Ik denk er niet eens over na op die manier. Ik doe gewoonquote:Op vrijdag 4 september 2026 23:13 schreef Masberum het volgende:
[..]
Gewenning/routine toch? Gemakkelijker denken, 'iedereen mag het in het weekend dus waarom ik niet?', 'Ik heb het zoveel dagen volgehouden, waarom mezelf niet belonen?' etc. Drogredenen natuurlijk maar de hersenen die proberen om hun gewoonte weer voort te kunnen zetten
Automatische gedachten; die gaan zo snel dat je je er niet bewust van bent.quote:Op vrijdag 4 september 2026 23:41 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ik denk er niet eens over na op die manier. Ik doe gewoon
Ja, dat is één van de problemen van het erkennen als ziekte. De één (ikzelf) gaat daar goed op, omdat het blijkbaar niet alleen maar een kwestie van ruggengraat kweken is. De ander denkt inderdaad dat. De essentie dat je niets kan doen aan ziek zijn, wel hoe je ermee omgaat. Een klein beetje vergelijkbaar met diabetes.quote:Op zaterdag 5 september 2026 08:42 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Mensen van de NA waren langsgeweest en ik raakte getriggerd door de boodschap dat 'we' ziek zijn in ons hoofd en dit altijd zullen blijven. Ik dacht "waar de fuck doe ik dit dan allemaal voor?".
Ik kan daar echt niet tegen. Als ik blijkbaar ziek blijf, dan kap ik ermee. Met het leven.quote:Op zaterdag 5 september 2026 08:45 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dat is één van de problemen van het erkennen als ziekte. De één (ikzelf) gaat daar goed op, omdat het blijkbaar niet alleen maar een kwestie van ruggengraat kweken is. De ander denkt inderdaad dat. De essentie dat je niets kan doen aan ziek zijn, wel hoe je ermee omgaat. Een klein beetje vergelijkbaar met diabetes.
Dat herken ik wel hoor! Voor mij zijn AA en NA juist triggers.quote:Op zaterdag 5 september 2026 08:42 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Donderdag had ik een moeilijk moment. Mensen van de NA waren langsgeweest en ik raakte getriggerd door de boodschap dat 'we' ziek zijn in ons hoofd en dit altijd zullen blijven. Ik dacht "waar de fuck doe ik dit dan allemaal voor?". Huilend thuis gekomen, ook echt even gedacht "fuck it dan, ik ga wel weer blowen en drinken, als ik blijkbaar toch ziek blijf". Maar ik heb mezelf weten te herpakken zonder te gebruiken en ben daar echt retetrots op. Ben ook gewoon echt goed bezig, met trekregistraties en G-schema's en gevoelsurfen etc. Vandaag dag 48 clean. Ga ik niet terug naar 0 gooien omdat ik het niet eens ben met het beeld dat de NA schetst. Ik zie het anders en dat mag ook. Hieraan zie ik echt dat ik weerbaarder word
Terecht!quote:Op zaterdag 5 september 2026 08:42 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Huilend thuis gekomen, ook echt even gedacht "fuck it dan, ik ga wel weer blowen en drinken, als ik blijkbaar toch ziek blijf". Maar ik heb mezelf weten te herpakken zonder te gebruiken en ben daar echt retetrots op.
Dat of het een ziekte is, moet je echt met een korrel zout nemen.quote:Op zaterdag 5 september 2026 08:42 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Donderdag had ik een moeilijk moment. Mensen van de NA waren langsgeweest en ik raakte getriggerd door de boodschap dat 'we' ziek zijn in ons hoofd en dit altijd zullen blijven. Ik dacht "waar de fuck doe ik dit dan allemaal voor?". Huilend thuis gekomen, ook echt even gedacht "fuck it dan, ik ga wel weer blowen en drinken, als ik blijkbaar toch ziek blijf". Maar ik heb mezelf weten te herpakken zonder te gebruiken en ben daar echt retetrots op. Ben ook gewoon echt goed bezig, met trekregistraties en G-schema's en gevoelsurfen etc. Vandaag dag 48 clean. Ga ik niet terug naar 0 gooien omdat ik het niet eens ben met het beeld dat de NA schetst. Ik zie het anders en dat mag ook. Hieraan zie ik echt dat ik weerbaarder word
quote:Op zaterdag 5 september 2026 13:58 schreef Ole het volgende:
[..]
Dat herken ik wel hoor! Voor mij zijn AA en NA juist triggers.
En goed van je! Blijf bij je eigen herstel! Focus je lekker wat voor jezelf werkt.
quote:
Thanks!quote:Op zaterdag 5 september 2026 14:04 schreef Droopie het volgende:
[..]
Dat of het een ziekte is, moet je echt met een korrel zout nemen.
Ik snap het 100%, ik ben toen naar een symposium geweest met Jim van Os en een sympathieke belg.
De vraag was, is alcoholisme een hersenziekte
Nou beide hooggeleerde mensen hadden een andere mening en sterker nog, blijkbaar, de VN heeft niet een duidelijke omschrijving wat een ziekte is.
Een slangenmens, is die ziek bv.
Tl:dr je bent een uniek mens en laat niemand je een stempel aanpraten.
Ps..ik ervaar me tegenwoordig allang niet meer als alcoholist, net zoals ik geen student meer ben
Die tijd ligt achter mij.
Dat vraagt ook niemand aan je.quote:Op zaterdag 5 september 2026 14:34 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
[..]
[..]
Thanks!![]()
En ik begrijp heus wel dat verslaving (met name voor wiet) voor mij altijd (meer) op de loer blijft liggen, maar ik ga niet over 2 jaar clean zeggen dat ik een verslaafde ben, en dat ik ziek ben. Want dat ben ik (dan) niet (meer). Inderdaad net als wat je zegt; ben ook geen student meer. Ik ga niet daarin blijven hangen als ik verder ben. Dan rem ik voor mijn gevoel enorm mijn potentieel mooie leven af.
In sommige contexten is dat wel gewoon zo he.quote:Op zondag 6 september 2026 05:07 schreef Ole het volgende:
Ik heb heel veel moeite mee dat elke NA meeting wordt gezegd dat als je terugvalt :
Gevangenis, inrichting of de dood (zoiets).
Dat is echt angst aanjagen.
Jim van Os is sowieso een fantastische vent.quote:Op zaterdag 5 september 2026 14:04 schreef Droopie het volgende:
Dat of het een ziekte is, moet je echt met een korrel zout nemen.
Ik snap het 100%, ik ben toen naar een symposium geweest met Jim van Os en een sympathieke belg.
Het woord ziekte is een benaming die wellicht niet helemaal de lading dekt en door sommige mensen begrijpelijkerwijs als vervelend kan worden ervaren. Maar het is wel een feit dat een verslaving hersenverbindingen verandert die permanent aangelegd zijn, waardoor een terugval altijd op de loer ligt, ook 30 jaar na het laatste gebruik, Als ze het over ziekte hebben, referen ze waarschijnlijk daaraan. Zou het zelf ook anders noemen, maar het woord creëert wel een soort urgentie waar sommige mensen goed bij gedijen.quote:Op zaterdag 5 september 2026 08:48 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Ik kan daar echt niet tegen. Als ik blijkbaar ziek blijf, dan kap ik ermee. Met het leven.
Ik zie het zo: ik heb nooit gezonde coping geleerd door emotionele verwaarlozing. Daardoor, en door sociale omstandigheden zoals vrienden die blowen, middelen gaan gebruiken als coping. Zonder de middelen had ik allang een eind aan mijn leven gemaakt. Nu leer ik fatsoenlijke copingmechanismen, waardoor ik het leven wél aankan zonder middelen. Dat staat imo volledig los van ziek zijn.
Exact dit.quote:Op zondag 6 september 2026 13:16 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Het woord ziekte is een benaming die wellicht niet helemaal de lading dekt en door sommige mensen begrijpelijkerwijs als vervelend kan worden ervaren. Maar het is wel een feit dat een verslaving hersenverbindingen verandert die permanent aangelegd zijn, waardoor een terugval altijd op de loer ligt, ook 30 jaar na het laatste gebruik, Als ze het over ziekte hebben, referen ze waarschijnlijk daaraan. Zou het zelf ook anders noemen, maar het woord creëert wel een soort urgentie waar sommige mensen goed bij gedijen.
Dat wat jij beschrijft over die copingsmechanismen is ook zeker een wezenlijk onderdeel, dat is vaak hoe een verslaving begint, maar ook nadat je gezonde copingsmechanismen hebt aangeleerd, blijven je verslavingsconnecties in je brein nog wel aanwezig, ook al liggen ze te slapen
Ja, dat begrijp ik welquote:Op zondag 6 september 2026 13:16 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Het woord ziekte is een benaming die wellicht niet helemaal de lading dekt en door sommige mensen begrijpelijkerwijs als vervelend kan worden ervaren. Maar het is wel een feit dat een verslaving hersenverbindingen verandert die permanent aangelegd zijn, waardoor een terugval altijd op de loer ligt, ook 30 jaar na het laatste gebruik, Als ze het over ziekte hebben, referen ze waarschijnlijk daaraan. Zou het zelf ook anders noemen, maar het woord creëert wel een soort urgentie waar sommige mensen goed bij gedijen.
Dat wat jij beschrijft over die copingsmechanismen is ook zeker een wezenlijk onderdeel, dat is vaak hoe een verslaving begint, maar ook nadat je gezonde copingsmechanismen hebt aangeleerd, blijven je verslavingsconnecties in je brein nog wel aanwezig, ook al liggen ze te slapen
Las het inderdaad, knap gedaan dat je je herpakt heb daarvanquote:Op zondag 6 september 2026 13:34 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Ja, dat begrijp ik welHeb ik later in een post ook wel aangegeven geloof ik; dat ik begrijp dat een terugval naar de gebruikte middelen altijd op de loer blijft liggen.
Maar ik had dus echt moeite met het idee dat ik "voor altijd ziek zou blijven". Raakte daar even enorm getriggerd door.
Heb jij sponsor (gehad) ?quote:
Nou, ze noemen het in wetenschappelijke termen niet een ziekte omdat je later nog terug kan vallen.. ze noemen het zo omdat het gezien kan worden als een ziekte, zoals je lichamelijk kan hebben, maar in dit geval in de hersenen.quote:Op zondag 6 september 2026 13:16 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Het ziektemodel bestaat sinds 1940. Relatief qua mensheid, ja. Maar er zijn nieuwere modellen qua kijk op verslaving waar ik meer in zie, zoals het biopsychsocialemodel.quote:Op zondag 6 september 2026 21:17 schreef Masberum het volgende:
[..]
Nou, ze noemen het in wetenschappelijke termen niet een ziekte omdat je later nog terug kan vallen.. ze noemen het zo omdat het gezien kan worden als een ziekte, zoals je lichamelijk kan hebben, maar in dit geval in de hersenen.
Als je eenmaal verslaafd bent kan je de geestelijke ziekte (die ontstaan is na jaren en jaren drinken/drugsgebruik) onderdrukken maar van wat ik heb gelezen nooit helemaal verdrijven. Daarom kan je ook nog terugvallen hebben jaren later.
Van wat ik heb gehoord net als diabetes, er is een keer een klik als het ware en dan heb je het en kom je er niet meer vanaf.
Zelf, ook in mijn eigen ervaring, vind ik de term ziekte wel zeer gepast. Het is alleen lastiger om het echt zo te zien omdat mensen ziektes vooral zien als iets lichamelijks en stoornissen als iets geestelijks. Een geestelijke conditie benoemen als ziekte in plaats van stoornis geeft eerder het idee voor mensen dat het flauwekul is omdat het minder tastbaar is.. het wordt ook pas sinds relatief recent gezien als een ziekte
Oke, nou, van wat ik begrijp zit het er niet zo diep in afgezien van de laatste jaren. Maar goed, misschien heb ik dat ook misquote:Op zondag 6 september 2026 21:25 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Het ziektemodel bestaat sinds 1940. Relatief qua mensheid, ja. Maar er zijn nieuwere modellen qua kijk op verslaving waar ik meer in zie, zoals het biopsychsocialemodel.
Nee. Geen behoefte aan (gehad). Ook niet om te zijn.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |