abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220787387
Welkom in het topic "FOK!ers die stoppen met alcohol"

Het drinken van alcohol is in onze maatschappij heel gewoon. Een drankje op het terras of na een week hard werken, daar kijkt niemand van op. Ook incidenteel overmatig alcohol gebruik, bijv. op een feestje, is volledig geaccepteerd. Maar waar ligt de grens? Wanneer wordt alcoholgebruik alcoholmisbruik? En wanneer spreek je van een alcoholverslaving?

quote:
Wat is alcoholmisbruik?
Er zijn internationale afspraken gemaakt over wanneer je van misbruik van een middel kunt spreken, in dit geval dus alcoholmisbruik. Bij alcoholmisbruik moet er sprake zijn van minimaal één van de volgende vier punten, gezien over de periode van een jaar:
• Door het drinken gaan de dingen die u thuis, op school of op het werk moet doen, steeds slechter, zoals te laat komen, wegblijven, slecht werk afleveren, schorsing van school, verwaarlozing van kinderen of huishouden.
• Er wordt gedronken in situaties waarin dat gevaarlijk is, zoals wanneer u nog moet autorijden of machines bedienen.
• U komt meermalen met justitie in aanraking door het drinken, bijvoorbeeld door rotzooi trappen onder invloed of rijden onder invloed.
• Het drinken gaat door, ondanks dat de problemen rondom het drinken steeds terugkomen en ernstiger worden, bijvoorbeeld ruzie thuis over teveel drinken of vechtpartijen.

In geval van alcoholmisbruik hoeft u geen last te hebben van tolerantie en ontwenningsverschijnselen. De reden om te gaan drinken kan zijn om minder last van problemen te hebben. Drinken is dan een manier geworden om met problemen om te gaan. Het heeft dan een functie gekregen; u drinkt alcohol om u minder te vervelen, om u minder gespannen te voelen, om u af te reageren, om troost in te vinden of om afleiding voor vervelende gevoelens in te vinden. We noemen dit ook wel problematisch drinken.

Wat is alcoholafhankelijkheid?
Er zijn internationale afspraken gemaakt over wanneer je van afhankelijkheid van een middel kunt spreken, in dit geval dus afhankelijk van alcohol. U kunt van afhankelijkheid (verslaving) spreken als gedurende een jaar drie of meer van de volgende zaken aan de orde zijn:
• Tolerantie:
U kunt steeds beter tegen drank, u heeft meer nodig om hetzelfde effect te krijgen.
• Ontwenning:
U heeft minstens twee van de volgende ontwenningsverschijnselen als u stopt met drinken:
- transpireren of hartslag boven de 100, zonder inspanning.
- trillende handen
- misselijkheid of braken
- dingen zien, voelen of horen die er niet zijn
- geestelijk en lichamelijk onrustig
- angst
- epileptische insulten (toevallen).
• U drinkt om deze verschijnselen tegen te gaan.
• U drinkt meer en langer dan u van plan was (controleverlies).
• U wilt steeds weer stoppen of minderen, maar er komt niet veel van terecht.
• Er gaat steeds meer tijd zitten in het kopen en drinken van alcohol en het bijkomen van het drinken.
• Sociale contacten, werk en vrijetijdsbesteding worden minder of vallen weg door het drinken.
• U weet dat alcohol voor u schade en problemen veroorzaakt, maar toch gaat u door met drinken.

https://www.alcoholdebaas.nl/U-en-alcohol/Verslaafd-.aspx
Interessante links

https://medium.com/@marni(...)8c723cb23#.51mlyb8oz

http://aadordrecht.nl/overaa.html

https://www.psychologiema(...)gina/Verslaafd-1.htm

Wat willen we niet:

Dronken posten, niet hier.
Vertellen welk alcoholisch drankje je open trekt, niet hier.
Verheerlijken van bepaalde gevoelens door drank, niet hier.
Sowieso verheerlijken van alcoholische dranken, niet hier.

Wat we wel willen:

Elkaar steunen, tegenslagen bespreken, voortgang bespreken, gewoon even een hart onder de riem.

Hopelijk kan iedereen met de regels leven, veel succes met afkicken.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.” ― Mark Twain.
pi_220787390
Ik vind dit een knap topic.
pi_220787602
Hier wel iets meer de behoefte gehad om te drinken. Gezien dat dit nooit lang bij 1-4 bier zou kunnen blijven drink ik niets.

Om mezelf dan toch een beetje te belonen en af te leiden heb ik extra lekker vlees en koffie gehaald.
Ook van genoten, zonder dat ik me hoef af te vragen wat ik in een roes op de chat gezet heb en waar mijn spullen gebleven zijn.

Het fitte gevoel in plaats van een brakke dag was wel fijn.

Omdat er toch nog wat werkspanning was blijven hangen - wat ik vroeger "wegdronk" - ben ik naar de sportschool gegaan. Daar extra diep van geslapen en was na het sporten weer chill.

Hopelijk deze zomer niet te veel lust.
En anders maar weer hetzelfde recept, lekker eten en drinken en afleiding zoeken.

Ps heb een mango gekocht, met verse jus en gember gecombineerd. Zou gezond moeten zijn maar was ook lekker, de gember brand lekker. Ook al zoek ik geen drankvervangers, ik hou wel van die smaak-warmte die gember geeft in de keel.
pi_220787785
Masberum. Je hebt gelijk. Ik ben nu niet meer tien jaar clean. Het was ook niet mijn intentie om te kijken of ik weer gecontroleerd kan drinken. Die behoefte heb ik ook helemaal niet. Het was gewoon een spontane ingeving op dat moment.
pi_220787808
Ik ben al 38 jaar clean, echt geen druppel
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator donderdag 14 mei 2026 @ 10:44:05 #6
441859 crew  Lenny77
pi_220788981
Even een vraag aan degenen die nog vers in de strijd zitten: jullie nemen hopelijk vitamine B1 in?
Zeer belangrijk!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator / Miss SHO donderdag 14 mei 2026 @ 10:47:11 #7
22592 crew  Ole
pi_220788998
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 10:44 schreef Lenny77 het volgende:
Even een vraag aan degenen die nog vers in de strijd zitten: jullie nemen hopelijk vitamine B1 in?
Zeer belangrijk!
Ik neem b complex. Ook veel b12. Maar heb ooknog maagoperatie gehad dus extra belangrijk
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator donderdag 14 mei 2026 @ 10:48:32 #8
441859 crew  Lenny77
pi_220789007
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 10:47 schreef Ole het volgende:

[..]
Ik neem b complex. Ook veel b12. Maar heb ooknog maagoperatie gehad dus extra belangrijk
Oja inderdaad!
Goed bezig O+
  donderdag 14 mei 2026 @ 11:03:13 #9
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_220789081
quote:
99s.gif Op donderdag 14 mei 2026 08:37 schreef praadje het volgende:
Masberum. Je hebt gelijk. Ik ben nu niet meer tien jaar clean. Het was ook niet mijn intentie om te kijken of ik weer gecontroleerd kan drinken. Die behoefte heb ik ook helemaal niet. Het was gewoon een spontane ingeving op dat moment.
Ik denk dat je daar ook niet te zwaar aan moet tillen.
10 jaar clean is echt _O_
Don't follow me. I am lost too
.
Please. There's nothing to do here.
There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.
  donderdag 14 mei 2026 @ 11:04:05 #10
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_220789088
Ik moet wel zeggen dat ik nu eindelijk wel de richting op ga, dat ik de behoefte niet meer heb. De test was wel het etentje van een paar weken terug. Ik had enigszins de behoefte, maar ook veel verbazing om het veranderende gedrag van veel mensen.
Maar die drang wordt steeds minder.
Don't follow me. I am lost too
.
Please. There's nothing to do here.
There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.
pi_220789903
@Droopie excuses voor mijn laatste reacties gisteravond.
  Moderator donderdag 14 mei 2026 @ 14:47:06 #12
441859 crew  Lenny77
pi_220791032
Link voor Rummikub kan terug geplaatst worden O+
Ik vond het hartverwarmend hoe 'vreemden' in actie schoten om de avond en nacht te vullen met afleiding O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')