Allemaal de schuld van de VVD. Sinds 1994 hebben we namelijk, met uitzondering van een kabinet Balkenende, onafgebroken de VVD in onze regering gehad. Lekker gewerkt jongens.quote:Brabanders kunnen geen woning vinden, Aafke (32) woont nog bij haar ouders
Dagelijks reageren op huurwoningen, maar nergens tussenkomen: voor veel Brabanders is het de realiteit van de huidige woningmarkt. Door hoge huurprijzen, strenge inkomenseisen en weinig betaalbare woningen is een eigen plek voor veel mensen buiten bereik. “Het is hopen op een lot uit de loterij.”
De vrije huurmarkt in Brabant bleef in de laatste maanden van 2025 even krap als altijd. Dat blijkt uit onderzoek van woningplatformen Pararius en Huurwoningen.nl. Het aantal woningen in de vrije huursector nam af, en de prijzen stegen. En dat zorgt bij een hoop woningzoekende Brabanders voor problemen.
Bijvoorbeeld bij Karel Mustert (23) uit Tilburg. Hij woont in een studentenhuis en zoekt al ruim een jaar naar een nieuwe woning. Sinds november reageert hij iedere dag op advertenties. “Ik word er gewoon een beetje verdrietig van. Het voelt alsof je stilstaat,” zegt hij.
“Op de sociale huurmarkt is het aanbod beperkt en sta ik bij lotingen achteraan in de rij. In de vrije sector zijn er wel huurwoningen die ik kan betalen, maar dan voldoe ik weer niet aan de inkomenseis.” En dat terwijl Karel 32 uur per week werkt als verpleegkundige in de zorg.
Te hoge inkomenseis
Die inkomenseis is ook voor Aafke Bruikman (32) en Shania van de Ven (27) een probleem. De twee vriendinnen besloten samen naar een woning te zoeken om hun kansen te vergroten. Maar ook dat valt tegen.
“We zoeken naar een woning van ongeveer ¤1500 per maand”, vertelt Aafke aan de keukentafel bij haar ouders thuis, waar ze woont. “Maar veel verhuurders eisen een inkomen van 4,5 keer de huurprijs.” En dat kunnen Aafke en Shania samen niet opbrengen, ook al hebben ze allebei een baan.
De vriendinnen staan beide al meerdere jaren ingeschreven bij verschillende woningcoöperaties in Breda en Tilburg. “Maar daar moet je bijna vijftien jaar ingeschreven staan om in aanmerking te komen voor een woning”, vertelt Aafke.
Zowel de 32-jarige Aafke als haar ouders houden hun hart vast als ze horen hoe lang het nog kan duren: “Het is hier heel gezellig, maar we zijn allemaal toe aan de volgende stap.”
Scheve verhoudingen
De krapte op de woningmarkt wordt niet alleen veroorzaakt door het aantal woningzoekenden en de hoge huurprijzen. Het komt ook door de scheve verhouding tussen vraag en aanbod. Uit het onderzoek blijkt dat woningen met een huurprijs tussen de ¤1.185 en ¤1.500 per maand iets meer dan een kwart van het aanbod vormen, terwijl hier ruim 40 procent van de reacties op komt.
In de hoogste prijscategorie, met woningen boven de ¤2.000 per maand, viel daarentegen ongeveer 40 procent van het aanbod, terwijl slechts 21 procent van de woningzoekenden hierop reageert.
Volgens Aafke is het hopen op een lot uit de loterij. “Dat er ineens een woning voorbijkomt waar het wèl kan, en dat jij dan ook degene bent die uit de zovelen woningzoekenden wordt gekozen.”
quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:50 schreef SebbeSwensje het volgende:
Particuliere verhuurders en kredietverstrekkers hebben nu eenmaal rust in de portemonnee nodig, de VVD levert altijd!
Als ze interesse hebben om in de buurt van Utrecht te komen wonen dan mogen ze wel een keer langskomen voor een kennismaking.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het plaats maken door er immigranten uit te mieteren was niet zo succesvol. Dus dan maar zo.quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:56 schreef thedeedster het volgende:
Alles komt goed met Robbies tien steden. Metaforisch weliswaar, maar het gaat natuurlijk om het principe.
Die mogen ook vaak op vakantieparken. Of het zijn expats met 30% belastingkorting.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:21 schreef poolmetuitkering het volgende:
Herkenbaar probleem. Niet vreemd dat veel jongeren uit de leeftijdscategorie van Aafke inmiddels maar zijn vertrokken naar het buitenland. In Nederland kan je immers ook vaker wel een huis vinden als arbeidsmigrant dan als iemand die hier is opgegroeid...
Het is algemeen bekend dat sinds de VVD (en PVV) de grootste waren de migratie alleen maar is toegenomen. Sterker nog, alle problemen met asiel zijn onder hen ontstaan.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:28 schreef SpecialK het volgende:
In die zin is de VVD natuurlijk gewoon de pro-migratie partij.
1. Goedkope werkkrachten importeren van buiten europa om de bedrijfjes te spekken die zo min mogelijk willen uitgeven aan schoonmakers en ander hard doch uitwisselbaar werk
2. Grote bedrijven de visumstructuur bieden om dure mensen uit het buitenland te halen voor de technische posities waarbij die bedrijven de huur voor die mensen betalen met prijsopdrijvend effect
VVD is ook de partij van het externaliseren van kosten. De samenleving betaalt op cultureel vlak en op huisvestingsvlak voor winstcijfers van een clubje bedrijven.
Ik kwam hier om ongeveer dit te vragen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:14 schreef Hexagon het volgende:
Ga je ongeveer hetzelfde topic nu iedere keer opnieuw openen? Of heb je ook nieuwe informatie?
Het is recent nieuws van een nieuwssite. Ik heb in 2026 bovendien nog niet zoiets geplaatst.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik kwam hier om ongeveer dit te vragen.
Maar heb je nog nieuwe inzichten sinds de vorige keer?quote:Op donderdag 15 januari 2026 12:24 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Het is recent nieuws van een nieuwssite. Ik heb in 2026 bovendien nog niet zoiets geplaatst.
Ik lees altijd dat maar 7% van de sociale huur naar statushouders gaat. Die 7% kan het verschil toch niet maken!quote:Op donderdag 15 januari 2026 13:15 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Familie van mij woont ook in een wijk met vooral sociale huur in Brabant. 10 jaar geleden was het nog een echte volkswijk, door natuurlijk verloop is de wijk helemaal getransformeerd naar een wijk vol met statushouders. Bijna alles wat vrijkwam is immers naar statushouders gegaan. Dat is daar nu natuurlijk niet meer leuk wonen met al die schotels, onverzorgde voortuinen en huftergedrag van de inwoners. Gelukkig maar dat we de culturele verrijking een plek kunnen geven en de eigen belastingaftdragende onderdanen op zolder bij hun ouders kunnen laten verrekken tot ze onvruchtbaar zijn.
Nederland verdient dit.quote:Op donderdag 15 januari 2026 13:15 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Familie van mij woont ook in een wijk met vooral sociale huur in Brabant. 10 jaar geleden was het nog een echte volkswijk, door natuurlijk verloop is de wijk helemaal getransformeerd naar een wijk vol met statushouders. Bijna alles wat vrijkwam is immers naar statushouders gegaan. Dat is daar nu natuurlijk niet meer leuk wonen met al die schotels, onverzorgde voortuinen en huftergedrag van de inwoners. Gelukkig maar dat we de culturele verrijking een plek kunnen geven en de eigen belastingaftdragende onderdanen op zolder bij hun ouders kunnen laten verrekken tot ze onvruchtbaar zijn.
Is in de praktijk eerder 1 op de 3 wanneer je seniorenwoningen en doorstroom niet mee rekent.quote:Op donderdag 15 januari 2026 13:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik lees altijd dat maar 7% van de sociale huur naar statushouders gaat. Die 7% kan het verschil toch niet maken!
HAHA JA JOH ZIJN ZE DOOD JOH JAMMER DAN LACHUH HAHAquote:Op donderdag 15 januari 2026 12:44 schreef Doug-Heffernan het volgende:
Ik wil ook wel bij mijn ouders wonen maar die leven niet meer lol
Doe je niks aan lolquote:Op donderdag 15 januari 2026 13:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
HAHA JA JOH ZIJN ZE DOOD JOH JAMMER DAN LACHUH HAHA
En samenwonen met "een" vriendin. Geeft weer gezeik als er 1 gaat verhuizen. Snap wel dat als verhuurder je liever een stelletje hebt die het huurt. Is vaak wat duurzamerquote:Op donderdag 15 januari 2026 13:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Is vrij duidelijk dat de inkomens-eis het probleem is, zoals ook in de OP staat.
Maar daar zie je de politiek zelden op focussen.
Als je een huis wilt huren van 1500 euro moet je dus per maand 6000 verdienen. Dat slaat gewoon nergens op.
Stel dan een wet in dat je max 2 keer de huur als inkomen kan eisen oid.
Dus met een inkomen van bruto 3.000 euro moet je een huis van 1.500 euro kunnen huren. Terwijl je bij dat bedrag vaak geen recht hebt op zorgtoeslag. Je waarschijnlijk ook g/w/l en een auto voor je werk moet kunnen betalen. Eten, tsja, al drink je alleen water, bescheiden boodschappen doen kost al geld. En als je kinderen hebt die naar de opvang moeten vraag ik me af helemaal af hoe je dit gaat kunnen betalen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 13:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Is vrij duidelijk dat de inkomens-eis het probleem is, zoals ook in de OP staat.
Maar daar zie je de politiek zelden op focussen.
Als je een huis wilt huren van 1500 euro moet je dus per maand 6000 verdienen. Dat slaat gewoon nergens op.
Stel dan een wet in dat je max 2 keer de huur als inkomen kan eisen oid.
En als je het nog wat creatiever berekent is het zelfs 150% !!!quote:Op donderdag 15 januari 2026 13:25 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Is in de praktijk eerder 1 op de 3 wanneer je seniorenwoningen en doorstroom niet mee rekent.
Vraag het een VVD stemmer en die zal je haarfijn uitleggen dat het zo inderdaad moet. Verschil moet er nou eenmaal zijn. En het geld groeit nu eenmaal niet aan de bomen. Daar hebben we consumenten voor.quote:Op donderdag 15 januari 2026 14:56 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
Dus met een inkomen van bruto 3.000 euro moet je een huis van 1.500 euro kunnen huren. Terwijl je bij dat bedrag vaak geen recht hebt op zorgtoeslag. Je waarschijnlijk ook g/w/l en een auto voor je werk moet kunnen betalen. Eten, tsja, al drink je alleen water, bescheiden boodschappen doen kost al geld. En als je kinderen hebt die naar de opvang moeten vraag ik me af helemaal af hoe je dit gaat kunnen betalen.
Intussen, als je een keer de huur niet hebt betaald, moet je een relatief groot bedrag nog een keer alsnog gaan betalen. (Dat loopt sneller op dan de huur van 700 euro)
Het lijkt me niet dat jij dit bedoelt toch?
Want in de Randstad zijn geen expats?quote:Op donderdag 15 januari 2026 13:55 schreef bleiblei het volgende:
Ah gelukkig liggen de woningen in Rotterdam, Amsterdam en Utrecht voor het oprapen. Het is allemaal de schuld van AMSL (@:alpha0: is niet eens in staat om de 4 letters van het grootste bedrijf van NL in de goede volgorde te plaatsen).
Ja dat is het probleem.quote:Op donderdag 15 januari 2026 13:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
De mannen die hoog in de hiërarchie staan en het beleid dus bepalen, willen gewoon onenigheid met de mensen die beneden in de hiërarchie staan.quote:Op donderdag 15 januari 2026 19:34 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Ja dat is het probleem.
Nee natuurljk niet, het probleem is dat er te weinig huizen zijn / te veel vraag naar is. Uiteindelijk komt het allemaal daar op neer.
Ik ben vanavond langs precies dit bord gefietst en had dezelfde gedachtequote:Op donderdag 15 januari 2026 10:54 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nog nooit zo hard gelachen toen ik dit zag.
Want jij hebt wel een eigen huis kunnen bemachtigen?quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:03 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Dus je bent 32, hebt nog nooit een eigen huis gehad / gehuurd, werkt 32 u per week en woont bij pa en ma. En wilt een huis delen met een vriendin.
Geen woord over het kopen van een huis met dubbel salaris of überhaupt buiten de eigen regio kijken. Of überhaupt hoe groot hun spaarpot ondertussen wel niet is.
Nu, ook dit keer weer een jankverhaal over iets niet kunnen krijgen maar geen enkel argument van wat ze er aan doen om alsnog meer vermogen te vergaren om het wel te kunnen verkrijgen.
Ze reageren slechts op het aanbod van huurwoningen en hopen dat ze een keertje raak schieten.
Het zal wel; 1 van de 300 jankverhalen per jaar die je hierover leest.
Mijn geval is niet meer vergelijkbaar, want ik ben een stuk ouder.quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Want jij hebt wel een eigen huis kunnen bemachtigen?
Damn inderdaad. Ze moeten gewoon meer vermogen vergaren en dan kunnen ze een huis kopen. Wat briljant. Hoezo wooncrisis. Ze moeten gewoon meer geld hebben.quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:03 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Nu, ook dit keer weer een jankverhaal over iets niet kunnen krijgen maar geen enkel argument van wat ze er aan doen om alsnog meer vermogen te vergaren om het wel te kunnen verkrijgen.
Sparen en zuinigheid is niet aan Gen-Z besteed:quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:10 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Mijn geval is niet meer vergelijkbaar, want ik ben een stuk ouder.
Kinderen van meerdere kennissen hebben dat wel gedaan. En weet je? Sparen, zuinig zijn en langer werken heeft hen vrij vlot aan een koophuis geholpen. Zonder ouderbijdrage.
De hypotheek die je kan lenen stijgt ook mee. Je kan nu veel meer lenen dan een jaar of 5 geleden. Gemiddelde salaris is ook gestegen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:19 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Sparen en zuinigheid is niet aan Gen-Z besteed:
NWS / Jongeren lunchen steeds vaker buiten de deur
Anderzijds, de gemiddelde huizenprijs stijgt jaarlijks met zo'n 20k dus daar valt ook bijna niet tegenop te sparen.
Klopt.quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:18 schreef Twiitch het volgende:
Aafke is een hondennaam.
[..]
Damn inderdaad. Ze moeten gewoon meer vermogen vergaren en dan kunnen ze een huis kopen. Wat briljant. Hoezo wooncrisis. Ze moeten gewoon meer geld hebben.
Okee boomer.quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:25 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Klopt.
Maar dat jij dit zegt, geeft al genoeg dat jij nooit een poging hebt gedaan om meer vermogen te vergaren.
Blijf dus maar lekker arm. Het is je gegund.
Waarom moet ze buiten de eigen regio gaan kijken van jou? Omdat mensen die meer kunnen betalen maar even gaan bepalen dat ze afscheid moet nemen van haar vrienden en familie?quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:03 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Dus je bent 32, hebt nog nooit een eigen huis gehad / gehuurd, werkt 32 u per week en woont bij pa en ma. En wilt een huis delen met een vriendin.
Geen woord over het kopen van een huis met dubbel salaris of überhaupt buiten de eigen regio kijken. Of überhaupt hoe groot hun spaarpot ondertussen wel niet is.
Ze reageren slechts op het aanbod van huurwoningen en hopen dat ze een keertje raak schieten.
Het zal wel; 1 van de 300 jankverhalen per jaar die je hierover leest.
Misschien moet jij eens gaan beseffen hoe gemakkelijk jouw leven is.quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:10 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Mijn geval is niet meer vergelijkbaar, want ik ben een stuk ouder.
Kinderen van meerdere kennissen hebben dat wel gedaan. En weet je? Sparen, zuinig zijn en langer werken heeft hen vrij vlot aan een koophuis geholpen. Zonder ouderbijdrage.
Was jij niet diegene die aan het gillen was over "de medewerkers van ASML die er warmpjes bij zitten"? Je topictitel is notabene dat die arme brabanders geen huis kunnen vinden. En je bent niet in staat om sarcasme te filteren.quote:Op donderdag 15 januari 2026 19:32 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Want in de Randstad zijn geen expats?
Moeilijk doen over een typo. Triest!!!
Ja, iedereen heeft flinke last van tegenslagen in hun leven. Iedereen heeft last van alle mogelijke ellende die er maar is.quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:54 schreef poolmetuitkering het volgende:
[..]
Misschien moet jij eens gaan beseffen hoe gemakkelijk jouw leven is.
Handig he, dat als jij uberhaupt al een aandoening hebt gehad waarvoor je geopereerd moest worden (breuk op skivakantie of zo) dat vergoed wordt? Veel noodzakelijke operaties in Nederland worden NIET vergoed. Daar gaat al gauw 10k aan spaargeld.
Handig he, dat jij waarschijnlijk een comfortabele baan hebt waar je niet zomaar een blessure oploopt? Fysio kan je deels bijverzekeren, maar veel mensen hebben dan nog steeds hoge kosten. (behandeling is al gauw 40 euro per keer)
Handig he, dat jij vermoedelijk reiskostenvergoeding krijgt of op fietsafstand van je werk woont? Werkgevers zijn dat niet verplicht, en niet iedereen heeft de mogelijkheid om werk dicht bij huis te vinden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |