Mijn picanto piept bij geen gordel, open deur, aangetrokken handrem en als hij denkt een botsing te gaan detecteren. Vooral die laatste is irritant en heeft al meerdere keren alarm gegeven terwijl mijn voorganger gewoon aan het afslaan is bijvoorbeeld.quote:Mensen worden gek van alarmpjes in nieuwe auto's
Nieuwe auto’s zitten vol met piepjes, meldingen en waarschuwingen. Veel bestuurders worden er gek van. Wat bedoeld is als veiligheid, voelt voor velen als dwang en bemoeizucht. En die stroom aan geluiden is niet alleen irritant, maar kan mensen ook laten schrikken en zo juist voor onveilige situaties zorgen.
Sinds juli 2024 moeten nieuw ontwikkelde automodellen in de EU een systeem hebben dat controleert of de bestuurder wel naar de weg kijkt. Dat heet Advanced Driver Distraction Warning (ADDW). Camera’s en sensoren volgen de stand van je hoofd en je blik. Kijk je even naar het scherm op het dashboard, naar de bijrijder of over je schouder, dan kan de auto direct beginnen te piepen en verschijnt er een waarschuwingssymbool in het scherm achter het stuur.
De reden voor deze regels is duidelijk: Brussel wil minder verkeersdoden. Onderzoeken geven aan dat afleiding een rol speelt bij tussen de 10 en 30 procent van de ongevallen in Europa. Dus bedachten ambtenaren en experts: we laten de auto de bestuurder in de gaten houden. Maar in de praktijk pakt dat vaak onhandig uit. Het systeem gaat verplicht aan bij elke start. Je mag het uitzetten, maar bij de volgende rit staat alles weer vrolijk terug op "aan".
Daar komt bij dat fabrikanten de boel op hun eigen manier invullen. Sommige systemen zijn zo scherp afgesteld dat ze al waarschuwen als je een korte blik op het centrale scherm werpt. Terwijl juist die schermen steeds voller staan met knoppen voor airco, radio en navigatie. De auto dwingt je dus om op dat scherm te kijken, en straft je daarna met een schel piepconcert omdat je… op dat scherm kijkt. Dat voelt niet als slimme veiligheid, maar als betutteling.
Het wordt extra frustrerend als het systeem ook begint te loeien als je even over je schouder kijkt, bijvoorbeeld om de dode hoek te controleren. Dat is gewoon goed rijgedrag. Toch "denkt" de auto dat je afgeleid bent. Sommige bestuurders schrikken zich dan rot van het plotselinge geluid, zeker in druk verkeer of bij een inhaalactie. Zo’n reflex kan juist voor rare stuurbewegingen zorgen. De maatregel die een ongeluk moet voorkomen, kan zo zelf een risico worden.
Daarbovenop verschilt het geluidsniveau per merk. In sommige auto’s is het volume fel en scherp. Ook het uitzetten van de functie is vaak onhandig. Soms zit de optie diep verstopt in een menu in het centrale scherm, dat je tijdens het rijden eigenlijk niet uitgebreid wil bedienen. Je moet dus óf de piep accepteren, óf prutsen in een menu terwijl je op de weg hoort te letten. Dat wringt vanuit elk veiligheidsstandpunt.
Een kleine opluchting is dat steeds meer merken een aparte knop op het dashboard of stuur plaatsen. Daarmee kun je in één keer dit soort assistenten uitzetten. Bestuurders kiezen dan vaak voor rust boven de beloofde bescherming. Dat zegt veel over hoe irritant en opdringerig deze systemen kunnen zijn. De bedoeling achter de EU-regels is begrijpelijk, maar in de uitwerking voelt het voor veel mensen als een auto die je constant op de vingers tikt.
De vraag is dan ook hoeveel vrijheid een bestuurder nog heeft. Een auto die je helpt bij echte noodsituaties is prettig. Een auto die bij elk zijwaarts knikje begint te piepen, haalt de lol uit autorijden en kan zelfs schrikreacties oproepen. Misschien is het tijd dat Brussel en de fabrikanten beter luisteren naar de mensen achter het stuur: veiligheid is goed, maar niet als de auto je met elk piepje een beetje minder veilig laat voelen.(Afbeelding: Grok AI / FOK.nl)
Moet je dat voor elke rit weer uitzetten dan? Dat is wel waardeloosquote:Op maandag 16 februari 2026 15:39 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik kan dit onderschrijven. Elke keer weer driver attention warnings uitzetten. Elke keer weer lane assist uitzetten, elke keer weer "intelligent speed assist" uitzetten.
Elke keer weer als je de auto start.. en die systemen maken autorijden helemaal niet veiliger, het maakt automobilisten dommer.
Vraag je je af waarom iemand 80 rijdt op de snelweg? Bij een moderne auto kan het zomaar zijn dat er iemand in zit die af gaat van de laatste signalering van dat systeem, dus dan staat er 80 op het dashboard en gaat de auto alarmeren als je harder rijdt. Lane assist zorgt er voor dat je tegen de auto moet werken om ruimte te maken voor een vrachtwagen (om maar wat te noemen) of erger nog, lane assist die tijdelijke belijning niet herkent en dus gaat tegensturen terwijl je rechtdoor wil.
En er komen nog veel meer van dit soort kut systemen aan die auto's nodeloos duur en ingewikkeld maken.
Yes, elke keer als je de auto uitzet reset dat.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:42 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Moet je dat voor elke rit weer uitzetten dan? Dat is wel waardeloos
Is er niet inmiddels een software pakketje beschikbaar wat het allemaal standaard uitzet als je de auto start? Als het te programmeer is dat het standaard aan staat, kan je het ook de andere kant op doen lijkt mij.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:39 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik kan dit onderschrijven. Elke keer weer driver attention warnings uitzetten. Elke keer weer lane assist uitzetten, elke keer weer "intelligent speed assist" uitzetten.
Elke keer weer als je de auto start.. en die systemen maken autorijden helemaal niet veiliger, het maakt automobilisten dommer.
Vraag je je af waarom iemand 80 rijdt op de snelweg? Bij een moderne auto kan het zomaar zijn dat er iemand in zit die af gaat van de laatste signalering van dat systeem, dus dan staat er 80 op het dashboard en gaat de auto alarmeren als je harder rijdt. Lane assist zorgt er voor dat je tegen de auto moet werken om ruimte te maken voor een vrachtwagen (om maar wat te noemen) of erger nog, lane assist die tijdelijke belijning niet herkent en dus gaat tegensturen terwijl je rechtdoor wil.
En er komen nog veel meer van dit soort kut systemen aan die auto's nodeloos duur en ingewikkeld maken.
Dat is kut. Zo moeilijk zou het niet zijn om de instellingen te bewaren zou je denkenquote:Op maandag 16 februari 2026 15:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Yes, elke keer als je de auto uitzet reset dat.
Ik heb 100.000 soorten alarmpjes. Nee. Bij KIA kan je met een druk op de knop een deel van de alarmpjes uitzetten.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:32 schreef Danny het volgende:
[..]
Mijn picanto piept bij geen gordel, open deur, aangetrokken handrem en als hij denkt een botsing te gaan detecteren. Vooral die laatste is irritant en heeft al meerdere keren alarm gegeven terwijl mijn voorganger gewoon aan het afslaan is bijvoorbeeld.
Welke alarmpjes heb jij? Stoor je je eraan? Hoe makkelijk zijn ze uit te zetten?
Dat mag niet van Brussel!!!quote:Op maandag 16 februari 2026 15:45 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat is kut. Zo moeilijk zou het niet zijn om de instellingen te bewaren zou je denken
Invasief.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
quote:Op maandag 16 februari 2026 15:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Is er niet inmiddels een software pakketje beschikbaar wat het allemaal standaard uitzet als je de auto start? Als het te programmeer is dat het standaard aan staat, kan je het ook de andere kant op doen lijkt mij.
Dat zou je denken, maar dat mag dus niet.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:45 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat is kut. Zo moeilijk zou het niet zijn om de instellingen te bewaren zou je denken
Ja. Moet alleen wel elke keer als je je auto start.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:36 schreef Starhopper het volgende:
Dat is toch gewoon uit te schakelen lijkt mij?
De grote vraag is: wie gaat/kan daar op controleren?quote:Op maandag 16 februari 2026 15:46 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Dat zou je denken, maar dat mag dus niet.
Kom je nu even stoer met je luxe schermpjequote:Op maandag 16 februari 2026 15:48 schreef xpompompomx het volgende:
Mijn grote irritatie is dan weer dat ik alles via een scherm moet doen. Ik wil gewoon knopjes zonder te hoeven te zoeken in menu's. En al helemaal als ik aan het rijden ben.
Lekker patsen met m'n leasewagen ja.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:49 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Kom je nu even stoer met je luxe schermpje![]()
![]()
wettelijk verplicht dat dat standaard aanstaat. Met dank aan de EU.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:45 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Niet bij mijn Picantoquote:Op maandag 16 februari 2026 15:45 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik heb 100.000 soorten alarmpjes. Nee. Bij KIA kan je met een druk op de knop een deel van de alarmpjes uitzetten.
Gr gr.
Straks krijg je een schokketting om je nek die je om moet hebben voordat de auto start. Dan krijg je ipv irritante piepjes, elektrische schokken als je je handen niet op 10 voor 2 heb. Maakt niet uit of het een schakelbak is.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:50 schreef inslagenreuring het volgende:
We hoeven in ieder geval nog geen helm op in de auto.
Alles wordt gelogd. Het gaat om de gevallen dat er schade of letsel veroorzaakt wordt en de auto uitgelezen wordt. En dan ben je klaar als het geautomatiseerd is uitgeschakeld of zelfs uitgeprogrammeerd js.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De grote vraag is: wie gaat/kan daar op controleren?
Als er een programeerder is die dit met een vinkje in het hoofdmenu uit kan zetten... En als je naar de onderhoud gaat, weer aan, gaat niemand je hierop ooit kunnen pakken. Of uberhaupt controleren.
Niet door te rommelen in het menu, door de afleiding die die teringpiepjes veroorzaken. Ik wil alleen dat mijn auto piept als er echt wat aan de hand is. Iets technisch terminaals. Voor de rest: bek dicht.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:51 schreef L3viathan het volgende:
dat 1 km/uur te hard gepiep is echt zo enorm dom, welke mongol verzint zoiets!?![]()
vast door iemand met een privé chauffeur die het elke keer uitzet, zodat ze er zelf geen last van hebben
het wordt er naar mijn idee alleen maar onveiliger op omdat iedereen zo snel mogelijk die troep uit wil hebben en dan in het menu gaat rommelen tijdens het rijden
Ik snap het, op dit moment denk ik, goh wat mooi, al die leuke foefjes, maar het doet me denken aan vroeger toen ik computers nog leuk vond om te onderhouden.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nou dat kan ook vervelend zijn, ik heb namelijk ook een auto die maar een soort chime heeft. Dat geluid kan dus "pas op, het vriest!" betekenen, maar het kan ook een half maandsalaris betekenen.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Niet door te rommelen in het menu, door de afleiding die die teringpiepjes veroorzaken. Ik wil alleen dat mijn auto piept als er echt wat aan de hand is. Iets technisch terminaals. Voor de rest: bek dicht.
Een soort techniek repressie dus.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Alles wordt gelogd. Het gaat om de gevallen dat er schade of letsel veroorzaakt wordt en de auto uitgelezen wordt. En dan ben je klaar als het geautomatiseerd is uitgeschakeld of zelfs uitgeprogrammeerd js.
Bedoel je niet dat de huidige moderne auto inmiddels moeilijker te jailbraiken is dan de gemiddelde JSF Joint Strike Fighter F35?quote:Op maandag 16 februari 2026 15:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Is er niet inmiddels een software pakketje beschikbaar wat het allemaal standaard uitzet als je de auto start? Als het te programmeer is dat het standaard aan staat, kan je het ook de andere kant op doen lijkt mij.
Mute knop op het stuur twee seconden indrukken.quote:
Dat valt wel mee, het heimelijk doen is wel heel moeilijk.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:57 schreef DrTokkie het volgende:
[..]
Bedoel je niet dat de huidige moderne auto inmiddels moeilijker te jailbraiken is dan de gemiddelde JSF Joint Strike Fighter F35?
quote:Op maandag 16 februari 2026 15:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nou dat kan ook vervelend zijn, ik heb namelijk ook een auto die maar een soort chime heeft. Dat geluid kan dus "pas op, het vriest!" betekenen, maar het kan ook een half maandsalaris betekenen.
Op youtube zullen vast jailbreak achtige dingen vermeld worden, maar een auto jailbraken is wat anders dan een F35 jailbraiken of een iPhone jailbraken, bij een iPhone kan ik me voorstellen dat het prima is als er wat fout gaat.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De grote vraag is: wie gaat/kan daar op controleren?
Als er een programeerder is die dit met een vinkje in het hoofdmenu uit kan zetten... En als je naar de onderhoud gaat, weer aan, gaat niemand je hierop ooit kunnen pakken. Of uberhaupt controleren.
Dat weet ik dus niet. Ik heb geen hypermoderne auto en twijfel of ik dat ooit wil als ik dit lees.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:57 schreef DrTokkie het volgende:
[..]
Bedoel je niet dat de huidige moderne auto inmiddels moeilijker te jailbraiken is dan de gemiddelde JSF Joint Strike Fighter F35?
Dat geldt voornamelijk voor de VAG producten. Wij rijden een Born en EV6 hier, de EV6 heeft gewoon een draaiknop op het middenconsole. Bij de Born zit 't allemaal op het hendeltje achter je stuur (geldt ook voor ID3/4 e.d.).quote:Op maandag 16 februari 2026 15:52 schreef xpompompomx het volgende:
Ook bloedirritant; dat wat in elektrieke wagens door moet gaan voor versnellingspook niet meer standaard op de vertrouwde versnellingspookplek zit.
Ik eet wel eens een Picanto met Punaniquote:
Ik weet, want rij ID4.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat geldt voornamelijk voor de VAG producten. Wij rijden een Born en EV6 hier, de EV6 heeft gewoon een draaiknop op het middenconsole. Bij de Born zit 't allemaal op het hendeltje achter je stuur (geldt ook voor ID3/4 e.d.).
Heeft de ID4 ook van die achterlijke knoppen voor de bediening van de ramen achter? Als ik in de Born rij druk ik altijd het kutknopje in. Sta ik bij zo'n slagboom, gaat de achterruit naar beneden.quote:
Een dashboard met klokken en wijzers.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:57 schreef xpompompomx het volgende:
Maar eigenlijk wil ik gewoon dit:
[ afbeelding ]
Ben je ook zo'n lulhannes die tergend langzaam optrekt en rijdt maar op totaal willekeurige momenten (bij voorkeur als je ingehaald wordt)ineens vol gas geeft?quote:
En eentje die nog kan praten ook.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Een dashboard met klokken en wijzers.
Zoals Winston Wolfe dat zou zeggen:quote:Op maandag 16 februari 2026 16:03 schreef RotatoR het volgende:
Dit is bedacht door de EU en het is per EU wetgeving verplicht dat het systeem iedere keer reset. De meeste fabrikanten komen nu met oplossingen om het met één knop uit te zetten.
Als jij het wil ben ik dat.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ben je ook zo'n lulhannes die tergend langzaam optrekt en rijdt maar op totaal willekeurige momenten (bij voorkeur als je ingehaald wordt)ineens vol gas geeft?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |