Dat kan jij vinden, en misschien is het wel aardig "balancend".quote:Op woensdag 2 september 2026 01:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nou, het irriteert mij soms lichtelijk (ook door beleidsmakers zo gepresenteerd) dat we generiek maatregelen moeten nemen om het drinken in te dammen, bijv. voetbalverenigingen, studentenverenigingen, bedrijfsborrels. Terwijl een biertje/wijntje ook gewoon een fijn smeermiddel is in het contact tussen de mensen.
Er zijn (grote) problemen met alcohol, en het hoeft ook niet gratis te worden, maar zoals het nu is geregeld vind ik aardig 'balanced'. Er zijn grote groepen mensen (zeker in Duitsland) die dagelijks stevig drinken maar daar niet minder om functioneren.
Hangt er van af. Ik heb een vriend die blowt elke avond, maar verder heeft hij zijn leven helemaal op de rit. Als dat eerst alcohol was dan ben je misschien veel verder van huis.quote:Op dinsdag 1 september 2026 21:36 schreef Masberum het volgende:
[..]
Nou, van wat ik heb gelezen werkt dat niet op die manier. Maar goed, misschien is het een grijs gebied.. voor mijzelf zou het, dat weet ik wel zeker, heel verkeerd uitpakken juist
In hoeverre is dat een zorgverzekeringskwestie? Ik heb een vriend die naar verslavingszorg is vanwege een jointje in de avond. Niet omdat het moet, maar omdat hij gewoon wil, een beetje aan zichzelf werken, maar zij zeggen "Ja, sorry, maar je ervaart geen problemen, je hebt je leven op de rit, je doet dingen die je wil doen, etc." M.a.w. zijn leven gaat niet naar de klote. Ze zeggen ja je bent eigenlijk niet verslaafd volgens onze definitie.quote:Op dinsdag 1 september 2026 21:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Er lopen daar ook maar mensen rond met ieder een mening hè. Mij verbaasde het ook, maar ik kan me er iets bij voorstellen; xtc is niet iets dat je snel 'op de bank' zal gebruiken en een festival is er ook niet iedere week.
Maar goed, zo heb je ook een school (bij Jellinek én Brijder) die geem abstinentie van alcohol nastreeft. En een school (bij de AA) die 0.0 als gebruik ziet.
Uiteindelijk draait het erom dat je erachter komt wat voor jóu goed werkt en wat niet.
Wtfquote:Op woensdag 2 september 2026 07:06 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
In hoeverre is dat een zorgverzekeringskwestie? Ik heb een vriend die naar verslavingszorg is vanwege dagelijks blowen. Niet omdat het moet, maar omdat hij gewoon wil, een beetje aan zichzelf werken, maar zij zeggen "Ja, sorry, maar je ervaart geen problemen, je hebt je leven op de rit, je doet dingen die je wil doen, etc." M.a.w. zijn leven gaat niet naar de klote. Ze zeggen ja je bent eigenlijk niet verslaafd volgens onze definitie.
Ik heb even m'n post ge-edit. Hij blowt niet de hele dag door, maar 's avonds wel 1-2 jointjes.quote:
Ja, nou. Als hij wil stoppen maar het lukt hem niet zelf, dan is hij toch verslaafd? Ik vind het raar dat ze hem dan weigerenquote:Op woensdag 2 september 2026 07:07 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik heb even m'n post ge-edit. Hij blowt niet de hele dag door, maar 's avonds wel 1-2 jointjes.
Hij wil niet stoppen, maar wel minderen. Misschien had ik dat erbij moeten zeggen.quote:Op woensdag 2 september 2026 07:09 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Ja, nou. Als hij wil stoppen maar het lukt hem niet zelf, dan is hij toch verslaafd? Ik vind het raar dat ze hem dan weigerenHeeft ie het via huisarts gedaan of zelf aangemeld bij verslavingszorg?
Oh, niet meer dagelijks maar alleen weekenden ofzo?quote:Op woensdag 2 september 2026 07:10 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hij wil niet stoppen, maar wel minderen. Misschien had ik dat erbij moeten zeggen.
Mijn ervaring is dat je ontzettend precies moet zijn in je hulpvraag én, heel lullig, die bewust moet laten aansluiten op wat zij te bieden hebben. Dus die vriend ervaart wél problemen en doet soms níet de dingen die hij wil doen ("ik blow soms als ik dat eigenlijk niet wil, ik zeg dingen af om te kunnen blowen, ik blow soms zo laat dat ik me 's ochtends nog niet nuchter voel"). Het is gewoon een checkbox die ze afgaan, vermoedelijk deze:quote:Op woensdag 2 september 2026 07:06 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
In hoeverre is dat een zorgverzekeringskwestie? Ik heb een vriend die naar verslavingszorg is vanwege een jointje in de avond. Niet omdat het moet, maar omdat hij gewoon wil, een beetje aan zichzelf werken, maar zij zeggen "Ja, sorry, maar je ervaart geen problemen, je hebt je leven op de rit, je doet dingen die je wil doen, etc." M.a.w. zijn leven gaat niet naar de klote. Ze zeggen ja je bent eigenlijk niet verslaafd volgens onze definitie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En daar dan liefst 4+ op scoren.
Alleen ja, dat is achteraf lastig natuurlijk. Neem aan dat hij een verwijzing van de huisarts heeft? Dan kan je altijd even met hem bellen en dan zorgt hij voor een andere plek/arts, die van mij was daar in ieder geval ontzettend behulpzaam bij.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wait for the ricochet.
Ein Besonderes unter den Besten.
Aanvulling: dan is waarschijnlijk ook een behandeling van één keer per week ook de start. Nu weet ik wel dat dan ook van je verwacht wordt (in elk geval bij Jellinek trouwens!) Dat je dan wel 3 maanden volledig moet stoppen. Liefst met wel een detox ook.quote:Op woensdag 2 september 2026 08:22 schreef nostra het volgende:
Oh, en als laatste aanvulling: het is juist goed dat hij juist nu hulp zoekt, want nu zit je nog in een soort 'golden window' waar je er relatief simpel iets aan kan doen en zelfs zou kunnen minderen in plaats van stoppen. Je wil juist voorkómen dat je die grens van echte verslaving overgaat, want dan is er geen weg terug meer. Dat zou ik ook echt duidelijk tegen de arts vertellen, als hij dat blijkbaar zelf niet snapt. En dus niet downplayen, zéker niet downplayen, al voelt dat misschien als "maar ik ben toch geen junk" of whatever.
Die drie maanden met detox is de dagbehandeling (bij Jellinek), 3 werkdagen per week. Daar zit ik nu in.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:09 schreef Ole het volgende:
[..]
Aanvulling: dan is waarschijnlijk ook een behandeling van één keer per week ook de start. Nu weet ik wel dat dan ook van je verwacht wordt (in elk geval bij Jellinek trouwens!) Dat je dan wel 3 maanden volledig moet stoppen. Liefst met wel een detox ook.
En over Jellinek en gecontroleerd gebruik: Ja soms kan dat wellicht. Ze raden het wel sterk af. Is vooral voor mensen die nog niet zo lang verslaafd zijn of als ze wel rest van hun leven:( wonen, werken, financieel, relaties ) redelijk op orde hebben. En dan zeggen ze één drankje per maand. Dan is niet gebruiken makkelijker naar mijn mening ( voor mij)
En als behandeling is afgerond is het ook aan jezelf. Maar sowieso vond ik niet dat het gepromoot werd zoals weleens gedacht wordt. Ze bekijken het per geval.
Een kop koffie of een alcoholvrij biertje is dat net zo goed.quote:Op woensdag 2 september 2026 01:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]Terwijl een biertje/wijntje ook gewoon een fijn smeermiddel is in het contact tussen de mensen.
Toen ik poli deed moest ik wel stoppen. Idee is even een tijd helemaal niets. Daarna eventueel minderen/ gecontroleerd gebruikquote:Op woensdag 2 september 2026 10:42 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Die drie maanden met detox is de dagbehandeling (bij Jellinek), 3 werkdagen per week. Daar zit ik nu in.
Je hebt ook de poli, met een uur per week. Daarvoor wordt niet verwacht dat je volledig abstinent bent als je dat niet wil. Daar kunnen ze wel kijken naar minderen. Maar voor de vriend van Discombobulate is het denk ik lastig ertussen komen, want de wachtlijsten voor de poli zijn lang. Ik kreeg voorrang omdat ik jonge kinderen heb.
Ah, oke. Bij mij werd aangegeven dat het aan mij was om daar een doel in te stellen. Ik wilde sowieso stoppen, maar via poli is het me dus helaas niet gelukt.quote:Op woensdag 2 september 2026 13:39 schreef Ole het volgende:
[..]
Toen ik poli deed moest ik wel stoppen. Idee is even een tijd helemaal niets. Daarna eventueel minderen/ gecontroleerd gebruik
Voor mij was poli te weinig. Wellicht was ik ook te weinig gemotiveerd toen. Dagbehandeling vond ik het beste. Maar je moet uiteindelijk zelf doen natuurlijkquote:Op woensdag 2 september 2026 15:15 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Ah, oke. Bij mij werd aangegeven dat het aan mij was om daar een doel in te stellen. Ik wilde sowieso stoppen, maar via poli is het me dus helaas niet gelukt.
Edit: misschien zit er ook nog een verschil in qua middel. Mijn hoofdmiddel was cannabis.
Ja, eens.quote:Op woensdag 2 september 2026 15:52 schreef Ole het volgende:
[..]
Voor mij was poli te weinig. Wellicht was ik ook te weinig gemotiveerd toen. Dagbehandeling vond ik het beste. Maar je moet uiteindelijk zelf doen natuurlijk
Is al jaren zo hoor. Stopt soms zelf een paar weken, dan alleen in het weekend, dan weer een tijdje elke dag, etc. Verder gewoon functioneel en geen negatieve effecten. Vanwege een ander deurtje (ga ik hier niet zeggen) bij verslavingszorg terecht gekomen, maar die zijn nu boos op hem omdat hij naar Denemarken gaat verhuizen en er mee stopt.quote:Op woensdag 2 september 2026 08:22 schreef nostra het volgende:
Oh, en als laatste aanvulling: het is juist goed dat hij juist nu hulp zoekt, want nu zit je nog in een soort 'golden window' waar je er relatief simpel iets aan kan doen en zelfs zou kunnen minderen in plaats van stoppen. Je wil juist voorkómen dat je die grens van echte verslaving overgaat, want dan is er geen weg terug meer. Dat zou ik ook echt duidelijk tegen de arts vertellen, als hij dat blijkbaar zelf niet snapt. En dus niet downplayen, zéker niet downplayen, al voelt dat misschien als "maar ik ben toch geen junk" of whatever.
Volgens de dsm is het een verslaving van 2 of meer van de criteria. + lijdensdruk of beperkingen in sociale of beroepsmatige functioneren of het functioneren op andere belangrijke vlakken.quote:Op woensdag 2 september 2026 18:04 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Is al jaren zo hoor. Stopt soms zelf een paar weken, dan alleen in het weekend, dan weer een tijdje elke dag, etc. Verder gewoon functioneel en geen negatieve effecten. Vanwege een ander deurtje (ga ik hier niet zeggen) bij verslavingszorg terecht gekomen, maar die zijn nu boos op hem omdat hij naar Denemarken gaat verhuizen en er mee stopt.![]()
Wat ik op zich interessant vind. Ik heb zelf ook wel een tijdje dagelijks geblowd tijdens mijn studie. Verder ging mijn leven gewoon prima. Ik had verantwoordelijkheden, relaties, etc., alleen blowde ik elke dag. Ben ik dan verslaafd? Of zou je het een afhankelijkheid noemen? Ook zo maar weer mee gestopt zonder problemen. Nu dus alleen paar trekjes zo nu en dan. Mja, als je bijvoorbeeld kijkt naar koffie. Ik heb echt dat kopje koffie nodig 's ochtends anders ben ik de hele dag 'groggy', dus daar ben ik in zekere zin ook verslaafd of afhankelijk van.
Jaja, goed verhaalquote:Op woensdag 2 september 2026 18:04 schreef Discombobulate het volgende:
maar die zijn nu boos op hem omdat hij naar Denemarken gaat verhuizen en er mee stopt.![]()
Hij gaat echt naar het buitenland verhuizen.quote:
Gewenning/routine toch? Gemakkelijker denken, 'iedereen mag het in het weekend dus waarom ik niet?', 'Ik heb het zoveel dagen volgehouden, waarom mezelf niet belonen?' etc. Drogredenen natuurlijk maar de hersenen die proberen om hun gewoonte weer voort te kunnen zettenquote:Op vrijdag 4 september 2026 23:10 schreef Hetekip het volgende:
Vraag me af waarom het altijd misgaat tegen het weekend aan. Maandag tot en met donderdag geen probleem, en dan begint de ellende.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |