Mijn picanto piept bij geen gordel, open deur, aangetrokken handrem en als hij denkt een botsing te gaan detecteren. Vooral die laatste is irritant en heeft al meerdere keren alarm gegeven terwijl mijn voorganger gewoon aan het afslaan is bijvoorbeeld.quote:Mensen worden gek van alarmpjes in nieuwe auto's
Nieuwe auto’s zitten vol met piepjes, meldingen en waarschuwingen. Veel bestuurders worden er gek van. Wat bedoeld is als veiligheid, voelt voor velen als dwang en bemoeizucht. En die stroom aan geluiden is niet alleen irritant, maar kan mensen ook laten schrikken en zo juist voor onveilige situaties zorgen.
Sinds juli 2024 moeten nieuw ontwikkelde automodellen in de EU een systeem hebben dat controleert of de bestuurder wel naar de weg kijkt. Dat heet Advanced Driver Distraction Warning (ADDW). Camera’s en sensoren volgen de stand van je hoofd en je blik. Kijk je even naar het scherm op het dashboard, naar de bijrijder of over je schouder, dan kan de auto direct beginnen te piepen en verschijnt er een waarschuwingssymbool in het scherm achter het stuur.
De reden voor deze regels is duidelijk: Brussel wil minder verkeersdoden. Onderzoeken geven aan dat afleiding een rol speelt bij tussen de 10 en 30 procent van de ongevallen in Europa. Dus bedachten ambtenaren en experts: we laten de auto de bestuurder in de gaten houden. Maar in de praktijk pakt dat vaak onhandig uit. Het systeem gaat verplicht aan bij elke start. Je mag het uitzetten, maar bij de volgende rit staat alles weer vrolijk terug op "aan".
Daar komt bij dat fabrikanten de boel op hun eigen manier invullen. Sommige systemen zijn zo scherp afgesteld dat ze al waarschuwen als je een korte blik op het centrale scherm werpt. Terwijl juist die schermen steeds voller staan met knoppen voor airco, radio en navigatie. De auto dwingt je dus om op dat scherm te kijken, en straft je daarna met een schel piepconcert omdat je… op dat scherm kijkt. Dat voelt niet als slimme veiligheid, maar als betutteling.
Het wordt extra frustrerend als het systeem ook begint te loeien als je even over je schouder kijkt, bijvoorbeeld om de dode hoek te controleren. Dat is gewoon goed rijgedrag. Toch "denkt" de auto dat je afgeleid bent. Sommige bestuurders schrikken zich dan rot van het plotselinge geluid, zeker in druk verkeer of bij een inhaalactie. Zo’n reflex kan juist voor rare stuurbewegingen zorgen. De maatregel die een ongeluk moet voorkomen, kan zo zelf een risico worden.
Daarbovenop verschilt het geluidsniveau per merk. In sommige auto’s is het volume fel en scherp. Ook het uitzetten van de functie is vaak onhandig. Soms zit de optie diep verstopt in een menu in het centrale scherm, dat je tijdens het rijden eigenlijk niet uitgebreid wil bedienen. Je moet dus óf de piep accepteren, óf prutsen in een menu terwijl je op de weg hoort te letten. Dat wringt vanuit elk veiligheidsstandpunt.
Een kleine opluchting is dat steeds meer merken een aparte knop op het dashboard of stuur plaatsen. Daarmee kun je in één keer dit soort assistenten uitzetten. Bestuurders kiezen dan vaak voor rust boven de beloofde bescherming. Dat zegt veel over hoe irritant en opdringerig deze systemen kunnen zijn. De bedoeling achter de EU-regels is begrijpelijk, maar in de uitwerking voelt het voor veel mensen als een auto die je constant op de vingers tikt.
De vraag is dan ook hoeveel vrijheid een bestuurder nog heeft. Een auto die je helpt bij echte noodsituaties is prettig. Een auto die bij elk zijwaarts knikje begint te piepen, haalt de lol uit autorijden en kan zelfs schrikreacties oproepen. Misschien is het tijd dat Brussel en de fabrikanten beter luisteren naar de mensen achter het stuur: veiligheid is goed, maar niet als de auto je met elk piepje een beetje minder veilig laat voelen.(Afbeelding: Grok AI / FOK.nl)
Moet je dat voor elke rit weer uitzetten dan? Dat is wel waardeloosquote:Op maandag 16 februari 2026 15:39 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik kan dit onderschrijven. Elke keer weer driver attention warnings uitzetten. Elke keer weer lane assist uitzetten, elke keer weer "intelligent speed assist" uitzetten.
Elke keer weer als je de auto start.. en die systemen maken autorijden helemaal niet veiliger, het maakt automobilisten dommer.
Vraag je je af waarom iemand 80 rijdt op de snelweg? Bij een moderne auto kan het zomaar zijn dat er iemand in zit die af gaat van de laatste signalering van dat systeem, dus dan staat er 80 op het dashboard en gaat de auto alarmeren als je harder rijdt. Lane assist zorgt er voor dat je tegen de auto moet werken om ruimte te maken voor een vrachtwagen (om maar wat te noemen) of erger nog, lane assist die tijdelijke belijning niet herkent en dus gaat tegensturen terwijl je rechtdoor wil.
En er komen nog veel meer van dit soort kut systemen aan die auto's nodeloos duur en ingewikkeld maken.
Yes, elke keer als je de auto uitzet reset dat.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:42 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Moet je dat voor elke rit weer uitzetten dan? Dat is wel waardeloos
Is er niet inmiddels een software pakketje beschikbaar wat het allemaal standaard uitzet als je de auto start? Als het te programmeer is dat het standaard aan staat, kan je het ook de andere kant op doen lijkt mij.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:39 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik kan dit onderschrijven. Elke keer weer driver attention warnings uitzetten. Elke keer weer lane assist uitzetten, elke keer weer "intelligent speed assist" uitzetten.
Elke keer weer als je de auto start.. en die systemen maken autorijden helemaal niet veiliger, het maakt automobilisten dommer.
Vraag je je af waarom iemand 80 rijdt op de snelweg? Bij een moderne auto kan het zomaar zijn dat er iemand in zit die af gaat van de laatste signalering van dat systeem, dus dan staat er 80 op het dashboard en gaat de auto alarmeren als je harder rijdt. Lane assist zorgt er voor dat je tegen de auto moet werken om ruimte te maken voor een vrachtwagen (om maar wat te noemen) of erger nog, lane assist die tijdelijke belijning niet herkent en dus gaat tegensturen terwijl je rechtdoor wil.
En er komen nog veel meer van dit soort kut systemen aan die auto's nodeloos duur en ingewikkeld maken.
Dat is kut. Zo moeilijk zou het niet zijn om de instellingen te bewaren zou je denkenquote:Op maandag 16 februari 2026 15:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Yes, elke keer als je de auto uitzet reset dat.
Ik heb 100.000 soorten alarmpjes. Nee. Bij KIA kan je met een druk op de knop een deel van de alarmpjes uitzetten.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:32 schreef Danny het volgende:
[..]
Mijn picanto piept bij geen gordel, open deur, aangetrokken handrem en als hij denkt een botsing te gaan detecteren. Vooral die laatste is irritant en heeft al meerdere keren alarm gegeven terwijl mijn voorganger gewoon aan het afslaan is bijvoorbeeld.
Welke alarmpjes heb jij? Stoor je je eraan? Hoe makkelijk zijn ze uit te zetten?
Dat mag niet van Brussel!!!quote:Op maandag 16 februari 2026 15:45 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat is kut. Zo moeilijk zou het niet zijn om de instellingen te bewaren zou je denken
Invasief.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
quote:Op maandag 16 februari 2026 15:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Is er niet inmiddels een software pakketje beschikbaar wat het allemaal standaard uitzet als je de auto start? Als het te programmeer is dat het standaard aan staat, kan je het ook de andere kant op doen lijkt mij.
Dat zou je denken, maar dat mag dus niet.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:45 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat is kut. Zo moeilijk zou het niet zijn om de instellingen te bewaren zou je denken
Ja. Moet alleen wel elke keer als je je auto start.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:36 schreef Starhopper het volgende:
Dat is toch gewoon uit te schakelen lijkt mij?
De grote vraag is: wie gaat/kan daar op controleren?quote:Op maandag 16 februari 2026 15:46 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Dat zou je denken, maar dat mag dus niet.
Kom je nu even stoer met je luxe schermpjequote:Op maandag 16 februari 2026 15:48 schreef xpompompomx het volgende:
Mijn grote irritatie is dan weer dat ik alles via een scherm moet doen. Ik wil gewoon knopjes zonder te hoeven te zoeken in menu's. En al helemaal als ik aan het rijden ben.
Lekker patsen met m'n leasewagen ja.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:49 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Kom je nu even stoer met je luxe schermpje![]()
![]()
wettelijk verplicht dat dat standaard aanstaat. Met dank aan de EU.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:45 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Niet bij mijn Picantoquote:Op maandag 16 februari 2026 15:45 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik heb 100.000 soorten alarmpjes. Nee. Bij KIA kan je met een druk op de knop een deel van de alarmpjes uitzetten.
Gr gr.
Straks krijg je een schokketting om je nek die je om moet hebben voordat de auto start. Dan krijg je ipv irritante piepjes, elektrische schokken als je je handen niet op 10 voor 2 heb. Maakt niet uit of het een schakelbak is.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:50 schreef inslagenreuring het volgende:
We hoeven in ieder geval nog geen helm op in de auto.
Alles wordt gelogd. Het gaat om de gevallen dat er schade of letsel veroorzaakt wordt en de auto uitgelezen wordt. En dan ben je klaar als het geautomatiseerd is uitgeschakeld of zelfs uitgeprogrammeerd js.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De grote vraag is: wie gaat/kan daar op controleren?
Als er een programeerder is die dit met een vinkje in het hoofdmenu uit kan zetten... En als je naar de onderhoud gaat, weer aan, gaat niemand je hierop ooit kunnen pakken. Of uberhaupt controleren.
Niet door te rommelen in het menu, door de afleiding die die teringpiepjes veroorzaken. Ik wil alleen dat mijn auto piept als er echt wat aan de hand is. Iets technisch terminaals. Voor de rest: bek dicht.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:51 schreef L3viathan het volgende:
dat 1 km/uur te hard gepiep is echt zo enorm dom, welke mongol verzint zoiets!?![]()
vast door iemand met een privé chauffeur die het elke keer uitzet, zodat ze er zelf geen last van hebben
het wordt er naar mijn idee alleen maar onveiliger op omdat iedereen zo snel mogelijk die troep uit wil hebben en dan in het menu gaat rommelen tijdens het rijden
Ik snap het, op dit moment denk ik, goh wat mooi, al die leuke foefjes, maar het doet me denken aan vroeger toen ik computers nog leuk vond om te onderhouden.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nou dat kan ook vervelend zijn, ik heb namelijk ook een auto die maar een soort chime heeft. Dat geluid kan dus "pas op, het vriest!" betekenen, maar het kan ook een half maandsalaris betekenen.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Niet door te rommelen in het menu, door de afleiding die die teringpiepjes veroorzaken. Ik wil alleen dat mijn auto piept als er echt wat aan de hand is. Iets technisch terminaals. Voor de rest: bek dicht.
Een soort techniek repressie dus.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Alles wordt gelogd. Het gaat om de gevallen dat er schade of letsel veroorzaakt wordt en de auto uitgelezen wordt. En dan ben je klaar als het geautomatiseerd is uitgeschakeld of zelfs uitgeprogrammeerd js.
Bedoel je niet dat de huidige moderne auto inmiddels moeilijker te jailbraiken is dan de gemiddelde JSF Joint Strike Fighter F35?quote:Op maandag 16 februari 2026 15:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Is er niet inmiddels een software pakketje beschikbaar wat het allemaal standaard uitzet als je de auto start? Als het te programmeer is dat het standaard aan staat, kan je het ook de andere kant op doen lijkt mij.
Mute knop op het stuur twee seconden indrukken.quote:
Dat valt wel mee, het heimelijk doen is wel heel moeilijk.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:57 schreef DrTokkie het volgende:
[..]
Bedoel je niet dat de huidige moderne auto inmiddels moeilijker te jailbraiken is dan de gemiddelde JSF Joint Strike Fighter F35?
quote:Op maandag 16 februari 2026 15:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nou dat kan ook vervelend zijn, ik heb namelijk ook een auto die maar een soort chime heeft. Dat geluid kan dus "pas op, het vriest!" betekenen, maar het kan ook een half maandsalaris betekenen.
Op youtube zullen vast jailbreak achtige dingen vermeld worden, maar een auto jailbraken is wat anders dan een F35 jailbraiken of een iPhone jailbraken, bij een iPhone kan ik me voorstellen dat het prima is als er wat fout gaat.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De grote vraag is: wie gaat/kan daar op controleren?
Als er een programeerder is die dit met een vinkje in het hoofdmenu uit kan zetten... En als je naar de onderhoud gaat, weer aan, gaat niemand je hierop ooit kunnen pakken. Of uberhaupt controleren.
Dat weet ik dus niet. Ik heb geen hypermoderne auto en twijfel of ik dat ooit wil als ik dit lees.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:57 schreef DrTokkie het volgende:
[..]
Bedoel je niet dat de huidige moderne auto inmiddels moeilijker te jailbraiken is dan de gemiddelde JSF Joint Strike Fighter F35?
Dat geldt voornamelijk voor de VAG producten. Wij rijden een Born en EV6 hier, de EV6 heeft gewoon een draaiknop op het middenconsole. Bij de Born zit 't allemaal op het hendeltje achter je stuur (geldt ook voor ID3/4 e.d.).quote:Op maandag 16 februari 2026 15:52 schreef xpompompomx het volgende:
Ook bloedirritant; dat wat in elektrieke wagens door moet gaan voor versnellingspook niet meer standaard op de vertrouwde versnellingspookplek zit.
Ik eet wel eens een Picanto met Punaniquote:
Ik weet, want rij ID4.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat geldt voornamelijk voor de VAG producten. Wij rijden een Born en EV6 hier, de EV6 heeft gewoon een draaiknop op het middenconsole. Bij de Born zit 't allemaal op het hendeltje achter je stuur (geldt ook voor ID3/4 e.d.).
Heeft de ID4 ook van die achterlijke knoppen voor de bediening van de ramen achter? Als ik in de Born rij druk ik altijd het kutknopje in. Sta ik bij zo'n slagboom, gaat de achterruit naar beneden.quote:
Een dashboard met klokken en wijzers.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:57 schreef xpompompomx het volgende:
Maar eigenlijk wil ik gewoon dit:
[ afbeelding ]
Ben je ook zo'n lulhannes die tergend langzaam optrekt en rijdt maar op totaal willekeurige momenten (bij voorkeur als je ingehaald wordt)ineens vol gas geeft?quote:
En eentje die nog kan praten ook.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Een dashboard met klokken en wijzers.
Zoals Winston Wolfe dat zou zeggen:quote:Op maandag 16 februari 2026 16:03 schreef RotatoR het volgende:
Dit is bedacht door de EU en het is per EU wetgeving verplicht dat het systeem iedere keer reset. De meeste fabrikanten komen nu met oplossingen om het met één knop uit te zetten.
Als jij het wil ben ik dat.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ben je ook zo'n lulhannes die tergend langzaam optrekt en rijdt maar op totaal willekeurige momenten (bij voorkeur als je ingehaald wordt)ineens vol gas geeft?
Gewoon Android Auto -> Hey Google!quote:Op maandag 16 februari 2026 16:05 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En eentje die nog kan praten ook.
Please no.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:05 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En eentje die nog kan praten ook.
Of kilometers lang achter een vrachtwagen rijdt en als er iemand aankomt dan opeens naar de linkerbaan gaat.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ben je ook zo'n lulhannes die tergend langzaam optrekt en rijdt maar op totaal willekeurige momenten (bij voorkeur als je ingehaald wordt)ineens vol gas geeft?
Die 3 van Top Gear konden hier altijd wel wat mee. Om een scene te maken om dit compleet af te zeiken.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:08 schreef Tjoent het volgende:
Mijn auto kan praten maar dat wil je beslist niet. Ook uitgeschakeld dus.
Zing een liedje en ze vraagt: wat kan ik voor je doen? 'Niks' en dan zoekt ze het adres van een bedrijf dat Niks heet.
quote:
Op een gegeven moment is het wel af en over en moet je naar wat nieuws.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:01 schreef Netsplitter het volgende:
Godzijdank is mijn audi te oud voor dat soort crap.
Gelijk hadden ze dan. Het werkt voor geen meter.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die 3 van Top Gear konden hier altijd wel wat mee. Om een scene te maken om dit compleet af te zeiken.
Of het hele item door om het punt nog duidelijker te maken: opfukken met die rampsystemen. Het. Is. Niet. Handig.
Dat zie ik dan wel weer.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Op een gegeven moment is het wel af en over en moet je naar wat nieuws.
Oeh, weer zo'n typische BMW-aso. Dan gaan we precies 100 km/h rijden ja.quote:
Dat is omdat je die ruimte dan beter kan indelen. Want een versnellingspook moet echt daar zitten, maar bij een elektrische auto kan die ook gewoon op de dash of achter je stuur zitten. Is cleaner.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:52 schreef xpompompomx het volgende:
Ook bloedirritant; dat wat in elektrieke wagens door moet gaan voor versnellingspook niet meer standaard op de vertrouwde versnellingspookplek zit.
Nee ik heb een gruwelijke hekel aan klevers, ontzettend gevaarlijk ook.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:13 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Oeh, weer zo'n typische BMW-aso. Dan gaan we precies 100 km/h rijden ja.
Had laatst nog precies de situatie uit je gifje. BMW'ert komt knipperend en toeterend achter me rijden, bumperkleven, handgebaren, alles. Maar ik ging nergens heen, want ik mag immers niet harder dan 100 (en dan al helemaal niet) en naar rechts ging ook niet, want doorgetrokken streep. Zou ook echt niet weten waarom ik zo iemand door zou moeten laten en helemaal als ik daar ook nog regels voor zou moeten overtreden.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:16 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee ik heb een gruwelijke hekel aan klevers, ontzettend gevaarlijk ook.
Ik laat me niet opnaaien in het verkeer, schiet je niks mee op..ik ben al genoeg opgefokt door al die toeters en bellen elke keer.
Niet. Dat is het leuke, zij houden zich niet aan de regels en verwachten dat jij dat ook doet want "haast (ofzo)quote:Op maandag 16 februari 2026 16:20 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Had laatst nog precies de situatie uit je gifje. BMW'ert komt knipperend en toeterend achter me rijden, bumperkleven, handgebaren, alles. Maar ik ging nergens heen, want ik mag immers niet harder dan 100 (en dan al helemaal niet) en naar rechts ging ook niet, want doorgetrokken streep. Zou ook echt niet weten waarom ik zo iemand door zou moeten laten en helemaal als ik daar ook nog regels voor zou moeten overtreden.
Superirritant inderdaad die functie.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:12 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Gelijk hadden ze dan. Het werkt voor geen meter.
En als je dan op een gegeven moment zegt: Rot op! zegt ze: 'we moeten nodig aan onze relatie werken'.
quote:Op maandag 16 februari 2026 16:00 schreef DrTokkie het volgende:
[..]
Ik eet wel eens een Picanto met Punaniof Panini zoals die vrouwen dat uitspreken, maar ik zeg gewoon Punani en krijg dan een Panini, dus werkt prima.
Mooiste zijn de random "hoe kan ik je helpen"quote:Op maandag 16 februari 2026 16:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Superirritant inderdaad die functie.
Je hebt wel een verschil met volk wat 10km/h onder v-max rijdt en blijft rijden, terwijl je teller altijd nog een afwijking heeft, dus je makkelijk op 105 kan zitten.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:20 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Had laatst nog precies de situatie uit je gifje. BMW'ert komt knipperend en toeterend achter me rijden, bumperkleven, handgebaren, alles. Maar ik ging nergens heen, want ik mag immers niet harder dan 100 (en dan al helemaal niet) en naar rechts ging ook niet, want doorgetrokken streep. Zou ook echt niet weten waarom ik zo iemand door zou moeten laten en helemaal als ik daar ook nog regels voor zou moeten overtreden.
What the hell?quote:Op maandag 16 februari 2026 16:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Mooiste zijn de random "hoe kan ik je helpen"
Ik zei niets.
Ik flikker altijd een klodder mayo op picanto's. Die uit de frituur dan.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:31 schreef xpompompomx het volgende:
"Picanto" klinkt overigens als iets wat je normaal bij de snackbar haalt. Met saus.
Het lijkt er op dat ze dat willen bereiken inderdaad. Dat autorijden niet leuk meer is. Maar of auto's zelf ooit kunnen rijden?quote:Op maandag 16 februari 2026 16:34 schreef Sometimes het volgende:
Nieuwe auto's zijn steeds minder leuk om mee te rijden door alle verplichte systemen. De verschillende merken lossen het wel anders op, ik weet dat je bij sommige auto's met 1 knop veel vervelende piepjes en meldingen uit kan zetten. Bij de mijne (Toyota uit 2025) moet ik 6 keer drukken (op 3 verschillende knoppen op het stuur) om de snelheidswaarschuwingen uit te zetten. Elke rit opnieuw uiteraard. Lane assist kan niet eens helemaal uit en dat getrek aan het stuur is bloedirritant. In de regio waar ik woon zijn veel optische wegversmallingen met onderbroken lijnen.
De overstap naar zelfrijdende auto's wordt wel makkelijker als alle lol er uit gehaald is. Dit jaar is er weer meer aan verplichte systemen bijgekomen en het einde is nog niet in zicht.
Ik ben ondertussen overgestapt naar een oudere auto (2012) die nog bijna geen systemen heeft, alleen start-stop. Maar dat is op de langere termijn natuurlijk geen oplossing.
Dat kán, maar het is niet toegestaan. Lane Departure Warning bijvoorbeeld, mag niét blijven uitgeschakeld worden. Ik schakel het ook uit bij elke rit opnieuw, niet omdat ik me stoor aan het systeem op zich, maar wél aan de godsgruwelijk irritante alarmtoon.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
quote:Op maandag 16 februari 2026 16:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zie zo ook geen knopje daarvoor.
[ afbeelding ]
Achterkant van mijn auto is nogal vies (net als de rest van de auto) dus onder 'PICANTO' heb ik in het vuil met mijn vinger 'SATÉSAUS' geschreven. Nu staat er dus 'Picanto Satésaus'. Inderdaad zoals je die bij de snackbar besteltquote:Op maandag 16 februari 2026 16:31 schreef xpompompomx het volgende:
"Picanto" klinkt overigens als iets wat je normaal bij de snackbar haalt. Met saus.
Whaaa, dat ga ik morgenochten proberen!quote:Op maandag 16 februari 2026 15:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Mute knop op het stuur twee seconden indrukken.
Bij sommige modellen / bouwjaren is het mogelijk om het via de 'favorieten/ster knop' op het stuur te doen, moet je de instellingen van die knop eerst aanpassen.
Die lane assist veroorzaakt ongelukken op NL wegen met die gedeelde fietspaden in de vorm van een stippeltjeslijn waar je over rijdt. Word ik ineens een stukje naar links geduwd terwijl er net een tegenligger aankwamquote:Op maandag 16 februari 2026 15:39 schreef Straatcommando. het volgende:
*zucht*quote:Op maandag 16 februari 2026 16:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat kán, maar het is niet toegestaan. Lane Departure Warning bijvoorbeeld, mag niét blijven uitgeschakeld worden. Ik schakel het ook uit bij elke rit opnieuw, niet omdat ik me stoor aan het systeem op zich, maar wél aan de godsgruwelijk irritante alarmtoon.
Nu heeft mijn auto 'Joe mode'. (zo heet 't letterlijk, naar de Tesla eigenaar die Musk gevraagd heeft om deze optie) en dat zet het volume van niet kritieke waarschuwingen met 50% omlaag, dus das op zich wel aardig, maar daarmee ben je er niet, want ze zijn er nog steeds en de 'kritieke' waarschuwingen zijn nog steeds erg luid.
quote:Op maandag 16 februari 2026 16:47 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Die lane assist veroorzaakt ongelukken op NL wegen met die gedeelde fietspaden in de vorm van een stippeltjeslijn waar je over rijdt. Word ik ineens een stukje naar links geduwd terwijl er net een tegenligger aankwam
Of ik wilde een stukje uitwijken voor een vrachtwagen die niet helemaal netjes deed en werd ik bijna de vrachtwagen terug ingestuurd!
Ik denk dat jij geen nieuwe auto wilquote:Op maandag 16 februari 2026 16:51 schreef Nebelwerfer het volgende:
Als ik dit zo lees allemaal zou ik mijn golf station uit 2015 zo in moeten kunnen ruilen voor een auto van 1a 2 jaar oud.
Pm gerust.
Ik zou er dood zenuwachtig van worden van al dat gebliep.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
*zucht*
Het gaat zn doel compleet voorbij dus.
En weet je wat de oplossing gaat zijn die vanuit brussel gaat komen over 5 jaar? Dat het niet uitgezet kan worden, dat die singepress knoppen verboden worden, dat die piepjes nog luider moeten. Pure repressie.
Dat voel ik nu al op de blote voeten aankomen. Hier moet wat tegen komen. Een programmatje of een USB stick die je in de AUX zet ofso die het standaard uitzet, maar die spionagekasten er van weerhoudt dat ook te registreren.
Autorijden moet veilig blijven en als politici zich er mee gaan bemoeien met hun theoretische overtuigingen, is het einde zoek.
Ik ook. En zo te zien iedereen in dit topic hier.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:59 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Ik zou er dood zenuwachtig van worden van al dat gebliep.
De kern van de zaak.quote:Op maandag 16 februari 2026 17:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Het is zo tegenstrijdig allemaal, laat je niet afleiden tijdens het rijden is altijd een van de speerpunten van verkeersveiligheid, maar ondertussen word je wel een ingebouwde Hyacinth Bouquet opgedrongen.
Ik bedoel, een van de basis dingen van autorijden is hem binnen de lijntjes houden. Waarom moet daar een veiligheidssysteem omheen gebouwd worden? Als je je auto niet binnen de lijnen kan houden is er iets anders aan de handquote:Op maandag 16 februari 2026 16:47 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Die lane assist veroorzaakt ongelukken op NL wegen met die gedeelde fietspaden in de vorm van een stippeltjeslijn waar je over rijdt. Word ik ineens een stukje naar links geduwd terwijl er net een tegenligger aankwam
Of ik wilde een stukje uitwijken voor een vrachtwagen die niet helemaal netjes deed en werd ik bijna de vrachtwagen terug ingestuurd!
Het werkt ook in de hand dat je aandacht verslapt, want de lane assist en adaptieve cruise control lossen het wel op.quote:Op maandag 16 februari 2026 17:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik bedoel, een van de basis dingen van autorijden is hem binnen de lijntjes houden. Waarom moet daar een veiligheidssysteem omheen gebouwd worden? Als je je auto niet binnen de lijnen kan houden is er iets anders aan de hand
Niet gewoon omdat je telkens weer door allerlei - soms verbogen - menu's moet heen wandelen en het niet aan de auto is om de bestuurder e terroriseren met wat die anders wil.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:36 schreef Starhopper het volgende:
Piepje dat er vuil op de sensoren zit… logisch het sneeuwde.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:32 schreef Danny het volgende:
[..]
Mijn picanto piept bij geen gordel, open deur, aangetrokken handrem en als hij denkt een botsing te gaan detecteren. Vooral die laatste is irritant en heeft al meerdere keren alarm gegeven terwijl mijn voorganger gewoon aan het afslaan is bijvoorbeeld.
Welke alarmpjes heb jij? Stoor je je eraan? Hoe makkelijk zijn ze uit te zetten?
Zal wel weer bedacht zijn door iemand met een chauffeur en zelf nooit rijd.quote:Op maandag 16 februari 2026 17:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik ook. En zo te zien iedereen in dit topic hier.
ADAS schiet dus zn doel voorbij, wat we al dachten voordat het er er kwam. Maar eu niet luisteren he, zoals zo vaak.
Wordt alleen maar onveiliger op de weg want het is ook geen kwestie van 'wennen'. Iedereen zet het standaard uit omdat het ronduit gevaarlijk is.
Als je harder rijdt gaat een nieuwe auto dus piepen ;-)quote:Op maandag 16 februari 2026 16:13 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Oeh, weer zo'n typische BMW-aso. Dan gaan we precies 100 km/h rijden ja.
En door iemand die met de trein naar zn werk gaat.quote:Op maandag 16 februari 2026 17:36 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Zal wel weer bedacht zijn door iemand met een chauffeur en zelf nooit rijd.
quote:Op maandag 16 februari 2026 17:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En door iemand die met de trein naar zn werk gaat.
Gewoon heel hard op slaan met een hamer.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:36 schreef Starhopper het volgende:
Volgens mij kan dat bij de onze al niet meer, Peugeot E 5008.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:36 schreef Starhopper het volgende:
Ieder merk / type heeft wel een community/ forum.quote:
Vlg de Europese regels mag dat niet uitgezet kunnen worden.quote:Op maandag 16 februari 2026 18:03 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Volgens mij kan dat bij de onze al niet meer, Peugeot E 5008.
Niet 'permanent'.quote:Op maandag 16 februari 2026 18:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Vlg de Europese regels mag dat niet uitgezet kunnen worden.
Een of andere universiteit heeft ooit een test online gezet waar dit een van de scenario's was. Carwars heette het.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:59 schreef DrTokkie het volgende:
[..]
Op youtube zullen vast jailbreak achtige dingen vermeld worden, maar een auto jailbraken is wat anders dan een F35 jailbraiken of een iPhone jailbraken, bij een iPhone kan ik me voorstellen dat het prima is als er wat fout gaat.
Oh ja, dat systeem dat automatisch afremt bij "gevaarlijke plekken" heb ik ook uitgezet. Levensgevaarlijk, zeker op plekken waar er niets aan de hand is.quote:Op maandag 16 februari 2026 20:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het probleem is een beetje dat de systemen het eerst op de Amerikaanse markt verschenen, daar rijden op veel plekken al autonome autos en dat met verrassend weinig problemen. Maar, de VS is gemaakt voor de auto, het hele land is ontworpen rond de auto en Europa is dat niet. De verkeerssituatie is gewoon heel anders. Verder is de EU helemaal geobsedeerd met het idee dat technologie de veiligheid bevorderd (dat is voor een flink deel ook zo) maar als berijder overruled te worden en een auto te hebben die als een soort Hyacint Bucket meekijkt is een gruwel. Verkeerborden herkennen en in je display zetten wat de max snelheid is, is erg praktisch, maar dan de snelheidsbeperking van de afrit verwarren met de mansnelheid op de weg waar je rechtdoor gaat is al irritant, alarmpjes daar over af laten gaan (PLING, PLING) is bloedirritant, maar ingrijpen en afremmen omdat jij dat niet doet, dat wil je echt niet.
Dynamische cruise control is een zegen, achter je voorganger blijven op een veilige afstand, zeker in druk verkeer, heerlijk. Technologie en dit soort systemen moet er zijn om je te ondersteunen, maar het moet geen, zoals ik zei, Hyacint Bucket zijn.
Bekijk deze YouTube-video
Volgens mij kunnen ze aan onze profielen zien, die kun je instellen zoals zithoogte, stoelverwarming en afstelling van de spiegels en camera’s, hoe je rijdt. Stel je voor dat ik een ongeluk krijg in die wagen, dan lezen ze die data uit op mijn rijstijl. Straks zijn we niet eens meer verzekerd omdat ik stelselmatig te sloom ben. Of mijn man stelselmatig te dicht op een voorganger rijdt.quote:Op maandag 16 februari 2026 18:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Vlg de Europese regels mag dat niet uitgezet kunnen worden.
Of wegwerkzaamheden waar de lijnen niet geheel duidelijk zijn.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:47 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Nou dit, dikke chique bak voor de deur, mooi ding hoor.quote:Op maandag 16 februari 2026 18:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Niet 'permanent'.
10 minuten googlen merkt wel op dat 90-95% van de automobilisten het bloedirritant en ronduit gevaarlijk vinden trouwens.
We zijn lang niet alleen.
Of als je daadwerkelijk een baantje wil opschuiven en je vergeet even je richtingaanwijzer aan te zetten en je auto probeert meteen tegen te sturen als je de lijn overgaatquote:Op dinsdag 17 februari 2026 01:55 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Of wegwerkzaamheden waar de lijnen niet geheel duidelijk zijn.
Nou ja, richting aangeven is toch wel een automatisme en het niet doen ook vrij irritant (tot soms gevaarlijk). Maar dat bijsturen is idd wel erg invasief in het algemeen. Als ik te moe ben om rechtdoor te rijden, kan ik beter aan de koffie of gewoon niet rijden.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 07:23 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Of als je daadwerkelijk een baantje wil opschuiven en je vergeet even je richtingaanwijzer aan te zetten en je auto probeert meteen tegen te sturen als je de lijn overgaat
Kan ik me goed voorstellen!quote:Op maandag 16 februari 2026 21:12 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Oh ja, dat systeem dat automatisch afremt bij "gevaarlijke plekken" heb ik ook uitgezet. Levensgevaarlijk, zeker op plekken waar er niets aan de hand is.
Ik zag laatst iets dat steeds meer en meer dingen in nieuwe auto's als gehele modules verkocht worden die niet uit elkaar gehaald kunnen worden en niet meer als losse onderdelen.quote:Op maandag 16 februari 2026 19:35 schreef rutger05 het volgende:
Het is niet alleen irritant, maar door al die bemoeizucht en regeldwang worden de auto's veel duurder. Als het kapot gaat is vaak ook nog een dure reparatie nodig.
Ik denk dat je artikel niet klopt, zover ik weet is juist het uitzetten met 1 (simpele) knop van (alle) assistenten verboden en moet dit middels de menu functies gebeuren. Bij iedere start worden de functies ook weer automatisch aangezet.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:32 schreef Danny het volgende:
[..]
Dit is idd wel hinderlijk. Stap je uit zie je een meter.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:41 schreef Haags het volgende:
Ik vind vooral de overgevoelige parkeersensor irritant. Zit soms nog meer dan een meter tussen auto achter/voor me en dan al dat gepiep. 🤐
Je moet ook wel zelf ingrijpen als het nodig is natuurlijk. Het is een hulpmiddel. Ik ben er wel blij mee, stuk rustiger bij lange rechte stukken.quote:Zelf vind ik Lane assist soms wel handig maar in combinatie met een spitsstrook vind ik het levensgevaarlijk omdat het aan het einde van een invoegstrook de verdrijfstreep interpreteert als hard naar links sturen i.p.v. rechtdoor spitsstrook volgen.
quote:Op dinsdag 17 februari 2026 07:23 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Of als je daadwerkelijk een baantje wil opschuiven en je vergeet even je richtingaanwijzer aan te zetten en je auto probeert meteen tegen te sturen als je de lijn overgaat
It's Bouquet!quote:
Je hebt je rijbewijs.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 14:55 schreef SEMTEX het volgende:
Onze KIA Stonic ('22) heeft Lane assist, dus gaat piepen als je buiten de belijning van een weg rijdt. Vind ik wel fijn en is een hele geruststelling als er iets met je gebeurt. Verder piept-ie bij wegrijdende voorgangers en bij een onverwachte remactie die de auto zelf nodig vindt, gaat hij ook piepen. Geen enkele is een vervelend piepje, het zijn rijhulpsystemen.
🥳🥳🥳quote:Op dinsdag 17 februari 2026 14:21 schreef tjoptjop het volgende:
Ik had toevallig een tijdje terug een nieuwe huurauto en er is idd niets aan gelogen, bloedirritant al die systemen.
[..]
It's pronounced Bouquet!![]()
ja maar nog geen kilometer gereden in mijn eigen autoquote:
Oh, het las alsof je al zelf reed en het had ondervonden.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 15:08 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
ja maar nog geen kilometer gereden in mijn eigen auto(alleen als passagier).
Nee, gewoon een oplettende passagierquote:Op dinsdag 17 februari 2026 15:12 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Oh, het las alsof je al zelf reed en het had ondervonden.![]()
Mijn rijbewijsaanvraag ligt nu bij het RDW, die kan een dezer dagen klaar zijn. Voordat je hem in handen hebt, mag je officieel nog niet rijden.quote:Wel al bijna zelf op pad?![]()
Ik heb mijn auto uit 2008 net "nieuw", dus ik zit voorlopig goed.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:46 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik heb een Corsa uit 2007 dus daar zitten weinig alarmpjes op![]()
In plaats dat je op het verkeer om je heen let en de weg zelf, moet daar dus ook nog eens de auto bijkomen die onverwachte dingen kan doen.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 15:27 schreef Justinn het volgende:
Vooral dat piepen vanaf 1 km/u te hard bij (mogelijk) ook nog eens verkeerd gescande bebording is echt waardeloos.
Lane assist is in theorie nice, maar gevaarlijk omdat het op binnenwegen/vluchtstroken niet altijd de rijstrook goed herkent én de auto zelf subtiel ingrijpt door bij te sturen op grond van wat hij (verkeerd) scant. Dat bijsturen kan je uiteraard wel overrulen door zelf tegen te sturen maar je schrikt je soms wezenloos als de auto je bijna de berm in stuurt. Dat neigt eerder naar onveiligheid dan veiligheid als je het mij vraagt.
Je moet even goed kijken in welk jaar het verplicht wordt om in elke nieuwe auto een blackbox te hebben.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 17:31 schreef tjoptjop het volgende:
Maar concreet, ik ben binnenkort in de markt voor een andere auto, m'n huidige wordt wel wat oud en gaar nu. Is er en soort sweetspot qua bouwjaren dat ik wel de moderne snufjes a la carplay heb maar zonder een overdaad aan piepjes en andere bemoeierij?
2018/19 oid?
Oh die was ik helemaal vergeten idd, weet nog wel de nieuwsberichten daarover. Lijkt 2024 te zijn geweest als ik zo even snel kijk.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 17:37 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Je moet even goed kijken in welk jaar het verplicht wordt om in elke nieuwe auto een blackbox te hebben.
De een zegt 2022, de andere site zegt 2024, en de volgende zegt dit jaar.
Geef je nu aan dat er bij die dikke collega wel het 1 en ander aan de hand is?quote:Op dinsdag 17 februari 2026 14:30 schreef Qarrad het volgende:
Ik: Er is niks aan de hand. Lekker rijden.
Auto: IIHHHHH HET IS BUITEN 4 GRADEN!!!
Ik: GODVER WAT!? Oh niks dus.
Auto: IIHHHHH BRAKE ASSIST DOET HET NIET EN DAT MELD IK ALTIJD BIJ EEN SITUATIE WAARIN ER EIGENLIJK NIKS AAN DE HAND IS EN WAARVAN IK VIND DAT JIJ MOET REMMEN
Auto: IIHHHHH SPANNINGSVERLIES GEDETECTEERD RECHTSVOOR
Ik: Nee, ik heb gewoon een dikke collega naast me zitten, net als de vorige keer...
Beter kutscheten dan kutpiepjesquote:Op dinsdag 17 februari 2026 17:45 schreef Seeburg54 het volgende:
Onlangs een Toyota Aygo X aangeschaft uit 2025. Ik schrok me dood van al die piepjes, maar lees dat het nog erger kan. Gelukkig kan ik het nog vrij simpel uitzetten allemaal.
Maar de hoofdauto hier wil ik eigenlijk ook inruilen, ik zie er nu al tegenop. Hier komt geen auto met allerlei kutpiepjes en ergernis.
Lekker afleidend ook van wat je zou moeten doen: met aandacht op het verkeer rijden.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 14:30 schreef Qarrad het volgende:
Auto: IIHHHHH HET IS BUITEN 4 GRADEN!!!
Auto: IIHHHHH BRAKE ASSIST DOET HET NIET EN DAT MELD IK ALTIJD BIJ EEN SITUATIE WAARIN ER EIGENLIJK NIKS AAN DE HAND IS EN WAARVAN IK VIND DAT JIJ MOET REMMEN
Auto: IIHHHHH SPANNINGSVERLIES GEDETECTEERD RECHTSVOOR
Ik: Nee, ik heb gewoon een dikke collega naast me zitten, net als de vorige keer...
LOL ja die heb ik ook. Wat een afgrijselijk gepiep hé ? En als ie een fietser in volle vaart uit een zijweg ziet aankomen die op t laatste moment wel braaf stopt gaat ie toch op de noodstop. Dat zijn van de leuke dingen voor de mensen. Volgend jaar mag ik een nieuwe auto. Ik weet nu al wat t niet gaat worden.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 17:45 schreef Seeburg54 het volgende:
Onlangs een Toyota Aygo X aangeschaft uit 2025. Ik schrok me dood van al die piepjes, maar lees dat het nog erger kan. Gelukkig kan ik het nog vrij simpel uitzetten allemaal.
Maar de hoofdauto hier wil ik eigenlijk ook inruilen, ik zie er nu al tegenop. Hier komt geen auto met allerlei kutpiepjes en ergernis.
Klopt. Maar vaak is dit ingegeven door een team van juristen van de fabrikant.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:45 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nee, dat die sensor een aandachtshoer is die ik na het oppompen altijd een paar keer moet vertellen dat er niks aan de hand is want anders gaat ze gillen.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 19:29 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Geef je nu aan dat er bij die dikke collega wel het 1 en ander aan de hand is?
Ik miste de “oh niks dus.”quote:Op dinsdag 17 februari 2026 23:31 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nee, dat die sensor een aandachtshoer is die ik na het oppompen altijd een paar keer moet vertellen dat er niks aan de hand is want anders gaat ze gillen.
Prima idee -ik wil graag weten of mijn banden lek zijn natuurlijk- maar de uitvoering is te gevoelig en schiet zo zijn doel voorbij.
Eigenlijk niks inderdaad maar mijn auto heeft dus weleens een collega met overgewicht die daar echt heel erg zijn best voor deed om dat kwijt te raken bijna in tranen gekregen omdat hij doorhad dat die sensor afging door zijn gewicht... Dat was erg lullig.quote:
Ja, dat is niet niks !quote:Op dinsdag 17 februari 2026 23:37 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Eigenlijk niks inderdaad maar mijn auto heeft dus weleens een collega met overgewicht die daar echt heel erg zijn best voor deed om dat kwijt te raken bijna in tranen gekregen omdat hij doorhad dat die sensor afging door zijn gewicht... Dat was erg lullig.
Ja blijkbaar. Altijd als ik m bijgevuld heb gaat ie een dag of wat later af als er eens iemand naast gaat zitten (rij bijna altijd alleen) en dan meestal nog een keer als ik dan ergens anders iets zwaarders leg (bijvoorbeeld een gitaarversterker). Dan moet ik dr altijd even geruststellen door nogmaals te zeggen dat de spanning okay is.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 23:41 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ja, dat is niet niks !
Ik vraag me wel af; met meer gewicht neemt de druk in de band wel toe, dus zou die (de auto) niet moeten klagen. Of doet die dat ook bij teveel bandenspanning?
quote:Op dinsdag 17 februari 2026 23:37 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Eigenlijk niks inderdaad maar mijn auto heeft dus weleens een collega met overgewicht die daar echt heel erg zijn best voor deed om dat kwijt te raken bijna in tranen gekregen omdat hij doorhad dat die sensor afging door zijn gewicht... Dat was erg lullig.
Waarschijnlijk een Toyota uit 2022/23.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 22:17 schreef deedeetee het volgende:
[..]
LOL ja die heb ik ook. Wat een afgrijselijk gepiep hé ? En als ie een fietser in volle vaart uit een zijweg ziet aankomen die op t laatste moment wel braaf stopt gaat ie toch op de noodstop. Dat zijn van de leuke dingen voor de mensen. Volgend jaar mag ik een nieuwe auto. Ik weet nu al wat t niet gaat worden.
kwestie van handig programmeren wel 'aan'voor logging, niet aan voor de bestuurderquote:Op maandag 16 februari 2026 15:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Alles wordt gelogd. Het gaat om de gevallen dat er schade of letsel veroorzaakt wordt en de auto uitgelezen wordt. En dan ben je klaar als het geautomatiseerd is uitgeschakeld of zelfs uitgeprogrammeerd js.
Denk je niet dat ze die programmering ook uit kunnen lezen? Bij moderne auto's is er vaak gewoon een internetverbinding voor OTA updates. Die kan misschien ook wel gewoon doorgeven wat jij verandert aan de code.quote:Op woensdag 18 februari 2026 07:00 schreef mschol het volgende:
[..]
kwestie van handig programmeren wel 'aan'voor logging, niet aan voor de bestuurder
Een aantal automerken hebben dit al opgelost dmv een favorieten knop waarmee je de rijhulpsystemen in één keer tegelijkertijd kunt uitschakelen. Op die manier hoef je niet elk systeem afzonderlijk in de menu’s uit te zetten.quote:Op woensdag 18 februari 2026 12:03 schreef Danny het volgende:
[..]
Denk je niet dat ze die programmering ook uit kunnen lezen? Bij moderne auto's is er vaak gewoon een internetverbinding voor OTA updates. Die kan misschien ook wel gewoon doorgeven wat jij verandert aan de code.
Ik zou het risico niet lopen dat de verzekering bij een ongeval niet uitkeert (want verzekeringen doen er alles aan om onder uitkeren uit te komen)
Of in een file toen ik met een km/h of 10 aan het aansluiten was.. Had geen idee dat mijn auto die functie had overiges; dus dat was wel een "wtf" moment.quote:Op donderdag 19 februari 2026 01:07 schreef Moeraskat het volgende:
Wat denk je van de noodstop die ook gewoon geactiveerd wordt bij het uitrijden op een helling van de parkeergarage
Ditquote:Op woensdag 18 februari 2026 12:03 schreef Danny het volgende:
[..]
Denk je niet dat ze die programmering ook uit kunnen lezen? Bij moderne auto's is er vaak gewoon een internetverbinding voor OTA updates. Die kan misschien ook wel gewoon doorgeven wat jij verandert aan de code.
Ik zou het risico niet lopen dat de verzekering bij een ongeval niet uitkeert (want verzekeringen doen er alles aan om onder uitkeren uit te komen)
Waarschijnlijk heb je er zelfs per ongeluk mee ingestemd toen je de auto kocht en daarmee, volgens de fabrikant, officieel zijn privacy policy accepteerde...quote:Op woensdag 18 februari 2026 12:03 schreef Danny het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |