abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 12 april 2026 @ 10:56:41 #181
3542 Gia
User under construction
pi_220561406
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 19:13 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
1200 ouderbijdrag? Hier is die nul, geld zat in de pot.
Tja, boerderij, sportvelden, tuinen. Dat krijg je als je in een gehucht woont waar verder geen voorzieningen zijn die je kunt delen en er maar 8 kinderen per leerjaar zijn. Bij de meeste scholen zitten geen sportvelden, maar die gebruiken incidenteel de velden van de lokale voetbalclub. Wij hadden geen boerderij, maar wel een gratis bos in de buurt waar veel georganiseerd werd. En naast de school stond een sporthal, volgens mij onderhouden en verhuurd door de gemeente.
  zondag 12 april 2026 @ 10:59:15 #182
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_220561419
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 10:56 schreef Gia het volgende:

[..]
Tja, boerderij, sportvelden, tuinen. Dat krijg je als je in een gehucht woont waar verder geen voorzieningen zijn die je kunt delen en er maar 8 kinderen per leerjaar zijn. Bij de meeste scholen zitten geen sportvelden, maar die gebruiken incidenteel de velden van de lokale voetbalclub. Wij hadden geen boerderij, maar wel een gratis bos in de buurt waar veel georganiseerd werd. En naast de school stond een sporthal, volgens mij onderhouden en verhuurd door de gemeente.
Onzin, hier zitten 55 kinderen op school en geen ouderbijdrage.
  zondag 12 april 2026 @ 11:02:56 #183
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_220561436
¤1200 per jaar is ¤9600 per kind, dat zou hier uitkomen op ¤48000. _O-
pi_220561449
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 11:02 schreef ootjekatootje het volgende:
¤1200 per jaar is ¤9600 per kind, dat zou hier uitkomen op ¤48000. _O-
Het was een bedrag voor Marsenal zijn 3 kinderen tesamen geloof ik
  zondag 12 april 2026 @ 11:08:47 #185
3542 Gia
User under construction
pi_220561465
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 10:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Okay, ik ben 42 dus misschien werd het tien jaar later groot. Maar ik heb nooit een of ander moeder in de klas gehad die in onze haren ging frunniken op zoek naar beestjes. En hoorde ook nooit verhalen dat dat bij andere scholen wel gebeurde.
Deden we niet in de klas, maar in een aparte ruimte. Werd ook niet medegedeeld aan de andere kinderen als een kind 'ze' had, kind kreeg een briefje mee voor de ouders. We hebben ook uitleg gehad over hoe we het moesten doen, volgens mij van iemand van de ggd.

Was meestal na een vakantieperiode, vooral de carnavalsvakantie leidde vaak tot luizenplaag. Ouders en kinderen gingen dan carnaval vieren en daar werden jassen op elkaar in een hoek gegooid. Het is er dan warm binnen. Ideale omgeving voor het verspreiden van de beestjes. Dan na de vakantie komen ze op school, hangen de jasjes weer naast elkaar aan de kapstokken op de gang en daar verspreid het zich weer verder. Dat probeerden wij te tackelen door meteen na de vakantie te checken.

Mijn eigen kinderen (jongens, korte kopjes) hebben ze overigens nooit gehad. Ik in die tijd 1 keer. Krijg er nog de kriebels van als ik er aan terugdenk. Lang haar, paardestaart, was wel een geliefde plek van die krengen.
Haalde je bij een meisje het elastiekje uit het haar, vouwde de staart open en zag je ze zitten. Bah!!
  Moderator zondag 12 april 2026 @ 11:10:42 #186
236264 crew  capricia
pi_220561477
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 10:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Okay, ik ben 42 dus misschien werd het tien jaar later groot. Maar ik heb nooit een of ander moeder in de klas gehad die in onze haren ging frunniken op zoek naar beestjes. En hoorde ook nooit verhalen dat dat bij andere scholen wel gebeurde.
Je kunt er beter maar snel bij zijn, voordat de hele school infested is.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zondag 12 april 2026 @ 11:13:15 #187
3542 Gia
User under construction
pi_220561499
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 10:59 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Onzin, hier zitten 55 kinderen op school en geen ouderbijdrage.
Betaal je ook niet apart dan voor activiteiten? Weet ook niet hoe het werkt met subsidies van het rijk. Misschien is er wel een x-bedrag voor scholen tot 150 leerlingen en een hoger bedrag als er meer kinderen zitten. Zit je dan precies op die 150 kinderen, dan is het moeilijk om het daar van te doen. Maar met 55 kinderen, heb je het drievoudige per kind.

Ik weet niet meer wat de ouderbijdrage was voor onze kinderen. Heb er eigenlijk nooit moeilijk over gedaan, want kon het prima betalen. Dacht dat het rond de 130 gulden was.
  zondag 12 april 2026 @ 11:15:02 #188
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220561510
Er waren wel eens luizen, maar het fenomeen luizenmoeder was me echt niet bekend tot die serie er was. En ondanks er een keer iemand in mijn klas luizen had, dat was via het roddelcircuit snel bekend, is er ook nooit iemand in mijn haren komen zitten.
  zondag 12 april 2026 @ 11:17:16 #189
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220561531
De ouderbijdrage was bij ons destijds ook laag. Een paar tientjes waarvan feestelijkheden werden betaald. Daarnaast was het een katholieke school, dus volgens mij kregen ze ook geld van de kerk. Daarom was het allemaal wat royaler dan op de openbare school.
  Moderator zondag 12 april 2026 @ 11:20:05 #190
236264 crew  capricia
pi_220561553
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 11:17 schreef Hexagon het volgende:
De ouderbijdrage was bij ons destijds ook laag. Een paar tientjes waarvan feestelijkheden werden betaald. Daarnaast was het een katholieke school, dus volgens mij kregen ze ook geld van de kerk. Daarom was het allemaal wat royaler dan op de openbare school.
Een katholieke basisschool die geld van de kerk krijgt?
Daar heb ik nou weer nooit van gehoord.
Het merendeel van de parochies hebben het financieel vaak zwaar en zijn voor hun eigen voortbestaan afhankelijk van giften.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zondag 12 april 2026 @ 11:24:04 #191
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220561584
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2026 11:20 schreef capricia het volgende:

[..]
Een katholieke basisschool die geld van de kerk krijgt?
Daar heb ik nou weer nooit van gehoord.
Ja, voor vieringen en dergelijke trok de parochie nog wel eens de portemonnee geloof ik. De eerste jaren op school zat ook de pastoor in het bestuur, dat twee scholen onder zich had. Later werden ze bij een grotere scholenkoepel gevoegd die meer afstand had van de kerk.
  zondag 12 april 2026 @ 11:25:27 #192
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_220561593
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 11:08 schreef Gia het volgende:

[..]
Deden we niet in de klas, maar in een aparte ruimte. Werd ook niet medegedeeld aan de andere kinderen als een kind 'ze' had, kind kreeg een briefje mee voor de ouders. We hebben ook uitleg gehad over hoe we het moesten doen, volgens mij van iemand van de ggd.

Was meestal na een vakantieperiode, vooral de carnavalsvakantie leidde vaak tot luizenplaag. Ouders en kinderen gingen dan carnaval vieren en daar werden jassen op elkaar in een hoek gegooid. Het is er dan warm binnen. Ideale omgeving voor het verspreiden van de beestjes. Dan na de vakantie komen ze op school, hangen de jasjes weer naast elkaar aan de kapstokken op de gang en daar verspreid het zich weer verder. Dat probeerden wij te tackelen door meteen na de vakantie te checken.

Mijn eigen kinderen (jongens, korte kopjes) hebben ze overigens nooit gehad. Ik in die tijd 1 keer. Krijg er nog de kriebels van als ik er aan terugdenk. Lang haar, paardestaart, was wel een geliefde plek van die krengen.
Haalde je bij een meisje het elastiekje uit het haar, vouwde de staart open en zag je ze zitten. Bah!!
In Rotterdam had een meisje ze chronisch, die dingen bleven terugkomen. Wat een drama was dat.
  zondag 12 april 2026 @ 11:31:26 #193
3542 Gia
User under construction
pi_220561635
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 11:25 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
In Rotterdam had een meisje ze chronisch, die dingen bleven terugkomen. Wat een drama was dat.
Bij mijn kinderen op school ook. Meisje had heel dik zwart kroezig haar. Was een beetje een indo. Je kunt er ook niets aan doen. Heeft echt niets met hygiëne of het ontbreken daarvan te maken. Op bepaalde tijden steekt zo'n plaag de kop op en ze hebben voorkeurplekken. Meestal meisjes met dik, lang haar. En vaak onder de elastiek van de staart.
pi_220561646
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 13:53 schreef RamboDirk het volgende:
Lees: nieuwsartikel Jetteke (32) is overspannen.
Jetteke dacht dat het onderwijs de opvoedtaken van haar kind zou overnemen zodat zij lekker haar eigen ding kon doen.
Corporate translator
  zondag 12 april 2026 @ 12:45:19 #195
3542 Gia
User under construction
pi_220562497
quote:
7s.gif Op zondag 12 april 2026 11:34 schreef HSG het volgende:

[..]
Jetteke dacht dat het onderwijs de opvoedtaken van haar kind zou overnemen zodat zij lekker haar eigen ding kon doen.
Zo lees ik de OP toch niet. Maak daar meer uit op dat de school een dwingend beroep doet op ouders die fulltime werken en daar echt geen tijd voor hebben en zich daar dan schuldig over voelen.

We hebben hier een systeem opgetuigd van onderwijs en buitenschoolse opvang, zodat ouders kunnen werken. Als we daarnaast nog mensen zowat gaan verplichten mee te helpen op school, dan snap ik het schuldgevoel wel als je steeds moet weigeren.
pi_220562691
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 12:45 schreef Gia het volgende:
We hebben hier een systeem opgetuigd van onderwijs en buitenschoolse opvang, zodat ouders kunnen werken. Als we daarnaast nog mensen zowat gaan verplichten mee te helpen op school, dan snap ik het schuldgevoel wel als je steeds moet weigeren.
We hebben daarnaast een systeem opgetuigd waarbij zo'n beetje elk maatschappelijk probleem bij onderwijs over de schutting wordt geflikkerd. Dingen die je vaak niet oplost met een leerboek uit methode X.

Of je maar wel even aan muziekeducatie wilt doen.
Of je maar wel even aan cultuureducatie wilt doen.
Of je maar wel even aan de jaarlijkse herdenking van 4 en 5 mei wilt doen.
Of je maar wel even aan burgerschap wilt doen.
Of je maar wel even aan de wandelvierdaagse mee wilt doen.
Of je maar wel even aan schoolvoetbal-, schoolkorfbal-, schoolbeebal-, schoolweetikveelbaltoernooi mee wilt doen.
Of je maar wel even aandacht wilt besteden aan het suikerfeest.
Of je maar wel even met de kleuters een werkbezoek wilt brengen aan de lokale bakker.
Of je maar wel even de hele school (niet alleen je eigen lokaal) wilt versieren voor herfst/kerst/pasen/kinderboekenweek/week van de lentekriebels/whatever.
Of je maar wel even een thematafel in de klas wilt maken.
Of je maar wel even aandacht wilt besteden aan Flappie (konijn van Fleur, is dood).
Of je maar wel even aandacht wilt besteden aan die arme vluchtelingen.
Of je maar wel even aandacht wilt besteden aan [insert willekeurige Giro 555 ramp].
Of je maar wel even aan ..... etc. etc. etc..

En dan moet taal en rekenen nog beginnen :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
BSO valt buiten de verantwoordelijkheid van de school. Gelukkig.
TSO vaak niet. Continurooster. Kunnen pa en ma tenminste gezellig meedoen aan de 24-uurseconomie. En hun hypotheek aflossen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2026 13:14:08 ]
  zondag 12 april 2026 @ 13:11:23 #197
3542 Gia
User under construction
pi_220562725
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 13:07 schreef r_one het volgende:

[..]
We hebben daarnaast een systeem opgetuigd waarbij zo'n beetje elk maatschappelijk probleem bij onderwijs over de schutting wordt geflikkerd. Dingen die je vaak niet oplost met een leerboek uit methode X.

Of je maar wel even aan muziekeducatie wilt doen.
Of je maar wel even aan cultuureducatie wilt doen.
Of je maar wel even aan de jaarlijkse herdenking van 4 en 5 mei wilt doen.
Of je maar wel even aan burgerschap wilt doen.
Of je maar wel even aan de wandelvierdaagse mee wilt doen.
Of je maar wel even aan schoolvoetbal-, schoolkorfbal-, schoolbeebal-, schoolweetikveelbaltoernooi mee wilt doen.
Of je maar wel even aandacht wilt besteden aan het suikerfeest.
Of je maar wel even met de kleuters een werkbezoek wilt brengen aan de lokale bakker.
Of je maar wel even de hele school (niet alleen je eigen lokaal) wilt versieren voor herfst/kerst/pasen/kinderboekenweek/week van de lentekriebels/whatever.
Of je maar wel even een thematafel in de klas wilt maken.
Of je maar wel even aandacht wilt besteden aan Flappie (konijn van Fleur, is dood).
Of je maar wel even aandacht wilt besteden aan die arme vluchtelingen.
Of je maar wel even aandacht wilt besteden aan [insert willekeurige Giro 555 ramp].
Of je maar wel even aan ..... etc. etc. etc..

En dan moet taal en rekenen nog beginnen :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dat is dus belachelijk. Je kind moet naar school en je betaalt voor de buitenschoolse opvang. Dan heb je alle recht om te weigeren als je gewoon een fulltime baan hebt. Je hoef niet 'even vrij te nemen om op school te helpen!' Dat moeten de niet-werkende ouders maar doen.

Uiteraard vind ik het wel van de zotte als ouders hun kind naar de naschoolse opvang brengen om zelf een potje te kunnen gaan padellen. Daar is het niet voor bedoeld.
pi_220562809
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 13:11 schreef Gia het volgende:

[..]
En dat is dus belachelijk. Je kind moet naar school en je betaalt voor de buitenschoolse opvang. Dan heb je alle recht om te weigeren als je gewoon een fulltime baan hebt. Je hoef niet 'even vrij te nemen om op school te helpen!' Dat moeten de niet-werkende ouders maar doen.
Zie mijn edit.

Het gaat ook niet om de BSO, het gaat om de shitload aan 'verplichtingen' die scholen op hun bordje krijgen. De opsomming ...
quote:
Uiteraard vind ik het wel van de zotte als ouders hun kind naar de naschoolse opvang brengen om zelf een potje te kunnen gaan padellen. Daar is het niet voor bedoeld.
Dat gebeurt zo vaak. Of dan kan moeders eindelijk even rustig de woonkamer stofzuigen, zonder al dat grut wat in- en uitloopt.
pi_220562871
Als elke ouder eens 2x per jaar meehielp bij 'een' activiteit, was iedereen tevreden. Maar zie dat maar eens voor elkaar te krijgen.

"Elke week", zoals Jetteke schrijft, is schromelijk overdreven. Is ook niet de bedoeling. Dan moet je als school keuzes maken en ook eens "Nee, daar doen we NIET aan mee" verkopen. Dat vergt wel beleid.

We zijn met z'n allen gigantisch doorgeschoten in onze rubbertegelgeneratie.

Back to basic!

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2026 13:24:57 ]
  zondag 12 april 2026 @ 14:20:08 #200
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220563728
Maar sowieso, het klaslokaal versieren. Dat kan de leraar toch gewoon?
pi_220564231
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 14:20 schreef Hexagon het volgende:
Maar sowieso, het klaslokaal versieren. Dat kan de leraar toch gewoon?
Ja hoor. Gebeurt ook gewoon. No problemo ^O^
(de knutselwerkjes en -werken van je leerlingen hang je toch al op?
En een (1) kerstboom of paastak met eitjes en een kip is echt het probleem niet; vlieg ik geen ouder voor in)

Maar een school is méér dan alleen je eigen klaslokaal ;)

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2026 14:51:42 ]
  zondag 12 april 2026 @ 15:43:52 #202
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220565234
Oh de rest van de school ook. De concierge zette altijd een boom in de aula neer en hing wat slingers in de gangen.
pi_220566150
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 15:43 schreef Hexagon het volgende:
Oh de rest van de school ook. De concierge zette altijd een boom in de aula neer en hing wat slingers in de gangen.
Altijd leuk met Pasen :D :')

(bij ons bracht de conciërge koffie rond, hing hooguit een plankje op en zorgde dat het aanrecht in het keukentje weer een beetje proper was .... nog nooit op een ladder gezien ofzo .... ja, hij kwam 'm me netjes brengen :') )

(en een basisschool heeft geen aula maar een centrale hal, denk dat je herinneringen hebt aan je middelbare school, ja daar hadden ze tenminste échte conciërges)

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2026 16:34:47 ]
  zondag 12 april 2026 @ 16:41:24 #204
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220566272
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 16:33 schreef r_one het volgende:

[..]
Altijd leuk met Pasen :D :')

(bij ons bracht de conciërge koffie rond, hing hooguit een plankje op en zorgde dat het aanrecht in het keukentje weer een beetje proper was .... nog nooit op een ladder gezien ofzo .... ja, hij kwam 'm me netjes brengen :') )

(en een basisschool heeft geen aula maar een centrale hal, denk dat je herinneringen hebt aan je middelbare school, ja daar hadden ze tenminste échte conciërges)
Nee wat ze op de basisschool bij ons aula noemden was hetzelfde als een centrale hal. De plek waar het podium was voor optredens, of waar ouderbijeenkomsten waren.

Maar de concierge was bij ons tegelijkertijd ook de klusjesman, inkoper van spullen en de veiligheidsman. Hij woonde ook tegenover de school.

Hele vriendelijke, zachtaardige man altijd. Het grappige was dat ik er later achter kwam dat de man ook een ander gezicht had. Hij was namelijk ook lid van de gemeenteraad, en daar was het juist een populistische houwdegen.
pi_220566473
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 16:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee wat ze op de basisschool bij ons aula noemden was hetzelfde als een centrale hal. De plek waar het podium was voor optredens, of waar ouderbijeenkomsten waren.

Maar de concierge was bij ons tegelijkertijd ook de klusjesman, inkoper van spullen en de veiligheidsman. Hij woonde ook tegenover de school.

Hele vriendelijke, zachtaardige man altijd. Het grappige was dat ik er later achter kwam dat de man ook een ander gezicht had. Hij was namelijk ook lid van de gemeenteraad, en daar was het juist een populistische houwdegen.
Bij ons waren de conciërges stuk voor stuk allemaal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (voorheen Melkert- of ID-banen). Aardige lui hoor, daar niet van, maar een gaatje 8 mm boren was zo'n beetje wel het max wat ze konden (met een beetje geluk hing het dan waterpas :') ). Zelfs de sheetfeeder van de copier was al rocket science :')

En reken maar niet dat je ze hier op kreeg :N :N :N

(heb je wel nodig als je wat aan het plafond wilt hangen)

Nee, echt handige conciërges moest je met een lampje zoeken.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2026 17:13:13 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')