Wat een onzin zeg om zo'n druk te zetten hierop... We hebben onze economie ingericht op 2 fulltime banen per huishouden. Dan moet je niet gek kijken dat er weinig vrijwilligers zijn.quote:Jetteke (32) vindt dat de school van haar kind veel te veel van ouders verwacht: ‘Ik heb daar geen zin in’
Op papier klinkt het allemaal heel leuk: betrokken ouders, gezellige activiteiten en een hechte schoolgemeenschap. Maar voor Jetteke voelt het allesbehalve gezellig. Zij ervaart vooral druk, verplichtingen en een constante stroom aan verzoeken waar ze simpelweg geen zin én geen tijd voor heeft. “Een keer helpen bij een uitje of een activiteit, prima. Maar dit is niet ‘af en toe’, dit is structureel.”
“Echt elke week is er wel íets. Dan weer een bericht in de klassenapp, dan weer een mail van school. Of er ouders kunnen rijden naar een theatervoorstelling, of er iemand mee kan op schoolreisje, of we even willen helpen met koekjes bakken. En als het dat niet is, dan is het wel voorlezen in de klas, meegaan met een speurtocht of helpen bij een spelletjesmiddag. Het houdt gewoon niet op.
Ook ’s avonds gaat het door
En het stopt ook niet bij schooltijd, hè. ’s Avonds gaat het net zo hard door. Dan moet de klas versierd worden voor Pasen, Sinterklaas of Kerst. Of er wordt verwacht dat je nog even langskomt om iets voor te bereiden. Ik heb serieus het gevoel dat ik bijna parttime in dienst ben van die school, terwijl ik daar helemaal niet voor gekozen heb.
Begrijp me niet verkeerd: ik vind het leuk om af en toe iets te doen. Echt. Een keer helpen bij een uitje of een activiteit, prima. Maar dit is niet ‘af en toe’, dit is structureel. Elke week is er wel iets en er wordt eigenlijk vanuit gegaan dat je gewoon beschikbaar bent. Alsof iedereen maar zeeën van tijd heeft.
Slechte ouder
Wat ik misschien nog wel het vervelendst vind, is de reactie als je een keer ‘nee’ zegt. Want dat doe ik dus steeds vaker. Gewoon omdat het niet past of omdat ik er geen zin in heb na een drukke werkweek. Maar dan krijg je van die reacties: kortaf, geïrriteerd en soms bijna verwijtend. Alsof je een slechte ouder bent omdat je niet komt helpen.
Laatst nog, er werd gevraagd wie er mee kon met een uitstapje. Ik reageerde dat het me niet lukte. Kreeg ik terug: ‘Jammer, we hebben echt mensen nodig.’ Ja, dat snap ik, maar ik kan me toch niet in duizend bochten wringen elke keer? Ik heb ook gewoon werk, een huishouden en nog meer dingen in mijn leven.
Geen begrip
Het voelt soms alsof er totaal geen begrip is voor ouders die niet overal bij kunnen of willen zijn. Alsof betrokkenheid alleen wordt gemeten in hoe vaak je op school verschijnt. Terwijl ik thuis echt wel betrokken ben bij mijn kind, help met huiswerk, luister naar verhalen, alles. Ik merk dat ik er steeds meer weerstand tegen krijg. Waar ik eerst nog dacht: ach, gezellig, denk ik nu: Wat nu weer? Weer een oproep, weer een vraag. En ik heb daar gewoon geen zin meer in.
Een school is er toch in de eerste plaats om les te geven? Natuurlijk is het leuk om dingen extra te doen, maar het moet wel leuk blijven. Voor de kinderen én voor de ouders. En voor mij voelt het nu vooral als een verplichting waar je bijna niet onderuit komt zonder scheve gezichten. En dat vind ik misschien nog wel het meest vermoeiende van alles.”
Dat Jetteke (32) zich dit blijkbaar erg aantrekt, is toch vooral het probleem van Jetteke (32).quote:Laatst nog, er werd gevraagd wie er mee kon met een uitstapje. Ik reageerde dat het me niet lukte. Kreeg ik terug: ‘Jammer, we hebben echt mensen nodig.’ Ja, dat snap ik, maar ik kan me toch niet in duizend bochten wringen elke keer? Ik heb ook gewoon werk, een huishouden en nog meer dingen in mijn leven.
Ze willen en kinderen, en een huis, en allebei werken, en op vakantie.quote:ouders van tegenwoordig hebben het al druk genoeg
Als er een docent aanwezig kan zijn en ook nog eens zin heeft.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:51 schreef maily het volgende:
Krijgen die kinderen nog wel les in de klas?
Of braaf de adviezen van JM Ouders opvolgen natuurlijk.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:57 schreef maily het volgende:
[..]
Ze willen en kinderen, en een huis, en allebei werken, en op vakantie.
Ze kunnen ook een nanny inhuren.
En/of een wasabonnement afnemen.
quote:Wat kun je doen als je het gevoel hebt dat de school van je kind te veel van ouders verwacht?
Het is heel begrijpelijk dat je afhaakt als ‘betrokkenheid’ voelt als een verplichting in plaats van een keuze. In plaats van overal half aan mee te doen of je schuldig te voelen, helpt het om voor jezelf helder te bepalen waar jouw grens ligt: wat wil en kún je geven, en wat niet? Communiceer dat vervolgens duidelijk en zonder excuses naar de school, bijvoorbeeld door aan te geven dat je af en toe wilt helpen, maar niet structureel beschikbaar bent. Vaak ontstaat de druk juist doordat ouders impliciet overal op ingaan, waardoor verwachtingen steeds verder oplopen. Door consequent te zijn in wat je wel en niet doet, help je ook mee om die norm realistischer te maken. En onthoud: een betrokken ouder zijn betekent niet dat je overal bij moet zijn, het gaat er uiteindelijk om dat je er bent voor je kind, niet voor elke klassenapp of activiteit.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alleen als er genoeg ouders beschikbaar zijnquote:Op vrijdag 10 april 2026 13:51 schreef maily het volgende:
quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:10 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Alleen als er genoeg ouders beschikbaar zijn
Oplossingsgericht denkenquote:Op vrijdag 10 april 2026 14:12 schreef bloodymary1 het volgende:
Gewoon uit de klassenapp gaan, probleem opgelost.
Nope. Dat zie je aan de betreurenswaardige taalniveau van tegenwoordig onder kinderen.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:51 schreef maily het volgende:
Tegenwoordig ook niet altijd een optie meer.quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:12 schreef bloodymary1 het volgende:
Gewoon uit de klassenapp gaan, probleem opgelost.
Komt de politie dan aan je deur ofzo?quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:32 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Tegenwoordig ook niet altijd een optie meer.
AI neemt dat over.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:51 schreef maily het volgende:
Ja, het is zo vervelend dat je bent gedwongen kinderen te nemen.quote:Echt elke week is er wel íets. Dan weer een bericht in de klassenapp, dan weer een mail van school. Of er ouders kunnen rijden naar een theatervoorstelling, of er iemand mee kan op schoolreisje, of we even willen helpen met koekjes bakken. En als het dat niet is, dan is het wel voorlezen in de klas, meegaan met een speurtocht of helpen bij een spelletjesmiddag. Het houdt gewoon niet op
Beetje influencen enzoquote:Op vrijdag 10 april 2026 15:32 schreef L3viathan het volgende:
Jetteke (32) heeft gelijk
Ze doen soms net alsof je maar de hele dag thuis lekker in de bank ligt en alle tijd van de wereld hebt
Of die juffen en meesters gaan gewoon fulltime werken zoals vroeger.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:49 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.jmouders.nl/j(...)-te-veel-van-ouders/
[..]
Wat een onzin zeg om zo'n druk te zetten hierop... We hebben onze economie ingericht op 2 fulltime banen per huishouden. Dan moet je niet gek kijken dat er weinig vrijwilligers zijn.
Ouders van tegenwoordig hebben het al druk genoeg.
Jetteke moet eens 'One fine day' huren of kopen. Gaat over twee alleenstaande ouders die op deze 'fine day' de ben en onder hun kont vandaan lopen om alles in goede banen te leiden.quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:48 schreef Richestorags het volgende:
Jetteke (32) wijst zichzelf vooral af en voelt zich als projectie veroordeeld door anderen. Het kan best dat anderen je beoordelen of zelfs veroordelen, maar als je je dat erg aantrekt is dat je interne staat.
Jetteke (32) lijkt het slecht te trekken dat ze alles omhoog moet houden van zichzelf en dat dat haar niet lukt. Zoals altijd, is dicht bij jezelf blijven het beste.
Ach gossie toch.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:49 schreef Mikeytt het volgende:
Bij de Videocine?quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:42 schreef Hiddendoe het volgende:
Jetteke moet eens 'One fine day' huren
Misschien kan school eens een leuke informatieve ouderavond organiseren over de cirkel van invloed.quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:48 schreef Richestorags het volgende:
Jetteke (32) wijst zichzelf vooral af en voelt zich als projectie veroordeeld door anderen. Het kan best dat anderen je beoordelen of zelfs veroordelen, maar als je je dat erg aantrekt is dat je interne staat.
Jetteke (32) lijkt het slecht te trekken dat ze alles omhoog moet houden van zichzelf en dat dat haar niet lukt. Zoals altijd, is dicht bij jezelf blijven het beste.
Klopt, het geeft wel aan dat we weer terug moeten naar een maatschappij waar 1 voltijdsbaan (of 2x deeltijd) voldoende zou moeten zijn.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:49 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg om zo'n druk te zetten hierop... We hebben onze economie ingericht op 2 fulltime banen per huishouden. Dan moet je niet gek kijken dat er weinig vrijwilligers zijn.
Of naar een maatschappij waar ouders weer verantwoordelijk zijn voor de opvoeding van hun kinderen, zodat je niet meer volgens allerlei protocollen één volwassene op iedere 6 a 8 kinderen hoeft te hebben voor dit soort uitjes. Toen ik nog in het po werkte heb ik me ook vaak genoeg geërgerd aan de voorwaarden die aan een uitje gesteld werden. Ook omdat je dan regelmatig iets 'duur' inkoopt bij bijvoorbeeld een museum en er vervolgens totaal incompetente begeleiding vanuit die organisatie bij staat die alleen stille modelleerlingen aankan.quote:Op vrijdag 10 april 2026 16:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Klopt, het geeft wel aan dat we weer terug moeten naar een maatschappij waar 1 voltijdsbaan (of 2x deeltijd) voldoende zou moeten zijn.
Akkoord, het probleem is ook dat je beter enkel op uitjes kunt gaan met modelleerlingen. Op de school van mijn kinderen (privéschool Mexico) mogen kinderen na wangedrag bij toekomstige uitstapjes niet langer mee.quote:Op vrijdag 10 april 2026 17:12 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Of naar een maatschappij waar ouders weer verantwoordelijk zijn voor de opvoeding van hun kinderen, zodat je niet meer volgens allerlei protocollen één volwassene op iedere 6 a 8 kinderen hoeft te hebben voor dit soort uitjes. Toen ik nog in het po werkte heb ik me ook vaak genoeg geërgerd aan de voorwaarden die aan een uitje gesteld werden. Ook omdat je dan regelmatig iets 'duur' inkoopt bij bijvoorbeeld een museum en er vervolgens totaal incompetente begeleiding vanuit die organisatie bij staat die alleen stille modelleerlingen aankan.
En dat je eens zal zeggen dat 'Pietje' gewoon niet mee kan omdat hij zich nog geen 2 minuten (letterlijk!) normaal kan gedragen is er ook niet bij.
Hier ook dezelfde ervaring. Het zijn altijd dezelfde ouders die helpen.quote:Op vrijdag 10 april 2026 17:17 schreef capricia het volgende:
Mijn ervaring:
Weet wie er vaak hielpen?
Marokkaanse moeders. En ook vaak Nederlandse vaders (naast moeders).
Maar toen onze Montessorischool steeds meer expats aantrok (ook uit India enzo) en er steeds meer in het Engels gecommuniceerd moest worden met de ouders, zag je deze nieuwe soort ouders nooit bij het pepernoten bakken en het versieren van de school voor Sinterklaas of het inpakken van de surprises voor de kleuters. Of een keertje helpen met schoonmaken voor de zomervakantie.
Misschien is het beter als je ouders de keuze geeft om het ook af te kopen?
30 kinderen hebben samen 60 ouders…quote:Op vrijdag 10 april 2026 17:32 schreef cosmosis het volgende:
Jetteke (32) klinkt een beetje onzeker.....In een klas van 30 kinderen, zijn er toch ook minimaal 30 ouders, die iets kunnen bijdragen? Wat doen die andere 29 ouders als Jetteke (32) zegt niet te kunnen?
Misschien moet Jetteke (32) eens gewoon niet reageren als de vraag komt "Wie heeft tijd?" Als je dan meld "Ikkuh niet" sta je natuurlijk direct negatief te boek, en de rest van de ouders houdt wijselijk hun mond
Als Jetteke (32) al niet om kan gaan met de sociale druk in een vrijwillige groepsapp, dan wordt ze opgevreten door de boze maatschappij.....
Dit land is ook gewoon niet kindvriendelijk. Het wordt inderdaad echt verwacht dat beide ouders (fulltime) werken en vaak wordt als gevolg ervan de rest een beetje verwaarloost. Je ziet het ook terug in hoe ons belastingstelsel is ingericht (eenverdienerskloof, waar ik ook slachtoffer van ben), en zelfs in een land als Polen of Tsjechië krijg je tegenwoordig een stuk meer kinderbijslag dan hier.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:49 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Of braaf de adviezen van JM Ouders opvolgen natuurlijk.
[..]Even een n=1 dan. Ik heb 2 kinderen op school, en minstens één keer per week komen de "vrijwillige" verzoeken wel. "De kids gaan eind van de week naar buiten voor gym, maar daar willen we ook ouders bij hebben", of "de kinderen gaan volgende week naar de kinderboerderij, we hebben 5 ouders nodig die meerijden en helpen opletten"SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Probleem is vooral de ouders die tijd over hebben en in de whatsappgroep van de klas dingen plaatsen als: "Ja maar als er niemand mee rijdt, dan kunnen ze niet naar de kinderboerderij. Dat wil je je kind toch niet ontnemen?"
Zo erg als 't in het bericht staat is het echt niet, maar vrijblijvend absoluut niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |