abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zaterdag 7 februari 2026 @ 16:23:20 #1
485843 crew  Jippie
pi_220026913
quote:
Trump wekt woede: Nederlanders willen merken als Coca-Cola en M&M's boycotten

De supermarkt is het nieuwe politieke strijdtoneel geworden. Uit onderzoek van het RTL Nieuwspanel blijkt dat een meerderheid van de Nederlanders Amerikaanse producten wil boycotten als protest tegen het grillige beleid van de VS. Maar wie de Amerikaanse economie echt wil raken, komt voor een flinke uitdaging te staan: onze schappen liggen er vol mee.

De maat is vol voor veel Nederlanders. Of het nu gaat om de handelsstrijd met China of de opmerkelijke wens om Groenland te kopen; de acties van president Trump hebben het imago van de Verenigde Staten als stabiele bondgenoot beschadigd. Slechts een vijfde van de panelleden ziet de VS nog als een trouwe partner. De verontwaardiging is zo groot dat 55% van de ondervraagden aangeeft minder of zelfs helemaal geen Amerikaanse producten meer te willen kopen.

Een boycot klinkt simpel, maar de praktijk is weerbarstig. Volgens retaildeskundige Paul Moers is ongeveer de helft van alle supermarktproducten direct of indirect verbonden aan Amerikaanse multinationals. Wie denkt de VS te ontwijken door 'Europees' te shoppen, komt vaak bedrogen uit:

* Chaudfontaine: Klinkt Belgisch, maar is eigendom van Coca-Cola.

* Milka & Toblerone: Lijken Zwitserse tradities, maar vallen onder de Amerikaanse gigant Mondelēz.

* Pickwick: Zelfs dit oer-Hollandse kopje thee heeft Amerikaanse wortels via de eigendomsstructuur.

"Consumenten weten vaak niet wat ze kopen," stelt Moers. Hij wijst op Denemarken, waar ze al experimenteren met stickers om de herkomst van producten te verduidelijken. Voor de tech-savvy consument bieden apps zoals Brandsnap uitkomst: hiermee scan je een product en krijg je direct een Europees alternatief voorgeschoteld.

Toch zit er een schaduwzijde aan de boycot. Hoewel de winsten van merken als M&M’s en Coca-Cola naar de VS vloeien, staan de fabrieken vaak gewoon in Europa. Een harde boycot raakt dus ook de lokale werkgelegenheid in Europa.

Wie toch een statement wil maken zonder de hoofdprijs te betalen, kan volgens Moers het beste naar het huismerk grijpen. "Huismerken zijn vaak van Europese of zelfs Nederlandse makelij, tot wel 50 procent goedkoper en van uitstekende kwaliteit." Of de Nederlander echter bereid is zijn Big Mac of zak M&M's definitief op te geven, moet nog blijken; sommige iconen blijven vooralsnog onvervangbaar.

Dit RTL Nieuwspanel-onderzoek is uitgevoerd op 20 en 21 januari 2026 onder ruim 17.000 leden van het RTL Nieuwspanel

Bron
Het wordt wel ingewikkeld als men de werkgelegenheid in Europa indirect raakt, terwijl men een 'Europa - first' nastreeft. Daarnaast is niet elk Amerikaanse fabrikant voorstander van het gevoerde beleid onder Trump.
pi_220026997
Vind het nog al triest gedrag.
Zit zat goed volk in de vs die ook die baviaan niet willen.

Net zoals politici die met speciale wetten staten targetten maatregelen waar de concurrerende partij altijd wint. Wat wil je er mee bereiken? Dat de kloof nog groter wordt?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220027049
Dit is nou echt weer een schoolvoorbeeld van deugen voor de buhne :').

En trouwens wel verfrissend, een anti-trump topic, die zie je niet veel tegenwoordig :).
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_220027115
Het ene BlackRock merk inruilen voor de andere. Waanzin. :7
pi_220027152
Ik ben zelf ook van Amerikaanse goederen en diensten aan het afstappen, maar ik geloof niet dat Coca Cola boycotten nou echt veel zoden aan de dijk zet.

Het gaat mij meer om minder afhankelijk zijn, vooral in software. Door weg te stappen van bijv Google (en dan voornamelijk hun cloud services) liggen mijn familiefotos niet enkel en alleen op hun servers (waar zij de stekker uit kunnen trekken) maar een selfhosted NextCloud met fysieke backups. Ik draai thuis ook Linux; prima werkbaar voor de leek tegenwoordig.

Het lijkt mij verstandig als de overheid bijvoorbeeld niet meer afhankelijk is van Microsoft Office, om maar iets te noemen. Kritieke infrastructuur zou idealiter in eigen beheer, maar dan toch op z'n minst opensource en/of Europees beheer moeten komen te liggen.
pi_220027157
w/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220027174
Maar dan ook echt doen he deugers? Weg met die iPhone of Android telefoon, de deur uit met die Windows PC of Mac.

Wat een verademing online zou dat zijn O+.
Get woke, go broke!
pi_220027177
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 16:23 schreef Jippie het volgende:
Het wordt wel ingewikkeld als men de werkgelegenheid in Europa indirect raakt
Er zijn enorm veel vacatures die niet vervuld kunnen worden. Die arbeiders kunnen we elders goed gebruiken.
pi_220027196
ik weet nog dat een van mijn allereerste topic op dit forum ging over hoe veel zogenaamde "nederlandse" of "belgische" of "europese" merken vaak in amerikaanse handen zijn en de gemiddelde persoon weet dat blijkbaar niet

tegenwoordig kan het mij weinig meer schelen. ik koop wat ik wil of het nu europees is of amerikaans of chinees of japans of vietnamees of wat dan ook, en ik neem mijn diensten gwn lekker af bij google. maar ieder moet het zelf weten ^O^
pi_220027200
Haha, zo grappig deze propaganda tegen Trump's goddelijke Amerika.
Echt geen enkele familie denkt zo.

Wij zijn helemaal niets zonder Amerika en Rusland, we kunnen nog niet eens onze eigen gas voorraden uitbuiten.
Enige wat we maken is stroopwafels en hagelslag, en queso.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  zaterdag 7 februari 2026 @ 16:40:29 #11
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220027208
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 16:39 schreef epicbeardman het volgende:

Wij zijn helemaal niets zonder Amerika en Rusland, we kunnen nog niet eens onze eigen gas voorraden uitbuiten.
oef. wat een simpel wereldbeeld heb jij
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_220027212
quote:

we konden niet eens mondkapjes maken tijdens de pandemie. medische apparatuur wel ontworpen door philips maar elders gemaakt. medicijnen (specifiek de APIs) en testvloeistoffen? allemaal van elders
  Forum Admin zaterdag 7 februari 2026 @ 16:42:03 #13
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220027216
quote:

Het is hilarisch dat jij dit soort onzin consequent de ether in blijft slingeren. Er zijn mensen die hier voor betaald worden, maar jij doet het gratis en je bent er nog moeilijk slecht in ook.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zaterdag 7 februari 2026 @ 16:42:21 #14
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220027219
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 16:32 schreef Since2003 het volgende:
Het ene BlackRock merk inruilen voor de andere. Waanzin. :7
Dit dus.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220027232
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 16:40 schreef SpecialK het volgende:

[..]
oef. wat een simpel wereldbeeld heb jij
Doet pijn toch de werkelijkheid, zonder Amazon Cloud en Microsoft zou geen enkel bedrijf in NL meer kunnen functioneren, zelfs AMSL niet meer. Europeanen zijn de ultimate cucks helaas. Ik ben wel zo realistisch om dit toe te geven.

En dan denken dat we ze schaden door geen Pickwick thee meer te kopen. Honk Honk. >:)
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zaterdag 7 februari 2026 @ 16:44:11 #16
485843 crew  Jippie
pi_220027237
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 16:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Er zijn enorm veel vacatures die niet vervuld kunnen worden. Die arbeiders kunnen we elders goed gebruiken.
Daar is zeker wat voor te zeggen, toch gun ik het niemand om wegens een reorganisatie op straat te komen staan. Genoeg banen, maar als je daar elke dag 2x 50 km verder moet reizen is de lol er snel af. Verhuizen is met de huidige woningmarkt ook niet vanzelfsprekend.
  Forum Admin zaterdag 7 februari 2026 @ 16:45:45 #17
pi_220027248
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 16:44 schreef Jippie het volgende:

[..]
Daar is zeker wat voor te zeggen, toch gun ik het niemand om wegens een reorganisatie op straat te komen staan. Genoeg banen, maar als je daar elke dag 2x 50 km verder moet reizen is de lol er snel af. Verhuizen is met de huidige woningmarkt ook niet vanzelfsprekend.
En als een woning goedkoop is heeft dat een reden. Als er geen werk is bijvoorbeeld..
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220027250
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 16:42 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het is hilarisch dat jij dit soort onzin consequent de ether in blijft slingeren. Er zijn mensen die hier voor betaald worden, maar jij doet het gratis en je bent er nog moeilijk slecht in ook.
Zegt een gemotiveerde moderator van een online forum die niet betaald krijgt. _O-
Vandaag krijg ik niet betaald nee, maar door de week onder werktijd zeker. :*

Maar begrijp goed dat je een circlejerk forum wil hebben ipv een discussieforum, duely noted.
  Forum Admin zaterdag 7 februari 2026 @ 16:48:18 #19
pi_220027273
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 16:46 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Zegt een gemotiveerde moderator van een online forum die niet betaald krijgt. _O-
Vandaag krijg ik niet betaald nee, maar door de week onder werktijd zeker. :*

Maar begrijp goed dat je een circlejerk forum wil hebben ipv een discussieforum, duely noted.
Ik denk niet dat ze het heel leuk vinden als je tijdens je dagbesteding gaat zitten trollen op het internet.
pi_220027283
Aan deze flauwekul doe ik niet mee, ik ga niet op een etiket staan kijken of het product toevallig uit een land komt dat tegen mijn politieke gedachtengoed indruist, dat laat ik aan de hippies in onze samenleving over.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  zaterdag 7 februari 2026 @ 16:53:07 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220027312
quote:

De maat is vol voor veel Nederlanders. Of het nu gaat om de handelsstrijd met China of de opmerkelijke wens om Groenland te kopen; de acties van president Trump hebben het imago van de Verenigde Staten als stabiele bondgenoot beschadigd. Slechts een vijfde van de panelleden ziet de VS nog als een trouwe partner. De verontwaardiging is zo groot dat 55% van de ondervraagden aangeeft minder of zelfs helemaal geen Amerikaanse producten meer te willen kopen.

Wie gelooft dit? Dan zou het toch merkbaar moeten zijn in de winkels? Of is het weer gewoon propaganda
The End Times are wild
  Forum Admin zaterdag 7 februari 2026 @ 16:54:18 #22
pi_220027319
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 16:53 schreef LXIV het volgende:

[..]
Wie gelooft dit? Dan zou het toch merkbaar moeten zijn in de winkels? Of is het weer gewoon propaganda
Je ziet het bijvoorbeeld al terug in het aantal vluchten en passagiers die kant op.

Waar mogelijk kopen wij ook geen Amerikaans spul meer in en met ons veel meer bedrijven, maar ook individuen. Je stem laten horen met je portemonee is ongeveer het sterkste wapen wat je in je eentje hebt.
  zaterdag 7 februari 2026 @ 16:55:14 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220027326
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 16:54 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Je ziet het bijvoorbeeld al terug in het aantal vluchten en passagiers die kant op.

Waar mogelijk kopen wij ook geen Amerikaans spul meer in en met ons veel meer bedrijven, maar ook individuen. Je stem laten horen met je portemonee is ongeveer het sterkste wapen wat je in je eentje hebt.
De gemiddelde Nederlander heeft wel wat anders aan zijn hoofd
The End Times are wild
pi_220027331
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 16:55 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat lijkt mij ook.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  Forum Admin zaterdag 7 februari 2026 @ 16:55:49 #25
pi_220027333
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 16:55 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik denk dat je dat ernstig onderschat en het is een kleine moeite om je koopgedrag aan te passen.

Nogmaals, alles wijst erop dat mensen minder met de VS te maken willen hebben.
  zaterdag 7 februari 2026 @ 16:56:29 #26
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220027336
Ik zou die kant ook echt niet op durven. Heb toch iets teveel een kruisje achter mijn naam en ze besparen kosten noch moeite.

Durf de overzeese eilanden wel aan onder persoonsbeveiliging.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220027339
Amerikaanse merken in de supermarkt is toch louter ongezonde rotzooi. Wel bijzonder dat je daar dan Orange Man voor nodig hebt om het niet meer te kopen.
  zaterdag 7 februari 2026 @ 16:58:02 #28
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_220027350
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 16:55 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik denk dat je dat ernstig onderschat en het is een kleine moeite om je koopgedrag aan te passen.

Nogmaals, alles wijst erop dat mensen minder met de VS te maken willen hebben.
Nee joh, dit soort dingen lees je alleen online, de meeste mensen boeit "het" allemaal niets, VS, Gaza, Nigeria etc etc.

Men doet lekker hoor,ik boycot winkels met een HALAL sticker, maar heb niet het idee dat het helpt hoor :P.
Get woke, go broke!
pi_220027357
Met de gratis Nederlandse app BrandSnap kan je makkelijk en snel in de winkel Amerikaanse producten ontwijken.

Daarmee zie je direct of een merk Europees, Amerikaans of van elders is en als het niet Europees is bied het ook Europese alternatieven aan. Ik vind het heel prettig werken.
pi_220027361
quote:
Dit RTL Nieuwspanel-onderzoek is uitgevoerd op 20 en 21 januari 2026 onder ruim 17.000 leden van het RTL Nieuwspanel
Denk dat de kern van deze onderzoeken eens onderzocht moet worden, ik ga er namelijk vanuit dat alleen activistische nietsnutten zich inschrijven voor dit soort panels omdat ze denken dat ze hiermee een mening op een samenleving kunnen projecteren die ze graag bij anderen door de strot heen duwen.

Je bent al aardig ver heen als je bereid bent om tijd te investeren in enquêtes.
  Forum Admin zaterdag 7 februari 2026 @ 17:02:10 #31
pi_220027407
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 16:58 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Nee joh, dit soort dingen lees je alleen online, de meeste mensen boeit "het" allemaal niets, VS, Gaza, Nigeria etc etc.

Men doet lekker hoor,ik boycot winkels met een HALAL sticker, maar heb niet het idee dat het helpt hoor :P.
Ik heb een heel andere ervaring ;)
pi_220027410
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 16:58 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Denk dat de kern van deze onderzoeken eens onderzocht moet worden, ik ga er namelijk vanuit dat alleen activistische nietsnutten zich inschrijven voor dit soort panels omdat ze denken dat ze hiermee een mening op een samenleving kunnen projecteren die ze graag bij anderen door de strot heen duwen.

Je bent al aardig ver heen als je bereid bent om tijd te investeren in enquêtes.
Het RTL nieuwspanel bestaat al jaren en bestaat uit net zulke diverse mensen als de users van dit forum. Ze vullen enquêtes in over heel diverse onderwerpen. Door deze brede groep 'activistische nietsnutten' te noemen geef je aan dat je geen idee hebt wat dit panel inhoud.
  zaterdag 7 februari 2026 @ 17:03:50 #33
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_220027430
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 17:02 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik heb een heel andere ervaring ;)
Maar heb je je PC/mobiel al weg gedaan? En waar draait FOK! ook alweer op qua hardware? O-).
Get woke, go broke!
  Forum Admin zaterdag 7 februari 2026 @ 17:05:24 #34
pi_220027442
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 17:03 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Maar heb je je PC/mobiel al weg gedaan? En waar draait FOK! ook alweer op qua hardware? O-).
Dan kan ik mijn werk niet meer doen. Ik heb zat andere mogelijkheden om mijn steentje bij te dragen.
  zaterdag 7 februari 2026 @ 17:06:17 #35
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220027449
quote:
Chaudfontaine: Klinkt Belgisch, maar is eigendom van Coca-Cola.
Daarom krijg je dit dus zowat overal, als je in de horeca om een 'spa rood' of 'mineraalwater met bubbels' vraagt.
pi_220027452
Dat werd toch allemaal al geboycot doordat Israël daar invloeden op zou hebben :?
pi_220027489
Het is ook heel raar om te denken dat je alleen iets tegen de VS kan doen als je alles uit dat land wegdoet.
Juist omdat er zoveel verschillende producten en services Amerikaans zijn kan je makkelijk met weinig moeite al veel doen om met je portemonnee je stem duidelijk te maken.
pi_220027526
quote:

[..]
Het wordt wel ingewikkeld als men de werkgelegenheid in Europa indirect raakt, terwijl men een 'Europa - first' nastreeft. Daarnaast is niet elk Amerikaanse fabrikant voorstander van het gevoerde beleid onder Trump.
Niet indirect maar direct, terwijl je de VS er maar nauwelijks mee raakt.

Kansloos->next!
Vakman pur sang
  zaterdag 7 februari 2026 @ 17:11:40 #39
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_220027587
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 17:05 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dan kan ik mijn werk niet meer doen. Ik heb zat andere mogelijkheden om mijn steentje bij te dragen.
Maar dus ook geen Netflix, Spotify, Youtube, Social media neem ik aan?

Ik etter maar een beetje hoor, maar ik zie persoonlijk het nut er allemaal niet van in, Trump ligt er geen seconde wakker van.
Get woke, go broke!
  Forum Admin zaterdag 7 februari 2026 @ 17:14:36 #40
pi_220027659
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 17:11 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Maar dus ook geen Netflix, Spotify, Youtube, Social media neem ik aan?

Ik etter maar een beetje hoor, maar ik zie persoonlijk het nut er allemaal niet van in, Trump ligt er geen seconde wakker van.
Ik gebruik eigenlijk alleen youtube, maar dat deed ik al ver voor dit gebeuren.

Trump niet, maar de mensen die op hem stemmen wel.
  zaterdag 7 februari 2026 @ 17:17:22 #41
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_220027730
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 17:14 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik gebruik eigenlijk alleen youtube, maar dat deed ik al ver voor dit gebeuren.

Trump niet, maar de mensen die op hem stemmen wel.
Maar ook een deel mensen die werken voor die bedrijven en een teringhekel aan Trump hebben :).

Boycot je (bijv) Ben en Jerry's? Als er 1 bedrijf een openbare hekel aan Trump heeft.....
Get woke, go broke!
pi_220027767
quote:
5s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 17:17 schreef HeatWave het volgende:
Boycot je (bijv) Ben en Jerry's?
Veels te dure en zoete zooi :r

Moet je sowieso lekker laten liggen.
pi_220027779
ik wacht wel op een outlet ergens
  zaterdag 7 februari 2026 @ 17:20:43 #44
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_220027821
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 17:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Veels te dure en zoete zooi :r

Moet je sowieso lekker laten liggen.
Eens hoor, ik bedenk me net dat ik al jaren, zonder intentie, vrijwel nooit iets echt Amerikaans eet of drink. Hooguit 2 keer per jaar een Big Mac als er niets anders in de buurt is en af en toe een Jack Daniels :P.
Get woke, go broke!
  Forum Admin zaterdag 7 februari 2026 @ 17:25:13 #45
pi_220027951
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 17:20 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Eens hoor, ik bedenk me net dat ik al jaren, zonder intentie, vrijwel nooit iets echt Amerikaans eet of drink. Hooguit 2 keer per jaar een Big Mac als er niets anders in de buurt is en af en toe een Jack Daniels :P.
Het zal je dus verbazen hoeveel producten/centen eigenlijk Amerikaans zijn. Weliswaar met Europees recept of ''product'' maar toch.
pi_220027982
quote:
11s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 17:25 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het zal je dus verbazen hoeveel producten/centen eigenlijk Amerikaans zijn. Weliswaar met Europees recept of ''product'' maar toch.
Met BrandSnap filter je ze er zo uit w/
pi_220027983
Altijd leuk natuurlijk om online iets in te vullen met wat je wil gaan doen. Lekker meedoen met de massa maar ondertussen bij de AH gewoon weer Fanta kopen.
  zaterdag 7 februari 2026 @ 17:26:34 #48
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_220027985
quote:
11s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 17:25 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
True, gelukkig dat ik me er totaal niet druk over maak :7.

Misschien maar eens wat meer Made in the USA producten uitzoeken B-).
Get woke, go broke!
pi_220028057
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 16:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Met de gratis Nederlandse app BrandSnap kan je makkelijk en snel in de winkel Amerikaanse producten ontwijken.

Daarmee zie je direct of een merk Europees, Amerikaans of van elders is en als het niet Europees is bied het ook Europese alternatieven aan. Ik vind het heel prettig werken.
ironisch, enkel gehost op amerikaanse app stores. vanaf stap 1 gaat het al mis
grote kans dat de backend draait op AWS/google cloud/azure
  zaterdag 7 februari 2026 @ 17:33:37 #50
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_220028110
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 16:35 schreef Bot13 het volgende:
Ik ben zelf ook van Amerikaanse goederen en diensten aan het afstappen, maar ik geloof niet dat Coca Cola boycotten nou echt veel zoden aan de dijk zet.

Het gaat mij meer om minder afhankelijk zijn, vooral in software. Door weg te stappen van bijv Google (en dan voornamelijk hun cloud services) liggen mijn familiefotos niet enkel en alleen op hun servers (waar zij de stekker uit kunnen trekken) maar een selfhosted NextCloud met fysieke backups. Ik draai thuis ook Linux; prima werkbaar voor de leek tegenwoordig.

Het lijkt mij verstandig als de overheid bijvoorbeeld niet meer afhankelijk is van Microsoft Office, om maar iets te noemen. Kritieke infrastructuur zou idealiter in eigen beheer, maar dan toch op z'n minst opensource en/of Europees beheer moeten komen te liggen.
Dat doe je toch vooral voor jezelf en niet zoals de kneuzen die denken dat ze de VS zullen raken als ze geen cola meer kopen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')