Vooral herkenbaar dat je op moet passen niet opeens een heel andere methode uit te gaan leggen , dan wat ze op school gebruiken.quote:Op vrijdag 10 april 2026 20:57 schreef Lyrebird het volgende:
Geen idee hoe dit in Nederland gaat, maar onze kinderen kregen op de lagere school huiswerk mee, breuken bijvoorbeeld, zonder dat de juf dat had uitgelegd (of ze had het uitgelegd, maar onze kinderen hadden niet opgelet, kan ook). Hoe veel ouders hebben zelf moeite met breuken, laat staan dat ze zoiets op een verantwoordelijke manier aan hun kinderen uit kunnen leggen?
We hebben ze toen naar huiswerkbegeleiding gestuurd, waar ze door te stampen op hun eigen tempo en binnen een kwartaal meer leerden dan binnen een jaar op hun school.
Juist; dat verandert om de haverklap.quote:Op vrijdag 10 april 2026 21:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Vooral herkenbaar dat je op moet passen niet opeens een heel andere methode uit te gaan leggen , dan wat ze op school gebruiken.
Huiswerk is hier niet echt standaard op de lagere school. Beetje tafels oefenen als dat nog niet goed gaat. En dat is het wel.
Dat doe jij niet, dat doet iedereen. Ook ouders met kinderen betalen belasting voor door de overheid gefaciliteerde voorzieningen. Een argument dat cherry picking nodig heeft om overeind te blijven is geen goede basis voor een discussie. Bovendien mis je dan de kern. Het is wel een kietelende vraag over de mate van wederkerigheid in het hedendaagse 'sociale contract' in een sterk geïndividualiseerde samenleving.quote:Op vrijdag 10 april 2026 20:01 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Pardon? Wie de fuck denk je dat jouw kinderbijslag betalen? Van welk geld denk je dat de scholen voor je kut koters gebouwd worden? Van welk geld denk je dat je buitenschoolse opvang en kinderopvang toeslag betaald worden?
WIJ moeten meer betalen?!_!
Nouja, op de middelbare school hadden we ook geen begeleider als we bijvoorbeeld naar Londen gaan. Je kan moeilijk een basisschoolkind van 6 een buspas geven en dan zeggen dat ie om 15.00 uur weer terug moet.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:16 schreef capricia het volgende:
Het interessante is dat ze op de middelbare ook heel veel uitjes en tripjes en projecten hebben. Maar dat de school het dan wel opeens zonder ouders kan.
Groetjes van een ouder waarbij haar kind momenteel in Lille (Rijsel) zit.
(Voor het vak Frans)
Sorry hoor, maar als je als volwassen persoon niet even breuken uit kunt leggen aan een klein kind, dan is het misschien tijd voor wat bijles...quote:Op vrijdag 10 april 2026 20:57 schreef Lyrebird het volgende:
Geen idee hoe dit in Nederland gaat, maar onze kinderen kregen op de lagere school huiswerk mee, breuken bijvoorbeeld, zonder dat de juf dat had uitgelegd (of ze had het uitgelegd, maar onze kinderen hadden niet opgelet, kan ook). Hoe veel ouders hebben zelf moeite met breuken, laat staan dat ze zoiets op een verantwoordelijke manier aan hun kinderen uit kunnen leggen?
We hebben ze toen naar huiswerkbegeleiding gestuurd, waar ze door te stampen op hun eigen tempo en binnen een kwartaal meer leerden dan binnen een jaar op hun school.
Ik gaf 15 jaar geleden examentraining voor wiskunde en zelfs op dat niveau konden genoeg leerlingen niet twee breuken optellen.quote:Op vrijdag 10 april 2026 21:10 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar als je als volwassen persoon niet even breuken uit kunt leggen aan een klein kind, dan is het misschien tijd voor wat bijles...
Was het maar zo simpel.quote:Op vrijdag 10 april 2026 21:10 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar als je als volwassen persoon niet even breuken uit kunt leggen aan een klein kind, dan is het misschien tijd voor wat bijles...
Staartdelingen zijn prima. Dat doen ze bij de huiswerkbegeleiding ook. Het hele eiereneten is dat men in modern onderwijsland de kinderen het liefst in het diepe bad gooit, om te kijken wie er dan boven blijven drijven. Allerlei modieuze nieuwe methodes. Nergens voor nodig. Maakt het onnodig ingewikkeld. Ik heb het idee dat die nieuwe methoden er vooral zijn voor de juffen en meneren, die het zelf allemaal niet helemaal kunnen behappen. Vandaar ook dat ze dat huiswerk meegeven zodat de ouders het kunnen doen.quote:Op vrijdag 10 april 2026 22:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Was het maar zo simpel.
Denk je je kind bijvoorbeeld het 'delen' wat extra uit te leggen. Gebruiken ze een heel andere methode.
Bijvoorbeeld 'de hapmethode'. Terwijl ik ben blijven hangen in de staartdeling en van alle andere methodes heul niet op de hoogte ben.![]()
Wtf is dat voor armoede.quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:50 schreef ikheetmartijn het volgende:
Hier verwachten ze dat je 4x in het jaar ‘s avonds komt schoonmaken 🥹
Die is toch niet zo heel veel anders?quote:Op vrijdag 10 april 2026 22:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Was het maar zo simpel.
Denk je je kind bijvoorbeeld het 'delen' wat extra uit te leggen. Gebruiken ze een heel andere methode.
Bijvoorbeeld 'de hapmethode'. Terwijl ik ben blijven hangen in de staartdeling en van alle andere methodes heul niet op de hoogte ben.![]()
Voor ons niet nee. Want wij snappen het. Het zijn wel twee verschillende methoden. En de klassieke staartdeling wordt nog nauwelijks gebruikt.quote:Op vrijdag 10 april 2026 22:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die is toch niet zo heel veel anders?
Dit ziet er gewoon uit als staart deling maar dan zonder de \. Als ik moet rekenen zonder machine doe ik het ook zo.quote:Op vrijdag 10 april 2026 22:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Voor ons niet nee. Want wij snappen het. Het zijn wel twee verschillende methoden. En de klassieke staartdeling wordt nog nauwelijks gebruikt.
En het ziet er gewoon anders uit voor een kind van 10. Dan mijn ouderwetse staartdeling. En waar je de cijfers plaatst.
[ afbeelding ]
Het is maar een voorbeeldje. Idem met spelling. Ook daar zijn de begrippen en uitleg heel anders dan in mijn tijd. De 'mollen en molen-regel' en begrippen als de letterdief.
Het is wel zo fijn voor je kind als je methode en woordkeuze een beetje aansluit op wat ze op school aan het doen zijn.
Staartdeling heb ik nooit begrepen, breuken ook niet.quote:Op vrijdag 10 april 2026 22:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Voor ons niet nee. Want wij snappen het. Het zijn wel twee verschillende methoden. En de klassieke staartdeling wordt nog nauwelijks gebruikt.
En het ziet er gewoon anders uit voor een kind van 10. Dan mijn ouderwetse staartdeling. En waar je de cijfers plaatst.
[ afbeelding ]
Het is maar een voorbeeldje. Idem met spelling. Ook daar zijn de begrippen en uitleg heel anders dan in mijn tijd. De 'mollen en molen-regel' en begrippen als de letterdief.
Het is wel zo fijn voor je kind als je methode en woordkeuze een beetje aansluit op wat ze op school aan het doen zijn.
Maar de ouders die ook betalen toch minder belasting doordat iedereen belasting betaalt?quote:Op vrijdag 10 april 2026 21:06 schreef Wotte het volgende:
[..]
Dat doe jij niet, dat doet iedereen. Ook ouders met kinderen betalen belasting voor door de overheid gefaciliteerde voorzieningen. Een argument dat cherry picking nodig heeft om overeind te blijven is geen goede basis voor een discussie. Bovendien mis je dan de kern. Het is wel een kietelende vraag over de mate van wederkerigheid in het hedendaagse 'sociale contract' in een sterk geïndividualiseerde samenleving.
Als je bewust kinderloos blijft zou je dan zonder voorbehoud dezelfde vruchten van de tomeloze inzet van een ander mogen verwachten?
Door de leraren van mijn kinderen wordt constant gezegd dat we ze zelf niets moeten leren, want het kan wellicht verkeerd geleerd worden aan ze. Ik zou juist heel blij zijn met het meekrijgen van huiswerk zodat ik ze fatsoenlijk kan helpen, binnen de grenzen die me door school gezet worden.quote:Op vrijdag 10 april 2026 22:05 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Staartdelingen zijn prima. Dat doen ze bij de huiswerkbegeleiding ook. Het hele eiereneten is dat men in modern onderwijsland de kinderen het liefst in het diepe bad gooit, om te kijken wie er dan boven blijven drijven. Allerlei modieuze nieuwe methodes. Nergens voor nodig. Maakt het onnodig ingewikkeld. Ik heb het idee dat die nieuwe methoden er vooral zijn voor de juffen en meneren, die het zelf allemaal niet helemaal kunnen behappen. Vandaar ook dat ze dat huiswerk meegeven zodat de ouders het kunnen doen.
Wil je kinderen leren rekenen, dan moet je in het pierebadje beginnen, en ze veel zelfvertrouwen geven. De oude methoden (zoals staartdelingen) gebruiken, maar het langszaam opbouwen.
Dit heb je nog steeds wel hoor Zo heb je bijvoorbeeld bij ons ook zo’n moeder die bij anderen gaat vragen hoe het 10-minutengesprek ging. Wat dacht je van: gaat je geen kut aanquote:Op zaterdag 11 april 2026 07:55 schreef Hexagon het volgende: Een aantal genoot er duidelijk van om zich belangrijk te voelen en zo op de hoogte te zijn van alle roddels.
Ik lees niets intersectioneels, dus veel te gematigd voor het ouwe wijven forum.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:55 schreef nostra het volgende:
Ik heb ergens het gevoel dat Jetteke schromelijk overdrijft. Heeft ze al op het VIVA-forum gepost?
Klinkt eerder als dagbesteding dan als onderwijs waar je dure basisschoolleraren voor nodig hebt.quote:Echt elke week is er wel íets. Dan weer een bericht in de klassenapp, dan weer een mail van school. Of er ouders kunnen rijden naar een theatervoorstelling, of er iemand mee kan op schoolreisje, of we even willen helpen met koekjes bakken. En als het dat niet is, dan is het wel voorlezen in de klas, meegaan met een speurtocht of helpen bij een spelletjesmiddag. Het houdt gewoon niet op.
Ongetwijfeld, maar ik heb geen recente ervaringen met basisschool ecosystemen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 08:21 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dit heb je nog steeds wel hoor Zo heb je bijvoorbeeld bij ons ook zo’n moeder die bij anderen gaat vragen hoe het 10-minutengesprek ging. Wat dacht je van: gaat je geen kut aan
Misschien omdat mensen genoeg verdienen door dat ze een partner hebben die fulltime werkt?quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:41 schreef 111210 het volgende:
[..]
Of die juffen en meesters gaan gewoon fulltime werken zoals vroeger.
Hier bij onze school werkt er 1 juf fulltime, de rest 2 of 3 dagen. Maar goed ik snap het wel als het salaris met 3 dagen al meer dan prima is
Iedere basisschool doet ook luchtige dingen. We zijn hier niet in China waar kinderen tot brave werkrobotjes moeten worden gestampt.quote:Op zaterdag 11 april 2026 08:34 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Klinkt eerder als dagbesteding dan als onderwijs waar je dure basisschoolleraren voor nodig hebt.
Misschien kan Jetteke beter een serieuze school zoeken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |