholing en kennis die te vervangen.
quote:Früher Hartz IV, ganz früher Arbeitslosenhilfe, aktuell noch Bürgergeld, bald Grundsicherung: In der Debatte um die "Stütze" steckt jede Menge gesellschaftlicher Zündstoff. Auch weil für den Posten Bürgergeld im Bundeshaushalt für 2026 rund 51 Milliarden Euro reserviert sind. Völlig unstrittig ist, dass es viele Menschen gibt, die die Unterstützung dringend brauchen und nötig haben. Doch wie viel Steuergeld geben wir für Menschen aus, die nicht arbeiten, obwohl sie könnten?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |