Wat een onzin zeg om zo'n druk te zetten hierop... We hebben onze economie ingericht op 2 fulltime banen per huishouden. Dan moet je niet gek kijken dat er weinig vrijwilligers zijn.quote:Jetteke (32) vindt dat de school van haar kind veel te veel van ouders verwacht: ‘Ik heb daar geen zin in’
Op papier klinkt het allemaal heel leuk: betrokken ouders, gezellige activiteiten en een hechte schoolgemeenschap. Maar voor Jetteke voelt het allesbehalve gezellig. Zij ervaart vooral druk, verplichtingen en een constante stroom aan verzoeken waar ze simpelweg geen zin én geen tijd voor heeft. “Een keer helpen bij een uitje of een activiteit, prima. Maar dit is niet ‘af en toe’, dit is structureel.”
“Echt elke week is er wel íets. Dan weer een bericht in de klassenapp, dan weer een mail van school. Of er ouders kunnen rijden naar een theatervoorstelling, of er iemand mee kan op schoolreisje, of we even willen helpen met koekjes bakken. En als het dat niet is, dan is het wel voorlezen in de klas, meegaan met een speurtocht of helpen bij een spelletjesmiddag. Het houdt gewoon niet op.
Ook ’s avonds gaat het door
En het stopt ook niet bij schooltijd, hè. ’s Avonds gaat het net zo hard door. Dan moet de klas versierd worden voor Pasen, Sinterklaas of Kerst. Of er wordt verwacht dat je nog even langskomt om iets voor te bereiden. Ik heb serieus het gevoel dat ik bijna parttime in dienst ben van die school, terwijl ik daar helemaal niet voor gekozen heb.
Begrijp me niet verkeerd: ik vind het leuk om af en toe iets te doen. Echt. Een keer helpen bij een uitje of een activiteit, prima. Maar dit is niet ‘af en toe’, dit is structureel. Elke week is er wel iets en er wordt eigenlijk vanuit gegaan dat je gewoon beschikbaar bent. Alsof iedereen maar zeeën van tijd heeft.
Slechte ouder
Wat ik misschien nog wel het vervelendst vind, is de reactie als je een keer ‘nee’ zegt. Want dat doe ik dus steeds vaker. Gewoon omdat het niet past of omdat ik er geen zin in heb na een drukke werkweek. Maar dan krijg je van die reacties: kortaf, geïrriteerd en soms bijna verwijtend. Alsof je een slechte ouder bent omdat je niet komt helpen.
Laatst nog, er werd gevraagd wie er mee kon met een uitstapje. Ik reageerde dat het me niet lukte. Kreeg ik terug: ‘Jammer, we hebben echt mensen nodig.’ Ja, dat snap ik, maar ik kan me toch niet in duizend bochten wringen elke keer? Ik heb ook gewoon werk, een huishouden en nog meer dingen in mijn leven.
Geen begrip
Het voelt soms alsof er totaal geen begrip is voor ouders die niet overal bij kunnen of willen zijn. Alsof betrokkenheid alleen wordt gemeten in hoe vaak je op school verschijnt. Terwijl ik thuis echt wel betrokken ben bij mijn kind, help met huiswerk, luister naar verhalen, alles. Ik merk dat ik er steeds meer weerstand tegen krijg. Waar ik eerst nog dacht: ach, gezellig, denk ik nu: Wat nu weer? Weer een oproep, weer een vraag. En ik heb daar gewoon geen zin meer in.
Een school is er toch in de eerste plaats om les te geven? Natuurlijk is het leuk om dingen extra te doen, maar het moet wel leuk blijven. Voor de kinderen én voor de ouders. En voor mij voelt het nu vooral als een verplichting waar je bijna niet onderuit komt zonder scheve gezichten. En dat vind ik misschien nog wel het meest vermoeiende van alles.”
Dat Jetteke (32) zich dit blijkbaar erg aantrekt, is toch vooral het probleem van Jetteke (32).quote:Laatst nog, er werd gevraagd wie er mee kon met een uitstapje. Ik reageerde dat het me niet lukte. Kreeg ik terug: ‘Jammer, we hebben echt mensen nodig.’ Ja, dat snap ik, maar ik kan me toch niet in duizend bochten wringen elke keer? Ik heb ook gewoon werk, een huishouden en nog meer dingen in mijn leven.
Ze willen en kinderen, en een huis, en allebei werken, en op vakantie.quote:ouders van tegenwoordig hebben het al druk genoeg
Als er een docent aanwezig kan zijn en ook nog eens zin heeft.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:51 schreef maily het volgende:
Krijgen die kinderen nog wel les in de klas?
Of braaf de adviezen van JM Ouders opvolgen natuurlijk.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:57 schreef maily het volgende:
[..]
Ze willen en kinderen, en een huis, en allebei werken, en op vakantie.
Ze kunnen ook een nanny inhuren.
En/of een wasabonnement afnemen.
quote:Wat kun je doen als je het gevoel hebt dat de school van je kind te veel van ouders verwacht?
Het is heel begrijpelijk dat je afhaakt als ‘betrokkenheid’ voelt als een verplichting in plaats van een keuze. In plaats van overal half aan mee te doen of je schuldig te voelen, helpt het om voor jezelf helder te bepalen waar jouw grens ligt: wat wil en kún je geven, en wat niet? Communiceer dat vervolgens duidelijk en zonder excuses naar de school, bijvoorbeeld door aan te geven dat je af en toe wilt helpen, maar niet structureel beschikbaar bent. Vaak ontstaat de druk juist doordat ouders impliciet overal op ingaan, waardoor verwachtingen steeds verder oplopen. Door consequent te zijn in wat je wel en niet doet, help je ook mee om die norm realistischer te maken. En onthoud: een betrokken ouder zijn betekent niet dat je overal bij moet zijn, het gaat er uiteindelijk om dat je er bent voor je kind, niet voor elke klassenapp of activiteit.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alleen als er genoeg ouders beschikbaar zijnquote:Op vrijdag 10 april 2026 13:51 schreef maily het volgende:
quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:10 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Alleen als er genoeg ouders beschikbaar zijn
Oplossingsgericht denkenquote:Op vrijdag 10 april 2026 14:12 schreef bloodymary1 het volgende:
Gewoon uit de klassenapp gaan, probleem opgelost.
Nope. Dat zie je aan de betreurenswaardige taalniveau van tegenwoordig onder kinderen.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:51 schreef maily het volgende:
Tegenwoordig ook niet altijd een optie meer.quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:12 schreef bloodymary1 het volgende:
Komt de politie dan aan je deur ofzo?quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:32 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Tegenwoordig ook niet altijd een optie meer.
AI neemt dat over.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:51 schreef maily het volgende:
Ja, het is zo vervelend dat je bent gedwongen kinderen te nemen.quote:Echt elke week is er wel íets. Dan weer een bericht in de klassenapp, dan weer een mail van school. Of er ouders kunnen rijden naar een theatervoorstelling, of er iemand mee kan op schoolreisje, of we even willen helpen met koekjes bakken. En als het dat niet is, dan is het wel voorlezen in de klas, meegaan met een speurtocht of helpen bij een spelletjesmiddag. Het houdt gewoon niet op
Beetje influencen enzoquote:Op vrijdag 10 april 2026 15:32 schreef L3viathan het volgende:
Jetteke (32) heeft gelijk
Ze doen soms net alsof je maar de hele dag thuis lekker in de bank ligt en alle tijd van de wereld hebt
Of die juffen en meesters gaan gewoon fulltime werken zoals vroeger.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:49 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.jmouders.nl/j(...)-te-veel-van-ouders/
[..]
Wat een onzin zeg om zo'n druk te zetten hierop... We hebben onze economie ingericht op 2 fulltime banen per huishouden. Dan moet je niet gek kijken dat er weinig vrijwilligers zijn.
Ouders van tegenwoordig hebben het al druk genoeg.
Jetteke moet eens 'One fine day' huren of kopen. Gaat over twee alleenstaande ouders die op deze 'fine day' de ben en onder hun kont vandaan lopen om alles in goede banen te leiden.quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:48 schreef Richestorags het volgende:
Jetteke (32) wijst zichzelf vooral af en voelt zich als projectie veroordeeld door anderen. Het kan best dat anderen je beoordelen of zelfs veroordelen, maar als je je dat erg aantrekt is dat je interne staat.
Jetteke (32) lijkt het slecht te trekken dat ze alles omhoog moet houden van zichzelf en dat dat haar niet lukt. Zoals altijd, is dicht bij jezelf blijven het beste.
Ach gossie toch.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:49 schreef Mikeytt het volgende:
Bij de Videocine?quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:42 schreef Hiddendoe het volgende:
Jetteke moet eens 'One fine day' huren
Misschien kan school eens een leuke informatieve ouderavond organiseren over de cirkel van invloed.quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:48 schreef Richestorags het volgende:
Jetteke (32) wijst zichzelf vooral af en voelt zich als projectie veroordeeld door anderen. Het kan best dat anderen je beoordelen of zelfs veroordelen, maar als je je dat erg aantrekt is dat je interne staat.
Jetteke (32) lijkt het slecht te trekken dat ze alles omhoog moet houden van zichzelf en dat dat haar niet lukt. Zoals altijd, is dicht bij jezelf blijven het beste.
Klopt, het geeft wel aan dat we weer terug moeten naar een maatschappij waar 1 voltijdsbaan (of 2x deeltijd) voldoende zou moeten zijn.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:49 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg om zo'n druk te zetten hierop... We hebben onze economie ingericht op 2 fulltime banen per huishouden. Dan moet je niet gek kijken dat er weinig vrijwilligers zijn.
Of naar een maatschappij waar ouders weer verantwoordelijk zijn voor de opvoeding van hun kinderen, zodat je niet meer volgens allerlei protocollen één volwassene op iedere 6 a 8 kinderen hoeft te hebben voor dit soort uitjes. Toen ik nog in het po werkte heb ik me ook vaak genoeg geërgerd aan de voorwaarden die aan een uitje gesteld werden. Ook omdat je dan regelmatig iets 'duur' inkoopt bij bijvoorbeeld een museum en er vervolgens totaal incompetente begeleiding vanuit die organisatie bij staat die alleen stille modelleerlingen aankan.quote:Op vrijdag 10 april 2026 16:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Klopt, het geeft wel aan dat we weer terug moeten naar een maatschappij waar 1 voltijdsbaan (of 2x deeltijd) voldoende zou moeten zijn.
Akkoord, het probleem is ook dat je beter enkel op uitjes kunt gaan met modelleerlingen. Op de school van mijn kinderen (privéschool Mexico) mogen kinderen na wangedrag bij toekomstige uitstapjes niet langer mee.quote:Op vrijdag 10 april 2026 17:12 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Of naar een maatschappij waar ouders weer verantwoordelijk zijn voor de opvoeding van hun kinderen, zodat je niet meer volgens allerlei protocollen één volwassene op iedere 6 a 8 kinderen hoeft te hebben voor dit soort uitjes. Toen ik nog in het po werkte heb ik me ook vaak genoeg geërgerd aan de voorwaarden die aan een uitje gesteld werden. Ook omdat je dan regelmatig iets 'duur' inkoopt bij bijvoorbeeld een museum en er vervolgens totaal incompetente begeleiding vanuit die organisatie bij staat die alleen stille modelleerlingen aankan.
En dat je eens zal zeggen dat 'Pietje' gewoon niet mee kan omdat hij zich nog geen 2 minuten (letterlijk!) normaal kan gedragen is er ook niet bij.
Hier ook dezelfde ervaring. Het zijn altijd dezelfde ouders die helpen.quote:Op vrijdag 10 april 2026 17:17 schreef capricia het volgende:
Mijn ervaring:
Weet wie er vaak hielpen?
Marokkaanse moeders. En ook vaak Nederlandse vaders (naast moeders).
Maar toen onze Montessorischool steeds meer expats aantrok (ook uit India enzo) en er steeds meer in het Engels gecommuniceerd moest worden met de ouders, zag je deze nieuwe soort ouders nooit bij het pepernoten bakken en het versieren van de school voor Sinterklaas of het inpakken van de surprises voor de kleuters. Of een keertje helpen met schoonmaken voor de zomervakantie.
Misschien is het beter als je ouders de keuze geeft om het ook af te kopen?
30 kinderen hebben samen 60 ouders…quote:Op vrijdag 10 april 2026 17:32 schreef cosmosis het volgende:
Jetteke (32) klinkt een beetje onzeker.....In een klas van 30 kinderen, zijn er toch ook minimaal 30 ouders, die iets kunnen bijdragen? Wat doen die andere 29 ouders als Jetteke (32) zegt niet te kunnen?
Misschien moet Jetteke (32) eens gewoon niet reageren als de vraag komt "Wie heeft tijd?" Als je dan meld "Ikkuh niet" sta je natuurlijk direct negatief te boek, en de rest van de ouders houdt wijselijk hun mond
Als Jetteke (32) al niet om kan gaan met de sociale druk in een vrijwillige groepsapp, dan wordt ze opgevreten door de boze maatschappij.....
Dit land is ook gewoon niet kindvriendelijk. Het wordt inderdaad echt verwacht dat beide ouders (fulltime) werken en vaak wordt als gevolg ervan de rest een beetje verwaarloost. Je ziet het ook terug in hoe ons belastingstelsel is ingericht (eenverdienerskloof, waar ik ook slachtoffer van ben), en zelfs in een land als Polen of Tsjechië krijg je tegenwoordig een stuk meer kinderbijslag dan hier.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:49 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Of braaf de adviezen van JM Ouders opvolgen natuurlijk.
[..]Even een n=1 dan. Ik heb 2 kinderen op school, en minstens één keer per week komen de "vrijwillige" verzoeken wel. "De kids gaan eind van de week naar buiten voor gym, maar daar willen we ook ouders bij hebben", of "de kinderen gaan volgende week naar de kinderboerderij, we hebben 5 ouders nodig die meerijden en helpen opletten"SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Probleem is vooral de ouders die tijd over hebben en in de whatsappgroep van de klas dingen plaatsen als: "Ja maar als er niemand mee rijdt, dan kunnen ze niet naar de kinderboerderij. Dat wil je je kind toch niet ontnemen?"
Zo erg als 't in het bericht staat is het echt niet, maar vrijblijvend absoluut niet.
Maar daar zit ook dat stuk overbodig protocol. Wij liepen vroeger een flink eind naar de gymzaal en dat was met alleen 1 leerkracht. Waarom zou je nu niet van kinderen kunnen verwachten dat ze dat ook gewoon moeten kunnen?quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:11 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Even een n=1 dan. Ik heb 2 kinderen op school, en minstens één keer per week komen de "vrijwillige" verzoeken wel. "De kids gaan eind van de week naar buiten voor gym, maar daar willen we ook ouders bij hebben", of "de kinderen gaan volgende week naar de kinderboerderij, we hebben 5 ouders nodig die meerijden en helpen opletten"
Probleem is vooral de ouders die tijd over hebben en in de whatsappgroep van de klas dingen plaatsen als: "Ja maar als er niemand mee rijdt, dan kunnen ze niet naar de kinderboerderij. Dat wil je je kind toch niet ontnemen?"
Zo erg als 't in het bericht staat is het echt niet, maar vrijblijvend absoluut niet.
Klopt. 2 deeltijdbanen horen ideaal te zijn zodat de ouders beiden ook meer tijd met dat kind hebben.quote:Op vrijdag 10 april 2026 16:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Klopt, het geeft wel aan dat we weer terug moeten naar een maatschappij waar 1 voltijdsbaan (of 2x deeltijd) voldoende zou moeten zijn.
De Australische school van onze kinderen had een uitje naar een instituut dat op loopafstand was. 45 jaar geleden liepen wij dezelfde afstand in Nederland, twee keer per week, van en naar de sporthal. Met een leerkracht. Met eenzelfde groep kinderen liepen we nu inderdaad met zes ouders + leerkracht. Bubblewrapmaatschappij.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:18 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Maar daar zit ook dat stuk overbodig protocol. Wij liepen vroeger een flink eind naar de gymzaal en dat was met alleen 1 leerkracht. Waarom zou je nu niet van kinderen kunnen verwachten dat ze dat ook gewoon moeten kunnen?
Het begint al met het idee dat kinderen het kennelijk niet kunnen. En vaardigheden die je niet vraagt worden ook niet ontwikkeld.
Maar dan moet je wel als maatschappij bereid zijn om curlingouders op hun plek te zetten.
Maak er maar n=2 van.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:11 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Even een n=1 dan. Ik heb 2 kinderen op school, en minstens één keer per week komen de "vrijwillige" verzoeken wel. "De kids gaan eind van de week naar buiten voor gym, maar daar willen we ook ouders bij hebben", of "de kinderen gaan volgende week naar de kinderboerderij, we hebben 5 ouders nodig die meerijden en helpen opletten"
quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:13 schreef halfway het volgende:
Een keer vroegen ze mannen om het schoolplein opnieuw te betegelen![]()
![]()
Ik zou het eerder verontrustend vinden als een middelbare scholier dezelfde mate van begeleiding nodig heeft als een kleuter.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:16 schreef capricia het volgende:
Het interessante is dat ze op de middelbare ook heel veel uitjes en tripjes en projecten hebben. Maar dat de school het dan wel opeens zonder ouders kan.
Groetjes van een ouder waarbij haar kind momenteel in Lille (Rijsel) zit.
(Voor het vak Frans)
Er zit nog een hele jeugd en groeiperiode tussen beide uitersten.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:18 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik zou het eerder verontrustend vinden als een middelbare scholier dezelfde mate van begeleiding nodig heeft als een kleuter.
Op die manier. Mijn referentiekader gaat vooralsnog nog niet verder dan groep 3.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Er zit nog een hele jeugd en groeiperiode tussen beide uitersten.
En ook voor groep 8 worden al die ouders steeds gevraagd.
En een jaar later is dat opeens niet meer nodig op de middelbare. En dwalen ze zelf wel door een Franse stad.![]()
Yup.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:26 schreef TigerXtrm het volgende:
Sowieso kinderen nemen
En dan ook nog zeiken dat het zoveel moeite kost_!
Dit is wel heel herkenbaar. Die continue stroom aan verzoeken om de kinderen naar het bos/theater/boerderij/museum/grote sporthal/fabriek/verkeerspark enz te brengen, omdat ze daar een speciale les hebben. Ik vind het echt prima dat de school zich niet beperkt tot droge lesstof, maar het aantal uitstapjes slaat wel erg door, want dit is nog zonder reguliere zaken als schoolreisjes en schoolzwemmen.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:11 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Het wordt tijd om mensen zonder kinderen extra te belasten. Het zijn onze kinderen die jullie AOW betalen.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:26 schreef TigerXtrm het volgende:
Sowieso kinderen nemen
En dan ook nog zeiken dat het zoveel moeite kost_!
Dat is al. Breeders krijgen namelijk allerlei extra toeslagen die wij niet krijgen, waar wij voor betalen. En wij betalen voor de opleiding van je broedsel.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:59 schreef Lyrebird het volgende:
Het wordt tijd om mensen zonder kinderen extra te belasten.
Pardon? Wie de fuck denk je dat jouw kinderbijslag betalen? Van welk geld denk je dat de scholen voor je kut koters gebouwd worden? Van welk geld denk je dat je buitenschoolse opvang en kinderopvang toeslag betaald worden?quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:59 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het wordt tijd om mensen zonder kinderen extra te belasten. Het zijn onze kinderen die jullie AOW betalen.
Oh dat is hier op school ook ja. Na de zomervakantie gaat de school verhuizen, of we “willen komen sjouwen” net voor ‘t einde van de vakantie.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:59 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Idioterie, hier eerder in het topic iemand waar verwacht wordt 4x per jaar schoon te maken.
Mja daar zou ik dan wat minder moeite mee hebben, dat is echt een incidenteel iets. Al zou een verhuisbedrijf idd wel mijn voorkeur hebbenquote:Op vrijdag 10 april 2026 20:03 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Oh dat is hier op school ook ja. Na de zomervakantie gaat de school verhuizen, of we “willen komen sjouwen” net voor ‘t einde van de vakantie.
Huur lekker een verhuisbedrijf in ofzo
De twee kun je niet tegen elkaar wegstrepen. En daar zit ook precies het probleem: er zijn steeds minder kinderen om de voorzieningen van ouderen te betalen. De boomers zitten er warmpjes bij, maar Gen X en Gen Z en alles wat daarna komt, zal op een houtje moeten bijten als er niet meer kinderen bijkomen.quote:Op vrijdag 10 april 2026 20:01 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dat is al. Breeders krijgen namelijk allerlei extra toeslagen die wij niet krijgen, waar wij voor betalen. En wij betalen voor de opleiding van je broedsel.
Dus nee. Genoeg is genoeg.
Klinkt ook echt als schoolactiviteiten.quote:Of er ouders kunnen rijden naar een theatervoorstelling, of er iemand mee kan op schoolreisje, of we even willen helpen met koekjes bakken. En als het dat niet is, dan is het wel voorlezen in de klas, meegaan met een speurtocht of helpen bij een spelletjesmiddag.
Vooral herkenbaar dat je op moet passen niet opeens een heel andere methode uit te gaan leggen , dan wat ze op school gebruiken.quote:Op vrijdag 10 april 2026 20:57 schreef Lyrebird het volgende:
Geen idee hoe dit in Nederland gaat, maar onze kinderen kregen op de lagere school huiswerk mee, breuken bijvoorbeeld, zonder dat de juf dat had uitgelegd (of ze had het uitgelegd, maar onze kinderen hadden niet opgelet, kan ook). Hoe veel ouders hebben zelf moeite met breuken, laat staan dat ze zoiets op een verantwoordelijke manier aan hun kinderen uit kunnen leggen?
We hebben ze toen naar huiswerkbegeleiding gestuurd, waar ze door te stampen op hun eigen tempo en binnen een kwartaal meer leerden dan binnen een jaar op hun school.
Juist; dat verandert om de haverklap.quote:Op vrijdag 10 april 2026 21:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Vooral herkenbaar dat je op moet passen niet opeens een heel andere methode uit te gaan leggen , dan wat ze op school gebruiken.
Huiswerk is hier niet echt standaard op de lagere school. Beetje tafels oefenen als dat nog niet goed gaat. En dat is het wel.
Dat doe jij niet, dat doet iedereen. Ook ouders met kinderen betalen belasting voor door de overheid gefaciliteerde voorzieningen. Een argument dat cherry picking nodig heeft om overeind te blijven is geen goede basis voor een discussie. Bovendien mis je dan de kern. Het is wel een kietelende vraag over de mate van wederkerigheid in het hedendaagse 'sociale contract' in een sterk geïndividualiseerde samenleving.quote:Op vrijdag 10 april 2026 20:01 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Pardon? Wie de fuck denk je dat jouw kinderbijslag betalen? Van welk geld denk je dat de scholen voor je kut koters gebouwd worden? Van welk geld denk je dat je buitenschoolse opvang en kinderopvang toeslag betaald worden?
WIJ moeten meer betalen?!_!
Nouja, op de middelbare school hadden we ook geen begeleider als we bijvoorbeeld naar Londen gaan. Je kan moeilijk een basisschoolkind van 6 een buspas geven en dan zeggen dat ie om 15.00 uur weer terug moet.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:16 schreef capricia het volgende:
Het interessante is dat ze op de middelbare ook heel veel uitjes en tripjes en projecten hebben. Maar dat de school het dan wel opeens zonder ouders kan.
Groetjes van een ouder waarbij haar kind momenteel in Lille (Rijsel) zit.
(Voor het vak Frans)
Sorry hoor, maar als je als volwassen persoon niet even breuken uit kunt leggen aan een klein kind, dan is het misschien tijd voor wat bijles...quote:Op vrijdag 10 april 2026 20:57 schreef Lyrebird het volgende:
Geen idee hoe dit in Nederland gaat, maar onze kinderen kregen op de lagere school huiswerk mee, breuken bijvoorbeeld, zonder dat de juf dat had uitgelegd (of ze had het uitgelegd, maar onze kinderen hadden niet opgelet, kan ook). Hoe veel ouders hebben zelf moeite met breuken, laat staan dat ze zoiets op een verantwoordelijke manier aan hun kinderen uit kunnen leggen?
We hebben ze toen naar huiswerkbegeleiding gestuurd, waar ze door te stampen op hun eigen tempo en binnen een kwartaal meer leerden dan binnen een jaar op hun school.
Ik gaf 15 jaar geleden examentraining voor wiskunde en zelfs op dat niveau konden genoeg leerlingen niet twee breuken optellen.quote:Op vrijdag 10 april 2026 21:10 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar als je als volwassen persoon niet even breuken uit kunt leggen aan een klein kind, dan is het misschien tijd voor wat bijles...
Was het maar zo simpel.quote:Op vrijdag 10 april 2026 21:10 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar als je als volwassen persoon niet even breuken uit kunt leggen aan een klein kind, dan is het misschien tijd voor wat bijles...
Staartdelingen zijn prima. Dat doen ze bij de huiswerkbegeleiding ook. Het hele eiereneten is dat men in modern onderwijsland de kinderen het liefst in het diepe bad gooit, om te kijken wie er dan boven blijven drijven. Allerlei modieuze nieuwe methodes. Nergens voor nodig. Maakt het onnodig ingewikkeld. Ik heb het idee dat die nieuwe methoden er vooral zijn voor de juffen en meneren, die het zelf allemaal niet helemaal kunnen behappen. Vandaar ook dat ze dat huiswerk meegeven zodat de ouders het kunnen doen.quote:Op vrijdag 10 april 2026 22:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Was het maar zo simpel.
Denk je je kind bijvoorbeeld het 'delen' wat extra uit te leggen. Gebruiken ze een heel andere methode.
Bijvoorbeeld 'de hapmethode'. Terwijl ik ben blijven hangen in de staartdeling en van alle andere methodes heul niet op de hoogte ben.![]()
Wtf is dat voor armoede.quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:50 schreef ikheetmartijn het volgende:
Hier verwachten ze dat je 4x in het jaar ‘s avonds komt schoonmaken 🥹
Die is toch niet zo heel veel anders?quote:Op vrijdag 10 april 2026 22:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Was het maar zo simpel.
Denk je je kind bijvoorbeeld het 'delen' wat extra uit te leggen. Gebruiken ze een heel andere methode.
Bijvoorbeeld 'de hapmethode'. Terwijl ik ben blijven hangen in de staartdeling en van alle andere methodes heul niet op de hoogte ben.![]()
Voor ons niet nee. Want wij snappen het. Het zijn wel twee verschillende methoden. En de klassieke staartdeling wordt nog nauwelijks gebruikt.quote:Op vrijdag 10 april 2026 22:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die is toch niet zo heel veel anders?
Dit ziet er gewoon uit als staart deling maar dan zonder de \. Als ik moet rekenen zonder machine doe ik het ook zo.quote:Op vrijdag 10 april 2026 22:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Voor ons niet nee. Want wij snappen het. Het zijn wel twee verschillende methoden. En de klassieke staartdeling wordt nog nauwelijks gebruikt.
En het ziet er gewoon anders uit voor een kind van 10. Dan mijn ouderwetse staartdeling. En waar je de cijfers plaatst.
[ afbeelding ]
Het is maar een voorbeeldje. Idem met spelling. Ook daar zijn de begrippen en uitleg heel anders dan in mijn tijd. De 'mollen en molen-regel' en begrippen als de letterdief.
Het is wel zo fijn voor je kind als je methode en woordkeuze een beetje aansluit op wat ze op school aan het doen zijn.
Staartdeling heb ik nooit begrepen, breuken ook niet.quote:Op vrijdag 10 april 2026 22:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Voor ons niet nee. Want wij snappen het. Het zijn wel twee verschillende methoden. En de klassieke staartdeling wordt nog nauwelijks gebruikt.
En het ziet er gewoon anders uit voor een kind van 10. Dan mijn ouderwetse staartdeling. En waar je de cijfers plaatst.
[ afbeelding ]
Het is maar een voorbeeldje. Idem met spelling. Ook daar zijn de begrippen en uitleg heel anders dan in mijn tijd. De 'mollen en molen-regel' en begrippen als de letterdief.
Het is wel zo fijn voor je kind als je methode en woordkeuze een beetje aansluit op wat ze op school aan het doen zijn.
Maar de ouders die ook betalen toch minder belasting doordat iedereen belasting betaalt?quote:Op vrijdag 10 april 2026 21:06 schreef Wotte het volgende:
[..]
Dat doe jij niet, dat doet iedereen. Ook ouders met kinderen betalen belasting voor door de overheid gefaciliteerde voorzieningen. Een argument dat cherry picking nodig heeft om overeind te blijven is geen goede basis voor een discussie. Bovendien mis je dan de kern. Het is wel een kietelende vraag over de mate van wederkerigheid in het hedendaagse 'sociale contract' in een sterk geïndividualiseerde samenleving.
Als je bewust kinderloos blijft zou je dan zonder voorbehoud dezelfde vruchten van de tomeloze inzet van een ander mogen verwachten?
Door de leraren van mijn kinderen wordt constant gezegd dat we ze zelf niets moeten leren, want het kan wellicht verkeerd geleerd worden aan ze. Ik zou juist heel blij zijn met het meekrijgen van huiswerk zodat ik ze fatsoenlijk kan helpen, binnen de grenzen die me door school gezet worden.quote:Op vrijdag 10 april 2026 22:05 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Staartdelingen zijn prima. Dat doen ze bij de huiswerkbegeleiding ook. Het hele eiereneten is dat men in modern onderwijsland de kinderen het liefst in het diepe bad gooit, om te kijken wie er dan boven blijven drijven. Allerlei modieuze nieuwe methodes. Nergens voor nodig. Maakt het onnodig ingewikkeld. Ik heb het idee dat die nieuwe methoden er vooral zijn voor de juffen en meneren, die het zelf allemaal niet helemaal kunnen behappen. Vandaar ook dat ze dat huiswerk meegeven zodat de ouders het kunnen doen.
Wil je kinderen leren rekenen, dan moet je in het pierebadje beginnen, en ze veel zelfvertrouwen geven. De oude methoden (zoals staartdelingen) gebruiken, maar het langszaam opbouwen.
Dit heb je nog steeds wel hoor Zo heb je bijvoorbeeld bij ons ook zo’n moeder die bij anderen gaat vragen hoe het 10-minutengesprek ging. Wat dacht je van: gaat je geen kut aanquote:Op zaterdag 11 april 2026 07:55 schreef Hexagon het volgende: Een aantal genoot er duidelijk van om zich belangrijk te voelen en zo op de hoogte te zijn van alle roddels.
Ik lees niets intersectioneels, dus veel te gematigd voor het ouwe wijven forum.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:55 schreef nostra het volgende:
Ik heb ergens het gevoel dat Jetteke schromelijk overdrijft. Heeft ze al op het VIVA-forum gepost?
Klinkt eerder als dagbesteding dan als onderwijs waar je dure basisschoolleraren voor nodig hebt.quote:Echt elke week is er wel íets. Dan weer een bericht in de klassenapp, dan weer een mail van school. Of er ouders kunnen rijden naar een theatervoorstelling, of er iemand mee kan op schoolreisje, of we even willen helpen met koekjes bakken. En als het dat niet is, dan is het wel voorlezen in de klas, meegaan met een speurtocht of helpen bij een spelletjesmiddag. Het houdt gewoon niet op.
Ongetwijfeld, maar ik heb geen recente ervaringen met basisschool ecosystemen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 08:21 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dit heb je nog steeds wel hoor Zo heb je bijvoorbeeld bij ons ook zo’n moeder die bij anderen gaat vragen hoe het 10-minutengesprek ging. Wat dacht je van: gaat je geen kut aan
Misschien omdat mensen genoeg verdienen door dat ze een partner hebben die fulltime werkt?quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:41 schreef 111210 het volgende:
[..]
Of die juffen en meesters gaan gewoon fulltime werken zoals vroeger.
Hier bij onze school werkt er 1 juf fulltime, de rest 2 of 3 dagen. Maar goed ik snap het wel als het salaris met 3 dagen al meer dan prima is
Iedere basisschool doet ook luchtige dingen. We zijn hier niet in China waar kinderen tot brave werkrobotjes moeten worden gestampt.quote:Op zaterdag 11 april 2026 08:34 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Klinkt eerder als dagbesteding dan als onderwijs waar je dure basisschoolleraren voor nodig hebt.
Misschien kan Jetteke beter een serieuze school zoeken.
Dat zien we inderdaad wel terug in de Pisa-scores die elke keer verder dalen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 09:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Iedere basisschool doet ook luchtige dingen. We zijn hier niet in China waar kinderen tot brave werkrobotjes moeten worden gestampt.
https://www.ocwincijfers.(...)nale-prestaties-pisaquote:Leesvaardigheid: Niveau 2 is het fundamentele niveau om mee te doen in de maatschappij. 33% van de leerlingen haalt dit niveau niet. Dit is een toename ten opzichte van 2018.
Dat kinderen krijgen niet persé een goed idee was, daar komen ze achteraf pas achter. Dan is het al te laat.quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:15 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ja, het is zo vervelend dat je bent gedwongen kinderen te nemen.
Oh. Wacht. Niemand dwong je. Dat was je eigen keuze.
Er zit ook altijd wel ergens een uitkeringstrekker tussen of een vrouw waarvan de man 3x modaal verdient en ze dus niet hoeft te werken. Laat hun dit soort dingen lekker doen en laat fulltime werkenden met rust.quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:53 schreef Haags het volgende:
Wij hebben geloof ik 3 klassenouders die alles regelen. Valt ook bijna niet tussen te komen bij die regel kutten. Ja dikke prima hoor regel het lekker, mij niet bellen.
Dat kan dus nooit meer. Omdat er steeds meer mensen komen die van alles nodig hebben en waar geld voor nodig is. Er zijn veel te veel mensen en dat gaat nooit meer weg.quote:Op vrijdag 10 april 2026 16:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik herken dit helemaal niet. Ik heb twee kinderen, allebei op dezelfde school en ik weet dat sommige moeders af en toe voorlezen en dat er een briefje hangt om je op te geven daar voor, maar voor de rest helemaal niks.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:49 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Als je als volwassene nog moeite hebt met iets basaals als breuken dan heb je volgens mij wel meer uitdagingen dan dit.quote:Op vrijdag 10 april 2026 20:57 schreef Lyrebird het volgende:
Met zo'n naam ben ik niet verast.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:53 schreef RamboDirk het volgende:
Lees: nieuwsartikel Jetteke (32) is overspannen.
Met Dela welquote:Op zaterdag 11 april 2026 10:31 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Met zo'n naam ben ik niet verast.
Hoe doe je dit in godsnaam financieel? Want ik neem aan dat je er onbetaald verlof voor op moet nemen. Of gebruik je je vakantiedagen hier voor?quote:Op zaterdag 11 april 2026 09:25 schreef Marsenal het volgende:
In één jaar, heb 3 kinderen: 3 x gekookt met kinderen, 12 x helpen met remedial teaching, 1 x de traditionele boerenkoolmaaltijd koken, vijf uur van je dag is dat(!), kampouder (ongeveer 2 volle dagen aanwezigheid), keer of tien op de kinderboerderij geholpen (wel bij geboorte van een lammetje geweest!) 2 keer geholpen met oogsten en verbouwen van de groente en fruittuin en dan aan het einde van het schooljaar de klas schoonmaken.
Kijk, ik vind het ook wel gezellig, en ik kan er de tijd voor vrijmaken dus ik doe het ook wel en mij zal je niet horen klagen, dan had ik het niet gedaan. Maar ik had van tevoren nooit gezien dat het zó vaak van je gevraagd zou worden. De school hier is hier de absolute koning in het vragen om participatie, je kan letterlijk elke week twee keer komen als je zou willen.
En dan 1200 euro vrijwillige ouderbijdrage want het onderhoud van de boerderij en tuinen en sportvelden en whatever.... ja ja. Had je maar in de stad moeten blijven wonen.![]()
Een vriendin van m'n dochter heeft een au pair, die doet het in plaats van de ouders, daar kan ik hard om lachen
Ligt misschien aan de omgeving en de school? Ik hoor van collega's ook steeds vreemdere verhalen. Iedere week wel activiteiten waar ouders voor worden gevraagd.quote:Op zaterdag 11 april 2026 10:23 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik herken dit helemaal niet. Ik heb twee kinderen, allebei op dezelfde school en ik weet dat sommige moeders af en toe voorlezen en dat er een briefje hangt om je op te geven daar voor, maar voor de rest helemaal niks.
Ook nauwelijks huiswerk (alleen dictee en topo oefenen). Er wordt zoveel mogelijk op school gedaan.
Ik heb geen idee, Rotterdam Zuidquote:Op zaterdag 11 april 2026 10:53 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ligt misschien aan de omgeving en de school? Ik hoor van collega's ook steeds vreemdere verhalen. Iedere week wel activiteiten waar ouders voor worden gevraagd.
We moeten gewoon terug naar de 1 verdiener.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:26 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Klopt. 2 deeltijdbanen horen ideaal te zijn zodat de ouders beiden ook meer tijd met dat kind hebben.
Hier een school met veel allochtone kinderen. Dus schoolzwemmen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 10:53 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ligt misschien aan de omgeving en de school? Ik hoor van collega's ook steeds vreemdere verhalen. Iedere week wel activiteiten waar ouders voor worden gevraagd.
Nou, ook niet voor sportdagen, boerderijen, uitstapjes naar de dierentuin, leerzame praktijklessen in het bos etc?quote:Op zaterdag 11 april 2026 10:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik heb geen idee, Rotterdam ZuidMisschien ligt het ook aan het type onderwijs?
De dingen die Marsenal op somt hoeft bij ons niet, zoals koken op school of opruimen. Ik vraag me af, heeft de school dan wel de planning op orde?
Ik dank dat het er op middelbare scholen minder snel veranderd. Ik had na school nooit meer iets bewust met kwadratische vergelijkingen gedaan en iets als differentieren helemaal nooit gehad voor zover ik weet. Maar ik heb hun wiskundeboek gepakt en zelf vooruit gaan werken en wat ik niet snapte op youtube opgezocht. Soms kwamen we en samen ook niet uit maar dat maakte ze in de klas wel extra nieuwsgierig naar wat de goede weg naar de oplossing was.quote:Op vrijdag 10 april 2026 22:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Was het maar zo simpel.
Zou fijn zijn als de meesten dat konden, maar dat is ook niet ideaal. Kinderen spenderen vaak veel te weinig tijd met de vader.quote:Op zaterdag 11 april 2026 10:57 schreef HSG het volgende:
[..]
We moeten gewoon terug naar de 1 verdiener.
Nope, niks. Nu hebben we wel alles in de buurt van school. Een sportveld, een educatieve tuin liggen bijvoorbeeld tegenover school. Mijn oudste had laatst een uitje naar een museum met de bus en toen ging de moeder van de juf meequote:Op zaterdag 11 april 2026 10:59 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nou, ook niet voor sportdagen, boerderijen, uitstapjes naar de dierentuin, leerzame praktijklessen in het bos etc?
Het zijn allemaal extra dingen, als je niet meehelpt gebeuren ze alsnog. Behalve het koken, dat is iets wat alleen plaatsvindt met ouders. Voor de tuinen en dieren enzo hebben ze personeel verder, maar ja, vrijwilligers dragen daar ook veel. Hoe meer ouders er bijdragen, hoe meer er aan extra activiteiten mogelijk is, dat idee.quote:Op zaterdag 11 april 2026 10:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik heb geen idee, Rotterdam ZuidMisschien ligt het ook aan het type onderwijs?
De dingen die Marsenal op somt hoeft bij ons niet, zoals koken op school of opruimen. Ik vraag me af, heeft de school dan wel de planning op orde?
Ik schuif wat met werkdagen maar werk gewoon niet zo idioot veel verder, werk ook bij mijn vrouw in het bedrijd. Mijn vrouw heeft een eigen bedrijf, voor haar is het makkelijk te regelen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 10:41 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Hoe doe je dit in godsnaam financieel? Want ik neem aan dat je er onbetaald verlof voor op moet nemen. Of gebruik je je vakantiedagen hier voor?
Ouders moeten ook zeker een steentje bijdragen op school, maar kan er met mn hoofd niet helemaal bij dat kinderen tegenwoordig 3 of 4 meesters/juffen hebben in de week.quote:Op zaterdag 11 april 2026 09:01 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Misschien omdat mensen genoeg verdienen door dat ze een partner hebben die fulltime werkt?
Ouders kunnen prima steentje bijdragen bij hun kinderen of moeten ze misschien verwachten van scholen dat deze zich alleen tot de basis beperken (onderwijs). Ipv een verlengstuk van de opvoeding en maatschappelijke vorming.
Want moeder als Jetske of hoe ze ook heet, zijn de eerste die zullen lopen te zeuren als schoolreisjes, bakmiddagen, koningsspelen etc worden afgeschaft.
Waarom moeten ouders dat? Niks moet.quote:Op zaterdag 11 april 2026 11:29 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ouders moeten ook zeker een steentje bijdragen op school, maar kan er met mn hoofd niet helemaal bij dat kinderen tegenwoordig 3 of 4 meesters/juffen hebben in de week.
Waar is dat goed voor
Hoezo? Vroeger had je ook een eenverdiener en dat werkte prima. Een van de ouders is dan thuis voor de kinderen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 11:03 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Zou fijn zijn als de meesten dat konden, maar dat is ook niet ideaal. Kinderen spenderen vaak veel te weinig tijd met de vader.
Twee ouders die bijvoorbeeld 15 uur per week werken zou ideaal zijn
Dingen die je zelf belangrijker vind dan je kinderen en hun school. Lig niet zo te bitchen. Beter was je niet aan kinderen begonnen.quote:Ja, dat snap ik, maar ik kan me toch niet in duizend bochten wringen elke keer? Ik heb ook gewoon werk, een huishouden en nog meer dingen in mijn leven.
Dit, ze weten dat ik altijd tijd kan vrijmaken, maar fijn als anderen ook wat doen. Dus ik ben standaard laatste reserve.quote:Op zaterdag 11 april 2026 11:35 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Waarom moeten ouders dat? Niks moet.
Als school mij vraagt voor een ochtendje voorlezen of eender wat ben ik de beroerdste niet. Maar het moet geen verplichting worden.
Er zit sowieso een gigantisch verschil tussen scholen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 10:18 schreef Masberum het volgende:
Of ze overdrijft heel erg, of er zit een gigantisch verschil tussen de scholen..
Vroeger is niet nu.quote:Op zaterdag 11 april 2026 11:47 schreef HSG het volgende:
[..]
Hoezo? Vroeger had je ook een eenverdiener en dat werkte prima. Een van de ouders is dan thuis voor de kinderen.
Het is complex. Veel formatie gebeurt op basis van aantal leerlingen. Dus kleine contracten worden ook vaak aangeboden en afgestoten op basis dus van deze schommelingen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 11:29 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ouders moeten ook zeker een steentje bijdragen op school, maar kan er met mn hoofd niet helemaal bij dat kinderen tegenwoordig 3 of 4 meesters/juffen hebben in de week.
Waar is dat goed voor
Nou, goed voorbeeld voor de kinderen. Een week heeft 15 arbeidsuren....quote:Op zaterdag 11 april 2026 11:03 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Zou fijn zijn als de meesten dat konden, maar dat is ook niet ideaal. Kinderen spenderen vaak veel te weinig tijd met de vader.
Aha, de kinderfabrieken. Ideaal inderdaad…quote:Op zaterdag 11 april 2026 12:55 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Het is complex. Veel formatie gebeurt op basis van aantal leerlingen. Dus kleine contracten worden ook vaak aangeboden en afgestoten op basis dus van deze schommelingen.
het zou veel beter zijn als er minder kleine scholen zijn en meer grotere scholen (met eventueel kleinere klassen). Zoals je dus in veel landen buiten Nederland ziet. Wij zijn te veel gefocused op behoud van een kleine school in de wijk, met alle nadelen dat dit met ze meebrengt. De andere optie, dus verschaling brengt ook zeker problemen.
Het werkt in heel veel landen. Dus waarom hierniet? Soms is het beter om dus nieuwe en betere inzichten te gaan toepassen omdat de tijd alles veranderd.quote:Op zaterdag 11 april 2026 13:07 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Aha, de kinderfabrieken. Ideaal inderdaad…
Jij woont in dicht bevolkt gebied niet?quote:Op zaterdag 11 april 2026 14:01 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Het werkt in heel veel landen. Dus waarom hierniet? Soms is het beter om dus nieuwe en betere inzichten te gaan toepassen omdat de tijd alles veranderd.
absoluut niet.quote:Op zaterdag 11 april 2026 14:36 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Jij woont in dicht bevolkt gebied niet?
De eenverdiener kan ook de moeder zijn hé.quote:Op zaterdag 11 april 2026 11:03 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat komt vrij weinig voor, en dan heb je hetzelfde probleem van de moeder die minder tijd met het kind heeft.quote:Op zaterdag 11 april 2026 16:09 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De eenverdiener kan ook de moeder zijn hé.
Dit. Ik ben tgv medische fouten bij de bevalling van de oudste in de WAO terecht gekomen, maar heb wel, voor zover dat mogelijk was, me ingezet op school als hulpouder. Leesmoeder, computermoeder, zelfs luizenmoeder.quote:Op zaterdag 11 april 2026 11:35 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Waarom moeten ouders dat? Niks moet.
Als school mij vraagt voor een ochtendje voorlezen of eender wat ben ik de beroerdste niet. Maar het moet geen verplichting worden.
Zoiets is lastig te veranderen, maar het kan wel degelijk op de langere termijn. Uiteindelijk is het "nodig hebben van iets" vaak niet meer als een keuze. Een van de voorname problemen zijn de veel te hoge huizenprijzen waardoor mensen vast komen te zitten in langdurige hypotheken. Op 80-85% van de Nederlandse huizen zit een hypotheek, in de meeste landen ligt veel lager waardoor men veel minder afhankelijk is van vast inkomen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 10:16 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat kan dus nooit meer. Omdat er steeds meer mensen komen die van alles nodig hebben en waar geld voor nodig is. Er zijn veel te veel mensen en dat gaat nooit meer weg.
Dit.quote:Op zaterdag 11 april 2026 14:44 schreef littlemindy het volgende:
Wat een idioot aantal activiteiten zeg. Wij hadden vroeger één x per jaar schoolreisje en groep 8 ging een week op kamp, dat was het wel. Een kerstbijeenkomst aan het eind van het jaar, hooguit.
We hadden toen nog zwemles in groep 5/6, gewoon met z'n allen op de fiets richting zwembad met één leerkracht.
Gym liepen we naartoe, eveneens met 1 leerkracht.
Er waren wel "overblijfmoeders" voor de kinderen die op school lunchten (de kinderen die in de buurt woonden gingen thuis lunchen), maar dat was altijd hetzelfde groepje wat rouleerde.
Wie verzint al die activiteiten die zogenaamd 'moeten' plaatsvinden?
Vertel welke landen hebben ze geen woonkosten in het westen?quote:Op zaterdag 11 april 2026 16:22 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Zoiets is lastig te veranderen, maar het kan wel degelijk op de langere termijn. Uiteindelijk is het "nodig hebben van iets" vaak niet meer als een keuze. Een van de voorname problemen zijn de veel te hoge huizenprijzen waardoor mensen vast komen te zitten in langdurige hypotheken. Op 80-85% van de Nederlandse huizen zit een hypotheek, in de meeste landen ligt veel lager waardoor men veel minder afhankelijk is van vast inkomen.
Ik zou gewoon eens vragen aan de leerkracht waarom dat allemaal nodig is bij hun terwijl dat dat bij andere scholen niet nodig is. Afval prikkenquote:Op zaterdag 11 april 2026 16:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Klopt helemaal, is ook mijn ervaring school zoontje.
De eerste twee weken zeg maar alleen al.
Het volgende is van 2 april tot en met 15 april.
Ouders, rijden naar uitje (niet bepaald om de hoek trouwens)
Ouders hulp bij paasontbijt.
Hulp bij koken (soort talentencircuit)
Ouders voor meefietsen naar X
Ouders voor begeleiden afval prikken.
De Koningsdag-festiviteiten komen er natuurlijk ook nog aan (ontbijt, sporten, enz.).quote:Op zaterdag 11 april 2026 16:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Klopt helemaal, is ook mijn ervaring school zoontje.
De eerste twee weken zeg maar alleen al.
Het volgende is van 2 april tot en met 15 april.
Ouders, rijden naar uitje (niet bepaald om de hoek trouwens)
Ouders hulp bij paasontbijt.
Hulp bij koken (soort talentencircuit)
Ouders voor meefietsen naar X
Ouders voor begeleiden afval prikken.
Anno 2026 wordt het krijgen van kinderen uitbesteedt, wil je het zelf doen dan stoppen met jankenquote:Op zaterdag 11 april 2026 17:15 schreef maily het volgende:
En al die ouders die zelden of nooit tijd hebben staan wel vooraan als er naar de Efteling gegaan wordt.
De school regelt toch ook mensen? Die vragen de ouders.quote:Op zaterdag 11 april 2026 16:51 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik zou gewoon eens vragen aan de leerkracht waarom dat allemaal nodig is bij hun terwijl dat dat bij andere scholen niet nodig is. Afval prikkenHaske leuk dat kinderen leren dat afval op straat niet ok is, maar school verzint deze activiteit.. dDan regelen ze ook maar genoeg mensen. Kom op zeg.
Dat valt volgens mij vies tegen. Breuken snappen? Ik ben bang dat minstens 50% van de ouders breuken niet begrijpt. Maar erger: breuken zo uit kunnen leggen dat kinderen het kunnen snappen? Dat vereist een extra stap die niet zo heel veel mensen gegeven is.quote:Op zaterdag 11 april 2026 10:27 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Als je als volwassene nog moeite hebt met iets basaals als breuken dan heb je volgens mij wel meer uitdagingen dan dit.
Je mist het punt een beetje. Het gaat om het percentage huizen zonder hypotheek. Bijvoorbeeld in Italië wordt de meerderheid van de huizen zonder hypotheek gekocht en slechts 16% van de huishoudens heeft een hypotheek.quote:Op zaterdag 11 april 2026 16:48 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Vertel welke landen hebben ze geen woonkosten in het westen?
Want huur is net zo duur, en dwingt net zoveel tot vast inkomen?
Dat zal me echt een rotzorg zijn. Kijk, ik ga ze niks leren als ze het zelf oppikken. Maar ik laat mijn kinderen niet onnodig zwemmen als de school er een rommeltje van maakt. Uiteindelijk gaat het om hun toekomst.quote:Op zaterdag 11 april 2026 07:07 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Door de leraren van mijn kinderen wordt constant gezegd dat we ze zelf niets moeten leren, want het kan wellicht verkeerd geleerd worden aan ze. Ik zou juist heel blij zijn met het meekrijgen van huiswerk zodat ik ze fatsoenlijk kan helpen, binnen de grenzen die me door school gezet worden.
Voordat je daar als ouder zelf achterkomt, ben je wel een stapje verder. En heb je een volledige luizenplaag in je gezin. En is 90% van de klas besmet.quote:Op zaterdag 11 april 2026 18:57 schreef Hexagon het volgende:
Overigens heb ik vroeger nooit van luizenmoeders gehoord. Daar mochten ouders het zelf uitzoeken als er eentje was die dat had.
Gelukkig is dat voorbij.quote:Op zaterdag 11 april 2026 18:57 schreef Hexagon het volgende:
Overigens heb ik vroeger nooit van luizenmoeders gehoord. Daar mochten ouders het zelf uitzoeken als er eentje was die dat had.
Inderdaad!quote:Op zaterdag 11 april 2026 18:14 schreef Marsenal het volgende:
[..]
De school regelt toch ook mensen? Die vragen de ouders.
Andere scholen doen het niet nee, maar op andere scholen zitten kinderen vaak van 8.45 tot 14.00 in hetzelfde lokaal in hetzelfde bankje. Dat vind ik pas niks.
1200 ouderbijdrag? Hier is die nul, geld zat in de pot.quote:Op zaterdag 11 april 2026 09:25 schreef Marsenal het volgende:
In één jaar, heb 3 kinderen: 3 x gekookt met kinderen, 12 x helpen met remedial teaching, 1 x de traditionele boerenkoolmaaltijd koken, vijf uur van je dag is dat(!), kampouder (ongeveer 2 volle dagen aanwezigheid), keer of tien op de kinderboerderij geholpen (wel bij geboorte van een lammetje geweest!) 2 keer geholpen met oogsten en verbouwen van de groente en fruittuin en dan aan het einde van het schooljaar de klas schoonmaken.
Kijk, ik vind het ook wel gezellig, en ik kan er de tijd voor vrijmaken dus ik doe het ook wel en mij zal je niet horen klagen, dan had ik het niet gedaan. Maar ik had van tevoren nooit gezien dat het zó vaak van je gevraagd zou worden. De school hier is hier de absolute koning in het vragen om participatie, je kan letterlijk elke week twee keer komen als je zou willen.
En dan 1200 euro vrijwillige ouderbijdrage want het onderhoud van de boerderij en tuinen en sportvelden en whatever.... ja ja. Had je maar in de stad moeten blijven wonen.![]()
Een vriendin van m'n dochter heeft een au pair, die doet het in plaats van de ouders, daar kan ik hard om lachen
Nee tuurlijk, ik ook niet. Maar het was meer vanuit hoe school erin staat.quote:Op zaterdag 11 april 2026 18:50 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat zal me echt een rotzorg zijn. Kijk, ik ga ze niks leren als ze het zelf oppikken. Maar ik laat mijn kinderen niet onnodig zwemmen als de school er een rommeltje van maakt. Uiteindelijk gaat het om hun toekomst.
Nou ... er zijn vast ook ouders die weken thuis zitten met een bore-out, wachtend op een consult bij de bedrijfsarts. Zet die dan in. Win-winquote:Op vrijdag 10 april 2026 13:49 schreef Mikeytt het volgende:
Dit jaquote:Op vrijdag 10 april 2026 14:12 schreef bloodymary1 het volgende:
Dan gaat moeder aan het werk en blijft pa thuis.quote:Op zaterdag 11 april 2026 11:54 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Vroeger is niet nu.
Nu heb je 46% van de vaders die zeggen niet genoeg tijd te spenderen met hun kind.
https://www.pewresearch.o(...)nce-work-and-family/
Dat allemaal terwijl kinderen heel veel baat hebben als ze meer tijd kunnen besteden met hun vader:
https://www.mdpi.com/2227-9067/8/12/1164
Belachelijk bedrag en ik geloof ook echt niet dat het zoveel is. Tenzij je tig kinderen hebt rondlopen natuurlijk.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:13 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
1200 ouderbijdrag? Hier is die nul, geld zat in de pot.
Je denkt dat vrouwen in voor 2e wereld oorlog niet werkten. Dit is alleen normaal geweest in de na 45 tot mid jaren 60. op het land werkten altijd al vrouwen, wassen, etc of de familie bedrijfjes waarin manden gemaakt werden etc. Kinderen van 6 jaar werden al dienstmeisjes of moesten al mee helpen op land.quote:Op zondag 12 april 2026 08:19 schreef Lospedrosa het volgende:
Eigenlijk zou het beter zijn als mannen gewoon weer 40+ uur werken en vrouwen er 100% voor de jonge kinderen kunnen zijn (zal de school denken)
Behalve klaarover zijn bij het zebrapad voor school, kan ik me überhaupt niks herinneren.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:45 schreef RichardHammond het volgende:
Ik kan me oprecht niet heugen dat ouders in mijn basisschooltijd wekelijks op school waren om klusjes uit te voeren.
Ik heb net gekeken, het was 970 euro inderdaad. Drie kinderen, en een model waarin je bijdrage wordt berekend aan de hand van je inkomen. Als je allebei werkt zit je al gauw in de hoogste schaal. Als je één kind hebt is het 410 euro, dus vandaar dat ik me vergis.quote:Op zondag 12 april 2026 07:51 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Belachelijk bedrag en ik geloof ook echt niet dat het zoveel is. Tenzij je tig kinderen hebt rondlopen natuurlijk.
Hoe kan school bij je inkomen?quote:Op zondag 12 april 2026 09:13 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ik heb net gekeken, het was 970 euro inderdaad. Drie kinderen, en een model waarin je bijdrage wordt berekend aan de hand van je inkomen. Als je allebei werkt zit je al gauw in de hoogste schaal. Als je één kind hebt is het 410 euro, dus vandaar dat ik me vergis.
Ze vragen of je wil betalen aan de hand van een model wat ze sturen. Je kan dus ook gewoon een ander bedrag kiezen of niet betalen, want, niet vergeten, het is altijd vrijwillig.quote:Op zondag 12 april 2026 09:14 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hoe kan school bij je inkomen?
Hier voor iedereen hetzelfde, ruim 100 per kind.
Gokje: schoolverenigingquote:Op zondag 12 april 2026 07:51 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Belachelijk bedrag en ik geloof ook echt niet dat het zoveel is. Tenzij je tig kinderen hebt rondlopen natuurlijk.
Bij onze kinderen op school gingen daarbij sowieso de ouders van de Ouderraad mee. En dan werden ook eerst de reguliere hulpouders gevraagd. Was doorgaans wel genoeg. Ik kende alle ouders die meegingen van andere activiteiten.quote:Op zaterdag 11 april 2026 17:15 schreef maily het volgende:
En al die ouders die zelden of nooit tijd hebben staan wel vooraan als er naar de Efteling gegaan wordt.
3/8ste. Uit het hoofd.quote:Op zaterdag 11 april 2026 18:43 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat valt volgens mij vies tegen. Breuken snappen? Ik ben bang dat minstens 50% van de ouders breuken niet begrijpt. Maar erger: breuken zo uit kunnen leggen dat kinderen het kunnen snappen? Dat vereist een extra stap die niet zo heel veel mensen gegeven is.
Het is niet alleen breuken optellen hè, maar ook delen en vermenigvuldigen. Geen rocket science, maar hoe veel ouders kunnen zonder rekenmachine 1/2 gedeeld door 1 1/3 uitrekenen?
Mijn kinderen zijn 34 en 32 en op hun school werden ze regelmatig gecontroleerd. Allemaal!!quote:Op zaterdag 11 april 2026 18:57 schreef Hexagon het volgende:
Okay, ik ben 42 dus misschien werd het tien jaar later groot. Maar ik heb nooit een of ander moeder in de klas gehad die in onze haren ging frunniken op zoek naar beestjes. En hoorde ook nooit verhalen dat dat bij andere scholen wel gebeurde.quote:Op zondag 12 april 2026 10:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn kinderen zijn 34 en 32 en op hun school werden ze regelmatig gecontroleerd. Allemaal!!
Tja, boerderij, sportvelden, tuinen. Dat krijg je als je in een gehucht woont waar verder geen voorzieningen zijn die je kunt delen en er maar 8 kinderen per leerjaar zijn. Bij de meeste scholen zitten geen sportvelden, maar die gebruiken incidenteel de velden van de lokale voetbalclub. Wij hadden geen boerderij, maar wel een gratis bos in de buurt waar veel georganiseerd werd. En naast de school stond een sporthal, volgens mij onderhouden en verhuurd door de gemeente.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:13 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
1200 ouderbijdrag? Hier is die nul, geld zat in de pot.
Onzin, hier zitten 55 kinderen op school en geen ouderbijdrage.quote:Op zondag 12 april 2026 10:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, boerderij, sportvelden, tuinen. Dat krijg je als je in een gehucht woont waar verder geen voorzieningen zijn die je kunt delen en er maar 8 kinderen per leerjaar zijn. Bij de meeste scholen zitten geen sportvelden, maar die gebruiken incidenteel de velden van de lokale voetbalclub. Wij hadden geen boerderij, maar wel een gratis bos in de buurt waar veel georganiseerd werd. En naast de school stond een sporthal, volgens mij onderhouden en verhuurd door de gemeente.
Het was een bedrag voor Marsenal zijn 3 kinderen tesamen geloof ikquote:Op zondag 12 april 2026 11:02 schreef ootjekatootje het volgende:
¤1200 per jaar is ¤9600 per kind, dat zou hier uitkomen op ¤48000.
Deden we niet in de klas, maar in een aparte ruimte. Werd ook niet medegedeeld aan de andere kinderen als een kind 'ze' had, kind kreeg een briefje mee voor de ouders. We hebben ook uitleg gehad over hoe we het moesten doen, volgens mij van iemand van de ggd.quote:Op zondag 12 april 2026 10:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Okay, ik ben 42 dus misschien werd het tien jaar later groot. Maar ik heb nooit een of ander moeder in de klas gehad die in onze haren ging frunniken op zoek naar beestjes. En hoorde ook nooit verhalen dat dat bij andere scholen wel gebeurde.
Je kunt er beter maar snel bij zijn, voordat de hele school infested is.quote:Op zondag 12 april 2026 10:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Okay, ik ben 42 dus misschien werd het tien jaar later groot. Maar ik heb nooit een of ander moeder in de klas gehad die in onze haren ging frunniken op zoek naar beestjes. En hoorde ook nooit verhalen dat dat bij andere scholen wel gebeurde.
Betaal je ook niet apart dan voor activiteiten? Weet ook niet hoe het werkt met subsidies van het rijk. Misschien is er wel een x-bedrag voor scholen tot 150 leerlingen en een hoger bedrag als er meer kinderen zitten. Zit je dan precies op die 150 kinderen, dan is het moeilijk om het daar van te doen. Maar met 55 kinderen, heb je het drievoudige per kind.quote:Op zondag 12 april 2026 10:59 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Onzin, hier zitten 55 kinderen op school en geen ouderbijdrage.
Een katholieke basisschool die geld van de kerk krijgt?quote:Op zondag 12 april 2026 11:17 schreef Hexagon het volgende:
De ouderbijdrage was bij ons destijds ook laag. Een paar tientjes waarvan feestelijkheden werden betaald. Daarnaast was het een katholieke school, dus volgens mij kregen ze ook geld van de kerk. Daarom was het allemaal wat royaler dan op de openbare school.
Ja, voor vieringen en dergelijke trok de parochie nog wel eens de portemonnee geloof ik. De eerste jaren op school zat ook de pastoor in het bestuur, dat twee scholen onder zich had. Later werden ze bij een grotere scholenkoepel gevoegd die meer afstand had van de kerk.quote:Op zondag 12 april 2026 11:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Een katholieke basisschool die geld van de kerk krijgt?
Daar heb ik nou weer nooit van gehoord.
In Rotterdam had een meisje ze chronisch, die dingen bleven terugkomen. Wat een drama was dat.quote:Op zondag 12 april 2026 11:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Deden we niet in de klas, maar in een aparte ruimte. Werd ook niet medegedeeld aan de andere kinderen als een kind 'ze' had, kind kreeg een briefje mee voor de ouders. We hebben ook uitleg gehad over hoe we het moesten doen, volgens mij van iemand van de ggd.
Was meestal na een vakantieperiode, vooral de carnavalsvakantie leidde vaak tot luizenplaag. Ouders en kinderen gingen dan carnaval vieren en daar werden jassen op elkaar in een hoek gegooid. Het is er dan warm binnen. Ideale omgeving voor het verspreiden van de beestjes. Dan na de vakantie komen ze op school, hangen de jasjes weer naast elkaar aan de kapstokken op de gang en daar verspreid het zich weer verder. Dat probeerden wij te tackelen door meteen na de vakantie te checken.
Mijn eigen kinderen (jongens, korte kopjes) hebben ze overigens nooit gehad. Ik in die tijd 1 keer. Krijg er nog de kriebels van als ik er aan terugdenk. Lang haar, paardestaart, was wel een geliefde plek van die krengen.
Haalde je bij een meisje het elastiekje uit het haar, vouwde de staart open en zag je ze zitten. Bah!!
Bij mijn kinderen op school ook. Meisje had heel dik zwart kroezig haar. Was een beetje een indo. Je kunt er ook niets aan doen. Heeft echt niets met hygiëne of het ontbreken daarvan te maken. Op bepaalde tijden steekt zo'n plaag de kop op en ze hebben voorkeurplekken. Meestal meisjes met dik, lang haar. En vaak onder de elastiek van de staart.quote:Op zondag 12 april 2026 11:25 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
In Rotterdam had een meisje ze chronisch, die dingen bleven terugkomen. Wat een drama was dat.
Jetteke dacht dat het onderwijs de opvoedtaken van haar kind zou overnemen zodat zij lekker haar eigen ding kon doen.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:53 schreef RamboDirk het volgende:
Lees: nieuwsartikel Jetteke (32) is overspannen.
Zo lees ik de OP toch niet. Maak daar meer uit op dat de school een dwingend beroep doet op ouders die fulltime werken en daar echt geen tijd voor hebben en zich daar dan schuldig over voelen.quote:Op zondag 12 april 2026 11:34 schreef HSG het volgende:
[..]
Jetteke dacht dat het onderwijs de opvoedtaken van haar kind zou overnemen zodat zij lekker haar eigen ding kon doen.
We hebben daarnaast een systeem opgetuigd waarbij zo'n beetje elk maatschappelijk probleem bij onderwijs over de schutting wordt geflikkerd. Dingen die je vaak niet oplost met een leerboek uit methode X.quote:Op zondag 12 april 2026 12:45 schreef Gia het volgende:
We hebben hier een systeem opgetuigd van onderwijs en buitenschoolse opvang, zodat ouders kunnen werken. Als we daarnaast nog mensen zowat gaan verplichten mee te helpen op school, dan snap ik het schuldgevoel wel als je steeds moet weigeren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.BSO valt buiten de verantwoordelijkheid van de school. Gelukkig.
TSO vaak niet. Continurooster. Kunnen pa en ma tenminste gezellig meedoen aan de 24-uurseconomie. En hun hypotheek aflossen.
[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2026 13:14:08 ]
quote:Op zondag 12 april 2026 13:07 schreef r_one het volgende:
[..]
We hebben daarnaast een systeem opgetuigd waarbij zo'n beetje elk maatschappelijk probleem bij onderwijs over de schutting wordt geflikkerd. Dingen die je vaak niet oplost met een leerboek uit methode X.
Of je maar wel even aan muziekeducatie wilt doen.
Of je maar wel even aan cultuureducatie wilt doen.
Of je maar wel even aan de jaarlijkse herdenking van 4 en 5 mei wilt doen.
Of je maar wel even aan burgerschap wilt doen.
Of je maar wel even aan de wandelvierdaagse mee wilt doen.
Of je maar wel even aan schoolvoetbal-, schoolkorfbal-, schoolbeebal-, schoolweetikveelbaltoernooi mee wilt doen.
Of je maar wel even aandacht wilt besteden aan het suikerfeest.
Of je maar wel even met de kleuters een werkbezoek wilt brengen aan de lokale bakker.
Of je maar wel even de hele school (niet alleen je eigen lokaal) wilt versieren voor herfst/kerst/pasen/kinderboekenweek/week van de lentekriebels/whatever.
Of je maar wel even een thematafel in de klas wilt maken.
Of je maar wel even aandacht wilt besteden aan Flappie (konijn van Fleur, is dood).
Of je maar wel even aandacht wilt besteden aan die arme vluchtelingen.
Of je maar wel even aandacht wilt besteden aan [insert willekeurige Giro 555 ramp].
Of je maar wel even aan ..... etc. etc. etc..
En dan moet taal en rekenen nog beginnen
En dat is dus belachelijk. Je kind moet naar school en je betaalt voor de buitenschoolse opvang. Dan heb je alle recht om te weigeren als je gewoon een fulltime baan hebt. Je hoef niet 'even vrij te nemen om op school te helpen!' Dat moeten de niet-werkende ouders maar doen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Uiteraard vind ik het wel van de zotte als ouders hun kind naar de naschoolse opvang brengen om zelf een potje te kunnen gaan padellen. Daar is het niet voor bedoeld.
Zie mijn edit.quote:Op zondag 12 april 2026 13:11 schreef Gia het volgende:
[..]
En dat is dus belachelijk. Je kind moet naar school en je betaalt voor de buitenschoolse opvang. Dan heb je alle recht om te weigeren als je gewoon een fulltime baan hebt. Je hoef niet 'even vrij te nemen om op school te helpen!' Dat moeten de niet-werkende ouders maar doen.
Dat gebeurt zo vaak. Of dan kan moeders eindelijk even rustig de woonkamer stofzuigen, zonder al dat grut wat in- en uitloopt.quote:Uiteraard vind ik het wel van de zotte als ouders hun kind naar de naschoolse opvang brengen om zelf een potje te kunnen gaan padellen. Daar is het niet voor bedoeld.
Ja hoor. Gebeurt ook gewoon. No problemoquote:Op zondag 12 april 2026 14:20 schreef Hexagon het volgende:
Maar sowieso, het klaslokaal versieren. Dat kan de leraar toch gewoon?
Altijd leuk met Pasenquote:Op zondag 12 april 2026 15:43 schreef Hexagon het volgende:
Oh de rest van de school ook. De concierge zette altijd een boom in de aula neer en hing wat slingers in de gangen.
Nee wat ze op de basisschool bij ons aula noemden was hetzelfde als een centrale hal. De plek waar het podium was voor optredens, of waar ouderbijeenkomsten waren.quote:Op zondag 12 april 2026 16:33 schreef r_one het volgende:
[..]
Altijd leuk met Pasen![]()
![]()
(bij ons bracht de conciërge koffie rond, hing hooguit een plankje op en zorgde dat het aanrecht in het keukentje weer een beetje proper was .... nog nooit op een ladder gezien ofzo .... ja, hij kwam 'm me netjes brengen)
(en een basisschool heeft geen aula maar een centrale hal, denk dat je herinneringen hebt aan je middelbare school, ja daar hadden ze tenminste échte conciërges)
Bij ons waren de conciërges stuk voor stuk allemaal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (voorheen Melkert- of ID-banen). Aardige lui hoor, daar niet van, maar een gaatje 8 mm boren was zo'n beetje wel het max wat ze konden (met een beetje geluk hing het dan waterpasquote:Op zondag 12 april 2026 16:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee wat ze op de basisschool bij ons aula noemden was hetzelfde als een centrale hal. De plek waar het podium was voor optredens, of waar ouderbijeenkomsten waren.
Maar de concierge was bij ons tegelijkertijd ook de klusjesman, inkoper van spullen en de veiligheidsman. Hij woonde ook tegenover de school.
Hele vriendelijke, zachtaardige man altijd. Het grappige was dat ik er later achter kwam dat de man ook een ander gezicht had. Hij was namelijk ook lid van de gemeenteraad, en daar was het juist een populistische houwdegen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |