abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Miss SHO maandag 30 maart 2026 @ 23:34:55 #1
22592 crew  Ole
pi_220471312
Welkom in het topic "FOK!ers die stoppen met alcohol"

Het drinken van alcohol is in onze maatschappij heel gewoon. Een drankje op het terras of na een week hard werken, daar kijkt niemand van op. Ook incidenteel overmatig alcohol gebruik, bijv. op een feestje, is volledig geaccepteerd. Maar waar ligt de grens? Wanneer wordt alcoholgebruik alcoholmisbruik? En wanneer spreek je van een alcoholverslaving?

quote:
Wat is alcoholmisbruik?
Er zijn internationale afspraken gemaakt over wanneer je van misbruik van een middel kunt spreken, in dit geval dus alcoholmisbruik. Bij alcoholmisbruik moet er sprake zijn van minimaal één van de volgende vier punten, gezien over de periode van een jaar:
• Door het drinken gaan de dingen die u thuis, op school of op het werk moet doen, steeds slechter, zoals te laat komen, wegblijven, slecht werk afleveren, schorsing van school, verwaarlozing van kinderen of huishouden.
• Er wordt gedronken in situaties waarin dat gevaarlijk is, zoals wanneer u nog moet autorijden of machines bedienen.
• U komt meermalen met justitie in aanraking door het drinken, bijvoorbeeld door rotzooi trappen onder invloed of rijden onder invloed.
• Het drinken gaat door, ondanks dat de problemen rondom het drinken steeds terugkomen en ernstiger worden, bijvoorbeeld ruzie thuis over teveel drinken of vechtpartijen.

In geval van alcoholmisbruik hoeft u geen last te hebben van tolerantie en ontwenningsverschijnselen. De reden om te gaan drinken kan zijn om minder last van problemen te hebben. Drinken is dan een manier geworden om met problemen om te gaan. Het heeft dan een functie gekregen; u drinkt alcohol om u minder te vervelen, om u minder gespannen te voelen, om u af te reageren, om troost in te vinden of om afleiding voor vervelende gevoelens in te vinden. We noemen dit ook wel problematisch drinken.

Wat is alcoholafhankelijkheid?
Er zijn internationale afspraken gemaakt over wanneer je van afhankelijkheid van een middel kunt spreken, in dit geval dus afhankelijk van alcohol. U kunt van afhankelijkheid (verslaving) spreken als gedurende een jaar drie of meer van de volgende zaken aan de orde zijn:
• Tolerantie:
U kunt steeds beter tegen drank, u heeft meer nodig om hetzelfde effect te krijgen.
• Ontwenning:
U heeft minstens twee van de volgende ontwenningsverschijnselen als u stopt met drinken:
- transpireren of hartslag boven de 100, zonder inspanning.
- trillende handen
- misselijkheid of braken
- dingen zien, voelen of horen die er niet zijn
- geestelijk en lichamelijk onrustig
- angst
- epileptische insulten (toevallen).
• U drinkt om deze verschijnselen tegen te gaan.
• U drinkt meer en langer dan u van plan was (controleverlies).
• U wilt steeds weer stoppen of minderen, maar er komt niet veel van terecht.
• Er gaat steeds meer tijd zitten in het kopen en drinken van alcohol en het bijkomen van het drinken.
• Sociale contacten, werk en vrijetijdsbesteding worden minder of vallen weg door het drinken.
• U weet dat alcohol voor u schade en problemen veroorzaakt, maar toch gaat u door met drinken.

https://www.alcoholdebaas.nl/U-en-alcohol/Verslaafd-.aspx
Interessante links

https://medium.com/@marni(...)8c723cb23#.51mlyb8oz

http://aadordrecht.nl/overaa.html

https://www.psychologiema(...)gina/Verslaafd-1.htm

Wat willen we niet:

Dronken posten, niet hier.
Vertellen welk alcoholisch drankje je open trekt, niet hier.
Verheerlijken van bepaalde gevoelens door drank, niet hier.
Sowieso verheerlijken van alcoholische dranken, niet hier.

Wat we wel willen:

Elkaar steunen, tegenslagen bespreken, voortgang bespreken, gewoon even een hart onder de riem.

Hopelijk kan iedereen met de regels leven, veel succes met afkicken.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator / Miss SHO maandag 30 maart 2026 @ 23:35:24 #2
22592 crew  Ole
pi_220471317
Ik haal mij laatste post even
  Moderator / Miss SHO maandag 30 maart 2026 @ 23:36:32 #3
22592 crew  Ole
pi_220471321
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 23:27 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ow, maar wij zaten gewoon met zijn allen te eten, activiteiten en savonds gamen/ tv kijken.

