quote:Op maandag 16 februari 2026 17:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En door iemand die met de trein naar zn werk gaat.
Gewoon heel hard op slaan met een hamer.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:36 schreef Starhopper het volgende:
Dat is toch gewoon uit te schakelen lijkt mij?
Volgens mij kan dat bij de onze al niet meer, Peugeot E 5008.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:36 schreef Starhopper het volgende:
Dat is toch gewoon uit te schakelen lijkt mij?
Ieder merk / type heeft wel een community/ forum.quote:
Vlg de Europese regels mag dat niet uitgezet kunnen worden.quote:Op maandag 16 februari 2026 18:03 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Volgens mij kan dat bij de onze al niet meer, Peugeot E 5008.
Niet 'permanent'.quote:Op maandag 16 februari 2026 18:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Vlg de Europese regels mag dat niet uitgezet kunnen worden.
Een of andere universiteit heeft ooit een test online gezet waar dit een van de scenario's was. Carwars heette het.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:59 schreef DrTokkie het volgende:
[..]
Op youtube zullen vast jailbreak achtige dingen vermeld worden, maar een auto jailbraken is wat anders dan een F35 jailbraiken of een iPhone jailbraken, bij een iPhone kan ik me voorstellen dat het prima is als er wat fout gaat.
Oh ja, dat systeem dat automatisch afremt bij "gevaarlijke plekken" heb ik ook uitgezet. Levensgevaarlijk, zeker op plekken waar er niets aan de hand is.quote:Op maandag 16 februari 2026 20:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het probleem is een beetje dat de systemen het eerst op de Amerikaanse markt verschenen, daar rijden op veel plekken al autonome autos en dat met verrassend weinig problemen. Maar, de VS is gemaakt voor de auto, het hele land is ontworpen rond de auto en Europa is dat niet. De verkeerssituatie is gewoon heel anders. Verder is de EU helemaal geobsedeerd met het idee dat technologie de veiligheid bevorderd (dat is voor een flink deel ook zo) maar als berijder overruled te worden en een auto te hebben die als een soort Hyacint Bucket meekijkt is een gruwel. Verkeerborden herkennen en in je display zetten wat de max snelheid is, is erg praktisch, maar dan de snelheidsbeperking van de afrit verwarren met de mansnelheid op de weg waar je rechtdoor gaat is al irritant, alarmpjes daar over af laten gaan (PLING, PLING) is bloedirritant, maar ingrijpen en afremmen omdat jij dat niet doet, dat wil je echt niet.
Dynamische cruise control is een zegen, achter je voorganger blijven op een veilige afstand, zeker in druk verkeer, heerlijk. Technologie en dit soort systemen moet er zijn om je te ondersteunen, maar het moet geen, zoals ik zei, Hyacint Bucket zijn.
Bekijk deze YouTube-video
Volgens mij kunnen ze aan onze profielen zien, die kun je instellen zoals zithoogte, stoelverwarming en afstelling van de spiegels en camera’s, hoe je rijdt. Stel je voor dat ik een ongeluk krijg in die wagen, dan lezen ze die data uit op mijn rijstijl. Straks zijn we niet eens meer verzekerd omdat ik stelselmatig te sloom ben. Of mijn man stelselmatig te dicht op een voorganger rijdt.quote:Op maandag 16 februari 2026 18:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Vlg de Europese regels mag dat niet uitgezet kunnen worden.
Of wegwerkzaamheden waar de lijnen niet geheel duidelijk zijn.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:47 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Die lane assist veroorzaakt ongelukken op NL wegen met die gedeelde fietspaden in de vorm van een stippeltjeslijn waar je over rijdt. Word ik ineens een stukje naar links geduwd terwijl er net een tegenligger aankwam
Of ik wilde een stukje uitwijken voor een vrachtwagen die niet helemaal netjes deed en werd ik bijna de vrachtwagen terug ingestuurd!
Nou dit, dikke chique bak voor de deur, mooi ding hoor.quote:Op maandag 16 februari 2026 18:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Niet 'permanent'.
10 minuten googlen merkt wel op dat 90-95% van de automobilisten het bloedirritant en ronduit gevaarlijk vinden trouwens.
We zijn lang niet alleen.
Of als je daadwerkelijk een baantje wil opschuiven en je vergeet even je richtingaanwijzer aan te zetten en je auto probeert meteen tegen te sturen als je de lijn overgaatquote:Op dinsdag 17 februari 2026 01:55 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Of wegwerkzaamheden waar de lijnen niet geheel duidelijk zijn.
Nou ja, richting aangeven is toch wel een automatisme en het niet doen ook vrij irritant (tot soms gevaarlijk). Maar dat bijsturen is idd wel erg invasief in het algemeen. Als ik te moe ben om rechtdoor te rijden, kan ik beter aan de koffie of gewoon niet rijden.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 07:23 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Of als je daadwerkelijk een baantje wil opschuiven en je vergeet even je richtingaanwijzer aan te zetten en je auto probeert meteen tegen te sturen als je de lijn overgaat
Kan ik me goed voorstellen!quote:Op maandag 16 februari 2026 21:12 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Oh ja, dat systeem dat automatisch afremt bij "gevaarlijke plekken" heb ik ook uitgezet. Levensgevaarlijk, zeker op plekken waar er niets aan de hand is.
Ik zag laatst iets dat steeds meer en meer dingen in nieuwe auto's als gehele modules verkocht worden die niet uit elkaar gehaald kunnen worden en niet meer als losse onderdelen.quote:Op maandag 16 februari 2026 19:35 schreef rutger05 het volgende:
Het is niet alleen irritant, maar door al die bemoeizucht en regeldwang worden de auto's veel duurder. Als het kapot gaat is vaak ook nog een dure reparatie nodig.
Ik denk dat je artikel niet klopt, zover ik weet is juist het uitzetten met 1 (simpele) knop van (alle) assistenten verboden en moet dit middels de menu functies gebeuren. Bij iedere start worden de functies ook weer automatisch aangezet.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:32 schreef Danny het volgende:
[..]
Mijn picanto piept bij geen gordel, open deur, aangetrokken handrem en als hij denkt een botsing te gaan detecteren. Vooral die laatste is irritant en heeft al meerdere keren alarm gegeven terwijl mijn voorganger gewoon aan het afslaan is bijvoorbeeld.
Welke alarmpjes heb jij? Stoor je je eraan? Hoe makkelijk zijn ze uit te zetten?
Dit is idd wel hinderlijk. Stap je uit zie je een meter.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:41 schreef Haags het volgende:
Ik vind vooral de overgevoelige parkeersensor irritant. Zit soms nog meer dan een meter tussen auto achter/voor me en dan al dat gepiep. 🤐
Je moet ook wel zelf ingrijpen als het nodig is natuurlijk. Het is een hulpmiddel. Ik ben er wel blij mee, stuk rustiger bij lange rechte stukken.quote:Zelf vind ik Lane assist soms wel handig maar in combinatie met een spitsstrook vind ik het levensgevaarlijk omdat het aan het einde van een invoegstrook de verdrijfstreep interpreteert als hard naar links sturen i.p.v. rechtdoor spitsstrook volgen.
quote:Op dinsdag 17 februari 2026 07:23 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Of als je daadwerkelijk een baantje wil opschuiven en je vergeet even je richtingaanwijzer aan te zetten en je auto probeert meteen tegen te sturen als je de lijn overgaat
It's Bouquet!quote:
Je hebt je rijbewijs.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 14:55 schreef SEMTEX het volgende:
Onze KIA Stonic ('22) heeft Lane assist, dus gaat piepen als je buiten de belijning van een weg rijdt. Vind ik wel fijn en is een hele geruststelling als er iets met je gebeurt. Verder piept-ie bij wegrijdende voorgangers en bij een onverwachte remactie die de auto zelf nodig vindt, gaat hij ook piepen. Geen enkele is een vervelend piepje, het zijn rijhulpsystemen.
🥳🥳🥳quote:Op dinsdag 17 februari 2026 14:21 schreef tjoptjop het volgende:
Ik had toevallig een tijdje terug een nieuwe huurauto en er is idd niets aan gelogen, bloedirritant al die systemen.
[..]
It's pronounced Bouquet!![]()
ja maar nog geen kilometer gereden in mijn eigen autoquote:
Oh, het las alsof je al zelf reed en het had ondervonden.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 15:08 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
ja maar nog geen kilometer gereden in mijn eigen auto(alleen als passagier).
Nee, gewoon een oplettende passagierquote:Op dinsdag 17 februari 2026 15:12 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Oh, het las alsof je al zelf reed en het had ondervonden.![]()
Mijn rijbewijsaanvraag ligt nu bij het RDW, die kan een dezer dagen klaar zijn. Voordat je hem in handen hebt, mag je officieel nog niet rijden.quote:Wel al bijna zelf op pad?![]()
Ik heb mijn auto uit 2008 net "nieuw", dus ik zit voorlopig goed.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:46 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik heb een Corsa uit 2007 dus daar zitten weinig alarmpjes op![]()
In plaats dat je op het verkeer om je heen let en de weg zelf, moet daar dus ook nog eens de auto bijkomen die onverwachte dingen kan doen.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 15:27 schreef Justinn het volgende:
Vooral dat piepen vanaf 1 km/u te hard bij (mogelijk) ook nog eens verkeerd gescande bebording is echt waardeloos.
Lane assist is in theorie nice, maar gevaarlijk omdat het op binnenwegen/vluchtstroken niet altijd de rijstrook goed herkent én de auto zelf subtiel ingrijpt door bij te sturen op grond van wat hij (verkeerd) scant. Dat bijsturen kan je uiteraard wel overrulen door zelf tegen te sturen maar je schrikt je soms wezenloos als de auto je bijna de berm in stuurt. Dat neigt eerder naar onveiligheid dan veiligheid als je het mij vraagt.
Je moet even goed kijken in welk jaar het verplicht wordt om in elke nieuwe auto een blackbox te hebben.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 17:31 schreef tjoptjop het volgende:
Maar concreet, ik ben binnenkort in de markt voor een andere auto, m'n huidige wordt wel wat oud en gaar nu. Is er en soort sweetspot qua bouwjaren dat ik wel de moderne snufjes a la carplay heb maar zonder een overdaad aan piepjes en andere bemoeierij?
2018/19 oid?
Oh die was ik helemaal vergeten idd, weet nog wel de nieuwsberichten daarover. Lijkt 2024 te zijn geweest als ik zo even snel kijk.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 17:37 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Je moet even goed kijken in welk jaar het verplicht wordt om in elke nieuwe auto een blackbox te hebben.
De een zegt 2022, de andere site zegt 2024, en de volgende zegt dit jaar.
Geef je nu aan dat er bij die dikke collega wel het 1 en ander aan de hand is?quote:Op dinsdag 17 februari 2026 14:30 schreef Qarrad het volgende:
Ik: Er is niks aan de hand. Lekker rijden.
Auto: IIHHHHH HET IS BUITEN 4 GRADEN!!!
Ik: GODVER WAT!? Oh niks dus.
Auto: IIHHHHH BRAKE ASSIST DOET HET NIET EN DAT MELD IK ALTIJD BIJ EEN SITUATIE WAARIN ER EIGENLIJK NIKS AAN DE HAND IS EN WAARVAN IK VIND DAT JIJ MOET REMMEN
Ik: GODVER WAT!? Oh niks dus.
Auto: IIHHHHH SPANNINGSVERLIES GEDETECTEERD RECHTSVOOR
Ik: Nee, ik heb gewoon een dikke collega naast me zitten, net als de vorige keer...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |