Ik drink al heel lang niet meerquote:Op maandag 31 augustus 2026 20:56 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Mijn behandelaren bij Jellinek zijn het hier niet helemaal mee eens. Want de mensen die "sociaal" drinken, kunnen niet wachten tot het weekend is, of tot ze een feestje hebben, of tot ze whatever reason om te drinken hebben.
Ik snap je punt hoor, maar er zijn meer mensen die niet zonder zouden kunnen, al drinken die nu alleen in het weekend oid. Die zijn dus ook verslaafd, maar in mindere mate.
Wat die gast in het filmpje zegt is mij ook opgevallen. Zoveel mensen die het raar vinden dat je niet drinkt, maar als je dan zegt dat je het eigenlijk raar vindt dat ze elke gelegenheid aangrijpen om te drinken dan ben je stom. Zo raar.
ik lurk hier af en toe mee, want nu 43 dagen clean na een ruim half jaar een probleem met wijn, en al jaren (op een jaar of 4 na vanwege zwangerschappen enzo) een probleem met cannabis. Nu dus in behandeling bij Jellinek![]()
Er is ook niet echt een definitie van verslaving. Ik meet het zelf meestal maar af aan de impact die het op je dagelijkse leven heeft. Moet je maandagen skippen van werk, heb je ruzie met je partner, drink je stiekem etc. In de DSM hebben ze het alleen over substance use disorder, met ook een nogal arbitrair vragenlijstje waar dan een score uit voortvloeit (geen, licht, matig, sterk).quote:Op maandag 31 augustus 2026 20:56 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Mijn behandelaren bij Jellinek zijn het hier niet helemaal mee eens. Want de mensen die "sociaal" drinken, kunnen niet wachten tot het weekend is, of tot ze een feestje hebben, of tot ze whatever reason om te drinken hebben.
Ik snap je punt hoor, maar er zijn meer mensen die niet zonder zouden kunnen, al drinken die nu alleen in het weekend oid. Die zijn dus ook verslaafd, maar in mindere mate.
Fijn! En valt toch prima binnen de scope van dit topic.quote:Op dinsdag 1 september 2026 07:59 schreef mspoez het volgende:
Misschien buiten de scope van deze draad maar ik heb sinds ik begin juli ben gestart met microdosen tirzepatide (1mg) niet meer gedronken. Nul cravings, het hele idee van wijn bestaat niet meer. Vorige week, na mijn eerste werkweek in het nieuwe jaar dacht ik even, hm, nu heb ik een fles verdiend, maar dat heb ik getackeld met een zakje chips. Ook een beloning.
Ik kom van een fles per dag, snap er zelf ook niks van maar ben er buitengewoon blij mee.
Thanks!quote:Op maandag 31 augustus 2026 22:45 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ik vind dat altijd wel knap van vrouwen dat ze dan tijdens zwangerschap geen alcohol drinken ondanks de verslaving. Ik begrijp dat je je toekomstige kind niet wil verpesten vanwege gebruik en dat dat een hele sterke motivator kan zijn om niet te drinken of drugs te gebruiken. Maar weet zelf, spijtig genoeg, niet of ik ook zo sterk zou zijn ondanks dat er zoveel van afhangt. Goed dat je je verantwoordelijkheid hebt genomen toen het het belangrijkst was en goed bezig met 43 dagen clean
Wil nog wel mijn idee toevoegen. Je kan die mensen die uitkijken naar vrijdag/zaterdag inderdaad wellicht zien als ook verslaafd. Maar als ik zelf terugdenk aan vroeger was dat vooral omdat je dan samen was met vrienden. Je dronk toen en had plezier met zijn allen. Voor mij is verslaving ook dat je niet meer drinkt vanuit een sociaal oogpunt maar gewoon alleen (of met andere verslaafden wellicht) en dat het verdooft in plaats van dat je nog echt plezier uit het drinken haalt.
Ik zou alleen mensen die stellen dat 'als je dan zegt dat je het eigenlijk raar vindt dat ze elke gelegenheid aangrijpen om te drinken dan ben je stom. Zo raar.' niet te serieus nemen. Ik begrijp die reactie van hen ook niet. Wat je zegt is gewoon logisch, hun reactie is misschien wat irrationeel omdat ze het niet fijn vinden dat wat je zegt correct is.
Maar je hebt denk ik wel gelijk aangezien verslaving gezien wordt als 2 bier per dag? Ik weet het niet precies en ga het ook niet opzoeken want dan kan er net zo goed geen gesprek meer zijn als iedereen alle feiten opzoekt voor het reageren. Wat ik ook wil zeggen is dat ik volgens de huidige standaard verslaafd was net als al mijn andere vrienden toentertijd terwijl ik dat wel heel anders ervaar als dat ik het nu ervaar. Nu is het veel ernstiger. Toen was het naar mijn idee zoals heel veel mensen doen in hun jeugd, wellicht de definitie verslaafd maar 20 jaar later niet zoals 'echte' verslaafden zijn om het zo maar te zeggen.
Toevoeging: dan ook maar een update van mijn kant. Het is wellicht niet zo nuttig om te melden hoeveel dagen ik nuchter ben, want ik heb nog steeds terugvallen. Het is denk ik nuttiger om te me melden hoeveel ik nuchter ben geweest in de laatste 2 maanden. Dat is ongeveer 30 dagen. Dus niet geweldig goed maar in vergelijking met een jaar geleden (toen dronk ik elke dag) een flinke vooruitgang. Geen zin om mezelf beter voor te doen dan ik ben, ook niet om het minder te maken dan het is, ook geen zin om weer 'trots' te zeggen dat ik 3 dagen nuchter ben ofzo. Maar vanuit mijn kant is er wel flinke vooruitgang ook gelukkig. Daarom reageer ik ook minder op FOK! trouwens.
Dat is niks tegen FOK! maar als ik alcohol heb gedronken en lam ben kan ik niet echt meer gamen, series niet echt meer volgen dus ga ik maar op FOK! wat 'lol' proberen te hebben waarbij ik me nogal vaak als een debiel heb gedragen jammer genoeg door het alcoholgebruik en mijn karakter als ik teveel alcohol heb gedronken.
Ja, bizar he. Alsof wij ons schuldig moeten voelen dat we niet meer aan het vergif willen (ik overdrijf, maar het is in mindere mate wel zo).quote:Op dinsdag 1 september 2026 04:52 schreef greysbones het volgende:
[..]
Ik drink al heel lang niet meer
Niet vanwege problemen maar na mijn kinderen zag ik het nut niet meer
En hoevaak ik naar mijn hoofd kreeg
Wat ongezellig
Of neem er toch 1
Saai
Etc
Het hoeft niet per se invloed te hebben op je levensgebieden om toch een verslaving/probleem te zijn. Ik functioneerde op alle vlakken nog (alleen autorijden was feitelijk onveilig), maar ik kon op een gegeven moment niet meer zonder een fles wijn per dag, en al veel langer niet zonder blowen. Dat is een probleem. Dat valt onder verslaving. Maar als ik op mijn werk zou vertellen dat ik ruim een half jaar echt wel zwaar aan de middelen heb gezeten, zouden ze steil achterover slaan. Ik functioneerde juist door mijn middelengebruik. Zonder kon ik het leven niet aan. Ook dat is verslaving.quote:Op dinsdag 1 september 2026 07:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Er is ook niet echt een definitie van verslaving. Ik meet het zelf meestal maar af aan de impact die het op je dagelijkse leven heeft. Moet je maandagen skippen van werk, heb je ruzie met je partner, drink je stiekem etc. In de DSM hebben ze het alleen over substance use disorder, met ook een nogal arbitrair vragenlijstje waar dan een score uit voortvloeit (geen, licht, matig, sterk).
Ik overrationaliseer zelf graag, dus ik heb veel behoefte aan de wetenschap achter verslaving: wat weten we wel, wat weten we niet? Zoals
dit boek (vrij toegankelijk zonder medische achtergrond). Het gezever over "jezelf belonen", "het gevoel mag er zijn", "ride the wave" en die zweverigheid slaan dan weer wat minder aan.
Maar uiteindelijk zal je toch om moeten kunnen gaan met een samenleving waarin alcohol een prominente rol speelt. Hoe je dat doet, is individueel, maar het zou zonde zijn om een (groot) deel van je sociale leven te beperken.
Dat is dus precies waarom ik niet naar feestjes ga. Vind ik dat erg? Nee, helemaal niet.quote:Op dinsdag 1 september 2026 18:00 schreef Discombobulate het volgende:
Ik ben wel een soort van 'verslaafd'. Als ik wel een feestje heb dan moet ik drinken (en vaak nog stims erbij). Dan heb ik altijd wel een hele leuke avond, maar als ik dat niet zou doen dan zou ik zoiets hebben van "ah, ben moe jongens, en rond 11u weer naar huis gaan" Ik ben dan ook gewoon een stuk saaier.
Ik heb ook wel eens een maand of drie niks gedaan, maar het went niet zonder hoor. Dan zit ik gewoon liever thuis en ga ik vroeg naar bed. Dat mensen zeggen van "Ja maar zonder kun je ook gewoon lol hebben..." Voor mij geldt dat niet, wat niet betekend dat het voor een ander niet kan gelden.
Hoe oud ben je?quote:Op dinsdag 1 september 2026 18:00 schreef Discombobulate het volgende:
Ik ben wel een soort van 'verslaafd'. Als ik wel een feestje heb dan moet ik drinken (en vaak nog stims erbij). Dan heb ik altijd wel een hele leuke avond, maar als ik dat niet zou doen dan zou ik zoiets hebben van "ah, ben moe jongens, en rond 11u weer naar huis gaan" Ik ben dan ook gewoon een stuk saaier.
Ik heb ook wel eens een maand of drie niks gedaan, maar het went niet zonder hoor. Dan zit ik gewoon liever thuis en ga ik vroeg naar bed. Dat mensen zeggen van "Ja maar zonder kun je ook gewoon lol hebben..." Voor mij geldt dat niet, wat niet betekend dat het voor een ander niet kan gelden.
34quote:Op dinsdag 1 september 2026 18:53 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Hoe oud ben je?
Vroeger vond ik dat ook veel erger dan nu. En ik heb geleerd om mijn remmen ook los te kunnen laten zonder alcohol, dus ik kan zeker ook lol hebben zonder
En in wat voor levensfase zit je?quote:
Single, zaterdagavond 'zuipen'. Andere vrienden zitten weer met hun net nieuwe kinderen, enz.quote:Op dinsdag 1 september 2026 18:54 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
En in wat voor levensfase zit je?
Single, relatie, samenwonend, veel uitgaan met vrienden, juist bij mensen thuis chillen, etc?
Ik zal het zeker niet adverteren, maar je kán wel een ander middel nemen natuurlijk. De Brijder adviseerde zelfs X.quote:Op dinsdag 1 september 2026 18:00 schreef Discombobulate het volgende:
Nogal gratuit om een individueel probleem tot een maatschappelijk probleem te verheffen. Veruit de meeste mensen kunnen hun alcoholzucht prima beheersen, vliegen soms uit de bocht maar ok.quote:Op maandag 31 augustus 2026 20:56 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Wat die gast in het filmpje zegt is mij ook opgevallen. Zoveel mensen die het raar vinden dat je niet drinkt, maar als je dan zegt dat je het eigenlijk raar vindt dat ze elke gelegenheid aangrijpen om te drinken dan ben je stom. Zo raar.
ik lurk hier af en toe mee, want nu 43 dagen clean na een ruim half jaar een probleem met wijn, en al jaren (op een jaar of 4 na vanwege zwangerschappen enzo) een probleem met cannabis. Nu dus in behandeling bij Jellinek![]()
Dat gaat niet meer i.v.m. tolerantie. X is iets van 2 keer per jaar. Vaak wel 3-MMC. Verder eigenlijk niets, ja paar trekjes van een joint. Dus 1-2 keer per maand. Voor de rest hang ik gewoon de 'oude' dertiger uit die "ben echt moe van werk, man. Ga niet chillen vanavond"quote:Op dinsdag 1 september 2026 19:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik zal het zeker niet adverteren, maar je kán wel een ander middel nemen natuurlijk. De Brijder adviseerde zelfs X.
Vandaar ook de "niet helemaal mee eens", ipv "niet mee eens". Er zijn biologische, psychologische en sociale factoren die meespelen. Mensen die geboren worden uit mensen met een verslaving(sgevoeligheid) hebben een grotere kans een verslaving te ontwikkelen (biologisch), maar als zij verder op psychologisch en sociaal vlak een gezonde ontwikkeling hebben, kunnen zij zich daar beter tegen wapenen dan wanneer je op psychologisch en/of sociaal vlak ook wat problemen ervaart in de ontwikkeling. Zoals bijvoorbeeld iets traumatisch meemaken zoals gepest worden of een scheiding van je ouders (psychologisch), vrienden hebben die gebruiken (sociaal), etc.quote:Op dinsdag 1 september 2026 19:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nogal gratuit om een individueel probleem tot een maatschappelijk probleem te verheffen. Veruit de meeste mensen kunnen hun alcoholzucht prima beheersen, vliegen soms uit de bocht maar ok.
Overigens is het geen verwijt dat ik maak naar mensen die 'niet' goed met alcohol overweg kunnen. Dat is een vervelend lot dat je treft. Je hebt ook mensen die veel te dik zijn, natuurlijk leuk en makkelijk om hen de draak daarmee te steken. Maar ook bij die groep geloof ik niet dat het intentioneel is.
Wow, de ene verslaving met een andere mogelijke verslaving vervangen, en dat geadviseerd door een organisatie.. Mijn huisarts had nog gezegd dat ik contact kon opnemen met hen. Niet gedaan maar als ik zoiets als dit hoor dan heb ik daar helemaal geen spijt vanquote:Op dinsdag 1 september 2026 19:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik zal het zeker niet adverteren, maar je kán wel een ander middel nemen natuurlijk. De Brijder adviseerde zelfs X.
Hangt er ook wel een beetje van af. Als je de verslaving vervangt voor een minder schadelijke verslaving. Dan kijk je weer vanuit harm reduction ipv abstinence.quote:Op dinsdag 1 september 2026 20:36 schreef Masberum het volgende:
[..]
Wow, de ene verslaving met een andere mogelijke verslaving vervangen, en dat geadviseerd door een organisatie.. Mijn huisarts had nog gezegd dat ik contact kon opnemen met hen. Niet gedaan maar als ik zoiets als dit hoor dan heb ik daar helemaal geen spijt vanHarddrugs (alcohol kan je daar ook onder zien maar ja), wil ik koste wat koste vermijden voor mijn hele leven omdat ik weet dat ik de verslaving niet wil verschuiven naar iets wat ik juist als ernstiger zie.. Wat een advies zeg van hen..
Nou, van wat ik heb gelezen werkt dat niet op die manier. Maar goed, misschien is het een grijs gebied.. voor mijzelf zou het, dat weet ik wel zeker, heel verkeerd uitpakken juistquote:Op dinsdag 1 september 2026 21:32 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hangt er ook wel een beetje van af. Als je de verslaving vervangt voor een minder schadelijke verslaving. Dan kijk je weer vanuit harm reduction ipv abstinence.
Ik begrijp jouw bericht niet goed.quote:Op dinsdag 1 september 2026 19:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nogal gratuit om een individueel probleem tot een maatschappelijk probleem te verheffen. Veruit de meeste mensen kunnen hun alcoholzucht prima beheersen, vliegen soms uit de bocht maar ok.
Overigens is het geen verwijt dat ik maak naar mensen die 'niet' goed met alcohol overweg kunnen. Dat is een vervelend lot dat je treft. Je hebt ook mensen die veel te dik zijn, natuurlijk leuk en makkelijk om hen de draak daarmee te steken. Maar ook bij die groep geloof ik niet dat het intentioneel is.
Er lopen daar ook maar mensen rond met ieder een mening hè. Mij verbaasde het ook, maar ik kan me er iets bij voorstellen; xtc is niet iets dat je snel 'op de bank' zal gebruiken en een festival is er ook niet iedere week.quote:Op dinsdag 1 september 2026 20:36 schreef Masberum het volgende:
[..]
Wow, de ene verslaving met een andere mogelijke verslaving vervangen, en dat geadviseerd door een organisatie.. Mijn huisarts had nog gezegd dat ik contact kon opnemen met hen. Niet gedaan maar als ik zoiets als dit hoor dan heb ik daar helemaal geen spijt vanHarddrugs (alcohol kan je daar ook onder zien maar ja), wil ik koste wat koste vermijden voor mijn hele leven omdat ik weet dat ik de verslaving niet wil verschuiven naar iets wat ik juist als ernstiger zie.. Wat een advies zeg van hen..
Ik betwijfel of de mening dat X nemen beter is dan alcohol drinken gepast is bij een organisatie die je wil helpen met een verslaving.. Ook dat mensen het niet 'snel op de bank' zullen gebruiken.. zelf denk ik ook dat de kans veel groter is dat je overstapt naar andere harddrugs als je eenmaal bent overgegaan van alcohol naar een pilletje of een lijntje.. Voor mij lijkt het alsof je hier wat te luchtig over denkt maar goed, ik heb geen ervaring met dat soort drugs.quote:Op dinsdag 1 september 2026 21:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Er lopen daar ook maar mensen rond met ieder een mening hè. Mij verbaasde het ook, maar ik kan me er iets bij voorstellen; xtc is niet iets dat je snel 'op de bank' zal gebruiken en een festival is er ook niet iedere week.
Nou, het irriteert mij soms lichtelijk (ook door beleidsmakers zo gepresenteerd) dat we generiek maatregelen moeten nemen om het drinken in te dammen, bijv. voetbalverenigingen, studentenverenigingen, bedrijfsborrels. Terwijl een biertje/wijntje ook gewoon een fijn smeermiddel is in het contact tussen de mensen.quote:Op dinsdag 1 september 2026 21:43 schreef het_synergy_effect het volgende:
[..]
Ik begrijp jouw bericht niet goed.
Wat wil je nu precies meegeven aan FOK-ers die willen stoppen met alcohol?
Waarom is het onderscheid tussen individueel vs maatschappelijk probleem zo belangrijk? En wat ik me afvraag, is daar echt een harde grens te trekken? Geen overlap, geen grijs gebied?
Ik krijg de indruk dat je als buitenstaander reageert, jij hebt absoluut geen probleem met alcohol. Maar wat je boodschap nou precies is, dat is me niet helemaal duidelijk. Misschien kan je dat nader toelichten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |