Het wordt wel ingewikkeld als men de werkgelegenheid in Europa indirect raakt, terwijl men een 'Europa - first' nastreeft. Daarnaast is niet elk Amerikaanse fabrikant voorstander van het gevoerde beleid onder Trump.quote:Trump wekt woede: Nederlanders willen merken als Coca-Cola en M&M's boycotten
De supermarkt is het nieuwe politieke strijdtoneel geworden. Uit onderzoek van het RTL Nieuwspanel blijkt dat een meerderheid van de Nederlanders Amerikaanse producten wil boycotten als protest tegen het grillige beleid van de VS. Maar wie de Amerikaanse economie echt wil raken, komt voor een flinke uitdaging te staan: onze schappen liggen er vol mee.
De maat is vol voor veel Nederlanders. Of het nu gaat om de handelsstrijd met China of de opmerkelijke wens om Groenland te kopen; de acties van president Trump hebben het imago van de Verenigde Staten als stabiele bondgenoot beschadigd. Slechts een vijfde van de panelleden ziet de VS nog als een trouwe partner. De verontwaardiging is zo groot dat 55% van de ondervraagden aangeeft minder of zelfs helemaal geen Amerikaanse producten meer te willen kopen.
Een boycot klinkt simpel, maar de praktijk is weerbarstig. Volgens retaildeskundige Paul Moers is ongeveer de helft van alle supermarktproducten direct of indirect verbonden aan Amerikaanse multinationals. Wie denkt de VS te ontwijken door 'Europees' te shoppen, komt vaak bedrogen uit:
* Chaudfontaine: Klinkt Belgisch, maar is eigendom van Coca-Cola.
* Milka & Toblerone: Lijken Zwitserse tradities, maar vallen onder de Amerikaanse gigant Mondelēz.
* Pickwick: Zelfs dit oer-Hollandse kopje thee heeft Amerikaanse wortels via de eigendomsstructuur.
"Consumenten weten vaak niet wat ze kopen," stelt Moers. Hij wijst op Denemarken, waar ze al experimenteren met stickers om de herkomst van producten te verduidelijken. Voor de tech-savvy consument bieden apps zoals Brandsnap uitkomst: hiermee scan je een product en krijg je direct een Europees alternatief voorgeschoteld.
Toch zit er een schaduwzijde aan de boycot. Hoewel de winsten van merken als M&M’s en Coca-Cola naar de VS vloeien, staan de fabrieken vaak gewoon in Europa. Een harde boycot raakt dus ook de lokale werkgelegenheid in Europa.
Wie toch een statement wil maken zonder de hoofdprijs te betalen, kan volgens Moers het beste naar het huismerk grijpen. "Huismerken zijn vaak van Europese of zelfs Nederlandse makelij, tot wel 50 procent goedkoper en van uitstekende kwaliteit." Of de Nederlander echter bereid is zijn Big Mac of zak M&M's definitief op te geven, moet nog blijken; sommige iconen blijven vooralsnog onvervangbaar.
Dit RTL Nieuwspanel-onderzoek is uitgevoerd op 20 en 21 januari 2026 onder ruim 17.000 leden van het RTL Nieuwspanel
Bron
Er zijn enorm veel vacatures die niet vervuld kunnen worden. Die arbeiders kunnen we elders goed gebruiken.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:23 schreef Jippie het volgende:
Het wordt wel ingewikkeld als men de werkgelegenheid in Europa indirect raakt
oef. wat een simpel wereldbeeld heb jijquote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:39 schreef epicbeardman het volgende:
Haha, zo grappig deze propaganda tegen Trump's goddelijke Amerika.
Echt geen enkele familie denkt zo.
Wij zijn helemaal niets zonder Amerika en Rusland, we kunnen nog niet eens onze eigen gas voorraden uitbuiten.
Enige wat we maken is stroopwafels en hagelslag, en queso.
we konden niet eens mondkapjes maken tijdens de pandemie. medische apparatuur wel ontworpen door philips maar elders gemaakt. medicijnen (specifiek de APIs) en testvloeistoffen? allemaal van eldersquote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:39 schreef epicbeardman het volgende:
Wij zijn helemaal niets zonder Amerika en Rusland, we kunnen nog niet eens onze eigen gas voorraden uitbuiten.
Het is hilarisch dat jij dit soort onzin consequent de ether in blijft slingeren. Er zijn mensen die hier voor betaald worden, maar jij doet het gratis en je bent er nog moeilijk slecht in ook.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:39 schreef epicbeardman het volgende:
Dit dus.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:32 schreef Since2003 het volgende:
Het ene BlackRock merk inruilen voor de andere. Waanzin.
Doet pijn toch de werkelijkheid, zonder Amazon Cloud en Microsoft zou geen enkel bedrijf in NL meer kunnen functioneren, zelfs AMSL niet meer. Europeanen zijn de ultimate cucks helaas. Ik ben wel zo realistisch om dit toe te geven.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:40 schreef SpecialK het volgende:
[..]
oef. wat een simpel wereldbeeld heb jij
Daar is zeker wat voor te zeggen, toch gun ik het niemand om wegens een reorganisatie op straat te komen staan. Genoeg banen, maar als je daar elke dag 2x 50 km verder moet reizen is de lol er snel af. Verhuizen is met de huidige woningmarkt ook niet vanzelfsprekend.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er zijn enorm veel vacatures die niet vervuld kunnen worden. Die arbeiders kunnen we elders goed gebruiken.
En als een woning goedkoop is heeft dat een reden. Als er geen werk is bijvoorbeeld..quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:44 schreef Jippie het volgende:
[..]
Daar is zeker wat voor te zeggen, toch gun ik het niemand om wegens een reorganisatie op straat te komen staan. Genoeg banen, maar als je daar elke dag 2x 50 km verder moet reizen is de lol er snel af. Verhuizen is met de huidige woningmarkt ook niet vanzelfsprekend.
Zegt een gemotiveerde moderator van een online forum die niet betaald krijgt.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is hilarisch dat jij dit soort onzin consequent de ether in blijft slingeren. Er zijn mensen die hier voor betaald worden, maar jij doet het gratis en je bent er nog moeilijk slecht in ook.
Ik denk niet dat ze het heel leuk vinden als je tijdens je dagbesteding gaat zitten trollen op het internet.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:46 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Zegt een gemotiveerde moderator van een online forum die niet betaald krijgt.![]()
Vandaag krijg ik niet betaald nee, maar door de week onder werktijd zeker.![]()
Maar begrijp goed dat je een circlejerk forum wil hebben ipv een discussieforum, duely noted.
Wie gelooft dit? Dan zou het toch merkbaar moeten zijn in de winkels? Of is het weer gewoon propagandaquote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:23 schreef Jippie het volgende:
De maat is vol voor veel Nederlanders. Of het nu gaat om de handelsstrijd met China of de opmerkelijke wens om Groenland te kopen; de acties van president Trump hebben het imago van de Verenigde Staten als stabiele bondgenoot beschadigd. Slechts een vijfde van de panelleden ziet de VS nog als een trouwe partner. De verontwaardiging is zo groot dat 55% van de ondervraagden aangeeft minder of zelfs helemaal geen Amerikaanse producten meer te willen kopen.
Je ziet het bijvoorbeeld al terug in het aantal vluchten en passagiers die kant op.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wie gelooft dit? Dan zou het toch merkbaar moeten zijn in de winkels? Of is het weer gewoon propaganda
De gemiddelde Nederlander heeft wel wat anders aan zijn hoofdquote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je ziet het bijvoorbeeld al terug in het aantal vluchten en passagiers die kant op.
Waar mogelijk kopen wij ook geen Amerikaans spul meer in en met ons veel meer bedrijven, maar ook individuen. Je stem laten horen met je portemonee is ongeveer het sterkste wapen wat je in je eentje hebt.
Dat lijkt mij ook.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
De gemiddelde Nederlander heeft wel wat anders aan zijn hoofd
Ik denk dat je dat ernstig onderschat en het is een kleine moeite om je koopgedrag aan te passen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
De gemiddelde Nederlander heeft wel wat anders aan zijn hoofd
Nee joh, dit soort dingen lees je alleen online, de meeste mensen boeit "het" allemaal niets, VS, Gaza, Nigeria etc etc.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat ernstig onderschat en het is een kleine moeite om je koopgedrag aan te passen.
Nogmaals, alles wijst erop dat mensen minder met de VS te maken willen hebben.
Denk dat de kern van deze onderzoeken eens onderzocht moet worden, ik ga er namelijk vanuit dat alleen activistische nietsnutten zich inschrijven voor dit soort panels omdat ze denken dat ze hiermee een mening op een samenleving kunnen projecteren die ze graag bij anderen door de strot heen duwen.quote:Dit RTL Nieuwspanel-onderzoek is uitgevoerd op 20 en 21 januari 2026 onder ruim 17.000 leden van het RTL Nieuwspanel
Ik heb een heel andere ervaringquote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:58 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee joh, dit soort dingen lees je alleen online, de meeste mensen boeit "het" allemaal niets, VS, Gaza, Nigeria etc etc.
Men doet lekker hoor,ik boycot winkels met een HALAL sticker, maar heb niet het idee dat het helpt hoor.
Het RTL nieuwspanel bestaat al jaren en bestaat uit net zulke diverse mensen als de users van dit forum. Ze vullen enquêtes in over heel diverse onderwerpen. Door deze brede groep 'activistische nietsnutten' te noemen geef je aan dat je geen idee hebt wat dit panel inhoud.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:58 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Denk dat de kern van deze onderzoeken eens onderzocht moet worden, ik ga er namelijk vanuit dat alleen activistische nietsnutten zich inschrijven voor dit soort panels omdat ze denken dat ze hiermee een mening op een samenleving kunnen projecteren die ze graag bij anderen door de strot heen duwen.
Je bent al aardig ver heen als je bereid bent om tijd te investeren in enquêtes.
Maar heb je je PC/mobiel al weg gedaan? En waar draait FOK! ook alweer op qua hardware?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:02 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb een heel andere ervaring
Dan kan ik mijn werk niet meer doen. Ik heb zat andere mogelijkheden om mijn steentje bij te dragen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:03 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Maar heb je je PC/mobiel al weg gedaan? En waar draait FOK! ook alweer op qua hardware?.
Daarom krijg je dit dus zowat overal, als je in de horeca om een 'spa rood' of 'mineraalwater met bubbels' vraagt.quote:Chaudfontaine: Klinkt Belgisch, maar is eigendom van Coca-Cola.
Niet indirect maar direct, terwijl je de VS er maar nauwelijks mee raakt.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:23 schreef Jippie het volgende:
[..]
Het wordt wel ingewikkeld als men de werkgelegenheid in Europa indirect raakt, terwijl men een 'Europa - first' nastreeft. Daarnaast is niet elk Amerikaanse fabrikant voorstander van het gevoerde beleid onder Trump.
Maar dus ook geen Netflix, Spotify, Youtube, Social media neem ik aan?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:05 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dan kan ik mijn werk niet meer doen. Ik heb zat andere mogelijkheden om mijn steentje bij te dragen.
Ik gebruik eigenlijk alleen youtube, maar dat deed ik al ver voor dit gebeuren.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:11 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Maar dus ook geen Netflix, Spotify, Youtube, Social media neem ik aan?
Ik etter maar een beetje hoor, maar ik zie persoonlijk het nut er allemaal niet van in, Trump ligt er geen seconde wakker van.
Maar ook een deel mensen die werken voor die bedrijven en een teringhekel aan Trump hebbenquote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:14 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik gebruik eigenlijk alleen youtube, maar dat deed ik al ver voor dit gebeuren.
Trump niet, maar de mensen die op hem stemmen wel.
Veels te dure en zoete zooiquote:
Eens hoor, ik bedenk me net dat ik al jaren, zonder intentie, vrijwel nooit iets echt Amerikaans eet of drink. Hooguit 2 keer per jaar een Big Mac als er niets anders in de buurt is en af en toe een Jack Danielsquote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Veels te dure en zoete zooi![]()
Moet je sowieso lekker laten liggen.
Het zal je dus verbazen hoeveel producten/centen eigenlijk Amerikaans zijn. Weliswaar met Europees recept of ''product'' maar toch.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:20 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Eens hoor, ik bedenk me net dat ik al jaren, zonder intentie, vrijwel nooit iets echt Amerikaans eet of drink. Hooguit 2 keer per jaar een Big Mac als er niets anders in de buurt is en af en toe een Jack Daniels.
Met BrandSnap filter je ze er zo uitquote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het zal je dus verbazen hoeveel producten/centen eigenlijk Amerikaans zijn. Weliswaar met Europees recept of ''product'' maar toch.
True, gelukkig dat ik me er totaal niet druk over maakquote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het zal je dus verbazen hoeveel producten/centen eigenlijk Amerikaans zijn. Weliswaar met Europees recept of ''product'' maar toch.
ironisch, enkel gehost op amerikaanse app stores. vanaf stap 1 gaat het al misquote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Met de gratis Nederlandse app BrandSnap kan je makkelijk en snel in de winkel Amerikaanse producten ontwijken.
Daarmee zie je direct of een merk Europees, Amerikaans of van elders is en als het niet Europees is bied het ook Europese alternatieven aan. Ik vind het heel prettig werken.
Dat doe je toch vooral voor jezelf en niet zoals de kneuzen die denken dat ze de VS zullen raken als ze geen cola meer kopenquote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:35 schreef Bot13 het volgende:
Ik ben zelf ook van Amerikaanse goederen en diensten aan het afstappen, maar ik geloof niet dat Coca Cola boycotten nou echt veel zoden aan de dijk zet.
Het gaat mij meer om minder afhankelijk zijn, vooral in software. Door weg te stappen van bijv Google (en dan voornamelijk hun cloud services) liggen mijn familiefotos niet enkel en alleen op hun servers (waar zij de stekker uit kunnen trekken) maar een selfhosted NextCloud met fysieke backups. Ik draai thuis ook Linux; prima werkbaar voor de leek tegenwoordig.
Het lijkt mij verstandig als de overheid bijvoorbeeld niet meer afhankelijk is van Microsoft Office, om maar iets te noemen. Kritieke infrastructuur zou idealiter in eigen beheer, maar dan toch op z'n minst opensource en/of Europees beheer moeten komen te liggen.
Waarom zou dat ironisch zijn? Niemand ontkent dat de meeste producten/diensten die Europa importeert Amerikaans zijn. Het doel is om een signaal aan de VS af te geven en minder afhankelijk van hun te worden en niet om geen enkel product meer van hen te kopen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:30 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ironisch, gehost op amerikaanse app stores. vanaf stap 1 gaat het al mis
Die worden dan ook hier gemaakt en er wordt via de postbusvestiging in Nederland belasting betaalt?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nemen we niet vooral olie en gas af en wil je dat gaan boycotten?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Waarom zou dat ironisch zijn? Niemand ontkent dat de meeste producten/diensten die Europa importeert Amerikaans zijn. Het doel is om een signaal aan de VS af te geven en minder afhankelijk van hun te worden en niet om geen enkel product meer van hen te kopen.
Geen idee. Maar dat is niet het doel.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:36 schreef the-eye het volgende:
[..]
Nemen we niet vooral olie en gas af en wil je dat gaan boycotten?
het contrast tussen symbolische aankopen en structurele afhankelijkheden in de techsector is gigantisch. dat blijf ik ook steeds zeggen. zelfs als je amerika haat, blijf gwn gerust je coke drinken, doritos eten, netflix kijken, want met het boycotten van geen van deze bedrijven bevorder je de onnafhankelijkheid van amerikaanse bedrijven waar het écht telt.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Waarom zou dat ironisch zijn? Niemand ontkent dat de meeste producten/diensten die Europa importeert Amerikaans zijn. Het doel is om een signaal aan de VS af te geven en minder afhankelijk van hun te worden en niet om geen enkel product meer van hen te kopen.
Ja, ik vind het belangrijker dat de US mij/ons minder kan raken, dan dat wij de US raken.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:33 schreef the-eye het volgende:
[..]
Dat doe je toch vooral voor jezelf en niet zoals de kneuzen die denken dat ze de VS zullen raken als ze geen cola meer kopen
Heb je daar bewijs voor? RTL levert dit nl. niet aan.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het RTL nieuwspanel bestaat al jaren en bestaat uit net zulke diverse mensen als de users van dit forum. Ze vullen enquêtes in over heel diverse onderwerpen. Door deze brede groep 'activistische nietsnutten' te noemen geef je aan dat je geen idee hebt wat dit panel inhoud.
quote:Ja, RTL claimt inderdaad dat hun Nieuwspanel na weging representatief is voor de Nederlandse bevolking op basis van leeftijd, geslacht, opleiding, werkzaamheid en politieke voorkeur (gebaseerd op stemgedrag bij de laatste verkiezingen).
Ze herhalen dit consistent in de verantwoording onder hun peilingartikelen, zoals in recente onderzoeken over vertrouwen in het kabinet of zwevende kiezers.
Maar concreet bewijs? Dat bieden ze niet publiekelijk. Op hun eigen FAQ-pagina en in artikelen vind je geen details over het exacte weegproces, onafhankelijke audits, validatiestudies of statistische analyses die aantonen dat de weging echt bias corrigeert.
Miljoenen mensen zijn hier dagelijks helemaal niet mee bezig (of iets amerikaans is of niet) alleen wij krijgen het gepresenteerd alsof het wel zo is. Dit werkt manipulatief voor velen, dit is waarschijnlijk waar de media ook op hoopt met dit soort berichten.quote:Dat is een veelgehoorde kritiek op online panels in het algemeen: zelfselectie-bias.
Mensen die zich vrijwillig aanmelden zijn vaak:
Politiek geïnteresseerder en actiever dan gemiddeld.
Meer progressief/liberaal (of juist extreem rechts, afhankelijk van het panel), omdat die groepen vaker online discussiëren en hun mening willen laten horen.
Bereid om tijd te investeren in enquêtes, wat al een select groepje is.
Domme vragen bestaan nietquote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Even een domme vraag: waarom zou je geen PC meer gebruiken? Als je dat ding al gekocht hebt schiet de VS er niks meer mee op als je hem gebruikt.
Noem je me ook een beroepslul op zeg.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:53 schreef SwebbeSensje het volgende:
Die paar schooiers met hun paar eurootjes. Ik zou zeggen: ‘fuck you and your dollar’ (Dana White)
Zolang de winstpercentages nog prima zijn.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:53 schreef SwebbeSensje het volgende:
Die paar schooiers met hun paar eurootjes. Ik zou zeggen: ‘fuck you and your dollar’ (Dana White)
Heeeee Sebbe! Alles goed?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:04 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Zolang de winstpercentages nog prima zijn.
Alles kits achter de rits. Hoe doen de aandelen het?quote:
Goeien grap, als een restaurant Cola op menu heeft staan en ik krijg Pepsi.. Nohhhhquote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:03 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Wat betreft Coca-Cola begrijp ik sowieso niet waarom er nog steeds mensen zijn die dat kopen. Coca-Cola is hardstikke duur. De meeste cola's van het huismerk van de supermarkt zijn net zo lekker maar wel een stuk goedkoper.
Pepsi Cola is ook Amerikaans en net zo duur als Coca-Cola.
Oh? Verklaar mij dan deze reactie even:quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:53 schreef Jippie het volgende:
[..]
Domme vragen bestaan niet
Tal van redenen om gewoon je PC te blijven gebruiken totdat hij niet meer te repareren of up te graden is.
Het gaat mijn inziens om nieuwe aankopen. Producten uit de supermarkt vliegen er wekelijks zoniet dagelijks doorheen.
quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:03 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Maar heb je je PC/mobiel al weg gedaan? En waar draait FOK! ook alweer op qua hardware?.
Gok dat een hoop het inmiddels over de grens halen aangezien al die amerikaanse fastfood rommel daar stukken goedkoper isquote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:35 schreef Bot13 het volgende:
Ik ben zelf ook van Amerikaanse goederen en diensten aan het afstappen, maar ik geloof niet dat Coca Cola boycotten nou echt veel zoden aan de dijk zet.
Zoals ik al aangaf, domme vragen bestaan niet. Domme reacties wel, aan jou de keus welk etiket je op welke reactue plakt.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 20:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oh? Verklaar mij dan deze reactie even:
[..]
quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:03 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Wat betreft Coca-Cola begrijp ik sowieso niet waarom er nog steeds mensen zijn die dat kopen. Coca-Cola is hardstikke duur. De meeste cola's van het huismerk van de supermarkt zijn net zo lekker maar wel een stuk goedkoper.
Ben ik niet eens. Vind coca cola echt het lekkerste smaken.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:03 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
quote:Op zaterdag 7 februari 2026 21:45 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ben ik niet eens. Vind coca cola echt het lekkerste smaken.
Fritz Kola al eens geprobeerd?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 21:45 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ben ik niet eens. Vind coca cola echt het lekkerste smaken.
Waarom? Als je er achter bent gekomen dat lokale producten minstens net zo goed zijn, waarom zou je dan over drie jaar alles terug willen draaien? Veel mensen kopen nu coca cola, omdat ze dat altijd al deden, puur uit gewoonte/gemakzucht. Dat is over drie jaar niet anders, dan zijn ze net zo goed aan een ander merk gewend en hebben geen zin/motivatie om terug te veranderen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:44 schreef halfway het volgende:
En over 3 jaar alles weer terugdraaien
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:35 schreef Bot13 het volgende:
Het gaat mij meer om minder afhankelijk zijn, vooral in software. Door weg te stappen van bijv Google (en dan voornamelijk hun cloud services) liggen mijn familiefotos niet enkel en alleen op hun servers (waar zij de stekker uit kunnen trekken) maar een selfhosted NextCloud met fysieke backups. Ik draai thuis ook Linux; prima werkbaar voor de leek tegenwoordig.
Het lijkt mij verstandig als de overheid bijvoorbeeld niet meer afhankelijk is van Microsoft Office, om maar iets te noemen. Kritieke infrastructuur zou idealiter in eigen beheer, maar dan toch op z'n minst opensource en/of Europees beheer moeten komen te liggen.
Cola zeroquote:Op zaterdag 7 februari 2026 22:31 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Coca Cola verdient het wel.
Daar praten we dus over.quote:Op zondag 8 februari 2026 01:25 schreef Justinn het volgende:
Tja, Nederlanders en boycotten. Trots verkondigen dat ze een paar dingen anders doen, maar ondertussen natuurlijk gewoon bij de iPhone blijven (om maar iets te noemen). Geen cola kopen, zonder te beseffen dat je daarmee vooral lokale productie en banen raakt. En wat betreft alternatieven: op hardwarevlak kom je al snel uit bij Chinese meuk, wat geopolitiek gezien eerder erger dan beter is. Op softwarevlak bestaan er wel Europese opties, maar vaak gaat het om obscure organisaties waarvan het maar de vraag is of ze over twee jaar nog bestaan.
Inhoudelijk verschilt dit weinig van het boycotten van het songfestival vanwege wat willekeurige moraliteit. Heel nobel in theorie, maar onderaan de streep pure symboolpolitiek. Geen spierballentaal, maar rituele verontwaardiging: morele zelfprofilering zonder enig tastbaar resultaat. En dat past naadloos in het patroon waarom Europa zwak is: veel woorden, maar nauwelijks daden.
Zolderkamernerds die überhaupt nooit buiten Europa zijn geweest, laten er complete studies op los (onder meer op Tweakers), schrijven rapporten vol abstracte vergezichten en slagen er vooral in zichzelf belachelijk te maken met selectieve obsessies. Want een wereld zonder de VS is automatisch moreel zuiver en strategisch stabiel. Ondertussen verandert er niets aan de echte machtsverhoudingen. En zo blijft het cirkeltje netjes rond.
Sowieso colaquote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:03 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Niet mee eens, ik drink regelmatig een colaatje maar er is er geen enkele zo lekker als coca cola, en ik heb de rest echt wel eens geprobeerd.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:03 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik drink eerlijk gezegd bijna nooit cola, behalve direkt na een halve marathon of een mountainbike-wedstrijd. Dan is de smaak niet zo belangrijk en gaat het vooral om suiker en cafeïne. Maar het was het eerste onafhankelijke Europese alternatief dat mij inviel.quote:
Nou ja, in de Nederlandse supermarkt zijn melk(producten) en de typisch Nederlandse kazen grotendeels afkomstig uit Nederland. Bij groenten / fruit / vlees staat het er bij voorverpakte varianten ook regelmatig bij.quote:Op zondag 8 februari 2026 09:58 schreef knoopie het volgende:
Wat ik wel opvallend vind in Nederland, in vergelijking met andere Europese landen, is dat het in de winkel erg moeilijk is om binnenlandse producten te herkennen. In bijvoorbeeld italie, Frankrijk of Oostenrijk staat er bijvoorbeeld op het melkpak of kaas duidelijk (en met trots) een vlaggetje op of een grote tekst die het duidelijk maakt. Hier in oostenrijk is de supermarkt hebben ze vaak zelfs een "Regional-Regal", met alleen maar streekprodukten. Daardoor wordt het veel gemakkelijker om lokale producten te kopen, onafhankelijk van je motivatie. Waarom zijn Nederlanders niet wat trotser op hun lokale producten?
Nee, dan wordt hij gewoon herkozen. Hij gaat er voor zorgen dat de verkiezing eerlijk gaan verlopen zodat hij weer gekozen wordt.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:44 schreef halfway het volgende:
En over 3 jaar alles weer terugdraaien
Kan nietquote:Op dinsdag 10 februari 2026 12:37 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Nee, dan wordt hij gewoon herkozen.
Een boycot is ook wel wat overdreven, al is het in het geval van Groenland/Denemarken wel te begrijpen; maar het is voor ludiek bedoeld, krijg ik het gevoel.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 22:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
Aangezien miljoenen Amerikanen geen moer met Trump te maken hebben of willen hebben, zou ik niet weten waarom je die gaat lastigvallen met boycots.
Echt zo'n ideologische, tenenkrommende reactie altijd.
Omdat ik het een beetje zonde van mijn tijd vind om eerst alle etiketten te gaan lezen om te kijken waar een product vandaan komt.quote:Op zondag 8 februari 2026 09:58 schreef knoopie het volgende:
Wat ik wel opvallend vind in Nederland, in vergelijking met andere Europese landen, is dat het in de winkel erg moeilijk is om binnenlandse producten te herkennen. In bijvoorbeeld italie, Frankrijk of Oostenrijk staat er bijvoorbeeld op het melkpak of kaas duidelijk (en met trots) een vlaggetje op of een grote tekst die het duidelijk maakt. Hier in oostenrijk is de supermarkt hebben ze vaak zelfs een "Regional-Regal", met alleen maar streekprodukten. Daardoor wordt het veel gemakkelijker om lokale producten te kopen, onafhankelijk van je motivatie. Waarom zijn Nederlanders niet wat trotser op hun lokale producten?
Daarom is het zo praktisch dat hier in de supermarkt bij de Oostenrijkse producten het prijskaartje niet wit maar een Oostenrijkse vlag als achtergrond heeft. In een oogopslag zie ik welke groente lokaal verbouwd is, en welke uit Chili komt. Geen etiket lezen nodig.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 13:24 schreef Hathor het volgende:
[..]
Omdat ik het een beetje zonde van mijn tijd vind om eerst alle etiketten te gaan lezen om te kijken waar een product vandaan komt.
Coca cola wordt toch hier gemaakt dus dan is boycotten toch sowieso onzin?quote:Op zondag 8 februari 2026 08:00 schreef Hathor het volgende:
[..]
Niet mee eens, ik drink regelmatig een colaatje maar er is er geen enkele zo lekker als coca cola, en ik heb de rest echt wel eens geprobeerd.
Heel veel supply chains zijn natuurlijk vrij internationaal. Als je de VS economisch wilt raken, kun je dat beter tactisch doen zoals de EU met sancties gericht op specifiek producten die sectoren of producten raken waarvoor het gros van de toegevoegde waarde en bijbehorende werkgelegenheid in de VS ligt, bij voorkeur in gebieden waar men heel hard op Trump stemt.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 14:17 schreef the-eye het volgende:
[..]
Coca cola wordt toch hier gemaakt dus dan is boycotten toch sowieso onzin?
Als Nederlander pak je de goedkoopste, dat is de voc-mentaliteit.quote:Op zondag 8 februari 2026 09:58 schreef knoopie het volgende:
Moet iedereen lekker voor zichzelf weten, ik doe sowieso niet mee aan dat hele boycot circus.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 14:17 schreef the-eye het volgende:
[..]
TDS! TDS!quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:24 schreef Straatcommando. het volgende:
We kunnen onderhand wel stellen dat "orange man" inderdaad "bad" is.
DDR cola ftwquote:Op dinsdag 10 februari 2026 14:17 schreef the-eye het volgende:
[..]
Zeker. Maar wat hebben onze vrienden van Coca Cola daarmee te maken?quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:24 schreef Straatcommando. het volgende:
We kunnen onderhand wel stellen dat "orange man" inderdaad "bad" is.
Ja zo werkt dat.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:47 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Zeker. Maar wat hebben onze vrienden van Coca Cola daarmee te maken?
Jammer danquote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:48 schreef sp3c het volgende:
niks, mensen hebben gewoon een hekel aan Amerika en Amerikanen gekregen dankzij hem
Roggelt die swa op zijn onderdrukker? Wtfquote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja zo werkt dat.
[ afbeelding ]
zekerquote:
quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:48 schreef sp3c het volgende:
niks, mensen hebben gewoon een hekel aan Amerika en Amerikanen gekregen dankzij hem
Dus het is toch allemaal zo primitief.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja zo werkt dat.
[ afbeelding ]
wat wil je nu zeggen?quote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:00 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
[..]
Dus het is toch allemaal zo primitief.
Was al bang dat ik een doordachte strategische aanpak aan het missen was.
natuurlijk wel, als Trump zijn opvolger normaler is gaan we Amerikanen weer leuker vindenquote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:01 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
No way back bro, get used to it
de nieuwe norm is ingezetquote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
natuurlijk wel, als Trump zijn opvolger normaler is gaan we Amerikanen weer leuker vinden
ok, ik hapquote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:08 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
de nieuwe norm is ingezet
Niveautje allemaal wel.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:01 schreef sp3c het volgende:
[..]
wat wil je nu zeggen?
mensen kopen minder Amerikaanse meuk want ze vinden Amerikanen niet meer leuk
meer is er niet aan de hand
wat heeft een niveautje allemaal wel?quote:
Jammer dat je me als een trol ziet, ik ben bloedserieus, ik ga me ook niet herhalen wat betreft zijn beleidquote:
waar noem ik je een trol?quote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:21 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Jammer dat je me als een trol ziet, ik ben bloedserieus, ik ga me ook niet herhalen wat betreft zijn beleid
De wereld staat bol van malafide regimes en/of staatshoofden waarmee we ongebreideld zaken doen.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
wat heeft een niveautje allemaal wel?
hoezo al deze willekeurige oneliners vandaag?
we doen ook uitgebreideld zaken met de VSquote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:25 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
De wereld staat bol van malafide regimes en/of staatshoofden waarmee we ongebreideld zaken doen.
Lekker ongegeneerd ongekeurde meuk kopen via Teemu of Alie maar een flesje Cola vandaag even niet.
Dat heeft geen enkel niveau. Hoop dat het zo wat duidelijker is
Toch apart hoe snel de regels het raam uitgaan als het uitkomt, opeens zijn alle Amerikanen, terwijl ongeveer de helft tegen Trump heeft gestemd kut en moeten ze collectief maar bloeden.quote:Niet allemaal, er zitten ook goeie tussen, niet over 1 kam, nuance, *****fobie, generalisatie!
Trump zijn tarifs raken ook bedrijven die hem goed gezind zijn.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:26 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Toch apart hoe snel de regels het raam uitgaan als het uitkomt, opeens zijn alle Amerikanen, terwijl ongeveer de helft tegen Trump heeft gestemd kut en moeten ze collectief maar bloeden.
APART IS WAT HET IS!quote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Trump zijn tarifs raken ook bedrijven die hem goed gezind zijn.
HYPOCRIET GEDOE!!!
Idd, mijn excuses, ze zijn allemaal "niet leuk", collectief. My bad.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:27 schreef sp3c het volgende:
niemand zegt dat alle Amerkanen kut zijn en collectief moeten bloeden
ik ken wel wat leuke Amerikanen anders maar doe waar je zin in hebtquote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:30 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Idd, mijn excuses, ze zijn allemaal "niet leuk", collectief. My bad.
Ik heb zo mijn kwartiertje etteren wel weer gehad hoor, maar zal een glimlach niet onderdrukken als er weer eens een topic gesloten wordt omdat "we hier op FOK! niet hele bevolkingsgroepen wegzetten als 1"quote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik ken wel wat leuke Amerikanen anders maar doe waar je zin in hebt
heb je mij nooit zien doen dus ik weet niet waar je heen wiltquote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:33 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik heb zo mijn kwartiertje etteren wel weer gehad hoor, maar zal een glimlach niet onderdrukken als er weer eens een topic gesloten wordt omdat "we hier op FOK! niet hele bevolkingsgroepen wegzetten als 1"
Dat zeg ik net toch. Het probleem is dat we niet verder komen dan Orange man bad en dat dat geen enkel niveau heeft.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
we doen ook uitgebreideld zaken met de VS
wordt alleen wel minder dankzij Trump blijkbaar, wat is het probleem?
dat orange man bad is is dan ook het enige probleem met Amerikaquote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:34 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat zeg ik net toch. Het probleem is dat we niet verder komen dan Orange man bad en dat dat geen enkel niveau heeft.
Bedankt landgenoten. Hopelijk maakt de prijs voor Cola een flinke nosedive.
Want die zijn wel zuiver tot op de graat inderdaad.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:30 schreef hondonspain het volgende:
Beetje hetzelfde als Tesla boycotten en dan een Chinese EV kopen
quote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:33 schreef sp3c het volgende:
heb je mij nooit zien doen dus ik weet niet waar je heen wilt
quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:48 schreef sp3c het volgende:
maar daar staat heel wat andersquote:
Ow zo.quote:
ik zocht naar alle in die quotequote:
Moet je een maga petje dragen tijdens je trip. Kijken of die mensen het dan nog steeds niets uitmaakt.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:40 schreef asco het volgende:
Kan niet wachten op het moment dat ik weer in Amerika ben.![]()
Heerlijk tussen allemaal mensen die niet 24/7 met hun overheid bezig zijn laat staan een buitenlandse overheid.
Maar als je zegt "Amerika en Amerikanen" wordt "alle" behoorlijk overbodig.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik zocht naar alle in die quote
kon het niet vinden
niet echtquote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:04 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Maar als je zegt "Amerika en Amerikanen" wordt "alle" behoorlijk overbodig.
het zijn twee hele verschillende statementsquote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:08 schreef HeatWave het volgende:
Mods zijn kut
Alle mods zijn kut.
Zoek de verschillen.
Nou, echt dag en nachtquote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
het zijn twee hele verschillende statements
ze mogen geen van beidequote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:11 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nou, echt dag en nacht.
Welke van de 2 mag en welke niet?.
Snap ik, omdat ze identiek zijnquote:
neequote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:12 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Snap ik, omdat ze identiek zijn.
Alle mods op fok zijn stom.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:08 schreef HeatWave het volgende:
Mods zijn kut
Alle mods zijn kut.
Zoek de verschillen.
Echt wel.quote:
nee totaal nietquote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:15 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Alle mods op fok zijn stom.
Op fok zijn de mods stom.
[..]
Echt wel.
Ja, maar dat zijn idd 2 verschillende zaken.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee
als ik zeg ik mag door rood rijden en daarna ik mag te hard rijden dan zeg ik twee verschillende dingen maar voor beiden krijg je een boete
Gaat het uiteraard niet om, er zit gewoon geen verschil tussen voetballers zijn dom en alle voetballers zijn dom.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:16 schreef sp3c het volgende:
jij wil gelijk weer iedereen dood
niemand zegt iets dergelijks
natuurlijk welquote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:17 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Gaat het uiteraard niet om, er zit gewoon geen verschil tussen voetballers zijn dom en alle voetballers zijn dom.
etc etc etc.
maar is er sprake van een boycot?quote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:18 schreef VEM2012 het volgende:
Vorig jaar werd hetzelfde over Tesla beweerd, maar die hebben gewoon een heel klein dipje gehad (niet eens gerelateerd aan Musk/Trump) en hebben al lang weer een stijgende lijn (obv de laatste 6 maanden YoY stijging).
Dus ik ben heel benieuwd of inderdaad The Coca Cola Company daadwerkelijk omzetdaling gaat krijgen, of dat het weer een verzinsel is van de MSM.
Sowieso lijkt mij het vrij lastig om een verstokte Coca Cola drinker aan huismerk cola te krijgen.
We zullen het zien.
Ik doe overigens wel mee met het Coca Cola boycot, maar dat is omdat ik nooit Coca Cola in huis haal. En ik vermoed dat dit voor 99,99% van de mensen die meedoen met het boycot geldt.
De vraag stellen is hem beantwoorden...quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wie gelooft dit? Dan zou het toch merkbaar moeten zijn in de winkels? Of is het weer gewoon propaganda
Dat is wel iets totaal anders en heeft ook meerdere reden. B.v. de berichtgeving dat de douane ronduit onbeschoft is. Is ook zo trouwens. Al heel lang (ik heb het nooit anders meegemaakt).quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je ziet het bijvoorbeeld al terug in het aantal vluchten en passagiers die kant op.
Ik vraag mij dus af of dat echt zo is. Minder M&M kopen is nog tot daar aan toe (al zijn de alternatieven volgens mij bijzonder vaak onderdeel van Mars en wordt het allemaal in Veghel gemaakt als ik mij niet vergis). Maar Coca Cola? Dat is een beetje als een coke verslaafde die uit protest geen coke meer zegt te gaan snuiven. Dat houdt die vast wel een paar uur vol.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
maar is er sprake van een boycot?
mensen kopen gewoon minder Amerikaanse spulletjes ... nou en?
ik geloof niet dat coca cola verslaafden bestaanquote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik vraag mij dus af of dat echt zo is. Minder M&M kopen is nog tot daar aan toe (al zijn de alternatieven volgens mij bijzonder vaak onderdeel van Mars en wordt het allemaal in Veghel gemaakt als ik mij niet vergis). Maar Coca Cola? Dat is een beetje als een coke verslaafde die uit protest geen coke meer zegt te gaan snuiven. Dat houdt die vast wel een paar uur vol.
Nee het was er nooit een feestje, maar het willen inzien van, en het weigeren van mensen op basis van hun social media is wel nieuw en dat komt echt door Trumpquote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is wel iets totaal anders en heeft ook meerdere reden. B.v. de berichtgeving dat de douane ronduit onbeschoft is. Is ook zo trouwens. Al heel lang (ik heb het nooit anders meegemaakt).
Dat is ook enorm kut. Alleen snap ik wel dat ze mensen die dagelijks de president doodwensen ook niet lekker in hun land willen laten rondhobbelen.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee het was er nooit een feestje, maar het willen inzien van, en het weigeren van mensen op basis van hun social media is wel nieuw en dat komt echt door Trump
Het gaat wel verder dan doodsbedreigingen, die mensen hoef je niet in je land te hebben inderdaad. Ook dingen die volgens hun eigen "absolute free speech" zouden mogen kunnen grond zijn iemand te weigeren.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:33 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat is ook enorm kut. Alleen snap ik wel dat ze mensen die dagelijks de president doodwensen ook niet lekker in hun land willen laten rondhobbelen.
En dat zou los moeten staan van of het nou over Trump, Biden of Obama zou gaan.
Hier krijg je ook een ban wegens doodsverwensingen.
Daarom "tweet" ik ook niet, ik denk niet dat ze FOK! in de gaten houdenquote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:35 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het gaat wel verder dan doodsbedreigingen, die mensen hoef je niet in je land te hebben inderdaad. Ook dingen die volgens hun eigen "absolute free speech" zouden mogen kunnen grond zijn iemand te weigeren.
Ik heb Amerikaanse Coca Cola op export gezet omdat deze anders smaakte dan de Nederlandse, mensen waren best een beetje verslaafd er aanquote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik geloof niet dat coca cola verslaafden bestaan
als je echt zonder wilt kan dat echt wel en diegenen die er echt helemaal los van gaan zijn niet degenen die Amerikaanse producten kopen gok ik
Is dat je eigen ervaring of heb je dit van horen zeggen?quote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:35 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het gaat wel verder dan doodsbedreigingen, die mensen hoef je niet in je land te hebben inderdaad. Ook dingen die volgens hun eigen "absolute free speech" zouden mogen kunnen grond zijn iemand te weigeren.
Iedere supermarkt heeft tegenwoordig huismerk M&M's.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:25 schreef VEM2012 het volgende:
Minder M&M kopen is nog tot daar aan toe (al zijn de alternatieven volgens mij bijzonder vaak onderdeel van Mars
Het zijn niet de schappen waar ik mij pleeg op te houden, dus wie weet.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 23:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Iedere supermarkt heeft tegenwoordig huismerk M&M's.
Geld overigens ook voor alle andere populaire Amerikaanse koek, snoep en chips producten.
Als je dat werkelijk denkt dan ben je echt van het padje los lolquote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:40 schreef asco het volgende:
Kan niet wachten op het moment dat ik weer in Amerika ben.![]()
Heerlijk tussen allemaal mensen die niet 24/7 met hun overheid bezig zijn laat staan een buitenlandse overheid.
Dat is het hele idee van sancties.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:51 schreef Straatcommando. het volgende:
Het idee daarachter is trouwens ook dat de welwillende mensen werk maken van het buitenspel zetten van diegene die er voor zorgen dat die relaties verstoort raken.
Dat ligt toch standaard in een aparte schap?quote:Op woensdag 11 februari 2026 08:30 schreef Montagui het volgende:
Ik let in de supermarkt nooit op waar een product vandaan komt.
Er is maar 1 ding waar ik wel op let, of vlees 'vega' is, want dat vind ik smerig.
Net als die Nederlandse overheidsorganisaties die roepen dat ze wel even de Amerikaanse clouddiensten gaan vervangen, ik kan al voorspellen dat dit een securitydrama van jewelste word.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:45 schreef nostra het volgende:
"De maat is vol voor veel Nederlanders", gevolgd door een artikel dat mensen het best zouden willen als ze er niet op zouden hoeven inleveren, maar het daarom in werkelijkheid niet doen en als ze het doen niet goed doen, juist ja.
Jup, of gewoon niet want (nog) geen capaciteit. Wie heb je, Leaseweb, OVHCloud, IONOS..?quote:Op woensdag 11 februari 2026 12:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Net als die Nederlandse overheidsorganisaties die roepen dat ze wel even de Amerikaanse clouddiensten gaan vervangen, ik kan al voorspellen dat dit een securitydrama van jewelste word.
Dat soort partijen ja, als je daarmee samen hebt gewerkt dan weet je hoe stroperig en duur ze zijn, jaartje of 10 terug had ik dringend wat extra diskspace op een server nodig, 2 maanden mee bezig geweest en 400 euro per maand voor 16 gig extra. Ook bleek nadat we een relatieve DDos hadden gehad op een server, dat we helemaal niet achter een firewall zaten, betaalden we wel 3K per maand voor.quote:Op woensdag 11 februari 2026 12:21 schreef nostra het volgende:
[..]
Jup, of gewoon niet want (nog) geen capaciteit. Wie heb je, Leaseweb, OVHCloud, IONOS..?
Ja, anno 2026 kan je daar niet meer door verrast worden.quote:Op woensdag 11 februari 2026 11:01 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat ligt toch standaard in een aparte schap?
Blijven kopen, gewoon DCA VWRL kopen en komende 10 jaar niet meer naar kijken. Je kunt rustig slapen en je kunt de beurs toch niet verslaan. Wel met eigen geld en wat je kunt missen. Nooit geld lenen of met huishoudgeld. Dit is geen financieel advies, maar geld op de bank is niet handig.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:10 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Alles kits achter de rits. Hoe doen de aandelen het?
Geen Douwe Egberts en Calvé pindakaas meer voor mij. Douwe Egberts was altijd al van een matige kwaliteit, maar de pindakaas van Calvé at ik wel regelmatig.quote:Douwe Egberts definitief in Amerikaanse handen
JDE Peet's, het moederbedrijf van onder meer Douwe Egberts en L'OR Espresso, is volledig eigendom geworden van Keurig Dr Pepper. De Amerikaanse concurrent maakte vandaag bekend 96 procent van de aandelen van JDE Peet's te hebben gekocht.
Keurig Dr Pepper deed eind vorig jaar een bod op alle aandelen van het in Amsterdam gevestigde JDE Peet's. Nu het concern 96 procent van de aandelen in handen heeft, wordt de koffiemaker eind deze maand van de Amsterdamse beurs gehaald.
Ook Calvé in Amerikaanse handen
Gisteren maakte Unilever bekend de divisie met voedingsmiddelen te verkopen aan specerijenproducent McCormick. Daarmee komen producten als Calvé, Cup A Soup en Hellmann's-mayonaise in Amerikaanse handen. Wel komt het internationale hoofdkantoor van McCormick mogelijk in Nederland en zou hier ook een beursnotering kunnen volgen.
https://nos.nl/artikel/26(...)n-amerikaanse-handen
quote:Op woensdag 1 april 2026 13:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Geen Douwe Egberts en Calvé pindakaas meer voor mij. Douwe Egberts was altijd al van een matige kwaliteit, maar de pindakaas van Calvé at ik wel regelmatig.
Wat is dit nou weer voor onzin. Iemand kan toch het aantal Amerikaanse producten dat hij/zij gebruikt omlaag brengen zonder meteen alles te bannen?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:03 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Het gaat vooral om de grote platforms. Het lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend dat FOK! hier ook tussen staat.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:36 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Daarom "tweet" ik ook niet, ik denk niet dat ze FOK! in de gaten houden.
quote:De standaardlijst (Mainstream)
X (voorheen Twitter)
YouTube
Internationale & Regionale platforms
TikTok
Tumblr
Snapchat
Flickr
Sina Weibo (China)
Tencent Weibo (China)
Qzone (China)
VK (Vkontakte - Rusland)