Zelf naar Costa Rica gegaan of met een Djoser of variant daarvan?quote:Op vrijdag 7 november 2025 04:12 schreef nostra het volgende:
Helaas weer teruggevallen.
Vakantie naar Costa Rica, alles is natuurlijk jee en jee. Maar ik doe het zelf.
Ik dronk nog niet eens heel veel (voor de alcoholisten onder ons), maar het gaat regenen, dus ga je cocktailbar in voor 4 Long Island Iced Tea. Ja wat ben je voor jezelf waard dan.
Anyway, wilde even delen. Jetlag werkt ook niet mee, dus vandaar het tijdstip.
Hoop dat het met de anderen goed gaat!
Djoser. En dat is normaal wel veilig ja, maar Costa Rica kent een regenseizoen en een heelveelregenseizoen. Dus dan beland je in een bar. Ik ga het niet goedpraten hè, maar dat was wel het verschil met een 'gewone' Djoser-reis.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zelf naar Costa Rica gegaan of met een Djoser of variant daarvan?
Mijn ervaring is dat met die reizen -indien georganiseerd- het zoeken is met een zaklamp naar mensen die naar 22:00 nog een drankje blijven doen gezien de leeftijden en levenshouding.
Anyway, ik zoek graag de bar op met vakanties.
De beste wensen en een droog 2026! Hier weer helemaal opgekrabbeld, kindling effect is k**, maar we zijn er weer doorheen. Nu zo houden.quote:
Hey Nostra, hoe is het in 2026 met je.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:12 schreef nostra het volgende:
[..]
De beste wensen en een droog 2026! Hier weer helemaal opgekrabbeld, kindling effect is k**, maar we zijn er weer doorheen. Nu zo houden.
Beter op zijn plek hier inderdaad. 2026 nuchter en wel. Soms nog wat kleine dalen qua stemming, maar geen gebruik of zucht. Goede psych daarvoor, weliswaar vanuit de Brijder, maar het gaat zelden over gebruik. Eens per week AA meetinkje, maar dan zonder gebed en big book, past beter bij me dan dat eeuwige kaarten lezen.quote:Op maandag 16 februari 2026 22:07 schreef Droopie het volgende:
[..]
Hey Nostra, hoe is het in 2026 met je.
Voor we het hele andere topic kapen
Geen zucht, dat is wel fijnquote:Op maandag 16 februari 2026 22:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Beter op zijn plek hier inderdaad. 2026 nuchter en wel. Soms nog wat kleine dalen qua stemming, maar geen gebruik of zucht. Goede psych daarvoor, weliswaar vanuit de Brijder, maar het gaat zelden over gebruik. Eens per week AA meetinkje, maar dan zonder gebed en big book, past beter bij me dan dat eeuwige kaarten lezen.
Ah ja, ik hoor dat wel van meer mensen. Of dat ze zó gevoelig voor alcohol worden dat deo spuiten al voor een effect zorgt. Wel irritant als je dat hebt, want zeker in het begin kan het een goede stok achter de deur zijn. Er doorheen drinken twee keer gedaan, maar dat was wel toen ik mentaal echt diep zat. Voor het voorkómen van recreatief gebruik is het prima.quote:Op maandag 16 februari 2026 22:34 schreef Droopie het volgende:
[..]
Geen zucht, dat is wel fijn
En ja, de AA kan een hele fijne plek zijn, mits je een goede groep hebt.
We hadden altijd wel een kort begin en eindgebed, maar dat bigbook heb ik alleen bij mensen op tafel gezien. Die zweerde erbij.
Je schreef over die Antibus, daar was ik blijkbaar allergisch voor.
Dus kreeg middag na ontslag uit de kliniek alle verschijnselen die leken op alcoholgebrek.
Wist niet dat iets in een pilletje iets kon triggeren dat 2,5 uur je maag in en uit knijpte, dat zelfs het laatste druppeltje gal eruit kwam. En de schaamte dat mn ouders zouden denken dat ik gelijk weer gedronken had.
En dan zijn er blijkbaar mensen die er doorheen kunnen drinken.
Daar heb je wel gelijk in. De aanpak is vaak erg box-gericht, tijdens therapie mag je niet terugvallen en krijg je het label alcoholist en word je retour gestuurd naar de verslavingszorg, die er zuiver op is gericht dat je niet terugvalt, maar beperkt hulp biedt voor de onderliggende problematiek. Veel psychotherapeuten nemen ook mensen met verslavingsproblematiek niet aan (te grote kans op terugval, te weinig ervaring mee etc.). Een geïntegreerde aanpak zie je eigenlijk alleen bij langdurige opnames (als in maanden).quote:Op dinsdag 17 februari 2026 18:52 schreef kree het volgende:
Vaak (in mijn idee trouwens) is het eigenlijk een verhaal van uit het verleden waarom iemand teveel gaat drinken.
En dat uitvinden en wat het nu precies is, dat is ook voor hulpverlening wel eens lastig denk ik.
Voor mij was de gouden sleutel, de behandeling "dubbele diagnose" bij de Hoop.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 19:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Daar heb je wel gelijk in. De aanpak is vaak erg box-gericht, tijdens therapie mag je niet terugvallen en krijg je het label alcoholist en word je retour gestuurd naar de verslavingszorg, die er zuiver op is gericht dat je niet terugvalt, maar beperkt hulp biedt voor de onderliggende problematiek. Veel psychotherapeuten nemen ook mensen met verslavingsproblematiek niet aan (te grote kans op terugval, te weinig ervaring mee etc.). Een geïntegreerde aanpak zie je eigenlijk alleen bij langdurige opnames (als in maanden).
Kudo's, twee jaar is echt lang. Maat van me gaat dat ook doen. Heeft eerst drie weken detox Brijder gedaan, zit nu in Triora, dan naar begeleid wonen als overbrugging en dan naar VVP. Lang traject hoor. Maar wel nodig.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 19:46 schreef Droopie het volgende:
[..]
Voor mij was de gouden sleutel, de behandeling "dubbele diagnose" bij de Hoop.
Wat was er eerder, depressie en toen alcohol of andersom..
Maar het werd beide aangepakt.
Dus na 2 jaar sta je, soort van, uitbehandeld en gezond weer buiten..
Maar die 2 jaar met intensieve zorg van mn ouders, GGZ en AA, hebben mij wel het besef gegeven.
Dit is mij 1x gelukt met moeite, dit verdriet kan ik mn ouders maar 1x aan doen en met de tools die ik heb gekregen moet het lukken.
En praten, heel veel praten.
Ja, 2 jaar waarvan 3 weken opname he.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 19:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Kudo's, twee jaar is echt lang. Maat van me gaat dat ook doen. Heeft eerst drie weken detox Brijder gedaan, zit nu in Triora, dan naar begeleid wonen als overbrugging en dan naar VVP. Lang traject hoor. Maar wel nodig.
nou precies dit dus, ik liep bij de GGZ en de brug. en ze vallen altijd terug op hetzelfde wat ze is aangeleerd (kun je hun niet kwalijk nemen)quote:Op dinsdag 17 februari 2026 19:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Daar heb je wel gelijk in. De aanpak is vaak erg box-gericht, tijdens therapie mag je niet terugvallen en krijg je het label alcoholist en word je retour gestuurd naar de verslavingszorg, die er zuiver op is gericht dat je niet terugvalt, maar beperkt hulp biedt voor de onderliggende problematiek. Veel psychotherapeuten nemen ook mensen met verslavingsproblematiek niet aan (te grote kans op terugval, te weinig ervaring mee etc.). Een geïntegreerde aanpak zie je eigenlijk alleen bij langdurige opnames (als in maanden).
helemaal mee eens, het vervelende zeker met alcohol. en nog meer dat je bv je rijbewijs kwijt raakt erdoor.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 19:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Bij de Hoop zijn dat toch ook veelal ervaringsdeskundigen? Of verwar ik ze met een ander?quote:Op dinsdag 17 februari 2026 20:04 schreef Droopie het volgende:
Quick Fix bestaat niet in mijn beleving.
Nu scheelt het wel heel erg, en dat vergeet ik wel eens, mijn hulpverleners waren echt heel goed.
Das een andere denk ik.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 22:01 schreef nostra het volgende:
[..]
Bij de Hoop zijn dat toch ook veelal ervaringsdeskundigen? Of verwar ik ze met een ander?
Dat snap ik enigzins wel he, toen ik de kliniek inging (de jouw bekende detox) stond ik te springen om te gaan praten.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 19:12 schreef nostra het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |