Allemaal de schuld van de VVD. Sinds 1994 hebben we namelijk, met uitzondering van een kabinet Balkenende, onafgebroken de VVD in onze regering gehad. Lekker gewerkt jongens.quote:Brabanders kunnen geen woning vinden, Aafke (32) woont nog bij haar ouders
Dagelijks reageren op huurwoningen, maar nergens tussenkomen: voor veel Brabanders is het de realiteit van de huidige woningmarkt. Door hoge huurprijzen, strenge inkomenseisen en weinig betaalbare woningen is een eigen plek voor veel mensen buiten bereik. “Het is hopen op een lot uit de loterij.”
De vrije huurmarkt in Brabant bleef in de laatste maanden van 2025 even krap als altijd. Dat blijkt uit onderzoek van woningplatformen Pararius en Huurwoningen.nl. Het aantal woningen in de vrije huursector nam af, en de prijzen stegen. En dat zorgt bij een hoop woningzoekende Brabanders voor problemen.
Bijvoorbeeld bij Karel Mustert (23) uit Tilburg. Hij woont in een studentenhuis en zoekt al ruim een jaar naar een nieuwe woning. Sinds november reageert hij iedere dag op advertenties. “Ik word er gewoon een beetje verdrietig van. Het voelt alsof je stilstaat,” zegt hij.
“Op de sociale huurmarkt is het aanbod beperkt en sta ik bij lotingen achteraan in de rij. In de vrije sector zijn er wel huurwoningen die ik kan betalen, maar dan voldoe ik weer niet aan de inkomenseis.” En dat terwijl Karel 32 uur per week werkt als verpleegkundige in de zorg.
Te hoge inkomenseis
Die inkomenseis is ook voor Aafke Bruikman (32) en Shania van de Ven (27) een probleem. De twee vriendinnen besloten samen naar een woning te zoeken om hun kansen te vergroten. Maar ook dat valt tegen.
“We zoeken naar een woning van ongeveer ¤1500 per maand”, vertelt Aafke aan de keukentafel bij haar ouders thuis, waar ze woont. “Maar veel verhuurders eisen een inkomen van 4,5 keer de huurprijs.” En dat kunnen Aafke en Shania samen niet opbrengen, ook al hebben ze allebei een baan.
De vriendinnen staan beide al meerdere jaren ingeschreven bij verschillende woningcoöperaties in Breda en Tilburg. “Maar daar moet je bijna vijftien jaar ingeschreven staan om in aanmerking te komen voor een woning”, vertelt Aafke.
Zowel de 32-jarige Aafke als haar ouders houden hun hart vast als ze horen hoe lang het nog kan duren: “Het is hier heel gezellig, maar we zijn allemaal toe aan de volgende stap.”
Scheve verhoudingen
De krapte op de woningmarkt wordt niet alleen veroorzaakt door het aantal woningzoekenden en de hoge huurprijzen. Het komt ook door de scheve verhouding tussen vraag en aanbod. Uit het onderzoek blijkt dat woningen met een huurprijs tussen de ¤1.185 en ¤1.500 per maand iets meer dan een kwart van het aanbod vormen, terwijl hier ruim 40 procent van de reacties op komt.
In de hoogste prijscategorie, met woningen boven de ¤2.000 per maand, viel daarentegen ongeveer 40 procent van het aanbod, terwijl slechts 21 procent van de woningzoekenden hierop reageert.
Volgens Aafke is het hopen op een lot uit de loterij. “Dat er ineens een woning voorbijkomt waar het wèl kan, en dat jij dan ook degene bent die uit de zovelen woningzoekenden wordt gekozen.”
quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:50 schreef SebbeSwensje het volgende:
Particuliere verhuurders en kredietverstrekkers hebben nu eenmaal rust in de portemonnee nodig, de VVD levert altijd!
Als ze interesse hebben om in de buurt van Utrecht te komen wonen dan mogen ze wel een keer langskomen voor een kennismaking.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het plaats maken door er immigranten uit te mieteren was niet zo succesvol. Dus dan maar zo.quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:56 schreef thedeedster het volgende:
Alles komt goed met Robbies tien steden. Metaforisch weliswaar, maar het gaat natuurlijk om het principe.
Die mogen ook vaak op vakantieparken. Of het zijn expats met 30% belastingkorting.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:21 schreef poolmetuitkering het volgende:
Herkenbaar probleem. Niet vreemd dat veel jongeren uit de leeftijdscategorie van Aafke inmiddels maar zijn vertrokken naar het buitenland. In Nederland kan je immers ook vaker wel een huis vinden als arbeidsmigrant dan als iemand die hier is opgegroeid...
Het is algemeen bekend dat sinds de VVD (en PVV) de grootste waren de migratie alleen maar is toegenomen. Sterker nog, alle problemen met asiel zijn onder hen ontstaan.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:28 schreef SpecialK het volgende:
In die zin is de VVD natuurlijk gewoon de pro-migratie partij.
1. Goedkope werkkrachten importeren van buiten europa om de bedrijfjes te spekken die zo min mogelijk willen uitgeven aan schoonmakers en ander hard doch uitwisselbaar werk
2. Grote bedrijven de visumstructuur bieden om dure mensen uit het buitenland te halen voor de technische posities waarbij die bedrijven de huur voor die mensen betalen met prijsopdrijvend effect
VVD is ook de partij van het externaliseren van kosten. De samenleving betaalt op cultureel vlak en op huisvestingsvlak voor winstcijfers van een clubje bedrijven.
Ik kwam hier om ongeveer dit te vragen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:14 schreef Hexagon het volgende:
Ga je ongeveer hetzelfde topic nu iedere keer opnieuw openen? Of heb je ook nieuwe informatie?
Het is recent nieuws van een nieuwssite. Ik heb in 2026 bovendien nog niet zoiets geplaatst.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik kwam hier om ongeveer dit te vragen.
Maar heb je nog nieuwe inzichten sinds de vorige keer?quote:Op donderdag 15 januari 2026 12:24 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Het is recent nieuws van een nieuwssite. Ik heb in 2026 bovendien nog niet zoiets geplaatst.
Ik lees altijd dat maar 7% van de sociale huur naar statushouders gaat. Die 7% kan het verschil toch niet maken!quote:Op donderdag 15 januari 2026 13:15 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Familie van mij woont ook in een wijk met vooral sociale huur in Brabant. 10 jaar geleden was het nog een echte volkswijk, door natuurlijk verloop is de wijk helemaal getransformeerd naar een wijk vol met statushouders. Bijna alles wat vrijkwam is immers naar statushouders gegaan. Dat is daar nu natuurlijk niet meer leuk wonen met al die schotels, onverzorgde voortuinen en huftergedrag van de inwoners. Gelukkig maar dat we de culturele verrijking een plek kunnen geven en de eigen belastingaftdragende onderdanen op zolder bij hun ouders kunnen laten verrekken tot ze onvruchtbaar zijn.
Nederland verdient dit.quote:Op donderdag 15 januari 2026 13:15 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Familie van mij woont ook in een wijk met vooral sociale huur in Brabant. 10 jaar geleden was het nog een echte volkswijk, door natuurlijk verloop is de wijk helemaal getransformeerd naar een wijk vol met statushouders. Bijna alles wat vrijkwam is immers naar statushouders gegaan. Dat is daar nu natuurlijk niet meer leuk wonen met al die schotels, onverzorgde voortuinen en huftergedrag van de inwoners. Gelukkig maar dat we de culturele verrijking een plek kunnen geven en de eigen belastingaftdragende onderdanen op zolder bij hun ouders kunnen laten verrekken tot ze onvruchtbaar zijn.
Is in de praktijk eerder 1 op de 3 wanneer je seniorenwoningen en doorstroom niet mee rekent.quote:Op donderdag 15 januari 2026 13:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik lees altijd dat maar 7% van de sociale huur naar statushouders gaat. Die 7% kan het verschil toch niet maken!
HAHA JA JOH ZIJN ZE DOOD JOH JAMMER DAN LACHUH HAHAquote:Op donderdag 15 januari 2026 12:44 schreef Doug-Heffernan het volgende:
Ik wil ook wel bij mijn ouders wonen maar die leven niet meer lol
Doe je niks aan lolquote:Op donderdag 15 januari 2026 13:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
HAHA JA JOH ZIJN ZE DOOD JOH JAMMER DAN LACHUH HAHA
En samenwonen met "een" vriendin. Geeft weer gezeik als er 1 gaat verhuizen. Snap wel dat als verhuurder je liever een stelletje hebt die het huurt. Is vaak wat duurzamerquote:Op donderdag 15 januari 2026 13:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Is vrij duidelijk dat de inkomens-eis het probleem is, zoals ook in de OP staat.
Maar daar zie je de politiek zelden op focussen.
Als je een huis wilt huren van 1500 euro moet je dus per maand 6000 verdienen. Dat slaat gewoon nergens op.
Stel dan een wet in dat je max 2 keer de huur als inkomen kan eisen oid.
Dus met een inkomen van bruto 3.000 euro moet je een huis van 1.500 euro kunnen huren. Terwijl je bij dat bedrag vaak geen recht hebt op zorgtoeslag. Je waarschijnlijk ook g/w/l en een auto voor je werk moet kunnen betalen. Eten, tsja, al drink je alleen water, bescheiden boodschappen doen kost al geld. En als je kinderen hebt die naar de opvang moeten vraag ik me af helemaal af hoe je dit gaat kunnen betalen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 13:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Is vrij duidelijk dat de inkomens-eis het probleem is, zoals ook in de OP staat.
Maar daar zie je de politiek zelden op focussen.
Als je een huis wilt huren van 1500 euro moet je dus per maand 6000 verdienen. Dat slaat gewoon nergens op.
Stel dan een wet in dat je max 2 keer de huur als inkomen kan eisen oid.
En als je het nog wat creatiever berekent is het zelfs 150% !!!quote:Op donderdag 15 januari 2026 13:25 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Is in de praktijk eerder 1 op de 3 wanneer je seniorenwoningen en doorstroom niet mee rekent.
Vraag het een VVD stemmer en die zal je haarfijn uitleggen dat het zo inderdaad moet. Verschil moet er nou eenmaal zijn. En het geld groeit nu eenmaal niet aan de bomen. Daar hebben we consumenten voor.quote:Op donderdag 15 januari 2026 14:56 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
Dus met een inkomen van bruto 3.000 euro moet je een huis van 1.500 euro kunnen huren. Terwijl je bij dat bedrag vaak geen recht hebt op zorgtoeslag. Je waarschijnlijk ook g/w/l en een auto voor je werk moet kunnen betalen. Eten, tsja, al drink je alleen water, bescheiden boodschappen doen kost al geld. En als je kinderen hebt die naar de opvang moeten vraag ik me af helemaal af hoe je dit gaat kunnen betalen.
Intussen, als je een keer de huur niet hebt betaald, moet je een relatief groot bedrag nog een keer alsnog gaan betalen. (Dat loopt sneller op dan de huur van 700 euro)
Het lijkt me niet dat jij dit bedoelt toch?
Want in de Randstad zijn geen expats?quote:Op donderdag 15 januari 2026 13:55 schreef bleiblei het volgende:
Ah gelukkig liggen de woningen in Rotterdam, Amsterdam en Utrecht voor het oprapen. Het is allemaal de schuld van AMSL (@:alpha0: is niet eens in staat om de 4 letters van het grootste bedrijf van NL in de goede volgorde te plaatsen).
Ja dat is het probleem.quote:Op donderdag 15 januari 2026 13:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
De mannen die hoog in de hiërarchie staan en het beleid dus bepalen, willen gewoon onenigheid met de mensen die beneden in de hiërarchie staan.quote:Op donderdag 15 januari 2026 19:34 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Ja dat is het probleem.
Nee natuurljk niet, het probleem is dat er te weinig huizen zijn / te veel vraag naar is. Uiteindelijk komt het allemaal daar op neer.
Ik ben vanavond langs precies dit bord gefietst en had dezelfde gedachtequote:Op donderdag 15 januari 2026 10:54 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nog nooit zo hard gelachen toen ik dit zag.
Want jij hebt wel een eigen huis kunnen bemachtigen?quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:03 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Dus je bent 32, hebt nog nooit een eigen huis gehad / gehuurd, werkt 32 u per week en woont bij pa en ma. En wilt een huis delen met een vriendin.
Geen woord over het kopen van een huis met dubbel salaris of überhaupt buiten de eigen regio kijken. Of überhaupt hoe groot hun spaarpot ondertussen wel niet is.
Nu, ook dit keer weer een jankverhaal over iets niet kunnen krijgen maar geen enkel argument van wat ze er aan doen om alsnog meer vermogen te vergaren om het wel te kunnen verkrijgen.
Ze reageren slechts op het aanbod van huurwoningen en hopen dat ze een keertje raak schieten.
Het zal wel; 1 van de 300 jankverhalen per jaar die je hierover leest.
Mijn geval is niet meer vergelijkbaar, want ik ben een stuk ouder.quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Want jij hebt wel een eigen huis kunnen bemachtigen?
Damn inderdaad. Ze moeten gewoon meer vermogen vergaren en dan kunnen ze een huis kopen. Wat briljant. Hoezo wooncrisis. Ze moeten gewoon meer geld hebben.quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:03 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Nu, ook dit keer weer een jankverhaal over iets niet kunnen krijgen maar geen enkel argument van wat ze er aan doen om alsnog meer vermogen te vergaren om het wel te kunnen verkrijgen.
Sparen en zuinigheid is niet aan Gen-Z besteed:quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:10 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Mijn geval is niet meer vergelijkbaar, want ik ben een stuk ouder.
Kinderen van meerdere kennissen hebben dat wel gedaan. En weet je? Sparen, zuinig zijn en langer werken heeft hen vrij vlot aan een koophuis geholpen. Zonder ouderbijdrage.
De hypotheek die je kan lenen stijgt ook mee. Je kan nu veel meer lenen dan een jaar of 5 geleden. Gemiddelde salaris is ook gestegen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:19 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Sparen en zuinigheid is niet aan Gen-Z besteed:
NWS / Jongeren lunchen steeds vaker buiten de deur
Anderzijds, de gemiddelde huizenprijs stijgt jaarlijks met zo'n 20k dus daar valt ook bijna niet tegenop te sparen.
Klopt.quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:18 schreef Twiitch het volgende:
Aafke is een hondennaam.
[..]
Damn inderdaad. Ze moeten gewoon meer vermogen vergaren en dan kunnen ze een huis kopen. Wat briljant. Hoezo wooncrisis. Ze moeten gewoon meer geld hebben.
Okee boomer.quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:25 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Klopt.
Maar dat jij dit zegt, geeft al genoeg dat jij nooit een poging hebt gedaan om meer vermogen te vergaren.
Blijf dus maar lekker arm. Het is je gegund.
Waarom moet ze buiten de eigen regio gaan kijken van jou? Omdat mensen die meer kunnen betalen maar even gaan bepalen dat ze afscheid moet nemen van haar vrienden en familie?quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:03 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Dus je bent 32, hebt nog nooit een eigen huis gehad / gehuurd, werkt 32 u per week en woont bij pa en ma. En wilt een huis delen met een vriendin.
Geen woord over het kopen van een huis met dubbel salaris of überhaupt buiten de eigen regio kijken. Of überhaupt hoe groot hun spaarpot ondertussen wel niet is.
Ze reageren slechts op het aanbod van huurwoningen en hopen dat ze een keertje raak schieten.
Misschien moet jij eens gaan beseffen hoe gemakkelijk jouw leven is.quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:10 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Kinderen van meerdere kennissen hebben dat wel gedaan. En weet je? Sparen, zuinig zijn en langer werken heeft hen vrij vlot aan een koophuis geholpen. Zonder ouderbijdrage.
Was jij niet diegene die aan het gillen was over "de medewerkers van ASML die er warmpjes bij zitten"? Je topictitel is notabene dat die arme brabanders geen huis kunnen vinden. En je bent niet in staat om sarcasme te filteren.quote:Op donderdag 15 januari 2026 19:32 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Want in de Randstad zijn geen expats?
Moeilijk doen over een typo. Triest!!!
Ja, iedereen heeft flinke last van tegenslagen in hun leven. Iedereen heeft last van alle mogelijke ellende die er maar is.quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:54 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
Misschien moet jij eens gaan beseffen hoe gemakkelijk jouw leven is.
Handig he, dat als jij uberhaupt al een aandoening hebt gehad waarvoor je geopereerd moest worden (breuk op skivakantie of zo) dat vergoed wordt? Veel noodzakelijke operaties in Nederland worden NIET vergoed. Daar gaat al gauw 10k aan spaargeld.
Handig he, dat jij waarschijnlijk een comfortabele baan hebt waar je niet zomaar een blessure oploopt? Fysio kan je deels bijverzekeren, maar veel mensen hebben dan nog steeds hoge kosten. (behandeling is al gauw 40 euro per keer)
Handig he, dat jij vermoedelijk reiskostenvergoeding krijgt of op fietsafstand van je werk woont? Werkgevers zijn dat niet verplicht, en niet iedereen heeft de mogelijkheid om werk dicht bij huis te vinden.
"Ja, de zelfredzame burger die komt er wel. Zeker als ze rijke ouders hebben. De rest, die het niet lukt, moet gewoon een Darwin Award krijgen of oprotten, anders kosten ze ons winnaars maar geld."quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:10 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Geef effe een seintje als je hier ook over 50 jaar de helft van je inkomen weg mag tikken aan wonen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:22 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
De hypotheek die je kan lenen stijgt ook mee. Je kan nu veel meer lenen dan een jaar of 5 geleden. Gemiddelde salaris is ook gestegen.
Die mensen die jij beschrijft 'die het kut hebben' zijn juist de leidraad in Nederland. Het leven is ontzettend duur. En juist de mensen die het konden voorkomen (gevaarlijke sporten, zuipen, roken) hebben geld maar krijgen wel alle zorg vergoed.quote:Op donderdag 15 januari 2026 22:57 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Ja, iedereen heeft flinke last van tegenslagen in hun leven. Iedereen heeft last van alle mogelijke ellende die er maar is.
Kunnen we eens stoppen met de minder gelukkigen als leidraad aan te houden en ons eens gaan focussen op mensen die wél succes in hun leven hebben?
Als je alleen maar hoort over mensen die het zo ontzettend kut allemaal hebben, gaat men zich daar aan spiegelen: kom je geen steek verder mee.
Omdat hij gewoon geen paupers als buren moet hebben? Want dat verziekt zijn wooncomfort en de prijs van zijn huis?quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:51 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
Waarom moet ze buiten de eigen regio gaan kijken van jou? Omdat mensen die meer kunnen betalen maar even gaan bepalen dat ze afscheid moet nemen van haar vrienden en familie?
Overigens heeft buiten de regio kijken nauwelijks zin. Of je moet in Roemenie gaan kijken, maar dan zit je met de reiskosten naar je werk in Nederland.
Paupers is een term van de plaatselijke hockeyclub en van Minerva. Je weet wel, die op straat pissende mensen op de Breestraat in Leiden. Je zou daar maar wonen zeg...quote:Op donderdag 15 januari 2026 23:00 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Omdat hij gewoon geen paupers als buren moet hebben? Want dat verziekt zijn wooncomfort en de prijs van zijn huis?
Of, dat is dan toch de achterliggende gedachte.
Hij stemt VVDquote:Op donderdag 15 januari 2026 20:54 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
Misschien moet jij eens gaan beseffen hoe gemakkelijk jouw leven is.
Handig he, dat als jij uberhaupt al een aandoening hebt gehad waarvoor je geopereerd moest worden (breuk op skivakantie of zo) dat vergoed wordt? Veel noodzakelijke operaties in Nederland worden NIET vergoed. Daar gaat al gauw 10k aan spaargeld.
Handig he, dat jij waarschijnlijk een comfortabele baan hebt waar je niet zomaar een blessure oploopt? Fysio kan je deels bijverzekeren, maar veel mensen hebben dan nog steeds hoge kosten. (behandeling is al gauw 40 euro per keer)
Handig he, dat jij vermoedelijk reiskostenvergoeding krijgt of op fietsafstand van je werk woont? Werkgevers zijn dat niet verplicht, en niet iedereen heeft de mogelijkheid om werk dicht bij huis te vinden.
Volgens mij lees jij over het gedeelte heen waarin ik vraag daar mee te stoppen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 22:59 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
Die mensen die jij beschrijft 'die het kut hebben' zijn juist de leidraad in Nederland. Het leven is ontzettend duur. En juist de mensen die het konden voorkomen (gevaarlijke sporten, zuipen, roken) hebben geld maar krijgen wel alle zorg vergoed.
Ja, die minder gelukkigen moeten maar vrijwillig euthanasie plegen, nietwaar? En hun vooruitzichten moeten dus net zo lang afgebroken worden tot ze dat doen?quote:Op donderdag 15 januari 2026 22:57 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Ja, iedereen heeft flinke last van tegenslagen in hun leven. Iedereen heeft last van alle mogelijke ellende die er maar is.
Kunnen we eens stoppen met de minder gelukkigen als leidraad aan te houden en ons eens gaan focussen op mensen die wél succes in hun leven hebben?
Als je alleen maar hoort over mensen die het zo ontzettend kut allemaal hebben, gaat men zich daar aan spiegelen: kom je geen steek verder mee.
Hah. Als jij dat nou eens zou doen, voordat je zoveel verachtende drek postte?quote:Op donderdag 15 januari 2026 23:03 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Als je niks toe te voegen dan dit soort rotzooi, reageer dan gewoon niet.
Ik onderbouw mijn reactie. Jij niet. Ga iemand anders vervelen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 23:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hah. Als jij dat nou eens zou doen, voordat je zoveel verachtende drek postte?
Oh, en neem ook een voorbeeld aan podmetuitkering: ik ben het niet met hem eens, maar hij onderbouwt zijn reactie tenminste wel.quote:Op donderdag 15 januari 2026 23:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hah. Als jij dat nou eens zou doen, voordat je zoveel verachtende drek postte?
Onderbouwen heeft voor jou geen nut. Je luistert er toch niet naar. Hoe rijker en/of succesvoller mensen zichzelf vinden, hoe meer ze neerkijken de mensen die het slechter hebben. Zij zijn superieur en weten het beter. Dus het heeft geen nut om over de argumenten van zo'n pauper na te denken. Die had maar hetzelfde moeten doen als jij: rijke ouders, een dure opleiding en veel kruiwagens.quote:Op donderdag 15 januari 2026 23:06 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Ik onderbouw mijn reactie. Jij niet. Ga iemand anders vervelen.
Doei!
En je gaat maar door. Ook weer geen onderbouwing, alleen maar mij afbranden.quote:Op donderdag 15 januari 2026 23:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Onderbouwen heeft voor jou geen nut. Je luistert er toch niet naar. Hoe rijker en/of succesvoller mensen zichzelf vinden, hoe meer ze neerkijken de mensen die het slechter hebben. Zij zijn superieur en weten het beter. Dus het heeft geen nut om over de argumenten van zo'n pauper na te denken. Die had maar hetzelfde moeten doen als jij: rijke ouders, een dure opleiding en veel kruiwagens.
Nou zeg, ga die huizenmarkt op, knap die verrotte zooi op, zorg dat anderen ook in je straat willen wonen. Zet je in voor de buurt, zorg dat de wijkgemeentes je zien, investeer nog ff met lotgenoten in je wijk. Maar de wijk hip en veilig en verkoop je hut door.quote:Op donderdag 15 januari 2026 23:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Onderbouwen heeft voor jou geen nut. Je luistert er toch niet naar. Hoe rijker en/of succesvoller mensen zichzelf vinden, hoe meer ze neerkijken de mensen die het slechter hebben. Zij zijn superieur en weten het beter. Dus het heeft geen nut om over de argumenten van zo'n pauper na te denken. Die had maar hetzelfde moeten doen als jij: rijke ouders, een dure opleiding en veel kruiwagens.
Zie ik ook. En dat terwijl rijke witte mensen en tokkies vaak 1 overeenkomst hebben: ze kijken neer op mensen die niet zo leven als zijquote:Op donderdag 15 januari 2026 23:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dertig jaar geleden konden we ondanks de woningnood nog huizen betalen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 00:32 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nou zeg, ga die huizenmarkt op, knap die verrotte zooi op, zorg dat anderen ook in je straat willen wonen. Zet je in voor de buurt, zorg dat de wijkgemeentes je zien, investeer nog ff met lotgenoten in je wijk. Maar de wijk hip en veilig en verkoop je hut door.
Dat was dertig jaar geleden zo, twintig ook, tien zeker en nu nog meer. Mouwen opstropen, ja je wil een villa maar we beginnen gewoon in een appartement zonder lift vier hoog. Lid worden van de VvE en naar de gemeenteraadsvergaderingen.
Hopla, zo doen we het allemaal. Niet zeuren maar pakken wat je pakken kan en beginnen!
Met zo’n houding kun je inderdaad beter bij je ouders blijven wonen tot de gouden enveloppe op de mat valt.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 01:02 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
Dertig jaar geleden konden we ondanks de woningnood nog huizen betalen.
Nu mag je blij zijn als je met 2x 40 uur werken een opknapwoning kunt kopen, daar al je tijd en energie in kunt steken, en voor vrijwilligerswerk en de gemeenteraad blijft niks meer over...
Overigens zijn veel van die appartementen zonder lift gemaakt van zandsteen wat door de levensduur binnenkort allemaal gaat brokkelen en uit elkaar vallen. Leuk beleggingsobject als de verzekering het vergoedt, anders een duur verhaal.
Tsja, veel mensen willen wel een huis kopen (in Nederland) maar kunnen het echt niet. Dat is ook het hele punt van mensen als die Aafke.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 01:18 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Met zo’n houding kun je inderdaad beter bij je ouders blijven wonen tot de gouden enveloppe op de mat valt.
Het zijn slechts de mannen die boven in de hiërarchie staan die voldoende woon‑ en leefruimte hebben, aangezien zij het beleid van het land bepalen.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 00:25 schreef Kottnauer het volgende:
Witte mensen hebben sowieso teveel huizen, dus het is volkomen terecht dat zij bij hun ouders blijven wonen.
Koop een rugzak en een tent en offer jezelf op. Laat een ander in je woning leven.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 01:42 schreef torentje het volgende:
[..]
Het zijn slechts de mannen die boven in de hiërarchie staan die voldoende woon‑ en leefruimte hebben, aangezien zij het beleid van het land bepalen.
Daardoor blijven de privileges binnen dezelfde kleine kring circuleren, terwijl de rest van de bevolking met steeds minder genoegen moet nemen.
De ongelijkheid wordt zo niet alleen bestendigd, maar zelfs actief vergroot door de manier waarop beslissingen worden genomen.
Uiteindelijk ontstaat er een samenleving waarin kansen niet langer afhangen van talent of inzet, maar van de positie waarin men toevallig geboren wordt.
Ik moet toch een vast adres hebben als ik wil werken en ik moet fris op het werk verschijnen. Een tent is om die redenen dus geen optie.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 01:45 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Koop een rugzak en een tent en offer jezelf op. Laat een ander in je woning leven.
Postadres bij gemeente volstaat.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 01:51 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik moet toch een vast adres hebben als ik wil werken en ik moet fris op het werk verschijnen. Een tent is om die redenen dus geen optie.
Er bestaat toch ook een soort anti‑stinkbeleid in ons land, al is het vaak meer een sociale norm dan een formele regel.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 02:23 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Postadres bij gemeente volstaat.
Jij hebt ook niet bepaald vooraan gestaan toen men beschaving uitdeelde eh?quote:Op vrijdag 16 januari 2026 02:58 schreef Omnyakom220 het volgende:
SymbolicFrank zit hier te zeiken over botbreuken op ski vakanties of een gerekte pees tijdens tennis puur omdat het blanken betreft. Over niet westerse parasieten houd hij keurig zijn bek. Niet westerse parasieten die de Nederlandse bevolking miljarden per jaar kosten. Ga maar eens naar de ziekenhuis lul. Alleen maar hoofddoeken en baarden in de wachtkamer. En dan kom je hier aanzetten met ski ongelukken? LoL!
Nederland is door tientallen jaren heen tot in de jaren 60 op het bo uitgekleed door buitenlanders. Is je moeder in Turkije Ankara ziek? , laat haar overvliegen. Reuma, kanker en alle andere aandoeningen worden vergoed door paspoort.
Die Afghaanse buurman, die sinds kort onder je flat woont? Gearriveerd met een gebit van a1000 jaar geleden. Nee hoor, dat hoest de nederlandse belasting betaler wel op om het te fixen. Tienduizend euro voor een huisinrichting plus 10k om een kaak de fixen van iemand die hier niet thuis hoor en een drain on society is. Maar daar horen we jou met je linkse muil niet over of wel?
De mensen die jij noemt gaan allemaal naar de dokter in Turkije...quote:Op vrijdag 16 januari 2026 02:58 schreef Omnyakom220 het volgende:
SymbolicFrank zit hier te zeiken over botbreuken op ski vakanties of een gerekte pees tijdens tennis puur omdat het blanken betreft. Over niet westerse parasieten houd hij keurig zijn bek. Niet westerse parasieten die de Nederlandse bevolking miljarden per jaar kosten. Ga maar eens naar de ziekenhuis lul. Alleen maar hoofddoeken en baarden in de wachtkamer. En dan kom je hier aanzetten met ski ongelukken? LoL!
Nederland is door tientallen jaren heen tot in de jaren 60 op het bo uitgekleed door buitenlanders. Is je moeder in Turkije Ankara ziek? , laat haar overvliegen. Reuma, kanker en alle andere aandoeningen worden vergoed door paspoort.
Die Afghaanse buurman, die sinds kort onder je flat woont? Gearriveerd met een gebit van a1000 jaar geleden. Nee hoor, dat hoest de nederlandse belasting betaler wel op om het te fixen. Tienduizend euro voor een huisinrichting plus 10k om een kaak de fixen van iemand die hier niet thuis hoor en een drain on society is. Maar daar horen we jou met je linkse muil niet over of wel?
link?quote:Op zaterdag 17 januari 2026 22:55 schreef poolmetuitkering het volgende:
Zoon van Wendy van Dijk vandaag in het nieuws dat hij weer thuiswoont omdat uitwonend zijn te duur is
In sommige dorpen en steden is dat nog hoger.quote:Op donderdag 15 januari 2026 13:25 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Is in de praktijk eerder 1 op de 3 wanneer je seniorenwoningen en doorstroom niet mee rekent.
Goede vergelijking met dat Nederland nieuwe klanten graag welkom heet als commercieel bedrijf!quote:Op zondag 18 januari 2026 16:48 schreef Homey het volgende:
[..]
In sommige dorpen en steden is dat nog hoger.
Plus, er is ook nog speciale voordeel voor expats (geen kleine groep in Brabant) die even met een forse belastingkorting meer kans maken op een koopwoning.
Nieuwkomers worden extreem voorgetrokken in Nederland. Waarom? Iedereen wijst naar de extreem-linkse take van bewuste omvolking.
Die is waar, maar Nederland wordt ook gerund als een commercieel bedrijf. En wat doen commerciële bedrijven? Die doen alles voor nieuwe klanten, anders gezegd nieuwe klanten krijgen speciale aanmeldkortingen en kado's, wat bestaande klanten niet krijgen.
Hoe meer 'consumenten' in Nederland, des te meer omzet en winst voor het grootkapitaal. Des te meer huurinkomsten voor de van der Valk hotels en dergelijke. Des te meer dikbetaalde baantjes in de asielindustrie.
En iedereen die daar kritiek op heeft wordt verrot gescholden in de pers voor nazi dit en fascist dat. Al 40 jaar behoorlijk effectief.
Nederland zit dus volledig in de tang van deze kongsi. Leuk dat wat mensen PVV stemmen, maar die zijn totaal niet bij machte om de grenzen dicht te gooien.
Enige democratische optie is een nieuwe Pim Fortuyn, die alle rechtse stemmen kan verenigen en 90 zetels haalt. En zelf premier wordt en alle ministers kan aanstellen. En dan wordt het een strijd, want dan krijg je een open straatgevecht (en waarschijnlijk weer een nieuwe politieke moord).
Met Pim als premier destijds, hadden we het Deense immigratiemodel kunnen implementeren.quote:Op zondag 18 januari 2026 16:56 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
Goede vergelijking met dat Nederland nieuwe klanten graag welkom heet als commercieel bedrijf!
Pim Fortuyn was een goed politicus. Helaas is hij er niet meer.
In Veel Nederlandse dorpen zie je ook geen buitenlander.quote:Op zondag 18 januari 2026 17:03 schreef Homey het volgende:
[..]
Met Pim als premier destijds, hadden we het Deense immigratiemodel kunnen implementeren.
Denemarken stevent nu af op minder dan 1000 asielzoekers in een heel jaar tijd.
Dat aantal haalt Nederland vandaag de dag gewoon doodleuk per week binnen (!).
https://eutoday.net/denma(...)st-level-in-decades/
Ik heb zelf uitgebreid in Denemarken rondgereisd. Wat viel me op?
In tal van dorpen en kleine steden zie je alleen de Deense vlag. Geen EU vlag, geen pride vlag, geen Palestina vlag, geen Oekraïne vlag.....echt alleen hun eigen Deense vlag. Die wappert gewoon elke dag aan veel huizen.
Denen zijn nationalistisch en schamen zich daar niet voor.
Het aantal buitenlanders is zichtbaar minder. Denen zijn duidelijk in de meerderheid.
In Kopenhagen is de bevolking nog voor 75% echt Deens. Vergelijk dat eens met Amsterdam of Rotterdam, waar Nederlanders reeds een minderheid zijn.
Ik noem ook steden en benoem Kopenhagen. Daar lees jij even voor het gemak overheen.quote:Op zondag 18 januari 2026 17:06 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
In Veel Nederlandse dorpen zie je ook geen buitenlander.Beetje vreemd om een (Deens) dorp te vergelijken met Amsterdam, waar door bewust beleid met textielfabrieken in het verleden en dat Suriname in 1975 onafhankelijk werd veel allochtonen zijn gevestigd in de flatjes waar Nederlanders hun neus voor ophaalden (omdat er ooit een tijd was dat je met een beetje geld niet meer in een flat in de Bijlmer hoefde te wonen)
In Polen heb je ook die vorm van nationalisme.quote:Op zondag 18 januari 2026 17:14 schreef Homey het volgende:
[..]
Ik noem ook steden en benoem Kopenhagen. Daar lees jij even voor het gemak overheen.
Bekijk de online statistieken maar, de verschillen zijn groot.
En daar zit politiek beleid achter. Bewust beleid.
En daarachter weer zit een houding, een cultuur.
In Denemarken is nationalisme, je eigen vlag op een random dag aan je huis hangen, eigentrots doodnormale zaken, ook onder linkse Denen.
Hoe anders is dat in Nederland.
Mensen identificeren zichzelf. De meeste 'marokkanen' in Nederland identificeren zichzelf primair als Marokkaan en moslim. Niet als Nederlander. Dus niet raar dat ze zo worden genoemd, alhoewel ik ergens het kip ei verband ook zie. Overigens noemen alle allochtonen Marokkanen gewoon Marokkanen, en daarmee doel ik op hindoestanen, chinezen, etc.quote:Op zondag 18 januari 2026 17:16 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
In Polen heb je ook die vorm van nationalisme.
In Nederland doen mensen dat niet omdat extreemrechts het heeft gekaapt.
En waarop is gebaseerd dat 75% van de Denen in Kopenhagen Deens is? Wat is Deens?
Ik verbaas me altijd over dat Nederlanders hier Marokkaan worden genoemd omdat opa (waar hun half marokkaanse ouder niet mee is opgegroeid) uit Marokko kwam.
Ik ben benieuwd waar die Marokkanen van jou wonen.quote:Op zondag 18 januari 2026 17:49 schreef Homey het volgende:
[..]
Mensen identificeren zichzelf. De meeste 'marokkanen' in Nederland identificeren zichzelf primair als Marokkaan en moslim. Niet als Nederlander. Dus niet raar dat ze zo worden genoemd, alhoewel ik ergens het kip ei verband ook zie. Overigens noemen alle allochtonen Marokkanen gewoon Marokkanen, en daarmee doel ik op hindoestanen, chinezen, etc.
Ik werk met veel meer Marokkanen dan jij en die noemen zichzelf allemaal Marokkaan. Prima, hun mening. Wat jij confabuleert klopt dus niet.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:50 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd waar die Marokkanen van jou wonen.
'Marokkanen' praten onderling op straat gewoon duidelijk luid en hoorbaar Nederlands.
Ik werk ook met veel Marokkanen en die noemen zich hoogtens Marokkaanse Nederlander, maar geen Marokkaan. Behalve onderling als ze grapjes maken 'ewa we zijn de mocro's'.
Maar goed als jij het oke vindt om zulke raciale vooroordelen te hebben over NEDERLANDERS moet je dat vooral doen.... ze zijn alleen onjuist
Het aantal inwoners en de verdunning van de huishoudens zijn het probleem. Voor zover je al van een probleem kunt spreken. Op m'n werk en in m'n familie ken ik eigenlijk geen personen met huisvestingsproblemen anders dan: we zijn na 10 jaar onze tussenwoning zat en willen graag (half)vrijstaand en groter wonen, maar er is amper wat te vinden waarbij we er op vooruit zouden gaan".quote:Op donderdag 15 januari 2026 19:34 schreef Alpha0 het volgende:
Nee natuurljk niet, het probleem is dat er te weinig huizen zijn / te veel vraag naar is. Uiteindelijk komt het allemaal daar op neer.
Wat is daar dan mis mee? Hoe wil je het anders hebben??quote:Op donderdag 15 januari 2026 23:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hoe rijker en/of succesvoller mensen zichzelf vinden, hoe meer ze neerkijken de mensen die het slechter hebben. Zij zijn superieur en weten het beter. Dus het heeft geen nut om over de argumenten van zo'n pauper na te denken. Die had maar hetzelfde moeten doen als jij: rijke ouders, een dure opleiding en veel kruiwagens.
Bij zo'n jankverhaal vraag ik me altijd af wat er de voorgaande12 jaar is gebeurd dat je nog bij ma's stamppot aanschuift. In de jaren 2013 - 2015 kon je voor 2 ton een gemiddeld huis kopen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:03 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Dat dus. "Out of The Box" denkend: eens ergens anders gaan wonen en werken i.p.v. het "oude vertrouwde" blijven doen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:10 schreef Mutsaers__78 het volgende:
- ondernemers - die initiatief nemen, lef tonen en iets anders doen dan anderen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 16:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Vraag het een VVD stemmer en die zal je haarfijn uitleggen dat het zo inderdaad moet. Verschil moet er nou eenmaal zijn. En het geld groeit nu eenmaal niet aan de bomen. Daar hebben we consumenten voor.
Ondernemers worden toch gepamperd door de rechtse politici en doen een beroep op solidariteit bij alle andere beroepsgroepen? In de trant van: "ben sociaal en nationalistisch en koop de duurdere producten want die zijn geproduceerd door landgenoten"quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:23 schreef blomke het volgende:
[..]
- ondernemers - die initiatief nemen, lef tonen en iets anders doen dan anderen.
Nee, die ondernemers willen het geld binnenharken, niet betalen. Daar hebben ze de consumenten voor. Behalve als ze hun werknemers allemaal het minimumloon gaan betalen, natuurlijk. Want dan hebben ze het geld niet.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:23 schreef blomke het volgende:
[..]
- ondernemers - die initiatief nemen, lef tonen en iets anders doen dan anderen.
quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat dus. "Out of The Box" denkend: eens ergens anders gaan wonen en werken i.p.v. het "oude vertrouwde" blijven doen.
Lozers hebben een excuus, winnaars een plan
Je plaat staat een beetje op repeat.quote:Op donderdag 15 januari 2026 16:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Vraag het een VVD stemmer en die zal je haarfijn uitleggen dat het zo inderdaad moet. Verschil moet er nou eenmaal zijn. En het geld groeit nu eenmaal niet aan de bomen. Daar hebben we consumenten voor.
Je vertegenwoordigt echt de boomermentaliteit. Dit werkt alsnog niet beneden een bepaald inkomen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:10 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Die van jullie ook. Als je steeds dezelfde onzin verkondigt, krijg je ook dezelfde reacties.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 15:13 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je plaat staat een beetje op repeat.
Not sure if serious.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 00:25 schreef Kottnauer het volgende:
Witte mensen hebben sowieso teveel huizen, dus het is volkomen terecht dat zij bij hun ouders blijven wonen.
Doe maar ffies tr'en.quote:
Enige toelichting zou mij kunnen helpen bij de interpretatie van je bericht ....quote:
Wat is er nou mis met de boomermentaliteit. Het is juist de hedendaagse Gen Z-ers' mentaliteit, die (een deel van) de problemen niet oplost.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 15:14 schreef Richestorags het volgende:
Je vertegenwoordigt echt de boomermentaliteit. Dit werkt alsnog niet beneden een bepaald inkomen.
Wie is jullie en wat wordt hier verkondigd door mij dan? Lees je de reacties überhaupt wel?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 15:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Die van jullie ook. Als je steeds dezelfde onzin verkondigt, krijg je ook dezelfde reacties.
Nou, mijn reactie is drie keer verdwenen, dus laten we het er op houden dat je gewoon een random extreem rechtse poster bent die verder niet opvallend is.quote:Op zondag 25 januari 2026 01:01 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wie is jullie en wat wordt hier verkondigd door mij dan? Lees je de reacties überhaupt wel?
Zit je weer aan de drank? Kom eens met een "extreem rechtse reactie" van mij in dit topic dan?quote:Op zondag 25 januari 2026 01:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nou, mijn reactie is drie keer verdwenen, dus laten we het er op houden dat je gewoon een random extreem rechtse poster bent die verder niet opvallend is.
Het gat tussen dat inkomen dat nodig is en wat je aan het begin van je carrière verdient wordt groter en groter. Pretenderen dat dat de oplossing is is nou precies de boomermentaliteit.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 16:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat is er nou mis met de boomermentaliteit. Het is juist de hedendaagse Gen Z-ers' mentaliteit, die (een deel van) de problemen niet oplost.
Dat het "alsnog beneden een bepaald inkomen" niet werkt, impliceert dus dat je een hoger inkomen moet realiseren.
Dan ga je maar harder werken.quote:Op zondag 25 januari 2026 01:15 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het gat tussen dat inkomen dat nodig is en wat je aan het begin van je carrière verdient wordt groter en groter. Pretenderen dat dat de oplossing is is nou precies de boomermentaliteit.
Hoe ziet dat harder werken eruit dan als je al 40 uur werkt?quote:
Ik verdiende lang geleden heel weinig totdat ik, naast mijn werk, opleidingen en cursussen ging doen om mijn kennen en kunnen te verbreden. Nu verdien ik een zeer goed salaris.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:59 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hoe ziet dat harder werken eruit dan als je al 40 uur werkt?
En voordat mensen die vraag gaan stellen: ik heb een koopwoning. Als éénverdiener. Drie jaar geleden gekocht. Juist daardoor besef ik me dat dat echt niet iedereen lukt.
Dat is geen oplossing. We hebben toch ook buschauffeurs, politieagenten, BOA's, brandweermannen, kapsters, schoonmakers etc. nodig?quote:Op zondag 25 januari 2026 11:05 schreef HSG het volgende:
[..]
Ik verdiende lang geleden heel weinig totdat ik, naast mijn werk, opleidingen en cursussen ging doen om mijn kennen en kunnen te verbreden. Nu verdien ik een zeer goed salaris.
Hard werken is niet alleen uren maken.
Dat kunnen we niet zomaar doen, want iedereen die nu een ton verdient moet dan een miljoen krijgen.quote:Op zondag 25 januari 2026 11:08 schreef Momo het volgende:
Als iedereen een ton verdiend is het probleem opgelost!
Nou ik las dus dat Sem van Dijk weer thuiswoont, omdat de woningmarkt zo moeilijk is. Zelfs miljonairskinderen lijden eronder.quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:50 schreef roos94 het volgende:
Gelukkig hebben Jada Borsato, Sem van Dijk en Noa Vahle hier geen last van
De grap is dat juist rechts al die arbeidsmigranten naar Nederland haalt en heeft gehaald. Sowieso is het al heel lang geleden dat we in Nederland een linkse regering hebben gehad.quote:Op zondag 18 januari 2026 16:48 schreef Homey het volgende:
[..]
In sommige dorpen en steden is dat nog hoger.
Plus, er is ook nog speciale voordeel voor expats (geen kleine groep in Brabant) die even met een forse belastingkorting meer kans maken op een koopwoning.
Nieuwkomers worden extreem voorgetrokken in Nederland. Waarom? Iedereen wijst naar de extreem-linkse take van bewuste omvolking.
Die is waar, maar Nederland wordt ook gerund als een commercieel bedrijf. En wat doen commerciële bedrijven? Die doen alles voor nieuwe klanten, anders gezegd nieuwe klanten krijgen speciale aanmeldkortingen en kado's, wat bestaande klanten niet krijgen.
Hoe meer 'consumenten' in Nederland, des te meer omzet en winst voor het grootkapitaal. Des te meer huurinkomsten voor de van der Valk hotels en dergelijke. Des te meer dikbetaalde baantjes in de asielindustrie.
En iedereen die daar kritiek op heeft wordt verrot gescholden in de pers voor nazi dit en fascist dat. Al 40 jaar behoorlijk effectief.
Nederland zit dus volledig in de tang van deze kongsi. Leuk dat wat mensen PVV stemmen, maar die zijn totaal niet bij machte om de grenzen dicht te gooien.
Enige democratische optie is een nieuwe Pim Fortuyn, die alle rechtse stemmen kan verenigen en 90 zetels haalt. En zelf premier wordt en alle ministers kan aanstellen. En dan wordt het een strijd, want dan krijg je een open straatgevecht (en waarschijnlijk weer een nieuwe politieke moord).
Niet alle miljonairs kinderen krijgen zomaar tonnen van hun ouders. De jongeman woonde kennelijk tijdens zijn studie op kamers, mogelijk wel deels gesponsord door zijn goed verdienende ouders. Logisch en helemaal prima als dat financieel kan.quote:Op zondag 25 januari 2026 11:25 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Nou ik las dus dat Sem van Dijk weer thuiswoont, omdat de woningmarkt zo moeilijk is. Zelfs miljonairskinderen lijden eronder.
Slimmer werken. Het geld voor je laten werken. Investeren en het geld laten renderen.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:59 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hoe ziet dat harder werken eruit dan als je al 40 uur werkt?
En voordat mensen die vraag gaan stellen: ik heb een koopwoning. Als éénverdiener. Drie jaar geleden gekocht. Juist daardoor besef ik me dat dat echt niet iedereen lukt.
Dan verdient iedereen te weinig.quote:Op zondag 25 januari 2026 11:08 schreef Momo het volgende:
Als iedereen een ton verdiend is het probleem opgelost!
Dat noemen we dus uren maken.quote:Op zondag 25 januari 2026 11:05 schreef HSG het volgende:
[..]
Ik verdiende lang geleden heel weinig totdat ik, naast mijn werk, opleidingen en cursussen ging doen om mijn kennen en kunnen te verbreden. Nu verdien ik een zeer goed salaris.
Hard werken is niet alleen uren maken.
Even over de expats: vaak mensen met een IT-opleiding of WO-technisch. Een bedrijf als ASML heeft die gewoon nodig. Kan je natuurlijk zeggen: "doen we niet meer", maar dan vertrekt ASML uit Nederland (hebben ze ook mee gedreigd). Punt is gewoon: te weinig Nederlandse mensen met de goede/hoge opleiding.quote:Op zondag 25 januari 2026 11:35 schreef Ivo1985 het volgende:
De grap is dat juist rechts al die arbeidsmigranten naar Nederland haalt en heeft gehaald. Sowieso is het al heel lang geleden dat we in Nederland een linkse regering hebben gehad.
Nee, dat is slim(mer) werken tegen een hoger uurtarief jezelf in de arbeidsmarkt zetten.quote:
In jezelf investeren is ook uren maken. Of geven ze de diploma's tegenwoordig gewoon weg?quote:Op zondag 25 januari 2026 12:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee, dat is slim(mer) werken tegen een hoger uurtarief jezelf in de arbeidsmarkt zetten.
Laat onverlet dat we gewoon woningnood hebben, met heel veel facetten: te weinig woningen, te veel mensen, verdunning huishoudens, vraag niet afgestemd op aanbod en ga zo maar door.
In de EU wonen dik 400 mln mensen. Die vijver is groot genoeg om in te vissen. Onzin dat ze mensen van buiten de EU nodig hebben.quote:Op zondag 25 januari 2026 12:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Even over de expats: vaak mensen met een IT-opleiding of WO-technisch. Een bedrijf als ASML heeft die gewoon nodig. Kan je natuurlijk zeggen: "doen we niet meer", maar dan vertrekt ASML uit Nederland (hebben ze ook mee gedreigd). Punt is gewoon: te weinig Nederlandse mensen met de goede/hoge opleiding.
Vergelijk Amerikaanse Universiteiten, daar stikt het van de buitenlandse post-doc's. En de beste houden ze als hoogleraar
Jeugd mentaliteit van jou: ik red het toch niet, dus why bother ?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 15:14 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je vertegenwoordigt echt de boomermentaliteit. Dit werkt alsnog niet beneden een bepaald inkomen.
Als we die o zo belangrijke medewerkers als staat vele duizenden of zelfs tienduizenden euro's moeten subsidiëren, dan is er iets mis.quote:Op zondag 25 januari 2026 12:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Even over de expats: vaak mensen met een IT-opleiding of WO-technisch. Een bedrijf als ASML heeft die gewoon nodig. Kan je natuurlijk zeggen: "doen we niet meer", maar dan vertrekt ASML uit Nederland (hebben ze ook mee gedreigd). Punt is gewoon: te weinig Nederlandse mensen met de goede/hoge opleiding.
Vergelijk Amerikaanse Universiteiten, daar stikt het van de buitenlandse post-doc's. En de beste houden ze als hoogleraar
Ik heb een huis, maar mis geen inlevingsvermogen. En ja, jouw standpunten zijn het waard om tegenin te gaan. Alleen al omdat je dus je eigen projecties (alleen een lui iemand kan een ander standpunt hebben dan jij) niet eens onder controle hebt. Je zit dus gewoon onwaarheden te verkondigen.quote:Op zondag 25 januari 2026 14:18 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Jeugd mentaliteit van jou: ik red het toch niet, dus why bother ?
Want tsja, de laagste inkomens lukt het ook niet enzo (voorheen trouwens ook niet). Dus jij meteen prima inkomen zal het ook niet lukken. Fantastische mentaliteit hoor.
Maar goed, dat ken ik al langer van jou. Continue tegen mijn standpunt ingaan, maar nooit zelf de handen uit de mouwen steken om het wel te bereiken; blijft maar lekker met die schouders hangen.
3000 netto is 4000 bruto. Dat is nu al bijna de eis.quote:Op zondag 25 januari 2026 13:22 schreef HowardRoark het volgende:
Een woning van 1500 zou met zijn tweeën toch wel te doen moeten zijn? Als je daar 4,5 keer de huur voor moet verdienen komt dat neer op 3300 euro per maand (bruto ook nog) per persoon. Dat zou toch haalbaar moeten zijn.
Die inkomenseisen zijn trouwens wel totaalidioot in Nederland. En je ziet dit voor zover mij ook alleen maar in Nederland. Om iets te huren van pakweg 1000 euro per maand, heb je echt geen 4500 of 5000 euro aan inkomen voor nodig.
In zou wel wat actie van de politiek willen zien om die inkomenseisen aan te vechten. 3x netto zou meer dan genoeg moeten zijn. Dan kan iemand die pakweg 3000 netto in de maand krijgt, gewoon een huis van 1000 euro per maand aan huur krijgen.
Oké en hoe ziet dat eruit voor een buschauffeur?quote:Op zondag 25 januari 2026 12:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Slimmer werken. Het geld voor je laten werken. Investeren en het geld laten renderen.
Buschaffeurs en schoonmakers kun je vervangen met robotten en AI. De rest met goedkope arbeid uit Azië.quote:Op zondag 25 januari 2026 11:07 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is geen oplossing. We hebben toch ook buschauffeurs, politieagenten, BOA's, brandweermannen, kapsters, schoonmakers etc. nodig?
Uren maken doe je tijdens je werk. Daarbuiten niet. Als je in je vrije tijd alleen maar bezig bent met je telefoontje en Facebook kom je niet ver.quote:
"alleen een lui iemand kan een ander standpunt hebben dan jij"quote:Op zondag 25 januari 2026 20:47 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik heb een huis, maar mis geen inlevingsvermogen. En ja, jouw standpunten zijn het waard om tegenin te gaan. Alleen al omdat je dus je eigen projecties (alleen een lui iemand kan een ander standpunt hebben dan jij) niet eens onder controle hebt. Je zit dus gewoon onwaarheden te verkondigen.
Je bedoelt: ik moet herhalen wat ik al tig keer gezegd heb en jij continue naast je neerlegt door jouw enige argument 'boomermentaliteit' te gebruiken. Wat maakt het dit keer anders voor jou als ik wéér hetzelfde zeg?quote:Maak maar eens hard hoe een schoonmaker, een boa of een brandweerman aan een huis moet komen.
Nee, jij was degene die claimde dat ik de handen niet uit de mouwen steek en alleen maar klaag en de schouders laat hangen. Dat is jouw projectie want ik heb gewoon een eigen huis. En dat betekent gewoon "lui" wat je daar zei. En kennelijk heb jij in jouw hoofd al besloten dat ik geen eigen huis heb want ik ben "niet bereid zelf de handen uit de mouwen te steken". Je bent dus ook te dom om te begrijpen wat je eigen gelul betekent.quote:Op maandag 26 januari 2026 08:07 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
"alleen een lui iemand kan een ander standpunt hebben dan jij"
Dat heb ik nooit gezegd. Sterker nog, ik ben zelf liever lui dan moe. Maar het maakt wel duidelijk hoe jouw interpretaties zijn van andermans uitspraken.
Tip voor jou: als dingen niet duidelijk zijn in jouw ogen, vraag dan wat diegene bedoelt in plaats van zelf aannames te doen.
[..]
Je bedoelt: ik moet herhalen wat ik al tig keer gezegd heb en jij continue naast je neerlegt door jouw enige argument 'boomermentaliteit' te gebruiken. Wat maakt het dit keer anders voor jou als ik wéér hetzelfde zeg?
N.B. bovenstaande van jou is trouwens géén vraag, maar een gebiedende wijs. En daar heb ik ook een broertje dood aan.
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt.quote:Op zondag 25 januari 2026 13:19 schreef Alpha0 het volgende:
In de EU wonen dik 400 mln mensen. Die vijver is groot genoeg om in te vissen. Onzin dat ze mensen van buiten de EU nodig hebben.
Ze zeggen dat ze moeilijk mensen kunnen vinden, maar wie zegt dat dat waar is. Ben zelf daar eens afgewezen terwijl ik uitermate gekwalificeerd was voor de rol. Ik geloof het niet helemaal wanneer ze dat zeggen.
Laten we onze eigen mensen beter opleiden. Een grafische rekenmachine bij wiskunde? Belachelijk. Lineaire Algebra bij elektrotechniek? Oei moeilijk dat verstoppen we.
We kunnen onze eigen mensen beter betalen.
Zal je toch raar opkijken. Alleen al de beurswaarde is een aderlating bij vertrek.quote:Op zondag 25 januari 2026 13:19 schreef Alpha0 het volgende:
Als klap op de vuurpijl: ASML is een overbodig bedrijf waar de wereld makkelijk zonder kan. Chips op 100 nm zijn prima, niks mis mee. Ben echter de enige die dit vind, dus ik heb 'ongelijk'.
'Schouders laten hangen' betekent 'opgeven', niet 'lui zijn'. En dat jij alleen klaagt, klopt bij dit soort berichten. Klagen dat de anderen geen rekening houden met beroep X, Y en Z.quote:Op maandag 26 januari 2026 08:17 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee, jij was degene die claimde dat ik de handen niet uit de mouwen steek en alleen maar klaag en de schouders laat hangen. Dat is jouw projectie want ik heb gewoon een eigen huis. En dat betekent gewoon "lui" wat je daar zei.
Klopt. En daarbij geldt óók: 'handen niet uit de mouwen steken' is niet per se lui zijn, maar kan ook betekenen dat je niks uitvoert om reden X. Is dus niet per se 'lui'.quote:En kennelijk heb jij in jouw hoofd al besloten dat ik geen eigen huis heb want ik ben "niet bereid zelf de handen uit de mouwen te steken".
Nee hoor, uitleg staat hierboven.quote:Je bent dus ook te dom om te begrijpen wat je eigen gelul betekent.
quote:Verder ben je inhoudelijk klemgeluld
Welke vraag? Als je doelt op die gebiedende wijs, dan heb ik al tig keer het antwoord gegeven. Ook richting jou. Wat is het nut van het herhalen hiervan?quote:en kan je niet met een antwoord komen op mijn vraag en beroep je je dus op de toon.
Nee, ik ga slecht op figuren, zoals jij, die niet verder komen dan kinderlijke reacties als 'boomermentaliteit' en nog erger: uitgaan van de zwaksten in de samenleving in plaats van je opwerken via de beteren in de samenleving.quote:Je wil alleen maar ff mensen naar beneden halen om jezelf beter te voelen maar achter je uitspraken staan kan je dan weer niet.
Jij ook nog een fijne dag vandaag. Wellicht kan je mij nog wat afzeiken, dan helpt echt om jouw argumenten goed naar voren te laten komen.quote:Miezerig figuur.
Zorgen die iets gaat doen dat beter betaalt.quote:Op zondag 25 januari 2026 20:52 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Oké en hoe ziet dat eruit voor een buschauffeur?
En wie bestuurt dan de bus?quote:Op maandag 26 januari 2026 09:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Zorgen die iets gaat doen dat beter betaalt.
Je blijft maar herhalen dat ik uitga van de zwaksten en me niet opwerk terwijl ik al twintig keer heb aangegeven dat ik zelf een koopwoning heb. Ffs.quote:Op maandag 26 januari 2026 09:00 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
'Schouders laten hangen' betekent 'opgeven', niet 'lui zijn'. En dat jij alleen klaagt, klopt bij dit soort berichten. Klagen dat de anderen geen rekening houden met beroep X, Y en Z.
[..]
Klopt. En daarbij geldt óók: 'handen niet uit de mouwen steken' is niet per se lui zijn, maar kan ook betekenen dat je niks uitvoert om reden X. Is dus niet per se 'lui'.
[..]
Nee hoor, uitleg staat hierboven.
[..]
Iemand die qua argumenten niet verder komt dan 'boomermentaliteit' beschuldigt anderen van 'klemgeluld' zijn.
[..]
Welke vraag? Als je doelt op die gebiedende wijs, dan heb ik al tig keer het antwoord gegeven. Ook richting jou. Wat is het nut van het herhalen hiervan?
[..]
Nee, ik ga slecht op figuren, zoals jij, die niet verder komen dan kinderlijke reacties als 'boomermentaliteit' en nog erger: uitgaan van de zwaksten in de samenleving in plaats van je opwerken via de beteren in de samenleving.
[..]
Jij ook nog een fijne dag vandaag. Wellicht kan je mij nog wat afzeiken, dan helpt echt om jouw argumenten goed naar voren te laten komen.
Het is een optelsom van meerdere factoren ja.quote:Op maandag 26 januari 2026 09:15 schreef Hexagon het volgende:
Het woningentekort is gewoon een simpele rekensom. Boomers die anders gaan beweren zijn gewoon dom, kwaadaardig of beide.
Is het woningtekort dan ook op te lossen met een simpele rekensom?quote:Op maandag 26 januari 2026 09:15 schreef Hexagon het volgende:
Het woningentekort is gewoon een simpele rekensom. Boomers die anders gaan beweren zijn gewoon dom, kwaadaardig of beide.
Ja. De rekensom om meer woningen te bouwen. En tegelijkertijd andere problemen die de woningmarkt kunnen verstoren ook nog eens te proberen zo effectief mogelijk aan te pakken.quote:Op maandag 26 januari 2026 09:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Is het woningtekort dan ook op te lossen met een simpele rekensom?
Ga jij de politiek in? Daar staat het bol met dergelijke oneliners die voorbij gaan aan de werkelijke oorzaken.quote:Op maandag 26 januari 2026 09:50 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ja. De rekensom om meer woningen te bouwen. En tegelijkertijd andere problemen die de woningmarkt kunnen verstoren ook nog eens te proberen zo effectief mogelijk aan te pakken.
Heel simpel gezegd wel door meer woningen te bouwen. Maar als dat heel simpel was dan hadden ze er nu wel gestaan.quote:Op maandag 26 januari 2026 09:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Is het woningtekort dan ook op te lossen met een simpele rekensom?
Nee, de politiek moet met concrete uitvoerbare plannen komen ipv alleen het globale idee geven.quote:Op maandag 26 januari 2026 09:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Ga jij de politiek in? Daar staat het bol met dergelijke oneliners die voorbij gaan aan de werkelijke oorzaken.
Het is dus niet simpel, het woningtekort (mensenoverschot) is een uiterst complex en langdurig probleem en niet door de politiek op te lossen.quote:Op maandag 26 januari 2026 10:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Heel simpel gezegd wel door meer woningen te bouwen. Maar als dat heel simpel was dan hadden ze er nu wel gestaan.
Meer beschikbare woningen trekt weer meer mensen aan. Iets met een vicieuze cirkel.quote:Op maandag 26 januari 2026 10:01 schreef Mexicanobakker het volgende:
Nee, de politiek moet met concrete uitvoerbare plannen komen ipv alleen het globale idee geven.
Maar zolang er niet meer woningen gebouwd worden wordt het probleem sowieso niet opgelost.
Linksom of rechtsom zal die politiek er toch bij betrokken zijn.quote:Op maandag 26 januari 2026 10:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is dus niet simpel, het woningtekort (mensenoverschot) is een uiterst complex en langdurig probleem en niet door de politiek op te lossen.
Omdat die verantwoordelijk zijn voor deze hele problematiek sinds ca 2010.quote:Op maandag 26 januari 2026 10:22 schreef bianconeri het volgende:
Komt weer eens iemand janken over de VVD![]()
Overigens waarom zou je in Brabant willen wonen, goed excuus om te verhuizen toch.
Klopt. Wat / waar zijn jouw andere argumenten dan?quote:Op maandag 26 januari 2026 09:09 schreef Richestorags het volgende:
Je blijft maar herhalen dat ik uitga van de zwaksten
Aangezien jij niet met een vraag komt, stel ik er maar wel één (nog maar een keer):quote:en me niet opwerk terwijl ik al twintig keer heb aangegeven dat ik zelf een koopwoning heb. Ffs.
Bovendien zijn buschauffeurs en brandweermannen niet de zwakste voorbeelden uit de samenleving. Maar je kunt niet leveren dus moet je dit weer gebruiken als uitvlucht
Aafke is helemaal geen Gen Z’er maar een Millennial. Maar maakt niet uit, die krijgen dan wel weer het toast-met-avocadoverhaal.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 16:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat is er nou mis met de boomermentaliteit. Het is juist de hedendaagse Gen Z-ers' mentaliteit, die (een deel van) de problemen niet oplost.
Dat het "alsnog beneden een bepaald inkomen" niet werkt, impliceert dus dat je een hoger inkomen moet realiseren.
Is daar wat mis mee of kijken we erop neer? Serieuze vraag.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:20 schreef blomke het volgende:
[..]. onderhoud, kosten, onderhoud, techniek, de makelaar, de baan en altijd was er wat. Zit nu nog gehuurd in d'r uppie.
We zitten momenteel seizoenen van Blind Gekocht te kijken. De Belgische variant van "Kopen zonder kijken".quote:Op maandag 26 januari 2026 10:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Omdat die verantwoordelijk zijn voor deze hele problematiek sinds ca 2010.
Stef Blok voorop.
Haha, ja joh. Aafke had dit probleem kunnen voorkomen door dertien jaar geleden op haar 19e een betaalbaarder huis te kopen. Dat je budget op die leeftijd meestal non-existent is is slechts een detail, dat me vaag iets bijstaat dat er in de eerste helft van de jaren 10 de gevolgen van een of andere economische crisis nog naijlden waardoor veel leeftijdsgenoten uberhaupt lastiger aan een baan kwamen ook.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Bij zo'n jankverhaal vraag ik me altijd af wat er de voorgaande12 jaar is gebeurd dat je nog bij ma's stamppot aanschuift. In de jaren 2013 - 2015 kon je voor 2 ton een gemiddeld huis kopen.
Heb je die tijd meegemaakt dan?quote:Op maandag 26 januari 2026 10:49 schreef ChipsZak. het volgende:
Dat is het eeuwige ‘ze moeten gewoon harder werken!’-gelul van een groep die zelf nauwelijks harder werkte in hun tijd omdat ze bij hun kantoorbaan elkaar de oren van de kop lulden en om de haverklap een koffie haalden.
Overal een excuus voor vinden, is een lozers mentaliteit en lost niets op. Een plan maken om de problemen op te lossen, is een winners-mentaliteit.quote:Op maandag 26 januari 2026 10:51 schreef ChipsZak. het volgende:
Is daar wat mis mee of kijken we erop neer?
Het complete financiële plaatje krijg je nooit te horen.quote:Op maandag 26 januari 2026 11:01 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Haha, ja joh. Aafke had dit probleem kunnen voorkomen door dertien jaar geleden op haar 19e een betaalbaarder huis te kopen. Dat je budget op die leeftijd meestal non-existent is is slechts een detail, dat me vaag iets bijstaat dat er in de eerste helft van de jaren 10 de gevolgen van een of andere economische crisis nog naijlden waardoor veel leeftijdsgenoten uberhaupt lastiger aan een baan kwamen ook.
Daarmee kunnen ze weer een excuus maken.quote:Op maandag 26 januari 2026 11:41 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het complete financiële plaatje krijg je nooit te horen.
En zo is er altijd wel een reden: is het geen werkeloosheid, dan is het wel de hoge huizenprijs en anders de levensfase of het (gebrek aan) opgebouwde kapitaal.quote:Op maandag 26 januari 2026 11:01 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Haha, ja joh. Aafke had dit probleem kunnen voorkomen door dertien jaar geleden op haar 19e een betaalbaarder huis te kopen. Dat je budget op die leeftijd meestal non-existent is is slechts een detail, dat me vaag iets bijstaat dat er in de eerste helft van de jaren 10 de gevolgen van een of andere economische crisis nog naijlden waardoor veel leeftijdsgenoten uberhaupt lastiger aan een baan kwamen ook.
Ten eerste is het argument dat de genoemde buschauffeurs, brandweermannen etc. niet de zwaksten zijn. Dus wat is je argument daarvoor?quote:Op maandag 26 januari 2026 10:48 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Klopt. Wat / waar zijn jouw andere argumenten dan?
[..]
Aangezien jij niet met een vraag komt, stel ik er maar wel één (nog maar een keer):
wat is de meerwaarde van het herhalen van mijn argumenten voor jou?
Grenzen sluiten zou al enorm helpen.quote:Op maandag 26 januari 2026 10:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is dus niet simpel, het woningtekort (mensenoverschot) is een uiterst complex en langdurig probleem en niet door de politiek op te lossen.
bedoel je?quote:Op maandag 26 januari 2026 08:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt.
[..]
hoezo is dat een aderlating?quote:Zal je toch raar opkijken. Alleen al de beurswaarde is een aderlating bij vertrek.
Nee er is wel degelijk iets veranderd. In die crisisjaren is om begrijpelijke reden een achterstand ontstaan in huizenbouw, die er daarvoor jarenlang niet was. Terwijl de bevolking bleef groeien en verdunnen.quote:Op maandag 26 januari 2026 10:56 schreef bleiblei het volgende:
[..]
We zitten momenteel seizoenen van Blind Gekocht te kijken. De Belgische variant van "Kopen zonder kijken".
Ze hebben daar exact dezelfde problemen als hier in Nederland. Daar koop je voor 3ton ook alleen wrakhuizen. Mensen klagen dat het de schuld is van huizenbezitters, de overheid, de banken dat ze geen huis kunnen kopen, enz.
Terwijl daar geen ASML zit, geen VVD 12 jaar de toko heeft gedraaid en het niet stikt van de expats.
Rara hoe kan dat?
Huizenprijzen worden vooral bepaald door wat mensen hebben of kunnen lenen. Toen de huizenmarkt tussen 2008 en 2014 naar beneden klapte, lagen de huizen voor het oprapen. Maar toen werden ze ook niet gekocht. Want door de bankencrisis waren de regels aangescherpt. Mensen zaten in baanonzekerheid. Enzovoorts. Dus, konden het ook niet betalen. Terwijl mijn huis toen 10-20% onder water stond (en we niet eens een tophypotheek hadden afgesloten).
Nee duh, daar is geen VVD dus kan je het ook niet aan de VVD toeschrijven. Hier is wel een VVD en VVD is aantoonbaar een grote veroorzaker van het tekort met hun open grenzen beleid.quote:Op maandag 26 januari 2026 10:56 schreef bleiblei het volgende:
[..]
We zitten momenteel seizoenen van Blind Gekocht te kijken. De Belgische variant van "Kopen zonder kijken".
Ze hebben daar exact dezelfde problemen als hier in Nederland. Daar koop je voor 3ton ook alleen wrakhuizen. Mensen klagen dat het de schuld is van huizenbezitters, de overheid, de banken dat ze geen huis kunnen kopen, enz.
Terwijl daar geen ASML zit, geen VVD 12 jaar de toko heeft gedraaid en het niet stikt van de expats.
Rara hoe kan dat?
Huizenprijzen worden vooral bepaald door wat mensen hebben of kunnen lenen. Toen de huizenmarkt tussen 2008 en 2014 naar beneden klapte, lagen de huizen voor het oprapen. Maar toen werden ze ook niet gekocht. Want door de bankencrisis waren de regels aangescherpt. Mensen zaten in baanonzekerheid. Enzovoorts. Dus, konden het ook niet betalen. Terwijl mijn huis toen 10-20% onder water stond (en we niet eens een tophypotheek hadden afgesloten).
Dat ook zij meerdere mogelijkheden hebben om een huis te verkrijgen: huis delen (met partner / vriend / familielid / desnoods vreemde), investeringen plegen, jezelf opwerken binnen het bedrijf, zuinig zijn (startkapitaal vergaren), etc. Het draait niet alleen om 'jouw' salaris. Denk in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden.quote:Op maandag 26 januari 2026 12:32 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ten eerste is het argument dat de genoemde buschauffeurs, brandweermannen etc. niet de zwaksten zijn. Dus wat is je argument daarvoor?
Uiteraard. En dat kan op vele andere manieren dan slechts het salaris.quote:Laat ik dan een open vraag stellen: gegeven dat er voldoende beroepen zijn die gewoon gedaan moeten worden zoals kinderopvang, BOA, brandweerman, verzorging, buschauffeur etc., zouden deze mensen niet in staat moeten worden gesteld om van dat inkomen een huis (eerste levensbehoefte) te kunnen bemachtigen?
Nee duh, het makkelijkste is om de oorzaak van een beperking in je leven buiten jezelf te leggen. Want dan hoef je er niets aan te doen en kom je weg met naar een ander wijzen. Hence je opmerking dat je jezelf zeer gekwalificeerd acht en toch geen baan bij ASML kon krijgen. Dat kan toch absoluut niet aan jezelf liggen?quote:Op maandag 26 januari 2026 12:59 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Nee duh, daar is geen VVD dus kan je het ook niet aan de VVD toeschrijven. Hier is wel een VVD en VVD is aantoonbaar een grote veroorzaker van het tekort met hun open grenzen beleid.
Aafke moet slimmer te werk gaan. Zichzelf zwart schminken en zich melden bij Ter Apel.quote:
Tijdens Covid en gascrisis is ook de economie niet heel hard achteruit gegaan. Dwz. Er was nog geld zat in de maatschappij.quote:Op maandag 26 januari 2026 12:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee er is wel degelijk iets veranderd. In die crisisjaren is om begrijpelijke reden een achterstand ontstaan in huizenbouw, die er daarvoor jarenlang niet was. Terwijl de bevolking bleef groeien en verdunnen.
Daarom kreeg je tijdens COVID of de gascrisis ook geen enorm dalende huizenprijzen. Het onderliggende probleem met te weinig huizen voor degenen die willen is er nog steeds.
Ik wil graag naar de bergen om te klimmen en te skiën, daarvoor moet de grens wel open.quote:
Hoe wil je de Nl.-grens nou sluiten? Soort Berlijnse muur erom aanleggen?quote:Op maandag 26 januari 2026 12:59 schreef Alpha0 het volgende:
Nee duh, daar is geen VVD dus kan je het ook niet aan de VVD toeschrijven. Hier is wel een VVD en VVD is aantoonbaar een grote veroorzaker van het tekort met hun open grenzen beleid.
Exact dat. Genoeg mogelijkheden, zolang je oude ideeën, overtuigingen en omgeving maar los laat.quote:Op maandag 26 januari 2026 13:21 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Dat ook zij meerdere mogelijkheden hebben om een huis te verkrijgen: huis delen (met partner / vriend / familielid / desnoods vreemde), investeringen plegen, jezelf opwerken binnen het bedrijf, zuinig zijn (startkapitaal vergaren), etc. Het draait niet alleen om 'jouw' salaris. Denk in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden.
Dat is ook een statistisch truucje die nog tot de debatten door jesse klaver doorgetrokken is en in de verkiezingsdebatten opgetrokken is tot 17-20% omdat de 7% niet houdbaar was, en als je alle verdere bullshit weghaalt zo’n 30% is. Elk jaar weer overigens, niet eenmalig.quote:Op donderdag 15 januari 2026 13:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik lees altijd dat maar 7% van de sociale huur naar statushouders gaat. Die 7% kan het verschil toch niet maken!
Goh wat grappig.quote:Op donderdag 15 januari 2026 13:15 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Ja, mensen snappen blijkbaar niet dat ieder jaar 7% op zeker moment ook tot een allochtone meerderheid leidtquote:Op maandag 26 januari 2026 13:57 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Dat is ook een statistisch truucje die nog tot de debatten door jesse klaver doorgetrokken is en in de verkiezingsdebatten opgetrokken is tot 17-20% omdat de 7% niet houdbaar was, en als je alle verdere bullshit weghaalt zo’n 30% is. Elk jaar weer overigens, niet eenmalig.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op maandag 26 januari 2026 11:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Overal een excuus voor vinden, is een lozers mentaliteit en lost niets op. Een plan maken om de problemen op te lossen, is een winners-mentaliteit.
Ik heb medestudenten meegemaakt die na hun afstuderen niet wilden solliciteren, want ... "geen tijd, geen perfect passende vacatures, een andere die ene baan ontzeggen" en ga zo maar door.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
Nope. Maar die oudere generatie, sommigen daarvan werken nog, en dit is exact hoe ze zich gedragen en je weet gewoon dat het is hoe ze het gewend zijn. En daarbij: als je boomers of de oudere Gen X’ers spreekt, hebben ze het altijd over die tijd waarin ze hun pauzes wat langer namen, koffietje hier, koffietje daar, gesprekje hier, gesprekje daar. Totdat je eenmaal begint over de krappe woningmarkt en het stokpaardje van de avocado met toast en/of ‘zwakke’ mentaliteit, lol.quote:
Kijk naar Denemarken.quote:Op maandag 26 januari 2026 13:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe wil je de Nl.-grens nou sluiten? Soort Berlijnse muur erom aanleggen?
Waarom zou iemand zich moeten opwerken en investeren om te kunnen wonen? Het gaat om een eerste levensbehoefte, niet om sushi met een gojibessmoothie in plaats van brood.quote:Op maandag 26 januari 2026 13:21 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dat ook zij meerdere mogelijkheden hebben om een huis te verkrijgen: huis delen (met partner / vriend / familielid / desnoods vreemde), investeringen plegen, jezelf opwerken binnen het bedrijf, zuinig zijn (startkapitaal vergaren), etc. Het draait niet alleen om 'jouw' salaris. Denk in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden.
[..]
Uiteraard. En dat kan op vele andere manieren dan slechts het salaris.
Met mij kan je prima bomen over de woningmarkt van pak-em-beet 40 jaar geleden. Maar wel samen met de werkeloosheid van die tijd.quote:Op maandag 26 januari 2026 16:17 schreef ChipsZak. het volgende:
Totdat je eenmaal begint over de krappe woningmarkt en het stokpaardje van de avocado met toast en/of ‘zwakke’ mentaliteit, lol.
Oké en alsnog hebben de grootste mongolen uit die tijd een huis dat ze nooit meer zouden kunnen betalen.quote:Op maandag 26 januari 2026 17:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Met mij kan je prima bomen over de woningmarkt van pak-em-beet 40 jaar geleden. Maar wel samen met de werkeloosheid van die tijd.
Waarom beantwoord je mijn vraag niet?quote:Op maandag 26 januari 2026 17:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Met mij kan je prima bomen over de woningmarkt van pak-em-beet 40 jaar geleden. Maar wel samen met de werkeloosheid van die tijd.
quote:Op maandag 26 januari 2026 20:00 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Oké en alsnog hebben de grootste mongolen uit die tijd een huis dat ze nooit meer zouden kunnen betalen.
Wat zou dat nu zijn?quote:In 1980 woonden ongeveer 2,3 tot 2,4 miljoen huishoudens in een huurwoning in Nederland, uit een totaal van circa 4,76 miljoen woningen en 14,09 miljoen inwoners,
Nou, die huurwoningen waren er dus ook gewoon en betaalbaar, zelfs als ze niet konden kopen.quote:
Dus 4mln meer mensen, ook 4mln meer huizen. En een verschuiving van huur naar koop.quote:In 2024/2025 woonden ongeveer 3,4 tot 3,5 miljoen huishoudens in een huurwoning in Nederland, uit een totaal van circa 8,2 tot 8,3 miljoen woningen en ongeveer 18,0 miljoen inwoners.
Mensen blijven liever vasthouden aan één of ander mantra dat het aan de ander ligt en dat die niet hard genoeg werkt, want dan kunnen zij zich beter voelen omdat zij wel een woning hebben en dus een "winnaar" zijn. Extreem triest, want in de ogen van een Jeff Bezos zijn wij allemaal verliezers en even arm. King of the peasants.quote:Op maandag 26 januari 2026 20:13 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Waarom beantwoord je mijn vraag niet?
Jij beweert dat de grootste mongolen een huis konden kopen. Ik toon aan dat er meer gehuurd werd dan nu. Tja, wat is je punt nu?quote:Op maandag 26 januari 2026 20:22 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nou, die huurwoningen waren er dus ook gewoon en betaalbaar, zelfs als ze niet konden kopen.
Nu is sociale huur ontoegankelijk wegens niet voorradig en vrije markthuur ook, danwel door de absurde prijzen danwel door de absurde inkomenseisen.
Het aantal personen per huishouden is afgenomen dus er zijn niet meer woningen beschikbaar. Of wilde je echt beweren dat huren makkelijker is geworden? Ik hoop het toch niet....quote:Op maandag 26 januari 2026 20:24 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Jij beweert dat de grootste mongolen een huis konden kopen. Ik toon aan dat er meer gehuurd werd dan nu. Tja, wat is je punt nu?
Dat huren lastiger is dan kopen? Ondanks dat er relatief meer huizen bij zijn gekomen dan mensen?
Ik gaslight matig. Ik zeg vooral dat het probleem niet een lokaal of regionaal probleem. Dat ook de factor VVD beperkt van invloed is geweest. En dat het binnen de marge eigenlijk altijd speelt. De huizenprijzen worden voor een heel groot gedeelte bepaald door wat mensen er aan uit kunnen geven. Dus prijzen omlaag, probleem blijft.quote:Op maandag 26 januari 2026 21:04 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het aantal personen per huishouden is afgenomen dus er zijn niet meer woningen beschikbaar. Of wilde je echt beweren dat huren makkelijker is geworden? Ik hoop het toch niet....
En ja, er zijn zat mensen die een huis hebben gekocht dat ze never nooit meer in deze tijd zouden kunnen kopen. Ze hadden het zelfs tien jaar geleden al niet eens meer kunnen kopen.
Daarnaast is mijn punt duidelijk. Stop eens met het gaslighten van mensen die geen huis kunnen vinden. Een huis is een eerste levensbehoefte. Daar hoef je niet voor zeven hoepels door te moeten springen en als je dat wel moet, toont dat aan dat er iets grondig mis is.
Ik geef niet op boomers af, ik geef aan dat het simpelweg een feit is dat vroeger veel meer mensen met een eenvoudig inkomen een huis konden kopen en ook een type huis dat alleen maar beschikbaar is voor zeer ruime tweeverdieners nu. Dus ik accepteer gewoon geen gegaslight richting jongeren, ook al doe jij dat misschien niet.quote:Op maandag 26 januari 2026 21:19 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik gaslight matig. Ik zeg vooral dat het probleem niet een lokaal of regionaal probleem. Dat ook de factor VVD beperkt van invloed is geweest. En dat het binnen de marge eigenlijk altijd speelt. De huizenprijzen worden voor een heel groot gedeelte bepaald door wat mensen er aan uit kunnen geven. Dus prijzen omlaag, probleem blijft.
Overigens vind ik ook dat huizenprijzen idioot zijn. En daar heeft maar een klein gedeelte van de bevolking profijt van. De mensen die het huis van hun ouders te koop zetten. Voor de rest is levert het bar weinig op. Maar het is zo fijn om giftig op boomers af te geven die er van geprofiteerd hebben (ben overigens geen boomer, mijn ouders wel). De meesten profiteren pas als ze er geen reet meer aan hebben. Omdat ze dood zijn of door hun kinderen in een bejaardentehuis geduwd worden.
In de zin van terugtrekken en minder verstikkende en beknellende overheidsregels.quote:Op maandag 26 januari 2026 10:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Linksom of rechtsom zal die politiek er toch bij betrokken zijn.
Ffs. Jij maakt ervan dat ik jaloers ben. Ik ben prima tevreden met mijn woning. Ik gebruik ze als voorbeeld dat het vroeger nou eenmaal simpeler ging en dat mensen gaslighten op basis van informatie van toen geen zin heeft.quote:Op maandag 26 januari 2026 21:46 schreef bleiblei het volgende:
Is dat niet wat te makkelijk beredeneerd? In wat voor wijk stond het en staat het nu? Wat vroeger een buitenwijk of arbeiderswijk was, is nu in de grote steden centrum en hot en happening. Waar in de jaren 90 mensen juist buiten de stad wilden wonen en de prijzen daar relatief hoog lagen. Wil nu iedereen zo dicht mogelijk hartje stad wonen.
Ons vorige huis stond in het centrum van Eindhoven wat vroeger een achterbuurt was. We hebben het helaas 6 jaar geleden verkocht. Maar ik denk dat 6-7ton voor dat huis geen gekke zou zijn. No way dat de mensen die daar woonden 60 jaar geleden konden betalen. Maar dat lag niet alleen doordat de grote boze wereld tegen hen is.
Zijn wederom 1 van de vele factoren. En van al die factoren zitten er bar weinig tussen die het rechtvaardigen met een schuin oog jaloers te kijken naar waar de schoonouders van je zus wonen. Dat is gewoon kinderachtig.
De VVD heeft de lage rente veroorzaakt? De VVD heeft de rare regels voor toewijzen sociale huurwoningen bedacht? De VVD heeft de stikstofregels voor N-200 opgelegd?quote:Op maandag 26 januari 2026 10:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Omdat die verantwoordelijk zijn voor deze hele problematiek sinds ca 2010.
Stef Blok voorop.
Met gehuurd is niks mee, maar wel met zelfbeklag over je zelf gekozen situatie ("ik wil zo graag kopen i.p.v. huren") en dat dan externaliseren (de makelaar, de markt, het onderhoud, m'n aanwezigheidspremie)quote:Op maandag 26 januari 2026 10:51 schreef ChipsZak. het volgende:
Is daar wat mis mee of kijken we erop neer? Serieuze vraag.
18 miljoen inwoners, van rest weet ik geen getallen, wel is het % koopwoningen gestegen t.o.v. huur, meen iets van 60% t.o.v 40% huur (incl. krap 30% sociale en ruim10% vrije sector)quote:
Houd toch met alles absurd te noemen. Ik 1986 - 1987 waren die eisen ook al absurd: als alleengaande kon ik alleen voor veel geld weinig kamers huren en dat was er gewoon niet. Ja, Malburgen Oost.quote:Op maandag 26 januari 2026 20:22 schreef Richestorags het volgende:
Nou, die huurwoningen waren er dus ook gewoon en betaalbaar, zelfs als ze niet konden kopen.
Nu is sociale huur ontoegankelijk wegens niet voorradig en vrije markthuur ook, danwel door de absurde prijzen danwel door de absurde inkomenseisen.
Klopt welquote:Op maandag 26 januari 2026 20:23 schreef bleiblei het volgende:
Heb het ff aan AI gevraagd, die beweert het volgende:
[..]
Dus 4mln meer mensen, ook 4mln meer huizen. En een verschuiving van huur naar koop.
Volgens chatgpt dan. Heb ff geen zin om die data te controleren.
Nee ik houd niet op omdat jij je op je pik voelt getrapt. Het is absurd en mensen zitten vast, nu zonder enig vooruitzicht op verbetering.quote:Op maandag 26 januari 2026 22:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Houd toch met alles absurd te noemen. Ik 1986 - 1987 waren die eisen ook al absurd: als alleengaande kon ik alleen voor veel geld weinig kamers huren en dat was er gewoon niet. Ja, Malburgen Oost.
Heb jij je eigen "vroegere" leven als referentie?quote:Op maandag 26 januari 2026 22:05 schreef Richestorags het volgende:
Ik gebruik ze als voorbeeld dat het vroeger nou eenmaal simpeler ging en dat mensen gaslighten op basis van informatie van toen geen zin heeft.
Dat "enig vooruitzicht op verbetering" kan je ook zelf makenquote:Op maandag 26 januari 2026 22:23 schreef Richestorags het volgende:
Het is absurd en mensen zitten vast, nu zonder enig vooruitzicht op verbetering.
Je ziet toch dat mensen vroeger een huis konden kopen dat nu alleen royale tweeverdieners nog kunnen betalen?quote:Op maandag 26 januari 2026 22:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb jij je eigen "vroegere" leven als referentie?
En guess what? Dat verbeterde instantly toen de rentes zakten. Dat zit er nu niet in omdat de entreeprijzen en dus de historisch slechte toegang tot de markt niet gaan dalen.quote:Kort samengevat: in 1980 waren de rentes moordend hoog (lasten relatief zwaar t.o.v. inkomen), nu zijn de prijzen moordend hoog (lasten relatief laag voor wie al eigenaar is, maar ontoegankelijk voor starters). De betaalbaarheid is in absolute termen verbeterd door lagere rentes en hogere inkomens, maar de toegang tot de markt is historisch slecht.
Aaah je komt weer uit op je langspeelplaat. Want die brand blust zichzelf, je oma wisselt haar eigen luier om en die kids van 2 passen wel op zichzelf terwijl pa en ma werken. Het vuilnis haalt zichzelf wel op. De tandjes.quote:Op maandag 26 januari 2026 22:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat "enig vooruitzicht op verbetering" kan je ook zelf maken
Ja, maar dat komt door de hypotheekregels; nu worden beide meegeteld. Vroeger alleen van de kotswinnerquote:Op maandag 26 januari 2026 22:28 schreef Richestorags het volgende:
Je ziet toch dat mensen vroeger een huis konden kopen dat nu alleen royale tweeverdieners nog kunnen betalen?
Je bent zelf een kotswinner.quote:Op maandag 26 januari 2026 22:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, maar dat komt door de hypotheekregels; nu worden beide meegeteld. Vroeger alleen van de kotswinner
Nee, Ja, deels.quote:Op maandag 26 januari 2026 22:05 schreef blomke het volgende:
[..]
De VVD heeft de lage rente veroorzaakt? De VVD heeft de rare regels voor toewijzen sociale huurwoningen bedacht? De VVD heeft de stikstofregels voor N-200 opgelegd?
Overigens bestaat de ":woningmarktproblematiek" al sinds de Tweede Wereldoorlog.
Vroeger kon je ook meer lenen van de bank dan nu. Nu krijg je maximaal 100%, daar waar je vroeger nog wel eens daarboven kon lenen.quote:Op maandag 26 januari 2026 22:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, maar dat komt door de hypotheekregels; nu worden beide meegeteld. Vroeger alleen van de kotswinner
quote:Op dinsdag 27 januari 2026 17:03 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Vroeger kon je ook meer lenen van de bank dan nu. Nu krijg je maximaal 100%, daar waar je vroeger nog wel eens daarboven kon lenen.
Maar goed we moeten niet klagen lees ik in je reacties. Is onze eigen schuld, moeten we maar 90 uur per week werken.
Minder anticyclische investeringen? De rente derivaten die Vestia(?) de das om deden waren het toonbeeld van anticyclisch investeren en zo verkeerd als het maar kan. Dat kan een hedge fund doen, maar gebruik geen verhuurde huizen als onderpand.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 15:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Daardoor minder anticyclische investeringen van de corporaties en toen zijn veel bouwbedrijven failliet gegaan en bouwvakkers ander werk gaan doen.
Zou eens Amsterdam bekijken....quote:Op dinsdag 27 januari 2026 16:29 schreef edejong25 het volgende:
Iemand een idee waar de goedkope huizen zitten momenteel in Nederland? Friesland hoogstwaarschijnlijk, maar daar wil ik niet dood gevonden worden. Zoek voornamelijk de grote steden als Utrecht, Nijmegen, Zutphen, Eindhoven etc.
90 uur werken? Waar dan?? Overigens zou ik het geld laten werken i.p.v. zelf te werken.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 17:03 schreef Fietsenrek het volgende:
Maar goed we moeten niet klagen lees ik in je reacties. Is onze eigen schuld, moeten we maar 90 uur per week werken.
Dit is een huizenmarkttopic.quote:Op maandag 26 januari 2026 22:30 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Aaah je komt weer uit op je langspeelplaat. Want die brand blust zichzelf, je oma wisselt haar eigen luier om en die kids van 2 passen wel op zichzelf terwijl pa en ma werken. Het vuilnis haalt zichzelf wel op. De tandjes.
Wie zei ook al weer dat vroeger alles beter was?quote:Op dinsdag 27 januari 2026 17:03 schreef Fietsenrek het volgende:
Vroeger kon je ook meer lenen van de bank dan nu. Nu krijg je maximaal 100%, daar waar je vroeger nog wel eens daarboven kon lenen.
Charlois in Rotterdam-Zuid.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 16:29 schreef edejong25 het volgende:
Iemand een idee waar de goedkope huizen zitten momenteel in Nederland? Friesland hoogstwaarschijnlijk, maar daar wil ik niet dood gevonden worden. Zoek voornamelijk de grote steden als Utrecht, Nijmegen, Zutphen, Eindhoven etc.
Deze is maar 1,7 ton:quote:Op dinsdag 27 januari 2026 21:52 schreef blomke het volgende:
[..]
https://www.funda.nl/deta(...)elhorst-30/89671402/
Bijna 5 ton:
[ afbeelding ]
JA, klopt. Energielabel G is wel een puntje....quote:Op dinsdag 27 januari 2026 21:58 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Deze is maar 1,7 ton:
https://www.funda.nl/deta(...)at-118-b01/89680731/
Dat is wel echt goedkoop.
Deze 96 m2 BVO ¤225000. https://www.funda.nl/deta(...)an-129-a03/43215470/quote:Op dinsdag 27 januari 2026 21:58 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Deze is maar 1,7 ton:
https://www.funda.nl/deta(...)at-118-b01/89680731/
Dat is wel echt goedkoop.
Er ging idd behoorlijk wat mis met de uitwassen maar er werd sterk over gereageerd.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 21:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Minder anticyclische investeringen? De rente derivaten die Vestia(?) de das om deden waren het toonbeeld van anticyclisch investeren en zo verkeerd als het maar kan. Dat kan een hedge fund doen, maar gebruik geen verhuurde huizen als onderpand.
Ja maar die heeft door het beleid veel langer aangehouden. Alle investeringsruimte was weg.quote:De failissementsgolf in de bouwwereld (welke eigenlijk) was een uitloper van de economische/financiële malaise in de nasleep van Lehman Brothers (VS) die onderuit ging.
Epidemieën lossen ook veel op. Zowel de Zwarte Pest van 1347-1350 als de Spaanse Griep zorgden daarna voor een economische opleving.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:22 schreef LXIV het volgende:
Jonge vrouwen tot aan de overgang bij hun ouders laten wonen. Zonder kinderen lost het probleem zich vanzelf op. De volgende generatie werknemers en consumenten importeren we wel uit het buitenland. Is ook veel efficiënter
Die was (en: is) er genoeg. Alleen wordt het geld aan verkeerde zaken over de balk gesmeten.quote:Op woensdag 28 januari 2026 08:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ja maar die heeft door het beleid veel langer aangehouden. Alle investeringsruimte was weg.
Ja zoals een verhuurders heffing die alleen geldt voor sociale huurwoningen.quote:Op woensdag 28 januari 2026 19:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Die was (en: is) er genoeg. Alleen wordt het geld aan verkeerde zaken over de balk gesmeten.
Werd die niet overgedragen op i.c. opgebracht door huurders die te veel verdienden voor een sociale huurwoning??quote:Op woensdag 28 januari 2026 21:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja zoals een verhuurders heffing die alleen geldt voor sociale huurwoningen.
Dat was het idee ja maar heeft nooit gewerkt.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Werd die niet overgedragen op i.c. opgebracht door huurders die te veel verdienden voor een sociale huurwoning??
Luxemburg had ook rechts wat migranten binnenhaalden, maar toch keken ze ook naar het culturele aspect. Dat meewegende, hebben ze besloten om Portugezen te halen. Die zijn Europees en christelijk. Als je nu naar Luxemburg stad gaat, zie je ook een Portugese gemeenschap die geheel vreedzaam zijn opgegaan in de maatschappij. Heel anders dan Marokkanen bij ons.quote:Op zondag 25 januari 2026 11:35 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De grap is dat juist rechts al die arbeidsmigranten naar Nederland haalt en heeft gehaald. Sowieso is het al heel lang geleden dat we in Nederland een linkse regering hebben gehad.
Die hogere kosten zijn voor de woningen die we moeten gaan bouwen. Voor wie bouwen we die woningen ....... migranten waarvan we er dik 4 miljoen hebben. Hoeveel huizen zou dat zijn? 1miljoen?!? Hoezo ligt het niet aan migratie!!!!!quote:Op maandag 26 januari 2026 13:30 schreef bleiblei het volgende:
Ja, het demotiveren van woningbouw is een (1 van velen!) oorzaak van een tekort aan huizen.
- Net als de druppel op een gloeiende plaat van mensen die naar Nederland komen om hier te werken. - Net als alle mensen die uit elkaar gaan en ineens per gezin 2 huizen nodig hebben.
- Net als al die incels die geen vriendin kunnen vinden en dus in hun eentje een heel huis nodig vinden te hebben.
- Net als dat veel huishoudens uit 2 inkomens bestaan, dus meer te besteden hebben dan 40 jaar geleden, dus meer hypotheek kunnen krijgen.
- Net als de salarissen die enorm gestegen zijn de afgelopen 5 jaar.
- Net als dee bouwkosten die enorm gestegen zijn afgelopen 7 jaar.
- Net als woningbouwverenigingen die midden 00's idiote megalomane projecten aangingen waardoor de overheid ze in een net niet volledig aangetrokken strop gehangen hebben.
En zo zijn er nog heel veel meer.
Dat is het leven helaas. En heel veel te kort door de bocht om 2 a 3 factoren als de hoofd boosdoener aan te wijzen. M.i. zijn er 3 hoofdredenen:
- Bouwkosten (o.a. materiaal, uren, maar ook vertraging doordat mensen overal bezwaar op aantekenen).
- Hoge hypotheken die mensen kunnen krijgen (door dubbel inkomen, hoog salaris enz.)
- Minder mensen per huis.
En ja, dat is niet eerlijk (that's life...). 2 van de drie heb je binnen de marge zelf invloed op.
Doe niet zo dom, je weet best wat bedoeld wordt.quote:Op maandag 26 januari 2026 13:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe wil je de Nl.-grens nou sluiten? Soort Berlijnse muur erom aanleggen?
Je meet de kwaliteit van een maatschappij niet af aan de meest succesvolle mensen, maar aan de minst succesvolle mensen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 22:57 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dat weet ik best, maar zo werkt het niet. Vrijwel dagelijks berichten over criminele illegalen (zedendelicten) die én geen verblijfsstatus hebben én niet in/uit een AZC komen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 22:40 schreef Alpha0 het volgende:
Doe niet zo dom, je weet best wat bedoeld wordt.
Omdat we niet actief die lieden terug sturen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 22:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat weet ik best, maar zo werkt het niet. Vrijwel dagelijks berichten over criminele illegalen (zedendelicten) die én geen verblijfsstatus hebben én niet in/uit een AZC komen.
Hoe zou dat nou komen?
Maar de meest succesvolle mensen moet je wel als voorbeeld nemen (wat ook staat in mijn reactie). Niet de minder succesvolle mensen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 22:48 schreef DuvalBrood het volgende:
[..]
Je meet de kwaliteit van een maatschappij niet af aan de meest succesvolle mensen, maar aan de minst succesvolle mensen.
Je kan als illegale crimineel gewoon in Nederland rondhupsen. Pas bij een ernstig zedendelict (en dan nog) wordt er actief achteraan gegaan.quote:Op zondag 8 februari 2026 00:19 schreef Alpha0 het volgende:
Omdat we niet actief die lieden terug sturen.
En daar moet dus wat aan gedaan worden. Het is niet zo moeilijk, de wil ontbreekt alleen.quote:Op zondag 8 februari 2026 09:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan als illegale crimineel gewoon in Nederland rondhupsen. Pas bij een ernstig zedendelict (en dan nog) wordt er actief achteraan gegaan.
quote:Slecht nieuws voor woningzoekers: ‘Zonder extra geld houd je mensen voor de gek’
Complete nieuwbouwplannen dreigen in de koelkast te belanden door de financiële tekorten bij woningcorporaties. Als die niet kunnen ‘leveren’, lopen hele projecten spaak. Daarvoor waarschuwen projectontwikkelaars de nieuwe coalitie. „Dan kun je geen 100.000 woningen per jaar beloven, dat is mensen voor de gek houden.”
De ambitieuze nieuwbouwplannen van het aanstaande kabinet komen al gelijk onder hoogspanning te staan als woningcorporaties niet meer armslag krijgen. Dat is de glasheldere boodschap van projectontwikkelaars. De verplichte eis dat 30 procent van de nieuwbouwwoningen sociale huur moet zijn, dreigt daarbij een ‘molensteen’ te worden als corporaties niet langer kunnen leveren.
„Er kan een prop in de pijplijn komen”, waarschuwt directeur Fahid Minhas van brancheorganisatie Neprom, in gesprek met deze site . „Je ziet bij corporaties de vertwijfeling bij nieuwe projecten, waar nu een besluit over genomen moet worden. Omdat zij vanwege hun beperkte middelen moeten kiezen tussen verduurzaming of nieuwbouw.”
Niet alleen dure woningen
Waar het knelt? In navolging van eerdere kabinetten wil ook de nieuwe coalitie dat twee derde van de nieuwbouwprojecten ‘betaalbaar’ is, waaronder 30 procent sociale huur. Die richtlijn is bedoeld om te voorkomen dat er alleen maar dure woningen worden gebouwd waaraan meer verdiend kan worden. Corporaties willen ook dolgraag meer woningen bouwen om de wachtlijsten weg te werken, maar de financiën beginnen steeds meer te knellen.
De Autoriteit Woningcorporaties bracht eind vorige maand een rapport uit waaruit bleek dat het water de sector aan de lippen staat. Het tekort is bijna 20 miljard euro, onder meer omdat corporaties veel geld kwijt zijn aan broodnodig onderhoud. ‘Bijsturing is nodig door extra financiële middelen beschikbaar te stellen óf hogere huren toe te staan’, zo stelde de instantie.
‘Als dit niet gebeurt, is het niet mogelijk om ruim 300.000 woningen te bouwen tot 2035 en een aanzienlijk deel van de bestaande woningvoorraad te verduurzamen.’
Het coalitieakkoord biedt de sector te weinig zicht op verbetering. Corporatiekoepel Aedes waarschuwde al direct dat het tempo in de totale woningbouw weer dreigt in te zakken en eerdere doelen ‘op losse schroeven’ komen te staan. Projectontwikkelaars houden nu ook hun hart vast.
Voor de gek houden
„Er staan hele mooie ambities in het plan dat het kabinet nu heeft gepresenteerd, maar eigenlijk moet je gewoon concluderen dat de middelen zwaar ontoereikend zijn”, zegt Minhas. „De belofte van 100.000 woningen per jaar kun je dan helemaal niet maken, dat is gewoon mensen voor de gek houden.”
Volgens Minhas zijn corporaties nu al terughoudender geworden. „Je ziet dat ze het spannend vinden om besluiten te nemen”, zegt hij. „De commissarissen zijn vaak ook heel risicomijdend. Veel corporaties maken dan de keuze om te focussen op het uitfaseren van slechte energielabels.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)oor-de-gek~a2427d78/
Er is wel veel mis met dure nieuwbouw als er een groot tekort is.quote:Op zondag 8 februari 2026 14:20 schreef Alpha0 het volgende:
We kunnen mensen toch slecht nadenken zeg. Er is niks mis met alleen maar dure nieuwbouw. Elke woning, goedkoop of duur, verlicht namelijk de druk op de hele markt, en dat is wat je wilt.
Bijkomend voordeel is dat de kwaliteit van je woningvoorraad verbeterd.
De wil is er wel, maar hoe wil je een illegaal, die ergens rondstruint en criminaliseert, zonder papieren, terugsturen?quote:Op zondag 8 februari 2026 10:52 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
En daar moet dus wat aan gedaan worden. Het is niet zo moeilijk, de wil ontbreekt alleen.
Vind het nogal wat om te stellen dat er 20 miljard nodig is, terwijl corporaties, jaarlijks vele honderden miljoenen aan vennootschapsbelasting* afdragen (oplopend naar 1,500.000.000 in 2029):quote:
Toch krijg je het financiële plaatje voor die goedkope woningen niet rond, en moet er subsidie op toe gelegd worden, en voor die villa's wel.quote:Op maandag 9 februari 2026 07:24 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Er is wel veel mis met dure nieuwbouw als er een groot tekort is.
Het klopt dat elke woning er één extra is. Ook die dure villa.
Maar jij gaat voorbij dat je op dezelfde grond ook meer woningen kan bouwen. Met aanzienlijk minder manuren per woning. Luxe woningen zijn relatief arbeidsintensief, zeker als je er ook nog een luxe afwerking bij telt. Door nauwelijks nog luxe woningen te bouwen en vooral te focussen op meer "eenvoudige" woningen kan de jaarlijkse woning productie omhoog. En alleen dan. Want de politiek kan wel voor 200.000 luxe woningen per jaar de vergunningen gaan afgeven. Maar daarmee komen die aantallen er niet. Er is schreeuwend personeelstekort in de bouw. Dus als je jaarlijks meer woningen wilt opleveren dan de afgelopen jaren, moet je niet alleen voor de vergunningen zorgen. Maar ook zorgen dat er minder manuren per woning nodig zijn.
Als je het over sociale huurwoningen hebt: inderdaad, die zijn door de door schaarste opgedreven grondprijzen niet te financieren wanneer er ¤900 per maand aan huurinkomsten tegenoverstaan.quote:Op maandag 9 februari 2026 21:33 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Toch krijg je het financiële plaatje voor die goedkope woningen niet rond, en moet er subsidie op toe gelegd worden, en voor die villa's wel.
Dan is er dus geen probleem als ik het goed begrijp.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 07:37 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je het over sociale huurwoningen hebt: inderdaad, die zijn door de door schaarste opgedreven grondprijzen niet te financieren wanneer er ¤900 per maand aan huurinkomsten tegenoverstaan.
Voor koopwoningen: die zijn prima te bouwen zonder subsidies.
Dan moet je nog even wat lessen begrijpen lezen volgen en meer lezen dan alleen het laatste bericht in een topic.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 23:33 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Dan is er dus geen probleem als ik het goed begrijp.
Niet zo bijdehand jij. Het ging hier specifiek om dat het plaatje financieel niet rond zou komen. Dat probleem is eenvoudig te verhelpen door groter / duurder te bouwen dan de gemiddelde lelijke kleine sociale kut-woning. Daar waren we het beiden over eens.quote:Op woensdag 11 februari 2026 06:36 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dan moet je nog even wat lessen begrijpen lezen volgen en meer lezen dan alleen het laatste bericht in een topic.
Laat Korea nou net als Nederland in de top 10 meest dichtbevolkte landen (stadsstaatjes niet meegeteld) ter wereld zitten.quote:Op woensdag 11 februari 2026 08:24 schreef SwaPore het volgende:
zelfs in zuid korea vindt men geen huis maar dat komt zeker door de noord koreaanse immigranten /s
Ik doe niet bijdehand. Maar jij blijft op één zin focussen zonder de hele context mee te nemen.quote:Op woensdag 11 februari 2026 08:57 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Niet zo bijdehand jij. Het ging hier specifiek om dat het plaatje financieel niet rond zou komen. Dat probleem is eenvoudig te verhelpen door groter / duurder te bouwen dan de gemiddelde lelijke kleine sociale kut-woning. Daar waren we het beiden over eens.
In Rotterdam stuurt de gemeenteraad, onder initiatief van de rechtse partij Leefbaar Rotterdam, juist steeds meer overlast gevende arbeidsmigranten terug naar hun geboorteland.quote:Op zondag 25 januari 2026 11:35 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
quote:Rotterdam stuurt recordaantal EU-arbeidsmigranten terug
Rotterdam stuurt een recordaantal EU-arbeidsmigranten terug naar het land van herkomst. Terwijl Amsterdam dat ziet als een manier om de overlast van crackgebruikers te verminderen, zegt de gemeente Rotterdam dat die link hier nauwelijks bestaat. „Verslaving komt voor, maar vooral alcohol.”
EU-arbeidsmigranten mogen hier werken en verblijven. Toch kunnen ze door de vreemdelingenpolitie worden opgepakt en teruggestuurd naar hun eigen land. Dat gebeurt als ze meerdere keren in aanraking zijn geweest met de politie en hier niet genoeg geld verdienen om rond te komen.
Het aantal EU-migranten dat verplicht wordt teruggestuurd is de afgelopen vijf jaar met 80 procent gestegen. In coronajaar 2021 werden nog 53 arbeidsmigranten vanuit Rotterdam naar het land van herkomst gestuurd. In 2022 liep dat op naar 74. In zowel 2024 als 2025 waren dat er ruim negentig.
Nog eens 256 arbeidsmigranten kozen er afgelopen jaar voor om vrijwillig terug te keren. Ook dat aantal is flink gestegen. In coronajaar 2021 kozen nog 169 EU-migranten voor repatriëring. Een stijging van 51 procent. Dat aantal is toegenomen na corona, maar ook sinds Rotterdam een opvang voor dakloze EU-arbeidsmigranten opende. In zes tot acht weken worden zij aan de Volkelstraat begeleid naar terugkeer of werk hier.
https://www.ad.nl/rotterd(...)nten-terug~a0cd7fbf/
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |