abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221395027
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 23:03 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Alcoholverheerlijking? Heb je mijn bericht wel daarvoor gelezen
Oei, daar gaat het weer. In een topic over alcoholverslaving en het willen stoppen daarmee zeggen dat sommige mensen 4 flessen wijn kunnen drinken zonder klachten is erg slecht. Edit: - droopie

[ Bericht 2% gewijzigd door Droopie op 20-07-2026 23:17:44 ]
  Redactie Frontpage maandag 20 juli 2026 @ 23:05:18 #102
510587 crew  Watmoetjenou
pi_221395111
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 23:11 schreef Masberum het volgende:

[..]
Geen verantwoordelijkheid nemen voor je eigen handelen. Dit is een serieus topic
Het klopt toch ook, het ene persoon krijgt serieuze klachten en een ander zuipt rustig door. De éne heeft pech de ander veel later pas. Net als roken, de verhalen van ome Sjaak die 90 werd met een pakkie zware vanelle per dag. Het is allemaal slecht maar de lichamelijke ellende is voor ieder mens anders.
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
  Moderator maandag 20 juli 2026 @ 23:19:08 #104
38824 crew  Droopie
pi_221395119
dit hoeft geen welles/ nietes jij-bakken te worden
Hell To The Liars
  Moderator maandag 20 juli 2026 @ 23:21:21 #105
38824 crew  Droopie
pi_221395130
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 23:18 schreef Soury het volgende:

[..]
Het klopt toch ook, het ene persoon krijgt serieuze klachten en een ander zuipt rustig door. De éne heeft pech de ander veel later pas. Net als roken, de verhalen van ome Sjaak die 90 werd met een pakkie zware vanelle per dag. Het is allemaal slecht maar de lichamelijke ellende is voor ieder mens anders.
Denk wel dat iedereen die 4 flessen wijn per dag drinkt een plofkop krijgt ;)

Maar idd, leverwaardes varieren per persoon. Volgens mij zijn bv hindoenstanen er veel gevoeliger voor qua leverwaardes dan westerse mensen.

Die van mij vielen echt reuze mee.
Hell To The Liars
pi_221395321
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2026 23:21 schreef Droopie het volgende:

[..]
Denk wel dat iedereen die 4 flessen wijn per dag drinkt een plofkop krijgt ;)

Maar idd, leverwaardes varieren per persoon. Volgens mij zijn bv hindoenstanen er veel gevoeliger voor qua leverwaardes dan westerse mensen.

Die van mij vielen echt reuze mee.
Ja ok maar als iemand hier verteld dat hij zo'n beetje rijp is voor een levertransplantatie terwijl hij 37 is is dat best heftig. Imo is dat een leeftijd waarop je net een beetje gaat beseffen dat je niet helemaal goed bezig bent en je tijd zat heb om het anders te doen.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
  Moderator / Miss SHO woensdag 22 juli 2026 @ 21:21:34 #107
22592 crew  Ole
pi_221408586
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 00:46 schreef Soury het volgende:

[..]
Ja ok maar als iemand hier verteld dat hij zo'n beetje rijp is voor een levertransplantatie terwijl hij 37 is is dat best heftig. Imo is dat een leeftijd waarop je net een beetje gaat beseffen dat je niet helemaal goed bezig bent en je tijd zat heb om het anders te doen.
Meestal wel gelukkig. Maar sommige mensen hebben ook pech. Kan ook gebeuren met mensen die niet/ nauwelijks drinken.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator / Miss SHO woensdag 22 juli 2026 @ 21:26:44 #108
22592 crew  Ole
pi_221408653
quote:
7s.gif Op maandag 20 juli 2026 15:53 schreef nostra het volgende:

[..]
Lekker hoor! Wat is er woensdag?
Vandaag ook aangenomen *O*
Heb nu 2 banen waar ik zelf mijn beschikbaarheid kan opgeven. Belangrijk is dat ik niet meteen te veel hooi op mijn vork neem!
Maar wel fijn dat ik zelf deels mijn werktijden kan bepalen.

Aanbod van vandaag zal ook grotendeels in oktober starten. Dus komt niet alles tegelijk.
pi_221408655
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 21:21 schreef Ole het volgende:

[..]
Meestal wel gelukkig. Maar sommige mensen hebben ook pech. Kan ook gebeuren met mensen die niet/ nauwelijks drinken.
Ja zeker maar dit topic gaat over mensen die problemen hebben met alcohol.
  Moderator / Miss SHO woensdag 22 juli 2026 @ 21:27:21 #110
22592 crew  Ole
pi_221408661
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 21:26 schreef Soury het volgende:

[..]
Ja zeker maar dit topic gaat over mensen die problemen hebben met alcohol.
Ik weet het.
pi_221408675
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 23:18 schreef Soury het volgende:

[..]
Allemaal een kwestie van toeval en genen soms. Een heleboel ome Sjaak's gingen al vroeg ten onder aan hun gewoonten maar dat wordt minder gecommuniceerd.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_221408686
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 21:26 schreef Ole het volgende:

[..]
Vandaag ook aangenomen *O*
Heb nu 2 banen waar ik zelf mijn beschikbaarheid kan opgeven. Belangrijk is dat ik niet meteen te veel hooi op mijn vork neem!
Maar wel fijn dat ik zelf deels mijn werktijden kan bepalen.

Aanbod van vandaag zal ook grotendeels in oktober starten. Dus komt niet alles tegelijk.
Mooi nieuws, gefeliciteerd! *O*
  Moderator / Miss SHO woensdag 22 juli 2026 @ 21:33:02 #113
22592 crew  Ole
pi_221408705
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 21:28 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Allemaal een kwestie van toeval en genen soms. Een heleboel ome Sjaak's gingen al vroeg ten onder aan hun gewoonten maar dat wordt minder gecommuniceerd.
Het ging mij ook om dat ik meende nogal oordelende toon te herkennen in de post van @Soury . Kwam op mij over als:
"Als je met 37 al levercirrose hebt heb je het heel bont gemaakt. "

Ik bedoel te zeggen dat dat misschien voor een deel pech is. En uiteraard zal alcohol hier grotendeels debet aan zijn.
  Moderator / Miss SHO woensdag 22 juli 2026 @ 21:34:04 #114
22592 crew  Ole
pi_221408714
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 21:29 schreef nostra het volgende:

[..]
Mooi nieuws, gefeliciteerd! *O*
Ja!! En nu ook bijtijds mezelf afremmen. Grenzen aangeven, nee zeggen.
pi_221408717
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 21:33 schreef Ole het volgende:

[..]
Het ging mij ook om dat ik meende nogal oordelen toon te herkennen in de post van @:soury . Kwam op mij over als:
"Als je met 37 al levercirrose hebt heb je het heel bont gemaakt. "

Ik bedoel te zeggen dat dat misschien voor een deel pech is. En uiteraard zal alcohol hier grotendeels debet aan zijn.
Nee dan heb je het niet goed begrepen, ik bedoelde juist die pech.
  Moderator / Miss SHO woensdag 22 juli 2026 @ 21:35:07 #116
22592 crew  Ole
pi_221408723
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 21:34 schreef Soury het volgende:

[..]
Nee dan heb je het niet goed begrepen, ik bedoelde juist die pech.
O beter! Dan zijn we het eens!
pi_221408755
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2026 21:33 schreef Ole het volgende:
Ik bedoel te zeggen dat dat misschien voor een deel pech is.
Ja dat klopt. Je hebt dan de odds niet aan je zijde maar daar kun je zelf niets aan doen.

De schadelijkheid der dingen betreft de wet van de statistiek en grote getallen. Je bent dus onderdeel van die statistiek. Maar als individu kan je die statistiek niet beïnvloeden. Vandaar geluk of pech.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_221483408
Zelf vandaag weer voor het eerst nuchter sinds weken. Aangezien het zaterdag is wou ik alsnog bier kopen maar mijn drang om te stoppen op 1 augustus was gelukkig sterker. Zien hoeveel het uitmaakt. De laatste maanden ben ik steeds vaker meer dan 7 dagen nuchter maar dan verval ik nog steeds. Dus ga geen valse beloftes doen wat dat betreft. Het kantelpunt is wel echt gekomen, 10 maanden geleden besefte ik dat ik echt wou stoppen dus het heeft nogal geduurd. Maar dit is gewoon geen leuk leven op deze manier. Vroeger dronk ik gewoon met mensen en had je aan 9 bier meer dan genoeg. Tegenwoordig zit/zat ik op 15-18. Ontzettend schadelijk voor je hele lichaam en hersenen.

Ik zeg niet dat dit mijn laatste terugval is geweest weken geleden, maar ik denk wel 1 van mijn laatsten omdat de weerzin naar alcohol steeds meer overweegt naar de zin ervan. Misschien iets te vroeg om iets positiefs te melden aangezien dit dag 1 (weer) is maar goed wou dit toch melden. Gister had ik nog alle bier weggegooid om het toch later nog weer te kopen. Vandaag gelukkig niet. Ik ga wel erg slecht slapen dat weet ik nu al maar goed ik ga series kijken tot 3:00 ofzo en dan slaap ik vast wel wat beter. Merk wel dat ik vooral deze avond wat depressief was, misschien overdreven, misschien niet. Ik denk overal over na, wat ik fout heb gedaan komt ook wat extra hard binnen. ForzaRob83 ik zie dat je nog af en toe lurkt, ik hoop dat het goed met je gaat maat
pi_221483444
Vier een halve week clean. Ik merk dat het bij mij in periodes komt. Ene keer drink ik weken achter elkaar, andere keer stop ik gewoon weken.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
pi_221483498
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 23:20 schreef Hetekip het volgende:
Vier een halve week clean. Ik merk dat het bij mij in periodes komt. Ene keer drink ik weken achter elkaar, andere keer stop ik gewoon weken.
Ik wou dat ik weken kon stoppen met drinken. Mijn 'record' ligt op 13 dagen. Ik heb het gevoel alsof ik een gevangene van mijn eigen hersenen ben, onvolwassen, niet (op een normale/rationele wijze) denkende aan de toekomst, en wat ik normaal kan beredeneren gewoon niet kan doen omdat mijn hersenen te sterk zeggen dat verdoving belangrijker is. Ik hoop dat ik eruit kom, het is volgens mij vergelijkbaar met een geestelijke aandoening
pi_221483526
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 23:30 schreef Masberum het volgende:

[..]
Ik wou dat ik weken kon stoppen met drinken. Mijn 'record' ligt op 13 dagen. Ik heb het gevoel alsof ik een gevangene van mijn eigen hersenen ben, onvolwassen, niet (op een normale/rationele wijze) denkende aan de toekomst, en wat ik normaal kan beredeneren gewoon niet kan doen omdat mijn hersenen te sterk zeggen dat verdoving belangrijker is. Ik hoop dat ik eruit kom, het is volgens mij vergelijkbaar met een geestelijke aandoening
Ik heb mezelf altijd gedwongen alleen te drinken op donderdag, vrijdag en zaterdag. Ik was dan altijd laveloos en dronk gewoon stevig. Zondag tot en met woensdag dronk ik niet, ik vermoed dat ik daarom makkelijker een week of vier kan stoppen uit het niks. Daar ik altijd vier dagen stopte standaard. En in een zekere zin heb ik wel een verslaving volgens de ggz maar valt dat mee omdat ik nooit chronisch dagelijks dronk.

Als je dagelijks hebt gedronken kan ik me voorstellen dat het ontzettend moeilijk is.
pi_221483563
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 23:36 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ik heb mezelf altijd gedwongen alleen te drinken op donderdag, vrijdag en zaterdag. Ik was dan altijd laveloos en dronk gewoon stevig. Zondag tot en met woensdag dronk ik niet, ik vermoed dat ik daarom makkelijker een week of vier kan stoppen uit het niks. Daar ik altijd vier dagen stopte standaard. En in een zekere zin heb ik wel een verslaving volgens de ggz maar valt dat mee omdat ik nooit chronisch dagelijks dronk.

Als je dagelijks hebt gedronken kan ik me voorstellen dat het ontzettend moeilijk is.
Nou ja zelf zie ik niet zoveel verschil tussen ons 2 wat dat betreft. Je gaf aan dat je weken achter elkaar dronk soms en dan soms niet. En je zegt ook dat je dan laveloos was. Voor mij klinkt het alsof de hoeveelheid alcohol die je dronk niet meevalt.. ook al is het wellicht minder dan wat ik drink.

Ben je trouwens eerlijk dat je zondag tot woensdag niet dronk?
  zondag 2 augustus 2026 @ 10:23:32 #123
511221 Hetekip
Depressief
pi_221484811
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 23:42 schreef Masberum het volgende:

[..]
Nou ja zelf zie ik niet zoveel verschil tussen ons 2 wat dat betreft. Je gaf aan dat je weken achter elkaar dronk soms en dan soms niet. En je zegt ook dat je dan laveloos was. Voor mij klinkt het alsof de hoeveelheid alcohol die je dronk niet meevalt.. ook al is het wellicht minder dan wat ik drink.

Ben je trouwens eerlijk dat je zondag tot woensdag niet dronk?
Soms ging het wel mis op een maandag of een dinsdag, dat kwam zeker voor. Het was wel vrij incidenteel. Ik ben vanaf december tot en met februari helemaal clean geweest, en toen weer beginnen in maart tot en met juli. Maar toen in juli niks meer gedronken.

En ja ik had leverproblemen en ik weet nog dat ik zoveel zoop dat ik gewoon in bed had geplast. Dat vond ik wel confronterend.
pi_221484858
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 23:36 schreef Hetekip het volgende:
Niet-dagelijks drinken maakt je verslaving niet minder ernstig, dat is ook weer zo'n mythe die ook binnen de GGZ tractie krijgt soms. Binge drinken zoals jij doet is net zozeer een verslaving (en een stuk kutter voor je lichaam dan steady drinken).
  zondag 2 augustus 2026 @ 11:00:30 #125
511221 Hetekip
Depressief
pi_221484970
quote:
7s.gif Op zondag 2 augustus 2026 10:36 schreef nostra het volgende:

[..]
Niet-dagelijks drinken maakt je verslaving niet minder ernstig, dat is ook weer zo'n mythe die ook binnen de GGZ tractie krijgt soms. Binge drinken zoals jij doet is net zozeer een verslaving (en een stuk kutter voor je lichaam dan steady drinken).
Ja dat klopt ook wel. Donderdagavond begon dat en dan ging dat door tot zondag. En soms verbaasde ik mezelf, dat ik nog een kater kon krijgen. Maar ja dat krijg je als je je begeeft aan 40% spul.

Ik moet wel zeggen dat het nu gewoon goed gaat. Ik moet wel een doel hebbben, nu is dat afvallen. Dan zie ik ook, dat ik het niet nodig heb allemaal. Ik hoop dat als ik ben afgevallen, ik niet weer verval.
pi_221491432
Heftig om je 37ste levercirose te hebben in een vergevorderd stadium @Watmoetjenou
Dat raakt me eerlijk gezegd wel. Zo jong eigenlijk nog en dan moet je maar hopen dat het nog goed komt met een nieuwe lever, denk ik.
Dronk je veel en lang, of was het puur pech?
En hoe gaat het eigenljk met je hersenen? Ik heb laatst een docu gezien waarin werd gezegd dat de hersenen vaak veel sneller een definitieve klap krijgen van alcholgebruik dan de lever

PS:
Iedereen sterkte hier. Ik zie veel bekende gebruikersnamen voorbij komen waarvan ik nu denk: "huh dronk of drinkt hij/zij" . Dan zie je wel hoe diepgeworteld dit probleem kan zetten.
pi_221494745
Dat is inderdaad best heftig om te lezen ja, hoop dat er nog mogelijkheden voor watnoetjenou zijn
Dat is eigenlijk vrijwel de enige reden waarom ik dit jaar drastisch ben geminderd, als er uit één of andere DNA test zou blijken dat ik immuun zou zijn voor alle lichaamafbraak van alcohol, dan had ik vandaag weer gewoon een flesje wijn ingeslagen
pi_221494960
Ik lees hier al een tijdje mee. Zelf ben ik in 2016 helemaal gestopt met alcohol, dus inmiddels alweer ongeveer tien jaar.

Ik dronk niet dagelijks, maar als ik eenmaal begon vervaagde de grens bij mij soms behoorlijk snel. Op het moment zelf leek alcohol spanning weg te nemen en maakte het me losser, maar achteraf bleek ik vooral impulsiever en bemoeizuchtiger te zijn geweest dan ik zelf doorhad. Zeker online heb ik weleens dingen geplaatst waarvan ik later dacht: waarom moest dit nou weer...

Voor mij werkte het uiteindelijk beter om niet steeds te onderhandelen over hoeveel nog wel zou kunnen, maar gewoon helemaal te stoppen. Na verloop van tijd verdween alcohol daardoor ook steeds meer naar de achtergrond. Ik heb nu niet het gevoel dat ik iets mis; vooral de rust van niet naderhand hoeven reconstrueren wat ik allemaal gezegd of gedaan heb, is mij veel waard gebleken.

Mijn situatie was natuurlijk niet hetzelfde als die van iedereen hier en ik wil ook niet doen alsof stoppen voor iedereen zo verloopt. Ik wilde alleen even laten weten dat het na langere tijd ook echt iets kan worden waar je nauwelijks nog mee bezig bent :)
pi_221514858
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2026 20:40 schreef atohemert het volgende:
Ik lees hier al een tijdje mee. Zelf ben ik in 2016 helemaal gestopt met alcohol, dus inmiddels alweer ongeveer tien jaar.

Ik dronk niet dagelijks, maar als ik eenmaal begon vervaagde de grens bij mij soms behoorlijk snel. Op het moment zelf leek alcohol spanning weg te nemen en maakte het me losser, maar achteraf bleek ik vooral impulsiever en bemoeizuchtiger te zijn geweest dan ik zelf doorhad. Zeker online heb ik weleens dingen geplaatst waarvan ik later dacht: waarom moest dit nou weer...

Voor mij werkte het uiteindelijk beter om niet steeds te onderhandelen over hoeveel nog wel zou kunnen, maar gewoon helemaal te stoppen. Na verloop van tijd verdween alcohol daardoor ook steeds meer naar de achtergrond. Ik heb nu niet het gevoel dat ik iets mis; vooral de rust van niet naderhand hoeven reconstrueren wat ik allemaal gezegd of gedaan heb, is mij veel waard gebleken.

Mijn situatie was natuurlijk niet hetzelfde als die van iedereen hier en ik wil ook niet doen alsof stoppen voor iedereen zo verloopt. Ik wilde alleen even laten weten dat het na langere tijd ook echt iets kan worden waar je nauwelijks nog mee bezig bent :)
Knap, gefeliciteerd! :)
  Moderator / Miss SHO donderdag 6 augustus 2026 @ 20:31:49 #131
22592 crew  Ole
pi_221515047
quote:
Las het net. Gebeurt in alle lagen. En als je arts bent is het alleen maar nog lastiger!
  Moderator / Miss SHO donderdag 6 augustus 2026 @ 20:34:11 #132
22592 crew  Ole
pi_221515093
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2026 20:40 schreef atohemert het volgende:

Ik vind het juist fijn dat mensen delen hoe hun weg is geweest. Er is niet één manier. Zoveel factoren spelen mee. Van leeftijd, achtergrond, relaties, financiële omstandigheden, trauma en ga maar door!
pi_221515460
quote:
Dat vind ik altijd zo raar. Ik ben vaak genoeg veel te dronken geweest en dan op het forum als een debiel gereageerd. Maar in de auto stappen met alcohol op, drinken voor het werk (of tijdens werk) nooit en te nimmer. Terwijl ik het gevoel heb dat ik soms compleet de controle kwijt was zou ik dat nooit doen en ook nooit gedaan. Begrijp niet hoe die mensen zo denken dat ze dat wel doen om eerlijk te zijn.. Maar misschien heb ik het me extra ingeprent dat ik nooit een dodelijk slachtoffer zou willen maken onder invloed met de auto bijvoorbeeld...

Maar afgezien daarvan, een euthanasie die niet doorgaat vanwege alcoholgebruik :X Lijkt me vrij vreselijk voor die persoon die op die dag er vrede mee heeft om te sterven om te horen dat het op het laatste moment toch nog maar uitgesteld wordt :X
pi_221515626
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 21:08 schreef Masberum het volgende:
Maar afgezien daarvan, een euthanasie die niet doorgaat vanwege alcoholgebruik Lijkt me vrij vreselijk voor die persoon die op die dag er vrede mee heeft om te sterven om te horen dat het op het laatste moment toch nog maar uitgesteld wordt
Zou morbide zijn als het die broer van Marcel Langedijk betrof. :+
  donderdag 6 augustus 2026 @ 21:33:00 #135
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221515720
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 21:23 schreef nostra het volgende:

[..]
Zou morbide zijn als het die broer van Marcel Langedijk betrof. :+
Te lang geleden.
The love you take is equal to the love you make.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')