abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220644769
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 23:29 schreef Droopie het volgende:

[..]
En als iemand ooit schema therapie gaat volgen en je weet even het antwoord niet kan je altijd nog even "Het eenzame kind" als antwoord geven.

Werkt altijd _O-
Best heftige shit overigens, die schematherapie. Al had ik dat al ergens verteld volgens mij. Deed me meer slecht dan goed, niets ten nadele van de therapie zelf overigens.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator / Miss SHO vrijdag 24 april 2026 @ 14:05:34 #202
22592 crew  Ole
pi_220644787
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 14:00 schreef nostra het volgende:

[..]
Best heftige shit overigens, die schematherapie. Al had ik dat al ergens verteld volgens mij. Deed me meer slecht dan goed, niets ten nadele van de therapie zelf overigens.
Is best heftig. Ik doe het als ik me verder goed voel. (Ok klinkt raar)
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator / Miss SHO vrijdag 24 april 2026 @ 14:30:58 #203
22592 crew  Ole
pi_220644893
quote:

[..]
Zo ging ik heel slecht op Minnesota. Ook al eerder gemeld. Maar daardoor later juist beter geworden.
  Moderator vrijdag 24 april 2026 @ 18:17:49 #204
38824 crew  Droopie
pi_220645782
quote:

[..]
Die schematherapie zaten echt schrijnende gevallen tussen.
Dat gaf mij wel een besef van wow, er zijn wel mensen met "hele grote" problemen vergeleken met mij.

Maar ja, zoals eerder gezegd, je mag problemen zelden met elkaar langs de meetlat leggen.
Hell To The Liars
pi_220645811
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 18:17 schreef Droopie het volgende:

[..]
Die schematherapie zaten echt schrijnende gevallen tussen.
Dat gaf mij wel een besef van wow, er zijn wel mensen met "hele grote" problemen vergeleken met mij.

Maar ja, zoals eerder gezegd, je mag problemen zelden met elkaar langs de meetlat leggen.
Oh ja, ik ben afgehaakt van groep naar individueel. Groep was echt niet mijn type mens. Sowieso geen verslavingsproblematiek, maar wel een extreem laag zelfbeeld (ik juist een egootje dat wat in de weg zit bij iets als verslaving), automutilatie, om de tien minuten in janken uitbarsten, voetballen als therapie... mij niet bellen. :)
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator / Miss SHO vrijdag 24 april 2026 @ 19:24:00 #206
22592 crew  Ole
pi_220646163
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 18:22 schreef nostra het volgende:

[..]
Oh ja, ik ben afgehaakt van groep naar individueel. Groep was echt niet mijn type mens. Sowieso geen verslavingsproblematiek, maar wel een extreem laag zelfbeeld (ik juist een egootje dat wat in de weg zit bij iets als verslaving), automutilatie, om de tien minuten in janken uitbarsten, voetballen als therapie... mij niet bellen. :)
Ik ging meestal wel goed in groepen. Zeker bij de dagbehandeling. Maar neemt niet weg dat toen ik individuele therapie kreeg buiten verslavingszorg het stukken beter ging.
  Moderator / Miss SHO vrijdag 24 april 2026 @ 19:26:19 #207
22592 crew  Ole
pi_220646173
Na maanden in groepen vond ik het een verademing om individueel therapie te hebben. Ik hou altijd veel te veel rekening met anderen, dat hoeft niet niet meer
pi_220646183
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 19:26 schreef Ole het volgende:
Na maanden in groepen vond ik het een verademing om individueel therapie te hebben. Ik hou altijd veel te veel rekening met anderen, dat hoeft niet niet meer
Ik vind dat echt super dapper van je O+ en heb echt heel veel respect voor jou
  Moderator / Miss SHO vrijdag 24 april 2026 @ 19:28:18 #209
22592 crew  Ole
pi_220646192
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 19:27 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Ik vind dat echt super dapper van je O+ en heb echt heel veel respect voor jou
Dank je :*
  Moderator / Miss SHO vrijdag 24 april 2026 @ 19:31:05 #210
22592 crew  Ole
pi_220646213
Heb wel veel gehad hoor aan groepen! Maar cijferde mezelf wel teveel weg. Maar voor mij was het ook mijn proces. Ik moest echt voor mezelf kiezen. Vanaf dat moment kon ik echt verder.
  Moderator vrijdag 24 april 2026 @ 20:49:47 #211
38824 crew  Droopie
pi_220646933
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 19:24 schreef Ole het volgende:

[..]
Ik ging meestal wel goed in groepen. Zeker bij de dagbehandeling. Maar neemt niet weg dat toen ik individuele therapie kreeg buiten verslavingszorg het stukken beter ging.
Goede tip voor anderen, vraag het allebei (alleen en in groep).

Meestal hebben net gestopte mensen zat tijd over, er gaat namelijk nogal wat tijd in drinken zitten .

Die tijd heb je over als je stopt
Hell To The Liars
  Moderator / Miss SHO vrijdag 24 april 2026 @ 20:51:23 #212
22592 crew  Ole
pi_220646948
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 20:49 schreef Droopie het volgende:

[..]
Goede tip voor anderen, vraag het allebei (alleen en in groep).

Meestal hebben net gestopte mensen zat tijd over, er gaat namelijk nogal wat tijd in drinken zitten .

Die tijd heb je over als je stopt
En dan komt de laag die er onder zat naar boven. Toen ging ik pas echt aan mezelf werken
pi_220647027
Sorry Ole. Ik weet niet precies wat ik gisteren heb gezegd (of eergisteren) en wil het ook niet teruglezen vanwege schaamte. Ik zat in een manie na 2 weken geen alcohol te hebben gedronken en toen een vrij extreme terugval. Ik hoop dat mijn gedrag wat meeviel, waarschijnlijk niet. Was erg geïrriteerd door iets anders op dit forum. Nu nuchter en de teller van nuchtere dagen begint weer opnieuw.
  Moderator / Miss SHO vrijdag 24 april 2026 @ 21:05:00 #214
22592 crew  Ole
pi_220647038
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 21:03 schreef Masberum het volgende:
Sorry Ole. Ik weet niet precies wat ik gisteren heb gezegd (of eergisteren) en wil het ook niet teruglezen vanwege schaamte. Ik zat in een manie na 2 weken geen alcohol te hebben gedronken en toen een vrij extreme terugval. Ik hoop dat mijn gedrag wat meeviel, waarschijnlijk niet. Was erg geïrriteerd door iets anders op dit forum. Nu nuchter en de teller van nuchtere dagen begint weer opnieuw.
Wel eerlijk. Dat waardeer ik!
  vrijdag 24 april 2026 @ 21:36:46 #215
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220647284
Sterkte met je alcoholverslaving. Heb je NA geprobeerd?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220647297
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 21:03 schreef Masberum het volgende:
Beterschap en sterkte.
pi_220647470
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 21:36 schreef Keep_Walking het volgende:
Sterkte met je alcoholverslaving. Heb je NA geprobeerd?
Nee, en ik wil ook niet wat dan ook verder proberen. Zoals ik het zie was ik nu 2 weken nuchter, dat is meer dan in 15 jaar tijd schat ik. Het kantelpunt is gekomen, als ik nu andere groepen/mensen mij laat helpen dan voelt het alleen maar alsof ik het juist niet zelf heb gedaan. Terwijl ik zo dichtbij zit op dit moment.
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 21:05 schreef Ole het volgende:

[..]
Wel eerlijk. Dat waardeer ik!
Dank je.
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 21:38 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Beterschap en sterkte.
Ook bedankt!
  Moderator vrijdag 24 april 2026 @ 22:45:26 #218
441859 crew  Lenny77
pi_220647770
Kan het alsjeblieft ergens normaal gaan vandaag? Het gaat over stoppen met alcohol, niet op en neer bashen. Echt joh, dit is 1 van de gevoeligste topics die we hebben. Hou het hier veilig.
Edit: extra geveegd.

[ Bericht 5% gewijzigd door Lenny77 op 26-04-2026 10:41:07 ]
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220669252
Weekend was wel even zwaar. Niet eens zozeer zucht, meer iedereen zien feesten en niet mee "kunnen" doen. Wel een kleinschalig hardtrancefeestje bezocht in Nobel, dat was wel leuk. Vrijdag 5k kwijt aan iets onverwachts hielp ook niet mee. Verder vooral erg moe, gisteren de hele dag geslapen en vannacht gelukkig ook. Dus nu weer fris en fruitig.

Hoop dat iedereen deze dagen goed doorgekomen is. :)
  Moderator / Miss SHO dinsdag 28 april 2026 @ 13:56:09 #220
22592 crew  Ole
pi_220671317
Hier wel goed doorgekomen. Was alleen van alles en nog wat gebeurd, waardoor ik overprikkeld was.
Dus even wat meer afstand nemen, niet gek laten maken.
Komt allemaal goed.
  Moderator / Miss SHO woensdag 29 april 2026 @ 18:37:40 #221
22592 crew  Ole
pi_220679459
Mijn medicijnen waren op. Leermomentje weer want anders ga ik alcohol als medicatie gebruiken.
Zou vandaag afspraak met huisarts maar die is afgezegd (niet door mij)

Heb medicatie weer voor nood. Bij assistente herhaalrecept gevraagd.
  Moderator / Miss SHO woensdag 29 april 2026 @ 19:28:19 #222
22592 crew  Ole
pi_220679745
Op zich terecht dat benzo's nu minder worden voorgeschreven. Maar ik heb nooit meer dan startdosis gebruikt voor ruim 20 jaar.
Voor mij is het echt een lifesaver.
Gelukkig huisarts die het wel begrijpt.

Soms is het ook afweging maken.
  Moderator / Miss SHO donderdag 30 april 2026 @ 18:05:21 #223
22592 crew  Ole
pi_220684486
Vandaag gesprek gehad bij TEAMED. opbouw tot werken als ervaringsdeskundige. Heel interessant en ik zou het wellicht kunnen.
Toevallig aansluitend afspraak met mij eigen psycholoog. Laat me kritisch nadenken over of ik dit echt wel wil ( op dit moment) . Heb even iets om over na te denken. Ik heb de kennis, maar wil ik in deze bubbel blijven. Baan die ik nu straks krijg voor 3 dagen per week heeft niets met verslaving/ ggz etc te maken. Ook wel fijn om na 2 jaar heel iets anders te doen.
pi_220685200
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:28 schreef Ole het volgende:
Op zich terecht dat benzo's nu minder worden voorgeschreven. Maar ik heb nooit meer dan startdosis gebruikt voor ruim 20 jaar.
Voor mij is het echt een lifesaver.
Gelukkig huisarts die het wel begrijpt.

Soms is het ook afweging maken.
Diazepam?
  Moderator / Miss SHO donderdag 30 april 2026 @ 20:15:33 #225
22592 crew  Ole
pi_220685463
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:45 schreef nostra het volgende:

[..]
Diazepam?
Alprazolam. Voor mij prettiger
pi_220685561
ja jullie hebben het over een "soort van" alcohol vervanger.

Ik kreeg die ook voorgeschreven maar wel voor het afkicken dus met een afbouw in een week of twee.

Geloof heftigste wat ik had gehad is oxazepam dan. maar mijn huisarts is er niet heel makkelijk in die dingen mij voor te schrijven, moest ook wel echt ff motiveren om waarom ik die nodig had (of trouwens het is goed om het zo te doen, want ineens stoppen is gevaarlijk)

Dus daar kreeg ik ze voor? maar zeker niet voor langdurig gebruik?

is dat anders dan bij jullie? want eigenlijk als je dat doet dan vervang je die borrel door een medicijn? (welke btw net zo verslavend is als alcohol)
Do what you love, love what you do!
pi_220685613
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 20:15 schreef Ole het volgende:

[..]
Alprazolam. Voor mij prettiger
Is Xanax toch? Ja, voor iedereen werkt het 1 wat beter dan voor de ander.
pi_220685615
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 20:31 schreef kree het volgende:

Ik kreeg die ook voorgeschreven maar wel voor het afkicken dus met een afbouw in een week of twee.

Geloof heftigste wat ik had gehad is oxazepam dan. maar mijn huisarts is er niet heel makkelijk in die dingen mij voor te schrijven, moest ook wel echt ff motiveren om waarom ik die nodig had (of trouwens het is goed om het zo te doen, want ineens stoppen is gevaarlijk)

is dat anders dan bij jullie? want eigenlijk als je dat doet dan vervang je die borrel door een medicijn? (welke btw net zo verslavend is als alcohol)
Ja ineens stoppen is gevaarlijk. De middelen die helpen om de ergste bijwerkingen te voorkomen zijn voor zover ik weet alleen verslavend als je ze echt te lang gebruikt.. Maar de huisarts schrijft het voor een bepaalde periode uit als het goed is.. niet voor jaren
pi_220685621
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 20:31 schreef kree het volgende:

Ja, daarom dat artsen ook niet voorschrijven, tenzij je er één treft. Gevolgen zijn wel een stuk minder destructief, dus ik kan er wel mee leven als ik dat soms als substituut inzet. Mits niet/nauwelijks sedatief, want dan kom ik niet aan mijn dag toe.
pi_220685653
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 20:41 schreef Masberum het volgende:

[..]
Ja ineens stoppen is gevaarlijk. De middelen die helpen om de ergste bijwerkingen te voorkomen zijn voor zover ik weet alleen verslavend als je ze echt te lang gebruikt.. Maar de huisarts schrijft het voor een bepaalde periode uit als het goed is.. niet voor jaren
klopt zo was het idee ook bij mij en maar goed ook, want tja anders kom je er eigenlijk niet vanaf, het is dan alleen vervangen door een medicijn, waar mensen weer anders over denken.
pi_220685663
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 20:42 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, daarom dat artsen ook niet voorschrijven, tenzij je er één treft. Gevolgen zijn wel een stuk minder destructief, dus ik kan er wel mee leven als ik dat soms als substituut inzet. Mits niet/nauwelijks sedatief, want dan kom ik niet aan mijn dag toe.
nee nouja dan zijn we het daar over eens, dat die medicatie dus geen oplossing is, maar een hulpmiddel bij stoppen met drinken.

Dat is dan duidelijk, toch hoor ik wel vaker van mensen die dat langer gebruiken. en eigenlijk zit je weer met hetzelfde probleem van afkicken dan, alleen dan niet van alcohol. maar van die medicatie, uiteindelijk heb je dezelfde gevolgen.
pi_220685675
laat staan dus vriendin van mij die omgekomen is bij brand he? Ik had zo gewaarchuwd en dit gezegd ook.
Maarja GGZ blijft maar voorschrijven. en hoewel niet bewezen en komen we nooit achter. Ik geloof dat ze aan die medicatie was en er nog bovenop ging drinken.

Het is een faal van de GGZ en haar huisarts dat niet in te hebben gezien.
pi_220685694
doet me nog pijn dat hele verhaal. en zeker omdat ik het zag aankomen, maarja ze luisterde niet naar mij en oke snap iemand gaat uit van GGZ en huisarts dan, maar die hele combie werkt niet samen blijkbaar.
pi_220685695
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 20:49 schreef kree het volgende:

[..]
klopt zo was het idee ook bij mij en maar goed ook, want tja anders kom je er eigenlijk niet vanaf, het is dan alleen vervangen door een medicijn, waar mensen weer anders over denken.
Nou ja je kan er best vanaf komen. Uiteindelijk gaan de meeste mensen denk ik ook niet als alcoholist dood omdat ze eerder wel zijn gestopt (maar ik weet niet of dat klopt).

Ik heb zelf het idee dat je er zelf echt klaar mee moet zijn. Je weer fit wil voelen, niet elke dag improductief, misschien dat je voor je kinderen niet vroegtijdig dood wil gaan.. Jij hebt het 3 jaar (volgens mij van wat ik heb gelezen), heel goed gedaan door nuchter te blijven.

Ik vraag me vooral af waarom je weer terugviel en ook voor zo'n lange tijd. Want ik neem aan dat je ook ervaarde dat het nuchtere leven helemaal niet zo erg is als wat je denkt als je juist dagelijks drinkt..

Het is juist veel beter zoals elke ex-verslaafde zegt. Waarom drink jij nu wel weer? (ik heb trouwens recent ook een behoorlijke terugval gehad hoor, ik ben geen heilige zoals iedereen die me niet mag wel kan beamen)
pi_220685730
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 20:54 schreef Masberum het volgende:

[..]
Nou ja je kan er best vanaf komen. Uiteindelijk gaan de meeste mensen denk ik ook niet als alcoholist dood omdat ze eerder wel zijn gestopt (maar ik weet niet of dat klopt).

Ik heb zelf het idee dat je er zelf echt klaar mee moet zijn. Je weer fit wil voelen, niet elke dag improductief, misschien dat je voor je kinderen niet vroegtijdig dood wil gaan.. Jij hebt het 3 jaar (volgens mij van wat ik heb gelezen), heel goed gedaan door nuchter te blijven.

Ik vraag me vooral af waarom je weer terugviel en ook voor zo'n lange tijd. Want ik neem aan dat je ook ervaarde dat het nuchtere leven helemaal niet zo erg is als wat je denkt als je juist dagelijks drinkt..

Het is juist veel beter zoals elke ex-verslaafde zegt. Waarom drink jij nu wel weer? (ik heb trouwens recent ook een behoorlijke terugval gehad hoor, ik ben geen heilige zoals iedereen die me niet mag wel kan beamen)
ja over mij bedoel je en een terugval dan is het meer? want ik ben zeker niet meer in hetzelfde als wat ik voorheen was.

Dat is ook een verschil weer denk die weinig snappen.
het is toch die "comfort" mss soms opzoeken, nu moet ik zeggen dat ik dus totaal niet hetzelfde ben als wat ik was een aantal jaren terug.

want dat was gewoon continu lam zijn.

tja meningen over verdeeld, ik persoonlijk vind dat het moet kunnen (maar mag ik niet zeggen in dit topic meestal)
Als je maar gewoon normaal kunt functioneren en je leven (zoals het voor mij hiervoor was) echt een drama maakt door te drinken.

Dat drinken of medicatie de oplossing niet is, mag duidelijk zijn. maar er zijn fijne lijntjes en niet zo zwart wit als wat het liefst iedereen hier hoort.
pi_220685742
btw ik vind het goed om hierover open te praten, want hoewel meningen verschillen. het helpt toch altijd wel een beetje om er anders op te kijken.

laat ik dat gezegd hebben wel :)
pi_220685747
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 20:53 schreef kree het volgende:
laat staan dus vriendin van mij die omgekomen is bij brand he? Ik had zo gewaarchuwd en dit gezegd ook.
Maarja GGZ blijft maar voorschrijven. en hoewel niet bewezen en komen we nooit achter. Ik geloof dat ze aan die medicatie was en er nog bovenop ging drinken.

Het is een faal van de GGZ en haar huisarts dat niet in te hebben gezien.
Maat, jij hebt gedaan wat je kon en er is jou ook helemaal niks aan te rekenen.

Het is zoals ik ernaar kijk geen faal van de GGZ en haar huisarts. Als ik medicatie slik dan weet ik ook heel goed dat alcohol drinken een bepaald gevaar oplevert. Dat risico ligt bij mijzelf, niet bij de mensen die me juist wilden helpen (door de medicatie te verschaffen voor juist een beter leven).

Ik begrijp dat het bitter voor jou is. Sommige zaken zijn nou eenmaal jammer genoeg onvermijdbaar en jij hebt gedaan wat je kon. De dood van sommige mensen ligt nou eenmaal soms buiten onze invloedsfeer
pi_220685771
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:01 schreef Masberum het volgende:

[..]
Maat, jij hebt gedaan wat je kon en er is jou ook helemaal niks aan te rekenen.

Het is zoals ik ernaar kijk geen faal van de GGZ en haar huisarts. Als ik medicatie slik dan weet ik ook heel goed dat alcohol drinken een bepaald gevaar oplevert. Dat risico ligt bij mijzelf, niet bij de mensen die me juist wilden helpen (door de medicatie te verschaffen voor juist een beter leven).

Ik begrijp dat het bitter voor jou is. Sommige zaken zijn nou eenmaal jammer genoeg onvermijdbaar en jij hebt gedaan wat je kon. De dood van sommige mensen ligt nou eenmaal soms buiten onze invloedsfeer
is ook zo, mss neem ik het ze niet kwalijk dan per instantie, maar als mij het opviel als iemand die af en toe praat met haar en dan al zie van dit is niet echt oke?

dan zou je denken dat de GGZ en haar huisarts mss communiceren erover? (dat is dus niet zo)

En ik heb haar meerdere keren aangeraden om naar de brug te gaan ( instantie die mij hielp dus en staat daar beetje los van)

Maaaaaaaaat dat wilde ze niet, omdat ze wss ook beetje makkelijk erin was en voel me goed met dit en dat. En denk echt dat hebben ze niet genoeg opgepakt of begrepen. wss huisarts wel, maar ging ze naar de ggz en dan kun je daar met heel verhaal aankomen en schrijven maar voor en voor (veel te lang) wat eigenlijk dus niet goed was.

Ik ben ervan overtuigd dat dat het probleem was, omdat medicijnen om af te kicken oke zijn. maar ggz schreef ze voor voor andere kwaaltjes, tja daar ging ze bij drinken enzo.

En naja daardoor gebeurde dit, ben ervan overtuigd want kon haar er goed genoeg voor en heb er best vaak lang met haar over gebeld, naar mij wilde ze ook niet luisteren.

En weet ik kan dat mezelf niet kwalijk nemen en doe ik niet, maarja het is zuur he hoe dat dan gaat?

Denk je moet de medische wereld wat meer op letten.
pi_220685773
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 20:59 schreef kree het volgende:

[..]
ja over mij bedoel je en een terugval dan is het meer? want ik ben zeker niet meer in hetzelfde als wat ik voorheen was.

Dat is ook een verschil weer denk die weinig snappen.
het is toch die "comfort" mss soms opzoeken, nu moet ik zeggen dat ik dus totaal niet hetzelfde ben als wat ik was een aantal jaren terug.

want dat was gewoon continu lam zijn.

tja meningen over verdeeld, ik persoonlijk vind dat het moet kunnen (maar mag ik niet zeggen in dit topic meestal)
Als je maar gewoon normaal kunt functioneren en je leven (zoals het voor mij hiervoor was) echt een drama maakt door te drinken.

Dat drinken of medicatie de oplossing niet is, mag duidelijk zijn. maar er zijn fijne lijntjes en niet zo zwart wit als wat het liefst iedereen hier hoort.
Ja er zijn grijze gebieden tussen compleet nuchter zijn of heel veel drinken. Het is terecht dat je bepaalde reacties hier niet mag plaatsen, dit is bedoeld voor mensen die compleet willen stoppen of gestopt zijn.

Je kan maat zoals gezegd is een eigen topic/dagboek starten, maar dat wil je van wat ik lees niet. Maar het helpt mensen hier niet om te horen dat je (jouw woorden) ook kan matigen etc. Dat is niet het doel van dit topic, mensen willen compleet stoppen en geen hulp bij halveren ofzo..

Ik begrijp echt niet waarom je dit niet lijkt te begrijpen. Je kan gewoon je eigen topic starten voor zover ik begrijp maar moet gewoon hier niet mensen proberen over te halen..
pi_220685809
quote:
84s.gif Op donderdag 30 april 2026 20:51 schreef kree het volgende:

[..]
nee nouja dan zijn we het daar over eens, dat die medicatie dus geen oplossing is, maar een hulpmiddel bij stoppen met drinken.

Dat is dan duidelijk, toch hoor ik wel vaker van mensen die dat langer gebruiken. en eigenlijk zit je weer met hetzelfde probleem van afkicken dan, alleen dan niet van alcohol. maar van die medicatie, uiteindelijk heb je dezelfde gevolgen.
Ja, als je lang genoeg benzo's slikt dan zit je als je af wil kicken met hetzelfde probleem. Sterker nog, een groter probleem, want PAWS bij benzo's duren zomaar jaren en je moet heel langzaam taperen met langwerkende benzo's (standaard valium). Het enige voordeel is nog dat het weinig tolerantie opbouwt voor het angstremmende effect, dus je hebt niet steeds meer nodig en je functioneert nog gewoon normaal. Maar ideaal is het zeker niet.
pi_220685810
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:07 schreef Masberum het volgende:

[..]
Ja er zijn grijze gebieden tussen compleet nuchter zijn of heel veel drinken. Het is terecht dat je bepaalde reacties hier niet mag plaatsen, dit is bedoeld voor mensen die compleet willen stoppen of gestopt zijn.

Je kan maat zoals gezegd is een eigen topic/dagboek starten, maar dat wil je van wat ik lees niet. Maar het helpt mensen hier niet om te horen dat je (jouw woorden) ook kan matigen etc. Dat is niet het doel van dit topic, mensen willen compleet stoppen en geen hulp bij halveren ofzo..

Ik begrijp echt niet waarom je dit niet lijkt te begrijpen. Je kan gewoon je eigen topic starten voor zover ik begrijp maar moet gewoon hier niet mensen proberen over te halen..
nouja weet je waarom ik het zeg, want sta achter dit topic, maar ik benoem ook fouten die ik iig maakte en mss anderen ook met hulpverlening.

Daarom is het toepasselijk voor het topic, ik denk gewoon alleen een zwart (of wit zoals je wil) verhaal ook niet helpt.

Denk meer ervaring eruit wat mensen stapje verder helpt?
Ook in de richting hoor die ze zelf zoeken.

Ik vertel het verhaal zoals het voor mij was en is. en vast zijn er andere die ander verhaal hebben.
Ik ben beetje tegen van een mening die zegt. van alleen stoppen is de oplossing.
Mss is dat niet zo en ben daar alleen maar eerlijk over.

Ik denk dat mensen die zoeken op hulp voor dit alcohol probleem toch wat hebben aan mijn verhaal.
En snap wel moet niet zeggen het kan wel en beetje drinken. dat wil ik ook niet.

Maar het is niet voor iedereen zo hetzelfde. dat probeer ik duidelijk te maken en denk het enige topic waar dit nu kan ook en waar mensen op komen als ze hulp zoeken?

ik denk niet dat ht zo verkeerd is om te zeggen wat mij overkwam en wat ik gedaan heb, zeker niet in dit topic.
pi_220685813
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:06 schreef kree het volgende:
En weet ik kan dat mezelf niet kwalijk nemen en doe ik niet, maarja het is zuur he hoe dat dan gaat?

Denk je moet de medische wereld wat meer op letten.
Ja maat, en het is zuur voor de mensen hier hoe je dronken of semi-dronken zit te verkondigen dat ze kunnen halveren etc. Je hebt alle mogelijkheden om je mening te uiten, in je eigen topics o.a. Ik denk dat je wat meer moet opletten hoe je reageert.. ik mag je en dat weet je. Maar je zit telkens maar weer op ongepaste manier hier te reageren.

Stop dat gewoon maat! Open je eigen topic/dagboektopic, wat dan ook. Daar kan je ook ventileren wat je zegt. Maar beter dan hier.

Je wil toch ook niet dat ik een R&P topic start over jouw problemen? Dat is vergelijkbaar met wat je hier doet maat.. Kan je het hier gewoon laten voor wat het is alsjeblieft?
pi_220685844
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:13 schreef Masberum het volgende:

[..]
Ja maat, en het is zuur voor de mensen hier hoe je dronken of semi-dronken zit te verkondigen dat ze kunnen halveren etc. Je hebt alle mogelijkheden om je mening te uiten, in je eigen topics o.a. Ik denk dat je wat meer moet opletten hoe je reageert.. ik mag je en dat weet je. Maar je zit telkens maar weer op ongepaste manier hier te reageren.

Stop dat gewoon maat! Open je eigen topic/dagboektopic, wat dan ook. Daar kan je ook ventileren wat je zegt. Maar beter dan hier.

Je wil toch ook niet dat ik een R&P topic start over jouw problemen? Dat is vergelijkbaar met wat je hier doet maat.. Kan je het hier gewoon laten voor wat het is alsjeblieft?
zucht waarom doe je altijd zo moeilijk? het is zeker gepast hoe ik hier reageer?

mss is het een goed idee om je eigen mening mss iets opzij te zetten en gewoon eens te lezen wat ik schrijf?
want het is een probleem voor mij geweest. en niet meer zo nu, maar jij kunt alles alleen zwart/wit zien. En denk is slechte eigenschap?

wat ik zeg is wmb niks mis mee ook niet voor in dit topic.
pi_220685851
quote:
84s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:13 schreef kree het volgende:

[..]
nouja weet je waarom ik het zeg, want sta achter dit topic, maar ik benoem ook fouten die ik iig maakte en mss anderen ook met hulpverlening.

1. Daarom is het toepasselijk voor het topic, ik denk gewoon alleen een zwart (of wit zoals je wil) verhaal ook niet helpt.

2. Denk meer ervaring eruit wat mensen stapje verder helpt?
Ook in de richting hoor die ze zelf zoeken.

3. Ik vertel het verhaal zoals het voor mij was en is. en vast zijn er andere die ander verhaal hebben.
Ik ben beetje tegen van een mening die zegt. van alleen stoppen is de oplossing.
Mss is dat niet zo en ben daar alleen maar eerlijk over.

4. Ik denk dat mensen die zoeken op hulp voor dit alcohol probleem toch wat hebben aan mijn verhaal.
En snap wel moet niet zeggen het kan wel en beetje drinken. dat wil ik ook niet.

5. Maar het is niet voor iedereen zo hetzelfde. dat probeer ik duidelijk te maken en denk het enige topic waar dit nu kan ook en waar mensen op komen als ze hulp zoeken?

6. ik denk niet dat ht zo verkeerd is om te zeggen wat mij overkwam en wat ik gedaan heb, zeker niet in dit topic.
1. Dat is jouw probleem. Jij denkt weer iets maat en belast anderen ermee.

2. Nee je denkt 'wat kan ik zeggen wat ik zelf wil zeggen en misschien nog wat aanslaat in het topic'

3. Start daar dan een topic over in plaats van hier te reageren.

4. Dat kan ook in je eigen topic (die je nu aan kan maken)

5. Ze kunnen ook naar jouw nieuw te maken topic komen

6. Ja dat is het meest vreemde, juist in dit topic is wat je denkt het meest slechte wat je kan melden ook al begrijp je dat dus niet maat..

Waarom niet gewoon een eigen topic starten in plaats van uiteindelijk een ban te krijgen en dan verontwaardigd te denken van 'Ow nee waarom?'
pi_220685855
snap dan? ik zeg niet dat drinken goed is, maar ik zeg ook dat iets drinken niet oke is.

We verschillen hier altijd van over mening, maar je trekt alweer conclusies nu...... en mss moet je dat niet doen, want zeg dit uit eerlijkheid. en hoe voor mij ging.
pi_220685884
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:19 schreef kree het volgende:
snap dan? ik zeg niet dat drinken goed is, maar ik zeg ook dat iets drinken niet oke is.

We verschillen hier altijd van over mening, maar je trekt alweer conclusies nu...... en mss moet je dat niet doen, want zeg dit uit eerlijkheid. en hoe voor mij ging.
Maat ik ben niet je vijand. Ik mag je juist graag en begrijp waarmee je te maken hebt. Wens je alleen maar het beste.

Maar als je echt dit leest.. mensen willen compleet stoppen met alcohol. Jij geeft aan dat je denkt dat ze niet compleet hoeven te stoppen maar bijvoorbeeld in het weekend alsnog kunnen drinken.

Denk je niet dat het dan beter is om daar een topic over te starten? In plaats van hier die mening te gaan verkondigen?

Neem gewoon een moment om rustig te ademen en herlees dan even wat ik zei. Het is namelijk helemaal niet zo raar wat ik zeg.. ik probeer je gewoon te helpen maat..
pi_220685887
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:18 schreef Masberum het volgende:

[..]
1. Dat is jouw probleem. Jij denkt weer iets maat en belast anderen ermee.

2. Nee je denkt 'wat kan ik zeggen wat ik zelf wil zeggen en misschien nog wat aanslaat in het topic'

3. Start daar dan een topic over in plaats van hier te reageren.

4. Dat kan ook in je eigen topic (die je nu aan kan maken)

5. Ze kunnen ook naar jouw nieuw te maken topic komen

6. Ja dat is het meest vreemde, juist in dit topic is wat je denkt het meest slechte wat je kan melden ook al begrijp je dat dus niet maat..

Waarom niet gewoon een eigen topic starten in plaats van uiteindelijk een ban te krijgen en dan verontwaardigd te denken van 'Ow nee waarom?'
jaja leuk die lijstjes.....

het gaat erom wat de TT btw is. fokker die "willen" stoppen met alcohol.

Ik denk dat het een heel goed idee is om dan de voor en nadelen te beschrijven?
Of niet dan? dat jij 1 mening hebt over hoe dat dan moet? tja dat kan werken mss voor aantal, maar ik denk niet voor iedereen?

Daarom vertel ik gewoon letterlijk eigenlijk waar ik tegen aan liep en hoe en wat.

Je moet dat ook wel beetje kunnen accepteren he? mening van twee kanten.

niet dat ik verder moeite heb met jou idee erover, maargoed accepteer ook beetje van mijn kant dan en hoe ik erover denk. en wat er dus mis mee kan gaan met medicatie, want daar begon het eigenlijk over.

OK?
pi_220685889
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:19 schreef kree het volgende:

Kerel dit topic is voor mensen die willen stoppen of gestopt zijn, begin dan niet steeds te roepen dat drinken okay is.

Maak een dagboek topic of zo, maar laat de mensen hier met rust. De mensen hier hebben een overtuiging en het topic past daarin en ze mogen trots zijn op hunzelf dat ze van de drank kunnen afblijven, ga hier dan niet als een ongeleid projectiel de boel verstoren.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
pi_220686027
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat weet je. Stop er mee.
laat maar gaan ook heb geen zin in gezeik.

weet wel meeste die dit topic vinden hebben dezelfde antwoorden en vragen als die ik hierover had en heb.

Het hele AA wereldje is apart. en past niet iedereen bij.
Niks ten nadele trouwens ervan. maar ik denk niet dat de meeste er wat aan hebben.

mijn mening, ik laat dit topic met rust, want kan niet mijn gevoelens delen zoals ik erover denk. succes iig iedereen. en meen ik echt.
  donderdag 30 april 2026 @ 21:50:48 #250
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220686109
@kree blijf weg uit dit topic met 400x hetzelfde verhaal. Blijf. Weg. Alle posts hierna die volgen van je gaan gewoon weg, maakt me niet uit wat er in staat, ik ga niet alles op een wegschaaltje leggen. Het is je al tig keer verteld, je luistert niet, dan tief ik gewoon alles weg.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 22:54:31 #251
441859 crew  Lenny77
pi_220686667
Alles geveegd na CoolGuy zijn verwittiging. Kree, blijf weg uit dit topic.
Ik ga NU een topic voor je aanmaken en dan ga je maar helemaal los. Alles zal vanaf hier verwijderd worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lenny77 op 01-05-2026 10:58:25 ]
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 23:01:11 #252
38824 crew  Droopie
pi_220686715
Nostra, het boek "gelukkig hebben we de foto's nog". Had ik je die aangeraden?

Kan me niet meer herrineren.

Positief puntje voor afgelopen week, koningsdag het doet me helemaal niets meer..
Dat was 10 jaar geleden wel anders.

Negatief puntje ik word oud, dat is waarschijnlijk de grootste reden dat ik er geen enkele affiniteit meer mee heb (maar gelukkig worden we oud, dat is ook weer zo :P).
Hell To The Liars
  Spellchecker donderdag 30 april 2026 @ 23:03:29 #253
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220686733
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 23:01 schreef Droopie het volgende:

Positief puntje voor afgelopen week, koningsdag het doet me helemaal niets meer..
Dat was 10 jaar geleden wel anders.

Negatief puntje ik word oud, dat is waarschijnlijk de grootste reden dat ik er geen enkele affiniteit meer mee heb (maar gelukkig worden we oud, dat is ook weer zo :P).
ik vind dat juist ook positief ^O^
pi_220686867
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 23:01 schreef Droopie het volgende:

Oh nee, was @Duveldrinker zie ik nu, scusi.
pi_220690595
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 23:25 schreef nostra het volgende:

[..]
Oh nee, was @:Duveldrinker zie ik nu, scusi.
Ik vond het wel mooi geschreven, ik denk dat veel mensen die omgaan met een alcoholist ook een beetje cynisch erin staan. Wij zijn niet de meest fijne mensen om mee te dealen natuurlijk ;)
  Moderator / Miss SHO vrijdag 1 mei 2026 @ 17:54:41 #256
22592 crew  Ole
pi_220691182
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:05 schreef Ole het volgende:
Vandaag gesprek gehad bij TEAMED. opbouw tot werken als ervaringsdeskundige. Heel interessant en ik zou het wellicht kunnen.
Toevallig aansluitend afspraak met mij eigen psycholoog. Laat me kritisch nadenken over of ik dit echt wel wil ( op dit moment) . Heb even iets om over na te denken. Ik heb de kennis, maar wil ik in deze bubbel blijven. Baan die ik nu straks krijg voor 3 dagen per week heeft niets met verslaving/ ggz etc te maken. Ook wel fijn om na 2 jaar heel iets anders te doen.
Heb besloten om in elk geval tot na de zomer niet met TEAMED in zee te gaan. Vooral omdat ik gewoon mag moet gaan werken en niet vanuit een WIA of iets kan beginnen. Betekent dat ik naast 3 dagen betaald werk ook 2 dagen moet besteden aan cursussen en vrijwilligerswerk. Dat is te veel.

Dat ik dit nu besloten heb geeft me heel veel rust. Nieuwe werk begint op zijn vroegst over 6 weken. Ga gewoon genieten van mijn vrije tijd en het voorjaar!
pi_220691631
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 17:54 schreef Ole het volgende:

[..]
Heb besloten om in elk geval tot na de zomer niet met TEAMED in zee te gaan. Vooral omdat ik gewoon mag moet gaan werken en niet vanuit een WIA of iets kan beginnen. Betekent dat ik naast 3 dagen betaald werk ook 2 dagen moet besteden aan cursussen en vrijwilligerswerk. Dat is te veel.

Dat ik dit nu besloten heb geeft me heel veel rust. Nieuwe werk begint op zijn vroegst over 6 weken. Ga gewoon genieten van mijn vrije tijd en het voorjaar!
Ik denk dat het op korte termijn de juiste beslissing is. Geeft je ook even lucht.
  Moderator / Miss SHO vrijdag 1 mei 2026 @ 19:04:58 #258
22592 crew  Ole
pi_220691807
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 18:45 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]
Ik denk dat het op korte termijn de juiste beslissing is. Geeft je ook even lucht.
Ja. Heel belangrijk.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 19:24:38 #259
13309 nostra
ask why
pi_220691962
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 17:54 schreef Ole het volgende:

[..]

Lijkt me een prima plan. Als je maar (een vooruitzicht op) dagritme houdt.
pi_220692091
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 19:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat laatste is zeker belangrijk.
  Moderator / Miss SHO vrijdag 1 mei 2026 @ 19:41:18 #261
22592 crew  Ole
pi_220692149
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 19:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Juist! 3 dagen werken per week. Voorlopig even zat
  zaterdag 2 mei 2026 @ 12:00:14 #262
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_220695615
Ole, 3 dagen werken is toch best ok?
Jij hebt zoveel bagage en toch doe je het ontzettend goed!

Toch blijft zo'n verslaving een gek ding!
Na ruim een jaar therapie ben ik er nog niet achter waarom ik altijd zoveel dronk. Op een gegeven moment wist ik helemaal niet wie ik eigenlijk was, want ruim decennialang alleen kunnen functioneren op vooral alcohol is niet bevorderlijk voor het bepalen wie je zelf bent.
Heb mijn struggles in het leven ook heus wel gehad maar dat is voor mij geen smoes om te blijven drinken.
Het drinken zat er zo in en alleen maar denken dat het niet kon maakte het zo eng, dat kon gewoon niet.

Waar ik nu wel achter ben gekomen dat "verveling" echt mijn grootste trigger is.
Daarom moet ik echt geen sterke drank in huis hebben want dat gaat gehaaid mis.

Laatst had er iemand rum meegenomen voor zichzelf omdat ik dat zelf niet in huis had, de rest had hij laten staan. Nou dat staarde mij aan, niet normaal. Zelf weggooien kon ik niet want zonde?? Heb mijn man maar gevraagd om het weg te gooien.
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  Moderator / Miss SHO zaterdag 2 mei 2026 @ 18:18:49 #263
22592 crew  Ole
pi_220697949
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 12:00 schreef uniekhoorn het volgende:

Na ruim een jaar therapie ben ik er nog niet achter waarom ik altijd zoveel dronk. Op een gegeven moment wist ik helemaal niet wie ik eigenlijk was, want ruim decennialang alleen kunnen functioneren op vooral alcohol is niet bevorderlijk voor het bepalen wie je zelf bent.
Heb mijn struggles in het leven ook heus wel gehad maar dat is voor mij geen smoes om te blijven drinken.
Het drinken zat er zo in en alleen maar denken dat het niet kon maakte het zo eng, dat kon gewoon niet.

Waar ik nu wel achter ben gekomen dat "verveling" echt mijn grootste trigger is.
Verveling,.
Laatst had er iemand rum meegenomen voor zichzelf omdat ik dat zelf niet in huis had, de rest had hij laten staan. Nou dat staarde mij aan, niet normaal. Zelf weggooien kon ik niet want zonde?? Heb mijn man maar gevraagd om het weg te gooien.
Ik herken zo veel in jouw post! Ik kom er later op terug hoor! Verveling, ik weet niet anders.
En echt wie ik zelf ben! Wat ik zelf wil! Gelukkig heb ik financieel/ huis/ vrienden redelijk op orde.

Nogmaals kom er nog op terug
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 19:13:13 #264
38824 crew  Droopie
pi_220698481
quote:

Na ruim een jaar therapie ben ik er nog niet achter waarom ik altijd zoveel dronk. Op een gegeven moment wist ik helemaal niet wie ik eigenlijk was.

Vind je het vervelend dat je het niet weet? Of heb je het ondertussen geaccepteerd.

Is het in jouw beleving het kip en het ei verhaal? Of iets waar je met veel graven toch achter kan komen (mits je dat wilt?)
Hell To The Liars
  zaterdag 2 mei 2026 @ 19:20:19 #265
13309 nostra
ask why
pi_220698524
quote:
Platgeslagen spuit je je hersenen gewoon vol met een overdosis geluksstofjes. Continu, elke dag. En je hersenen passen zich weer aan op die structurele externe voeding. Dan hoef je uiteindelijk niet per se een "reden" te hebben om te blijven drinken, dat wordt gewoon een fysieke drang en dwang. Veel mensen die zo uiteindelijk redelijk kunnen blijven functioneren, al haal je natuurlijk niet het volle eruit.

quote:
Same here. :Y En dat is lastig te tackelen, want "verveling" hoort er nu eenmaal ook bij.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 2 mei 2026 @ 19:32:13 #266
22592 crew  Ole
pi_220698585
Grootste misschien niet voor mij. Zeker goede tweede.
pi_220698763
quote:

Je bent aan het overleven tijdens een verslaving inderdaad. Ik begon met drinken om mijn overprikkeling tegen te gaan en trauma's te verwerken. Uiteindelijk werd het een soort hobby, van speciaalbier naar whisky, maar dat was een leugen om te blijven drinken zonder mijzelf als alcoholist te zien.

Ik ben heel wat whiskyproeverijen en festivals afgegaan, ook zelf proeverijen gegeven. Altijd heel netjes daar, maar als ik thuiskwam dan bleef nog lekker alleen doorgaan tot de bodem werd bereikt.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 21:51:20 #268
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_220699929
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 19:13 schreef Droopie het volgende:

[..]
Vind je het vervelend dat je het niet weet? Of heb je het ondertussen geaccepteerd.

Is het in jouw beleving het kip en het ei verhaal? Of iets waar je met veel graven toch achter kan komen (mits je dat wilt?)
Ik accepteer het steeds meer. Mijn genen en opvoeding hebben gewoon ook niet geholpen. Alcohol was bij ons heel normaal. Mijn broer, die 10 jaar ouder is, zit ondertussen in het verzorgingstehuis met Korsakov.. Duss :{
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  zaterdag 2 mei 2026 @ 21:56:27 #269
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_220700001
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 19:20 schreef nostra het volgende:

[..]
Platgeslagen spuit je je hersenen gewoon vol met een overdosis geluksstofjes. Continu, elke dag. En je hersenen passen zich weer aan op die structurele externe voeding. Dan hoef je uiteindelijk niet per se een "reden" te hebben om te blijven drinken, dat wordt gewoon een fysieke drang en dwang. Veel mensen die zo uiteindelijk redelijk kunnen blijven functioneren, al haal je natuurlijk niet het volle eruit.
[..]
Same here. :Y En dat is lastig te tackelen, want "verveling" hoort er nu eenmaal ook bij.
True, heb het echt jarenlang volledig functionerend vol kunnen houden maar lichamelijk houdt het een keer op. At bijna niet meer, altijd trillen, altijd duizelig, altijd bang. Gelukkig heeft mijn collega toen aan de bel getrokken. Mijn werkgever heeft gelukkig ook een "potje" voor aanpak van verslavingen.

Sinds bijna een jaar werk ik weer volledig en dat gaat verassend goed!

Hou ik meer geld over? Welnee, ik kan ineens ook 's avonds weg voor een etentje ofzo :D
  zaterdag 2 mei 2026 @ 21:59:27 #270
13309 nostra
ask why
pi_220700038
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 21:56 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]
True, heb het echt jarenlang volledig functionerend vol kunnen houden maar lichamelijk houdt het een keer op. At bijna niet meer, altijd trillen, altijd duizelig, altijd bang. Gelukkig heeft mijn collega toen aan de bel getrokken. Mijn werkgever heeft gelukkig ook een "potje" voor aanpak van verslavingen.

Sinds bijna een jaar werk ik weer volledig en dat gaat verassend goed!

Hou ik meer geld over? Welnee, ik kan ineens ook 's avonds weg voor een etentje ofzo :D
Fijn, zo'n werkgever! En tja, dat is het "voordeel" van alcohol, het hoeft niet veel te kosten. Roken is tegenwoordig duurder dan een fles vodka.
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 22:10:04 #271
38824 crew  Droopie
pi_220700172
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 21:51 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]
Ik accepteer het steeds meer. Mijn genen en opvoeding hebben gewoon ook niet geholpen. Alcohol was bij ons heel normaal. Mijn broer, die 10 jaar ouder is, zit ondertussen in het verzorgingstehuis met Korsakov.. Duss :{
Jemig, dan blijf je er wel dagelijks mee geconfronteerd.
Hell To The Liars
  zaterdag 2 mei 2026 @ 22:14:15 #272
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_220700205
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 22:10 schreef Droopie het volgende:

[..]
Jemig, dan blijf je er wel dagelijks mee geconfronteerd.
Tja.
En dat is wel een probleempje, niet veel dingen raken mij meer echt. Bij heel veel dingen denk ik: kan er niks aan doen, haal schouders op en door. Het is zoals het is.
Dus emotioneel ben ik heel vlak.

Hebben jullie dat ook?
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 22:16:28 #273
38824 crew  Droopie
pi_220700220
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 22:14 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]
Tja.
En dat is wel een probleempje, niet veel dingen raken mij meer echt. Bij heel veel dingen denk ik: kan er niks aan doen, haal schouders op en door. Het is zoals het is.

Hebben jullie dat ook?
Totaal niet, maar dat zal (bij mij) niets met alcohol te maken hebben.

Ik ben nogal een overgevoelig type mens _O-

Ben er nooit op getest, maar HSP lijkt het verdomd veel op.
Hell To The Liars
pi_220700231
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 22:17 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]
[..]

Ja helaas wel
  zaterdag 2 mei 2026 @ 22:25:31 #275
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_220700336
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 22:16 schreef Droopie het volgende:

[..]
Totaal niet, maar dat zal (bij mij) niets met alcohol te maken hebben.

Ik ben nogal een overgevoelig type mens _O-

Ben er nooit op getest, maar HSP lijkt het verdomd veel op.
Een vriendin van mij is hoogsensitief, wij kunnen dan ook erg goed met elkaar. Ik kan uren luisteren en dan met lompe opmerkingen komen. Zij weet dat ik bijna het tegenovergestelde ben en dat werkt ofzo
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 22:28:06 #276
38824 crew  Droopie
pi_220700363
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 22:25 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]
Een vriendin van mij is hoogsensitief, wij kunnen dan ook erg goed met elkaar. Ik kan uren luisteren en dan met lompe opmerkingen komen. Zij weet dat ik bijna het tegenovergestelde ben en dat werkt ofzo
Dat geloof ik graag, ik heb ook zo'n vriend die lekker nuchter veel dingen relativeert of gewoon zegt "nee daar zit ik dus helemaal niet mee"

Zet je eigen gedachten weer wat meer in het midden.
Hell To The Liars
pi_220700381
quote:

1. Op een gegeven moment wist ik helemaal niet wie ik eigenlijk was, want ruim decennialang alleen kunnen functioneren op vooral alcohol is niet bevorderlijk voor het bepalen wie je zelf bent.

2. Waar ik nu wel achter ben gekomen dat "verveling" echt mijn grootste trigger is.

1. Hier kan ik mijzelf helemaal niet in vinden. Bedoel je weet toch altijd wie je bent?

2. Enigzins herkenbaar wellicht. Ik zou het zelf niet verveling noemen want juist toen ik niet dronk was ik gewoon normaal productief. Maar naarmate ik meer dronk begon ik steeds minder productief te zijn en dan is elke dag steeds meer hetzelfde.. En misschien ervaar je dat dan als verveling terwijl, voor mij, in de praktijk het betekende dat ik gewoon niet meer normale handelingen kon uitvoeren dagelijks.

Want ik zat vanaf de middag laat met een kater en 's avonds vroeg dronk ik weer. Weinig tijd voor productiviteit
pi_220700427
quote:

[..]
Tja.

Hebben jullie dat ook?
Ja op bepaalde gebieden. Als iemand sterft of een vriendschap wordt beëindigt dan boeit (of boeide) me dat niet al teveel. Een naar mijn idee onterechte ban hier of een soort van onrecht wat me in het echte leven gebeurt kan me dan wel weer meer doen. Het is voor mij vooral als ik het idee heb dat ik onjuist bejegend word ik wel pissig kan worden, maar alle zaken die wat normaal zijn (de dood van mijn moeder op haar 62ste bijvoorbeeld) me wat ongemoeid laten. Dat is gewoon het leven en staat los van mij om het zo maar te zeggen
pi_220710373
Dit poste ik in het kree topic. Als het hier niet thuishoort haal het dan weg.
Als het blijft staan svp niet deze post quoten.
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 21:02 schreef Iceage het volgende:
Jaren terug date mijn moeder met een alcoholist. Eerste keer dat ik hem zag was in motel vd Valk in Westerbroek. Het viel me gelijk op oa zijn trillen en gelaatskleur. Wat me vooral opviel is dat hij zo gauw zijn borrelglas leeg was dat hij totaal geen aandacht meer had voor mijn moeder of mij. Alleen voor de ober want natuurlijk moest zijn glaasje weer vol.

Mijn moeder zag het eerst lang niet en zei dat is de stress.

Later is dat echt volledig uit de hand gelopen heeft ze de relatie beeindigt en toen begon het stalken. Duurde door totdat hij zich dood gezopen had.

Hij reed ook met haar in de auto met een krat bier en een fles jenever achter zijn kiezen. 8)7
Ik kon een paar keer ingrijpen en dan begon het schelden en vloeken. Maar ik was er natuurlijk vaak ook niet bij.
Foutje moet zijn halve krat bier en 3/4e a 1 fles jenever. Met bier begon hij uurtje na opstaan en dan smiddgs tegen een uur of 2 a 3 begon ie aan de jenever.

Hij at ook vrijwel niks. Paar keer meegemaakt dat op zaterdagmiddag er in zijn ogen niet genoeg bier en sterke drank in huis was en dan raakte hij in paniek en bewoog hemel en aarde om naar de slijterij te gaan.

Ik kan er wel een boek over schrijven.
Hij maakte ook onze familie en vriendschapsbanden volledig stuk.

Soms begon hij (sporadisch gelukkig) ook fysiek gewelddadig te worden maar 1 keer hard blazen en hij lag onderuit. Hij had totaal geen spieren meer t was net pap. 50 meter lopen kon hij niet meer.

Ik schonk hem een keer water in zijn borrelglas ipv jenever.dat spuugde hij gelijk uit en zei wat is dat dan. Ik zei dat is water de jenever is op. (Paniek) gelijk naar de kast en koelkast strompelen om te kijken of het echt op was.

Het heeft heel veel kapot gemaakt voor ons allemaal thuis bij mijn moeder waar het voor zijn komst altijd gezellig en veilig was.

Zo dat ben ik even kwijt. Nu verder met werk.

[ Bericht 9% gewijzigd door Iceage op 04-05-2026 05:57:22 ]
pi_220710435
Ps gelieve mijn bovenstaand bericht niet te quoten want dan valt er een essentieel gedeelte (Mijn in kree topic bericht) weg.

Dank U.
  maandag 4 mei 2026 @ 09:36:22 #281
13309 nostra
ask why
pi_220711271
quote:

Hebben jullie dat ook?
https://thesis.eur.nl/pub(...)e5cd1d2a3f011789.pdf
  maandag 4 mei 2026 @ 19:14:33 #282
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_220715247
quote:
Bedankt!!
Ben dus gewoon kapot? :o :D
  Moderator / Miss SHO maandag 4 mei 2026 @ 19:15:57 #283
22592 crew  Ole
pi_220715258
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 19:14 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]
Bedankt!!
Welnee :*

Ken dit verhaal. Maar ik blijf mijn eigen weg zoeken hoor!
  maandag 4 mei 2026 @ 19:25:46 #284
13309 nostra
ask why
pi_220715337
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 19:14 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]
Bedankt!!
Nou ja, je hersenen zitten wel wat anders in elkaar, alleen zoals uit het stuk ook al blijkt, is het lastig om echte causaliteit aan te tonen (misschien was je al zo en ben je daarom gaan gebruiken). Maar het is in ieder geval een veel voorkomend langdurig / permanent afkickverschijnsel.
  Moderator / Miss SHO maandag 4 mei 2026 @ 19:27:49 #285
22592 crew  Ole
pi_220715350
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2026 19:25 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou ja, je hersenen zitten wel wat anders in elkaar, alleen zoals uit het stuk ook al blijkt, is het lastig om echte causaliteit aan te tonen (misschien was je al zo en ben je daarom gaan gebruiken). Maar het is in ieder geval een veel voorkomend langdurig / permanent afkickverschijnsel.
Toen ik dit voor eerst hoorde dacht ik ook WTF! Heeft geen zin meer..
  maandag 4 mei 2026 @ 19:30:23 #286
13309 nostra
ask why
pi_220715381
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 19:27 schreef Ole het volgende:

[..]
Toen ik dit voor eerst hoorde dacht ik ook WTF! Heeft geen zin meer..
Oh ja, ik ben twee keer "bewust" teruggevallen, dus echt rationeel voor gekozen ("als dit is wat ik ervoor terugkrijg, laat dan maar"). Maar goed, dat was het dan ook weer niet waard achteraf.
  Moderator / Miss SHO maandag 4 mei 2026 @ 19:31:59 #287
22592 crew  Ole
pi_220715402
https://share.google/na5kTzXfs9tagD2PH

In een latere detox lieten ze deze zien. Zonder nabespreking.
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2026 19:30 schreef nostra het volgende:

[..]
Oh ja, ik ben twee keer "bewust" teruggevallen, dus echt rationeel voor gekozen ("als dit is wat ik ervoor terugkrijg, laat dan maar"). Maar goed, dat was het dan ook weer niet waard achteraf.
Ik zoek even filmpje Els Noorlander.
  maandag 4 mei 2026 @ 19:33:59 #288
13309 nostra
ask why
pi_220715434
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 19:31 schreef Ole het volgende:
https://share.google/na5kTzXfs9tagD2PH

In een latere detox lieten ze deze zien. Zonder nabespreking.
[..]
Ik zoek even filmpje Els Noorlander.
Ja, Els Noorlander legt het erg goed uit.
  Moderator / Miss SHO maandag 4 mei 2026 @ 19:34:45 #289
22592 crew  Ole
pi_220715444
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2026 19:30 schreef nostra het volgende:

[..]
Been there. Ook geen ramp voor mij. Juist weer even scherp worden.
  Moderator / Miss SHO maandag 4 mei 2026 @ 19:36:20 #290
22592 crew  Ole
pi_220715470
quote:
14s.gif Op maandag 4 mei 2026 19:33 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, Els Noorlander legt het erg goed uit.
Maar was schrikken voor mensen eerste keer daar. Ik heb toen begeleiding gevraagd om extra uitleg te geven.
  maandag 4 mei 2026 @ 19:37:53 #291
13309 nostra
ask why
pi_220715484
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 19:34 schreef Ole het volgende:

[..]
Been there. Ook geen ramp voor mij. Juist weer even scherp worden.
Als je een terugval een beetje in toom kan houden, is dat niet zo erg. Bij mij in de groep zijn er ook een paar die dan eens per jaar een fles wijn leegdrinken en dan weer doorgaan. Ik zou ervoor tekenen, maar zit helaas in de fase dat het snel naar 24/7 non-stop drinken gaat en daar is weinig leuks meer aan. En toch blijft er altijd ergens een stemmetje dat het ooit wel weer kan.
  Moderator / Miss SHO maandag 4 mei 2026 @ 19:39:03 #292
22592 crew  Ole
pi_220715495
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2026 19:37 schreef nostra het volgende:

[..]
Als je een terugval een beetje in toom kan houden, is dat niet zo erg. Bij mij in de groep zijn er ook een paar die dan eens per jaar een fles wijn leegdrinken en dan weer doorgaan. Ik zou ervoor tekenen, maar zit helaas in de fase dat het snel naar 24/7 non-stop drinken gaat en daar is weinig leuks meer aan. En toch blijft er altijd ergens een stemmetje dat het ooit wel weer kan.
Yup! Het blijft! Ook al denk ik soms van niet.
  maandag 4 mei 2026 @ 19:39:39 #293
13309 nostra
ask why
pi_220715506
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 19:36 schreef Ole het volgende:

[..]
Maar was schrikken voor mensen eerste keer daar. Ik heb toen begeleiding gevraagd om extra uitleg te geven.
Ja, het vervelende met dit soort onderwerpen naar een groep toe uitleggen is toch een beetje dat - hoe zeg je dat netjes zonder arrogant over te komen - het gemiddelde niveau niet bijster hoog ligt. Dus als je met prefrontale cortexen en dopaminereceptoren aankomt, dan landt er maar weinig.
  Moderator / Miss SHO maandag 4 mei 2026 @ 19:42:28 #294
22592 crew  Ole
pi_220715536
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 19:39 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, het vervelende met dit soort onderwerpen naar een groep toe uitleggen is toch een beetje dat - hoe zeg je dat netjes zonder arrogant over te komen - het gemiddelde niveau niet bijster hoog ligt. Dus als je met prefrontale cortexen en dopaminereceptoren aankomt, dan landt er maar weinig.
Eerste keer dat ik dit zag werd er daarna over gepraat. Maar was een keer te weinig personeel. Ik had al gezien. Had ook uitgelegd maar ben gewoon patiënt dan ook. Gelukkig kwamen ze later wel uitleggen.
  Moderator / Miss SHO maandag 4 mei 2026 @ 20:09:34 #295
22592 crew  Ole
pi_220715828
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 19:39 schreef nostra het volgende:

[..]
Uhum
Yup
pi_220769032
Ik zou graag dit topic weer levend willen maken. Ik zit in een herstellende fase en heb echt steun nodig. Eerste weken waren perfect, nu is het echt overleven voor mij.
  Moderator maandag 11 mei 2026 @ 23:08:12 #297
441859 crew  Lenny77
pi_220769065
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:05 schreef Duveldrinker het volgende:
Ik zou graag dit topic weer levend willen maken. Ik zit in een herstellende fase en heb echt steun nodig. Eerste weken waren perfect, nu is het echt overleven voor mij.
Ik kan je helaas niet echt helpen wegens te weinig ervaring. Maar ik hoop dat er snel iemand komt die dat wel kan?
  Redactie Frontpage maandag 11 mei 2026 @ 23:09:52 #298
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220769099
quote:
Waar loop je tegen aan? De ''trek''? Of meer het kalmerende?
pi_220769106
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:08 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik kan je helaas niet echt helpen wegens te weinig ervaring. Maar ik hoop dat er snel iemand komt die dat wel kan?
Thnx voor je antwoord, ik zit echt in een soort vacuum. Mijn brein is alleen maar met drank bezig, ik droom er zelfs over. Ik trek het soms niet meer.
  Moderator maandag 11 mei 2026 @ 23:10:20 #300
38824 crew  Droopie
pi_220769108
quote:
Komen de gevoelens eindelijk een beetje los? Is het het lekkere weer?

Whats up maat :)
Hell To The Liars
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')