abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin maandag 16 februari 2026 @ 15:32:22 #1
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220117010
quote:
Mensen worden gek van alarmpjes in nieuwe auto's

Nieuwe auto’s zitten vol met piepjes, meldingen en waarschuwingen. Veel bestuurders worden er gek van. Wat bedoeld is als veiligheid, voelt voor velen als dwang en bemoeizucht. En die stroom aan geluiden is niet alleen irritant, maar kan mensen ook laten schrikken en zo juist voor onveilige situaties zorgen.

Sinds juli 2024 moeten nieuw ontwikkelde automodellen in de EU een systeem hebben dat controleert of de bestuurder wel naar de weg kijkt. Dat heet Advanced Driver Distraction Warning (ADDW). Camera’s en sensoren volgen de stand van je hoofd en je blik. Kijk je even naar het scherm op het dashboard, naar de bijrijder of over je schouder, dan kan de auto direct beginnen te piepen en verschijnt er een waarschuwingssymbool in het scherm achter het stuur.

De reden voor deze regels is duidelijk: Brussel wil minder verkeersdoden. Onderzoeken geven aan dat afleiding een rol speelt bij tussen de 10 en 30 procent van de ongevallen in Europa. Dus bedachten ambtenaren en experts: we laten de auto de bestuurder in de gaten houden. Maar in de praktijk pakt dat vaak onhandig uit. Het systeem gaat verplicht aan bij elke start. Je mag het uitzetten, maar bij de volgende rit staat alles weer vrolijk terug op "aan".

Daar komt bij dat fabrikanten de boel op hun eigen manier invullen. Sommige systemen zijn zo scherp afgesteld dat ze al waarschuwen als je een korte blik op het centrale scherm werpt. Terwijl juist die schermen steeds voller staan met knoppen voor airco, radio en navigatie. De auto dwingt je dus om op dat scherm te kijken, en straft je daarna met een schel piepconcert omdat je… op dat scherm kijkt. Dat voelt niet als slimme veiligheid, maar als betutteling.

Het wordt extra frustrerend als het systeem ook begint te loeien als je even over je schouder kijkt, bijvoorbeeld om de dode hoek te controleren. Dat is gewoon goed rijgedrag. Toch "denkt" de auto dat je afgeleid bent. Sommige bestuurders schrikken zich dan rot van het plotselinge geluid, zeker in druk verkeer of bij een inhaalactie. Zo’n reflex kan juist voor rare stuurbewegingen zorgen. De maatregel die een ongeluk moet voorkomen, kan zo zelf een risico worden.

Daarbovenop verschilt het geluidsniveau per merk. In sommige auto’s is het volume fel en scherp. Ook het uitzetten van de functie is vaak onhandig. Soms zit de optie diep verstopt in een menu in het centrale scherm, dat je tijdens het rijden eigenlijk niet uitgebreid wil bedienen. Je moet dus óf de piep accepteren, óf prutsen in een menu terwijl je op de weg hoort te letten. Dat wringt vanuit elk veiligheidsstandpunt.

Een kleine opluchting is dat steeds meer merken een aparte knop op het dashboard of stuur plaatsen. Daarmee kun je in één keer dit soort assistenten uitzetten. Bestuurders kiezen dan vaak voor rust boven de beloofde bescherming. Dat zegt veel over hoe irritant en opdringerig deze systemen kunnen zijn. De bedoeling achter de EU-regels is begrijpelijk, maar in de uitwerking voelt het voor veel mensen als een auto die je constant op de vingers tikt.

De vraag is dan ook hoeveel vrijheid een bestuurder nog heeft. Een auto die je helpt bij echte noodsituaties is prettig. Een auto die bij elk zijwaarts knikje begint te piepen, haalt de lol uit autorijden en kan zelfs schrikreacties oproepen. Misschien is het tijd dat Brussel en de fabrikanten beter luisteren naar de mensen achter het stuur: veiligheid is goed, maar niet als de auto je met elk piepje een beetje minder veilig laat voelen.

260216_1_e46283b65f80b363b9c2f234faa902ca_800_523.jpg(Afbeelding: Grok AI / FOK.nl)
Mijn picanto piept bij geen gordel, open deur, aangetrokken handrem en als hij denkt een botsing te gaan detecteren. Vooral die laatste is irritant en heeft al meerdere keren alarm gegeven terwijl mijn voorganger gewoon aan het afslaan is bijvoorbeeld.

Welke alarmpjes heb jij? Stoor je je eraan? Hoe makkelijk zijn ze uit te zetten?
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  maandag 16 februari 2026 @ 15:36:22 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220117055
Dat is toch gewoon uit te schakelen lijkt mij?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Forum Admin maandag 16 februari 2026 @ 15:39:56 #3
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220117088
Ik kan dit onderschrijven. Elke keer weer driver attention warnings uitzetten. Elke keer weer lane assist uitzetten, elke keer weer "intelligent speed assist" uitzetten.

Elke keer weer als je de auto start.. en die systemen maken autorijden helemaal niet veiliger, het maakt automobilisten dommer.

Vraag je je af waarom iemand 80 rijdt op de snelweg? Bij een moderne auto kan het zomaar zijn dat er iemand in zit die af gaat van de laatste signalering van dat systeem, dus dan staat er 80 op het dashboard en gaat de auto alarmeren als je harder rijdt. Lane assist zorgt er voor dat je tegen de auto moet werken om ruimte te maken voor een vrachtwagen (om maar wat te noemen) of erger nog, lane assist die tijdelijke belijning niet herkent en dus gaat tegensturen terwijl je rechtdoor wil.

En er komen nog veel meer van dit soort kut systemen aan die auto's nodeloos duur en ingewikkeld maken.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220117110
Ik vind vooral de overgevoelige parkeersensor irritant. Zit soms nog meer dan een meter tussen auto achter/voor me en dan al dat gepiep. 🤐
Zonder wrijving geen glans
  maandag 16 februari 2026 @ 15:42:33 #5
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220117120
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:39 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik kan dit onderschrijven. Elke keer weer driver attention warnings uitzetten. Elke keer weer lane assist uitzetten, elke keer weer "intelligent speed assist" uitzetten.

Elke keer weer als je de auto start.. en die systemen maken autorijden helemaal niet veiliger, het maakt automobilisten dommer.

Vraag je je af waarom iemand 80 rijdt op de snelweg? Bij een moderne auto kan het zomaar zijn dat er iemand in zit die af gaat van de laatste signalering van dat systeem, dus dan staat er 80 op het dashboard en gaat de auto alarmeren als je harder rijdt. Lane assist zorgt er voor dat je tegen de auto moet werken om ruimte te maken voor een vrachtwagen (om maar wat te noemen) of erger nog, lane assist die tijdelijke belijning niet herkent en dus gaat tegensturen terwijl je rechtdoor wil.

En er komen nog veel meer van dit soort kut systemen aan die auto's nodeloos duur en ingewikkeld maken.
Moet je dat voor elke rit weer uitzetten dan? Dat is wel waardeloos
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Forum Admin maandag 16 februari 2026 @ 15:43:33 #6
pi_220117132
quote:
10s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:42 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Moet je dat voor elke rit weer uitzetten dan? Dat is wel waardeloos
Yes, elke keer als je de auto uitzet reset dat.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220117144
Allemaal afleiding van wat je zou moeten doen: autorijden.
En afleiding is gevaarlijk.

Theoretische kolder is dit wat standaard uit moet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220117151
quote:

Is er niet inmiddels een software pakketje beschikbaar wat het allemaal standaard uitzet als je de auto start? Als het te programmeer is dat het standaard aan staat, kan je het ook de andere kant op doen lijkt mij.
1947-2016
pi_220117160
Ja, godsgruwelijk irritant. Je moet het idd bij elke start opnieuw uitschakelen en ik heb nu op het dashboard drie smiley's geplakt zodat je de knipperende signalen niet ziet. Te hard rijden: knipper knipper knipper :(
Volgens de auto te dicht op je voorganger: knipper knipper knipper :( :(

Sodemieter op met die troep.
  maandag 16 februari 2026 @ 15:45:30 #10
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220117162
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:43 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat is kut. Zo moeilijk zou het niet zijn om de instellingen te bewaren zou je denken
pi_220117164
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:32 schreef Danny het volgende:

[..]
Mijn picanto piept bij geen gordel, open deur, aangetrokken handrem en als hij denkt een botsing te gaan detecteren. Vooral die laatste is irritant en heeft al meerdere keren alarm gegeven terwijl mijn voorganger gewoon aan het afslaan is bijvoorbeeld.

Welke alarmpjes heb jij? Stoor je je eraan? Hoe makkelijk zijn ze uit te zetten?
Ik heb 100.000 soorten alarmpjes. Nee. Bij KIA kan je met een druk op de knop een deel van de alarmpjes uitzetten.

Gr gr.
pi_220117166
quote:
10s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:45 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dat is kut. Zo moeilijk zou het niet zijn om de instellingen te bewaren zou je denken
Dat mag niet van Brussel!!!
pi_220117169
quote:

[..]
Invasief.
Het moet stil zijn in de auto. Plotselinge piepjes leiden af.

Gelukkig heb ik geen nieuwe nieuwe auto en dat gaat nog wel een tijdje duren ook.
Waardeloos.
1947-2016
pi_220117171
Ik heb een Corsa uit 2007 dus daar zitten weinig alarmpjes op :D

In het algemeen gesproken vind ik zo'n lampje dat in je buitenspiegel gaat branden voor de dode hoek nog wel prima en ACC is als het een goed werkend systeem is ook nog prettig. Verder hoeft het voor mij allemaal niet zo, maar wat ik nog veel irritanter vind is als dingen als de aircobediening in een touchscreen zitten. Ik ben momenteel aan het oriënteren op een nieuwe auto, maar auto's die dat soort zaken niet als fysieke knop hebben gaan linea recta van het lijstje af.
  Forum Admin maandag 16 februari 2026 @ 15:46:49 #15
pi_220117175
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:44 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Is er niet inmiddels een software pakketje beschikbaar wat het allemaal standaard uitzet als je de auto start? Als het te programmeer is dat het standaard aan staat, kan je het ook de andere kant op doen lijkt mij.
quote:

[..]
Dat zou je denken, maar dat mag dus niet. _O-
  Moderator maandag 16 februari 2026 @ 15:48:04 #16
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220117181
Mijn grote irritatie is dan weer dat ik alles via een scherm moet doen. Ik wil gewoon knopjes zonder te hoeven te zoeken in menu's. En al helemaal als ik aan het rijden ben.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 16 februari 2026 @ 15:48:05 #17
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_220117182
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  Admin maandag 16 februari 2026 @ 15:49:36 #18
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220117192
quote:
10s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:36 schreef Starhopper het volgende:
Ja. Moet alleen wel elke keer als je je auto start.
pi_220117195
quote:
1s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:46 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
[..]
Dat zou je denken, maar dat mag dus niet. _O-
De grote vraag is: wie gaat/kan daar op controleren?

Als er een programeerder is die dit met een vinkje in het hoofdmenu uit kan zetten... En als je naar de onderhoud gaat, weer aan, gaat niemand je hierop ooit kunnen pakken. Of uberhaupt controleren.
1947-2016
  maandag 16 februari 2026 @ 15:49:55 #20
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220117198
quote:
85s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:48 schreef xpompompomx het volgende:
Mijn grote irritatie is dan weer dat ik alles via een scherm moet doen. Ik wil gewoon knopjes zonder te hoeven te zoeken in menu's. En al helemaal als ik aan het rijden ben.
Kom je nu even stoer met je luxe schermpje :D :T O+

Maar valt er in dat schermpje niet een userprofiel aan te maken ofzo?
  maandag 16 februari 2026 @ 15:50:00 #21
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220117199
We hoeven in ieder geval nog geen helm op in de auto.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  Moderator maandag 16 februari 2026 @ 15:50:37 #22
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220117204
quote:
10s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:49 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Kom je nu even stoer met je luxe schermpje :D :T O+
Lekker patsen met m'n leasewagen ja.

[ Bericht 0% gewijzigd door xpompompomx op 16-02-2026 16:00:09 ]
  Admin maandag 16 februari 2026 @ 15:51:05 #23
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220117206
quote:

[..]
wettelijk verplicht dat dat standaard aanstaat. Met dank aan de EU.
  Admin maandag 16 februari 2026 @ 15:51:30 #24
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220117210
quote:
11s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:45 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Ik heb 100.000 soorten alarmpjes. Nee. Bij KIA kan je met een druk op de knop een deel van de alarmpjes uitzetten.

Gr gr.
Niet bij mijn Picanto -O-
  maandag 16 februari 2026 @ 15:51:45 #25
55581 L3viathan
Hollywood Hootsman
pi_220117212
dat 1 km/uur te hard gepiep is echt zo enorm dom, welke mongol verzint zoiets!? :')
vast door iemand met een privé chauffeur die het elke keer uitzet, zodat ze er zelf geen last van hebben
het wordt er naar mijn idee alleen maar onveiliger op omdat iedereen zo snel mogelijk die troep uit wil hebben en dan in het menu gaat rommelen tijdens het rijden
Just a fool will play tricks on Angus McSix
pi_220117214
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:50 schreef inslagenreuring het volgende:
We hoeven in ieder geval nog geen helm op in de auto.
Straks krijg je een schokketting om je nek die je om moet hebben voordat de auto start. Dan krijg je ipv irritante piepjes, elektrische schokken als je je handen niet op 10 voor 2 heb. Maakt niet uit of het een schakelbak is.

Je moet als een bange hond auto rijden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Red_85 op 16-02-2026 16:02:10 ]
1947-2016
  Forum Admin maandag 16 februari 2026 @ 15:52:25 #27
pi_220117221
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:49 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Als er een programeerder is die dit met een vinkje in het hoofdmenu uit kan zetten... En als je naar de onderhoud gaat, weer aan, gaat niemand je hierop ooit kunnen pakken. Of uberhaupt controleren.
Alles wordt gelogd. Het gaat om de gevallen dat er schade of letsel veroorzaakt wordt en de auto uitgelezen wordt. En dan ben je klaar als het geautomatiseerd is uitgeschakeld of zelfs uitgeprogrammeerd js.
  Moderator maandag 16 februari 2026 @ 15:52:41 #28
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220117222
Ook bloedirritant; dat wat in elektrieke wagens door moet gaan voor versnellingspook niet meer standaard op de vertrouwde versnellingspookplek zit.
pi_220117224
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:51 schreef L3viathan het volgende:
dat 1 km/uur te hard gepiep is echt zo enorm dom, welke mongol verzint zoiets!? :')
vast door iemand met een privé chauffeur die het elke keer uitzet, zodat ze er zelf geen last van hebben
het wordt er naar mijn idee alleen maar onveiliger op omdat iedereen zo snel mogelijk die troep uit wil hebben en dan in het menu gaat rommelen tijdens het rijden
Niet door te rommelen in het menu, door de afleiding die die teringpiepjes veroorzaken. Ik wil alleen dat mijn auto piept als er echt wat aan de hand is. Iets technisch terminaals. Voor de rest: bek dicht.
1947-2016
  maandag 16 februari 2026 @ 15:55:48 #30
485927 DrTokkie
Lubricated Mirror
pi_220117243
quote:

[..]
Ik snap het, op dit moment denk ik, goh wat mooi, al die leuke foefjes, maar het doet me denken aan vroeger toen ik computers nog leuk vond om te onderhouden.

In het begin lijkt me dit dus echt leuk om te hebben, net zoals een nieuw besturingssysteem versie zoals Gnome/KDE/Xfce/Catfood/Blackbox e.d., maar met de tijd denk ik goh ik heb helemaal geen tijd om dat allemaal weer helemaal opnieuw steeds maar weer te doen.

Ga nu 5e jaar in van laatste keer besturingssysteem computer installeren, en dat is geen windows, want van windows wordt ik krankzinnig gek, en de 1e foefjes vond ik echt van windows vooral heel prachtig, zo mooi.

Ik zou inderdaad prima in een auto rond kunnen rijden de 1e weken met dit soort gedrag, maar daarna, denk ik, van uit die shit. Wel op de veiligste stand natuurlijk.

Bij mij moet het met mijn huidige leeftijd, gewoon werken, geen gezijk, maar gordels om en airbag voor baby protectie vind ik wel belangrijk.
Everytime You Installed Microsoft Windows Subsystem for Linux, Jesus Christ Killed a Puppy
Ter nagedachtenis voor overleden Debian Linux Ontwikkelaars: https://tinet.nl
  Forum Admin maandag 16 februari 2026 @ 15:55:52 #31
pi_220117244
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Niet door te rommelen in het menu, door de afleiding die die teringpiepjes veroorzaken. Ik wil alleen dat mijn auto piept als er echt wat aan de hand is. Iets technisch terminaals. Voor de rest: bek dicht.
Nou dat kan ook vervelend zijn, ik heb namelijk ook een auto die maar een soort chime heeft. Dat geluid kan dus "pas op, het vriest!" betekenen, maar het kan ook een half maandsalaris betekenen. :')
pi_220117249
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:52 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Alles wordt gelogd. Het gaat om de gevallen dat er schade of letsel veroorzaakt wordt en de auto uitgelezen wordt. En dan ben je klaar als het geautomatiseerd is uitgeschakeld of zelfs uitgeprogrammeerd js.
Een soort techniek repressie dus.

een vinkje programmeren dus: driver aid(e)s off/on [x]
1947-2016
  Moderator maandag 16 februari 2026 @ 15:57:08 #33
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220117256
Maar eigenlijk wil ik gewoon dit:
  maandag 16 februari 2026 @ 15:57:10 #34
485927 DrTokkie
Lubricated Mirror
pi_220117258
quote:

[..]
Bedoel je niet dat de huidige moderne auto inmiddels moeilijker te jailbraiken is dan de gemiddelde JSF Joint Strike Fighter F35?
Everytime You Installed Microsoft Windows Subsystem for Linux, Jesus Christ Killed a Puppy
pi_220117265
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:51 schreef Danny het volgende:

[..]
Mute knop op het stuur twee seconden indrukken.

Bij sommige modellen / bouwjaren is het mogelijk om het via de 'favorieten/ster knop' op het stuur te doen, moet je de instellingen van die knop eerst aanpassen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2026 15:58:11 ]
  Forum Admin maandag 16 februari 2026 @ 15:58:15 #36
pi_220117266
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:57 schreef DrTokkie het volgende:

[..]
Bedoel je niet dat de huidige moderne auto inmiddels moeilijker te jailbraiken is dan de gemiddelde JSF Joint Strike Fighter F35?
Dat valt wel mee, het heimelijk doen is wel heel moeilijk.
pi_220117267
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:55 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Nou dat kan ook vervelend zijn, ik heb namelijk ook een auto die maar een soort chime heeft. Dat geluid kan dus "pas op, het vriest!" betekenen, maar het kan ook een half maandsalaris betekenen. :')
:') }:|

Mijn auto (Ford Focus 2012) Dingggg dingggg dinggggg als het een waarschuwing is en piep piep piep als het een alarm is.

Echt, die theocraten in europa... Holy shit.
1947-2016
  maandag 16 februari 2026 @ 15:59:02 #38
485927 DrTokkie
Lubricated Mirror
pi_220117268
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:49 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Op youtube zullen vast jailbreak achtige dingen vermeld worden, maar een auto jailbraken is wat anders dan een F35 jailbraiken of een iPhone jailbraken, bij een iPhone kan ik me voorstellen dat het prima is als er wat fout gaat.
pi_220117269
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:57 schreef DrTokkie het volgende:

[..]
Dat weet ik dus niet. Ik heb geen hypermoderne auto en twijfel of ik dat ooit wil als ik dit lees.
1947-2016
pi_220117270
quote:
13s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:52 schreef xpompompomx het volgende:
Ook bloedirritant; dat wat in elektrieke wagens door moet gaan voor versnellingspook niet meer standaard op de vertrouwde versnellingspookplek zit.
Dat geldt voornamelijk voor de VAG producten. Wij rijden een Born en EV6 hier, de EV6 heeft gewoon een draaiknop op het middenconsole. Bij de Born zit 't allemaal op het hendeltje achter je stuur (geldt ook voor ID3/4 e.d.).

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2026 16:00:14 ]
  maandag 16 februari 2026 @ 16:00:58 #41
485927 DrTokkie
Lubricated Mirror
pi_220117280
quote:

[..]
Ik eet wel eens een Picanto met Punani *O* of Panini zoals die vrouwen dat uitspreken, maar ik zeg gewoon Punani en krijg dan een Panini, dus werkt prima. w/
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 16 februari 2026 @ 16:01:25 #42
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_220117283
Godzijdank is mijn audi te oud voor dat soort crap. *O*
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Moderator maandag 16 februari 2026 @ 16:01:36 #43
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220117284
quote:
6s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:59 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Dat geldt voornamelijk voor de VAG producten. Wij rijden een Born en EV6 hier, de EV6 heeft gewoon een draaiknop op het middenconsole. Bij de Born zit 't allemaal op het hendeltje achter je stuur (geldt ook voor ID3/4 e.d.).
Ik weet, want rij ID4.
pi_220117296
Dit is bedacht door de EU en het is per EU wetgeving verplicht dat het systeem iedere keer reset. De meeste fabrikanten komen nu met oplossingen om het met één knop uit te zetten.
pi_220117300
quote:
6s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:01 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik weet, want rij ID4.
Heeft de ID4 ook van die achterlijke knoppen voor de bediening van de ramen achter? Als ik in de Born rij druk ik altijd het kutknopje in. Sta ik bij zo'n slagboom, gaat de achterruit naar beneden.
pi_220117305
quote:
6s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:57 schreef xpompompomx het volgende:
Maar eigenlijk wil ik gewoon dit:
[ afbeelding ]
Een dashboard met klokken en wijzers.
1947-2016
  Forum Admin maandag 16 februari 2026 @ 16:04:42 #47
pi_220117307
quote:
6s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:01 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik weet, want rij ID4.
Ben je ook zo'n lulhannes die tergend langzaam optrekt en rijdt maar op totaal willekeurige momenten (bij voorkeur als je ingehaald wordt)ineens vol gas geeft?
  Moderator maandag 16 februari 2026 @ 16:05:12 #48
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220117310
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:04 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Een dashboard met klokken en wijzers.
En eentje die nog kan praten ook.
pi_220117317
quote:
1s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:03 schreef RotatoR het volgende:
Dit is bedacht door de EU en het is per EU wetgeving verplicht dat het systeem iedere keer reset. De meeste fabrikanten komen nu met oplossingen om het met één knop uit te zetten.
Zoals Winston Wolfe dat zou zeggen:

Pretty please, with sugar on top
1947-2016
  Moderator maandag 16 februari 2026 @ 16:07:25 #50
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220117320
quote:
8s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:04 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ben je ook zo'n lulhannes die tergend langzaam optrekt en rijdt maar op totaal willekeurige momenten (bij voorkeur als je ingehaald wordt)ineens vol gas geeft?
Als jij het wil ben ik dat.
pi_220117321
quote:
6s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:05 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Gewoon Android Auto -> Hey Google!
pi_220117323
quote:
6s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:05 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Please no.
Ik heb standaard navi er in zitten maar heb Karin ook uitgezet.
1947-2016
pi_220117328
Mijn auto kan praten maar dat wil je beslist niet. Ook uitgeschakeld dus.
Zing een liedje en ze vraagt: wat kan ik voor je doen? 'Niks' en dan zoekt ze het adres van een bedrijf dat Niks heet.
pi_220117333
quote:
8s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:04 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Of kilometers lang achter een vrachtwagen rijdt en als er iemand aankomt dan opeens naar de linkerbaan gaat.
1947-2016
pi_220117351
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:08 schreef Tjoent het volgende:
Mijn auto kan praten maar dat wil je beslist niet. Ook uitgeschakeld dus.
Zing een liedje en ze vraagt: wat kan ik voor je doen? 'Niks' en dan zoekt ze het adres van een bedrijf dat Niks heet.
Die 3 van Top Gear konden hier altijd wel wat mee. Om een scene te maken om dit compleet af te zeiken.
Of het hele item door om het punt nog duidelijker te maken: opfukken met die rampsystemen. Het. Is. Niet. Handig.
1947-2016
  Forum Admin maandag 16 februari 2026 @ 16:12:25 #56
pi_220117361
quote:
16s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:07 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Als jij het wil ben ik dat.

RAUS!!
pi_220117364
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:01 schreef Netsplitter het volgende:
Godzijdank is mijn audi te oud voor dat soort crap. *O*
Op een gegeven moment is het wel af en over en moet je naar wat nieuws.
1947-2016
pi_220117365
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Die 3 van Top Gear konden hier altijd wel wat mee. Om een scene te maken om dit compleet af te zeiken.
Of het hele item door om het punt nog duidelijker te maken: opfukken met die rampsystemen. Het. Is. Niet. Handig.
Gelijk hadden ze dan. Het werkt voor geen meter.
En als je dan op een gegeven moment zegt: Rot op! zegt ze: 'we moeten nodig aan onze relatie werken'.

}:|
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 16 februari 2026 @ 16:13:07 #59
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_220117367
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Op een gegeven moment is het wel af en over en moet je naar wat nieuws.
Dat zie ik dan wel weer. :7
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Moderator maandag 16 februari 2026 @ 16:13:52 #60
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220117371
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:12 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

RAUS!!
Oeh, weer zo'n typische BMW-aso. Dan gaan we precies 100 km/h rijden ja.
  Moderator maandag 16 februari 2026 @ 16:16:30 #61
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_220117386
quote:
13s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:52 schreef xpompompomx het volgende:
Dat is omdat je die ruimte dan beter kan indelen. Want een versnellingspook moet echt daar zitten, maar bij een elektrische auto kan die ook gewoon op de dash of achter je stuur zitten. Is cleaner.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Forum Admin maandag 16 februari 2026 @ 16:16:39 #62
pi_220117387
quote:
14s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:13 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Nee ik heb een gruwelijke hekel aan klevers, ontzettend gevaarlijk ook.

Ik laat me niet opnaaien in het verkeer, schiet je niks mee op..ik ben al genoeg opgefokt door al die toeters en bellen elke keer.
  Moderator maandag 16 februari 2026 @ 16:20:52 #63
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220117430
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:16 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Nee ik heb een gruwelijke hekel aan klevers, ontzettend gevaarlijk ook.

Ik laat me niet opnaaien in het verkeer, schiet je niks mee op..ik ben al genoeg opgefokt door al die toeters en bellen elke keer.
Had laatst nog precies de situatie uit je gifje. BMW'ert komt knipperend en toeterend achter me rijden, bumperkleven, handgebaren, alles. Maar ik ging nergens heen, want ik mag immers niet harder dan 100 (en dan al helemaal niet) en naar rechts ging ook niet, want doorgetrokken streep. Zou ook echt niet weten waarom ik zo iemand door zou moeten laten en helemaal als ik daar ook nog regels voor zou moeten overtreden.
  Forum Admin maandag 16 februari 2026 @ 16:23:17 #64
pi_220117455
quote:
88s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:20 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Had laatst nog precies de situatie uit je gifje. BMW'ert komt knipperend en toeterend achter me rijden, bumperkleven, handgebaren, alles. Maar ik ging nergens heen, want ik mag immers niet harder dan 100 (en dan al helemaal niet) en naar rechts ging ook niet, want doorgetrokken streep. Zou ook echt niet weten waarom ik zo iemand door zou moeten laten en helemaal als ik daar ook nog regels voor zou moeten overtreden.
Niet. Dat is het leuke, zij houden zich niet aan de regels en verwachten dat jij dat ook doet want "haast (ofzo)

En de ironie is dat dat soort stuntpiloten dan wel weer tijd hebben om ruzie te zoeken.
pi_220117468
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:12 schreef Tjoent het volgende:

[..]
Gelijk hadden ze dan. Het werkt voor geen meter.
En als je dan op een gegeven moment zegt: Rot op! zegt ze: 'we moeten nodig aan onze relatie werken'.

}:|
Superirritant inderdaad die functie.
1947-2016
pi_220117479
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:00 schreef DrTokkie het volgende:

[..]
Ik eet wel eens een Picanto met Punani *O* of Panini zoals die vrouwen dat uitspreken, maar ik zeg gewoon Punani en krijg dan een Panini, dus werkt prima. w/
_O- _O- _O-
  Forum Admin maandag 16 februari 2026 @ 16:25:57 #67
pi_220117481
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:24 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Superirritant inderdaad die functie.
Mooiste zijn de random "hoe kan ik je helpen"

Ik zei niets. _O-
pi_220117490
quote:
88s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:20 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Je hebt wel een verschil met volk wat 10km/h onder v-max rijdt en blijft rijden, terwijl je teller altijd nog een afwijking heeft, dus je makkelijk op 105 kan zitten.

Maar hey 'het hoeft niet zo van mij hoooooooooor' bij dat volk. Nee, voor diegene niet, maar voor de inmiddels dikke rij achter hun wel.

Beetje met de stroom mee rijden is echt zo moeilijk voor sommigen.
1947-2016
pi_220117496
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:25 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Mooiste zijn de random "hoe kan ik je helpen"

Ik zei niets. _O-
What the hell?
whahahahahaha...

Zit je lekker in je eigen wereld, lekker genieten van de weg en de rit en dan opeens dat.
1947-2016
pi_220117503
quote:

[..]
Zie zo ook geen knopje daarvoor.

Moderator maandag 16 februari 2026 @ 16:31:41 #71
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220117511
"Picanto" klinkt overigens als iets wat je normaal bij de snackbar haalt. Met saus.
pi_220117525
Nieuwe auto's zijn steeds minder leuk om mee te rijden door alle verplichte systemen. De verschillende merken lossen het wel anders op, ik weet dat je bij sommige auto's met 1 knop veel vervelende piepjes en meldingen uit kan zetten. Bij de mijne (Toyota uit 2025) moet ik 6 keer drukken (op 3 verschillende knoppen op het stuur) om de snelheidswaarschuwingen uit te zetten. Elke rit opnieuw uiteraard. Lane assist kan niet eens helemaal uit en dat getrek aan het stuur is bloedirritant. In de regio waar ik woon zijn veel optische wegversmallingen met onderbroken lijnen.

De overstap naar zelfrijdende auto's wordt wel makkelijker als alle lol er uit gehaald is. Dit jaar is er weer meer aan verplichte systemen bijgekomen en het einde is nog niet in zicht.

Ik ben ondertussen overgestapt naar een oudere auto (2012) die nog bijna geen systemen heeft, alleen start-stop. Maar dat is op de langere termijn natuurlijk geen oplossing.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_220117528
quote:
88s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:31 schreef xpompompomx het volgende:
"Picanto" klinkt overigens als iets wat je normaal bij de snackbar haalt. Met saus.
Ik flikker altijd een klodder mayo op picanto's. Die uit de frituur dan.

Dus als je ooit een krantenbericht ziet van een onbekend iemand die mayo op picanto's pleurt, mij niet bellen.
1947-2016
pi_220117544
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:34 schreef Sometimes het volgende:
Nieuwe auto's zijn steeds minder leuk om mee te rijden door alle verplichte systemen. De verschillende merken lossen het wel anders op, ik weet dat je bij sommige auto's met 1 knop veel vervelende piepjes en meldingen uit kan zetten. Bij de mijne (Toyota uit 2025) moet ik 6 keer drukken (op 3 verschillende knoppen op het stuur) om de snelheidswaarschuwingen uit te zetten. Elke rit opnieuw uiteraard. Lane assist kan niet eens helemaal uit en dat getrek aan het stuur is bloedirritant. In de regio waar ik woon zijn veel optische wegversmallingen met onderbroken lijnen.

De overstap naar zelfrijdende auto's wordt wel makkelijker als alle lol er uit gehaald is. Dit jaar is er weer meer aan verplichte systemen bijgekomen en het einde is nog niet in zicht.

Ik ben ondertussen overgestapt naar een oudere auto (2012) die nog bijna geen systemen heeft, alleen start-stop. Maar dat is op de langere termijn natuurlijk geen oplossing.
Het lijkt er op dat ze dat willen bereiken inderdaad. Dat autorijden niet leuk meer is. Maar of auto's zelf ooit kunnen rijden?

Levensgevaarlijk ook dat een auto zelf aan het stuur trekt omdat het even zelf bepaald wat de lijnen zijn. Complete hel dat soort systemen. Levensgevaarlijk met al die smalle dijkweggetjes hier met water er naast in dit land.
ABS, dat is handig. De rest? Alleen maar gevaarlijker.
1947-2016
  Moderator maandag 16 februari 2026 @ 16:39:19 #75
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220117546
quote:

[..]
Dat kán, maar het is niet toegestaan. Lane Departure Warning bijvoorbeeld, mag niét blijven uitgeschakeld worden. Ik schakel het ook uit bij elke rit opnieuw, niet omdat ik me stoor aan het systeem op zich, maar wél aan de godsgruwelijk irritante alarmtoon.

Nu heeft mijn auto 'Joe mode'. (zo heet 't letterlijk, naar de Tesla eigenaar die Musk gevraagd heeft om deze optie :') ) en dat zet het volume van niet kritieke waarschuwingen met 50% omlaag, dus das op zich wel aardig, maar daarmee ben je er niet, want ze zijn er nog steeds en de 'kritieke' waarschuwingen zijn nog steeds erg luid.
Breitling - Instruments for Professionals
  Admin maandag 16 februari 2026 @ 16:43:59 #76
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220117567
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zie zo ook geen knopje daarvoor.

[ afbeelding ]
quote:
88s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:31 schreef xpompompomx het volgende:
Achterkant van mijn auto is nogal vies (net als de rest van de auto) dus onder 'PICANTO' heb ik in het vuil met mijn vinger 'SATÉSAUS' geschreven. Nu staat er dus 'Picanto Satésaus'. Inderdaad zoals je die bij de snackbar bestelt ;)
  Admin maandag 16 februari 2026 @ 16:45:02 #77
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220117577
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:57 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Mute knop op het stuur twee seconden indrukken.

Bij sommige modellen / bouwjaren is het mogelijk om het via de 'favorieten/ster knop' op het stuur te doen, moet je de instellingen van die knop eerst aanpassen.
Whaaa, dat ga ik morgenochten proberen!
pi_220117592
quote:
Die lane assist veroorzaakt ongelukken op NL wegen met die gedeelde fietspaden in de vorm van een stippeltjeslijn waar je over rijdt. Word ik ineens een stukje naar links geduwd terwijl er net een tegenligger aankwam :X
Of ik wilde een stukje uitwijken voor een vrachtwagen die niet helemaal netjes deed en werd ik bijna de vrachtwagen terug ingestuurd!
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_220117595
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat kán, maar het is niet toegestaan. Lane Departure Warning bijvoorbeeld, mag niét blijven uitgeschakeld worden. Ik schakel het ook uit bij elke rit opnieuw, niet omdat ik me stoor aan het systeem op zich, maar wél aan de godsgruwelijk irritante alarmtoon.

Nu heeft mijn auto 'Joe mode'. (zo heet 't letterlijk, naar de Tesla eigenaar die Musk gevraagd heeft om deze optie :') ) en dat zet het volume van niet kritieke waarschuwingen met 50% omlaag, dus das op zich wel aardig, maar daarmee ben je er niet, want ze zijn er nog steeds en de 'kritieke' waarschuwingen zijn nog steeds erg luid.
*zucht*

Het gaat zn doel compleet voorbij dus.
En weet je wat de oplossing gaat zijn die vanuit brussel gaat komen over 5 jaar? Dat het niet uitgezet kan worden, dat die singepress knoppen verboden worden, dat die piepjes nog luider moeten. Pure repressie.

Dat voel ik nu al op de blote voeten aankomen. Hier moet wat tegen komen. Een programmatje of een USB stick die je in de AUX zet ofso die het standaard uitzet, maar die spionagekasten er van weerhoudt dat ook te registreren.

Autorijden moet veilig blijven en als politici zich er mee gaan bemoeien met hun theoretische overtuigingen, is het einde zoek.
1947-2016
pi_220117605
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:47 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Die lane assist veroorzaakt ongelukken op NL wegen met die gedeelde fietspaden in de vorm van een stippeltjeslijn waar je over rijdt. Word ik ineens een stukje naar links geduwd terwijl er net een tegenligger aankwam :X
Of ik wilde een stukje uitwijken voor een vrachtwagen die niet helemaal netjes deed en werd ik bijna de vrachtwagen terug ingestuurd!
:o

Dat zijn zo'n beetje alle 60km zones. Het is standaard in NL.
Nog een reden om 'weg er mee' te zeggen
1947-2016
pi_220117618
Als ik dit zo lees allemaal zou ik mijn golf station uit 2015 zo in moeten kunnen ruilen voor een auto van 1a 2 jaar oud.

Pm gerust.
pi_220117644
De bewering dat ADAS rijden veiliger zou maken, is trouwens gebaseerd op een verkeersonderzoek uit 2021
https://www.raivereniging(...)heid-in-het-verkeer/

Niet echt representatief volgens mij die periode 8)7
1947-2016
pi_220117646
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:51 schreef Nebelwerfer het volgende:
Als ik dit zo lees allemaal zou ik mijn golf station uit 2015 zo in moeten kunnen ruilen voor een auto van 1a 2 jaar oud.

Pm gerust.
Ik denk dat jij geen nieuwe auto wil
1947-2016
pi_220117656
Alleen als ik de lichten aan laat staan, gordel niet om of de deur open tijdens het rijden. Gordel kwam ik na een poos achter toen een passagier op de achterbank hem niet om deed.
Dat is wel handig voor de rest hoeft de auto zich niet met mij te bemoeien. :{w
pi_220117665
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:48 schreef Red_85 het volgende:

[..]
*zucht*

Het gaat zn doel compleet voorbij dus.
En weet je wat de oplossing gaat zijn die vanuit brussel gaat komen over 5 jaar? Dat het niet uitgezet kan worden, dat die singepress knoppen verboden worden, dat die piepjes nog luider moeten. Pure repressie.

Dat voel ik nu al op de blote voeten aankomen. Hier moet wat tegen komen. Een programmatje of een USB stick die je in de AUX zet ofso die het standaard uitzet, maar die spionagekasten er van weerhoudt dat ook te registreren.

Autorijden moet veilig blijven en als politici zich er mee gaan bemoeien met hun theoretische overtuigingen, is het einde zoek.
Ik zou er dood zenuwachtig van worden van al dat gebliep.
  Moderator / Redactie Sport maandag 16 februari 2026 @ 17:01:23 #86
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220117676
Ik ken nog wel een nieuwbericht waarin een busje zonder genade tegen een tegemoetkomende vrachtwagen knalde tijdens het inhalen. Kwam doordat lane assist tegenwerkte.

Leuk hoor, die troep.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_220117686
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:59 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Ik zou er dood zenuwachtig van worden van al dat gebliep.
Ik ook. En zo te zien iedereen in dit topic hier.

ADAS schiet dus zn doel voorbij, wat we al dachten voordat het er er kwam. Maar eu niet luisteren he, zoals zo vaak.
Wordt alleen maar onveiliger op de weg want het is ook geen kwestie van 'wennen'. Iedereen zet het standaard uit omdat het ronduit gevaarlijk is.
1947-2016
pi_220117708
Het is zo tegenstrijdig allemaal, laat je niet afleiden tijdens het rijden is altijd een van de speerpunten van verkeersveiligheid, maar ondertussen word je wel een ingebouwde Hyacinth Bouquet opgedrongen. Mja, mijn probleem verder niet. Al mijn auto's zijn en blijven dom, als je de lampen vergeet merk je dat aan een lege accu en een auto die ongevraagd actief zelf gaat (tegen)sturen was 50 jaar geleden hoogstens een dystopisch toekomstbeeld.
pi_220117735
quote:
9s.gif Op maandag 16 februari 2026 17:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Het is zo tegenstrijdig allemaal, laat je niet afleiden tijdens het rijden is altijd een van de speerpunten van verkeersveiligheid, maar ondertussen word je wel een ingebouwde Hyacinth Bouquet opgedrongen.
De kern van de zaak.
1947-2016
  Forum Admin maandag 16 februari 2026 @ 17:15:06 #90
pi_220117738
quote:

[..]
Ik bedoel, een van de basis dingen van autorijden is hem binnen de lijntjes houden. Waarom moet daar een veiligheidssysteem omheen gebouwd worden? Als je je auto niet binnen de lijnen kan houden is er iets anders aan de hand
  maandag 16 februari 2026 @ 17:20:20 #91
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_220117759
Irritant allemaal, ja.

Dat snelheidswaarschuwingsysteem zet ik nu elke rit uit. Het klopt ook zelden, dus werken doet het hier in Nederland sowieso niet.

De parkeersensoren staan standaard uit. Die gaan nu alleen automatisch aan bij het achteruitrijden. En daarna zet ik ze weer uit, want ik heb geen zin dat als ik bij een stoplicht sta dat ik gewaarschuwd wordt voor een blaadje dat baar beneden valt of zo.

En vroeger kon je dat lane assist makkelijk uitzetten via een knop, maar dag zit tegenwoordig ergens achter een menu. Lekker handig en veilig allemaal.

En dan hebben we het nog niet eens over een navigatiesysteem dat me naar verkeerde plaatsen brengt omdat het op gemeenteniveau werkt in plaats van plaatsniveau. Of een audiosysteem dat voorkeurzenders alfabetisch ordent in plaats van wat ik handig vind (de meest geluisterde zenders bij elkaar).
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  maandag 16 februari 2026 @ 17:22:45 #92
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_220117770
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 17:15 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik bedoel, een van de basis dingen van autorijden is hem binnen de lijntjes houden. Waarom moet daar een veiligheidssysteem omheen gebouwd worden? Als je je auto niet binnen de lijnen kan houden is er iets anders aan de hand
Het werkt ook in de hand dat je aandacht verslapt, want de lane assist en adaptieve cruise control lossen het wel op.
  maandag 16 februari 2026 @ 17:23:44 #93
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220117772
quote:
Niet gewoon omdat je telkens weer door allerlei - soms verbogen - menu's moet heen wandelen en het niet aan de auto is om de bestuurder e terroriseren met wat die anders wil.
Ik kan mij bv ook storen dat ik ieder keer weer op mijn navigaite de voorwaarden moet accepteren.
Eén keer moet genoeg zijn.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 16 februari 2026 @ 17:27:09 #94
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220117792
Ik had voor de kerstvakantie een BYD gehuurd, en ja je wordt er idd gek van. FF op de navigatie kijken, pling, let op de weg, let op de weg. Dit ene vele andere irritante alarmpjes, en nee, de meeste zijn niet uit te zetten. Wil je inhalen? Eerst richting aangeven, dan van rijbaan veranderen, niet tegelijkertijd omdat er toch niemand achter je zit, anders grijpt ie in en wordt je terug gedrukt de rijstrook in.
pi_220117794
De zogenaamde veiligheidssysteemen die iedereen meteen uit wil zetten schieten hun doel geheel voorbij. Zo'n lane assist functie is ronduit gevaarlijk met dat getrek aan je stuur. Uitzetten wil helaas niet maar ik kan het gelukkig nog wel veranderen in een trillend stuur, maar per saldo leidt dat ook erg af.
Maar als je de lane assist zijn gang laat gang boor je je dagelijks in een vrachtwagen of andere tegenligger op dit soort wegen.

En elke keer bij het wegrijden moet ik die vervelende piepjes m.b.t. maximum snelheid uit zetten. Gelukkig kan ik nog kiezen tussen een piepje of een ingreep maar de vraag is of dat nog lang zo blijft.

En dat allemaal dankzij de bureaucraten in europa die op onze kosten dit soort onzin mogen bedenken.
-
pi_220117799
De EU, door mongolen voor mongolen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220117810
quote:

[..]

Piepje dat er vuil op de sensoren zit… logisch het sneeuwde.
Ding bleef maár piepen, ook piepje dat het glad kon zijn.

Erger vind ik dat de auto gaat tegen sturen als je over een streep rijdt, echt gevaarlijk.
pi_220117819
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 17:02 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik ook. En zo te zien iedereen in dit topic hier.

ADAS schiet dus zn doel voorbij, wat we al dachten voordat het er er kwam. Maar eu niet luisteren he, zoals zo vaak.
Wordt alleen maar onveiliger op de weg want het is ook geen kwestie van 'wennen'. Iedereen zet het standaard uit omdat het ronduit gevaarlijk is.
Zal wel weer bedacht zijn door iemand met een chauffeur en zelf nooit rijd. :P
pi_220117821
quote:
14s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:13 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Als je harder rijdt gaat een nieuwe auto dus piepen ;-)
pi_220117888
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 17:36 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Zal wel weer bedacht zijn door iemand met een chauffeur en zelf nooit rijd. :P
En door iemand die met de trein naar zn werk gaat.
1947-2016
pi_220117891
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 17:48 schreef Red_85 het volgende:

[..]
En door iemand die met de trein naar zn werk gaat.
:D
pi_220117897
quote:
Gewoon heel hard op slaan met een hamer.
pi_220117975
quote:
Volgens mij kan dat bij de onze al niet meer, Peugeot E 5008.
pi_220118061
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 18:03 schreef ootjekatootje het volgende:
Peugeot E 5008
Ieder merk / type heeft wel een community/ forum.

Zo ook die van jou:
http://peugeot-community.nl/forum/viewtopic.php?t=17117
1947-2016
pi_220118069
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 18:03 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Volgens mij kan dat bij de onze al niet meer, Peugeot E 5008.
Vlg de Europese regels mag dat niet uitgezet kunnen worden.
Vakman pur sang
pi_220118224
Eerste tegengas onderzoeken zijn er ook al:

https://www.forbes.com/si(...)ghtmare-for-drivers/
1947-2016
pi_220118280
quote:
1s.gif Op maandag 16 februari 2026 18:16 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Niet 'permanent'.

10 minuten googlen merkt wel op dat 90-95% van de automobilisten het bloedirritant en ronduit gevaarlijk vinden trouwens.
We zijn lang niet alleen.
1947-2016
  maandag 16 februari 2026 @ 19:06:58 #108
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220118482
Ik blijf mooi in een oude auto rijden totdat er rechtszaken gewonnen zijn tegen dit soort waanzinnige bemoeienis. Ik zou echt niet in zo'n moderne auto kunnen rijden.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220118591
De onderzoeksraad voor veiligheid heeft een aantal jaar terug een onderzoek gedaan naar de effecten van rijhulpsystemen. https://onderzoeksraad.nl(...)g-in-het-wegverkeer/
De conclusie is pakweg dat systemen waar de bestuurder niets van merkt omdat ze pas ingrijpen op het moment dat het echt dreigt mis te gaan (zoals ABS), veiligheid toevoegen. Voor systemen die taken van de bestuurder overnemen (active lane assist, adaptive cruise control) is het veiligheidseffect gering of zelfs negatief omdat de bestuurder minder oplettend wordt.

Zelf vind ik Lane assist soms wel handig maar in combinatie met een spitsstrook vind ik het levensgevaarlijk omdat het aan het einde van een invoegstrook de verdrijfstreep interpreteert als hard naar links sturen i.p.v. rechtdoor spitsstrook volgen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_220118664
Nou, gek, gek, dat valt ook wel mee. Twee minipiepjes als je te hard rijdt en ook maar één keer, daarna niet meer (tenzij je weer onder de limiet terugzakt en weer erboven komt). Wel irritant is dat gezeik over keep-your-lane, helemaal op 60-wegen met zo'n net-niet-fietspad. Tyfstraal op, en helemaal als je ook nog gaat corrigeren.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220118691
Het is niet alleen irritant, maar door al die bemoeizucht en regeldwang worden de auto's veel duurder. Als het kapot gaat is vaak ook nog een dure reparatie nodig.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_220118711
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:59 schreef DrTokkie het volgende:

[..]
Op youtube zullen vast jailbreak achtige dingen vermeld worden, maar een auto jailbraken is wat anders dan een F35 jailbraiken of een iPhone jailbraken, bij een iPhone kan ik me voorstellen dat het prima is als er wat fout gaat.
Een of andere universiteit heeft ooit een test online gezet waar dit een van de scenario's was. Carwars heette het.
Dan werd je aangehouden en moest er snel een usb in om de auto weer naar de fabrieksinstellingen te krijgen.
Een ander scenario was dat een overheid auto's hackte en daarmee op demonstranten inreed terwijl de bestuurder er nog inzat.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  maandag 16 februari 2026 @ 20:36:12 #113
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220119337
Het probleem is een beetje dat de systemen het eerst op de Amerikaanse markt verschenen, daar rijden op veel plekken al autonome autos en dat met verrassend weinig problemen. Maar, de VS is gemaakt voor de auto, het hele land is ontworpen rond de auto en Europa is dat niet. De verkeerssituatie is gewoon heel anders. Verder is de EU helemaal geobsedeerd met het idee dat technologie de veiligheid bevorderd (dat is voor een flink deel ook zo) maar als berijder overruled te worden en een auto te hebben die als een soort Hyacint Bucket meekijkt is een gruwel. Verkeerborden herkennen en in je display zetten wat de max snelheid is, is erg praktisch, maar dan de snelheidsbeperking van de afrit verwarren met de mansnelheid op de weg waar je rechtdoor gaat is al irritant, alarmpjes daar over af laten gaan (PLING, PLING) is bloedirritant, maar ingrijpen en afremmen omdat jij dat niet doet, dat wil je echt niet.
Dynamische cruise control is een zegen, achter je voorganger blijven op een veilige afstand, zeker in druk verkeer, heerlijk. Technologie en dit soort systemen moet er zijn om je te ondersteunen, maar het moet geen, zoals ik zei, Hyacint Bucket zijn.
Bekijk deze YouTube-video
  maandag 16 februari 2026 @ 21:12:25 #114
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_220119744
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 20:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het probleem is een beetje dat de systemen het eerst op de Amerikaanse markt verschenen, daar rijden op veel plekken al autonome autos en dat met verrassend weinig problemen. Maar, de VS is gemaakt voor de auto, het hele land is ontworpen rond de auto en Europa is dat niet. De verkeerssituatie is gewoon heel anders. Verder is de EU helemaal geobsedeerd met het idee dat technologie de veiligheid bevorderd (dat is voor een flink deel ook zo) maar als berijder overruled te worden en een auto te hebben die als een soort Hyacint Bucket meekijkt is een gruwel. Verkeerborden herkennen en in je display zetten wat de max snelheid is, is erg praktisch, maar dan de snelheidsbeperking van de afrit verwarren met de mansnelheid op de weg waar je rechtdoor gaat is al irritant, alarmpjes daar over af laten gaan (PLING, PLING) is bloedirritant, maar ingrijpen en afremmen omdat jij dat niet doet, dat wil je echt niet.
Dynamische cruise control is een zegen, achter je voorganger blijven op een veilige afstand, zeker in druk verkeer, heerlijk. Technologie en dit soort systemen moet er zijn om je te ondersteunen, maar het moet geen, zoals ik zei, Hyacint Bucket zijn.
Bekijk deze YouTube-video
Oh ja, dat systeem dat automatisch afremt bij "gevaarlijke plekken" heb ik ook uitgezet. Levensgevaarlijk, zeker op plekken waar er niets aan de hand is.
pi_220120676
quote:
1s.gif Op maandag 16 februari 2026 18:16 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Volgens mij kunnen ze aan onze profielen zien, die kun je instellen zoals zithoogte, stoelverwarming en afstelling van de spiegels en camera’s, hoe je rijdt. Stel je voor dat ik een ongeluk krijg in die wagen, dan lezen ze die data uit op mijn rijstijl. Straks zijn we niet eens meer verzekerd omdat ik stelselmatig te sloom ben. Of mijn man stelselmatig te dicht op een voorganger rijdt.

Ik vind het helemaal niks, mooie wagen hoor. We hebben zelfs een poezenmassagefunctie in de stoelen, alsof er een kind constant in je stoel trapt tijdens het rijden… de zijkanten van de stoelen blazen zichzelf ook op. Moeten we ook nog ff zien uit te zetten.

We zijn na een maand nog op zoek naar de knoppen om de achterdeuren te openen tijdens een rit als we andere kinderen ophalen. Die zitten ook standaard dicht.

Moet van het werk van mijn man, maar ik ga ondertussen lekker op zoek naar een oud koekblikje want ik vind het helemaal niks.
pi_220120683
Vroeger hadden we een Skoda, ook een zeven zitter. Topwagen, -O-
  dinsdag 17 februari 2026 @ 01:55:52 #117
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220120772
quote:

[..]
Of wegwerkzaamheden waar de lijnen niet geheel duidelijk zijn.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_220120777
Ze moesten gewoon eens een kernbom op Brussel gooien als het Europees Parlement daar aan het vergaderen is. Wat een walgelijke ideeën komen er daar toch ook vandaan zeg.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220120785
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 18:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Niet 'permanent'.

10 minuten googlen merkt wel op dat 90-95% van de automobilisten het bloedirritant en ronduit gevaarlijk vinden trouwens.
We zijn lang niet alleen.
Nou dit, dikke chique bak voor de deur, mooi ding hoor.

Maar we kijken hier naar een ouderwetse fiat panda voor erbij. Of een Mazda, en een oude Citroën Xantia vind ik ook wel lollig.

Leuke oldtimer zonder piepjes en gewoon op gas.
pi_220121213
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 01:55 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Of wegwerkzaamheden waar de lijnen niet geheel duidelijk zijn.
Of als je daadwerkelijk een baantje wil opschuiven en je vergeet even je richtingaanwijzer aan te zetten en je auto probeert meteen tegen te sturen als je de lijn overgaat :X
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_220121226
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 07:23 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Of als je daadwerkelijk een baantje wil opschuiven en je vergeet even je richtingaanwijzer aan te zetten en je auto probeert meteen tegen te sturen als je de lijn overgaat :X
Nou ja, richting aangeven is toch wel een automatisme en het niet doen ook vrij irritant (tot soms gevaarlijk). Maar dat bijsturen is idd wel erg invasief in het algemeen. Als ik te moe ben om rechtdoor te rijden, kan ik beter aan de koffie of gewoon niet rijden.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220121249
pi_220121361
quote:
1s.gif Op maandag 16 februari 2026 21:12 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Oh ja, dat systeem dat automatisch afremt bij "gevaarlijke plekken" heb ik ook uitgezet. Levensgevaarlijk, zeker op plekken waar er niets aan de hand is.
Kan ik me goed voorstellen! :X Je moet gewoon kunnen vertrouwen dat je auto doet wat je wil doen, zeker in noodsituaties! bijvoorbeeld! :X Dat ding kan niet alles anticiperen wat er om je heen gebeurt.

Dynamische control is overigens wel iets wat ik in het ouwe bakkie mis wat ik nu rij.
pi_220121373
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 19:35 schreef rutger05 het volgende:
Het is niet alleen irritant, maar door al die bemoeizucht en regeldwang worden de auto's veel duurder. Als het kapot gaat is vaak ook nog een dure reparatie nodig.
Ik zag laatst iets dat steeds meer en meer dingen in nieuwe auto's als gehele modules verkocht worden die niet uit elkaar gehaald kunnen worden en niet meer als losse onderdelen.
Ben ff de details kwijt, maar ik zag laatst iets over dat als een bepaald onderdeeltje in de deur kapot was, dat de hele fucking deur vervangen moest worden bij een bepaald model auto. Was een Youtube short van een automonteur die uitlegde dat het om een goedkoop onderdeeltje ging dat normaal makkelijk vervangbaar was. Hij liet ook andere grote blokken zien van zooi wat ineens als 1 geheel verkocht werd.

Verder gelezen dat in een nieuwe Mustang (jong gebruikte) de boardcomputer het zwakste punt is en die geregeld kapot gaat, wat weer een fucking dure reparatie oplevert.
  dinsdag 17 februari 2026 @ 08:10:52 #125
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220121398
Blij met m’n auto uit 2017 die wel wat systemen heeft als je dat wil, maar die zijn permanent uit te schakelen. Ook geen iPad op het dashboard, maar gewoon knopjes voor de belangrijkste functies. Peak auto _O_
  dinsdag 17 februari 2026 @ 08:11:15 #126
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_220121401
Blij met mijn Volvo uit 2008. De enige automatische systemen die ik daarvan heb gemerkt tot nu toe zijn het alarm van de gordels.. als je tas met boodschappen op de stoel hebt ook … en automatisch remmen voor obstakels als je onder 30km/u rijdt. Dan remt hij bijv als je inparkeert en je net een plant voor de auto hebt.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_220121873
quote:

[..]

Ik denk dat je artikel niet klopt, zover ik weet is juist het uitzetten met 1 (simpele) knop van (alle) assistenten verboden en moet dit middels de menu functies gebeuren. Bij iedere start worden de functies ook weer automatisch aangezet.
pi_220121899
Is ook überirritant.
Voornamelijk die je niet uit kan zetten.

Als ik in mijn oude roadster rij, dan is dat op dat punt een verademing...
Enige wat daar piept is als ik de lampen aan laat...
pi_220123414
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:41 schreef Haags het volgende:
Ik vind vooral de overgevoelige parkeersensor irritant. Zit soms nog meer dan een meter tussen auto achter/voor me en dan al dat gepiep. 🤐
Dit is idd wel hinderlijk. Stap je uit zie je een meter. :')

En geen fysieke knoppen maar alles touchscreen. Mooi natuurlijk. Maar onpraktisch. Fijn tijdens het auto rijden. (En ook met lange nagels nog ellendiger. :D )
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  dinsdag 17 februari 2026 @ 14:03:37 #130
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220124320
quote:
Zelf vind ik Lane assist soms wel handig maar in combinatie met een spitsstrook vind ik het levensgevaarlijk omdat het aan het einde van een invoegstrook de verdrijfstreep interpreteert als hard naar links sturen i.p.v. rechtdoor spitsstrook volgen.
Je moet ook wel zelf ingrijpen als het nodig is natuurlijk. Het is een hulpmiddel. Ik ben er wel blij mee, stuk rustiger bij lange rechte stukken.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  dinsdag 17 februari 2026 @ 14:08:41 #131
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220124366
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 07:23 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
:')
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_220124470
Ik had toevallig een tijdje terug een nieuwe huurauto en er is idd niets aan gelogen, bloedirritant al die systemen.

quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 20:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Hyacint Bucket
It's Bouquet! }:|
  dinsdag 17 februari 2026 @ 14:30:00 #133
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220124566
Ik: Er is niks aan de hand. Lekker rijden.
Auto: IIHHHHH HET IS BUITEN 4 GRADEN!!!
Ik: GODVER WAT!? Oh niks dus.

Auto: IIHHHHH BRAKE ASSIST DOET HET NIET EN DAT MELD IK ALTIJD BIJ EEN SITUATIE WAARIN ER EIGENLIJK NIKS AAN DE HAND IS EN WAARVAN IK VIND DAT JIJ MOET REMMEN

Auto: IIHHHHH SPANNINGSVERLIES GEDETECTEERD RECHTSVOOR
Ik: Nee, ik heb gewoon een dikke collega naast me zitten, net als de vorige keer...
  dinsdag 17 februari 2026 @ 14:33:25 #134
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220124655
Rij een elekrische Peugeot E2008 uit 2025. Hoewel er veel aan te merken is op de auto zijn juist de rij-assistentie dingen vrij goed.

Stuurt maar mild terug bij lane assist, makkelijk te overrulen. Voor die vrachtwagen momentjes.
Als je te hard gaat een mild piepje wat lekker wegvalt in de meeste muziek vanaf een bepaald volume.

Wel net iets te traag als ik van baan wissel. Ik doe het sturen en gaan tegelijk maar het systeem is te traag en stuurt eerst nog een beetje tegen. Met andere woorden de auto heeft mij nog niet helemaal goed afgericht. :Y)
  dinsdag 17 februari 2026 @ 14:55:10 #135
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220125105
Onze KIA Stonic ('22) heeft Lane assist, dus gaat piepen als je buiten de belijning van een weg rijdt. Vind ik wel fijn en is een hele geruststelling als er iets met je gebeurt. Verder piept-ie bij wegrijdende voorgangers en bij een onverwachte remactie die de auto zelf nodig vindt, gaat hij ook piepen. Geen enkele is een vervelend piepje, het zijn rijhulpsystemen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_220125164
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 14:55 schreef SEMTEX het volgende:
Onze KIA Stonic ('22) heeft Lane assist, dus gaat piepen als je buiten de belijning van een weg rijdt. Vind ik wel fijn en is een hele geruststelling als er iets met je gebeurt. Verder piept-ie bij wegrijdende voorgangers en bij een onverwachte remactie die de auto zelf nodig vindt, gaat hij ook piepen. Geen enkele is een vervelend piepje, het zijn rijhulpsystemen.
Je hebt je rijbewijs. *O* Gefeli.
  dinsdag 17 februari 2026 @ 15:05:22 #137
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220125314
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 14:21 schreef tjoptjop het volgende:
Ik had toevallig een tijdje terug een nieuwe huurauto en er is idd niets aan gelogen, bloedirritant al die systemen.
[..]
It's pronounced Bouquet! }:|
🥳🥳🥳
  dinsdag 17 februari 2026 @ 15:08:50 #138
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220125352
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 14:58 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Je hebt je rijbewijs. *O* Gefeli.
ja maar nog geen kilometer gereden in mijn eigen auto :') (alleen als passagier).
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_220125407
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 15:08 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
ja maar nog geen kilometer gereden in mijn eigen auto :') (alleen als passagier).
Oh, het las alsof je al zelf reed en het had ondervonden. :D Wel al bijna zelf op pad? :)
  dinsdag 17 februari 2026 @ 15:13:49 #140
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220125425
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 15:12 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Oh, het las alsof je al zelf reed en het had ondervonden. :D
Nee, gewoon een oplettende passagier :P

quote:
Wel al bijna zelf op pad? :)
Mijn rijbewijsaanvraag ligt nu bij het RDW, die kan een dezer dagen klaar zijn. Voordat je hem in handen hebt, mag je officieel nog niet rijden.
pi_220125569
Vooral dat piepen vanaf 1 km/u te hard bij (mogelijk) ook nog eens verkeerd gescande bebording is echt waardeloos.

Lane assist is in theorie nice, maar gevaarlijk omdat het op binnenwegen/vluchtstroken niet altijd de rijstrook goed herkent én de auto zelf subtiel ingrijpt door bij te sturen op grond van wat hij (verkeerd) scant. Dat bijsturen kan je uiteraard wel overrulen door zelf tegen te sturen maar je schrikt je soms wezenloos als de auto je bijna de berm in stuurt. Dat neigt eerder naar onveiligheid dan veiligheid als je het mij vraagt.

[ Bericht 14% gewijzigd door Justinn op 17-02-2026 15:32:13 ]
  dinsdag 17 februari 2026 @ 15:32:10 #142
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220125624
Heb een vrije nieuwe auto die bij mij regelmatig de geërgerde uitroep * wat nou weer * uitlokt.
En zo ook in een straat hierachter op een bepaald punt opeens een keiharde pieptoon ??? We hebben nooit kunnen ontdekken wat de oorzaak daarvan is. Het gaat op en af zo soms blijft het daar maanden stil maar de laatste dagen als ik daar langs rijd is het weer prijs. :') echt hé...... -O-

[ Bericht 0% gewijzigd door deedeetee op 17-02-2026 22:09:26 ]
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  dinsdag 17 februari 2026 @ 16:54:10 #143
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_220126763
quote:
14s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:46 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik heb een Corsa uit 2007 dus daar zitten weinig alarmpjes op :D
Ik heb mijn auto uit 2008 net "nieuw", dus ik zit voorlopig goed. :P
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_220127087
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 15:27 schreef Justinn het volgende:
Vooral dat piepen vanaf 1 km/u te hard bij (mogelijk) ook nog eens verkeerd gescande bebording is echt waardeloos.

Lane assist is in theorie nice, maar gevaarlijk omdat het op binnenwegen/vluchtstroken niet altijd de rijstrook goed herkent én de auto zelf subtiel ingrijpt door bij te sturen op grond van wat hij (verkeerd) scant. Dat bijsturen kan je uiteraard wel overrulen door zelf tegen te sturen maar je schrikt je soms wezenloos als de auto je bijna de berm in stuurt. Dat neigt eerder naar onveiligheid dan veiligheid als je het mij vraagt.
In plaats dat je op het verkeer om je heen let en de weg zelf, moet daar dus ook nog eens de auto bijkomen die onverwachte dingen kan doen.

Nee, echt. Gtfo met die idioterie. Dit gaat wel de doorslag geven bij een nieuwe auto: makkelijk uit te zetten / te houden. Die systemen zijn levensgevaarlijk dus.
1947-2016
pi_220127153
Maar concreet, ik ben binnenkort in de markt voor een andere auto, m'n huidige wordt wel wat oud en gaar nu. Is er en soort sweetspot qua bouwjaren dat ik wel de moderne snufjes a la carplay heb maar zonder een overdaad aan piepjes en andere bemoeierij?

2018/19 oid?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 17 februari 2026 @ 17:37:07 #146
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_220127181
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 17:31 schreef tjoptjop het volgende:
Maar concreet, ik ben binnenkort in de markt voor een andere auto, m'n huidige wordt wel wat oud en gaar nu. Is er en soort sweetspot qua bouwjaren dat ik wel de moderne snufjes a la carplay heb maar zonder een overdaad aan piepjes en andere bemoeierij?

2018/19 oid?
Je moet even goed kijken in welk jaar het verplicht wordt om in elke nieuwe auto een blackbox te hebben.
De een zegt 2022, de andere site zegt 2024, en de volgende zegt dit jaar.
pi_220127258
Onlangs een Toyota Aygo X aangeschaft uit 2025. Ik schrok me dood van al die piepjes, maar lees dat het nog erger kan. Gelukkig kan ik het nog vrij simpel uitzetten allemaal.
Maar de hoofdauto hier wil ik eigenlijk ook inruilen, ik zie er nu al tegenop. Hier komt geen auto met allerlei kutpiepjes en ergernis.
pi_220127472
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 17:37 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Je moet even goed kijken in welk jaar het verplicht wordt om in elke nieuwe auto een blackbox te hebben.
De een zegt 2022, de andere site zegt 2024, en de volgende zegt dit jaar.
Oh die was ik helemaal vergeten idd, weet nog wel de nieuwsberichten daarover. Lijkt 2024 te zijn geweest als ik zo even snel kijk.

Ik neig nu naar <2020, eigenlijk een paar jaar ouder dan ik in eerste instantie zou willen maar is het me wel waard.
pi_220127482
Ik waan mij in een cockpit van een A350 en dan is het wel leuk.
pi_220127999
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 14:30 schreef Qarrad het volgende:

Auto: IIHHHHH BRAKE ASSIST DOET HET NIET EN DAT MELD IK ALTIJD BIJ EEN SITUATIE WAARIN ER EIGENLIJK NIKS AAN DE HAND IS EN WAARVAN IK VIND DAT JIJ MOET REMMEN

Ik: Nee, ik heb gewoon een dikke collega naast me zitten, net als de vorige keer...
Geef je nu aan dat er bij die dikke collega wel het 1 en ander aan de hand is?
  dinsdag 17 februari 2026 @ 19:35:53 #151
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220128084
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 17:45 schreef Seeburg54 het volgende:
Onlangs een Toyota Aygo X aangeschaft uit 2025. Ik schrok me dood van al die piepjes, maar lees dat het nog erger kan. Gelukkig kan ik het nog vrij simpel uitzetten allemaal.
Maar de hoofdauto hier wil ik eigenlijk ook inruilen, ik zie er nu al tegenop. Hier komt geen auto met allerlei kutpiepjes en ergernis.
Beter kutscheten dan kutpiepjes
pi_220128122
Een jaar geleden ben ik in een splinternieuwe Sorento gestapt van een maatje van mij. Camera’s, piepjes, automatische correcties etc etc. Het had echt niets meer met autorijden te maken en ik zou nooit zo’n auto willen hebben al kreeg ik geld toe.
pi_220129415
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 14:30 schreef Qarrad het volgende:

Lekker afleidend ook van wat je zou moeten doen: met aandacht op het verkeer rijden.

Grootste nieuws komt binnenkort wel dat mensen hierdoor juist ongelukken krijgen.

Echt niet dus. Ik ga net zo lang zoeken naar auto's die dit niet hebben of waarvan je het simpel kan uitzetten en laten met instel herinnering.
1947-2016
  dinsdag 17 februari 2026 @ 22:17:37 #154
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220129820
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 17:45 schreef Seeburg54 het volgende:
LOL ja die heb ik ook. Wat een afgrijselijk gepiep hé ? En als ie een fietser in volle vaart uit een zijweg ziet aankomen die op t laatste moment wel braaf stopt gaat ie toch op de noodstop. Dat zijn van de leuke dingen voor de mensen. Volgend jaar mag ik een nieuwe auto. Ik weet nu al wat t niet gaat worden.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_220129851
Ik werd een tijd geleden gek van mijn gordel piepje, gelukkig kon je die met een truukje op stil zetten. Melding is er nog wel maar piepje weg. Hoop dat deze (Auris 2008) mij nog heel wat jaren mag behoeden tegen al die piepjes van de modernere generatie auto's...

Heb normaal mijn gordel om maar niet als ik van garagesale naar garagesale rijdt die 100m verder op is en dat 20x :+
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  dinsdag 17 februari 2026 @ 22:28:30 #156
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_220129872
quote:

[..]
Klopt. Maar vaak is dit ingegeven door een team van juristen van de fabrikant.
  dinsdag 17 februari 2026 @ 23:31:22 #157
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220130132
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 19:29 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Geef je nu aan dat er bij die dikke collega wel het 1 en ander aan de hand is?
Nee, dat die sensor een aandachtshoer is die ik na het oppompen altijd een paar keer moet vertellen dat er niks aan de hand is want anders gaat ze gillen.

Prima idee -ik wil graag weten of mijn banden lek zijn natuurlijk- maar de uitvoering is te gevoelig en schiet zo zijn doel voorbij.
pi_220130139
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 23:31 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Nee, dat die sensor een aandachtshoer is die ik na het oppompen altijd een paar keer moet vertellen dat er niks aan de hand is want anders gaat ze gillen.

Prima idee -ik wil graag weten of mijn banden lek zijn natuurlijk- maar de uitvoering is te gevoelig en schiet zo zijn doel voorbij.
Ik miste de “oh niks dus.” ;)
  dinsdag 17 februari 2026 @ 23:37:41 #159
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220130149
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 23:33 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ik miste de “oh niks dus.” ;)
Eigenlijk niks inderdaad maar mijn auto heeft dus weleens een collega met overgewicht die daar echt heel erg zijn best voor deed om dat kwijt te raken bijna in tranen gekregen omdat hij doorhad dat die sensor afging door zijn gewicht... Dat was erg lullig.
pi_220130158
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 23:37 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Eigenlijk niks inderdaad maar mijn auto heeft dus weleens een collega met overgewicht die daar echt heel erg zijn best voor deed om dat kwijt te raken bijna in tranen gekregen omdat hij doorhad dat die sensor afging door zijn gewicht... Dat was erg lullig.
Ja, dat is niet niks !

Ik vraag me wel af; met meer gewicht neemt de druk in de band wel toe, dus zou die (de auto) niet moeten klagen. Of doet die dat ook bij teveel bandenspanning?
  dinsdag 17 februari 2026 @ 23:55:16 #161
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220130183
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 23:41 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ja, dat is niet niks !

Ik vraag me wel af; met meer gewicht neemt de druk in de band wel toe, dus zou die (de auto) niet moeten klagen. Of doet die dat ook bij teveel bandenspanning?
Ja blijkbaar. Altijd als ik m bijgevuld heb gaat ie een dag of wat later af als er eens iemand naast gaat zitten (rij bijna altijd alleen) en dan meestal nog een keer als ik dan ergens anders iets zwaarders leg (bijvoorbeeld een gitaarversterker). Dan moet ik dr altijd even geruststellen door nogmaals te zeggen dat de spanning okay is.

Inmiddels weet ik het, eerder een aantal keer voor niks van de weg af gegaan en naar de garage ermee omdat ik dacht dat er een band lek was. Schijnt vaker voor te komen.

Oh ja, hij is ook een paar keer echt lek geweest, dus ik moet altijd wel even checken. Woon in een asowijk waar soms dingen voor de lol vernield worden, inclusief het lek steken van banden. Gekmakend.
  dinsdag 17 februari 2026 @ 23:59:10 #162
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220130189
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 23:37 schreef Qarrad het volgende:

[..]
_O- _O-
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220130422
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 22:17 schreef deedeetee het volgende:

[..]
LOL ja die heb ik ook. Wat een afgrijselijk gepiep hé ? En als ie een fietser in volle vaart uit een zijweg ziet aankomen die op t laatste moment wel braaf stopt gaat ie toch op de noodstop. Dat zijn van de leuke dingen voor de mensen. Volgend jaar mag ik een nieuwe auto. Ik weet nu al wat t niet gaat worden.
Waarschijnlijk een Toyota uit 2022/23.
Eerst goed uitzoeken vanaf welk bouwjaar de fabrikanten zijn begonnen door te slaan met die onzin. Ik vind het oude model CHR ook mooier dan de nieuwe, dat scheelt.
pi_220130463
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:52 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
kwestie van handig programmeren wel 'aan'voor logging, niet aan voor de bestuurder
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  Admin woensdag 18 februari 2026 @ 12:03:55 #165
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220132227
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 07:00 schreef mschol het volgende:

[..]
kwestie van handig programmeren wel 'aan'voor logging, niet aan voor de bestuurder
Denk je niet dat ze die programmering ook uit kunnen lezen? Bij moderne auto's is er vaak gewoon een internetverbinding voor OTA updates. Die kan misschien ook wel gewoon doorgeven wat jij verandert aan de code.
Ik zou het risico niet lopen dat de verzekering bij een ongeval niet uitkeert (want verzekeringen doen er alles aan om onder uitkeren uit te komen)
pi_220132286
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 12:03 schreef Danny het volgende:

[..]
Denk je niet dat ze die programmering ook uit kunnen lezen? Bij moderne auto's is er vaak gewoon een internetverbinding voor OTA updates. Die kan misschien ook wel gewoon doorgeven wat jij verandert aan de code.
Ik zou het risico niet lopen dat de verzekering bij een ongeval niet uitkeert (want verzekeringen doen er alles aan om onder uitkeren uit te komen)
Een aantal automerken hebben dit al opgelost dmv een favorieten knop waarmee je de rijhulpsystemen in één keer tegelijkertijd kunt uitschakelen. Op die manier hoef je niet elk systeem afzonderlijk in de menu’s uit te zetten.
  donderdag 19 februari 2026 @ 01:07:06 #167
355931 crew  Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_220139256
Wat denk je van de noodstop die ook gewoon geactiveerd wordt bij het uitrijden op een helling van de parkeergarage :r
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
  donderdag 19 februari 2026 @ 01:17:50 #168
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220139270
Het is erg kut inderdaad. Bij een collega in een Kia Niro werd ik er helemaal gek van. In mijn Volvo V60 moet ik elke keer als ik de auto start een knop op het stuur indrukken om die snelheidswaarschuwingspiep uit te zetten. Dat valt mee, maar blijft irritant.
pi_220139273
Het stuur gaat trillen als die denkt dat je van weghelft wisselt zonder richtingaanwijzer. :')
pi_220139274
En als die met lane assist de rijstrook niet kan volgen omdat de bocht onduidelijk is, is het audio signaal nogal ondermaats als je de muziek open hebt staan.
  donderdag 19 februari 2026 @ 07:47:32 #171
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_220139648
quote:
2s.gif Op donderdag 19 februari 2026 01:07 schreef Moeraskat het volgende:
Wat denk je van de noodstop die ook gewoon geactiveerd wordt bij het uitrijden op een helling van de parkeergarage :r
Of in een file toen ik met een km/h of 10 aan het aansluiten was.. Had geen idee dat mijn auto die functie had overiges; dus dat was wel een "wtf" moment.
The name is Putler, Vladimir Putler
  donderdag 19 februari 2026 @ 08:37:30 #172
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220139853
quote:

[..]
Dit
pi_220142015
quote:

[..]
Waarschijnlijk heb je er zelfs per ongeluk mee ingestemd toen je de auto kocht en daarmee, volgens de fabrikant, officieel zijn privacy policy accepteerde...

Van bijvoorbeeld VW is het bekend dat gelogd wordt of je je gordel om hebt, en wat je rijgedrag is "for marketing purposes". Dus het is te verwachten dat het al dan niet uitschakelen van rijhulpfuncties net zo goed gelogd worden.

Meer details hier: https://www.mozillafounda(...)flunks-privacy-test/
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')