Interessante linksquote:Wat is alcoholmisbruik?
Er zijn internationale afspraken gemaakt over wanneer je van misbruik van een middel kunt spreken, in dit geval dus alcoholmisbruik. Bij alcoholmisbruik moet er sprake zijn van minimaal één van de volgende vier punten, gezien over de periode van een jaar:
• Door het drinken gaan de dingen die u thuis, op school of op het werk moet doen, steeds slechter, zoals te laat komen, wegblijven, slecht werk afleveren, schorsing van school, verwaarlozing van kinderen of huishouden.
• Er wordt gedronken in situaties waarin dat gevaarlijk is, zoals wanneer u nog moet autorijden of machines bedienen.
• U komt meermalen met justitie in aanraking door het drinken, bijvoorbeeld door rotzooi trappen onder invloed of rijden onder invloed.
• Het drinken gaat door, ondanks dat de problemen rondom het drinken steeds terugkomen en ernstiger worden, bijvoorbeeld ruzie thuis over teveel drinken of vechtpartijen.
In geval van alcoholmisbruik hoeft u geen last te hebben van tolerantie en ontwenningsverschijnselen. De reden om te gaan drinken kan zijn om minder last van problemen te hebben. Drinken is dan een manier geworden om met problemen om te gaan. Het heeft dan een functie gekregen; u drinkt alcohol om u minder te vervelen, om u minder gespannen te voelen, om u af te reageren, om troost in te vinden of om afleiding voor vervelende gevoelens in te vinden. We noemen dit ook wel problematisch drinken.
Wat is alcoholafhankelijkheid?
Er zijn internationale afspraken gemaakt over wanneer je van afhankelijkheid van een middel kunt spreken, in dit geval dus afhankelijk van alcohol. U kunt van afhankelijkheid (verslaving) spreken als gedurende een jaar drie of meer van de volgende zaken aan de orde zijn:
• Tolerantie:
U kunt steeds beter tegen drank, u heeft meer nodig om hetzelfde effect te krijgen.
• Ontwenning:
U heeft minstens twee van de volgende ontwenningsverschijnselen als u stopt met drinken:
- transpireren of hartslag boven de 100, zonder inspanning.
- trillende handen
- misselijkheid of braken
- dingen zien, voelen of horen die er niet zijn
- geestelijk en lichamelijk onrustig
- angst
- epileptische insulten (toevallen).
• U drinkt om deze verschijnselen tegen te gaan.
• U drinkt meer en langer dan u van plan was (controleverlies).
• U wilt steeds weer stoppen of minderen, maar er komt niet veel van terecht.
• Er gaat steeds meer tijd zitten in het kopen en drinken van alcohol en het bijkomen van het drinken.
• Sociale contacten, werk en vrijetijdsbesteding worden minder of vallen weg door het drinken.
• U weet dat alcohol voor u schade en problemen veroorzaakt, maar toch gaat u door met drinken.
https://www.alcoholdebaas.nl/U-en-alcohol/Verslaafd-.aspx
Bij mij op de medium care zaten geen mensen die nog af moesten bouwen van GHB of methadon. Die zaten bij de high care. Ook om praktische redenen dat ze deze zware middelen niet op die locatie wilden.quote:Op maandag 30 maart 2026 23:27 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ow, maar wij zaten gewoon met zijn allen te eten, activiteiten en savonds gamen/ tv kijken.
1 gast was echt heel relaxed, die kreeg zijn laatste "afbouwshotje" methadon.. 7 dagen normaal, laatste metahdon, bam 2 dagen op bed alsof er een olifant op zijn borst zat..
K ben hem maar af en toe gaan bezoeken in zijn donkere kamer, dat was echt heftig voor hem.
Met de medicatie die ik kreeg (librium volgens mij) was het lichamelijke afkicken heel makkelijk..
Maar ik zat mediumcare, kan me ook voorstellen dat er klinieken zijn waar de junkies zo van de straat binnen komen wandelen.
Waar hij volgens mij op doelde ging niet om de klinische opname, maar je kan ook bij de nazorg 'verplicht' worden om je medicatie bijvoorbeeld twee of drie keer per week ter plekke in te nemen, zodat ze zéker weten dat je het hebt geslikt.quote:Op maandag 30 maart 2026 23:27 schreef Droopie het volgende: [..] Ow, maar wij zaten gewoon met zijn allen te eten, activiteiten en savonds gamen/ tv kijken. 1 gast was echt heel relaxed, die kreeg zijn laatste "afbouwshotje" methadon.. 7 dagen normaal, laatste metahdon, bam 2 dagen op bed alsof er een olifant op zijn borst zat.. K ben hem maar af en toe gaan bezoeken in zijn donkere kamer, dat was echt heftig voor hem. Met de medicatie die ik kreeg (librium volgens mij) was het lichamelijke afkicken heel makkelijk.. Maar ik zat mediumcare, kan me ook voorstellen dat er klinieken zijn waar de junkies zo van de straat binnen komen wandelen.
Nou echt! Eens dat het wel een risico met zich meebrengt. Daarom krijg ik ook maar een paar per keer mee. En alles onder strikt toezicht van huisarts en psycholoog.quote:Op maandag 30 maart 2026 23:38 schreef nostra het volgende:
[..]
Waar hij volgens mij op doelde ging niet om de klinische opname, maar je kan ook bij de nazorg 'verplicht' worden om je medicatie bijvoorbeeld twee of drie keer per week ter plekke in te nemen, zodat ze zéker weten dat je het hebt geslikt.
Kwestie van langsfietsen, laten oplossen (tabletten zoals Refusal geven ze niet, want daar kan je mee spelen, dus Antabus bruistabletten) en weer weg.
Vrij onmogelijk als je gewoon werkt, dus ik mocht toen ik ging werken het via videobellen doen. Kan je ook makkelijk cheaten, maar toch een extra drempel.
Librium is wel echt oldschool; geven ze nu niet meer geloof ik. Wel goud voor de afkick ja. Nu moet je smeken om een diazepam, je krijgt een score op basis van je antwoorden op een standaardvragenlijst. Eerste keren kreeg ik gewoon 4x10 dd zonder vragen. Maar ja, ze slaan wat door in de angst voor benzo's.
Nou, ik herriner me nog.quote:Op maandag 30 maart 2026 23:38 schreef nostra het volgende:
[..]
Librium is wel echt oldschool; geven ze nu niet meer geloof ik. Wel goud voor de afkick ja. Nu moet je smeken om een diazepam, je krijgt een score op basis van je antwoorden op een standaardvragenlijst. Eerste keren kreeg ik gewoon 4x10 dd zonder vragen. Maar ja, ze slaan wat door in de angst voor benzo's.
quote:Op maandag 30 maart 2026 23:51 schreef Droopie het volgende:
[..]
Nou, ik herriner me nog.
Het was dag 5 ofzo, en ik zat tegen het einde van de librium ofzo.
Het was rond middernacht en ik loop naar de zuster toe (geen grap) zuster, ik zit naar de DWDD te kijken maar de televisie staat uit 😅.. was ik dus aan het hallucineren.
Met betrekking tot de alprozolam, ik kreeg er een keer 90 stuks bezorgd door de apotheek
Dat was niet zo slim van de dokter, heb er netjes 60 teruggebracht..
Mijn verslavingshoofd was iets te blij met dat aantal.
Ik kreeg wel diazepam hoor! Veel hogere dosis ook dan ik zelf had. Voor 2 of 3 dagen ook maar.quote:Op maandag 30 maart 2026 23:55 schreef Droopie het volgende:
Maar hoe doen mensen nu afkicken van de lichamelijke klachten dan.?
Dat schijnt namelijk heel pittig te zijn, wat ik toen gelezen heb.
Nachtmerries enzo.
Maar je leven is toch niet zo slecht? Je kan toch van alles doen wat je wil? Juist als ik niet drink vind ik weer veel dingen leuk. Series kijken, oude games spelen van vroeger. Bij mij is het de gewoonte om te drinken die ik nu doorbreek (met wisselend succes toegegeven, maar nooit eerder er serieus mee bezig geweest en zovaak nuchter geweest ook in 3 maanden tijd). 's Avonds is het voor mij niet leuker met alcohol op, het is gewoon in iets van 20 jaar zo in mijn hersenen gaan zitten dat mijn hersenen zeggen dat ik het nodig heb om plezier te hebben. Terwijl het plezier er helemaal niet meer is.. alleen nog een verdovend effectquote:Op maandag 30 maart 2026 22:30 schreef kree het volgende:
wat wel dus met gezellige dingen en etc, ik vind er gewoon geen reet aan als ik niet drink? eerlijk waar?
Vind het zelf best raar dat ze dit zo melden. Lijkt me dat sommige mensen daar gedemotiveerd door kunnen worden. Ik in ieder geval wel, een beetje alsof je zoveel goed doet maar het beetje wat je niet perfect doet wordt extra uitgelicht..quote:Op dinsdag 31 maart 2026 00:01 schreef Ole het volgende:
De harde kern binnen de AA zien mij dus niet als nuchter. Daarbij zijn ze ook tegen Antabus en Campral. Fijn voor hun. Mij helpt het fantastisch.
Niet dat ik nog ga, maar ik denk dat ik eigenlijk niet welkom ben.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 00:05 schreef Masberum het volgende:
[..]
Vind het zelf best raar dat ze dit zo melden. Lijkt me dat sommige mensen daar gedemotiveerd door kunnen worden. Ik in ieder geval wel, een beetje alsof je zoveel goed doet maar het beetje wat je niet perfect doet wordt extra uitgelicht..
Zo en nu slapenquote:Anderhalf jaar ziek: tussentijdse evaluatie
Na ongeveer 78 weken heeft u een gesprek met uw re-integratiebegeleider. U bespreekt dan hoe het met uw re-integratie gaat. Als het nodig is, past u samen het Plan van aanpak aan
In de detox krijg je nog wel diazepam, maar erg afhankelijk van je arts hoe en hoe vaak. Soms dus gewoon standaard 4x10, later werd het alleen ad-hoc en omdat verpleegkundigen niet zelf mogen voorschrijven, gebeurt het dan met een testscore, naam even kwijt.quote:Op maandag 30 maart 2026 23:55 schreef Droopie het volgende:
Maar hoe doen mensen nu afkicken van de lichamelijke klachten dan.?
Dat schijnt namelijk heel pittig te zijn, wat ik toen gelezen heb.
Nachtmerries enzo.
Ja, zo zijn de "echten". Het is totale onzin als je het mij vraagt, maar bon. Er zijn ook AA groepen die veel minder streng zijn, maar die moet je maar net vinden en in de buurt zijn. Nu zit je bij Buitenveldert toch? Die zijn een stuk losser. Groep bij mij in de buurt was alleen letterlijk 70+ en allemaal 20+ nuchter. Dat was gewoon een theekransje over hun kleinkinderen.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 00:01 schreef Ole het volgende:
De harde kern binnen de AA zien mij dus niet als nuchter. Daarbij zijn ze ook tegen Antabus en Campral. Fijn voor hun. Mij helpt het fantastisch.
Ja, enorm tekort daar aan keuringsartsen. Maar dat moet niet jouw probleem worden natuurlijk.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 03:59 schreef Ole het volgende:
Dat krijg je ervan. Ben van alles aan het uitzoeken nu.
Ik denk dat ik een heel sterk punt heb aangaande mijn Wia aanvraag.
Ik heb nooit een plan van aanpak gehad na 1 jaar ziektewet. Ik heb wel overal aan voldaan.
Ik zou eind augustus een afspraak hebben met UWV. Deze is van hun kant niet doorgegaan. "Wegens omstandigheden". Ik zou nog een afspraak krijgen maar die is er nooit gekomen. Ik heb destijds ook gebeld naar UWV.
Ik heb daardoor geen reïntegratie traject gehad.
Ga eerst informatie nog zoeken. En wachten op de brief met hun beslissing. En dan snel bezwaar indienen!
Het gaat vooral om deze afspraak:
[..]
Zo en nu slapen![]()
Nope. Ga vandaag terugbellen. Ik denk dat ze er makkelijk vanaf willen komen.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 07:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, enorm tekort daar aan keuringsartsen. Maar dat moet niet jouw probleem worden natuurlijk.
De groep waar ik naartoe ga zit in de Jellinek. Daar zitten ook veel mensen die net opgenomen zijn. Dat houdt me elke keer weer scherp: daar wil ik niet meer belandenquote:Op dinsdag 31 maart 2026 07:30 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, zo zijn de "echten". Het is totale onzin als je het mij vraagt, maar bon. Er zijn ook AA groepen die veel minder streng zijn, maar die moet je maar net vinden en in de buurt zijn. Nu zit je bij Buitenveldert toch? Die zijn een stuk losser. Groep bij mij in de buurt was alleen letterlijk 70+ en allemaal 20+ nuchter. Dat was gewoon een theekransje over hun kleinkinderen.
Ja, dat is altijd wel fijn om met je neus op de feiten gedrukt te worden. Eentje in onze groep was gisteren volgens mij katlam, maar ik had niet alles meegekregen omdat ik eerst iemand op moest halen. Was dus een rommelige bende die vroeg werd afgekapt, wel zonde.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 07:46 schreef Ole het volgende:
[..]
De groep waar ik naartoe ga zit in de Jellinek. Daar zitten ook veel mensen die net opgenomen zijn. Dat houdt me elke keer weer scherp: daar wil ik niet meer belanden
Omg, ik ben bang dat ik dat zelfde dus heb gehad en dat waren 2,5 uur de meeste nare momenten (op niveau nierstenen na).quote:Op dinsdag 31 maart 2026 07:28 schreef nostra het volgende:
[..]
In de detox krijg je nog wel diazepam, maar erg afhankelijk van je arts hoe en hoe vaak. Soms dus gewoon standaard 4x10, later werd het alleen ad-hoc en omdat verpleegkundigen niet zelf mogen voorschrijven, gebeurt het dan met een testscore, naam even kwijt.
Voor mij was het alleen dan vaak al te laat, want bij mij uit zich het afkicken in extreem overgeven. Dus die pil houd ik ook niet binnen.
Van mijn huisarts kreeg ik bij thuis afkicken wel gewoon diazepam "as needed". Bij doorvragen ook in klismavorm, omdat ik het dus niet binnenhield. Maar dat was wel toen ik met extreme spasmes op de HAP was geweest.
Nee, was eenmalig bij mij. Vermoedelijk door combinatie met Zofram, een anti-misselijkheidssmelttabletje, dat contra-indicaties heeft met escitalopram.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 08:40 schreef Droopie het volgende:
[..]
Omg, ik ben bang dat ik dat zelfde dus heb gehad en dat waren 2,5 uur de meeste nare momenten (op niveau nierstenen na).
Eenmalig, bij mij.
Heb jij dat vaker gehad?
Dat lijkt me zo fucked up.
Dat had ik dus ook, spasme ken ik niet behalve van naam.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 08:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, was eenmalig bij mij. Vermoedelijk door combinatie met Zofram, een anti-misselijkheidssmelttabletje, dat contra-indicaties heeft met escitalopram.
De huisarts die me toen zag, drong er echt zeer ernstig op aan om de volgende (maan)dag me per direct en met urgentie bij mijn eigen huisarts te melden. Dit keer waren het mijn ledematen, volgende keer is het je hartspier, dat idee. Huisarts vond dat maar onzin, hij had volgende week wel een keer tijd. Daar dus ook opgestapt.
Hoezo? Qua belasting?quote:Op dinsdag 31 maart 2026 13:32 schreef Ole het volgende:
Met UWV communiceren is wel een goede test weer
Word morgen voor 1 uur teruggebeld.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 20:25 schreef Droopie het volgende:
[..]
Hoezo? Qua belasting?
Hadden ze een beetje begrip voor de situatie of was het alvast op de zaken vooruit lopen?
De omgeving zal jouw oude ik nog wel zien, maar zien misschien nog niet je drang om nooit meer te willen terugvallen.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 20:34 schreef Ole het volgende:
[..]
Word morgen voor 1 uur teruggebeld.
Hoop stress bij mijn huisgenoot ook. Die ziet de grootste rampen gebeuren.
Maar heb alvast dingen uitgezocht. Morgen alles in een mail zetten naar iemand die me gaat helpen. Dan staat het ook alvast klaar voor als ik bezwaar ga indienen eventueel.
Had niet zo goed geslapen. Ben nu wel moe dus vannacht gaat wel lukken denk ik
Huisgenoot toch beetje bang voor terugval. Niet alleen gebruik maar ook mentaal.
Maar het 'geluk' is dat ik wel een vangnet heb. Ik kan het nu wel even loslaten.
Nu dus eerst morgen afwachten.
Dat gaat gelukkig nu wel goed. Maar de angst is er nog wel een beetje. Gaat ook niet zomaar weg.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 20:36 schreef Droopie het volgende:
[..]
De omgeving zal jouw oude ik nog wel zien, maar zien misschien nog niet je drang om nooit meer te willen terugvallen.
Dank je. Ja centjes zeker. WW is waarschijnlijk op en bijstand ook lastig.quote:Wens je iig heel veel succes morgen, centjes zijn toch wel heel belangerijk voor een beetje rust in de tent.
Je kan ook eerlijk zeggen, en dat zal de beste persoon ook moeten beamen, je bent nog helemaal niet geschikt om 40 uur te gaan werken nu.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 20:41 schreef Ole het volgende:
[..]
Dat gaat gelukkig nu wel goed. Maar de angst is er nog wel een beetje. Gaat ook niet zomaar weg.
[..]
Dank je. Ja centjes zeker. WW is waarschijnlijk op en bijstand ook lastig.
Dat je van ene op andere moment niks meer krijgt is bizar. Dankzij de achterstanden. Binnen een week werk vinden is ook niet te doen![]()
Ik ga ervan uit dat alles goedkomt. Positief denken
Dat inderdaad. Dit is ook door mijn behandelaren gezegd. Maar de kans dat het niet gaat is heel groot.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 20:44 schreef Droopie het volgende:
[..]
Je kan ook eerlijk zeggen, en dat zal de beste persoon ook moeten beamen, je bent nog helemaal niet geschikt om 40 uur te gaan werken nu.
En stel dat je nu opeens zou gaan werken, dan val je weer in de ziektewet. En dat wilt het UWV niet en jij ook niet.
Ik ben er ook positief over
ja ik snap je wel, het is ook wel een leer proces moet ik zeggen. voor mezelf iig.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 00:02 schreef Masberum het volgende:
[..]
Maar je leven is toch niet zo slecht? Je kan toch van alles doen wat je wil? Juist als ik niet drink vind ik weer veel dingen leuk. Series kijken, oude games spelen van vroeger. Bij mij is het de gewoonte om te drinken die ik nu doorbreek (met wisselend succes toegegeven, maar nooit eerder er serieus mee bezig geweest en zovaak nuchter geweest ook in 3 maanden tijd). 's Avonds is het voor mij niet leuker met alcohol op, het is gewoon in iets van 20 jaar zo in mijn hersenen gaan zitten dat mijn hersenen zeggen dat ik het nodig heb om plezier te hebben. Terwijl het plezier er helemaal niet meer is.. alleen nog een verdovend effect
hoe is het gegaan Ole?quote:Op dinsdag 31 maart 2026 20:46 schreef Ole het volgende:
[..]
Dat inderdaad. Dit is ook door mijn behandelaren gezegd. Maar de kans dat het niet gaat is heel groot.
Ik heb in elk geval duidelijk hoe beoordeling is gegaan. Nu kijken of ik bezwaar ga maken. Ook even afwachten of ik nog even ww krijg.quote:
goed dat je rustig blijftquote:Op woensdag 1 april 2026 20:01 schreef Ole het volgende:
[..]
Ik heb in elk geval duidelijk hoe beoordeling is gegaan. Nu kijken of ik bezwaar ga maken. Ook even afwachten of ik nog even ww krijg.
Maar ben er op dit moment redelijk rustig onder hoor.
Aleen wel moe nu. Had ook nog cursus vanmiddag, even genoeg prikkels gehad. Morgen ga ik er wel verder mee.
Jouw posts zijn inderdaad waardevolquote:
In februari mijn laatste afspraak gehad, ze houden nog een plekje voor mij vrij tot eind mei. Tot die tijd kan ik aan de bel trekken en terug komen.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:17 schreef Ole het volgende:
Netjes hoor!
Herken veel in je verhaal. Ook over het omgaan met gevoelens, dingen weer voelen of juist niet voelen.
Heb je nog een psycholoog?
Waarom vind je dat moeilijk, dat is toch hartstikke fijn?quote:Op woensdag 1 april 2026 23:32 schreef uniekhoorn het volgende:
Wat ik moeilijk vind dat mijn vriend (nu mijn man, in de grootste crisistijd voor mij toch getrouwd) en mijn collega en een paar andere vrienden, mij nooit hebben laten vallen.
Hmmm, weet niet..quote:Op woensdag 1 april 2026 23:17 schreef Droopie het volgende:
Heb je het wel eens gehad met een hulpverlener over dat je een nieuw leven bent begonnen (of herboren , hoe je het ook wilt noemen).
Ik heb een beetje t gevoel gehad dat ik de cirkel weer rond ben gegaan incl pubertijd qua emoties.
Zeker maar waarom doen ze dat?quote:Op woensdag 1 april 2026 23:34 schreef nostra het volgende:
[..]
Waarom vind je dat moeilijk, dat is toch hartstikke fijn?
Omdat ze je het waard vinden om voor te strijden denk ikquote:Op woensdag 1 april 2026 23:38 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Zeker maar waarom doen ze dat?
Nou ja, dat zijn dus dingen om achter te komen
Ja, heel vervelend..quote:Op woensdag 1 april 2026 23:35 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Hmmm, weet niet..
Vond je het vervelend om die cirkel weer rond te gaan?
Maar misschien met ik ook wel die "nuchtere" Friezin hoor die het toch altijd anders wil doen
Dat kan ik mij voorstellen.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:40 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ja, heel vervelend..
En dan zijn mijn psycholoog, ja het is een fase die erbij hoort.
En na 6 jaar was ik al die fases echt spuugzat haha.
"IK WIL GEEN FASES MEER, ik wil nu dat het bootje rustig gaat ronddobberen"
Dat zal inderdaad.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:38 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Omdat ze je het waard vinden om voor te strijden denk ik
En dat zijn de momenten dat je even stil moet staan, denken hoe ellendig het drinken werd (want meestal is het begin wel leuk en een goed verhaal begint zelden met een glas melk) en denken, pfew..doe mij maar dit saaie maarquote:Op woensdag 1 april 2026 23:43 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Dat kan ik mij voorstellen.
En dan dobbert het rustig en dan is het saai
Gek is dat he? Nog gekker is dat het zo moeilijk is al heeft het alleen maar voordelen.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:46 schreef Ole het volgende:
Ik krijg weer een deel van mezelf terug die anderen en ikzelf lang niet hebben gezien. Mijn meer zelfverzekerde kant en de kant die veel meer voor zichzelf op komt.
Dat voelt heel fijn. En weer een hele goede reden om van de drank af te blijven. Deze versie van mezelf wil ik blijven.
Als er veel dingen tegelijk gebeuren en ik overprikkeld raak. Als dat te lang aanhoudt wordt het steeds lastiger. Het lukt me nu veel beter om dan even afstand te nemen en op de rem te trappen.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:48 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Gek is dat he? Nog gekker is dat het zo moeilijk is al heeft het alleen maar voordelen.
Wanneer heb jij het meest moeilijk ermee?
Misschien omdat je goed kan kokenquote:Op woensdag 1 april 2026 23:38 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Zeker maar waarom doen ze dat?
Nou ja, dat zijn dus dingen om achter te komen
Dat laatste kan ik mij helemaal in vinden, juist als het goed gaat vind ik het moeilijk.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:55 schreef Ole het volgende:
[..]
Als er veel dingen tegelijk gebeuren en ik overprikkeld raak. Als dat te lang aanhoudt wordt het steeds lastiger. Het lukt me nu veel beter om dan even afstand te nemen en op de rem te trappen.
En kan in uiterste nood medicatie nemen.
Sinds ik deze medicatie (weer) heb gaat het stukken beter.
En ook als heel veel dingen juist goed gaan. Dan ook de neiging om door te schieten, en overmoedig te worden en te denken dat het heus wel weer kan om een keertje door te zakken. Eén kan wel sla ik direct over.
"Ik ben zo zielug!!!!quote:Op donderdag 2 april 2026 00:05 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Dat laatste kan ik mij helemaal in vinden, juist als het goed gaat vind ik het moeilijk.
Ik ben een soort van masochist ofzo want als het slecht gaat dan kan ik mijzelf heerlijk kwellen om te denken: en DAT mag ik ook al niet meer *stampvoet*
Omdat het makkelijker is om medelijden met jezelf te hebben, dan trots op jezelf te zijn.quote:Op donderdag 2 april 2026 00:05 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Dat laatste kan ik mij helemaal in vinden, juist als het goed gaat vind ik het moeilijk.
Ik ben een soort van masochist ofzo want als het slecht gaat dan kan ik mijzelf heerlijk kwellen om te denken: en DAT mag ik ook al niet meer *stampvoet*
Dat dekt de lading wel aardig.quote:Op donderdag 2 april 2026 00:19 schreef Droopie het volgende:
[..]
Omdat het makkelijker is om medelijden met jezelf te hebben, dan trots op jezelf te zijn.
Ik verwar zelfvertrouwen nog wel eens met arrogantie..
Voel ik me trots dan denk (of dacht ik) jezus wat arrogant.
Zit alleen in mn hoofd, maar toch.
Had tijd nodig
Oeh dat was niet fijn geweestquote:Op donderdag 2 april 2026 08:51 schreef nostra het volgende:
Overigens blijft het ook altijd oppassen met alcohol en de sociale verwevenheid in het dagelijks leven.
Sowieso natuurlijk de triggers. Maar zo had ik ook een teamuitje van werk vorige week: samen koken. Hartstikke leuk natuurlijk, maar ik kan niet koken dus maakte het deeg.Achteraf bleek: in het hoofdgerecht zat 1 fles witte wijn én 1 fles masala. En in het dessert zat limoncello. Gelukkig sloeg de antabus er niet op aan, maar ja.
Eigenlijk heel asociaal om ongevraagd zoveel alcohol te gebruiken in jullie maaltijd ....quote:Op donderdag 2 april 2026 08:51 schreef nostra het volgende:
Overigens blijft het ook altijd oppassen met alcohol en de sociale verwevenheid in het dagelijks leven.
Sowieso natuurlijk de triggers. Maar zo had ik ook een teamuitje van werk vorige week: samen koken. Hartstikke leuk natuurlijk, maar ik kan niet koken dus maakte het deeg.Achteraf bleek: in het hoofdgerecht zat 1 fles witte wijn én 1 fles masala. En in het dessert zat limoncello. Gelukkig sloeg de antabus er niet op aan, maar ja.
Nou! Er zijn meerdere redenen waarom mensen geen alcohol kunnen of willen.quote:Op donderdag 2 april 2026 17:13 schreef maily het volgende:
[..]
Eigenlijk heel asociaal om ongevraagd zoveel alcohol te gebruiken in jullie maaltijd ....
Nou ja, je kon wel dieetwensen aangeven vooraf, maar dat was dan halal bijvoorbeeld, of echte allergieën. Ik had hier helemaal niet bij stilgestaan eigenlijk.quote:Op donderdag 2 april 2026 18:18 schreef Ole het volgende:
[..]
Nou! Er zijn meerdere redenen waarom mensen geen alcohol kunnen of willen.
Maar bij bv halal had er zeker geen alcohol in gezeten.quote:Op donderdag 2 april 2026 18:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou ja, je kon wel dieetwensen aangeven vooraf, maar dat was dan halal bijvoorbeeld, of echte allergieën. Ik had hier helemaal niet bij stilgestaan eigenlijk.En elke gang "voor nostra zonder alcohol!" op mijn werk voelt ook niet echt senang.
Dat is geen heel slecht teken, vind ik dan.quote:Op donderdag 2 april 2026 18:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou ja, je kon wel dieetwensen aangeven vooraf, maar dat was dan halal bijvoorbeeld, of echte allergieën. Ik had hier helemaal niet bij stilgestaan eigenlijk.En elke gang "voor nostra zonder alcohol!" op mijn werk voelt ook niet echt senang.
toevallig laatst over gehadquote:Op donderdag 2 april 2026 19:13 schreef Droopie het volgende:
[..]
Dat is geen heel slecht teken, vind ik dan.
Ik heb die discussies ook gehad, aan het begin van mijn herstel.
Zelfs pufjes met drijfgas werd afgeraden, uiteindelijk viel dat reuze mee.
Maar wat ik toen begreep, en per gerecht zal dat verschillen en zou het risico niet automatisch nemen, doet die alcohol bijna allemaal verdampen.. Maar dat is een aanname en van horen zeggen, wil niet een reactie van de Antabus op mijn geweten hebben.
Zelfde met het glas heffen bij een gelegenheid, dat is ook zo akward.
Nee, klopt. Maar goed, dan moet ik me snel bekeren. Kan wel, mijn vriendin is Pakistaans, dus ik heb een escape.quote:Op donderdag 2 april 2026 18:52 schreef maily het volgende:
[..]
Maar bij bv halal had er zeker geen alcohol in gezeten.
Drastisch, maar als het werkt...quote:Op donderdag 2 april 2026 20:31 schreef Masberum het volgende:
Ik was 3 dagen nuchter, weer terugval gehad. Ik heb voor de komende periode betaald wat ik moet betalen, ga morgen eten kopen voor de komende week. Dan mijn bankpas doorknippen en een nieuwe aanvragen. Dat duurt zo'n 5 dagen voordat je een nieuwe krijgt. Geen contant geld in huis.
Klinkt misschien extreem (of een domme actie om in ieder geval weer de eerste dagen niet te drinken) maar ik ben het zo zat. Als ik gewoon het niet kan kopen dan is het voor die paar dagen weer 'opgelost'. En ja ik begrijp dat dit geen structurele oplossing is, maar de eerste dagen doorkomen vind ik het moeilijkst en dit is mijn poging om die eerste dagen geforceerd weer door te komen. Het is dan ook weekend, dan is de drang het grootst dus als ik dat zo doorheen kom dan is dat ook al een kleine overwinning als het ware.
Nee, nooit helemaal, maar het is te verwaarlozen normaal gesproken.quote:Op donderdag 2 april 2026 19:19 schreef greysbones het volgende:
[..]
toevallig laatst over gehad
https://deliciousmagazine(...)nt-blijft-er-achter/
het verdwijnt nooit helemaal
Nou ja, ik wist het gewoon oprecht niet (anderen maakten die andere gangen, dus geen idee wat die allemaal deden). Op zich heb ik nooit echt problemen gehad met drank zien. Aan tafel dronken er veel ook gewoon wijn, boeit me niets. Het wordt voor mij pas vervelend als drank centraal staat.quote:Op donderdag 2 april 2026 19:13 schreef Droopie het volgende:
Edit: met goed teken bedoel ik, je bent niet heel de tijd bezig met je oude ik (de verslaafde nostra van vroeger)..
In plaats dat je overal alcohol ziet en gillend gek wordt, of overmatig er mee bezig bent..
Nu was er iets met alcohol en stond je er niet bij stil.
Dat vind ik grotendeels positief
Minpuntje, dat had je wel gemerkt als de antabus zijn werk had gedaan en had je toen maar eerder aan gedacht
Gelukkig is het goed gegaan!quote:Op donderdag 2 april 2026 21:34 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, nooit helemaal, maar het is te verwaarlozen normaal gesproken.
Ik had er wel last van namelijk, als een magneet werden mijn ogen altijd aangetrokken naar evt drank in wat voor gelegenheid dan ook.quote:Op donderdag 2 april 2026 21:36 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou ja, ik wist het gewoon oprecht niet (anderen maakten die andere gangen, dus geen idee wat die allemaal deden). Op zich heb ik nooit echt problemen gehad met drank zien. Aan tafel dronken er veel ook gewoon wijn, boeit me niets. Het wordt voor mij pas vervelend als drank centraal staat.
Lijkt me erg vermoeiend inderdaad. Nu wel naar de achtergrond kunnen krijgen?quote:Op donderdag 2 april 2026 22:02 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik had er wel last van namelijk, als een magneet werden mijn ogen altijd aangetrokken naar evt drank in wat voor gelegenheid dan ook.
Drank viel mij echt heel erg op, en dat was niet leuk en was heel vermoeiend..
Dat bedoelde ik met fijn dat je niet obsessief de menukaart ging bekijken om alle ingredienten te onderzoeken op een spoort van alcohol.
Rene van Collem wel eens iets van gehoord. Andere zal ik eens luisteren.quote:Op donderdag 2 april 2026 22:12 schreef nostra het volgende:
Luisteren jullie podcasts over verslaving? Ik vind Bat Country en Rene van Collem (Doe Maar) altijd erg goed.
Tijdens een vakantie aan t zwembad met zo'n bar in t midden, heb ik geen behoefte aan een simpel of groot drankje.quote:Op donderdag 2 april 2026 22:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Lijkt me erg vermoeiend inderdaad. Nu wel naar de achtergrond kunnen krijgen?
Dit is een topic specifiek voor mensen die gestopt zijn of de intentie hebben om blijvend te stoppen.quote:Op donderdag 2 april 2026 23:36 schreef Hetekip het volgende:
ben flink aan het drinken de tramadol is helaas op
8 weken clean geweest maar fuck it
Ik vind hetzelfde met wijn in de supermarkt. De AH en Jumbo foodmarkt hier bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 3 april 2026 22:16 schreef uniekhoorn het volgende:
Docu's over afkicken e.d. vind ik zo irritant. Vind ze allemaal maar betweters ofzo, alsof ze het wiel hebben uitgevonden.
En overal drank zien! Dat was inderdaad heel vermoeiend. Wandelend door een stad ofzo, altijd kijken waar je lekker speciaalbiertjes kan halen met een zo'n hoog mogelijke %
Dat is wel aardig weg, kijk nog wel maar geen behoefte aan.
Zelf hebben wij wel bier in huis maar daar taal ik niet naar. Een fles sterke drank daarintegen moet ik niet in huis hebben want ik weet niet of dat ik daar kan afblijven![]()
Nou is daar een hele goede oplossing voor, niet in huis hale.
Dank voor de tip, besteld.quote:Op vrijdag 3 april 2026 23:50 schreef Duveldrinker het volgende:
Ik heb zelf een boek op mijn Kobo, dat gaat over een jongen die uiteindlijk er voor koos om euthanasie te plegen, ik weet even de titel niet meer. Maar dat is echt heftig en heb serieus liggen janken toen ik het in 1x uit las.
Zeker omdat ik mij zou goed kon verplaatsen in hem, het boek is door zijn broer geschreven die alles meemaakte van verslaving tot einde.
Volgens mij heet het...gelukkig hebben we de foto's nog.
Heb het trouwens gedaan. Merk ook dat aangezien ik nu deze avond überhaupt niks heb kunnen kopen de drang ook kleiner was. In plaats van "zal ik vanavond drinken of niet?" en zo de hele tijd er maar mee bezig te zijn door de verslaving was het nu eigenlijk vooral "Het kan niet, punt".quote:Op donderdag 2 april 2026 21:32 schreef nostra het volgende:
[..]
Drastisch, maar als het werkt...Wel wat lastig in deze tijd.
In mijn beleving was dat 10 jaar geleden niet zo erg in de supermarkt, wel op heel veel anderen plekken.quote:Op vrijdag 3 april 2026 22:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind hetzelfde met wijn in de supermarkt. De AH en Jumbo foodmarkt hier bijvoorbeeld.
Kijk je bij de vis, staan er flessen wijn boven. Kijk je bij het vlees, ook weer wijn.
Loop je naar de kaasafdeling, wijn ernaast. Etc.
Als je er op let, zie je hoe vanzelfsprekend en volledig normaal alcohol gemaakt is.
Als ik hier bij de Jumbo foodmarkt binnenloop, staat de wijn al pontificaal achter de klaphekjes. Daar waar de groente en fruit begint. Het is echt bizar geworden.quote:Op zaterdag 4 april 2026 13:51 schreef Ole het volgende:
De drank staat overal tegenwoordig. In het begin deed ik mijn boodschappen zoveel mogelijk vroeg op de dag, dan had ik er minder last van. Was ook een keer bij kassa of radar. In een bepaalde supermarkt stond op meer dan 20 plekken alcohol. Je kon er niet omheen.
Gelukkig doet het me niet zoveel meer nu. Maar zie het nog steeds.
Het valt juist meer op als je niet meer drinkt.
Ik denk dat dit "hetzelfde" is als je gaat stoppen met snoep/snacks/limonade etc. Dat staat ook overalquote:Op zaterdag 4 april 2026 13:51 schreef Ole het volgende:
De drank staat overal tegenwoordig. In het begin deed ik mijn boodschappen zoveel mogelijk vroeg op de dag, dan had ik er minder last van. Was ook een keer bij kassa of radar. In een bepaalde supermarkt stond op meer dan 20 plekken alcohol. Je kon er niet omheen.
Gelukkig doet het me niet zoveel meer nu. Maar zie het nog steeds.
Het valt juist meer op als je niet meer drinkt.
Ja zo werkt dat. Ineens is het overalquote:Op zaterdag 4 april 2026 13:53 schreef maily het volgende:
[..]
Ik denk dat dit "hetzelfde" is als je gaat stoppen met snoep/snacks/limonade etc. Dat staat ook overal
Oh, met sigaretten heb ik dat juist niet. Die zijn gewoon uit het zicht.quote:Op zaterdag 4 april 2026 13:53 schreef maily het volgende:
[..]
Ik denk dat dit "hetzelfde" is als je gaat stoppen met snoep/snacks/limonade etc. Dat staat ook overal
Wie weet gaat dat ook ooit met alcohol gebeuren. Ooit!quote:Op zaterdag 4 april 2026 13:59 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Oh, met sigaretten heb ik dat juist niet. Die zijn gewoon uit het zicht.
Zou van mij mogen.quote:Op zaterdag 4 april 2026 14:21 schreef Ole het volgende:
[..]
Wie weet gaat dat ook ooit met alcohol gebeuren. Ooit!
Maar ik ben nu niet ineens anti hoor. Ik deal er gewoon mee.
Er wordt minder raar gekeken als je niet drinkt tegenwoordig.quote:Op zaterdag 4 april 2026 14:37 schreef nostra het volgende:
Niet (of minder) drinken wordt wel steeds gebruikelijker. De grootste jongens (Heineken, InBev, PernordRicard, Diageo) zijn meer dan gehalveerd. Niet alleen daardoor, maar het speelt wel een belangrijke rol.
Mijn meeste vrienden drinken niet. Hooguit alcoholvrij en af en toe een biertje met alcohol.quote:Op zaterdag 4 april 2026 15:06 schreef Ole het volgende:
[..]
Er wordt minder raar gekeken als je niet drinkt tegenwoordig.
Bizar.quote:Op zaterdag 4 april 2026 13:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Als ik hier bij de Jumbo foodmarkt binnenloop, staat de wijn al pontificaal achter de klaphekjes. Daar waar de groente en fruit begint. Het is echt bizar geworden.
Ik begrijp zelf niet echt wat je hier wil zeggen/vragen sorryquote:Op zaterdag 4 april 2026 18:11 schreef Droopie het volgende:
[ tiktok ]
Vraag me alleen af of sommige mensen spiritualiteit opzoeken als vlucht, om op zoek te gaan naar antwoorden of gewoon, ik ervaarde het zelf ook hoor.
Een stukje zingeving of dankbaarheid, kan het niet in een paar zinnen uitleggen.
Er zijn, volgens mij, heel veel mensen, die als ze gestopt zijn opeens weer het geloof zoeken of spiritueel worden.quote:Op zaterdag 4 april 2026 19:13 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ik begrijp zelf niet echt wat je hier wil zeggen/vragen sorry
Ow zo. Ja dat zeg je goed 'die lijken in de minderheid', maar dat is vooral omdat de mensen die zijn gaan geloven / spiritueel zijn geworden etc. dat ook meer uit willen dragen. Andere mensen die weer verder gaan met het leven vallen wat minder op.quote:Op zaterdag 4 april 2026 19:21 schreef Droopie het volgende:
[..]
Er zijn, volgens mij, heel veel mensen, die als ze gestopt zijn opeens weer het geloof zoeken of spiritueel worden.
Ja, er zullen ook zat mensen zijn die na een opname en behandeling weer verder gaan met het leven, maar die lijken in de minderheid.
Dat is mijn vraag. Waarom zou dat zijn?
Ik denk dat je een goed punt hebt. Misschien lopen die mensen er iets meer mee te koop of vallen die veranderingen meer op.quote:Op zaterdag 4 april 2026 19:32 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ow zo. Ja dat zeg je goed 'die lijken in de minderheid', maar dat is vooral omdat de mensen die zijn gaan geloven / spiritueel zijn geworden etc. dat ook meer uit willen dragen. Andere mensen die weer verder gaan met het leven vallen wat minder op.
Ik denk ook dat sommige mensen dat doen om wat rust te vinden, weer rustig na te denken over wie ze zijn, wat ze willen in de toekomst etc. En ook wat meer geneigd zijn automatisch om (als ze nuchter zijn en weer wat normaal kunnen denken) zichzelf af te vragen hoe ze in die situatie terecht zijn gekomen bijvoorbeeld. Een beetje meer levensvragen hebben om te beantwoorden dan de gemiddelde persoon (huisje boompje beestje die niet te extreem heeft geleefd).
Zullen nog wel meer redenen zijn, kan me voorstellen dat het alleen al kan helpen om spiritueel te worden omdat het zover af staat van de periode waarin je juist drugs gebruikte.. jezelf opnieuw uitvinden als het ware, afstand nemen van je oude ik. Dat zou ik denken
Misschien wel, maar de kans dat je reptielenbrein er een pavlov reactie op loslaat, is er ook.quote:Op zondag 5 april 2026 15:42 schreef Ole het volgende:
Net geluncht. Vrees dat er toch beetje alcohol in de mocktail zat. Rustig aan maar rest van de dag
Ja kan ook hoor! Versnelde hartslag, beetje hoofdpijn. Kan ook spanning zijn.quote:Op zondag 5 april 2026 15:57 schreef Droopie het volgende:
[..]
Misschien wel, maar de kans dat je reptielenbrein er een pavlov reactie op loslaat, is er ook.
Waarom denk je dat er in alchol in zat.
Mijn vader wordt aangeschoten van radler 0,0%.. de mens zit soms raar in elkaarquote:Op zondag 5 april 2026 16:06 schreef Ole het volgende:
[..]
Ja kan ook hoor! Versnelde hartslag, beetje hoofdpijn. Kan ook spanning zijn.
Het valt mee nu maar heb ook iets tegen paniek genomen nu.
Dat valt wel mee bij mij. Ken het advies. Doe het ook niet vaak. Een mocktail doet bij mij ook niet denken aan mijn drank wat ik altijd dronk. En alcoholvrij bier vind ik gewoon niet zo lekker. Zit ik ook meteen vol van. Heb ook maagoperatie gehad en valt heel zwaar bij mij.quote:Op zondag 5 april 2026 16:12 schreef Droopie het volgende:
[..]
Mijn vader wordt aangeschoten van radler 0,0%.. de mens zit soms raar in elkaar
En geen onbedoeld advies hoor.
Maar mij is gezegd dat een alcoholist geen alcoholvrije dingen mag nemen, omdat het brein dan reageert.
Maar dat mag iedereen zelf weten, geen alchohol is geen alcohol en de rest is bijzaak
Geniet verder van je middag en hopelijk is de paniek en/ of spanning zelf verdwenen.quote:Op zondag 5 april 2026 16:28 schreef Ole het volgende:
[..]
Dat valt wel mee bij mij. Ken het advies. Doe het ook niet vaak. Een mocktail doet bij mij ook niet denken aan mijn drank wat ik altijd dronk. En alcoholvrij bier vind ik gewoon niet zo lekker. Zit ik ook meteen vol van. Heb ook maagoperatie gehad en valt heel zwaar bij mij.
Dus in vervolg mocktail waar ook geen vervanger in zit, dus geen alcoholvrije rum ogen gin. Daar kan soms heel klein beetje in zitten.
Dank jequote:Op zondag 5 april 2026 16:38 schreef Droopie het volgende:
[..]
Geniet verder van je middag en hopelijk is de paniek en/ of spanning zelf verdwenen.
Sterkte, bezwaar maken kan altijd natuurlijk.quote:Op zaterdag 11 april 2026 16:03 schreef Ole het volgende:
Update: Ik krijg helemaal niks meer van UWV.
Gelukkig heb ik nog reserves. Ben er wel ok mee. Het gaat allemaal goedkomen. Betekent wel dat ik iets sneller zal moeten reïntegreren, maar ik ben er wel aan toe.
Ik zoek eerst naar een baan als oproepkracht, flexibel. Niet meteen 40 uur per week.
Neemt niet weg dat ik wel baal dat ik dit niet eerder wist, twijfel of ik nog bezwaar aan ga tekenen. Verder geen cravings gehad gelukkig.
Ik zie wel. Heb dinsdag sollicitatie. Eerst maar even daar op richten.quote:Op woensdag 15 april 2026 20:09 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Sterkte, bezwaar maken kan altijd natuurlijk.
Succes Olequote:Op woensdag 15 april 2026 20:33 schreef Ole het volgende:
[..]
Ik zie wel. Heb dinsdag sollicitatie. Eerst maar even daar op richten.
Dank je!quote:
Netjes complimentenquote:Op donderdag 16 april 2026 12:09 schreef Masberum het volgende:
7 dagen nuchter geweest, dit is dag 8. Het langste in wellicht 10 jaar (afgezien van 2 weken in een afkickkliniek jaren geleden)Woohoo
Nu volhouden en niet te vroeg juichen.quote:Op donderdag 16 april 2026 12:09 schreef Masberum het volgende:
7 dagen nuchter geweest, dit is dag 8. Het langste in wellicht 10 jaar (afgezien van 2 weken in een afkickkliniek jaren geleden)Woohoo
En het niet groter maken dan het is. Ja je had trek! Dat is toch ook geen ramp. Eerder dat je ook maar een mens bent. En weer vrolijk verder nu!quote:Op zondag 19 april 2026 16:35 schreef nostra het volgende:
Gister voor het eerst sinds tijden weer een trekmomentje gehad. Duur uit eten, 6-gangen diner, met echte wijnkenners in de bediening. Dan gaat het wel een beetje kriebelen, bij alle tafeltjes om je heen de prachtige (en volledig opgeklopte) verhalen over tonen van noot met toch een zoetje, de verhuizing van het wijnhuis door overstromingen etc. Maar goed, de alcoholvrije cava was nog wel te doen en het ginger beer voor een beetje kriebel in je keel.
Ja, die 0.0 dingetjes zijn prima (al is de AA daar óók op tegen (waar niet)). Wel wat overpriced voor wat vruchtensap vaak.quote:Op zondag 19 april 2026 16:50 schreef Ole het volgende:
Had deze week een fruitig biertje 0.0. Had voor mij geen relatie tot alcohol. Was meer limonade.
Dag erna bij lunch een icetea. Bij brownies and Dowies. Helemaal leuk met ijs en mint alles! Zag eruit al een cocktail/ mocktail.
Niks mis mee.
Viel mee trouwens. Qua prijs bedoel ik. Als je een mocktail bestelt betaal je de hoofdprijs. Terwijl het veredelde frisdrank is.quote:Op zondag 19 april 2026 17:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, die 0.0 dingetjes zijn prima (al is de AA daar óók op tegen (waar niet)). Wel wat overpriced voor wat vruchtensap vaak.
En ik krijg allergische reactie over AA dogma's.quote:Op zondag 19 april 2026 17:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, die 0.0 dingetjes zijn prima (al is de AA daar óók op tegen (waar niet)). Wel wat overpriced voor wat vruchtensap vaak.
Ja, mocktails bedoelde ik. Sommige zijn wel echt lekker. En het ziet er leuk uit. Doe je toch een soort van "mee".quote:Op zondag 19 april 2026 17:06 schreef Ole het volgende:
[..]
Viel mee trouwens. Qua prijs bedoel ik. Als je een mocktail bestelt betaal je de hoofdprijs. Terwijl het veredelde frisdrank is.
Oh zeker! Maar 'mag' niet van AA fanatiekelingen.quote:Op zondag 19 april 2026 17:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, mocktails bedoelde ik. Sommige zijn wel echt lekker. En het ziet er leuk uit. Doe je toch een soort van "mee".
0.0 is soms nog duurder dan normaal bierquote:Op zondag 19 april 2026 17:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou echt! Ik al na eentje. Maar wat werkt voor jou is prima toch? Ik kan er niet goed tegen als anderen mij vertellen wat ik wel of niet mag. Dat triggert mij alleen maar.quote:Op zondag 19 april 2026 17:38 schreef RedShoe het volgende:
[..]
0.0 is soms nog duurder dan normaal bier![]()
Ik vind het overigens geen trigger om zelf weer te gaan drinken.
In het begin van mijn stoppen wel.
En het drinkt niet zo makkelijk weg als gewoon bier. Bij twee heb ik echt wel genoeg gehad.
Je mag altijd nog zelf beslissen. Het blijven uiteraard adviezen.quote:Op zondag 19 april 2026 17:40 schreef Ole het volgende:
[..]
Nou echt! Ik al na eentje. Maar wat werkt voor jou is prima toch? Ik kan er niet goed tegen als anderen mij vertellen wat ik wel of niet mag. Dat triggert mij alleen maar.
Zij zijn de Enige Manier. Ik ken ook groepen waar de lokale huisarts beneden een briefje had hangen dst ze vooral geen zorg moeten mijden. Dan is het allemaal niet zo gek dat ze als sektarisch worden gezien.quote:Op zondag 19 april 2026 17:43 schreef Ole het volgende:
AA is ook tegen medicatie. Dat snap ik dus echt niet!
Ik begrijp je reactie. Laat ik het anders formuleren dan. Door veel oldtimers wordt neergekeken op medicatie.quote:Op zondag 19 april 2026 18:21 schreef Droopie het volgende:
De AA is niet tegen medicatie.
Misschien bepaalde leden, maar ik ben vrij zeker dat de Nederlandse tak van de AA zich niet bemoeit met behandelingen en medicatie.
Ik heb dit zelf nooit ervaren, tevens zou dat een reden kunnen zijn om hier melding van te maken bij de autoriteiten.
Laten we dat misverstand niet de wereld in helpen dat dit een methode is van de AA.
Extra bron op pagina 6 https://www.aa.org/sites/(...)aamembersMedDrug.pdf
Dat laatste mag ook niet bij andere groepen. En dat is wel goed ook.quote:Op zondag 19 april 2026 18:32 schreef Keep_Walking het volgende:
AA/NA is niet tegen medicatie en bemoeien zich niet met de behandeling. Je mag niet eens klinieken bij naam noemen.
Dat laatste weet ik niet, aangezien er heel veel groepen zijn en ik er maar bij 1 gezeten heb.quote:Op zondag 19 april 2026 18:32 schreef Ole het volgende:
[..]
Ik begrijp je reactie. Laat ik het anders formuleren dan. Door veel oldtimers wordt neergekeken op medicatie.
Ik heb er (min of meer verplicht) meerdere bezocht. Maar niet voor mij meer.quote:Op zondag 19 april 2026 18:39 schreef Droopie het volgende:
[..]
Dat laatste weet ik niet, aangezien er heel veel groepen zijn en ik er maar bij 1 gezeten heb.
Ik ben me ervan bewust dat niet iedereen fijne ervaringen met klinieken en hulpverlening heeft.quote:Op zondag 19 april 2026 18:45 schreef Ole het volgende:
[..]
Ik heb er (min of meer verplicht) meerdere bezocht. Maar niet voor mij meer.
Ik heb er heel veel aan gehad hoor! En ben ook heel positief over de hulpverlening. Juist daarom ook ontdekt dat sommige behandelingen voor mijzelf niet helemaal ok waren. Gelukkig was ik bij een instantie die meerdere behandelingen aanboden.quote:Op zondag 19 april 2026 18:53 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik ben me ervan bewust dat niet iedereen fijne ervaringen met klinieken en hulpverlening heeft.
Het probleem met klinieken is dat het een hele veilige omgeving is. Maar zijn de weken om dan wordt je weer in het diepe gegooid en de meesten vallen dan ook terug.quote:Op zondag 19 april 2026 18:53 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik ben me ervan bewust dat niet iedereen fijne ervaringen met klinieken en hulpverlening heeft.
Ik mocht na 3 weken naar de mcdonalds om de hoek, man, alsof ik na 30 jaar gevangenis weer de buitenwereld ervaarde..quote:Op zondag 19 april 2026 20:22 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Het probleem met klinieken is dat het een hele veilige omgeving is. Maar zijn de weken om dan wordt je weer in het diepe gegooid en de meesten vallen dan ook terug.
Dat was overigens alleen in Groningen (Pand 50) waar we wel buiten kwamen en in ook in winkels. In Leeuwarden liepen we alleen naar het park, verder niet het centrum in.quote:Op zondag 19 april 2026 20:39 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik mocht na 3 weken naar de mcdonalds om de hoek, man, alsof ik na 30 jaar gevangenis weer de buitenwereld ervaarde..
Terwijl we iedere dag ook gingen wandelen naar het tankstation voor kleine boodschappen (niet naar de supermarkt).
Maar net als met klinieken, ook als je eruit bent is het maar hopen dat je sociale vangnet maar aanwezig is en werkt.
Daarom heb ik bij mijn laatste behandeling gekozen voor dagbehandeling.quote:Op zondag 19 april 2026 20:22 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Het probleem met klinieken is dat het een hele veilige omgeving is. Maar zijn de weken om dan wordt je weer in het diepe gegooid en de meesten vallen dan ook terug.
Idd. Ik ging meestal binnen 24 uur weer de fout in. De drang was dan enorm groot.quote:Op zondag 19 april 2026 21:17 schreef Ole het volgende:
[..]
Daarom heb ik bij mijn laatste behandeling gekozen voor dagbehandeling.
Vanaf dag één thuis slapen. Meteen de confrontatie aan. Na 2 keer opname beter.
Want zoals al gezegd: intern is het niet zo moeilijk. Maar het thuiskomen daar gaat het om.
Ik herken het! En dat is niet omdat je slecht bent. Het werkt niet voor iedereen. Ik had echt eigen verantwoordelijkheid nodig.quote:Op zondag 19 april 2026 21:22 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Idd. Ik ging meestal binnen 24 uur weer de fout in. De drang was dan enorm groot.
Maar thuis moet je ook naar de supermarkt?quote:Op zondag 19 april 2026 20:35 schreef RedShoe het volgende:
Ik kan me van die klinieken nog wel herinneren dat we een keer naar de supermarkt gingen en dat dat voor mij de trigger was om naar huis te gaan na 4 weken. Alleen het beeld van de drank afdeling was al genoeg.
Je hebt ook allerlei varianten daarin. Sommige móet je een paar weekenden naar huis en dan op maandag, á la een kringgesprek vroeger op de basisschool, vertellen hoe het was gegaan. Sommigen zitten ook gerust zes maanden om aan de onderliggende problematiek te werken, maatje van me gaat binnenkort de VVP in na weer zwaar teruggevallen te zijn (nu weer nuchter, maar eerst detox, toen Triora en nu dan VVP).quote:Op zondag 19 april 2026 20:22 schreef RedShoe het volgende:
Klopt.quote:Op zondag 19 april 2026 21:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Maar thuis moet je ook naar de supermarkt?
Snap het ook niet helemaal deze. Wij gingen om de dag. Ook gewoon boodschappen doen maar ook omgaan met triggers. Als dat al een reden is om van een behandeling weg te lopen..quote:Op zondag 19 april 2026 21:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Maar thuis moet je ook naar de supermarkt?
Ja, hoor ik vaker van mensen. Lijkt me wel echt lastig hoor, je moet er dan dagelijks echt tegen vechten. Hoewel bestellen nog een optie is (scheelt ook impulsaankopenquote:Op zondag 19 april 2026 21:39 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Klopt.
Ik had er in het begin heel veel moeite mee, om in de buurt van de drank afdeling te lopen. Dat was elke keer weer slikken. Nog steeds wel.
Dat blijft nog wel. Maar is wel iets waar we mee moeten leren omgaan. De wereld om ons heen zal niet zo snel veranderenquote:Op zondag 19 april 2026 21:39 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Klopt.
Ik had er in het begin heel veel moeite mee, om in de buurt van de drank afdeling te lopen. Dat was elke keer weer slikken. Nog steeds wel.
De planning was dat ik naar de Breegweestee zou gaan (een jaar is dat), maar heb er na de hulpvraag van afgezien.quote:Op zondag 19 april 2026 21:37 schreef nostra het volgende:
[..]
Je hebt ook allerlei varianten daarin. Sommige móet je een paar weekenden naar huis en dan op maandag, á la een kringgesprek vroeger op de basisschool, vertellen hoe het was gegaan. Sommigen zitten ook gerust zes maanden om aan de onderliggende problematiek te werken, maatje van me gaat binnenkort de VVP in na weer zwaar teruggevallen te zijn (nu weer nuchter, maar eerst detox, toen Triora en nu dan VVP).
Dat is een goede, ik merkte zeker de eerste jaren dat ik teveel met drank (of beter gezegd mijn verslaving) bezig was en alle triggers ging vermijden.quote:Op zondag 19 april 2026 21:17 schreef Ole het volgende:
[..]
Daarom heb ik bij mijn laatste behandeling gekozen voor dagbehandeling.
Vanaf dag één thuis slapen. Meteen de confrontatie aan. Na 2 keer opname beter.
Want zoals al gezegd: intern is het niet zo moeilijk. Maar het thuiskomen daar gaat het om.
Een jaar is wel veel! Maar je hebt er vanaf gezien. Doe je nu iets anders?quote:Op zondag 19 april 2026 21:42 schreef RedShoe het volgende:
[..]
De planning was dat ik naar de Breegweestee zou gaan (een jaar is dat), maar heb er na de hulpvraag van afgezien.
Dat is ook moeilijk! Wel de realiteit. Voor mij is het weer controle hebben. Hoe goed bedoeld ook van mijn omgeving, ik wil het zelf doen.quote:Op zondag 19 april 2026 21:51 schreef Droopie het volgende:
[..]
Dat is een goede, ik merkte zeker de eerste jaren dat ik teveel met drank (of beter gezegd mijn verslaving) bezig was en alle triggers ging vermijden.
Dat was ook niet gezond, want je moet ook weer leren om te leven.
Daar balans in vinden vond ik heel moeilijk.
Lang verhaal. Cold Turkey gestopt.quote:Op zondag 19 april 2026 21:51 schreef Ole het volgende:
[..]
Een jaar is wel veel! Maar je hebt er vanaf gezien. Doe je nu iets anders?
Goed voor jou!quote:Op zondag 19 april 2026 21:59 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Lang verhaal. Cold Turkey gestopt.
Uiteindelijk was de stok achter de deur mijn hartmedicatie wat ging knagen bij me. De combi met alcohol is niet zo goed zeg maar.
En een paar maanden daarvoor waren mijn leverwaarden ook niet goed. Toen kwam langzaam het besef dat ik beter kon gaan stoppen. En dat is gelukt.
Het heeft me wel veel gebracht. Heb ook een psycholoog naast gevonden. Voor mij heeft allemaal een rol gespeeld.quote:Op zondag 19 april 2026 22:24 schreef Masberum het volgende:
Behandeling (kliniek) werkte voor mij ook niet omdat mijn gedachtes toch niet echt veranderden door alles wat je daar moest doen en de reden dat ik daarheen ging was toen ook niet vanuit een intrinsieke wil. Dan faalt het denk ik sowieso heel vaak
Hoe lang/ hoe vaak heb je in een kliniek gezeten? Vaak gaan mensen meerdere keren omdat het de eerste keer niet werkt.quote:Op zondag 19 april 2026 22:24 schreef Masberum het volgende:
Behandeling (kliniek) werkte voor mij ook niet omdat mijn gedachtes toch niet echt veranderden door alles wat je daar moest doen en de reden dat ik daarheen ging was toen ook niet vanuit een intrinsieke wil. Dan faalt het denk ik sowieso heel vaak
1 keer, ik schat 3 jaar geleden, dat zou voor een maand zijn maar na 2 weken mocht ik weggaan. Waarschijnlijk een raar verhaal aangezien het niet standaard is. Maar het komt erop neer dat ze me niet geloofden. Ik gaf eerlijk toe dat ik teveel dronk (veel te veel) maar dat ik bijvoorbeeld wel wist wanneer ik moest stoppen (als ik de kinderen de volgende ochtend naar zwemles moest brengen bijvoorbeeld) is niet iets wat daar standaard was..quote:Op maandag 20 april 2026 18:49 schreef Ole het volgende:
[..]
Hoe lang/ hoe vaak heb je in een kliniek gezeten? Vaak gaan mensen meerdere keren omdat het de eerste keer niet werkt.
Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 21 april 2026 16:04 schreef Ole het volgende:
Sollicitatie is goed gegaan![]()
Heb voorlopig 3 dagen per week, maar kan aanvullen met extra diensten. Maar wil niet meteen 4 dagen moeten..
Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 21 april 2026 16:04 schreef Ole het volgende:
Sollicitatie is goed gegaan![]()
Heb voorlopig 3 dagen per week, maar kan aanvullen met extra diensten. Maar wil niet meteen 4 dagen moeten..
Trots op jequote:Op dinsdag 21 april 2026 21:03 schreef Ole het volgende:
Is echt een last van mijn schouders! Het is op Schiphol dus duurt week of 6 voor de screening erdoor is. Maar dat komt helemaal goed. Kan ik me komende weken richten op lange termijn. Daar zijn reserves voor gelukkig! Is nu een maandje interen.
Morgen staat afspraak met reïntegratie speciaal voor mensen in herstel. Donderdag met organisatie voor ervaringsdeskundigen. Ben wel lekker bezig zo 😀
ik ben altijd benieuwd, wat doet een psychiater wat je zelf niet had kunnen bedenken?quote:Op donderdag 23 april 2026 21:12 schreef Ole het volgende:
Ik was wel even af hoor! Vorige week paar dagen in huisje met mijn ma. Super leuk. Maar 5 dagen aan staan heeft wel effect. Dinsdag sollicitatie en ben aangenomen. Allemaal positief maar wat andere afspraken verzet naar volgende week. Maar juist met mijn fijne psych morgen eerdere afspraak.
Psycholoog. Ik kan alles heel erg goed zelf bedenken. Te goed. Maar kan met haar heel goed sparren. Is gewoon fijn. Kan ook wel met naasten, maar is juist fijn om met iemand te praten die op afstand is .quote:Op donderdag 23 april 2026 21:44 schreef Masberum het volgende:
[..]
ik ben altijd benieuwd, wat doet een psychiater wat je zelf niet had kunnen bedenken?
Als het te goed is heb je geen psycholoog nodig toch?quote:Op donderdag 23 april 2026 21:51 schreef Ole het volgende:
[..]
Psycholoog. Ik kan alles heel erg goed zelf bedenken. Te goed. Maar kan met haar heel goed sparren. Is gewoon fijn. Kan ook wel met naasten, maar is juist fijn om met iemand te praten die op afstand is .
Jawel hoor! Nou ja.. nodig is groot woord. Maar ik heb er baat bij.quote:Op donderdag 23 april 2026 22:05 schreef Masberum het volgende:
[..]
Als het te goed is heb je geen psycholoog nodig toch?
Juist wel..quote:Op donderdag 23 april 2026 22:05 schreef Masberum het volgende:
[..]
Als het te goed is heb je geen psycholoog nodig toch?
Ja, nou ja wat ik wil aangeven is dat je jezelf intelligenter lijkt te vinden dan je in de praktijk bent. En mensen die juist minder intelligent zijn kunnen juist niet goed inschatten hoe intelligent (of niet intelligent) ze zijn.. Niet lullig bedoeldquote:Op donderdag 23 april 2026 22:09 schreef Ole het volgende:
[..]
Jawel hoor! Nou ja.. nodig is groot woord. Maar ik heb er baat bij.
Daarbij kwam ik een jaar geleden uit situatie dat ik echt wel hulp nodig had. Zij heeft mij hierin geholpen. Heeft aan half woord genoeg.
Oh juist niet!quote:Op donderdag 23 april 2026 22:12 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ja, nou ja wat ik wil aangeven is dat je jezelf intelligenter lijkt te vinden dan je in de praktijk bent. En mensen die juist minder intelligent zijn kunnen juist niet goed inschatten hoe intelligent (of niet intelligent) ze zijn.. Niet lullig bedoeld
Herkenbaar!quote:Op donderdag 23 april 2026 22:09 schreef Ole het volgende:
[..]
Jawel hoor! Nou ja.. nodig is groot woord. Maar ik heb er baat bij.
Daarbij kwam ik een jaar geleden uit situatie dat ik echt wel hulp nodig had. Zij heeft mij hierin geholpen. Heeft aan half woord genoeg.
Vanwaar die negatieve ondertoon in je reacties op Ole?quote:Op donderdag 23 april 2026 22:12 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ja, nou ja wat ik wil aangeven is dat je jezelf intelligenter lijkt te vinden dan je in de praktijk bent. En mensen die juist minder intelligent zijn kunnen juist niet goed inschatten hoe intelligent (of niet intelligent) ze zijn.. Niet lullig bedoeld
Nou dat. Ben bij toeval bij haar terecht gekomen. Inmiddels is ze voor zichzelf begonnen en gelukkig heb ik haar weer gevonden.quote:Op donderdag 23 april 2026 22:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Herkenbaar!
Heb ook in diverse situaties veel hulp gehad van een aantal gesprekken met een psycholoog.
Overlijden van dierbaren. Maar ook het op de rit zetten en houden van je leven, omgaan met spanningen, emotionele zelfzorg etc.
Het is erg fijn als je een psycholoog hebt waarbij het goed klikt. Het kan je mentaal veel goeds doen.
Droopie gaat op de bank liggen bij de psychquote:Op donderdag 23 april 2026 22:12 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ja. En als er iets in mijn leven gebeurt wat bepaalde aandacht nodig heeft of spanningen oproept, dan mail ik gewoon weer voor een afspraak. Ook na twee jaar geen contact. Dan plannen we gewoon weer een paar afspraken in.quote:Op donderdag 23 april 2026 22:23 schreef Ole het volgende:
[..]
Nou dat. Ben bij toeval bij haar terecht gekomen. Inmiddels is ze voor zichzelf begonnen en gelukkig heb ik haar weer gevonden.
herkenbaar hoor, maar wat trek je er zelf uit dan?quote:Op donderdag 23 april 2026 22:26 schreef Droopie het volgende:
[..]
Droopie gaat op de bank liggen bij de psych
Droopie: "Waarom zeggen mensen zulke opmerkingen?"
Psych: "Waarom denk je dat ze zulke dingen zeggen"
Droopie: "Ze zoeken negatieve aandacht om maar aandacht te krijgen"
Psych: "Dat kan? En wat kan het anders zijn denk je?"
Droopie: "Ehh, weet ik niet"
Psych: "Sommige mensen praten anderen naar beneden om zelf groter te lijken"
Droopie: "Ow, waarom dan eigenlijk?"
Psych: "Sommige mensen zijn nu eennmaal zo, en ze zijn overal.
Ze kunnen zelfs president van Amerika worden"
Droopie: "Ow, wat stom"
Psych: "Ja, dat is dan 75 euro"
Dit is dus wat ik ook doe!quote:Op donderdag 23 april 2026 22:27 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ja. En als er iets in mijn leven gebeurt wat bepaalde aandacht nodig heeft of spanningen oproept, dan mail ik gewoon weer voor een afspraak. Ook na twee jaar geen contact. Dan plannen we gewoon weer een paar afspraken in.
Net als de huisarts zeg maar.
Alleen maar positief dus.
weet je wat het is? en zou willen dat ik je echt kon zeggen doe dit of dat en dan komt het goed?quote:
Ow zeker wel, het pad die zij uitstippelt of voorgestelt heeft.. heeft grote impact gehad.quote:Op donderdag 23 april 2026 22:31 schreef kree het volgende:
[..]
weet je wat het is? en zou willen dat ik je echt kon zeggen doe dit of dat en dan komt het goed?
maar die weg is er gewoon niet? en dat is jammer ik kan ook alleen maar vertellen wat ik met ervaringen had. want zo ongelooflijk is het soms moeilijk om dan hulp te vinden denk ik?
Zegt iemand met een UI waarin hij zichzelf op z>3 schaalt. Anyway, juist mensen die intelligent zijn, hebben de neiging te overrationaliseren en problemen om emoties te tonen, uiten, herkennen, erkennen en vooral ermee te copen. Daar kan een psycholoog goed bij helpen.quote:Op donderdag 23 april 2026 22:12 schreef Masberum het volgende:
Ja, nou ja wat ik wil aangeven is dat je jezelf intelligenter lijkt te vinden dan je in de praktijk bent.
En zeker doe ik dat! Ik schaam me er niet voor. Integendeel.quote:Op donderdag 23 april 2026 22:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Zegt iemand met een UI waarin hij zichzelf op z>3 schaalt. Anyway, juist mensen die intelligent zijn, hebben de neiging te overrationaliseren en problemen om emoties te tonen, uiten, herkennen, erkennen en vooral ermee te copen. Daar kan een psycholoog goed bij helpen.
Het is ook gewoon belangerijk om te beseffen dat het iedereen kan overkomen.quote:Zac Efron
Hij ging meerdere keren naar rehab voor alcohol en drugs. Hij heeft expliciet gezegd dat therapie (naast AA) zijn leven heeft veranderd en dat hij een therapeut ziet.
Ben Affleck
Meerdere keren in rehab voor alcohol. Hij is open over outpatient therapie en professionele hulp, en noemt het cruciaal voor zijn herstel.
Bradley Cooper
Sober sinds zijn late 20s. Hij volgde behandeling en therapie voor alcohol en andere issues; hij heeft er vaak over gesproken in
interviews.
Katy Perry
Sprak over alcoholproblemen en suïcidale gedachten; ze was jaren in regelmatige therapie en prioriteert mentale gezondheid.
Michael Phelps
Na DUI-arrestaties ging hij naar behandeling en therapie voor alcohol en mentale gezondheid. Hij is een grote voorstander van professionele hulp.
Rob Lowe
Meer dan 25 jaar sober. Hij is open over zijn rehab-ervaringen en therapie als onderdeel van zijn lange herstel.
Jamie Lee Curtis
Decennia sober. Ze heeft over behandeling en therapie gesproken en is een pleitbezorger voor herstel.
Samuel L. Jackson
Bijna 25 jaar sober. Hij deelt hoe behandeling en therapie zijn carrière en leven hebben
beïnvloed.
Brad Pitt
Heeft over zijn alcoholproblemen gesproken en noemt 12-stappenbijeenkomsten + zelfreflectie/therapie in interviews.
Daniel Radcliffe
Sober na alcoholproblemen tijdens Harry Potter-tijd. Hij zocht professionele hulp en therapie om nuchter te blijven.
nou wat ik altijd al zei droopie en dat kan hier, je gaat niet teveel drinken uit het niks, er zit altijd een oorzaak achter.quote:Op donderdag 23 april 2026 23:22 schreef Droopie het volgende:
Lekker rijtje aldus AI
[..]
Het is ook gewoon belangerijk om te beseffen dat het iedereen kan overkomen.
Nee, eerst stoppen met drinken en daarna de onderliggende problematiek aanpakken.quote:Op donderdag 23 april 2026 23:25 schreef kree het volgende:
[..]
nou wat ik altijd al zei droopie en dat kan hier, je gaat niet teveel drinken uit het niks, er zit altijd een oorzaak achter.
dt uitvinden is iig de eerste stap als je al wil stoppen met drinken, denk ik?
Soms is gewoon niet meer drinken ook een optie he, na 12 jaar weet ik nog steeds niet of ik eerst depressief was en toen ben gaan drinken of andersom.quote:Op donderdag 23 april 2026 23:25 schreef kree het volgende:
[..]
nou wat ik altijd al zei droopie en dat kan hier, je gaat niet teveel drinken uit het niks, er zit altijd een oorzaak achter.
dt uitvinden is iig de eerste stap als je al wil stoppen met drinken, denk ik?
En als iemand ooit schema therapie gaat volgen en je weet even het antwoord niet kan je altijd nog even "Het eenzame kind" als antwoord geven.quote:Op donderdag 23 april 2026 23:27 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Nee, eerst stoppen met drinken en daarna de onderliggende problematiek aanpakken.
Want drinken is een ongezond coping's mechanisme wat er eerst uit moet.
Best heftige shit overigens, die schematherapie. Al had ik dat al ergens verteld volgens mij. Deed me meer slecht dan goed, niets ten nadele van de therapie zelf overigens.quote:Op donderdag 23 april 2026 23:29 schreef Droopie het volgende:
[..]
En als iemand ooit schema therapie gaat volgen en je weet even het antwoord niet kan je altijd nog even "Het eenzame kind" als antwoord geven.
Werkt altijd
Is best heftig. Ik doe het als ik me verder goed voel. (Ok klinkt raar)quote:Op vrijdag 24 april 2026 14:00 schreef nostra het volgende:
[..]
Best heftige shit overigens, die schematherapie. Al had ik dat al ergens verteld volgens mij. Deed me meer slecht dan goed, niets ten nadele van de therapie zelf overigens.
Zo ging ik heel slecht op Minnesota. Ook al eerder gemeld. Maar daardoor later juist beter geworden.quote:Op vrijdag 24 april 2026 14:00 schreef nostra het volgende:
[..]
Best heftige shit overigens, die schematherapie. Al had ik dat al ergens verteld volgens mij. Deed me meer slecht dan goed, niets ten nadele van de therapie zelf overigens.
Die schematherapie zaten echt schrijnende gevallen tussen.quote:Op vrijdag 24 april 2026 14:00 schreef nostra het volgende:
[..]
Oh ja, ik ben afgehaakt van groep naar individueel. Groep was echt niet mijn type mens. Sowieso geen verslavingsproblematiek, maar wel een extreem laag zelfbeeld (ik juist een egootje dat wat in de weg zit bij iets als verslaving), automutilatie, om de tien minuten in janken uitbarsten, voetballen als therapie... mij niet bellen.quote:Op vrijdag 24 april 2026 18:17 schreef Droopie het volgende:
[..]
Die schematherapie zaten echt schrijnende gevallen tussen.
Dat gaf mij wel een besef van wow, er zijn wel mensen met "hele grote" problemen vergeleken met mij.
Maar ja, zoals eerder gezegd, je mag problemen zelden met elkaar langs de meetlat leggen.
Ik ging meestal wel goed in groepen. Zeker bij de dagbehandeling. Maar neemt niet weg dat toen ik individuele therapie kreeg buiten verslavingszorg het stukken beter ging.quote:Op vrijdag 24 april 2026 18:22 schreef nostra het volgende:
[..]
Oh ja, ik ben afgehaakt van groep naar individueel. Groep was echt niet mijn type mens. Sowieso geen verslavingsproblematiek, maar wel een extreem laag zelfbeeld (ik juist een egootje dat wat in de weg zit bij iets als verslaving), automutilatie, om de tien minuten in janken uitbarsten, voetballen als therapie... mij niet bellen.
Ik vind dat echt super dapper van jequote:Op vrijdag 24 april 2026 19:26 schreef Ole het volgende:
Na maanden in groepen vond ik het een verademing om individueel therapie te hebben. Ik hou altijd veel te veel rekening met anderen, dat hoeft niet niet meer
Dank jequote:Op vrijdag 24 april 2026 19:27 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik vind dat echt super dapper van jeen heb echt heel veel respect voor jou
Goede tip voor anderen, vraag het allebei (alleen en in groep).quote:Op vrijdag 24 april 2026 19:24 schreef Ole het volgende:
[..]
Ik ging meestal wel goed in groepen. Zeker bij de dagbehandeling. Maar neemt niet weg dat toen ik individuele therapie kreeg buiten verslavingszorg het stukken beter ging.
En dan komt de laag die er onder zat naar boven. Toen ging ik pas echt aan mezelf werkenquote:Op vrijdag 24 april 2026 20:49 schreef Droopie het volgende:
[..]
Goede tip voor anderen, vraag het allebei (alleen en in groep).
Meestal hebben net gestopte mensen zat tijd over, er gaat namelijk nogal wat tijd in drinken zitten .
Die tijd heb je over als je stopt
Wel eerlijk. Dat waardeer ik!quote:Op vrijdag 24 april 2026 21:03 schreef Masberum het volgende:
Sorry Ole. Ik weet niet precies wat ik gisteren heb gezegd (of eergisteren) en wil het ook niet teruglezen vanwege schaamte. Ik zat in een manie na 2 weken geen alcohol te hebben gedronken en toen een vrij extreme terugval. Ik hoop dat mijn gedrag wat meeviel, waarschijnlijk niet. Was erg geïrriteerd door iets anders op dit forum. Nu nuchter en de teller van nuchtere dagen begint weer opnieuw.
Beterschap en sterkte.quote:Op vrijdag 24 april 2026 21:03 schreef Masberum het volgende:
Sorry Ole. Ik weet niet precies wat ik gisteren heb gezegd (of eergisteren) en wil het ook niet teruglezen vanwege schaamte. Ik zat in een manie na 2 weken geen alcohol te hebben gedronken en toen een vrij extreme terugval. Ik hoop dat mijn gedrag wat meeviel, waarschijnlijk niet. Was erg geïrriteerd door iets anders op dit forum. Nu nuchter en de teller van nuchtere dagen begint weer opnieuw.
Nee, en ik wil ook niet wat dan ook verder proberen. Zoals ik het zie was ik nu 2 weken nuchter, dat is meer dan in 15 jaar tijd schat ik. Het kantelpunt is gekomen, als ik nu andere groepen/mensen mij laat helpen dan voelt het alleen maar alsof ik het juist niet zelf heb gedaan. Terwijl ik zo dichtbij zit op dit moment.quote:Op vrijdag 24 april 2026 21:36 schreef Keep_Walking het volgende:
Sterkte met je alcoholverslaving. Heb je NA geprobeerd?
Dank je.quote:
Ook bedankt!quote:
Diazepam?quote:Op woensdag 29 april 2026 19:28 schreef Ole het volgende:
Op zich terecht dat benzo's nu minder worden voorgeschreven. Maar ik heb nooit meer dan startdosis gebruikt voor ruim 20 jaar.
Voor mij is het echt een lifesaver.
Gelukkig huisarts die het wel begrijpt.
Soms is het ook afweging maken.
Alprazolam. Voor mij prettigerquote:
Is Xanax toch? Ja, voor iedereen werkt het 1 wat beter dan voor de ander.quote:
Ja ineens stoppen is gevaarlijk. De middelen die helpen om de ergste bijwerkingen te voorkomen zijn voor zover ik weet alleen verslavend als je ze echt te lang gebruikt.. Maar de huisarts schrijft het voor een bepaalde periode uit als het goed is.. niet voor jarenquote:Op donderdag 30 april 2026 20:31 schreef kree het volgende:
ja jullie hebben het over een "soort van" alcohol vervanger.
Ik kreeg die ook voorgeschreven maar wel voor het afkicken dus met een afbouw in een week of twee.
Geloof heftigste wat ik had gehad is oxazepam dan. maar mijn huisarts is er niet heel makkelijk in die dingen mij voor te schrijven, moest ook wel echt ff motiveren om waarom ik die nodig had (of trouwens het is goed om het zo te doen, want ineens stoppen is gevaarlijk)
Dus daar kreeg ik ze voor? maar zeker niet voor langdurig gebruik?
is dat anders dan bij jullie? want eigenlijk als je dat doet dan vervang je die borrel door een medicijn? (welke btw net zo verslavend is als alcohol)
Ja, daarom dat artsen ook niet voorschrijven, tenzij je er één treft. Gevolgen zijn wel een stuk minder destructief, dus ik kan er wel mee leven als ik dat soms als substituut inzet. Mits niet/nauwelijks sedatief, want dan kom ik niet aan mijn dag toe.quote:Op donderdag 30 april 2026 20:31 schreef kree het volgende:
ja jullie hebben het over een "soort van" alcohol vervanger.
Ik kreeg die ook voorgeschreven maar wel voor het afkicken dus met een afbouw in een week of twee.
Geloof heftigste wat ik had gehad is oxazepam dan. maar mijn huisarts is er niet heel makkelijk in die dingen mij voor te schrijven, moest ook wel echt ff motiveren om waarom ik die nodig had (of trouwens het is goed om het zo te doen, want ineens stoppen is gevaarlijk)
Dus daar kreeg ik ze voor? maar zeker niet voor langdurig gebruik?
is dat anders dan bij jullie? want eigenlijk als je dat doet dan vervang je die borrel door een medicijn? (welke btw net zo verslavend is als alcohol)
klopt zo was het idee ook bij mij en maar goed ook, want tja anders kom je er eigenlijk niet vanaf, het is dan alleen vervangen door een medicijn, waar mensen weer anders over denken.quote:Op donderdag 30 april 2026 20:41 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ja ineens stoppen is gevaarlijk. De middelen die helpen om de ergste bijwerkingen te voorkomen zijn voor zover ik weet alleen verslavend als je ze echt te lang gebruikt.. Maar de huisarts schrijft het voor een bepaalde periode uit als het goed is.. niet voor jaren
nee nouja dan zijn we het daar over eens, dat die medicatie dus geen oplossing is, maar een hulpmiddel bij stoppen met drinken.quote:Op donderdag 30 april 2026 20:42 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, daarom dat artsen ook niet voorschrijven, tenzij je er één treft. Gevolgen zijn wel een stuk minder destructief, dus ik kan er wel mee leven als ik dat soms als substituut inzet. Mits niet/nauwelijks sedatief, want dan kom ik niet aan mijn dag toe.
Nou ja je kan er best vanaf komen. Uiteindelijk gaan de meeste mensen denk ik ook niet als alcoholist dood omdat ze eerder wel zijn gestopt (maar ik weet niet of dat klopt).quote:Op donderdag 30 april 2026 20:49 schreef kree het volgende:
[..]
klopt zo was het idee ook bij mij en maar goed ook, want tja anders kom je er eigenlijk niet vanaf, het is dan alleen vervangen door een medicijn, waar mensen weer anders over denken.
ja over mij bedoel je en een terugval dan is het meer? want ik ben zeker niet meer in hetzelfde als wat ik voorheen was.quote:Op donderdag 30 april 2026 20:54 schreef Masberum het volgende:
[..]
Nou ja je kan er best vanaf komen. Uiteindelijk gaan de meeste mensen denk ik ook niet als alcoholist dood omdat ze eerder wel zijn gestopt (maar ik weet niet of dat klopt).
Ik heb zelf het idee dat je er zelf echt klaar mee moet zijn. Je weer fit wil voelen, niet elke dag improductief, misschien dat je voor je kinderen niet vroegtijdig dood wil gaan.. Jij hebt het 3 jaar (volgens mij van wat ik heb gelezen), heel goed gedaan door nuchter te blijven.
Ik vraag me vooral af waarom je weer terugviel en ook voor zo'n lange tijd. Want ik neem aan dat je ook ervaarde dat het nuchtere leven helemaal niet zo erg is als wat je denkt als je juist dagelijks drinkt..
Het is juist veel beter zoals elke ex-verslaafde zegt. Waarom drink jij nu wel weer? (ik heb trouwens recent ook een behoorlijke terugval gehad hoor, ik ben geen heilige zoals iedereen die me niet mag wel kan beamen)
Maat, jij hebt gedaan wat je kon en er is jou ook helemaal niks aan te rekenen.quote:Op donderdag 30 april 2026 20:53 schreef kree het volgende:
laat staan dus vriendin van mij die omgekomen is bij brand he? Ik had zo gewaarchuwd en dit gezegd ook.
Maarja GGZ blijft maar voorschrijven. en hoewel niet bewezen en komen we nooit achter. Ik geloof dat ze aan die medicatie was en er nog bovenop ging drinken.
Het is een faal van de GGZ en haar huisarts dat niet in te hebben gezien.
is ook zo, mss neem ik het ze niet kwalijk dan per instantie, maar als mij het opviel als iemand die af en toe praat met haar en dan al zie van dit is niet echt oke?quote:Op donderdag 30 april 2026 21:01 schreef Masberum het volgende:
[..]
Maat, jij hebt gedaan wat je kon en er is jou ook helemaal niks aan te rekenen.
Het is zoals ik ernaar kijk geen faal van de GGZ en haar huisarts. Als ik medicatie slik dan weet ik ook heel goed dat alcohol drinken een bepaald gevaar oplevert. Dat risico ligt bij mijzelf, niet bij de mensen die me juist wilden helpen (door de medicatie te verschaffen voor juist een beter leven).
Ik begrijp dat het bitter voor jou is. Sommige zaken zijn nou eenmaal jammer genoeg onvermijdbaar en jij hebt gedaan wat je kon. De dood van sommige mensen ligt nou eenmaal soms buiten onze invloedsfeer
Ja er zijn grijze gebieden tussen compleet nuchter zijn of heel veel drinken. Het is terecht dat je bepaalde reacties hier niet mag plaatsen, dit is bedoeld voor mensen die compleet willen stoppen of gestopt zijn.quote:Op donderdag 30 april 2026 20:59 schreef kree het volgende:
[..]
ja over mij bedoel je en een terugval dan is het meer? want ik ben zeker niet meer in hetzelfde als wat ik voorheen was.
Dat is ook een verschil weer denk die weinig snappen.
het is toch die "comfort" mss soms opzoeken, nu moet ik zeggen dat ik dus totaal niet hetzelfde ben als wat ik was een aantal jaren terug.
want dat was gewoon continu lam zijn.
tja meningen over verdeeld, ik persoonlijk vind dat het moet kunnen (maar mag ik niet zeggen in dit topic meestal)
Als je maar gewoon normaal kunt functioneren en je leven (zoals het voor mij hiervoor was) echt een drama maakt door te drinken.
Dat drinken of medicatie de oplossing niet is, mag duidelijk zijn. maar er zijn fijne lijntjes en niet zo zwart wit als wat het liefst iedereen hier hoort.
Ja, als je lang genoeg benzo's slikt dan zit je als je af wil kicken met hetzelfde probleem. Sterker nog, een groter probleem, want PAWS bij benzo's duren zomaar jaren en je moet heel langzaam taperen met langwerkende benzo's (standaard valium). Het enige voordeel is nog dat het weinig tolerantie opbouwt voor het angstremmende effect, dus je hebt niet steeds meer nodig en je functioneert nog gewoon normaal. Maar ideaal is het zeker niet.quote:Op donderdag 30 april 2026 20:51 schreef kree het volgende:
[..]
nee nouja dan zijn we het daar over eens, dat die medicatie dus geen oplossing is, maar een hulpmiddel bij stoppen met drinken.
Dat is dan duidelijk, toch hoor ik wel vaker van mensen die dat langer gebruiken. en eigenlijk zit je weer met hetzelfde probleem van afkicken dan, alleen dan niet van alcohol. maar van die medicatie, uiteindelijk heb je dezelfde gevolgen.
nouja weet je waarom ik het zeg, want sta achter dit topic, maar ik benoem ook fouten die ik iig maakte en mss anderen ook met hulpverlening.quote:Op donderdag 30 april 2026 21:07 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ja er zijn grijze gebieden tussen compleet nuchter zijn of heel veel drinken. Het is terecht dat je bepaalde reacties hier niet mag plaatsen, dit is bedoeld voor mensen die compleet willen stoppen of gestopt zijn.
Je kan maat zoals gezegd is een eigen topic/dagboek starten, maar dat wil je van wat ik lees niet. Maar het helpt mensen hier niet om te horen dat je (jouw woorden) ook kan matigen etc. Dat is niet het doel van dit topic, mensen willen compleet stoppen en geen hulp bij halveren ofzo..
Ik begrijp echt niet waarom je dit niet lijkt te begrijpen. Je kan gewoon je eigen topic starten voor zover ik begrijp maar moet gewoon hier niet mensen proberen over te halen..
Ja maat, en het is zuur voor de mensen hier hoe je dronken of semi-dronken zit te verkondigen dat ze kunnen halveren etc. Je hebt alle mogelijkheden om je mening te uiten, in je eigen topics o.a. Ik denk dat je wat meer moet opletten hoe je reageert.. ik mag je en dat weet je. Maar je zit telkens maar weer op ongepaste manier hier te reageren.quote:Op donderdag 30 april 2026 21:06 schreef kree het volgende:
En weet ik kan dat mezelf niet kwalijk nemen en doe ik niet, maarja het is zuur he hoe dat dan gaat?
Denk je moet de medische wereld wat meer op letten.
zucht waarom doe je altijd zo moeilijk? het is zeker gepast hoe ik hier reageer?quote:Op donderdag 30 april 2026 21:13 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ja maat, en het is zuur voor de mensen hier hoe je dronken of semi-dronken zit te verkondigen dat ze kunnen halveren etc. Je hebt alle mogelijkheden om je mening te uiten, in je eigen topics o.a. Ik denk dat je wat meer moet opletten hoe je reageert.. ik mag je en dat weet je. Maar je zit telkens maar weer op ongepaste manier hier te reageren.
Stop dat gewoon maat! Open je eigen topic/dagboektopic, wat dan ook. Daar kan je ook ventileren wat je zegt. Maar beter dan hier.
Je wil toch ook niet dat ik een R&P topic start over jouw problemen? Dat is vergelijkbaar met wat je hier doet maat.. Kan je het hier gewoon laten voor wat het is alsjeblieft?
1. Dat is jouw probleem. Jij denkt weer iets maat en belast anderen ermee.quote:Op donderdag 30 april 2026 21:13 schreef kree het volgende:
[..]
nouja weet je waarom ik het zeg, want sta achter dit topic, maar ik benoem ook fouten die ik iig maakte en mss anderen ook met hulpverlening.
1. Daarom is het toepasselijk voor het topic, ik denk gewoon alleen een zwart (of wit zoals je wil) verhaal ook niet helpt.
2. Denk meer ervaring eruit wat mensen stapje verder helpt?
Ook in de richting hoor die ze zelf zoeken.
3. Ik vertel het verhaal zoals het voor mij was en is. en vast zijn er andere die ander verhaal hebben.
Ik ben beetje tegen van een mening die zegt. van alleen stoppen is de oplossing.
Mss is dat niet zo en ben daar alleen maar eerlijk over.
4. Ik denk dat mensen die zoeken op hulp voor dit alcohol probleem toch wat hebben aan mijn verhaal.
En snap wel moet niet zeggen het kan wel en beetje drinken. dat wil ik ook niet.
5. Maar het is niet voor iedereen zo hetzelfde. dat probeer ik duidelijk te maken en denk het enige topic waar dit nu kan ook en waar mensen op komen als ze hulp zoeken?
6. ik denk niet dat ht zo verkeerd is om te zeggen wat mij overkwam en wat ik gedaan heb, zeker niet in dit topic.
Maat ik ben niet je vijand. Ik mag je juist graag en begrijp waarmee je te maken hebt. Wens je alleen maar het beste.quote:Op donderdag 30 april 2026 21:19 schreef kree het volgende:
snap dan? ik zeg niet dat drinken goed is, maar ik zeg ook dat iets drinken niet oke is.
We verschillen hier altijd van over mening, maar je trekt alweer conclusies nu...... en mss moet je dat niet doen, want zeg dit uit eerlijkheid. en hoe voor mij ging.
jaja leuk die lijstjes.....quote:Op donderdag 30 april 2026 21:18 schreef Masberum het volgende:
[..]
1. Dat is jouw probleem. Jij denkt weer iets maat en belast anderen ermee.
2. Nee je denkt 'wat kan ik zeggen wat ik zelf wil zeggen en misschien nog wat aanslaat in het topic'
3. Start daar dan een topic over in plaats van hier te reageren.
4. Dat kan ook in je eigen topic (die je nu aan kan maken)
5. Ze kunnen ook naar jouw nieuw te maken topic komen
6. Ja dat is het meest vreemde, juist in dit topic is wat je denkt het meest slechte wat je kan melden ook al begrijp je dat dus niet maat..
Waarom niet gewoon een eigen topic starten in plaats van uiteindelijk een ban te krijgen en dan verontwaardigd te denken van 'Ow nee waarom?'
Kerel dit topic is voor mensen die willen stoppen of gestopt zijn, begin dan niet steeds te roepen dat drinken okay is.quote:Op donderdag 30 april 2026 21:19 schreef kree het volgende:
snap dan? ik zeg niet dat drinken goed is, maar ik zeg ook dat iets drinken niet oke is.
We verschillen hier altijd van over mening, maar je trekt alweer conclusies nu...... en mss moet je dat niet doen, want zeg dit uit eerlijkheid. en hoe voor mij ging.
laat maar gaan ook heb geen zin in gezeik.quote:
ik vind dat juist ook positiefquote:Op donderdag 30 april 2026 23:01 schreef Droopie het volgende:
Nostra, het boek "gelukkig hebben we de foto's nog". Had ik je die aangeraden?
Kan me niet meer herrineren.
Positief puntje voor afgelopen week, koningsdag het doet me helemaal niets meer..
Dat was 10 jaar geleden wel anders.
Negatief puntje ik word oud, dat is waarschijnlijk de grootste reden dat ik er geen enkele affiniteit meer mee heb (maar gelukkig worden we oud, dat is ook weer zo).
Oh nee, was @Duveldrinker zie ik nu, scusi.quote:Op donderdag 30 april 2026 23:01 schreef Droopie het volgende:
Nostra, het boek "gelukkig hebben we de foto's nog". Had ik je die aangeraden?
Kan me niet meer herrineren.
Ik vond het wel mooi geschreven, ik denk dat veel mensen die omgaan met een alcoholist ook een beetje cynisch erin staan. Wij zijn niet de meest fijne mensen om mee te dealen natuurlijkquote:Op donderdag 30 april 2026 23:25 schreef nostra het volgende:
[..]
Oh nee, was @:Duveldrinker zie ik nu, scusi.
Heb besloten om in elk geval tot na de zomer niet met TEAMED in zee te gaan. Vooral omdat ik gewoon mag moet gaan werken en niet vanuit een WIA of iets kan beginnen. Betekent dat ik naast 3 dagen betaald werk ook 2 dagen moet besteden aan cursussen en vrijwilligerswerk. Dat is te veel.quote:Op donderdag 30 april 2026 18:05 schreef Ole het volgende:
Vandaag gesprek gehad bij TEAMED. opbouw tot werken als ervaringsdeskundige. Heel interessant en ik zou het wellicht kunnen.
Toevallig aansluitend afspraak met mij eigen psycholoog. Laat me kritisch nadenken over of ik dit echt wel wil ( op dit moment) . Heb even iets om over na te denken. Ik heb de kennis, maar wil ik in deze bubbel blijven. Baan die ik nu straks krijg voor 3 dagen per week heeft niets met verslaving/ ggz etc te maken. Ook wel fijn om na 2 jaar heel iets anders te doen.
Ik denk dat het op korte termijn de juiste beslissing is. Geeft je ook even lucht.quote:Op vrijdag 1 mei 2026 17:54 schreef Ole het volgende:
[..]
Heb besloten om in elk geval tot na de zomer niet met TEAMED in zee te gaan. Vooral omdat ik gewoon mag moet gaan werken en niet vanuit een WIA of iets kan beginnen. Betekent dat ik naast 3 dagen betaald werk ook 2 dagen moet besteden aan cursussen en vrijwilligerswerk. Dat is te veel.
Dat ik dit nu besloten heb geeft me heel veel rust. Nieuwe werk begint op zijn vroegst over 6 weken. Ga gewoon genieten van mijn vrije tijd en het voorjaar!
Ja. Heel belangrijk.quote:Op vrijdag 1 mei 2026 18:45 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Ik denk dat het op korte termijn de juiste beslissing is. Geeft je ook even lucht.
Lijkt me een prima plan. Als je maar (een vooruitzicht op) dagritme houdt.quote:Op vrijdag 1 mei 2026 17:54 schreef Ole het volgende:
[..]
Heb besloten om in elk geval tot na de zomer niet met TEAMED in zee te gaan. Vooral omdat ik gewoon mag moet gaan werken en niet vanuit een WIA of iets kan beginnen. Betekent dat ik naast 3 dagen betaald werk ook 2 dagen moet besteden aan cursussen en vrijwilligerswerk. Dat is te veel.
Dat ik dit nu besloten heb geeft me heel veel rust. Nieuwe werk begint op zijn vroegst over 6 weken. Ga gewoon genieten van mijn vrije tijd en het voorjaar!
Dat laatste is zeker belangrijk.quote:Op vrijdag 1 mei 2026 19:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Lijkt me een prima plan. Als je maar (een vooruitzicht op) dagritme houdt.
Juist! 3 dagen werken per week. Voorlopig even zatquote:Op vrijdag 1 mei 2026 19:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Lijkt me een prima plan. Als je maar (een vooruitzicht op) dagritme houdt.
Ik herken zo veel in jouw post! Ik kom er later op terug hoor! Verveling, ik weet niet anders.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 12:00 schreef uniekhoorn het volgende:
Ole, 3 dagen werken is toch best ok?
Jij hebt zoveel bagage en toch doe je het ontzettend goed!
Toch blijft zo'n verslaving een gek ding!
Na ruim een jaar therapie ben ik er nog niet achter waarom ik altijd zoveel dronk. Op een gegeven moment wist ik helemaal niet wie ik eigenlijk was, want ruim decennialang alleen kunnen functioneren op vooral alcohol is niet bevorderlijk voor het bepalen wie je zelf bent.
Heb mijn struggles in het leven ook heus wel gehad maar dat is voor mij geen smoes om te blijven drinken.
Het drinken zat er zo in en alleen maar denken dat het niet kon maakte het zo eng, dat kon gewoon niet.
Waar ik nu wel achter ben gekomen dat "verveling" echt mijn grootste trigger is.
Daarom moet ik echt geen sterke drank in huis hebben want dat gaat gehaaid mis.
Verveling,.
Laatst had er iemand rum meegenomen voor zichzelf omdat ik dat zelf niet in huis had, de rest had hij laten staan. Nou dat staarde mij aan, niet normaal. Zelf weggooien kon ik niet want zonde?? Heb mijn man maar gevraagd om het weg te gooien.
Vind je het vervelend dat je het niet weet? Of heb je het ondertussen geaccepteerd.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 12:00 schreef uniekhoorn het volgende:
Na ruim een jaar therapie ben ik er nog niet achter waarom ik altijd zoveel dronk. Op een gegeven moment wist ik helemaal niet wie ik eigenlijk was.
Platgeslagen spuit je je hersenen gewoon vol met een overdosis geluksstofjes. Continu, elke dag. En je hersenen passen zich weer aan op die structurele externe voeding. Dan hoef je uiteindelijk niet per se een "reden" te hebben om te blijven drinken, dat wordt gewoon een fysieke drang en dwang. Veel mensen die zo uiteindelijk redelijk kunnen blijven functioneren, al haal je natuurlijk niet het volle eruit.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 12:00 schreef uniekhoorn het volgende:
Na ruim een jaar therapie ben ik er nog niet achter waarom ik altijd zoveel dronk. Op een gegeven moment wist ik helemaal niet wie ik eigenlijk was, want ruim decennialang alleen kunnen functioneren op vooral alcohol is niet bevorderlijk voor het bepalen wie je zelf bent.
Heb mijn struggles in het leven ook heus wel gehad maar dat is voor mij geen smoes om te blijven drinken.
Het drinken zat er zo in en alleen maar denken dat het niet kon maakte het zo eng, dat kon gewoon niet.
Same here.quote:Waar ik nu wel achter ben gekomen dat "verveling" echt mijn grootste trigger is.
Je bent aan het overleven tijdens een verslaving inderdaad. Ik begon met drinken om mijn overprikkeling tegen te gaan en trauma's te verwerken. Uiteindelijk werd het een soort hobby, van speciaalbier naar whisky, maar dat was een leugen om te blijven drinken zonder mijzelf als alcoholist te zien.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 12:00 schreef uniekhoorn het volgende:
Ole, 3 dagen werken is toch best ok?
Jij hebt zoveel bagage en toch doe je het ontzettend goed!
Waar ik nu wel achter ben gekomen dat "verveling" echt mijn grootste trigger is.
Daarom moet ik echt geen sterke drank in huis hebben want dat gaat gehaaid mis.
Laatst had er iemand rum meegenomen voor zichzelf omdat ik dat zelf niet in huis had, de rest had hij laten staan. Nou dat staarde mij aan, niet normaal. Zelf weggooien kon ik niet want zonde?? Heb mijn man maar gevraagd om het weg te gooien.
Ik accepteer het steeds meer. Mijn genen en opvoeding hebben gewoon ook niet geholpen. Alcohol was bij ons heel normaal. Mijn broer, die 10 jaar ouder is, zit ondertussen in het verzorgingstehuis met Korsakov.. Dussquote:Op zaterdag 2 mei 2026 19:13 schreef Droopie het volgende:
[..]
Vind je het vervelend dat je het niet weet? Of heb je het ondertussen geaccepteerd.
Is het in jouw beleving het kip en het ei verhaal? Of iets waar je met veel graven toch achter kan komen (mits je dat wilt?)
True, heb het echt jarenlang volledig functionerend vol kunnen houden maar lichamelijk houdt het een keer op. At bijna niet meer, altijd trillen, altijd duizelig, altijd bang. Gelukkig heeft mijn collega toen aan de bel getrokken. Mijn werkgever heeft gelukkig ook een "potje" voor aanpak van verslavingen.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 19:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Platgeslagen spuit je je hersenen gewoon vol met een overdosis geluksstofjes. Continu, elke dag. En je hersenen passen zich weer aan op die structurele externe voeding. Dan hoef je uiteindelijk niet per se een "reden" te hebben om te blijven drinken, dat wordt gewoon een fysieke drang en dwang. Veel mensen die zo uiteindelijk redelijk kunnen blijven functioneren, al haal je natuurlijk niet het volle eruit.
[..]
Same here.En dat is lastig te tackelen, want "verveling" hoort er nu eenmaal ook bij.
Fijn, zo'n werkgever! En tja, dat is het "voordeel" van alcohol, het hoeft niet veel te kosten. Roken is tegenwoordig duurder dan een fles vodka.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 21:56 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
True, heb het echt jarenlang volledig functionerend vol kunnen houden maar lichamelijk houdt het een keer op. At bijna niet meer, altijd trillen, altijd duizelig, altijd bang. Gelukkig heeft mijn collega toen aan de bel getrokken. Mijn werkgever heeft gelukkig ook een "potje" voor aanpak van verslavingen.
Sinds bijna een jaar werk ik weer volledig en dat gaat verassend goed!
Hou ik meer geld over? Welnee, ik kan ineens ook 's avonds weg voor een etentje ofzo
Jemig, dan blijf je er wel dagelijks mee geconfronteerd.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 21:51 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Ik accepteer het steeds meer. Mijn genen en opvoeding hebben gewoon ook niet geholpen. Alcohol was bij ons heel normaal. Mijn broer, die 10 jaar ouder is, zit ondertussen in het verzorgingstehuis met Korsakov.. Duss
Tja.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 22:10 schreef Droopie het volgende:
[..]
Jemig, dan blijf je er wel dagelijks mee geconfronteerd.
Totaal niet, maar dat zal (bij mij) niets met alcohol te maken hebben.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 22:14 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Tja.
En dat is wel een probleempje, niet veel dingen raken mij meer echt. Bij heel veel dingen denk ik: kan er niks aan doen, haal schouders op en door. Het is zoals het is.
Dus emotioneel ben ik heel vlak.
Hebben jullie dat ook?
Een vriendin van mij is hoogsensitief, wij kunnen dan ook erg goed met elkaar. Ik kan uren luisteren en dan met lompe opmerkingen komen. Zij weet dat ik bijna het tegenovergestelde ben en dat werkt ofzoquote:Op zaterdag 2 mei 2026 22:16 schreef Droopie het volgende:
[..]
Totaal niet, maar dat zal (bij mij) niets met alcohol te maken hebben.
Ik ben nogal een overgevoelig type mens
Ben er nooit op getest, maar HSP lijkt het verdomd veel op.
Dat geloof ik graag, ik heb ook zo'n vriend die lekker nuchter veel dingen relativeert of gewoon zegt "nee daar zit ik dus helemaal niet mee"quote:Op zaterdag 2 mei 2026 22:25 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Een vriendin van mij is hoogsensitief, wij kunnen dan ook erg goed met elkaar. Ik kan uren luisteren en dan met lompe opmerkingen komen. Zij weet dat ik bijna het tegenovergestelde ben en dat werkt ofzo
1. Hier kan ik mijzelf helemaal niet in vinden. Bedoel je weet toch altijd wie je bent?quote:Op zaterdag 2 mei 2026 12:00 schreef uniekhoorn het volgende:
1. Op een gegeven moment wist ik helemaal niet wie ik eigenlijk was, want ruim decennialang alleen kunnen functioneren op vooral alcohol is niet bevorderlijk voor het bepalen wie je zelf bent.
2. Waar ik nu wel achter ben gekomen dat "verveling" echt mijn grootste trigger is.
Ja op bepaalde gebieden. Als iemand sterft of een vriendschap wordt beëindigt dan boeit (of boeide) me dat niet al teveel. Een naar mijn idee onterechte ban hier of een soort van onrecht wat me in het echte leven gebeurt kan me dan wel weer meer doen. Het is voor mij vooral als ik het idee heb dat ik onjuist bejegend word ik wel pissig kan worden, maar alle zaken die wat normaal zijn (de dood van mijn moeder op haar 62ste bijvoorbeeld) me wat ongemoeid laten. Dat is gewoon het leven en staat los van mij om het zo maar te zeggenquote:Op zaterdag 2 mei 2026 22:14 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Tja.
En dat is wel een probleempje, niet veel dingen raken mij meer echt. Bij heel veel dingen denk ik: kan er niks aan doen, haal schouders op en door. Het is zoals het is.
Hebben jullie dat ook?
Foutje moet zijn halve krat bier en 3/4e a 1 fles jenever. Met bier begon hij uurtje na opstaan en dan smiddgs tegen een uur of 2 a 3 begon ie aan de jenever.quote:Op zondag 3 mei 2026 21:02 schreef Iceage het volgende:
Jaren terug date mijn moeder met een alcoholist. Eerste keer dat ik hem zag was in motel vd Valk in Westerbroek. Het viel me gelijk op oa zijn trillen en gelaatskleur. Wat me vooral opviel is dat hij zo gauw zijn borrelglas leeg was dat hij totaal geen aandacht meer had voor mijn moeder of mij. Alleen voor de ober want natuurlijk moest zijn glaasje weer vol.
Mijn moeder zag het eerst lang niet en zei dat is de stress.
Later is dat echt volledig uit de hand gelopen heeft ze de relatie beeindigt en toen begon het stalken. Duurde door totdat hij zich dood gezopen had.
Hij reed ook met haar in de auto met een krat bier en een fles jenever achter zijn kiezen.![]()
Ik kon een paar keer ingrijpen en dan begon het schelden en vloeken. Maar ik was er natuurlijk vaak ook niet bij.
https://thesis.eur.nl/pub(...)e5cd1d2a3f011789.pdfquote:Op zaterdag 2 mei 2026 22:14 schreef uniekhoorn het volgende:
Hebben jullie dat ook?
Bedankt!!quote:Op maandag 4 mei 2026 09:36 schreef nostra het volgende:
[..]
https://thesis.eur.nl/pub(...)e5cd1d2a3f011789.pdf
Welneequote:
Nou ja, je hersenen zitten wel wat anders in elkaar, alleen zoals uit het stuk ook al blijkt, is het lastig om echte causaliteit aan te tonen (misschien was je al zo en ben je daarom gaan gebruiken). Maar het is in ieder geval een veel voorkomend langdurig / permanent afkickverschijnsel.quote:
Toen ik dit voor eerst hoorde dacht ik ook WTF! Heeft geen zin meer..quote:Op maandag 4 mei 2026 19:25 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou ja, je hersenen zitten wel wat anders in elkaar, alleen zoals uit het stuk ook al blijkt, is het lastig om echte causaliteit aan te tonen (misschien was je al zo en ben je daarom gaan gebruiken). Maar het is in ieder geval een veel voorkomend langdurig / permanent afkickverschijnsel.
Oh ja, ik ben twee keer "bewust" teruggevallen, dus echt rationeel voor gekozen ("als dit is wat ik ervoor terugkrijg, laat dan maar"). Maar goed, dat was het dan ook weer niet waard achteraf.quote:Op maandag 4 mei 2026 19:27 schreef Ole het volgende:
[..]
Toen ik dit voor eerst hoorde dacht ik ook WTF! Heeft geen zin meer..
Ik zoek even filmpje Els Noorlander.quote:Op maandag 4 mei 2026 19:30 schreef nostra het volgende:
[..]
Oh ja, ik ben twee keer "bewust" teruggevallen, dus echt rationeel voor gekozen ("als dit is wat ik ervoor terugkrijg, laat dan maar"). Maar goed, dat was het dan ook weer niet waard achteraf.
Ja, Els Noorlander legt het erg goed uit.quote:Op maandag 4 mei 2026 19:31 schreef Ole het volgende:
https://share.google/na5kTzXfs9tagD2PH
In een latere detox lieten ze deze zien. Zonder nabespreking.
[..]
Ik zoek even filmpje Els Noorlander.
Been there. Ook geen ramp voor mij. Juist weer even scherp worden.quote:Op maandag 4 mei 2026 19:30 schreef nostra het volgende:
[..]
Oh ja, ik ben twee keer "bewust" teruggevallen, dus echt rationeel voor gekozen ("als dit is wat ik ervoor terugkrijg, laat dan maar"). Maar goed, dat was het dan ook weer niet waard achteraf.
Maar was schrikken voor mensen eerste keer daar. Ik heb toen begeleiding gevraagd om extra uitleg te geven.quote:Op maandag 4 mei 2026 19:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, Els Noorlander legt het erg goed uit.
Als je een terugval een beetje in toom kan houden, is dat niet zo erg. Bij mij in de groep zijn er ook een paar die dan eens per jaar een fles wijn leegdrinken en dan weer doorgaan. Ik zou ervoor tekenen, maar zit helaas in de fase dat het snel naar 24/7 non-stop drinken gaat en daar is weinig leuks meer aan. En toch blijft er altijd ergens een stemmetje dat het ooit wel weer kan.quote:Op maandag 4 mei 2026 19:34 schreef Ole het volgende:
[..]
Been there. Ook geen ramp voor mij. Juist weer even scherp worden.
Yup! Het blijft! Ook al denk ik soms van niet.quote:Op maandag 4 mei 2026 19:37 schreef nostra het volgende:
[..]
Als je een terugval een beetje in toom kan houden, is dat niet zo erg. Bij mij in de groep zijn er ook een paar die dan eens per jaar een fles wijn leegdrinken en dan weer doorgaan. Ik zou ervoor tekenen, maar zit helaas in de fase dat het snel naar 24/7 non-stop drinken gaat en daar is weinig leuks meer aan. En toch blijft er altijd ergens een stemmetje dat het ooit wel weer kan.
Ja, het vervelende met dit soort onderwerpen naar een groep toe uitleggen is toch een beetje dat - hoe zeg je dat netjes zonder arrogant over te komen - het gemiddelde niveau niet bijster hoog ligt. Dus als je met prefrontale cortexen en dopaminereceptoren aankomt, dan landt er maar weinig.quote:Op maandag 4 mei 2026 19:36 schreef Ole het volgende:
[..]
Maar was schrikken voor mensen eerste keer daar. Ik heb toen begeleiding gevraagd om extra uitleg te geven.
Eerste keer dat ik dit zag werd er daarna over gepraat. Maar was een keer te weinig personeel. Ik had al gezien. Had ook uitgelegd maar ben gewoon patiënt dan ook. Gelukkig kwamen ze later wel uitleggen.quote:Op maandag 4 mei 2026 19:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, het vervelende met dit soort onderwerpen naar een groep toe uitleggen is toch een beetje dat - hoe zeg je dat netjes zonder arrogant over te komen - het gemiddelde niveau niet bijster hoog ligt. Dus als je met prefrontale cortexen en dopaminereceptoren aankomt, dan landt er maar weinig.
Uhumquote:Op maandag 4 mei 2026 19:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, het vervelende met dit soort onderwerpen naar een groep toe uitleggen is toch een beetje dat - hoe zeg je dat netjes zonder arrogant over te komen - het gemiddelde niveau niet bijster hoog ligt. Dus als je met prefrontale cortexen en dopaminereceptoren aankomt, dan landt er maar weinig.
Ik kan je helaas niet echt helpen wegens te weinig ervaring. Maar ik hoop dat er snel iemand komt die dat wel kan?quote:Op maandag 11 mei 2026 23:05 schreef Duveldrinker het volgende:
Ik zou graag dit topic weer levend willen maken. Ik zit in een herstellende fase en heb echt steun nodig. Eerste weken waren perfect, nu is het echt overleven voor mij.
Waar loop je tegen aan? De ''trek''? Of meer het kalmerende?quote:Op maandag 11 mei 2026 23:05 schreef Duveldrinker het volgende:
Ik zou graag dit topic weer levend willen maken. Ik zit in een herstellende fase en heb echt steun nodig. Eerste weken waren perfect, nu is het echt overleven voor mij.
Thnx voor je antwoord, ik zit echt in een soort vacuum. Mijn brein is alleen maar met drank bezig, ik droom er zelfs over. Ik trek het soms niet meer.quote:Op maandag 11 mei 2026 23:08 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik kan je helaas niet echt helpen wegens te weinig ervaring. Maar ik hoop dat er snel iemand komt die dat wel kan?
Komen de gevoelens eindelijk een beetje los? Is het het lekkere weer?quote:Op maandag 11 mei 2026 23:05 schreef Duveldrinker het volgende:
Heb je iets wat je kan afleiden? Ik weet niet of je al iets van hulp hebt? Of een begeleider/buddy?quote:Op maandag 11 mei 2026 23:10 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Thnx voor je antwoord, ik zit echt in een soort vacuum. Mijn brein is alleen maar met drank bezig, ik droom er zelfs over. Ik trek het soms niet meer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |