abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 11 april 2026 @ 09:11:34 #101
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_220553376
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 09:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Iedere basisschool doet ook luchtige dingen. We zijn hier niet in China waar kinderen tot brave werkrobotjes moeten worden gestampt.
Dat zien we inderdaad wel terug in de Pisa-scores die elke keer verder dalen.

quote:
Leesvaardigheid: Niveau 2 is het fundamentele niveau om mee te doen in de maatschappij. 33% van de leerlingen haalt dit niveau niet. Dit is een toename ten opzichte van 2018.
https://www.ocwincijfers.(...)nale-prestaties-pisa

Als de basis niet goed is dan moet je je als basisschool misschien wat meer focussen op onderwijs en wat minder op luchtige dingen.

[ Bericht 3% gewijzigd door MichaelScott op 11-04-2026 09:17:35 ]
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  zaterdag 11 april 2026 @ 09:15:28 #102
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220553393
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 15:15 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ja, het is zo vervelend dat je bent gedwongen kinderen te nemen.
Oh. Wacht. Niemand dwong je. Dat was je eigen keuze.
Dat kinderen krijgen niet persé een goed idee was, daar komen ze achteraf pas achter. Dan is het al te laat.
pi_220553427
In één jaar, heb 3 kinderen: 3 x gekookt met kinderen, 12 x helpen met remedial teaching, 1 x de traditionele boerenkoolmaaltijd koken, vijf uur van je dag is dat(!), kampouder (ongeveer 2 volle dagen aanwezigheid), keer of tien op de kinderboerderij geholpen (wel bij geboorte van een lammetje geweest!) 2 keer geholpen met oogsten en verbouwen van de groente en fruittuin en dan aan het einde van het schooljaar de klas schoonmaken.

Kijk, ik vind het ook wel gezellig, en ik kan er de tijd voor vrijmaken dus ik doe het ook wel en mij zal je niet horen klagen, dan had ik het niet gedaan. Maar ik had van tevoren nooit gezien dat het zó vaak van je gevraagd zou worden. De school hier is hier de absolute koning in het vragen om participatie, je kan letterlijk elke week twee keer komen als je zou willen.

En dan 1200 euro vrijwillige ouderbijdrage want het onderhoud van de boerderij en tuinen en sportvelden en whatever.... ja ja. Had je maar in de stad moeten blijven wonen. :7

Een vriendin van m'n dochter heeft een au pair, die doet het in plaats van de ouders, daar kan ik hard om lachen :+
-nee-
pi_220553727
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 14:53 schreef Haags het volgende:
Wij hebben geloof ik 3 klassenouders die alles regelen. Valt ook bijna niet tussen te komen bij die regel kutten. Ja dikke prima hoor regel het lekker, mij niet bellen. 14.gif
Er zit ook altijd wel ergens een uitkeringstrekker tussen of een vrouw waarvan de man 3x modaal verdient en ze dus niet hoeft te werken. Laat hun dit soort dingen lekker doen en laat fulltime werkenden met rust.
pi_220553742
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 16:57 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Klopt, het geeft wel aan dat we weer terug moeten naar een maatschappij waar 1 voltijdsbaan (of 2x deeltijd) voldoende zou moeten zijn.
Dat kan dus nooit meer. Omdat er steeds meer mensen komen die van alles nodig hebben en waar geld voor nodig is. Er zijn veel te veel mensen en dat gaat nooit meer weg.
pi_220553752
Of ze overdrijft heel erg, of er zit een gigantisch verschil tussen de scholen..
pi_220553768
Jetteke moet gewoon uit de whatsapp groep gaan wordt het meteen een stuk rustiger voor haar.
pi_220553777
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 13:49 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.jmouders.nl/j(...)-te-veel-van-ouders/
[..]
Wat een onzin zeg om zo'n druk te zetten hierop... We hebben onze economie ingericht op 2 fulltime banen per huishouden. Dan moet je niet gek kijken dat er weinig vrijwilligers zijn.

Ouders van tegenwoordig hebben het al druk genoeg.
Ik herken dit helemaal niet. Ik heb twee kinderen, allebei op dezelfde school en ik weet dat sommige moeders af en toe voorlezen en dat er een briefje hangt om je op te geven daar voor, maar voor de rest helemaal niks.

Ook nauwelijks huiswerk (alleen dictee en topo oefenen). Er wordt zoveel mogelijk op school gedaan.

[ Bericht 4% gewijzigd door Sunshine1982 op 11-04-2026 10:28:15 ]
pi_220553802
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 20:57 schreef Lyrebird het volgende:
Geen idee hoe dit in Nederland gaat, maar onze kinderen kregen op de lagere school huiswerk mee, breuken bijvoorbeeld, zonder dat de juf dat had uitgelegd (of ze had het uitgelegd, maar onze kinderen hadden niet opgelet, kan ook). Hoe veel ouders hebben zelf moeite met breuken, laat staan dat ze zoiets op een verantwoordelijke manier aan hun kinderen uit kunnen leggen?

We hebben ze toen naar huiswerkbegeleiding gestuurd, waar ze door te stampen op hun eigen tempo en binnen een kwartaal meer leerden dan binnen een jaar op hun school.
Als je als volwassene nog moeite hebt met iets basaals als breuken dan heb je volgens mij wel meer uitdagingen dan dit.

Maar ik zou vertikken om het werk van een leraar te gaan doen en mijn kinderen in de avond te gaan onderwijzen. Laat mij maar het opvoeden doen, dan mag de school het opleiden doen.
  zaterdag 11 april 2026 @ 10:31:19 #110
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_220553831
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 13:53 schreef RamboDirk het volgende:
Lees: nieuwsartikel Jetteke (32) is overspannen.
Met zo'n naam ben ik niet verast.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
  Spellchecker zaterdag 11 april 2026 @ 10:32:02 #111
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220553839
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 10:31 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
Met zo'n naam ben ik niet verast.
Met Dela wel :Y
  zaterdag 11 april 2026 @ 10:36:35 #112
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_220553873
pi_220553906
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 april 2026 09:25 schreef Marsenal het volgende:
In één jaar, heb 3 kinderen: 3 x gekookt met kinderen, 12 x helpen met remedial teaching, 1 x de traditionele boerenkoolmaaltijd koken, vijf uur van je dag is dat(!), kampouder (ongeveer 2 volle dagen aanwezigheid), keer of tien op de kinderboerderij geholpen (wel bij geboorte van een lammetje geweest!) 2 keer geholpen met oogsten en verbouwen van de groente en fruittuin en dan aan het einde van het schooljaar de klas schoonmaken.

Kijk, ik vind het ook wel gezellig, en ik kan er de tijd voor vrijmaken dus ik doe het ook wel en mij zal je niet horen klagen, dan had ik het niet gedaan. Maar ik had van tevoren nooit gezien dat het zó vaak van je gevraagd zou worden. De school hier is hier de absolute koning in het vragen om participatie, je kan letterlijk elke week twee keer komen als je zou willen.

En dan 1200 euro vrijwillige ouderbijdrage want het onderhoud van de boerderij en tuinen en sportvelden en whatever.... ja ja. Had je maar in de stad moeten blijven wonen. :7

Een vriendin van m'n dochter heeft een au pair, die doet het in plaats van de ouders, daar kan ik hard om lachen :+
Hoe doe je dit in godsnaam financieel? Want ik neem aan dat je er onbetaald verlof voor op moet nemen. Of gebruik je je vakantiedagen hier voor?
  zaterdag 11 april 2026 @ 10:53:43 #114
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220553966
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 10:23 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ik herken dit helemaal niet. Ik heb twee kinderen, allebei op dezelfde school en ik weet dat sommige moeders af en toe voorlezen en dat er een briefje hangt om je op te geven daar voor, maar voor de rest helemaal niks.

Ook nauwelijks huiswerk (alleen dictee en topo oefenen). Er wordt zoveel mogelijk op school gedaan.
Ligt misschien aan de omgeving en de school? Ik hoor van collega's ook steeds vreemdere verhalen. Iedere week wel activiteiten waar ouders voor worden gevraagd.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_220553973
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 10:53 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Ligt misschien aan de omgeving en de school? Ik hoor van collega's ook steeds vreemdere verhalen. Iedere week wel activiteiten waar ouders voor worden gevraagd.
Ik heb geen idee, Rotterdam Zuid :P Misschien ligt het ook aan het type onderwijs?

De dingen die Marsenal op somt hoeft bij ons niet, zoals koken op school of opruimen. Ik vraag me af, heeft de school dan wel de planning op orde?
pi_220553984
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 18:26 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Klopt. 2 deeltijdbanen horen ideaal te zijn zodat de ouders beiden ook meer tijd met dat kind hebben.
We moeten gewoon terug naar de 1 verdiener.
Corporate translator
  Moderator zaterdag 11 april 2026 @ 10:57:45 #117
236264 crew  capricia
pi_220553988
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 10:53 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Hier een school met veel allochtone kinderen. Dus schoolzwemmen.
Iedere week worden er ouders gevraagd mee te helpen met schoolzwemmen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 11 april 2026 @ 10:59:59 #118
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220554011
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 10:55 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ik heb geen idee, Rotterdam Zuid :P Misschien ligt het ook aan het type onderwijs?

De dingen die Marsenal op somt hoeft bij ons niet, zoals koken op school of opruimen. Ik vraag me af, heeft de school dan wel de planning op orde?
Nou, ook niet voor sportdagen, boerderijen, uitstapjes naar de dierentuin, leerzame praktijklessen in het bos etc?
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  zaterdag 11 april 2026 @ 11:00:48 #119
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_220554017
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2026 22:00 schreef capricia het volgende:

[..]
Was het maar zo simpel.
Denk je je kind bijvoorbeeld het 'delen' wat extra uit te leggen. Gebruiken ze een heel andere methode.
Bijvoorbeeld 'de hapmethode'. Terwijl ik ben blijven hangen in de staartdeling en van alle andere methodes heul niet op de hoogte ben. :{
Ik dank dat het er op middelbare scholen minder snel veranderd. Ik had na school nooit meer iets bewust met kwadratische vergelijkingen gedaan en iets als differentieren helemaal nooit gehad voor zover ik weet. Maar ik heb hun wiskundeboek gepakt en zelf vooruit gaan werken en wat ik niet snapte op youtube opgezocht. Soms kwamen we en samen ook niet uit maar dat maakte ze in de klas wel extra nieuwsgierig naar wat de goede weg naar de oplossing was.
Wie dit leest is gek
  zaterdag 11 april 2026 @ 11:03:01 #120
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220554037
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 april 2026 10:57 schreef HSG het volgende:

[..]
We moeten gewoon terug naar de 1 verdiener.
Zou fijn zijn als de meesten dat konden, maar dat is ook niet ideaal. Kinderen spenderen vaak veel te weinig tijd met de vader.

Twee ouders die bijvoorbeeld 15 uur per week werken zou ideaal zijn
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220554041
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 10:59 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Nou, ook niet voor sportdagen, boerderijen, uitstapjes naar de dierentuin, leerzame praktijklessen in het bos etc?
Nope, niks. Nu hebben we wel alles in de buurt van school. Een sportveld, een educatieve tuin liggen bijvoorbeeld tegenover school. Mijn oudste had laatst een uitje naar een museum met de bus en toen ging de moeder van de juf mee O+ Vond dat wel goed geregeld :P

En miss gaan er wel moeders mee hoor, maar dat is dan wel op vrijwillige basis.
pi_220554069
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 10:55 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Het zijn allemaal extra dingen, als je niet meehelpt gebeuren ze alsnog. Behalve het koken, dat is iets wat alleen plaatsvindt met ouders. Voor de tuinen en dieren enzo hebben ze personeel verder, maar ja, vrijwilligers dragen daar ook veel. Hoe meer ouders er bijdragen, hoe meer er aan extra activiteiten mogelijk is, dat idee.
-nee-
pi_220554086
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 10:41 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Hoe doe je dit in godsnaam financieel? Want ik neem aan dat je er onbetaald verlof voor op moet nemen. Of gebruik je je vakantiedagen hier voor?
Ik schuif wat met werkdagen maar werk gewoon niet zo idioot veel verder, werk ook bij mijn vrouw in het bedrijd. Mijn vrouw heeft een eigen bedrijf, voor haar is het makkelijk te regelen.

Ik snap dat het voor veel mensen lastig te realiseren is, maar ik vind het ook goed voor de gemeenschapszin.

[ Bericht 5% gewijzigd door Marsenal op 11-04-2026 11:24:09 ]
-nee-
pi_220554234
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 09:01 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Misschien omdat mensen genoeg verdienen door dat ze een partner hebben die fulltime werkt?

Ouders kunnen prima steentje bijdragen bij hun kinderen of moeten ze misschien verwachten van scholen dat deze zich alleen tot de basis beperken (onderwijs). Ipv een verlengstuk van de opvoeding en maatschappelijke vorming.

Want moeder als Jetske of hoe ze ook heet, zijn de eerste die zullen lopen te zeuren als schoolreisjes, bakmiddagen, koningsspelen etc worden afgeschaft.
Ouders moeten ook zeker een steentje bijdragen op school, maar kan er met mn hoofd niet helemaal bij dat kinderen tegenwoordig 3 of 4 meesters/juffen hebben in de week.

Waar is dat goed voor
pi_220554276
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 11:29 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ouders moeten ook zeker een steentje bijdragen op school, maar kan er met mn hoofd niet helemaal bij dat kinderen tegenwoordig 3 of 4 meesters/juffen hebben in de week.

Waar is dat goed voor
Waarom moeten ouders dat? Niks moet.

Als school mij vraagt voor een ochtendje voorlezen of eender wat ben ik de beroerdste niet. Maar het moet geen verplichting worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')