1 gast was echt heel relaxed, die kreeg zijn laatste "afbouwshotje" methadon.. 7 dagen normaal, laatste metahdon, bam 2 dagen op bed alsof er een olifant op zijn borst zat..

K ben hem maar af en toe gaan bezoeken in zijn donkere kamer, dat was echt heftig voor hem.

Met de medicatie die ik kreeg (librium volgens mij) was het lichamelijke afkicken heel makkelijk..

Maar ik zat mediumcare, kan me ook voorstellen dat er klinieken zijn waar de junkies zo van de straat binnen komen wandelen.
Bij mij op de medium care zaten geen mensen die nog af moesten bouwen van GHB of methadon. Die zaten bij de high care. Ook om praktische redenen dat ze deze zware middelen niet op die locatie wilden.
Starten met antabus sowieso pas na minimaal week abstinent. Na de detox
pi_220471328
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 23:27 schreef Droopie het volgende: [..] Ow, maar wij zaten gewoon met zijn allen te eten, activiteiten en savonds gamen/ tv kijken. 1 gast was echt heel relaxed, die kreeg zijn laatste "afbouwshotje" methadon.. 7 dagen normaal, laatste metahdon, bam 2 dagen op bed alsof er een olifant op zijn borst zat.. K ben hem maar af en toe gaan bezoeken in zijn donkere kamer, dat was echt heftig voor hem. Met de medicatie die ik kreeg (librium volgens mij) was het lichamelijke afkicken heel makkelijk.. Maar ik zat mediumcare, kan me ook voorstellen dat er klinieken zijn waar de junkies zo van de straat binnen komen wandelen.
Waar hij volgens mij op doelde ging niet om de klinische opname, maar je kan ook bij de nazorg 'verplicht' worden om je medicatie bijvoorbeeld twee of drie keer per week ter plekke in te nemen, zodat ze zéker weten dat je het hebt geslikt.

Kwestie van langsfietsen, laten oplossen (tabletten zoals Refusal geven ze niet, want daar kan je mee spelen, dus Antabus bruistabletten) en weer weg.

Vrij onmogelijk als je gewoon werkt, dus ik mocht toen ik ging werken het via videobellen doen. Kan je ook makkelijk cheaten, maar toch een extra drempel.

Librium is wel echt oldschool :o ; geven ze nu niet meer geloof ik. Wel goud voor de afkick ja. Nu moet je smeken om een diazepam, je krijgt een score op basis van je antwoorden op een standaardvragenlijst. Eerste keren kreeg ik gewoon 4x10 dd zonder vragen. Maar ja, ze slaan wat door in de angst voor benzo's.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction ŕ travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
  Moderator / Miss SHO maandag 30 maart 2026 @ 23:41:34 #5
22592 crew  Ole
pi_220471333
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 23:38 schreef nostra het volgende:

[..]
Waar hij volgens mij op doelde ging niet om de klinische opname, maar je kan ook bij de nazorg 'verplicht' worden om je medicatie bijvoorbeeld twee of drie keer per week ter plekke in te nemen, zodat ze zéker weten dat je het hebt geslikt.

Kwestie van langsfietsen, laten oplossen (tabletten zoals Refusal geven ze niet, want daar kan je mee spelen, dus Antabus bruistabletten) en weer weg.

Vrij onmogelijk als je gewoon werkt, dus ik mocht toen ik ging werken het via videobellen doen. Kan je ook makkelijk cheaten, maar toch een extra drempel.

Librium is wel echt oldschool :o ; geven ze nu niet meer geloof ik. Wel goud voor de afkick ja. Nu moet je smeken om een diazepam, je krijgt een score op basis van je antwoorden op een standaardvragenlijst. Eerste keren kreeg ik gewoon 4x10 dd zonder vragen. Maar ja, ze slaan wat door in de angst voor benzo's.
Nou echt! Eens dat het wel een risico met zich meebrengt. Daarom krijg ik ook maar een paar per keer mee. En alles onder strikt toezicht van huisarts en psycholoog.
Dat vind ik prima.
pi_220471352
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 23:38 schreef nostra het volgende:

[..]

Nou, ik herriner me nog.
Het was dag 5 ofzo, en ik zat tegen het einde van de librium ofzo.

Het was rond middernacht en ik loop naar de zuster toe (geen grap) zuster, ik zit naar de DWDD te kijken maar de televisie staat uit 😅.. was ik dus aan het hallucineren.

Met betrekking tot de alprozolam, ik kreeg er een keer 90 stuks bezorgd door de apotheek
Dat was niet zo slim van de dokter, heb er netjes 60 teruggebracht..
Mijn verslavingshoofd was iets te blij met dat aantal.
Hell To The Liars
  Moderator / Miss SHO maandag 30 maart 2026 @ 23:55:21 #7
22592 crew  Ole
pi_220471363
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 23:51 schreef Droopie het volgende:

[..]
Nou, ik herriner me nog.
Het was dag 5 ofzo, en ik zat tegen het einde van de librium ofzo.

Het was rond middernacht en ik loop naar de zuster toe (geen grap) zuster, ik zit naar de DWDD te kijken maar de televisie staat uit 😅.. was ik dus aan het hallucineren.

Met betrekking tot de alprozolam, ik kreeg er een keer 90 stuks bezorgd door de apotheek
Dat was niet zo slim van de dokter, heb er netjes 60 teruggebracht..
Mijn verslavingshoofd was iets te blij met dat aantal.
:D
Ik krijg er maar 10 per keer.
Voor mijn behandelingen kreeg ik 90 van 0,25 per keer. Deed ik een maand mee.
Heb heel lang gedaan over afbouwen destijds. Wilde ook eigenlijk niet, maar het moest (achteraf terecht hoor )
pi_220471364
Maar hoe doen mensen nu afkicken van de lichamelijke klachten dan.?

Dat schijnt namelijk heel pittig te zijn, wat ik toen gelezen heb.
Nachtmerries enzo.
Hell To The Liars
  Moderator / Miss SHO maandag 30 maart 2026 @ 23:56:57 #9
22592 crew  Ole
pi_220471369
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 23:55 schreef Droopie het volgende:

Nachtmerries enzo.
Ik kreeg wel diazepam hoor! Veel hogere dosis ook dan ik zelf had. Voor 2 of 3 dagen ook maar.
Het voorkomt (deels) zware afkickverschijnselen zoals zweten, trillen of een delier

Ik denk dat nostra bedoelde benzo's na het afkicken. Sowieso doen ze heel moeilijk om het voor te schrijven.
  Moderator / Miss SHO dinsdag 31 maart 2026 @ 00:01:59 #10
22592 crew  Ole
pi_220471375
De harde kern binnen de AA zien mij dus niet als nuchter. Daarbij zijn ze ook tegen Antabus en Campral. Fijn voor hun. Mij helpt het fantastisch.
pi_220471376
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 22:30 schreef kree het volgende:

wat wel dus met gezellige dingen en etc, ik vind er gewoon geen reet aan als ik niet drink? eerlijk waar?
Maar je leven is toch niet zo slecht? Je kan toch van alles doen wat je wil? Juist als ik niet drink vind ik weer veel dingen leuk. Series kijken, oude games spelen van vroeger. Bij mij is het de gewoonte om te drinken die ik nu doorbreek (met wisselend succes toegegeven, maar nooit eerder er serieus mee bezig geweest en zovaak nuchter geweest ook in 3 maanden tijd). 's Avonds is het voor mij niet leuker met alcohol op, het is gewoon in iets van 20 jaar zo in mijn hersenen gaan zitten dat mijn hersenen zeggen dat ik het nodig heb om plezier te hebben. Terwijl het plezier er helemaal niet meer is.. alleen nog een verdovend effect

[ Bericht 5% gewijzigd door Masberum op 31-03-2026 00:08:19 ]
pi_220471384
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 00:01 schreef Ole het volgende:
De harde kern binnen de AA zien mij dus niet als nuchter. Daarbij zijn ze ook tegen Antabus en Campral. Fijn voor hun. Mij helpt het fantastisch.
Vind het zelf best raar dat ze dit zo melden. Lijkt me dat sommige mensen daar gedemotiveerd door kunnen worden. Ik in ieder geval wel, een beetje alsof je zoveel goed doet maar het beetje wat je niet perfect doet wordt extra uitgelicht..
  Moderator / Miss SHO dinsdag 31 maart 2026 @ 00:07:18 #13
22592 crew  Ole
pi_220471390
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 00:05 schreef Masberum het volgende:

[..]
Vind het zelf best raar dat ze dit zo melden. Lijkt me dat sommige mensen daar gedemotiveerd door kunnen worden. Ik in ieder geval wel, een beetje alsof je zoveel goed doet maar het beetje wat je niet perfect doet wordt extra uitgelicht..
Niet dat ik nog ga, maar ik denk dat ik eigenlijk niet welkom ben.

Bij de groep waar ik wel naartoe ga is het niet erg. Alleen zeg ik er niks over tijdens meetings.
  Moderator / Miss SHO dinsdag 31 maart 2026 @ 03:59:41 #14
22592 crew  Ole
pi_220471521
Dat krijg je ervan. Ben van alles aan het uitzoeken nu.
Ik denk dat ik een heel sterk punt heb aangaande mijn Wia aanvraag.
Ik heb nooit een plan van aanpak gehad na 1 jaar ziektewet. Ik heb wel overal aan voldaan.

Ik zou eind augustus een afspraak hebben met UWV. Deze is van hun kant niet doorgegaan. "Wegens omstandigheden". Ik zou nog een afspraak krijgen maar die is er nooit gekomen. Ik heb destijds ook gebeld naar UWV.
Ik heb daardoor geen reďntegratie traject gehad.
Ga eerst informatie nog zoeken. En wachten op de brief met hun beslissing. En dan snel bezwaar indienen!

Het gaat vooral om deze afspraak:
quote:
Anderhalf jaar ziek: tussentijdse evaluatie
Na ongeveer 78 weken heeft u een gesprek met uw re-integratiebegeleider. U bespreekt dan hoe het met uw re-integratie gaat. Als het nodig is, past u samen het Plan van aanpak aan
Zo en nu slapen :+ :Z

[ Bericht 11% gewijzigd door Ole op 31-03-2026 04:52:03 ]
pi_220471784
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 23:55 schreef Droopie het volgende:

Nachtmerries enzo.
In de detox krijg je nog wel diazepam, maar erg afhankelijk van je arts hoe en hoe vaak. Soms dus gewoon standaard 4x10, later werd het alleen ad-hoc en omdat verpleegkundigen niet zelf mogen voorschrijven, gebeurt het dan met een testscore, naam even kwijt.

Voor mij was het alleen dan vaak al te laat, want bij mij uit zich het afkicken in extreem overgeven. Dus die pil houd ik ook niet binnen.

Van mijn huisarts kreeg ik bij thuis afkicken wel gewoon diazepam "as needed". Bij doorvragen ook in klismavorm, omdat ik het dus niet binnenhield. Maar dat was wel toen ik met extreme spasmes op de HAP was geweest.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction ŕ travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220471799
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 00:01 schreef Ole het volgende:
Ja, zo zijn de "echten". Het is totale onzin als je het mij vraagt, maar bon. Er zijn ook AA groepen die veel minder streng zijn, maar die moet je maar net vinden en in de buurt zijn. Nu zit je bij Buitenveldert toch? Die zijn een stuk losser. Groep bij mij in de buurt was alleen letterlijk 70+ en allemaal 20+ nuchter. Dat was gewoon een theekransje over hun kleinkinderen.
Do I wanna know?
pi_220471807
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 03:59 schreef Ole het volgende:
Dat krijg je ervan. Ben van alles aan het uitzoeken nu.
Ik denk dat ik een heel sterk punt heb aangaande mijn Wia aanvraag.
Ik heb nooit een plan van aanpak gehad na 1 jaar ziektewet. Ik heb wel overal aan voldaan.

Ik zou eind augustus een afspraak hebben met UWV. Deze is van hun kant niet doorgegaan. "Wegens omstandigheden". Ik zou nog een afspraak krijgen maar die is er nooit gekomen. Ik heb destijds ook gebeld naar UWV.
Ik heb daardoor geen reďntegratie traject gehad.
Ga eerst informatie nog zoeken. En wachten op de brief met hun beslissing. En dan snel bezwaar indienen!

Het gaat vooral om deze afspraak:
[..]
Zo en nu slapen :+ :Z
Ja, enorm tekort daar aan keuringsartsen. Maar dat moet niet jouw probleem worden natuurlijk.
Do I wanna know?
  Moderator / Miss SHO dinsdag 31 maart 2026 @ 07:38:30 #18
22592 crew  Ole
pi_220471829
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 07:33 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, enorm tekort daar aan keuringsartsen. Maar dat moet niet jouw probleem worden natuurlijk.
Nope. Ga vandaag terugbellen. Ik denk dat ze er makkelijk vanaf willen komen.
  Moderator / Miss SHO dinsdag 31 maart 2026 @ 07:46:58 #19
22592 crew  Ole
pi_220471863
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 07:30 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, zo zijn de "echten". Het is totale onzin als je het mij vraagt, maar bon. Er zijn ook AA groepen die veel minder streng zijn, maar die moet je maar net vinden en in de buurt zijn. Nu zit je bij Buitenveldert toch? Die zijn een stuk losser. Groep bij mij in de buurt was alleen letterlijk 70+ en allemaal 20+ nuchter. Dat was gewoon een theekransje over hun kleinkinderen.
De groep waar ik naartoe ga zit in de Jellinek. Daar zitten ook veel mensen die net opgenomen zijn. Dat houdt me elke keer weer scherp: daar wil ik niet meer belanden :D
pi_220471898
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 07:46 schreef Ole het volgende:

[..]
De groep waar ik naartoe ga zit in de Jellinek. Daar zitten ook veel mensen die net opgenomen zijn. Dat houdt me elke keer weer scherp: daar wil ik niet meer belanden :D
Ja, dat is altijd wel fijn om met je neus op de feiten gedrukt te worden. Eentje in onze groep was gisteren volgens mij katlam, maar ik had niet alles meegekregen omdat ik eerst iemand op moest halen. Was dus een rommelige bende die vroeg werd afgekapt, wel zonde.
Do I wanna know?
pi_220472085
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 07:28 schreef nostra het volgende:

[..]
In de detox krijg je nog wel diazepam, maar erg afhankelijk van je arts hoe en hoe vaak. Soms dus gewoon standaard 4x10, later werd het alleen ad-hoc en omdat verpleegkundigen niet zelf mogen voorschrijven, gebeurt het dan met een testscore, naam even kwijt.

Voor mij was het alleen dan vaak al te laat, want bij mij uit zich het afkicken in extreem overgeven. Dus die pil houd ik ook niet binnen.

Van mijn huisarts kreeg ik bij thuis afkicken wel gewoon diazepam "as needed". Bij doorvragen ook in klismavorm, omdat ik het dus niet binnenhield. Maar dat was wel toen ik met extreme spasmes op de HAP was geweest.
Omg, ik ben bang dat ik dat zelfde dus heb gehad en dat waren 2,5 uur de meeste nare momenten (op niveau nierstenen na).

Eenmalig, bij mij.

Heb jij dat vaker gehad?
Dat lijkt me zo fucked up.
Hell To The Liars
pi_220472412
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 08:40 schreef Droopie het volgende:

[..]
Omg, ik ben bang dat ik dat zelfde dus heb gehad en dat waren 2,5 uur de meeste nare momenten (op niveau nierstenen na).

Eenmalig, bij mij.

Heb jij dat vaker gehad?
Dat lijkt me zo fucked up.
Nee, was eenmalig bij mij. Vermoedelijk door combinatie met Zofram, een anti-misselijkheidssmelttabletje, dat contra-indicaties heeft met escitalopram.

De huisarts die me toen zag, drong er echt zeer ernstig op aan om de volgende (maan)dag me per direct en met urgentie bij mijn eigen huisarts te melden. Dit keer waren het mijn ledematen, volgende keer is het je hartspier, dat idee. Huisarts vond dat maar onzin, hij had volgende week wel een keer tijd. Daar dus ook opgestapt.
Do I wanna know?
pi_220472558
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 08:57 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, was eenmalig bij mij. Vermoedelijk door combinatie met Zofram, een anti-misselijkheidssmelttabletje, dat contra-indicaties heeft met escitalopram.

De huisarts die me toen zag, drong er echt zeer ernstig op aan om de volgende (maan)dag me per direct en met urgentie bij mijn eigen huisarts te melden. Dit keer waren het mijn ledematen, volgende keer is het je hartspier, dat idee. Huisarts vond dat maar onzin, hij had volgende week wel een keer tijd. Daar dus ook opgestapt.
Dat had ik dus ook, spasme ken ik niet behalve van naam.

Alsof er iemand 2,5 uur met een hand mijn maag aan dichtknijpen was..

Dat was echt so fucked up. Icm dat ik dacht dat mijn ouders dachten dat ik toch was gaan drinken en dat de oorzaak was icm met dat medicijn.
Hell To The Liars
  Moderator / Miss SHO dinsdag 31 maart 2026 @ 13:32:33 #24
22592 crew  Ole
pi_220473786
Met UWV communiceren is wel een goede test weer *O*
pi_220477207
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 13:32 schreef Ole het volgende:
Met UWV communiceren is wel een goede test weer *O*
Hoezo? Qua belasting?
Hadden ze een beetje begrip voor de situatie of was het alvast op de zaken vooruit lopen? :)
Hell To The Liars
  Moderator / Miss SHO dinsdag 31 maart 2026 @ 20:34:21 #26
22592 crew  Ole
pi_220477300
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 20:25 schreef Droopie het volgende:

[..]
Hoezo? Qua belasting?
Hadden ze een beetje begrip voor de situatie of was het alvast op de zaken vooruit lopen? :)
Word morgen voor 1 uur teruggebeld.
Hoop stress bij mijn huisgenoot ook. Die ziet de grootste rampen gebeuren.
Maar heb alvast dingen uitgezocht. Morgen alles in een mail zetten naar iemand die me gaat helpen. Dan staat het ook alvast klaar voor als ik bezwaar ga indienen eventueel.

Had niet zo goed geslapen. Ben nu wel moe dus vannacht gaat wel lukken denk ik :D

Huisgenoot toch beetje bang voor terugval. Niet alleen gebruik maar ook mentaal.

Maar het 'geluk' is dat ik wel een vangnet heb. Ik kan het nu wel even loslaten.

Nu dus eerst morgen afwachten.
pi_220477316
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 20:34 schreef Ole het volgende:

[..]
Word morgen voor 1 uur teruggebeld.
Hoop stress bij mijn huisgenoot ook. Die ziet de grootste rampen gebeuren.
Maar heb alvast dingen uitgezocht. Morgen alles in een mail zetten naar iemand die me gaat helpen. Dan staat het ook alvast klaar voor als ik bezwaar ga indienen eventueel.

Had niet zo goed geslapen. Ben nu wel moe dus vannacht gaat wel lukken denk ik :D

Huisgenoot toch beetje bang voor terugval. Niet alleen gebruik maar ook mentaal.

Maar het 'geluk' is dat ik wel een vangnet heb. Ik kan het nu wel even loslaten.

Nu dus eerst morgen afwachten.
De omgeving zal jouw oude ik nog wel zien, maar zien misschien nog niet je drang om nooit meer te willen terugvallen.

Wens je iig heel veel succes morgen, centjes zijn toch wel heel belangerijk voor een beetje rust in de tent.
Hell To The Liars
  Moderator / Miss SHO dinsdag 31 maart 2026 @ 20:41:32 #28
22592 crew  Ole
pi_220477370
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 20:36 schreef Droopie het volgende:

[..]
De omgeving zal jouw oude ik nog wel zien, maar zien misschien nog niet je drang om nooit meer te willen terugvallen.
Dat gaat gelukkig nu wel goed. Maar de angst is er nog wel een beetje. Gaat ook niet zomaar weg.

quote:
Wens je iig heel veel succes morgen, centjes zijn toch wel heel belangerijk voor een beetje rust in de tent.
Dank je. Ja centjes zeker. WW is waarschijnlijk op en bijstand ook lastig.
Dat je van ene op andere moment niks meer krijgt is bizar. Dankzij de achterstanden. Binnen een week werk vinden is ook niet te doen :{

Ik ga ervan uit dat alles goedkomt. Positief denken :s)
pi_220477419
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 20:41 schreef Ole het volgende:

[..]
Dat gaat gelukkig nu wel goed. Maar de angst is er nog wel een beetje. Gaat ook niet zomaar weg.
[..]
Dank je. Ja centjes zeker. WW is waarschijnlijk op en bijstand ook lastig.
Dat je van ene op andere moment niks meer krijgt is bizar. Dankzij de achterstanden. Binnen een week werk vinden is ook niet te doen :{

Ik ga ervan uit dat alles goedkomt. Positief denken :s)
Je kan ook eerlijk zeggen, en dat zal de beste persoon ook moeten beamen, je bent nog helemaal niet geschikt om 40 uur te gaan werken nu.

En stel dat je nu opeens zou gaan werken, dan val je weer in de ziektewet. En dat wilt het UWV niet en jij ook niet.

Ik ben er ook positief over :)
Hell To The Liars
  Moderator / Miss SHO dinsdag 31 maart 2026 @ 20:46:21 #30
22592 crew  Ole
pi_220477442
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 20:44 schreef Droopie het volgende:

[..]
Je kan ook eerlijk zeggen, en dat zal de beste persoon ook moeten beamen, je bent nog helemaal niet geschikt om 40 uur te gaan werken nu.

En stel dat je nu opeens zou gaan werken, dan val je weer in de ziektewet. En dat wilt het UWV niet en jij ook niet.

Ik ben er ook positief over :)
Dat inderdaad. Dit is ook door mijn behandelaren gezegd. Maar de kans dat het niet gaat is heel groot.
pi_220485400
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 00:02 schreef Masberum het volgende:

[..]
Maar je leven is toch niet zo slecht? Je kan toch van alles doen wat je wil? Juist als ik niet drink vind ik weer veel dingen leuk. Series kijken, oude games spelen van vroeger. Bij mij is het de gewoonte om te drinken die ik nu doorbreek (met wisselend succes toegegeven, maar nooit eerder er serieus mee bezig geweest en zovaak nuchter geweest ook in 3 maanden tijd). 's Avonds is het voor mij niet leuker met alcohol op, het is gewoon in iets van 20 jaar zo in mijn hersenen gaan zitten dat mijn hersenen zeggen dat ik het nodig heb om plezier te hebben. Terwijl het plezier er helemaal niet meer is.. alleen nog een verdovend effect
ja ik snap je wel, het is ook wel een leer proces moet ik zeggen. voor mezelf iig. :)
Do what you love, love what you do!
pi_220485729
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 20:46 schreef Ole het volgende:

[..]
Dat inderdaad. Dit is ook door mijn behandelaren gezegd. Maar de kans dat het niet gaat is heel groot.
hoe is het gegaan Ole?
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
  Moderator / Miss SHO woensdag 1 april 2026 @ 20:01:38 #33
22592 crew  Ole
pi_220485760
quote:
99s.gif Op woensdag 1 april 2026 19:57 schreef greysbones het volgende:

[..]
hoe is het gegaan Ole?
Ik heb in elk geval duidelijk hoe beoordeling is gegaan. Nu kijken of ik bezwaar ga maken. Ook even afwachten of ik nog even ww krijg.
Maar ben er op dit moment redelijk rustig onder hoor.

Aleen wel moe nu. Had ook nog cursus vanmiddag, even genoeg prikkels gehad. Morgen ga ik er wel verder mee.
pi_220485762
ook wel benieuwd?
Do what you love, love what you do!
pi_220485773
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 20:01 schreef Ole het volgende:

[..]
Ik heb in elk geval duidelijk hoe beoordeling is gegaan. Nu kijken of ik bezwaar ga maken. Ook even afwachten of ik nog even ww krijg.
Maar ben er op dit moment redelijk rustig onder hoor.

Aleen wel moe nu. Had ook nog cursus vanmiddag, even genoeg prikkels gehad. Morgen ga ik er wel verder mee.
goed dat je rustig blijft
snap dat je na een cursus en deze spanning moe bent :*
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
  Moderator woensdag 1 april 2026 @ 20:35:02 #36
5428 crew  miss_sly
pi_220486138
Dit topic gaat over mensen die wel willen stoppen met alcohol. Respecteer dat nou gewoon en blijf dan weg uit dit topic als satinet is wat jij wil.

[ Bericht 75% gewijzigd door Armani XL op 01-04-2026 22:06:26 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 1 april 2026 @ 20:35:14 #37
18653 crew  D.
pi_220486140
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 20:32 schreef kree het volgende:

[..]

Jouw posts zijn inderdaad waardevol :Y

Ze laten zien dat een alcoholist beter helemaal niet meer kan drinken.

[ Bericht 28% gewijzigd door Armani XL op 01-04-2026 22:06:43 ]
  Moderator / Miss SHO woensdag 1 april 2026 @ 20:35:31 #38
22592 crew  Ole
pi_220486148
Dit topic gaat over stoppen, niet over minderen!!!!
  woensdag 1 april 2026 @ 23:12:44 #39
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_220487695
Al sinds jong ben ik begonnen met drinken.
Als je jong bent 16 tot 25 ofzo wordt het nog geaccepteerd en hoort het er bij (tenminste in mijn omgeving)

Andere mensen stopten of dronken alleen wat op feestjes maar ik ging door.
Elke dag

Zo'n 7 jaar geleden functioneerde ik "prima" met deze levensstijl daarna ging het van kwaad tot erger, zonder ruim een halve liter wodka per dag kwam ik de dag niet door.
Angstig en gedesoriënteerd ging ik maar door, werken ging eigenlijk niet meer.
Mijn lieve collega heeft via werk hulp gevraagd voor mij. Ze was daar heel bang voor maar ze kon het niet aanzien hoe ik mijzelf kapot maakte.

Toen is het balletje gaan rollen waar ik eigenlijk mijn leven al bang voor was: stoppen!
Ben een jaar uit de running geweest om via psycholoog naar afkickkliniek te gaan.
Ze lieten mij gelukkig wel de keuze: opname of op eigen kracht met eventueel medicijnen.
Maart vorig jaar heb ik mijn laatste biertje gedronken (sterke drank had ik al 2 maanden niet gehad maar wel licht alcoholisch om voor mij zelf te "wennen" en niet in een delirium te raken)

Sindsdien gaat het goed, al moet ik mijzelf nog wel leren vinden.

En tuurlijk, het gevaar ligt altijd om de hoek maar ben er zelf bij.
Dus elke keer als ik zin heb ik een drankje bedenk ik mij:
Wil ik mijzelf weer zo angstig en duizelig voelen?
1 drankje is niks aan dus niet doen!
1 drankje wordt sowieso meer, wat win ik ermee?
Al ruim een jaar zonder alcohol, heb ik iets gemist?

Wat ik wel moeilijk vind is dat ik nog niet echt dicht bij mijn gevoel kom, het is nog wel oppervlakkig..
En soms ben ik net een klein kind die inwendig jengelt om een drankje en zichzelf zielig vind dat het niet mag
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  Moderator / Miss SHO woensdag 1 april 2026 @ 23:17:12 #40
22592 crew  Ole
pi_220487723
Netjes hoor!

Herken veel in je verhaal. Ook over het omgaan met gevoelens, dingen weer voelen of juist niet voelen.
Heb je nog een psycholoog?
pi_220487726
Heb je het wel eens gehad met een hulpverlener over dat je een nieuw leven bent begonnen (of herboren , hoe je het ook wilt noemen).

Ik heb een beetje t gevoel gehad dat ik de cirkel weer rond ben gegaan incl pubertijd qua emoties.

En idd, sommige mensen ervaren of ervaardde juist een heel leeg, katerige, angst de dag erna.. weegt dat op tegen die paar uurtjes beneveld zijn.

Fijn dat het zo goed met je gaat qua drank :)
Hell To The Liars
  woensdag 1 april 2026 @ 23:32:02 #42
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_220487789
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:17 schreef Ole het volgende:
Netjes hoor!

Herken veel in je verhaal. Ook over het omgaan met gevoelens, dingen weer voelen of juist niet voelen.
Heb je nog een psycholoog?
In februari mijn laatste afspraak gehad, ze houden nog een plekje voor mij vrij tot eind mei. Tot die tijd kan ik aan de bel trekken en terug komen.
Daarna zou ik weer maanden moeten wachten als het nodig is.

Wat ik moeilijk vind dat mijn vriend (nu mijn man, in de grootste crisistijd voor mij toch getrouwd) en mijn collega en een paar andere vrienden, mij nooit hebben laten vallen.
Doe ik toch iets goed ;)

Ben er wel achter gekomen dat ik een enorme pleaser ben en mijzelf altijd op de laatste plaats zet en het liefst onzichtbaar wil zijn.
En dat kan nu niet meer mijzelf onzichtbaar maken voor mij zelf..

Jij komt ook van heel ver zeg! Doe je wel goed, zijn best wel grote stappen
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_220487801
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:32 schreef uniekhoorn het volgende:
Wat ik moeilijk vind dat mijn vriend (nu mijn man, in de grootste crisistijd voor mij toch getrouwd) en mijn collega en een paar andere vrienden, mij nooit hebben laten vallen.
Waarom vind je dat moeilijk, dat is toch hartstikke fijn?
Do I wanna know?
  woensdag 1 april 2026 @ 23:35:46 #44
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_220487811
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:17 schreef Droopie het volgende:
Heb je het wel eens gehad met een hulpverlener over dat je een nieuw leven bent begonnen (of herboren , hoe je het ook wilt noemen).

Ik heb een beetje t gevoel gehad dat ik de cirkel weer rond ben gegaan incl pubertijd qua emoties.

Hmmm, weet niet..

Vond je het vervelend om die cirkel weer rond te gaan?

Maar misschien met ik ook wel die "nuchtere" Friezin hoor die het toch altijd anders wil doen :P
  woensdag 1 april 2026 @ 23:38:00 #45
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_220487826
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:34 schreef nostra het volgende:

[..]
Waarom vind je dat moeilijk, dat is toch hartstikke fijn?
Zeker maar waarom doen ze dat?

Nou ja, dat zijn dus dingen om achter te komen
  Forum Admin woensdag 1 april 2026 @ 23:38:58 #46
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_220487833
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:38 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]
Zeker maar waarom doen ze dat?

Nou ja, dat zijn dus dingen om achter te komen
Omdat ze je het waard vinden om voor te strijden denk ik
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
pi_220487850
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:35 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]
Hmmm, weet niet..

Vond je het vervelend om die cirkel weer rond te gaan?

Maar misschien met ik ook wel die "nuchtere" Friezin hoor die het toch altijd anders wil doen :P
Ja, heel vervelend..

En dan zijn mijn psycholoog, ja het is een fase die erbij hoort.

En na 6 jaar was ik al die fases echt spuugzat haha.
"IK WIL GEEN FASES MEER, ik wil nu dat het bootje rustig gaat ronddobberen"
Hell To The Liars
  woensdag 1 april 2026 @ 23:43:57 #48
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_220487876
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:40 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ja, heel vervelend..

En dan zijn mijn psycholoog, ja het is een fase die erbij hoort.

En na 6 jaar was ik al die fases echt spuugzat haha.
"IK WIL GEEN FASES MEER, ik wil nu dat het bootje rustig gaat ronddobberen"
Dat kan ik mij voorstellen.
En dan dobbert het rustig en dan is het saai :D
  woensdag 1 april 2026 @ 23:45:17 #49
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_220487887
quote:
3s.gif Op woensdag 1 april 2026 23:38 schreef Armani XL het volgende:

[..]
Omdat ze je het waard vinden om voor te strijden denk ik
Dat zal inderdaad.

Het stomme is: eerst zou het mij niet zoveel schelen om ze kwijt te raken en nu juist wel.
Nu ga ik overdenken: luister ik wel genoeg, ben ik wel leuk genoeg, overcompenseer ik het niet... Best vermoeiend soms
  Moderator / Miss SHO woensdag 1 april 2026 @ 23:46:42 #50
22592 crew  Ole
pi_220487897
Ik krijg weer een deel van mezelf terug die anderen en ikzelf lang niet hebben gezien. Mijn meer zelfverzekerde kant en de kant die veel meer voor zichzelf op komt.

Dat voelt heel fijn. En weer een hele goede reden om van de drank af te blijven. Deze versie van mezelf wil ik blijven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')