abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220487902
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:43 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]
Dat kan ik mij voorstellen.
En dan dobbert het rustig en dan is het saai :D
En dat zijn de momenten dat je even stil moet staan, denken hoe ellendig het drinken werd (want meestal is het begin wel leuk en een goed verhaal begint zelden met een glas melk) en denken, pfew..doe mij maar dit saaie maar :), die nare periode was ook geen leven.

Maar ook nuchter zijn er genoeg minder saaie dingen te beleven en te ervaren. :)
Hell To The Liars
  woensdag 1 april 2026 @ 23:48:58 #52
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_220487910
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:46 schreef Ole het volgende:
Ik krijg weer een deel van mezelf terug die anderen en ikzelf lang niet hebben gezien. Mijn meer zelfverzekerde kant en de kant die veel meer voor zichzelf op komt.

Dat voelt heel fijn. En weer een hele goede reden om van de drank af te blijven. Deze versie van mezelf wil ik blijven.
Gek is dat he? Nog gekker is dat het zo moeilijk is al heeft het alleen maar voordelen.

Wanneer heb jij het meest moeilijk ermee?
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  Moderator / Miss SHO woensdag 1 april 2026 @ 23:55:14 #53
22592 crew  Ole
pi_220487943
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:48 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]
Gek is dat he? Nog gekker is dat het zo moeilijk is al heeft het alleen maar voordelen.

Wanneer heb jij het meest moeilijk ermee?
Als er veel dingen tegelijk gebeuren en ik overprikkeld raak. Als dat te lang aanhoudt wordt het steeds lastiger. Het lukt me nu veel beter om dan even afstand te nemen en op de rem te trappen.
En kan in uiterste nood medicatie nemen.
Sinds ik deze medicatie (weer) heb gaat het stukken beter.

En ook als heel veel dingen juist goed gaan. Dan ook de neiging om door te schieten, en overmoedig te worden en te denken dat het heus wel weer kan om een keertje door te zakken. Eén kan wel sla ik direct over.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220487949
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:38 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]
Zeker maar waarom doen ze dat?

Nou ja, dat zijn dus dingen om achter te komen
Misschien omdat je goed kan koken ;) *pun intended gezien je geschiedenis, beetje humor mag toch
  donderdag 2 april 2026 @ 00:05:13 #55
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_220488002
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:55 schreef Ole het volgende:

[..]
Als er veel dingen tegelijk gebeuren en ik overprikkeld raak. Als dat te lang aanhoudt wordt het steeds lastiger. Het lukt me nu veel beter om dan even afstand te nemen en op de rem te trappen.
En kan in uiterste nood medicatie nemen.
Sinds ik deze medicatie (weer) heb gaat het stukken beter.

En ook als heel veel dingen juist goed gaan. Dan ook de neiging om door te schieten, en overmoedig te worden en te denken dat het heus wel weer kan om een keertje door te zakken. Eén kan wel sla ik direct over.
Dat laatste kan ik mij helemaal in vinden, juist als het goed gaat vind ik het moeilijk.

Ik ben een soort van masochist ofzo want als het slecht gaat dan kan ik mijzelf heerlijk kwellen om te denken: en DAT mag ik ook al niet meer *stampvoet*
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  Moderator / Miss SHO donderdag 2 april 2026 @ 00:07:24 #56
22592 crew  Ole
pi_220488012
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 00:05 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]
Dat laatste kan ik mij helemaal in vinden, juist als het goed gaat vind ik het moeilijk.

Ik ben een soort van masochist ofzo want als het slecht gaat dan kan ik mijzelf heerlijk kwellen om te denken: en DAT mag ik ook al niet meer *stampvoet*
"Ik ben zo zielug!!!! :'( :' "
pi_220488108
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 00:05 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]

Omdat het makkelijker is om medelijden met jezelf te hebben, dan trots op jezelf te zijn.

Ik verwar zelfvertrouwen nog wel eens met arrogantie..
Voel ik me trots dan denk (of dacht ik) jezus wat arrogant.
Zit alleen in mn hoofd, maar toch.
Had tijd nodig :)
Hell To The Liars
  donderdag 2 april 2026 @ 00:25:44 #58
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_220488170
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 00:19 schreef Droopie het volgende:

[..]
Omdat het makkelijker is om medelijden met jezelf te hebben, dan trots op jezelf te zijn.

Ik verwar zelfvertrouwen nog wel eens met arrogantie..
Voel ik me trots dan denk (of dacht ik) jezus wat arrogant.
Zit alleen in mn hoofd, maar toch.
Had tijd nodig :)
Dat dekt de lading wel aardig.
pi_220489558
Overigens blijft het ook altijd oppassen met alcohol en de sociale verwevenheid in het dagelijks leven.

Sowieso natuurlijk de triggers. Maar zo had ik ook een teamuitje van werk vorige week: samen koken. Hartstikke leuk natuurlijk, maar ik kan niet koken dus maakte het deeg. :+ Achteraf bleek: in het hoofdgerecht zat 1 fles witte wijn én 1 fles masala. En in het dessert zat limoncello. Gelukkig sloeg de antabus er niet op aan, maar ja.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
  Moderator / Miss SHO donderdag 2 april 2026 @ 09:54:28 #60
22592 crew  Ole
pi_220490074
quote:
6s.gif Op donderdag 2 april 2026 08:51 schreef nostra het volgende:
Overigens blijft het ook altijd oppassen met alcohol en de sociale verwevenheid in het dagelijks leven.

Sowieso natuurlijk de triggers. Maar zo had ik ook een teamuitje van werk vorige week: samen koken. Hartstikke leuk natuurlijk, maar ik kan niet koken dus maakte het deeg. :+ Achteraf bleek: in het hoofdgerecht zat 1 fles witte wijn én 1 fles masala. En in het dessert zat limoncello. Gelukkig sloeg de antabus er niet op aan, maar ja.
Oeh dat was niet fijn geweest :X
  Moderator / Miss SHO donderdag 2 april 2026 @ 17:07:35 #61
22592 crew  Ole
pi_220493225
Zo. Even gezellig geluncht met mijn moeder. Ik heb haar rustig alles kunnen vertellen wat er speelt. Fijn gesprek gehad O+
  Spellchecker donderdag 2 april 2026 @ 17:13:25 #62
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220493254
quote:
6s.gif Op donderdag 2 april 2026 08:51 schreef nostra het volgende:

Eigenlijk heel asociaal om ongevraagd zoveel alcohol te gebruiken in jullie maaltijd ....
  Moderator / Miss SHO donderdag 2 april 2026 @ 18:18:37 #63
22592 crew  Ole
pi_220493790
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2026 17:13 schreef maily het volgende:

[..]
Eigenlijk heel asociaal om ongevraagd zoveel alcohol te gebruiken in jullie maaltijd ....
Nou! Er zijn meerdere redenen waarom mensen geen alcohol kunnen of willen.
pi_220493937
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 18:18 schreef Ole het volgende:

[..]
Nou! Er zijn meerdere redenen waarom mensen geen alcohol kunnen of willen.
Nou ja, je kon wel dieetwensen aangeven vooraf, maar dat was dan halal bijvoorbeeld, of echte allergieën. Ik had hier helemaal niet bij stilgestaan eigenlijk. :@ En elke gang "voor nostra zonder alcohol!" op mijn werk voelt ook niet echt senang.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
  Spellchecker donderdag 2 april 2026 @ 18:52:42 #65
197773 crew  maily
pi_220494105
quote:
7s.gif Op donderdag 2 april 2026 18:39 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou ja, je kon wel dieetwensen aangeven vooraf, maar dat was dan halal bijvoorbeeld, of echte allergieën. Ik had hier helemaal niet bij stilgestaan eigenlijk. :@ En elke gang "voor nostra zonder alcohol!" op mijn werk voelt ook niet echt senang.
Maar bij bv halal had er zeker geen alcohol in gezeten.
pi_220494303
quote:
7s.gif Op donderdag 2 april 2026 18:39 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is geen heel slecht teken, vind ik dan.
Ik heb die discussies ook gehad, aan het begin van mijn herstel.

Zelfs pufjes met drijfgas werd afgeraden, uiteindelijk viel dat reuze mee.

Maar wat ik toen begreep, en per gerecht zal dat verschillen en zou het risico niet automatisch nemen, doet die alcohol bijna allemaal verdampen.. Maar dat is een aanname en van horen zeggen, wil niet een reactie van de Antabus op mijn geweten hebben.

Zelfde met het glas heffen bij een gelegenheid, dat is ook zo akward.

Edit: met goed teken bedoel ik, je bent niet heel de tijd bezig met je oude ik (de verslaafde nostra van vroeger)..

In plaats dat je overal alcohol ziet en gillend gek wordt, of overmatig er mee bezig bent..
Nu was er iets met alcohol en stond je er niet bij stil.
Dat vind ik grotendeels positief :)

Minpuntje, dat had je wel gemerkt als de antabus zijn werk had gedaan en had je toen maar eerder aan gedacht 😅

[ Bericht 17% gewijzigd door Droopie op 02-04-2026 20:09:12 ]
Hell To The Liars
pi_220494364
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 19:13 schreef Droopie het volgende:

[..]
Dat is geen heel slecht teken, vind ik dan.
Ik heb die discussies ook gehad, aan het begin van mijn herstel.

Zelfs pufjes met drijfgas werd afgeraden, uiteindelijk viel dat reuze mee.

Maar wat ik toen begreep, en per gerecht zal dat verschillen en zou het risico niet automatisch nemen, doet die alcohol bijna allemaal verdampen.. Maar dat is een aanname en van horen zeggen, wil niet een reactie van de Antabus op mijn geweten hebben.

Zelfde met het glas heffen bij een gelegenheid, dat is ook zo akward.
toevallig laatst over gehad
https://deliciousmagazine(...)nt-blijft-er-achter/
het verdwijnt nooit helemaal
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
pi_220495216
Ik was 3 dagen nuchter, weer terugval gehad. Ik heb voor de komende periode betaald wat ik moet betalen, ga morgen eten kopen voor de komende week. Dan mijn bankpas doorknippen en een nieuwe aanvragen. Dat duurt zo'n 5 dagen voordat je een nieuwe krijgt. Geen contant geld in huis.

Klinkt misschien extreem (of een domme actie om in ieder geval weer de eerste dagen niet te drinken) maar ik ben het zo zat. Als ik gewoon het niet kan kopen dan is het voor die paar dagen weer 'opgelost'. En ja ik begrijp dat dit geen structurele oplossing is, maar de eerste dagen doorkomen vind ik het moeilijkst en dit is mijn poging om die eerste dagen geforceerd weer door te komen. Het is dan ook weekend, dan is de drang het grootst dus als ik dat zo doorheen kom dan is dat ook al een kleine overwinning als het ware.
pi_220495622
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2026 18:52 schreef maily het volgende:

[..]
Maar bij bv halal had er zeker geen alcohol in gezeten.
Nee, klopt. Maar goed, dan moet ik me snel bekeren. Kan wel, mijn vriendin is Pakistaans, dus ik heb een escape. :+

Maar zonder dollen, was meer om aan te geven dat het ook zonder het te beseffen "mis" kan gaan. Niet dat je van die hoeveelheid alcohol weer terug in verslaving was geraakt, maar vooral die medicatie maakt het wel lastig. Zo heb ik ook een date verpest, omdat mijn bestelde Leffe 0.0 Leffe Blond bleek te zijn (sindsdien: altijd flesje). Ik viel letterlijk in slaap. In de trein terug ook nog, op het eindpunt wakker gemaakt, weer terug en toen wel wakker gebleven. :') Nooit meer wat van gehoord. :+
Do I wanna know?
pi_220495638
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 20:31 schreef Masberum het volgende:
Ik was 3 dagen nuchter, weer terugval gehad. Ik heb voor de komende periode betaald wat ik moet betalen, ga morgen eten kopen voor de komende week. Dan mijn bankpas doorknippen en een nieuwe aanvragen. Dat duurt zo'n 5 dagen voordat je een nieuwe krijgt. Geen contant geld in huis.

Klinkt misschien extreem (of een domme actie om in ieder geval weer de eerste dagen niet te drinken) maar ik ben het zo zat. Als ik gewoon het niet kan kopen dan is het voor die paar dagen weer 'opgelost'. En ja ik begrijp dat dit geen structurele oplossing is, maar de eerste dagen doorkomen vind ik het moeilijkst en dit is mijn poging om die eerste dagen geforceerd weer door te komen. Het is dan ook weekend, dan is de drang het grootst dus als ik dat zo doorheen kom dan is dat ook al een kleine overwinning als het ware.
Drastisch, maar als het werkt... :+ Wel wat lastig in deze tijd.
Do I wanna know?
pi_220495645
quote:
99s.gif Op donderdag 2 april 2026 19:19 schreef greysbones het volgende:

[..]
toevallig laatst over gehad
https://deliciousmagazine(...)nt-blijft-er-achter/
het verdwijnt nooit helemaal
Nee, nooit helemaal, maar het is te verwaarlozen normaal gesproken.
Do I wanna know?
pi_220495666
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2026 19:13 schreef Droopie het volgende:

Edit: met goed teken bedoel ik, je bent niet heel de tijd bezig met je oude ik (de verslaafde nostra van vroeger)..

In plaats dat je overal alcohol ziet en gillend gek wordt, of overmatig er mee bezig bent..
Nu was er iets met alcohol en stond je er niet bij stil.
Dat vind ik grotendeels positief

Minpuntje, dat had je wel gemerkt als de antabus zijn werk had gedaan en had je toen maar eerder aan gedacht
Nou ja, ik wist het gewoon oprecht niet (anderen maakten die andere gangen, dus geen idee wat die allemaal deden). Op zich heb ik nooit echt problemen gehad met drank zien. Aan tafel dronken er veel ook gewoon wijn, boeit me niets. Het wordt voor mij pas vervelend als drank centraal staat.
Do I wanna know?
  Moderator / Miss SHO donderdag 2 april 2026 @ 21:36:46 #73
22592 crew  Ole
pi_220495670
quote:
7s.gif Op donderdag 2 april 2026 21:34 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, nooit helemaal, maar het is te verwaarlozen normaal gesproken.
Gelukkig is het goed gegaan!
pi_220495929
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 21:36 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou ja, ik wist het gewoon oprecht niet (anderen maakten die andere gangen, dus geen idee wat die allemaal deden). Op zich heb ik nooit echt problemen gehad met drank zien. Aan tafel dronken er veel ook gewoon wijn, boeit me niets. Het wordt voor mij pas vervelend als drank centraal staat.
Ik had er wel last van namelijk, als een magneet werden mijn ogen altijd aangetrokken naar evt drank in wat voor gelegenheid dan ook.

Drank viel mij echt heel erg op, en dat was niet leuk en was heel vermoeiend..
Dat bedoelde ik met fijn dat je niet obsessief de menukaart ging bekijken om alle ingredienten te onderzoeken op een spoort van alcohol.
Hell To The Liars
pi_220496021
Luisteren jullie podcasts over verslaving? Ik vind Bat Country en Rene van Collem (Doe Maar) altijd erg goed.
Do I wanna know?
pi_220496027
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 22:02 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ik had er wel last van namelijk, als een magneet werden mijn ogen altijd aangetrokken naar evt drank in wat voor gelegenheid dan ook.

Drank viel mij echt heel erg op, en dat was niet leuk en was heel vermoeiend..
Dat bedoelde ik met fijn dat je niet obsessief de menukaart ging bekijken om alle ingredienten te onderzoeken op een spoort van alcohol.
Lijkt me erg vermoeiend inderdaad. Nu wel naar de achtergrond kunnen krijgen?
Do I wanna know?
  Moderator / Miss SHO donderdag 2 april 2026 @ 22:18:04 #77
22592 crew  Ole
pi_220496058
quote:
7s.gif Op donderdag 2 april 2026 22:12 schreef nostra het volgende:
Luisteren jullie podcasts over verslaving? Ik vind Bat Country en Rene van Collem (Doe Maar) altijd erg goed.
Rene van Collem wel eens iets van gehoord. Andere zal ik eens luisteren.

Maar afgelopen 2 jaar zoveel gezien en gehoord aan docu's over verslaving en afkicken dat ik er ook wel beetje klaar mee ben soms ;) Ook goed teken vind ik zelf.
pi_220496079
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 22:12 schreef nostra het volgende:

[..]
Lijkt me erg vermoeiend inderdaad. Nu wel naar de achtergrond kunnen krijgen?
Tijdens een vakantie aan t zwembad met zo'n bar in t midden, heb ik geen behoefte aan een simpel of groot drankje.
Of met mijn verjaardag, ook helemaal niets.

Ben overigens niet compleet meer droog, maar ik probeer dat niet te promoten of nadruk op te leggen.

Maar ja, drank doet me echt helemaal niets meer qua triggers.
Sterker nog, dat moeie gevoel of weer nuchter worden na 1 of 2 drankjes staat me tegen..
En ook een angstig gevoel met wakker worden, dat is mssn (samen met de leeftijd) de reden dat ik niet meer leuk vind.
Hell To The Liars
pi_220496492
ben flink aan het drinken de tramadol is helaas op
8 weken clean geweest maar fuck it
Mensen, het spijt me, ik mag niemand meer liken.
  Moderator vrijdag 3 april 2026 @ 10:59:34 #80
441859 crew  Lenny77
pi_220497992
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 23:36 schreef Hetekip het volgende:
ben flink aan het drinken de tramadol is helaas op
8 weken clean geweest maar fuck it
Dit is een topic specifiek voor mensen die gestopt zijn of de intentie hebben om blijvend te stoppen.
Je hebt je eigen topics en verschillende plaatsen waar je je verhaal al doet.
Misschien is het beter als je dit topic overslaat.

De reacties na jou heb ik gewist.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  vrijdag 3 april 2026 @ 22:16:53 #81
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_220502750
Docu's over afkicken e.d. vind ik zo irritant. Vind ze allemaal maar betweters ofzo, alsof ze het wiel hebben uitgevonden.

En overal drank zien! Dat was inderdaad heel vermoeiend. Wandelend door een stad ofzo, altijd kijken waar je lekker speciaalbiertjes kan halen met een zo'n hoog mogelijke %

Dat is wel aardig weg, kijk nog wel maar geen behoefte aan.
Zelf hebben wij wel bier in huis maar daar taal ik niet naar. Een fles sterke drank daarintegen moet ik niet in huis hebben want ik weet niet of dat ik daar kan afblijven :{
Nou is daar een hele goede oplossing voor, niet in huis hale.
  Moderator vrijdag 3 april 2026 @ 22:23:10 #82
236264 crew  capricia
pi_220502789
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 22:16 schreef uniekhoorn het volgende:
Docu's over afkicken e.d. vind ik zo irritant. Vind ze allemaal maar betweters ofzo, alsof ze het wiel hebben uitgevonden.

En overal drank zien! Dat was inderdaad heel vermoeiend. Wandelend door een stad ofzo, altijd kijken waar je lekker speciaalbiertjes kan halen met een zo'n hoog mogelijke %

Dat is wel aardig weg, kijk nog wel maar geen behoefte aan.
Zelf hebben wij wel bier in huis maar daar taal ik niet naar. Een fles sterke drank daarintegen moet ik niet in huis hebben want ik weet niet of dat ik daar kan afblijven :{
Nou is daar een hele goede oplossing voor, niet in huis hale.
Ik vind hetzelfde met wijn in de supermarkt. De AH en Jumbo foodmarkt hier bijvoorbeeld.
Kijk je bij de vis, staan er flessen wijn boven. Kijk je bij het vlees, ook weer wijn.
Loop je naar de kaasafdeling, wijn ernaast. Etc.
Als je er op let, zie je hoe vanzelfsprekend en volledig normaal alcohol gemaakt is.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator / Miss SHO vrijdag 3 april 2026 @ 22:52:25 #83
22592 crew  Ole
pi_220502951
Het is overal. Daarom wilde ik bij mijn laatste behandeling geen opname. In het gewone leven blijven
pi_220503269
Ik heb zelf een boek op mijn Kobo, dat gaat over een jongen die uiteindlijk er voor koos om euthanasie te plegen, ik weet even de titel niet meer. Maar dat is echt heftig en heb serieus liggen janken toen ik het in 1x uit las.
Zeker omdat ik mij zou goed kon verplaatsen in hem, het boek is door zijn broer geschreven die alles meemaakte van verslaving tot einde.

Volgens mij heet het...gelukkig hebben we de foto's nog.
pi_220503393
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 23:50 schreef Duveldrinker het volgende:
Ik heb zelf een boek op mijn Kobo, dat gaat over een jongen die uiteindlijk er voor koos om euthanasie te plegen, ik weet even de titel niet meer. Maar dat is echt heftig en heb serieus liggen janken toen ik het in 1x uit las.
Zeker omdat ik mij zou goed kon verplaatsen in hem, het boek is door zijn broer geschreven die alles meemaakte van verslaving tot einde.

Volgens mij heet het...gelukkig hebben we de foto's nog.
Dank voor de tip, besteld.
Do I wanna know?
pi_220503513
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 21:32 schreef nostra het volgende:

[..]
Drastisch, maar als het werkt... :+ Wel wat lastig in deze tijd.
Heb het trouwens gedaan. Merk ook dat aangezien ik nu deze avond überhaupt niks heb kunnen kopen de drang ook kleiner was. In plaats van "zal ik vanavond drinken of niet?" en zo de hele tijd er maar mee bezig te zijn door de verslaving was het nu eigenlijk vooral "Het kan niet, punt".

Niet de hele tijd piekeren of twijfelen of dit de avond was om te stoppen of dat er nog 1 'laatste' avond kon zijn en dan morgen te stoppen. Nee gewoon geforceerd dat het überhaupt niet kan, dat maakt het voor mij wel gemakkelijker merk ik.
pi_220504063
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 22:23 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik vind hetzelfde met wijn in de supermarkt. De AH en Jumbo foodmarkt hier bijvoorbeeld.
Kijk je bij de vis, staan er flessen wijn boven. Kijk je bij het vlees, ook weer wijn.
Loop je naar de kaasafdeling, wijn ernaast. Etc.
Als je er op let, zie je hoe vanzelfsprekend en volledig normaal alcohol gemaakt is.
In mijn beleving was dat 10 jaar geleden niet zo erg in de supermarkt, wel op heel veel anderen plekken.

Reden dat ik dat denk, begin van mijn herstel liet ik mijn vader chips halen voor mij, omdat ik niet naar die plek in de supermarkt wilde, bij de chips waren namelijk ook de paden alcohol haha.
Hell To The Liars
  Moderator / Miss SHO zaterdag 4 april 2026 @ 13:51:30 #88
22592 crew  Ole
pi_220505526
De drank staat overal tegenwoordig. In het begin deed ik mijn boodschappen zoveel mogelijk vroeg op de dag, dan had ik er minder last van. Was ook een keer bij kassa of radar. In een bepaalde supermarkt stond op meer dan 20 plekken alcohol. Je kon er niet omheen.
Gelukkig doet het me niet zoveel meer nu. Maar zie het nog steeds.

Het valt juist meer op als je niet meer drinkt.
  Moderator zaterdag 4 april 2026 @ 13:53:13 #89
236264 crew  capricia
pi_220505560
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 13:51 schreef Ole het volgende:
De drank staat overal tegenwoordig. In het begin deed ik mijn boodschappen zoveel mogelijk vroeg op de dag, dan had ik er minder last van. Was ook een keer bij kassa of radar. In een bepaalde supermarkt stond op meer dan 20 plekken alcohol. Je kon er niet omheen.

Als ik hier bij de Jumbo foodmarkt binnenloop, staat de wijn al pontificaal achter de klaphekjes. Daar waar de groente en fruit begint. Het is echt bizar geworden.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Spellchecker zaterdag 4 april 2026 @ 13:53:15 #90
197773 crew  maily
pi_220505562
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 13:51 schreef Ole het volgende:

Ik denk dat dit "hetzelfde" is als je gaat stoppen met snoep/snacks/limonade etc. Dat staat ook overal :X
  Moderator / Miss SHO zaterdag 4 april 2026 @ 13:58:19 #91
22592 crew  Ole
pi_220505615
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2026 13:53 schreef maily het volgende:

[..]
Ik denk dat dit "hetzelfde" is als je gaat stoppen met snoep/snacks/limonade etc. Dat staat ook overal :X
Ja zo werkt dat. Ineens is het overal :P
pi_220505619
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2026 13:53 schreef maily het volgende:

[..]
Oh, met sigaretten heb ik dat juist niet. Die zijn gewoon uit het zicht.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 4 april 2026 @ 14:06:43 #93
22592 crew  Ole
pi_220505693
  Moderator / Miss SHO zaterdag 4 april 2026 @ 14:21:53 #94
22592 crew  Ole
pi_220505789
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2026 13:59 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Oh, met sigaretten heb ik dat juist niet. Die zijn gewoon uit het zicht.
Wie weet gaat dat ook ooit met alcohol gebeuren. Ooit!
Maar ik ben nu niet ineens anti hoor. Ik deal er gewoon mee.
pi_220505832
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 14:21 schreef Ole het volgende:

[..]
Wie weet gaat dat ook ooit met alcohol gebeuren. Ooit!
Maar ik ben nu niet ineens anti hoor. Ik deal er gewoon mee.
Zou van mij mogen.
Heb er zelf niet zo heel veel last van, maar het staat niet voor niets op 20 plekken in een supermarkt. Het verkoopt kennelijk heel goed als ze het zo neerzetten.
pi_220505933
Niet (of minder) drinken wordt wel steeds gebruikelijker. De grootste jongens (Heineken, InBev, PernordRicard, Diageo) zijn meer dan gehalveerd. Niet alleen daardoor, maar het speelt wel een belangrijke rol.
Do I wanna know?
  Moderator / Miss SHO zaterdag 4 april 2026 @ 15:06:57 #97
22592 crew  Ole
pi_220506120
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 april 2026 14:37 schreef nostra het volgende:
Niet (of minder) drinken wordt wel steeds gebruikelijker. De grootste jongens (Heineken, InBev, PernordRicard, Diageo) zijn meer dan gehalveerd. Niet alleen daardoor, maar het speelt wel een belangrijke rol.
Er wordt minder raar gekeken als je niet drinkt tegenwoordig.
pi_220507345
tiktok

Vraag me alleen af of sommige mensen spiritualiteit opzoeken als vlucht, om op zoek te gaan naar antwoorden of gewoon, ik ervaarde het zelf ook hoor.
Een stukje zingeving of dankbaarheid, kan het niet in een paar zinnen uitleggen.
Hell To The Liars
pi_220507696
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 15:06 schreef Ole het volgende:

[..]
Er wordt minder raar gekeken als je niet drinkt tegenwoordig.
Mijn meeste vrienden drinken niet. Hooguit alcoholvrij en af en toe een biertje met alcohol.
En ik vind het ook wel normaal.
En ook gewoon fijn.

Geen alcohol is prima geaccepteerd.
pi_220507714
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2026 13:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Als ik hier bij de Jumbo foodmarkt binnenloop, staat de wijn al pontificaal achter de klaphekjes. Daar waar de groente en fruit begint. Het is echt bizar geworden.
Bizar.

Ik heb eens een jaar een buurtsuper gerund, als detachering. Eerste wat ik heb gedaan was de alcohol verder op in de winkel stallen. Daar hoefde je niet te komen op weg naar iets anders.

Maar die zaak was niet van een keten. Misschien beslissen ketens waar alcohol moet staan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')