Interessante linksquote:Wat is alcoholmisbruik?
Er zijn internationale afspraken gemaakt over wanneer je van misbruik van een middel kunt spreken, in dit geval dus alcoholmisbruik. Bij alcoholmisbruik moet er sprake zijn van minimaal één van de volgende vier punten, gezien over de periode van een jaar:
• Door het drinken gaan de dingen die u thuis, op school of op het werk moet doen, steeds slechter, zoals te laat komen, wegblijven, slecht werk afleveren, schorsing van school, verwaarlozing van kinderen of huishouden.
• Er wordt gedronken in situaties waarin dat gevaarlijk is, zoals wanneer u nog moet autorijden of machines bedienen.
• U komt meermalen met justitie in aanraking door het drinken, bijvoorbeeld door rotzooi trappen onder invloed of rijden onder invloed.
• Het drinken gaat door, ondanks dat de problemen rondom het drinken steeds terugkomen en ernstiger worden, bijvoorbeeld ruzie thuis over teveel drinken of vechtpartijen.
In geval van alcoholmisbruik hoeft u geen last te hebben van tolerantie en ontwenningsverschijnselen. De reden om te gaan drinken kan zijn om minder last van problemen te hebben. Drinken is dan een manier geworden om met problemen om te gaan. Het heeft dan een functie gekregen; u drinkt alcohol om u minder te vervelen, om u minder gespannen te voelen, om u af te reageren, om troost in te vinden of om afleiding voor vervelende gevoelens in te vinden. We noemen dit ook wel problematisch drinken.
Wat is alcoholafhankelijkheid?
Er zijn internationale afspraken gemaakt over wanneer je van afhankelijkheid van een middel kunt spreken, in dit geval dus afhankelijk van alcohol. U kunt van afhankelijkheid (verslaving) spreken als gedurende een jaar drie of meer van de volgende zaken aan de orde zijn:
• Tolerantie:
U kunt steeds beter tegen drank, u heeft meer nodig om hetzelfde effect te krijgen.
• Ontwenning:
U heeft minstens twee van de volgende ontwenningsverschijnselen als u stopt met drinken:
- transpireren of hartslag boven de 100, zonder inspanning.
- trillende handen
- misselijkheid of braken
- dingen zien, voelen of horen die er niet zijn
- geestelijk en lichamelijk onrustig
- angst
- epileptische insulten (toevallen).
• U drinkt om deze verschijnselen tegen te gaan.
• U drinkt meer en langer dan u van plan was (controleverlies).
• U wilt steeds weer stoppen of minderen, maar er komt niet veel van terecht.
• Er gaat steeds meer tijd zitten in het kopen en drinken van alcohol en het bijkomen van het drinken.
• Sociale contacten, werk en vrijetijdsbesteding worden minder of vallen weg door het drinken.
• U weet dat alcohol voor u schade en problemen veroorzaakt, maar toch gaat u door met drinken.
https://www.alcoholdebaas.nl/U-en-alcohol/Verslaafd-.aspx
Ik neem b complex. Ook veel b12. Maar heb ooknog maagoperatie gehad dus extra belangrijkquote:Op donderdag 14 mei 2026 10:44 schreef Lenny77 het volgende:
Even een vraag aan degenen die nog vers in de strijd zitten: jullie nemen hopelijk vitamine B1 in?
Zeer belangrijk!
Oja inderdaad!quote:Op donderdag 14 mei 2026 10:47 schreef Ole het volgende:
[..]
Ik neem b complex. Ook veel b12. Maar heb ooknog maagoperatie gehad dus extra belangrijk
Ik denk dat je daar ook niet te zwaar aan moet tillen.quote:Op donderdag 14 mei 2026 08:37 schreef praadje het volgende:
Masberum. Je hebt gelijk. Ik ben nu niet meer tien jaar clean. Het was ook niet mijn intentie om te kijken of ik weer gecontroleerd kan drinken. Die behoefte heb ik ook helemaal niet. Het was gewoon een spontane ingeving op dat moment.
Ik had een veel te hoog B6 gehalte, dus complex mag ik niet meer. Maar slik nog wel 2 maal daags 50mg thiamine. volgens mij kan ik daar overigens inmiddels wel eens mee stoppen, maar kwaad kan het ook niet.quote:Op donderdag 14 mei 2026 10:47 schreef Ole het volgende:
[..]
Ik neem b complex. Ook veel b12. Maar heb ooknog maagoperatie gehad dus extra belangrijk
Ze zeggen dit minstens 6 maanden in te nemen na het stoppen. En dan afbouwen indien het mag van de arts.quote:Op donderdag 14 mei 2026 23:18 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Ik had een veel te hoog B6 gehalte, dus complex mag ik niet meer. Maar slik nog wel 2 maal daags 50mg thiamine. volgens mij kan ik daar overigens inmiddels wel eens mee stoppen, maar kwaad kan het ook niet.
Ja heel zeker.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 11:08 schreef MultiBanaan het volgende:
Ben nu gestopt met alcohol, maar merk wel dat de cravings naar andere dingen verschuiven, zoals videogames en zulks, iemand anders die dat ook heeft gemerkt?
Dat je je dopamineshot ergens anders zoekt, is volstrekt normaal. Dat kan van gezond (sporten) tot redelijk gezond (werken, alles door AA laten leiden) tot ongezond (andere middelen, excessief gamen, eten).quote:Op zaterdag 16 mei 2026 11:08 schreef MultiBanaan het volgende:
Ben nu gestopt met alcohol, maar merk wel dat de cravings naar andere dingen verschuiven, zoals videogames en zulks, iemand anders die dat ook heeft gemerkt?
Er zit ook wel een wereld van verschil tussen een echte craving en 'eigenlijk wel wat lusten'. Dat laatste kan je met wat trucjes redelijk indammen, bij dat eerste lijkt je ratio volledig uitgeschakeld te worden. Die echte cravings heb ik zelden (niet nooit) nog last van. Jaloezie/hang naar de buzz van normaal drinken/'ik ben speciaal, ik kan het wél' veel vaker.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 13:04 schreef Droopie het volgende:
Ik sport amper, lijkt me voor mensen die bv hardlopen in sommige gevallen best lastig als ze zo'n craving ervaren tijdens een marathon.
"Mag ik dat gelukstofje wel weer ervaren"
En dan bedoel ik voor (ex) verslaafden
Dat kan gebeuren, heb niks ervan gezien. Zin in rummikub?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:23 schreef Duveldrinker het volgende:
Ik ben weer een paar dagen teruggevallen tot rock bottom helaas. Daarom niet meer hier gepost.
Vandaag weer wezen voetballen. Voel me nu weer wat beter. Ik heb hoop onzin geplaatst op dit forum, excuses daarvoor. 😑
Ik vind rummikub en Yahtzee bijvoorbeeld heel leuk. Maar ik ben in bedmodus dus ander keertje graag.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:25 schreef Masberum het volgende:
[..]
Dat kan gebeuren, heb niks ervan gezien. Zin in rummikub?
Bah. Sterkte.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:23 schreef Duveldrinker het volgende:
Ik ben weer een paar dagen teruggevallen tot rock bottom helaas. Daarom niet meer hier gepost.
Vandaag weer wezen voetballen. Voel me nu weer wat beter. Ik heb hoop onzin geplaatst op dit forum, excuses daarvoor. 😑
Geen enkel probleem. Slaap lekker (en als je nog wat reacties plaatst dan ook geen probleem natuurlijk). Ik begrijp het als je niet 20 minuten vast wil zitten aan een spelletjequote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:28 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Ik vind rummikub en Yahtzee bijvoorbeeld heel leuk. Maar ik ben in bedmodus dus ander keertje graag.
Thnx Masberumquote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:29 schreef Masberum het volgende:
[..]
Geen enkel probleem. Slaap lekker (en als je nog wat reacties plaatst dan ook geen probleem natuurlijk). Ik begrijp het als je niet 20 minuten vast wil zitten aan een spelletje
Wat kut voor je. Maar fijn dat je je nu weer wat beter voelt. Morgen weer een nieuwe dag.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:23 schreef Duveldrinker het volgende:
Dankjewel Shiiquote:Op zaterdag 16 mei 2026 23:32 schreef Shii het volgende:
[..]
Wat kut voor je. Maar fijn dat je je nu weer wat beter voelt. Morgen weer een nieuwe dag.
quote:Op zondag 17 mei 2026 00:11 schreef ForzaRob83 het volgende:
Yes ik heb een nieuwe username tiental jaren.
quote:Op zondag 17 mei 2026 00:11 schreef ForzaRob83 het volgende:
Ik ben als ForzaRob hier begonnen jaren terug. Wachtwoord vergeten en toen als Duveldrinker terug gekomen.quote:Op zondag 17 mei 2026 00:23 schreef Droopie het volgende:
[..]
Is forza van de racegame of van Italiaans voetbal of wat anders.
welkom terug Rob, en vanaf nu (weer) naar voren kijkenquote:Op zondag 17 mei 2026 00:29 schreef ForzaRob83 het volgende:
[..]
Ik ben als ForzaRob hier begonnen jaren terug. Wachtwoord vergeten en toen als Duveldrinker terug gekomen.
Nu als ForzaRob83 terug.
Als je je email van die ForzaRob nog weet dan kan je die ook wel weer terugkrijgen hoor.quote:Op zondag 17 mei 2026 00:29 schreef ForzaRob83 het volgende:
[..]
Ik ben als ForzaRob hier begonnen jaren terug. Wachtwoord vergeten en toen als Duveldrinker terug gekomen.
Nu als ForzaRob83 terug.
Welkom terugquote:Op zondag 17 mei 2026 00:29 schreef ForzaRob83 het volgende:
[..]
Nu als ForzaRob83 terug.
Hoe gaat het nu met je?quote:Op zondag 17 mei 2026 00:11 schreef ForzaRob83 het volgende:
Ja, dat is ook wel wat verslaving is natuurlijk. Vond cannabis wel opvallen op plek twee! Daar zoek je, zelfs als je verslaafd bent, toch minder snel hulp voor was mijn indruk.quote:
Ja dacht ik ook eerst. Maar ben er veel tegengekomen.quote:Op donderdag 28 mei 2026 13:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dat is ook wel wat verslaving is natuurlijk. Vond cannabis wel opvallen op plek twee! Daar zoek je, zelfs als je verslaafd bent, toch minder snel hulp voor was mijn indruk.
Ja en roken las ik ook ergens.quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:28 schreef nostra het volgende:
Ozempic werkt mogelijk ook tegen alcoholverslaving (en andere).
https://wapo.st/4wVxSSo
Ik zit aan een ander type GLP-1 (uit het grijze circuit) en herken het volledig. Echt bizar, alsof er een knop om is gegaan. Geen enkele zin meer in alcohol.quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:28 schreef nostra het volgende:
Ozempic werkt mogelijk ook tegen alcoholverslaving (en andere).
https://wapo.st/4wVxSSo
Ik had 5 jaar geleden een stoppen met roken programma, met champix. werkte echt geweldigquote:
Volgens mij is het weer verkrijgbaar. Heb ook wel gehoord dat het zou helpen.quote:Op donderdag 28 mei 2026 21:54 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Ik had 5 jaar geleden een stoppen met roken programma, met champix. werkte echt geweldigOok tegen trek in alcohol.
Maar halverwege het programma werd het ineens uit de handel gehaald.. Nooit meer terug gekomen ook. Maar dat soort middelen remmen ook bepaalde receptoren.
Goed gedaan! Hoe voel je je nu? Zucht, geen zucht? Medicatie?quote:Op dinsdag 2 juni 2026 22:07 schreef Love1015 het volgende:
Hoi iedereen!
Ik ben inmiddels bijna 4 maanden nuchter na een 4e opname (2 keer detox en 2 keer klinisch) ik moet zeggen het blijft zwaar maar heb deze keer wel goede hoop. Ik ga naar 3 meetings per week zodat ik steun krijg van andere met hetzelfde probleem. Ik ben dankbaar voor alle hulp, meetings en de andere mensen om mij heen. Fijn dat er een forum als dit is groetjes van mij
Wel het langste van alle middelen nu. Ik ben benzo en alcohol verslaafd en ben 2 jaar terug gestopt geweest voor 5 maanden van die 2 middelen maar deed dan af en toe wat anders omdat ik dacht dat dat dan wel kon. Maar dat was niet zo dus nu abstinent van alle middelen en daar ben ik heel blij mee en hoop dat het me voor altijd lukt.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 22:13 schreef Droopie het volgende:
Hoi Love1015
Welkom op FOK! en nog belangerijker, gefeliciteerd met je 4 maanden soberheid
Is dat de langste periode dat je nuchter bent geweest sinds je herstel.
Welkom!quote:Op dinsdag 2 juni 2026 22:07 schreef Love1015 het volgende:
Hoi iedereen!
Ik ben inmiddels bijna 4 maanden nuchter na een 4e opname (2 keer detox en 2 keer klinisch) ik moet zeggen het blijft zwaar maar heb deze keer wel goede hoop. Ik ga naar 3 meetings per week zodat ik steun krijg van andere met hetzelfde probleem. Ik ben dankbaar voor alle hulp, meetings en de andere mensen om mij heen. Fijn dat er een forum als dit is groetjes van mij
Welkom! Hopelijk kan je een beetje steun in deze reeks vinden!quote:Op dinsdag 2 juni 2026 22:07 schreef Love1015 het volgende:
Hoi iedereen!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |